Nadanie regulaminu organizacyjnego Głównemu Urzędowi Miar.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.GUM.2021.30
Akt utracił moc Wersja od: 1 stycznia 2023 r.
ZARZĄDZENIE Nr 19
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR
z dnia 30 grudnia 2021 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Urzędowi Miar
Na podstawie art. 39 ust. 6 w związku z ust. 8 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178, 1192, 1535 i 2105) oraz § 4 ust. 1 statutu Głównego Urzędu Miar, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 7 Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie nadania statutu Głównemu Urzędowi Miar (M.P. poz. 1184) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Ustala się regulamin organizacyjny Głównemu Urzędowi Miar stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
Kierownicy komórek organizacyjnych Głównego Urzędu Miar do 14 stycznia 2022 r. opracują i przedstawią do zatwierdzenia Dyrektorowi Generalnemu Głównego Urzędu Miar nowe regulaminy wewnętrzne.§ 3.
1.
Sprawy prowadzone przez komórki organizacyjne, zgodnie z właściwością wynikającą z zarządzenia, o którym mowa w § 4, przejmują i prowadzą komórki organizacyjne zgodnie z właściwością wynikającą z niniejszego zarządzenia.2.
Do przekazania dokumentacji spraw, o których mowa w ust. 1, stosuje się zasady określone w rozdziale 9 Instrukcji Kancelaryjnej Głównego Urzędu Miar stanowiącej załącznik nr 1 do zarządzenia nr 1 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 12 października 2015 r. w sprawie wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego w Głównym Urzędzie Miar.3.
Sprawy sporne związane z czynnościami, o których mowa w ust. 1 i 2, rozstrzyga Dyrektor Generalny Głównego Urzędu Miar.§ 4.
Traci moc zarządzenie nr 6 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 23 marca 2021 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Urzędowi Miar (Dz. Urz. GUM poz. 5).§ 5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.ZAŁĄCZNIK
REGULAMIN ORGANIZACYJNY GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR
REGULAMIN ORGANIZACYJNY GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
§ 1.
Regulamin organizacyjny Głównego Urzędu Miar, zwanego dalej "Urzędem" określa:1)
zasady kierowania działalnością Urzędu i tryb jego pracy;2)
organizację wewnętrzną Urzędu;3)
zakresy zadań komórek organizacyjnych Urzędu.§ 2.
Użyte w regulaminie organizacyjnym Urzędu, zwanym dalej "regulaminem" określenia oznaczają:1)
kierownictwo Urzędu - Prezesa, Wiceprezesów oraz Dyrektora Generalnego;2)
komórka organizacyjna - komórki organizacyjne Urzędu, o których mowa w § 7 ust. 1 regulaminu;3)
kierownik komórki organizacyjnej - dyrektora zakładu, dyrektora departamentu, dyrektora biura;4)
administracja terenowa - okręgowe urzędy miar i okręgowe urzędy probiercze.§ 3.
1.
Urząd działa pod bezpośrednim kierownictwem Prezesa, zgodnie z jego zarządzeniami, decyzjami, wytycznymi i poleceniami, a także zgodnie z zarządzeniami, decyzjami, wytycznymi i poleceniami Dyrektora Generalnego.2.
Prezes wykonuje swoje zadania przy pomocy Wiceprezesów, Dyrektora Generalnego oraz kierowników komórek organizacyjnych.3.
Dla koordynacji istotnych spraw z zakresu zarządzania Urzędem i realizacji jego strategicznych zadań, w tym zadań okresowych, Prezes oraz Dyrektor Generalny mogą powoływać zespoły określając cel ich powołania, skład, zadania i tryb pracy. W skład zespołów wchodzić mogą członkowie kierownictwa Urzędu, kierownicy komórek organizacyjnych, inni pracownicy Urzędu, a także eksperci zewnętrzni.4.
Zakresy czynności członków kierownictwa Urzędu określa zarządzenie Prezesa w sprawie ustalenia podziału zadań kierownictwa Urzędu.5.
Prezesa w czasie jego nieobecności zastępuje wyznaczony Wiceprezes, a w przypadku nieobecności Wiceprezesów Dyrektor Generalny.6.
Prezes może upoważnić Wiceprezesów, Dyrektora Generalnego, kierownika komórki organizacyjnej lub innego pracownika Urzędu do wykonywania w jego imieniu określonych czynności, a także zlecić im nadzór nad realizacją określonych zadań.§ 4.
Wiceprezesi są odpowiedzialni za realizację zadań powierzonych przez Prezesa i wykonują je przy pomocy Dyrektora Generalnego i kierowników komórek organizacyjnych.§ 5.
1.
Dyrektor Generalny realizuje zadania wynikające z ustawy o służbie cywilnej, a także z odrębnych przepisów, w szczególności realizuje politykę personalną w Urzędzie, zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy Urzędu, warunki jego działania, a także formalno-prawną organizację pracy oraz ustala liczbę stanowisk pracy, w tym stanowisk kierowniczych dla każdej komórki organizacyjnej.2.
Dyrektor Generalny zatwierdza regulaminy wewnętrzne komórek organizacyjnych.3.
Dyrektor Generalny może upoważnić kierownika komórki organizacyjnej lub innego pracownika Urzędu do wykonywania w jego imieniu określonych czynności, a także zlecić mu nadzór nad realizacją zadań w tym zakresie.§ 6.
1.
Kierownik komórki organizacyjnej Urzędu określa w regulaminie wewnętrznym organizację oraz szczegółowy zakres zadań kierowanej komórki organizacyjnej.2.
Regulamin wewnętrzny komórki organizacyjnej określa w szczególności:1)
strukturę organizacyjną komórki organizacyjnej wraz z jej schematem organizacyjnym;2)
organizację zarządzania komórką organizacyjną, w tym zakresy upoważnień do załatwiania spraw i podpisywania pism, udzielonych zastępcy (zastępcom) kierownika komórki organizacyjnej lub innym pracownikom;3)
szczegółowy zakres zadań komórki organizacyjnej wynikający z regulaminu oraz szczegółowe zakresy zadań dla wchodzących w skład komórki organizacyjnej, odpowiednio: laboratoriów, wydziałów, wielo- albo jednoosobowych stanowisk pracy.3.
