Nadanie regulaminu organizacyjnego Głównemu Urzędowi Miar.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUM.2007.3.17

Akt utracił moc
Wersja od: 23 maja 2007 r.

ZARZĄDZENIE Nr 15
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR
z dnia 23 maja 2007 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Urzędowi Miar

Na podstawie art. 39 ust. 6 w związku z ust. 8 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.) oraz statutu Głównego Urzędu Miar, stanowiącego załącznik do zarządzenia Ministra Gospodarki z dnia 5 kwietnia 2007 r. w sprawie nadania statutu Głównemu Urzędowi Miar (M. P. Nr 29, poz. 324) zarządza się, co następuje:
§  1.
Głównemu Urzędowi Miar, zwanemu dalej "Urzędem", nadaje się regulamin organizacyjny stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
1.
Organizację oraz szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych Urzędu określają regulaminy wewnętrzne. Regulamin wewnętrzny komórki organizacyjnej określa w szczególności:
1)
strukturę organizacyjną komórki wraz ze schematem organizacyjnym;
2)
organizację zarządzania komórką organizacyjną w tym zakresy upoważnień do załatwiania spraw i podpisywania pism, udzielonych zastępcy kierownika komórki organizacyjnej lub innym pracownikom;
3)
szczegółowy zakres zadań komórki wynikający z regulaminu organizacyjnego Urzędu oraz szczegółowe zakresy zadań dla wchodzących w skład komórki: wydziałów, laboratoriów, stanowisk do spraw oraz sekretariatu.
2.
Kierownicy komórek organizacyjnych, w terminie 30 dni od wejścia w życie zarządzenia:
1)
opracują regulaminy wewnętrzne i uzgodnią ich treść pod względem formalno-prawnym z Biurem Prawno-Legislacyjnym;
2)
uzyskają akceptację członka kierownictwa Urzędu, nadzorującego komórkę organizacyjną i przekażą trzy egzemplarze zaakceptowanych regulaminów do zatwierdzenia dyrektorowi generalnemu Urzędu, zwanemu dalej "dyrektorem generalnym".
3.
Kierownicy komórek organizacyjnych, w terminie 60 dni od dnia zatwierdzenia regulaminów wewnętrznych, sporządzą i przekażą dyrektorowi generalnemu opisy stanowisk pracy.
4.
Regulaminy wewnętrzne obowiązują od dnia ich zatwierdzenia przez dyrektora generalnego.
5.
Egzemplarze zatwierdzonych regulaminów wewnętrznych oraz opisy stanowisk pracy przechowywane są we właściwej komórce organizacyjnej oraz w Biurze Dyrektora Generalnego. Jeden egzemplarz każdego regulaminu wewnętrznego przechowywany jest w Biurze Prawo-Legislacyjnym.
§  3.
1.
Biuro Dyrektora Generalnego w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia:
1)
sporządzi zbiorcze zestawienie złożone z regulaminu organizacyjnego Urzędu oraz regulaminów wewnętrznych wszystkich komórek organizacyjnych Urzędu;
2)
przekaże zestawienie, o którym mowa w pkt 1, członkom kierownictwa Urzędu oraz kierownikom komórek organizacyjnych.
2.
Kierownicy komórek organizacyjnych obowiązani są do zapoznania pracowników Urzędu z treścią regulaminów zebranych w zbiorczym zestawieniu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1.
§  4.
Traci moc zarządzenie nr 14 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 18 listopada 2005 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Urzędowi Miar zmienione zarządzeniami Prezesa Głównego Urzędu Miar: Nr 50 z dnia 28 sierpnia 2006 r., Nr 109 z dnia 15 listopada 2006 r. i Nr 6 z dnia 16 lutego 2007 r.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§  1.
Główny Urząd Miar, zwany dalej "Urzędem", zapewnia prawidłowe wykonywanie przez Prezesa Głównego Urzędu Miar zadań wynikających z ustawy z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441, z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i Nr 180, poz. 1494, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1834 oraz z 2007 r. Nr 21, poz. 124); ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. Prawo probiercze (Dz. U. Nr 55, poz. 249, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 63, poz. 636, Nr 126, poz. 1382 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2003 r. Nr 171, poz. 1664); ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087, z 2005 r. nr 64, poz. 565, Nr 267, poz. 2258, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, Nr 249, poz. 1832, Nr 235, poz. 1700 i Nr 249, poz. 1834 oraz z 2007 r. Nr 21, poz. 124); ustawy z dnia 10 grudnia 2003 r. o czasie urzędowym na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 16, poz. 144); ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o systemie tachografów cyfrowych (Dz. U. Nr 180, poz. 1494) oraz ustawy z dnia 6 września 2001 r. o towarach paczkowanych (Dz. U. Nr 128, poz. 1409, z 2004 r. Nr 49, poz. 465, Nr 96, poz. 959 i Nr 173, poz. 1808).
§  2.
1.
Główny Urząd Miar działa pod bezpośrednim kierownictwem prezesa Głównego Urzędu Miar, zwanego dalej "prezesem", zgodnie z jego zarządzeniami, decyzjami, wytycznymi i poleceniami.
2.
Prezes kieruje Urzędem przy pomocy wiceprezesów, dyrektora generalnego oraz kierowników komórek organizacyjnych.
3.
Komórki organizacyjne Urzędu realizują ustalone dla nich zadania zgodnie z kierunkami określonymi przez prezesa, wiceprezesów oraz dyrektora generalnego.
§  3.
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1)
kierownictwie Urzędu, należy przez to rozumieć prezesa, wiceprezesów oraz dyrektora generalnego;
2)
komórce organizacyjnej, należy przez to rozumieć komórki organizacyjne, o których mowa w § 7 regulaminu;
3)
kierowniku komórki organizacyjnej, należy przez to rozumieć dyrektora zakładu lub biura oraz Gabinetu Prezesa;
4)
jednostkach nadzorowanych, należy przez to rozumieć okręgowe i obwodowe urzędy miar oraz okręgowe i obwodowe urzędy probiercze;
5)
administracji miar, należy przez to rozumieć komórki organizacyjne Urzędu oraz okręgowe i obwodowe urzędy miar;
6)
administracji probierczej, należy przez to rozumieć komórki organizacyjne Urzędu oraz okręgowe i obwodowe urzędy probiercze;
7)
pracownikach, należy przez to rozumieć pracowników Urzędu.
§  4.
1.
Prezes:
1)
ustala kierunki rozwoju administracji miar i administracji probierczej oraz ogólne zasady prowadzenia działalności w sprawach miar i probiernictwa, w tym realizacji zadań związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej; realizuje zadania wynikające z przepisów prawnych wymienionych w § 1 regulaminu oraz sprawuje nadzór i kontrolę nad przestrzeganiem tych przepisów;
2)
sprawuje nadzór nad prowadzeniem spraw związanych z obronnością i bezpieczeństwem kraju i ochroną informacji niejawnych;
3)
wytycza politykę informacyjną Urzędu.
2.
Do wyłącznej kompetencji prezesa należy:
1)
reprezentowanie organów administracji miar i organów administracji probierczej w kontaktach z organami władzy państwowej oraz naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej;
2)
zatwierdzanie materiałów i opracowań przeznaczonych dla Sejmu, Senatu i Prezydenta RP oraz naczelnych i centralnych organów administracji rządowej;
3)
akceptowanie projektów aktów normatywnych przygotowywanych na podstawie upoważnień udzielonych przez właściwych ministrów;
4)
udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wnioski, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych;
5)
reprezentowanie Rzeczypospolitej Polskiej w metrologicznych organizacjach międzynarodowych i regionalnych;
6)
wydawanie przepisów wewnętrznych dotyczących realizacji zadań Urzędu;
7)
ustanawianie pełnomocników i powoływanie zespołów problemowych, opiniodawczych lub doradczych oraz określanie zakresów ich zadań;
8)
akceptowanie planów działania Urzędu, planów współpracy z zagranicą i planów inwestycyjnych oraz zmian do tych dokumentów;
9)
występowanie o nadanie orderów i odznaczeń państwowych lub resortowych oraz nadawanie honorowych wyróżnień i odznak Urzędu.
3.
Do podpisu prezesa zastrzega się pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałków i Wicemarszałków Sejmu i Senatu, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, ministrów, kierowników centralnych urzędów administracji rządowej oraz posłów i senatorów.
4.
Pisma przedkładane do podpisu prezesa powinny być przygotowane na blankiecie imiennym prezesa, parafowane przez właściwego merytorycznie kierownika komórki organizacyjnej zaakceptowane przez nadzorującego członka kierownictwa Urzędu.
5.
Prezes podpisuje upoważnienia dla pracowników Urzędu do wykonywania kontroli oraz do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, zalecenia pokontrolne, wnioski o ukaranie kierowane do właściwego organu orzekającego w sprawach o wykroczenia, a także zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa.
6.
Prezes może upoważnić wiceprezesów lub dyrektora generalnego do podpisywania dokumentów i pism, o których mowa w ust. 3 i 5.
7.
Prezes może upoważnić pracowników do podpisywania w jego imieniu dokumentów, w tym decyzji administracyjnych, świadectw legalizacji oraz świadectw wzorcowania i umów cywilnoprawnych.
8.
Prezes udziela urlopów i wyraża zgodę na wyjazdy służbowe wiceprezesom oraz dyrektorowi generalnemu.
9.
Prezesa w czasie jego nieobecności zastępuje wyznaczony przez niego członek kierownictwa Urzędu.
10.
Prezes wykonuje czynności wynikające ze stosunku pracy wobec dyrektorów i naczelników jednostek nadzorowanych.
§  5.
1.
Wiceprezesi odpowiedzialni są za realizację zadań powierzonych im przez prezesa.
2.
Wiceprezesi wykonują powierzone im zadania przy pomocy kierowników nadzorowanych komórek organizacyjnych oraz we współdziałaniu z dyrektorem generalnym.
§  6.
Szczegółowy podział zadań kierownictwa Urzędu określa prezes Urzędu w odrębnym zarządzeniu.

