Nadanie regulaminu organizacyjnego Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.PKRUS.2002.2.8

Akt utracił moc
Wersja od: 2 stycznia 2004 r.

ZARZĄDZENIE
PREZESA KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
z dnia 28 marca 2002 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Na podstawie § 2 ust. 2 Statutu Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 marca 1994 roku w sprawie nadania statutu Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 33, poz. 120) zarządzam, co następuje:
§  1.
Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Traci moc Zarządzenie Nr 30 z dnia 31 sierpnia 2000 roku Prezesa KRUS w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz zarządzenie zmieniające Nr 26 z dnia 21 sierpnia 2001 roku
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2002 roku.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

Warszawa, marzec 2002 rok

SPIS TREŚCI

I. CZĘŚĆ OGÓLNA

1. Postanowienia ogólne

2. Struktura organizacyjna

3. Podział zadań w Kasie

4. Podział zadań kierownictwa Kasy

II. CENTRALA KASY

1. Zadania dyrektorów biur

2. Wspólne zadania biur

3. Radcy Prezesa

4. Kolegium Kasy

5. Zakres działania poszczególnych biur:

1) Biuro Organizacyjno-Prawne

2) Biuro Ubezpieczeń

3) Biuro Świadczeń

4) Biuro Ekonomiczno-Finansowe

5) Biuro Prewencji i Rehabilitacji

6) Biuro Kontroli

7) Biuro Kadr, Szkolenia i Informacji

8) Biuro Administracji i Inwestycji

6. Pełnomocnik Prezesa ds. Ochrony Informacji Niejawnych

7. (skreślony)

III. ODDZIAŁY REGIONALNE

1. Podstawowe zadania oddziału regionalnego

2. Struktura organizacyjna oddziału regionalnego

IV. PLACÓWKI TERENOWE

Podstawowe zadania placówek terenowych

V. CENTRA i OŚRODKI

VI. PODPISYWANIE DOKUMENTÓW I DECYZJI

I.

CZĘŚĆ OGÓLNA

Postanowienia ogólne
§  1.
1.
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego działa na podstawie:
1)
ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (tekst jednolity Dz. U. z 1998 r. Nr 7, poz. 25 z późn. zm.),
2)
statutu, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 marca 1994 r. w sprawie nadania statutu Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 33, poz.120) oraz
3)
niniejszego regulaminu organizacyjnego.
2.
Używane w treści regulaminu organizacyjnego określenia oznaczają:
1)Prezes- Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia

Społecznego,

2)Zastępca Prezesa- Zastępców Prezesa Kasy Rolniczego

Ubezpieczenia Społecznego,

3)Kierownictwo Kasy- Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia

Społecznego, Zastępców Prezesa,

4)Kasa- Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
5)Centrala- Centralę Kasy Rolniczego Ubezpieczenia

Społecznego,

6)Rada Rolników- Radę Ubezpieczenia Społecznego Rolników,
7)Kolegium Kasy- Kolegium Kasy Rolniczego Ubezpieczenia

Społecznego,

8)Statut Kasy- Statut Kasy Rolniczego Ubezpieczenia

Społecznego

9)Biuro- Biura Centrali Kasy,
10)komórka organizacyjna- wydział, referat, zespół, stanowisko pracy,

wieloosobowe stanowisko pracy itp.

11)oddziały regionalne- oddziały regionalne Kasy Rolniczego

Ubezpieczenia Społecznego,

12)placówki terenowe- placówki terenowe Kasy Rolniczego

Ubezpieczenia Społecznego,

13)centra- centra rehabilitacji rolników Kasy

Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,

14)ośrodki- ośrodek szkoleniowo-rehabilitacyjny i

ośrodek wypoczynkowo-rehabilitacyjny Kasy

Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

§  2.
Struktura organizacyjna Kasy

W skład Kasy wchodzą następujące jednostki organizacyjne:

1)
Centrala,
2)
oddziały regionalne,
3)
placówki terenowe,
4)
centra i ośrodki - publiczne zakłady opieki zdrowotnej.
§  3.
W skład Centrali wchodzą następujące biura:
1)
Biuro Organizacyjno-Prawne,
2)
Biuro Ubezpieczeń,
3)
Biuro Świadczeń,
4)
Biuro Ekonomiczno-Finansowe,
5)
Biuro Prewencji i Rehabilitacji,
6)
Biuro Kontroli,
7)
Biuro Kadr, Szkolenia i Informacji,
8)
Biuro Administracji i Inwestycji.
§  4.
Do zadań Centrali należy:
1)
organizacja pracy Kasy,
2)
nadzór nad funkcjonowaniem oddziałów regionalnych, placówek terenowych centrów i ośrodków Kasy oraz nad realizacją zadań przez te jednostki.
3)
inicjowanie rozwiązań zmierzających do usprawniania systemu ubezpieczenia społecznego rolników,
4)
współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej oraz innymi instytucjami uczestniczącymi w realizacji zadań Kasy,
5)
koordynowanie spraw dotyczących kontaktów Kasy z międzynarodowymi instytucjami ubezpieczeniowymi oraz spraw z zakresu integracji europejskiej.
6) 2
prowadzenie audytu wewnętrznego w KRUS i zarządzanych przez nią funduszach.
§  5.
Podział zadań w Kasie
1.
Kasą kieruje Prezes, przy pomocy zastępców, dyrektorów biur, dyrektorów oddziałów regionalnych, kierowników placówek terenowych oraz dyrektorów centrów i ośrodków, którzy są odpowiedzialni wobec Prezesa za całość spraw objętych ich zakresem działania.
2.
Biurem kieruje dyrektor biura przy pomocy wicedyrektora (wicedyrektorów). Prezes Kasy decyduje o potrzebie tworzenia stanowiska wicedyrektora (wicedyrektorów).
3.
W biurach obowiązuje struktura bezwydziałowa.

W ramach biura mogą być tworzone wieloosobowe stanowiska pracy i zespoły do określonych spraw oraz ustalani pracownicy do koordynacji pracy tych stanowisk i zespołów.

4.
W uzasadnionych przypadkach, za zgodą Prezesa - w ramach biura, mogą być utworzone wydziały.
5.
Organizację wewnętrzną oraz szczegółowy zakres zadań dla biur określają regulaminy organizacyjne poszczególnych biur, zatwierdzone przez Prezesa.
§  6.
Podział zadań kierownictwa Kasy

I.

