Nadanie Ministerstwu Sprawiedliwości regulaminu organizacyjnego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MS.1998.2.8

Akt utracił moc
Wersja od: 14 lipca 1998 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 14 lipca 1998 r.
w sprawie nadania Ministerstwu Sprawiedliwości regulaminu organizacyjnego

Na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. Nr 106, poz. 492 z późn. zm.) w związku z § 4 ust. 3 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 lipca 1997 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Sprawiedliwości (Dz. U. Nr 79, poz. 489 z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ministerstwu Sprawiedliwości nadaje się regulamin organizacyjny, określający organizację wewnętrzną i zakres zadań komórek organizacyjnych wchodzących w skład Ministerstwa Sprawiedliwości, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Organizację wewnętrzną i zakres zadań Centralnego Zarządu Służby Więziennej określają odrębne przepisy.
§  3.
Traci moc zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 10 października 1997 r. w sprawie nadania Ministerstwu Sprawiedliwości regulaminu organizacyjnego (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. Nr 5, poz. 56).
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA SPRAWIEDLIWOŚCI

Rozdział  1.

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Ministerstwo Sprawiedliwości, zwane dalej "Ministerstwem", jest urzędem administracji rządowej, obsługującym Ministra Sprawiedliwości i powołanym do wykonywania jego zarządzeń, decyzji i poleceń.
2.
Kierownictwo Ministerstwa Sprawiedliwości - w rozumieniu przepisów niniejszego regulaminu - stanowią: Minister, Sekretarz Stanu, Podsekretarz Stanu, Zastępcy Prokuratora Generalnego.
§  2.
1.
W czasie nieobecności Ministra Sprawiedliwości - Prokuratora Generalnego zastępuje go Sekretarz Stanu, Podsekretarz Stanu, a w sprawach prokuratorskich - wyznaczony Zastępca Prokuratora Generalnego.
2.
Podział kompetencji między członkami kierownictwa Ministerstwa określa odrębne zarządzenie Ministra Sprawiedliwości - Prokuratora Generalnego.
§  3.
1.
Dyrektor Generalny Urzędu wykonuje zadania określone w ustawie o służbie cywilnej, w ustawie o organizacji i trybie prac Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, a także określone w art. 42 ustawy o pracownikach urzędów państwowych.
2.
Do zadań Dyrektora Generalnego Urzędu należy w szczególności:
1)
zapewnienie funkcjonowania Ministerstwa, warunków jego działania i organizacji pracy, a także prawidłowego wykonywania zadań określonych przez Ministra Sprawiedliwości i innych członków kierownictwa resortu,
2)
dysponowanie środkami budżetu Ministerstwa i nadzór nad jego realizacją,
3)
realizowanie zadań polityki personalnej w służbie cywilnej,
4)
wykonywanie zadań służby cywilnej w Ministerstwie,
5)
dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy wobec urzędników służby cywilnej, a także wykonywanie zadań przewidzianych dla kierownika urzędu w ustawie o pracownikach urzędów państwowych oraz w przepisach odrębnych.
3.
Dyrektor Generalny realizuje swe zadania przy pomocy tych komórek organizacyjnych w Ministerstwie, do których kompetencji należą sprawy zapewnienia warunków organizacyjnych, finansowych, kadrowych i administracyjnych dla prawidłowego funkcjonowania Urzędu.
4.
Obieg korespondencji w sprawach należących do zakresu samodzielnego działania Dyrektora Generalnego ustala ten Dyrektor.
§  4.
1.
W skład Ministerstwa wchodzi Gabinet Polityczny Ministra oraz departamenty i biura - jako podstawowe komórki organizacyjne - wymienione w statucie Ministerstwa i powołane do realizacji zadań merytorycznych oraz zadań związanych z obsługą Ministerstwa.
2.
Ustala się następujące symbole literowe podstawowych komórek organizacyjnych Ministerstwa:

1) Gabinet Polityczny Ministra - "GPM"

2) Biuro Ministra - "M"

3) Departament Legislacyjno-Prawny - "P"

4) Departament Sądów i Notariatu - "DSN"

5) Departament Spraw Rodzinnych i Nieletnich - "RN"

6) Departament Współpracy Międzynarodowej i Prawa Europejskiego - "WM"

7) Departament Organizacyjny - "O"

8) Departament Kadr i Szkolenia - "KD"

9) Departament Budżetu i Majątku Skarbu Państwa - "F"

10) Departament Centrum Ogólnopolskich Rejestrów Sądowych

(CORS) i Informatyzacji Resortu - "CORS"

11) Departament Sądów Wojskowych "W'

12) Biuro Informacji - "BI"

13) Biuro Finansowo-Administracyjne - "BA"

14) Biuro do Spraw Wydawania Monitora Sądowego i Gospodarczego - "BM"

15) -18) Biura Prokuratury Krajowej (Prezydialne, Postępowania

Przygotowawczego, do Spraw Przestępczości Zorganizowanej

i Postępowania Sądowego) - "PR"

