Nadanie regulaminu organizacyjnego Głównemu Urzędowi Miar.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUM.2021.30

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 2023 r.

ZARZĄDZENIE Nr 19
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR
z dnia 30 grudnia 2021 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Urzędowi Miar

Na podstawie art. 39 ust. 6 w związku z ust. 8 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178, 1192, 1535 i 2105) oraz § 4 ust. 1 statutu Głównego Urzędu Miar, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 7 Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie nadania statutu Głównemu Urzędowi Miar (M.P. poz. 1184) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ustala się regulamin organizacyjny Głównemu Urzędowi Miar stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Kierownicy komórek organizacyjnych Głównego Urzędu Miar do 14 stycznia 2022 r. opracują i przedstawią do zatwierdzenia Dyrektorowi Generalnemu Głównego Urzędu Miar nowe regulaminy wewnętrzne.
§  3. 
1. 
Sprawy prowadzone przez komórki organizacyjne, zgodnie z właściwością wynikającą z zarządzenia, o którym mowa w § 4, przejmują i prowadzą komórki organizacyjne zgodnie z właściwością wynikającą z niniejszego zarządzenia.
2. 
Do przekazania dokumentacji spraw, o których mowa w ust. 1, stosuje się zasady określone w rozdziale 9 Instrukcji Kancelaryjnej Głównego Urzędu Miar stanowiącej załącznik nr 1 do zarządzenia nr 1 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 12 października 2015 r. w sprawie wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego w Głównym Urzędzie Miar.
3. 
Sprawy sporne związane z czynnościami, o których mowa w ust. 1 i 2, rozstrzyga Dyrektor Generalny Głównego Urzędu Miar.
§  4. 
Traci moc zarządzenie nr 6 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 23 marca 2021 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Urzędowi Miar (Dz. Urz. GUM poz. 5).
§  5. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
Regulamin organizacyjny Głównego Urzędu Miar, zwanego dalej "Urzędem" określa:
1)
zasady kierowania działalnością Urzędu i tryb jego pracy;
2)
organizację wewnętrzną Urzędu;
3)
zakresy zadań komórek organizacyjnych Urzędu.
§  2. 
Użyte w regulaminie organizacyjnym Urzędu, zwanym dalej "regulaminem" określenia oznaczają:
1)
kierownictwo Urzędu - Prezesa, Wiceprezesów oraz Dyrektora Generalnego;
2)
komórka organizacyjna - komórki organizacyjne Urzędu, o których mowa w § 7 ust. 1 regulaminu;
3)
kierownik komórki organizacyjnej - dyrektora zakładu, dyrektora departamentu, dyrektora biura;
4)
administracja terenowa - okręgowe urzędy miar i okręgowe urzędy probiercze.
§  3. 
1. 
Urząd działa pod bezpośrednim kierownictwem Prezesa, zgodnie z jego zarządzeniami, decyzjami, wytycznymi i poleceniami, a także zgodnie z zarządzeniami, decyzjami, wytycznymi i poleceniami Dyrektora Generalnego.
2. 
Prezes wykonuje swoje zadania przy pomocy Wiceprezesów, Dyrektora Generalnego oraz kierowników komórek organizacyjnych.
3. 
Dla koordynacji istotnych spraw z zakresu zarządzania Urzędem i realizacji jego strategicznych zadań, w tym zadań okresowych, Prezes oraz Dyrektor Generalny mogą powoływać zespoły określając cel ich powołania, skład, zadania i tryb pracy. W skład zespołów wchodzić mogą członkowie kierownictwa Urzędu, kierownicy komórek organizacyjnych, inni pracownicy Urzędu, a także eksperci zewnętrzni.
4. 
Zakresy czynności członków kierownictwa Urzędu określa zarządzenie Prezesa w sprawie ustalenia podziału zadań kierownictwa Urzędu.
5. 
Prezesa w czasie jego nieobecności zastępuje wyznaczony Wiceprezes, a w przypadku nieobecności Wiceprezesów Dyrektor Generalny.
6. 
Prezes może upoważnić Wiceprezesów, Dyrektora Generalnego, kierownika komórki organizacyjnej lub innego pracownika Urzędu do wykonywania w jego imieniu określonych czynności, a także zlecić im nadzór nad realizacją określonych zadań.
§  4. 
Wiceprezesi są odpowiedzialni za realizację zadań powierzonych przez Prezesa i wykonują je przy pomocy Dyrektora Generalnego i kierowników komórek organizacyjnych.
§  5. 
1. 
Dyrektor Generalny realizuje zadania wynikające z ustawy o służbie cywilnej, a także z odrębnych przepisów, w szczególności realizuje politykę personalną w Urzędzie, zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy Urzędu, warunki jego działania, a także formalno-prawną organizację pracy oraz ustala liczbę stanowisk pracy, w tym stanowisk kierowniczych dla każdej komórki organizacyjnej.
2. 
Dyrektor Generalny zatwierdza regulaminy wewnętrzne komórek organizacyjnych.
3. 
Dyrektor Generalny może upoważnić kierownika komórki organizacyjnej lub innego pracownika Urzędu do wykonywania w jego imieniu określonych czynności, a także zlecić mu nadzór nad realizacją zadań w tym zakresie.
§  6. 
1. 
Kierownik komórki organizacyjnej Urzędu określa w regulaminie wewnętrznym organizację oraz szczegółowy zakres zadań kierowanej komórki organizacyjnej.
2. 
Regulamin wewnętrzny komórki organizacyjnej określa w szczególności:
1)
strukturę organizacyjną komórki organizacyjnej wraz z jej schematem organizacyjnym;
2)
organizację zarządzania komórką organizacyjną, w tym zakresy upoważnień do załatwiania spraw i podpisywania pism, udzielonych zastępcy (zastępcom) kierownika komórki organizacyjnej lub innym pracownikom;
3)
szczegółowy zakres zadań komórki organizacyjnej wynikający z regulaminu oraz szczegółowe zakresy zadań dla wchodzących w skład komórki organizacyjnej, odpowiednio: laboratoriów, wydziałów, wielo- albo jednoosobowych stanowisk pracy.
3. 
Kierownik komórki organizacyjnej Urzędu:
1)
opracowuje regulamin wewnętrzny i uzgadnia jego treść pod względem formalno-prawnym z Biurem Dyrektora Generalnego;
2)
uzyskuje akceptację członka kierownictwa Urzędu nadzorującego komórkę organizacyjną i przekazuje zaakceptowany regulamin wewnętrzny do zatwierdzenia Dyrektorowi Generalnemu;
3)
zapoznaje pracowników kierowanej komórki organizacyjnej z treścią zatwierdzonego regulaminu wewnętrznego.
4. 
Regulamin wewnętrzny obowiązuje od dnia jego zatwierdzenia przez Dyrektora Generalnego.