Rozdział  2

Struktura organizacyjna Urzędu

§  7.
W skład Urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Gabinet Prezesa (GP);
2)
Zakład Długości i Kąta (M1);
3)
Zakład Promieniowania i Wielkości Wpływających (M2);
4)
Zakład Mechaniki i Akustyki (M3);
5)
Zakład Elektryczny (M4);
6)
Zakład Fizykochemii (M5);
7)
Biuro Rozwiązań Systemowych (BRS);
8)
Biuro Nadzoru (BN);
9)
Biuro Metrologii Prawnej (BMP);
10)
Biuro Prawno-Legislacyjne (BPL);
11)
Biuro Budżetowe (BB);
12)
Biuro Administracyjne (BA);
13)
Biuro Dyrektora Generalnego (BDG);
14)
Samodzielne Stanowisko do spraw Ochrony Informacji Niejawnych (IN);
15)
Samodzielne Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego (AW).
§  8.
1.
W skład komórek organizacyjnych wchodzą, wydziały, laboratoria, jedno- lub wieloosobowe stanowiska pracy.
2.
Do realizacji okresowych zadań mogą być powoływane zespoły doraźne, których skład określa kierownik komórki organizacyjnej. Pracą zespołu doraźnego kieruje kierownik komórki lub wyznaczony przez niego pracownik.
§  9.
1.
Komórką organizacyjną kieruje jej kierownik, a w przypadku: Samodzielnego Stanowiska do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych - Pełnomocnik do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Samodzielnego Stanowiska do spraw Audytu Wewnętrznego - Audytor Wewnętrzny.
2.
W razie nieobecności kierownika komórki organizacyjnej, komórką kieruje zastępca kierownika komórki, a jeżeli takie stanowisko w komórce nie występuje komórką kieruje wyznaczony przez kierownika pracownik.
3.
Dyrektor generalny ustala liczbę stanowisk pracy, w tym stanowisk kierowniczych (dyrektor, zastępca dyrektora, kierownik laboratorium, naczelnik wydziału lub kierujący wieloosobowym stanowiskiem pracy) dla każdej komórki organizacyjnej.

Rozdział  3

Zadania kierowników komórek organizacyjnych

§  10.
Kierownik komórki organizacyjnej jest odpowiedzialny za:
1)
prawidłową, rzetelną, efektywną i terminową realizację zadań komórki określonych w regulaminie oraz zleconych przez prezesa, wiceprezesów lub dyrektora generalnego;
2)
zgodność działania komórki z kierunkami określonymi przez kierownictwo Urzędu oraz obowiązującym prawem i regulacjami wewnętrznymi;
3)
właściwą organizację pracy komórki organizacyjnej i wykorzystanie czasu pracy przez podległych pracowników;
4)
ochronę danych osobowych oraz ochronę informacji niejawnych w komórce organizacyjnej;
5)
zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa w zakresie dochodów i wydatków oraz ścisłą współpracę w tym zakresie z komórkami finansowymi Urzędu;
6)
zapewnienie właściwej organizacji i funkcjonowania wewnętrznej kontroli w komórce organizacyjnej;
7)
celowe i oszczędne gospodarowanie środkami przeznaczonymi na działalność komórki oraz prawidłowe i racjonalne gospodarowanie powierzonym mieniem;
8)
merytoryczną kontrolę dokumentów księgowych dotyczących działalności komórki organizacyjnej;
9)
zapewnienie efektywnej komunikacji i współpracy między komórkami organizacyjnymi Urzędu;
10)
zapewnienie współpracy merytorycznej, w zakresie realizowanych zadań, z jednostkami nadzorowanymi.
§  11.
1.
Kierownik komórki organizacyjnej:
1)
organizuje i nadzoruje pracę oraz zapewnia właściwe wykonanie zadań należących do zakresu działania komórki;
2)
reprezentuje komórkę wobec kierownictwa Urzędu, innych komórek organizacyjnych Urzędu oraz w kontaktach na zewnątrz, w sprawach niezastrzeżonych dla kierownictwa Urzędu;
3)
podpisuje opracowywane w komórce dokumenty z zakresu działania komórki, a niezastrzeżone dla kierownictwa Urzędu;
4)
udziela wyjaśnień i przedstawia opinie w sprawach prowadzonych przez komórkę, a niezastrzeżonych do podpisu prezesa i pozostałych członków kierownictwa Urzędu;
5)
reprezentuje Urząd w sprawach wynikających z zakresu działania i zadań komórki, a niezastrzeżonych dla kierownictwa Urzędu;
6)
ustala zakres zadań pracowników oraz sporządza w porozumieniu z Biurem Dyrektora Generalnego opisy stanowisk pracy;
7)
wnioskuje w sprawach przyjmowania do pracy, szkolenia, przenoszenia, zwalniania, ustalania wysokości wynagrodzenia, awansowania, nagradzania, odznaczania oraz karania pracowników komórki;
8)
dokonuje ocen pracowników komórki;
9)
wyraża zgodę na urlopy oraz na krajowe podróże służbowe pracowników;
10)
nadzoruje przestrzeganie dyscypliny pracy w komórce;
11)
nadzoruje archiwizację dokumentów dotyczących spraw prowadzonych w komórce;
12)
bierze udział w realizacji obowiązków wynikających z przepisów o dostępie do informacji publicznej, przygotowuje informacje przeznaczone do zamieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej Urzędu;
13)
planuje wydatki inwestycyjne, określa wymagania techniczne do specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz wnioskuje w sprawach niezbędnych do właściwego funkcjonowania komórki;
14)
nadzoruje funkcjonowanie systemu zarządzania w komórce;
15)
zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
2.
Kierownik komórki organizacyjnej może posiadać inne uprawnienia, poza wymienionymi w ust. 1, udzielane odrębnym upoważnieniem.
3.
Kierownik komórki organizacyjnej, stosownie do zakresu działania kierowanej komórki przygotowuje projekty decyzji i podpisuje pisma nie zastrzeżone do kompetencji innych osób, w szczególności:
1)
podpisuje pisma i materiały kierowane do nadzorującego zadania komórki członka kierownictwa Urzędu oraz parafuje pisma i materiały kierowane do podpisu członków kierownictwa Urzędu;
2)
podpisuje pisma do równorzędnych stanowiskiem osób w Urzędzie oraz w urzędach administracji publicznej;
3)
podejmuje decyzje i podpisuje pisma w sprawach określonych przez prezesa w odrębnym upoważnieniu.
§  12.
Zastępca kierownika komórki organizacyjnej:
1)
nadzoruje pracę i zapewnia terminowe i właściwe wykonywanie zadań podległych mu wydziałów, laboratoriów, stanowisk do spraw;
2)
podejmuje decyzje z zakresu działania podległych mu komórek wewnętrznych oraz podpisuje pisma i notatki informacyjne, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych dla kierownika komórki organizacyjnej;
3)
podejmuje decyzje i podpisuje pisma w sprawach wynikających z odrębnych udzielonych mu upoważnień;
4)
parafuje pisma kierowane do podpisu kierownika komórki organizacyjnej;
5)
wykonuje inne zadania zlecone mu przez kierownika komórki organizacyjnej;
6)
zastępuje kierownika komórki organizacyjnej zgodnie z posiadanym upoważnieniem.
§  13.
1.
Naczelnik wydziału, kierownik laboratorium lub kierujący wieloosobowym stanowiskiem pracy działa zgodnie z powierzonym zakresem zadań.
2.
Naczelnik wydziału, kierownik laboratorium lub kierujący wieloosobowym stanowiskiem pracy:
1)
odpowiada za prawidłowe, rzetelne, efektywne i terminowe wykonywanie zadań przez podległych mu pracowników;
2)
podejmuje decyzje oraz podpisuje pisma w sprawach należących do zakresu zadań podległego mu wydziału, laboratorium lub wieloosobowego stanowiska pracy, a niezastrzeżonych dla kierownika i zastępcy kierownika komórki organizacyjnej;
3)
parafuje dokumenty przygotowywane w kierowanej komórce;
4)
wydaje dyspozycje i wytyczne podległym pracownikom niezbędne do wykonywania zadań;
5)
zapewnia wymianę informacji z komórkami wewnętrznymi;
6)
przedstawia bezpośredniemu przełożonemu opinie i wnioski w sprawach przyjmowania do pracy, przenoszenia, zwalniania, awansowania, nagradzania i odznaczania oraz karania pracowników;
7)
analizuje potrzeby i wnioskuje o zakupy inwestycyjne dotyczące podległego laboratorium, wydziału lub wieloosobowego stanowiska pracy;
8)
wykonuje inne zadania zlecone przez przełożonych.

