Nadanie Ministerstwu Sprawiedliwości regulaminu organizacyjnego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MS.1990.3.27

Akt utracił moc
Wersja od: 19 sierpnia 1994 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 9 maja 1990 r.
w sprawie nadania Ministerstwu Sprawiedliwości regulaminu organizacyjnego

Na podstawie § 2 uchwały nr 56/90 Rady Ministrów z dnia 13 kwietnia 1990 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Sprawiedliwości zarządza się, co następuje:
§  1.
Ministerstwu Sprawiedliwości nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 27 kwietnia 1988 r. w sprawie nadania Ministerstwu Sprawiedliwości regulaminu organizacyjnego (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. Nr 3, poz. 9 z późn. zm.).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA SPRAWIEDLIWOŚCI

§  1.
Regulamin organizacyjny określa podstawowe zadania ii zakresy czynności komórek organizacyjnych wchodzących w skład Ministerstwa Sprawiedliwości z wyjątkiem Centralnego Zarządu Zakładów Karnych, którego zadania i zakres czynności określają odrębne przepisy.
§  2. 1
1.
Podstawowymi zadaniami Gabinetu Ministra są:
1)
prowadzenie spraw wynikających ze stosunku Ministra Sprawiedliwości względem naczelnych organów władzy i administracji państwowej,
2)
koordynowanie planów pracy Ministerstwa Sprawiedliwości i opracowywanie programów dotyczących podstawowych kierunków działania resortu oraz sprawozdań i informacji z ich wykonania,
3)
prowadzenie spraw wynikających ze współpracy resortu z zagranicą, z wyłączeniem: spraw z zakresu obrotu prawnego, zagadnień związanych ze współpracą Polski z Radą Europy, innymi organizacyjnymi międzynarodowymi w zakresie doskonalenia prawa oraz z realizacją Międzynarodowych Paktów Praw Człowieka,
4)
koordynacja załatwiania skarg i wniosków dotyczących pracy sądów, prokuratur i innych jednostek organizacyjnych resortu oraz ich rozpatrywanie w zakresie nie przekazanym do załatwienia według właściwości innym jednostkom organizacyjnym resortu,
5)
wykonywanie zadań związanych ze współdziałaniem resortu z prasą, radiem i telewizją.
§  3.
Do zakresu czynności Wydziału Prezydialnego należy:
1)
prowadzenie spraw wynikających ze stosunku Ministra Sprawiedliwości względem naczelnych organów władzy i administracji państwowej,
2)
koordynowanie planów pracy Ministerstwa Sprawiedliwości oraz opracowywanie planów pracy i programów działania resortu,
3)
współdziałanie w przygotowywaniu założeń oraz koordynacja prac związanych z opracowywaniem informacji o głównych kierunkach działania resortu,
4) 2
organizowanie posiedzeń Kolegium i kierownictwa Ministerstwa, a także Rady Prokuratorów przy Prokuratorze Generalnym oraz kontrolowanie wykonania uchwał i decyzji kierownictwa resortu,
5)
prowadzenie sekretariatów Ministra Sprawiedliwości i podsekretarzy stanu,
6)
współudział w organizowaniu zjazdów i konferencji zwoływanych przez Ministra Sprawiedliwości, z wyłączeniem okresowych narad prezesów sądów,
7)
przygotowywanie korespondencji okolicznościowej,
8)
współudział w organizowaniu uroczystości wręczania odznaczeń, akademii oraz innych spotkań okolicznościowych,
9)
sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad Kancelarią Gabinetu Ministra.
§  4.
Do zakresu czynności Wydziału Współpracy z Zagranicą należy:
1)
inicjowanie i koordynowanie współpracy i wymiany doświadczeń z zagranicą w zakresie pracy organów wymiaru sprawiedliwości,
2)
opracowywanie materiałów i przygotowywanie opinii dotyczących przedstawianych Ministrowi materiałów w zakresie obcego ustawodawstwa, z wyłączeniem materiałów dotyczących prawa sądowego,
3)
współdziałanie z Ministerstwem Spraw Zagranicznych w zakresie kontaktów resortu z zagranicą, z wyłączeniem kontaktów dotyczących obrotu prawnego z zagranicą,
4)
prowadzenie, we współdziałaniu z Instytutem Wymiaru Sprawiedliwości, spraw wynikających ze współpracy z organizacjami międzynarodowymi wchodzącymi w skład systemu Organizacji Narodów Zjednoczonych,
5)
inicjowanie opracowań w językach obcych informacji o polskim systemie prawnym oraz w języku polskim informacji o obcych systemach prawnych,
6)
utrzymywanie kontaktów z przedstawicielami dyplomatycznymi innych państw, z wyłączeniem kontaktów wynikających ze spraw związanych z obrotem prawnym z zagranicą,
7)
organizowanie pobytu delegacji zagranicznych i wyjazdów służbowych za granicę pracowników resortu.
§  5.
Do zakresu czynności Wydziału Skarg i Wniosków należy sprawowanie ogólnego nadzoru nad prawidłowością i terminowością załatwiania skarg i wniosków dotyczących pracy resortu, a w szczególności:
1)
przyjmowanie skarg i wniosków dotyczących pracy resortu oraz prowadzenie centralnej ewidencji skarg i wniosków wpływających do Ministerstwa Sprawiedliwości,
2)
rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków, z wyłączeniem takich skarg i wniosków, których treść uzasadnia potrzebę merytorycznego zbadania sprawy przez inną jednostkę organizacyjną,
3)
koordynowanie i kontrola załatwiania skarg i wniosków przez inne jednostki organizacyjne resortu,
4)
sporządzanie okresowych analiz i sprawozdań dotyczących wpływu skarg i wniosków oraz sposobu ich załatwiania i wykorzystania.
§  6. 3
Do zakresu czynności Wydziału Prasowego należy wykonywanie zadań określonych w odrębnych przepisach dotyczących współdziałania resortu ze środkami masowego przekazu, a w szczególności:
1)
opracowywanie propozycji dotyczących treści, kierunków i form działalności prasowo-informacyjnej resortu,
2)
informowanie prasy o działalności i wynikach pracy resortu,
3)
zapewnienie dziennikarzom dostępu do informacji, którymi dysponuje Ministerstwo Sprawiedliwości i podległe mu jednostki organizacyjne,
4)
udzielanie odpowiedzi na krytykę i interwencję prasową oraz podejmowanie działań zmierzających do wykorzystywania publikacji prasowych w pracy Ministerstwa i podległych mu jednostek organizacyjnych,
5)
organizowanie konferencji prasowych Ministra Sprawiedliwości,
6)
odbywanie rozmów z przedstawicielami pracy informujacych, a zarazem inspirujących tematy związane z działalnością resortu oraz organizowanie kontaktów dziennikarzy z kierownictwem Ministerstwa lub poszczególnych jego komórek organizacyjnych,
7)
koordynowanie działalnosci rzeczników prasowych w sądach i prokuraturach,
8)
redagowanie biuletynów informacyjnych, stosownie do wewnętrznych potrzeb Ministerstwa.
§  7.
Do zakresu czynności Archiwum Zakładowego należy:
1)
przechowywanie i porządkowanie akt przekazanych przez właściwe jednostki organizacyjne Ministerstwa Sprawiedliwości,
2)
prowadzenie ewidencji archiwalnej,
3)
dysponowanie aktami zgodnie z obowiązującymi przepisami,
4)
przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwum państwowego.
§  8. 4
1.
Podstawowym zadaniem Departamentu Sądów i Notariatu jest sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjną sądów we wszystkich rodzajach spraw sądowych, nad działalnością kolegiów do spraw wykroczeń i nad działalnością notariatu, rozpatrywanie podań stron i wniosków z urzędu o wniesienie rewizji nadzwyczajnych, a w szczególności:
1)
badanie wyników podstawowej działalności sądów, państwowych biur notarialnych i kolegiów do spraw wykroczeń oraz współdziałanie w tym zakresie z Instytutem Wymiaru Sprawiedliwości,
2)
opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających z zakresu zagadnień, o których mowa w pkt 1,
3)
współdziałanie z Sądem Najwyższym w sprawach dotyczących wykładni przepisów, których stosowanie wywołuje rozbieżności w orzecznictwie,
4)
opracowywanie wniosków o wniesienie rewizji nadzwyczajnych oraz rozpatrywanie podań stron o wniesienie rewizji nadzwyczajnych w sprawach sądowych oraz w sprawach z zakresu sądowej kontroli decyzji administracyjnych,
5)
koordynowanie pracy wizytatorów i innych pracowników sądowych wykonujących czynności nadzoru nad działalnością administracyjną sądów w poszczególnych okręgach właściwych sądów powszechnych,
6)
sprawowanie nadzoru nad postępowaniem wykonawczym w sprawach karnych, rodzinnych i nieletnich oraz nad działalnością organów egzekucji sądowej,
7)
rozwijanie działalności profilaktycznej w zakresie sądowych i pozasądowych form walki z przestępczością osób dorosłych, a także demoralizacją dzieci i młodzieży oraz współdziałanie w tym względzie z innymi właściwymi organami państwowymi i organizacjami społecznymi,
8)
sprawowanie nadzoru nad działalnością zakładów dla nieletnich, kuratorskich ośrodków pracy z młodzieżą oraz rodzinnych ośrodków diagnostyczno-konsultacyjnych,
9)
współdziałanie z sądami w realizacji zasady ochrony rodziny i umacniania jej funkcji opiekuńczo-wychowawczej we wszystkich przejawach pracy sądów.
2.
Zadania i zakres czynności Departamentu Sądów i Notariatu nie dotyczą spraw z zakresu obrotu prawnego z zagranicą, poza wykonywaniem czynności związanych z realizacją Konwencji Berlińskiej o przyjmowaniu i przekazywaniu skazanych w celu odbycia kary w państwie, którego są obywatelami.
3.
Departament Sądów i Notariatu wykonuje bezpośrednio prawem przewidziane obowiązki Ministra Sprawiedliwości związane z nadzorowanymi przez niego fundacjami.
4.
W skład Departamentu Sądów i Notariatu wchodzą:
1)
Wydział Spraw Karnych,
2)
Wydział Spraw Cywilnych,
3)
Wydział Spraw Rodzinnych i Nieletnich,
4)
Wydział Zakładów dla Nieletnich i Ośrodków Diagnostycznych,
5)
Wydział Wykonania Orzeczeń Karnych i Nadzoru Penitencjarnego,
6)
Wydział Rewizji Nadzwyczajnych Karnych,
7)
Wydział Rewizji Nadzwyczajnych Cywilnych,
8)
Wydział Notariatu.
§  9.
Do zakresu czynności Wydziału Spraw Karnych należy sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjną sądów i kolegiów do spraw wykroczeń w sprawach karnych, w tym nad sprawnością postępowania aż do chwili prawomocnego jego zakończenia i opracowywanie materiałów analitycznych z tego zakresu, zwłaszcza w odniesieniu do funkcjonowania w praktyce nowych instytucji i rozwiązań prawnych, a w szczególności:
1)
badania analityczno-problemowe praktyki sądowej w wybranych kategoriach spraw karnych i współdziałanie w tym zakresie z Instytutem Wymiaru Sprawiedliwości,
2)
ustalanie kierunków nadzoru nad działalnością administracyjną sądów wykonywanego przez prezesów sądów w zakresie spraw należących do kompetencji Wydziału,
3)
przeprowadzanie doraźnych wizytacji sądów i kolegiów do spraw wykroczeń w sprawach należących do kompetencji Wydziału, stosownie do ustalonego podziału zadań wizytatorów w powierzonych im okręgach,
4)
dokonywanie bieżących i okresowych ocen pracy sądów w zakresie sprawności i prawidłowości postępowania i organizacji pracy wydziałów karnych oraz opracowywanie informacji o ważniejszych kierunkach pracy sądów,
5)
dokonywanie bieżących i okresowych ocen funkcjonowania kolegiów do spraw wykroczeń,
6)
opracowywanie wniosków do Sądu Najwyższego, w sprawie wyjaśnienia przepisów prawa w sprawach karnych,
7)
załatwianie skarg i wniosków zawierających zarzuty o charakterze merytorycznym dotyczące pracy wydziałów karnych,
8)
organizowanie centralnych konferencji sędziów wizytatorów do spraw karnych i przewodniczących wydziałów w sądach wojewódzkich.
§  10.
Do zakresu czynności Wydziału Spraw Cywilnych należy sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjną sądów w sprawach cywilnych, gospodarczych oraz pracy i ubezpieczeń społecznych, a w tym przede wszystkim nad sprawnością postępowania sądowego i opracowywanie materiałów analitycznych z tego zakresu, zwłaszcza w odniesieniu do funkcjonowania w praktyce nowych instytucji i rozwiązań prawnych, a w szczególności:
1)
badania analityczno-problemowe praktyki sądowej w wybranych kategoriach spraw należących do kompetencji Wydziału i współdziałanie w tym zakresie z Instytutem Wymiaru Sprawiedliwości,
2)
ustalanie kierunków nadzoru nad działalnością administracyjną sądów wykonywanego przez prezesów sądów w zakresie spraw należących do kompetencji Wydziału,
3)
przeprowadzanie doraźnych wizytacji i lustracji sądów w sprawach należących do kompetencji Wydziału, stosownie do ustalonego podziału zadań wizytatorów w powierzonych im okręgach,
4)
dokonywanie bieżących i okresowych ocen pracy sądów w zakresie sprawnosci i prawidłowości postępowania i organizacji pracy wydziałów cywilnych, gospodarczych oraz pracy i ubezpieczeń społecznych, a także opracowywanie informacji o ważniejszych kierunkach pracy sądów,
5)
opracowywanie wniosków do Sądu Najwyższego w sprawie wyjaśnienia przepisów prawa w sprawach cywilnych w tym egzekucyjnych, gospodarczych oraz pracy i ubezpieczeń społecznych,
6)
ustalanie kierunków nadzoru sprawowanego nad komornikami oraz opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających w zakresie postępowania egzekucyjnego,
7)
koordynowanie działań podejmowanych przez jednostki organizacyjne w sprawie egzekucji sądowej, a także współdziałanie ze Stowarzyszeniem Komorników Sądowych, samorządem radców prawnych i innymi właściwymi organami w zakresie usprawnienia tej egzekucji,
8)