Kierownik komórki organizacyjnej Urzędu:1)
opracowuje regulamin wewnętrzny i uzgadnia jego treść pod względem formalno-prawnym z Biurem Dyrektora Generalnego;2)
uzyskuje akceptację członka kierownictwa Urzędu nadzorującego komórkę organizacyjną i przekazuje zaakceptowany regulamin wewnętrzny do zatwierdzenia Dyrektorowi Generalnemu;3)
zapoznaje pracowników kierowanej komórki organizacyjnej z treścią zatwierdzonego regulaminu wewnętrznego.4.
Regulamin wewnętrzny obowiązuje od dnia jego zatwierdzenia przez Dyrektora Generalnego.Rozdział 2
Struktura organizacyjna Urzędu
Struktura organizacyjna Urzędu
§ 7.
1.
Wchodzącym w skład Urzędu komórkom organizacyjnym nadaje się następujące oznaczenia:1)
Zakład Badań Certyfikacyjnych (Z1);2)
Zakład Chemii Fizycznej i Środowiska (Z2);3)
Zakład Czasu i Długości (Z3);4)
Zakład Elektryczności i Promieniowania (Z4);5)
Zakład Mechaniki i Akustyki (Z5);6)
Zakład Technologii Cyfrowych (Z6);7)
Departament Certyfikacji (DC);8)
Departament Innowacji i Rozwoju (DIR);9)
Departament Nadzoru i Kontroli (DNK);10)
Departament Współpracy Międzynarodowej i Analiz (DWM);11)
Biuro Dyrektora Generalnego (BDG).2.
W Urzędzie działają, na podstawie odrębnych przepisów:1)
inspektor ochrony danych;2)
koordynator do spraw przeciwdziałania korupcji;3)
pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych;4)
wspólna komisja dyscyplinarna rozpoznająca sprawy dyscyplinarne członków korpusu służby cywilnej oraz rzecznik dyscyplinarny;5)
zespół doradców do spraw etyki;6)
zespół koordynatorów do spraw dostępności.§ 8.
1.
W skład komórek organizacyjnych mogą wchodzić laboratoria, wydziały, wielo- albo jednoosobowe stanowiska pracy.2.
Laboratorium kieruje kierownik laboratorium, a wydziałem kieruje naczelnik.§ 9.
1.
Kierownik komórki organizacyjnej kieruje komórką organizacyjną samodzielnie bądź przy pomocy zastępcy (zastępców) kierownika komórki organizacyjnej, kierowników laboratoriów albo naczelników oraz pracowników koordynujących prace wieloosobowego stanowiska pracy.2.
Jeżeli w komórce organizacyjnej jest więcej niż jeden zastępca kierownika komórki organizacyjnej, stałym zastępcą kierownika komórki organizacyjnej jest zastępca wskazany w regulaminie wewnętrznym.3.
Kierownik komórki organizacyjnej może upoważnić innego zastępcę kierownika komórki organizacyjnej niż wskazany w regulaminie wewnętrznym lub innego pracownika do prowadzenia spraw oraz podpisywania pism.4.
W razie nieobecności kierownika komórki organizacyjnej oraz zastępcy (zastępców) kierownika komórki organizacyjnej, a także w razie nieobecności kierownika komórki organizacyjnej, w której nie ma stanowiska zastępcy kierownika komórki organizacyjnej lub stanowisko to nie jest obsadzone, komórką organizacyjną kieruje wyznaczony przez kierownika komórki organizacyjnej pracownik. Informacja o wyznaczeniu pracownika do kierowania komórką organizacyjną jest przekazywana niezwłocznie Dyrektorowi Generalnemu.Rozdział 3
Zadania kierownika komórki organizacyjnej
Zadania kierownika komórki organizacyjnej
§ 10.
Kierownik komórki organizacyjnej jest odpowiedzialny za:1)
prawidłową, rzetelną, efektywną i terminową realizację zadań komórki organizacyjnej, określonych w regulaminie oraz zleconych przez kierownictwo Urzędu;2)
zgodność działania komórki organizacyjnej z kierunkami określonymi przez kierownictwo Urzędu oraz z obowiązującym prawem i regulacjami wewnętrznymi;3)
zapewnienie efektywnej komunikacji i współpracy merytorycznej, w zakresie realizowanych zadań, z komórkami organizacyjnymi, organami nadzorowanymi, administracją terenową oraz podmiotami zewnętrznymi;4)
zapewnienie efektywnego funkcjonowania zespołów powoływanych przez Prezesa i Dyrektora Generalnego;5)
współpracę przy realizacji projektów realizowanych przez Urząd;6)
zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa w zakresie dochodów i wydatków budżetu państwa oraz gospodarowanie środkami publicznymi zgodnie z zasadami gospodarki finansowej określonymi w szczególności w art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych;7)
celowe i oszczędne gospodarowanie środkami przeznaczonymi na działalność komórki organizacyjnej oraz nadzorowanie prawidłowego i racjonalnego gospodarowania mieniem powierzonym jej pracownikom;8)
merytoryczną kontrolę dokumentów finansowych dotyczących działalności komórki organizacyjnej;9)
zarządzanie obiegiem informacji w ramach komórki organizacyjnej, w tym przestrzeganie zasad bezpieczeństwa informacji;10)
zapewnienie ciągłości realizacji zadań w komórce organizacyjnej, w szczególności poprzez dobór pracowników i dbałość o ich rozwój oraz odpowiedni podział zadań i organizację pracy;11)
zapewnienie funkcjonowania w komórce organizacyjnej adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;12)
zarządzanie ryzykiem, w tym ryzykiem korupcji i nadużyć;13)
promowanie zachowań etycznych oraz zapewnienie przestrzegania w komórce organizacyjnej przepisów zarządzenia nr 70 Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej, w tym w zakresie przeciwdziałania korupcji i konfliktowi interesów;14)
stosowanie przepisów kancelaryjnych i archiwalnych, a w szczególności za prawidłowy obieg, klasyfikowanie i kwalifikowanie powstającej i gromadzonej w komórce organizacyjnej dokumentacji.§ 11.
1.
