Nadanie Ministerstwu Sprawiedliwości regulaminu organizacyjnego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MS.1988.3.9

Akt utracił moc
Wersja od: 27 kwietnia 1988 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 27 kwietnia 1988 r.
w sprawie nadania Ministerstwu Sprawiedliwości regulaminu organizacyjnego

Na podstawie § 2 uchwały nr 200/87 Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 1987 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Sprawiedliwości zarządza się, co następuje:
§  1.
Ministerstwu Sprawiedliwości nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 27 września 1984 r. o nadaniu Ministerstwu Sprawiedliwości regulaminu organizacyjnego (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. z 1984 r. Nr 6, poz. 38 i z 1986 r. Nr 5, poz. 33).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA SPRAWIEDLIWOŚCI

§ 1.
1.
Regulamin organizacyjny określa podstawowe zadania i zakresy czynności komórek organizacyjnych wchodzących w skład Ministerstwa Sprawiedliwości, z wyjątkiem Centralnego Zarządu Zakładów Karnych, którego zadania i zakres czynności określają odrębne przepisy.
2.
Strukturę organizacyjną Ministerstwa Sprawiedliwości przedstawia załączony schemat organizacyjny.
§  2.
1.
Podstawowymi zadaniami Gabinetu Ministra są:
1)
prowadzenie spraw wynikających ze stosunku Ministra Sprawiedliwości względem naczelnych organów władzy i administracji państwowej,
2)
koordynowanie planów pracy Ministerstwa Sprawiedliwości i opracowywanie programów dotyczących podstawowych kierunków działania resortu oraz sprawozdań i informacji z ich wykonania,
3)
prowadzenie spraw wynikających ze współpracy resortu z zagranicą, z wyłączeniem: spraw z zakresu obrotu prawnego, zagadnień związanych z udziałem Polski w Radzie Wzajemnej Pomocy Gospodarczej oraz z realizacją Międzynarodowych Paktów Praw Człowieka,
4)
koordynacja załatwiania skarg i wniosków dotyczących pracy resortu oraz ich rozpatrywanie w zakresie nie przekazanym do właściwości innych jednostek organizacyjnych,
5)
przeprowadzanie kontroli, rewizji i superrewizji funkcjonowania administracji jednostek organizacyjnych resortu, z wyłączeniem więziennictwa,
6)
nadzór nad Redakcją "Gazety Prawniczej".
2.
W skład Gabinetu Ministra wchodzą:
1)
Wydział Prezydialny,
2)
Wydział Współpracy z Zagranicą,
3)
Wydział Skarg i Wniosków,
4)
Wydział Kontroli,
5)
Archiwum Zakładowe.
§  3.
Do zakresu czynności Wydziału Prezydialnego należy:
1)
prowadzenie spraw wynikających ze stosunku Ministra Sprawiedliwości względem naczelnych organów władzy i administracji państwowej,
2)
koordynowanie planów pracy Ministerstwa Sprawiedliwości oraz opracowywanie planów pracy i programów działania resortu,
3)
współdziałanie w przygotowywaniu założeń oraz koordynacja prac związanych z opracowywaniem informacji o głównych kierunkach działania resortu,
4)
organizowanie posiedzeń Kolegium i kierownictwa Ministerstwa oraz kontrolowanie wykonania uchwał i decyzji kierownictwa resortu,
5)
prowadzenie sekretariatów Ministra Sprawiedliwości i podsekretarzy stanu,
6)
współudział w organizowaniu zjazdów i konferencji zwoływanych przez Ministra Sprawiedliwości, z wyłączeniem okresowych narad prezesów sądów,
7)
przygotowywanie korespondencji okolicznościowej,
8)
współudział w organizowaniu uroczystości wręczania odznaczeń, akademii oraz innych spotkań okolicznościowych,
9)
sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad Kancelarią Gabinetu Ministra.
§  4.
Do zakresu czynności Wydziału Współpracy z Zagranicą należy:
1)
inicjowanie i koordynowanie współpracy i wymiany doświadczeń z zagranicą w zakresie pracy organów wymiaru sprawiedliwości,
2)
opracowywanie materiałów i przygotowywanie opinii dotyczących przedstawianych Ministrowi materiałów w zakresie obcego ustawodawstwa, z wyłączeniem materiałów dotyczących prawa sądowego,
3)
współdziałanie z Ministerstwem Spraw Zagranicznych w zakresie kontaktów resortu z zagranicą, z wyłączeniem kontaktów dotyczących obrotu prawnego z zagranicą,
4)
prowadzenie we współdziałaniu z Instytutem Badania Prawa Sądowego spraw wynikających ze współpracy z organizacjami międzynarodowymi wchodzącymi w skład systemu Organizacji Narodów Zjednoczonych,
5)
inicjowanie opracowań w językach obcych informacji o polskim systemie prawnym oraz w języku polskim informacji o obcych systemach prawnych,
6)
utrzymywanie kontaktów z przedstawicielami dyplomatycznymi innych państw, z wyłączeniem kontaktów wynikających ze spraw związanych z obrotem prawnym z zagranicą,
7)
organizowanie pobytu delegacji zagranicznych i wyjazdów służbowych za granicę pracowników resortu.
§  5.
Do zakresu czynności Wydziału Skarg i Wniosków należy sprawowanie ogólnego nadzoru nad prawidłowością i terminowością załatwiania skarg i wniosków dotyczących pracy resortu, a w szczególności:
1)
przyjmowanie skarg i wniosków dotyczących pracy resortu oraz prowadzenie centralnej ewidencji skarg i wniosków wpływających do Ministerstwa Sprawiedliwości,
2)
rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków, z wyłączeniem takich skarg i wniosków, których treść uzasadnia potrzebę merytorycznego zbadania sprawy przez inną jednostkę organizacyjną,
3)
koordynowanie i kontrola załatwiania skarg i wniosków przez inne jednostki organizacyjne resortu,
4)
sporządzanie okresowych analiz i sprawozdań dotyczących wpływu skarg i wniosków oraz sposobu ich załatwiania i wykorzystania.
§  6.
1.
Do zakresu czynności Wydziału Kontroli należy:
1)
przeprowadzanie kontroli i rewizji jednostek organizacyjnych podporządkowanych bezpośrednio Ministerstwu Sprawiedliwości i dotowanych z budżetu resortu oraz superkontroli (superrewizji) innych jednostek organizacyjnych resortu,
2)
współdziałanie z innymi jednostkami organizacyjnymi resortu w zakresie sporządzania planów kontroli, wizytacji i lustracji, dokonywania analiz wyników kontroli, wizytacji i lustracji, wydawania zarządzeń pokontrolnych, powizytacyjnych i polustracyjnych, a także w zakresie kontroli prawidłowości i terminowości wykonania tych zarządzeń,
3)
sprawowanie nadzoru nad działalnością aparatu kontroli (rewizji) szczebla wojewódzkiego, w szczególności w zakresie ukierunkowywania planów kontroli, analizy ich wykonania, szkolenia i instruktażu kontrolerów (rewidentów) oraz doskonalenia metod i techniki kontroli,
4)
badanie i ocena funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej jednostek podporządkowanych,
5)
dokonywanie rocznych ocen efektywności i skuteczności funkcjonowania aparatu kontroli oraz sporządzania bieżących informacji o istotnych nieprawidłowościach w działaniu jednostek podległych,
6)
współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi Najwyższej Izby Kontroli oraz innymi organami administracji państwowej, podejmującymi działania kontrolne.
2.
Szczegółowe zasady wykonywania kontroli regulują odrębne przepisy.
§  7.
Do zakresu czynności Archiwum Zakładowego należy:
1)
przechowywanie i porządkowanie akt przekazanych przez właściwe jednostki organizacyjne Ministerstwa Sprawiedliwości,
2)
prowadzenie ewidencji archiwalnej,
3)
dysponowanie aktami zgodnie z obowiązującymi przepisami,
4)
przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwum państwowego.
§  8.
1.
Podstawowym zadaniem Departamentu Sądowego jest kształtowanie - we współdziałaniu z Sądem Najwyższym oraz Instytutem Badania Prawa Sądowego - polityki orzeczniczej sądów, a także sprawowanie nadzoru nad prawidłowością postępowania sądowego we wszystkich rodzajach spraw rozpoznawanych w sądach powszechnych, a w szczególności:
1)
badanie wyników podstawowej działalności sądów, z wyłączeniem badań analityczno-problemowych prowadzonych przez Instytut Badania Prawa Sądowego,
2)
opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających z zakresu zagadnień, o których mowa w pkt 1,
3)
rozpatrywanie podań stron i wniosków z urzędu o wniesienie rewizji nadzwyczajnych w sprawach sądowych oraz od orzeczeń Państwowego Arbitrażu Gospodarczego,
4)
współdziałanie z Sądem Najwyższym w sprawach kierowania wniosków o wytyczne w zakresie wykładni prawa i praktyki sądowej oraz o wyjaśnianie przepisów prawa karnego, cywilnego, rodzinnego i opiekuńczego, przepisów dotyczących nieletnich, a także prawa administracyjnego, prawa pracy jak również przepisów dotyczących ubezpieczeń społecznych,
5)
rozpatrywanie podań stron i wniosków z urzędu o wniesienie rewizji nadzwyczajnej w sprawach z zakresu sądowej kontroli decyzji administracyjnych oraz opracowywanie materiałów uogólniających z zakresu orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego,
6)
sprawowanie nadzoru nad terenowym aparatem wizytacyjnym oraz wydziałami (sekcjami) penitencjarnymi w sądach: wojewódzkich, jak również dokonywanie okresowych ocen pracy służb nadzorczych,
7)
sprawowanie nadzoru nad postępowaniem wykonawczym w sprawach karnych, rodzinnych i nieletnich oraz nad działalnością organów egzekucji sądowej,
8)
rozwijanie działalności profilaktycznej w zakresie sądowych i pozasądowych form walki z przestępczością osób dorosłych, a także demoralizacją dzieci i młodzieży oraz współdziałanie w tym względzie z innymi właściwymi organami państwowymi i organizacjami społecznymi,
9)
sprawowanie nadzoru nad działalnością zakładów dla nieletnich, kuratorskich ośrodków pracy z młodzieżą oraz rodzinnych ośrodków diagnostyczno-konsultacyjnych,
10)
nadzór nad realizacją zasady ochrony rodziny i umacniania jej funkcji opiekuńczo-wychowawczej w orzecznictwie sądów rodzinnych,
11)
aktywizowanie i propagowanie działalności społecznych komisji pojednawczych i sądów społecznych oraz koordynowanie prac jednostek organizacyjnych resortu sprawiedliwości w zakresie udzielania tym organom pomocy szkoleniowej, organizacyjnej i instruktażowej.
2.
Zadania i zakres czynności Departamentu Sądowego nie dotyczą spraw z zakresu obrotu prawnego z zagranicą, poza wykonywaniem czynności związanych z realizacją Konwencji Berlińskiej o przyjmowaniu i przekazywaniu skazanych w celu odbycia kary w państwie, którego są obywatelami.
3.
W skład Departamentu Sądowego wchodzą:

w pionie dotyczącym problematyki wydziałów karnych:

1)
Wydział Rewizji Nadzwyczajnych Karnych,
2)
Wydział Problemowo-Analityczny Karny,
3)
Wydział Wykonania Orzeczeń Karnych;

w pionie dotyczącym problematyki wydziałów cywilnych:

4)
Wydział Rewizji Nadzwyczajnych Cywilnych,
5)
Wydział Problemowo-Analityczny Cywilny,
6)
Stanowisko Pracy do Spraw Wykonania Orzeczeń Cywilnych,
7)
Stanowisko Pracy do Spraw Orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego;

w pionie dotyczącym problematyki wydziałów pracy i ubezpieczeń społecznych:

8)
Wydział Spraw Pracy,
9)
Wydział Spraw Ubezpieczeń Społecznych;

w pionie dotyczącym problematyki wydziałów rodzinnych i nieletnich:

10)
Wydział Rewizji Nadzwyczajnych od Orzeczeń Sądów Rodzinnych,
11)
Wydział Sądów Rodzinnych,
12)
Wydział Zakładów dla Nieletnich i Kuratorów Rodzinnych.
§  9.
Do zakresu czynności Wydziału Rewizji Nadzwyczajnych Karnych należy:
1)
rozpatrywanie podań o wniesienie rewizji nadzwyczajnej w sprawach karnych,
2)
opracowywanie rewizji nadzwyczajnych w sprawach karnych,
3)
sporządzanie informacji ocennych o przebiegu postępowania sądowego w badanych sprawach i współdziałanie w tym zakresie z Wydziałem Problemowo-Analitycznym Karnym,
4)
opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających dotyczących rewizji nadzwyczajnych,
5)
rozpatrywanie skarg dotyczących postępowania w sprawach wniosków o wniesienie nadzwyczajnego środka zaskarżenia.
§  10.
Do zakresu czynności Wydziału Problemowo-Analitycznego Karnego należy inicjowanie działań na rzecz kształtowania polityki orzeczniczej oraz sprawowanie nadzoru nad prawidłowością postępowania sądowego w sprawach rozpoznawanych w wydziałach karnych sądów wojewódzkich i rejonowych, a w szczególności:
1)
opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających z zakresu polityki karnej i orzecznictwa sądowego w sprawach należących do kompetencji Wydziału oraz współdziałanie w tym zakresie z Instytutem Badania Prawa Sądowego,
2)
inicjowanie współpracy z Sądem Najwyższym w ustalaniu zakresu i form realizacji nadzoru pozajudykacyjnego nad pracą sądów w sprawach należących do kompetencji Wydziału,
3)
współdziałanie z Wydziałem Rewizji Nadzwyczajnych Karnych w zakresie wykorzystywania udostępnianych przez ten Wydział informacji ocennych o przebiegu postępowania sądowego w badanych sprawach i opracowywanie w okresach półrocznych zbiorczych materiałów informacyjnych z tego zakresu,
4)
nadzorowanie pracy terenowego aparatu wizytacyjnego, a w tym zwłaszcza dokonywanie merytorycznej oceny planów czynności nadzorczych, przedstawianych przez prezesów sądów wojewódzkich, oraz wyników działalności tego aparatu w zakresie spraw karnych,
5)
wizytowanie sądów wojewódzkich w sprawach należących do kompetencji Wydziału, stosownie do ustalonego podziału zadań wizytatorów, w powierzonych im okręgach sądów wojewódzkich,
6)
dokonywanie bieżących i okresowych ocen pracy sądów w zakresie prawidłowości postępowania i organizacji pracy wydziałów karnych oraz opracowywanie informacji o mających istotne znaczenie dla praktyki wymiaru sprawiedliwości ważniejszych kierunkach działalności sądów w zakresie spraw należących do kompetencji Wydziału,
7)
opracowywanie wniosków do Sądu Najwyższego o wytyczne w zakresie wykładni prawa i praktyki sądowej oraz o wyjaśnianie przepisów prawa w sprawach karnych,
8)
załatwianie skarg i wniosków zawierających zarzuty o charakterze merytorycznym dotyczące pracy wydziałów karnych,
9)
zbieranie informacji i obserwacja przebiegu postępowania w wybranych sprawach rozpoznawanych w wydziałach karnych,
10)
organizowanie centralnych dorocznych konferencji sędziów wizytatorów do spraw karnych i przewodniczących wydziałów karnych sądów wojewódzkich.
§  11.
Do zakresu czynności Wydziału Wykonania Orzeczeń Karnych należy sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem orzeczeń w sprawach karnych, a w szczególności:
1)
opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających z zakresu sądowego postępowania wykonawczego oraz nadzoru penitencjarnego,
2)
koordynowanie pracy oraz sprawowanie nadzoru nad sądami i sędziami penitencjarnymi oraz innymi sądowymi organami wykonującymi orzeczenia,
3)
inicjowanie i opracowywanie wniosków do Sądu Najwyższego o wyjaśnienie przepisów prawa karnego wykonawczego,
4)
inspirowanie rewizji nadzwyczajnych od orzeczeń wydanych w postępowaniu wykonawczym,
5)
załatwianie skarg i wniosków zawierających merytoryczne zarzuty dotyczące postępowania wykonawczego w sprawach karnych,
6)
prowadzenie spraw pomocy postpenitencjarnej oraz obsługa działalności Rady Pomocy Postpenitencjarnej,
7)
współdziałanie w zakresie organizacji i nadzoru nad wykonywaniem orzeczeń w sprawach karnych z Centralnym Zarządem Zakładów Karnych i innymi jednostkami organizacyjnymi,
8)
współdziałanie z Biurem Prawnym Rady Państwa w sprawach o ułaskawienie oraz nadzór nad wykonywaniem uchwał Rady Państwa o ułaskawieniu,
9)
wykonywanie czynności związanych z realizacją Konwencji Berlińskiej o przyjmowaniu i przekazywaniu skazanych w celu odbycia kary w państwie, którego są obywatelami,
10)
prowadzenie spraw dotyczących umarzania kosztów sądowych w sprawach karnych.
§  12.
Do zakresu czynności Wydziału Rewizji Nadzwyczajnych Cywilnych należy:
1)
rozpatrywanie podań o wniesienie rewizji nadzwyczajnych w sprawach cywilnych, z wyłączeniem rewizji w sprawach cywilnych - rejestrowych i dotyczących sporów na tle ustaw o przedsiębiorstwach państwowych i samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego,
2)
opracowywanie rewizji nadzwyczajnych w sprawach cywilnych, z wyłączeniem, o którym mowa w pkt 1,
3)
sporządzanie informacji ocennych o przebiegu postępowania sądowego w badanych sprawach cywilnych i współdziałanie w tym zakresie z Wydziałem Problemowo-Analitycznym Cywilnym,
4)
badanie podań o wniesienie rewizji nadzwyczajnych od orzeczeń Państwowego Arbitrażu Gospodarczego oraz opracowywanie projektów rewizji nadzwyczajnych w tych sprawach,
5)
opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających dotyczących rewizji nadzwyczajnych,
6)
rozpatrywanie skarg dotyczących postępowania w sprawach wniosków o wniesienie nadzwyczajnego środka zaskarżenia.
§  13.
Do zakresu czynności Wydziału Problemowo-Analitycznego Cywilnego należy inicjowanie działań na rzecz kształtowania polityki orzeczniczej oraz sprawowanie nadzoru nad prawidłowością postępowania sądowego w sprawach rozpoznawanych w wydziałach cywilnych sądów wojewódzkich i rejonowych, a w szczególności:
1)
opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających z zakresu orzecznictwa i postępowania sądowego w sprawach należących do kompetencji Wydziału oraz współdziałanie w tym zakresie z Instytutem Badania Prawa Sądowego,
2)
inicjowanie współpracy z Sądem Najwyższym w ustalaniu zakresu i form realizacji nadzoru pozajudykacyjnego nad pracą sądów w sprawach należących do kompetencji Wydziału,
3)
współdziałanie z Wydziałem Rewizji Nadzwyczajnych Cywilnych w zakresie wykorzystywania udostępnianych przez ten Wydział informacji ocennych o przebiegu postępowania sądowego w badanych sprawach i opracowywanie w okresach półrocznych zbiorczych materiałów informacyjnych z tego zakresu,
4)
nadzorowanie pracy terenowego aparatu wizytacyjnego, a w tym zwłaszcza dokonywanie merytorycznej oceny planów czynności nadzorczych przedstawianych przez prezesów sądów wojewódzkich, oraz wyników działalności tego aparatu w zakresie spraw cywilnych,
5)
wizytowanie sądów wojewódzkich w sprawach należących do kompetencji Wydziału, stosownie do ustalonego podziału zadań wizytatorów w powierzonych im okręgach sądów wojewódzkich,
6)
dokonywanie bieżących i okresowych ocen pracy sądów w zakresie prawidłowości postępowania i organizacji pracy wydziałów cywilnych oraz opracowywanie informacji o mających istotne znaczenie dla praktyki wymiaru sprawiedliwości ważniejszych kierunkach działalności sądów w zakresie spraw należących do kompetencji Wydziału,
7)
opracowywanie wniosków do Sądu Najwyższego o wytyczne w zakresie wykładni prawa i praktyki sądowej oraz o wyjaśnianie przepisów prawa w sprawach cywilnych,
8)
badanie podań o wniesienie i opracowywanie rewizji nadzwyczajnych w sprawach rejestrowych oraz dotyczących sporów na tle ustaw o przedsiębiorstwach państwowych i samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego,
9)
załatwianie skarg i wniosków zawierających merytoryczne zarzuty dotyczące pracy wydziałów cywilnych,
10)
zbieranie informacji i obserwacja przebiegu postępowania w wybranych sprawach rozpoznawanych w wydziałach cywilnych,
11)
organizowanie dorocznych konferencji sędziów wizytatorów do spraw cywilnych i przewodniczących wydziałów cywilnych sądów wojewódzkich.
§  14.
