Nadanie regulaminu organizacyjnego Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.PKRUS.2006.1.38

Akt utracił moc
Wersja od: 21 grudnia 2006 r.

ZARZĄDZENIE
PREZESA KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
z dnia 19 grudnia 2005 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

Na podstawie § 2 ust. 3 i § 4 ust. 4 Statutu Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego stanowiącego załącznik do zarządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 26 lipca 2005 r. w sprawie nadania statutu Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dziennik Urzędowy Ministra Polityki Społecznej z 2005 r. Nr 1, poz. 1), zarządzam, co następuje:
§  1.
Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Traci moc Zarządzenie Nr 25 z dnia 10 października 2005 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK  1

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

Warszawa, grudzień 2005 rok

SPIS TREŚCI

I. CZĘŚĆ OGÓLNA

1. Postanowienia ogólne

2. Struktura organizacyjna

3. Podział zadań w Kasie

4. Podział zadań kierownictwa Kasy

II. CENTRALA KASY

1. Zadania dyrektorów biur

2. Wspólne zadania biur

3. Radcy Prezesa

4. Kolegium Kasy

5. Zakres działania poszczególnych biur:

1) Biuro Organizacyjno-Prawne

2) Biuro Ubezpieczeń

3) Biuro Świadczeń

4) Biuro Ekonomiczne

5) Biuro Finansowo-Księgowe

6) Biuro Prewencji, Rehabilitacji i Orzecznictwa Lekarskiego

7) Biuro Administracji i Inwestycji

8) Biuro Kadr i Szkolenia

9) Biuro Kontroli

10) Biuro Informatyki i Telekomunikacji

11) Biuro Informacji

12) Biuro Zamówień Publicznych

13) Biuro Audytu Wewnętrznego

5. Zespół ds. Systemu Zarządzania Jakością i Ochrony Informacji

6. Zespół ds. Obsługi Rady Rolników

7. Zespół ds. Ochrony Informacji Niejawnych.

III. ODDZIAŁY REGIONALNE

1. Podstawowe zadania oddziału regionalnego

2. Struktura organizacyjna oddziału regionalnego

IV. PLACÓWKI TERENOWE

Podstawowe zadania placówek terenowych

V. CENTRA i OŚRODKI

VI. PODPISYWANIE DOKUMENTÓW I DECYZJI

I.

CZĘŚĆ OGÓLNA

Postanowienia ogólne
§  1.
1.
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego działa na podstawie:
1)
ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (jt. Dz. U. z 1998 r. Nr 7, poz. 25 z późn. zm.),
2)
statutu, stanowiącego załącznik do zarządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 26 lipca 2005 r. w sprawie nadania statutu Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dziennik Urzędowy Ministra Polityki Społecznej z 2005 r. Nr 1, poz. 1) oraz
3)
niniejszego regulaminu organizacyjnego.
2.
Używane w treści regulaminu organizacyjnego określenia oznaczają:
1)
Prezes - Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
2)
Zastępca Prezesa - Zastępców Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
3)
Kierownictwo Kasy - Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Zastępców Prezesa,
4)
Kasa - Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
5)
Centrala - Centralę Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
6)
Rada Rolników - Radę Ubezpieczenia Społecznego Rolników,
7)
Kolegium Kasy - Kolegium Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
8)
Statut Kasy - Statut Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
9)
Biuro - Biura Centrali Kasy,
10)
Zespół - Zespoły Centrali Kasy,
11)
wewnętrzne komórki organizacyjne w Centrali, oddziałach regionalnych, placówkach terenowych - wydział, referat, zespół, stanowisko pracy, wieloosobowe stanowisko pracy itp.,
12)
oddziały regionalne - oddziały regionalne Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
13)
placówki terenowe - placówki terenowe Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
14)
centra - centra rehabilitacji rolników Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
15)
ośrodki - ośrodek szkoleniowo-rehabilitacyjny i ośrodek wypoczynkowo-rehabilitacyjny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
§  2.
Struktura organizacyjna Kasy

W skład Kasy wchodzą następujące jednostki organizacyjne:

1)
Centrala,
2)
oddziały regionalne,
3)
placówki terenowe,
4)
centra i ośrodki - publiczne zakłady opieki zdrowotnej.
§  3.
W skład Centrali wchodzą następujące biura:

1. Biuro Organizacyjno-Prawne

2. Biuro Ubezpieczeń

3. Biuro Świadczeń

4. Biuro Ekonomiczne

5. Biuro Finansowo-Księgowe

6. Biuro Prewencji, Rehabilitacji i Orzecznictwa Lekarskiego

7. Biuro Administracji i Inwestycji

8. Biuro Kadr i Szkolenia

9. Biuro Kontroli

10. Biuro Informatyki i Telekomunikacji

11. Biuro Informacji

12. Biuro Zamówień Publicznych

13. Biuro Audytu Wewnętrznego

14. Zespół ds. Systemu Zarządzania Jakością i Ochrony Informacji

15. Zespół ds. Obsługi Rady Rolników

16. Zespół ds. Ochrony Informacji Niejawnych.

§  4.
Do zadań Centrali należy:
1)
organizacja pracy Kasy,
2)
nadzór nad funkcjonowaniem oddziałów regionalnych, placówek terenowych, centrów i ośrodków Kasy oraz nad realizacją zadań przez te jednostki.
3)
inicjowanie rozwiązań zmierzających do usprawniania systemu ubezpieczenia społecznego rolników,
4)
współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej oraz innymi instytucjami uczestniczącymi w realizacji zadań Kasy,
5)
pełnienie roli instytucji łącznikowej w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego,
6)
koordynowanie spraw dotyczących kontaktów Kasy z międzynarodowymi instytucjami ubezpieczeniowymi,
7)
prowadzenie audytu wewnętrznego w KRUS i zarządzanych przez nią funduszach.
§  5.
Podział zadań w Kasie
1.
Kasą kieruje Prezes, przy pomocy zastępców, dyrektorów biur, dyrektorów oddziałów regionalnych, kierowników placówek terenowych oraz dyrektorów centrów i ośrodków, którzy są odpowiedzialni wobec Prezesa za całość spraw objętych ich zakresem działania.
2.
Prezes może upoważnić swoich zastępców lub dyrektorów biur do bezpośredniego nadzoru nad pracą poszczególnych biur, zespołów.
3.
Biurem kieruje dyrektor biura przy pomocy wicedyrektora (wicedyrektorów). Prezes Kasy decyduje o potrzebie tworzenia stanowiska wicedyrektora (wicedyrektorów).
4.
W biurach obowiązuje struktura bezwydziałowa. W ramach biura mogą być tworzone zespoły do określonych spraw oraz samodzielne lub wieloosobowe stanowiska pracy.
5.
Organizację wewnętrzną oraz szczegółowy zakres zadań dla biur, zespołów określają regulaminy organizacyjne poszczególnych biur, zatwierdzone przez Prezesa.
§  6.
Podział zadań kierownictwa Kasy