Rozdział  4

Koordynacja realizowania zadań przez komórki organizacyjne

§  14.
1.
Komórką organizacyjną właściwą do realizacji określonego zadania jest komórka, do zakresu działania której należy dana sprawa zgodnie z postanowieniami niniejszego regulaminu.
2.
W przypadku zadania wykraczającego poza zakres działania jednej komórki organizacyjnej, właściwym do jego realizacji jest komórka do której należy większość problemów lub istota zadania.
3.
Komórka organizacyjna realizująca określone zadanie jest koordynatorem prac wykonywanych przez komórki współpracujące przy realizacji tego zadania.
4.
Komórka organizacyjna koordynująca realizację określonego zadania:
1)
przedkłada komórkom współpracującym materiały do opinii;
2)
wnioskuje o przedstawienie niezbędnych informacji i dokumentów przez komórki współpracujące;
3)
wyznacza terminy wykonania zadań, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)
przekazuje komórkom współpracującym informacje o sposobie realizacji zadania.
5.
Spory kompetencyjne między komórkami organizacyjnymi Urzędu rozstrzyga dyrektor generalny.

Rozdział  5

Podstawowe zadania komórek organizacyjnych

§  15.
Do podstawowych zadań komórek organizacyjnych w zakresie ich właściwości, należy w szczególności:
1)
opracowywanie projektów dokumentów, w tym projektów aktów prawnych, przygotowywanych w zakresie upoważnień udzielonych prezesowi przez właściwych ministrów, wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji, przy uwzględnieniu zobowiązań międzynarodowych Polski oraz zachowania zgodności z prawem Unii Europejskiej;
2)
uzgadnianie opracowywanych projektów dokumentów z właściwymi komórkami oraz organami administracji miar i administracji probierczej;
3)
opiniowanie projektów aktów prawnych i innych dokumentów opracowanych przez inne komórki organizacyjne Urzędu;
4)
opiniowanie projektów aktów normatywnych, dokumentów rządowych i umów międzynarodowych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej oraz wojewodów;
5)
wykonywanie zadań związanych z planowaniem i prawidłowym wykorzystaniem środków budżetowych;
6)
realizacja zadań związanych z prowadzeniem badań statystycznych statystyki publicznej;
7)
współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Urzędu, jednostkami nadzorowanymi, organami administracji publicznej, organami samorządu gospodarczego, instytucjami oraz partnerami społecznymi w sprawach związanych z realizacją zadań;
8)
promowanie i upowszechnianie informacji o rozwiązaniach systemowych oraz działaniach Urzędu w zakresie miar i probiernictwa;
9)
opracowywanie projektów odpowiedzi na wystąpienia innych organów państwa;
10)
przygotowywanie projektów odpowiedzi na wnioski, skargi i pytania obywateli oraz instytucji;
11)
analizowanie prawa wspólnotowego oraz orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości pod kątem wprowadzania zmian do prawa polskiego pozostającego w obszarze działania Urzędu;
12)
współudział w procesie tworzenia prawa wspólnotowego;
13)
współdziałanie w transpozycji prawa wspólnotowego do polskiego prawa w obszarze należącym do właściwości Urzędu;
14)
prowadzenie spraw wynikających z działalności Urzędu w zakresie współpracy międzynarodowej, w tym wymagających uwzględniania zobowiązań międzynarodowych Polski;
15)
prowadzenie spraw wynikających z działalności Urzędu w zakresie członkostwa w Unii Europejskiej, w tym udział w pracach komitetów i grup roboczych Komisji Europejskiej;
16)
udział w przygotowywaniu projektów stanowisk Rządu do projektów aktów Unii Europejskiej, dotyczących obszaru działania Urzędu;
17)
prowadzenie spraw związanych z przygotowywaniem i wdrażaniem projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej i innych funduszy, wspomagających zadania objęte zakresem działania komórki organizacyjnej;
18)
znajomość obowiązujących przepisów prawnych, analizowanie ich zmian oraz orzecznictwa, a także ocena ich wpływu na realizację zadań komórki organizacyjnej;
19)
realizacja zadań wynikających z członkostwa Polski w instytucjach i organizacjach międzynarodowych w obszarze działania Urzędu;
20)
analizowanie rozwiązań w zakresie miar i probiernictwa, stosowanych w innych państwach;
21)
opracowywanie projektów rocznych planów zadań komórki organizacyjnej oraz sprawozdań z ich realizacji;
22)
realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa;
23)
przygotowywanie danych przekazywanych do Biura Budżetowego w celu wystawienia dokumentów ustalających wysokość opłat lub wynagrodzeń za wykonane czynności;
24)
wykonywanie zadań w dziedzinie obronności, ochrony danych osobowych i informacji niejawnych, określonych odrębnymi przepisami;
25)
realizacja zadań i obowiązków wynikających z instrukcji kancelaryjnej, w szczególności dotyczących obiegu korespondencji i archiwizacji akt;
26)
realizacja obowiązków wynikających z ustawy o dostępie do informacji publicznej;
27)
współdziałanie w budowie i utrzymaniu krajowego systemu oceny zgodności w obszarze metrologii, przeprowadzanie ekspertyz i konsultacji dla potrzeb tego systemu;
28)
prowadzenie szkoleń i konsultacji w dziedzinie miar dla potrzeb jednostek nadzorowanych i podmiotów spoza administracji miar;
29)
współudział w pracach związanych z funkcjonowaniem i usprawnianiem systemu zarządzania w Urzędzie;
30)
wykonywanie innych zadań zleconych przez członków kierownictwa Urzędu.

