Nadanie regulaminu organizacyjnego Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.CZSW.2005.2.7

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lutego 2006 r.

OBWIESZCZENIE
DYREKTORA GENERALNEGO SŁUŻBY WIĘZIENNEJ
z dnia 28 czerwca 2005 r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu zarządzenia Dyrektora Generalnego Służby Więziennej w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718, z 2001 r. Nr 46, poz. 499, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, z 2003 r. Nr 65, poz. 595, Nr 96, poz. 959.) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst zarządzenia nr 1/2002 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 9 maja 2002r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej (nie publ.), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych:
1)
zarządzeniem nr 10/2002 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 13 listopada 2002 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej 9 (nie publ.),
2)
zarządzeniem nr 1/2003 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 27 stycznia 2003 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej (nie publ.),
3)
zarządzeniem nr 7/2003 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 5 września 2003 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej (nie publ.),
4)
zarządzeniem nr 10/2003 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 17 grudnia 2003 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej (nie publ.),
5)
zarządzeniem nr 3/2005 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 24 marca 2005 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej (nie publ.).

ZAŁĄCZNIK 

ZARZĄDZENIE Nr 1/2002

DYREKTORA GENERALNEGO SŁUŻBY WIĘZIENNEJ

z dnia 9 maja 2002 r.

w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej.

Na podstawie § 6 statutu Centralnego Zarządu Służby Więziennej stanowiącego załącznik do zarządzenia Nr 34/02/CZSW Ministra Sprawiedliwości z dnia 19 kwietnia 2002 r. w sprawie nadania statutu Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej zarządza się, co następuje:

§ 1.
Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych Centralnego Zarządu Służby Więziennej określa regulamin organizacyjny stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie nr 1/2001 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 30 stycznia 2001 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej, zmienione zarządzeniem nr 14/2001 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 29 czerwca 2001 r. w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego Centralnego Zarządu Służby Więziennej.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 

Regulamin organizacyjny

Centralnego Zarządu Służby Więziennej

Rozdział 1

Struktura organizacyjna Centralnego Zarządu Służby Więziennej

§  1.
1.
Strukturę organizacyjną Centralnego Zarządu Służby Więziennej, zwanego dalej Centralnym Zarządem, tworzą:
1)
Kierownictwo:
a)
Dyrektor Generalny Służby Więziennej,
b)
Zastępca Dyrektora Generalnego Służby Więziennej - do spraw finansowo-logistycznych,
c)
Zastępca Dyrektora Generalnego Służby Więziennej - do spraw penitencjarno-ochronnych.
2)
Biuro Prezydialne,
3)
Biuro Budżetu,
4)
Biuro Kadr i Szkolenia,
4)
Biuro Kontroli i Inspekcji,
6)
Biuro Kwatermistrzowskie,
7)
Biuro Informacji i Statystyki,
8)
Biuro Prawne,
9)
Biuro Ochrony,
10)
Biuro Penitencjarne,
11)
Biuro Służby Zdrowia,
12)
Zespół Informatyki,
13)
Zespół Ochrony Informacji Niejawnych,
14)
Zespół do spraw Przedsiębiorstw i Zatrudnienia,
15)
Redakcja "Przeglądu Więziennictwa Polskiego" i "Forum Penitencjarnego",
16)
Zespół Audytu Wewnętrznego.1
2.
W skład Centralnego Zarządu, oprócz komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, wchodzą:
1)
Rada Duszpasterstwa Więziennego,
2)
Stanowisko do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.
3.
Przy Centralnym Zarządzie działa Biuro Emerytalne Służby Więziennej, zwane dalej Biurem Emerytalnym; obsługę kadrową, finansową i kwatermistrzowską oraz realizację uprawnień funkcjonariuszy i pracowników Biura Emerytalnego sprawują właściwe merytorycznie komórki Centralnego Zarządu.
4.
Wykaz stanowisk w Centralnym Zarządzie oraz liczbę i strukturę etatów w komórkach organizacyjnych oraz w Biurze Emerytalnym, z zastrzeżeniem ust. 5, określa Dyrektor Generalny Służby Więziennej, zwany dalej Dyrektorem Generalnym, w odrębnych przepisach.
5.
Liczbę etatów w Biurze Emerytalnym określają odrębne przepisy.

Rozdział  2

Tryb kierowania w Centralnym Zarządzie

§  2.
1.
Centralnym Zarządem kieruje Dyrektor Generalny przy pomocy Zastępców Dyrektora Generalnego, o których mowa w §1 ust. 1 pkt 1 b) i c), oraz kierowników komórek organizacyjnych, o których mowa w§ 1 pkt. 2-15.
2.
Szczegółowy podział kompetencji między członkami Kierownictwa Centralnego Zarządu, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, określa odrębne zarządzenie Dyrektora Generalnego.
3.
Dyrektor Generalny może upoważnić poszczególnych funkcjonariuszy lub pracowników Centralnego Zarządu do wydawania w jego imieniu decyzji w określonych sprawach.
4.
Dyrektor Generalny może powoływać kolegialne organy doradcze lub opiniodawcze oraz tworzyć zespoły o charakterze stałym lub do wykonywania określonych zadań.
§  3.
Wydawanie jednostkom organizacyjnym Służby Więziennej, zwanych dalej jednostkami organizacyjnymi, poleceń i wytycznych, należy do wyłącznej kompetencji Dyrektora Generalnego. Wydawanie poleceń i wytycznych przez Zastępców Dyrektora Generalnego może następować w zakresie ich właściwości i upoważnień udzielonych przez Dyrektora Generalnego.
§  4.
1.
Biurem kieruje dyrektor biura, a zespołem kierownik zespołu, z zastrzeżeniem § 6 ust. 3.
2.
Na wniosek dyrektora biura może być powołany zastępca dyrektora biura.
§  5.
1.
Dyrektor biura oraz kierownik zespołu, zwani dalej kierownikami komórek, wykonują zadania w zakresie przypisanej właściwości rzeczowej, wynikającej z zadań Dyrektora Generalnego.
2.
Kierownicy komórek mogą powoływać nieetatowe zespoły realizujące określone przez niego zadania oraz wyznaczać podległych funkcjonariuszy lub pracowników do kierowania tymi zespołami. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, na wniosek Dyrektora Biura, Dyrektor Generalny może powołać etatowy zespół w ramach Biura, realizujący określone zadania; kierownik zespołu podlega organizacyjnie Dyrektorowi Biura.2
3.
Kierownicy komórek mogą bezpośrednio zlecać poszczególnym funkcjonariuszom lub pracownikom wykonywanie zadań w określonym przez nich zakresie.
4.
Dyrektora biura zastępuje w czasie jego nieobecności jego etatowy zastępca, a jeżeli nie ma takiego zastępcy, wskazany przez dyrektora biura funkcjonariusz lub pracownik; kierownika zespołu zastępuje wskazany przez niego funkcjonariusz lub pracownik.
5.
Zastępowanie kierownika komórki obejmuje wykonywanie zadań, o których mowa w regulaminie, chyba że kierownik komórki określił inny zakres zastępstwa.
6.
Kierownik komórki organizacyjnej określa zakresy czynności dla poszczególnych stanowisk służbowych.
§  6.
1. 1
Dyrektor Biura Budżetu - sprawuje funkcję głównego księgowego budżetu Służby Więziennej; Zastępca Dyrektora Biura Budżetu sprawuje funkcję głównego księgowego Centralnego Zarządu; kierownik Zespołu Rozliczeń Projektów Realizowanych z Funduszy Europejskich pełni funkcję zastępcy głównego księgowego Centralnego Zarządu. Na wniosek Dyrektora Biura Budżetu, Dyrektor Generalny może powierzyć wykonywanie obowiązków głównego księgowego Centralnego Zarządu innej osobie.
2.
Dyrektor Biura Służby Zdrowia sprawuje jednocześnie funkcję Naczelnego Lekarza Więziennictwa.
3.
Pełnomocnik do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych jest równocześnie kierownikiem Zespołu Ochrony Informacji Niejawnych.