Kompetencje Prezesa

1.
Prezes ustala główne kierunki i plany działania Kasy oraz jej organizację.
2.
Do kompetencji Prezesa należą sprawy nie przekazane do właściwości innych podmiotów, a w szczególności:
1)
realizacja polityki rządu w dziedzinie ubezpieczenia społecznego rolników,
2)
gospodarka finansowa Kasy, w tym wykonywanie określonych ustawą obowiązków w zakresie kontroli finansowej,
3)
nadawanie Kasie regulaminu organizacyjnego,
4)
ustalanie zasad wykonywania działalności kontrolnej w Kasie i sprawowanie nadzoru nad tą działalnością,
5)
tworzenie i likwidacja jednostek organizacyjnych Kasy oraz nadzór nad nimi,
6)
zatwierdzanie regulaminów organizacyjnych dla jednostek organizacyjnych Kasy,
7)
ustalanie kompetencji zastępców Prezesa oraz dyrektorów jednostek organizacyjnych,
8)
określanie głównych kierunków polityki kadrowej w Kasie,
9)
zatrudnianie i zwalnianie dyrektorów biur oraz dyrektorów jednostek organizacyjnych i ich zastępców,
10)
udzielanie pełnomocnictw lub upoważnień do działania w jego imieniu,
11)
zatwierdzanie:
a)
planów działalności Kasy oraz sprawozdań z ich wykonania,
b)
projektu budżetu Kasy i projektów planów rzeczowo-finansowych funduszy Kasy oraz rocznych sprawozdań z ich wykonania,
c)
podziału etatów dla Centrali i jednostek organizacyjnych,
d)
kierunków działalności kontrolnej, rocznych planów kontroli oraz programów kontroli,
e)
zbiorczych planów inwestycyjnych i sprawozdań z ich realizacji,
f)
rocznych planów i sprawozdań odnośnie działalności Kasy w zakresie prewencji i rehabilitacji,
g)
materiałów przedkładanych na posiedzenia Rady Ministrów, Sejmu i Senatu RP oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
h)
planów wyjazdów zagranicznych i przyjmowania delegacji zagranicznych,
12)
wydawanie decyzji w sprawach:
a)
przekazywania składek członkowskich do międzynarodowych organizacji ubezpieczeniowych,
b)
wydatków związanych z przyjmowaniem delegacji zagranicznych w Kasie i zagranicznymi wyjazdami służbowymi na zasadach określonych odrębnymi przepisami,
c)
wyjazdów służbowych pracowników Kasy za granicę oraz wyjazdów służbowych na terenie kraju zastępców Prezesa i Radców Prezesa,
d)
wykonywania dodatkowych prac oraz terminowych zadań powierzonych Kasie do realizacji, w trybie określonym odrębnymi przepisami,
e)
sprzedaży, oddania w najem, użyczenia, nieodpłatnego przekazania nieruchomości będących w zarządzie Prezesa Kasy, przy zachowaniu przepisów dotyczących gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa,
f)
umarzania należności Kasy z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników oraz z tytułu nienależnie pobranych świadczeń,
g)
przyznawania świadczeń z ubezpieczenia społecznego rolników w drodze wyjątku,
13)
rozstrzyganie sporów kompetencyjnych,
14)
wydawanie wewnętrznych aktów prawnych,
15)
ogłaszanie w "Monitorze Polskim" obwieszczeń wydawanych na podstawie upoważnień ustawowych,
16)
kształtowanie polityki informacyjnej Kasy, w tym kontaktów ze środkami masowego przekazu,
17)
wnioskowanie o nadanie pracownikom Kasy orderów, odznaczeń państwowych i odznak honorowych,
18)
przedkładanie Radzie Rolników dokumentów, materiałów i informacji,
19)
rozpatrywanie wniosków Rady Rolników,
20)
podział środków funduszu motywacyjnego w porozumieniu z przewodniczącym Rady Rolników,
21)
przyznawanie nagród specjalnych za osiągnięcia o szczególnym znaczeniu dla Kasy,
22)
nadzór nad współpracą Kasy z zagranicą,
23)
nadzór nad wykonywaniem zadań z zakresu audytu wewnętrznego w Kasie,
24)
określanie zadań i bezpośredni nadzór nad pracą radców Prezesa,
25)
nadzór nad działalnością Kasy w zakresie planowania i realizacji inwestycji budowlanych, modernizacji i remontów posiadanych przez Kasę zasobów lokalowych,
26)
nadzór nad planowaniem i realizacją zaopatrzenia centralnego w ramach scentralizowanych zakupów inwestycyjnych i nieinwestycyjnych,
27)
nadzór nad realizacją ustawy o zamówieniach publicznych w Centrali Kasy,
28)
nadzór nad administrowaniem i gospodarowaniem majątkiem w jednostkach organizacyjnych Kasy,
29)
nadzór nad prowadzeniem w jednostkach organizacyjnych Kasy gospodarki materiałowej, magazynowej, przeciwpożarowej, ochrony i zabezpieczenia mienia,
30)
nadzór nad wykonywaniem zadań wynikających z przepisów o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz przepisów o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych podczas wykonywania przez nich obowiązków służbowych,
31)
nadzór nad przestrzeganiem przepisów ochrony pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy, obrony cywilnej oraz przeciwpożarowych,
32)
wykonywanie zadań mających na celu ochronę informacji niejawnych, w tym sprawowanie nadzoru nad pracą Pełnomocnika Prezesa ds. Ochrony Informacji Niejawnych,
33)
rozpatrywanie skarg na dyrektorów i wicedyrektorów biur oraz dyrektorów i ich zastępców w jednostkach organizacyjnych Kasy.
34)
podpisywanie delegacji oraz urlopów dla dyrektorów biur Centrali Kasy.
3.
Realizując bezpośredni merytoryczny nadzór nad działalnością Kasy w zakresie zagadnień wymienionych w pkt 2, Prezes Kasy bezpośrednio nadzoruje pracę:
1) 3
Biura Organizacyjno-Prawnego (w tym Wicedyrektora Biura - Pełnomocnika Prezesa ds. Zamówień Publicznych oraz Głównego Specjalisty ds. Informatyki, kierującego Zespołem ds. Informatyki),
2) 4
Biura Kadr, Szkolenia i Informacji (w tym Rzecznika Prasowego - Pełnomocnika Prezesa ds. Współpracy z Mass Mediami oraz Wicedyrektora - Pełnomocnika Prezesa ds. Systemu Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem Informacji),
3)
Biura Administracji i Inwestycji,
4)
Biura Kontroli,
5)
Pełnomocnika Prezesa ds. Ochrony Informacji Niejawnych,
6)
Radców Prezesa,
10) 5
Audytora Wewnętrznego.
4.
Prezesa zastępuje I Zastępca, a w czasie jego nieobecności - II Zastępca lub inna osoba wyznaczona przez Prezesa.
5.
W zakresie zagadnień powierzonych do nadzoru, Zastępcy Prezesa dokonują następujących czynności:
1)
określają zadania i wydają dyrektorom nadzorowanych biur dyspozycje co do merytorycznego kształtu realizowanych zadań,
2)
dokonują aprobaty:
a)
spraw przedkładanych do decyzji Prezesa,
b)
planów działalności Kasy i sprawozdań z ich realizacji,
c)
regulaminów organizacyjnych biur będących w ich nadzorze,
d)
rocznych planów pracy nadzorowanych biur i sprawozdań z ich realizacji,
e)
proponowanych nagród i podwyżek wynagrodzeń dla dyrektorów i wicedyrektorów biur,
f)
materiałów prezentowanych na posiedzeniach Kolegium Kasy w zakresie merytorycznej działalności nadzorowanych biur,
g)
stanowisk prezentowanych Radzie Rolników,
3)
podejmują decyzje i podpisują:
a)
wytyczne, wyjaśnienia interpretacyjne, pisma instruktażowe kierowane do wszystkich jednostek organizacyjnych Kasy, z wyjątkiem uregulowań mających charakter wewnętrznych aktów prawnych Kasy,
b)
korespondencję z kontrahentami zewnętrznymi w ramach udzielanych przez Prezesa upoważnień,
4)
wnioskują podjęcie działań kontrolnych,
5)
zarządzają przeprowadzenie inspekcji w jednostkach organizacyjnych Kasy w ramach merytorycznego nadzoru sprawowanego przez biura,
6)
reprezentują Kasę w zakresie powierzonych kompetencji oraz udzielonych przez Prezesa upoważnień,
7)
opiniują wnioski dyrektorów biur z zakresu stosunku pracy w sprawach nadzorowanych biur.

II.