Rozdział  6

Zakres działania komórek organizacyjnych

§  16.
GABINET PREZESA
1.
Gabinet Prezesa odpowiada za: organizację pracy prezesa i pozostałych członków kierownictwa Urzędu, monitorowanie realizacji zadań wynikających z planów pracy i ustaleń, koordynację wykonywania zadań przez komórki organizacyjne, koordynację współpracy z zagranicą, w szczególności w zakresie zadań wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej lub ratyfikowanych umów międzynarodowych, a także za realizację polityki informacyjnej Urzędu.
2.
Do zadań Gabinetu Prezesa należy w szczególności:
1)
koordynowanie prac związanych z udziałem prezesa i jego przedstawicieli w posiedzeniach komisji sejmowych i senackich oraz w posiedzeniach organizowanych przez naczelne i centralne urzędy administracji państwowej;
2)
koordynowanie prac związanych z udziałem prezesa w posiedzeniach zespołów międzyresortowych, organów instytucji i organizacji rządowych i pozarządowych oraz prowadzenie ich ewidencji;
3)
koordynowanie przygotowywania odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, dezyderaty i opinie komisji sejmowych i senackich oraz korespondencję otrzymaną z Kancelarii Prezydenta, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, od Rzecznika Praw Obywatelskich oraz od członków Rady Ministrów z wyłączeniem korespondencji w ramach uzgodnień międzyresortowych projektów aktów prawnych;
4)
obsługa protokolarna kierownictwa Urzędu;
5)
koordynowanie prac związanych z przygotowywaniem rocznych planów zadań Urzędu, monitorowanie ich wykonania oraz przygotowywanie sprawozdań z ich realizacji;
6)
opracowywanie rocznych planów współpracy z zagranicą, koordynacja, monitorowanie oraz sporządzanie sprawozdań z ich realizacji;
7)
koordynacja działań komórek organizacyjnych Urzędu w zakresie realizacji przyjętych harmonogramów prac dostosowawczych do ustawodawstwa UE;
8)
gromadzenie dokumentacji wspólnotowej w sprawach miar i probiernictwa oraz obsługa wspólnotowych baz danych;
9)
koordynacja prac związanych z realizacją umów i porozumień międzynarodowych;
10)
koordynowanie i przygotowywanie we współpracy z komórkami organizacyjnymi stanowisk prezesa w sprawach wynikających ze współpracy z organami UE;
11)
koordynowanie współpracy Urzędu z instytucjami naukowymi w zakresie miar i probiernictwa;
12)
koordynowanie realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa;
13)
prowadzenie rejestru kontroli w Urzędzie;
14)
obsługa organizacyjna spotkań prezesa i monitorowanie realizacji ustaleń z nich wynikających;
15)
koordynowanie prac związanych z udzielaniem patronatów oraz opiniowaniem kierowanych do prezesa zaproszeń do udziału w konferencjach, seminariach, uroczystościach, targach i wystawach;
16)
prowadzenie ewidencji pism i zaproszeń kierowanych do prezesa;
17)
prowadzenie spraw związanych ze skargami i wnioskami wpływającymi do Urzędu;
18)
prowadzenie ewidencji wyjazdów służbowych członków kierownictwa Urzędu, ewidencji zagranicznych wyjazdów służbowych oraz przechowywanie sprawozdań z zagranicznych delegacji służbowych pracowników Urzędu;
19)
realizacja zadań z zakresu obronności i bezpieczeństwa Państwa;
20)
realizacja obowiązków wynikających z ustawy Prawo prasowe i koordynacja wykonywania tych obowiązków w Urzędzie;
21)
realizacja obowiązków wynikających z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie organizacji i zadań rzeczników prasowych w urzędach organów administracji rządowej oraz koordynacja wykonywania tych obowiązków w Urzędzie;
22)
realizacja obowiązków wynikających z ustawy o dostępie do informacji publicznej i koordynacja wykonywania tych obowiązków w Urzędzie;
23)
opracowywanie strategii polityki informacyjnej Urzędu i jej realizacja, przy współpracy z kierownictwem Urzędu i komórkami organizacyjnymi oraz koordynacja i realizacja działań w zakresie kształtowania wizerunku Urzędu;
24)
koordynacja opracowywania informacji Urzędu o zakresie świadczonych usług oraz wydanych certyfikatach i decyzjach;
25)
koordynowanie działalności Urzędu w zakresie kontaktów z mediami;
26)
koordynowanie działalności Urzędu w zakresie publikacji;
27)
przygotowywanie strategii i koncepcji, koordynowanie oraz realizacja działań informacyjnych dotyczących działania Urzędu;
28)
koordynacja, zarządzanie i redagowanie Biuletynu Informacji Publicznej i oficjalnego serwisu internetowego Urzędu oraz stron internetowych popularyzujących tematykę miar i probiernictwa;
29)
prowadzenie obsługi sekretarskiej członków kierownictwa Urzędu.
§  17.
BIURO ROZWIĄZAŃ SYSTEMOWYCH
1.
Biuro prowadzi prace związane z: przygotowaniem propozycji rozwiązań systemowych w obszarze miar i probiernictwa, realizacją zadań wynikających z postanowień ustawy o towarach paczkowanych, opracowywaniem strategii wdrażania prawa wspólnotowego w zakresie działania Urzędu oraz prowadzi merytoryczne doradztwo w zakresie wykonywania ustawowych zadań przez prezesa i odpowiada za realizację zadań prezesa w zakresie systemu zarządzania w Urzędzie.
2.
Do zadań Biura należy w szczególności:
1)
przygotowywanie we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi projektów strategii w zakresie miar i probiernictwa;
2)
prowadzenie analiz oraz opracowywanie we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi rozwiązań systemowych w obszarze miar i probiernictwa;
3)
opracowywanie we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi okresowych informacji o funkcjonowaniu systemu miar i probiernictwa;
4)
dokonywanie ocen funkcjonowania struktury administracji miar i probiernictwa oraz przedstawianie propozycji zmian;
5)
analiza obszarów działania okręgowych i obwodowych urzędów miar i probierczych oraz wnioskowanie zmian;
6)
realizacja we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi, zadań Urzędu wynikających z ustawy o towarach paczkowanych;
7)
monitorowanie, analizowanie i przygotowywanie sprawozdań i informacji o wykonywaniu przez administrację miar zadań wynikających z ustawy o towarach paczkowanych;
8)
prowadzenie spraw związanych z wpisem do rejestru znaków identyfikacyjnych producentów butelek miarowych oraz prowadzenie tego rejestru;
9)
prowadzenie prac związanych z wdrażaniem prawa wspólnotowego przez administrację miar i administrację probierczą;
10)
przygotowywanie projektów obwieszczeń wydawanych przez prezesa na podstawie ustawy o systemie oceny zgodności;
11)
przygotowywanie analiz, opracowań i okresowych sprawozdań w sprawach związanych z wdrażaniem prawa wspólnotowego;
12)
opracowywanie, we współpracy z Gabinetem Prezesa, informacji o zakresie usług i wysokości opłat związanych z przeprowadzaniem ocen zgodności przyrządów pomiarowych i innymi czynnościami wykonywanymi na podstawie umów cywilnoprawnych oraz przygotowywanie projektów aktów prawnych regulujących sprawy opłaty za czynności urzędowe organów administracji miar i administracji probierczej;
13)
prowadzenie merytorycznego doradztwa w zakresie realizacji ustawowych zadań prezesa;
14)
przygotowywanie opinii i ocen oraz prowadzenie spraw powierzonych przez prezesa;
