Nadanie regulaminu organizacyjnego Głównemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska.
Dz.Urz.MŚiGIOŚ.2010.4.92
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 3
GŁÓWNEGO INSPEKTORA OCHRONY ŚRODOWISKA
z dnia 30 grudnia 2010 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska
ZAŁĄCZNIK 1
REGULAMIN ORGANIZACYJNY GŁÓWNEGO INSPEKTORATU OCHRONY ŚRODOWISKA
REGULAMIN ORGANIZACYJNY GŁÓWNEGO INSPEKTORATU OCHRONY ŚRODOWISKA
I.
Postanowienia wstępne
Postanowienia wstępne
II.
Kierownictwo Inspektoratu
Kierownictwo Inspektoratu
III.
Organizacja i zasady działania Inspektoratu
Organizacja i zasady działania Inspektoratu
IV.
Uprawnienia do podejmowania decyzji oraz podpisywania dokumentów i pism
Uprawnienia do podejmowania decyzji oraz podpisywania dokumentów i pism
V.
Ogólne zadania komórek organizacyjnych
Ogólne zadania komórek organizacyjnych
VI.
Szczegółowe zadania komórek organizacyjnych
Szczegółowe zadania komórek organizacyjnych
1) prowadzenie spraw związanych z realizacją przez Głównego Inspektora zadań kontrolnych określonych w art. 2 ust. 1, oraz zadań określonych w art. 16 ustawy z dnia 20 lipca 1991 roku o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2007 r. Nr 44, poz. 287, z późn. zm.);
2) opracowywanie projektów programów i ogólnych kierunków działalności kontrolnej Inspekcji, we współpracy z innymi departamentami, pozostających w kompetencji Głównego Inspektora oraz koordynacja tej działalności;
3) koordynacja i realizacja zadań kontrolnych Inspekcji, w zakresie o którym mowa w pkt 1, a w szczególności:
a) opracowywanie zasad przeprowadzania kontroli oraz doskonalenie metod i form działalności kontrolnej,
b) prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem specjalnego nadzoru inspekcyjnego nad określonymi grupami zakładów, w tym posiadających instalacje objęte obowiązkiem uzyskania pozwolenia zintegrowanego oraz mogące znacząco oddziaływać na środowisko,
c) opracowywanie projektów programów cykli kontrolnych o zasięgu ponadwojewódzkim,
d) upowszechnianie raportów, wniosków i rekomendacji z przeprowadzanych cykli kontrolnych oraz uwag i sugestii komisji parlamentarnych w tym zakresie,
e) analizowanie wyników kontroli przeprowadzanych przez Inspekcję;
4) prowadzenie spraw związanych ze współpracą z innymi organami administracji publicznej, w szczególności z Głównym Inspektoratem Sanitarnym, Głównym Lekarzem Weterynarii, Urzędem Transportu Kolejowego, a także z Policją i organami ścigania - w zwalczaniu przestępstw przeciwko środowisku, Szefem Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych - w zakresie niezbędnym do realizacji jego zadań ustawowych, Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, a także z organizacjami społecznymi;
5) przyjmowanie oraz rozpatrywanie skarg i wniosków w zakresie pozostającym w kompetencji Departamentu, a także prowadzenie elektronicznej bazy skarg i wniosków obejmującej wszystkie komórki organizacyjne;
6) prowadzenie postępowań administracyjnych w II instancji, w związku z naruszeniem przez podmioty wymogów ochrony środowiska, w sprawach niezastrzeżonych do właściwości innych komórek Inspektoratu, w tym:
a) udział w postępowaniu przed Naczelnym i Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie,
b) prowadzenie nadzoru i analiz w zakresie orzecznictwa administracyjnego wojewódzkich inspektorów;
7) prowadzenie spraw związanych z zadaniami Inspekcji wynikającymi z ustawy z dnia 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 281, poz. 2784, z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 oraz z 2009 r. Nr 215, poz. 1664);
8) prowadzenie spraw związanych z udziałem Inspekcji w pracach organizacji międzynarodowych oraz realizacją programów pomocowych i strukturalnych, w zakresie właściwości Departamentu, a w szczególności dotyczących:
a) udziału Inspekcji w realizacji "Programu Operacyjnego dla wykorzystania środków finansowych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego, zatwierdzonego przez Radę Ministrów w dniu 26 lipca 2005 roku",