Kierownik komórki organizacyjnej:1)
inicjuje i przygotowuje projekty dokumentów o charakterze programowym i strategicznym, w tym plany rozwoju dziedzin objętych zakresem właściwości komórek organizacyjnych;2)
organizuje i nadzoruje pracę oraz zapewnia właściwe wykonanie zadań należących do zakresu działania komórki organizacyjnej, w tym zapewnia przestrzeganie przepisów bhp oraz nadzoruje przestrzeganie dyscypliny pracy;3)
reprezentuje komórkę organizacyjną wobec kierownictwa Urzędu oraz innych komórek organizacyjnych;4)
reprezentuje Urząd w sprawach wynikających z zakresu działania i zadań komórki organizacyjnej, niezastrzeżonych dla kierownictwa Urzędu;5)
przekazuje do odpowiednich komórek organizacyjnych dane dotyczące wykonanych czynności, w celu wystawienia dokumentów ustalających wysokość opłat lub wynagrodzeń należnych Urzędowi oraz prowadzenia windykacji należności;6)
sporządza projekty opisów stanowisk pracy, ustala zakres zadań podległych pracowników, dokonuje ocen bezpośrednio podległych pracowników;7)
wnioskuje w sprawach przyjmowania do pracy, szkolenia, przenoszenia, zwalniania, propozycji wysokości wynagrodzenia, awansowania, nagradzania, odznaczania oraz karania pracowników komórki organizacyjnej;8)
udziela urlopów oraz wyraża zgodę na wyjazdy służbowe pracowników komórki organizacyjnej;9)
zapewnia wsparcie komórki organizacyjnej w procesach nadzoru i kontroli realizowanych przez Departament Nadzoru i Kontroli;10)
zapewnia wsparcie merytoryczne, w zakresie swojej właściwości, w realizacji spraw związanych z koordynacją udzielania odpowiedzi na zapytania sądów, o których mowa w § 28 ust. 2 pkt 7;11)
zapewnia przygotowywanie i aktualizowanie informacji przeznaczonych do zamieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu i na stronach internetowych Urzędu;12)
planuje wydatki inwestycyjne, określa wymagania techniczne do specyfikacji warunków zamówienia oraz wnioskuje w sprawach niezbędnych do właściwego funkcjonowania komórki organizacyjnej;13)
planuje wydatkowanie środków pochodzących z Unii Europejskiej, zgłasza zadania współfinansowane ze środków Unii Europejskiej do właściwego planu wraz ze wskazaniem środków z budżetu Urzędu, które Urząd musi ponieść na realizację tych zadań oraz wnioskuje o przydział środków;14)
nadzoruje funkcjonowanie systemu zarządzania w komórce organizacyjnej;15)
podejmuje działania w celu przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji.2.
Kierownik komórki organizacyjnej, w zakresie właściwości kierowanej komórki organizacyjnej, akceptuje projekty decyzji i podpisuje pisma niezastrzeżone do kompetencji innych osób, w szczególności:1)
podpisuje dokumenty kierowane do nadzorującego zadania komórki organizacyjnej członka kierownictwa Urzędu oraz akceptuje dokumenty kierowane do podpisu kierownictwa Urzędu;2)
podpisuje pisma do równorzędnych stanowiskiem osób w Urzędzie oraz w urzędach administracji publicznej;3)
podejmuje decyzje i podpisuje pisma w sprawach określonych w odrębnych upoważnieniach.§ 12.
Zastępca kierownika komórki organizacyjnej:1)
nadzoruje pracę i zapewnia terminowe wykonywanie zadań podległych mu laboratoriów albo wydziałów, wielo- lub jednoosobowych stanowisk pracy;2)
podejmuje decyzje z zakresu działania podległych mu laboratoriów albo wydziałów, wielo- lub jednoosobowych stanowisk pracy;3)
podpisuje pisma w sprawach określonych w regulaminie wewnętrznym lub wynikających z odrębnych upoważnień;4)
akceptuje pisma kierowane do podpisu kierownika komórki organizacyjnej;5)
podejmuje działania w celu przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji;6)
wykonuje inne zadania zlecone mu przez kierownika komórki organizacyjnej.§ 13.
1.
Kierownik laboratorium, naczelnik wydziału:1)
odpowiada za prawidłowe, rzetelne, efektywne i terminowe wykonywanie zadań przez podległych mu pracowników;2)
akceptuje dokumenty przygotowywane przez podległych mu pracowników;3)
podpisuje pisma w sprawach określonych w regulaminie wewnętrznym lub wynikających z odrębnych upoważnień;4)
wydaje dyspozycje i wytyczne podległym pracownikom, niezbędne do wykonywania zadań;5)
zapewnia skuteczną komunikację i wymianę informacji;6)
przedstawia bezpośredniemu przełożonemu opinie i wnioski w sprawach przyjmowania do pracy, przenoszenia, zwalniania, awansowania, nagradzania i odznaczania oraz karania pracowników;7)
analizuje potrzeby i wnioskuje o zakupy inwestycyjne dotyczące kierowanego laboratorium albo wydziału;8)
podejmuje działania w celu przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji;9)
wykonuje inne zadania zlecone przez przełożonych.2.
Kierownik laboratorium przygotowuje i przedstawia kierownikowi komórki organizacyjnej, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 1-6, do zatwierdzenia projekty planów rozwoju dziedzin objętych zakresem właściwości laboratorium, w oparciu o analizę potrzeb krajowej gospodarki, z uwzględnieniem wytycznych i rekomendacji wynikających w szczególności z dokumentów programowych, wieloletnich planów działania organizacji i gremiów międzynarodowych.Rozdział 4
Współpraca i koordynacja realizowania zadań przez komórki organizacyjne
Współpraca i koordynacja realizowania zadań przez komórki organizacyjne
§ 14.
1.
W celu zapewnienia sprawnego i efektywnego realizowania zadań Urzędu komórki organizacyjne zobowiązane są do stałej współpracy i udzielania sobie wzajemnego wsparcia.2.
Kierownik właściwej komórki organizacyjnej jest obowiązany do powiadamiania o prezentowanym na zewnątrz stanowisku w określonej sprawie inne komórki organizacyjne, o ile dotyczy ono kwestii będących w obszarze ich działania.§ 15.
1.
Komórką organizacyjną właściwą do realizacji określonego zadania jest komórka, do zakresu działania której należy dana sprawa zgodnie z regulaminem.2.
W przypadku zadania wykraczającego poza zakres działania jednej komórki organizacyjnej, właściwą do jego realizacji jest komórka, do której należy większość problemów lub istota zadania. Dyrektor Generalny, w uzgodnieniu z właściwym członkiem kierownictwa Urzędu, wyznacza komórkę wiodącą w sprawach z zakresu działania kilku komórek organizacyjnych.3.