Rozdział  2

Struktura organizacyjna Urzędu

§  7. 
1. 
Wchodzącym w skład Urzędu komórkom organizacyjnym nadaje się następujące oznaczenia:
1)
Zakład Badań Certyfikacyjnych (Z1);
2)
Zakład Chemii Fizycznej i Środowiska (Z2);
3)
Zakład Czasu i Długości (Z3);
4)
Zakład Elektryczności i Promieniowania (Z4);
5)
Zakład Mechaniki i Akustyki (Z5);
6)
Zakład Technologii Cyfrowych (Z6);
7)
Departament Certyfikacji (DC);
8)
Departament Innowacji i Rozwoju (DIR);
9)
Departament Nadzoru i Kontroli (DNK);
10)
Departament Współpracy Międzynarodowej i Analiz (DWM);
11)
Biuro Dyrektora Generalnego (BDG).
2. 
W Urzędzie działają, na podstawie odrębnych przepisów:
1)
inspektor ochrony danych;
2)
koordynator do spraw przeciwdziałania korupcji;
3)
pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych;
4)
wspólna komisja dyscyplinarna rozpoznająca sprawy dyscyplinarne członków korpusu służby cywilnej oraz rzecznik dyscyplinarny;
5)
zespół doradców do spraw etyki;
6)
zespół koordynatorów do spraw dostępności.
§  8. 
1. 
W skład komórek organizacyjnych mogą wchodzić laboratoria, wydziały, wielo- albo jednoosobowe stanowiska pracy.
2. 
Laboratorium kieruje kierownik laboratorium, a wydziałem kieruje naczelnik.
§  9. 
1. 
Kierownik komórki organizacyjnej kieruje komórką organizacyjną samodzielnie bądź przy pomocy zastępcy (zastępców) kierownika komórki organizacyjnej, kierowników laboratoriów albo naczelników oraz pracowników koordynujących prace wieloosobowego stanowiska pracy.
2. 
Jeżeli w komórce organizacyjnej jest więcej niż jeden zastępca kierownika komórki organizacyjnej, stałym zastępcą kierownika komórki organizacyjnej jest zastępca wskazany w regulaminie wewnętrznym.
3. 
Kierownik komórki organizacyjnej może upoważnić innego zastępcę kierownika komórki organizacyjnej niż wskazany w regulaminie wewnętrznym lub innego pracownika do prowadzenia spraw oraz podpisywania pism.
4. 
W razie nieobecności kierownika komórki organizacyjnej oraz zastępcy (zastępców) kierownika komórki organizacyjnej, a także w razie nieobecności kierownika komórki organizacyjnej, w której nie ma stanowiska zastępcy kierownika komórki organizacyjnej lub stanowisko to nie jest obsadzone, komórką organizacyjną kieruje wyznaczony przez kierownika komórki organizacyjnej pracownik. Informacja o wyznaczeniu pracownika do kierowania komórką organizacyjną jest przekazywana niezwłocznie Dyrektorowi Generalnemu.