15)
opracowywanie we współpracy z komórkami organizacyjnymi opinii i ekspertyz merytorycznych w sprawach należących do obszaru działania Urzędu;
16)
nadzorowanie i koordynowanie prac związanych z utrzymywaniem i doskonaleniem systemu zarządzania w Urzędzie, w szczególności koordynowanie prac związanych z tworzeniem i uaktualnianiem dokumentacji dla potrzeb tego systemu oraz współpraca z Polskim Centrum Akredytacji;
17)
organizowanie okresowych przeglądów systemu zarządzania Urzędu oraz organizowanie audytów wewnętrznych dotyczących systemu zarządzania w komórkach organizacyjnych;
18)
opiniowanie projektów norm i zaleceń dotyczących systemu zarządzania Urzędu;
19)
współpraca z pełnomocnikami do spraw systemu zarządzania w jednostkach nadzorowanych.
§  18.
SAMODZIELNE STANOWISKO DO SPRAW OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH
1.
Samodzielne Stanowisko do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych zapewnia sprawną i efektywną realizację zadań określonych w ustawie o ochronie informacji niejawnych.
2.
Do zadań Samodzielnego Stanowiska należy w szczególności:
1)
zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym informacji klasyfikowanych Unii Europejskiej;
2)
zapewnienie ochrony systemów i sieci teleinformatycznych, w których są wytwarzane, przetwarzane, przechowywane lub przekazywane informacje niejawne;
3)
opracowywanie planu ochrony informacji niejawnych w Urzędzie i nadzorowanie jego realizacji;
4)
kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;
5)
okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów niejawnych;
6)
prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych i ochrony informacji klasyfikowanych Unii Europejskiej;
7)
prowadzenie wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy lub służby na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych i informacji klasyfikowanych Unii Europejskiej;
8)
prowadzenie kancelarii tajnej.
§  19.
ZAKŁADY METROLOGICZNE
1.
Zakłady Metrologiczne Urzędu, o których mowa w § 7 pkt 2, 3, 4, 5 i 6, zwane dalej "Zakładami Metrologicznymi", odpowiadają za realizację zadań w zakresie uznawania, sporządzania dokumentacji i utrzymywania państwowych wzorców jednostek miar, powiązania tych wzorców z międzynarodowymi wzorcami jednostek miar lub wzorcami jednostek miar w innych krajach oraz zapewnianie przekazywania wartości legalnych jednostek miar od państwowych wzorców jednostek miar do przyrządów pomiarowych. Ponadto Zakłady Metrologiczne wykonują wzorcowania i badania przyrządów pomiarowych w ramach zatwierdzenia typu, legalizacji i oceny zgodności oraz wykonują ekspertyzy przyrządów pomiarowych i stanowisk do ich sprawdzania.
2.
Do zadań Zakładów Metrologicznych należy w szczególności:
1)
inicjowanie, określanie kierunków i prowadzenie prac badawczo-rozwojowych w sprawach miar;
2)
budowa i utrzymywanie państwowych wzorców jednostek miar i wzorców odniesienia Urzędu oraz prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem ich powiązania z wzorcami innych państw lub wzorcami międzynarodowymi;
3)
prowadzenie spraw związanych z postępowaniami w sprawach wniosków o uznanie wzorców jednostek miar za państwowe wzorce jednostek miar;
4)
opracowywanie, przechowywanie i aktualizowanie dokumentacji państwowych wzorców jednostek miar utrzymywanych w Zakładzie Metrologicznym;
5)
sprawowanie nadzoru nad działalnością jednostek organizacyjnych i laboratoriów spoza administracji miar, będących właścicielami państwowych wzorców jednostek miar utrzymujących i udostępniających te wzorce;
6)
opracowywanie metod pomiarowych oraz projektowanie i budowa stanowisk pomiarowych;
7)
wzorcowanie przyrządów pomiarowych;
8)
wykonywanie badań przyrządów pomiarowych dla potrzeb metrologii prawnej i oceny zgodności, w zakresie działania Zakładu Metrologicznego;
9)
wykonywanie ekspertyz przyrządów pomiarowych i stanowisk do sprawdzania przyrządów pomiarowych;
10)
określanie kierunków prac dotyczących organizacji i działania oraz wyposażenia Zakładów Metrologicznych, opracowywanie projektów planów i programów w tym zakresie oraz sprawozdań z ich realizacji;
11)
udzielanie konsultacji i prowadzenie doradztwa technicznego w zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych;
12)
współpraca z krajowymi i zagranicznymi placówkami naukowymi i innymi instytucjami zajmującymi się zagadnieniami metrologicznymi, w szczególności udział w porównaniach kluczowych i uzupełniających oraz udział w posiedzeniach organów roboczych organizacji międzynarodowych, a także przekazywanie informacji i stanowisk Urzędu i strony polskiej do międzynarodowych organizacji i instytucji metrologicznych;
13)
współpraca z Gabinetem Prezesa przy przygotowywaniu informacji o zakresie świadczonych usług metrologicznych;
14)
współpraca z jednostkami nadzorowanymi w zakresie prowadzonych spraw;
15)
opiniowanie projektów norm, zaleceń i innych opracowań z dziedziny miar oraz udział w pracach właściwych Komitetów Technicznych Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
3.
Zakład Długości i Kąta realizuje zadania, o których mowa w ust. 2, związane z pomiarami: częstotliwości fali światła emitowanego przez lasery stabilizowane emitujące promieniowanie o długości fali w próżni równej 633 nm, długości, kąta płaskiego, parametrów geometrii powierzchni, twardości, współczynnika załamania światła i kąta skręcenia płaszczyzny polaryzacji fali świetlnej. Do zadań Zakładu należy również wytwarzanie i wzorcowanie materiałów odniesienia. Zakład wykonuje ponadto badania taksometrów i przyrządów do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym oraz prowadzi sprawy związane z analogowymi i cyfrowymi urządzeniami rejestrującymi stosowanymi w transporcie drogowym.
4.
Zakład Promieniowania i Wielkości Wpływających realizuje zadania, o których mowa w ust. 2, związane z pomiarami: światłości, strumienia świetlnego, natężenia oświetlenia, luminancji świetlnej widmowej, czułości odbiorników promieniowania, temperatury barwowej, składowych trójchromatycznych i współrzędnych chromatyczności promieniowania emitowanego przez źródła światła, połysku, widmowego współczynnika przepuszczania, długości fali promieniowania przepuszczonego, składowych trójchromatycznych i współczynnika chromatyczności promieniowania przepuszczonego, widmowego współczynnika odbicia, widmowego współczynnika luminancji, składowych trójchromatycznych i współrzędnych chromatyczności promieniowania odbitego oraz pomiarami kermy w powietrzu, promieniowania gamma i promieniowania X. Zakład wykonuje badania środowiskowe i ogólne, badania oprogramowania wszystkich przyrządów pomiarowych zgłaszanych do Urzędu, a także prowadzi prace związane z szacowaniem i wyrażaniem niepewności wyników pomiarów. Do zadań Zakładu należy także współpraca z placówkami naukowymi i innymi instytucjami w kraju i za granicą, w szczególności prowadzenie spraw związanych z udziałem w programie iMERA. Ponadto Zakład we współpracy z innymi Zakładami Metrologicznymi przygotowuje projekty przepisów prawnych określających warunki i tryb uznawania wzorców jednostek miar za państwowe wzorce jednostek miar oraz wymagania dla dokumentacji.