współdziałanie z państwowymi i społecznymi jednostkami organizacyjnymi oraz organizacjami społecznymi w celu przeciwdziałania powstaniu sporów zbiorowych na tle ustawy o związkach zawodowych, a także udzielanie pomocy w ich rozwiązywaniu,
9)
współpraca z Centralą Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz organami rentowymi w zakresie realizacji świadczeń dla osób uprawnionych,
10)
prowadzenie spraw dotyczących umarzania kosztów sądowych w sprawach cywilnych,
11)
załatwianie skarg i wniosków zawierających zarzuty o charakterze merytorycznym dotyczące pracy sądów w sprawach należących do kompetencji Wydziału, a także skarg i wniosków dotyczących pracy komorników,
12)
organizowanie centralnych konferencji przewodniczących wydziałów w sądach wojewódzkich, wizytatorów do spraw cywilnych oraz do spraw pracy i ubezpieczeń społecznych, a także wizytatorów i sędziów sądów rejonowych nadzorujących pracę komorników.
§  11. 5
Do zakresu czynności Wydziału Spraw Rodzinnych i Nieletnich należy sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjną sądów w sprawach należących do właściwości wydziałów rodzinnych i nieletnich, a w tym przede wszystkim nad sprawnością postępowania sądowego, i opracowywanie materiałów z tego zakresu, a w szczególności:
1)
badanie analityczno-problemowe praktyki sądowej w wybranych kategoriach spraw oraz opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających dotyczących pracy kuratorów rodzinnych oraz funkcjonowania kuratorskich ośrodków pracy z młodzieżą,
2)
ustalanie i koordynowanie kierunków nadzoru nad działalnością administracyjną sądów, wykonywanego przez prezesów sądów w zakresie spraw należących do kompetencji Wydziału oraz ocena wyników tego nadzoru,
3)
dokonywanie bieżących i okresowych ocen pracy sądów w zakresie sprawności i prawidłowości postępowania i organizacji pracy sądów rodzinnych oraz kuratorów rodzinnych,
4)
przeprowadzanie doraźnych wizytacji i lustracji sądów stosownie do ustalonego podziału zadań wizytatorów w powierzonych im okręgach,
5)
sprawowanie nadzoru nad współdziałaniem sądów z instytucjami państwowymi i organizacjami społecznymi zajmującymi się problematyką rodziny, dzieci i młodzieży, sprawami oświaty i wychowania oraz lecznictwa i porządku publicznego,
6)
współpraca z instytucjami państwowymi i organizacjami społecznymi w zakresie profilaktyki społecznej w odniesieniu do rodziny, dzieci i młodzieży,
7)
prowadzenie spraw dotyczących umarzania kosztów sądowych w sprawach należących do kompetencji Wydziału,
8)
załatwianie skarg dotyczących pracy sądów rodzinnych,
9)
organizowanie okresowych konferencji sędziów wizytatorów w sprawach rodzinnych i nieletnich oraz narad wojewódzkich kuratorów rodzinnych.
§  12. 6
Do zakresu czynności Wydziału Zakładów dla Nieletnich i Ośrodków Diagnostycznych należy sprawowanie nadzoru nad działalnością zakładów dla nieletnich oraz rodzinnych ośrodków diagnostyczno-konsultacyjnych, a w szczególności:
1)
opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających dotyczących funkcjonowania zakładów dla nieletnich oraz rodzinnych ośrodków diagnostyczno-konsultacyjnych,
2)
bezpośrednie przeprowadzanie wizytacji i lustracji schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych oraz rodzinnych ośrodków diagnostyczno-konsultacyjnych,
3)
programowanie pracy resocjalizacyjnej i sprawowanie nadzoru nad działalnością wychowawczą i dydaktyczną jednostek organizacyjnych wymienionych w pkt 1 oraz współdziałanie w tym zakresie z resortem edukacji narodowej oraz innymi zainteresowanymi resortami i organizacjami społecznymi,
4)
dokonywanie bieżących i okresowych ocen pracy zakładów dla nieletnich oraz rodzinnych ośrodków diagnostyczno-konsultacyjnych, a także rozpatrywanie skarg i wniosków zawierających merytoryczne zarzuty dotyczące pracy tych podmiotów,
5)
kierowanie nieletnich do zakładów poprawczych oraz prowadzenie centralnej ewidencji wychowanków tych zakładów,
6)
organizowanie pomocy dla nieletnich zwalnianych z placówek resocjalizacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych oraz współdziałanie w tym zakresie z instytucjami państwowymi i organizacjami społecznymi,
7)
opracowywanie planów, wytycznych i instrukcji w zakresie działalności szkoleniowo-produkcyjnej gospodarstw pomocniczych przy zakładach dla nieletnich,
8)
opiniowanie dokumentacji inwestycyjnej i remontowej oraz planów szkoleniowo-produkcyjnych zakładów dla nieletnich, jak również opracowywanie projektów technicznego wyposażenia gospodarstw pomocniczych,
9)
organizowanie konferencji wizytatorów do spraw zakładów dla nieletnich i ośrodków diagnostyczno-konsultacyjnych.
§  13.
Do zakresu czynności Wydziału Wykonania Orzeczeń Karnych i Nadzoru Penitencjarnego należy sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem orzeczeń w sprawach karnych, a w szczególności:
1)
opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających z zakresu sądowego postępowania wykonawczego oraz nadzoru penitencjarnego wykonywanego przez sędziów i prokuratorów,
2)
sprawowanie nadzoru nad sprawnoscią postępowania sądów i sędziów penitencjarnych oraz innymi organami sądowymi wykonującymi orzeczenia sądów w sprawach karnych,
3)
opracowywanie wytycznych dla terenowych jednostek Prokuratury w zakresie problematyki penitencjarnej dotyczącej zakładów karnych, aresztów śledczych i zakładów leczniczych,
4)
prowadzenie spraw kontroli legalności i zasadności zatrzymań w aresztach policji,
5)
inicjowanie i opracowywanie wniosków do Sądu Najwyższego o wyjaśnienie przepisów prawa karnego wykonawczego,
6)
załatwianie skarg i wniosków dotyczących postępowania wykonawczego w sprawach karnych, w tym skarg osób pozbawionych wolności przez prokuratury terenowe,
7)
prowadzenie spraw pomocy postpenitencjarnej, udział w pracach Rady Pomocy Postpenitencjarnej oraz obsługa działalności tej Rady,
8)
współdziałanie w zakresie spraw penitencjarnych z Centralnym Zarządem Zakładów Karnych i Komendą Główną Policji,
9)
wykonywanie czynności związanych z realizacją Konwencji Berlińskiej o przyjmowaniu i przekazywaniu skazanych w celu odbycia kary w państwie, którego są obywatelami,
10)
prowadzenie spraw dotyczących umarzania kosztów sądowych w sprawach karnych.
§  13a. 7
Do zakresu czynności Wydziału Rewizji Nadzwyczajnych Karnych należy:
1)
rozpatrywanie podań o wniesienie rewizji nadzwyczajnej w sprawach karnych,
2)
opracowywanie rewizji nadzwyczajnych w sprawach karnych,
3)
opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających dotyczących rewizji nadzwyczajnych,
4)
rozpatrywanie skarg dotyczących postępowania w sprawach wniosków o wniesienie nadzwyczajnego środka zaskarżenia.
§  13b. 8
Do zakresu czynności Wydziału Rewizji Nadzwyczajnych Cywilnych należy:
1)
rozpatrywanie podań o wniesienie rewizji nadzwyczajnej w sprawach cywilnych, w tym również w sprawach gospodarczych, rodzinnych, opiekuńczych, nieletnich, z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, oraz od orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego,
2)
opracowywanie rewizji nadzwyczajnych w sprawach, o których mowa w pkt 1,
3)
opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających dotyczących rewizji nadzwyczajnych,
4)
rozpatrywanie skarg dotyczących postępowania w sprawach wniosków o wniesienie nadzwyczajnego środka zaskarżenia,
5)
badanie orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego i opracowywanie materiałów uogólniających,
6)
współdziałanie z Sądem Najwyższym w zakresie kierowania wniosków o wyjaśnienie przepisów praw
§  14. 9
Do zakresu czynności Wydziału Notariatu należy sprawowanie nadzoru nad działalnością notariuszy i organów samorządu notarialnego, a w szczególności:
1)
opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających w zakresie praktyki notarialnej oraz dotyczących działalności samorządu notarialnego,
2)
określanie kierunków sprawowanego nadzoru i koordynowanie działalności w tym zakresie oraz współdziałanie z prezesami sądów apelacyjnych lub innymi wyznaczonymi osobami oraqz organami samorządu notarialnego,
3)
dokonywanie merytorycznej oceny wyników wizytacji i lustracji kancelarii notarialnych przedstawianych przez prezesów sądów apelacyjnych oraz przez organy samorządu notarialnego,
4)
ustalanie potrzeb usytuowania kancelarii notarialnych, opiniowanie wniosków o powołanie i odwołanie notariuszy i asesorów notarialnych oraz wyznaczenie siedziby kancelarii, a także prowadzenie rejestru kancelarii,
5)
badanie zgodności z prawem uchwał organów samorządu notarialnego oraz opracowywanie w tym zakresie projektów skarg Ministra Sprawiedliwości do Sądu Najwyższego,
6)
inicjowanie podejmowania uchwał przez organy samorządu notarialnego w określonych sprawach należących do właściwości tych organów,
7)
przygotowywanie wniosków Ministra Sprawiedliwości o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego oraz opracowywanie rewizji nadzwyczajnych od prawomocnych orzeczeń dyscyplinarnych,
8)
reprezentowanie interesów Ministra Sprawiedliwości w sprawach należących do kompetencji Wydziału, w tym współdziałanie z organami samorządu notarialnego,
9)
uczestniczenie w pracach walnych zgromadzeń izb notariuszy oraz innych organów samorządu notarialnego,
10)
współuczestnictwo w pracach związanych z przeprowadzaniem egzaminów notarialnych.
§  15. 10
1.
Podstawowymi zadaniami Departamentu Prokuratury są:
1)
sprawowanie w niezbędnym zakresie nadzoru służbowego nad postępowaniem przygotowawczym i nad innymi postępowaniami, w niektórych sprawach prowadzonych w powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury,
2)
udział w postępowaniu przed Sądem Najwyższym i Naczelnym Sądem Administracyjnym,
3)
sprawowanie nadzoru procesowego nad postępowaniem przygotowawczym w związku z uprawnieniami Prokuratora Generalnego,
4)
wykonywanie czynności z zakresu obrotu prawnego z zagranicą dotyczącego postępowania przygotowawczego,
5)
współdziałanie z Sądem Najwyższym w zakresie wykładni prawa oraz opracowanie projektów wniosków do Sądu Najwyższego o podjęcie uchwał mających na celu wyjaśnienie przepisów prawnych w sprawach zleconych przez kierownictwo resortu,
6)
sprawowanie nadzoru nad udziałem prokuratorów powszechnych jednostek organizacyjnych w postępowaniu przed sądem i innymi organami,
7)
prowadzenie spraw związanych z postępowaniem ułaskawieniowym,
8)
organizowanie wizytacji i lustracji powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury oraz bezpośrednie przeprowadzanie wizytacji i lustracji tych jednostek,
9)
opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających dotyczących stanu przestępczości i praktyki prokuratur apelacyjnych, wojewódzkich i rejonowych w postępowaniu karnym i innych postępowaniach,
10)
przygotowywanie informacji dla Sejmu, Senatu, Prezydenta, Rady Ministrów i innych organów oraz udział w posiedzeniach komisji parlamentarnych, rządowych i innych w zakresie działania Departamentu,
11)
współdziałanie z innymi organami państwowymi, państwowymi jednostkami organizacyjnymi i organizacjami społecznymi w zwalczaniu i zapobieganiu przestępczości oraz innym naruszeniom prawa.
2.
W skład Departamentu Prokuratury wchodzą:
1)
Wydział Postępowania Przygotowawczego,
2)
Wydział Koordynacji Ścigania Przestępczości Zorganizowanej,
3)
Wydział Obrotu Prawnego z Zagranicą,
4)
Wydział Postępowania Sądowego w Sprawach Karnych,
5)
Wydział Spraw Cywilnych i Administracyjnych,
6)
Wydział do Spraw Ułaskawień,
7)
Wydział Kwestii Prawnych,
8)
Wydział Organizowania Wizytacji Prokuratury.
§  16. 11
Do zakresu czynności Wydziału Postępowania Przygotowawczego należy:
1)
koordynowanie działalności organów powołanych do ścigania przestępstw i posiadających uprawnienia oskarżycieli publicznych oraz opracowywanie projektów wystąpień Prokuratora Generalnego dotyczących tej problematyki,
2)
dokonywanie wyrywkowych kontroli prawidłowości postępowań przygotowawczych prowadzonych przez prokuratury terenowe oraz udzielanie bieżącej pomocy instruktażowej tym jednostkom organizacyjnym,
3)
sprawowanie w niezbędnym zakresie nadzoru służbowego nad postępowaniem przygotowawczym w niektórych sprawach prowadzonych w powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury,
4)
współdziałanie z kierownictwem jednostek organizacyjnych policji i innych organów w zakresie ścigania przestępstw,
5)
sporządzanie opracowań problemowych dotyczących zagadnień należących do zakresu kompetencji Wydziału,
6)
rozpatrywanie z urzędu lub na wniosek spraw o uchylenie na podstawie art. 294 k.p.k. prawomocnych postanowień kończących postępowanie przygotowawcze,
7)
opracowywanie wniosków i udział w posiedzeniach Sądu Najwyższego w związku z potrzebą przedłużenia tymczasowego aresztowania na okres powyżej roku,
8)
załatwianie skarg i wniosków związanych z toczącym się postępowaniem przygotowawczym.
§  17. 12
Do zakresu czynności Wydziału Koordynacji Ścigania Przestępczości Zorganizowanej należy:
1)
zbieranie i analizowanie informacji oraz materiałów dotyczących przestępczości zorganizowanej, zwłaszcza:

- nielegalnej produkcji i obrotu narkotykami,

- fałszowania i puszczania w obieg środków płatniczych lub dokumentów uprawniających do otrzymania sumy pieniężnej albo zawierających obowiązek wypłaty kapitału, odsetek, udziału w zyskach albo stwierdzenia uczestnictwa w spółce,

- przemytu towarów o wysokiej akumulacji zysku (alkoholu, wyrobów tytoniowych, elektroniki itp.),

- nielegalnego, krajowego i międzynarodowego przemieszczania kapitału, w tym "prania" pieniędzy,

- obrotu kradzionymi samochodami,

- nielegalnego obrotu bronią i materiałami rozszczepialnymi,

- działań o charakterze terrorystycznym lub porachunkowym,

- łapownictwa, zwłaszcza w organach władzy, kontroli i ścigania oraz opracowywanie na ich podstawie ocen w przedmiocie kierunków i dynamiki tej przestępczości,

2)
koordynowanie działalności powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury w zakresie ścigania przestępstw wymienionych w pkt 1 z działaniami innych organów ścigania oraz kontroli państwowej,
3)
sprawowanie nadzoru służbowego nad postępowaniami przygotowawczymi prowadzonymi w zakresie właściwości Wydziału przez Wydziały do spraw Przestępczości Zorganizowanej prokuratur wojewódzkich,
4)
opracowywanie projektów postanowień Prokuratora Generalnego podejmowanych w trybie art. 294 k.p.k.,
5)
udział w posiedzeniach Sądu Najwyższego w sprawach z zakresu właściwości Wydziału, dotyczących przedłużenia tymczasowego aresztowania,
6)
współdziałanie w zakresie swej właściwości z Biurem do spraw Przestępczości Zorganizowanej, Biurem Dochodzeniowo-Śledczym oraz z Biurem Krajowym Interpolu w Komendzie Głównej Policji, z Zarządem Śledczym Urzędu Ochrony Państwa, Strażą Graniczną, Najwyższą Izbą Kontroli, Generalnym Inspektoratem Kontroli Skarbowej,
7)
inicjowanie współdziałania, współpraca i wymiana doświadczeń z zagranicą w zakresie zwalczania przestępczości zorganizowanej,
8)
opracowywanie wniosków i zaleceń dla praktyki na podstawie prowadzonych analiz, badań i doświadczeń w zakresie zwalczania przestępczości zorganizowanej.
§  18. 13
Do zakresu czynności Wydziału Obrotu Prawnego z Zagranicą należy prowadzenie i nadzorowanie spraw z zakresu obrotu prawnego z zagranicą związanego z postępowaniem przygotowawczym, a w szczególności:
1)
badanie merytoryczne i formalne wniosków prokuratorów terenowych o pomoc prawną wysyłanych za granicę za pośrednictwem Departamentu Prokuratury oraz przesyłanie tych wniosków właściwym organom państw obcych,
2)
przekazywanie właściwym prokuratorom wojewódzkim do wykonania wniosków o pomoc prawną, wpływających do Departamentu Prokuratury z zagranicy oraz sprawowanie nadzoru nad ich wykonaniem,
3)
zlecanie właściwym prokuratorom wojewódzkim przejęcia ścigania w sprawach przekazanych z zagranicy, nadzorowanie ich biegu oraz powiadamianie o wynikach postępowania zagranicznych organów ścigania,
4)
sporządzanie wniosków do zagranicznych organów ścigania o wydanie przestępców ściganych w Polsce,
5)
nadawanie biegu wnioskom zagranicznych władz o wydanie osób ściganych, nadzorowanie postępowań ekstradycyjnych oraz przygotowywanie projektów postanowień Prokuratora Generalnego o wydanie osób ściganych (art. 536 § 1 k.p.k.),
6)
załatwianie wniosków państw obcych o zezwolenie na udział przedstawicieli zagranicznych organów ścigania w czynnościach śledczych w Polsce,
7)
przekazywanie właściwym prokuratorom wojewódzkim do wykonania zawiadomień o zastosowaniu za granicą tymczasowego aresztowania wobec obywateli Rzeczypospolitej Polskiej,
8)
utrzymywanie kontaktów z Krajowym Biurem Interpolu i innymi komórkami Komendy Głównej Policji w sprawach należących do kompetencji Wydziału.
§  18a. 14
Do zakresu czynności Wydziału Postępowania Sądowego w Sprawach Karnych należy:
1)
udział w rozprawach i posiedzeniach Izby Karnej Sądu Najwyższego w sprawach dotyczących: rozpoznawanych rewizji nadzwyczajnych, wznowienia postępowania, ułaskawienia, wstrzymania wykonania kary, zawieszenia i podjęcia postępowania "nadzwyczajnorewizyjnego", przekazania sprawy innemu sądowi, przedłużenia okresu tymczasowego aresztowania w sprawach spoza okręgu apelacyjnego warszawskiego i innych,
2)
opracowywanie i kierowanie do Sądu Najwyższego wniosków o wznowienie postępowania, inicjowanych przez prokuratorów powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury,
3)
przygotowanie wniosków zmierzających do modyfikacji lub cofnięcia środka zaskarżenia wniesionego przez Prokuratora Generalnego,
4)
opracowywanie, po zaznajomieniu się z aktami, stanowisk i opinii w przedmiocie zasadności wniosków prokuratorów o wniesienie rewizji nadzwyczajnej i projektów rewizji nadzwyczajnych w przypadkach zleconych przez Prokuratora Generalnego lub Zastępcę Prokuratora Generalnego,
5)
oddziaływanie na praktykę oskarżycielską powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury m.in. poprzez opracowywanie wyników badań problematyki rewizyjnej, kierowanie pism instrukcyjnych do prokuratur apelacyjnych, udział w naradach i szkoleniach w zakresie powyższej problematyki,
6)
sygnalizowanie Kierownictwu Prokuratury ważniejszych prawnych i faktycznych problemów wynikających z merytorycznej działalności Wydziału,
7)
wykonywanie innych czynności zleconych przez Kierownictwo Prokuratury w zakresie postępowania sądowego.
§  18b. 15
Do zakresu czynności Wydziału Spraw Cywilnych i Administracyjnych należy:
1)
udział w rozprawach i posiedzeniach Sądu Najwyższego Izby Cywilnej oraz Izby Administracyjnej, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w sprawach z zakresu prawa cywilnego, rodzinnego, pracy i ubezpieczeń społecznych, gospodarczych oraz administracyjnych dotyczących rozpoznawania rewizji nadzwyczajnych i zagadnień prawnych,
2)
opracowywanie pisemnych wniosków w przedmiocie wykładni prawa w sprawach nadesłanych przez Sąd Najwyższy, dotyczących problematyki Wydziału,
3)
udział w posiedzeniach Kolegium Kompetencyjnego przy Sądzie Najwyższym,
4)
rozpoznawanie skarg kierowanych do Prokuratora Generalnego na sposób załatwienia przez prokuratury apelacyjne spraw należących do kompetencji Wydziału,
5)
opracowywanie projektów sprzeciwów od decyzji naczelnych i centralnych organów administracji, innych środków prawnych zastrzeżonych do kompetencji Prokuratora Generalnego oraz skarg do Naczelnego Sądu Administracyjnego na decyzje nie uwzględniające sprzeciwu Prokuratora Generalnego,
6)
sprawowanie nadzoru służbowego nad prowadzonymi przez prokuratury terenowe niektórymi postępowaniami w sprawach z zakresu pracy Wydziału,
7)
opracowywanie zleconych opinii prawnych oraz projektów odpowiedzi na zapytania i interpelacje poselskie i senatorskie oraz pisma naczelnych organów władzy i administracji państwowej w zakresie właściwości Wydziału,
8)
dokonywanie oceny zasadności przedstawionych przez prokuratorów apelacyjnych sprzeciwów do naczelnych organów administracji państwowej oraz skarg do Naczelnego Sądu Administracyjnego na decyzje tych organów,
9)
udzielanie pomocy instruktażowej prokuratorom apelacyjnym,
10)
opracowywanie materiałów analitycznych z zakresu pracy Wydziału w celu zapewnienia jednolitości działania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury,
11)
udział w naradach, spotkaniach i szkoleniach dotyczących problematyki Wydziału i przekazywanie prokuratorom apelacyjnym uwag i doświadczeń wynikających z pracy Wydziału,
12)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownictwo Prokuratury.
§  18c. 16
Do zakresu czynności Wydziału do Spraw Ułaskawień należy:
1)
rozpoznawanie podań i wniosków o ułaskawienie i nadawanie im właściwego biegu,
2)
prowadzenie postępowania ułaskawieniowego z urzędu,
3)
przygotowywanie projektów wniosków o ułaskawienie i informacji o pozostawieniu spraw bez dalszego biegu,
4)
przygotowywanie projektów wniosków o wstrzymanie wykonania kary lub zarządzenie przerwy w jej wykonaniu do czasu zakończenia postępowania ułaskawieniowego,
5)
sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem decyzji Prezydenta o ułaskawieniu,
6)
opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających dotyczących postępowania ułaskawieniowego.
§  18d. 17
Do zakresu czynności Wydziału Kwestii Prawnych należy:
1)
opracowywanie wniosków zawierających propozycje rozstrzygnięć zagadnień prawnych w sprawach nadesłanych przez Sąd Najwyższy,
2)
opracowywanie projektów wniosków do Sądu Najwyższego o podejmowanie uchwał mających na celu wyjaśnienie przepisów prawnych budzących wątpliwości lub których stosowanie wywołało rozbieżności w orzecznictwie - w sprawach zleconych przez kierownictwo resortu,
3)
udział w posiedzeniach Sądu Najwyższego w sprawach wymienionych w pkt 1 i 2,
4)
opiniowanie projektów aktów normatywnych związanych z działalnością prokuratury, w ramach współdziałania z Departamentem Prawnym,
5)
opracowywanie opinii prawnych dla potrzeb wewnętrznych Departamentu,
6)
opracowywanie i przekazywanie do Gabinetu Ministra projektów odpowiedzi na zapytania i interpelacje poselskie oraz pisma interwencyjne naczelnych organów władzy i administracji w sprawach należących do zakresu działania Departamentu.
§  18e. 18
Do zakresu czynności Wydziału Organizowania Wizytacji Prokuratury należy:
1)
przygotowywanie planów i organizacja wizytacji i inspekcji jednostek organizacyjnych prokuratury,
2)