Do zakresu czynności Stanowiska Pracy do Spraw Wykonania Orzeczeń Cywilnych należy sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem orzeczeń w sprawach rozpoznawanych w wydziałach cywilnych i pracą komorników, a w szczególności:
1)
opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających w zakresie postępowania egzekucyjnego,
2)
współdziałanie z terenowym aparatem wizytacyjnym w zakresie problematyki postępowania egzekucyjnego, a w tym dokonywanie merytorycznej oceny planów czynności nadzorczych przedstawianych przez prezesów sądów wojewódzkich oraz wyników działalności tego aparatu na odcinku postępowania egzekucyjnego,
3)
inspirowanie rewizji nadzwyczajnych w sprawach dotyczących postępowania egzekucyjnego oraz opracowywanie wniosków do Sądu Najwyższego o wyjaśnianie przepisów prawa w tym zakresie,
4)
opracowywanie rocznych informacji o wynikach pracy służb nadzorczych w zakresie sądowego postępowania egzekucyjnego,
5)
koordynowanie działań podejmowanych przez jednostki organizacyjne resortu w sprawie egzekucji sądowej, a także współdziałanie ze Stowarzyszeniem Komorników Sądowych, samorządem radców prawnych oraz innymi właściwymi organami w zakresie usprawnienia tej egzekucji,
6)
rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków zawierających merytoryczne zarzuty dotyczące sądowego postępowania egzekucyjnego,
7)
organizowanie konferencji sędziów wizytatorów oraz sędziów sądów rejonowych nadzorujących pracę komorników,
8)
prowadzenie spraw dotyczących umarzania kosztów sądowych w sprawach cywilnych.
§  15.
Do zakresu czynności Stanowiska Pracy do Spraw Orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego należy:
1)
badanie podań o wniesienie rewizji nadzwyczajnych od orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego,
2)
opracowywanie projektów rewizji nadzwyczajnych w sprawach, o których mowa w pkt 1,
3)
badanie orzecznictwa i opracowywanie materiałów uogólniających z zakresu orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego,
4)
współdziałanie z Sądem Najwyższym w zakresie kierowania wniosków o wytyczne dotyczące wykładni prawa i praktyki sądowej oraz o wyjaśnienie przepisów prawa administracyjnego.
§  16.
Do zakresu czynności Wydziału Spraw Pracy należy inicjowanie działań na rzecz kształtowania polityki orzeczniczej oraz sprawowanie nadzoru nad prawidłowością postępowania sądowego w sprawach z zakresu prawa pracy rozpoznawanych w wydziałach pracy i ubezpieczeń społecznych sądów wojewódzkich oraz w wydziałach pracy sądów rejonowych, a w szczególności:
1)
rozpatrywanie podań stron i wniosków z urzędu o wniesienie rewizji nadzwyczajnej w sprawach z zakresu prawa pracy,
2)
opracowywanie rewizji nadzwyczajnych w sprawach, o których mowa w pkt 1,
3)
sporządzanie informacji ocennych o przebiegu postępowania sądowego w badanych sprawach i opracowywanie w okresach półrocznych zbiorczych materiałów informacyjnych z tego zakresu,
4)
opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających z dziedziny problematyki sądownictwa pracy oraz współdziałanie w tym zakresie z Instytutem Badania Prawa Sądowego,
5)
inicjowania współpracy z Sądem Najwyższym w ustalaniu zakresu i form realizacji nadzoru pozajudykacyjnego nad pracą sądów w sprawach należących do kompetencji Wydziału,
6)
nadzorowanie pracy terenowego aparatu wizytacyjnego, a w tym zwłaszcza dokonywanie merytorycznej oceny planów czynności nadzorczych przedstawianych przez prezesów sądów wojewódzkich oraz wyników działalności tego aparatu w zakresie spraw należących do kompetencji Wydziału,
7)
wizytowanie sądów wojewódzkich w sprawach z zakresu prawa pracy, stosownie do ustalonego podziału zadań wizytatorów w powierzonych im okręgach sądów wojewódzkich,
8)
dokonywanie bieżących i okresowych ocen pracy sądów w zakresie prawidłowości postępowania i organizacji działania wydziałów pracy oraz opracowywania informacji o mających istotne znaczenie dla praktyki wymiaru sprawiedliwości ważniejszych kierunkach działalności sądów w zakresie spraw należących do kompetencji Wydziału,
9)
zbieranie informacji i obserwacja przebiegu postępowania w wybranych sprawach rozpoznawanych w wydziałach pracy,
10)
opracowywanie wniosków do Sądu Najwyższego o wytyczne w zakresie wykładni prawa i praktyki sądowej oraz o wyjaśnianie przepisów prawa pracy,
11)
załatwianie skarg i wniosków zawierających zarzuty o charakterze merytorycznym dotyczące działalności wydziałów pracy,
12)
aktywizowanie i propagowanie działalności zakładowych komisji pojednawczych oraz komisji pojednawczych przy wydziałach pracy sądów rejonowych,
13)
współdziałanie z państwowymi i społecznymi jednostkami organizacyjnymi, organizacjami społecznymi i politycznymi, Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych oraz Federacjami związków zawodowych, mające na celu przeciwdziałanie powstaniu sporów zbiorowych na tle ustawy o związkach zawodowych oraz udzielanie pomocy w ich rozwiązywaniu,
14)
prowadzenie spraw dotyczących umarzania kosztów sądowych w sprawach z zakresu prawa pracy,
15)
organizowanie wspólnie z Wydziałem Spraw Ubezpieczeń Społecznych dorocznych konferencji sędziów wizytatorów oraz przewodniczących wydziałów pracy i ubezpieczeń społecznych sądów wojewódzkich,
16)
sprawowanie nadzoru nad działalnością izb morskich w granicach uprawnień Ministra Sprawiedliwości oraz współpraca w tym zakresie z Ministerstwem Transportu, Żeglugi i Łączności.
§  17.
Do zakresu czynności Wydziału Spraw Ubezpieczeń Społecznych należy inicjowanie działań na rzecz kształtowania polityki orzeczniczej oraz sprawowanie nadzoru nad prawidłowością postępowania sądowego w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych, a w szczególności:
1)
rozpatrywanie podań stron oraz wniosków z urzędu o wniesienie rewizji nadzwyczajnej i opracowywanie rewizji nadzwyczajnych w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych,
2)
sporządzanie informacji ocennych o przebiegu postępowania sądowego w badanych sprawach i opracowywanie w okresach półrocznych zbiorczych materiałów informacyjnych z tego zakresu,
3)
opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających dotyczących orzecznictwa i postępowania sądowego w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych oraz współdziałanie w tym zakresie z Instytutem Badania Prawa Sądowego,
4)
inicjowanie współpracy z Sądem Najwyższym w ustalaniu zakresu i form realizacji nadzoru pozajudykacyjnego nad pracą sądów w sprawach należących do kompetencji Wydziału,
5)
bezpośrednie przeprowadzanie wizytacji sądów wojewódzkich w sprawach należących do kompetencji Wydziału, stosownie do ustalonego podziału zadań wizytatorów w powierzonych im okręgach sądów wojewódzkich,
6)
dokonywanie bieżących i okresowych ocen pracy sądów w zakresie prawidłowości postępowania i organizacji pracy wydziałów ubezpieczeń społecznych (pracy i ubezpieczeń społecznych) oraz opracowywanie informacji o mających istotne znaczenie dla praktyki wymiaru sprawiedliwości ważniejszych kierunkach działalności sądów w zakresie spraw należących do kompetencji Wydziału,
7)
opracowywanie wniosków do Sądu Najwyższego o wytyczne w zakresie wykładni prawa i praktyki sądowej oraz o wyjaśnianie przepisów prawa ubezpieczeń społecznych,
8)
zbieranie informacji i obserwacja przebiegu postępowania w wybranych sprawach,
9)
współpraca z Centralą Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz organami rentowymi w zakresie realizacji świadczeń dla osób uprawnionych,
10)
załatwianie skarg i wniosków zawierających zarzuty o charakterze merytorycznym dotyczące pracy wydziałów ubezpieczeń społecznych,
11)
prowadzenie spraw dotyczących umarzania kosztów sądowych w sprawach z zakresu prawa ubezpieczeń społecznych,
12)
organizowanie wspólnie z Wydziałem Spraw Pracy dorocznych konferencji przewodniczących wydziałów pracy i ubezpieczeń społecznych sądów wojewódzkich.
§  18.
Do zakresu czynności Wydziałów Rewizji Nadzwyczajnych od Orzeczeń Sądów Rodzinnych należy:
1)
rozpatrywanie podań stron oraz wniosków z urzędu o wniesienie rewizji nadzwyczajnej i opracowywanie rewizji nadzwyczajnych w sprawach rozpoznawanych w wydziałach rodzinnych i nieletnich,
2)
sporządzanie informacji ocennych o przebiegu postępowania sądowego w badanych sprawach i współdziałanie w tym zakresie z Wydziałem Sądów Rodzinnych,
3)
opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających dotyczących rewizji nadzwyczajnych,
4)
opracowywanie wniosków do Sądu Najwyższego o wytyczne w zakresie wykładni prawa i praktyki sądowej oraz o wyjaśnianie przepisów prawa znajdujących zastosowanie w sprawach rozpoznawanych w wydziałach rodzinnych i nieletnich,
5)