5.
Zakład Mechaniki i Akustyki realizuje zdania, o których mowa w ust. 2, związane z pomiarami: masy, gęstości zboża w stanie zsypnym, siły, ciśnienia, ciepła, objętości cieczy i gazów, a także wielkości akustycznych i drgań mechanicznych.
6.
Zakład Elektryczny realizuje zadania, o których mowa w ust. 2, związane z pomiarami: rezystancji przy prądzie elektrycznym stałym i przemiennym, napięcia, mocy, prądu elektrycznego stałego i przemiennego w zakresie małej częstotliwości, pojemności elektrycznej, indukcyjności, napięcia, mocy, impedancji i tłumienia wielkiej częstotliwości, energii elektrycznej, stosunku napięć i prądów elektrycznych przemiennych, wysokich napięć elektrycznych przemiennych, pola elektromagnetycznego oraz czasu i częstotliwości. Zakład wykonuje ponadto badania kompatybilności elektromagnetycznej.
7.
Zakład Fizykochemii realizuje zadania, o których mowa w ust. 2, związane z pomiarami: lepkości, gęstości, pH roztworów, przewodności elektrycznej właściwej elektrolitów i liczności materii, temperatury, wilgotności powietrza, wilgotności gazów i wilgotności ciał stałych, transmitancji, absorbancji, liczb falowych oraz pomiarami związanymi z analizą gazów. Do zadań Zakładu należy również wzorcowanie i badanie szklanych naczyń pomiarowych oraz wytwarzanie i wzorcowanie materiałów odniesienia.
§  20.
BIURO METROLOGII PRAWNEJ
1.
Biuro Metrologii Prawnej odpowiada za realizację zadań Urzędu w zakresie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych oraz wydawania upoważnień, zezwoleń i tworzenia punktów legalizacyjnych, a także realizuje zadania Urzędu jako jednostki notyfikowanej w zakresie oceny zgodności przyrządów pomiarowych.
2.
Do zadań Biura należy w szczególności:
1)
inicjowanie i określanie kierunków rozwoju metrologii prawnej i oceny zgodności;
2)
przygotowywanie projektów aktów prawnych w zakresie właściwości Biura i współpraca z BPL w ramach procesu legislacyjnego;
3)
opiniowanie projektów norm, zaleceń i innych opracowań w dziedzinie miar;
4)
prowadzenie prac ogólnometrologicznych dotyczących udziału Urzędu w systemie certyfikacji OIML oraz realizacji przez Urząd porozumienia TAA WELMEC;
5)
prowadzenie postępowań związanych ze świadczeniem usług z zakresu oceny zgodności;
6)
prowadzenie postępowań o zatwierdzenie typu i legalizację przyrządów pomiarowych, na podstawie wyników wzorcowań i badań wykonanych przez laboratoria administracji miar lub kwalifikowanych podwykonawców;
7)
wydawanie świadectw legalizacji oraz nanoszenie cech legalizacji na przyrządach pomiarowych;
8)
prowadzenie postępowań o homologację typu tachografów cyfrowych;
9)
współpraca z Gabinetem Prezesa przy przygotowywaniu informacji o zakresie świadczonych usług metrologicznych;
10)
współpraca z jednostkami nadzorowanymi;
11)
współpraca z krajowymi instytucjami zajmującymi się zagadnieniami metrologicznymi;
12)
prowadzenie spraw związanych z udzielaniem upoważnień do legalizacji pierwotnej i ponownej określonych rodzajów przyrządów pomiarowych;
13)
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem i cofaniem zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie napraw lub instalacji oraz sprawdzania tachografów samochodowych;
14)
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem i cofaniem zezwoleń na prowadzenie warsztatu w zakresie instalacji, napraw lub sprawdzania tachografów cyfrowych;
15)
prowadzenie spraw związanych z tworzeniem i znoszeniem punktów legalizacyjnych;
16)
wnioskowanie do prezesa o zlecenie właściwym komórkom organizacyjnym lub właściwym jednostkom nadzorowanym przeprowadzenia sprawdzeń danych zawartych we wnioskach podmiotów ubiegających się o uzyskanie upoważnienia lub zezwolenia albo utworzenie punktu legalizacyjnego;
17)
prowadzenie rejestrów i ewidencji wynikających z przepisów ustawy Prawo o miarach oraz ustawy o systemie tachografów cyfrowych oraz opracowywanie bieżących informacji o udzielonych i cofniętych upoważnieniach, zezwoleniach oraz utworzonych i zniesionych punktach legalizacyjnych, celem zamieszczenia na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej;
18)
przygotowywanie projektów obwieszczeń prezesa w sprawach rejestru zatwierdzonych typów przyrządów pomiarowych, udzielonych i cofniętych upoważnień lub zezwoleń oraz utworzonych i zniesionych punktów legalizacyjnych oraz informacji o udzielonych zezwoleniach w zakresie tachografów cyfrowych dla odpowiednich instytucji europejskich;
19)
opiniowanie projektów norm, zaleceń i innych opracowań z dziedziny miar oraz udział w pracach właściwych Komitetów Technicznych Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
§  21.
BIURO PRAWNO-LEGISLACYJNE
1.
Biuro Prawno-Legislacyjne odpowiada za realizację zadań w zakresie prawidłowego pod względem prawno-legislacyjnym przygotowywania projektów aktów normatywnych oraz prawidłowego pod względem formalno-prawnym prowadzenia postępowań administracyjnych, a także za obsługę prawną kierownictwa Urzędu oraz Urzędu.
2.
Do zadań Biura należy w szczególności:
1)
współudział w przygotowywaniu oraz opracowywanie pod względem prawnym i zasad techniki prawodawczej projektów aktów prawnych wydawanych w sprawach należących do zakresu działania prezesa, przygotowywanych przez właściwe komórki;
2)
przygotowywanie projektów ustaw i aktów wykonawczych z zakresu działania administracji miar i probierczej o charakterze ogólnym i proceduralnym;
3)
monitorowanie i koordynowanie działalności komórek organizacyjnych w zakresie przygotowywania projektów aktów prawnych;
4)
opiniowanie, a także opracowywanie i przygotowywanie do podpisu prezesa projektów wewnętrznych aktów prawnych;
5)
prowadzenie uzgodnień międzyresortowych projektów aktów prawnych w zakresie upoważnień udzielonych prezesowi przez właściwych ministrów oraz udział w konferencjach uzgodnieniowych i posiedzeniach Komisji Prawniczej;
6)
przygotowywanie, w porozumieniu z właściwymi komórkami organizacyjnymi stanowisk i opinii prezesa do projektów aktów normatywnych i dokumentów rządowych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej oraz inne organy posiadające inicjatywę ustawodawczą;
7)
opiniowanie pod względem formalnoprawnym projektów umów i porozumień, w tym międzynarodowych, a także udział w negocjowaniu i uzgadnianiu tych projektów oraz prowadzenie ewidencji zawartych umów, z wyłączeniem umów o pracę;
8)
udzielanie porad prawnych i opinii kierownictwu Urzędu oraz komórkom organizacyjnym w zakresie stosowania prawa i orzecznictwa oraz przedstawianie interpretacji prawa z zakresu przepisów mających zastosowanie w administracji miar i administracji probierczej;
9)
informowanie członków kierownictwa Urzędu oraz komórek organizacyjnych o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działania Urzędu;
10)
ocena skuteczności funkcjonowania prawa oraz podejmowanie lub inicjowanie działań w zakresie niezbędnych zmian regulacji prawnych;
11)