Komórka organizacyjna realizująca określone zadanie jest koordynatorem prac wykonywanych przez komórki współpracujące przy realizacji tego zadania.4.
Komórka organizacyjna koordynująca realizację określonego zadania:1)
przedkłada komórkom współpracującym merytoryczne stanowisko w sprawie wraz z materiałami do opinii;2)
wnioskuje do komórek organizacyjnych o przedstawienie niezbędnych informacji i dokumentów, określając w miarę możliwości ich zakres;3)
wyznacza terminy i sposób wykonania zadań;4)
przygotowuje i uzgadnia stanowisko zbiorcze na podstawie pozyskanych informacji i dokumentów;5)
przekazuje komórkom współpracującym informacje o wyniku realizacji zadania.5.
Spory kompetencyjne między komórkami organizacyjnymi rozstrzyga Dyrektor Generalny w uzgodnieniu z Prezesem.Rozdział 5
Podstawowe zadania komórek organizacyjnych oraz zadania w zakresie funkcjonowania jednostki notyfikowanej
Podstawowe zadania komórek organizacyjnych oraz zadania w zakresie funkcjonowania jednostki notyfikowanej
§ 16.
1.
Do podstawowych zadań komórek organizacyjnych w zakresie ich właściwości, należy w szczególności:1)
aktualizacja wiedzy w zakresie wykonywanych zadań oraz stałe doskonalenie pracowników w tym zakresie;2)
przygotowywanie merytorycznych stanowisk dla członków kierownictwa Urzędu oraz na potrzeby komórek organizacyjnych;3)
analizowanie dokumentów krajowych, zagranicznych oraz międzynarodowych o charakterze strategicznym i programowym w zakresie miar i probiernictwa;4)
prowadzenie spraw wynikających ze współpracy zagranicznej Urzędu;5)
prowadzenie spraw wynikających ze współpracy krajowej, w szczególności z instytucjami naukowymi, Polskim Komitetem Normalizacyjnym oraz Polskim Centrum Akredytacji;6)
udział w krajowym systemie oceny zgodności w obszarze działalności Urzędu, przeprowadzanie badań, ekspertyz i konsultacji dla potrzeb tego systemu;7)
prowadzenie szkoleń i konsultacji w dziedzinie miar dla administracji terenowej oraz podmiotów spoza administracji terenowej;8)
aktualizacja wiedzy w zakresie obowiązujących przepisów prawnych, w tym przepisów prawa Unii Europejskiej, analizowanie ich zmian oraz orzecznictwa, a także ocena ich wpływu na realizację zadań Urzędu;9)
współudział w opracowywaniu projektów dokumentów, w tym projektów aktów prawnych, przygotowywanych w zakresie upoważnienia udzielonego Prezesowi przez właściwego ministra wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji, przy uwzględnieniu zobowiązań międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej oraz zachowaniu zgodności z prawem Unii Europejskiej;10)
opracowywanie projektów wewnętrznych aktów prawnych Prezesa i Dyrektora Generalnego oraz innych dokumentów, w tym planów, raportów, sprawozdań, notatek oraz informacji;11)
wykonywanie zadań związanych z przygotowywaniem i realizacją strategii Urzędu;12)
wykonywanie zadań związanych z planowaniem i prawidłowym wykorzystaniem środków budżetowych;13)
prowadzenie spraw związanych z przygotowywaniem, wdrażaniem i utrzymaniem trwałości projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej i innych funduszy;14)
realizacja zadań związanych z przekazywaniem informacji do prowadzonych badań statystycznych statystyki publicznej;15)
realizacja zadań wynikających z wdrożonego zintegrowanego systemu zarządzania, współudział w pracach związanych z funkcjonowaniem i usprawnianiem tego systemu w Urzędzie;16)
opracowywanie okresowych informacji z zakresu kontroli zarządczej wraz z wnioskami i propozycjami ewentualnych działań;17)
wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownictwo Urzędu.§ 17.
1.
Urząd wykonuje zadania Jednostki Notyfikowanej nr 1440, zwanej dalej "jednostką notyfikowaną".2.
W zakresie funkcjonowania jednostki notyfikowanej komórki organizacyjne, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1-5, wykonują zadania związane z:1)
opiniowaniem przygotowanych przez Departament Certyfikacji ramowych programów badań;2)
przeprowadzaniem, na zlecenie Departamentu Certyfikacji, badań metrologicznych przewidzianych programem badań i sporządzanie raportu z badań;3)
utrzymywaniem i rozwijaniem kompetencji personalnych i technicznych do badań, zgodnie z zakresem notyfikacji;4)
inicjowaniem prac i przygotowywaniem dokumentów systemu zarządzania zgodnie z wymaganiami dla laboratoriów badawczych i wzorcujących.3.
Badania dla potrzeb oceny zgodności wykonuje:1)
Zakład Badań Certyfikacyjnych w zakresie:a)
taksometrów,b)
oprogramowania przyrządów pomiarowych;2)
Zakład Chemii Fizycznej i Środowiska w zakresie naczyń wyszynkowych;3)
Zakład Czasu i Długości w zakresie materialnych miar długości;4)
Zakład Elektryczności i Promieniowania w zakresie liczników energii elektrycznej;5)
Zakład Mechaniki i Akustyki w zakresie:a)
wag nieautomatycznych,b)
wag automatycznych (dla pojedynczych ładunków, porcjujących, odważających, przenośnikowych, wagonowych);c)
wodomierzy,d)
przeliczników do gazomierzy,e)
ciepłomierzy (w tym podzespołów do ciepłomierzy),f)
instalacji pomiarowych do ciągłego i dynamicznego pomiaru ilości cieczy innych niż woda.4.