Rozdział  3

Zadania kierownika komórki organizacyjnej

§  10. 
Kierownik komórki organizacyjnej jest odpowiedzialny za:
1)
prawidłową, rzetelną, efektywną i terminową realizację zadań komórki organizacyjnej, określonych w regulaminie oraz zleconych przez kierownictwo Urzędu;
2)
zgodność działania komórki organizacyjnej z kierunkami określonymi przez kierownictwo Urzędu oraz z obowiązującym prawem i regulacjami wewnętrznymi;
3)
zapewnienie efektywnej komunikacji i współpracy merytorycznej, w zakresie realizowanych zadań, z komórkami organizacyjnymi, organami nadzorowanymi, administracją terenową oraz podmiotami zewnętrznymi;
4)
zapewnienie efektywnego funkcjonowania zespołów powoływanych przez Prezesa i Dyrektora Generalnego;
5)
współpracę przy realizacji projektów realizowanych przez Urząd;
6)
zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa w zakresie dochodów i wydatków budżetu państwa oraz gospodarowanie środkami publicznymi zgodnie z zasadami gospodarki finansowej określonymi w szczególności w art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych;
7)
celowe i oszczędne gospodarowanie środkami przeznaczonymi na działalność komórki organizacyjnej oraz nadzorowanie prawidłowego i racjonalnego gospodarowania mieniem powierzonym jej pracownikom;
8)
merytoryczną kontrolę dokumentów finansowych dotyczących działalności komórki organizacyjnej;
9)
zarządzanie obiegiem informacji w ramach komórki organizacyjnej, w tym przestrzeganie zasad bezpieczeństwa informacji;
10)
zapewnienie ciągłości realizacji zadań w komórce organizacyjnej, w szczególności poprzez dobór pracowników i dbałość o ich rozwój oraz odpowiedni podział zadań i organizację pracy;
11)
zapewnienie funkcjonowania w komórce organizacyjnej adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;
12)
zarządzanie ryzykiem, w tym ryzykiem korupcji i nadużyć;
13)
promowanie zachowań etycznych oraz zapewnienie przestrzegania w komórce organizacyjnej przepisów zarządzenia nr 70 Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej, w tym w zakresie przeciwdziałania korupcji i konfliktowi interesów;
14)
stosowanie przepisów kancelaryjnych i archiwalnych, a w szczególności za prawidłowy obieg, klasyfikowanie i kwalifikowanie powstającej i gromadzonej w komórce organizacyjnej dokumentacji.
§  11. 
1. 
Kierownik komórki organizacyjnej:
1)
inicjuje i przygotowuje projekty dokumentów o charakterze programowym i strategicznym, w tym plany rozwoju dziedzin objętych zakresem właściwości komórek organizacyjnych;
2)
organizuje i nadzoruje pracę oraz zapewnia właściwe wykonanie zadań należących do zakresu działania komórki organizacyjnej, w tym zapewnia przestrzeganie przepisów bhp oraz nadzoruje przestrzeganie dyscypliny pracy;
3)
reprezentuje komórkę organizacyjną wobec kierownictwa Urzędu oraz innych komórek organizacyjnych;
4)
reprezentuje Urząd w sprawach wynikających z zakresu działania i zadań komórki organizacyjnej, niezastrzeżonych dla kierownictwa Urzędu;
5)
przekazuje do odpowiednich komórek organizacyjnych dane dotyczące wykonanych czynności, w celu wystawienia dokumentów ustalających wysokość opłat lub wynagrodzeń należnych Urzędowi oraz prowadzenia windykacji należności;
6)
sporządza projekty opisów stanowisk pracy, ustala zakres zadań podległych pracowników, dokonuje ocen bezpośrednio podległych pracowników;
7)
wnioskuje w sprawach przyjmowania do pracy, szkolenia, przenoszenia, zwalniania, propozycji wysokości wynagrodzenia, awansowania, nagradzania, odznaczania oraz karania pracowników komórki organizacyjnej;
8)
udziela urlopów oraz wyraża zgodę na wyjazdy służbowe pracowników komórki organizacyjnej;
9)
zapewnia wsparcie komórki organizacyjnej w procesach nadzoru i kontroli realizowanych przez Departament Nadzoru i Kontroli;
10)
zapewnia wsparcie merytoryczne, w zakresie swojej właściwości, w realizacji spraw związanych z koordynacją udzielania odpowiedzi na zapytania sądów, o których mowa w § 28 ust. 2 pkt 7;
11)
zapewnia przygotowywanie i aktualizowanie informacji przeznaczonych do zamieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu i na stronach internetowych Urzędu;
12)
planuje wydatki inwestycyjne, określa wymagania techniczne do specyfikacji warunków zamówienia oraz wnioskuje w sprawach niezbędnych do właściwego funkcjonowania komórki organizacyjnej;
13)
planuje wydatkowanie środków pochodzących z Unii Europejskiej, zgłasza zadania współfinansowane ze środków Unii Europejskiej do właściwego planu wraz ze wskazaniem środków z budżetu Urzędu, które Urząd musi ponieść na realizację tych zadań oraz wnioskuje o przydział środków;
14)
nadzoruje funkcjonowanie systemu zarządzania w komórce organizacyjnej;
15)
podejmuje działania w celu przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji.
2. 
Kierownik komórki organizacyjnej, w zakresie właściwości kierowanej komórki organizacyjnej, akceptuje projekty decyzji i podpisuje pisma niezastrzeżone do kompetencji innych osób, w szczególności:
1)
podpisuje dokumenty kierowane do nadzorującego zadania komórki organizacyjnej członka kierownictwa Urzędu oraz akceptuje dokumenty kierowane do podpisu kierownictwa Urzędu;
2)
podpisuje pisma do równorzędnych stanowiskiem osób w Urzędzie oraz w urzędach administracji publicznej;
3)
podejmuje decyzje i podpisuje pisma w sprawach określonych w odrębnych upoważnieniach.
§  12. 
Zastępca kierownika komórki organizacyjnej:
1)
nadzoruje pracę i zapewnia terminowe wykonywanie zadań podległych mu laboratoriów albo wydziałów, wielo- lub jednoosobowych stanowisk pracy;
2)
podejmuje decyzje z zakresu działania podległych mu laboratoriów albo wydziałów, wielo- lub jednoosobowych stanowisk pracy;
3)
podpisuje pisma w sprawach określonych w regulaminie wewnętrznym lub wynikających z odrębnych upoważnień;
4)
akceptuje pisma kierowane do podpisu kierownika komórki organizacyjnej;
5)
podejmuje działania w celu przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji;
6)
wykonuje inne zadania zlecone mu przez kierownika komórki organizacyjnej.
§  13. 
1. 
Kierownik laboratorium, naczelnik wydziału:
1)
odpowiada za prawidłowe, rzetelne, efektywne i terminowe wykonywanie zadań przez podległych mu pracowników;
2)
akceptuje dokumenty przygotowywane przez podległych mu pracowników;
3)
podpisuje pisma w sprawach określonych w regulaminie wewnętrznym lub wynikających z odrębnych upoważnień;
4)
wydaje dyspozycje i wytyczne podległym pracownikom, niezbędne do wykonywania zadań;
5)
zapewnia skuteczną komunikację i wymianę informacji;
6)
przedstawia bezpośredniemu przełożonemu opinie i wnioski w sprawach przyjmowania do pracy, przenoszenia, zwalniania, awansowania, nagradzania i odznaczania oraz karania pracowników;
7)
analizuje potrzeby i wnioskuje o zakupy inwestycyjne dotyczące kierowanego laboratorium albo wydziału;
8)
podejmuje działania w celu przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji;
9)
wykonuje inne zadania zlecone przez przełożonych.
2. 
Kierownik laboratorium przygotowuje i przedstawia kierownikowi komórki organizacyjnej, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 1-6, do zatwierdzenia projekty planów rozwoju dziedzin objętych zakresem właściwości laboratorium, w oparciu o analizę potrzeb krajowej gospodarki, z uwzględnieniem wytycznych i rekomendacji wynikających w szczególności z dokumentów programowych, wieloletnich planów działania organizacji i gremiów międzynarodowych.

Rozdział  4

Współpraca i koordynacja realizowania zadań przez komórki organizacyjne

§  14. 
1. 
W celu zapewnienia sprawnego i efektywnego realizowania zadań Urzędu komórki organizacyjne zobowiązane są do stałej współpracy i udzielania sobie wzajemnego wsparcia.
2. 
Kierownik właściwej komórki organizacyjnej jest obowiązany do powiadamiania o prezentowanym na zewnątrz stanowisku w określonej sprawie inne komórki organizacyjne, o ile dotyczy ono kwestii będących w obszarze ich działania.
§  15. 
1. 
Komórką organizacyjną właściwą do realizacji określonego zadania jest komórka, do zakresu działania której należy dana sprawa zgodnie z regulaminem.
2. 
W przypadku zadania wykraczającego poza zakres działania jednej komórki organizacyjnej, właściwą do jego realizacji jest komórka, do której należy większość problemów lub istota zadania. Dyrektor Generalny, w uzgodnieniu z właściwym członkiem kierownictwa Urzędu, wyznacza komórkę wiodącą w sprawach z zakresu działania kilku komórek organizacyjnych.
3. 
Komórka organizacyjna realizująca określone zadanie jest koordynatorem prac wykonywanych przez komórki współpracujące przy realizacji tego zadania.
4. 
Komórka organizacyjna koordynująca realizację określonego zadania:
1)
przedkłada komórkom współpracującym merytoryczne stanowisko w sprawie wraz z materiałami do opinii;
2)
wnioskuje do komórek organizacyjnych o przedstawienie niezbędnych informacji i dokumentów, określając w miarę możliwości ich zakres;
3)
wyznacza terminy i sposób wykonania zadań;
4)
przygotowuje i uzgadnia stanowisko zbiorcze na podstawie pozyskanych informacji i dokumentów;
5)
przekazuje komórkom współpracującym informacje o wyniku realizacji zadania.
5. 
Spory kompetencyjne między komórkami organizacyjnymi rozstrzyga Dyrektor Generalny w uzgodnieniu z Prezesem.