bezpośrednie przeprowadzanie wizytacji i inspekcji prokuratur terenowych,
3)
opracowywanie sprawozdań z wizytacji i projektów zarządzeń powizytacyjnych Prokuratora Generalnego,
4)
uogólnianie wyników inspekcji przeprowadzanych przez Wydział w prokuraturach terenowych i przygotowywanie na ich podstawie informacji, wniosków i propozycji dla kierownictwa Prokuratury Rzeczypospolitej Polskiej,
5)
analiza sprawozdań z wizytacji przeprowadzanych przez prokuratury wojewódzkie i opracowywanie wniosków i zaleceń zmierzających do usprawnienia pracy prokuratur terenowych.
§  19-23. 19
(skreślone).
§  24.
1.
Podstawowymi zadaniami Departamentu Prawnego są:
1)
opracowywanie projektów aktów normatywnych z zakresu działania resortu oraz współdziałanie w opracowywaniu przez jednostki organizacyjne resortu aktów prawnych o charakterze nienormatywnym,
2)
współdziałanie w opracowywaniu projektów aktów normatywnych wydawanych przez inne organy państwowe oraz udział w konferencjach i posiedzeniach, na których akty te są rozpatrywane,
3)
współdziałanie w opracowywaniu projektów umów i innych aktów prawnych dotyczących współpracy międzynarodowej oraz wykonywanie zadań w zakresie zagadnień prawnych wynikających z udziału Polski w Radzie Wzajemnej Pomocy Gospodarczej,
4)
prowadzenie spraw wynikajacych z udziału Ministra Sprawiedliwości w posiedzeniach Rady Ministrów, Prezydium Rządu i innych organów państwowych lub społecznych,
5)
udzielanie opinii co do treści obowiązujących przepisów prawnych,
6)
prowadzenie ewidencji i zbioru wewnętrznych aktów prawnych resortu sprawiedliwości,
7)
redagowanie Dziennika Urzędowego Ministerstwa Sprawiedliwości,
8)
współdziałanie z Przedsiębiorstwem Państwowym "Wydawnictwo Prawnicze" w ustalaniu planów wydawniczych,
9)
sprawowanie obsługi prawnej Ministerstwa Sprawiedliwości łącznie z zastępstwem sądowym,
10)
prowadzenie rejestru przepisów resortowych oraz ocena legalności tych przepisów, a także prowadzenie spraw związanych z postępowaniem przed Trybunałem Konstytucyjnym,
11)
prowadzenie spraw związanych z realizacją Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych,
12)
inicjowanie i koordynowanie prac w zakresie dokonywania oceny prawa wewnętrznego z punktu widzenia międzynarodowych zobowiązań Polski,
13)
przygotowywanie sprawozdań dla organizacji międzynarodowych z wykonania konwencji wielostronnych, do których opracowania jest zobowiązany resort sprawiedliwości,
14)
sprawowanie nadzoru nad czynnościami jednostek organizacyjnych resortu w sprawach z zakresu obrotu prawnego z zagranicą oraz bezpośrednie dokonywanie czynności w takich sprawach, w szczególności z zakresu międzynarodowej pomocy prawnej.
2. 20
W skład Departamentu Prawnego wchodzą:
1)
Wydział Prawa Karnego,
2)
Wydział Prawa Cywilnego,
3)
Wydział Prawa Międzynarodowego,
4)
Wydział Prawa Państwowego i Administracyjnego,
5)
Wydział do Spraw Legalności Aktów Normatywnych.
§  25.
Do zakresu czynności Wydziału Prawa Karnego należy:
1)
opracowywanie projektów aktów normatywnych oraz współdziałanie w opracowywaniu przez jednostki organizacyne resortu projektów aktów nienormatywnych dotyczących prawa karnego,
2)
współdziałanie w opracowywaniu projektów aktów normatywnych z zakresu prawa karnego przez inne organy państwowe,
3)
współdziałanie w opracowywaniu projektów aktów prawnych z zakresu obronności,
4)
udzielanie opinii co do treści przepisów prawa karnego.
§  26. 21
Do zakresu czynności Wydziału Prawa Cywilnego należy:
1)
opracowywanie aktów normatywnych oraz współdziałanie w opracowywaniu przez jednostki organizacyjne resortu projektów aktów nienormatywnych dotyczących prawa cywilnego, gospodarczego, rodzinnego i opiekuńczego oraz prawa pracy i ubezpieczeń społecznych,
2)
współdziałanie w opracowywaniu projektów aktów normatywnych przez inne organy państwowe w dziedzinach prawa wymienionych w pkt 1,
3)
udzielanie opinii co do treści przepisów z dziedzin prawa wymienionych w pkt 1,
4)
przygotowywanie materiałów związanych z opracowywaniem programów doskonalenia prawa oraz sprawozdań z realizacji tych programów,
5)
zastępstwo prawne w sądowych sprawach cywilnych i gospodarczych prowadzonych przez Ministerstwo Sprawiedliwości,
6)
prowadzenie ewidencji i zbioru wewnętrznych aktów prawnych resortu sprawiedliwości,
7)
redagowanie Dziennika Urzędowego Ministerstwa Sprawiedliwości.
§  27.
Do zakresu czynności Wydziału Prawa Międzynarodowego należy:
1)
opracowywanie projektów umów międzynarodowych i innych aktów prawnych w zakresie obrotu prawnego z zagranicą oraz wniosków dotyczących przystąpienia do umów międzynarodowych lub ich wypowiedzenia,
2)
współdziałanie w opracowywaniu projektów umów międzynarodowych i innych aktów prawnych z zakresu prawa międzynarodowego przez inne resorty,
3)
prowadzenie spraw związanych z udziałem delegacji polskiej w pracach Stałej Komisji RWPG do Spraw Prawnych i jej grup roboczych oraz obsługiwanie delegacji polskiej,
4)
opracowywanie materiałów z zakresu prawa sądowego dla potrzeb innych organizacji międzynarodowych oraz udział w realizacji zadań ich organów,
5)
opiniowanie dokumentów rządowych pod kątem ich zgodności z Międzynarodowym Paktem Praw Obywatelskich i Politycznych, badanie orzecznictwa sądowego pod kątem przestrzegania postanowień tego Paktu oraz przygotowywanie materiałów do sprawozdań z realizacji tego Paktu przez Polskę,
6)
współdziałanie z właściwymi organami w zakresie spraw związanych z realizacją Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych oraz innych konwencji dotyczących problematyki Paktów Praw Człowieka,
7)
uczestniczenie w pracach związanych z badaniem prawa wewnętrznego z punktu widzenia międzynarodowych zobowiązań Polski,
8)
podejmowanie działań mających na celu wzmocnienie ochrony prawnej polskich obywateli i osób prawnych za granicą,
9)
przeprowadzanie lustracji oraz sprawowanie nadzoru w innych formach nad jednostkami organizacyjnymi resortu w zakresie obrotu prawnego z zagranicą,
10)
udzielanie wyjaśnień i opinii z zakresu umów międzynarodowych i innych przepisów prawa międzynarodowego,
11)
zbieranie i analizowanie tekstów prawa obcego na potrzeby praktyki sądowej i działalności legislacyjnej,
12)
wykonywanie czynności z zakresu międzynarodowej pomocy prawnej w sprawach cywilnych i karnych, ze szczególnym uwzględnieniem dochodzenia roszczeń alimentacyjnych,
13)
wykonywanie funkcji organu przyjmującego w trybie konwencji o dochodzeniu roszczeń alimentacyjnych za granicą oraz nadzór nad wykonywaniem funkcji organów przesyłających,
14)
prowadzenie spraw związanych z członkostwem w Haskiej Konferencji Prawa Międzynarodowego Prywatnego.
§  28. 22
Do zakresu czynności Wydziału Prawa Państwowego i Administracyjnego należy:
1)
opracowywanie projektów aktów normatywnych oraz współdziałanie w opracowywaniu przez jednostki organizacyjne resortu projektów aktów nienormatywnych z zakresu prawa państwowego, administracyjnego i finansowego,
2)
współdziałanie w opracowywaniu projektów aktów normatywnych z zakresu prawa państwowego, administracyjnego i finansowego przez inne organy państwowe,
3)
udzielanie opinii co do treści przepisów prawa państwowego, administracyjnego i finansowego,
4)
koordynowanie prac związanych z udziałem Ministra Sprawiedliwości w posiedzeniach Rady Ministrów, Prezydium Rządu i innych organów państwowych lub społecznych.
§  29. 23
(skreślony).
§  30.
Do zakresu czynności Wydziału do Spraw Legalności Aktów Normatywnych należy:
1)
rejestrowanie nie publikowanych w Dzienniku Ustaw ani Monitorze Polskim aktów normatywnych naczelnych i centralnych organów administracji,
2)
dokonywanie oceny legalności aktów prawnych, o których mowa w pkt 1, oraz - w razie potrzeby - wszczynanie postępowania zmierzającego do usunięcia stwierdzonych wadliwości prawnych,
3)
prowadzenie spraw związanych z postępowaniem przed Trybunałem Konstytucyjnym w zakresie określonym ustawą o Trybunale Konstytucyjnym i ustawą o prokuraturze,
4)
koordynowanie i nadzorowanie postępowania w sprawach dotyczących legalnosci aktów normatywnych organów samorządu terytorialnego oraz terenowych organów administracji państwowej, a także wykonywanie czynności z tego zakresu zastrzezonych dla Prokuratora Generalnego,
5)
opracowywanie informacji i ocen dotyczących stanu prawa resortowego,
6)
sporządzanie okresowych zestawień liczbowych z zakresu ruchu aktów resortowych w rejestrze i analizowanie zachodzących zmian,
7)
prowadzenie spraw związanych z działalnością Zespołu do Spraw Doskonalenia Przepisów Resortowych.
§  31.
1.
Podstawowymi zadaniami Departamentu Organizacji i Informatyki są:
1)
opracowywanie projektów nowych rozwiązań w zakresie organizowania pracy oraz unowocześniania jej środków technicznych w funkcjonowaniu Ministerstwa Sprawiedliwości i innych jednostek wchodzących w skład resortu, z wyłączeniem jednostek organizacyjnych więziennictwa,
2)
doskonalenie struktury terytorialnej i organizacji wewnętrznej sądów i państwowych biur notarialnych oraz opracowywanie projektów aktów prawnych z tego zakresu,
3)
inicjowanie i koordynowanie działalności jednostek organizacyjnych resortu w zakresie doskonalenia metod pracy oraz kontrolowanie wykonywania obowiązków służbowych przez administrację sądów w zakresie organizacji i techniki pracy biurowej,
4) 24
prowadzenie rejestrów skazanych i nieletnich,