załatwianie skarg dotyczących postępowania w sprawach wniosków o wniesienie nadzwyczajnego środka zaskarżenia.
§  19.
Do zakresu czynności Wydziałów Sądów Rodzinnych należy inicjowanie działań na rzecz kształtowania polityki orzeczniczej oraz sprawowanie nadzoru nad prawidłowością sądowego postępowania rozpoznawczego i wykonawczego w sprawach należących do właściwości wydziałów rodzinnych i nieletnich, a w szczególności:
1)
opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających z zakresu orzecznictwa sądowego oraz postępowania w sprawach należących do właściwości sądów rodzinnych i współdziałanie w tym zakresie z Instytutem Badania Prawa Sądowego,
2)
inicjowanie współpracy z Sądem Najwyższym w ustalaniu zakresu i form realizacji nadzoru pozajudykacyjnego nad pracą sądów w sprawach należących do kompetencji Wydziału,
3)
współdziałanie z Wydziałem Rewizji Nadzwyczajnych od Orzeczeń Sądów Rodzinnych w zakresie wykorzystywania udostępnianych przez ten Wydział informacji ocennych o przebiegu postępowania sądowego w badanych sprawach i opracowywanie w okresach potocznych zbiorczych materiałów informacyjnych z tego zakresu,
4)
nadzorowanie pracy terenowego aparatu wizytacyjnego, a w tym zwłaszcza dokonywanie merytorycznej oceny planów czynności nadzorczych przedstawianych przez prezesów sądów wojewódzkich oraz wyników działalności tego aparatu w zakresie spraw należących do kompetencji Wydziału,
5)
bezpośrednie przeprowadzanie wizytacji sądów rodzinnych stosownie do ustalonego podziału zadań wizytatorów w powierzonych im okręgach sądów wojewódzkich,
6)
dokonywanie bieżących i okresowych ocen pracy sądów w zakresie prawidłowości postępowania i organizacji pracy wydziałów rodzinnych oraz opracowywanie informacji o mających istotne znaczenie dla praktyki wymiaru sprawiedliwości ważniejszych kierunkach działalności sądów w zakresie spraw należących do kompetencji Wydziału,
7)
załatwianie skarg i wniosków zawierających merytoryczne zarzuty dotyczące pracy sądów rodzinnych,
8)
zbieranie informacji i obserwacja przebiegu postępowania w wybranych sprawach rozpoznawanych w wydziałach rodzinnych i nieletnich,
9)
sprawowanie nadzoru nad współdziałaniem sądów z instytucjami państwowymi i organizacjami społecznymi zajmującymi się problematyką rodziny, dzieci i młodzieży, sprawami oświaty i wychowania, lecznictwa, a także sprawami ładu i porządku publicznego,
10)
współpraca z instytucjami państwowymi i organizacjami społecznymi w zakresie profilaktyki społecznej w odniesieniu do dzieci i młodzieży,
11)
dokonywanie oceny pracy merytorycznej asesorów i sędziów orzekających w wydziałach rodzinnych i nieletnich oraz organów nadzorczych niższego szczebla,
12)
prowadzenie spraw dotyczących umarzania kosztów sądowych w sprawach rozpoznawanych w wydziałach rodzinnych i nieletnich,
13)
organizowanie dorocznych konferencji sędziów wizytatorów w sprawach rodzinnych i nieletnich.
§  20.
Do zakresu czynności Wydziału Zakładów dla Nieletnich i Kuratorów Rodzinnych należy sprawowanie nadzoru nad działalnością zakładów dla nieletnich oraz pracą kuratorów rodzinnych i działalnością kuratorskich ośrodków pracy z młodzieżą, jak również rodzinnych ośrodków diagnostyczno-konsultacyjnych, a w szczególności:
1)
opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających dotyczących pracy kuratorów, funkcjonowania zakładów dla nieletnich, kuratorskich ośrodków pracy z młodzieżą oraz rodzinnych ośrodków diagnostyczno-konsultacyjnych,
2)
współdziałanie z terenowym aparatem wizytacyjnym, a w tym m.in. dokonywanie merytorycznej oceny planów czynności nadzorczych oraz wyników działalności tego aparatu w zakresie problematyki należącej do kompetecji Wydziału,
3)
bezpośrednie przeprowadzanie wizytacji i lustracji schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych, kuratorskich ośrodków pracy z młodzieżą oraz rodzinnych ośrodków diagnostyczno-konsultacyjnych,
4)
programowanie pracy resocjalizacyjnej i sprawowanie nadzoru nad działalnością wychowawczą oraz dydaktyczną jednostek organizacyjnych wymienionych w pkt 3 i współdziałanie w tym zakresie z resortem edukacji narodowej oraz innymi zainteresowanymi resortami i organizacjami społecznymi,
5)
dokonywanie bieżących i okresowych ocen pracy zakładów dla nieletnich, kuratorskich ośrodków pracy z młodzieżą, rodzinnych ośrodków diagnostyczno-konsultacyjnych oraz kuratorów rodzinnych, a także rozpatrywanie skarg i wniosków zawierających merytoryczne zarzuty dotyczące pracy tych podmiotów,
6)
kierowanie nieletnich do zakładów poprawczych oraz prowadzenie centralnej ewidencji wychowanków tych zakładów,
7)
organizowanie pomocy dla nieletnich zwalnianych z placówek resocjalizacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych oraz współdziałanie w tym zakresie z instytucjami państwowymi organizacjami społecznymi,
8)
współpraca z instytucjami, uczelniami i organizacjami społecznymi w zakresie inicjowania metod i technik diagnostycznych na potrzeby rodzinnych ośrodków oraz zakładów dla nieletnich, a także programowanie i organizowanie doskonalenia zawodowego pracowników tych jednostek,
9)
współpraca z instytucjami państwowymi i organizacjami społecznymi w zakresie rozwoju kuratorskich ośrodków pracy z młodzieżą,
10)
opracowywanie planów, wytycznych i instrukcji w zakresie działalności szkoleniowo-produkcyjnej gospodarstw pomocniczych przy zakładach dla nieletnich,
11)
opiniowanie dokumentacji inwestycyjnej i remontowej oraz planów szkoleniowo-produkcyjnych zakładów dla nieletnich, jak również opracowywanie projektów technicznego wyposażenia gospodarstw pomocniczych,
12)
prowadzenie spraw wynalazczości i racjonalizacji oraz udzielanie pomocy instruktażowej biurom technicznym gospodarstw pomocniczych, a także szkolenie pracowników inżynieryjno-technicznych,
13)
organizowanie wspólnie z Instytutem Badania Prawa Sądowego konferencji wizytatorów do spraw zakładów dla nieletnich i ośrodków diagnostyczno-konsultacyjnych oraz sądowych kuratorów rodzinnych.
§  21.
Dyrektor Departamentu Sądowego osobiście lub za pośrednictwem wyznaczonego zastępcy uczestniczy we współdziałaniu z Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych, Federacjami Związków Zawodowych i właściwymi organizacjami, organami i ogniwami Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego w zakresie rozwijania działalności inspirującej aktywizację sądów społecznych w zakładach pracy oraz społecznych komisji pojednawczych.
§  22.
1.
Podstawowymi zadaniami Departamentu Prawnego są:
1)
opracowywanie projektów aktów normatywnych z zakresu działania resortu oraz współdziałanie w opracowywaniu przez jednostki organizacyjne resortu aktów prawnych o charakterze nienormatywnym,
2)
współdziałanie w opracowywaniu projektów aktów normatywnych wydawanych przez inne organy państwowe oraz udział w konferencjach i posiedzeniach, na których akty te są rozpatrywane,
3)
współdziałanie w opracowywaniu projektów umów i innych aktów prawnych dotyczących współpracy międzynarodowej oraz wykonywanie zadań w zakresie zagadnień prawnych wynikających z udziału Polski w Radzie Wzajemnej Pomocy Gospodarczej,
4)
prowadzenie spraw wynikających z udziału Ministra Sprawiedliwości w posiedzeniach Rady Ministrów, Prezydium Rządu i innych organów państwowych lub społecznych,
5)
udzielanie opinii co do treści obowiązujących przepisów prawnych,
6)
prowadzenie ewidencji i zbioru wewnętrznych aktów prawnych resortu sprawiedliwości,
7)
redagowanie Dziennika Urzędowego Ministerstwa Sprawiedliwości,
8)
współdziałanie z przedsiębiorstwem państwowym "Wydawnictwo Prawnicze" w ustalaniu planów wydawniczych,
9)
sprawowanie obsługi prawnej Ministerstwa Sprawiedliwości łącznie z zastępstwem sądowym,
10)
prowadzenie rejestru przepisów resortowych,
11)
prowadzenie spraw związanych z realizacją Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych,
12)
inicjowanie i koordynowanie prac w zakresie dokonywania oceny prawa wewnętrznego z punktu widzenia międzynarodowych zobowiązań Polski,
13)
przygotowywanie sprawozdań dla organizacji międzynarodowych z wykonania konwencji wielostronnych, do których opracowania jest zobowiązany resort sprawiedliwości,
14)
sprawowanie nadzoru nad czynnościami jednostek organizacyjnych resortu w sprawach z zakresu obrotu prawnego z zagranicą oraz bezpośrednie dokonywanie czynności w takich sprawach, w szczególności z zakresu międzynarodowej pomocy prawnej.
2.
W skład Departamentu Prawnego wchodzą:
1)
Wydział Prawa Karnego,
2)
Wydział Prawa Cywilnego,
3)
Wydział Prawa Międzynarodowego,
4)
Wydział Prawa Państwowego i Administracyjnego,
5)
Wydział Prawa Gospodarczego,
6)
Wydział do Spraw Rejestru Przepisów Resortowych.
§  23.
Do zakresu czynności Wydziału Prawa Karnego należy:
1)
opracowywanie projektów aktów normatywnych oraz współdziałanie w opracowywaniu przez jednostki organizacyjne resortu projektów aktów nienormatywnych dotyczących prawa karnego,
2)
współdziałanie w opracowywaniu projektów aktów normatywnych z zakresu prawa karnego przez inne organy państwowe,
3)
współdziałanie w opracowywaniu projektów aktów prawnych z zakresu obronności,
4)
udzielanie opinii co do treści przepisów prawa karnego.
§  24.
Do zakresu czynności Wydziału Prawa Cywilnego należy:
1)
opracowywanie projektów aktów normatywnych oraz współdziałanie w opracowywaniu przez jednostki organizacyjne resortu projektów aktów nienormatywnych dotyczących prawa cywilnego, prawa rodzinnego i opiekuńczego, prawa pracy i prawa ubezpieczeń społecznych,
2)
współdziałanie w opracowywaniu projektów aktów normatywnych przez inne organy państwowe w dziedzinach prawa wymienionych w pkt 1,
3)
udzielanie opinii co do treści przepisów w dziedzinach prawa wymienionych w pkt 1,
4)
przygotowywanie materiałów związanych z opracowywaniem programów doskonalenia prawa oraz sprawozdań z realizacji tych programów,
5)
zastępstwo prawne w sądowych sprawach cywilnych i sprawach podlegających rozpoznaniu przez państwowe komisje arbitrażowe, prowadzonych przez Ministerstwo Sprawiedliwości,
6)
prowadzenie ewidencji i zbioru wewnętrznych aktów prawnych resortu sprawiedliwości,
7)
redagowanie Dziennika Urzędowego Ministerstwa Sprawiedliwości.
§  25.
Do zakresu czynności Wydziału Prawa Międzynarodowego należy:
1)
opracowywanie projektów umów międzynarodowych i innych aktów prawnych w zakresie obrotu prawnego z zagranicą oraz wniosków dotyczących przystąpienia do umów międzynarodowych lub ich wypowiedzenia,
2)
współdziałanie w opracowywaniu projektów umów międzynarodowych i innych aktów prawnych z zakresu prawa międzynarodowego przez inne resorty,
3)
prowadzenie spraw związanych z udziałem delegacji polskiej w pracach Stałej Komisji RWPG do Spraw Prawnych i jej grup roboczych oraz obsługiwanie delegacji polskiej,
4)
opracowywanie materiałów z zakresu prawa sądowego na potrzeby innych organizacji międzynarodowych oraz udział w realizacji zadań ich organów,
5)
opiniowanie dokumentów rządowych z punktu widzenia ich zgodności z Międzynarodowym Paktem Praw Obywatelskich i Politycznych, badanie orzecznictwa sądowego w zakresie przestrzegania postanowień tego Paktu oraz przygotowywanie materiałów do sprawozdań z realizacji tego Paktu przez Polskę,
6)
współdziałanie z właściwymi organami w zakresie spraw związanych z realizacją Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych oraz innych konwencji dotyczących problematyki Paktów Praw Człowieka,
7)
uczestniczenie w pracach związanych z badaniem prawa wewnętrznego z punktu widzenia międzynarodowych zobowiązań Polski,
8)
podejmowanie działań mających na celu wzmocnienie ochrony prawnej polskich obywateli i osób prawnych za granicą,
9)
przeprowadzanie lustracji oraz sprawowanie nadzoru w innych formach nad jednostkami organizacyjnymi resortu w zakresie obrotu prawnego z zagranicą,
10)
udzielanie wyjaśnień oraz opinii z zakresu umów międzynarodowych i innych przepisów prawa międzynarodowego,
11)
zbieranie oraz analizowanie tekstów prawa obcego na potrzeby praktyki sądowej i działalności legislacyjnej,
12)
wykonywanie czynności z zakresu międzynarodowej pomocy prawnej w sprawach cywilnych i karnych, ze szczególnym uwzględnieniem dochodzenia roszczeń alimentacyjnych,
13)
wykonywanie funkcji organu przyjmującego w trybie konwencji o dochodzeniu roszczeń alimentacyjnych za granicą oraz nadzór nad wykonywaniem funkcji organów przesyłających,
14)
legalizowanie dokumentów sporządzonych lub uwierzytelnionych przez sądy i państwowe biura notarialne, przeznaczonych do wykorzystania za granicą.
§  26.
Do zakresu czynności Wydziału Prawa Państwowego i Administracyjnego należy:
1)
opracowywanie projektów aktów normatywnych oraz współdziałanie w opracowywaniu przez jednostki organizacyjne resortu projektów aktów nienormatywnych dotyczących prawa państwowego i administracyjnego,
2)
współdziałanie w opracowywaniu projektów aktów normatywnych z zakresu prawa państwowego i administracyjnego przez inne organy państwowe,
3)
udzielanie opinii co do treści przepisów prawa państwowego i administracyjnego,
4)
koordynowanie prac związanych z udziałem Ministra Sprawiedliwości w posiedzeniach Rady Ministrów, Prezydium Rządu i innych organów państwowych lub społecznych.
§  27.
Do zakresu czynności Wydziału Prawa Gospodarczego należy:
1)
opracowywanie projektów aktów normatywnych oraz współdziałanie w opracowywaniu przez jednostki organizacyjne resortu projektów aktów nienormatywnych dotyczących prawa gospodarczego,
2)
współdziałanie w opracowywaniu projektów aktów normatywnych z zakresu prawa gospodarczego przez inne organy państwowe,
3)
udzielanie opinii co do treści prawa gospodarczego,
4)
udział w doskonaleniu aktów prawnych dotyczących reformy gospodarczej.
§  28.
Do zakresu czynności Wydziału do Spraw Rejestru Przepisów Resortowych należy:
1)
rejestracja resortowych aktów prawnych,
2)
zawiadamianie resortów o zarejestrowaniu lub wykreśleniu aktów prawnych z rejestru,
3)
opracowywanie projektów decyzji odmawiających zarejestrowania resortowych aktów prawnych oraz pism zawierających uwagi i wnioski co do rejestrowanych aktów prawnych,
4)
opracowywanie informacji oraz ocen dotyczących stanu prawa resortowego,
5)
sporządzanie okresowych zestawień liczbowych z zakresu ruchu aktów resortowych w rejestrze i analizowanie zachodzących zmian,
6)
prowadzenie spraw związanych z działalnością Zespołu do Spraw Doskonalenia Przepisów Resortowych.
§  29.
1.
Podstawowymi zadaniami Departamentu Organizacyjnego są:
1)
opracowywanie projektów nowych rozwiązań w zakresie usprawniania organizacji pracy oraz unowocześniania jej środków technicznych w funkcjonowaniu Ministerstwa Sprawiedliwości i innych jednostek wchodzących w skład resortu, z wyłączeniem jednostek organizacyjnych więziennictwa,
2)
doskonalenie struktury terytorialnej i organizacji wewnętrznej sądów i państwowych biur notarialnych oraz opracowywanie projektów aktów prawnych z tego zakresu,
3)
inicjowanie i koordynowanie działalności jednostek organizacyjnych resortu w zakresie doskonalenia metod pracy oraz kontrolowanie wykonywania obowiązków służbowych przez administrację sądów w zakresie organizacji i techniki pracy,
4)
sprawowanie kontroli wykonywania zadań resortu wynikających z aktów prawnych naczelnych organów władzy i administracji państwowej,
5)
prowadzenie sprawozdawczości i statystyki resortowej,
6)
prowadzenie spraw związanych z uaktywnianiem i stałym doskonaleniem działalności ławników ludowych, biegłych sądowych i tłumaczy przysięgłych,
7)
prowadzenie biblioteki Ministerstwa Sprawiedliwości oraz sprawowanie nadzoru nad organizacją funkcjonowania bibliotek sądowych w sądach wojewódzkich.
2.
W skład Departamentu Organizacyjnego wchodzą:
1)
Wydział Organizacji,
2)
Wydział Sprawozdawczości i Statystyki,
3)
Kancelaria Główna,
4)
Biblioteka.
§  30.
Do zakresu czynności Wydziału Organizacji należy:
1)
prowadzenie spraw związanych z doskonaleniem struktur organizacyjnych Ministerstwa Sprawiedliwości, sądów, państwowych biur notarialnych i innych jednostek organizacyjnych resortu, z wyłączeniem jednostek organizacyjnych więziennictwa,
2)
opracowywanie projektów aktów prawnych związanych ze zmianami struktury organizacyjnej Ministerstwa Sprawiedliwości oraz jednostek, o których mowa w pkt 1,
3)
inicjowanie, koordynowanie i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań w działalności jednostek organizacyjnych resortu w zakresie usprawniania, unowocześniania oraz doskonalenie organizacji, metod i techniki pracy,
4)
przeprowadzanie lustracji sądów w zakresie spraw organizacyjnych i dotyczących techniki pracy biurowej,
5)
prowadzenie ewidencji niepublikowanych aktów prawnych oraz kontroli wykonania zadań resortu wynikających z aktów prawnych naczelnych organów władzy i administracji państwowej,
6)
prowadzenie kartoteki ewidencyjnej sądów i państwowych biur notarialnych,
7)
prowadzenie spraw dotyczących organizacji pracy ławników ludowych, biegłych sądowych i tłumaczy przysięgłych,
8)
koordynowanie działań związanych ze stałym doskonaleniem wykonywania przez ławników ich ustawowych obowiązków, jak również z realizowaniem przysługujących im uprawnień, i współdziałanie w tym zakresie z organami samorządu ławniczego oraz z prezesami sądów,
9)
współpraca z biegłymi sądowymi oraz tłumaczami przysięgłymi w zakresie dotyczącym wykonywnia przez nich zadań i koordynacja działań związanych z doskonaleniem funkcjonowania tych instytucji w wymiarze sprawiedliwości,