Zadania w zakresie funkcjonowania jednostki notyfikowanej wykonują:1) 1
Departament Innowacji i Rozwoju w zakresie udostępniania na stronie internetowej Urzędu informacji dostarczanych przez Departament Certyfikacji;2)
Departament Certyfikacji w zakresie:a)
organizacji funkcjonowania jednostki notyfikowanej i jej prowadzenia, wykonywania oceny zgodności, prowadzenia spraw dotyczących oceny zgodności,b)
przygotowywania ramowych programów badań dla poszczególnych przyrządów pomiarowych oraz nadzoru nad ich realizacją,c)
analizy i oceny wyników badań, oceny spełnienia przez przyrząd wymagań i przygotowania zbiorczych dokumentów końcowych,d)
przygotowywania i wydawania certyfikatów,e)
prowadzenia rejestrów wydanych certyfikatów w ramach oceny zgodności oraz przekazywania informacji do bazy European Metrology Type Approvals Service - EMeTAS,f)
prowadzenia spraw dotyczących zawierania umów z wnioskodawcami;3)
Biuro Dyrektora Generalnego w zakresie:a)
opiniowania pod względem formalno-prawnym umów z podwykonawcami, podmiotami użyczającymi wyposażenie pomiarowe oraz umów z klientami jednostki notyfikowanej,b)
organizacji szkoleń dla utrzymania kompetencji pracowników prowadzących ocenę zgodności,c)
prowadzenia rozliczeń, wystawiania faktur, windykowania należności, nadzoru nad finansami jednostki notyfikowanej.Rozdział 6
Zakres działania komórek organizacyjnych
Zakres działania komórek organizacyjnych
§ 18.
1.
Komórki organizacyjne, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2-5, odpowiadają za realizację zadań w zakresie państwowych wzorców jednostek miar, w tym za budowę, utrzymywanie, rozwój i sporządzanie dokumentacji państwowych wzorców jednostek miar, powiązanie tych wzorców z międzynarodowymi wzorcami jednostek miar lub wzorcami jednostek miar w innych krajach, przekazywanie wartości legalnych jednostek miar od państwowych wzorców jednostek miar oraz wzorców odniesienia poprzez wzorcowania.2.
Komórki organizacyjne, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1-5, wykonują badania oraz sprawdzenia przyrządów pomiarowych i kas rejestrujących oraz inne czynności metrologiczne, w szczególności w ramach: zatwierdzenia i homologacji typu, legalizacji, oceny zgodności, certyfikacji Międzynarodowej Organizacji Metrologii Prawnej (OIML) lub w ramach nadzoru rynku, a także wykonują ekspertyzy przyrządów pomiarowych i ekspertyzy stanowisk do ich sprawdzania oraz opiniują dokumentację lub biorą udział w czynnościach sprawdzających w sprawach upoważnień, zezwoleń, punktów legalizacyjnych i certyfikacji podmiotów szkolących.3.
Komórki organizacyjne, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1-6, prowadzą prace analityczne w odniesieniu do krajowych i międzynarodowych dokumentów programowych w dziedzinie metrologii, opracowują rekomendacje i propozycje dotyczące rozwoju dziedzin objętych zakresem swojej działalności.4.
Komórki organizacyjne, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 3-5, organizują krajowe porównania międzylaboratoryjne we współpracy z Zakładem Chemii Fizycznej i Środowiska.5.
Do zadań komórek organizacyjnych, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1-6, należy także w szczególności:1)
inicjowanie, określanie kierunków i prowadzenie prac badawczo-rozwojowych oraz prac naukowych w obszarze metrologii, z uwzględnieniem potrzeb gospodarki;2)
upowszechnianie wyników prowadzonych prac badawczo-rozwojowych oraz redagowanie przewodników i rekomendacji na stronie internetowej Urzędu;3)
prowadzenie spraw związanych z transferem wiedzy metrologicznej, w szczególności poprzez monitorowanie, analizowanie i implementowanie na grunt krajowej metrologii wyników międzynarodowych programów metrologicznych i projektów badawczo-rozwojowych;4)
inicjowanie, projektowanie i budowa stanowisk pomiarowych oraz opracowywanie metod pomiarowych;5)
określanie propozycji kierunków prac dotyczących organizacji i działania oraz wyposażenia Zakładów;6)
udzielanie konsultacji i prowadzenie doradztwa technicznego w zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych oraz metod pomiarowych;7)
opiniowanie projektów norm, zaleceń i innych opracowań z dziedziny miar oraz udział w pracach właściwych Komitetów Technicznych działających przy Polskim Komitecie Normalizacyjnym;8)
realizacja zadań związanych z wyszukaniem i nadzorowaniem podwykonawców oraz podmiotów użyczających wyposażenie pomiarowe, w przypadku niemożności zapewnienia kompetencji technicznych w Urzędzie.§ 19.
Badania i sprawdzenia przyrządów w związku z prawną kontrolą metrologiczną oraz w celu realizacji innych zadań Urzędu wykonują:1)
Zakład Badań Certyfikacyjnych w zakresie:a)
wykresówek do tachografów analogowych,b)
przyrządów do pomiaru prędkości pojazdów w kontroli ruchu drogowego,c)
kas rejestrujących,d)
oprogramowania przyrządów pomiarowych;2)
Zakład Chemii Fizycznej i Środowiska w zakresie:a)
gęstościomierzy oscylacyjnych do pomiaru gęstości cieczy w zakresie od 450 kg/m3 do 2000 kg/m3,b)
areometrów szklanych - alkoholomierzy i densymetrów do alkoholu,c)
areometrów szklanych - densymetrów do cieczy innych niż alkohol;3)
Zakład Mechaniki i Akustyki w zakresie:a)
wag samochodowych do ważenia pojazdów w ruchu,b)
gęstościomierzy zbożowych użytkowych 20 L, 1 L, 1/4 L,c)
gęstościomierzy zbożowych wzorcowych 20 L,d)
manometrów do opon pojazdów mechanicznych,e)
odważników klas dokładności E1, E2, F1, F2, M1, o wartościach nominalnych masy od 1 mg do 50 kg oraz klasy dokładności M2 o wartościach nominalnych masy od 1 g do 50 kg,f)
mierników poziomu dźwięku.§ 20.
ZAKŁAD BADAŃ CERTYFIKACYJNYCH odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18 ust. 2, 3 i 5, dotyczących kas rejestrujących i oprogramowania przyrządów pomiarowych, wykonywanie badań kas rejestrujących oraz wydawanie opinii w zakresie: dokumentacji technicznej i niezbędnego wyposażenia technicznego warsztatów ubiegających się lub posiadających zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie tachografów oraz wydawania certyfikatów dla podmiotów szkolących, a także odpowiada za stworzenie warunków do przeprowadzenia badań środowiskowych (klimatycznych i mechanicznych).§ 21.