Rozdział  3

Ogólne zasady działania komórek organizacyjnych

§  7.
1.
Komórki organizacyjne współpracują między sobą, a także z jednostkami organizacyjnymi oraz innymi jednostkami i organizacjami, a w szczególności stowarzyszeniami, fundacjami, kościołami i innymi związkami wyznaniowymi oraz instytucjami wykonującymi zadania na rzecz wykonania kar oraz środków przymusu skutkujących pozbawienie wolności i tymczasowego aresztowania.
2.
W realizacji zadania obejmującego zagadnienia kilku komórek organizacyjnych, prowadzenie tego zadania należy do komórki wiodącej, której zakres działania obejmuje najwięcej zagadnień występujących w danej sprawie.
3.
Komórki organizacyjne współpracujące, są obowiązane opracować oraz udostępnić komórce wiodącej niezbędne materiały, informacje, wyjaśnienia i opinie.
4.
Dyrektor Generalny lub jego zastępca może wyznaczyć inną komórkę wiodącą, niż określona w ust. 2.
5.
Zadania wynikające z korespondencji zewnętrznej adresowanej bezpośrednio do komórki organizacyjnej, a będące przedmiotem zakresu działania innej komórki, powinny zostać przekazane do realizacji przez właściwą merytorycznie komórkę organizacyjną.
§  8.
1.
Dane liczbowe, informacje statystyczne i inne materiały służbowe dotyczące danej komórki udostępnia organom, instytucjom bądź innym podmiotom zewnętrznym, kierownik tej komórki.
2.
W sprawach dotyczących zakresu działania kilku komórek, dane, o których mowa w ust. 1, udostępnia kierownik komórki wiodącej, w porozumieniu z kierownikami pozostałych komórek współdziałających.
3.
Informacje, o których mowa w ust. 1 i 2, środkom masowego przekazu udostępnia rzecznik prasowy.
4.
Udostępnianie wiadomości o charakterze niejawnym odbywa się w trybie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych, a udostępnianie informacji publicznej, w trybie i na zasadach określonych w przepisach o dostępie do informacji publicznej.
§  9.
1.
Do akceptacji Dyrektora Generalnego są zastrzeżone następujące dokumenty:
1)
projekty aktów prawnych,
2)
korespondencja kierowana do Sejmu i Senatu RP, Prezydenta RP, Prezesów Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego i Najwyższej Izby Kontroli, Prezesa i członków Rady Ministrów, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości, Rzecznika Praw Obywatelskich, kierowników urzędów centralnych, wojewodów, członków kierownictwa organizacji społecznych i zawodowych szczebla centralnego, władz kościołów i związków wyznaniowych, członków kierownictwa związków zawodowych oraz pisma dotyczące materiałów kierowanych pod obrady Rady Ministrów oraz komisji sejmowych i senackich,
3)
wystąpienia do kierowników centralnych organów penitencjarnych innych państw,
4)
porozumienia i protokóły międzynarodowe,
5)
dokumenty o charakterze zasadniczym dla działalności Służby Więziennej lub wymagające podpisu Dyrektora Generalnego ze względów szczególnych.
2.
W razie nieobecności Dyrektora Generalnego lub w innych uzasadnionych wypadkach, dokumenty określone w ust. 1, podpisuje upoważniony zastępca.
3.
Pisma kierowane do podsekretarzy stanu, zastępców kierowników urzędów centralnych, a także wystąpienia do kierowników organizacji i instytucji społecznych, politycznych i zawodowych nie zastrzeżone do podpisu Dyrektora Generalnego, mogą podpisywać zastępcy Dyrektora Generalnego, każdy w zakresie swoich kompetencji.
4.
Dokumenty przedstawione do podpisu Dyrektora Generalnego powinny być uprzednio parafowane przez właściwego zastępcę Dyrektora Generalnego, jeżeli dokumenty zostały przygotowane przez komórkę organizacyjną podległą temu zastępcy, natomiast dokumenty przygotowane przez komórkę organizacyjną podległą bezpośrednio Dyrektorowi Generalnemu, parafuje kierujący tą komórką.
5.
Dokumenty, z których mogą wynikać zobowiązania finansowe i majątkowe Centralnego Zarządu podpisuje: Dyrektor Generalny lub - w ramach posiadanych upoważnień - właściwy jego zastępca i Dyrektor Biura Budżetu lub jego zastępca; przepis § 2 ust. 2 i § 6 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
6.
Pisma nie zastrzeżone do podpisu Dyrektora Generalnego lub jego zastępców, podpisują właściwi dyrektorzy biur i kierownicy zespołów w zakresie swojej właściwości oraz upoważnień wydanych przez Dyrektora Generalnego i jego Zastępców.
7.
Dyrektor biura lub kierownik zespołu może określić rodzaje pism i dokumentów, które może podpisywać upoważniona przez niego osoba. Upoważnienie do podpisywania pism i dokumentów powinno być wystawione imiennie i na piśmie. Rejestr upoważnień dyrektora biura lub kierownika zespołu prowadzi kierownik tej komórki organizacyjnej.
§  10.
Propozycje decyzji i czynności powodujących zobowiązania finansowe budżetu więziennictwa i Centralnego Zarządu, kierownicy komórek organizacyjnych uzgadniają z odpowiednim głównym księgowym oraz kierownikami właściwych komórek organizacyjnych.

Rozdział  4

Kolegium Dyrektora Generalnego

§  11.
1.
Dyrektor Generalny zwołuje, w zależności od potrzeb, jako radę o charakterze opiniodawczym, konsultacyjnym i doradczym, kolegium Dyrektora Generalnego, zwane dalej Kolegium.
2.
Do zadań Kolegium należy wyrażanie opinii, doradztwo i konsultowanie w istotnych sprawach związanych z realizacją ustawowych zadań Służby Więziennej, a także zagadnień i problemów wymagających przedyskutowania lub rozwiązania bądź przygotowania propozycji działań systemowych.
3.
W skład Kolegium wchodzą: zastępcy Dyrektora Generalnego, dyrektorzy biur i kierownicy zespołów.
4.
Posiedzeniom Kolegium przewodniczy Dyrektor Generalny, bądź wyznaczona przez niego osoba.
5.
Do udziału w posiedzeniach Kolegium mogą być zapraszane inne osoby, w zależności od rodzaju spraw będących przedmiotem posiedzenia Kolegium.
6.
Dyrektor Generalny określa termin, formy i miejsce posiedzenia Kolegium oraz zaprasza osoby, o których mowa w ust. 5.
7.
Ustalenia Kolegium po zatwierdzeniu przez Dyrektora Generalnego są przekazywane właściwym komórkom organizacyjnym albo osobom do wiadomości lub realizacji.
8.
Obsługę Kolegium zapewnia dyrektor Biura Prezydialnego.

Rozdział  5

Podstawowe zadania kierowników komórek organizacyjnych oraz zakres działania komórek organizacyjnych.

§  12.
Kierownik komórki jest obowiązany stwarzać warunki:
1)
sprawnej realizacji zadań służbowych,
2)
kształtowania właściwych postaw etycznych,
3)
właściwej atmosfery środowiska pracy i komunikacji interpersonalnej,
4)
doskonalenia zawodowego.
§  13.
1.
Do podstawowych zadań kierownika komórki organizacyjnej należy kierowanie, organizowanie i koordynowanie pracy podległej komórki organizacyjnej, a w szczególności:
1)
ustalanie planu pracy podległej komórki organizacyjnej oraz podejmowanie działań dla zapewnienia środków i warunków realizacji zaplanowanych działań,
2)
stałe doskonalenie organizacji wewnętrznej oraz metod i form działania,
3)
współpraca z kierownikami innych komórek organizacyjnych Centralnego Zarządu w zakresie niezbędnym do wykonywania obowiązków służbowych,
4)
prowadzenie systematycznego nadzoru i kontroli wewnętrznej w stosunku do podległych funkcjonariuszy i pracowników, zwanych dalej personelem, oraz prowadzenie nadzoru i kontroli zewnętrznej w stosunku do jednostek organizacyjnych w powierzonym zakresie działania, a w szczególności:
a)
planowanie, organizowanie i koordynowanie - w porozumieniu z Dyrektorem Biura Kontroli i Inspekcji - kontroli jednostek organizacyjnych w zakresie nadzorowanej działalności,
b)
zapewnienie uczestnictwa personelu w kontrolach organizowanych przez Biuro Kontroli i Inspekcji,
c)
informowanie Dyrektora Biura Kontroli i Inspekcji o ustaleniach kontroli dokonanych w jednostkach organizacyjnych i skierowanych do nich wystąpieniach pokontrolnych oraz przekazywanie do Biura Kontroli i Inspekcji informacji niezbędnych do prowadzenia ewidencji kontroli zewnętrznych przeprowadzonych przez Centralny Zarząd,
5)
organizowanie wykonania zadań z zakresu obronności, według zasad ustalonych przez Dyrektora Generalnego,
6)
podejmowanie przedsięwzięć organizacyjno-technicznych i ekonomicznych, zapewniających efektywną realizację zadań,
7)
przekazywanie Dyrektorowi Biura Prezydialnego informacji i wniosków do realizacji, wynikających z wyjazdów służbowych za granicę,
8)
udostępnianie Pełnomocnikowi do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych informacji i danych mających znaczenie dla funkcjonowania systemu ochrony informacji niejawnych,
9)
zabezpieczanie danych osobowych przed ich nieuprawnionym przetwarzaniem w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2.
Kierownicy komórek organizacyjnych są upoważnieni do:
1)
reprezentowania Centralnego Zarządu i udzielania opinii w sprawach objętych zakresem działania tej komórki organizacyjnej, a nie zastrzeżonych dla Dyrektora Generalnego i jego zastępców, a także w sprawach przekazanych na podstawie szczególnych imiennych upoważnień przez Dyrektora Generalnego. Rejestr upoważnień Dyrektora Generalnego prowadzi Biuro Prawne,
2)
ustalania i aktualizacji zakresów czynności podległego personelu oraz powoływania, w ramach swojej komórki organizacyjnej, nieetatowych zespołów specjalistycznych,
3)
nadzorowania przestrzegania stanu dyscypliny służbowej i dyscypliny pracy podległego personelu,
4)
wnioskowania w sprawach stosunku służbowego i stosunku pracy oraz przyznawania nagród, zapomóg, odznaczeń i wyróżnień,
5)
udzielania podległemu personelowi pisemnych upoważnień do samodzielnego podejmowania decyzji i podpisywania korespondencji,
6)
ustalania planów urlopów podległego personelu.
§  14.
1.
Do zakresu działania komórek organizacyjnych należy w szczególności:
1)
występowanie z inicjatywami zapewniającymi postęp w zakresie efektywności wykonania kary pozbawienia wolności i tymczasowego aresztowania,
2)
podejmowanie przedsięwzięć organizacyjnych i ekonomicznych zapewniających efektywną realizację zadań nałożonych na komórkę organizacyjną,
3)
opracowywanie programów i planów działania z zakresu działania komórki,
4)
sporządzanie okresowych analiz, ocen, informacji, sprawozdań i prognoz z zakresu działania komórki,
5)
przygotowywanie projektów poleceń i wytycznych dla jednostek organizacyjnych z zakresu działania komórki,
6)
współdziałanie z właściwymi komórkami organizacyjnymi naczelnych i centralnych organów administracji państwowej oraz terenowymi organami administracji rządowej i organami samorządu terytorialnego,
7)
opracowywanie projektów aktów prawnych z zakresu działania komórki oraz opiniowanie projektów aktów prawnych,
8)
udzielanie wyjaśnień dotyczących przepisów z zakresu działania komórki organizacyjnej,
9)
sprawowanie kontroli działalności okręgowych inspektoratów Służby Więziennej oraz podległych jednostek organizacyjnych, w zakresie działania komórki, oraz przedkładanie odpowiednich wniosków i propozycji wynikających z tej działalności Dyrektorowi Generalnemu i właściwym jego zastępcom,
10)
prowadzenie tematycznych rejestrów aktów prawnych oraz zbiorów tekstów przepisów dotyczących zakresu działania komórki organizacyjnej,
11)
opracowywanie materiałów informacyjnych i analitycznych dotyczących działalności komórki organizacyjnej na potrzeby Sejmu i Senatu RP, Rady Ministrów, Ministra Sprawiedliwości oraz w innych wypadkach, gdy zaistnieje taka konieczność,
12)
realizacja wniosków pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli i innych organów kontrolnych dotyczących zakresu działania komórki organizacyjnej oraz nadzorowanie i inicjowanie wykorzystania wyników kontroli,
13)
inicjowanie wymiany doświadczeń między jednostkami organizacyjnymi,
14)
współpraca z rzecznikiem prasowym,
15)
planowanie, organizowanie i koordynowanie - w porozumieniu z Dyrektorem Biura Kadr i Szkolenia - szkolenia specjalistycznego oraz doskonalenia zawodowego funkcjonariuszy i pracowników odpowiednich pionów służb,
16)
przechowywanie sprawozdań i materiałów z postępowań wyjaśniających z zakresu działania lub nadzoru danej komórki organizacyjnej.
2.
Do komórek organizacyjnych, oprócz zadań, o których mowa w ust. 1, należy wykonywanie zadań wynikających z innych przepisów oraz zleconych przez Dyrektora Generalnego i jego zastępców.
§  15.
W sprawach nie uregulowanych w niniejszym rozdziale, spory kompetencyjne z zakresu działania komórek organizacyjnych rozstrzyga Dyrektor Generalny.