10)
prowadzenie spraw związanych z ujednolicaniem i nowelizacją formularzy ksiąg i druków resortowych,
11)
opiniowanie dokumentacji inwestycyjnej i remontowej budynków sądowych,
12)
opracowywanie rozdzielników publikacji i wydawnictw urzędowych,
13)
wykonywanie czynności organizacyjnych i kancelaryjnych związanych z działalnością Konwentu Prezesów,
14)
organizowanie narad szkoleniowych inspektorów do spraw biurowości sądowej oraz kierowników oddziałów administracyjnych sądów wojewódzkich.
§  31.
Do zakresu czynności Wydziału Sprawozdawczości i Statystyki należy:
1)
organizowanie i koordynowanie sprawozdawczości statystycznej z czynności sądów, państwowych biur notarialnych i biur komorniczych oraz statystyki z orzecznictwa sądowego i sądowego wykonania orzeczeń,
2)
sporządzanie zestawień ogólnopolskich oraz opracowywanie analiz w zakresie podstawowych kierunków działania resortu,
3)
organizacja szkoleń w dziedzinie statystyki pracowników resortu oraz doskonalenie techniki statystycznej resortu,
4)
tworzenie, wdrażanie i eskploatacja systemów informatycznych z zakresu sprawozdawczości i statystyki,
5)
przeprowadzanie kontroli legalności, rzetelności i terminowości wykonywania czynności w zakresie sprawozdawczości oraz statystyki w jednostkach organizacyjnych resortu, z wyłączeniem jednostek organizacyjnych więziennictwa,
6)
publikowanie materiałów statystycznych i udzielanie informacji z zakresu statystyki,
7)
współdziałanie z Głównym Urzędem Statystycznym w zakresie działań wynikających z ustawy o statystyce państwowej oraz współpraca z właściwymi jednostkami organizacyjnymi innych organów ochrony prawnej w zakresie statystyki.
§  32.
Do zakresu czynności Kancelarii Głównej należy obsługa kancelaryjna Ministerstwa Sprawiedliwości w zakresie ustalonym przez instrukcję kancelaryjną.
§  33.
Do zakresu działania Biblioteki należy:
1)
gromadzenie, przechowywanie i konserwacja zasobu bibliotecznego,
2)
opracowywanie formalne i rzeczowe zbiorów w zakresie niezbędnym do udostępniania zasobu bibliotecznego,
3)
udostępnianie zbiorów oraz obsługa informacyjno-bibliograficzna użytkowników,
4)
zaopatrywanie kierownictwa resortu i pracowników poszczególnych jednostek organizacyjnych Ministerstwa w literaturę fachową do stałego użytku,
5)
prowadzenie biurowości i sprawozdawczości bibliotecznej.
§  34.
Dyrektor Departamentu Organizacyjnego sprawuje nadzór nad działalnością Centralnego Rejestru Skazanych w zakresie wykonywania przez tę jednostkę czynności wynikających z przepisów o organizacji rejestrów skazanych i nieletnich.
§  35.
1.
Podstawowymi zadaniami Departamentu Kadr są:
1)
realizacja kierunków polityki kadrowej resortu,
2)
realizacja polityki zatrudnienia i wynagrodzeń w resorcie,
3)
współdziałanie z Instytutem Badania Prawa Sądowego w prowadzeniu spraw związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych i poziomu ideologiczno-politycznego pracowników resortu,
4)
sprawowanie kontroli przestrzegania przepisów o odpowiedzialności dyscyplinarnej pracowników oraz o dyscyplinie pracy,
5)
utrzymywanie kontaktów z wydziałami prawa wyższych uczelni w sprawach przyjmowania do pracy ich absolwentów.
2.
W skład Departamentu Kadr wchodzą:
1)
Wydział Obsad Sędziowsko-Notarialnych,
2)
Wydział Obsad Administracyjnych,
3)
Wydział Zatrudnienia i Płac,
4)
Stanowisko Pracy do Spraw Analiz Polityki Kadrowej.
§  36.
Do zakresu czynności Wydziału Obsad Sędziowsko-Notarialnych należy:
1)
sprawowanie nadzoru nad realizacją polityki kadrowej przez jednostki organizacyjne resortu w odniesieniu do sędziów, asesorów i aplikantów sądowych oraz notariuszy, asesorów i aplikantów notarialnych, z wyłączeniem osób delegowanych do Ministerstwa Sprawiedliwości,
2)
prowadzenie spraw osobowych pracowników wymienionych w pkt 1 oraz członków Biura Orzecznictwa Sądu Najwyższego i sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego,
3)
współdziałanie z Instytutem Badania Prawa Sądowego oraz z Departamentem Sądowym i Biurem Organów Obsługi Prawnej w prowadzeniu spraw związanych z doskonaleniem zawodowym i ideologicznym pracowników, o których mowa w pkt 1,
4)
sprawowanie kontroli przestrzegania przepisów o odpowiedzialności dyscyplinarnej w odniesieniu do pracowników wymienionych w pkt 1,
5)
inspirowanie rewizji nadzwyczajnych w sprawach dyscyplinarnych sędziów,
6)
rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków w zakresie spraw osobowych pracowników wymienionych w pkt 1,
7)
obsługa odwoławczej komisji dyscyplinarnej do spraw notariuszy i asesorów sądowych,
8)
prowadzenie akt osobowych oraz ewidencji pracowników resortu,
9)
sporządzanie sprawozdań z zakresu statystyki kadrowej.
§  37.
Do zakresu czynności Wydziału Obsad Administracyjnych należy:
1)
sprawowanie nadzoru nad realizacją polityki kadrowej w odniesieniu do pracowników resortu nie wymienionych w § 36, z wyłączeniem pracowników jednostek organizacyjnych podległych Centralnemu Zarządowi Zakładów Karnych,
2)
prowadzenie spraw osobowych pracowników Ministerstwa Sprawiedliwości, a także innych pracowników resortu w zakresie uregulowanym przepisami szczególnymi,
3)
współdziałanie z Instytutem Badania Prawa Sądowego oraz zainteresowanymi departamentami i biurami w prowadzeniu spraw związanych z doskonaleniem zawodowym i ideologicznym pracowników, o których mowa w pkt 1,
4)
sprawowanie kontroli przestrzegania przepisów o odpowiedzialności dyscyplinarnej w odniesieniu do pracowników, o których mowa w pkt 1,
5)
sprawowanie kontroli przestrzegania dyscypliny pracy,
6)
obsługa komisji dyscyplinarnych I i II instancji dla nauczycieli w zakładach dla nieletnich oraz odwoławczej komisji dyscyplinarnej dla mianowanych urzędników państwowych i komisji dyscyplinarnej I instancji dla mianowanych urzędników państwowych zatrudnionych w Ministerstwie Sprawiedliwości,
7)
rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków w zakresie spraw osobowych pracowników, o których mowa w pkt 1.
§  38.
Do zakresu czynności Wydziału Zatrudnienia i Płac należy:
1)
opracowywanie planów zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń w resorcie, sprawowanie nadzoru nad realizacją tych planów oraz sporządzanie sprawozdań z tego zakresu,
2)
planowanie zapotrzebowania na etaty i normowanie etatów osobowych w resorcie,
3)
opracowywanie rozdzielników etatów dla jednostek orgnizacyjnych resortu oraz sprawowanie kontroli ich przestrzegania,
4)
opracowywanie projektów przepisów dotyczących wynagrodzeń pracowników resortu oraz sprawowanie kontroli ich przestrzegania.
§  39.
Do zakresu czynności Stanowiska Pracy do Spraw Analiz Polityki Kadrowej należy:
1)
sporządzanie opracowań analitycznych dotyczących kadry podstawowej (sędziów, notariuszy, asesorów i aplikantów),
2)
sporządzanie opracowań analitycznych dotyczących kadry urzędniczej, kuratorów zawodowych, komorników sądowych, pracowników naukowych, pedagogicznych, technicznych i innych - zatrudnionych w zakładach dla nieletnich, rodzinnych ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych i resortowych i instytutach naukowo-badawczych,
3)
analiza orzecznictwa sądów dyscyplinarnych dla sędziów i asesorów sądowych oraz komisji dyscyplinarnych dla notariuszy i asesorów, notarialnych, aplikantów, mianowanych urzędników i nauczycieli,
4)
opracowania modelowe dotyczące zatrudnienia i kształtowania wynagrodzeń,
5)
aktualizacja danych osobowych dotyczących kadry resortu (w systemie komputerowym),
6)
praca z rezerwą kadrową.
§  40.
1.
Podstawowymi zadaniami Biura Organów Obsługi Prawnej są:
1)
sprawowanie nadzoru nad sprawnością i prawidłowością działania państwowych biur notarialnych,
2)
czuwanie - w granicach uprawnień Ministra Sprawiedliwości - nad prawidłowym wykonywaniem ustawowych zadań adwokatury i samorządu radców prawnych.
2.
W skład Biura Organów Obsługi Prawnej wchodzą:
1)
Wydział Notariatu,
2)
Wydział Adwokatury i Radców Prawach.
§  41.
Do zakresu czynności Wydziału Notariatu należy:
1)
realizowanie ustalonych kierunków nadzoru sprawowanego nad państwowymi biurami notarialnymi przez Ministra Sprawiedliwości,
2)
opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających w zakresie praktyki notarialnej,
3)
współdziałanie z prezesami sądów wojewódzkich i terenowym aparatem wizytacyjnym w zakresie nadzoru nad notariatem, a zwłaszcza dokonywanie oceny sprawności działania tego aparatu w realizacji planów czynności nadzorczych,
4)
koordynowanie działalności wizytacyjnej okręgów oraz przeprowadzanie wizytacji i lustracji w wybranych okręgach i państwowych biurach notarialnych bezpośrednio lub za pośrednictwem wyznaczonych notariuszy - wizytatorów,
5)
dokonywanie bieżących i okresowych ocen pracy państwowych biur notarialnych,
6)