Rozdział  5

Podstawowe zadania komórek organizacyjnych oraz zadania w zakresie funkcjonowania jednostki notyfikowanej

§  16. 
1. 
Do podstawowych zadań komórek organizacyjnych w zakresie ich właściwości, należy w szczególności:
1)
aktualizacja wiedzy w zakresie wykonywanych zadań oraz stałe doskonalenie pracowników w tym zakresie;
2)
przygotowywanie merytorycznych stanowisk dla członków kierownictwa Urzędu oraz na potrzeby komórek organizacyjnych;
3)
analizowanie dokumentów krajowych, zagranicznych oraz międzynarodowych o charakterze strategicznym i programowym w zakresie miar i probiernictwa;
4)
prowadzenie spraw wynikających ze współpracy zagranicznej Urzędu;
5)
prowadzenie spraw wynikających ze współpracy krajowej, w szczególności z instytucjami naukowymi, Polskim Komitetem Normalizacyjnym oraz Polskim Centrum Akredytacji;
6)
udział w krajowym systemie oceny zgodności w obszarze działalności Urzędu, przeprowadzanie badań, ekspertyz i konsultacji dla potrzeb tego systemu;
7)
prowadzenie szkoleń i konsultacji w dziedzinie miar dla administracji terenowej oraz podmiotów spoza administracji terenowej;
8)
aktualizacja wiedzy w zakresie obowiązujących przepisów prawnych, w tym przepisów prawa Unii Europejskiej, analizowanie ich zmian oraz orzecznictwa, a także ocena ich wpływu na realizację zadań Urzędu;
9)
współudział w opracowywaniu projektów dokumentów, w tym projektów aktów prawnych, przygotowywanych w zakresie upoważnienia udzielonego Prezesowi przez właściwego ministra wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji, przy uwzględnieniu zobowiązań międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej oraz zachowaniu zgodności z prawem Unii Europejskiej;
10)
opracowywanie projektów wewnętrznych aktów prawnych Prezesa i Dyrektora Generalnego oraz innych dokumentów, w tym planów, raportów, sprawozdań, notatek oraz informacji;
11)
wykonywanie zadań związanych z przygotowywaniem i realizacją strategii Urzędu;
12)
wykonywanie zadań związanych z planowaniem i prawidłowym wykorzystaniem środków budżetowych;
13)
prowadzenie spraw związanych z przygotowywaniem, wdrażaniem i utrzymaniem trwałości projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej i innych funduszy;
14)
realizacja zadań związanych z przekazywaniem informacji do prowadzonych badań statystycznych statystyki publicznej;
15)
realizacja zadań wynikających z wdrożonego zintegrowanego systemu zarządzania, współudział w pracach związanych z funkcjonowaniem i usprawnianiem tego systemu w Urzędzie;
16)
opracowywanie okresowych informacji z zakresu kontroli zarządczej wraz z wnioskami i propozycjami ewentualnych działań;
17)
wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownictwo Urzędu.
§  17. 
1. 
Urząd wykonuje zadania Jednostki Notyfikowanej nr 1440, zwanej dalej "jednostką notyfikowaną".
2. 
W zakresie funkcjonowania jednostki notyfikowanej komórki organizacyjne, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1-5, wykonują zadania związane z:
1)
opiniowaniem przygotowanych przez Departament Certyfikacji ramowych programów badań;
2)
przeprowadzaniem, na zlecenie Departamentu Certyfikacji, badań metrologicznych przewidzianych programem badań i sporządzanie raportu z badań;
3)
utrzymywaniem i rozwijaniem kompetencji personalnych i technicznych do badań, zgodnie z zakresem notyfikacji;
4)
inicjowaniem prac i przygotowywaniem dokumentów systemu zarządzania zgodnie z wymaganiami dla laboratoriów badawczych i wzorcujących.
3. 
Badania dla potrzeb oceny zgodności wykonuje:
1)
Zakład Badań Certyfikacyjnych w zakresie:
a)
taksometrów,
b)
oprogramowania przyrządów pomiarowych;
2)
Zakład Chemii Fizycznej i Środowiska w zakresie naczyń wyszynkowych;
3)
Zakład Czasu i Długości w zakresie materialnych miar długości;
4)
Zakład Elektryczności i Promieniowania w zakresie liczników energii elektrycznej;
5)
Zakład Mechaniki i Akustyki w zakresie:
a)
wag nieautomatycznych,
b)
wag automatycznych (dla pojedynczych ładunków, porcjujących, odważających, przenośnikowych, wagonowych);
c)
wodomierzy,
d)
przeliczników do gazomierzy,
e)
ciepłomierzy (w tym podzespołów do ciepłomierzy),
f)
instalacji pomiarowych do ciągłego i dynamicznego pomiaru ilości cieczy innych niż woda.
4. 
Zadania w zakresie funkcjonowania jednostki notyfikowanej wykonują:
1) 1
 Departament Innowacji i Rozwoju w zakresie udostępniania na stronie internetowej Urzędu informacji dostarczanych przez Departament Certyfikacji;
2)
Departament Certyfikacji w zakresie:
a)
organizacji funkcjonowania jednostki notyfikowanej i jej prowadzenia, wykonywania oceny zgodności, prowadzenia spraw dotyczących oceny zgodności,
b)
przygotowywania ramowych programów badań dla poszczególnych przyrządów pomiarowych oraz nadzoru nad ich realizacją,
c)
analizy i oceny wyników badań, oceny spełnienia przez przyrząd wymagań i przygotowania zbiorczych dokumentów końcowych,
d)
przygotowywania i wydawania certyfikatów,
e)
prowadzenia rejestrów wydanych certyfikatów w ramach oceny zgodności oraz przekazywania informacji do bazy European Metrology Type Approvals Service - EMeTAS,
f)
prowadzenia spraw dotyczących zawierania umów z wnioskodawcami;
3)
Biuro Dyrektora Generalnego w zakresie:
a)
opiniowania pod względem formalno-prawnym umów z podwykonawcami, podmiotami użyczającymi wyposażenie pomiarowe oraz umów z klientami jednostki notyfikowanej,
b)
organizacji szkoleń dla utrzymania kompetencji pracowników prowadzących ocenę zgodności,
c)
prowadzenia rozliczeń, wystawiania faktur, windykowania należności, nadzoru nad finansami jednostki notyfikowanej.