I. Kompetencje Prezesa

1.
Prezes ustala główne kierunki i plany działania Kasy oraz jej organizację.
2.
Do kompetencji Prezesa należą sprawy nie przekazane do właściwości innych organów, a w szczególności:
1)
realizacja polityki rządu w dziedzinie ubezpieczenia społecznego rolników,
2)
gospodarka finansowa Kasy,
3)
nadawanie Kasie regulaminu organizacyjnego,
4)
ustalanie zasad wykonywania działalności kontrolnej w Kasie,
5)
tworzenie i likwidacja jednostek organizacyjnych Kasy oraz nadzór nad nimi,
6)
zatwierdzanie regulaminów organizacyjnych dla jednostek organizacyjnych Kasy,
7)
ustalanie kompetencji Zastępców Prezesa, dyrektorów biur Centrali, Pełnomocnika Prezesa ds. Ochrony Informacji Niejawnych, Radców Prezesa, dyrektorów oddziałów regionalnych oraz dyrektorów centrów i ośrodków,
8)
określanie kierunków polityki kadrowej w Kasie,
9)
wykonywanie obowiązków pracodawcy w rozumieniu przepisów ustawy Kodeks Pracy w stosunku do pracowników Centrali, oddziałów regionalnych, placówek terenowych, dyrektorów centrów i ośrodków,
10)
udzielanie pełnomocnictw lub upoważnień do działania w jego imieniu, w tym dla dyrektorów oddziałów regionalnych do wykonywania czynności prawnych wynikających ze stosunku pracy wobec pracowników w podległych im jednostkach organizacyjnych Kasy,
11)
podejmowanie decyzji w sprawach:
a)
zaciągania zobowiązań cywilno-prawnych oraz wyrażania zgody na zawieranie umów przez upoważnionych pracowników Kasy,
b)
przekazywania składek członkowskich do międzynarodowych organizacji ubezpieczeniowych,
c)
wydatków związanych z przyjmowaniem delegacji zagranicznych w Kasie i zagranicznymi wyjazdami służbowymi na zasadach określonych odrębnymi przepisami,
d)
wyjazdów służbowych pracowników Kasy za granicę,
e)
wykonywania dodatkowych prac oraz terminowych zadań powierzonych Kasie do realizacji, w trybie określonym odrębnymi przepisami,
f)
sprzedaży, oddania w najem, użyczenia, nieodpłatnego przekazania nieruchomości będących w zarządzie Prezesa Kasy, przy zachowaniu przepisów dotyczących gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa,
g)
przyznawania świadczeń z ubezpieczenia społecznego rolników w drodze wyjątku oraz umarzania należności Kasy z tytułu nienależnie pobranych świadczeń oraz dodatków do emerytur i rent z tytułu osiągnięcia 100 lat życia,
h)
dochodzenia zwrotu wydatków ponoszonych na świadczenia z ubezpieczenia z tytułu wypadku lub choroby zawodowej od osób będących dostawcami wadliwych środków stosowanych przy pracy rolniczej lub wadliwie świadczących usługi,
12)
zatwierdzanie:
a)
planów działalności Kasy oraz sprawozdań z ich wykonania,
b)
projektu budżetu Kasy i projektów planów rzeczowo-finansowych funduszy Kasy oraz rocznych sprawozdań z ich wykonania,
c)
podziału etatów dla jednostek organizacyjnych Kasy,
d)
kierunków działalności kontrolnej, rocznych planów kontroli oraz programów kontroli,
e)
zbiorczych planów inwestycyjnych i sprawozdań z ich realizacji,
f)
materiałów przedkładanych na posiedzenia organów władzy publicznej, organizacji politycznych i społecznych oraz innych instytucji,
g)
rocznego planu audytu wewnętrznego oraz imiennych upoważnień do przeprowadzania audytów,
h)
wniosków w sprawie uruchomienia postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz wyników postępowań.
13)
rozstrzyganie sporów kompetencyjnych wewnątrz Kasy,
14)
wydawanie wewnętrznych aktów prawnych,
15)
ogłaszanie w "Monitorze Polskim" obwieszczeń wydawanych na podstawie upoważnień ustawowych,
16)
kształtowanie polityki informacyjnej Kasy, w tym kontaktów ze środkami masowego przekazu,
17)
wnioskowanie o nadanie pracownikom Kasy orderów i odznaczeń państwowych oraz odznak honorowych,
18)
przedkładanie Radzie Rolników dokumentów, materiałów i informacji,
19)
rozpatrywanie wniosków Rady Rolników,
20)
podział środków funduszu motywacyjnego w porozumieniu z przewodniczącym Rady Rolników,
21)
przyznawanie nagród specjalnych za osiągnięcia o szczególnym znaczeniu dla Kasy,
22)
nadzór nad współpracą Kasy z zagranicą,
23)
nadzór nad realizacją planów kontroli wewnętrznej w jednostkach organizacyjnych Kasy,
24)
nadzór nad wykonywaniem w Kasie zadań z zakresu audytu wewnętrznego,
25)
nadzór w Kasie nad realizacją ustawy Prawo zamówień publicznych,
26)
wykonywanie zadań mających na celu ochronę informacji niejawnych na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych, w tym sprawowanie nadzoru nad pracą Pełnomocnika Prezesa ds. Ochrony Informacji Niejawnych,
27)
nadzór nad realizacją zadań obronnych i związanych z zarządzaniem kryzysowym,
28)
rozpatrywanie skarg na Zastępców Prezesa, dyrektorów i wicedyrektorów biur Centrali, Pełnomocnika Prezesa ds. Ochrony Informacji Niejawnych, Radców Prezesa oraz dyrektorów, ich zastępców i głównych księgowych w oddziałach regionalnych oraz centrach i ośrodkach,
29)
podpisywanie delegacji i udzielanie urlopów dla Zastępców Prezesa, dyrektorów biur Centrali, Pełnomocnika Prezesa ds. Ochrony Informacji Niejawnych, Radców Prezesa, dyrektorów oddziałów regionalnych oraz centrów i ośrodków.
3.
Realizując bezpośredni nadzór merytoryczny nad działalnością Kasy, Prezes Kasy bezpośrednio nadzoruje pracę:
1)
Biura Organizacyjno-Prawnego,
2)
Biura Kadr i Szkolenia,
3)
Biura Informacji,
4)
Biura Kontroli,
5)
Biura Audytu Wewnętrznego,
6)
Biura Informatyki i Telekomunikacji,
7)
Zespołu ds. Ochrony Informacji Niejawnych,
8)
Radców Prezesa.
4.
Prezesa zastępuje I Zastępca, a w czasie jego nieobecności - II Zastępca lub inna osoba wyznaczona przez Prezesa.
5.
W zakresie zagadnień powierzonych do nadzoru, Zastępcy Prezesa dokonują następujących czynności:
1)
określają zadania i wydają dyrektorom nadzorowanych biur dyspozycje co do merytorycznego kształtu realizowanych zadań,
2)
dokonują aprobaty:
a)
spraw przedkładanych do decyzji Prezesa,
b)
planów działalności Kasy i sprawozdań z ich realizacji,
c)
regulaminów organizacyjnych biur będących w ich nadzorze,
d)
rocznych planów pracy nadzorowanych biur i sprawozdań z ich realizacji,
e)
proponowanych nagród i podwyżek wynagrodzeń dla dyrektorów i wicedyrektorów biur,
f)
materiałów prezentowanych na posiedzeniach Kolegium Kasy w zakresie merytorycznej działalności nadzorowanych biur,
g)
stanowisk prezentowanych Radzie Rolników,
3)
podejmują decyzje i podpisują:
a)
wytyczne, wyjaśnienia interpretacyjne, pisma instruktażowe kierowane do wszystkich jednostek organizacyjnych Kasy, z wyjątkiem uregulowań mających charakter wewnętrznych aktów prawnych Kasy,
b)
korespondencję z podmiotami zewnętrznymi w ramach udzielanych przez Prezesa upoważnień,
4)
wnioskują podjęcie działań kontrolnych,
5)
zarządzają przeprowadzenie inspekcji w jednostkach organizacyjnych Kasy w ramach merytorycznego nadzoru sprawowanego przez biura,
6)
reprezentują Kasę w zakresie powierzonych kompetencji oraz udzielonych przez Prezesa upoważnień,
7)
opiniują wnioski dyrektorów biur z zakresu stosunku pracy w sprawach nadzorowanych biur.

II. Kompetencje I Zastępcy Prezesa

1.
Do kompetencji I Zastępcy Prezesa należy bezpośredni nadzór merytoryczny nad działalnością Kasy w zakresie następujących zagadnień:
1)
planowania rzeczowo-finansowego budżetu, funduszy Kasy i zadań zleconych oraz przygotowaniem materiałów na komisje Sejmu i Senatu RP w związku z pracami nad budżetem państwa na rok następny,
2)
uzgadniania projektów planów rzeczowo-finansowych budżetu i funduszy Kasy z Ministerstwem Finansów,
3)
podziału funduszu administracyjnego po przyjęciu ustawy budżetowej na oddziały regionalne i Centralę,
4)
współpracy z Ministerstwem Finansów w zakresie zasilania Kasy w środki budżetowe oraz bieżącego zasilania oddziałów regionalnych i Centrali w środki finansowe,
5)
prowadzenia ewidencji księgowej, sprawozdawczości finansowej budżetu i funduszy Kasy oraz sporządzania bilansu Kasy,
6)
obsługi bankowej Kasy,
7)
prowadzenia sprawozdawczości statystycznej funduszy Kasy,
8)
przestrzegania w Kasie zasad rachunkowości, przepisów ustawy o finansach publicznych oraz obowiązujących przepisów podatkowych,
9)
orzecznictwa lekarskiego w systemie ubezpieczenia społecznego rolników,
10)
przyjmowania i ewidencji wniosków o świadczenia pieniężne oraz przechowywania akt świadczeniobiorców,
11)
formy wypłaty świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia,
12)
przyznawania i wypłaty świadczeń pieniężnych z ubezpieczania społecznego rolników,
13)
przyznawania i wypłaty świadczeń pieniężnych, w tym realizowanych na zasadach wynikających z rozporządzeń unijnych oraz umów międzynarodowych,
14)
waloryzacji emerytur i rent oraz innych świadczeń,
15)
poboru i rozliczenia podatku dochodowego oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne emerytów i rencistów,
16)
świadczeń z ubezpieczenia społecznego rolników przyznawanych przez Prezesa w drodze wyjątku oraz o umorzenie nienależnie pobranych świadczeń pieniężnych,
17)
dochodzenia oraz stosowania ulg w spłacie należności lub umarzanie należności Kasy z tytułu nienależnie pobranych świadczeń,
18)
wnoszenia kasacji od prawomocnych orzeczeń sądów w sprawach o świadczenia z ubezpieczenia społecznego rolników,
19)
postępowania powypadkowego i profilaktyki powypadkowej,
20)
prowadzenia działalności na rzecz zapobiegania wypadkom przy pracy rolniczej i rolniczym chorobom zawodowym,
21)
kierowania ubezpieczonych i osób uprawnionych do świadczeń z ubezpieczenia na rehabilitację leczniczą,
22)
działalności centrów i ośrodków.
2.
Realizując bezpośredni nadzór merytoryczny nad działalnością Kasy w zakresie zagadnień wymienionych w ust. 1, I Zastępca Prezesa bezpośrednio nadzoruje pracę:
1)
Biura Ekonomicznego,
2)
Biura Finansowo-Księgowego,
3)
Biura Prewencji, Rehabilitacji i Orzecznictwa Lekarskiego,
4)
Biura Świadczeń,
5)
Naczelnego Lekarza Kasy.