b) współpraca z siecią do spraw wdrażania i egzekwowania Prawa ochrony środowiska (IMPEL);
9) tworzenie i prowadzenie Krajowego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń (Krajowy PRTR);
10) wdrażanie w Inspekcji Rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniającego dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE;
11) prowadzenie rejestru szkód w środowisku w oparciu o ustawę z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz. U. Nr 75, poz. 493 oraz z 2008 r. Nr 138, poz. 865 i Nr 199, poz. 1227);
12) nadzór na realizacją zadań dotyczących monitorowania i kontrolowania jakości paliw, w tym przygotowywanie rocznych raportów dotyczących zawartości siarki w ciężki oleju opałowym oraz oleju do silników statków żeglugi śródlądowej w oparciu o ustawę z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. Nr 169, poz. 1200, z 2008 r. Nr 157, poz. 976 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97);
13) zbieranie, analizowanie i przekazywanie rocznych raportów wojewódzkich do Ministra, zgodnie z art. 286a ustawy Prawo ochrony środowiska;
14) koordynacja działań kontrolnych wojewódzkich inspektoratów, wydawanie decyzji, o których mowa w art. 10 ust. 3 oraz wykonywanie zadań związanych z opracowywaniem rocznych raportów o funkcjonowaniu gospodarki bateriami i akumulatorami oraz zużytymi bateriami i akumulatorami, o których mowa w art. 72 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (Dz. U. Nr 79, poz. 666);
15) prowadzenie spraw związanych z rozpoznawaniem i oceną zagrożeń z zakresu poważnych awarii, a w szczególności:
a) prowadzenie z upoważnienia Głównego Inspektora kontroli podmiotów przedsiębiorstw i zakładów, których działalność może spowodować poważną awarię,
b) koordynowanie i okresowe analizowanie działalności wojewódzkich inspektoratów w zakresie przeciwdziałania poważnym awariom oraz stosowania ustawy o substancjach i preparatach chemicznych,
c) opracowywanie analiz dotyczących lokalizacji i oceny ryzyka wszystkich obiektów mogących być sprawcami poważnych awarii, jak również występowania poważnych awarii w Rzeczypospolitej Polskiej;
16) prowadzenie rejestrów:
a) zakładów, których działalność może być przyczyną wystąpienia poważnej awarii,
b) poważnych awarii objętych obowiązkiem zgłoszenia do Głównego Inspektora;
17) prowadzenie spraw związanych ze współpracą Głównego Inspektora z zagranicą w zakresie poważnych awarii, a w szczególności:
a) prowadzenie punktu kontaktowego ds. informowania o poważnych awariach oraz sekretariatu Konwencji EKG ONZ w sprawie transgranicznych skutków awarii przemysłowych,
b) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem zadań władzy kompetentnej w rozumieniu dyrektywy SEVESO II;
18) prowadzenie spraw związanych z przeciwdziałaniem poważnym awariom, a w szczególności:
a) inicjowanie działań tworzących warunki zapobiegania poważnym awariom oraz usuwania ich skutków i przywracania środowiska do stanu właściwego,
b) utrzymywanie całodobowej gotowości na wypadek wystąpienia zdarzeń o znamionach poważnych awarii, koordynacja dyżurów w Inspekcji oraz współpraca w tym zakresie z właściwymi instytucjami, a w razie potrzeby sporządzanie w trybie pilnym meldunków dziennych dla Głównego Inspektora,
c) prowadzenie szkoleń, ćwiczeń oraz udzielanie pomocy i instruktażu dla organów władzy publicznej oraz podmiotów, których działalność może spowodować poważną awarię,
d) opracowywanie projektów zasad regulujących postępowanie wojewódzkich inspektorów oraz ich współdziałanie z innymi organami administracji publicznej w przypadku powstania poważnych awarii,
e) koordynowanie współpracy dwustronnej wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska z państwami sąsiadującymi w zakresie rozpoznawania zagrożeń oraz współdziałania z odpowiednimi organami administracji morskiej w zakresie zapobiegania poważnym awariom w strefie nadmorskiej;