Rozdział  6

Szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych

§  16.
Biuro Prezydialne
1.
Biuro Prezydialne jest odpowiedzialne za obsługę sekretarsko-biurową i administracyjną Dyrektora Generalnego i jego zastępców, organizowanie kontaktów krajowych i międzynarodowych, pozyskiwanie zagranicznych środków pomocowych3 opracowywanie analiz i informacji dotyczących więziennictwa, obsługę prasową Dyrektora Generalnego oraz organizowanie i koordynowanie zadań w sferze kontaktów z mediami, a także nadzorowanie i koordynowanie realizacji zadań w jednostkach organizacyjnych w zakresie właściwości rzeczowej biura.
1a.
W skład Biura wchodzi Zespół do spraw Funduszy Europejskich.
1b.
Zespołem, o którym mowa w ust. 1a, kieruje kierownik zespołu.4
2.
Do zakresu działania Biura Prezydialnego należy w szczególności:
1)
organizacja sekretariatów Dyrektora Generalnego i jego zastępców oraz sprawowanie nadzoru nad ich funkcjonowaniem,
2)
koordynowanie działań dotyczących opracowywania programów działania i planów pracy Centralnego Zarządu oraz przedstawianie okresowych informacji o ich wykonaniu,
3)
organizowanie udziału Dyrektora Generalnego i jego zastępców w przedsięwzięciach zewnętrznych, dokonywanie roboczych ustaleń z organizatorami,
4)
koordynowanie działań związanych z zawieraniem przez Dyrektora Generalnego porozumień z podmiotami krajowymi,
5)
prowadzenie ewidencji jednostek organizacyjnych,
6)
przygotowywanie korespondencji zastrzeżonej do akceptacji Dyrektora Generalnego, kierowanej do Sejmu i Senatu RP, Prezydenta RP, Prezesa Rady Ministrów, członków Rady Ministrów, kierowników urzędów centralnych i Rzecznika Praw Obywatelskich - po zasięgnięciu stanowiska właściwej merytorycznie komórki organizacyjnej,
7)
opracowywanie informacji, analiz, ocen i prognoz dotyczących funkcjonowania więziennictwa, wykraczających poza zadania poszczególnych komórek organizacyjnych,
8)
przygotowywanie niezbędnych materiałów analitycznych, informacji, danych i ocen oraz prognoz na kolegium Dyrektora Generalnego,
9)
współdziałanie w przygotowywaniu założeń oraz koordynacja prac związanych z opracowywaniem informacji o głównych kierunkach działania więziennictwa,
10)
organizowanie kontaktów międzynarodowych Służby Więziennej, sprawowanie nadzoru nad taką współpracą organizowaną przez dyrektorów okręgowych Służby Więziennej oraz koordynowanie działań związanych z upowszechnianiem doświadczeń uzyskiwanych w toku wymiany zagranicznej i z zawieraniem przez Służbę Więzienną porozumień ze służbami penitencjarnymi innych krajów,
11)
koordynacja prac nad dostosowaniem rozwiązań organizacyjnych oraz uczestniczenie w dostosowywaniu rozwiązań prawnych w Służbie Więziennej do wymogów europejskich, wynikających ze stowarzyszenia Rzeczypospolitej Polskiej ze Wspólnotą Europejską,

11a) podejmowanie działań mających na celu pozyskiwanie dla Służby Więziennej zagranicznych środków pomocowych oraz inicjowanie i pilotowanie projektów finansowanych z tych środków.5