Kompetencje I Zastępcy Prezesa

1.
Do kompetencji I Zastępcy Prezesa należy bezpośredni merytoryczny nadzór nad działalnością Kasy w zakresie następujących zagadnień:
1)
planowania rzeczowo-finansowego funduszy Kasy, podziału środków dla jednostek organizacyjnych oraz opracowywania analiz wykonania tych planów,
2)
uzgodnień projektów planów rzeczowo-finansowych z Ministerstwem Finansów,
3)
współpracy z Ministerstwem Finansów w zakresie zasilania Kasy w środki budżetowe oraz bieżącego zasilania oddziałów regionalnych i Centrali w środki finansowe,
4)
prowadzenia ewidencji księgowej, sprawozdawczości finansowej funduszy oraz sporządzania bilansu Kasy,
5)
obsługi bankowej Kasy,
6)
prowadzenia sprawozdawczości statystycznej funduszy,
7)
przestrzegania w Kasie zasad rachunkowości, przepisów ustawy o finansach publicznych oraz obowiązujących przepisów podatkowych,
8)
orzecznictwa lekarskiego w systemie ubezpieczenia społecznego rolników,
9)
przyznawania i terminowej wypłaty świadczeń emerytalno-rentowych, zasiłkowych i odszkodowawczych oraz świadczeń wynikających z umów międzynarodowych,
10)
waloryzacji emerytur i rent, okresowych podwyżek innych świadczeń,
11)
realizacji zadań w zakresie poboru podatku dochodowego oraz ubezpieczeń zdrowotnych emerytów i rencistów,
12)
wniosków o świadczenia z ubezpieczenia społecznego rolników przyznawanych przez Prezesa w drodze wyjątku,
13)
dochodzenia oraz umarzania należności Kasy z tytułu nienależnie pobranych świadczeń (podejmowanie decyzji w zakresie umorzeń),
14)
wniosków o wniesienie kasacji od prawomocnych orzeczeń sądów w sprawach o świadczenia z ubezpieczenia społecznego rolników,
15)
zagadnień dotyczących prewencji i rehabilitacji, w tym m.in.:
a)
prowadzenia działalności na rzecz zapobiegania wypadkom przy pracy rolniczej i rolniczym chorobom zawodowym,
b)
planowania rzeczowo-finansowego funduszu prewencji i rehabilitacji,
16)
działalności centrów rehabilitacji rolników i ośrodków Kasy.
2.
Realizując bezpośredni merytoryczny nadzór nad działalnością Kasy w zakresie zagadnień wymienionych w pkt 1, I Zastępca Prezesa bezpośrednio nadzoruje pracę:
1)
Biura Ekonomiczno-Finansowego,
2)
Biura Świadczeń,
3)
Biura Prewencji i Rehabilitacji.

III.

Kompetencje II Zastępcy Prezesa

1.
Do kompetencji II Zastępcy Prezesa należy bezpośredni merytoryczny nadzór nad działalnością Kasy w zakresie następujących zagadnień:
1)
ustalania obowiązku ubezpieczenia, obejmowania i wyłączania z ubezpieczenia społecznego rolników,
2)
ewidencji płatników składek i prowadzenia z nimi rozliczeń,
3)
dochodzenia należności Kasy z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników,
4)
umarzania należności Kasy z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników (podejmowanie decyzji),
5)
realizacji zadań Kasy w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych czynnych rolników,
6)
oceny wyników działalności Kasy w zakresie wymiaru składek i realizacji należności,
7)
uczestniczenia w kalkulacji wysokości składki na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie,
8)
prognozowania procesów związanych z ubezpieczeniem społecznym rolników,
9)
wniosków o wniesienie kasacji od prawomocnych orzeczeń sądów w sprawach podlegania ubezpieczeniu, wymiaru i poboru składek,
10)
nadzoru nad wykonywaniem zadań z zakresu koordynacji prawa ubezpieczeń społecznych w ramach procesu integracji z Unią Europejską,
11)
nadzoru nad realizacją ustawy o zamówieniach publicznych w jednostkach organizacyjnych Kasy,
12)
obsługi poligraficznej Kasy oraz gospodarki drukami, w tym:
a)
akceptacji Planu Wydawniczego,
b)
opiniowania sprawozdań z działalności OR KRUS w Warszawie w zakresie poligrafii.
2.
Realizując bezpośredni merytoryczny nadzór nad działalnością Kasy w zakresie zagadnień wymienionych w pkt 1, II Zastępca Prezesa bezpośrednio nadzoruje pracę:
1)
Biura Ubezpieczeń,
2)
Oddziału Regionalnego Kasy w Warszawie - w zakresie działalności poligraficznej oraz gospodarki drukami.

II.

CENTRALA KASY

§  7.
Zadania dyrektorów biur

Do zakresu działania dyrektora biura należy:

1)
kierowanie pracą biura,
2)
reprezentowanie Kasy na zewnątrz oraz podejmowanie decyzji w sprawach dotyczących zakresu działania biura, a nie zastrzeżonych do kompetencji Kierownictwa Kasy,
3) 6
zaciąganie zobowiązań finansowych (zawieranie umów) w sprawach należących do zakresu działania biura w ramach posiadanych środków finansowych łącznie z Wicedyrektorem Biura Administracji i Inwestycji - Głównym Księgowym Centrali Kasy, a także Głównym Specjalistą ds. Informatyki w Biurze Organizacyjno-Prawnym, gdy umowa dotyczy zagadnień z zakresu informatyki. Zaciąganie zobowiązań finansowych (zawieranie umów) powyżej 3.000 EURO następuje po uzyskaniu zgody Prezesa Kasy.
4) 7
nadzór nad realizacją ustawy o zamówieniach publicznych w jednostkach organizacyjnych Kasy w zakresie działania biura.
§  8.
Wspólne zadania biur
1.
Biura wykonują zadania określone w niniejszym regulaminie oraz regulaminach organizacyjnych poszczególnych biur.
2.
Do wspólnych zadań biur należy w szczególności:
1)
przygotowywanie projektów aktów prawnych, regulujących zagadnienia z zakresu działania biura oraz wytycznych, instrukcji, wyjaśnień, opinii, itp.,
2)
opiniowanie projektów ustaw i aktów wykonawczych w zakresie merytorycznej działalności biura,
3)
przekazywanie jednostkom organizacyjnym Kasy - na bieżąco - informacji o obowiązujących uregulowaniach prawnych dotyczących zakresu działania biura,
4)
prowadzenie szkoleń pracowników Kasy w zakresie działania biura,
5)
nadzorowanie pracy jednostek organizacyjnych Kasy (własne inspekcje oraz udział w kontrolach organizowanych przez Biuro Kontroli),
6)
rozpatrywanie skarg i wniosków w zakresie działania biura,
7)
opracowywanie projektów druków i formularzy dotyczących funkcjonowania biura,
8)
analiza sprawozdań sporządzonych przez jednostki organizacyjne, a dotyczących pracy nadzorowanych pionów merytorycznych, opracowywanie wewnętrznych informacji, sprawozdań oraz obowiązującej sprawozdawczości statystycznej,
9)
prowadzenie działalności popularyzującej zadania Kasy i system ubezpieczeń społecznych rolników poprzez opracowywanie m.in. poradników, informatorów, itp.,
10)
realizacja zadań w zakresie integracji europejskiej w zakresie działania biura,
11)
realizacja zagadnień z zakresu informatyki w zakresie działania biura,
12)
realizacja zadań wynikających z realizacji ustawy o zamówieniach publicznych w zakresie merytorycznej działalności biura,
13)
współpraca - na bieżąco - z innymi biurami oraz jednostkami organizacyjnymi Kasy.
§  9.
Radcy Prezesa
1.
Radcy Prezesa pełnią funkcję opiniodawczo-doradcze.
2.
Prezes decyduje o potrzebie tworzenia stanowisk radców, ich liczbie oraz zakresach powierzonych im zadań.
§  10.
Kolegium Kasy
1.
Stałym organem opiniodawczo-doradczym Prezesa w sprawach bieżącego kierowania Kasą jest Kolegium Kasy, którego posiedzenia zwołuje Prezes i ustala ich terminy.
2.
W skład Kolegium wchodzą:
1)
Zastępcy Prezesa,
2)
Dyrektorzy biur,
3)
Wicedyrektor Biura Ekonomiczno-Finansowego - Główny Księgowy Kasy,
4)
inne osoby wyznaczone przez Prezesa Kasy.
3.
Posiedzenia Kolegium odbywają się w siedzibie Centrali Kasy.
4.
W zależności od potrzeb, Prezes może zwołać posiedzenie poza siedzibą Centrali.
5.
Tematy posiedzenia Kolegium wynikają z kwartalnych planów pracy poszczególnych biur, rocznych planów pracy Kasy oraz poleceń Prezesa.
6.
Z każdego posiedzenia sporządzany jest protokół zatwierdzany następnie przez Prezesa oraz przekazywany do wiadomości uczestnikom Kolegium.
7.
Obsługę prac Kolegium zapewnia Biuro Organizacyjno-Prawne, do zadań którego należy w szczególności:
1)
gromadzenie materiałów przygotowywanych na posiedzenia i przekazywanie ich członkom Kolegium wraz z porządkiem posiedzenia,
2)
powiadamianie osób zapraszanych na posiedzenia o terminie i tematyce posiedzeń,
3)
protokołowanie posiedzeń,
4)
przekazywanie protokółów i materiałów będących przedmiotem posiedzeń uczestnikom Kolegium.
§  11.
Biuro Organizacyjno-Prawne
1.
Do podstawowych zadań Biura należy m.in.:
1)
obsługa kancelaryjna prac Rady Rolników,
2)
organizowanie współpracy Kasy z organami administracji publicznej,
3)
koordynacja prac w zakresie tworzenia, przekształceń i likwidacji jednostek organizacyjnych Kasy,
4)
koordynacja spraw dotyczących skarg i wniosków oraz opracowywanie w tym zakresie analiz i sprawozdań,
5)
organizowanie posiedzeń i narad zwoływanych na polecenie Prezesa,
6)
prowadzenie sekretariatów członków Kierownictwa Kasy,
7)
opiniowanie i opracowywanie pod względem prawnym projektów aktów prawnych i innych dokumentów opracowywanych w Kasie,
8)
opiniowanie we współpracy z biurami merytorycznymi Centrali Kasy projektów aktów prawnych nadesłanych do Kasy celem ich uzgodnienia,
9)
prowadzenie obsługi prawnej w Centrali Kasy,
10)
udzielanie wyjaśnień, konsultacji, opinii prawnych - jednostkom organizacyjnym Kasy,
11)
nadzór nad postępowaniem w zakresie odwołań od decyzji Prezesa w sprawach ubezpieczeniowych oraz opracowywanie w tym zakresie okresowych analiz i sprawozdań,
12)
prowadzenie zbiorów i rejestrów wewnętrznych aktów prawnych,
13)
nadzór nad organizacją obsługi prawnej w jednostkach organizacyjnych Kasy,
14)
inicjowanie, organizowanie i koordynowanie spraw dotyczących współpracy Kasy z zagranicą,
15)
opracowywanie i upowszechnianie informacji o zagranicznych rozwiązaniach z zakresu ubezpieczeń społecznych oraz organizacji i metodach działania tych instytucji na świecie,
16)
prowadzenie spraw związanych z przynależnością Kasy do organizacji i stowarzyszeń międzynarodowych,
17)
załatwianie spraw związanych ze służbowymi wyjazdami zagranicznymi przedstawicieli Kasy, prowadzenie ewidencji, dokumentacji i sprawozdań w tym zakresie,
18)
opracowywanie programu pobytu w Kasie delegacji zagranicznych i organizacja ich pobytu,
19)
koordynacja działań Kasy w zakresie integracji europejskiej.
2.
Do zadań Biura w zakresie zamówień publicznych, które nadzoruje bezpośrednio Wicedyrektor Biura - Pełnomocnik Prezesa ds. Zamówień Publicznych należy:
1)
koordynowanie prac w zakresie przygotowania i realizacji zamówień publicznych w Centrali Kasy,
2)
przyjmowanie wniosków przygotowywanych przez biura merytoryczne o uruchomienie zamówień publicznych,
3)
organizacja i obsługa posiedzeń Komisji ds. Zamówień Publicznych,
4)
przygotowywanie wyjaśnień, ogłoszeń, zapytań, opinii z zakresu zamówień publicznych stosownie do wymogów ustawy o zamówieniach publicznych,
5)
sprawdzanie od strony formalno-prawnej złożonych w postępowaniach dokumentów,
6)
uzgadnianie treści projektów umów przygotowywanych przez biura merytoryczne z radcą prawnym i przygotowywanie ich do ostatecznego podpisania,
7)
sporządzanie okresowych analiz, informacji, opracowań na temat realizacji zamówień publicznych w Centrali Kasy,
8)
udzielanie pomocy jednostkom organizacyjnym Kasy w zakresie realizacji ustawy o zamówieniach publicznych,
9)
współpraca z Urzędem Zamówień Publicznych w związku z realizowaniem ustawy o zamówieniach publicznych.
3.
Wicedyrektor Biura - Pełnomocnik Prezesa ds. Zamówień Publicznych sprawuje funkcję Przewodniczącego Komisji ds. Zamówień Publicznych w Centrali Kasy.
4. 8
Do zadań Biura w zakresie informatyki należy:
1)
utrzymywanie w ciągłym ruchu systemów informatycznych w Kasie,
2)
nadzór nad przetwarzaniem i dystrybucją danych na potrzeby Kasy,
3)
współpraca z biurami merytorycznymi w zakresie prawidłowego funkcjonowania i obsługi programowej,
4)
koordynacja prac oddziałów regionalnych w zakresie informatyki,
5)
nadzór nad wdrażaniem nowych aplikacji programistycznych,
6)
współpraca z wykonawcami zewnętrznymi i koordynacja działań oddziałów regionalnych w zakresie kontaktów zewnętrznych,
7)
administrowanie systemami i bazami danych w Centrali Kasy,
8)
administrowanie bezpieczeństwem systemów i danych w warstwie eksploatacyjnej,
9)
nadzór nad wdrażaniem i eksploatacją podsystemów KRUSnal i FARMER w oddziałach regionalnych i placówkach terenowych Kasy oraz współpraca w tym zakresie z biurami merytorycznymi Centrali Kasy.
10)
zapewnienie opieki technicznej nad sprzętem informatycznym w Centrali Kasy,
11)
planowanie zaopatrzenia w sprzęt komputerowy i teletransmisyjny oraz materiały eksploatacyjne dla Kasy.
§  12.
Biuro Ubezpieczeń

Do podstawowych zadań Biura należy:

1)
opracowywanie wytycznych i instrukcji dla jednostek organizacyjnych Kasy w zakresie:
a)
podlegania ubezpieczeniu społecznemu,
b)
ewidencji płatników składek i ubezpieczonych,
c)
prowadzenia rozliczeń z płatnikami składek,
d)
form dochodzenia należności,
e)
ewidencji osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym i ewidencji składek na ubezpieczenia zdrowotne,
f)
stosowania umorzeń i ulg w spłacie należności.
2)
rozpatrywanie spraw indywidualnych dotyczących zakresu działania biura,
3)
opiniowanie wniosków o: umorzenie należności, odroczenie lub rozłożenie na raty spłaty należności,
4)
merytoryczny nadzór nad prawidłowością ustalania obowiązku ubezpieczenia, rozliczania składek i dochodzenia należności funduszy,
5)
merytoryczny nadzór nad prawidłowością prowadzenia rozliczeń z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników i ich domowników, ewidencjonowanie składek na kontach ubezpieczonych oraz przekazywanie informacji o ubezpieczonych do Kas Chorych,
6)
ocena wyników działalności Kasy w zakresie wymiaru i poboru składek na ubezpieczenie społeczne oraz analiza realizacji zadań z zakresu biura w jednostkach organizacyjnych Kasy,
7)
opiniowanie projektów kasacji od prawomocnych orzeczeń sądów w sprawach podlegania ubezpieczeniu, wymiaru składek i dochodzenia należności oraz reprezentowanie Kasy w sprawach z tego zakresu, toczących się przed Sądem Najwyższym,
8)
współpraca z innymi instytucjami w zakresie realizacji zadań pionu ubezpieczeń, w tym m.in. jednostkami elektronicznego przetwarzania danych w zakresie sprawnej obsługi ubezpieczonych i tworzenia nowych systemów informatycznych oraz modyfikacji istniejących systemów.
§  13.
Biuro Świadczeń

Do podstawowych zadań Biura należy:

1) 9
opracowywanie wytycznych i instrukcji dla jednostek organizacyjnych Kasy w zakresie przyznawania i wypłaty świadczeń z ubezpieczenia społecznego rolników oraz w zakresie przyznawania i wypłaty rent strukturalnych, w tym:
a)
rozstrzyganie spraw indywidualnych przekazywanych przez oddziały regionalne i placówki terenowe, inne instytucje oraz obywateli,
b)
nadzór nad prawidłowym i terminowym przyznawaniem świadczeń,
c)
nadzór nad prawidłową i terminową wypłatą świadczeń,
d)
nadzór nad przyznawaniem i wypłatą świadczeń wynikających z umów międzynarodowych,
e) 10
koordynowanie akcji waloryzacji emerytur i rent, podwyższania świadczeń z ubezpieczenia oraz rent strukturalnych i rozliczania podatku dochodowego itp.,
f)
przygotowywanie wniosków rozpatrywanych przez Prezesa w trybie wyjątkowym,
2)
opiniowanie projektów apelacji i kasacji w sprawach o świadczenia z ubezpieczenia społecznego rolników oraz reprezentowanie Kasy w tym zakresie przed Sądem Najwyższym,
3)
dokonywanie analiz w zakresie realizacji zadań pionu świadczeń w jednostkach organizacyjnych Kasy,
4)
współpraca z innymi instytucjami w zakresie realizacji zadań pionu świadczeń oraz z zakładami elektronicznego przetwarzania danych w zakresie obsługi świadczeń i merytoryczny nadzór przy wdrażaniu nowych systemów informatycznych,
5)
merytoryczny nadzór nad prawidłowością poboru i rozliczania podatku dochodowego oraz obsługą ubezpieczenia zdrowotnego emerytów-rencistów Kasy, a także nad dokonywaniem potrąceń ze świadczeń przewidzianych w ustawie,
6)
nadzór nad przyznawaniem rent strukturalnych oraz ich wypłatą,
7) 11
przeprowadzanie szkoleń kierowników oddziałów regionalnych i placówek terenowych Kasy w zakresie przyznawania i wypłaty świadczeń z ubezpieczenia społecznego rolników oraz w zakresie przyznawania i wypłaty rent strukturalnych,
8) 12
przeprowadzanie inspekcji w zakresie świadczeń z ubezpieczenia społecznego rolników oraz w zakresie rent strukturalnych w podległych jednostkach organizacyjnych Kasy,
9)
realizowanie zadań z zakresu orzecznictwa lekarskiego w systemie świadczeń z ubezpieczenia społecznego rolników przez Naczelnego Lekarza Kasy, w tym:
a)
sprawowanie zwierzchniego nadzoru nad lekarzami rzeczoznawcami i komisjami lekarskimi,
b)
dokonywanie analizy i kontroli prawidłowości stosowania zasad orzecznictwa lekarskiego przez lekarzy rzeczoznawców Kasy i lekarzy inspektorów orzecznictwa lekarskiego,
c)
udzielanie wytycznych oraz wyjaśnień w zakresie orzecznictwa lekarskiego,
d)
prowadzenie szkoleń w zakresie orzecznictwa lekarskiego.
§  14.
Biuro Ekonomiczno-Finansowe
1.
Do podstawowych zadań Biura należy:
1)
W zakresie planowania, sprawozdawczości i analiz:
a)
planowanie rzeczowo-finansowe funduszy: emerytalno-rentowego, administracyjnego, rezerwowego i motywacyjnego oraz podział funduszu administracyjnego na jednostki organizacyjne Kasy,
b)
planowanie rzeczowo-finansowe wydatków zleconych z budżetu państwa na zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne płacone za ubezpieczonych rolników oraz emerytów i rencistów,
c)
prowadzenie sprawozdawczości statystycznej Kasy,
d)
opracowywanie okresowych analiz wykonania planów rzeczowo-finansowych funduszy, o których mowa w pkt 1 lit. a) oraz funduszu prewencji i rehabilitacji,
e)
współpraca z Ministerstwem Finansów, Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w zakresie uzgodnień i akceptacji planów rzeczowo-finansowych Kasy oraz innych wydatków celowych finansowanych z budżetu państwa,
f)
opracowywanie - dla jednostek organizacyjnych Kasy - materiałów metodycznych oraz instruktażowych dotyczących planowania, sprawozdawczości i statystyki w Kasie,
2)
W sprawach finansowo-księgowych:
a)
współpraca z Ministerstwem Finansów w zakresie zasilania Kasy w bieżące środki budżetowe oraz współpraca z bankami,
b)
współpraca z ZUS w zakresie wzajemnych rozliczeń pomiędzy funduszem ubezpieczeń społecznych a funduszem emerytalno-rentowym,
c)
bieżące zasilanie oddziałów regionalnych i Centrali w środki finansowe,
d)
obsługa bankowa poszczególnych funduszy Kasy i zadań zleconych,
e)
prowadzenie ewidencji księgowej funduszy Kasy i zadań zleconych,
f)
prowadzenie sprawozdawczości finansowej funduszy Kasy i zadań zleconych,
g)
sporządzanie zbiorczego (rocznego) bilansu Kasy.
3)
Nadzór, szkolenie oraz instruktaż w stosunku do jednostek organizacyjnych Kasy w zakresie działalności Biura.
2.
Do kompetencji Wicedyrektora Biura Ekonomiczno-Finansowego - Głównego Księgowego Kasy należy wykonywanie zadań przewidzianych w ustawie o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 1998 r. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.), ustawy o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591 z późn. zm.) oraz innych aktach prawnych określających zadania głównego księgowego w jednostce sektora finansów publicznych.
§  15.
Biuro Prewencji i Rehabilitacji

Do podstawowych zadań Biura należy:

1)
planowanie rzeczowo-finansowe funduszu prewencji i rehabilitacji,
2)
prowadzenie działalności na rzecz zapobiegania wypadkom przy pracy rolniczej i rolniczym chorobom zawodowym, w tym:
a)
analiza przyczyn wypadków i chorób zawodowych,
b)
podejmowanie działań związanych z promocją bezpiecznych środków stosowanych w rolnictwie oraz sprzętu i odzieży ochronnej dla rolników,
c)
upowszechnianie zasad ochrony zdrowia i życia w gospodarstwie rolnym,
d)
organizowanie szkoleń rolników w zakresie BHP,
e)
propagowanie wśród rolników stosowania bezpiecznych maszyn i urządzeń,
3)
prowadzenie postępowań regresowych w stosunku do producentów wadliwych maszyn i urządzeń stosowanych w rolnictwie,
4)
udzielanie pomocy ubezpieczonym i osobom uprawnionym do świadczeń z ubezpieczenia, wykazującym długotrwałą niezdolność do pracy w gospodarstwie rolnym albo zagrożonym taką niezdolnością w korzystaniu z różnych form rehabilitacji lub przekwalifikowania,
5)
tworzenie warunków do rehabilitacji ambulatoryjnej rolników w rejonie miejsca zamieszkania,
6)
nadzór nad działalnością centrów i ośrodków oraz ich organizacją,
7)
współpraca z innymi instytucjami w zakresie działalności Biura.
§  16. 13
Biuro Kontroli
.
Do podstawowych zadań Biura należy:
1)
planowanie, organizowanie i koordynowanie działań kontrolnych Kasy oraz sprawowanie merytorycznego nadzoru nad działalnością służb kontrolnych w jednostkach organizacyjnych Kasy,
2)
analizowanie systemu kontroli w Kasie i przygotowywanie propozycji jego usprawnienia,
3)
organizowanie i prowadzenie kontroli kompleksowych, problemowych i sprawdzających we wszystkich jednostkach organizacyjnych Kasy,
4)
prowadzenie kontroli doraźnych na polecenie Prezesa oraz z własnej inicjatywy,
5)
przedstawianie wyników kontroli Kierownictwu Kasy i dyrektorom zainteresowanych biur,
6)
opracowywanie projektów wystąpień pokontrolnych, a po ich zatwierdzeniu przez Prezesa przekazywanie do realizacji i dokonywanie oceny ich wykonania,
7)
współdziałanie z organami kontroli zewnętrznej, prowadzenie ewidencji kontroli zewnętrznych w Centrali Kasy oraz gromadzenie dokumentów związanych z kontrolami zewnętrznymi w Centrali Kasy.
2. 14
W strukturze Biura Kontroli funkcjonuje Zespół Audytu Wewnętrznego, przy pomocy którego Audytor Wewnętrzny realizuje swoje zadania.
§  17.
Biuro Kadr, Szkolenia i Informacji
1.
Do podstawowych zadań Biura należy:
1)
prowadzenie całokształtu spraw kadrowych pracowników Centrali, dyrektorów, zastępców dyrektorów i głównych księgowych oddziałów regionalnych i jednostek organizacyjnych Kasy nadzorowanych bezpośrednio przez Prezesa,
2)
opracowywanie planów dotyczących zatrudnienia i funduszu płac dla jednostek organizacyjnych Kasy,
3)
prowadzenie ewidencji etatowo-finansowej w rozbiciu na poszczególne oddziały regionalne Kasy,
4)
prowadzenie ewidencji etatowo-finansowej dla poszczególnych biur Centrali w podziale na fundusz administracyjny oraz fundusz prewencji i rehabilitacji,
5)
nadzór nad prawidłowym gospodarowaniem funduszem wynagrodzeń w Kasie,
6)
prowadzenie rozliczeń dotyczących wykorzystania funduszu motywacyjnego zgodnie z decyzjami Prezesa oraz Prezydium Rady Rolników,
7)
obsługa Komisji oceniającej wykonanie zadań przez jednostki organizacyjne Kasy uprawnione do korzystania ze środków funduszu motywacyjnego,
8)
opracowywanie planów i prowadzenie rozliczeń Centralnego Funduszu Wypłat Okolicznościowych dla Centrali i jednostek organizacyjnych Kasy w podziale na fundusz administracyjny oraz fundusz prewencji i rehabilitacji,
9)
opracowywanie, analiza i rozliczanie planu wydatków biura finansowanych z funduszu administracyjnego,
10)
nadzór nad przestrzeganiem obowiązującego regulaminu pracy w Centrali,
11)
nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie danych osobowych,
12)
realizacja procedur wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych w zakresie usług informatycznych, szkoleń, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz gospodarowania Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych,
13)
sporządzanie obowiązującej sprawozdawczości z zakresu merytorycznej działalności biura,
14)
załatwianie spraw z zakresu szkoleń,
15)
realizowanie spraw socjalnych oraz zadań z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
2.
W zakresie informacji do zadań Biura, nadzorowanych bezpośrednio przez Rzecznika Prasowego-Pełnomocnika Prezesa ds. Współpracy z Mass Mediami należy:
1)
koordynowanie współpracy Kasy z mediami w zakresie upowszechniania i analizowania informacji o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz działalności Kasy,
2)
planowanie i nadzorowanie wydatków z funduszu administracyjnego na działalność informacyjną Kasy, zawieranie i realizacja umów prasowych z wydawnictwami,
3)
koordynowanie działań wynikających z obowiązku udzielania prasie informacji i wyjaśniania opinii publicznej zagadnień dotyczących działalności Kasy,
4)
upowszechnianie materiałów informacyjnych otrzymywanych z poszczególnych biur Centrali do wykorzystania w mediach współpracujących z Kasą,
5)
opracowywanie redakcyjne materiałów do kwartalników Kasy "Ubezpieczenia Rolnicze" oraz "Ubezpieczenia w Rolnictwie. Materiały i Studia", nadzorowanie cyklu wydawniczego kwartalników,
6)
opracowywanie i aktualizowanie informacji do wykorzystania na stronach internetowych Kasy.
. 15
W zakresie systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem informacji do zadań Biura, nadzorowanych bezpośrednio przez Wicedyrektora - Pełnomocnika Prezesa ds. Systemu Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem Informacji, należy odpowiedzialność za wdrożenie, utrzymanie i doskonalenie Systemu Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem Informacji w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, w tym:
1)
przedstawianie Prezesowi Kasy materiałów dotyczących przeprowadzania przeglądu doskonalenia Systemu Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem Informacji,
2)
inicjowanie działań doskonalących (korygujących i zapobiegawczych),
3)
przedstawianie Prezesowi Kasy sprawozdań dotyczących stanu funkcjonowania Systemu Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem Informacji w Centrali Kasy i oddziałach regionalnych,
4)
koordynowanie działań związanych z doskonaleniem jakości w Centrali Kasy i oddziałach regionalnych,
5)
opracowywanie i weryfikowanie dokumentacji Systemu Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem Informacji,
6)
przygotowywanie i nadzorowanie przebiegu auditów wewnętrznych Systemu Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem Informacji,
7)
weryfikowanie mierników procesów i zbieranie propozycji usprawnień,
8)
odpowiedzialność za szkolenie pracowników Kasy w zakresie Systemu Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem Informacji,
9)
kierowanie Zespołem ds. Systemu Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem Informacji funkcjonującym w Biurze Kadr, Szkolenia i Informacji.
§  18.
Biuro Administracji i Inwestycji

Do podstawowych zadań Biura należy:

1)
planowanie, ewidencja i realizacja wydatków z funduszu administracyjnego Centrali Kasy,
2)
gospodarka lokalowa Kasy,
3)
gospodarka transportowa,
4)
ubezpieczenia składników majątkowych,
5)
obsługa inwestycji i remontów realizowanych przez Kasę z zakresu zadań dotyczących prewencji i rehabilitacji,
6)
planowanie i koordynacja przygotowania oraz realizacji i nadzoru inwestycji budowlanych, zakupów nowych budynków, modernizacji i remontów kapitalnych posiadanych zasobów lokalowych,
7)
planowanie finansowo-rzeczowe zaopatrzenia centralnego, dokonywanie zakupów w ramach scentralizowanych zakupów inwestycyjnych i nieinwestycyjnych oraz gospodarowanie dokonanymi zakupami,
8)
administrowanie majątkiem Kasy,
9)
zapewnienie serwisu gwarancyjnego i pozagwarancyjnego maszyn i urządzeń techniki biurowej w Centrali Kasy,
10)
obsługa finansowo-księgowa Centrali Kasy,
11)
sporządzanie sprawozdawczości statystycznej i finansowej oraz bilansu Centrali Kasy,
12)
obsługa kancelaryjna, archiwalna i magazynowa Centrali Kasy,
13)
zaopatrzenie biur Centrali Kasy w sprzęt biurowy i materiały biurowe,
14)
zapewnienie wykonywania przez Kasę zadań obronnych oraz z zakresu obrony cywilnej kraju.
§  19.
Pełnomocnik Prezesa ds. Ochrony Informacji Niejawnych

Do zadań Pełnomocnika Prezesa ds. Ochrony Informacji Niejawnych należy między innymi:

1)
zapewnienie ochrony informacji niejawnych, kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji,
2)
zapewnienie ochrony fizycznej Centrali Kasy,
3)
okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów w zakresie informacji niejawnych,
4)
szkolenie pracowników Centrali Kasy w zakresie ochrony informacji niejawnych,
5)
współpraca z właściwymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi służb ochrony państwa (m.in. UOP) oraz informowanie Prezesa o przebiegu tej współpracy,
6)
na pisemne polecenie Prezesa - przeprowadzanie zwykłego postępowania sprawdzającego w stosunku do dyrektorów: biur Centrali i jednostek organizacyjnych Kasy,
7)
opracowanie planu postępowania z materiałami zawierającymi informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwową w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego,
8)
podejmowanie działań zmierzających do wyjaśnienia okoliczności naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych, zawiadamiając o tym Prezesa, a w przypadku naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych oznaczonych klauzulą "poufne" lub wyższą, także właściwą służbę ochrony państwa,
9)
prowadzenie wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy lub służby na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych.
§  20. 16
Audytor Wewnętrzny

Do zadań Audytora Wewnętrznego, należy:

1)
przygotowywanie, w porozumieniu z Prezesem KRUS, rocznego planu audytu wewnętrznego i przedstawianie go Prezesowi KRUS i Głównemu Inspektorowi Audytu Wewnętrznego,
2)
prowadzenie audytu wewnętrznego w KRUS i zarządzanych przez nią funduszach na podstawie rocznego planu, a w uzasadnionych przypadkach poza planem,
3)
opracowywanie sprawozdania z wykonania rocznego planu audytu wewnętrznego i przedstawianie go Prezesowi KRUS i Głównemu Inspektorowi Audytu Wewnętrznego,
4)
utrzymywanie kontaktów z Głównym Inspektorem Audytu Wewnętrznego.