opracowywanie wniosków do Sądu Najwyższego o wydanie wytycznych w zakresie wykładni prawa i wyjaśnienie przepisów w sprawach związanych z czynnościami notarialnymi oraz inspirowanie rewizji nadzwyczajnych od orzeczeń wydawanych przez państwowe biura notarialne,
7)
organizowanie konferencji krajowych i udział w okręgowych naradach notariuszy,
8)
rozpatrywanie wniosków i przygotowywanie decyzji Ministra o zezwolenie na przyjęcie darowizny, spadku lub zapisu oraz przeniesienie własności na rzecz jednostek organizacyjnych niepaństwowych, a także wniosków o zwolnienie od opłat notarialnych,
9)
rozpatrywanie takich skarg i wniosków dotyczących działalności państwowych biur notarialnych, które w szczególny sposób uzasadniają celowość zajęcia stanowiska przez zwierzchni organ nadzorczy,
10)
udział w przygotowywaniu projektów aktów prawnych dotyczących notariatu.
§  42.
Do zakresu czynności Wydziału Adwokatury i Radców Prawnych należy:
1)
opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających dotyczących działalności samorządu adwokackiego oraz samorządu radców prawnych,
2)
badanie legalności uchwał podjętych przez organy samorządu adwokackiego i samorządu radców prawnych oraz opracowywanie w zakresie tych spraw projektów wniosków i decyzji Ministra Sprawiedliwości,
3)
opracowywanie projektów pytań prawnych kierowanych do Sądu Najwyższego,
4)
inicjowanie podejmowania uchwał przez Krajowy Zjazd Adwokatury i Naczelną Radę Adwokacką, a także przez Krajowy Zjazd Radców Prawnych i Krajową Radę Radców Prawnych,
5)
sprawowanie kontroli nad przebiegiem wszystkich postępowań dyscyplinarnych przeciwko adwokatom i aplikantom adwokackim oraz radcom prawnym i aplikantom radcowskim,
6)
opracowywanie rewizji nadzwyczajnych od prawomocnych orzeczeń dyscyplinarnych w sprawach osób, o których mowa w pkt 5,
7)
prowadzenie akt osobowych adwokatów i aplikantów adwokackich,
8)
badanie zasadności uchwał i innych decyzji okręgowych rad adwokackich i Naczelnej Rady Adwokackiej w sprawach wpisu na listę adwokatów i aplikantów adwokackich oraz przygotowywanie decyzji Ministra Sprawiedliwości w tych sprawach,
9)
reprezentowanie interesów Ministra Sprawiedliwości przed Sądem Najwyższym i Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawach należących do kompetencji Wydziału,
10)
badanie wniosków o wyrażenie zgody na wykonywanie przez adwokatów zawodu indywidualnie lub wspólnie z innym adwokatem oraz opracowywanie projektów decyzji Ministra w tych sprawach,
11)
opracowywanie materiałów dotyczących rozmieszczenia zespołów adwokackich, adwokatów i aplikantów adwokackich,
12)
sprawowanie kontroli zgodności z prawem i zasadami etyki wykonywania zawodu przez adwokatów i aplikantów adwokackich oraz radców prawnych i aplikantów radcowskich,
13)
uczestniczenie w Krajowych Zjazdach Adwokatury i Radców Prawnych oraz innych obradach samorządu adwokackiego i radców prawnych.
§  43.
1.
Podstawowymi zadaniami Biura Administracyjno-Budżetowego są:
1)
opracowywanie propozycji do centralnych planów finansowo-gospodarczych określających zadania finansowe, założenia inwestycyjno-remontowe oraz socjalne w resorcie sprawiedliwości,
2)
sporządzanie analiz wykonania zadań finansowych, inwestycyjno-remontowych i socjalnych oraz prognoz ich rozwoju i wykonania w resorcie sprawiedliwości;
3)
planowanie budżetu resortu, nadzór nad jego realizacją oraz sporządzanie okresowych sprawozdań z jego wykonania,
4)
wykonywanie funkcji głównego dysponenta kredytów budżetowych części 36 - Budżetu Państwa,
5)
obsługa finansowo-księgowa Ministerstwa Sprawiedliwości,
6)
sprawowanie nadzoru nad gospodarką materiałową oraz inwestycjami i kapitalnymi remontami w resorcie,
7)
prowadzenie spraw administracyjno-gospodarczych Ministerstwa,
8)
prowadzenie spraw socjalnych i bytowych pracowników resortu,
9)
sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy w resorcie oraz ochrona przeciwpożarowa w Ministerstwie.
2.
W skład Biura Administracyjno-Budżetowego wchodzą:
1)
Wydział Planowania i Budżetu Resortu,
2)
Wydział Planowania Inwestycji,
3)
Wydział Wykonawstwa Inwestycji,
4)
Wydział Administracyjno-Gospodarczy,
5)
Wydział Rachunkowości Budżetowej,
6)
Wydział Spraw Socjalnych,
7)
Stanowisko Pracy do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.
§  44.
1.
Do zakresu czynności Wydziału Planowania i Budżetu Resortu należy:
1)
opracowywanie propozycji do projektów narodowych planów gospodarczych oraz projektów budżetu i planów finansowych resortu, a także koordynacja działalności w tym zakresie wszystkich jednostek organizacyjnych resortu,
2)
sporządzanie analiz procesów wykonania zadań finansowych,
3)
przygotowywanie do zatwierdzenia preliminarzy budżetowych i planów finansowych jednostek organizacyjnych resortu i ewidencjonowanie kredytów rozdzielonych,
4)
opracowywanie planu płatności usługowych z zagranicą,
5)
prowadzenie rozliczeń gospodarstw pomocniczych z budżetem oraz finansowanie działalności organizacji społecznych dotowanych z budżetu resortu,
6)
przyjmowanie i analizowanie sprawozdań finansowych jednostek orgnizacyjnych resortu i sporządzanie zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonania budżetu,
7)
sprawowanie kontroli wykonania budżetu w zakresie wpływów i wydatków oraz sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny finansowej,
8)
opracowywanie projektów zarządzeń, instrukcji i wytycznych dotyczących rachunkowości budżetowej i metod księgowania,
9)
organizowanie prac inwentaryzacyjnych i sprawowanie kontroli w tym zakresie,
10)
współdziałanie z Wydziałem Kontroli Gabinetu Ministra w opracowywaniu planów kontroli finansowej i gospodarczej,
11)
prowadzenie spraw dotyczących umarzania należności państwowych i sporządzanie projektów decyzji w tym przedmiocie.
2.
Pracami Wydziału Planowania i Budżetu Resortu kieruje główny księgowy budżetu resortu, w sposób ustalony odrębnymi przepisami.
§  45.
Do zakresu czynności Wydziału Planowania Inwestycji należy:
1)
prognozowanie i planowanie działalności inwestycyjnej i remontowej resortu,
2)
analiza potrzeb jednostek organizacyjnych resortu w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów,
3)
zabezpieczanie środków finansowych na budowę i zakup mieszkań dla podstawowej kadry pracowników resortu,
4)
zaopatrywanie jednostek organizacyjnych resortu w materiały i urządzenia rozdzielane centralnie, niezbędne do realizacji programu inwestycyjnego i kapitalnych remontów, oraz planów produkcyjnych zakładów dla nieletnich,
5)
prowadzenie instruktażu pracowników służb inwestycyjnych w zakresie planowania,
6)
opiniowanie dokumentacji kosztorysowej dla zadań inwestycyjnych oraz remontowych w sądach i zakładach dla nieletnich oraz udział w pracach Komisji Techniczno-Ekonomicznej,
7)
opracowywanie i opiniowanie aktów prawnych dotyczących problematyki inwestycyjno-remontowej,
8)
zabezpieczenie nakładów na realizację ustalonego programu inwestycyjnego i kapitalnych remontów oraz limitów dewizowych z I i II obszaru płatniczego.
§  46.
Do zakresu czynności Wydziału Wykonawstwa Inwestycji należy:
1)
sprawowanie nadzoru nad prawidłowym i terminowym przebiegiem realizacji inwestycji i kapitalnych remontów, podejmowanych w pionie sądownictwa oraz zakładów dla nieletnich,
2)
sprawowanie kontroli pracy resortowych służb inwestycyjnych oraz prowadzenie instruktażu pracowników tych służb w zakresie organizacji i realizacji procesu inwestycyjnego,
3)
inicjowanie i koordynowanie opracowań normatywów technicznych projektowania budynków sądowych,
4)
opiniowanie dokumentacji projektowej dla zadań inwestycyjnych oraz remontowych w sądach i zakładach dla nieletnich oraz udział w pracach i prowadzenie sekretariatu Komisji Techniczno-Ekonomicznej,
5)
opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących wykonawstwa oraz nadzoru inwestycji i kapitalnych remontów,
6)
instruowanie i wspomaganie terenowych służb inwestycyjnych w zakresie przygotowania dokumentacji prawnej i projektowej dla obiektów przewidzianych do wprowadzenia do planu inwestycyjnego,
7)
analizowanie wniosków dotyczących ustalonego kosztu realizacji inwestycji w przypadku zmiany cen materiałów i wzrostu kosztów wykonawstwa (robocizny) w stosunku do planowanych nakładów.
§  47.
Do zakresu czynności Wydziału Administracyjno-Gospodarczego należy:
1)
sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno-gospodarczą w resorcie z wyłączeniem jednostek organizacyjnych podległych Centralnemu Zarządowi Zakładów Karnych,
2)
przeprowadzanie lustracji w jednostkach organizacyjnych resortu z wyłączeniem jednostek podległych Centralnemu Zarządowi Zakładów Karnych w zakresie estetyki, kultury pracy i technicznego wyposażenia,
3)