III. Kompetencje II Zastępcy Prezesa

1.
Do kompetencji II Zastępcy Prezesa należy bezpośredni nadzór merytoryczny nad działalnością Kasy w zakresie następujących zagadnień:
1)
ustalania obowiązku ubezpieczenia, obejmowania i wyłączania z ubezpieczenia społecznego rolników,
2)
ewidencji płatników składek i prowadzenia z nimi rozliczeń,
3)
dochodzenia należności Kasy z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników,
4)
umarzania należności Kasy z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników,
5)
realizacji zadań Kasy w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego rolników i członków ich rodzin,
6)
oceny wyników działalności Kasy w zakresie wymiaru składek i realizacji należności,
7)
opiniowania wniosków o wniesienie kasacji od prawomocnych orzeczeń sądów w sprawach podlegania ubezpieczeniu, wymiaru i poboru składek,
8)
działalnością Kasy w zakresie planowania i realizacji inwestycji budowlanych, modernizacji i remontów posiadanych przez Kasę zasobów lokalowych,
9)
administrowaniem i gospodarowaniem majątkiem w jednostkach organizacyjnych Kasy,
10)
realizacji postępowań o udzielenie zamówień publicznych,
11)
prowadzenia w jednostkach organizacyjnych Kasy gospodarki materiałowej, transportowej, przeciwpożarowej, ochrony i zabezpieczenia mienia oraz obsługi kancelaryjno-archiwalnej.
2.
Realizując bezpośredni nadzór merytoryczny nad działalnością Kasy w zakresie zagadnień wymienionych w ust. 1, II Zastępca Prezesa bezpośrednio nadzoruje pracę:
1)
Biura Ubezpieczeń,
2)
Biura Administracji i Inwestycji,
3)
Biura Zamówień Publicznych.

II.

CENTRALA KASY

§  7.
Zadania dyrektorów biur

Do zakresu działania dyrektora biura należy:

1)
kierowanie pracą biura,
2)
reprezentowanie Kasy na zewnątrz oraz podejmowanie decyzji w sprawach dotyczących zakresu działania biura, a nie zastrzeżonych do kompetencji Kierownictwa Kasy,
3)
reprezentowanie Prezesa w zawieranych umowach w sprawach należących do zakresu działania biura, w ramach posiadanych środków finansowych, łącznie z Wicedyrektorem Biura Finansowo-Księgowego - Zastępcą Głównego Księgowego Kasy. Wszystkie umowy muszą być parafowane przez radcę prawnego,
4)
uzyskiwanie akceptacji Biura Zamówień Publicznych na zaciąganie zobowiązań finansowych (zawieranie umów) poniżej 6 tys. EURO w sprawach należących do zakresu działań biura.
§  8.
Wspólne zadania biur
1.
Biura wykonują zadania określone w niniejszym regulaminie oraz regulaminach organizacyjnych poszczególnych biur.
2.
Do wspólnych zadań biur należy w szczególności:
1)
przygotowywanie projektów aktów prawnych, regulujących zagadnienia z zakresu działania biura oraz wytycznych, instrukcji, wyjaśnień, opinii, itp.,
2)
opiniowanie projektów ustaw i aktów wykonawczych,
3)
przekazywanie jednostkom organizacyjnym Kasy informacji o obowiązujących uregulowaniach prawnych,
4)
prowadzenie szkoleń pracowników Kasy,
5)
nadzorowanie pracy jednostek organizacyjnych Kasy (własne inspekcje oraz udział w kontrolach organizowanych przez Biuro Kontroli),
6)
rozpatrywanie skarg i wniosków,
7)
opracowywanie projektów druków i formularzy,
8)
analiza sprawozdań sporządzonych przez jednostki organizacyjne, a dotyczących pracy nadzorowanych pionów merytorycznych, opracowywanie wewnętrznych informacji, sprawozdań oraz obowiązującej sprawozdawczości statystycznej,
9)
prowadzenie działalności popularyzującej zadania Kasy i system ubezpieczeń społecznych rolników poprzez opracowywanie m.in. poradników, informatorów, itp.,
10)
realizacja zadań w zakresie wynikającym z rozporządzeń unijnych i umów międzynarodowych,
11)
współpraca w zakresie informatyki z Biurem Informatyki i Telekomunikacji,
12)
realizacja zadań wynikających ze stosowania przepisów o zamówieniach publicznych,
13)
opracowywanie wniosków do komisji przetargowej o uruchomienie zamówień publicznych,
14)
przygotowywanie projektów umów dot. zamówień publicznych,
15)
współpraca z innymi biurami oraz jednostkami organizacyjnymi Kasy,
16)
przestrzeganie procedur w ramach systemów zarządzania jakością ISO 9001:2001 i bezpieczeństwa informacji,
17)
przestrzeganie przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz wykonywanie zadań obronnych i związanych z zarządzaniem kryzysowym.
§  9.
Radcy Prezesa
1.
Radcy Prezesa pełnią funkcje opiniodawczo-doradcze.
2.
Prezes decyduje o potrzebie tworzenia stanowisk radców, ich liczbie oraz zakresach powierzonych im zadań.
§  10.
Kolegium Kasy
1.
Stałym organem opiniodawczo-doradczym Prezesa jest Kolegium Kasy.
2.
W skład Kolegium wchodzą:
1)
zastępcy Prezesa,
2)
dyrektorzy biur,
3)
inne osoby wyznaczone przez Prezesa Kasy.
3.
Posiedzenia Kolegium zwołuje Prezes.
4.
W zależności od potrzeb, Prezes może zwołać posiedzenie poza siedzibą Centrali.
5.
Tematy posiedzenia Kolegium wynikają z kwartalnych planów pracy poszczególnych biur, rocznych planów pracy Kasy oraz poleceń Prezesa.
6.
Z każdego posiedzenia sporządzany jest protokół zatwierdzany następnie przez Prezesa oraz przekazywany do wiadomości uczestnikom Kolegium.
7.
Obsługę prac Kolegium zapewnia Biuro Organizacyjno-Prawne, do zadań którego należy w szczególności:
1)
gromadzenie materiałów przygotowywanych na posiedzenia i przekazywanie ich członkom Kolegium wraz z porządkiem posiedzenia,
2)
powiadamianie osób zapraszanych na posiedzenia o terminie i tematyce posiedzeń,
3)
protokołowanie posiedzeń,
4)
przekazywanie protokółów i materiałów będących przedmiotem posiedzeń uczestnikom Kolegium.
§  11.
Biuro Organizacyjno-Prawne

Do podstawowych zadań Biura należy:

1)
organizowanie współpracy Kasy z organami administracji publicznej,
2)
koordynacja prac w zakresie tworzenia, przekształceń i likwidacji jednostek organizacyjnych Kasy,
3)
koordynacja spraw dotyczących skarg i wniosków oraz opracowywanie w tym zakresie analiz i sprawozdań,
4)
organizowanie posiedzeń i narad zwoływanych na polecenie Prezesa,
5)
prowadzenie sekretariatów członków Kierownictwa Kasy,
6)
opiniowanie i opracowywanie pod względem prawnym projektów aktów prawnych i innych dokumentów opracowywanych w Kasie,
7)
opiniowanie we współpracy z biurami merytorycznymi Centrali Kasy projektów aktów prawnych nadesłanych do Kasy celem ich uzgodnienia,
8)
prowadzenie obsługi prawnej w Centrali Kasy,
9)
udzielanie wyjaśnień, konsultacji, opinii prawnych - jednostkom organizacyjnym Kasy,
10)
nadzór nad postępowaniem w zakresie odwołań od decyzji Prezesa w sprawach ubezpieczeniowych oraz opracowywanie w tym zakresie okresowych analiz i sprawozdań,
11)
prowadzenie zbiorów i rejestrów wewnętrznych aktów prawnych,
12)
nadzór nad organizacją obsługi prawnej w jednostkach organizacyjnych Kasy,
13)
inicjowanie, organizowanie i koordynowanie spraw dotyczących współpracy Kasy z zagranicą,
14)
opracowywanie i upowszechnianie informacji o zagranicznych rozwiązaniach z zakresu ubezpieczeń społecznych oraz organizacji i metodach działania tych instytucji na świecie,
15)
prowadzenie spraw związanych z przynależnością Kasy do organizacji i stowarzyszeń międzynarodowych,
16)
załatwianie spraw związanych ze służbowymi wyjazdami zagranicznymi przedstawicieli Kasy, prowadzenie ewidencji, dokumentacji i sprawozdań w tym zakresie,
17)
opracowywanie programu pobytu w Kasie delegacji zagranicznych i organizacja ich pobytu,
18)
koordynacja działań Kasy w zakresie wynikającym z rozporządzeń unijnych oraz umów międzynarodowych.
§  12.
Zespół ds. Obsługi Rady Rolników
1.
Zespół bezpośrednio nadzorowany jest przez Dyrektora Biura Organizacyjno-Prawnego i wchodzi w skład tego Biura.
2.
Do zadań Zespołu należy obsługa prac Rady Rolników.
§  13.
Biuro Ubezpieczeń