12)
prowadzenie rejestru wypadków nadzwyczajnych i przetwarzanie informacji w tym zakresie oraz przekazywanie materiałów z postępowań wyjaśniających właściwym merytorycznie komórkom,
13)
organizacja i obsługa posiedzeń kolegium Dyrektora Generalnego,
14)
prowadzenie działalności prasowo-informacyjnej za pośrednictwem rzecznika prasowego Centralnego Zarządu, w tym w szczególności:
a)
informowanie społeczeństwa za pośrednictwem środków masowego przekazu o działaniach podejmowanych przez jednostki organizacyjne,
b)
zbieranie informacji i opracowywanie serwisów prasowych oraz materiałów na konferencje prasowe,
c)
współpraca z Biurem Prasowym Rządu, rzecznikiem prasowym Ministerstwa Sprawiedliwości oraz rzecznikami prasowymi jednostek organizacyjnych,
d)
utrzymywanie stałych kontaktów z redakcjami: prasy centralnej i regionalnej, radia i telewizji oraz agencjami informacyjnymi, w celu przedstawiania stanowiska Dyrektora Generalnego w sprawach dotyczących więziennictwa oraz inspirowanie przedstawicieli środków masowego przekazu do podejmowania tematyki penitencjarnej,
e)
podejmowanie działań zmierzających do należytego wykorzystywania publikacji prasowych w Centralnym Zarządzie i jednostkach organizacyjnych oraz udzielanie odpowiedzi na krytykę i interwencję prasową,
15)
koordynowanie współpracy jednostek organizacyjnych z instytucjami, organami i organizacjami pozarządowymi,
16)
przygotowywanie korespondencji okolicznościowej,
17)
organizowanie odpraw, narad i konferencji z udziałem kierownictwa Centralnego Zarządu,
18)
prowadzenie kancelarii korespondencji jawnej oraz nadzór nad obiegiem tej korespondencji,
19)
prowadzenie i koordynacja prenumeraty prasy i czasopism oraz prowadzenie punktu informacyjnego Centralnego Zarządu.
§  17. 2
Biuro Budżetu
1.
Biuro Budżetu jest odpowiedzialne za planowanie budżetu Służby Więziennej, w tym Centralnego Zarządu oraz nadzór nad jego realizacją, organizowanie - zgodnie z przepisami - rachunkowości i sprawozdawczości w zakresie finansów, przygotowanie analiz, sprawozdań, informacji o działalności finansowej, obsługę finansowo - księgową projektów realizowanych z zagranicznych środków pomocowych oraz środków na prefinansowanie i dofinansowanie, prowadzenie nadzoru finansowego i kontroli finansowo - gospodarczej jednostek organizacyjnych.
2.
W skład Biura wchodzi Zespół Rozliczeń Projektów Realizowanych z Funduszy Europejskich.
3.
Zespołem, o którym mowa w ust. 2, kieruje kierownik zespołu.
4.
Do zakresu działania Biura Budżetu należy w szczególności:
1)
opracowywanie projektu budżetu więziennictwa i Centralnego Zarządu oraz koordynacja planowania budżetowego komórek organizacyjnych,
2)
dokonywanie, we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi, podziału na poszczególne jednostki organizacyjne kwot dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w projekcie budżetu oraz wynikających z układu wykonawczego budżetu resortu w części dotyczącej więziennictwa,
3)
koordynowanie działań w zakresie zmian w budżecie więziennictwa i budżetach jednostek organizacyjnych oraz wprowadzanie zmian kwot planu dochodów i wydatków budżetowych, na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
4)
prowadzenie ewidencji budżetu więziennictwa:
a)
otrzymanych i przekazanych do jednostek organizacyjnych środków budżetowych,
b)
scentralizowanych przychodów i rozchodów działalności pozabudżetowej,
5)
obsługa finansowo - księgowa środków pozyskanych z budżetu Unii Europejskiej, środków na prefinansowanie i dofinansowanie poprzez:
a)
organizację i prowadzenie rachunkowości,
b)
sprawowanie kontroli formalnej i rachunkowej dowodów księgowych,
c)
sporządzanie wymaganych przepisami prawa sprawozdań budżetowych z wykorzystania tych środków.
6)
przyjmowanie i analizowanie sprawozdań (miesięcznych, półrocznych i rocznych) w zakresie dochodów i wydatków budżetowych oraz sporządzanie na ich podstawie sprawozdań zbiorczych,
7)
przyjmowanie i analizowanie sprawozdań finansowych - bilansów rocznych pod względem merytorycznym i rachunkowym jednostek organizacyjnych oraz sporządzanie bilansu zbiorczego,
8)
sprawowanie nadzoru nad postępowaniem z depozytami pieniężnymi i wartościowymi osób pozbawionych wolności w jednostkach organizacyjnych,
9)
wykonywanie nadzoru nad gospodarką finansową podległych jednostek organizacyjnych w zakresie sporządzania planów kontroli,
10)
prowadzenie kontroli finansowo - gospodarczych w jednostkach organizacyjnych oraz w przedsiębiorstwach przywięziennych,
11)
dokonywania analiz wyników i wydawanych zarządzeń pokontrolnych,
12)
bieżące informowanie Dyrektora Generalnego, jego Zastępców oraz właściwe komórki organizacyjne Centralnego Zarządu o stwierdzonych w trakcie kontroli problemowych i finansowo - gospodarczych istotnych nieprawidłowościach i naruszeniu przepisów prawa oraz stwierdzonych przypadkach naruszenia dyscypliny finansów publicznych,
13)
opracowywanie przepisów wewnętrznych dotyczących zakładowego planu kont oraz kontroli i obiegu dowodów finansowo - księgowych,
14)
realizacja zadań dysponenta środków budżetu państwa III stopnia,
15)
wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości Centralnego Zarządu, a w szczególności:
a)
rozliczanie i prowadzenie rozrachunków z kontrahentami z tytułu dostaw, robót i usług oraz prowadzenie kasy,
b)
sporządzanie list płac z tytułu wynagrodzeń za pracę i innych świadczeń pracowniczych, z tytułu wykonywania umów zlecenia oraz innych tytułów cywilno - prawnych,
c)
prowadzenie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i urzędami skarbowymi z tytułu należnych składek i podatków,
d)
prowadzenie ewidencji składników majątku trwałego i obrotowego oraz rozliczanie osób materialnie odpowiedzialnych za powierzone mienie,
e)
wnioskowanie o przeprowadzenie inwentaryzacji składników majątkowych Centralnego Zarządu oraz uzgadnianie jej wyników ze stanem ewidencyjnym.
§  18.
Biuro Kadr i Szkolenia
1.
Biuro Kadr i Szkolenia odpowiedzialne jest za realizację polityki kadrowej, ustalanie i realizację strategii zarządzania zasobami ludzkimi w Służbie Więziennej, rozwoju zawodowego personelu oraz za sprawowanie nadzoru nad szkoleniem personelu jednostek organizacyjnych, za organizację świadczeń socjalnych a także za prowadzenie spraw etatowych, kadrowych, szkoleniowych i socjalnych Centralnego Zarządu.
2.
Do zakresu działania Biura Kadr i Szkolenia należy w szczególności:
1)
przygotowywanie propozycji zasad polityki kadrowej oraz sprawowanie nadzoru nad jej realizacją przez jednostki organizacyjne,
2)
opracowywanie rocznych planów zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń w ramach budżetu więziennictwa oraz sprawowanie nadzoru nad jego realizacją,
3)
przygotowywanie propozycji w zakresie strategii rekrutacji do służby i zarządzania zasobami ludzkimi oraz monitorowanie jej efektywności,
4)
określanie kryteriów ocen funkcjonariuszy i pracowników, tworzenie rezerwy kadrowej w więziennictwie oraz przygotowywanie propozycji awansowych, wyróżnień i odznaczeń dla personelu, o których mowa w pkt. 5,
5)
przygotowywanie Dyrektorowi Generalnemu wniosków personalnych w sprawach osobowych personelu, w odniesieniu do których jest on przełożonym służbowym oraz przełożonym właściwym w sprawach osobowych,
6)
gospodarka etatami i funduszem wynagrodzeń Centralnego Zarządu,
7)
określanie kierunków i realizowanie polityki płacowej, planowanie i prowadzenie gospodarki etatowej w stosunku do funkcjonariuszy i pracowników, przygotowywanie propozycji podziału środków na wynagrodzenia oraz sprawowanie nadzoru nad prawidłowością wykorzystywania limitów środków na wynagrodzenia,
8)
prowadzenie spraw osobowych oraz archiwum akt osobowych personelu komórek i jednostek o których mowa w § 1 regulaminu oraz dyrektorów szkół,
9)
przygotowywanie spraw w ramach sprawowanego przez Dyrektora Generalnego Służby Więziennej nadzoru oraz jako organu II instancji w postępowaniu administracyjnym,
10)
analizowanie procesów związanych z odpowiedzialnością dyscyplinarną funkcjonariuszy,
11)
gromadzenie i analizowanie informacji o przestępczości w środowisku funkcjonariuszy i pracowników,
12)
rozpatrywanie skarg, próśb i wniosków funkcjonariuszy i pracowników Służby Więziennej,
13)
opracowywanie propozycji kierunków szkolenia oraz planowanie związanych z tym środków finansowych, a także sprawowanie nadzoru nad szkoleniem ogólnym i zawodowym,
14)
sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem ośrodków doskonalenia kadr oraz Zakładu Budżetowego Usług Wypoczynkowych Centralnego Zarządu Służby Więziennej w Warszawie,
15)
planowanie podziału środków finansowych na działalność socjalną, organizowanie imprez socjalnych o charakterze centralnym dla funkcjonariuszy, pracowników i członków ich rodzin,
16)
nadzorowanie zadań z zakresu służby medycyny pracy w stosunku do funkcjonariuszy na podstawie odrębnych przepisów.
§  19.
Biuro Kontroli i Inspekcji
1.
Biuro Kontroli i Inspekcji jest odpowiedzialne za inicjowanie, planowanie i przeprowadzanie kontroli zewnętrznych jednostek organizacyjnych oraz sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przez jednostki organizacyjne przepisów w sprawie zasad i trybu przeprowadzania kontroli, a także za załatwianie skarg, próśb i wniosków w sprawach osadzonych.
2.
Do zakresu działania Biura Kontroli i Inspekcji należy w szczególności:
1)
opracowywanie rocznych planów kontroli kompleksowych jednostek organizacyjnych i ich realizacja oraz okresowych planów kontroli problemowych Centralnego Zarządu,
2)
przeprowadzanie doraźnych inspekcji zakładów karnych i aresztów śledczych oraz przeprowadzanie kontroli działalności jednostek organizacyjnych w zakresie zleconym przez Dyrektora Generalnego,
3)
przeprowadzanie, w trakcie czynności kontrolnych wykonywanych w jednostkach organizacyjnych, bezpośrednich rozmów z funkcjonariuszami i pracownikami oraz osobami pozbawionymi wolności, w celu wysłuchania i zbadania zgłaszanych przez nich spraw oraz oceny prawidłowości relacji pomiędzy osadzonymi, a funkcjonariuszami i pracownikami,
4)
sporządzanie protokołów i sprawozdań z przeprowadzonych kontroli oraz projektów wystąpień pokontrolnych i przedkładanie ich Dyrektorowi Generalnemu,
5)
bieżące informowanie Dyrektora Generalnego i jego zastępców o stwierdzonych w trakcie kontroli istotnych nieprawidłowościach i naruszaniu przepisów prawa oraz zapoznawanie kierowników komórek organizacyjnych Centralnego Zarządu z ustaleniami kontroli dotyczącymi zakresu ich działania,
6)
sprawowanie nadzoru nad terminowością nadsyłania przez kierowników kontrolowanych jednostek organizacyjnych informacji o sposobie wykonania poleceń, zaleceń i wniosków pokontrolnych, z wyjątkiem informacji dotyczących poleceń, zaleceń i wniosków z kontroli zewnętrznych przeprowadzanych przez inne komórki organizacyjne Centralnego Zarządu,