19) realizacja zadań Inspekcji w zakresie zapobiegania poważnym awariom, wynikających z klęsk żywiołowych lub działań terrorystycznych, a w szczególności opracowywanie informacji dla Głównego Inspektora lub jego przedstawiciela biorącego udział w pracach Rządowego Centrum Bezpieczeństwa;
20) prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad usuwaniem skutków poważnych awarii, mających na celu przywrócenie środowiska do stanu właściwego;
21) prowadzenie spraw związanych ze współpracą z Komendą Główną Państwowej Straży Pożarnej w zakresie współdziałania z krajowym punktem kontaktowym Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej do spraw udzielania pomocy w zakresie ratownictwa ekologicznego (KCKRiOL);
22) współpraca z instytucjami właściwymi do spraw ratownictwa ekologicznego.
1) realizacja zadań w zakresie kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu, w tym:
a) współpraca z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie bieżącego przekazywania informacji dotyczących kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu,
b) współdziałanie z organami nadzoru rynku innych państw członkowskich i z krajowymi organami wyspecjalizowanymi w zakresie przeciwdziałania wprowadzaniu do obrotu wyrobów niezgodnych z wymaganiami celem "doszczelniania" kontroli rynku;
2) realizacja zadań związanych z recyklingiem pojazdów wycofanych z eksploatacji, w tym prowadzenie spraw związanych z kontrolą spełniania obowiązku zapewnienia sieci zbierania pojazdów oraz zawiadomieniami o podjęciu działalności w zakresie wprowadzania pojazdów;
3) realizowanie zadań Głównego Inspektora jako organu właściwego w zakresie międzynarodowego obrotu odpadami, w tym:
a) prowadzenie postępowań administracyjnych wraz z przygotowaniem projektów postanowień i decyzji w zakresie wysyłki odpadów poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przywozu odpadów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i tranzytu odpadów przez terytorium kraju,
b) wykonywanie zadań korespondenta wyznaczonego zgodnie z art. 54 rozporządzenia WE Nr 1013/2006,
c) prowadzenie spraw związanych ze współpracą z właściwymi organami innych państw, Inspekcją Transportu Drogowego, Urzędem Transportu Kolejowego, Służbą Celną, Strażą Graniczną, Policją, jak również innymi organami ścigania oraz organizacjami społecznymi, zwłaszcza w zakresie nielegalnego międzynarodowego przemieszczania odpadów;
4) wykonywanie zadań merytorycznych wynikających z udziału Rzeczpospolitej Polskiej w Konwencji Bazylejskiej, w tym realizacja zadań Krajowego Sekretariatu Konwencji Bazylejskiej;
5) współpraca z siecią ds. wdrażania i egzekwowania prawa ochrony środowiska w zakresie IMPEL (międzynarodowe przemieszczanie);
6) wykonywanie zadań Głównego Inspektora wynikających z ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, a w szczególności:
a) realizacja zadań związanych z prowadzeniem rejestru podmiotów zajmujących się wprowadzaniem sprzętu eklektycznego i elektronicznego oraz gospodarowaniem zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym,
b) realizacja zadań z zakresu prowadzenia bazy danych o sprzęcie i zużytym sprzęcie w tym analiza i weryfikacja przesyłanych sprawozdań oraz opracowanie raportów rocznych dla Ministra,
c) przygotowywanie projektów decyzji Głównego Inspektora w zakresie rozliczania zabezpieczenia finansowego oraz opłat produktowych zgodnie z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;
7) prowadzenie spraw związanych z kontrolą postępowania z genetycznie zmodyfikowanymi organizmami (GMO);
8) rozpatrywanie odwołań od decyzji wydanych przez wojewódzkich inspektorów w sprawach z zakresu kompetencji Departamentu, a także udział w postępowaniu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie;
9) wykonywanie zadań Głównego Inspektora związanych z prowadzeniem rejestru wprowadzających baterie i akumulatory oraz prowadzących zakłady przetwarzania zużytych baterii i akumulatorów, wynikających z ustawy o bateriach i akumulatorach.