Do podstawowych zadań Biura należy:

1)
opracowywanie wytycznych i instrukcji dla jednostek organizacyjnych Kasy w zakresie:
a)
podlegania ubezpieczeniu społecznemu,
b)
ewidencji płatników składek i ubezpieczonych,
c)
prowadzenia rozliczeń z płatnikami składek,
d)
dochodzenia należności,
e)
ewidencji osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym i ewidencji składek na ubezpieczenia zdrowotne,
f)
stosowania umorzeń i ulg w spłacie należności.
2)
rozpatrywanie spraw indywidualnych dotyczących zakresu działania biura,
3)
opiniowanie wniosków o umorzenie należności oraz przygotowanie dokumentów do podjęcia decyzji przez Prezesa Kasy,
4)
merytoryczny nadzór nad prawidłowością ustalania obowiązku ubezpieczenia, rozliczania składek i dochodzenia należności,
5)
merytoryczny nadzór nad prawidłowością prowadzenia ewidencji ubezpieczonych zdrowotnie rolników, domowników i członków ich rodzin, dokonywania rozliczeń z tytułu składek na to ubezpieczenie oraz przekazywania informacji o ubezpieczonych i opłaconych za nich składkach do Narodowego Funduszu Zdrowia,
6)
ocena wyników działalności Kasy w zakresie wymiaru i poboru składek na ubezpieczenie społeczne oraz analiza realizacji zadań z zakresu biura w jednostkach organizacyjnych Kasy,
7)
opiniowanie projektów kasacji od prawomocnych orzeczeń sądów w sprawach podlegania ubezpieczeniu, wymiaru składek i dochodzenia należności,
8)
konsultowanie celowości wnoszenia apelacji przez oddziały regionalne Kasy w sprawach z zakresu obowiązku ubezpieczenia, rozliczeń składek na ubezpieczenie społeczne oraz dochodzenia należności,
9)
współpraca z innymi instytucjami w zakresie realizacji zadań pionu ubezpieczeń, w tym m.in. jednostkami elektronicznego przetwarzania danych w zakresie sprawnej obsługi ubezpieczonych i tworzenia nowych systemów informatycznych oraz modyfikacji istniejących systemów,
10)
merytoryczny nadzór nad realizacją zadań wynikających z rozporządzeń unijnych i umów międzynarodowych.
§  14.
Biuro Świadczeń

Do podstawowych zadań Biura należy:

1)
opracowywanie wytycznych i wyjaśnień dla jednostek organizacyjnych Kasy w zakresie:
a)
przyjmowania i ewidencji wniosków oraz korespondencji w sprawach świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników,
b)
ustalania prawa do świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników oraz do rent strukturalnych, o których mowa w ustawie z dnia 26 kwietnia 2001 r., oraz ustalania wysokości tych świadczeń,
c)
ustalania prawa do zbiegu rolniczych świadczeń emerytalno-rentowych z prawem do świadczeń z innych tytułów,
d)
podwyższania (waloryzacji) emerytur i rent oraz okresowych podwyżek innych świadczeń,
e)
zmian w prawie do emerytur i rent, wstrzymywania, zawieszania i wznawiania wypłaty emerytur i rent oraz dokonywania potrąceń z tych świadczeń, w tym między innymi z tytułu nienależnie pobranych świadczeń, zaliczek na podatek dochodowy oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne,
f)
uznawania zdarzenia za wypadek przy pracy rolniczej,
g)
realizowania przez jednostki organizacyjne Kasy zadań wynikających z rozporządzeń unijnych i umów międzynarodowych,
2)
planowanie, organizowanie i nadzorowanie realizacji przez pion świadczeń w jednostkach organizacyjnych Kasy zadań związanych z przyjmowaniem i ewidencją wniosków i korespondencji w sprawach świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników i rent strukturalnych, w tym wynikających z rozporządzeń unijnych i umów międzynarodowych,
3)
planowanie, organizowanie i nadzorowanie wykonywania przez pion świadczeń w jednostkach organizacyjnych Kasy zadań w zakresie przyznawania, naliczania i wydawania decyzji dotyczących świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników i rent strukturalnych, w tym wynikających z rozporządzeń unijnych i umów międzynarodowych,
4)
organizowanie i nadzorowanie wykonywania przez pion świadczeń w jednostkach organizacyjnych Kasy zadań w zakresie ustalania wysokości potrąceń ze świadczeń emerytalno-rentowych i rent strukturalnych z tytułu zaległych składek, nadpłat, z innych tytułów oraz podatku dochodowego i składki na ubezpieczenie zdrowotne,
5)
organizowanie i nadzorowanie realizacji zadań komórek ds. wypłat w zakresie rozliczania podatku dochodowego i składek na powszechne ubezpieczenie zdrowotne (dot. dokonywania zmian na indywidualnym koncie podatkowo-ubezpieczeniowym, wystawiania formularzy PIT i przekazywania rocznych informacji podatkowych do emeryta/rencisty oraz urzędów skarbowych),
6)
koordynowanie spraw dotyczących waloryzacji emerytur i rent, rent strukturalnych oraz okresowych podwyżek innych świadczeń,
7)
organizowanie i nadzorowanie wykonywania przez jednostki organizacyjne Kasy zadań w zakresie dochodzenia, odpisywania i umarzania nienależnie pobranych świadczeń pieniężnych lub stosowania ulg w ich spłacie oraz zadań w zakresie niedopłat świadczeń pieniężnych,
8)
opiniowanie i opracowanie wniosków w sprawach świadczeń wyjątkowych i o umorzenie nienależnie pobranych świadczeń pieniężnych oraz przygotowanie dokumentów do podjęcia, w tych sprawach, decyzji przez Prezesa,
9)
rozpatrywanie spraw indywidualnych dotyczących zakresu działania Biura,
10)
udzielanie osobom zainteresowanym wyjaśnień i informacji dotyczących świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników, w tym w zakresie zasad koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (UE/EOG),
11)
konsultowanie celowości wnoszenia apelacji przez oddziały regionalne KRUS w sprawach budzących wątpliwości oraz kasacji w sprawach o świadczenia z ubezpieczenia społecznego rolników,
12)
dokonywanie analiz w zakresie realizacji zadań pionu świadczeń w jednostkach organizacyjnych Kasy,
13)
współpraca z innymi instytucjami w zakresie realizacji zadań pionu świadczeń, w szczególności z jednostkami elektronicznego przetwarzania danych w zakresie sprawnej obsługi świadczeń i tworzenia nowych systemów informatycznych oraz modyfikacji istniejących systemów,
14)
współpraca z instytucjami łącznikowymi i właściwymi państw unijnych i umownych w zakresie realizacji przepisów dotyczących koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.
§  15.
Biuro Ekonomiczne

Do podstawowych zadań Biura należy:

1)
planowanie rzeczowo-finansowe funduszy Kasy: emerytalno-rentowego, prewencji i rehabilitacji, administracyjnego i motywacyjnego jednostek organizacyjnych Kasy oraz opracowywanie okresowych sprawozdań analitycznych z wykonania planu rzeczowo-finansowego,
2)
planowanie zadań zleconych finansowanych z budżetu państwa m.in. składki na ubezpieczenie zdrowotne płacone za ubezpieczonych rolników,
3)
współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Kasy w sprawach związanych z planowaniem rzeczowo-finansowym, o którym mowa w pkt 1,
4)
opracowywanie projektów budżetu Kasy na Komisje Sejmu i Senatu R.P.,
5)
współpraca z ministerstwem nadzorującym Kasę, Ministerstwem Finansów w zakresie uzgodnień i akceptacji planów rzeczowo-finansowych wymienionych w pkt 1 oraz innych wydatków celowych finansowanych z budżetu państwa,
6)
dokonywanie okresowych analiz wykonania planów rzeczowo-finansowych funduszy Kasy i w razie konieczności przedkładanie Prezesowi Kasy wniosków o korekty tych planów,
7)
prowadzenie sprawozdawczości statystycznej Kasy oraz wprowadzanie zmian w tej sprawozdawczości po uzgodnieniu z zainteresowanymi biurami,
8)
opracowywanie miesięcznych i kwartalnych publikacji statystycznych z realizacji zadań wykonywanych przez Kasę,
9)
opracowywanie innych opracowań i analiz na zlecenie kierownictwa Kasy, ministerstwa nadzorującego oraz innych jednostek zewnętrznych.
§  16.
Biuro Finansowo-Księgowe
1.
Dyrektor Biura Finansowo-Księgowego pełni funkcję Głównego Księgowego Kasy, do którego kompetencji należy wykonywanie zadań przewidzianych w ustawie o finansach publicznych (j.t. Dz. U. z 1998 r. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.)
2.
Do podstawowych zadań Biura należy:
1)
współpraca z Ministerstwem Finansów w zakresie bieżącego zasilania Kasy w środki budżetowe oraz współpraca z bankami,
2)
współpraca z ZUS w zakresie wzajemnych rozliczeń pomiędzy funduszem ubezpieczeń społecznych a funduszem emerytalno-rentowym,
3)
zasilanie oddziałów regionalnych i Centrali w środki finansowe,
4)
obsługa bankowa poszczególnych funduszy Kasy i zadań zleconych,
5)
prowadzenie ewidencji księgowej funduszy Kasy i zadań zleconych,
6)
opracowywanie okresowej sprawozdawczości finansowej w zakresie funduszy i zadań zleconych oraz bilansów Centrali KRUS i Kasy,
7)
rozliczanie podatku dochodowego i zryczałtowanego, rozliczenie roczne pracowników, zleceniobiorców i członków Rady Rolników,
8)
obliczenie wynagrodzeń osobowych dla pracowników Centrali KRUS, sporządzania listy płac z funduszu bezosobowego dla pracowników Centrali KRUS i obcych, wpłata składek do ZUS z tytułu ubezpieczenia społecznego, rozliczania i przekazywania do ZUS składek na ubezpieczenie zdrowotne,
9)
wystawianie faktur VAT za świadczenia usług, sprzedaż składników majątku wycofanego z eksploatacji w Centrali KRUS,
10)
prowadzenie rejestru sprzedaży faktur VAT, ewidencja not z tytułu podatku VAT wpływających z Oddziałów Regionalnych,
11)
rozliczanie delegacji krajowych i zagranicznych,
12)
prowadzenie obliczeń i wypłacanie należności za posiedzenie Rady Rolników dla każdego z członków Rady,
13)
comiesięczne prowadzenie rozliczeń z tytułu podatku VAT z Urzędem Skarbowym w imieniu KRUS i dokonywanie przelewów,
14)
prowadzenie ewidencji dowodów księgowych związanych z zamówieniami publicznymi dotyczącymi wpłaconych wadiów i zabezpieczeń należytego wykonania umów (lokowanie w/w środków finansowych na subkonta lub lokaty zgodnie z zapisami w umowach o zamówienie publiczne),
15)
dokonywanie zwrotu kwot wadiów i zabezpieczeń należytego wykonania umów na rachunki bankowe dostawców lub usługodawców,
16)
bieżąca współpraca z Ministerstwem Zdrowia oraz Narodowym Funduszem Zdrowia i przekazywanie składek na ubezpieczenie zdrowotne,
17)
nadzór nad prawidłową i terminową wypłatą świadczeń oraz jej form,
18)
nadzór nad sprawami finansowo-księgowymi w centrach i ośrodkach.
§  17.
Biuro Prewencji, Rehabilitacji i Orzecznictwa Lekarskiego
1.
Do podstawowych zadań Biura należy:
1)
realizacja zadań ustawowych w zakresie prewencji, rehabilitacji i orzecznictwa lekarskiego, nadzór nad zadaniami prowadzonymi w tym zakresie przez jednostki organizacyjne Kasy,
2)
realizacja przychodów i wydatków funduszu prewencji i rehabilitacji,
3)
prowadzenie działalności na rzecz zapobiegania wypadkom przy pracy rolniczej i rolniczym chorobom zawodowym, w tym:
a)
analiza przyczyn wypadków i chorób zawodowych,
b)
programowanie i organizowanie dobrowolnych nieodpłatnych szkoleń i instruktażu dla ubezpieczonych w zakresie zasad ochrony życia i zdrowia w gospodarstwie rolnym oraz postępowania w razie wypadku przy pracy rolniczej,
c)
upowszechnianie wśród ubezpieczonych wiedzy o zagrożeniach wypadkami przy pracy rolniczej i rolniczymi chorobami zawodowymi, a także znajomości zasad ochrony życia i zdrowia w gospodarstwie rolnym oraz zasad postępowania w razie wypadku,
d)
podejmowanie starań o właściwą produkcję i dystrybucję bezpiecznych środków stosowanych w rolnictwie oraz sprzętu i odzieży ochronnej dla rolników,
e)
opracowywanie materiałów popularyzatorskich dot. zasad ochrony zdrowia i życia w gospodarstwie rolnym dla rolników i członków ich rodzin,
4)
nadzór nad postępowaniem dowodowym w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy rolniczej oraz prawidłowego sporządzania protokołów powypadkowych,
5)
prowadzenie postępowań regresowych w stosunku do producentów wadliwych maszyn i urządzeń stosowanych w rolnictwie oraz wobec usługodawców świadczących nieprawidłowo usługi w rolnictwie,
6)
podejmowanie działań na rzecz pomocy ubezpieczonym i osobom uprawnionym do świadczeń z ubezpieczenia, wykazującym całkowitą niezdolność do pracy w gospodarstwie rolnym, ale rokującym jej odzyskanie w wyniku leczenia i rehabilitacji, albo zagrożonym całkowitą niezdolnością do pracy w gospodarstwie rolnym, obejmujących w szczególności:
a)
kierowanie na rehabilitację leczniczą do zakładów rehabilitacyjnych,
b)
wspieranie rozwoju rehabilitacji ambulatoryjnej na obszarach wiejskich,
c)
prowadzenie, we własnym zakresie, badań i analiz przyczyn niezdolności do pracy,
d)
odpłatne zlecanie badań naukowych i ekspertyz dotyczących przyczyn niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym,
e)
promocję zdrowia,
f)
działania dotyczące profilaktyki zdrowotnej w środowisku wiejskim,
7)
nadzór nad działalnością centrów i ośrodków KRUS,
8)
współpraca z organami administracji państwowej, zakładami opieki zdrowotnej, organizacjami, stowarzyszeniami, związkami i organizacjami społeczno-zawodowymi rolników oraz innymi urzędami realizującymi zadania w zakresie prewencji i rehabilitacji w środowisku wiejskim.
2.
W Biurze funkcjonuje Zespół kierowany przez Naczelnego Lekarza Kasy - Wicedyrektora Biura Prewencji, Rehabilitacji i Orzecznictwa Lekarskiego, do kompetencji którego należy nadzór w Kasie nad realizacją przepisów o orzecznictwie lekarskim w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego polegający w szczególności na:
a)
sprawowaniu z upoważnienia Prezesa zwierzchniego nadzoru nad realizacją w Kasie zadań z zakresu orzecznictwa lekarskiego,
b)
sprawowaniu nadzoru merytorycznego nad działalnością działów lecznictwa w centrach i ośrodkach,
c)
sprawowaniu nadzoru nad realizacją w oddziałach regionalnych zadań, związanych z kwalifikowaniem ubezpieczonych i świadczeniobiorców Kasy do rehabilitacji leczniczej oraz opiniowanie wniosków o skrócenie okresu karencji, wielokrotnej rehabilitacji oraz przedłużenie okresu jej trwania,

d) podejmowaniu w środowisku wiejskim inicjatyw w zakresie promocji zdrowia

§  18.
Biuro Administracji i Inwestycji

Do podstawowych zadań Biura należy:

1)
wnioskowanie do Prezesa KRUS w sprawach dotyczących realizacji zadań wynikających z zakresu działalności Biura, m.in. dotyczących Inwestycji funduszy celowych (dokumentacja projektowa, inwestycje budowlane, nadzory inwestycyjne, zakupy budynków, lokali, działek), zakupów inwestycyjnych funduszy celowych realizowanych centralnie, zakupów centralnych materiałów biurowych i wyposażenia, itd.,
2)
zwoływanie posiedzeń Komisji ds. Oceny Projektów Inwestycyjnych opiniującej i zatwierdzającej dokumentację projektową,
3)
prowadzenie stałego nadzoru nad realizacją procesów inwestycyjnych,
4)
utrzymanie ciągłości eksploatacyjnej zasobów lokalowych Centrali KRUS własnych i wynajmowanych,
5)
utrzymanie ciągłości eksploatacyjnej budynków i lokali biurowych Oddziałów Regionalnych i Placówek Terenowych w zakresie zakupów działek, budynków, lokali lub wynajmu lokali i budynków, oraz remontów kapitalnych posiadanych zasobów lokalowych,
6)
planowanie finansowo-rzeczowe zaopatrzenia centralnego, dokonywanie zakupów w ramach scentralizowanych zakupów inwestycyjnych i nieinwestycyjnych oraz gospodarowanie dokonanymi zakupami,
7)
zapewnienie serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego maszyn i urządzeń techniki biurowej w Centrali KRUS,
8)
administrowanie majątkiem Kasy oraz ubezpieczenie składników majątkowych,
9)
obsługa transportowa Centrali KRUS oraz nadzór nad Oddziałami Regionalnymi w tym zakresie (kupno samochodów i ich rozdział oraz ustalanie zasad eksploatacji i zbywania),
10)
dokonywanie okresowych analiz dotyczących eksploatowanych samochodów służbowych w jednostkach organizacyjnych KRUS,
11)
obsługa kancelaryjno-archiwalna Centrali KRUS oraz nadzór nad Oddziałami Regionalnymi w tym zakresie,
12)
realizacja zadań związanych z ochroną przeciwpożarową,
13)
prowadzenie magazynów materiałów i urządzeń biurowych Centrali KRUS.
§  19.
Biuro Kadr i Szkolenia

