Nadanie regulaminu organizacyjnego Głównemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MŚiGIOŚ.2010.4.92

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 2014 r.

ZARZĄDZENIE Nr 3
GŁÓWNEGO INSPEKTORA OCHRONY ŚRODOWISKA
z dnia 30 grudnia 2010 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska

Na podstawie art. 39 ust. 8 ustawy o Radzie Ministrów z dnia 8 sierpnia 1996 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.) oraz § 4 ust. 2 statutu Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska nadanego rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 1999 r. w sprawie nadania statutu Głównemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska (Dz. U. Nr 29, poz. 274, z późn. zm.) zarządzam, co następuje:
§  1.
Głównemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska nadaje się regulamin organizacyjny stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
1.
Dyrektor Generalny Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska w terminie 10 dni od dnia wejście w życie niniejszego zarządzenia określi liczbę etatów dla poszczególnych komórek organizacyjnych i przekaże ją kierownikom tych komórek.
2.
Kierownicy komórek organizacyjnych, kierując się postanowieniami regulaminu organizacyjnego oraz przyznaną liczba etatów:
1)
w terminie trzech tygodni od dnia otrzymania informacji o przyznanej liczbie etatów, określą szczegółową organizację komórki organizacyjnej zawierającej w szczególności opisy stanowisk pracy wchodzących w skład tych komórek i ich zadania oraz przedłożą ją do akceptacji Dyrektorowi Generalnemu;
2)
w terminie dwóch tygodni od dnia zaakceptowania przez Dyrektora Generalnego szczegółowej organizacji komórki, o której mowa w pkt 1, ustalą lub zaktualizują i przekażą pracownikom zakresy czynności dla poszczególnych stanowisk pracy;
3)
przekażą zakresy czynności, o których mowa w pkt 2, do Wydziału Kadr i Rozwoju Zawodowego w ciągu tygodnia od dnia przekazania ich oryginałów pracownikom.
§  3.
Do dnia zaakceptowania przez Dyrektora Generalnego szczegółowej organizacji komórki, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 zachowują moc dotychczasowe szczegółowe organizacje komórek organizacyjnych.
§  4.
Traci moc zarządzenie Nr 5 Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska zmienione zarządzeniem Nr 6 Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 28 września 2009 r., zarządzeniem Nr 1 Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 2 kwietnia 2010 r. oraz zarządzeniem Nr 2 Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 12 kwietnia 2010 r.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.

ZAŁĄCZNIK  1

REGULAMIN ORGANIZACYJNY GŁÓWNEGO INSPEKTORATU OCHRONY ŚRODOWISKA

I.

Postanowienia wstępne

§  1.
Regulamin organizacyjny, zwany dalej "Regulaminem", określa wewnętrzną organizację, tryb pracy, a także zakres działania komórek organizacyjnych Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska.
§  2.
Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:
1)
Główny Inspektor - Głównego Inspektora Ochrony Środowiska;
2)
Inspektorat - Główny Inspektorat Ochrony Środowiska;
3)
Dyrektor Generalny - Dyrektora Generalnego Inspektoratu;
4)
Kierownictwo Inspektoratu - Głównego Inspektora, Zastępcę Głównego Inspektora Dyrektora Generalnego oraz dyrektorów departamentów;
5)
wojewódzki inspektor i wojewódzki inspektorat - wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska i wojewódzki inspektorat ochrony środowiska;
6)
Inspekcja - Inspekcję Ochrony Środowiska;
7)
komórki organizacyjne - departamenty, wydziały oraz stanowisko pracy, o których mowa w § 5 ust. 1;
8)
Minister - ministra właściwego do spraw środowiska;
9)
Ministerstwo - ministerstwo obsługujące Ministra Środowiska;
10)
Narodowy Fundusz - Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
11)
PMŚ - Państwowy Monitoring Środowiska.

II.

Kierownictwo Inspektoratu

§  3.
1.
Główny Inspektor kieruje Inspektoratem na zasadzie jednoosobowego kierownictwa.
2.
Główny Inspektor kieruje Inspektoratem przy pomocy Zastępcy Głównego Inspektora, Dyrektora Generalnego oraz kierowników komórek organizacyjnych, którzy odpowiadają przed nim za wykonywanie powierzonych im zadań.
3.
Komórki organizacyjne Inspektoratu obsługują komisje, rady i zespoły jako organy pomocnicze lub opiniodawczo-doradcze o charakterze doraźnym.
4.
W razie nieobecności Głównego Inspektora jego obowiązki pełni Zastępca Głównego Inspektora.
5. 2
(uchylony).
6.
Podział zadań i kompetencji pomiędzy Głównym Inspektorem, Zastępcą Głównego Inspektora i Dyrektorem Generalnym określa Główny Inspektor w odrębnym dokumencie.
§  4.
Dyrektor Generalny Inspektoratu:
1)
wykonuje zadania określone w art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706);
2)
nadzoruje wydatkowanie środków finansowych pochodzących z Narodowego Funduszu oraz ze środków funduszy zagranicznych;
3)
wykonuje inne zadania na podstawie odrębnych upoważnień wydanych przez Głównego Inspektora.

III.

Organizacja i zasady działania Inspektoratu

§  5.
1.
Komórki organizacyjne Inspektoratu stosują następujące skróty:
1)
Departament Inspekcji i Orzecznictwa DIiO;
2)
Departament Kontroli Rynku DKR;
3)
Departament Monitoringu i Informacji o Środowisku DM;
4)
Departament Organizacji i Procedur DO;
5)
Wydział Administracyjny WA;
6)
Wydział Finansowy WF;
7)
Wydział Informatyzacji Inspekcji WI;
8)
Wydział Kadr i Rozwoju Zawodowego WK;
9)
Wydział Współpracy Międzynarodowej i Promocji Inspekcji WM;
10)
Stanowisko do spraw Kontroli i Audytu Wewnętrznego SKA.
2.
Departamentem kieruje dyrektor, który odpowiada za całokształt prowadzonych spraw, zwłaszcza za prawidłowe i terminowe wykonywanie zadań, sprawną organizację, zapewnienie realizacji przepisów prawa, w szczególności dotyczących ochrony informacji niejawnych, ochrony danych osobowych, bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, a także za zapewnienie współpracy i współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi oraz wojewódzkimi inspektoratami.
3.
W departamentach mogą być tworzone przez Głównego Inspektora, na wniosek Dyrektora Generalnego, stanowiska zastępców dyrektorów.
4.
Jeżeli w departamencie powołano więcej niż jednego zastępcę dyrektora, dyrektor wyznacza jednego z nich na swojego stałego zastępcę.
5.
Na strukturę organizacyjną departamentów mogą składać się wydziały, laboratoria i jedno- lub wieloosobowe stanowiska pracy, podległe bezpośrednio dyrektorowi lub zastępcy dyrektora.
6.
Wydziały tworzy się w:
1)
Departamencie Inspekcji i Orzecznictwa - Wydział Przeciwdziałania Poważnym Awariom;
2)
Departamencie Kontroli Rynku:
a)
Wydział Nadzoru Rynku,
b)
Wydział Transgranicznego Przemieszczania Odpadów.
7.
W Departamencie Monitoringu i Informacji o Środowisku tworzy się Krajowe Laboratorium Referencyjne i Wzorcujące.
8.
Wydziałem kieruje naczelnik wydziału, który odpowiada za całokształt prowadzonych spraw.
9.
Wieloosobowe stanowisko pracy w departamencie może być tworzone dla wyodrębnionej dziedziny lub grupy spraw, jeżeli realizacja stałych zadań wymaga zatrudnienia więcej niż jednego pracownika.
10.
Pracę wieloosobowego stanowiska pracy w departamencie koordynuje pracownik, wyznaczony przez dyrektora departamentu.
11.
Stanowisko pracy w departamencie może być tworzone do prowadzenia zagadnień dających się wyodrębnić w danej komórce organizacyjnej.
12.
W skład departamentu wchodzi stanowisko pracy - sekretariat, którego zadaniem jest prowadzenie spraw związanych z obsługą administracyjną tej komórki.
13.
Schemat organizacyjny Inspektoratu przedstawia Załącznik nr 1 do Regulaminu.
§  6.
1.
Zadania przypisane Inspektoratowi realizują poszczególne komórki organizacyjne, współpracując ze sobą, każda w swoim zakresie działania.
2.
Komórki organizacyjne prowadzące lub koordynujące sprawę mają prawo żądania od innych komórek organizacyjnych Inspektoratu, w zakresie ich właściwości, opinii, wniosków, projektów dokumentów, propozycji rozwiązań itp. dotyczących sprawy, którą prowadzą lub koordynują, a także organizowania w tej sprawie spotkań koordynujących i uzgadniających z udziałem przedstawicieli tych komórek.
3.
W przypadku spraw, których opracowanie i realizacja wymaga współdziałania kilku komórek organizacyjnych Inspektoratu - koordynatorem (wiodącym) jest kierownik tej komórki organizacyjnej, w której zakresie działania mieści się problem podstawowy lub inna komórka organizacyjna wyznaczona przez Głównego Inspektora.
4.
Spory kompetencyjne między komórkami organizacyjnymi Inspektoratu rozstrzyga Główny Inspektor.
5.
Projekty pism oraz dokumentację danej sprawy przygotowuje i prowadzi właściwa merytorycznie komórka organizacyjna, po uzgodnieniu, w razie potrzeby, danej sprawy z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi.
6.
Dokumenty przedstawiane do podpisu Głównego Inspektora, Zastępcy Głównego Inspektora oraz Dyrektora Generalnego, wymagają parafowania przez kierownika komórki organizacyjnej prowadzącej lub koordynującej sprawę.
7.
Dokumenty niezastrzeżone do podpisu Głównego Inspektora, Zastępcy Głównego Inspektora oraz Dyrektora Generalnego Inspektoratu, podpisują zgodnie z swoją właściwością kierownicy komórek organizacyjnych lub w zakresie przez nich określonym ich zastępcy.
8.
Projekty dokumentów, pism i umów, z których mają wynikać dla Inspektoratu zobowiązania lub skutki finansowe, przed skierowaniem do podpisu wymagają parafowania przez Głównego Księgowego Inspektoratu.
9.
Procedury przygotowania i uzgadniania projektów założeń do projektów ustaw i projektów aktów normatywnych w Inspektoracie określa Załącznik nr 2 do Regulaminu.
10.
Zasady postępowania z projektami aktów prawnych zawierających przepisy techniczne podlegającymi procedurze notyfikacji określa Załącznik nr 3 do Regulaminu.
11.
Procedura postępowania z aktami normatywnymi transponującymi dyrektywy prawa unijnego określa załącznik nr 4a do Regulaminu.
§  7.
1.
Szczegółowy tryb postępowania z dokumentami w Inspektoracie regulują: Instrukcja Kancelaryjna Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, Rzeczowy Wykaz Akt oraz Instrukcja w sprawie Organizacji i Zakresu Działania Archiwum Zakładowego Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska zatwierdzone przez Głównego Inspektora.
2.
Zasady organizacji wyjazdów służbowych za granicę w Inspektoracie określa Główny Inspektor, na wniosek Dyrektora Generalnego.

IV.