1) opracowywanie wieloletnich programów PMŚ, w tym wytycznych i aktualizacji oraz opiniowanie wojewódzkich programów monitoringu środowiska, a także analiza stanu ich realizacji;
2) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem badań i ocen stanu środowiska z uwzględnieniem prognoz praż koordynacją innych prac dotyczących PMŚ, w tym spraw związanych z wdrażaniem wymagań Unii Europejskiej oraz z realizacją zadań merytorycznych wynikających z konwencji i innych umów międzynarodowych, w tym zakresie;
3) wykonywanie zadań krajowego laboratorium referencyjnego i wzorcującego w zakresie badań powietrza atmosferycznego;
4) nadzór nad jakością badań powietrza atmosferycznego wykonywanych przez laboratoria wojewódzkich inspektoratów i ich delegatur poprzez:
a) organizowanie i wykonywanie interkalibracyjnych porównań miedzylabotaryjnych przez Głównego Inspektora,
b) ujednolicanie metod i procedur badawczych,
c) wdrażanie nowych metod badawczych,
d) szkolenie pracowników laboratoriów wojewódzkich inspektoratów i ich delegatur w zakresie nowych metod badawczych,
e) gromadzenie i rozpowszechnianie informacji dotyczących metod badawczych stosowanych przez laboratoria referencyjne państw członkowskich Unii Europejskiej;
5) prowadzenie spraw związanych z współpracą z innymi organami administracji publicznej i jednostkami naukowo-badawczymi w zakresie realizacji PMŚ;
6) prowadzenie spraw dotyczących zapewnienia nadzoru merytorycznego nad bazami danych PMŚ administrowanymi przez Wydział Informatyzacji Inspekcji;
7) przygotowywanie projektów aktów wykonawczych, w tym udział w transpozycji przepisów UE w zakresie właściwości Departamentu oraz współuczestnictwo w procesie legislacyjnym;
8) prowadzenie spraw w zakresie wdrażania systemów jakości w podsystemach monitoringowych, w tym:
a) koordynowanie wdrażania systemów zapewnienia jakości w laboratoriach Inspekcji, w tym organizowanie - we współpracy z innymi jednostkami organizacyjnymi - międzylaboratoryjnych badań porównawczych oraz szkoleń dla wojewódzkich inspektoratów i jednostek współpracujących w zakresie doskonalenia technik analitycznych i systemów pomiarowych,
b) prowadzenie współpracy z Polskim Komitetem Normalizacyjnym, Polskim Centrum Akredytacji, Polskim Centrum Badań i Certyfikacji i Głównym Urzędem Miar;
9) prowadzenie spraw związanych z informowaniem o stanie środowiska, a w szczególności:
a) opracowywanie cyklicznych raportów tematycznych, wieloletnich raportów o stanie środowiska w Polsce oraz monografii dotyczących występowania różnych zagrożeń w środowisku, a także innych materiałów informacyjnych i metodycznych związanych z funkcjonowaniem PMŚ;
b) udostępnianie informacji uzyskanych w ramach PMŚ;
c) prowadzenie i upowszechnianie serii wydawniczej "Biblioteka Monitoringu Środowiska";
10) prowadzenie spraw wynikających ze współpracy międzynarodowej, a w szczególności:
a) udział w pracach grup roboczych krajowych i międzynarodowych, związanych z badaniami i oceną stanu środowiska (w tym udział merytoryczny w pracach GMES w przedmiotowym zakresie), na podstawie upoważnienia Głównego Inspektora lub Ministra,
b) prowadzenie krajowego punktu kontaktowego ds. współpracy z Europejską Agencją Środowiska i europejską siecią informacji i obserwacji środowiska (EIONET), jak również zapewnienie realizacji zadań wynikających z planu prac Agencji,