§  5.
1.
Departamenty i biura wykonują zadania w zakresie ustalonym przepisami regulaminu organizacyjnego, a harmonogram realizacji tych zadań konkretyzowany jest corocznie w planie pracy Ministerstwa.
2.
Projekt planu pracy Ministerstwa przygotowuje dyrektor Biura Ministra, w oparciu o propozycje dyrektorów wszystkich departamentów (biur), i przedstawia do zatwierdzenia Ministrowi Sprawiedliwości.
§  6.
1.
Do podstawowych zadań departamentów (biur) należy przede wszystkim:
1)
realizowanie zadań Ministerstwa i koordynowanie prac, dla których departament (biuro) jest wiodącą jednostką organizacyjną,
2)
opracowywanie programów, analiz, opinii, informacji i innych materiałów, wynikających z zadań departamentu (biura).
2.
Przy wykonywaniu swoich zadań departamenty i biura są zobowiązane do ścisłego współdziałania w drodze uzgodnień roboczych, opiniowania, udostępniania materiałów oraz prowadzenia wspólnych prac dla realizacji zadania.
3.
W wypadku gdy zadanie wymaga współdziałania kilku departamentów (biur), wiodącą jednostkę organizacyjną wyznacza właściwy członek kierownictwa Ministerstwa, z zachowaniem przepisu § 7.
§  7.
Wszystkie departamenty i biura współdziałają stale z:
1)
Biurem Ministra - Wydziałem Skarg i Wniosków w zakresie załatwiania skarg, wniosków i listów dotyczących spraw należących do kompetencji departamentu (biura);
2)
Departamentem Legislacyjno-Prawnym w zakresie inicjowania, projektowania i opiniowania aktów prawnych; szczegółowy tryb działalności legislacyjnej w resorcie sprawiedliwości regulują odrębne przepisy;
3)
Departamentem Kadr i Szkolenia w zakresie planowania i merytorycznego przygotowywania narad szkoleniowych i innych form doskonalenia zawodowego wszystkich grup pracowników resortu sprawiedliwości;
4)
Departamentem Organizacyjnym w zakresie wprowadzania zmian w strukturze organizacyjnej jednostek resortu sprawiedliwości oraz aktualizowania zakresu statystyki;
5)
Departamentem Centrum Ogólnopolskich Rejestrów Sądowych (CORS) i Informatyzacji Resortu w zakresie inicjowania systemów i programów informatycznych, wdrażania nowych rozwiązań systemowych oraz zapewnienia prawidłowego funkcjonowania programów informatycznych już istniejących;
6)
Departamentem Sądów Wojskowych w zakresie nadzoru nad sądami wojskowymi;
7)
Departamentem Budżetu i Majątku Skarbu Państwa w zakresie planowania i wykonywania budżetu resortu;
8)
Biurem Finansowo-Administracyjnym w zakresie planowania i wykonywania budżetu Ministerstwa.
§  8.
1.
Departamenty (biura) mogą występować do jednostek organizacyjnych resortu, a także do innych ministerstw, urzędów, instytucji i organizacji o udostępnienie informacji, materiałów lub opinii niezbędnych dla wykonania określonych zadań.
2.
Departament Sądów Wojskowych może występować do jednostek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej w zakresie przebiegu czynnej służby wojskowej żołnierzy pełniących służbę w Departamencie, Izbie Wojskowej Sądu Najwyższego i w sądach wojskowych.
§  9.
1.
Działalnością departamentu (biura) kieruje dyrektor departamentu (biura), który odpowiada za całokształt spraw należących do zakresu kompetencji podległej mu jednostki organizacyjnej.
2.
Wicedyrektor departamentu (biura) wykonuje czynności związane z kierowaniem pracą niektórych wydziałów w zakresie powierzonym mu przez dyrektora departamentu (biura).
3.
W czasie nieobecności dyrektora departamentu (biura) zastępuje go wyznaczony przez niego - w porozumieniu z właściwym członkiem Kierownictwa Ministerstwa - wicedyrektor departamentu (biura), a w razie nieobecności wicedyrektora - wyznaczony naczelnik wydziału. Informacje o zastępstwie przekazywane są Dyrektorowi Generalnemu do wiadomości.
§  10.
1.
Departamenty (biura) dzielą się na wydziały, zespoły, samodzielne stanowiska pracy i inne wewnętrzne komórki organizacyjne, które tworzy, przekształca i znosi Minister Sprawiedliwości.
2.
Wydziałem kieruje naczelnik wydziału. Kierowanie wydziałem może być powierzone wicedyrektorowi departamentu (biura) albo pracownikowi zajmującemu stanowisko głównego specjalisty lub głównego wizytatora, wyznaczonemu przez dyrektora departamentu (biura); naczelnik wydziału odpowiada za całokształt spraw objętych zakresem właściwości wydziału. Utworzenie nowego wydziału wymaga zatrudnienia co najmniej pięciu pracowników, chyba że względy celowości przemawiają za utworzeniem wydziału o mniejszej obsadzie.
3.
Wewnętrzną organizację departamentu (biura), a zwłaszcza szczegółowy podział zadań między wydziałami, samodzielnymi stanowiskami pracy, zespołami oraz innymi wewnętrznymi komórkami w departamencie (biurze) określa dyrektor departamentu (biura) i zatwierdza - po uzyskaniu akceptacji właściwego członka Kierownictwa Ministerstwa - Dyrektor Generalny.
§  11.
1.
Minister Sprawiedliwości - Prokurator Generalny podpisuje:
1)
rozporządzenia, zarządzenia i inne akty normatywne,
2)
umowy międzynarodowe, międzyresortowe, umowy i porozumienia o współdziałaniu Ministerstwa ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami,
3)
pisma kierowane do ministrów rządów państw obcych,
4)
decyzje o powołaniu na stanowiska prokuratorów Prokuratury Krajowej oraz prokuratorów otrzymujących pierwszą nominację, asesorów sądowych i prokuratorskich, referendarzy sądowych, notariuszy i asesorów notarialnych oraz komorników sądowych i asesorów komorniczych,
5)
decyzje o powołaniu na stanowiska: prezesów i wiceprezesów sądów powszechnych, szefów wszystkich powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury oraz zastępców prokuratorów wojewódzkich i apelacyjnych,
6)
decyzje o delegowaniu sędziów i prokuratorów do Ministerstwa Sprawiedliwości,
7)
decyzje o powierzeniu sędziom i prokuratorom stanowisk kierowniczych w Ministerstwie,
8)
dokumenty dotyczące zatrudnienia pracowników Gabinetu Politycznego,
9)
decyzje o powołaniu sędziów wojskowych na stanowiska: dyrektora i stanowiska służbowe w Departamencie Sądów Wojskowych Ministerstwa Sprawiedliwości, prezesów i zastępców prezesów sądów wojskowych, asesorów i aplikantów sądów wojskowych,
10)
decyzje o delegowaniu sędziów sądów wojskowych do pełnienia obowiązków sędziowskich lub wykonywaniu czynności administracyjnych w innym sądzie wojskowym lub w sądzie powszechnym albo w Departamencie Sądów Wojskowych Ministerstwa Sprawiedliwości, a na wniosek Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego - także w Sądzie Najwyższym,
11)
decyzje o powierzeniu asesorom sądów wojskowych pełnienia czynności sędziowskich w wojskowych sądach garnizonowych i w wojskowych sądach okręgowych jako odwoławczych oraz w sądach rejonowych.
2.
W czasie nieobecności Ministra Sprawiedliwości - Prokuratora Generalnego lub z jego upoważnienia pisma, wymienione w ust. 1, podpisuje wyznaczony przez Ministra członek Kierownictwa Ministerstwa.
3.
Pisma kierowane do Prezydenta RP, Marszałków Sejmu i Senatu RP, Prezesa Rady Ministrów, ministrów i kierowników urzędów centralnych, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Przewodniczącego Krajowej Rady Sądownictwa, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli oraz do osób stojących na czele najwyższych organów partii politycznych, kościołów i związków wyznaniowych podpisują: Minister Sprawiedliwości - Prokurator Generalny lub inny, właściwy członek Kierownictwa resortu.
4.
Pisma i dokumenty przedkładane do podpisu Ministrowi Sprawiedliwości - Prokuratorowi Generalnemu przedstawia się do wiadomości właściwemu członkowi Kierownictwa resortu.
5.
Pisma i dokumenty nie zastrzeżone do podpisu członka Kierownictwa Ministerstwa podpisuje dyrektor lub wicedyrektor właściwego departamentu (biura) albo upoważniony przez dyrektora naczelnik wydziału.
§  12.
1.
Dyrektorzy departamentów i biur, a także naczelnicy wydziałów - w zakresie spraw należących do ich właściwości rzeczowej - odpowiadają za przestrzeganie terminów załatwiania spraw, określonych w kodeksie postępowania administracyjnego, Regulaminie Sejmu RP, Regulaminie pracy Rady Ministrów i innych przepisach szczególnych.
2.
Terminy przedstawiania opinii do materiałów, które mają być przedmiotem obrad Rady Ministrów i Komitetów Rady Ministrów określa każdorazowo dyrektor Biura Ministra.

Rozdział  2.

Zakresy działania i struktura organizacyjna departamentów i biur

Oddział  1.

Gabinet Polityczny Ministra

§  13.
1.
Do zakresu działania Gabinetu Politycznego należą sprawy powierzone przez Ministra, dotyczące współdziałania Ministra Sprawiedliwości z organami władzy ustawodawczej, administracji rządowej i samorządowej, partii politycznych, związków zawodowych i organizacji społecznych, wynikające z jego funkcji politycznej.
2.
Gabinet Polityczny Ministra ma strukturę bezwydziałową.

Oddział  2.

Biuro Ministra

§  14.
1.
Do podstawowych zadań Biura Ministra należy:
1)
prowadzenie spraw wynikających ze stosunku Ministra Sprawiedliwości względem naczelnych organów władzy ustawodawczej oraz administracji rządowej i samorządowej, z wyłączeniem spraw będących w kompetencji Gabinetu Politycznego Ministra;
2)
współdziałanie z Kancelariami Sejmu i Senatu, koordynowanie realizacji zadań resortu wynikających z uchwał i postanowień Sejmu i Senatu oraz ewidencjonowanie interpelacji, interwencji, dezyderatów i zapytań poselskich i senatorskich, a także kontrola terminowości ich załatwiania;
3)
wykonywanie zadań związanych z kontaktami Kierownictwa Ministerstwa z przedstawicielami dyplomatycznymi innych państw i organizacji międzynarodowych;
4)
prowadzenie ewidencji nie publikowanych aktów prawnych innych resortów oraz koordynacja wykonywania zadań resortu sprawiedliwości, wynikających z aktów prawnych naczelnych organów władzy i administracji państwowej;
5)
obsługa posiedzeń Kierownictwa Ministerstwa;
6)
organizowanie pracy sekretariatów członków Kierownictwa Ministerstwa oraz Kancelarii Biura;
7)
ewidencjonowanie i koordynowanie załatwiania skarg i wniosków dotyczących pracy sądów, prokuratur i innych jednostek organizacyjnych resortu oraz ich rozpatrywanie w zakresie nie przekazanym do załatwienia innym jednostkom organizacyjnym resortu;
8)
koordynowanie kontroli finansowej w jednostkach organizacyjnych resortu oraz przeprowadzanie kontroli w jednostkach bezpośrednio podporządkowanych Ministerstwu i dotowanych z budżetu resortu, a także w kancelariach komorniczych;
9)
sprawowanie nadzoru nad działalnością zespołów kontroli szczebla apelacyjnego, w szczególności w zakresie ukierunkowania planów kontroli i analizy ich wykonania;
10)
realizowanie zadań Ministra w zakresie obronności państwa, zgodnie z przepisami ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej i innych ustaw oraz wydanymi na ich podstawie aktami wykonawczymi, a także prowadzenie kancelarii tajnej Ministerstwa Sprawiedliwości;
11)
redagowanie strony informacyjnej Ministerstwa Sprawiedliwości w sieci INTERNET oraz nadzór nad takimi stronami sądów i prokuratur;
12)
wykonywanie zadań określonych w przepisach o odpowiedzialności dyscyplinarnej prokuratorów.
2.
W skład Biura Ministra wchodzą:
1)
Wydział Prezydialno-Protokolarny,
2)
Wydział Skarg i Wniosków,
3)
Wydział Kontroli,
4)
Wydział Spraw Obronnych,
5)
Rzecznik Dyscyplinarny Prokuratora Generalnego.