Uprawnienia do podejmowania decyzji oraz podpisywania dokumentów i pism

§  8.
1.
Do wyłącznej decyzji i podpisu Głównego Inspektora zastrzeżone są sprawy w zakresie:
1)
działalności legislacyjnej Inspekcji, w tym: założenia do projektów ustaw i projekty aktów prawnych Inspektoratu opracowywanych przez Głównego Inspektora;
2)
decyzji i zarządzeń wewnętrznych Głównego Inspektora z wyłączeniem spraw związanych z prawem pracy;
3)
udzielania pełnomocnictw procesowych pracownikom Inspektoratu, w zakresie spraw merytorycznych, z wyłączeniem spraw związanych ze stosunkiem pracy pracowników Inspektoratu;
4)
pism adresowanych do:
a)
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, organów Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, a także pism do posłów i senatorów,
b)
Prezesa Rady Ministrów, organów Rady Ministrów, ministrów, kierowników urzędów naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, a także wojewodów,
c)
Prezesów: Najwyższej Izby Kontroli, Polskiej Akademii Nauk, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Narodowego Banku Polskiego, a także Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego,
d)
Przewodniczącego Trybunału Konstytucyjnego, Rzecznika Praw Obywatelskich,
e)
członków kierownictw organizacji politycznych, społecznych, a także związków zawodowych,
f)
ministrów rządów zagranicznych oraz organów i kierowników agend Unii Europejskiej oraz do organów organizacji międzynarodowych;
5)
decyzji administracyjnych oraz dokumentów zawierających decyzje o charakterze zasadniczym dla działalności Inspekcji oraz pism dotyczących zarzutów i skarg na wojewódzkich inspektorów;
6)
zatwierdzania:
a)
dokumentów o charakterze programowym oraz materiałów o charakterze analitycznym, ocennym lub sprawozdawczym dotyczącym Inspekcji,
b)
planów pracy Inspektoratu,
c)
planu finansowego Inspektoratu,
d)
rocznych planów wydatków Inspektoratu finansowanych z budżetu państwa oraz innych środków,
e)
bilansu rocznego Inspektoratu,
f)
wniosków wyjazdowych na zagraniczne wyjazdy służbowe pracowników Inspektoratu,
g)
wniosków do Narodowego Funduszu w sprawie dotacji na zadania realizowane w ramach PMŚ, na zakup aparatury pomiarowo-badawczej, realizację innych zadań Inspekcji, jak również umów dotacji lub przekazania środków,
h)
wniosków do dysponentów środków pozabudżetowych innych niż Narodowy Fundusz, w tym środków z funduszy zagranicznych, jak również związanych z nimi umów;
7)
wypełniania zadań przypisanych kierownikowi zamawiającego wynikających z ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 i Nr 161, poz. 1078), w zakresie zlecania usług i dokonywania zakupów na potrzeby realizacji zadań Inspekcji lub wojewódzkich inspektoratów, finansowanych ze środków pozabudżetowych;
8)
wniosków o nadanie odznaczeń państwowych oraz odznak resortowych i innych na wniosek członków Kierownictwa Inspektoratu;
9)
oceny merytorycznej pracy Zastępcy Głównego Inspektora, Dyrektora Generalnego, kierowników komórek organizacyjnych oraz ich zastępców;
10)
innych spraw określonych każdorazowo przez Głównego Inspektora.
2.
W sprawach nie zastrzeżonych do decyzji Głównego Inspektora, decyzje podejmują i podpisują pisma, w zakresie swojej właściwości, pozostali członkowie Kierownictwa Inspektoratu.
3.
Do wyłącznej decyzji i podpisu Zastępcy Głównego Inspektora zastrzeżone jest:
1)
akceptowanie założeń merytorycznych spraw prowadzonych w komórkach organizacyjnych Inspektoratu związanych z zadaniami realizowanymi ze środków Narodowego Funduszu oraz środków funduszy zagranicznych;
2)
udzielanie zgody na udostępnianie danych jednostkowych o stanie środowiska uzyskanych w ramach PMŚ.
4.
Do wyłącznej decyzji i podpisu Dyrektora Generalnego zastrzeżone są sprawy w zakresie realizacji zadań, o których mowa w § 4, a także:
1)
aprobowania wniosków wyjazdowych na zagraniczne wyjazdy służbowe pracowników Inspektoratu, a także podpisywania delegacji na krajowe wyjazdy służbowe pracowników Inspektoratu korzystających z samochodów prywatnych do celów służbowych;
2)
zatwierdzania preliminarza wydatków w przypadku umów podpisywanych przez Dyrektora Generalnego oraz spraw dotyczących współpracy zagranicznej;
3)
przyznawania nagród pracownikom Inspektoratu.
5.
Kierownicy komórek organizacyjnych podpisują pisma dotyczące zakresu działania swoich komórek organizacyjnych, nie zastrzeżone do podpisu przez Głównego Inspektora, Zastępcę Głównego Inspektora i Dyrektora Generalnego.
6.
Główny Inspektor, Z-ca Głównego Inspektora oraz Dyrektor Generalny mogą upoważniać poszczególnych pracowników Inspektoratu do wykonywania spraw z zakresu swoich kompetencji.
7.
W sprawach objętych pełnomocnictwami lub upoważnieniami Głównego Inspektora lub Dyrektora Generalnego, osoby upoważnione podpisują dokumenty i korespondencję odpowiednio: "z upoważnienia Głównego Inspektora Ochrony Środowiska" lub "z upoważnienia Dyrektora Generalnego Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska".
8.
Zastępcy dyrektorów departamentów, naczelnicy wydziałów w departamentach i pracownicy wielo- i jednoosobowych stanowisk pracy w ramach departamentów, podpisują pisma w sprawach określonych przez dyrektorów departamentów, w zakresie należącym do ich kompetencji.
9.
W okresie nieobecności kierownika komórki organizacyjnej sprawy załatwia i podpisuje pisma jego zastępca lub inny wyznaczony pracownik "w zastępstwie".
§  9.
Zakres obowiązków i odpowiedzialności Głównego Księgowego Inspektoratu określa art. 54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).
§  10.
1.
Kontrolę wykonywania zadań przez wojewódzkie inspektoraty oraz kontrolę wewnętrzną prowadzi się na podstawie rocznych planów zatwierdzanych przez Głównego Inspektora.
2.
Audyt wewnętrzny prowadzi się na podstawie rocznego planu audytu wewnętrznego zatwierdzanego przez Głównego Inspektora.
3.
Audytor wewnętrzny w realizacji ustawowych zadań podlega bezpośrednio Głównemu Inspektorowi.
4.
Dyrektor Generalny przedkłada do akceptacji Głównemu Inspektorowi zasady kontroli, o których mowa w ust. 1 i audytu wewnętrznego.

V.

Ogólne zadania komórek organizacyjnych

§  11.
1.
Komórki organizacyjne realizują ustawowe zadania Inspektoratu wynikające z obowiązującego prawa, programów polityki ekologicznej, społecznej i gospodarczej państwa oraz wytycznych Głównego Inspektora.
2.
Odpowiednio do zakresu właściwości merytorycznej do zadań każdej z komórek w szczególności należy:
1)
udział w opracowywaniu projektów kierunków oraz planów pracy Inspektoratu;
2)
prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem i realizacją planu finansowego Inspektoratu w zakresie działalności komórki organizacyjnej ze środków budżetowych i pozabudżetowych;
3)
opracowywanie lub udział w opracowywaniu projektów:
a)
programów, planów, analiz, opinii, w tym także opinii odnośnie założeń do projektów ustaw, projektów aktów normatywnych, wniosków, sprawozdań, materiałów i informacji dla naczelnych organów administracji rządowej oraz dla Ministerstwa i Kierownictwa Inspektoratu;
b)
projektów założeń do projektów ustaw, projektów aktów normatywnych, decyzji oraz umów cywilno-prawnych,
c)
regulaminów, zasad oraz instrukcji w zakresie realizowanych zadań;
4)
zgłaszanie wniosków w sprawie konieczności zmian:
a)
w ustawach i w aktach wykonawczych,
b)
w strukturze organizacyjnej Inspekcji,
c)
mających na celu ulepszenie obiegu i jakości informacji w Inspekcji;
5)
przygotowanie projektów odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie oraz senatorskie;
6)
realizacja i kontrola wykonywanych zadań zawartych w:
a)
aktach normatywnych, umowach, porozumieniach,
b)
uchwałach, wystąpieniach, dezyderatach itp., naczelnych organów władzy i administracji rządowej,
c)
planach pracy, poleceniach i decyzjach Ministra oraz Głównego Inspektora;
7)
prowadzenie spraw wynikających z kompetencji Głównego Inspektora odnośnie wojewódzkich inspektoratów, a w szczególności:
a)
realizacja zadań związanych z nadzorem merytorycznym nad działalnością wojewódzkich inspektoratów,
b)
udział w kontrolach prowadzonych przez wojewódzkie inspektoraty;
8)
prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem zadań realizowanych przez Głównego Inspektora, wynikających ze zobowiązań międzynarodowych, powierzonych przez Ministra, a w szczególności:
a)
współudział w pracach dotyczących harmonizacji przepisów prawnych z zakresu swojego działania ze standardami europejskimi w ramach procesu integracji europejskiej, jak również wykonywanie zadań związanych z aktami normatywnymi transponującymi dyrektywy prawa wspólnotowego, zgodnie procedurą określoną w Załączniku nr 4 do Regulaminu,
b)
realizacja zadań wynikających z konwencji oraz udziału w pracach organizacji międzynarodowych,
c)
opracowywanie danych i informacji dla potrzeb realizacji obowiązków sprawozdawczych w ramach Unii Europejskiej,
d)
udział w organizowaniu na terenie Rzeczpospolitej Polskiej międzynarodowych konferencji, seminariów, warsztatów, w zakresie kompetencji Głównego Inspektora;
9)
udostępnianie informacji w zakresie określonym przepisami prawa;
10)
udział w przygotowaniu wykładni przepisów prawnych z zakresu działania Inspekcji;
11)
prowadzenie szkoleń dla pracowników wojewódzkich inspektoratów, koordynowanych przez Departament Organizacji i Procedur;
12)
organizowanie i prowadzenie w zakresie swojej właściwości szkoleń dla pracowników wojewódzkich inspektoratów, finansowanych ze środków pozabudżetowych oraz ze środków budżetowych jeżeli wymagają zajęć praktycznych z wykorzystaniem infrastruktury specjalistycznej;
13)
inicjowanie, przygotowywanie oraz prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych, zgodnie z ustawą - Prawo zamówień publicznych, w tym występowanie o powołanie komisji przetargowej oraz przygotowywanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia;
14)
bieżące przekazywanie do Wydziału Współpracy Międzynarodowej i Promocji Inspekcji niezbędnych informacji do zamieszczenia na stronie internetowej Inspektoratu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Inspektoratu;
15)
współdziałanie w realizacji zadań związanych z obronnością, określonych w odrębnych przepisach oraz zapewnienie przestrzegania przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych i danych osobowych;
16)
udział w opracowywaniu, wdrażaniu i realizacji systemów informatycznych Inspekcji;
17)
realizacja obowiązków statystycznych i sprawozdawczych;
18)
przygotowywanie wniosków i propozycji w sprawach sprawozdawczości i badań statystycznych oraz projektów analiz działalności Inspekcji i ocen stanu realizacji jej ustawowych zadań;
19)
wnioskowanie w sprawach warunków socjalno-bytowych pracowników oraz podejmowanie działań dla ich poprawy;
20)
tworzenie warunków umożliwiających doskonalenie kwalifikacji zawodowych pracowników komórki organizacyjnej;
21)
organizowanie konferencji, narad i zjazdów oraz wnioskowanie kierunków działalności wydawniczej i promocyjnej;
22)
wykonywanie innych zadań na podstawie poleceń lub upoważnień Głównego Inspektora, Zastępcy Głównego Inspektora lub Dyrektora Generalnego.

VI.