7)
załatwianie skarg, próśb i wniosków w sprawach osób pozbawionych wolności oraz prowadzenie związanej z tą problematyką dokumentacji i sprawozdawczości, a także sprawowanie nadzoru nad działalnością jednostek organizacyjnych w tym zakresie,
8)
prowadzenie ewidencji kontroli zewnętrznych przeprowadzonych przez Centralny Zarząd,
9)
gromadzenie i przechowywanie nadesłanych do Centralnego Zarządu sprawozdań i protokołów z kontroli jednostek organizacyjnych przeprowadzanych przez organy zewnętrzne.
§  20.
Biuro Kwatermistrzowskie
1.
Biuro Kwatermistrzowskie jest odpowiedzialne za planowanie zaopatrzenia w środki techniczne, działalność inwestycyjno-remontową dotyczącą jednostek organizacyjnych i sprawowanie nadzoru nad całokształtem działalności jednostek organizacyjnych w zakresie infrastruktury logistycznej dotyczącej realizacji uprawnień osadzonych i personelu, a także sprawowanie obsługi gospodarczej Centralnego Zarządu.
2.
Do zakresu działania Biura Kwatermistrzowskiego należy w szczególności:
1)
nadzór nad działalnością jednostek organizacyjnych w zakresie zakwaterowania, wyposażenia w sprzęt kwaterunkowy, żywienia i zaopatrzenia osadzonych w odzież, bieliznę i obuwie oraz zapewnienia im środków i warunków do utrzymania higieny osobistej,
2)
nadzór nad gospodarką materiałową, energetyczną oraz eksploatacją urządzeń technicznych i środków transportu w jednostkach organizacyjnych,
3)
nadzór nad gospodarką nieruchomościami w jednostkach organizacyjnych,
4)
nadzór nad działalnością podległych jednostek organizacyjnych w zakresie realizacji uprawnień funkcjonariuszy do lokali mieszkalnych, przyznawania pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe, realizacji uprawnień do remontu lokalu mieszkalnego,
5)
nadzór nad funkcjonowaniem centralnych składnic magazynowych,
6)
nadzór nad funkcjonowaniem służb inwestycyjnych w jednostkach organizacyjnych,
7)
opracowywanie projektu budżetu więziennictwa w części dotyczącej pozapłacowych wydatków bieżących,
8)
opracowywanie planów zakupów realizowanych centralnie, finansowanych ze środków pozainwestycyjnych,
9)
zakup sprzętu obrony cywilnej w ramach resortowego programu mobilizacji gospodarki, zgodnie z opracowanymi i zatwierdzonymi planami zakupów,
10)
sporządzanie okresowych analiz oraz informacji dotyczących wydatków pozapłacowych ponoszonych na funkcjonowanie więziennictwa,
11)
opracowywanie wieloletnich i rocznych planów rzeczowo-finansowych w zakresie inwestycji i remontów,
12)
sporządzanie okresowych analiz i sprawozdań z działalności inwestycyjnej i remontowej,
13)
prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem i realizacją zamówień publicznych oraz nadzór nad działalnością jednostek organizacyjnych w tym zakresie,
14)
opiniowanie programów, koncepcji i dokumentacji technicznych dotyczących zadań inwestycyjnych i remontowych,
15)
opracowywanie wytycznych do projektowania aresztów i zakładów karnych,
16)
opiniowanie umów dotyczących realizacji inwestycji infrastrukturalnych (zaopatrzenie w wodę, gaz, ciepło, energię elektryczną, odprowadzenie ścieków), budownictwa mieszkaniowego oraz nabywania mieszkań dla funkcjonariuszy,
17)
inicjowanie tworzenia nowych rozwiązań technicznych obiektów więziennych,
18)
inicjowanie realizacji przez jednostki organizacyjne zadań wynikających z przepisów o ochronie środowiska,
19)
opracowywanie projektów decyzji - jako organu kwaterunkowego - w sprawach przydziału mieszkań i pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe dla funkcjonariuszy, emerytów i rencistów oraz ustalanie ich uprawnień mieszkaniowych,
20)
prowadzenie gospodarki eksploatacyjnej, zabezpieczenie materiałowo-techniczne oraz realizacja zadań inwestycyjnych na rzecz Centralnego Zarządu oraz Biura Emerytalnego.
21)
uchylony
22)
uchylony8
23)
prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem mieniem Skarbu Państwa w zakresie określonym odrębnymi przepisami,
24)
prowadzenie prac standaryzacyjnych i integracyjnych w zakresie nadzorowanej działalności jednostek organizacyjnych,
25)
utrzymanie we właściwym stanie technicznym pomieszczeń zajmowanych przez Centralny Zarząd,
26)
zapewnienie właściwego funkcjonowania kolumny transportowej Centralnego Zarządu,
27)
prowadzenie ewidencji składników majątku trwałego i obrotowego Centralnego Zarządu oraz rozliczanie osób materialnie odpowiedzialnych za powierzone mienie,
28)
prowadzenie ewidencji stempli i pieczęci użytkowanych w Centralnym Zarządzie.
3.
W ramach Biura działa na podstawie odrębnych przepisów Inspekcja Gospodarki Energetycznej Służby Więziennej.
§  21.9
Biuro Informacji i Statystyki
1.
Biuro Informacji i Statystyki jest odpowiedzialne za administracyjne wykonywanie tymczasowego aresztowania oraz kar i środków przymusu skutkujących pozbawienie wolności, transportowanie osadzonych, a także prowadzenie elektronicznej ewidencji osób pozbawionych wolności i przetwarzanie danych o tych osobach.
2.
W skład Biura wchodzą:
1)
Zespół Informacji,
2)
Zespół Operatorów Bazy Danych.
3.
Zespołami, o których mowa w ust. 2, kierują kierownicy zespołów.
4.
Do zakresu działania Biura Informacji i Statystyki należy w szczególności:
1)
współpraca z organami ścigania, wymiaru sprawiedliwości, administracji rządowej i samorządu terytorialnego w realizacji zadań związanych z wykonywaniem tymczasowego aresztowania oraz kar i środków przymusu skutkujących pozbawienie wolności,
2)
przygotowywanie projektów zarządzeń w sprawie utworzenia, zmiany przeznaczenia, zniesienia zakładów karnych i aresztów śledczych oraz decyzji w sprawie ustalenia ich pojemności,
3)
organizowanie i koordynowanie transportów osadzonych,
4)
prowadzenie elektronicznej ewidencji osób pozbawionych wolności oraz przetwarzanie danych o tych osobach a także aktualizacja bazy danych w oparciu o informacje przesłane przez jednostki organizacyjne,
5)
udzielanie organom ścigania i organom wymiaru sprawiedliwości, a także instytucjom działającym na podstawie ustawy, informacji o osobach pozbawionych wolności, w związku z prowadzonymi postępowaniami,
6)
współpraca w zakresie wymiany informacji o osobach pozbawionych wolności z Komendą Główną Policji, Krajowym Centrum Informacji Kryminalnych oraz Departamentem Centrum Ogólnopolskich Rejestrów Sądowych Ministerstwa Sprawiedliwości,
7)
przekazywanie Krajowemu Rejestrowi Karnemu, w formie elektronicznej, informacji o osobach pozbawionych wolności, w zakresie określonym w ustawie z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym,
8)
udzielanie służbom ochrony państwa oraz pełnomocnikom ochrony informacji niejawnych danych niezbędnych dla potrzeb prowadzonych przez nich, na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych, postępowań sprawdzających,
9)
koordynowanie sprawozdawczości statystycznej Służby Więziennej oraz opracowywanie i udostępnianie okresowych informacji statystycznych o wykonywaniu tymczasowego aresztowania i kary pozbawienia wolności,
10)
sprawowanie nadzoru nad:
a)
rejonizacją osadzania tymczasowo aresztowanych w aresztach śledczych i transportowaniem skazanych,
b)
przyjmowaniem, ewidencją, rozmieszczaniem i zwalnianiem osadzonych,
c)
rozmieszczeniem tymczasowo aresztowanych,
d)
obiegiem korespondencji tymczasowo aresztowanych oraz doręczaniem korespondencji urzędowej skazanym,
e)
przestrzeganiem ustalonej pojemności i przeznaczeniem zakładów karnych i aresztów śledczych,
f)
prawidłowością sporządzania sprawozdań statystycznych MS ZK 1 i MS ZK 5,
g)
prawidłowością odnotowywania w systemie informatycznym danych o osobach pozbawionych wolności w zakresie dotyczącym wykonywania tymczasowego aresztowania oraz kar i środków przymusu skutkujących pozbawienie wolności.
5.
Dyrektor Biura Informacji i Statystyki jest upoważniony do podpisywania odpowiedzi na zapytania kierowane do Centralnego Zarządu, dotyczące udzielania informacji o osobach pozbawionych wolności, w zakresie działania biura.
§  22.
Biuro Prawne
1.
Biuro Prawne jest odpowiedzialne za obsługę prawną Dyrektora Generalnego i jego zastępców oraz ochronę prawną Centralnego Zarządu.
2.
Do zakresu działania Biura Prawnego należy w szczególności:
1)
przygotowywanie i opiniowanie zawieranych umów oraz porozumień pomiędzy Centralnym Zarządem a innymi podmiotami,
2)
przygotowywanie opinii prawnych oraz doradztwo prawne dla kierownictwa Centralnego Zarządu,
3)
współudział w kształtowaniu prawa w zakresie dotyczącym więziennictwa poprzez:
a)
opracowywanie pod względem legislacyjnym, przygotowanych przez właściwe komórki organizacyjne Centralnego Zarządu projektów aktów prawnych, a także udział w ich uzgadnianiu,
b)
przygotowywanie, na podstawie opinii właściwych komórek organizacyjnych Centralnego Zarządu, stanowiska Centralnego Zarządu do resortowych i pozaresortowych aktów prawnych,
c)
udział w konferencjach resortowych dotyczących merytorycznego i prawnego uzgodnienia projektów przepisów związanych z zakresem działania Centralnego Zarządu,
d)
uczestniczenie - z upoważnienia Dyrektora Generalnego - w pracach ustawodawczych podkomisji i komisji Sejmu i Senatu,
4)
ochrona prawna interesów Centralnego Zarządu oraz sprawowanie obsługi prawnej poprzez:
a)
zastępstwo procesowe Dyrektora Generalnego przed Naczelnym Sądem Administracyjnym i sądami powszechnymi,
b)
opiniowanie projektów umów zawieranych przez Centralny Zarząd,
c)
upowszechnianie precedensowych opinii prawnych i orzeczeń sądowych w jednostkach organizacyjnych,
d)
ustalanie wiążącej dla jednostek organizacyjnych wykładni przepisów Dyrektora Generalnego oraz innych resortowych aktów prawnych,
e)
wykonywanie innych zadań w zakresie obsługi prawnej, wynikających z odrębnych przepisów,
5)
sprawowanie nadzoru w zakresie obsługi prawnej jednostek organizacyjnych,
6)
prowadzenie rejestru szczególnych imiennych upoważnień wydanych przez Dyrektora Generalnego do działania w jego imieniu,
7)
prowadzenie rejestru przepisów prawnych wydawanych przez Dyrektora Generalnego oraz gromadzenie i przechowywanie przepisów prawnych,
8)
prowadzenie rejestru umów cywilno-prawnych oraz zawieranych w obrocie gospodarczym przez Centralny Zarząd,
9)
prowadzenie informacji i dokumentacji prawnej,
10)
prowadzenie archiwum Centralnego Zarządu oraz sprawowanie nadzoru nad pracą archiwów i pracą kancelaryjną w jednostkach organizacyjnych,10
11)
prowadzenie spraw dotyczących szkód w majątku jednostek organizacyjnych należących do właściwości Dyrektora Generalnego oraz sprawowanie nadzoru nad postępowaniami w sprawach o szkody prowadzonymi przez jednostki organizacyjne,
12)