monitorowanie procesu transpozycji prawa wspólnotowego w zakresie kompetencji Urzędu;
12)
współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Urzędu w przedmiocie harmonizacji przepisów prawa polskiego z przepisami prawa UE, w tym przygotowywanie opinii o zgodności z prawem UE projektów aktów normatywnych;
13)
opiniowanie pod względem formalnoprawnym projektów pism i decyzji w sprawach związanych z zadaniami administracji miar i administracji probierczej;
14)
sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem obsługi prawnej w jednostkach nadzorowanych;
15)
wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądami i nadzór prawny w postępowaniu egzekucyjnym;
16)
prowadzenie postępowań odwoławczych w zakresie działania prezesa;
17)
wykonywanie innych zadań przewidzianych w ustawie o radcach prawnych;
18)
opiniowanie i uzgadnianie pod względem formalno-prawnym projektów zarządzeń, decyzji, postanowień i obwieszczeń prezesa;
19)
redagowanie i terminowe wydawanie Dziennika Urzędowego Głównego Urzędu Miar;
20)
prowadzenie zbioru i rejestru wewnętrznych aktów prawnych prezesa i dyrektora generalnego;
21)
przygotowywanie i rejestracja upoważnień oraz pełnomocnictw udzielanych przez prezesa;
22)
prowadzenie zbiorów aktów normatywnych publikowanych i niepublikowanych;
23)
realizacja zadań prezesa wynikających z ustawy Prawo probiercze, z wyłączeniem spraw należących do właściwości innych komórek organizacyjnych.
§  22.
BIURO NADZORU
1.
Biuro Nadzoru odpowiada za realizację ustawowych zadań prezesa w zakresie sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustaw: Prawo o miarach, Prawo probiercze, o systemie tachografów cyfrowych i aktów wykonawczych do tych ustaw oraz wykonywanie nadzoru i kontroli nad terenowymi organami administracji miar i administracji probierczej oraz kontroli wewnętrznej w Urzędzie.
2.
Do zadań Biura należy w szczególności:
1)
kontrola przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej znajdujących się w użytkowaniu;
2)
kontrola podmiotów i przedsiębiorców, którym prezes udzielił upoważnień lub zezwoleń, w zakresie spełniania warunków niezbędnych do wykonywania udzielonych upoważnień lub zezwoleń oraz przestrzegania przepisów ustawy Prawo o miarach lub ustawy o systemie tachografów cyfrowych;
3)
nadzór nad spełnianiem warunków przez podmioty na wniosek, których zostały utworzone punkty legalizacyjne;
4)
kontrola przestrzegania przepisów ustawy Prawo probiercze przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa, naprawy lub obrotu wyrobami z metali szlachetnych;
5)
koordynacja kontroli wykonywanych wspólnie z pracownikami innych komórek organizacyjnych;
6)
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem upoważnień do kontroli oraz prowadzenie ewidencji upoważnień;
7)
przygotowywanie dokumentów związanych z wszczynaniem postępowań w sprawach o naruszenie przepisów ustaw: Prawo o miarach, Prawo probiercze oraz o systemie tachografów cyfrowych;
8)
ustanawianie standardów i wytycznych wykonywania zadań kontrolnych przez terenowe organy administracji miar i administracji probierczej;
9)
współdziałanie z terenowymi organami administracji miar i administracji probierczej w zakresie przeprowadzanych kontroli;
10)
współpraca z jednostkami administracji publicznej w zakresie wymiany informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli;
11)
przygotowywanie planów kontroli oraz sporządzanie protokołów i sprawozdań oraz okresowych informacji o ich realizacji;
12)
analiza dokumentów z kontroli, protokołów, wpływających skarg i przygotowywanie okresowych raportów przestrzegania przepisów ustaw: Prawo o miarach, Prawo probiercze, o systemie tachografów cyfrowych oraz aktów wykonawczych do tych ustaw;
13)
opracowywanie ocen funkcjonowania przepisów i propozycji zmian systemowych w przepisach wymienionych w ust. 1, na podstawie dokonywanych analiz, o których mowa w pkt 12;
14)
monitorowanie wykonania zaleceń pokontrolnych.
§  23.
BIURO DYREKTORA GENERALNEGO
1.
Biuro Dyrektora Generalnego odpowiada za realizację polityki kadrowej Urzędu, organizację szkoleń, rozwój oraz zarządzanie systemami i sieciami teleinformatycznymi, funkcjonowanie służb bhp i służb ochrony przeciwpożarowej, prowadzenie biblioteki technicznej oraz przechowywanie pieczęci urzędowych i zbiorów metrologicznych i probierczych.
2.
Do zadań Biura należy w szczególności:
1)
opracowywanie projektów planów zatrudnienia i wynagrodzeń we współpracy z Biurem Budżetowym i jednostkami nadzorowanymi oraz wprowadzanie do planów zmian wynikających z decyzji Ministra Finansów i decyzji prezesa;
2)
gospodarowanie we współpracy z Biurem Budżetowym środkami budżetowymi przeznaczonymi na wynagrodzenia;
3)
opracowywanie projektów podziału i naliczania nagród dla pracowników Urzędu oraz dyrektorów okręgowych urzędów miar i okręgowych urzędów probierczych;
4)
przeprowadzanie okresowych analiz wykorzystania środków na wynagrodzenia i limitów zatrudnienia;
5)
sporządzanie sprawozdań o stanie zatrudnienia w Urzędzie;
6)
nadzór nad przestrzeganiem prawa pracy, etyki pracowniczej oraz porządku i dyscypliny pracy;
7)
tworzenie i wdrażanie, we współpracy z komórkami organizacyjnymi, zasad i standardów w zakresie: naboru pracowników, opisywania stanowisk pracy, ocen okresowych oraz awansowania, nagradzania i premiowania pracowników;
8)
koordynowanie spraw związanych ze sporządzaniem i aktualizacją opisów stanowisk pracy oraz przeprowadzaniem ocen okresowych pracowników;
9)
prowadzenie spraw socjalnych pracowników, emerytów i rencistów oraz gospodarowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych;
10)
prowadzenie akt osobowych pracowników oraz ewidencjonowanie akt osobowych i akt archiwalnych;
11)
przetwarzanie danych osobowych w informatycznym systemie kadrowo-płacowym oraz administrowanie tym systemem, we współpracy z Biurem Budżetowym;
12)
organizowanie naboru na wolne stanowiska pracy w Urzędzie i załatwianie spraw związanych z zatrudnianiem pracowników;
13)
ustalanie stażu pracy, naliczanie dodatków za wysługę lat i nagród jubileuszowych oraz prowadzenie terminarza i rejestru wypłat;
14)
nadzór nad sporządzaniem planów urlopów wypoczynkowych i kontrola wykorzystania urlopów, w tym wychowawczych i bezpłatnych;
15)
prowadzenie spraw związanych ze stosunkiem pracy pracowników Urzędu oraz dyrektorów i naczelników jednostek nadzorowanych;
16)
prowadzenie spraw związanych z nadawaniem orderów i odznaczeń państwowych lub resortowych oraz innych wyróżnień;
17)
prowadzenie spraw związanych z przechodzeniem pracowników na renty i emerytury;
18)
współpraca ze związkami zawodowymi w zakresie spraw określonych odrębnymi przepisami;
19)
organizowanie szkoleń związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników Urzędu i jednostek nadzorowanych w zakresie miar, probiernictwa, kontroli towarów paczkowanych, sprawdzania tachografów samochodowych, nauki języków obcych, techniki komputerowej oraz innych szkoleń, wynikających z odrębnych ustaw;
20)