Szczegółowe zadania komórek organizacyjnych

§  12.
Departament Inspekcji i Orzecznictwa
1.
Podstawowym zadaniem Departamentu Inspekcji i Orzecznictwa jest koordynacja i realizacja zadań Inspekcji w zakresie kontroli przestrzegania prawa ochrony środowiska, załatwiania skarg i wniosków oraz prowadzenie postępowań administracyjnych w II instancji w związku z naruszeniem wymagań ochrony środowiska, w sprawach niezastrzeżonych do właściwości innych komórek Inspektoratu, a także inicjowanie działań tworzących warunki zapobiegania poważnym awariom oraz prowadzenie nadzoru nad usuwaniem ich skutków i przywracaniem środowiska do stanu właściwego.
2.
Do zakresu działania Departamentu Inspekcji i Orzecznictwa w szczególności należy:

1) prowadzenie spraw związanych z realizacją przez Głównego Inspektora zadań kontrolnych określonych w art. 2 ust. 1, oraz zadań określonych w art. 16 ustawy z dnia 20 lipca 1991 roku o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2007 r. Nr 44, poz. 287, z późn. zm.);

2) opracowywanie projektów programów i ogólnych kierunków działalności kontrolnej Inspekcji, we współpracy z innymi departamentami, pozostających w kompetencji Głównego Inspektora oraz koordynacja tej działalności;

3) koordynacja i realizacja zadań kontrolnych Inspekcji, w zakresie o którym mowa w pkt 1, a w szczególności:

a) opracowywanie zasad przeprowadzania kontroli oraz doskonalenie metod i form działalności kontrolnej,

b) prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem specjalnego nadzoru inspekcyjnego nad określonymi grupami zakładów, w tym posiadających instalacje objęte obowiązkiem uzyskania pozwolenia zintegrowanego oraz mogące znacząco oddziaływać na środowisko,

c) opracowywanie projektów programów cykli kontrolnych o zasięgu ponadwojewódzkim,

d) upowszechnianie raportów, wniosków i rekomendacji z przeprowadzanych cykli kontrolnych oraz uwag i sugestii komisji parlamentarnych w tym zakresie,

e) analizowanie wyników kontroli przeprowadzanych przez Inspekcję;

4) prowadzenie spraw związanych ze współpracą z innymi organami administracji publicznej, w szczególności z Głównym Inspektoratem Sanitarnym, Głównym Lekarzem Weterynarii, Urzędem Transportu Kolejowego, a także z Policją i organami ścigania - w zwalczaniu przestępstw przeciwko środowisku, Szefem Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych - w zakresie niezbędnym do realizacji jego zadań ustawowych, Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, a także z organizacjami społecznymi;

5) przyjmowanie oraz rozpatrywanie skarg i wniosków w zakresie pozostającym w kompetencji Departamentu, a także prowadzenie elektronicznej bazy skarg i wniosków obejmującej wszystkie komórki organizacyjne;

6) prowadzenie postępowań administracyjnych w II instancji, w związku z naruszeniem przez podmioty wymogów ochrony środowiska, w sprawach niezastrzeżonych do właściwości innych komórek Inspektoratu, w tym:

a) udział w postępowaniu przed Naczelnym i Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie,

b) prowadzenie nadzoru i analiz w zakresie orzecznictwa administracyjnego wojewódzkich inspektorów;

7) prowadzenie spraw związanych z zadaniami Inspekcji wynikającymi z ustawy z dnia 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 281, poz. 2784, z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 oraz z 2009 r. Nr 215, poz. 1664);

8) prowadzenie spraw związanych z udziałem Inspekcji w pracach organizacji międzynarodowych oraz realizacją programów pomocowych i strukturalnych, w zakresie właściwości Departamentu, a w szczególności dotyczących:

a) udziału Inspekcji w realizacji "Programu Operacyjnego dla wykorzystania środków finansowych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego, zatwierdzonego przez Radę Ministrów w dniu 26 lipca 2005 roku",

b) współpraca z siecią do spraw wdrażania i egzekwowania Prawa ochrony środowiska (IMPEL);

9) tworzenie i prowadzenie Krajowego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń (Krajowy PRTR);

10) wdrażanie w Inspekcji Rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniającego dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE;

11) prowadzenie rejestru szkód w środowisku w oparciu o ustawę z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz. U. Nr 75, poz. 493 oraz z 2008 r. Nr 138, poz. 865 i Nr 199, poz. 1227);

12) nadzór na realizacją zadań dotyczących monitorowania i kontrolowania jakości paliw, w tym przygotowywanie rocznych raportów dotyczących zawartości siarki w ciężki oleju opałowym oraz oleju do silników statków żeglugi śródlądowej w oparciu o ustawę z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. Nr 169, poz. 1200, z 2008 r. Nr 157, poz. 976 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97);

13) zbieranie, analizowanie i przekazywanie rocznych raportów wojewódzkich do Ministra, zgodnie z art. 286a ustawy Prawo ochrony środowiska;

14) koordynacja działań kontrolnych wojewódzkich inspektoratów, wydawanie decyzji, o których mowa w art. 10 ust. 3 oraz wykonywanie zadań związanych z opracowywaniem rocznych raportów o funkcjonowaniu gospodarki bateriami i akumulatorami oraz zużytymi bateriami i akumulatorami, o których mowa w art. 72 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (Dz. U. Nr 79, poz. 666);

15) prowadzenie spraw związanych z rozpoznawaniem i oceną zagrożeń z zakresu poważnych awarii, a w szczególności:

a) prowadzenie z upoważnienia Głównego Inspektora kontroli podmiotów przedsiębiorstw i zakładów, których działalność może spowodować poważną awarię,

b) koordynowanie i okresowe analizowanie działalności wojewódzkich inspektoratów w zakresie przeciwdziałania poważnym awariom oraz stosowania ustawy o substancjach i preparatach chemicznych,

c) opracowywanie analiz dotyczących lokalizacji i oceny ryzyka wszystkich obiektów mogących być sprawcami poważnych awarii, jak również występowania poważnych awarii w Rzeczypospolitej Polskiej;

16) prowadzenie rejestrów:

a) zakładów, których działalność może być przyczyną wystąpienia poważnej awarii,

b) poważnych awarii objętych obowiązkiem zgłoszenia do Głównego Inspektora;

17) prowadzenie spraw związanych ze współpracą Głównego Inspektora z zagranicą w zakresie poważnych awarii, a w szczególności:

a) prowadzenie punktu kontaktowego ds. informowania o poważnych awariach oraz sekretariatu Konwencji EKG ONZ w sprawie transgranicznych skutków awarii przemysłowych,

b) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem zadań władzy kompetentnej w rozumieniu dyrektywy SEVESO II;

18) prowadzenie spraw związanych z przeciwdziałaniem poważnym awariom, a w szczególności:

a) inicjowanie działań tworzących warunki zapobiegania poważnym awariom oraz usuwania ich skutków i przywracania środowiska do stanu właściwego,

b) utrzymywanie całodobowej gotowości na wypadek wystąpienia zdarzeń o znamionach poważnych awarii, koordynacja dyżurów w Inspekcji oraz współpraca w tym zakresie z właściwymi instytucjami, a w razie potrzeby sporządzanie w trybie pilnym meldunków dziennych dla Głównego Inspektora,

c) prowadzenie szkoleń, ćwiczeń oraz udzielanie pomocy i instruktażu dla organów władzy publicznej oraz podmiotów, których działalność może spowodować poważną awarię,

d) opracowywanie projektów zasad regulujących postępowanie wojewódzkich inspektorów oraz ich współdziałanie z innymi organami administracji publicznej w przypadku powstania poważnych awarii,

e) koordynowanie współpracy dwustronnej wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska z państwami sąsiadującymi w zakresie rozpoznawania zagrożeń oraz współdziałania z odpowiednimi organami administracji morskiej w zakresie zapobiegania poważnym awariom w strefie nadmorskiej;

19) realizacja zadań Inspekcji w zakresie zapobiegania poważnym awariom, wynikających z klęsk żywiołowych lub działań terrorystycznych, a w szczególności opracowywanie informacji dla Głównego Inspektora lub jego przedstawiciela biorącego udział w pracach Rządowego Centrum Bezpieczeństwa;

20) prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad usuwaniem skutków poważnych awarii, mających na celu przywrócenie środowiska do stanu właściwego;

21) prowadzenie spraw związanych ze współpracą z Komendą Główną Państwowej Straży Pożarnej w zakresie współdziałania z krajowym punktem kontaktowym Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej do spraw udzielania pomocy w zakresie ratownictwa ekologicznego (KCKRiOL);

22) współpraca z instytucjami właściwymi do spraw ratownictwa ekologicznego.

§  13.
Departament Kontroli Rynku
1.
Podstawowym zadaniem Departamentu Kontroli Rynku jest prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań Głównego Inspektora w zakresie nadzoru rynku, recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, międzynarodowego obrotu odpadami oraz dotyczących zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
2.
Do zakresu działania Departamentu Kontroli Rynku w szczególności należy:

1) realizacja zadań w zakresie kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu, w tym:

a) współpraca z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie bieżącego przekazywania informacji dotyczących kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu,

b) współdziałanie z organami nadzoru rynku innych państw członkowskich i z krajowymi organami wyspecjalizowanymi w zakresie przeciwdziałania wprowadzaniu do obrotu wyrobów niezgodnych z wymaganiami celem "doszczelniania" kontroli rynku;

2) realizacja zadań związanych z recyklingiem pojazdów wycofanych z eksploatacji, w tym prowadzenie spraw związanych z kontrolą spełniania obowiązku zapewnienia sieci zbierania pojazdów oraz zawiadomieniami o podjęciu działalności w zakresie wprowadzania pojazdów;

3) realizowanie zadań Głównego Inspektora jako organu właściwego w zakresie międzynarodowego obrotu odpadami, w tym:

a) prowadzenie postępowań administracyjnych wraz z przygotowaniem projektów postanowień i decyzji w zakresie wysyłki odpadów poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przywozu odpadów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i tranzytu odpadów przez terytorium kraju,

b) wykonywanie zadań korespondenta wyznaczonego zgodnie z art. 54 rozporządzenia WE Nr 1013/2006,

c) prowadzenie spraw związanych ze współpracą z właściwymi organami innych państw, Inspekcją Transportu Drogowego, Urzędem Transportu Kolejowego, Służbą Celną, Strażą Graniczną, Policją, jak również innymi organami ścigania oraz organizacjami społecznymi, zwłaszcza w zakresie nielegalnego międzynarodowego przemieszczania odpadów;

4) wykonywanie zadań merytorycznych wynikających z udziału Rzeczpospolitej Polskiej w Konwencji Bazylejskiej, w tym realizacja zadań Krajowego Sekretariatu Konwencji Bazylejskiej;

5) współpraca z siecią ds. wdrażania i egzekwowania prawa ochrony środowiska w zakresie IMPEL (międzynarodowe przemieszczanie);

6) wykonywanie zadań Głównego Inspektora wynikających z ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, a w szczególności:

a) realizacja zadań związanych z prowadzeniem rejestru podmiotów zajmujących się wprowadzaniem sprzętu eklektycznego i elektronicznego oraz gospodarowaniem zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym,

b) realizacja zadań z zakresu prowadzenia bazy danych o sprzęcie i zużytym sprzęcie w tym analiza i weryfikacja przesyłanych sprawozdań oraz opracowanie raportów rocznych dla Ministra,

c) przygotowywanie projektów decyzji Głównego Inspektora w zakresie rozliczania zabezpieczenia finansowego oraz opłat produktowych zgodnie z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;

7) prowadzenie spraw związanych z kontrolą postępowania z genetycznie zmodyfikowanymi organizmami (GMO);

8) rozpatrywanie odwołań od decyzji wydanych przez wojewódzkich inspektorów w sprawach z zakresu kompetencji Departamentu, a także udział w postępowaniu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie;

9) wykonywanie zadań Głównego Inspektora związanych z prowadzeniem rejestru wprowadzających baterie i akumulatory oraz prowadzących zakłady przetwarzania zużytych baterii i akumulatorów, wynikających z ustawy o bateriach i akumulatorach.