Oddział  3.

Departament Legislacyjno-Prawny

§  15.
1.
Do podstawowych zadań Departamentu Legislacyjno-Prawnego należy:
1)
opracowywanie projektów aktów normatywnych z zakresu działania resortu oraz współdziałanie w opracowywaniu przez jednostki organizacyjne resortu aktów prawnych o charakterze nienormatywnym;
2)
współdziałanie w opracowywaniu projektów aktów normatywnych przygotowywanych i wydawanych przez inne organy państwowe oraz udział w konferencjach i posiedzeniach, na których akty te są rozpatrywane;
3)
prowadzenie spraw wynikających z udziału Ministra w posiedzeniach Sejmu, Senatu, Rady Ministrów, Komitetów Rady Ministrów i innych organów państwowych i społecznych;
4)
wydawanie opinii co do treści obowiązujących przepisów prawnych dla naczelnych (centralnych) organów administracji państwowej oraz jednostek organizacyjnych resortu sprawiedliwości;
5)
prowadzenie ewidencji i zbioru wewnętrznych aktów prawnych resortu sprawiedliwości;
6)
redagowanie Dziennika Urzędowego Ministerstwa Sprawiedliwości;
7)
koordynowanie obsługi prawnej Ministerstwa oraz zastępstwo sądowe w sprawach prowadzonych przez Ministerstwo, z wyłączeniem spraw, o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 2, 8, 9, 15, § 19 ust. 1 pkt 7 i 10, § 20 ust. 1 pkt 10;
8)
prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Prokuratora Generalnego jego uprawnień do inicjowania kontroli konstytucyjności i legalności aktów normatywnych w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym;
9)
podejmowanie działań związanych z wykonywaniem przez Prokuratora Generalnego jego uprawnień procesowych jako uczestnika postępowania we wszystkich sprawach toczących się przed Trybunałem Konstytucyjnym;
10)
prowadzenie rejestru przepisów resortowych oraz ocena legalności tych przepisów;
11)
współpraca z działającymi przy Ministrze Sprawiedliwości: Komisją Kodyfikacyjną Prawa Cywilnego i Komisją do Spraw Reformy Prawa Karnego oraz ich obsługa techniczno-organizacyjna.
2.
W skład Departamentu Legislacyjno-Prawnego wchodzą:
1)
Wydział Prawa Karnego,
2)
Wydział Prawa Cywilnego,
3)
Wydział Prawa Gospodarczego,
4)
Wydział Prawa Państwowego i Administracyjnego,
5)
Wydział Kontroli Konstytucyjności i Legalności Aktów Normatywnych.

Oddział  4.

Departament Sądów i Notariatu

§  16.
1.
Do podstawowych zadań Departamentu Sądów i Notariatu należy:
1)
sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjną sądów w zakresie sprawności postępowania i organizacji pracy we wszystkich rodzajach spraw (z wyjątkiem spraw rodzinnych i nieletnich) oraz nad działalnością kolegiów do spraw wykroczeń, a w tym:
a)
ustalanie kierunków nadzoru nad działalnością administracyjną sądów wykonywanego przez prezesów sądów i koordynowanie pracy wizytatorów oraz innych osób powołanych do wykonywania tego nadzoru,
b)
przeprowadzanie doraźnych wizytacji i lustracji sądów i kolegiów do spraw wykroczeń;
c)
dokonywanie okresowych ocen i analiz pracy sądów;
2)
sprawowanie nadzoru nad działalnością organów egzekucyjnych oraz wykonywanie czynności związanych z realizacją zadań Ministra Sprawiedliwości, wynikających z ustawy o komornikach sądowych i egzekucji, a w tym:
a)
przygotowywanie decyzji o powoływaniu i odwoływaniu komorników i asesorów komorniczych, oraz o ustalaniu i znoszeniu rewirów, prowadzenie rejestru tych rewirów i przygotowywanie projektów obwieszczeń o rewirach i siedzibach kancelarii,
b)
nadzór nad działalnością samorządu komorniczego oraz współdziałanie z Krajową Radą Komorniczą i innymi organami samorządu komorniczego,
c)
opracowywanie projektów wniosków Ministra Sprawiedliwości do Sądu Najwyższego o uchylenie uchwał samorządu komorniczego oraz zastępstwo sądowe w tych sprawach;
3)
nadzór nad wdrażaniem nowych rozwiązań prawnych i technicznych w zakresie prowadzenia rejestrów sądowych i ksiąg wieczystych;
4)
wykonywanie czynności związanych ze sprawowaniem przez Ministra Sprawiedliwości nadzoru nad fundacjami poddanymi jego nadzorowi;
5)
współpraca z syndykami i organizacjami ich zrzeszającymi w zakresie wykonywania przez te podmioty zadań związanych z doskonaleniem funkcjonowania instytucji syndyka w postępowaniu upadłościowym;
6)
nadzór nad terminowością i prawidłowością przekazywania przez sądy rejestrowe ogłoszeń do publikacji w Monitorze Sądowym i Gospodarczym;
7)
współdziałanie z Sądem Najwyższym w sprawach dotyczących wykładni przepisów, których stosowanie wywołuje rozbieżności w orzecznictwie;
8)
opracowywanie projektów decyzji Ministra Sprawiedliwości podejmowanych na podstawie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe i zasad wypłaty tych świadczeń (Dz. U. Nr 10, poz. 49 z późn. zm.), oraz zastępstwo sądowe w tych sprawach;
9)
opracowywanie projektów decyzji Ministra Sprawiedliwości podejmowanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach... (Dz. U. Nr 17, poz. 75 z późn. zm.) oraz zastępstwo sądowe w tych sprawach;
10)
sprawowanie nadzoru nad sądowym postępowaniem wykonawczym w sprawach karnych, a w tym:
a)
koordynacja nadzoru sprawowanego przez sędziego penitencjarnego nad wykonaniem kary pozbawienia wolności, aresztu, tymczasowego aresztowania, zatrzymania oraz środków zabezpieczających związanych z umieszczeniem w zakładzie karnym,
b)
nadzór nad terminowością kierowania do wykonania wszystkich orzeczeń w sprawach karnych oraz współpraca z innymi organami wykonującymi te orzeczenia,
c)
przeprowadzanie wizytacji i lustracji w sądach penitencjarnych, zakładach karnych i aresztach śledczych;
11)
współdziałanie w zakresie wykonywania orzeczonych kar pozbawienia wolności i kurateli penitencjarnej z Centralnym Zarządem Służby Więziennej i z Komendą Główną Policji;
12)
nadzór i określenie kierunków pracy kuratorów dla osób dorosłych i koordynowanie ich pracy;
13)
współdziałanie z instytucjami państwowymi i organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami i fundacjami w organizowaniu pomocy postpenitencjarnej;
14)
rozwijanie działalności profilaktycznej w zakresie sądowych i pozasądowych form walki z przestępczością oraz współdziałanie w tym zakresie z właściwymi organami i instytucjami, stowarzyszeniami i fundacjami;
15)
sprawowanie nadzoru nad działalnością notariuszy i organów samorządu notarialnego, a w tym:
a)
ustalanie potrzeb rozmieszczania kancelarii notarialnych i przygotowywanie projektów decyzji o powołaniu lub odmowie powołania na stanowiska notariuszy i asesorów notarialnych oraz prowadzenie ich akt osobowych,
b)
przygotowywanie projektów odpowiedzi na skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego i zastępstwo sądowe w tych sprawach,
c)
badanie zgodności z prawem uchwał organów samorządu notarialnego, opracowywanie w tym zakresie projektów skarg Ministra Sprawiedliwości do Sądu Najwyższego oraz zastępstwo sądowe w tych sprawach,
d)
inicjowanie podejmowania uchwał przez organy samorządu notarialnego w określonych sprawach należących do właściwości tych organów,
e)
przygotowywanie wniosków Ministra Sprawiedliwości o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego oraz opracowywanie rewizji nadzwyczajnych od prawomocnych orzeczeń dyscyplinarnych;
16)
opracowywanie projektów kasacji od orzeczeń sądów powszechnych w sprawach karnych oraz projektów rewizji nadzwyczajnych od orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego.
17)
współpraca z Pełnomocnikiem Ministra Spraw Zagranicznych do Spraw Reprezentowania Rzeczypospolitej Polskiej przed Europejską Komisją i Trybunałem Praw Człowieka w Strasburgu.
18)
prowadzenie centralnej ewidencji osób, wobec których orzeczono zakaz prowadzenia działalności gospodarczej w postępowaniu upadłościowym.
2.
W skład Departamentu Sądów i Notariatu wchodzą:

1. Wydział Spraw Karnych,

2. Wydział Spraw Cywilnych,

3. Wydział Spraw Egzekucyjnych,

4. Wydział Kasacji w Sprawach Karnych,

5. Wydział Rewizji Nadzwyczajnych w Sprawach Administracyjnych,

6. Wydział Wykonania Kary Pozbawienia Wolności i Nadzoru Penitencjarnego,

7. Wydział Wykonania Kar Nieizolacyjnych, Probacji i Pomocy Postpenitencjarnej,

8. Wydział Notariatu i Ksiąg Wieczystych,

9. Stanowisko Pracy d/s Centralnej Ewidencji Osób, wobec których orzeczono zakaz prowadzenia działalności gospodarczej.

Oddział  5.