sygnalizowanie Dyrektorowi Generalnemu i jego zastępcom o uchybieniach w działalności jednostek organizacyjnych w zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień oraz zapoznawanie Dyrektora Generalnego i jego zastępców o zmianach w stanie prawnym w zakresie działalności Służby Więziennej.
§  23.
Biuro Ochrony
1.
Biuro Ochrony jest odpowiedzialne za inicjowanie i nadzorowanie działalności jednostek organizacyjnych w zakresie zapewnienia w nich porządku i bezpieczeństwa oraz realizacji przez nie zadań obronnych.
2.
Do zakresu działania Biura Ochrony należy w szczególności:
1)
udział w rozpoznawaniu systemów ochrony i bezpieczeństwa w zakładach karnych i aresztach śledczych,
2)
wypracowywanie sposobów działania i reagowania Służby Więziennej w zakresie ochrony i bezpieczeństwa w jednostkach organizacyjnych, zwłaszcza podczas zbiorowych wystąpień osadzonych,
3)
wyznaczanie zakładów karnych i aresztów śledczych celem utworzenia oddziałów dla skazanych i tymczasowo aresztowanych niebezpiecznych, podejmowanie decyzji w zakresie transportowania ich między tymi jednostkami oraz sprawowanie nadzoru i kontroli nad postępowaniem z tą kategorią osadzonych,
4)
analizowanie postępu technicznego w zakresie urządzeń ochronnych i inicjowanie ich wdrażania w zakładach karnych i aresztach śledczych we współpracy z Biurem Kwatermistrzowskim i Zespołem Informatyki,
5)
nadzorowanie i koordynowanie ochrony przeciwpożarowej w jednostkach organizacyjnych oraz przedsiębiorstwach przywięziennych,
6)
prowadzenie działań prewencyjnych zmierzających do przeciwdziałania powstawaniu wypadków nadzwyczajnych,
7)
współdziałanie z Policją i Państwową Strażą Pożarną w organizowaniu obrony zakładów karnych i aresztów śledczych na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
8)
nadzorowanie i organizowanie przedsięwzięć związanych z gospodarowaniem uzbrojeniem w jednostkach organizacyjnych,
9)
nadzorowanie i organizowanie wykorzystania psów służbowych i specjalnych w jednostkach organizacyjnych,
10)
organizowanie systemu alarmowania funkcjonariuszy Centralnego Zarządu oraz sprawowanie nadzoru nad systemami alarmowania w jednostkach organizacyjnych,
11)
zapewnienie ochrony budynku Centralnego Zarządu i budynku Biura Informacji i Statystyki, w porozumieniu z Pełnomocnikiem Ochrony Informacji Niejawnych,
12)
organizowanie i nadzorowanie zadań z zakresu obronności i obrony cywilnej w Centralnym Zarządzie i jednostkach organizacyjnych,
13)
organizowanie i nadzorowanie funkcjonowania Stanowiska Dowodzenia Dyrektora Generalnego,
14)
organizowanie ochrony transportu wartości pieniężnych Centralnego Zarządu,
15)
gromadzenie i przechowywanie planów ochrony i bezpieczeństwa jednostek organizacyjnych.
§  24.11
Biuro Penitencjarne
1.
Biuro Penitencjarne jest odpowiedzialne za nadzór organizacyjny i merytoryczny nad stosowaniem środków i metod oddziaływania penitencjarnego oraz inicjowanie kierunków pracy penitencjarnej wobec osadzonych.
2.
Do zakresu działania Biura Penitencjarnego należy w szczególności:
1)
ustalanie i realizacja zadań z zakresu prowadzenia szkół przywięziennych oraz kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego w aresztach śledczych i zakładach karnych,
2)
określanie potrzeb i wyznaczanie kierunków pomocy postpenitencjarnej w aresztach śledczych i zakładach karnych,
3)
organizowanie oddziaływań specjalistycznych w ramach systemu terapeutycznego,
4)
współdziałanie z przedstawicielami kościołów i związków wyznaniowych w zakresie wykonywania praktyk i posług religijnych oraz nadzór nad realizacją prawa osadzonych do korzystania z wolności religijnej,
5)
współpraca z organami administracji rządowej, samorządu terytorialnego i organizacjami pozarządowymi w zakresie społecznej readaptacji skazanych,
6)
planowanie potrzeb i podział na jednostki organizacyjne środków finansowych przeznaczonych na działalność penitencjarną,
7)
sprawowanie nadzoru nad:
a)
realizacją oddziaływań penitencjarnych w poszczególnych systemach wykonywania kary pozbawienia wolności, typach i rodzajach zakładów karnych oraz prawidłowością realizacji zadań przez komisje penitencjarne,
b)
indywidualizacją wykonywania kary pozbawienia wolności, w szczególności wobec wybranych grup skazanych, zwłaszcza młodocianych oraz kobiet, w tym kobiet przebywających z dziećmi w domach dla matki i dziecka, skazanych wobec których stosowane są środki terapeutyczne, skazanych na karę 25 lat lub dożywotniego pozbawienia wolności,
c)
prowadzeniem przez jednostki organizacyjne działalności prewencyjnej związanej, w szczególności, z bezpieczeństwem osadzonych, w tym w zakresie przeciwdziałania nadzwyczajnym wypadkom i negatywnym przejawom podkultury przestępczej,
d)
organizacją i merytoryczną działalnością ośrodków diagnostycznych i oddziałów terapeutycznych,
e)
działalnością pedagogiczną szkół przywięziennych oraz organizacją nauczania i szkolenia kursowego osadzonych,
f)
organizowaniem i udzielaniem pomocy postpenitencjarnej przez jednostki organizacyjne,
g)
działalnością kulturalno-oświatową, sportową i społeczną, prowadzoną w jednostkach organizacyjnych w stosunku do osadzonych,
h)
rozmieszczeniem skazanych.
§  25.
Biuro Służby Zdrowia
1.
Biuro Służby Zdrowia jest odpowiedzialne za nadzór i organizację opieki zdrowotnej sprawowanej przez zakłady opieki zdrowotnej dla osób pozbawionych wolności oraz nadzór nad warunkami sanitarnymi w zakresie żywienia i zakwaterowania w zakładach karnych i aresztach śledczych.
2.
Do zakresu działania Biura Służby Zdrowia należy w szczególności:
1)
organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie opieki zdrowotnej sprawowanej przez zakłady opieki zdrowotnej dla osadzonych,
2)
inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie programów profilaktycznych i oświatowo -zdrowotnych dla osadzonych,
3)
koordynowanie i nadzorowanie zadań z zakresu służby medycyny pracy w stosunku do funkcjonariuszy i osadzonych na podstawie odrębnych przepisów,
4)
prowadzenie statystyki dotyczącej działalności więziennej służby zdrowia,
5)
planowanie potrzeb i podział na jednostki organizacyjne środków finansowych przeznaczonych na opiekę zdrowotną,
6)
współdziałanie z pozawięziennymi zakładami opieki zdrowotnej,
7)
sprawowanie nadzoru nad:
a)
warunkami zdrowotnymi, żywienia i sanitarnymi w aresztach śledczych i zakładach karnych,
b)
gospodarką lekami i sprzętem medycznym,
c)
orzecznictwem lekarskim wykonywanym w zakładach karnych i aresztach śledczych,
d)
działalnością naczelnych lekarzy okręgowych inspektoratów oraz kierowników aptek,
e)
postępowaniami wyjaśniającymi dotyczącymi zgonów osadzonych.
§  26.
Zespół Informatyki
1.
Zespół Informatyki jest odpowiedzialny za systemowe opracowywanie, wdrażanie i eksploatację systemów informatycznych oraz nadzór nad ich funkcjonowaniem, a także wdrażanie systemowych rozwiązań technicznych i technologicznych w zakresie łączności, automatyzacji i integracji systemów techniki więziennej oraz za inicjowanie, organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie w Służbie Więziennej przedsięwzięć z tym związanych, w celu zapewnienia skuteczności i efektywności realizowanych zadań.
2.
Do zakresu działania Zespołu Informatyki należy w szczególności:
1)
opracowywanie i wdrażanie zunifikowanych systemów informatycznych w Służbie Więziennej oraz koordynowanie i nadzorowanie działalności w zakresie informatyki w Centralnym Zarządzie i jednostkach podległych,
2)
analizowanie potrzeb i planowanie środków finansowych na zabezpieczenie Służby Więziennej w systemy, urządzenia i sprzęt z dziedziny informatyki,
3)
inicjowanie i nadzorowanie, w porozumieniu z właściwymi komórkami organizacyjnymi Centralnego Zarządu, wprowadzania w jednostkach organizacyjnych nowych urządzeń, systemów i sprzętu z dziedziny informatyki, techniki więziennej i łączności,
4)
opiniowanie zakupów sprzętu i urządzeń systemów informatycznych, techniki więziennej i łączności, dokonywanych przez jednostki organizacyjne,
5)
rozpoznawanie nowych technik i technologii z zakresu informatyki, techniki więziennej i łączności oraz analizowanie ich przydatności w Służbie Więziennej,
6)
udział w opracowywaniu oraz opiniowanie, w porozumieniu z właściwymi komórkami merytorycznymi Centralnego Zarządu, prac koncepcyjno-projektowych w zakresie systemów informatycznych, techniki więziennej i łączności w jednostkach organizacyjnych oraz nadzór nad ich wdrażaniem,
7)
prowadzenie prac standaryzacyjnych i integracyjnych w zakresie systemów informatycznych, techniki więziennej i łączności w jednostkach organizacyjnych,
8)
organizowanie i koordynowanie współpracy systemów informatycznych jednostek organizacyjnych więziennictwa w ramach jednolitego systemu informatycznego Służby Więziennej oraz z systemami informatycznymi administracji państwowej,
9)
wykonywanie zadań związanych z prawidłowym funkcjonowaniem systemu lub sieci teleinformatycznych oraz nadzór nad przestrzeganiem zasad i wymagań bezpieczeństwa systemów i sieci teleinformatycznych, zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy o ochronie informacji niejawnych,
10)
organizowanie, nadzorowanie i koordynowanie serwisu sprzętu informatycznego, techniki więziennej i łączności w jednostkach organizacyjnych,
11)
organizowanie i koordynowanie szkoleń z dziedziny informatyki i łączności z zakresu nowych technik i technologii, wprowadzanych do Służby Więziennej,
12)
sprawowanie nadzoru w zakresie gospodarki i eksploatacji systemów, urządzeń i sprzętu z dziedziny informatyki i łączności,
13)
administrowanie sieciowym systemem komputerowym oraz systemem łączności przewodowej w Centralnym Zarządzie,
14)
utrzymywanie w gotowości eksploatacyjnej i użytkowej sprzętu komputerowego wykorzystywanego w Centralnym Zarządzie, oraz jednostce, o której mowa w § 1 ust. 3.12
§  27.
Zespół Ochrony Informacji Niejawnych
1.
Zespół Ochrony Informacji Niejawnych jest odpowiedzialny za realizację zadań w zakresie ochrony informacji niejawnych w Centralnym Zarządzie oraz nadzór nad ochroną i przestrzeganiem przepisów dotyczących ochrony tych informacji w jednostkach organizacyjnych, a także za przeprowadzanie postępowań sprawdzających.
2.
Do zakresu działania Zespołu Ochrony Informacji Niejawnych należy w szczególności:
1)
zapewnienie ochrony informacji niejawnych wytwarzanych, przetwarzanych, przekazywanych lub przechowywanych w Centralnym Zarządzie oraz systemów i sieci teleinformatycznych w Centralnym Zarządzie,
2)
sprawowanie nadzoru w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji w jednostkach organizacyjnych,
3)
prowadzenie kancelarii tajnej,
4)
prowadzenie postępowań sprawdzających wobec funkcjonariuszy i pracowników oraz kandydatów do służby lub pracy w Centralnym Zarządzie oraz jednostkach organizacyjnych, zgodnie z odrębnymi przepisami,