§  14.
Departament Monitoringu i Informacji o Środowisku
1.
Podstawowym zadaniem Departamentu Monitoringu i Informacji o Środowisku jest prowadzenie prac związanych z organizacją, wdrażaniem i funkcjonowaniem PMŚ oraz krajowego laboratorium referencyjnego i wzorcującego, jak również informowaniem organów administracji publicznej i społeczeństwa o stanie środowiska i zmianach w nim zachodzących, prowadzenie spraw związanych ze współpracą zagraniczną w tym zakresie.
2.
Do zadań Departamentu Monitoringu i Informacji o Środowisku w szczególności należy:

1) opracowywanie wieloletnich programów PMŚ, w tym wytycznych i aktualizacji oraz opiniowanie wojewódzkich programów monitoringu środowiska, a także analiza stanu ich realizacji;

2) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem badań i ocen stanu środowiska z uwzględnieniem prognoz praż koordynacją innych prac dotyczących PMŚ, w tym spraw związanych z wdrażaniem wymagań Unii Europejskiej oraz z realizacją zadań merytorycznych wynikających z konwencji i innych umów międzynarodowych, w tym zakresie;

3) wykonywanie zadań krajowego laboratorium referencyjnego i wzorcującego w zakresie badań powietrza atmosferycznego;

4) nadzór nad jakością badań powietrza atmosferycznego wykonywanych przez laboratoria wojewódzkich inspektoratów i ich delegatur poprzez:

a) organizowanie i wykonywanie interkalibracyjnych porównań miedzylabotaryjnych przez Głównego Inspektora,

b) ujednolicanie metod i procedur badawczych,

c) wdrażanie nowych metod badawczych,

d) szkolenie pracowników laboratoriów wojewódzkich inspektoratów i ich delegatur w zakresie nowych metod badawczych,

e) gromadzenie i rozpowszechnianie informacji dotyczących metod badawczych stosowanych przez laboratoria referencyjne państw członkowskich Unii Europejskiej;

5) prowadzenie spraw związanych z współpracą z innymi organami administracji publicznej i jednostkami naukowo-badawczymi w zakresie realizacji PMŚ;

6) prowadzenie spraw dotyczących zapewnienia nadzoru merytorycznego nad bazami danych PMŚ administrowanymi przez Wydział Informatyzacji Inspekcji;

7) przygotowywanie projektów aktów wykonawczych, w tym udział w transpozycji przepisów UE w zakresie właściwości Departamentu oraz współuczestnictwo w procesie legislacyjnym;

8) prowadzenie spraw w zakresie wdrażania systemów jakości w podsystemach monitoringowych, w tym:

a) koordynowanie wdrażania systemów zapewnienia jakości w laboratoriach Inspekcji, w tym organizowanie - we współpracy z innymi jednostkami organizacyjnymi - międzylaboratoryjnych badań porównawczych oraz szkoleń dla wojewódzkich inspektoratów i jednostek współpracujących w zakresie doskonalenia technik analitycznych i systemów pomiarowych,

b) prowadzenie współpracy z Polskim Komitetem Normalizacyjnym, Polskim Centrum Akredytacji, Polskim Centrum Badań i Certyfikacji i Głównym Urzędem Miar;

9) prowadzenie spraw związanych z informowaniem o stanie środowiska, a w szczególności:

a) opracowywanie cyklicznych raportów tematycznych, wieloletnich raportów o stanie środowiska w Polsce oraz monografii dotyczących występowania różnych zagrożeń w środowisku, a także innych materiałów informacyjnych i metodycznych związanych z funkcjonowaniem PMŚ;

b) udostępnianie informacji uzyskanych w ramach PMŚ;

c) prowadzenie i upowszechnianie serii wydawniczej "Biblioteka Monitoringu Środowiska";

10) prowadzenie spraw wynikających ze współpracy międzynarodowej, a w szczególności:

a) udział w pracach grup roboczych krajowych i międzynarodowych, związanych z badaniami i oceną stanu środowiska (w tym udział merytoryczny w pracach GMES w przedmiotowym zakresie), na podstawie upoważnienia Głównego Inspektora lub Ministra,

b) prowadzenie krajowego punktu kontaktowego ds. współpracy z Europejską Agencją Środowiska i europejską siecią informacji i obserwacji środowiska (EIONET), jak również zapewnienie realizacji zadań wynikających z planu prac Agencji,

c) przygotowywanie informacji, w ramach współpracy z OECD, o stanie środowiska w Polsce oraz koordynacja prac na poziomie krajowym związanych z przygotowaniem takiej informacji,

d) prowadzenie spraw związanych z udziałem Polski w europejskim ćwiczeniu interkalibracji metod oceny biologicznych elementów stanu wód;

11) koordynacja prac w zakresie statystyki publicznej, wynikających ze współpracy z Głównym Urzędem Statystycznym;

12) prowadzenie spraw związanych z planowaniem, pozyskiwaniem i wykorzystaniem środków budżetowych i pozabudżetowych na realizację PMŚ;

13) opracowywanie projektów dokumentów programowych oraz prowadzenie - we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi oraz wojewódzkimi inspektoratami - spraw związanych z analizą stanu wyposażenia laboratoriów Inspekcji, określaniem i wdrażaniem nowych metodyk analitycznych i kontrolno-pomiarowych oraz metodyk referencyjnych w badaniach środowiskowych;

14) opracowywanie - we współpracy z innymi jednostkami organizacyjnymi Inspekcji - programów modernizacji wyposażenia sieci pomiarowych i laboratoriów, w tym założeń ich specjalizacji, biorąc pod uwagę unifikację i optymalizację wykorzystania aparatury kontrolno-pomiarowej oraz prowadzenie zakupów tej aparatury,

15) prowadzenie spraw związanych z koordynacją współpracy z Narodowym Funduszem w zakresie planowania i wydatkowania środków inwestycyjnych oraz nieinwestycyjnych przeznaczonych na realizację zadań Inspekcji, jak również opiniowanie wniosków do Narodowego Funduszu kierowanych przez inne podmioty lub komórki organizacyjne w tym zakresie;

16) prowadzenie spraw związanych z wykorzystaniem środków pomocowych UE na organizację laboratoriów i dostosowanie badań środowiskowych do wymagań wspólnoty;

17) udział w realizacji zadań wynikających z Konwencji Helsińskiej.

§  15.
Departament Organizacji i Procedur
1.
Podstawowym zadaniem Departamentu Organizacji i Procedur jest prowadzenie spraw związanych z działalnością Głównego Inspektora jako centralnego organu administracji rządowej wykonującego zadania Inspekcji, jeżeli sprawy te nie należą do zadań innych komórek organizacyjnych, prowadzenie spraw organizacyjnych Inspekcji, wykonywanie zadań określonych przepisami ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 10, poz. 65 i Nr 47, poz. 278).
2.
Do zadań Departamentu Organizacji i Procedur, w szczególności należy:

1) prowadzenie spraw związanych z:

a) opracowywaniem strategicznych i rocznych planów pracy Inspekcji oraz Inspektoratu w dostosowaniu do wymagań Polityki Ekologicznej Państwa i legislacji UE,

b) opracowaniem sprawozdań z realizacji zadań przez Inspekcję;

c) organizacją Inspektoratu i wojewódzkich inspektoratów, przygotowywanie projektów rozstrzygnięć w sprawie sporów kompetencyjnych w Inspektoracie do decyzji Głównego Inspektora;

2) zapewnienie doradztwa, w zakresie swojej właściwości, związanego z realizacją zadań przez Głównego Inspektora;

3) koordynowanie wykonywania w Inspektoracie zadań zleconych przez Głównego Inspektora lub Kierownictwo Inspektoratu oraz zadań wynikających z postanowień i wystąpień naczelnych organów państwa;

4) koordynowanie przygotowania projektów odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie oraz senatorskie;

5) koordynowanie prac związanych z opracowywaniem lub opiniowaniem projektów:

a) aktów prawnych, w tym podlegających procedurze notyfikacji,

b) projektów dokumentów programowych i innych, nie będących projektami aktów prawnych, w tym dokumentów na kierownictwo resortu;

6) opiniowanie pod względem formalno-prawnym projektów umów cywilno-prawnych, regulaminów, zasad, instrukcji oraz innych dokumentów o charakterze wewnętrznym, jak również udzielanie porad, konsultacji, opinii prawnych i wyjaśnień dotyczących stosowania przepisów prawa w zakresie działalności Inspektoratu;

7) reprezentowanie Inspektoratu przed sądami i innymi organami wymiaru sprawiedliwości w sprawach dotyczących działania Inspektoratu;

8) ewidencjonowanie:

a) aktów kierownictwa wewnętrznego, wydawanych przez Głównego Inspektora oraz Dyrektora Generalnego,

b) pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Głównego Inspektora i Dyrektora Generalnego;

9) prowadzenie, w zakresie właściwości Departamentu, spraw związanych ze współpracą Głównego Inspektora z wojewódzkimi inspektorami, a w szczególności:

a) koordynacja szkoleń - dla pracowników wojewódzkich inspektoratów - finansowanych ze środków budżetowych, z wyłączeniem szkoleń wymagających zajęć praktycznych z wykorzystaniem infrastruktury specjalistycznej,

b) organizowanie narad Głównego Inspektora z wojewódzkimi inspektorami;

10) przygotowywanie, gromadzenie i przechowywanie wystąpień Głównego Inspektora do innych organów, w tym o charakterze precedensowym;

11) zapewnienie obsługi:

a) sekretariatów: Głównego Inspektora, Zastępcy Głównego Inspektora oraz Dyrektora Generalnego,

b) archiwum Inspektoratu, a także opracowywanie projektów instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego;

12) koordynacja spraw związanych z udzielaniem zamówień publicznych przez komórki organizacyjne Inspektoratu, w tym:

a) opiniowanie pod względem formalno-prawnym dokumentów stosowanych w procedurach zamówień publicznych,

b) przekazywanie ogłoszeń do biuletynu UZP i dziennika Wspólnoty Europejskiej,

c) śledzenie zmian regulacji prawnych oraz kompletowanie i udostępnianie druków dot. zamówień publicznych,

d) udział w przygotowywaniu i prowadzeniu postępowań o udzielenie zamówień publicznych prowadzonych w ramach Inspektoratu oraz udzielenie komórkom organizacyjnym Inspektoratu pomocy merytorycznej w zakresie stosowania procedur,

e) prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad przygotowaniem i sprawdzanie zgodności z prawem Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia,

f) prowadzenie ewidencji postępowań o zamówienie publiczne oraz działalności informacyjnej i sprawozdawczej w zakresie postępowań prowadzonych przez Inspektorat,

g) przygotowywanie planów zamówień publicznych dla Inspektoratu finansowanych ze środków budżetowych i pozabudżetowych.