Departament Spraw Rodzinnych i Nieletnich

§  17.
1.
Do podstawowych zadań Departamentu Spraw Rodzinnych i Nieletnich należy:
1)
sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjną sądów w sprawach rodzinnych i nieletnich, a w tym:
a)
koordynowanie pracy wizytatorów i innych pracowników sądowych wykonujących czynności nadzorcze nad działalnością administracyjną sądów w sprawach rodzinnych i nieletnich,
b)
przeprowadzanie doraźnych wizytacji i lustracji,
c)
nadzór nad postępowaniem wykonawczym w sprawach rodzinnych i nieletnich oraz nadzór nad czynnościami sądu w egzekucji orzeczeń o kontaktach z dzieckiem i o odebraniu dziecka;
2)
współdziałanie z Sądem Najwyższym w sprawach dotyczących wykładni przepisów, których stosowanie wywołało rozbieżności w orzecznictwie w sprawach rodzinnych i nieletnich;
3)
współpraca z Prokuraturą Krajową w zakresie udziału prokuratora w postępowaniu w sprawach rodzinnych i nieletnich;
4)
nadzór nad działalnością zakładów dla nieletnich, a w tym:
a)
programowanie pracy resocjalizacyjnej i dydaktycznej w zakładach dla nieletnich i szkołach funkcjonujących w tych jednostkach,
b)
przeprowadzanie doraźnych wizytacji i lustracji w zakładach dla nieletnich i szkołach w nich funkcjonujących,
c)
koordynowanie pracy okręgowych zespołów nadzoru pedagogicznego, prowadzenie doradztwa i instruktażu specjalistycznego dla wizytatorów i kierowników tych zespołów,
d)
zatwierdzanie statutów zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, szkół w tych zakładach, a także arkuszy organizacji pracy zakładów w każdym roku szkolnym;
5)
wykonywanie czynności związanych z kierowaniem nieletnich do zakładów poprawczych, przenoszeniem ich do innych zakładów oraz prowadzenie centralnej ewidencji nieletnich skierowanych do zakładów poprawczych;
6)
nadzór i określanie kierunków pracy kuratorów rodzinnych oraz kuratorskich ośrodków pracy z młodzieżą;
7)
współpraca z instytucjami państwowymi i pozarządowymi oraz organizacjami społecznymi w zakresie zwalczania demoralizacji dzieci i młodzieży, w zakresie ochrony rodziny, opieki, wychowania i terapii oraz profilaktyki społecznej;
8)
programowanie pracy rodzinnych ośrodków diagnostyczno-konsultacyjnych oraz współdziałanie w tym zakresie z właściwymi resortami, instytucjami i organizacjami;
9)
dokonywanie wizytacji i lustracji ośrodków, o których mowa w pkt 8, dokonywanie oceny ich pracy oraz koordynowanie i kontrola pracy wizytatorów w okręgowych zespołach nadzoru pedagogicznego;
10)
opracowywanie projektów kasacji w sprawach nieletnich rozpoznawanych na podstawie przepisów kodeksu postępowania karnego.
2.
W skład Departamentu Spraw Rodzinnych i Nieletnich wchodzą:
1)
Wydział Sądownictwa Rodzinnego i Nieletnich,
2)
Wydział Zakładów dla Nieletnich,
3)
Wydział do Spraw Kurateli Rodzinnej.
4)
Stanowisko Pracy do Spraw Rodzinnych Ośrodków Diagnostyczno-Konsultacyjnych.
3.
W ramach Wydziału Zakładów dla Nieletnich funkcjonuje zespół specjalistów do spraw kierowania nieletnich do zakładów poprawczych.

Oddział  6.

Departament Współpracy Międzynarodowej i Prawa Europejskiego

§  18.
1.
Do podstawowych zadań Departamentu Współpracy Międzynarodowej i Prawa Europejskiego należy:
1)
prowadzenie spraw wynikających ze współpracy z organizacjami międzynarodowymi wchodzącymi w skład systemu Organizacji Narodów Zjednoczonych;
2)
współdziałanie z innymi resortami w zakresie współpracy prawnej z organizacjami międzynarodowymi - innymi niż wchodzące w skład systemu ONZ - a w szczególności z Organizacją Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, Radą Państw Morza Bałtyckiego;
3)
współdziałanie z właściwymi organami w zakresie spraw związanych z realizacją Międzynarodowych Paktów Praw Człowieka oraz innych konwencji dotyczących problematyki Paktów Praw Człowieka;
4)
prowadzenie spraw związanych z członkostwem w Haskiej Konferencji Prawa Międzynarodowego Prywatnego;
5)
prowadzenie spraw związanych z uczestniczeniem Polski w konwencjach europejskich z zakresu działania resortu, a w szczególności opracowywanie wniosków dotyczących przystąpienia do konwencji europejskich lub ich wypowiedzenia oraz współudział w prowadzeniu spraw związanych z uczestnictwem Polski w konwencjach europejskich z zakresu działania innych resortów;
6)
opiniowanie aktów prawnych i ich projektów z punktu widzenia zgodności z prawem europejskim i innymi międzynarodowymi zobowiązaniami Polski;
7)
opracowywanie projektów umów międzynarodowych i innych aktów prawnych dotyczących współpracy międzynarodowej oraz wniosków w sprawie przystąpienia do umów międzynarodowych lub ich wypowiedzenia z zakresu działania resortu, a także współdziałanie w tym zakresie z innymi organami państwowymi;
8)
prowadzenie i koordynowanie spraw związanych z działaniami przygotowującymi Polskę do członkostwa w Unii Europejskiej, w tym z negocjacjami akcesyjnymi oraz harmonizacją prawa polskiego z prawem europejskim w zakresie zadań resoru sprawiedliwości i współpracy z innymi resortami w tym procesie;
9)
współpraca z organami Rady Europy i Wspólnot Europejskich;
10)
prowadzenie spraw wynikających z udziału Ministra Sprawiedliwości w posiedzeniach Komitetu Integracji Europejskiej;
11)
inicjowanie i koordynowanie współpracy i wymiany doświadczeń z zagranicą w zakresie pracy organów wymiaru sprawiedliwości;
12)
wykonywanie zadań organu centralnego w trybie ratyfikowanych umów międzynarodowych z zakresu obrotu prawnego w sprawach cywilnych i karnych, których wykonywania nie powierzono innym organom lub komórkom organizacyjnym Ministerstwa Sprawiedliwości;
13)
udzielanie sądom polskim wyjaśnień i opinii z zakresu umów międzynarodowych i innych przepisów prawa międzynarodowego oraz zbieranie i analizowanie tekstów prawa obcego na potrzeby praktyki sądowej i działalności legislacyjnej;
14)
przeprowadzanie lustracji oraz sprawowanie nadzoru w innych formach nad jednostkami organizacyjnymi resortu w zakresie obrotu prawnego z zagranicą, z wyłączeniem obrotu realizowanego przez powszechne jednostki organizacyjne prokuratury;
15)
prowadzenie spraw związanych z pozyskiwaniem i wykorzystywaniem środków pomocowych, przeznaczonych na finansowanie projektów realizowanych przez resort sprawiedliwości.
2.
W skład Departamentu Współpracy Międzynarodowej i Prawa Europejskiego wchodzą:
1)
Wydział Współpracy z Zagranicą,
2)
Wydział Prawa Międzynarodowego,
3)
Wydział Integracji Europejskiej i Prawa Europejskiego.

Oddział  7.