ZAKŁAD CHEMII FIZYCZNEJ I ŚRODOWISKA odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18 ust. 1-3 i 5, w zakresie: analiz gazów, pomiarów pH i przewodności elektrycznej właściwej roztworów elektrolitów oraz pomiarów zawartości analitów (anionów, kationów) w substancjach o wysokiej czystości, w roztworach kalibracyjnych, w próbkach o złożonym składzie, współczynnika załamania światła (przekazywanie) i kąta skręcenia płaszczyzny polaryzacji fali świetlnej, lepkości, gęstości, analizatorów wydechu, napięcia powierzchniowego, objętości statycznej, temperatury oraz wilgotności gazów i ciał stałych, odpowiada także za wytwarzanie i certyfikowanie materiałów odniesienia oraz prowadzenie i koordynację porównań międzylaboratoryjnych.§ 22. 2
ZAKŁAD CZASU I DŁUGOŚCI odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, w zakresie: czasu, częstotliwości, długości, kąta płaskiego, współrzędnościowej techniki pomiarowej, parametrów geometrii powierzchni, twardości i współczynnika załamania światła (wzorzec państwowy), odpowiada także za wyznaczenie czasu urzędowego.§ 23.
ZAKŁAD ELEKTRYCZNOŚCI I PROMIENIOWANIA odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, w zakresie: rezystancji, napięcia i prądu elektrycznego stałego, rezystancji, napięcia i prądu elektrycznego przemiennego małej częstotliwości, pojemności elektrycznej i indukcyjności, mocy i energii prądu elektrycznego przemiennego, wysokich napięć i prądów elektrycznych przemiennych, pola elektrycznego i elektromagnetycznego, impedancji i tłumienia wielkiej częstotliwości, kompatybilności elektromagnetycznej, światłości, strumienia świetlnego, natężenia oświetlenia, luminancji świetlnej, widmowej czułości odbiorników promieniowania, temperatury barwowej, składowych trójchromatycznych i współrzędnych chromatyczności promieniowania emitowanego przez źródła światła, połysku, widmowego współczynnika przepuszczania, długości fali promieniowania przepuszczonego, składowych trójchromatycznych i współrzędnych chromatyczności promieniowania przepuszczonego, widmowego współczynnika odbicia, widmowego współczynnika luminancji, składowych trójchromatycznych i współrzędnych chromatyczności promieniowania odbitego oraz promieniowania jonizującego.§ 24. 3
ZAKŁAD MECHANIKI I AKUSTYKI odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, w zakresie: masy, gęstości zboża w stanie zsypnym, siły, momentu siły, ciśnienia, objętości przepływu, strumienia objętości lub masy cieczy i gazu, pomiarów ciepła, akustyki (dźwięk w powietrzu), akustyki podwodnej, ultradźwięków oraz drgań mechanicznych.§ 25.
ZAKŁAD TECHNOLOGII CYFROWYCH odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18 ust. 3 i 5, w obszarach zastosowania i rozwoju technologii sztucznej inteligencji, rozwoju innowacyjnych usług metrologicznych, technologii cyfrowych w metrologii, oprogramowania systemów sterujących i analitycznych stanowisk pomiarowych i badawczych, informatycznej infrastruktury metrologicznej i wykorzystania technologii druku 3D.§ 26.
1.
DEPARTAMENT CERTYFIKACJI odpowiada za realizację zadań w zakresie certyfikacji wyrobów, osób i usług, w tym:1)
prowadzenie postępowań administracyjnych w I instancji, postępowań prowadzonych na skutek wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy oraz wydawanie decyzji administracyjnych dotyczących:a)
zatwierdzenia typu przyrządów pomiarowych,b)
homologacji typu tachografów, w tym świadectw funkcjonalności,c)
potwierdzeń dla kas rejestrujących,d)
udzielania zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie tachografów,e)
tworzenia punktów legalizacyjnych i probierczych,f)
udzielania upoważnień do przeprowadzania legalizacji,g)
certyfikatów dla podmiotów szkolących,h)
certyfikatów dla techników warsztatów;2)
wydawanie certyfikatów OIML;3)
prowadzenie spraw związanych z oceną zgodności przyrządów pomiarowych i systemów jakości;4)
organizowanie egzaminów dla kandydatów na techników warsztatów;5)
prowadzenie spraw związanych z zatwierdzaniem badań eksploatacyjnych.2.
Do zadań Departamentu Certyfikacji należy także w szczególności:1)
wydawanie decyzji stwierdzających wygaśnięcie zezwolenia;2)
prowadzenie rejestrów i ewidencji wynikających z przepisów ustawy - Prawo o miarach i ustawy o tachografach, w tym realizacja wniosków o udostępnienie danych zawartych w tej ewidencji;3)
realizacja zadań informacyjnych w zakresie ustawy o tachografach;4)
rozpatrywanie wniosków o zawieszenie działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie zezwolenia;5)
rozpatrywanie wniosków dotyczących aktualizacji danych i wyposażenia punktów legalizacyjnych, podmiotów upoważnionych oraz podmiotów prowadzących działalność na podstawie zezwolenia;6)
wykonywanie zadań w zakresie regulowanej działalności gospodarczej na podstawie ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy;7)
opiniowanie projektów norm, zaleceń i innych opracowań z dziedziny miar oraz udział w pracach właściwych Komitetów Technicznych działających przy Polskim Komitecie Normalizacyjnym;8)
przygotowywanie projektów obwieszczeń Prezesa z zakresu działalności Departamentu.§ 27.
1.