§  16.
Wydział Administracyjny

Do zadań Wydziału Administracyjnego w szczególności należy:

1)
zaopatrzenie Inspektoratu w sprzęt biurowy, urządzenia techniczne i środki łączności oraz środki czystości i inne materiały eksploatacyjne, z wyłączeniem sprzętu komputerowego i materiałów eksploatacyjnych do sprzętu komputerowego;
2)
gospodarka środkami transportu;
3)
administrowanie pomieszczeniami Inspektoratu;
4)
remonty pomieszczeń, naprawy sprzętu biurowego i urządzeń technicznych;
5)
ewidencja majątku Inspektoratu;
6)
prowadzenie spraw przestrzegania w Inspektoracie przepisów przeciwpożarowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy;
7)
obsługa i pomoc techniczna w organizacji narad, konferencji, spotkań i szkoleń w Inspektoracie;
8)
zapewnieniem obsługi w zakresie "małej poligrafii";
9)
prowadzenie spraw związanych z obsługą Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
10) 3
nadzór nad zapewnieniem czystości i właściwych warunków higienicznych w pomieszczeniach użytkowanych przez Inspektorat;
11)
prowadzenie Kancelarii oraz magazynu Inspektoratu.
§  17.
Wydział Finansowy

Do zadań Wydziału Finansowego w szczególności należy:

1)
prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem założeń planów finansowych Inspektoratu w okresie rocznym i wieloletnim;
2)
opracowywanie projektu i układu wykonawczego planu finansowego Inspektoratu, w powiązaniu z zadaniami rzeczowymi oraz w zakresie zatrudnienia i wynagrodzeń osobowych;
3)
prowadzenie spraw związanych z realizacją dochodów i wydatków budżetowych wynikających z planu finansowego, jak również prowadzenie obowiązkowej sprawozdawczości w tym zakresie;
4)
prowadzenie spraw związanych z nadzorowaniem przestrzegania w Inspektoracie równowagi i dyscypliny budżetowej;
5)
bieżące analizowanie realizacji planów finansowych oraz sytuacji finansowej Inspektoratu i stosownie do potrzeb opracowywanie dla Głównego Inspektora informacji w tym zakresie;
6)
prowadzenie spraw związanych z ewidencją finansowo-księgową w Inspektoracie,
7)
prowadzenie obsługi kasowej Inspektoratu;
8)
prowadzenie rejestru przepływu środków pozabudżetowych, których dysponentem jest Główny Inspektor oraz gromadzenie dokumentacji finansowej w tym zakresie;
9)
przechowywanie oraz ewidencjonowanie wszystkich umów dotacji/przekazania środków, zlecenia i o dzieło zawieranych przez Inspektorat oraz ich analiza pod kątem finansowym;
10)
realizacja funduszu wynagrodzeń Inspektoratu.
§  18.
Wydział Informatyzacji Inspekcji

Do zadań Wydziału Informatyzacji Inspekcji w szczególności należy zapewnienie sprawności i rozwoju systemów informatycznych znajdującej się w Inspektoracie oraz nadzór nad ich prawidłową eksploatacją, jak również:

1)
obsługa informatyczna Inspektoratu w zakresie prawidłowego działania oraz ochrony systemów informatycznych;
2)
planowanie rozwoju systemów informatycznych Inspekcji i dokonywanie zakupów lub zlecanie usług w tym zakresie;
3)
planowanie, we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi oraz wojewódzkimi inspektoratami, rozwoju systemu informatycznego Inspekcji oraz wdrażanie strategii informatyzacji Inspekcji;
4)
opracowywanie założeń i monitorowanie realizacji procesu informatyzacji Inspekcji;
5)
nadzór nad realizacją zadań wykonywanych w Inspektoracie w zakresie informatyki, a w szczególności:
a)
merytoryczne opiniowanie, w zakresie standardów i rozwiązań informatycznych, zadań i prac zlecanych przez inne komórki organizacyjne Inspekcji,
b)
bieżąca obsługa techniczna w zakresie informatycznym strony internetowej, stron Intranetowych Inspektoratu we współpracy z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi oraz obsługa informatyczna w zakresie prowadzenia Newslettera;
6)
administrowanie bazami danych prowadzonymi w Inspektoracie oraz zapewnienie ich prawidłowego funkcjonowania;
7)
prowadzenie ewidencji, konserwacji i naprawy komputerów Inspektoratu oraz ewidencjonowanie oprogramowania;
8)
obsługa informatyczna Inspektoratu i wojewódzkich inspektoratów w zakresie prawidłowego działania systemu informatycznego Inspekcji "Ekoinfonet";
9)
opracowywanie projektów aktów prawnych i dokumentów wewnętrznych niezbędnych dla właściwego i sprawnego funkcjonowania systemu informatycznego Inspekcji "Ekoinfonet".
§  19.
Wydział Kadr i Rozwoju Zawodowego

Do zadań Wydziału Kadr i Rozwoju Zawodowego należy prowadzenie w Inspektoracie spraw z zakresu prawa pracy oraz realizacji polityki personalnej, a w szczególności:

1)
wykonywanie wobec pracowników czynności wynikających ze stosunku pracy;
2)
prowadzenie spraw związanych z naborem kandydatów do Korpusu Służby Cywilnej oraz organizacja praktyk studenckich i staży absolwenckich w Inspektoracie;
3)
opracowywanie rocznych planów szkoleń dla pracowników zatrudnionych w Inspektoracie, organizacja szkoleń;
4)
opracowywanie projektów regulaminu pracy Inspektoratu;
5)
prowadzenie spraw związanych z nadzorowaniem przestrzegania przez pracowników Inspektoratu ustalonego porządku pracy oraz obowiązujących ich przepisów z zakresu prawa pracy, jak również obsługa Komisji Dyscyplinarnej oraz Rzecznika Dyscyplinarnego Inspektoratu;
6)
prowadzanie spraw związanych ze zgłaszaniem pracowników Inspektoratu do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, jak również prowadzenie spraw emerytalno-rentowych;
7)
prowadzenie spraw związanych z nadawaniem pracownikom Inspektoratu orderów, odznaczeń państwowych oraz odznak resortowych;
8)
koordynowanie prac i pomoc w zakresie opracowania opisów stanowisk pracy;
9)
koordynowanie procesu przeprowadzania ocen członków korpusu służby cywilnej.
§  20.
Wydział Współpracy Międzynarodowej i Promocji Inspekcji

Do zadań Wydziału Współpracy Międzynarodowej i Promocji Inspekcji w szczególności należy:

1)
opracowywanie założeń i monitorowanie realizacji polityki zagranicznej Inspekcji;
2)
prowadzenie spraw związanych ze współpracą Głównego Inspektora z zagranicą w zakresie zadań nie zastrzeżonych dla innych komórek organizacyjnych, w tym koordynacja współpracy z sekretariatami konwencji;
3)
monitorowanie i sygnalizowanie możliwości w zakresie pozyskiwania środków pochodzenia zagranicznego na realizację zadań Inspekcji;
4)
prowadzenie od strony proceduralnej, we współpracy z innymi jednostkami organizacyjnymi Inspektoratu lub Inspekcji, programów ze środków zagranicznych;
5)
opiniowanie projektów polityk strategii, aktów prawnych i innych z punktu widzenia celów współpracy z zagranicą realizowanych przez Inspekcję;
6)
sygnalizowanie potrzeb podjęcia prac nad aktami normatywnymi transponującymi dyrektywy prawa wspólnotowego i przygotowania raportów z wdrażania dyrektyw;
7)
prowadzenie spraw związanych z pozyskiwaniem, gromadzeniem i upowszechnianiem w Inspektoracie informacji odnośnie współpracy z zagranicą;
8)
prowadzenie spraw związanych z wyjazdami pracowników Inspektoratu za granicę;
9)
prowadzenie spraw związanych z pobytem delegacji lub ekspertów zagranicznych przyjeżdżających do Rzeczypospolitej Polskiej na zaproszenie Głównego Inspektora;
10)
koordynacja zlecania tłumaczeń;
11)
prowadzenie spraw związanych ze współpracą Głównego Inspektora i Inspektoratu ze środkami masowej informacji oraz organizacjami pozarządowymi, w tym:
a)
kreowanie oraz koordynowanie polityki informacyjnej i medialnej Głównego Inspektora oraz - w razie potrzeby - uzgadnianie działań w tym zakresie ze służbami medialnymi Ministerstwa,
b)
prowadzenie monitoringu informacji medialnych dotyczących Inspekcji,
c)
organizowanie konferencji prasowych Głównego Inspektora;
12)
koordynowanie prac w zakresie opracowywania i udostępniania informacji w Biuletynie Informacji Publicznej oraz prowadzenie Newslettera poświęconego problematyce ochrony środowiska z punktu widzenia działalności Inspekcji;
13)
koordynacja prac wynikających z Konwencji powierzonych do realizacji Głównemu Inspektorowi, oraz prowadzenie krajowego sekretariatu Konwencji Helsińskiej z siedzibą w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska, w Warszawie przy ul. Wawelskiej 52/54;
14)
udział we współpracy z Siecią szefów Europejskich Agencji Ochrony Środowiska.
§  21.
Stanowisko do spraw Kontroli i Audytu Wewnętrznego
1.
Podstawowym zadaniem Stanowiska do spraw Kontroli i Audytu Wewnętrznego jest wykonywanie audytu i kontroli wewnętrznych, w tym kontroli finansowych w Inspektoracie oraz kontroli wojewódzkich inspektoratów, realizacja zadań z zakresu obronności regulowanych odrębnymi przepisami, a także zapewnienie przestrzegania w Inspektoracie przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631, z późn. zm.).
2.
Do zadań Stanowiska do spraw Kontroli i Audytu Wewnętrznego w szczególności należy:

1) opracowywanie projektów dokumentów oraz rocznych planów niezbędnych dla właściwego i sprawnego wykonywania zadań, o których mowa w ust. 1;

2) badanie stanu zabezpieczenia Inspektoratu przed zjawiskiem korupcji;

3) prowadzenie pod nadzorem Głównego Inspektora kontroli wewnętrznych na stanowiskach pracy lub w komórkach organizacyjnych Inspektoratu na podstawie rocznego planu kontroli, mających na celu sprawdzanie prawidłowości podejmowanych czynności oraz istniejącego stanu faktycznego w zakresie:

a) realizacji zamówień publicznych,

b) zakupów materiałów i usług,

c) pobierania i gromadzenia środków publicznych, zaciągania zobowiązań finansowych, jak również dokonywania wydatków publicznych,

d) prawidłowości realizacji budżetu oraz przestrzegania dyscypliny finansów publicznych,

e) realizacji zadań merytorycznych;

4) prowadzenie zgodnie z planem zatwierdzanym przez Głównego Inspektora kontroli wojewódzkich inspektoratów w zakresie realizacji zadań Inspekcji;

5) wykonywanie kontroli doraźnych na polecenie Głównego Inspektora, jego Zastępcy i Dyrektora Generalnego;

6) informowanie Kierownictwa Inspektoratu o ujawnionych przejawach niegospodarnego działania, marnotrawstwa mienia państwowego oraz ustalenie osób odpowiedzialnych za ich powstanie;

7) gromadzenie dokumentacji dotyczącej kontroli w Inspektoracie;

8) czuwanie nad właściwym i terminowym podejmowaniem działań;

9) przeprowadzanie zadań audytowych zgodnie z planem audytu wewnętrznego, oraz audytów zleconych doraźnie przez Głównego Inspektora;

10) w ramach prowadzonych zadań audytowych:

a) ustalanie stanu faktycznego w zakresie funkcjonowania gospodarki finansowej, badanie wiarygodności sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu, a przypadku stwierdzenia uchybień - określenie ich przyczyn i skutków, wraz wnioskami dotyczącymi ich usunięcia,

b) adekwatności, efektywności i skuteczności systemów kontroli,

c) przestrzegania zasady celowości i oszczędności w dokonywaniu wydatków,

d) uzyskiwania możliwie najlepszych efektów w ramach posiadanych środków,

e) przestrzegania terminów realizacji zadań i zaciągniętych zobowiązań;

11) sporządzanie sprawozdań z przeprowadzenia audytu wewnętrznego;

12) przeprowadzanie czynności sprawdzających, dokonujących oceny dostosowania działań jednostki do zgłoszonych uwag i wniosków;

13) prowadzenie kancelarii tajnej;

14) realizacja zadań z zakresu obronności;

15) realizacja zadań określonych w ustawie o ochronie informacji niejawnych, w tym prowadzenie postępowań sprawdzających w zakresie określonym ustawą.