5)
współdziałanie - w granicach ustawowych uprawnień Ministra Sprawiedliwości - z organami samorządu adwokatów i radców prawnych,
6)
projektowanie założeń programów systemów informatycznych oraz planowanie i organizowanie bazy technicznej informatyki w jednostkach organizacyjnych resortu,
7)
sprawowanie kontroli wykonywania zadań resortu wynikających z aktów prawnych naczelnych organów władzy i administracji państwowej,
8)
prowadzenie sprawozdawczości i statystyki resortowej,
9)
prowadzenie spraw związanych z doskonaleniem organizacji pracy ławników ludowych, biegłych sądowych i tłumaczy przysięgłych,
10)
prowadzenie biblioteki Ministerstwa Sprawiedliwości oraz sprawowanie nadzoru nad organizacją funkcjonowania bibliotek w sądach wojewódzkich.
2. 25
(skreślony).
3. 26
W skład Departamentu Organizacji i Informatyki wchodzą:
1)
Wydział Organizacji,
2)
Wydział Sprawozdawczości i Statystyki,
3) 27
Wydział Informatyki,
4)
Wydział Adwokatury i Radców Prawnych,
5)
Centralny Rejestr Skazanych,
6)
Biblioteka.
§  32. 28
Do zakresu czynności Wydziału Organizacji należy:
1)
opracowywanie rozwiązań organizacyjnych określających funkcjonowanie administracji w sądach, prokuraturach i państwowych biurach notarialnych oraz przygotowywanie projektów przepisów regulaminowych i instrukcyjnych z tego zakresu,
2)
prowadzenie spraw związanych z doskonaleniem struktur organizacyjnych Ministerstwa Sprawiedliwości, sądów, notariatu, prokuratur, kolegiów do spraw wykroczeń i innych jednostek organizacyjnych resortu, z wyłączeniem jednostek organizacyjnych więziennictwa,
3)
opracowywanie projektów aktów prawnych związanych ze zmianami struktury organizacyjnej Ministerstwa Sprawiedliwości oraz jednostek, o których mowa w pkt 2,
4)
inicjowanie, koordynowanie i wdrażanie nowych rozwiązań w działalności jednostek organizacyjnych resortu w zakresie usprawnienia i doskonalenia organizacji, metod, a także techniki pracy,
5)
przeprowadzanie lustracji sądów w zakresie spraw organizacyjnych i dotyczących techniki pracy biurowej,
6)
prowadzenie spraw dotyczących organizacji pracy współuczestników postępowania sądowego - ławników ludowych, biegłych sądowych, tłumaczy przysięgłych i członków kolegium do spraw wykroczeń,
7)
opracowywanie projektów aktów prawnych dotyczących problematyki pracy ławników, biegłych sądowych, tłumaczy przysięgłych i członków kolegiów do spraw wykroczeń,
8)
współpraca z organami władzy państwowej i samorządami terytorialnymi w zakresie czynności organizacyjnych związanych z wyborami ławników, członków kolegiów do spraw wykroczeń, a także pełnieniem przez nich funkcji,
9)
prowadzenie ewidencji nie publikowanych aktów prawnych oraz kontrolowanie wykonania zadań resortu wynikających z aktów prawnych naczelnych organów władzy i administracji państwowej,
10)
prowadzenie kartoteki ewidencji sądów, prokuratur i państwowych biur notarialnych,
11)
prowadzenie spraw związanych z nowelizacją i zapewnieniem kompletności formularzy ksiąg i druków resortowych,
12)
opiniowanie dokumentacji inwestycyjnej i remontowej budynków sądowych,
13)
opracowywanie rozdzielników publikacji i wydawnictw urzędowych,
14)
inspirowanie i organizowanie narad szkoleniowych inspektorów do spraw biurowości sądowej oraz kierowników oddziałów administracyjnych sądów wojewódzkich i prokuratur wojewódzkich.
§  33.
Do zakresu czynności Wydziału Sprawozdawczości i Statystyki należy:
1)
organizowanie i koordynowanie sprawozdawczości statystycznej z czynności sądów, prokuratur, państwowych biur notarialnych, kolegiów do spraw wykroczeń i biur komorniczych oraz statystyki z orzecznictwa sądowego wykonania orzeczeń,
2)
sporządzanie zestawień ogólnopolskich oraz opracowywanie analiz w zakresie podstawowych kierunków działania resortu,
3)
organizacja szkoleń w dziedzinie statystyki pracowników resortu oraz doskonalenie techniki statystycznej resortu,
4)
tworzenie, wdrażanie i eksploatacja systemów informatycznych z zakresu sprawozdawczości i statystyki,
5)
przeprowadzanie kontroli legalności, rzetelności i terminowości wykonywania czynności w zakresie sprawozdawczości oraz statystyki w jednostkach organizacyjnych resortu, z wyłączeniem jednostek organizacyjnych więziennictwa,
6)
publikowanie materiałów statystycznych i udzielanie informacji z zakresu statystyki,
7)
współdziałanie z Głównym Urzędem Statystycznym w zakresie działań wynikających z ustawy o statystyce państwowej oraz współpraca z właściwymi jednostkami organizacyjnymi innych organów ochrony prawnej w zakresie statystyki.
§  34. 29
Do zakresu czynności Wydziału Informatyki należy planowanie, koordynowanie i nadzorowanie rozwoju i upowszechniania technik informatycznych w Ministerstwie Sprawiedliwości oraz w podległych jednostkach organizacyjnych resortu, a w szczególności:
1)
opracowywanie resortowych planów strategicznych komputeryzacji kolejnych dziedzin działalności sądów i prokuratur,
2)
opracowywanie założeń koncepcyjnych oraz organizowanie projektowania systemów informatycznych dla potrzeb resortu sprawiedliwości,
3)
sprawowanie nadzoru nad realizacją projektów nowych systemów komputerowych oraz nad ich pilotażowym wprowadzaniem,
4)
sprawowanie nadzoru nad powszechnym wdrażaniem systemów informatycznych w podległych jednostkach organizacyjnych,
5)
organizowanie oraz koordynacja organizacji szkoleń pracowników podległych jednostek organizacyjnych w zakresie posługiwania się techniką komputerową,
6)
nadzór nad pracą służb informatycznych w podległych jednostkach organizacyjnych resortu,
7)
prowadzenie prac analityczno-badawczych nad funkcjonującymi w resorcie systemami informatycznymi,
8)
opiniowanie projektowanych zakupów sprzętu informatycznego, pod katem merytorycznej oceny tego sprzętu w stosunku do jego planowanego zastosowania.
§  35.
Do zakresu czynności Wydziału Adwokatury i Radców Prawnych należy:
1)
opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających dotyczących działalności samorządu adwokackiego oraz samorządu radców prawnych,
2)
badanie legalności uchwał podjętych przez organy samorządu adwokackiego i samorządu radców prawnych oraz opracowywanie w zakresie tych spraw projektów wniosków i decyzji Ministra Sprawiedliwości,
3)
opracowywanie projektów pytań prawnych kierowanych do Sądu Najwyższego,
4)
inicjowanie podejmowania uchwał przez Krajowy Zjazd Adwokatury i Naczelną Radę Adwokacką, a także przez Krajowy Zjazd Radców Prawnych i Krajową Radę Radców Prawnych,
5)
czuwanie nad przebiegiem postępowań dyscyplinarnych przeciwko adwokatom i aplikantom adwokackim oraz radcom prawnym i aplikantom radcowskim,
6)
opracowywanie rewizji nadzwyczajnych od prawomocnych orzeczeń dyscyplinarnych w sprawach osób, o których mowa w pkt 5,
7)
badanie zasadności uchwał i innych decyzji okręgowych rad adwokackich i Naczelnej Rady Adwokackiej w sprawach wpisu na listę adwokatów i aplikantów adwokackich oraz przygotowywanie decyzji Ministra Sprawiedliwości w tych sprawach,
8)
reprezentowanie interesów Ministra Sprawiedliwości przed Sądem Najwyższym i Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawach należących do kompetencji Wydziału,
9)
badanie wniosków o wyrażenie zgody na wykonywanie przez adwokatów zawodu indywidualnie lub wspólnie z innym adwokatem oraz opracowywanie projektów decyzji Ministra w tych sprawach,
10)
uczestniczenie w Krajowych Zjazdach Adwokatury i Radców Prawnych oraz innych obradach samorządu adwokackiego i radców prawnych.
§  36. 30
(skreślony).
§  37. 31
1.
Do zakresu działania Centralnego Rejestru Skazanych należy wykonywanie czynności wynikających z przepisów o rejestracji skazanych i nieletnich, a w szczególności:
1)
prowadzenie kartotek osób skazanych i nieletnich,
2)
prowadzenie komputerowego systemu rejestracji skazań,
3)
udzielanie informacji za pomocą terenowych punktów informacyjnych z wykorzystaniem sieci łączności komputerowej i dalekopisowej.
2.
W ramach Centralnego Rejestru Skazanych działają:
1)
Referat Prawny,
2)
Referat Administracyjny,
3)
Oddział Kartotekowo-Informatyczny, w skład którego wchodzą sekcje I, II, III, IV oraz stacja dalekopisów,
4)
Zespołowe Stanowisko do spraw Rejestracji Recydywistów.
3.
Pracą Centralnego Rejestru Skazanych kieruje Kierownik w randze wicedyrektora Departamentu Organizacji i Informatyki, a na czele Oddziału Kartotekowo-Informatycznego stoi kierownik w randze Naczelnika Wydziału.
§  38.
Do zakresu działania Biblioteki należy:
1)
gromadzenie, przechowywanie i konserwacja zasobu bibliotecznego,
2)
opracowywanie formalne i rzeczowe zbiorów w zakresie niezbędnym do udostępniania zasobu bibliotecznego,
3)
udostępnianie zbiorów oraz obsługa informacyjno-bibliograficzna użytkowników,
4)
zaopatrywanie kierownictwa resortu i pracowników poszczególnych jednostek organizacyjnych Ministerstwa w literaturę fachową do stałego użytku,
5)
prowadzenie biurowości i sprawozdawczości bibliotecznej.
§  39.
1.
Podstawowymi zadaniami Departamentu Kadr są:
1)
realizacja zadań związanych z problematyką zatrudnienia i wynagrodzeń pracowników resortu sprawiedliwości,
2) 32
opracowywanie programów, organizowanie i koordynowanie szkolenia pracowników resortu oraz współdziałanie w tym zakresie z Instytutem Wymiaru Sprawiedliwości,
3)
sprawowanie kontroli przestrzegania przepisów o odpowiedzialności dyscyplinarnej pracowników oraz o dyscyplinie pracy,