Departament Organizacyjny

§  19.
1.
Do podstawowych zadań Departamentu Organizacyjnego należy:
1)
opracowywanie rozwiązań organizacyjnych określających funkcjonowanie administracji w sądach i prokuraturach, a w tym:
a)
rozpatrywanie wniosków dotyczących tworzenia sądów i prokuratur, a także zmian ich struktury wewnętrznej,
b)
przygotowywanie projektów aktów prawnych związanych ze zmianami struktury jednostek organizacyjnych resortu,
c)
opracowywanie projektów przepisów regulaminowych dla sądów i prokuratur;
2)
inicjowanie, koordynowanie i wdrażanie nowych rozwiązań w działalności Ministerstwa Sprawiedliwości i innych jednostek organizacyjnych resortu w zakresie usprawnienia i doskonalenia organizacji, metod i techniki pracy;
3)
prowadzenie spraw związanych z aktualizacją i zapewnieniem kompletności wzorów formularzy ksiąg i druków resortowych;
4)
opiniowanie w zakresie funkcjonalno-użytkowym dokumentacji inwestycyjnej i remontowej budynków sądowych i prokuratorskich;
5)
koordynacja spraw i zadań dotyczących organizowania i funkcjonowania policji sądowej w resorcie;
6)
prowadzenie rejestrów skazanych i nieletnich, a w tym:
a)
prowadzenie kartotek osób skazanych i nieletnich i udzielanie odpowiedzi na zapytania o karalność,
b)
prowadzenie komputerowego systemu rejestracji skazań, środków wychowawczych i poprawczych stosowanych wobec nieletnich,
c)
nadzór nad pracą terenowych punktów informatycznych CRS;
7)
współdziałanie - w granicach uprawnień Ministra Sprawiedliwości - z organami samorządu adwokatów i radców prawnych oraz zastępstwo sądowe w tych sprawach;
8)
badanie legalności uchwał organów samorządu adwokatów i radców prawnych;
9)
nadzór nad postępowaniem dyscyplinarnym w sprawach dotyczących adwokatów i radców prawnych;
10)
zagadnienia organizacji pracy ławników, członków kolegiów d/s wykroczeń, biegłych sądowych i tłumaczy przysięgłych, w tym opracowywanie projektów aktów prawnych z tego zakresu i zastępstwo sądowe w tych sprawach;
11)
przygotowywanie projektów decyzji i postanowień Ministra Sprawiedliwości w sprawach dotyczących biegłych sądowych i tłumaczy przysięgłych;
12)
organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie sprawozdawczości statystycznej z działalności sądów, prokuratur, notariatu, kolegiów d/s wykroczeń i biur komorniczych;
13)
gromadzenie, opracowywanie i analizowanie danych statystycznych w zakresie działania resortu;
14)
udostępnianie i rozpowszechnianie wyników badań statystycznych resortu m.in. przez publikowanie roczników statystycznych resortu;
15)
udział w tworzeniu statystyki publicznej w resorcie sprawiedliwości, w tym definiowanie założeń do systemów informatycznych z zakresu statystyki;
16)
organizowanie ogólnopolskich narad Kierownictwa resortu z prezesami sądów apelacyjnych i wojewódzkich oraz prokuratorami apelacyjnymi i wojewódzkimi;
17)
prowadzenie Biblioteki Ministerstwa;
18)
prowadzenie Archiwum Zakładowego.
2.
W skład Departamentu Organizacyjnego wchodzą:
1)
Wydział Organizacji,
2)
Wydział Statystyki,
3)
Wydział Adwokatury i Radców Prawnych,
4)
Stanowisko Pracy do Spraw Ławników, Biegłych i Tłumaczy Przysięgłych,
5)
Centralny Rejestr Skazanych,
6)
Archiwum Zakładowe,
7)
Biblioteka.
3.
W ramach Centralnego Rejestru Skazanych działają:

- Centralny Rejestr Nieletnich,

- Wydział Kartotekowo-Informatyczny,

- Stanowisko Pracy do Spraw Informatycznej Obsługi Systemu Komputerowego CRS i CRN,

- Stanowisko Pracy do Spraw Rejestracji Recydywistów,

- Referat Prawny,

- Referat Administracyjny.

4.
Pracą Centralnego Rejestru Skazanych kieruje kierownik w randze wicedyrektora Departamentu Organizacyjnego.

Oddział  8.

Departament Kadr i Szkolenia

§  20.
1.
Do podstawowych zadań Departamentu Kadr i Szkolenia należy:
1)
realizacja zadań związanych z problematyką zatrudnienia i wynagrodzeń pracowników resortu sprawiedliwości oraz stanu spoczynku i uposażeń w stanie spoczynku;
2)
przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących wynagradzania pracowników oraz opiniowanie projektów aktów prawnych z zakresu właściwości rzeczowej Departamentu;
3)
sprawowanie kontroli przestrzegania przepisów o odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów, prokuratorów, asesorów sądowych i prokuratorskich oraz mianowanych urzędników sądowych i prokuratorskich;
4)
przygotowywanie wniosków o nadanie odznaczeń państwowych i resortowych pracownikom wymiaru sprawiedliwości;
5)
rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących spraw osobowych wszystkich pracowników resortu;
6)
opracowywanie analiz, informacji oraz sprawozdań z zakresu statystyki kadrowej i funduszu wynagrodzeń, uposażeń w stanie spoczynku oraz świadczeń (zasiłków) z ubezpieczenia społecznego;
7)
prowadzenie spraw zastrzeżonych do decyzji Ministra Sprawiedliwości - Prokuratora Generalnego, związanych z powoływaniem i odwoływaniem ze stanowisk kierowniczych w resorcie sprawiedliwości;
8)
prowadzenie spraw osobowych sędziów sądów powszechnych, prokuratorów powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury, asesorów sądowych i prokuratorskich, referendarzy sądowych oraz dyrektorów instytutów naukowo-badawczych, w tym prowadzenie dokumentacji personalnej;
9)
prowadzenie spraw osobowych i dokumentacji sędziów i prokuratorów, którzy w stan spoczynku przechodzą z zatrudnienia w Ministerstwie;
10)
sprawowanie zastępstwa sądowego Ministra Sprawiedliwości - Prokuratora Generalnego w sprawach ze stosunku pracy pracowników resortu oraz sędziów i prokuratorów w stanie spoczynku;
11)
współdziałanie z Krajową Radą Sądownictwa w sprawach dotyczących sędziów i Radą Prokuratorów w sprawach dotyczących prokuratorów;
12)
prowadzenie rekrutacji i ocen kadry administracyjnej Ministerstwa;
13)
prowadzenie spraw osobowych włącznie z prowadzeniem akt osobowych kadry urzędniczej i pracowników obsługi Ministerstwa;
14)
obsługa komisji dyscyplinarnej I instancji dla mianowanych urzędników państwowych zatrudnionych w Ministerstwie oraz komisji odwoławczej dla mianowanych urzędników resortu;
15)
prowadzenie kontroli przestrzegania dyscypliny pracy;
16)
opracowywanie projektów budżetu resortu w części dotyczącej zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń oraz stanu spoczynku, uposażeń w stanie spoczynku, a także świadczeń (zasiłków) z ubezpieczenia społecznego, jak również sprawowanie nadzoru nad realizacją budżetu w tym zakresie;
17)
opracowywanie planu etatów oraz podziału środków funduszu wynagrodzeń dla poszczególnych jednostek organizacyjnych resortu;
18)
organizacja, koordynacja i opracowywanie - w oparciu o potrzeby zgłoszone przez departamenty i biura - programów szkolenia oraz doskonalenia zawodowego pracowników resortu we współdziałaniu z Instytutem Wymiaru Sprawiedliwości;
19)
nadzór nad szkoleniami prowadzonymi przez sądy, prokuratury i inne jednostki organizacyjne resortu;
20)
uczestniczenie w egzaminach sędziowskich, prokuratorskich i innych organizowanych na podstawie odrębnych przepisów;
21)
realizacja świadczeń socjalnych na rzecz pracowników i emerytów Ministerstwa;
22)
prowadzenie spraw finansowych związanych z obsługą funduszu świadczeń socjalnych;
23)
koordynowanie i sprawowanie nadzoru nad ośrodkami szkoleniowo-wypoczynkowymi, pokojami gościnnymi wykorzystywanymi do celów wczasowych oraz obiektami kolonijnymi;
24)
sprawowanie nadzoru nad zabezpieczeniem tajemnicy państwowej i służbowej.
2.
W skład Departamentu Kadr i Szkolenia wchodzą:
1)
Wydział Spraw Osobowych Sędziów,
2)
Wydział Spraw Osobowych Prokuratorów,
3)
Wydział Spraw Osobowych Pracowników Administracyjnych,
4)
Wydział Etatyzacji i Wynagrodzeń Pracowników Resortu,
5)
Wydział Szkolenia,
6)
Wydział Spraw Socjalnych,
7)
Stanowisko Pracy do Spraw Sędziów i Prokuratorów w Stanie Spoczynku,
8)
Stanowisko Pracy do Spraw Zabezpieczenia Tajemnicy Państwowej i Służbowej.