Rozdział  6

Zakres działania komórek organizacyjnych

§  18. 
1. 
Komórki organizacyjne, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2-5, odpowiadają za realizację zadań w zakresie państwowych wzorców jednostek miar, w tym za budowę, utrzymywanie, rozwój i sporządzanie dokumentacji państwowych wzorców jednostek miar, powiązanie tych wzorców z międzynarodowymi wzorcami jednostek miar lub wzorcami jednostek miar w innych krajach, przekazywanie wartości legalnych jednostek miar od państwowych wzorców jednostek miar oraz wzorców odniesienia poprzez wzorcowania.
2. 
Komórki organizacyjne, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1-5, wykonują badania oraz sprawdzenia przyrządów pomiarowych i kas rejestrujących oraz inne czynności metrologiczne, w szczególności w ramach: zatwierdzenia i homologacji typu, legalizacji, oceny zgodności, certyfikacji Międzynarodowej Organizacji Metrologii Prawnej (OIML) lub w ramach nadzoru rynku, a także wykonują ekspertyzy przyrządów pomiarowych i ekspertyzy stanowisk do ich sprawdzania oraz opiniują dokumentację lub biorą udział w czynnościach sprawdzających w sprawach upoważnień, zezwoleń, punktów legalizacyjnych i certyfikacji podmiotów szkolących.
3. 
Komórki organizacyjne, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1-6, prowadzą prace analityczne w odniesieniu do krajowych i międzynarodowych dokumentów programowych w dziedzinie metrologii, opracowują rekomendacje i propozycje dotyczące rozwoju dziedzin objętych zakresem swojej działalności.
4. 
Komórki organizacyjne, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 3-5, organizują krajowe porównania międzylaboratoryjne we współpracy z Zakładem Chemii Fizycznej i Środowiska.
5. 
Do zadań komórek organizacyjnych, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1-6, należy także w szczególności:
1)
inicjowanie, określanie kierunków i prowadzenie prac badawczo-rozwojowych oraz prac naukowych w obszarze metrologii, z uwzględnieniem potrzeb gospodarki;
2)
upowszechnianie wyników prowadzonych prac badawczo-rozwojowych oraz redagowanie przewodników i rekomendacji na stronie internetowej Urzędu;
3)
prowadzenie spraw związanych z transferem wiedzy metrologicznej, w szczególności poprzez monitorowanie, analizowanie i implementowanie na grunt krajowej metrologii wyników międzynarodowych programów metrologicznych i projektów badawczo-rozwojowych;
4)
inicjowanie, projektowanie i budowa stanowisk pomiarowych oraz opracowywanie metod pomiarowych;
5)
określanie propozycji kierunków prac dotyczących organizacji i działania oraz wyposażenia Zakładów;
6)
udzielanie konsultacji i prowadzenie doradztwa technicznego w zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych oraz metod pomiarowych;
7)
opiniowanie projektów norm, zaleceń i innych opracowań z dziedziny miar oraz udział w pracach właściwych Komitetów Technicznych działających przy Polskim Komitecie Normalizacyjnym;
8)
realizacja zadań związanych z wyszukaniem i nadzorowaniem podwykonawców oraz podmiotów użyczających wyposażenie pomiarowe, w przypadku niemożności zapewnienia kompetencji technicznych w Urzędzie.
§  19. 
Badania i sprawdzenia przyrządów w związku z prawną kontrolą metrologiczną oraz w celu realizacji innych zadań Urzędu wykonują:
1)
Zakład Badań Certyfikacyjnych w zakresie:
a)
wykresówek do tachografów analogowych,
b)
przyrządów do pomiaru prędkości pojazdów w kontroli ruchu drogowego,
c)
kas rejestrujących,
d)
oprogramowania przyrządów pomiarowych;
2)
Zakład Chemii Fizycznej i Środowiska w zakresie:
a)
gęstościomierzy oscylacyjnych do pomiaru gęstości cieczy w zakresie od 450 kg/m3 do 2000 kg/m3,
b)
areometrów szklanych - alkoholomierzy i densymetrów do alkoholu,
c)
areometrów szklanych - densymetrów do cieczy innych niż alkohol;
3)
Zakład Mechaniki i Akustyki w zakresie:
a)
wag samochodowych do ważenia pojazdów w ruchu,
b)
gęstościomierzy zbożowych użytkowych 20 L, 1 L, 1/4 L,
c)
gęstościomierzy zbożowych wzorcowych 20 L,
d)
manometrów do opon pojazdów mechanicznych,
e)
odważników klas dokładności E1, E2, F1, F2, M1, o wartościach nominalnych masy od 1 mg do 50 kg oraz klasy dokładności M2 o wartościach nominalnych masy od 1 g do 50 kg,
f)
mierników poziomu dźwięku.
§  20. 
ZAKŁAD BADAŃ CERTYFIKACYJNYCH odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18 ust. 2, 3 i 5, dotyczących kas rejestrujących i oprogramowania przyrządów pomiarowych, wykonywanie badań kas rejestrujących oraz wydawanie opinii w zakresie: dokumentacji technicznej i niezbędnego wyposażenia technicznego warsztatów ubiegających się lub posiadających zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie tachografów oraz wydawania certyfikatów dla podmiotów szkolących, a także odpowiada za stworzenie warunków do przeprowadzenia badań środowiskowych (klimatycznych i mechanicznych).
§  21. 
ZAKŁAD CHEMII FIZYCZNEJ I ŚRODOWISKA odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18 ust. 1-3 i 5, w zakresie: analiz gazów, pomiarów pH i przewodności elektrycznej właściwej roztworów elektrolitów oraz pomiarów zawartości analitów (anionów, kationów) w substancjach o wysokiej czystości, w roztworach kalibracyjnych, w próbkach o złożonym składzie, współczynnika załamania światła (przekazywanie) i kąta skręcenia płaszczyzny polaryzacji fali świetlnej, lepkości, gęstości, analizatorów wydechu, napięcia powierzchniowego, objętości statycznej, temperatury oraz wilgotności gazów i ciał stałych, odpowiada także za wytwarzanie i certyfikowanie materiałów odniesienia oraz prowadzenie i koordynację porównań międzylaboratoryjnych.
§  22.  2