5)
szkolenie funkcjonariuszy i pracowników Centralnego Zarządu w zakresie ochrony informacji niejawnych,
6)
prowadzenie ewidencji osób, które uzyskały poświadczenie bezpieczeństwa lub odmowę jego wydania,
7)
okresowa kontrola ewidencji materiałów i obiegu dokumentów zawierających informacje niejawne w Centralnym Zarządzie,
8)
przechowywanie akt zakończonych postępowań sprawdzających,
9)
opracowanie planu postępowania w Centralnym Zarządzie z materiałami zawierającymi informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwową w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego,
10)
przygotowywanie wniosków i decyzji w sprawach o udostępnianie informacji niejawnych oraz zwolnień z zachowania tajemnicy państwowej i służbowej,
11)
koordynowanie zadań wynikających z ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne,
12)
podejmowanie działań zmierzających do wyjaśnienia okoliczności naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz zawiadamianie o tym Dyrektora Generalnego, a także, w razie wystąpienia przypadków, o których mowa w ustawie o ochronie informacji niejawnych właściwej służby ochrony państwa.
§  28.
Zespół do spraw Przedsiębiorstw i Zatrudnienia
1.
Zespół do spraw Przedsiębiorstw i Zatrudnienia jest odpowiedzialny za inicjowanie i nadzorowanie spraw dotyczących zatrudnienia osób pozbawionych wolności oraz za koordynowanie i podejmowanie działań zapewniających efektywne funkcjonowanie przywięziennych zakładów pracy.
2.
Do zakresu działania Zespół do spraw Przedsiębiorstw i Zatrudnienia należy w szczególności:
1)
prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra Sprawiedliwości funkcji organu założycielskiego w stosunku do przedsiębiorstw działających przy zakładach karnych oraz sprawowanie nadzoru nad działalnością gospodarstw pomocniczych jednostek organizacyjnych,
2)
sprawowanie nadzoru oraz koordynowanie działań związanych z funkcjonowaniem scentralizowanego funduszu rozwoju, a w szczególności obsługa organizacyjna, nadzór nad prawidłowością przekazywania środków na rachunek funduszu, opiniowanie wniosków o udzielenie pomocy finansowej oraz kontrola sposobu wykorzystania środków tego funduszu,
3)
gospodarowanie środkami wydzielonymi dla gospodarstw pomocniczych w planie środków specjalnych Centralnego Zarządu, a w szczególności opiniowanie wniosków o udzielenie pomocy finansowej oraz kontrola sposobu jej wykorzystania,
4)
prowadzenie spraw i akt osobowych dyrektorów przedsiębiorstw przywięziennych,
5)
przedstawianie Dyrektorowi Generalnemu kandydatur na stanowiska dyrektorów przedsiębiorstw oraz wnioskowanie o ich odwołanie po zasięgnięciu opinii właściwych kierowników jednostek organizacyjnych,
6)
przygotowywanie projektów zasad wynagradzania dyrektorów przedsiębiorstw oraz przygotowywanie projektów systemów płac dla pracowników gospodarstw pomocniczych oraz propozycji nagród rocznych dla dyrektorów przedsiębiorstw przywięziennych i gospodarstw pomocniczych,
7)
opracowywanie wytycznych i założeń do planów finansowych, przyjmowanie sprawozdań finansowych oraz sporządzanie sprawozdań zbiorczych w zakresie działalności gospodarstw pomocniczych,
8)
sporządzanie informacji, zestawień i analiz dotyczących wyników ekonomicznych przywięziennych zakładów pracy,
9)
opracowywanie analiz dotyczących kształtowania się poziomu wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwach oraz ocena zasadności wzrostu tych wynagrodzeń,
10)
udział w postępowaniach przygotowawczych związanych z tworzeniem, łączeniem, podziałem i likwidacją przywięziennych zakładów pracy,
11)
współpraca z organizacjami związkowymi działającymi w przywięziennych zakładach pracy,
12)
inicjowanie i organizowanie przedsięwzięć mających na celu promocję przywięziennych zakładów pracy oraz ich wyrobów,
13)
sprawowanie nadzoru nad prawidłowością zatrudniania osób pozbawionych wolności, prowadzeniem dokumentacji zatrudnieniowej oraz przestrzeganiem praw i obowiązków pracowniczych,
14)
inicjowanie i inspirowanie kierowników jednostek oraz przywięziennych zakładów pracy do działań zapewniających sprawną organizację zatrudnienia, a także maksymalną ilość miejsc pracy dla osób pozbawionych wolności,
15)
przygotowywanie założeń budżetu więziennictwa w zakresie limitu etatów oraz środków na wynagrodzenia osobowe osadzonych zatrudnionych przy pracach porządkowych i pomocniczych o charakterze administracyjno-gospodarczym, przygotowywanie projektu rozdziału przydzielonych środków oraz nadzór nad ich prawidłowym gospodarowaniem,
16)
sporządzanie informacji statystycznych oraz zestawień dotyczących wielkości i struktury zatrudnienia osób pozbawionych wolności.
§  29.
Redakcja "Przeglądu Więziennictwa Polskiego" i "Forum Penitencjarnego"
1.
"Przegląd Więziennictwa Polskiego", zwany dalej "Przeglądem" i "Forum Penitencjarne", zwane dalej "Forum" są organami prasowymi Centralnego Zarządu.
2.
"Przegląd" jest kwartalnikiem o charakterze naukowym, natomiast "Forum" jest miesięcznikiem o charakterze publicystycznym.
3.
Pracami redakcji "Przeglądu" i "Forum" kieruje redaktor naczelny w randze kierownika zespołu; redaktor naczelny jest odpowiedzialny za realizację linii programowej tych czasopism.
4.
Zadania i organy "Przeglądu" określa zarządzenie nr 66/92/CZZK Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 września 1992 r.
5.
Organami "Forum" powoływanymi przez Dyrektora Generalnego są:
1)
redaktor naczelny,
2)
rada programowa.
6.
Do zadań "Forum" należy w szczególności:
1)
popularyzowanie wiedzy penitencjarnej, podnoszenie kwalifikacji i kultury prawnej funkcjonariuszy i pracowników Służby Więziennej oraz integrowanie środowiska,
2)
wymiana doświadczeń pomiędzy funkcjonariuszami i pracownikami Służby Więziennej,
3)
informowanie o regulacjach prawnych dotyczących wykonywania kary pozbawienia wolności i tymczasowego aresztowania w Polsce i innych krajach oraz wyrażanie opinii w sprawach istotnych dla więziennictwa,
4)
wyjaśnianie sytuacji służbowej i socjalnej oraz uprawnień funkcjonariuszy i pracowników więziennictwa.
7.
Rada programowa jest organem o charakterze opiniodawczym i doradczym, a do jej zadań należy w szczególności:
1)
czuwanie nad realizacją zadań, o których mowa w ust. 6 i informowanie Dyrektora Generalnego Służby Więziennej o stwierdzonych nieprawidłowościach w tym zakresie;
2)
ocenianie wydanych w okresie kwartalnym numerów "Forum" pod względem treści merytorycznych i układu graficznego;
3)
opiniowanie i kwalifikowanie do druku wybranych artykułów zamieszczanych w "Forum", w szczególności artykułów mogących budzić kontrowersje;
4)
proponowanie problemowych zagadnień, które mogą być przedmiotem publikacji;
5)
występowanie do Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z wnioskiem o zmianę redaktora naczelnego "Forum" i przedstawianie kandydatur na to stanowisko.
8.
Dyrektor Generalny Służby Więziennej, w drodze odrębnej decyzji, określa skład oraz zasady i tryb działania rady programowej.
9.
Do zadań redaktora naczelnego "Forum" należy w szczególności:
1)
reprezentowanie redakcji na zewnątrz;
2)
proponowanie treści poszczególnych numerów "Forum";
3)
inicjowanie zamówień na szczególnie przydatne opracowania autorskie;
4)
udzielanie informacji, odpowiedzi i sprostowań oraz podejmowanie decyzji na zasadach określonych odrębnymi przepisami prawa, w szczególności ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe; ustalanie, w ramach posiadanych środków, wysokości honorariów autorskich za opublikowane w "Forum" materiały prasowe.13
§  29a.14
Zespół Audytu Wewnętrznego.
1.
Zespół Audytu Wewnętrznego jest odpowiedzialny za prowadzenie działań, o których mowa w ustawie o finansach publicznych, w celu uzyskania przez Dyrektora Generalnego Służby Więziennej obiektywnej i niezależnej oceny funkcjonowania Centralnego Zarządu, w zakresie gospodarki finansowej pod względem legalności, gospodarności, celowości, rzetelności, a także przejrzystości i jawności.
2.
Zespół Audytu Wewnętrznego jest w szczególności zobowiązany do:
a)
badania wiarygodności jednostkowych sprawozdań finansowych oraz jednostkowych sprawozdań z wykonania budżetu poprzez następcze sprawdzenie przestrzegania zasad rachunkowości, zgodności zapisów w księgach rachunkowych z dowodami księgowymi oraz zgodności tych sprawozdań z zapisami w księgach rachunkowych,
b)
oceny adekwatności, efektywności i skuteczności systemu wewnętrznej kontroli finansowej, w tym przestrzegania ustalonych procedur kontroli procesów związanych z gromadzeniem i wydatkowaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem,
c)
oceny przestrzegania zasady celowości i oszczędności w dokonywaniu wydatków, uzyskiwania możliwe najlepszych efektów w ramach posiadanych środków oraz przestrzegania terminów realizacji zadań i regulowania zaciągniętych zobowiązań.
3.
Zespół Audytu Wewnętrznego przeprowadza również audyt wewnętrzny w jednostkach organizacyjnych podległych Dyrektorowi Generalnemu Służby Więziennej, z wyjątkiem okręgowych inspektoratów Służby Więziennej. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
4.
Zasady działania Zespołu Audytu Wewnętrznego określają odrębne przepisy.15
§  30.
Stanowisko do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy
1.
Zadaniem Stanowiska do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy jest prowadzenie działalności mającej na celu poprawę bezpieczeństwa pracy oraz warunków jej wykonywania.
2.
Do zakresu działania Stanowiska do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy w szczególności:
1)
organizowanie, doskonalenie i nadzorowanie funkcjonowania systemu jednolitego postępowania dla realizacji ustawowych obowiązków kierowników jednostek w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w odniesieniu do funkcjonariuszy, pracowników i osób pozbawionych wolności,
2)
organizowanie i nadzorowanie funkcjonowania systemu informacji o zagrożeniach zawodowych i środkach zapobiegających tym zagrożeniom,
3)
nadzorowanie realizacji zadań przez służbę bezpieczeństwa i higieny pracy w jednostkach organizacyjnych,
4)
realizowanie zadań służby w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w Centralnym Zarządzie,
5)
analizowanie stanu bezpieczeństwa i higieny pracy i wypadkowości oraz przedstawianie propozycji przedsięwzięć organizacyjnych i technicznych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia oraz poprawę warunków służby i pracy.
§  31.
Rada Duszpasterstwa Więziennego
1.
Rada Duszpasterstwa Więziennego stanowi organ doradczy i opiniodawczy Dyrektora Generalnego oraz koordynujący zadania w zakresie działalności duszpasterskiej w zakładach karnych i aresztach śledczych prowadzonej wobec osadzonych.
2.
Radę Duszpasterstwa Więziennego tworzą naczelni kapelani:

- Kościoła Rzymsko-Katolickiego,

- Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego,

- Kościoła Prawosławnego.

3.
Naczelni kapelani koordynują, każdy w swoim zakresie, działalność duszpasterską księży swojego kościoła.
4.
Dyrektor Generalny może poszerzyć skład zespołu o naczelnych kapelanów innych, niż wymienione w ust. 1, kościołów lub związków wyznaniowych, jeżeli jest to uzasadnione zakresem działalności duszpasterskiej tych kościołów lub związków wyznaniowych.
5.
Koordynatora organizacyjno-administracyjnego Rady Duszpasterstwa Więziennego wyznacza Dyrektor Generalny.
§  32.
Biuro Emerytalne
1.
Przy Centralnym Zarządzie Służby Więziennej działa Biuro Emerytalne Służby Więziennej, zwane dalej Biurem.
2.
Biurem kieruje dyrektor Biura, który jest organem właściwym w sprawach zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Służby Więziennej oraz członków ich rodzin.
3.
W skład Biura wchodzą:
a)
Zespół Ustalania świadczeń,
b)
Zespół Realizacji świadczeń,
c)
Zespół Obsługi Informatycznej.
4.
Zespołami, o których mowa w ust. 3, kierują kierownicy tych zespołów.
5.
Biuro współpracuje z komórkami organizacyjnymi Centralnego Zarządu oraz jednostkami organizacyjnymi Służby Więziennej, w zakresie swojego działania.
6.
Dane liczbowe, informacje statystyczne i inne materiały służbowe dotyczące Biura udostępnia organom, instytucjom bądź innym podmiotom zewnętrznym dyrektor Biura.
7.
Informacje, o których mowa w ust. 6, środkom masowego przekazu udostępniane są za pośrednictwem rzecznika prasowego Centralnego Zarządu.
8.
W razie nieobecności dyrektora Biura, decyzje podpisuje osoba go zastępująca.
9.
Dyrektor Biura może określić rodzaje pism i dokumentów, które może podpisywać upoważniona osoba. Upoważnienia do podpisywania w imieniu dyrektora Biura określone są w instrukcji obiegu dokumentów lub są wystawione imiennie w formie pisemnej. W Biurze prowadzi się rejestr upoważnień.
10.
Do podstawowych zadań dyrektora Biura należy kierowanie, organizowanie i koordynowanie pracy Biura, a w szczególności:
a)
podejmowanie działań dla zapewnienia środków i warunków realizacji zaplanowanych działań,
b)
stałe doskonalenie organizacji wewnętrznej oraz metod i form działania,
c)
współpraca z kierownikami komórek organizacyjnych Centralnego Zarządu w zakresie niezbędnym do wykonywania obowiązków służbowych,
d)
prowadzenie systematycznego nadzoru i kontroli wewnętrznej w stosunku do podległych funkcjonariuszy i pracowników.
11.
Dyrektor Biura jest upoważniony do:
a)
reprezentowania Centralnego Zarządu i udzielania opinii w sprawach objętych zakresem działania Biura, a także w sprawach przekazanych na podstawie szczególnych imiennych upoważnień przez Dyrektora Generalnego,
b)
ustalania i aktualizacji zakresów czynności podległych funkcjonariuszy i pracowników,
c)
nadzorowania przestrzegania stanu dyscypliny służbowej i dyscypliny pracy podległych funkcjonariuszy i pracowników,
d)
wnioskowania w sprawach stosunku służbowego i stosunku pracy oraz przyznawania nagród, zapomóg, odznaczeń i wyróżnień,
e)
ustalania planu urlopów podległych funkcjonariuszy i pracowników.
12.
Biuro Emerytalne zapewnia obsługę realizacji zadań dyrektora Biura w zakresie:
a)
ustalania prawa do zaopatrzenia emerytalnego i wysokości świadczeń pieniężnych z tytułu tego zaopatrzenia zwolnionym ze służby funkcjonariuszom i członkom ich rodzin oraz wydawanie decyzji w tych sprawach,
b)
przygotowywania wniosków do decyzji Ministra Sprawiedliwości o przyznanie prawa do zaopatrzenia emerytalno-rentowego w trybie wyjątkowym,
c)
dokonywania waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych,
d)
wypłaty świadczeń pieniężnych wynikających z ustawy emerytalnej i innych należności przysługujących emerytom i rencistom na podstawie odrębnych przepisów,
e)
planowania dochodów i wydatków budżetowych, wnioskowania zmian preliminarza budżetowego w celu pełnego zabezpieczenia środków na wypłatę świadczeń,
f)
dokonywania analiz struktury i wysokości świadczeń,
g)
dysponowania środkami pieniężnymi zgromadzonymi na rachunkach bankowych,
h)
wykonywania obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie świadczeń emerytalno-rentowych,
i)
sprawowania zastępstwa procesowego w sprawach dotyczących świadczeń emerytalno-rentowych,
j)
ograniczania świadczeń emerytalno-rentowych oraz zawieszania lub zmniejszania rent rodzinnych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
k)
windykacji nienależnie pobranych świadczeń pieniężnych,
l)
dokonywania potrąceń ze świadczeń pieniężnych, na zasadach i w trybie określonym w odrębnych przepisach,
ł)
naliczania i podziału funduszu socjalnego dla osób uprawnionych do zaopatrzenia emerytalnego,
m)
prowadzenia rachunkowości w zakresie wypłaty świadczeń,
n)
prowadzenia informatycznej bazy danych świadczeniobiorców,
o)
sporządzania sprawozdań statystycznych z zakresu działania Biura,
p)
kierowania świadczeniobiorców na kontrolne badania lekarskie, zgłaszania ich do ubezpieczenia zdrowotnego i odprowadzania składek z tego tytułu,
r)
wydawania legitymacji emerytom i rencistom oraz członkom ich rodzin,
s)
rozpatrywania skarg, próśb i wniosków w sprawach emerytalno-rentowych,
t)
współpracy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Zakładem Emerytalno-Rentowym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji i innymi organami w zakresie spraw związanych z zaopatrzeniem emerytalno-rentowym funkcjonariuszy oraz członków ich rodzin,
u)
sprawowania nadzoru nad kompletowaniem przez jednostki organizacyjne dokumentacji emerytalno-rentowej,
w)
prowadzenia akt emerytalno-rentowych oraz ich archiwizacji.
§  33.
Postanowienia końcowe

Kierownicy komórek organizacyjnych opracują zakresy czynności podległych im funkcjonariuszy i pracowników w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszego regulaminu.

______

1 pkt 16 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia Nr 10/2003 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 17 grudnia 2003 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej.

2 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 Zarządzenia Dyrektora Generalnego Służby Więziennej nr 3/05 z dnia 24 marca 2005 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej.

3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2a Zarządzenia Dyrektora Generalnego Służby Więziennej nr 3/05 z dnia 24 marca 2005r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej.

4 ust. 1a i 1b dodane przez § 1 pkt 2b Zarządzenia Dyrektora Generalnego Służby Więziennej nr 3/05 z dnia 24 marca 2005r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej.

5 pkt 11a dodany przez § 1 pkt 2c Zarządzenia Dyrektora Generalnego Służby Więziennej nr 3/05 z dnia 24 marca 2005r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej.

6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3a Zarządzenia Dyrektora Generalnego Służby Więziennej nr 3/05 z dnia 24 marca 2005r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej.

7 pkt 4a dodany przez § 1 pkt 3b Zarządzenia Dyrektora Generalnego Służby Więziennej nr 3/05 z dnia 24 marca 2005r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej.

8 pkt 21 i 22 uchylone w § 1 pkt 1 zarządzenia Nr 10/2002 Dyrektora Generalnego SW z dnia 13 listopada 2002 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej

9 § 21 zmieniony przez § 1 pkt 4 Zarządzenia Dyrektora Generalnego Służby Więziennej nr 3/05 z dnia 24 marca 2005 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej.

10 pkt 10 zmieniony przez § 1 zarządzenia Nr 1/2003 Dyrektora Generalnego SW z dnia 27 stycznia 2003 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej.

11 § 24 zmieniony przez § 1 pkt 4 Zarządzenia Dyrektora Generalnego Służby Więziennej nr 3/05 z dnia 24 marca 2005 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej.

12 pkt 13 i 14 dodane przez § 1 pkt 2 zarządzenia Nr 10/2002 Dyrektora Generalnego SW z dnia 13 listopada 2002 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej.

13 ust. 7-9 dodane przez § 1 zarządzenia Nr 7/2003 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 5 września 2003 r. w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego Centralnego Zarządu Służby Więziennej.

14 § 29a dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia Nr 10/2003 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 17 grudnia 2003 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej.

15 ust. 3 zmieniony i ust. 4 dodany przez § 1 pkt 6a i b Zarządzenia Dyrektora Generalnego Służby Więziennej nr 3/05 z dnia 24 marca 2005 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej.

1 Załącznik § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 2/2006 z dnia 1 lutego 2006 r. (Dz.Urz.CZSW.06.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lutego 2006 r.
2 Załącznik § 17 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 2/2006 z dnia 1 lutego 2006 r. (Dz.Urz.CZSW.06.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lutego 2006 r.