c) przygotowywanie informacji, w ramach współpracy z OECD, o stanie środowiska w Polsce oraz koordynacja prac na poziomie krajowym związanych z przygotowaniem takiej informacji,
d) prowadzenie spraw związanych z udziałem Polski w europejskim ćwiczeniu interkalibracji metod oceny biologicznych elementów stanu wód;
11) koordynacja prac w zakresie statystyki publicznej, wynikających ze współpracy z Głównym Urzędem Statystycznym;
12) prowadzenie spraw związanych z planowaniem, pozyskiwaniem i wykorzystaniem środków budżetowych i pozabudżetowych na realizację PMŚ;
13) opracowywanie projektów dokumentów programowych oraz prowadzenie - we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi oraz wojewódzkimi inspektoratami - spraw związanych z analizą stanu wyposażenia laboratoriów Inspekcji, określaniem i wdrażaniem nowych metodyk analitycznych i kontrolno-pomiarowych oraz metodyk referencyjnych w badaniach środowiskowych;
14) opracowywanie - we współpracy z innymi jednostkami organizacyjnymi Inspekcji - programów modernizacji wyposażenia sieci pomiarowych i laboratoriów, w tym założeń ich specjalizacji, biorąc pod uwagę unifikację i optymalizację wykorzystania aparatury kontrolno-pomiarowej oraz prowadzenie zakupów tej aparatury,
15) prowadzenie spraw związanych z koordynacją współpracy z Narodowym Funduszem w zakresie planowania i wydatkowania środków inwestycyjnych oraz nieinwestycyjnych przeznaczonych na realizację zadań Inspekcji, jak również opiniowanie wniosków do Narodowego Funduszu kierowanych przez inne podmioty lub komórki organizacyjne w tym zakresie;
16) prowadzenie spraw związanych z wykorzystaniem środków pomocowych UE na organizację laboratoriów i dostosowanie badań środowiskowych do wymagań wspólnoty;
17) udział w realizacji zadań wynikających z Konwencji Helsińskiej.
1) prowadzenie spraw związanych z:
a) opracowywaniem strategicznych i rocznych planów pracy Inspekcji oraz Inspektoratu w dostosowaniu do wymagań Polityki Ekologicznej Państwa i legislacji UE,
b) opracowaniem sprawozdań z realizacji zadań przez Inspekcję;
c) organizacją Inspektoratu i wojewódzkich inspektoratów, przygotowywanie projektów rozstrzygnięć w sprawie sporów kompetencyjnych w Inspektoracie do decyzji Głównego Inspektora;
2) zapewnienie doradztwa, w zakresie swojej właściwości, związanego z realizacją zadań przez Głównego Inspektora;
3) koordynowanie wykonywania w Inspektoracie zadań zleconych przez Głównego Inspektora lub Kierownictwo Inspektoratu oraz zadań wynikających z postanowień i wystąpień naczelnych organów państwa;
4) koordynowanie przygotowania projektów odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie oraz senatorskie;
5) koordynowanie prac związanych z opracowywaniem lub opiniowaniem projektów:
a) aktów prawnych, w tym podlegających procedurze notyfikacji,
b) projektów dokumentów programowych i innych, nie będących projektami aktów prawnych, w tym dokumentów na kierownictwo resortu;
6) opiniowanie pod względem formalno-prawnym projektów umów cywilno-prawnych, regulaminów, zasad, instrukcji oraz innych dokumentów o charakterze wewnętrznym, jak również udzielanie porad, konsultacji, opinii prawnych i wyjaśnień dotyczących stosowania przepisów prawa w zakresie działalności Inspektoratu;
7) reprezentowanie Inspektoratu przed sądami i innymi organami wymiaru sprawiedliwości w sprawach dotyczących działania Inspektoratu;
8) ewidencjonowanie:
a) aktów kierownictwa wewnętrznego, wydawanych przez Głównego Inspektora oraz Dyrektora Generalnego,
b) pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Głównego Inspektora i Dyrektora Generalnego;
9) prowadzenie, w zakresie właściwości Departamentu, spraw związanych ze współpracą Głównego Inspektora z wojewódzkimi inspektorami, a w szczególności:
a) koordynacja szkoleń - dla pracowników wojewódzkich inspektoratów - finansowanych ze środków budżetowych, z wyłączeniem szkoleń wymagających zajęć praktycznych z wykorzystaniem infrastruktury specjalistycznej,
b) organizowanie narad Głównego Inspektora z wojewódzkimi inspektorami;
10) przygotowywanie, gromadzenie i przechowywanie wystąpień Głównego Inspektora do innych organów, w tym o charakterze precedensowym;
11) zapewnienie obsługi:
a) sekretariatów: Głównego Inspektora, Zastępcy Głównego Inspektora oraz Dyrektora Generalnego,
b) archiwum Inspektoratu, a także opracowywanie projektów instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego;
12) koordynacja spraw związanych z udzielaniem zamówień publicznych przez komórki organizacyjne Inspektoratu, w tym:
a) opiniowanie pod względem formalno-prawnym dokumentów stosowanych w procedurach zamówień publicznych,
b) przekazywanie ogłoszeń do biuletynu UZP i dziennika Wspólnoty Europejskiej,
c) śledzenie zmian regulacji prawnych oraz kompletowanie i udostępnianie druków dot. zamówień publicznych,
d) udział w przygotowywaniu i prowadzeniu postępowań o udzielenie zamówień publicznych prowadzonych w ramach Inspektoratu oraz udzielenie komórkom organizacyjnym Inspektoratu pomocy merytorycznej w zakresie stosowania procedur,
e) prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad przygotowaniem i sprawdzanie zgodności z prawem Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia,
f) prowadzenie ewidencji postępowań o zamówienie publiczne oraz działalności informacyjnej i sprawozdawczej w zakresie postępowań prowadzonych przez Inspektorat,
g) przygotowywanie planów zamówień publicznych dla Inspektoratu finansowanych ze środków budżetowych i pozabudżetowych.
Do zadań Wydziału Administracyjnego w szczególności należy:
Do zadań Wydziału Finansowego w szczególności należy:
Do zadań Wydziału Informatyzacji Inspekcji w szczególności należy zapewnienie sprawności i rozwoju systemów informatycznych znajdującej się w Inspektoracie oraz nadzór nad ich prawidłową eksploatacją, jak również:
Do zadań Wydziału Kadr i Rozwoju Zawodowego należy prowadzenie w Inspektoracie spraw z zakresu prawa pracy oraz realizacji polityki personalnej, a w szczególności:
Do zadań Wydziału Współpracy Międzynarodowej i Promocji Inspekcji w szczególności należy:
1) opracowywanie projektów dokumentów oraz rocznych planów niezbędnych dla właściwego i sprawnego wykonywania zadań, o których mowa w ust. 1;
2) badanie stanu zabezpieczenia Inspektoratu przed zjawiskiem korupcji;
3) prowadzenie pod nadzorem Głównego Inspektora kontroli wewnętrznych na stanowiskach pracy lub w komórkach organizacyjnych Inspektoratu na podstawie rocznego planu kontroli, mających na celu sprawdzanie prawidłowości podejmowanych czynności oraz istniejącego stanu faktycznego w zakresie:
a) realizacji zamówień publicznych,
b) zakupów materiałów i usług,
c) pobierania i gromadzenia środków publicznych, zaciągania zobowiązań finansowych, jak również dokonywania wydatków publicznych,
d) prawidłowości realizacji budżetu oraz przestrzegania dyscypliny finansów publicznych,