Do podstawowych zadań Biura należy:

1)
prowadzenie całokształtu spraw kadrowych pracowników Centrali, dyrektorów, zastępców dyrektorów i głównych księgowych oddziałów regionalnych i jednostek organizacyjnych Kasy nadzorowanych bezpośrednio przez Prezesa,
2)
współudział w opracowywaniu planów finansowych Kasy z zakresu spraw będących w kompetencji Biura, nadzór nad wydatkowaniem środków finansowych z zakresu działań Biura,
3)
prowadzenie ewidencji etatowo-finansowej w rozbiciu na poszczególne oddziały regionalne Kasy,
4)
prowadzenie ewidencji etatowo-finansowej dla Centrali,
5)
nadzór nad prawidłowym gospodarowaniem funduszem wynagrodzeń w Kasie,
6)
prowadzenie rozliczeń dotyczących wykorzystania funduszu motywacyjnego zgodnie z decyzjami Prezesa oraz przedstawianie kwartalnej informacji o wykorzystaniu funduszu Przewodniczącemu Rady Rolników, a rocznej informacji Radzie Rolników,
7)
obsługa Komisji oceniającej wykonanie zadań przez jednostki organizacyjne Kasy uprawnione do korzystania ze środków funduszu motywacyjnego,
8)
opracowywanie, analiza i rozliczanie planu wydatków biura finansowanych z funduszu administracyjnego,
9)
nadzór nad przestrzeganiem obowiązującego regulaminu pracy w Centrali,
10)
nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie danych osobowych,
11)
sporządzanie obowiązującej sprawozdawczości z zakresu merytorycznej działalności biura,
12)
koordynowanie i prowadzenie działalności z zakresu problematyki szkoleń pracowników Kasy,
13)
realizowanie spraw socjalnych oraz zadań z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
§  20.
Biuro Kontroli

Do podstawowych zadań Biura należy:

1)
planowanie, organizowanie i koordynowanie działań kontrolnych Kasy oraz sprawowanie merytorycznego nadzoru nad działalnością służb kontrolnych w jednostkach organizacyjnych Kasy,
2)
analizowanie systemu kontroli w Kasie i przygotowywanie propozycji jego usprawnienia,
3)
organizowanie i prowadzenie kontroli kompleksowych, problemowych i sprawdzających we wszystkich jednostkach organizacyjnych Kasy,
4)
prowadzenie kontroli doraźnych na polecenie Prezesa oraz z własnej inicjatywy,
5)
przedstawianie wyników kontroli Kierownictwu Kasy i dyrektorom zainteresowanych biur,
6)
opracowywanie projektów wystąpień pokontrolnych, a po ich zatwierdzeniu przez Prezesa przekazywanie do realizacji i dokonywanie oceny ich wykonania,
7)
współdziałanie z organami kontroli zewnętrznej, prowadzenie ewidencji kontroli zewnętrznych w Centrali Kasy oraz gromadzenie dokumentów związanych z kontrolami zewnętrznymi w Centrali Kasy.
§  21.
Biuro Informatyki i Telekomunikacji

Do podstawowych zadań Biura należy:

1)
tworzenie w oparciu o strategię KRUS, Strategii Rozwoju Informatyki w KRUS i realizacji poszczególnych zadań z niej wynikających,
2)
planowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury teleinformatycznej KRUS,
3)
wdrażanie i nadzór nad funkcjonowaniem systemów informatycznych użytkowanych w KRUS,
4)
udzielanie wsparcia jednostkom organizacyjnym KRUS w zakresie eksploatacji systemów teleinformatycznych,
5)
koordynacja prac wszystkich jednostek organizacyjnych KRUS w procesach budowy, wdrażania i eksploatacji systemów informatycznych,
6)
realizacja pomocy technicznej i serwisowej przy eksploatacji sprzętu i oprogramowania przez pracowników KRUS,
7)
realizacja ogólnie obowiązujących i szczegółowych zasad polityki bezpieczeństwa systemów informatycznych i ochrony informacji podlegającej specjalnym obostrzeniom w zakresie dostępu,
8)
opracowywanie okresowych planów rzeczowo-finansowych dla inwestycji z zakresu teleinformatyki dla całości KRUS i dla Biura Informatyki i Telekomunikacji oraz występowanie z odpowiednimi inicjatywami zakupów.
§  22.
Biuro Informacji
1.
Biuro Informacji realizuje politykę KRUS w zakresie jakości i bezpieczeństwa informacji oraz upowszechniania informacji.
2.
Zadania Biura w zakresie upowszechniania informacji publicznej oraz koordynacji strategii informacyjnej KRUS, w tym współpracy z mass mediami realizuje Zespół Rzecznika Prasowego, bezpośrednio nadzorowany przez Wicedyrektora Biura Informacji - Rzecznika Prasowego.
3.
Do podstawowych zadań Zespołu Rzecznika Prasowego należy w szczególności:
1)
koordynowanie współpracy Kasy z mediami w zakresie upowszechniania i analizowania informacji o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz działalności Kasy,
2)
planowanie i nadzorowanie wydatków z funduszu administracyjnego na działalność informacyjną Kasy,
3)
koordynowanie działań wynikających z obowiązku udzielania prasie informacji i wyjaśniania opinii publicznej zagadnień dotyczących działalności Kasy,
4)
upowszechnianie materiałów informacyjnych otrzymywanych z poszczególnych biur Centrali do wykorzystania w mediach współpracujących z Kasą,
5)
opracowywanie redakcyjne materiałów do kwartalnika Kasy "Ubezpieczenia w Rolnictwie. Materiały i Studia", nadzorowanie cyklu wydawniczego kwartalnika,
6)
opracowywanie i aktualizowanie informacji do wykorzystania na stronach internetowych Kasy,
7)
redagowanie Biuletynu Informacji Publicznej KRUS.
§  23.
Zespół ds. Sytemu Zarządzania Jakością i Ochrony Informacji
1.
Zespół bezpośrednio nadzorowany jest przez Dyrektora Biura Informacji i wchodzi w skład tego Biura.
2.
Do podstawowych zadań Zespołu ds. Systemu Zarządzania Jakością i Ochrony Informacji należy odpowiedzialność za wdrożenie, utrzymanie i doskonalenie Systemu Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem Informacji w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, w tym:
1)
przedstawianie Prezesowi Kasy materiałów dotyczących przeprowadzania przeglądu doskonalenia Systemu Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem Informacji,
2)
inicjowanie działań doskonalących (korygujących i zapobiegawczych),
3)
przedstawianie Prezesowi Kasy sprawozdań dotyczących stanu funkcjonowania Systemu Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem Informacji w Centrali Kasy i oddziałach regionalnych,
4)
koordynowanie działań związanych z doskonaleniem jakości w Centrali Kasy i oddziałach regionalnych,
5)
opracowywanie i weryfikowanie dokumentacji Systemu Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem Informacji,
6)
przygotowywanie i nadzorowanie przebiegu auditów wewnętrznych Systemu Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem Informacji,
7)
weryfikowanie mierników procesów i zbieranie propozycji usprawnień,
8)
odpowiedzialność za szkolenie pracowników Kasy w zakresie Systemu Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem Informacji.
§  24.
Biuro Zamówień Publicznych

Do podstawowych zadań Biura należy:

1)
przygotowywanie projektów aktów prawnych Prezesa KRUS w sprawach z zakresu zamówień publicznych,
2)
zapewnienie prawidłowej i jednolitej interpretacji obowiązujących przepisów w zakresie zamówień publicznych,
3)
przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych,
4)
organizacja i prowadzenie obsługi posiedzeń Komisji Przetargowej w Centrali Kasy,
5)
współpraca z Biurami Centrali Kasy w zakresie prowadzonych postępowań o udzielenie zamówień publicznych,
6)
prowadzenie dokumentacji postępowań z zakresu zamówień publicznych realizowanych w Centrali Kasy,
7)
sprawowanie merytorycznego nadzoru nad stanowiskami ds. zamówień publicznych w oddziałach regionalnych,
8)
przygotowywanie wytycznych dla oddziałów regionalnych w zakresie stosowania ustawy - Prawo zamówień publicznych,
9)
sporządzanie okresowych analiz, informacji i opracowań na temat realizacji zamówień publicznych,
10)
współpraca z Urzędem Zamówień Publicznych w związku z wykonywaniem przepisów o zamówieniach publicznych.
§  25.
Biuro Audytu Wewnętrznego
1.
Do podstawowych zadań Biura Audytu Wewnętrznego należy:
1)
przygotowywanie, w porozumieniu z Prezesem KRUS, rocznego planu audytu wewnętrznego, przedstawienie go Prezesowi KRUS do zatwierdzenia i przekazanie Głównemu Inspektorowi Audytu Wewnętrznego,
2)
przeprowadzanie audytów wewnętrznych w KRUS i zarządzanych przez nią funduszach na podstawie rocznego planu, a w uzasadnionych przypadkach poza planem,
3)
przedstawianie sprawozdań z przeprowadzonych zadań audytowych Kierownictwu Kasy,
4)
opracowywanie sprawozdania z wykonania rocznego planu audytu wewnętrznego i przedstawianie go Prezesowi KRUS i Głównemu Inspektorowi Audytu Wewnętrznego,
5)
utrzymywanie kontaktów z Głównym Inspektorem Audytu Wewnętrznego.
2.
Szczegółowy zakres, sposób i tryb przeprowadzania audytu wewnętrznego w KRUS i zarządzanych przez nią funduszach regulują odrębne przepisy.
§  26.
Zespół ds. Ochrony Informacji Niejawnych
1.
Pracą Zespołu ds. ochrony informacji niejawnych kieruje Pełnomocnik Prezesa KRUS ds. ochrony informacji niejawnych.
2.
Zespół realizuje zadania wynikające z ustawy o ochronie informacji niejawnych.
3.
W skład Zespołu ds. ochrony informacji niejawnych wchodzi:
1)
kierownik kancelarii tajnej,
2)
stanowisko ds. obrony cywilnej, do zadań którego należy w szczególności:
a)
planowanie prac z zakresu obrony cywilnej i prowadzenie sprawozdawczości zgodnie z wytycznymi organów zwierzchnich Obrony Cywilnej,
b)
opracowywanie planów obrony cywilnej i dokumentów towarzyszących oraz ich aktualizacja,
c)
organizacja szkolenia pracowników Centrali KRUS,
d)
współpraca z organami Obrony Cywilnej oraz udział w szkoleniach przez nie organizowanych.
4.
Do zadań Pełnomocnika Prezesa ds. Ochrony Informacji Niejawnych należy w szczególności:
1)
zapewnienie ochrony informacji niejawnych, kontrola ochrony informacji niejawnych oraz kontrola przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji,
2)
okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów w zakresie informacji niejawnych,
3)
szkolenie pracowników Centrali Kasy w zakresie ochrony informacji niejawnych,
4)
współpraca z właściwymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi służb ochrony państwa (m.in. ABW) oraz informowanie Prezesa o przebiegu tej współpracy,
5)
na pisemne polecenie Prezesa - przeprowadzanie zwykłego postępowania sprawdzającego w stosunku do dyrektorów biur Centrali i jednostek organizacyjnych Kasy,
6)
opracowanie planu postępowania z materiałami zawierającymi informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwową w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego
7)
podejmowanie działań zmierzających do wyjaśnienia okoliczności naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych, zawiadamiając o tym Prezesa, a w przypadku naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych oznaczonych klauzulą "poufne" lub wyższą, także właściwą służbę ochrony państwa,
8)
prowadzenie wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy lub służby na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych.
5.
Szczegółowy zakres działania Pełnomocnika Prezesa KRUS ds. ochrony informacji niejawnych i kancelarii tajnej regulują odrębne przepisy.

III.

ODDZIAŁY REGIONALNE

§  27.
Podstawowe zadania oddziału regionalnego
1.
Oddział regionalny wykonuje całokształt zadań związanych z ubezpieczeniem społecznym rolników oraz inne zadania zlecone Kasie.
2.
W realizacji swoich zadań oddział regionalny współdziała z terenowymi organami administracji publicznej, jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami rolników, lokalnymi środkami masowego przekazu a oddział regionalny wyznaczony do realizacji rozporządzeń unijnych i umów międzynarodowych współdziała z instytucjami właściwymi i łącznikowymi państw unijnych i umownych.
3.
Do zadań oddziału regionalnego należy:
1)
przyjmowanie zgłoszeń do ubezpieczenia społecznego rolników i ubezpieczenia zdrowotnego,
2)
ustalanie obowiązku ubezpieczenia społecznego rolników i domowników,
3)
ustalanie podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników wobec rolników i domowników oraz ubezpieczeniu zdrowotnemu wobec rolników, domowników, emerytów i rencistów oraz członków ich rodzin,
4)
dokonywanie wymiaru i poboru składek na ubezpieczenie społeczne rolników a także wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne za rolników i domowników oraz poboru składek za rolników zobowiązanych do indywidualnego opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne,
5)
dochodzenie należności z tytułu składek w trybie przymusowym,
6)
stosowanie ulg i umorzeń w spłacie należności w ramach udzielonych przez Prezesa upoważnień,
7)
ustalanie prawa do świadczeń pieniężnych i ich bieżąca realizacja,
8)
pobieranie z wypłacanych świadczeń zaliczek na podatek dochodowy i rozliczanie podatku dochodowego emerytów i rencistów,
9)
dochodzenie zwrotu nienależnie pobranych świadczeń,
10)
ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy rolniczej,
11)
podejmowanie działań w zakresie zapobiegania wypadkom przy pracy rolniczej i rolniczym chorobom zawodowym,
12)
działania związane z rehabilitacją leczniczą rolników uprawnionych do świadczeń Kasy,
13)
reprezentowanie Kasy w postępowaniu sądowym dotyczącym odwołań od wydawanych decyzji,
14)
rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących działania oddziału regionalnego i podległych mu placówek terenowych,
15)
realizacja zadań w zakresie orzecznictwa lekarskiego,
16)
prowadzenie ewidencji osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym i członków ich rodzin,
17)
przyjmowanie bieżących zgłoszeń do ubezpieczenia zdrowotnego i dokonywanie wstępnej ich weryfikacji pod względem kompletności wypełnienia oraz zgodności z dokumentami ubezpieczonego,
18)
prowadzenie ewidencji wpłat składek na ubezpieczenie zdrowotne dla każdego ubezpieczonego, emeryta i rencisty,
19)
prowadzenie ewidencji okresów podlegania ubezpieczeniu społecznemu i zdrowotnemu,
20)
przekazywanie danych o podlegających ubezpieczeniu zdrowotnemu rolnikach, domownikach i członkach ich rodzin oraz o przekazanych za nich składkach z tego tytułu do instytucji właściwej ubezpieczenia zdrowotnego,
21)
egzekwowanie należności z tytułu nieopłaconych składek na ubezpieczenie społeczne oraz należności z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne od rolników prowadzących działy specjalne produkcji rolnej,
22)
wydawanie w sprawach spornych decyzji z zakresu wymierzania i pobierania składek na ubezpieczenie zdrowotne,
23)
ustalanie prawa do zasiłków macierzyńskich, zasiłków chorobowych, zasiłków chorobowych w przedłużonym okresie a także zasiłków pogrzebowych po zmarłym emerycie, renciście lub członku rodziny tych osób albo ubezpieczonym oraz wypłacanie ww. zasiłków,
24)
wypłata świadczeń kombatanckich,
25)
wypłata rent strukturalnych,
26)
przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych w ramach funkcjonowania oddziału i podległych mu placówek terenowych zgodnie z przepisami obowiązującymi w Kasie,
27)
wydawanie legitymacji dla emerytów i rencistów,
28)
wypłata świadczeń zleconych przez inne organy rentowe,
29)
wydawanie decyzji w sprawie umarzania nienależnie pobranych świadczeń, w sprawach niezastrzeżonych dla Prezesa Kasy,
30)
realizacja zadań z zakresu ubezpieczenia społecznego rolników wynikających z rozporządzeń unijnych i umów międzynarodowych.
4.
W zakresie spraw finansowo-księgowych do zadań oddziału regionalnego należy:
1)
prowadzenie ewidencji księgowej funduszy KRUS i FS oraz zadań zleconych,
2)
prowadzenie sprawozdawczości finansowej funduszy KRUS i FS oraz zadań zleconych,
3)
obsługa bankowa poszczególnych funduszy Kasy i FS oraz zadań zleconych.
5.
W zakresie spraw ekonomicznych do zadań oddziału należy:
1)
planowanie rzeczowo-finansowe funduszy KRUS w zakresie ustalonym przez Centralę Kasy,
2)
planowanie rzeczowo-finansowe funduszu składkowego,
3)
sporządzanie sprawozdawczości statystycznej.
6.
W sprawach pracowniczych oddział regionalny:
1)
prowadzi sprawy osobowe pracowników zatrudnionych w oddziale i podległych placówkach terenowych,
2)
prowadzi sprawy szkolenia pracowników, sprawy bhp i socjalne.
7.
W zakresie spraw administracyjnych oddział regionalny zapewnia:
1)
właściwe funkcjonowanie budynków,
2)
prawidłową gospodarkę drukami i środkami transportu,
3)
przechowywanie akt własnych i placówek terenowych w archiwum zakładowym.
8.
Szczegółowy zakres działania oddziału regionalnego ustala Prezes w zarządzeniu o utworzeniu danego oddziału regionalnego.
§  28.
Struktura organizacyjna oddziału regionalnego
1.
Oddziałem regionalnym kieruje dyrektor oddziału.
2.
Dyrektor kieruje oddziałem regionalnym przy pomocy zastępcy dyrektora i głównego księgowego.
3.
W przypadku niezatrudnienia w oddziale regionalnym zastępcy dyrektora, funkcję tę pełni główny księgowy.
4.
W skład oddziału regionalnego wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
ds. ogólnych,
2)
ds. ubezpieczeń,
3)
ds. świadczeń,
4)
ds. finansowo-księgowych,
5)
ds. wypłat,
6)
ds. prewencji, rehabilitacji i orzecznictwa lekarskiego.
5.
Powoływanie innych komórek organizacyjnych, zmiana ich nazwy lub zakresu działania wymagają zgody Prezesa.
6.
Zakres działania komórek organizacyjnych określony jest w regulaminie organizacyjnym oddziału.
7.
W ramach wydziałów dyrektor oddziału regionalnego może tworzyć referaty oraz stanowiska pracy, które w przypadku, gdy wymagają tego warunki kadrowe mogą funkcjonować również samodzielnie.
8.
Wydziałem kieruje kierownik wydziału, który może mieć zastępcę. Referatem kieruje kierownik referatu.
9.
Zasady nadzoru nad pracą poszczególnych komórek organizacyjnych w oddziale regionalnym zawarte są w zarządzeniu o utworzeniu oddziału regionalnego.
10.
Dyrektor oddziału, za zgodą Prezesa może tworzyć punkty informacyjne na terenie działania oddziału, które stanowią integralną część oddziału lub placówki terenowej.