4)
utrzymywanie kontaktów z wydziałami prawa wyższych uczelni w sprawach przyjmowania do pracy ich absolwentów.
2.
W skład Departamentu Kadr wchodzą:
1) 33
Wydział Obsad Sędziowskich,
2)
Wydział Obsad Prokuratorskich,
3)
Wydział Obsad Administracyjnych,
4)
Wydział Zatrudnienia i Płac,
5) 34
Wydział Szkolenia.
§  40. 35
Do zakresu czynności Wydziału Obsad Sędziowskich należy:
1)
sprawowanie nadzoru nad realizacją zasad powoływania asesorów i aplikantów sądowych oraz notariuszy, asesorów i aplikantów notarialnych przez jednostki organizacyjne resortu,
2)
prowadzenie spraw związanych ze współdziałaniem Ministra Sprawiedliwości z Krajową Radą Sądownictwa oraz Radą do Spraw Notariuszy,
3)
prowadzenie spraw osobowych sędziów, notariuszy, asesorów i aplikantów notarialnych oraz członków Biura Orzecznictwa Sądu Najwyższego i sędziów Sądu Administracyjnego,
4) 36
(skreślony),
5)
rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących spraw osobowych sędziów i innych pracowników wymienionych w pkt 1,
6)
sporządzanie opracowań analitycznych dotyczących kadry podstawowej (sędziów, notariuszy, asesorów i aplikantów),
7) 37
obsługa odwoławczej komisji dyscyplinarnej do spraw notariuszy,
8)
prowadzenie akt osobowych oraz ewidencji pracowników resortu,
9)
sporządzanie sprawozdań z zakresu statystyki kadrowej.
§  41.
Do zakresu czynności Wydziału Obsad Prokuratorskich należy:
1)
sprawowanie nadzoru nad realizacją polityki kadrowej przez jednostki organizacyjne resortu w odniesieniu do prokuratorów, asesorów i aplikantów prokuratorskich, z wyłączeniem prokuratorów powołanych na stanowiska w Ministerstwie Sprawiedliwości i delegowanych do Ministerstwa Sprawiedliwości,
2)
prowadzenie spraw osobowych prokuratorów, asesorów i aplikantów prokuratorskich,
3) 38
obsługa Komisji dyscyplinarnych I i II instancji dla prokuratorów,
4)
współdziałanie z organami samorządu prokuratorskiego,
5)
sprawowanie kontroli przestrzegania przepisów o odpowiedzialności dyscyplinarnej w odniesieniu do pracowników wymienionych w pkt 1,
6)
rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków w zakresie spraw osobowych pracowników, o których mowa w pkt 1,
7)
prowadzenie akt osobowych oraz ewidencji prokuratorów, asesorów i aplikantów,
8)
sporządzanie sprawozdań z zakresu statystyki kadrowej.
§  42.
Do zakresu czynności Wydziału Obsad Administracyjnych należy:
1)
sprawowanie nadzoru nad realizacją zasad przyjmowania pracowników resortu nie wymienionych w § 40 i 41, z wyłączeniem pracowników jednostek organizacyjnych więziennictwa,
2)
prowadzenie spraw osobowych pracowników Ministerstwa Sprawiedliwości, a także innych pracowników resortu w zakresie uregulowanym przepisami szczególnymi,
3) 39
(skreślony),
4)
sprawowanie kontroli przestrzegania przepisów o odpowiedzialności dyscyplinarnej w odniesieniu do pracowników, o których mowa w pkt 1,
5)
sprawowanie kontroli przestrzegania dyscypliny pracy,
6) 40
obsługa komisji dyscyplinarnych I i II instancji dla nauczycieli w zakładach dla nieletnich oraz odwoławczej komisji dyscyplinarnej dla mianowanych urzędników państwowych resortu i komisji dyscyplinarnej I instancji dla mianowanych urzędników państwowych zatrudnionych w Ministerstwie Sprawiedliwości,
7)
rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków w zakresie spraw osobowych pracowników nie wymienionych w § 40 i 41, z wyłączeniem pracowników jednostek organizacyjnych więziennictwa.
§  43.
Do zakresu czynności Wydziału Zatrudnienia i Płac należy:
1)
opracowywanie planów zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń w resorcie, sprawowanie nadzoru nad realizacją tych planów oraz sporządzanie sprawozdań z przedmiotowego zakresu,
2)
opracowywanie rozdzielników etatów dla jednostek organizacyjnych resortu oraz sprawowanie kontroli ich przestrzegania,
3)
opracowywanie projektów przepisów dotyczących wynagrodzeń pracowników resortu oraz sprawowanie kontroli ich przestrzegania,
4)
opracowywanie modelowych projektów dotyczących zatrudnienia i kształtowania wynagrodzeń pracowników resortu.
§  43a. 41
Do zakresu czynności Wydziału Szkolenia należy:
1)
opracowywanie form organizacyjnych i programów szkolenia i doskonalenia zawodowego wszystkich grup pracowników resortu sprawiedliwości,
2)
organizowanie i koordynowanie szkolenia w resorcie sprawiedliwości,
3)
współdziałanie z Instytutem Wymiaru Sprawiedliwości oraz zainteresowanymi departamentami w sprawach szkolenia i doskonalenia zawodowego, a także kształtowanie postaw etycznych pracowników sądów, prokuratur i innych jednostek organizacyjnych resortu,
4)
wizytowanie zajęć szkoleniowych w podległych jednostkach organizacyjnych i uczestniczenie w egzaminach sędziowskich, prokuratorskich i sekretarskich.
§  44.
1.
Podstawowymi zadaniami Departamentu Budżetowo-Administracyjnego są:
1)
określanie zadań finansowych, inwestycyjnych, remontowych i socjalnych w resorcie sprawiedliwości oraz prognozowanie ich rozwoju,
2)
planowanie budżetu resortu oraz nadzór nad jego realizacją,
3)
sporządzanie sprawozdań oraz okresowych analiz wykonania zadań wymienionych w punktach 1 i 2,
4)
wykonywanie funkcji głównego dysponenta kredytów budżetowych właściwej części budżetu centralnego,
5)
zapewnienie nadzoru nad przygotowaniem i realizacją inwestycji i kapitalnych remontów w zakresie wynikającym z obowiązków inwestora centralnego,
6)
przeprowadzanie kontroli i rewizji finansowej w jednostkach organizacyjnych podległych Ministerstwu Sprawiedliwości,
7)
obsługa finansowo-księgowa Ministerstwa Sprawiedliwości,
8)
obsługa administracyjno-gospodarcza Ministerstwa Sprawiedliwości,
9)
prowadzenie spraw socjalnych i bytowych pracowników resortu,
10)
nadzorowanie spraw z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy w resorcie oraz ochrona przeciwpożarowa w Ministerstwie Sprawiedliwości.
2.
W skład Departamentu Budżetowo-Administracyjnego wchodzą:
1)
Wydział Planowania i Budżetu Resortu,
2)
Wydział Inwestycji,
3)
Wydział Kontroli,
4)
Wydział Administracyjno-Gospodarczy,
5)
Wydział Rachunkowości Budżetowej,
6)
Wydział Spraw Socjalnych,
7)
Stanowisko Pracy do Spraw Transportu,
8) 42
(skreślony),
9)
Kancelaria Główna.
§  45.
1.
Do zakresu czynności Wydziału Planowania i Budżetu Resortu należy:
1)
opracowywanie prognoz zadań rzeczowo-finansowych, projektów budżetu i innych planów finansowych resortu, a także koordynacja planowania wszystkich podległych jednostek organizacyjnych,
2)
sporządzanie okresowych analiz wykonania zadań finansowych,
3)
zatwierdzanie preliminarzy budżetowych i innych planów finansowych podległych jednostek organizacyjnych,
4)
ewidencjonowanie i bilansowanie kredytów rozdzielonych,
5)
nadzorowanie i ewidencjonowanie rozliczeń w działalności pozabudżetowej,
6)
przyjmowanie i analizowanie sprawozdań finansowych podległych jednostek organizacyjnych i sporządzanie zbiorczej sprawozdawczości resortu,
7)
kontrola wykonania budżetu w zakresie wpływów i wydatków oraz nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny budżetowej,
8)
opracowywanie projektów zarządzeń, instrukcji i wytycznych dotyczących rachunkowości i metod księgowania,
9)
opiniowanie aktów prawnych i obliczanie skutków finansowych wprowadzenia ich w życie,
10)
rozpatrywanie spraw o umorzenie należności państwowych praz przygotowywanie projektów decyzji w tym przedmiocie,
11)
współdziałanie w opracowywaniu planów kontroli i rewizji finansowej w podległych jednostkach organizacyjnych.
2.
Pracą Wydziału Planowania i Budżetu Resortu kieruje główny księgowy budżetu resortu w sposób ustalony odrębnymi przepisami.
§  46.
Do zakresu działania Wydziału Inwestycji należy:
1)
prognozowanie i planowanie działalności inwestycyjnej i kapitalnych remontów,
2)
analizowanie potrzeb jednostek organizacyjnych resortu w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów oraz określanie zadań rzeczowych,
3)
instruowanie i wspomaganie terenowych służb inwestycyjnych w zakresie przygotowania dokumentacji formalno-prawnej i projektowej dla obiektów przewidzianych do wprowadzenia do planu,
4)
opiniowanie dokumentacji projektowej dla zadań inwestycyjnych i kapitalnych remontów w jednostkach organizacyjnych resortu oraz udział w pracach Komisji Techniczno-Ekonomicznej,
5)
opracowywanie i opiniowanie aktów prawnych dotyczących problematyki inwestycyjno-remontowej,
6)
zabezpieczanie środków finansowych na realizację ustalonego programu inwestycyjnego i kapitalnych remontów,
7)
sprawowanie nadzoru nad prawidłowym i terminowym przebiegiem realizacji inwestycji i kapitalnych remontów w jednostkach organizacyjnych resortu,
8)
prowadzenie, w zakresie wynikającym z zadań inwestora centralnego, kontroli pracy resortowych służb inwestycyjnych,
9)
inicjowanie i koordynowanie opracowań normatywów technicznych projektowania budynków sądowych.
§  47.
1.
Do zakresu czynności Wydziału Kontroli należy:
1)
przeprowadzanie kontroli i rewizji jednostek organizacyjnych podporządkowanych bezpośrednio Ministerstwu Sprawiedliwości i dotowanych z budżetu resortu oraz superkontroli (superrewizji) innych jednostek organizacyjnych resortu,
2)
współdziałanie z innymi jednostkami organizacyjnymi resortu w zakresie sporządzania planów kontroli, wizytacji i lustracji, dokonywanie analiz wyników kontroli, wizytacji i lustracji, wydawanie zarządzeń pokontrolnych, powizytacyjnych i polustracyjnych, a także w zakresie kontroli prawidłowości i terminowości wykonania tych zarządzeń,