Załącznik Nr  1

 grafika

Załącznik Nr  2

  4 Procedura przygotowywania i uzgadniania projektów założeń projektów ustaw oraz projektów aktów normatywnych

Postanowienia ogólne
§  1.
1.
Procedura przygotowywania i uzgadniania projektów założeń projektów ustaw i projektów aktów normatywnych, zwana dalej "procedurą", określa zakres i tryb pracy komórek organizacyjnych Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, zwanego dalej "Inspektoratem" w ramach przygotowywania i uzgadniania projektów założeń projektów ustaw i projektów aktów normatywnych, do opracowania i uzgadniania, których upoważniony został Główny Inspektor Ochrony Środowiska, zwany dalej "Głównym Inspektorem".
2.
Procedura określa zasady przygotowywania i uzgadniania opracowywanych przez Głównego Inspektora projektów:
1)
założeń projektu ustawy;
2)
ustawy;
3)
rozporządzenia Ministra Środowiska;
4)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów;
5)
rozporządzenia Rady Ministrów.
3.
Jeżeli w niniejszym załączniku jest mowa o projekcie bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć każdy z projektów, o których mowa w ust. 2.
4.
Procedurę stosuje się odpowiednio do przygotowywanych w Inspektoracie projektów aktów normatywnych, innych niż wymienione w ust. 2, które na podstawie odrębnych przepisów podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" albo Dzienniku Urzędowym Głównego Inspektora.
5.
Procedurę stosuje się odpowiednio do projektów programów, strategii oraz innych dokumentów rządowych przygotowywanych w Inspektoracie.
6.
Na pisemne polecenie Głównego Inspektora lub Zastępcy Głównego Inspektora może być stosowany odrębny tryb opracowania i uzgodnienia projektów, o których mowa w ust. 2 pkt 4 i 5.
7.
Opracowanie projektu należy do merytorycznie właściwej komórki organizacyjnej Inspektoratu, zwaną dalej "komórką organizacyjną", zgodnie z zakresem działania komórek organizacyjnych określonym w niniejszym regulaminie, do której kompetencji należy całość lub przeważająca część zagadnień będących przedmiotem projektu. Ewentualne spory kompetencyjne dotyczące ustalenia właściwości komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za opracowanie projektu rozstrzyga Główny Inspektor.
8.
Przed sporządzeniem projektu oraz przed przekazaniem projektu do konsultacji publicznych, uzgodnień, opiniowania i konferencji uzgodnieniowej, komórka organizacyjna uzyskuje akceptację Głównego Inspektora. Ponadto na każdym etapie prac nad projektem komórka organizacyjna uzyskuje akceptację i parafę członka kierownictwa Inspektoratu bezpośrednio nadzorującego pracę danej komórki organizacyjnej, zgodnie z obowiązującym dokumentem pt. "Podział zadań i kompetencji w Kierownictwie Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska".
9.
Na etapie konsultacji publicznych, uzgodnień, opiniowania i organizowania konferencji uzgodnieniowej komórka organizacyjna za pośrednictwem Departamentu Prawnego Ministerstwa zamieszcza na stronach Rządowego Centrum Legislacji w zakładce: "Rządowy Proces Legislacyjny" projekt oraz wszelkie dokumenty dotyczące prac nad nim, w wersji elektronicznej (zeskanowane, w formacie PDF/A).

Przygotowywanie i uzgadnianie projektów

§  2.
1.
Przed przystąpieniem do opracowania projektu komórka organizacyjna dokonuje oceny przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych. Zakres dokonywania oceny komórka organizacyjna ustala w zależności od rodzaju oraz przedmiotu i zasięgu oddziaływania projektu.
2.
Wyniki oceny, o której mowa w ust. 1, komórka organizacyjna przedstawia:
1)
w przypadku projektu założeń projektu ustawy lub projektu ustawy opracowywanego bez uprzedniego przyjęcia przez Radę Ministrów założeń tego projektu - w teście regulacyjnym, obejmującym w szczególności:
a)
zidentyfikowanie rozwiązywanego problemu,
b)
określenie celu i istoty interwencji,
c)
informacje o konsultacjach przeprowadzonych przed rozpoczęciem prac nad opracowaniem projektu, a także o zakresie konsultacji publicznych i opiniowania projektu,
d)
wstępną analizę ekonomiczną, finansową i społeczną, w tym oszacowanie obciążeń regulacyjnych,
e)
porównanie z rozwiązaniami przyjętymi w innych krajach;
2)
w przypadku pozostałych projektów - w ocenie skutków regulacji, zwanej dalej "OSR", zawierającej:
a)
wskazanie podmiotów, na które oddziałuje projektowany akt normatywny,
b)
informację o konsultacjach przeprowadzonych przed opracowaniem projektu, a także o zakresie konsultacji publicznych i opiniowania projektu, w tym o obowiązku zasięgnięcia opinii określonych podmiotów wynikającym z przepisów odrębnych, w szczególności związków zawodowych i organizacji pracodawców,
c)
przedstawienie wyników analizy wpływu projektowanego aktu normatywnego w szczególności na:
podmioty, o których mowa w lit. a,
sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego,
rynek pracy,
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw,
d)
wskazanie źródeł finansowania, zwłaszcza jeżeli projekt pociąga za sobą obciążenie budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
e)
wskazanie źródeł danych i przyjętych do obliczeń założeń.
3.
Test regulacyjny i OSR komórka organizacyjna opracowuje na formularzach, których wzory są zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
4.
Przed przystąpieniem do opracowania projektu, komórka organizacyjna przygotowuje i przedstawia Głównemu Inspektorowi lub Zastępcy Głównego Inspektora do zatwierdzenia projekt:
1)
wniosku o wprowadzenie projektu założeń projektu ustawy, projektu ustawy albo projektu rozporządzenia Rady Ministrów do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów, opracowany na formularzu, którego wzór jest zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
2)
wniosku o wprowadzenie projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów do wykazu prac legislacyjnych Prezesa Rady Ministrów;
3)
wniosku o wprowadzenie projektu rozporządzenia Ministra do wykazu prac legislacyjnych Ministra. Wzór wniosku stanowi załącznik do procedury.
5.
Do projektów wniosków, o których mowa w ust. 4, właściwa komórka załącza odpowiednio test regulacyjny albo OSR.
6.
Wnioski, o których mowa w ust. 4, po zatwierdzeniu przez Głównego Inspektora lub Zastępcy Głównego Inspektora przedkłada się do zatwierdzenia Kierownictwu Resortu za pośrednictwem Departamentu Organizacji i Procedur.
§  3.
1.
Po dokonaniu czynności, o których mowa § 2 i wprowadzeniu projektu do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów lub Ministra komórka organizacyjna przystępuje niezwłocznie do sporządzenia projektu.
2.
Projekt założeń projektu ustawy przygotowywany przez komórkę organizacyjną obejmuje zwięzłe przedstawienie:
1)
celu projektowanej ustawy i istota proponowanych rozwiązań;
2)
zakresu przewidywanej regulacji;
3)
zasadniczych kwestii wymagających uregulowania, w tym zniesienia dotychczasowych lub powołania nowych organów lub instytucji.
3.
Odrębną część projektu założeń projektu ustawy stanowi test regulacyjny.
4.
Projekt aktu normatywnego komórka organizacyjna przygotowuje na odpowiednim szablonie opracowanym przez Rządowe Centrum Legislacji dostępnym w zakładce: "SZABLON PROJEKTU AKTU PRAWNEGO", z uwzględnieniem zasad techniki prawodawczej, określonych w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. Nr 100, poz. 908) oraz przepisów uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. - Regulaminu pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979).
5.
Do projektu aktu normatywnego komórka organizacyjna dołącza uzasadnienie obejmujące:
1)
wyjaśnienie potrzeby i celu wydania aktu;
2)
przedstawienie rzeczywistego stanu rzeczy w dziedzinie, która ma być unormowana;
3)
wykazanie różnic między dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym (przewidywane skutki prawne wejścia aktu w życie);
4)
oświadczenie co do zgodności projektu aktu z prawem Unii Europejskiej;
5)
ocenę czy projekt aktu podlega notyfikacji zgodnie z przepisami dotyczącymi funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
6.
Uzasadnienie projektów ustaw powinno odpowiadać wymaganiom określonym w ustawach oraz w Regulaminie Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
7.
Odrębną część uzasadnienia projektu aktu normatywnego stanowi OSR.
8.
Jeżeli projekt aktu normatywnego ma na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej, komórka organizacyjna dołącza dodatkowo:
1)
tabelaryczne zestawienie przepisów dyrektywy lub dyrektyw, których wdrożenie jest celem projektu oraz projektowanych przepisów prawa polskiego, zwaną dalej "tabelą zgodności";
2)
wyjaśnienie określające przyczyny wejścia w życie aktu normatywnego lub niektórych ich przepisów w danym terminie oraz zawierające informacje, czy proponowany termin wejścia w życie uwzględnia wymogi w zakresie terminów wdrożenia dyrektywy lub dyrektyw, zwane dalej "wyjaśnieniem terminu wejścia w życie";
3)
w przypadku gdy projekt ustawy zawiera przepisy, które wykraczają poza cel wdrożenia aktu normatywnego Unii Europejskiej - tabelaryczne zestawienie takich przepisów wraz z wyjaśnieniem niezbędności objęcia ich projektem, zwane dalej "odwróconą tabelą zgodności".
§  4.
1.
W przypadku opracowywania projektu ustawy przez Rządowe Centrum Legislacji, komórka organizacyjna współpracuje z Rządowym Centrum Legislacji przy opracowywaniu tego projektu, w tym przekazuje mu, zaakceptowane przez Głównego Inspektora lub Zastępcy Głównego Inspektora, szczegółowe propozycje rozwiązań niezbędnych do opracowania projektu ustawy oraz przedstawia informacje i wyjaśnienia dotyczące projektu ustawy, w tym informacje o wynikach zasięgnięcia opinii, dokonania konsultacji albo uzgodnienia założeń tego projektu ustawy.
2.
Komórka organizacyjna po otrzymaniu projektu ustawy opracowanego przez Rządowe Centrum Legislacji:
1)
dokonuje czynności, o których mowa w § 5 ust. 1;
2)
sporządza uzasadnienie do projektu ustawy, z pominięciem części, o której mowa w § 3 ust. 5 pkt 3, którą sporządza Rządowe Centrum Legislacji;
3)
sporządza OSR.
3.
W zależności od wyników uzgodnień, o których mowa w § 5 ust. 1, komórka organizacyjna:
1)
zgłasza uwagi Rządowemu Centrum Legislacji, albo
2)
przekazuje projekt wraz z OSR parafowany przez stanowisko do spraw legislacji

w Departamencie Organizacji i Procedur oraz członka kierownictwa Inspektoratu nadzorującego komórkę organizacyjną, do Głównego Inspektora celem akceptacji.

§  5.
1.
Komórka organizacyjna uzgadnia projekt w procesie uzgodnień wewnątrzresortowych z:
1)
komórkami organizacyjnymi Inspektoratu;
2)
komórkami organizacyjnymi Ministerstwa;
3)
jednostkami organizacyjnymi podległymi albo nadzorowanymi przez Ministra;
4)
organami podległymi albo nadzorowanymi przez Ministra;
5)
wojewódzkimi inspektorami

- do właściwości których należą zagadnienia będące przedmiotem projektu.