sprawowanie nadzoru nad gospodarką i eksploatacją pojazdów samochodowych w resorcie,
4)
zaopatrywanie Ministerstwa Sprawiedliwości w urządzenia i materiały biurowe oraz zaopatrywanie jednostek organizacyjnych resortu w urządzenia i materiały biurowe zamawiane centralnie,
5)
prowadzenie gospodarki drukami i formularzami oraz pieczęciami urzędowymi,
6)
prowadzenie hali maszyn, powielarni i magazynów,
7)
utrzymywanie porządku i czystości w pomieszczeniach Ministerstwa
8)
wykonywanie obowiązków w zakresie gospodarowania w Ministerstwie Sprawiedliwości środkami trwałymi, przedmiotami nietrwałymi i innymi materiałami oraz w zakresie należytego ich oznakowania, przechowywania i zabezpieczenia przed zniszczeniem, uszkodzeniem, zepsuciem i kradzieżą.
§  48.
1.
Do zakresu czynności Wydziału Rachunkowości Budżetowej należy obsługa finansowo-księgowa Ministerstwa Sprawiedliwości, a w szczególności:
1)
planowanie dochodów i wydatków budżetowych Ministerstwa Sprawiedliwości,
2)
dysponowanie środkami pieniężnymi zgromadzonymi na rachunkach bankowych i korzystanie z kredytów budżetowych,
3)
prowadzenie kasy Ministerstwa Sprawiedliwości,
4)
sporządzanie list płatnicznych z tytułu wynagrodzeń, rekompensat i zasiłków pracowniczych Ministerstwa oraz prowadzenie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, właściwym wydziałem finansowym i urzędami skarbowymi z tytułu należnych składek i podatków od wynagrodzeń,
5)
prowadzenie ewidencji wszystkich zaszłości finansowo-gospodarczych dotyczących budżetu, sum depozytowych i innych funduszy specjalnych,
6)
bieżące prowadzenie ewidencji przedmiotów i środków trwałych oraz rozliczanie osób materialnie odpowiedzialnych za powierzone mienie,
7)
sporządzanie sprawozdań finansowych,
8)
zaopatrywanie pracowników Ministerstwa Sprawiedliwości i uprawnionych członków ich rodzin w bony towarowe na towary reglamentowane,
9)
realizacja planu dewizowego Ministerstwa Sprawiedliwości w zakresie wydawnictw i wyjazdów zagranicznych oraz opłat i składek dla organizacji międzynarodowych.
2.
Pracami Wydziału Rachunkowości Budżetowej kieruje główny księgowy budżetu Ministerstwa Sprawiedliwości, którego obowiązki są ustalone odrębnymi przepisami.
§  49.
Do zakresu czynności Wydziału Spraw Socjalnych należy:
1)
inicjowanie i koordynowanie działalności socjalnej w jednostkach organizacyjnych resortu,
2)
opracowywanie kierunków wydatkowania funduszu socjalnego i mieszkaniowego oraz nadzór nad ich realizacją,
3)
sprawowanie nadzoru w formie wizytacji oraz lustracji nad ośrodkami szkoleniowo-wypoczynkowymi i wczasowymi, pokojami gościnnymi wykorzystywanymi do celów wczasowych oraz obiektami kolonijnymi,
4)
weryfikacja preliminarzy budżetowych ośrodków szkoleniowo-wypoczynkowych i wczasowych, jak również kolonii, zimowisk oraz obozów dla dzieci i młodzieży,
5)
opracowywanie rozdzielników miejsc wczasowych, kolonijnych, obozowych, w pokojach gościnnych wykorzystywanych do celów wczasowych oraz czuwanie nad prawidłową gospodarką miejscami,
6)
organizowanie szkoleń dla inspektorów do spraw socjalnych oraz dla kierowników ośrodków szkoleniowo-wypoczynkowych i wczasowych,
7)
współpraca z właściwymi jednostkami organizacyjnymi resortów sprawiedliwości państw socjalistycznych w celu organizowania wymiennych wczasów, kolonii i obozów,
8)
opracowywanie wytycznych przyznawania wczasów pracowniczych i innych świadczeń socjalnych oraz ustalanie odpłatności za te świadczenia,
9)
sprawowanie nadzoru nad realizacją świadczeń socjalnych w zakresie żywienia zbiorowego i opieki lekarskiej w jednostkach organizacyjnych resortu,
10)
współpraca z innymi jednostkami gospodarczymi, w tym m.in. z Funduszem Wczasów Pracowniczych i innymi resortami na szczeblu ministerstw, w zakresie wymiany miejsc wczasowych oraz kolonijnych,
11)
inicjowanie rozwoju rekreacji oraz turystyki krajowej i zagranicznej w różnych formach,
12)
pozyskiwanie terenów pod działki pracownicze, rekreacyjne i budowlane,
13)
nadzór nad organizacją opieki nad emerytami i rencistami, rodzinami wielodzietnymi, osobami samotnie wychowującymi dzieci,
14)
współdziałanie w sprawach socjalnych z organizacjami społecznymi i radami pracowniczymi oraz wspieranie ich działalności w tym zakresie.
§  50.
1.
Zakres czynności Stanowiska Pracy do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy określają odrębne przepisy.
2.
Do zakresu czynności Stanowiska Pracy, o którym mowa w ust. 1, należą również sprawy związane z zapewnieniem ochrony przeciwpożarowej w Ministerstwie Sprawiedliwości.
§  51.
1.
Podstawowym zadaniem Biura Spraw Obronnych jest wykonywanie czynności związanych z realizacją zadań w zakresie obronności państwa należących do Ministra - zgodnie z przepisami ustawy o powszechnym obowiązku obrony PRL i innych ustaw oraz wydanymi na ich podstawie aktami wykonawczymi właściwych organów.
2.
Szczegółowy zakres działania Biura Spraw Obronnych określają odrębne przepisy.
3.
Do zakresu czynności Biura Spraw Obronnych należy również prowadzenie Kancelarii Tajnej Ministerstwa Sprawiedliwości oraz nadzór nad zabezpieczeniem tajemnicy państwowej i służbowej w jednostkach organizacyjnych resortu.
4.
Ponadto do zakresu czynności Biura Spraw Obronnych należą określone odrębnymi przepisami sprawy związane z organizacją i funkcjonowaniem ochrony przeciwpożarowej w jednostkach orgnizacjnych resortu oraz nadzór nad stanem bezpieczeństwa przeciwpożarowego w Ministerstwie Sprawiedliwości.
§  52.
1.
Podstawowymi zadaniami Biura Komputeryzacji Wymiaru Sprawiedliwości jest programowanie i wdrażanie systemów informatycznych oraz projektowanie i organizowanie bazy technicznej informatyki.
2.
W skład Biura Komputeryzacji Wymiaru Sprawiedliwości wchodzą:
1)
Wydział Informatyki,
2)
Zespołowe Stanowisko Pracy do Spraw Realizacji Zapisu Komputerowego.
§  53.
Do zakresu czynności Wydziału Informatyki należy:
1)
programowanie i projektowanie systemów informatycznych,
2)
sprawowanie nadzoru nad wdrażaniem opracowanych programów,
3)
prowadzenie prac analityczno-badawczych nad funkcjonującymi systemami informatycznymi,
4)
współdziałanie z Rządowym Centrum Informatyki PESEL i z Centralnym Biurem Adresowym.
§  54.
Do zakresu działania Zespołowego Stanowiska Pracy do Spraw Realizacji Zapisu Komputerowego należy wykonywanie prac związanych z procesem przenoszenia informacji z przygotowanych dokumentów źródłowych na taśmy magnetyczne za pomocą komputera.
§  55.
Do obowiązków Rzecznika Prasowego Ministra Sprawiedliwości należy wykonywanie zadań określonych w odrębnych przepisach w zakresie współdziałania resortu z prasą, a w tym w szczególności:
1)
opracowywanie propozycji dotyczących treści, kierunków i form działalności prasowo-informacyjnej resortu,
2)
informowanie prasy o działalności i wynikach pracy resortu,
3)
zapewnienie dziennikarzom dostępu do informacji, którymi dysponuje Ministerstwo Sprawiedliwości i podległe mu jednostki organizacyjne,
4)
udzielanie odpowiedzi na krytykę i interwencję prasową oraz podejmowanie działań zmierzających do wykorzystywania publikacji prasowych w pracy Ministerstwa i podległych jednostek orgnizacyjnych,
5)
organizowanie konferencji prasowych Ministra Sprawiedliwości,
6)
odbywanie z przedstawicielami prasy rozmów inspirujących i informacyjnych na tematy związane z działalnością resortu oraz ułatwienie dziennikarzom kontaktów z kierownictwem Ministerstwa lub poszczególnych jego komórek organizacyjnych,
7)
koordynowanie działalności rzeczników prasowych w sądach wojewódzkich,
8)
redagowanie biuletynów informacyjnych stosownie do wewnętrznych potrzeb Ministerstwa.
§  56.
W departamentach i w Gabinecie Ministra ustanawia się stanowiska zastępców dyrektorów. Zastępca dyrektora może być też ustanowiony w biurze, o ile przemawia za tym zakres zadań powierzonych temu biuru.
§  57.
1.
W skład Gabinetu Ministra, departamentów i biur wchodzą sekretariaty.
2.
Do zakresu czynności sekratariatów należy sprawowanie obsługi kancelaryjnej, prowadzenie kontroli spraw terminowych, prowadzenie zbiorów wydawnictw urzędowych oraz wykonywnie innych czynności określonych w instrukcji kancelaryjnej Ministerstwa Sprawiedliwości.
§  58.
Zadania i zakres czynności dla poszczególnych stanowisk pracy ustalają wydane na podstawie przepisów niniejszego regulaminu i w uzgodnieniu z Departamentem Organizacyjnym wewnętrzne zarządzenia dyrektorów poszczególnych jednostek organizacyjnych.

ZAŁĄCZNIK 

SCHEMAT ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA SPRAWIEDLIWOŚCI

grafika

______

* Każdy z wiceministrów nadzoruje Departament Sądowy w zakresie problematyki powierzonego mu pionu sądownictwa, z wyłączeniem wydziałów, nad którymi bezpośredni nadzór sprawuje Minister Sprawiedliwości.