IV.

PLACÓWKI TERENOWE

§  29.
Podstawowe zadania placówki terenowej
1.
Placówka terenowa jest jednostką organizacyjną Kasy podległą oddziałowi regionalnemu.
2.
Placówką terenową kieruje kierownik.
3.
Do zadań placówki terenowej należy:
1)
przyjmowanie zgłoszeń do ubezpieczenia społecznego rolników i ubezpieczenia zdrowotnego,
2)
orzekanie o podleganiu ubezpieczeniu społecznemu rolników oraz ubezpieczeniu zdrowotnemu wobec rolników i domowników,
3)
dokonywanie wymiaru i poboru składek na ubezpieczenie społeczne rolników a także wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne za rolników i domowników oraz poboru składek za rolników zobowiązanych do indywidualnego opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne,
4)
prowadzenie ewidencji okresów podlegania ubezpieczeniu społecznemu i opłacania składek,
5)
dochodzenie należności z tytułu składek w trybie przymusowym,
6)
stosowanie ulg i umorzeń w spłacie należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne w ramach udzielonych przez Prezesa upoważnień bądź odpisywanie przedawnionych należności z tego tytułu,
7)
wydawanie w sprawach spornych decyzji z zakresu wymierzania i pobierania składek na ubezpieczenie zdrowotne,
8)
prowadzenie ewidencji osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym,
9)
prowadzenie ewidencji wpłat składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników i ich domowników oraz członków ich rodzin,
10)
egzekwowanie należności z tytułu nieopłaconych składek na ubezpieczenie społeczne oraz należności z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne od rolników prowadzących działy specjalne produkcji rolnej,
11)
prowadzenie postępowania powypadkowego,
12)
przyjmowanie wniosków o świadczenia,
13)
informowanie rolników o możliwości nieodpłatnego korzystania z rehabilitacji leczniczej realizowanej za pośrednictwem KRUS,
14)
współpraca z innymi organizacjami i instytucjami w zakresie ubezpieczenia społecznego rolników,
15)
ustalanie prawa do zasiłków macierzyńskich a także zasiłków chorobowych, zasiłków chorobowych w przedłużonym okresie i zasiłków pogrzebowych,
16)
realizacja zadań w zakresie orzecznictwa lekarskiego,
17)
prowadzenie działań w zakresie zapobiegania wypadkom przy pracy rolniczej i rolniczym chorobom zawodowym,
18)
przekazywanie danych o podlegających ubezpieczeniu zdrowotnemu rolnikach, domownikach i członkach ich rodzin oraz o przekazanych za nich składkach z tego tytułu do instytucji właściwej dla ubezpieczenia zdrowotnego.
4.
Szczegółowy zakres działania placówki terenowej i jej zasięg terytorialny ustala Prezes w zarządzeniu o utworzeniu placówki terenowej.

V.

CENTRA I OŚRODKI

§  30.
1.
Centra i Ośrodki realizują zadania Kasy w zakresie rehabilitacji leczniczej udzielając świadczeń zdrowotnych osobom wykazującym całkowitą niezdolność do pracy w gospodarstwie rolnym, ale rokującym jej odzyskanie w wyniku leczenia i rehabilitacji, albo zagrożonym całkowitą niezdolnością do pracy w gospodarstwie rolnym.
2.
Szczegółowy zakres działania jednostek organizacyjnych Kasy, o których mowa w ust. 1, określają ich statuty i regulaminy porządkowe.
3.
Centra i ośrodki są publicznymi zakładami opieki zdrowotnej powołanymi na zasadach określonych w ustawie z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.).

VI.

PODPISYWANIE DOKUMENTÓW I WYDAWANIE DECYZJI

§  31.
1.
Prezes podpisuje:
1)
akty prawne regulujące działalność Kasy,
2)
wystąpienia kierowane do Sejmu, Senatu, Prezydenta RP, Prezesa NIK i innych organów kontrolnych, Prezesa Rady Ministrów, ministrów, kierowników urzędów centralnych, wojewodów, posłów, senatorów,
3)
wystąpienia do organizacji politycznych, społecznych i zawodowych działających w skali ogólnokrajowej,
4)
pisma do centralnych władz organizacji międzynarodowych i instytucji zagranicznych,
5)
decyzje o podjęciu kontroli i wystąpienia pokontrolne kierowane do dyrektorów jednostek organizacyjnych Kasy,
6)
wnioski o nadanie odznaczeń państwowych,
7)
upoważnienia do podejmowania czynności prawnych w jego imieniu,
8)
protokoły z posiedzeń: Kolegium Kasy, Komisji Przetargowej Centrali Kasy, narad Kierownictwa Kasy z dyrektorami jednostek organizacyjnych Kasy,
9)
pisma zastrzeżone do podpisu Prezesa odrębnymi decyzjami lub mające ze względu na swój charakter specjalne znaczenie.
2.
Podczas nieobecności Prezesa dokumenty podpisuje i decyzje o charakterze wyjątkowym wydaje I Zastępca Prezesa, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach II Zastępca Prezesa lub inna osoba upoważniona, z wyjątkiem pism zastrzeżonych do podpisu Prezesa.
3.
Zastępcy Prezesa podpisują dokumenty i korespondencję:
1)
w ramach przekazanych im upoważnień przez Prezesa,
2)
w sprawach dotyczących działalności biur, które nadzorują.
4.
Dyrektorzy biur Centrali Kasy podpisują pisma w sprawach z zakresu działania biura i niezastrzeżone do podpisu przez członków Kierownictwa Kasy. Wicedyrektorzy biur Centrali Kasy podpisują pisma w zakresie upoważnień udzielonych im przez dyrektorów biur. Dyrektorzy Biur Centrali Kasy do podpisywania pism w sprawach z zakresu działania Biura mogą upoważnić innych pracowników.
5.
Dyrektorzy oddziałów regionalnych wydają decyzje w ramach udzielonych im przez Prezesa upoważnień.
6.
Zastępcy dyrektorów oddziałów regionalnych, główni księgowi oraz kierownicy wydziałów wydają decyzje w ramach upoważnień udzielonych im przez Prezesa KRUS.
7.
Główni księgowi działają w oparciu o przepisy ustawy o finansach publicznych oraz upoważnień wydanych przez Prezesa KRUS.
8.
Kierownicy placówek terenowych wydają decyzje w ramach upoważnień przyznanych przez Prezesa KRUS.
9.
Zastępca kierownika Placówki Terenowej wydaje decyzje w ramach upoważnień udzielonych przez Prezesa KRUS.

VII.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§  32.
1.
Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia.
2.
Schemat organizacyjny Kasy stanowi załącznik do niniejszego regulaminu.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Załącznik 

Regulaminu Organizacyjnego KRUS

grafika

1 Załącznik:

-zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 10 lutego 2006 r. (Dz.Urz.PKRUS.06.2.5) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 lutego 2006 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 33 z dnia 21 grudnia 2006 r. (Dz.Urz.PKRUS.07.1.33) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 grudnia 2006 r.