III.

ODDZIAŁY REGIONALNE

§  21.
Podstawowe zadania oddziału regionalnego
1. 17
Oddział regionalny wykonuje całokształt zadań związanych z ubezpieczeniem społecznym rolników oraz przyznawaniem i wypłatą rent strukturalnych na terenie swojego działania.
2.
W realizacji swoich zadań oddział regionalny współdziała z terenowymi organami administracji publicznej, jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami rolników, lokalnymi środkami masowego przekazu.
3.
Do zadań oddziału regionalnego należy:
1)
ustalanie obowiązku ubezpieczenia społecznego rolników i domowników,
2)
dokonywanie wymiaru i poboru składek na ubezpieczenie społeczne,
3)
dochodzenie należności z tytułu składek w trybie przymusowym,
4)
stosowanie ulg i umorzeń w spłacie należności w ramach udzielonych przez Prezesa upoważnień,
5) 18
ustalanie prawa do świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia oraz prawa do rent strukturalnych i ich bieżąca realizacja,
6)
pobieranie z wypłacanych świadczeń i rozliczanie zaliczki na poczet podatku dochodowego,
7)
dochodzenie zwrotu nienależnie pobranych świadczeń,
8)
ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy rolniczej,
9)
podejmowanie działań w zakresie zapobiegania wypadkom przy pracy rolniczej i rolniczym chorobom zawodowym,
10)
działania związane z rehabilitacją leczniczą rolników uprawnionych do świadczeń Kasy,
11)
reprezentowanie Kasy w postępowaniu sądowym dotyczącym odwołań od wydawanych decyzji,
12)
rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących działania oddziału regionalnego i podległych mu placówek terenowych,
13)
prowadzenie wszelkich spraw dotyczących orzecznictwa lekarskiego,
14)
prowadzenie ewidencji osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym i członków ich rodzin,
15)
przyjmowanie bieżących zgłoszeń do ubezpieczenia zdrowotnego,
16)
prowadzenie ewidencji wpłat składek na ubezpieczenie zdrowotne dla każdego ubezpieczonego, emeryta i rencisty,
17)
bieżąca współpraca z właściwymi Kasami Chorych mająca na celu przekazywanie danych dotyczących ubezpieczonych, emerytów i rencistów oraz członków ich rodzin w zakresie podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu, jego ustania oraz opłacania składek,
18)
egzekwowanie należności z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne od rolników prowadzących działy specjalne produkcji rolnej,
19)
ustalanie prawa do zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych wypłacanych z budżetu państwa dla emerytów, rencistów i ubezpieczonych,
20)
ustalanie prawa do zasiłków macierzyńskich, jednorazowych zasiłków z tytułu urodzenia dziecka, zasiłków chorobowych, a także zasiłków pogrzebowych po zmarłym emerycie, renciście lub członku rodziny tych osób albo ubezpieczonym oraz wypłacanie ww. zasiłków,
21)
wypłata świadczeń kombatanckich,
22) 19
(skreślony),
22)
realizowanie postanowień ustawy o zamówieniach publicznych w ramach funkcjonowania oddziału i podległych mu placówek terenowych,
23)
wydawanie legitymacji ubezpieczeniowych.
4.
W zakresie gospodarki finansowej do zadań oddziału regionalnego należy:
1)
prowadzenie przychodów i rozchodów funduszy,
2)
prowadzenie kont bankowych dla funduszy,
3)
prowadzenie spraw finansowo-księgowych oddziału i placówek terenowych.
5.
W sprawach pracowniczych oddział regionalny:
1)
prowadzi sprawy osobowe pracowników zatrudnionych w oddziale i podległych placówkach terenowych,
2)
prowadzi sprawy szkolenia pracowników, sprawy bhp i socjalne.
6.
W zakresie spraw administracyjnych oddział regionalny zapewnia:
1)
właściwe funkcjonowanie budynków,
2)
prawidłową gospodarkę drukami i środkami transportu,
3)
przechowywanie akt własnych i placówek terenowych w archiwum zakładowym.
7.
Szczegółowy zakres działania oddziału regionalnego ustala Prezes w zarządzeniu o utworzeniu danego oddziału regionalnego.
§  22.
Struktura organizacyjna oddziału regionalnego
1.
Oddziałem kieruje dyrektor zatrudniony przez Prezesa.
2.
Na wniosek dyrektora oddziału regionalnego Prezes zatrudnia głównego księgowego, który pełni funkcję zastępcy dyrektora.
3.
W uzasadnionych przypadkach, Prezes może zatrudnić dodatkowo zastępcę dyrektora oddziału.
4.
W skład oddziału regionalnego wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
ds. ogólnych,
2)
ds. ubezpieczeń,
3)
ds. świadczeń,
4)
ds. budżetowo-księgowych,
5)
ds. prewencji i rehabilitacji,
6)
ds. kontroli,
7)
ds. informatyki.
5.
Powoływanie innych komórek organizacyjnych, zmiana ich nazwy lub zakresu działania wymagają zgody Prezesa.
6.
Zakres działania komórek organizacyjnych określony jest w regulaminie organizacyjnym oddziału.
7.
Utworzenie wydziału wymaga zatrudnienia minimum 8 pracowników.
8. 20
W ramach wydziałów dyrektor oddziału regionalnego może tworzyć referaty oraz stanowiska pracy, które w przypadku, gdy wymagają tego warunki kadrowe mogą funkcjonować również samodzielnie. Referat może być utworzony, gdy zakres zadań wymaga zatrudnienia co najmniej 5 pracowników.
9.
Wydziałem kieruje kierownik wydziału, który może mieć zastępcę. Referatem kieruje kierownik referatu.
10.
Zasady nadzoru nad pracą poszczególnych komórek organizacyjnych są następujące:
1)
dyrektor oddziału regionalnego nadzoruje pracę komórki ds. ogólnych, komórki ds. kontroli, komórki ds. informatyki oraz placówek terenowych,
2)
zastępca dyrektora nadzoruje komórkę ds. świadczeń oraz komórkę ds. prewencji i rehabilitacji (jeśli nie występuje stanowisko zastępcy dyrektora, dyrektor ustala podporządkowanie tych wydziałów),
3)
główny księgowy nadzoruje pracę komórki ds. ubezpieczeń oraz komórki ds. budżetowo-księgowych.
11.
Szczegółową organizację wewnętrzną oddziału regionalnego i podległych mu placówek terenowych opracowuje dyrektor oddziału w regulaminie organizacyjnym i przedstawia do zatwierdzenia Prezesowi.
12.
Dyrektor oddziału, za zgodą Prezesa może tworzyć punkty informacyjne na terenie działania oddziału, które stanowią integralną część oddziału lub placówki terenowej.

IV.

PLACÓWKI TERENOWE

§  23.
Podstawowe zadania placówki terenowej
1.
Placówka terenowa jest jednostką organizacyjną Kasy, podporządkowaną dyrektorowi oddziału regionalnego.
2.
Do zadań placówki terenowej należy:
1)
ustalanie i wydawanie decyzji z zakresu podlegania ubezpieczeniu,
2)
wymierzanie i pobieranie składek ubezpieczeniowych oraz ich rozliczanie,
3)
prowadzenie ewidencji okresów podlegania ubezpieczeniu i opłacania składek,
4)
dochodzenie należności z tytułu składek w trybie przymusowym,
5)
rozpatrywanie wniosków z zakresu stosowania ulg w spłacie należności,
6)
wydawanie legitymacji ubezpieczeniowych,
7)
prowadzenie postępowania powypadkowego,
8) 21
przyjmowanie wniosków o świadczenia z ubezpieczenia społecznego oraz o renty strukturalne,
9)
udzielanie informacji zainteresowanym,
10)
współpraca z innymi organizacjami i instytucjami w zakresie ubezpieczenia społecznego rolników,
11)
ustalanie prawa do zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych wypłacanych z budżetu oraz ich wypłacanie osobom ubezpieczonym w Kasie,
12)
ustalanie prawa do zasiłków macierzyńskich, jednorazowych zasiłków z tytułu urodzenia dziecka, a także zasiłków chorobowych i pogrzebowych oraz wypłacanie tych zasiłków,
13)
prowadzenie postępowania orzeczniczo-lekarskiego I instancji obejmującego badania i wydawanie orzeczeń przez lekarzy rzeczoznawców Kasy,
14)
prowadzenie ewidencji osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym,
15)
prowadzenie ewidencji wpłat składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników i ich domowników oraz członków ich rodzin,
16)
egzekwowanie należności z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników prowadzących działy specjalne produkcji rolnej.
3.
Placówka terenowa prowadzi w lokalnym banku konto bankowe do obsługi finansowej placówki.
4.
Szczegółowy zakres działania placówki terenowej i jej zasięg terytorialny ustala Prezes w zarządzeniu o utworzeniu placówki terenowej.