Oddział  9.

Departament Budżetu i Majątku Skarbu Państwa

§  21.
1.
Do podstawowych zadań Departamentu Budżetu i Majątku Skarbu Państwa należy:
1)
opracowywanie materiałów obejmujących plany rzeczowe zadań resortu do projektu ustawy budżetowej oraz szczegółowego planu dochodów i wydatków danej części budżetowej, zwanego "układem wykonawczym";
2)
opracowywanie planów finansowych bezpośrednio podległych jednostek budżetowych i jednostek gospodarki pozabudżetowej przez odpowiednie ich dostosowywanie do ustawy budżetowej;
3)
wykonywanie zadań i funkcji dysponenta głównego właściwej części budżetu państwa;
4)
sporządzanie sprawozdań oraz okresowych ocen dotyczących wykonywania zadań oraz dochodów i wydatków przez podległe jednostki organizacyjne i podejmowanie, w razie potrzeby, działań zmierzających do prawidłowego wykonania budżetu;
5)
wykonywanie nadzoru nad gospodarką finansową podległych jednostek organizacyjnych i sygnalizowanie potrzeb w zakresie przeprowadzenia kontroli przez właściwe komórki kontroli;
6)
planowanie, finansowanie i nadzorowanie inwestycji dotowanych z budżetu państwa w zakresie zadań i funkcji dysponenta głównego właściwej części budżetu państwa;
7)
prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem mieniem Skarbu Państwa w zakresie określonym odrębnymi przepisami, a w szczególności z zakresu zadań dotyczących ewidencji i powierzania mienia kierownikom jednostek podporządkowanych Urzędowi Ministra Sprawiedliwości.
2.
W skład Departamentu Budżetu i Majątku Skarbu Państwa wchodzą:
1)
Wydział Budżetu Resortu,
2)
Wydział Inwestycji i Majątku Skarbu Państwa,
3)
Wydział Nadzoru Finansowego i Analiz,
3.
Stanowisko Głównego Księgowego Budżetu Resortu odpowiada stanowisku Wicedyrektora Departamentu.

Oddział  10.

Departament Centrum Ogólnopolskich Rejestrów Sądowych (CORS) i Informatyzacji Resortu

§  22.
1.
Do podstawowych zadań Departamentu Centrum Ogólnopolskich Rejestrów Sądowych (CORS) i Informatyzacji Resortu (zwanego w skrócie Departamentem CORS i Informatyzacji Resortu) należy:
1)
prowadzenie spraw związanych z informatyzacją resortu,
2)
realizacja projektu CORS,
3)
wykonywanie zadań związanych z prowadzeniem rejestru zastawów.
2.
W zakresie informatyzacji resortu do zadań Departamentu należy w szczególności:
1)
określanie kierunków informatyzacji resortu, a w tym:
a)
analizowanie potrzeb sądów, prokuratur i Ministerstwa Sprawiedliwości w zakresie wdrażania technik informatycznych,
b)
opracowywanie projektów harmonogramu zamierzanych działań, ustalanie priorytetów i przedstawienie ich do akceptacji Kierownictwu resortu;
2)
koordynacja działań informatyzacyjnych resortu zgodnie z zatwierdzanymi kierunkami i planami;
3)
współpraca z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa przy określaniu środków finansowych dla realizacji działań informatyzacyjnych resortu oraz udział w planowaniu środków finansowych na cele informatyczne;
4)
koordynacja działań zabezpieczających prawidłowe funkcjonowanie systemów informatycznych już istniejących w jednostkach organizacyjnych resortu, w tym opiniowanie i standaryzacja zakupów;
5)
przygotowywanie standardów związanych z informatyką w resorcie sprawiedliwości w oparciu o istniejące międzynarodowe i przyjęte dla administracji państwowej normy jakości oraz sprawowanie nadzoru nad ich stosowaniem;
6)
obsługa techniczna systemów komputerowych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa Sprawiedliwości oraz obsługa resortowego informatycznego systemu łączności;
7)
nadzór nad prawidłowością zabezpieczania zasobów informatycznych w jednostkach organizacyjnych resortu.
3.
W zakresie realizacji projektu CORS do zadań Departamentu należy w szczególności:
1)
organizacja i koordynacja prac związanych z utworzeniem Krajowego Rejestru Sądowego, komputerowego systemu ksiąg wieczystych oraz rozwojem rejestru zastawów, zgodnie z harmonogramem prac zatwierdzonych przez Kierownictwo resortu;
2)
sprawowanie ogólnego nadzoru nad realizacją projektu;
3)
bieżąca współpraca z instytucjami zewnętrznymi, związana z zapewnieniem środków finansowych na realizację projektu CORS;
4)
zarządzanie wydatkowaniem środków finansowych przeznaczonych na realizację projektu;
5)
przedkładanie do rozstrzygnięcia Radzie Projektu problemów występujących przy realizacji projektu.
4.
W zakresie prowadzenia rejestru zastawów do zadań Departamentu należy w szczególności:
1)
wykonywanie zadań Centrali Rejestru Zastawów obejmujących wprowadzanie danych do rejestru, przygotowywanie dokumentów związanych z prowadzeniem rejestru oraz ich wymiana z właściwymi sądami prowadzącymi rejestr zastawów;
2)
wykonywanie zadań Centralnej Informacji o zastawach rejestrowych, w tym nadzór nad działalnością jej ekspozytur terenowych;
3)
eksploatacja i konserwacja rozwiązań informatycznych oraz urządzeń technicznych związanych z funkcjonowaniem rejestru zastawów.
5.
W skład Departamentu Centrum Ogólnopolskich Rejestrów Sądowych (CORS) i Informatyzacji Resortu wchodzą:
1)
Wydział Informatyzacji Resortu,
2)
Zespoły Projektowe: Zespół do Spraw Krajowego Rejestru Sądowego, Zespół do Spraw Rejestru Zastawów, Zespół do Spraw Ksiąg Wieczystych,
3)
Centrala Rejestru Zastawów,
4)
Centralna Informacja o Zastawach Rejestrowych,
5)
Wydział Obsługi Informatycznej Sądów i Prokuratur,
6)
Wydział Obsługi Technicznej Ministerstwa Sprawiedliwości,
7)
Wydział Obsługi Projektu CORS.

Oddział  11.

Departament Sądów Wojskowych

§  23.
1.
Do podstawowych zadań Departamentu Sądów Wojskowych należy:
1)
przygotowanie dla Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Krajowej Rady Sądownictwa informacji o działalności sądów wojskowych, a dla resortu Obrony Narodowej - o stanie przestępczości w Siłach Zbrojnych,
2)
współdziałanie z Krajową Radą Sądownictwa w sprawach dotyczących sądownictwa wojskowego,
3)
przeprowadzanie w sądach wojskowych inspekcji, lustracji oraz kontroli w zakresie przestrzegania dyscypliny pracy, warunków bhp, ochrony przeciwpożarowej i działalności kancelarii tajnych, a w wojskowych sądach okręgowych kontroli pracy sekretariatów i prowadzenia biurowości sądowej,
4)
opracowywanie rozwiązań w zakresie funkcjonowania sądów wojskowych, ich struktury, organizacji, etatu i doboru kadr oraz sporządzanie w tym względzie analiz, informacji i sprawozdań,
5)
zaopatrywanie sądów wojskowych w formularze druków i ksiąg oraz w inne przedmioty i środki trwałe,
6)
prowadzenie analizy budżetowej dochodów i wydatków na działalność sądów wojskowych, uczestniczenie w procesie ich planowania, weryfikacji i realizacji,
7)
przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących działalności sądownictwa wojskowego,
8)
organizowanie szkolenia związanego z doskonaleniem zawodowym sędziów wojskowych i z zawodową służbą wojskową, nadzorowanie przebiegu aplikacji i szkolenia prowadzonego w sądach wojskowych oraz przeprowadzanie konkursów na stanowiska aplikantów w sądach wojskowych i uczestniczenie w egzaminach sędziowskich,
9)
prowadzenie spraw osobowych i ewidencji personalnej kadry zawodowej sądownictwa wojskowego oraz prowadzenie i nadzorowanie procesu opiniowania,
10)
przygotowywanie wniosków o nadanie żołnierzom i pracownikom sądownictwa wojskowego odznaczeń państwowych i resortowych Ministerstwa Obrony Narodowej,
11)
sprawowanie kontroli przestrzegania przepisów o odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów i asesorów wojskowych oraz przepisów o odpowiedzialności dyscyplinarnej żołnierzy zawodowych sądownictwa wojskowego,
12)
przygotowywanie materiałów i opracowywanie wniosków związanych ze skargami na działalność sądownictwa wojskowego,
13)
wykonywanie zadań na rzecz Izby Wojskowej Sądu Najwyższego, wynikających z przepisów o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych i z innych przepisów wojskowych,
14)
prowadzenie zadań mobilizacyjnych sądów wojskowych,
15)
sprawowanie nadzoru nad realizacją procesu szkolenia wojskowego skazanych żołnierzy oraz zabezpieczenie w tym zakresie potrzeb Zakładu Karnego w Płotach,
16)
opracowywanie planu zadań Departamentu oraz sprawozdania z jego wykonania w zakresie nadzoru nad sądami wojskowymi,
17)
opracowywanie biuletynów informacyjnych dla sądów wojskowych,
18)
wykonywanie czynności dotyczących współdziałania z prasą, radiem i telewizją w zakresie udzielania odpowiedzi na krytykę i interwencję prasową oraz zapewnienie dziennikarzom dostępu do informacji dotyczących sądownictwa wojskowego.
2.
W skład Departamentu Sądów Wojskowych wchodzą:
1)
Wydział Kadr i Szkolenia,
2)
Wydział Nadzoru Sądowego,
3)
Wydział Administracyjno-Budżetowy.