DEPARTAMENT INNOWACJI I ROZWOJU odpowiada za realizację zadań w zakresie organizacji, analizowania, projektowania i zarządzania rozwojem usług metrologicznych istotnych dla rozwoju oraz wsparcia przemysłu i gospodarki, w szczególności w zakresie zapewnienia jakości usług Urzędu i spójności pomiarowej.2. 4
Do zadań Departamentu Innowacji i Rozwoju należy także w szczególności:1)
koordynowanie działania Urzędu w zakresie rozwoju infrastruktury badawczo-rozwojowej i długofalowych priorytetów;2)
wspieranie komórek organizacyjnych Urzędu w zakresie przygotowania i realizacji postępowań w sprawie udzielenia zamówienia publicznego, realizowanych w ramach projektów finansowanych albo współfinansowanych ze środków zewnętrznych lub dotyczących zakupu aparatury badawczej;3)
wykonywanie zadań Urzędu wynikających z obowiązków beneficjenta projektów i programów, realizowanych z udziałem europejskich funduszy strukturalnych, w tym w szczególności planowanie i udział w realizacji zadań projektowych w zakresie właściwości Departamentu;4)
rozliczanie, sprawozdawczość i monitorowanie realizacji projektów, o których mowa w pkt 3;5)
przygotowywanie informacji i raportów związanych z realizacją projektów, o których mowa w pkt 3;6)
poszukiwanie i pozyskiwanie finansowania (w tym ze środków Unii Europejskiej) na realizację projektów i programów, niezbędnych do rozwoju działalności Urzędu, w tym działalności badawczo-rozwojowej, z wyłączeniem obszaru, o którym mowa w § 29 ust. 2 pkt 8;7)
wdrożenie kultury zarządzania projektami i programami oraz portfelem projektów w Urzędzie, w tym tworzenie metodyk oraz instrukcji zarządzania projektami i programami;8)
koordynowanie działania Urzędu w zakresie prac badawczo-rozwojowych oraz współpracy z krajowymi instytucjami naukowo-badawczymi;9)
koordynowanie transferu wiedzy metrologicznej do nauki i gospodarki;10)
koordynowanie przygotowywania oferty badawczo-rozwojowej i współpracy z interesariuszami;11)
prowadzenie działań popularyzujących specjalistyczną wiedzę metrologiczną;12)
prowadzenie spraw z zakresu udzielania dostępu do informacji publicznej i informacji sektora publicznego;13)
rozpatrywanie petycji, w tym prowadzenie ich rejestru oraz sporządzanie dla Prezesa okresowych sprawozdań z zakresu rozpatrywania petycji, udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych, współpraca w tym zakresie z ministerstwami i innymi organami administracji;14)
kształtowanie wizerunku Urzędu, prowadzenie strony internetowej Urzędu, Biuletynu Informacji Publicznej oraz obsługa medialna;15)
koordynowanie spraw związanych z promocją prostego języka w Urzędzie;16)
prowadzenie kolekcji historycznych przyrządów pomiarowych oraz biblioteki Urzędu;17)
aktualizowanie cennika usług metrologicznych - wzorcowanie przyrządów pomiarowych, wytwarzanie certyfikowanych materiałów odniesienia oraz wykonywanie ekspertyz.§ 28.
1.
DEPARTAMENT NADZORU I KONTROLI odpowiada za realizację zadań w zakresie sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustaw, w szczególności ustawy - Prawo o miarach, ustawy - Prawo probiercze, ustawy o tachografach, ustawy o towarach paczkowanych, ustawy o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku i aktów wykonawczych do tych ustaw oraz wykonywania merytorycznego i organizacyjnego nadzoru i kontroli nad organami nadzorowanymi i administracją terenową.2.
Do zadań Departamentu Nadzoru i Kontroli należy także w szczególności:1)
prowadzenie kontroli organów nadzorowanych przez Prezesa i administracji terenowej na podstawie ustawy o kontroli w administracji rządowej oraz sprawowanie nadzoru i kontroli w zakresie określonym w art. 175 ustawy o finansach publicznych;2)
wykonywanie zadań związanych z nadzorem nad przestrzeganiem przepisów ustaw oraz kontrola podmiotów i przedsiębiorców, którym Prezes udzielił stosownych upoważnień lub zezwoleń;3)
prowadzenie postępowań jako organ nadzoru rynku;4)
prowadzenie postępowań w II instancji wszczętych na skutek środków zaskarżenia wniesionych od rozstrzygnięć organów nadzorowanych;5)
prowadzenie spraw związanych z: cofaniem zezwoleń i certyfikatów w zakresie tachografów, cofaniem homologacji typu tachografów, cofaniem zatwierdzenia typu przyrządów pomiarowych, cofaniem potwierdzeń dla kas rejestrujących, cofaniem upoważnień do legalizacji oraz znoszeniem punktów legalizacyjnych i probierczych;6)
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji o zawieszeniu i przywróceniu certyfikatu technika warsztatu;7)
prowadzenia spraw związanych ze skargami i wnioskami oraz koordynacja udzielania odpowiedzi na zapytania sądów;8)
nadzór nad wykonaniem planu inwestycyjnego w administracji terenowej;9)
ustanawianie standardów i wytycznych wykonywania zadań kontrolnych przez administrację terenową oraz współdziałanie w zakresie przeprowadzanych kontroli;10)
współpraca z jednostkami administracji publicznej w zakresie wymiany informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli;11)
opracowywanie okresowych informacji o realizacji kontroli i ich wynikach oraz okresowych raportów przestrzegania, przepisów ustawy - Prawo o miarach, ustawy - Prawo probiercze, ustawy o tachografach, ustawy o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku, ustawy o towarach paczkowanych oraz aktów wykonawczych do tych ustaw;12)
organizacji kontroli zewnętrznych prowadzonych w Urzędzie;13)
wykonywanie zadań z zakresu kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego w Urzędzie;14) 5
organizacja szkoleń dla podmiotów zewnętrznych z zakresu działalności Urzędu.§ 29. 6
1.
DEPARTAMENT WSPÓŁPRACY MIĘDZYNARODOWEJ I ANALIZ odpowiada za realizację zadań z zakresu: współpracy międzynarodowej, planowania strategicznego, rocznych planów działania Urzędu, planów działalności Urzędu w zakresie kontroli zarządczej i sprawozdań z ich realizacji oraz zagadnień metrologii ogólnej.2.