V.

CENTRA I OŚRODKI

§  24.
1.
Centra i Ośrodki realizują zadania Kasy w zakresie rehabilitacji leczniczej i udzielają świadczeń zdrowotnych osobom wykazującym długotrwałą niezdolność do pracy w gospodarstwie rolnym albo zagrożonym taką niezdolnością, ubezpieczonym i uprawnionym do świadczeń z ubezpieczenia.
2.
Szczegółowy zakres działania jednostek organizacyjnych Kasy, o których mowa w ust. 1, określają ich statuty i regulaminy organizacyjne.
3.
Centra i ośrodki są publicznymi zakładami opieki zdrowotnej powołanymi na zasadach określonych w ustawie z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm).

VI.

PODPISYWANIE DOKUMENTOWI DECYZJI

§  25.
1.
Prezes podpisuje:
1)
akty prawne regulujące działalność Kasy,
2)
wystąpienia kierowane do Sejmu, Senatu, Prezydenta RP, Prezesa NIK i innych organów kontrolnych, Prezesa Rady Ministrów, ministrów, kierowników urzędów centralnych, wojewodów, posłów, senatorów,
3)
wystąpienia do organizacji politycznych, społecznych i zawodowych działających w skali ogólnokrajowej,
4)
pisma do centralnych władz organizacji międzynarodowych i instytucji zagranicznych,
5)
wystąpienia pokontrolne kierowane do dyrektorów jednostek organizacyjnych Kasy,
6)
wnioski o nadanie odznaczeń państwowych,
7)
upoważnienia do podejmowania czynności prawnych w jego imieniu,
8)
protokoły z posiedzeń: Kolegium Kasy, Komisji ds. Zamówień Publicznych Centrali Kasy, narad Kierownictwa Kasy z dyrektorami jednostek organizacyjnych Kasy,
9)
pisma zastrzeżone do podpisu Prezesa odrębnymi decyzjami lub mające ze względu na swój charakter specjalne znaczenie.
2.
Podczas nieobecności Prezesa dokumenty podpisuje I Zastępca Prezesa, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach II Zastępca Prezesa lub inna osoba upoważniona, z wyjątkiem pism zastrzeżonych do podpisu Prezesa.
3.
Zastępcy Prezesa podpisują dokumenty i korespondencję:
1)
w ramach przekazanych im upoważnień przez Prezesa,
2)
w sprawach dotyczących działalności biur, które nadzorują.
4.
Dyrektorzy biur Centrali Kasy podpisują decyzje w sprawach z zakresu działania biura i niezastrzeżone do podpisu przez członków Kierownictwa Kasy. Wicedyrektorzy biur Centrali Kasy podpisują pisma w zakresie upoważnień udzielonych im przez dyrektorów biur.
5.
Dyrektorzy oddziałów regionalnych podpisują decyzje w ramach udzielonych im przez Prezesa ogólnych upoważnień.
6.
Zastępcy dyrektorów oddziałów regionalnych oraz pracownicy tych oddziałów podpisują decyzje w ramach upoważnień udzielonych im przez dyrektora oddziału.
7.
Główni księgowi działają w ramach upoważnień wynikających z przepisów o gospodarce finansowo-księgowej.
8.
Kierownicy placówek terenowych podpisują decyzje w ramach ogólnych upoważnień przyznanych przez Prezesa i dyrektora oddziału regionalnego. Pracownicy placówek terenowych podpisują decyzje w ramach udzielonych im upoważnień.

VII.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§  26.
Schemat organizacyjny Kasy stanowi załącznik do niniejszego regulaminu.
§  27.
Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2002 roku.
..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  22

1 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 23 grudnia 2002 r. (Dz.Urz.PKRUS.03.3.33) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 grudnia 2002 r.
2 Załącznik § 4 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 23 grudnia 2002 r. (Dz.Urz.PKRUS.03.3.33) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 grudnia 2002 r.
3 Załącznik § 6 ust. 3 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 17 grudnia 2002 r. (Dz.Urz.PKRUS.03.3.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 grudnia 2002 r.
4 Załącznik § 6 ust. 3 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 2 stycznia 2004 r. (Dz.Urz.PKRUS.04.2.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 2 stycznia 2004 r.
5 Załącznik § 6 ust. 3 pkt 10 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 23 grudnia 2002 r. (Dz.Urz.PKRUS.03.3.33) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 grudnia 2002 r.
6 Załącznik § 7 pkt 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 17 grudnia 2002 r. (Dz.Urz.PKRUS.03.3.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 grudnia 2002 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 27 lutego 2003 r. (Dz.Urz.PKRUS.03.4.6) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 lutego 2003 r.

7 Załącznik § 7 pkt 4 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 27 lutego 2003 r. (Dz.Urz.PKRUS.03.4.6) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 lutego 2003 r.
8 Załącznik § 11 ust. 4 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 17 grudnia 2002 r. (Dz.Urz.PKRUS.03.3.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 grudnia 2002 r.
9 Załącznik § 13 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 27 lutego 2003 r. (Dz.Urz.PKRUS.03.4.6) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 lutego 2003 r.
10 Załącznik § 13 pkt 1 lit. e) zmieniona przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 27 lutego 2003 r. (Dz.Urz.PKRUS.03.4.6) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 lutego 2003 r.
11 Załącznik § 13 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 27 lutego 2003 r. (Dz.Urz.PKRUS.03.4.6) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 lutego 2003 r.
12 Załącznik § 13 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 27 lutego 2003 r. (Dz.Urz.PKRUS.03.4.6) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 lutego 2003 r.
13 Załącznik § 16 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 23 grudnia 2002 r. (Dz.Urz.PKRUS.03.3.33) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 grudnia 2002 r.
14 Załącznik § 16 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 28 lutego 2003 r. (Dz.Urz.PKRUS.03.4.9) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 lutego 2003 r.
15 Załącznik § 17 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 2 stycznia 2004 r. (Dz.Urz.PKRUS.04.2.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 2 stycznia 2004 r.
16 Załącznik § 20 zmieniony przez § 1 pkt 5 i 6 zarządzenia z dnia 23 grudnia 2002 r. (Dz.Urz.PKRUS.03.3.33) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 grudnia 2002 r.
17 Załącznik § 21 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 27 lutego 2003 r. (Dz.Urz.PKRUS.03.4.6) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 lutego 2003 r.
18 Załącznik § 21 ust. 3 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 27 lutego 2003 r. (Dz.Urz.PKRUS.03.4.6) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 lutego 2003 r.
19 Załącznik § 21 ust. 3 pkt 22 skreślony przez § 1 pkt 9 zarządzenia z dnia 28 lutego 2003 r. (Dz.Urz.PKRUS.03.4.9) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 lutego 2003 r.
20 Załącznik § 22 ust. 8 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 23 grudnia 2002 r. (Dz.Urz.PKRUS.03.3.33) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 grudnia 2002 r.
21 Załącznik § 23 ust. 2 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 10 zarządzenia z dnia 27 lutego 2003 r. (Dz.Urz.PKRUS.03.4.6) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 lutego 2003 r.
22 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 23 grudnia 2002 r. (Dz.Urz.PKRUS.03.3.33) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 grudnia 2002 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.