2.
Pismo przekazujące projekt, skierowany w ramach uzgodnień wewnątrzresortowych do komórek, jednostek i organów, o których mowa w ust. 1 pkt 2-5 podpisuje Główny Inspektor lub Zastępca Głównego Inspektora.
3.
Komórki organizacyjne Inspektoratu i Ministerstwa, jednostki i organy, o których mowa w ust. 1, zgłaszają uwagi do projektu w terminie wyznaczonym przez komórkę organizacyjną, jednak nie krótszym niż 3 dni. Nieprzedstawienie uwag w wyznaczonym terminie uważa się za brak zastrzeżeń do projektu.
4.
Rozbieżności powstałe w toku uzgodnień wewnątrzresortowych usuwa się w trybie roboczym.
5.
W przypadku, gdy rozbieżności nie zostaną usunięte w trybie roboczym, komórka organizacyjna odpowiedzialna za opracowanie projektu, przedkłada projekt wraz z tabelą rozbieżności i propozycją stanowiska członkowi kierownictwa Inspektoratu bezpośrednio nadzorującego komórkę, który wyznacza termin spotkania z udziałem zainteresowanych komórek, jednostek i organów w celu ostatecznego rozstrzygnięcia rozbieżności.
6.
Po przeprowadzeniu uzgodnień wewnątrzresortowych komórka organizacyjna przekazuje projekt do Departamentu Organizacji i Procedur w celu wstępnego uzgodnienia pod względem zgodności z prawem oraz poprawności redakcji i techniki legislacyjnej wyznaczając termin nie krótszy niż 7 dni.
7.
Komórka organizacyjna przekazuje projekt uzgodniony wewnątrzresortowo i parafowany przez dyrektora komórki organizacyjnej, Dyrektora Departamentu Organizacji i Procedur pod kątem redakcyjnym, zgodności z prawem lub zgodności z zasadami techniki prawodawczej oraz członka kierownictwa Inspektoratu bezpośrednio nadzorującego komórkę organizacyjną, Głównemu Inspektorowi w celu jego akceptacji.
8.
Po zaakceptowaniu projektu przez Głównego Inspektora komórka organizacyjna przekazuje projekt członkowi Kierownictwa Resortu nadzorującemu Głównego Inspektora, w celu jego parafowania.
9.
Komórka organizacyjna, za pośrednictwem Biura Ministra Ministerstwa, przekazuje parafowany przez członka Kierownictwa Resortu nadzorującego Głównego Inspektora projekt, na posiedzenie Kierownictwa Resortu w celu jego akceptacji.
§  6.
1.
Zaakceptowany projekt komórka organizacyjna (na podpis Głównego Inspektora lub Zastępcy Głównego Inspektora) kieruje do konsultacji publicznych i opiniowania, celem zebrania opinii wyznaczając termin nie krótszy niż:
1)
21 dni w przypadku projektu ustawy;
2)
14 dni w przypadku projektu założeń projektu ustawy;
3)
10 dni w przypadku projektu rozporządzenia;
4)
14 dni w przypadku projektów innych aktów normatywnych;
5)
7 dni w przypadku innych projektów niż wymienione w pkt 1-4.
2.
Skrócenie terminów do zajęcia stanowiska, o których mowa w ust. 1 wymaga szczegółowego uzasadnienia.
3.
Jeżeli zakres projektu dotyczy działalności związków zawodowych lub organizacji pracodawców, komórka organizacyjna na podpis Głównego Inspektora kieruje go do zaopiniowania reprezentatywnym organizacjom związkowym oraz pracodawcom w terminie nie krótszym niż 30 dni.
4.
Ze względu na ważny interes publiczny skrócenie terminu, o którym mowa w ust. 3, do 21 dni wymaga szczególnego uzasadnienia zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców oraz ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
5.
W przypadku projektu, który może wywrzeć istotne skutki prawne, społeczne lub gospodarcze komórka organizacyjna (na podpis Głównego Inspektora lub Zastępcy Głównego Inspektora) kieruje projekt za pośrednictwem Prezesa Rządowego Centrum Legislacji do zaopiniowania przez Radę Legislacyjną.
6.
W zależności od przedmiotu komórka organizacyjna (na podpis Głównego Inspektora lub Zastępcy Głównego Inspektora) kieruje projekt do zaopiniowania organom administracji rządowej lub innym organom i instytucjom państwowym, Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, organom opiniodawczo-doradczym Ministra, a także organom i instytucjom Unii Europejskiej, jeżeli wynika to z przepisów prawa Unii Europejskiej.
7.
Komórka organizacyjna analizuje opinie nadesłane w trakcie konsultacji publicznych i opiniowania. W przypadku uwzględnienia uwag komórka organizacyjna przygotowuje nową wersję projektu oraz aktualizuje test regulacyjny lub OSR. W przypadku nieuwzględnienia uwag sporządza zestawienie uwag ze wskazaniem podmiotu zgłaszającego uwagę i zajętym do niego stanowiskiem.
8.
Komórka organizacyjna sporządza raport z konsultacji publicznych i opiniowania, w którym zamieszcza:
1)
omówienie wyników konsultacji publicznych i opiniowania, w tym wskazanie podmiotów, które przedstawiły stanowisko lub opinię oraz omówienie tych stanowisk i opinii i odniesienie się do nich;
2)
przedstawienie wyników zasięgnięcia opinii organów i instytucji Unii Europejskiej;
3)
wskazanie podmiotów, które zgłosiły zainteresowanie pracami nad projektem w trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa,

a także informację o kolejności wniesienia tych zgłoszeń albo informację o ich braku.

§  7.
1.
Komórka organizacyjna (na podpis Głównego Inspektora lub Zastępcy Głównego Inspektora) kieruje projekt do uzgodnień członkami Rady Ministrów, Szefem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz Rządowym Centrum Legislacji w terminie, o którym mowa w § 6 ust. 1.
2.
Komórka organizacyjna może nie kierować projektu ustawy opracowanego na podstawie założeń projektu ustawy przyjętych przez Radę Ministrów do uzgodnień. W takim przypadku komórka organizacyjna przedstawia projekt wraz z uzasadnieniem:
1)
ministrowi właściwemu do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, celem uzyskania opinii o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej;
2)
Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, celem:
a)
zajęcia stanowiska dotyczącego OSR,
b)
oceny zgodności projektu ustawy z przyjętymi założeniami.
3.
W wyniku zgłoszonych uwag komórka organizacyjna przygotowuje zestawienie uwag wraz ze propozycją stanowiska Głównego Inspektora.
4.
W przypadku zgłoszonych licznych uwag komórka organizacyjna może zorganizować konferencję uzgodnieniową jeżeli uzna, że jej przeprowadzenie przyczyni się do właściwego prowadzenia uzgodnień lub opiniowania projektu. Zaproszenie na konferencję uzgodnieniową (na podpis Głównego Inspektora lub Zastępcy Głównego Inspektora) wraz z dokumentami, o których mowa w ust. 3, przesyła się nie później niż na 7 dni przed dniem konferencji.
5.
Po zakończeniu uzgodnień komórka organizacyjna opracowuje nową wersję projektu, dokonuje aktualizacji testu regulacyjnego i OSR uwzględniającą wyniki uzgodnień albo sporządza protokół rozbieżności, w którym omawia zgłoszone uwagi oraz przyczyny ich nieuwzględnienia.
6.
W przypadku projektu rozporządzenia ministra nie sporządza się protokołu rozbieżności, o którym mowa w ust. 5.
7.
W przypadku wprowadzenia istotnych zmian, komórka organizacyjna (na podpis Głównego Inspektora lub Zastępcy Głównego Inspektora) nową wersję projektu przekazuje podmiotom, którym przekazał do zaopiniowania w ramach uzgodnień i konsultacji publicznych.
8.
Uzgodniony projekt, po zaakceptowaniu przez Głównego Inspektora, komórka organizacyjna przekazuje do Departamentu Prawnego Ministerstwa w celu jego dalszego procedowania.
9.
Komórka organizacyjna współpracuje z Departamentem Prawnym Ministerstwa w kolejnych etapach procedowania projektu, w szczególności uczestniczy wraz z przedstawicielami Departamentu Prawnego Ministerstwa w posiedzeniach Komisji Prawniczej.

Załącznik Nr  3

Procedura opiniowania projektów dokumentów rządowych inicjowanych przez inne naczelne i centralne organy administracji rządowej

1.
Przez projekty dokumentów rządowych rozumie się projekty, o których mowa w § 1a pkt 1 uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. - Regulaminu pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.), zwanych dalej "projektami".
2.
Ilekroć w niniejszym załączniku jest mowa o "komórce organizacyjnej", rozumie się przez to merytorycznie właściwą komórkę organizacyjną Inspektoratu, do której kompetencji należy całość lub przeważająca część zagadnień będących przedmiotem projektu.
3.
Projekty inicjowane przez innych ministrów (kierowników urzędów centralnych) i przesyłane do Inspektoratu przy piśmie przewodnim właściwego ministra, kierownika urzędu centralnego lub przekazane do zaopiniowania przez Departament Prawny Ministerstwa, kierowane są do Departamentu Organizacji i Procedur, który koordynuje prace w Inspektoracie nad opiniowaniem tych projektów.
4.
W przypadku skierowania do Inspektoratu projektów przez komórki organizacyjne Ministerstwa, w ramach uzgodnień wewnątrzresortowych, projekty te kierowane są do Departamentu Organizacji i Procedur, który koordynuje prace w Inspektoracie nad opiniowaniem tych projektów.
5.
W przypadku gdy zakres przedmiotowy projektu mieści się w kompetencjach Inspekcji Departament Organizacji i Procedur kieruje projekt do komórek organizacyjnych, określając na karcie obiegowej dołączonej do projektu, termin przedstawienia stanowiska do projektu.
6.
Komórki organizacyjne przekazują projekt stanowiska w formie konkretnych propozycji zmian, w szczególności brzmienie przepisu, wraz ze szczegółowym uzasadnieniem, w formie papierowej i elektronicznej (w formacie doc) do Departamentu Organizacji i Procedur. Za terminowe przedstawienie propozycji odpowiada kierownik komórki opiniującej dany projekt. Niedotrzymanie terminu, o którym mowa w ust. 5, może skutkować nieuwzględnieniem stanowiska przez komórkę organizacyjną Ministerstwa koordynującą projekt.
7.
W przypadku projektów inicjowanych przez innych ministrów (kierowników urzędów centralnych) i przesyłanych do Głównego Inspektora, projekt stanowiska opracowany w Departamencie Organizacji i Procedur Inspektoratu przedstawiany jest do podpisu Głównemu Inspektorowi.
8.
W przypadku projektów inicjowanych przez innych ministrów (kierowników urzędów centralnych) i przesyłanych przez Departament Prawny Ministerstwa do Inspektoratu, stanowisko Inspektoratu przekazywane jest do Departamentu Prawnego Ministerstwa po podpisaniu przez Dyrektora Departamentu Organizacji i Procedur.
9.
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, stanowisko Inspektoratu przekazywane jest do komórek organizacyjnych Ministerstwa po podpisaniu przez Dyrektora Departamentu Organizacji i Procedur.
10.
Rozbieżności dotyczące stanowiska Inspektoratu do opiniowanego projektu Departament Organizacji i Procedur przedkłada, zgodnie z obowiązującym dokumentem pt. "Podział zadań i kompetencji w Kierownictwie Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska", do rozstrzygnięcia Głównemu Inspektorowi, Zastępcy Głównego Inspektora lub Dyrektorowi Generalnemu.
11.
W przypadku zaproszenia do wzięcia udziału w konferencji uzgadniającej przez inicjatora zewnętrznego projektu, udział w tej konferencji bierze przedstawiciel komórki organizacyjnej, która zgłaszała uwagi, a gdy oprócz zastrzeżeń merytorycznych projekt nasuwa uwagi formalno - prawne, na wniosek tej komórki, również prawnik z Departamentu Organizacji i Procedur.