Do zadań Departamentu Współpracy Międzynarodowej i Analiz należy także w szczególności:1) 7
realizacja, w uzgodnieniu i we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Urzędu, zadań z zakresu opracowywania, monitorowania i aktualizacji czteroletniego strategicznego planu działania Urzędu oraz opracowywania rocznego planu działania Urzędu;2)
opracowywanie planów działalności Urzędu w zakresie kontroli zarządczej i sprawozdań z ich realizacji;3)
współpraca Urzędu z krajowymi instytucjami związanymi z metrologią, w szczególności z Polskim Komitetem Normalizacyjnym, Polskim Centrum Akredytacji i Klubem Polskich Laboratoriów Badawczych POLLAB oraz przygotowywanie analiz i wypełnianie ankiet na potrzeby Głównego Urzędu Statystycznego w zakresie działalności merytorycznej Urzędu;4)
opiniowanie projektów norm, przewodników, zaleceń i innych opracowań z dziedziny miar;5)
zapewnienie obsługi merytorycznej i organizacyjnej Rady Metrologii;6)
prowadzenie prac w zakresie współpracy Urzędu z zagranicą, w tym z międzynarodowymi organizacjami metrologicznymi i probierczymi;7)
koordynacja działalności związanej z udziałem Urzędu w europejskich metrologicznych programach badawczych i europejskich sieciach metrologicznych;8)
koordynacja spraw związanych z funkcjonowaniem Europejskiego Programu na rzecz Innowacji i Badań w dziedzinie Metrologii, Europejskiego Partnerstwa w dziedzinie Metrologii oraz innych programów europejskich;9)
wspieranie komórek organizacyjnych Urzędu w zakresie przygotowania i realizacji postępowań w sprawie udzielenia zamówienia publicznego oraz bieżącej realizacji projektów, realizowanych w ramach Europejskiego Programu na rzecz Innowacji i Badań w dziedzinie Metrologii lub w ramach Europejskiego Partnerstwa w dziedzinie Metrologii;10)
przygotowywanie stanowisk Urzędu na posiedzenia organów kierowniczych międzynarodowych organizacji metrologicznych;11)
prowadzenie prac z zakresu podstaw metrologii, w szczególności dotyczących terminologii, jednostek miar, wzorców pomiarowych, teorii pomiarów i analizy wyników pomiarów;12)
koordynacja procesu uznawania wzorców jednostek miar za wzorce państwowe;13)
przygotowywanie analiz i opracowań z zakresu metrologii;14)
przekazywanie danych do spraw rozpatrywanych przez ministerstwa.§ 30. 8
BIURO DYREKTORA GENERALNEGO odpowiada za realizację zadań dotyczących obsługi Urzędu, z zakresu:1)
planowania, wdrażania i realizacji działań służących sprawnemu zarządzaniu i funkcjonowaniu Urzędu;2)
kształtowania, utrzymywania i doskonalenia systemu zarządzania w Urzędzie;3)
organizowania procesu kontroli zarządczej w Urzędzie, z wyłączeniem zadań realizowanych przez właściwe komórki organizacyjne;4)
prowadzenia czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w Urzędzie oraz realizacji polityki personalnej;5)
tworzenia, nadzoru nad wdrażaniem polityki wynagrodzeniowej oraz administrowania funduszem wynagrodzeń;6)
przygotowania i prowadzenia sprawozdawczości w zakresie informacji kadrowej;7)
funkcjonowania, warunków działania i ciągłości pracy Urzędu;8)
gospodarowania mieniem Urzędu, w tym prowadzenia i aktualizacji ewidencji składników majątku oraz wsparcie w zakresie terminowego i prawidłowego przeprowadzania inwentaryzacji;9)
organizowanie systemu administrowania budynkiem Świętokrzyskiego Kampusu Laboratoryjnego Głównego Urzędu Miar;10)
obsługi prawnej kierownictwa Urzędu i komórek organizacyjnych z wyłączeniem zadań komórek organizacyjnych, do realizacji których zatrudniony jest radca prawny lub zlecona jest zewnętrzna obsługa prawna;11)
koordynacji prac legislacyjnych w Urzędzie;12)
nadzoru nad poprawnością procesu, koordynacja i udzielanie zamówień publicznych w Urzędzie oraz opracowanie i aktualizacja planów postępowań publicznych;13)
określonego w ustawie o ochronie informacji niejawnych;14)
opracowywania i wdrażania strategii informatyzacji Urzędu oraz administracji terenowej;15)
budowy, rozwoju, utrzymywania oraz zapewnienia bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych i łączności telefonicznej w Urzędzie;16)
realizacji zadań związanych z prowadzeniem rachunkowości, księgowości i gospodarki finansowej Urzędu oraz obsługi kasowej;17)
koordynacji opracowywania projektu planu i planu budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich dla części 64 - Główny Urząd Miar, tj. dla Urzędu i łącznie dla części 64 we wszystkich wymaganych przekrojach;18)
przygotowania oraz prowadzenia sprawozdawczości w zakresie rachunkowości, finansów oraz budżetu;19)
prowadzenia i aktualizacja rocznych planów finansowych Urzędu;20)
realizowania zadań związanych z opracowywaniem budżetu w układzie zadaniowym i tradycyjnym;21)
opracowywania harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetowych, comiesięcznego zapotrzebowania na środki budżetowe, sporządzania analiz z realizacji dochodów i wydatków budżetowych;22)
wnioskowania o środki rezerwy celowej;23)
monitorowania stanu, dochodzenia i rozliczania należności publicznoprawnych i cywilnoprawnych Urzędu;24)
prowadzenia postępowań administracyjnych w przedmiocie ulg w spłacie należności publicznoprawnych pozostających we właściwości Prezesa;25)
prowadzenia spraw związanych z pobieraniem opłat za czynności administracji miar wykonywane w Urzędzie oraz wystawiania faktur VAT za czynności wykonywane w Urzędzie na podstawie umów cywilnoprawnych;26)
projektowania, wytwarzania i konserwacji elementów konstrukcji mechanicznych stanowisk pomiarowych i badawczych Urzędu;27)
technicznej obsługi Urzędu;28)
prowadzenia obsługi sekretarskiej kierownictwa Urzędu.1 Załącznik § 17 ust. 4 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 3 z dnia 28 lutego 2022 r. (Dz.Urz.GUM.2022.8) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 marca 2022 r.
2 Załącznik § 22 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 14 z dnia 29 grudnia 2022 r. (Dz.Urz.GUM.2022.31) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
3 Załącznik § 24 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 14 z dnia 29 grudnia 2022 r. (Dz.Urz.GUM.2022.31) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
4 Załącznik § 27 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 3 z dnia 28 lutego 2022 r. (Dz.Urz.GUM.2022.8) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 marca 2022 r.
5 Załącznik § 28 ust. 2 pkt 14 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 3 z dnia 28 lutego 2022 r. (Dz.Urz.GUM.2022.8) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 marca 2022 r.
6 Załącznik § 29 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 3 z dnia 28 lutego 2022 r. (Dz.Urz.GUM.2022.8) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 marca 2022 r.
7 Załącznik § 29 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 14 z dnia 29 grudnia 2022 r. (Dz.Urz.GUM.2022.31) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
8 Załącznik § 30 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 14 z dnia 29 grudnia 2022 r. (Dz.Urz.GUM.2022.31) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.