 ZAKŁAD CZASU I DŁUGOŚCI odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, w zakresie: czasu, częstotliwości, długości, kąta płaskiego, współrzędnościowej techniki pomiarowej, parametrów geometrii powierzchni, twardości i współczynnika załamania światła (wzorzec państwowy), odpowiada także za wyznaczenie czasu urzędowego.
§  23. 
ZAKŁAD ELEKTRYCZNOŚCI I PROMIENIOWANIA odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, w zakresie: rezystancji, napięcia i prądu elektrycznego stałego, rezystancji, napięcia i prądu elektrycznego przemiennego małej częstotliwości, pojemności elektrycznej i indukcyjności, mocy i energii prądu elektrycznego przemiennego, wysokich napięć i prądów elektrycznych przemiennych, pola elektrycznego i elektromagnetycznego, impedancji i tłumienia wielkiej częstotliwości, kompatybilności elektromagnetycznej, światłości, strumienia świetlnego, natężenia oświetlenia, luminancji świetlnej, widmowej czułości odbiorników promieniowania, temperatury barwowej, składowych trójchromatycznych i współrzędnych chromatyczności promieniowania emitowanego przez źródła światła, połysku, widmowego współczynnika przepuszczania, długości fali promieniowania przepuszczonego, składowych trójchromatycznych i współrzędnych chromatyczności promieniowania przepuszczonego, widmowego współczynnika odbicia, widmowego współczynnika luminancji, składowych trójchromatycznych i współrzędnych chromatyczności promieniowania odbitego oraz promieniowania jonizującego.
§  24.  3
 ZAKŁAD MECHANIKI I AKUSTYKI odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, w zakresie: masy, gęstości zboża w stanie zsypnym, siły, momentu siły, ciśnienia, objętości przepływu, strumienia objętości lub masy cieczy i gazu, pomiarów ciepła, akustyki (dźwięk w powietrzu), akustyki podwodnej, ultradźwięków oraz drgań mechanicznych.
§  25. 
ZAKŁAD TECHNOLOGII CYFROWYCH odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18 ust. 3 i 5, w obszarach zastosowania i rozwoju technologii sztucznej inteligencji, rozwoju innowacyjnych usług metrologicznych, technologii cyfrowych w metrologii, oprogramowania systemów sterujących i analitycznych stanowisk pomiarowych i badawczych, informatycznej infrastruktury metrologicznej i wykorzystania technologii druku 3D.
§  26. 
1. 
DEPARTAMENT CERTYFIKACJI odpowiada za realizację zadań w zakresie certyfikacji wyrobów, osób i usług, w tym:
1)
prowadzenie postępowań administracyjnych w I instancji, postępowań prowadzonych na skutek wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy oraz wydawanie decyzji administracyjnych dotyczących:
a)
zatwierdzenia typu przyrządów pomiarowych,
b)
homologacji typu tachografów, w tym świadectw funkcjonalności,
c)
potwierdzeń dla kas rejestrujących,
d)
udzielania zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie tachografów,
e)
tworzenia punktów legalizacyjnych i probierczych,
f)
udzielania upoważnień do przeprowadzania legalizacji,
g)
certyfikatów dla podmiotów szkolących,
h)
certyfikatów dla techników warsztatów;
2)
wydawanie certyfikatów OIML;
3)
prowadzenie spraw związanych z oceną zgodności przyrządów pomiarowych i systemów jakości;
4)
organizowanie egzaminów dla kandydatów na techników warsztatów;
5)
prowadzenie spraw związanych z zatwierdzaniem badań eksploatacyjnych.
2. 
Do zadań Departamentu Certyfikacji należy także w szczególności:
1)
wydawanie decyzji stwierdzających wygaśnięcie zezwolenia;
2)
prowadzenie rejestrów i ewidencji wynikających z przepisów ustawy - Prawo o miarach i ustawy o tachografach, w tym realizacja wniosków o udostępnienie danych zawartych w tej ewidencji;
3)
realizacja zadań informacyjnych w zakresie ustawy o tachografach;
4)
rozpatrywanie wniosków o zawieszenie działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie zezwolenia;
5)
rozpatrywanie wniosków dotyczących aktualizacji danych i wyposażenia punktów legalizacyjnych, podmiotów upoważnionych oraz podmiotów prowadzących działalność na podstawie zezwolenia;
6)
wykonywanie zadań w zakresie regulowanej działalności gospodarczej na podstawie ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy;
7)
opiniowanie projektów norm, zaleceń i innych opracowań z dziedziny miar oraz udział w pracach właściwych Komitetów Technicznych działających przy Polskim Komitecie Normalizacyjnym;
8)
przygotowywanie projektów obwieszczeń Prezesa z zakresu działalności Departamentu.
§  27. 
1. 
DEPARTAMENT INNOWACJI I ROZWOJU odpowiada za realizację zadań w zakresie organizacji, analizowania, projektowania i zarządzania rozwojem usług metrologicznych istotnych dla rozwoju oraz wsparcia przemysłu i gospodarki, w szczególności w zakresie zapewnienia jakości usług Urzędu i spójności pomiarowej.
2.  4
 Do zadań Departamentu Innowacji i Rozwoju należy także w szczególności:
1)
koordynowanie działania Urzędu w zakresie rozwoju infrastruktury badawczo-rozwojowej i długofalowych priorytetów;
2)
wspieranie komórek organizacyjnych Urzędu w zakresie przygotowania i realizacji postępowań w sprawie udzielenia zamówienia publicznego, realizowanych w ramach projektów finansowanych albo współfinansowanych ze środków zewnętrznych lub dotyczących zakupu aparatury badawczej;
3)
wykonywanie zadań Urzędu wynikających z obowiązków beneficjenta projektów i programów, realizowanych z udziałem europejskich funduszy strukturalnych, w tym w szczególności planowanie i udział w realizacji zadań projektowych w zakresie właściwości Departamentu;
4)
rozliczanie, sprawozdawczość i monitorowanie realizacji projektów, o których mowa w pkt 3;
5)
przygotowywanie informacji i raportów związanych z realizacją projektów, o których mowa w pkt 3;
6)
poszukiwanie i pozyskiwanie finansowania (w tym ze środków Unii Europejskiej) na realizację projektów i programów, niezbędnych do rozwoju działalności Urzędu, w tym działalności badawczo-rozwojowej, z wyłączeniem obszaru, o którym mowa w § 29 ust. 2 pkt 8;