Oddział  12.

Biuro Informacji

§  24.
1.
Do podstawowych zadań Biura Informacji należy:
1)
wykonywanie czynności dotyczących współdziałania resortu z prasą, a w tym:
a)
informowanie prasy o działalności resortu, a w szczególności o działalności Ministra Sprawiedliwości - Prokuratora Generalnego i innych członków Kierownictwa resortu, a także o kierunkach polityki resortu, prognozach i wynikach pracy,
b)
zapewnienie prasie dostępu do tych informacji, którymi dysponuje resort i do których uzyskania prasa jest uprawniona, oraz umożliwienie prasie nawiązywania kontaktów z pracownikami resortu w celu uzyskiwania ich wypowiedzi i opinii,
c)
interpretowanie, w granicach udzielonego upoważnienia, polityki resortu,
d)
udzielanie odpowiedzi na przekazaną krytykę prasową;
2)
szybka reakcja w postaci sprostowań lub polemik na zamieszczone w prasie nieprawdziwe lub nieścisłe informacje i błędne oceny resortu sprawiedliwości oraz udzielanie bez zbędnej zwłoki odpowiedzi na krytykę prasową resortu;
3)
koordynowanie działalności rzeczników prasowych w sądach i prokuraturach;
4)
współpraca z Centrum Informacyjnym Rządu;
5)
redagowanie porannego przeglądu prasy zawierającego informacje o publikacjach dotyczących resortu sprawiedliwości.
2.
Dyrektor Biura Informacji pełni funkcję Rzecznika Prasowego Ministra Sprawiedliwości - Prokuratora Generalnego.

Oddział  13.

Biuro Finansowo-Administracyjne

§  25.
1.
Podstawowymi zadaniami Biura Finansowo-Administracyjnego są:
1)
opracowywanie planu i realizacji budżetu Ministerstwa oraz prowadzenie w tym zakresie rachunkowości i sprawozdawczości;
2)
finansowanie zadań budżetowych, prowadzenie obsługi finansowo-księgowej i pełnienie funkcji dysponenta III stopnia środków budżetowych Ministerstwa Sprawiedliwości;
3)
realizowanie zamówień publicznych;
4)
prowadzenie ewidencji oraz gospodarki przedmiotami i środkami trwałymi, pozostającymi w zarządzie Ministerstwa;
5)
zapewnienie środków transportu dla Ministerstwa i jednostek podległych oraz pełna obsługa transportowa Ministerstwa;
6)
administrowanie gmachem Ministerstwa i nadzór nad administracją budynków hotelowych oraz innych nieruchomości i obiektów pozostających w posiadaniu Ministerstwa Sprawiedliwości;
7)
zaopatrywanie Ministerstwa w sprzęt i materiały biurowe oraz druki;
8)
planowanie i realizacja zadań inwestycyjno-remontowych w odniesieniu do obiektów pozostających w zarządzie Ministerstwa;
9)
koordynacja działań mających na celu zapewnienie jednostkom resortu znaków opłaty sądowej, druków sądowych i prokuratorskich oraz łańcuchów sędziowskich;
10)
prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w Ministerstwie Sprawiedliwości oraz nadzór nad tymi sprawami w jednostkach organizacyjnych resortu;
11)
prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem ochrony przeciwpożarowej w Ministerstwie Sprawiedliwości oraz nadzór nad zapewnieniem tej ochrony w jednostkach organizacyjnych resortu;
12)
prowadzenie centrali telefonicznej, hali maszyn, powielarni, magazynów oraz biura przepustek;
13)
nadzorowanie ochrony gmachu Ministerstwa;
14)
kontrola osób wchodzących do gmachu i wychodzących z gmachu Ministerstwa.
2.
Do zakresu czynności Kancelarii Głównej należy obsługa kancelaryjna Ministerstwa Sprawiedliwości w zakresie ustalonym przez instrukcję kancelaryjną.
3.
W skład Biura Finansowo-Administracyjnego wchodzą:
1)
Wydział Rachunkowości Budżetowej,
2)
Wydział Zamówień Publicznych,
3)
Wydział Administracyjno-Gospodarczy,
4)
Wydział Transportu,
5)
Stanowisko Pracy do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy,
6)
Stanowisko Pracy do Spraw Ochrony Przeciwpożarowej,
7)
Kancelaria Główna.

Oddział  14.

Biuro do Spraw Wydawania Monitora Sądowego i Gospodarczego

§  26.
1.
Podstawowymi zadaniami Biura do Spraw Wydawania Monitora Sądowego i Gospodarczego jest wydawanie Monitora Sądowego i Gospodarczego jako ogólnopolskiego dziennika urzędowego publikującego obwieszczenia i ogłoszenia wynikające z kodeksu handlowego, kodeksu postępowania cywilnego i innych ustaw.
2.
Ogłoszenia i obwieszczenia przeznaczone do zamieszczenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym przekazywane są do Biura za pośrednictwem sekretariatów sądów prowadzących rejestry sądowe.
3.
W skład Biura do Spraw Wydawania Monitora Sądowego i Gospodarczego wchodzi:
1)
Redakcja Monitora Sądowego i Gospodarczego,
2)
Wydział Nadzoru Merytorycznego,
3)
Stanowisko Pracy do Spraw Analiz i Rachunków,
4)
Stanowisko Pracy do Spraw Kolportażu i Archiwum.
4.
Redakcją Monitora Sądowego i Gospodarczego kieruje redaktor naczelny w randze wicedyrektora Biura.

Oddział  15.

Prokuratura Krajowa

§  27.
1.
Do zadań Prokuratury Krajowej należy w szczególności:
1)
nadzorowanie i koordynowanie pracy podległych jednostek organizacyjnych prokuratury w zakresie wykonywania ich ustawowych zadań;
2)
podejmowanie działań związanych z wykonywaniem przez Prokuratora Generalnego zastrzeżonych dla niego uprawnień procesowych w postępowaniu karnym, cywilnym, administracyjnym i innych postępowaniach, z wyłączeniem spraw, o których mowa w § 15 ust. 1 pkt 8 i 9;
3)
udział prokuratorów Prokuratury Krajowej w postępowaniu przed Sądem Najwyższym i Naczelnym Sądem Administracyjnym.
2.
W ramach Prokuratury Krajowej funkcjonują:
1)
Biuro Prezydialne,
2)
Biuro Postępowania Przygotowawczego,
3)
Biuro do Spraw Przestępczości Zorganizowanej,
4)
Biuro Postępowania Sądowego.
§  28.
Prokuraturą Krajową kieruje - w zakresie określonym przez Prokuratora Generalnego w podziale czynności członków Kierownictwa Ministerstwa - Prokurator Krajowy.
§  29.
1.
Biurem w Prokuraturze Krajowej kieruje dyrektor.
2.
W biurze może być ustanowiony wicedyrektor, jeżeli przemawia za tym zakres zadań powierzonych temu biuru.
3.
Wicedyrektor biura kieruje bezpośrednio pracą wydziału (wydziałów) lub zespołu (zespołów) wchodzących w skład biura.

Oddział  16.