e) realizacji zadań merytorycznych;
4) prowadzenie zgodnie z planem zatwierdzanym przez Głównego Inspektora kontroli wojewódzkich inspektoratów w zakresie realizacji zadań Inspekcji;
5) wykonywanie kontroli doraźnych na polecenie Głównego Inspektora, jego Zastępcy i Dyrektora Generalnego;
6) informowanie Kierownictwa Inspektoratu o ujawnionych przejawach niegospodarnego działania, marnotrawstwa mienia państwowego oraz ustalenie osób odpowiedzialnych za ich powstanie;
7) gromadzenie dokumentacji dotyczącej kontroli w Inspektoracie;
8) czuwanie nad właściwym i terminowym podejmowaniem działań;
9) przeprowadzanie zadań audytowych zgodnie z planem audytu wewnętrznego, oraz audytów zleconych doraźnie przez Głównego Inspektora;
10) w ramach prowadzonych zadań audytowych:
a) ustalanie stanu faktycznego w zakresie funkcjonowania gospodarki finansowej, badanie wiarygodności sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu, a przypadku stwierdzenia uchybień - określenie ich przyczyn i skutków, wraz wnioskami dotyczącymi ich usunięcia,
b) adekwatności, efektywności i skuteczności systemów kontroli,
c) przestrzegania zasady celowości i oszczędności w dokonywaniu wydatków,
d) uzyskiwania możliwie najlepszych efektów w ramach posiadanych środków,
e) przestrzegania terminów realizacji zadań i zaciągniętych zobowiązań;
11) sporządzanie sprawozdań z przeprowadzenia audytu wewnętrznego;
12) przeprowadzanie czynności sprawdzających, dokonujących oceny dostosowania działań jednostki do zgłoszonych uwag i wniosków;
13) prowadzenie kancelarii tajnej;
14) realizacja zadań z zakresu obronności;
15) realizacja zadań określonych w ustawie o ochronie informacji niejawnych, w tym prowadzenie postępowań sprawdzających w zakresie określonym ustawą.
Załącznik Nr 1
grafika
grafika
Załącznik Nr 2
4 Procedura przygotowywania i uzgadniania projektów założeń projektów ustaw oraz projektów aktów normatywnych
4 Procedura przygotowywania i uzgadniania projektów założeń projektów ustaw oraz projektów aktów normatywnych
Przygotowywanie i uzgadnianie projektów
w Departamencie Organizacji i Procedur oraz członka kierownictwa Inspektoratu nadzorującego komórkę organizacyjną, do Głównego Inspektora celem akceptacji.
- do właściwości których należą zagadnienia będące przedmiotem projektu.
a także informację o kolejności wniesienia tych zgłoszeń albo informację o ich braku.
Załącznik Nr 3
Procedura opiniowania projektów dokumentów rządowych inicjowanych przez inne naczelne i centralne organy administracji rządowej
Procedura opiniowania projektów dokumentów rządowych inicjowanych przez inne naczelne i centralne organy administracji rządowej
Załącznik Nr 4
Procedura notyfikowania projektów aktów prawnych zawierających przepisy techniczne
Procedura notyfikowania projektów aktów prawnych zawierających przepisy techniczne
Załącznik Nr 4a
Procedura postępowania z aktami normatywnymi transponującymi dyrektywy Prawa Unijnego
Procedura postępowania z aktami normatywnymi transponującymi dyrektywy Prawa Unijnego
Załącznik Nr 5
5 (uchylony).
5 (uchylony).
-zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 1 z dnia 17 kwietnia 2014 r. (Dz.Urz.GIOŚ.2014.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 kwietnia 2014 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 2 z dnia 30 czerwca 2014 r. (Dz.Urz.GIOŚ.2014.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 2014 r.