7)
wdrożenie kultury zarządzania projektami i programami oraz portfelem projektów w Urzędzie, w tym tworzenie metodyk oraz instrukcji zarządzania projektami i programami;
8)
koordynowanie działania Urzędu w zakresie prac badawczo-rozwojowych oraz współpracy z krajowymi instytucjami naukowo-badawczymi;
9)
koordynowanie transferu wiedzy metrologicznej do nauki i gospodarki;
10)
koordynowanie przygotowywania oferty badawczo-rozwojowej i współpracy z interesariuszami;
11)
prowadzenie działań popularyzujących specjalistyczną wiedzę metrologiczną;
12)
prowadzenie spraw z zakresu udzielania dostępu do informacji publicznej i informacji sektora publicznego;
13)
rozpatrywanie petycji, w tym prowadzenie ich rejestru oraz sporządzanie dla Prezesa okresowych sprawozdań z zakresu rozpatrywania petycji, udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych, współpraca w tym zakresie z ministerstwami i innymi organami administracji;
14)
kształtowanie wizerunku Urzędu, prowadzenie strony internetowej Urzędu, Biuletynu Informacji Publicznej oraz obsługa medialna;
15)
koordynowanie spraw związanych z promocją prostego języka w Urzędzie;
16)
prowadzenie kolekcji historycznych przyrządów pomiarowych oraz biblioteki Urzędu;
17)
aktualizowanie cennika usług metrologicznych - wzorcowanie przyrządów pomiarowych, wytwarzanie certyfikowanych materiałów odniesienia oraz wykonywanie ekspertyz.
§  28. 
1. 
DEPARTAMENT NADZORU I KONTROLI odpowiada za realizację zadań w zakresie sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustaw, w szczególności ustawy - Prawo o miarach, ustawy - Prawo probiercze, ustawy o tachografach, ustawy o towarach paczkowanych, ustawy o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku i aktów wykonawczych do tych ustaw oraz wykonywania merytorycznego i organizacyjnego nadzoru i kontroli nad organami nadzorowanymi i administracją terenową.
2. 
Do zadań Departamentu Nadzoru i Kontroli należy także w szczególności:
1)
prowadzenie kontroli organów nadzorowanych przez Prezesa i administracji terenowej na podstawie ustawy o kontroli w administracji rządowej oraz sprawowanie nadzoru i kontroli w zakresie określonym w art. 175 ustawy o finansach publicznych;
2)
wykonywanie zadań związanych z nadzorem nad przestrzeganiem przepisów ustaw oraz kontrola podmiotów i przedsiębiorców, którym Prezes udzielił stosownych upoważnień lub zezwoleń;
3)
prowadzenie postępowań jako organ nadzoru rynku;
4)
prowadzenie postępowań w II instancji wszczętych na skutek środków zaskarżenia wniesionych od rozstrzygnięć organów nadzorowanych;
5)
prowadzenie spraw związanych z: cofaniem zezwoleń i certyfikatów w zakresie tachografów, cofaniem homologacji typu tachografów, cofaniem zatwierdzenia typu przyrządów pomiarowych, cofaniem potwierdzeń dla kas rejestrujących, cofaniem upoważnień do legalizacji oraz znoszeniem punktów legalizacyjnych i probierczych;
6)
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji o zawieszeniu i przywróceniu certyfikatu technika warsztatu;
7)
prowadzenia spraw związanych ze skargami i wnioskami oraz koordynacja udzielania odpowiedzi na zapytania sądów;
8)
nadzór nad wykonaniem planu inwestycyjnego w administracji terenowej;
9)
ustanawianie standardów i wytycznych wykonywania zadań kontrolnych przez administrację terenową oraz współdziałanie w zakresie przeprowadzanych kontroli;
10)
współpraca z jednostkami administracji publicznej w zakresie wymiany informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli;
11)
opracowywanie okresowych informacji o realizacji kontroli i ich wynikach oraz okresowych raportów przestrzegania, przepisów ustawy - Prawo o miarach, ustawy - Prawo probiercze, ustawy o tachografach, ustawy o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku, ustawy o towarach paczkowanych oraz aktów wykonawczych do tych ustaw;
12)
organizacji kontroli zewnętrznych prowadzonych w Urzędzie;
13)
wykonywanie zadań z zakresu kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego w Urzędzie;
14) 5
 organizacja szkoleń dla podmiotów zewnętrznych z zakresu działalności Urzędu.
§  29.  6
1. 
DEPARTAMENT WSPÓŁPRACY MIĘDZYNARODOWEJ I ANALIZ odpowiada za realizację zadań z zakresu: współpracy międzynarodowej, planowania strategicznego, rocznych planów działania Urzędu, planów działalności Urzędu w zakresie kontroli zarządczej i sprawozdań z ich realizacji oraz zagadnień metrologii ogólnej.
2. 
Do zadań Departamentu Współpracy Międzynarodowej i Analiz należy także w szczególności:
1) 7
 realizacja, w uzgodnieniu i we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Urzędu, zadań z zakresu opracowywania, monitorowania i aktualizacji czteroletniego strategicznego planu działania Urzędu oraz opracowywania rocznego planu działania Urzędu;
2)
opracowywanie planów działalności Urzędu w zakresie kontroli zarządczej i sprawozdań z ich realizacji;
3)
współpraca Urzędu z krajowymi instytucjami związanymi z metrologią, w szczególności z Polskim Komitetem Normalizacyjnym, Polskim Centrum Akredytacji i Klubem Polskich Laboratoriów Badawczych POLLAB oraz przygotowywanie analiz i wypełnianie ankiet na potrzeby Głównego Urzędu Statystycznego w zakresie działalności merytorycznej Urzędu;
4)
opiniowanie projektów norm, przewodników, zaleceń i innych opracowań z dziedziny miar;
5)
zapewnienie obsługi merytorycznej i organizacyjnej Rady Metrologii;
6)
prowadzenie prac w zakresie współpracy Urzędu z zagranicą, w tym z międzynarodowymi organizacjami metrologicznymi i probierczymi;
7)
koordynacja działalności związanej z udziałem Urzędu w europejskich metrologicznych programach badawczych i europejskich sieciach metrologicznych;
8)