Załącznik Nr  4

Procedura notyfikowania projektów aktów prawnych zawierających przepisy techniczne

§  1.
1.
Niniejsza procedura określa zasady funkcjonowania systemu notyfikacji projektów aktów prawnych zawierających przepisy techniczne, w szczególności zasady postępowania z projektami aktów prawnych opracowywanych w Inspektoracie, które na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597) podlegają procedurze notyfikacyjnej.
2.
Ilekroć w niniejszym załączniku jest mowa o "komórce organizacyjnej", rozumie się przez to merytorycznie właściwą komórkę organizacyjną Inspektoratu, do której kompetencji należy całość lub przeważająca część zagadnień będących przedmiotem projektu.
3.
Jeżeli w przepisach niniejszej procedury jest mowa o projekcie należy przez to rozumieć projekt aktu normatywnego przygotowywany w Inspektoracie, zgodnie z "Procedurą przygotowywania i uzgadniania projektów założeń projektów ustaw oraz projektów ustaw, rozporządzeń, obwieszczeń w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska", stanowiącą załącznik nr 2 do regulaminu.
§  2.
1.
Po przeprowadzeniu uzgodnień wewnątrzresortowych komórka organizacyjna przekazuje projekt do Departamentu Organizacji i Procedur wraz z precyzyjną informacją, czy zawiera on przepisy techniczne, powodujące konieczność rozpoczęcia procedury notyfikacyjnej lub czy wyłącza on zasadę swobodnego przepływu towarów.
2.
Informację, o której mowa w ust. 1, podpisuje kierownik komórki organizacyjnej lub upoważniony przez niego zastępca.
3.
Departament Organizacji i Procedur przygotowuje na podpis Głównego Inspektora pismo przekazujące projekt, zaakceptowany przez Głównego Inspektora, wraz z informacją, o której mowa w ust. 1, Departamentowi Prawnemu Ministerstwa.
§  3.
1.
Jeżeli projekt zawiera przepisy techniczne, powodujące konieczność rozpoczęcia procedury notyfikacyjnej, po przeprowadzeniu konsultacji i uzgodnień międzyresortowych komórka organizacyjna przekazuje do Departamentu Organizacji i Procedur wraz z projektem następujące dokumenty:
1)
wypełniony formularz notyfikacyjny;
2)
szczegółowe uzasadnienie potrzeby wydania danego przepisu technicznego;
3)
akt prawny, zawierający przepis upoważniający do wydania notyfikowanego aktu lub inny akt prawny, jeżeli jest to niezbędne do prawidłowej oceny skutków przepisu technicznego, a nie zostały one uprzednio przekazane Komisji Europejskiej;
4)
w przypadku aktu prawnego zawierającego przepisy wprowadzające ograniczenia dotyczące substancji lub preparatów chemicznych ze względu na ochronę zdrowia, ochronę konsumentów albo ochronę środowiska - informacje dotyczące tych substancji lub preparatów, możliwych do zastosowania ich odpowiedników oraz analizę przewidywanego wpływu tych substancji i preparatów na zdrowie, ochronę konsumentów lub środowiska, wraz z oceną ryzyka.
§  4.
1.
Departament Organizacji i Procedur przygotowuje na podpis Głównego Inspektora pismo wraz z zaakceptowanym przez Głównego Inspektora projektem oraz załączonymi do niego dokumentami, o których mowa w § 3 i przekazuje do Departamentu Prawnego Ministerstwa w celu przeprowadzenia analizy dokumentów, a następnie skierowania do krajowego koordynatora systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
2.
Do czasu otrzymania informacji od krajowego koordynatora systemu notyfikacji norm i aktów prawnych o uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Europejskiej o notyfikowanym projekcie, dalszych prac legislacyjnych nad projektem nie prowadzi się.
§  5.
1.
W przypadku, gdy akt prawny zawiera powołanie się na normę, notyfikacji można dokonać przez poinformowanie o zamiarze przyjęcia aktu prawnego ze wskazaniem tej normy.
2.
W przypadku, gdy akt prawny podlega jednocześnie innej procedurze informowania Komisji Europejskiej, na podstawie przepisów odrębnych, notyfikacji można dokonać przez dołączenie do informacji przesłanej w ramach tej procedury oświadczenia, że stanowi ona również notyfikację norm i przepisów technicznych.
§  6.
1.
W przypadku przekazania przez Departament Prawny Ministerstwa stanowiska Komisji Europejskiej zawierającego komentarze bądź uwagi do projektu, Departament Organizacji i Procedur niezwłocznie przekazuje to stanowisko komórce organizacyjnej, celem ustosunkowania się i przygotowania poprawionej wersji projektu.
2.
Komórka organizacyjna rozpatruje stanowisko, o którym mowa w ust. 1 oraz, w przypadku gdy w stanowisku tym zawarte są:
1)
komentarze - bierze je pod uwagę w dalszych pracach nad projektem aktu prawnego;
2)
szczegółowe uwagi - przygotowuje, w razie potrzeby w uzgodnieniu z innymi zainteresowanymi resortami, informacje o działaniach, jakie będą podjęte w związku z tymi uwagami.
3.
Poprawiony projekt, wraz z informacjami, o których mowa w ust. 2 pkt 2, komórka organizacyjna przekazuje do Departamentu Organizacji i Procedur w wyznaczonym terminie.
4.
Po przeprowadzeniu analizy materiałów, o których mowa w ust. 3, Departament Organizacji i Procedur przekazuje je do Departamentu Prawnego Ministerstwa w terminie 10 dni od dnia otrzymania stanowiska Komisji Europejskiej.
5.
Po otrzymaniu informacji od Departamentu Prawnego Ministerstwa o uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Europejskiej o poprawionym tekście projektu aktu prawnego, Departament Organizacji i Procedur niezwłocznie przekazuje tę informację komórce organizacyjnej celem podjęcia wstrzymanych czynności legislacyjnych.
§  7.
1.
W przypadku otrzymania od Departamentu Prawnego Ministerstwa projektu aktu prawnego przygotowanego w państwie członkowskim Unii Europejskiej, Departament Organizacji i Procedur przekazuje ten projekt, w trybie legislacji obiegowej, do komórek organizacyjnych, celem sporządzenia stanowiska oraz ewentualnego zgłoszenia uwag do projektu.
2.
Komórka organizacyjna przygotowuje stanowisko, o którym mowa w ust. 1 i przekazuje je do Departamentu Organizacji i Procedur.
3.
Departament Organizacji i Procedur, po przeprowadzeniu analizy stanowiska, o którym mowa w ust. 2, przekazuje je do Departamentu Prawnego Ministerstwa w terminie 14 dni od dnia otrzymania projektu.
§  8.
Jeżeli po dokonaniu notyfikacji do projektu aktu prawnego zawierającego przepisy techniczne wprowadzone zostały istotne zmiany, w szczególności dodano lub zaostrzono specyfikacje techniczne lub inne wymagania albo przyspieszono termin ich wprowadzenia, projekt ten podlega ponownej procedurze notyfikacyjnej.
§  9.
1.
O ile wydany (opublikowany) akt prawny wyłącza zasadę swobodnego przepływu towarów, komórka organizacyjna niezwłocznie przygotowuje i przekazuje do Departamentu Organizacji i Procedur następujące dokumenty:
1)
tekst wydanego (opublikowanego) aktu prawnego wraz z wypełnionym formularzem, którego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych;
2)
pełny tekst załączników do aktu prawnego, o ile krajowy koordynator systemu notyfikacji norm i aktów prawnych wyraził takie żądanie;
3)
wnioski o przekazanie załączników i dodatkowych informacji do aktów prawnych wyłączających stosowanie zasady swobodnego przepływu towarów, wydanych i notyfikowanych przez państwa członkowskie Unii Europejskiej.
2.
Dokumenty, o których mowa w ust. 1, Departament Organizacji i Procedur przekazuje do Departamentu Prawnego Ministerstwa niezwłocznie po ich otrzymaniu z komórki organizacyjnej.

Załącznik Nr  4a

Procedura postępowania z aktami normatywnymi transponującymi dyrektywy Prawa Unijnego

§  1.
W przypadku gdy akt normatywny transponuje dyrektywy prawa unijnego, merytorycznie właściwa komórka organizacyjna Inspektoratu, wyznaczona przez Głównego Inspektora, do której kompetencji należy całość lub przeważająca część zagadnień będących przedmiotem aktu normatywnego, zwana dalej "komórką organizacyjną", sporządza szczegółowy wykaz dyrektyw prawa unijnego transponowanych przez ten akt.
§  2.
Jeżeli akt normatywny dokonuje samodzielnie całkowitej transpozycji danej dyrektywy prawa unijnego, lub dokonuje całkowitej transpozycji, jako ostatni z kilku aktów normatywnych częściowo transponujących przepisy danej dyrektywy, komórka organizacyjna sporządza tabelę zgodności dla danej dyrektywy.
§  3.
Tabela zgodności, o której mowa w § 2, powinna zawierać:
1)
tytuł i numer dyrektywy;
2)
listę wszystkich aktów normatywnych transponujących dyrektywę;
3)
szczegółowy wykaz przepisów dyrektywy wraz z transponującymi je przepisami właściwych aktów normatywnych.
§  4.
1.
Wykaz, o którym mowa w § 1, oraz tabelę zgodności, o której mowa w § 2, komórka organizacyjna przekazuje do Departamentu Organizacji i Procedur w terminie 7 dni od dnia opublikowania aktu normatywnego w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Departament Organizacji i Procedur w terminie 7 dni od otrzymania dokumentów, o których w mowa w ust. 1, przekazuje je do Departamentu Prawnego Ministerstwa w celu dokonania notyfikacji aktu normatywnego Komisji Europejskiej w ramach Systemu Notyfikacji Krajowych Środków Wykonawczych.
§  5.
Procedurę określoną w § 1-4 stosuje się odpowiednio w przypadku wydania przez Unię Europejską dyrektyw kodyfikacyjnych lub takich, które już przed wejściem w życie były częściowo lub w całości przetransponowane do prawa krajowego, przy czym termin, o którym mowa w § 4 ust. 1 wynosi 14 dni i liczy się go od dnia opublikowania dyrektywy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Załącznik Nr  5

  5 (uchylony).

1 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 1-3 zarządzenia nr 3 z dnia 11 maja 2012 r. (Dz.Urz.GIOŚ.12.6) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 maja 2012 r.
2 Załącznik § 3 ust. 5 uchylony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 2 z dnia 30 czerwca 2014 r. (Dz.Urz.GIOŚ.2014.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 2014 r.
3 Załącznik § 16 pkt 10 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 1 z dnia 20 marca 2012 r. (Dz.Urz.GIOŚ.12.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 marca 2012 r.
4 Załącznik nr 2:

-zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 1 z dnia 17 kwietnia 2014 r. (Dz.Urz.GIOŚ.2014.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 kwietnia 2014 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 2 z dnia 30 czerwca 2014 r. (Dz.Urz.GIOŚ.2014.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 2014 r.

5 Załącznik nr 5 uchylony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 2 z dnia 30 czerwca 2014 r. (Dz.Urz.GIOŚ.2014.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 2014 r.