Biuro Prezydialne

§  30.
1.
Do podstawowych zadań Biura Prezydialnego należy:
1)
opracowywanie programów dotyczących podstawowych kierunków działania prokuratury oraz sprawozdań i informacji z ich wykonania;
2)
przygotowywanie informacji dla Sejmu, Senatu, Prezydenta RP, Rady Ministrów i innych organów w zakresie działania prokuratury, przy uwzględnieniu materiałów przedstawionych przez inne biura;
3)
współdziałanie z organami państwowymi, państwowymi jednostkami organizacyjnymi i organizacjami społecznymi w zapobieganiu przestępczości oraz innym naruszeniom prawa;
4)
koordynowanie działalności w zakresie realizacji zadań wspólnych dla biur Prokuratury Krajowej;
5)
wykonywanie zadań na podstawie odrębnych przepisów dotyczących realizacji kompetencji Prokuratora Generalnego wynikających z ustaw o Policji, o Urzędzie Ochrony Państwa, o Straży Granicznej, o kontroli skarbowej i Inspekcji Celnej;
6)
opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających dotyczących stanu przestępczości i praktyki powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury;
7)
prowadzenie działalności wizytacyjno-lustracyjnej w powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury;
8)
organizowanie posiedzeń Rady Prokuratorów przy Prokuratorze Generalnym.
2.
W skład Biura Prezydialnego wchodzą:
1)
Zespół Organizacyjno-Wizytacyjny,
2)
Zespół do Spraw Kontroli Działań Operacyjnych Organów Ścigania.

Oddział  17.

Biuro Postępowania Przygotowawczego

§  31.
1.
Do podstawowych zadań Biura Postępowania Przygotowawczego, z wyłączeniem zwalczania przestępczości zorganizowanej, należy:
1)
sprawowanie nadzoru procesowego związanego z realizacją uprawnień Prokuratora Generalnego w postępowaniu przygotowawczym;
2)
udział w czynnościach Sądu Najwyższego, dotyczących postępowania przygotowawczego;
3)
koordynowanie nadzoru służbowego nad postępowaniem przygotowawczym, sprawowanego przez prokuratury apelacyjne i wojewódzkie;
4)
sprawowanie nadzoru służbowego nad postępowaniem przygotowawczym w sprawach wskazanych przez Prokuratora Generalnego lub Prokuratora Krajowego;
5)
koordynowanie działalności w zakresie ścigania przestępstw, prowadzonej przez inne organy państwowe;
6)
kształtowanie praktyki w zakresie zwalczania przestępczości na podstawie badań aktowych, analiz informacji przekazywanych przez prokuratury apelacyjne i wojewódzkie oraz innych ustaleń Biura;
7)
wykonywanie czynności z zakresu obrotu prawnego z zagranicą.
2.
W skład Biura Postępowania Przygotowawczego wchodzą:
1)
Zespół Koordynacji Nadzoru nad Postępowaniem Przygotowawczym,
2)
Wydział Obrotu Prawnego z Zagranicą.

Oddział  18.

Biuro do Spraw Przestępczości Zorganizowanej

§  32.
1.
Do podstawowych zadań Biura do Spraw Przestępczości Zorganizowanej należy:
1)
zbieranie i analizowanie informacji oraz materiałów dotyczących przestępczości zorganizowanej, a także opracowywanie na ich podstawie ocen dotyczących kierunków i dynamiki tej przestępczości;
2)
koordynowanie działalności prokuratury i innych organów państwowych w zakresie ścigania przestępczości zorganizowanej;
3)
współdziałanie z organami ścigania państw obcych, międzynarodowymi organizacjami i instytucjami oraz ich krajowymi przedstawicielstwami w opracowywaniu i realizacji strategii zwalczania międzynarodowej przestępczości zorganizowanej;
4)
w zakresie spraw należących do właściwości Biura:
a)
sprawowanie nadzoru procesowego, sprawowanie nadzoru służbowego nad postępowaniem przygotowawczym w sprawach wskazanych przez Prokuratora Generalnego lub Prokuratora Krajowego, związanego z realizacją uprawnień Prokuratora Generalnego w postępowaniu przygotowawczym,
b)
koordynowanie nadzoru służbowego nad postępowaniem przygotowawczym, sprawowanego przez prokuratury apelacyjne i wojewódzkie,
c)
udział w czynnościach Sądu Najwyższego, dotyczących postępowania przygotowawczego;
5)
administrowanie systemem informacji komputerowej w sprawach przestępczości zorganizowanej;
6)
kształtowanie praktyki ścigania na podstawie prowadzonych analiz i badań w zakresie właściwości Biura.
2.
W skład Biura do Spraw Przestępczości Zorganizowanej wchodzą:
1)
Zespół Koordynacji Ścigania Przestępczości Zorganizowanej,
2)
Zespół do Spraw Współpracy Międzynarodowej w Zwalczaniu Przestępczości Zorganizowanej,
3)
Zespół do Spraw Informacji i Analiz.

Oddział  19.

Biuro Postępowania Sądowego

§  33.
1.
Do podstawowych zadań Biura Postępowania Sądowego należy:
1)
oddziaływanie na praktykę oskarżycielską powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury m.in. przez opracowywanie wyników badań problematyki kasacyjnej i kierowanie pism instrukcyjnych do prokuratur apelacyjnych;
2)
opracowywanie opinii prawnych - na potrzeby wewnętrzne Biura i prokuratur terenowych - w zakresie postępowania sądowego;
3)
udział w postępowaniu przed Sądem Najwyższym i Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawach karnych, cywilnych i administracyjnych;
4)
opracowywanie projektów wniosków Prokuratora Generalnego do Sądu Najwyższego o podejmowanie uchwał mających na celu wyjaśnienie przepisów prawnych budzących wątpliwości lub których stosowanie wywołało rozbieżności w orzecznictwie oraz opracowywanie wniosków zawierających propozycje rozstrzygnięć zagadnień prawnych w sprawach nadesłanych przez Sąd Najwyższy;
5)
opracowywanie odpowiedzi na kasacje w sprawach, w których orzekał Sąd Najwyższy;
6)
opracowywanie i kierowanie do Sądu Najwyższego wniosków o wznowienie postępowania, inicjowanych przez prokuratorów powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury, a także odpowiedzi na wnioski stron o wznowienie postępowania;
7)
rozpoznawanie wniosków prokuratorów o wniesienie kasacji w sprawach karnych i opracowywanie w tych sprawach projektów skarg kasacyjnych Prokuratora Generalnego lub pism uzasadniających decyzje o odmowie wniesienia kasacji;
8)
opracowywanie projektów kasacji na wniosek prokuratorów apelacyjnych i wojewódzkich o złożenie kasacji przez Prokuratora Generalnego, a także rewizji nadzwyczajnych od orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego;
9)
udział w posiedzeniach poszerzonych składów Naczelnego Sądu Administracyjnego, rozpoznających zagadnienia prawne przedstawione przez składy orzekające NSA oraz samorządowe kolegia odwoławcze;
10)
udział w posiedzeniach Kolegium Kompetencyjnego przy Sądzie Najwyższym;
11)
opracowywanie projektów sprzeciwów od decyzji naczelnych i centralnych organów administracji, innych środków prawnych zastrzeżonych do kompetencji Prokuratora Generalnego oraz skarg do Naczelnego Sądu Administracyjnego na decyzje nie uwzględniające sprzeciwu Prokuratora Generalnego;
12)
udzielanie pomocy instruktażowej prokuratorom apelacyjnym;
13)
prowadzenie spraw związanych z postępowaniem o ułaskawienie;
14)
koordynowanie spraw związanych z udziałem prokuratora w postępowaniu wykonawczym;
15)
koordynowanie działań dotyczących kontroli legalności zatrzymań dokonywanych przez policję;
16)
współdziałanie z Centralnym Zarządem Służby Więziennej i innymi właściwymi organami w zakresie udziału prokuratora w postępowaniu wykonawczym.
2.
W skład Biura Postępowania Sądowego wchodzą:
1)
Zespół Postępowania Sądowego w Sprawach Karnych,
2)
Zespół Spraw Cywilnych i Administracyjnych,
3)
Zespół do Spraw Ułaskawień.

Oddział  20.

Sekretariaty i stanowiska pracy

§  34.
1.
W skład departamentów i biur wchodzą sekretariaty.
2.
Do zakresu czynności sekretariatów należy sprawowanie obsługi kancelaryjnej, prowadzenie kontroli spraw terminowych, prowadzenie zbiorów wydawnictw urzędowych oraz wykonywanie innych czynności określonych w instrukcji kancelaryjnej Ministerstwa Sprawiedliwości.
§  35.
Zadania i zakres czynności dla poszczególnych stanowisk pracy na podstawie przepisów niniejszego regulaminu ustalają wewnętrzne zarządzenia dyrektorów poszczególnych jednostek organizacyjnych.