koordynacja spraw związanych z funkcjonowaniem Europejskiego Programu na rzecz Innowacji i Badań w dziedzinie Metrologii, Europejskiego Partnerstwa w dziedzinie Metrologii oraz innych programów europejskich;
9)
wspieranie komórek organizacyjnych Urzędu w zakresie przygotowania i realizacji postępowań w sprawie udzielenia zamówienia publicznego oraz bieżącej realizacji projektów, realizowanych w ramach Europejskiego Programu na rzecz Innowacji i Badań w dziedzinie Metrologii lub w ramach Europejskiego Partnerstwa w dziedzinie Metrologii;
10)
przygotowywanie stanowisk Urzędu na posiedzenia organów kierowniczych międzynarodowych organizacji metrologicznych;
11)
prowadzenie prac z zakresu podstaw metrologii, w szczególności dotyczących terminologii, jednostek miar, wzorców pomiarowych, teorii pomiarów i analizy wyników pomiarów;
12)
koordynacja procesu uznawania wzorców jednostek miar za wzorce państwowe;
13)
przygotowywanie analiz i opracowań z zakresu metrologii;
14)
przekazywanie danych do spraw rozpatrywanych przez ministerstwa.
§  30.  8
 BIURO DYREKTORA GENERALNEGO odpowiada za realizację zadań dotyczących obsługi Urzędu, z zakresu:
1)
planowania, wdrażania i realizacji działań służących sprawnemu zarządzaniu i funkcjonowaniu Urzędu;
2)
kształtowania, utrzymywania i doskonalenia systemu zarządzania w Urzędzie;
3)
organizowania procesu kontroli zarządczej w Urzędzie, z wyłączeniem zadań realizowanych przez właściwe komórki organizacyjne;
4)
prowadzenia czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w Urzędzie oraz realizacji polityki personalnej;
5)
tworzenia, nadzoru nad wdrażaniem polityki wynagrodzeniowej oraz administrowania funduszem wynagrodzeń;
6)
przygotowania i prowadzenia sprawozdawczości w zakresie informacji kadrowej;
7)
funkcjonowania, warunków działania i ciągłości pracy Urzędu;
8)
gospodarowania mieniem Urzędu, w tym prowadzenia i aktualizacji ewidencji składników majątku oraz wsparcie w zakresie terminowego i prawidłowego przeprowadzania inwentaryzacji;
9)
organizowanie systemu administrowania budynkiem Świętokrzyskiego Kampusu Laboratoryjnego Głównego Urzędu Miar;
10)
obsługi prawnej kierownictwa Urzędu i komórek organizacyjnych z wyłączeniem zadań komórek organizacyjnych, do realizacji których zatrudniony jest radca prawny lub zlecona jest zewnętrzna obsługa prawna;
11)
koordynacji prac legislacyjnych w Urzędzie;
12)
nadzoru nad poprawnością procesu, koordynacja i udzielanie zamówień publicznych w Urzędzie oraz opracowanie i aktualizacja planów postępowań publicznych;
13)
określonego w ustawie o ochronie informacji niejawnych;
14)
opracowywania i wdrażania strategii informatyzacji Urzędu oraz administracji terenowej;
15)
budowy, rozwoju, utrzymywania oraz zapewnienia bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych i łączności telefonicznej w Urzędzie;
16)
realizacji zadań związanych z prowadzeniem rachunkowości, księgowości i gospodarki finansowej Urzędu oraz obsługi kasowej;
17)
koordynacji opracowywania projektu planu i planu budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich dla części 64 - Główny Urząd Miar, tj. dla Urzędu i łącznie dla części 64 we wszystkich wymaganych przekrojach;
18)
przygotowania oraz prowadzenia sprawozdawczości w zakresie rachunkowości, finansów oraz budżetu;
19)
prowadzenia i aktualizacja rocznych planów finansowych Urzędu;
20)
realizowania zadań związanych z opracowywaniem budżetu w układzie zadaniowym i tradycyjnym;
21)
opracowywania harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetowych, comiesięcznego zapotrzebowania na środki budżetowe, sporządzania analiz z realizacji dochodów i wydatków budżetowych;
22)
wnioskowania o środki rezerwy celowej;
23)
monitorowania stanu, dochodzenia i rozliczania należności publicznoprawnych i cywilnoprawnych Urzędu;
24)
prowadzenia postępowań administracyjnych w przedmiocie ulg w spłacie należności publicznoprawnych pozostających we właściwości Prezesa;
25)
prowadzenia spraw związanych z pobieraniem opłat za czynności administracji miar wykonywane w Urzędzie oraz wystawiania faktur VAT za czynności wykonywane w Urzędzie na podstawie umów cywilnoprawnych;
26)
projektowania, wytwarzania i konserwacji elementów konstrukcji mechanicznych stanowisk pomiarowych i badawczych Urzędu;
27)
technicznej obsługi Urzędu;
28)
prowadzenia obsługi sekretarskiej kierownictwa Urzędu.
1 Załącznik § 17 ust. 4 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 3 z dnia 28 lutego 2022 r. (Dz.Urz.GUM.2022.8) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 marca 2022 r.
2 Załącznik § 22 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 14 z dnia 29 grudnia 2022 r. (Dz.Urz.GUM.2022.31) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
3 Załącznik § 24 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 14 z dnia 29 grudnia 2022 r. (Dz.Urz.GUM.2022.31) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
4 Załącznik § 27 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 3 z dnia 28 lutego 2022 r. (Dz.Urz.GUM.2022.8) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 marca 2022 r.
5 Załącznik § 28 ust. 2 pkt 14 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 3 z dnia 28 lutego 2022 r. (Dz.Urz.GUM.2022.8) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 marca 2022 r.
6 Załącznik § 29 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 3 z dnia 28 lutego 2022 r. (Dz.Urz.GUM.2022.8) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 marca 2022 r.
7 Załącznik § 29 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 14 z dnia 29 grudnia 2022 r. (Dz.Urz.GUM.2022.31) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
8 Załącznik § 30 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 14 z dnia 29 grudnia 2022 r. (Dz.Urz.GUM.2022.31) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.