przygotowywanie planów udziału oraz zbiorczych zestawień udziału pracowników Urzędu w kongresach, konferencjach i seminariach metrologicznych;
21)
organizowanie szkoleń metrologicznych na zlecenie podmiotów spoza administracji miar i administracji probierczej oraz praktyk zawodowych dla studentów wyższych uczelni oraz uczniów szkół policealnych;
22)
organizacja egzaminów z zakresu sprawdzania tachografów cyfrowych;
23)
organizowanie służby przygotowawczej w ramach służby cywilnej;
24)
prowadzenie spraw związanych z kontrolą warunków bhp i ppoż.;
25)
opiniowanie pod względem formalnoprawnym projektów dokumentów przedkładanych dyrektorowi generalnemu oraz przygotowywanie pism procesowych i reprezentowaniem Urzędu w sprawach z zakresu prawa pracy;
26)
tworzenie strategii informatyzacji Urzędu i prowadzenie spraw związanych z informatyzacją administracji miar i administracji probierczej;
27)
planowanie rozwoju systemów informatycznych Urzędu i wykorzystania narzędzi informatycznych w realizacji zadań;
28)
planowanie zakupów, serwisowanie i doradztwo techniczne dotyczące sprzętu komputerowego i oprogramowania;
29)
obsługa techniczna serwisu internetowego Urzędu;
30)
nadzór nad pieczęciami urzędowymi Urzędu;
31)
prowadzenie biblioteki technicznej Urzędu;
32)
prowadzenie spraw związanych z historycznymi zbiorami metrologicznymi i probierczymi.
§  24.
BIURO BUDŻETOWE
1.
Biuro Budżetowe odpowiada za realizację zadań związanych z prowadzeniem rachunkowości i gospodarki finansowej Urzędu, planowaniem, koordynacją i monitorowaniem realizacji budżetu administracji miar i administracji probierczej oraz prowadzeniem sprawozdawczości.
2.
Do zadań Biura należy w szczególności:
1)
przygotowywanie materiałów do projektu budżetu państwa oraz opracowywanie projektu budżetu administracji miar i administracji probierczej;
2)
sporządzanie projektu planu finansowego Urzędu i jednostek nadzorowanych;
3)
przygotowywanie propozycji podziału przyznanych środków budżetowych i nadzór nad ich wykorzystaniem;
4)
opracowywanie układu wykonawczego budżetu administracji miar i administracji probierczej po uchwaleniu ustawy budżetowej na dany rok;
5)
przygotowywanie projektów decyzji prezesa dotyczących zmian w budżecie administracji miar i administracji probierczej, zgodnie z ustawą o finansach publicznych;
6)
kontrola dokumentów finansowych pod wzglądem formalnym i rachunkowym;
7)
rozliczanie kosztów krajowych i zagranicznych wyjazdów służbowych;
8)
prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej dochodów i wydatków budżetowych oraz gospodarki pozabudżetowej;
9)
kontrolowanie działalności jednostek nadzorowanych w zakresie prowadzonej gospodarki finansowej;
10)
nadzór i kontrola finansowa nad gospodarką finansową jednostek nadzorowanych;
11)
opracowywanie syntetycznych ocen i analiz dotyczących funkcjonowania jednostek nadzorowanych w zakresie wykonania planu finansowego;
12)
prowadzenie kasy Urzędu i dokonywanie operacji kasowych;
13)
prowadzenie kart wynagrodzeń, kart zasiłkowych, sporządzanie list płac z tytułu wynagrodzeń i zasiłków oraz przygotowywanie wynagrodzeń bezosobowych, a także prowadzenie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i urzędami skarbowymi;
14)
wystawianie dokumentów związanych z pobieraniem opłat za czynności administracji miar wykonywane w Urzędzie na podstawie danych otrzymywanych z komórek organizacyjnych;
15)
wystawianie faktur VAT za czynności wykonywane w Urzędzie na podstawie umów cywilnoprawnych, zgodnie z danymi otrzymywanymi od komórek organizacyjnych;
16)
prowadzenie ewidencji i rozliczeń środków wykorzystanych przez Urząd na współpracę z zagranicą.
§  25.
BIURO ADMINISTRACYJNE
1.
Biuro Administracyjne odpowiada za realizację zadań w sprawach związanych z zarządzaniem nieruchomościami i mieniem, remontami, inwestycjami, zaopatrzeniem oraz udzielaniem zamówień publicznych. Biuro odpowiada także za prowadzenie obsługi kancelaryjnej Urzędu oraz zabezpieczanie sprawnego funkcjonowania Urzędu.
2.
Do zadań Biura należy w szczególności:
1)
opracowywanie projektu budżetu Urzędu w części dotyczącej spraw należących do Biura;
2)
opracowywanie planów inwestycyjnych i remontowych Urzędu oraz przygotowywanie rocznych sprawozdań z ich realizacji;
3)
opracowywanie planów inwestycyjnych jednostek nadzorowanych i rocznych sprawozdań z ich realizacji;
4)
prowadzenie spraw związanych z udzielaniem zamówień publicznych oraz nadzorowanie wykonania zawartych w tym trybie umów;
5)
organizacja i obsługa spotkań i konferencji organizowanych w Urzędzie;
6)
redakcja techniczna Dziennika Urzędowego Głównego Urzędu Miar;
7)
organizacja pobytu delegacji zagranicznych w Urzędzie oraz zagranicznych wyjazdów służbowych pracowników Urzędu;
8)
przyjmowanie i wysyłanie przyrządów pomiarowych w związku z realizacją zadań Urzędu;
9)
bieżąca konserwacja infrastruktury technicznej Urzędu;
10)
prowadzenie spraw gospodarczych i utrzymywanie czystości w budynkach oraz na terenie posesji Urzędu;
11)
planowanie, ewidencjonowanie i analizowanie kosztów funkcjonowania Urzędu;
12)
prowadzenie Punktu Obsługi Klienta, recepcji, kancelarii głównej, archiwum zakładowego oraz powielarni;
13)
współdziałanie z komórkami organizacyjnymi w zakresie stosowania jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz sprawowanie nadzoru w zakresie stosowania instrukcji kancelaryjnej;
14)
prowadzenie obsługi transportowej Urzędu;
15)
administrowanie nieruchomościami stanowiącymi siedzibę Urzędu;
16)
prowadzenie ewidencji nieruchomości będących w trwałym zarządzie Urzędu i jednostek nadzorowanych, gromadzenie dokumentów dotyczących tych nieruchomości;
17)
planowanie i nadzór nad racjonalnym wykorzystaniem nieruchomości oraz prowadzenie odpowiedniej dokumentacji;
18)
zapewnienie racjonalnego i gospodarnego wykorzystania mienia Urzędu;
19)
prowadzenie gospodarki magazynowej i zaopatrywanie komórek organizacyjnych w sprzęt, materiały, odzież, artykuły biurowe, obuwie robocze i środki czystości;
20)
prowadzenie prac w zakresie robót rzemieślniczych;
21)
opracowywanie projektów technicznych urządzeń pomocniczych do budowy stanowisk pomiarowych i badawczych, ich wykonywanie oraz modernizacja tych stanowisk.
§  26.
SAMODZIELNE STANOWISKO DO SPRAW AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
1.
Samodzielne Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego odpowiada za prowadzenie oceny funkcjonowania systemu zarządzania i kontroli w Urzędzie.
2.
Do zadań Stanowiska należy w szczególności:
1)
badanie zgodności działalności Urzędu z przepisami prawa oraz obowiązującymi aktami wewnętrznymi w zakresie systemów zarządzania i kontroli;
2)
ocena efektywności gospodarności podejmowanych działań;
3)
ocena systemu gromadzenia środków publicznych i dysponowania nimi oraz gospodarowania mieniem;
4)
badanie dowodów księgowych, zapisów w księgach rachunkowych oraz prawidłowości stosowania zasad rachunkowości;
5)
ocena wiarygodności sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu;
6)
czynności doradcze, w tym składanie wniosków, mające na celu usprawnienie funkcjonowania Urzędu.