3)
sprawowanie nadzoru nad działalnością aparatu kontroli (rewizji) szczebla wojewódzkiego, w szczególności w zakresie ukierunkowywania planów kontroli analizy ich wykonania, szkolenia i instruktażu kontrolerów (rewidentów) oraz doskonalenia metod i techniki kontroli,
4)
badanie i ocena funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej jednostek podporządkowanych,
5)
dokonywanie rocznych ocen efektywności i skuteczności funkcjonowania aparatu kontroli oraz sporządzanie bieżących informacji o istotnych nieprawidłowościach w działaniu jednostek podległych.
2.
Szczegółowe zasady wykonywania kontroli regulują odrębne przepisy.
§  48. 43
1.
Do zakresu czynności Wydziału Administracyjno-Gospodarczego należy:
1)
sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno-gospodarczą w resorcie z wyłączeniem jednostek organizacyjnych podległych Centralnemu Zarządowi Zakładów Karnych,
2)
opracowywanie i opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących działalności administracyjno-gospodarczej w resorcie,
3)
koordynowanie oraz wspomaganie działań podległych jednostek organizacyjnych w zakresie technicznego wyposażenia,
4)
koordynowanie gospodarki drukami, formularzami, pieczęciami urzędowymi, łańcuchami sędziowskimi oraz innymi urządzeniami biurowymi w podległych jednostkach resotu,
5)
sprawowanie nadzoru nad administrowaniem budynkami i mieszkaniami zakładowymi w resorcie,
6)
opracowywanie wytycznych dotyczących organizowania, funkcjonowania i wykorzystywania pokoi gościnnych w jednostkach organizacyjnych resortu,
7)
zaopatrywanie Ministerstwa Sprawiedliwości w urządzenia i materiały biurowe,
8)
nadzorowanie pracy hali maszyn i powielarni Ministerstwa Sprawiedliwości,
9)
administrowanie gmachem oraz otoczeniem gmachu Ministerstwa Sprawiedliwosci,
10)
wykonywanie obowiązków w zakresie gospodarowania środkami trwałymi i przedmiotami nietrwałymi w Ministerstwie Sprawiedliwości, ich należytego oznakowania, przechowywania i zabezpieczenia przed zniszczeniem, uszkodzeniem i kradzieżą.
2.
W ramach Wydziału Administracyjno-Gospodarczego wyznacza się Stanowisko Pracy do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, którego zakres czynności określają odrębne przepisy.
3.
Do zakresu czynności stanowiska, o którym mowa w ust. 2, należą również sprawy związane z zapewnieniem ochrony przeciwpożarowej w Ministerstwie Sprawiedliwości.
§  49.
1.
Do zakresu czynności Wydziału Rachunkowości Budżetowej należy obsługa finansowo-księgowa Ministerstwa Sprawiedliwości, a w szczególności:
1)
planowanie dochodów i wydatków budżetowych Ministerstwa Sprawiedliwości, wnioskowanie zmian preliminarza budżetowego w celu pełnego zabezpieczenia niezbędnych do działalności urzędu centralnego,
2)
dysponowanie środkami pieniężnymi zgromadzonymi na rachunkach bankowych i korzystanie z kredytów budżetowych,
3)
prowadzenie kasy Ministerstwa Sprawiedliwości,
4)
sporządzanie list płatniczych z tytułu wynagrodzeń za pracę i innych świadczeń pracowniczych, z tytułu wykonania umów zlecenia oraz innych tytułów cywilnoprawnych, a także prowadzenie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, wydziałem finansowym i urzędami skarbowymi z tytułu należnych składek i podatków,
5)
prowadzenie ewidencji wszystkich zaszłości finansowo-gospodarczych, dotyczących sfery budżetowej i pozabudżetowej,
6)
zapewnienie delegowanym za granicę pracownikom resortu sprawiedliwości środków niezbędnych na czas pobytu w delegacji,
7)
bieżące prowadzenie ewidencji majatkowej środków trwałych, przedmiotów nietrwałych i zapasów magazynowych oraz rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych za powierzone mienie,
8)
dokonywanie okresowych analiz wydatków budżetowych i kosztów utrzymania Ministerstwa Sprawiedliwości,
9)
sporządzanie sprawozdań finansowych.
2.
Pracą Wydziału Rachunkowosci Budżetowej kieruje główny księgowy budżetu Ministerstwa Sprawiedliwości, którego obowiązki są określone odrębnymi przepisami.
§  50.
Do zakresu czynności Wydziału Spraw Socjalnych należy:
1)
inicjowanie działalności socjalnej w jednostkach organizacyjnych resortu sprawiedliwości,
2)
sprawowanie nadzoru w formie wizytacji i lustracji nad ośrodkami szkoleniowo-wypoczynkowymi, pokojami gościnnymi wykorzystywanymi do celów wczasowych oraz obiektami kolonijnymi,
3)
opracowywanie rozdzielników miejsc wczasowych, kolonijnych, obozowych, w pokojach gościnnych wykorzystywanych do celów wczasowych oraz czuwanie nad prawidłową gospodarką miejscami,
4)
organizowanie szkoleń dla inspektorów do spraw socjalnych oraz dla kierowników ośrodków szkoleniowo-wypoczynkowych i wczasowych,
5)
współpraca z właściwymi jednostkami organizacyjnymi resortów sprawiedliwości innych państw w celu organizowania wymiennych wczasów, kolonii i obozów,
6)
sprawowanie nadzoru nad realizacją świadczeń w zakresie żywienia zbiorowego i opieki lekarskiej w jednostkach organizacyjnych resortu sprawiedliwości,
7)
współpraca z innymi ministerstwami i jednostkami gospodarczymi w zakresie wymiany miejsc wczasowych i kolonijnych,
8)
inicjowanie rozwoju różnych form rekreacji i turystyki krajowej i zagranicznej,
9)
pozyskiwanie terenów pod działki pracownicze, rekreacyjne i budowlane,
10)
nadzór nad organizacją opieki nad emerytami, rencistami, rodzinami wielodzietnymi i osobami samotnie wychowującymi dzieci,
11)
współdziałanie w sprawach socjalnych z organizacjami społecznymi i radami pracowniczymi oraz wspieranie ich działalności w tym zakresie.
§  51.
Do zakresu czynności Stanowiska Pracy do Spraw Transportu należy sprawowanie nadzoru nad gospodarką i eksploatacją pojazdów samochodowych w resorcie oraz koordynacja potrzeb związanych z bieżącym eksploatowaniem samochodów pozostających w dyspozycji Ministerstwa.
§  52. 44
(skreślony).
§  53.
Do zakresu czynności Knacelarii Głównej należy obsługa kancelaryjna Ministerstwa Sprawiedliwości w zakresie ustalonym przez instrukcję kancelaryjną.
§  54.
1.
Podstawowym zadaniem Biura Spraw Obronnych jest wykonywanie czynności związanych z realizacją zadań w zakresie obronności państwa należących do Ministra - zgodnie z przepisami ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej i innych ustaw oraz wydanymi na ich podstawie aktami wykonawczymi właściwych organów.
2.
Szczegółowy zakres działania Biura Spraw Obronnych określają odrębne przepisy.
3.
Do zakresu czynności Biura Spraw Obronnych należy również prowadzenie kancelarii tajnej w Ministerstwie Sprawiedliwości oraz nadzór nad zabezpieczeniem tajemnicy państwowej i służbowej w jednostkach organizacyjnych resortu.
4.
Ponadto do zakresu czynności Biura Spraw Obronnych należą określone odrębnymi przepisami sprawy związane z organizacją i funkcjonowaniem ochrony przeciwpożarowej w jednostkach organizacyjnych resortu oraz nadzór nad stanem bezpieczeństwa przeciwpożarowego w Ministerstwie Sprawiedliwości.
§  55.
W Gabinecie Ministra i w departamentach ustanawia się stanowiska zastepców dyrektorów. Zastępca dyrektora może być też ustanowiony w biurze, jeżeli przemawia za tym zakres zadań powierzonych temu biuru.
§  56.
1.
W skład Gabinetu Ministra, departamentów i biur wchodzą sekretariaty.
2.
Do zakresu czynności sekretariatów należy sprawowanie obsługi kancelaryjnej, prowadzenie kontroli spraw terminowych, prowadzenie zbiorów wydawnictw urzędowych oraz wykonywanie innych czynności określonych w instrukcji kancelaryjnej Ministerstwa Sprawiedliwości.
§  57. 45
Zadania i zakres czynności dla poszczególnych stanowisk pracy na podstawie przepisów niniejszego regulaminu ustalą wewnętrzne zarządzenia dyrektorów poszczególnych jednostek organizacyjnych.
1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 24 stycznia 1994 r. (Dz.Urz.MS.94.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 stycznia 1994 r.
2 § 3 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 28 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.10) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 marca 1991 r.
3 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 24 stycznia 1994 r. (Dz.Urz.MS.94.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 stycznia 1994 r.
4 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 19 kwietnia 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 1991 r.
5 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 19 kwietnia 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 1991 r.
6 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 19 kwietnia 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 1991 r.
7 § 13a dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 19 kwietnia 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 1991 r.
8 § 13b dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 19 kwietnia 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 1991 r.
9 § 14 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 19 kwietnia 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 1991 r.
10 § 15 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 19 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MS.94.3.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 sierpnia 1994 r.
11 § 16:

- zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 19 kwietnia 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 1991 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 19 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MS.94.3.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 sierpnia 1994 r.

12 § 17 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 19 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MS.94.3.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 sierpnia 1994 r.
13 § 18 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 19 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MS.94.3.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 sierpnia 1994 r.
14 § 18a:

- dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 28 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.10) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 marca 1991 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 19 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MS.94.3.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 sierpnia 1994 r.

15 § 18b:

- dodany przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 7 sierpnia 1992 r. (Dz.Urz.MS.93.2.5) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 sierpnia 1992 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 19 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MS.94.3.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 sierpnia 1994 r.

16 § 18c:

- dodany przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 7 sierpnia 1992 r. (Dz.Urz.MS.93.2.5) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 sierpnia 1992 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 19 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MS.94.3.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 sierpnia 1994 r.

17 § 18d:

- dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 13 maja 1994 r. (Dz.Urz.MS.94.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 1994 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 19 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MS.94.3.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 sierpnia 1994 r.

18 § 18e dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 19 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MS.94.3.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 sierpnia 1994 r.
19 § 19-23 skreślone przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 19 kwietnia 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 1991 r.
20 § 24 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 19 kwietnia 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 1991 r.
21 § 26 zmieniony przez § 1 pkt 9 zarządzenia z dnia 19 kwietnia 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 1991 r.
22 § 28 zmieniony przez § 1 pkt 10 zarządzenia z dnia 19 kwietnia 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 1991 r.
23 § 29 skreślony przez § 1 pkt 11 zarządzenia z dnia 19 kwietnia 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 1991 r.
24 § 31 ust. 1 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 12 zarządzenia z dnia 19 kwietnia 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 1991 r.
25 § 31 ust. 2 skreślony przez § 1 pkt 13 zarządzenia z dnia 19 kwietnia 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 1991 r.
26 § 31 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 14 zarządzenia z dnia 19 kwietnia 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 1991 r., z tym, że § 31 ust. 3 pkt 5 wszedł w życie z dniem 15 grudnia 1991 r.
27 § 31 ust. 3 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 19 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MS.94.3.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 sierpnia 1994 r.
28 § 32 zmieniony przez § 1 pkt 15 zarządzenia z dnia 19 kwietnia 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 1991 r.
29 § 34:

- skreślony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 28 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.10) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 marca 1991 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 19 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MS.94.3.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 sierpnia 1994 r.

30 § 36 skreślony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 19 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MS.94.3.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 sierpnia 1994 r.
31 § 37:

- zmieniony przez § 1 pkt 16 zarządzenia z dnia 19 kwietnia 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 grudnia 1991 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 19 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MS.94.3.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 sierpnia 1994 r.

32 § 39 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 28 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.10) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 marca 1991 r.
33 § 39 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 17 zarządzenia z dnia 19 kwietnia 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 1991 r.
34 § 39 ust. 2 pkt 5 dodany przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 28 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.10) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 marca 1991 r.
35 § 40 zmieniony przez § 1 pkt 17 zarządzenia z dnia 19 kwietnia 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 1991 r.
36 § 40 pkt 4 skreślony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 28 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.10) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 marca 1991 r.
37 § 40 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 28 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.10) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 marca 1991 r.
38 § 41 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 9 zarządzenia z dnia 28 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.10) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 marca 1991 r.
39 § 42 pkt 3 skreślony przez § 1 pkt 10 zarządzenia z dnia 28 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.10) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 marca 1991 r.
40 § 42 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 10 zarządzenia z dnia 28 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.10) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 marca 1991 r.
41 § 43a dodany przez § 1 pkt 11 zarządzenia z dnia 28 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.10) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 marca 1991 r.
42 § 44 ust. 2 pkt 8 skreślony przez § 1 pkt 18 zarządzenia z dnia 19 kwietnia 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 1991 r.
43 § 48 zmieniony przez § 1 pkt 19 zarządzenia z dnia 19 kwietnia 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 1991 r.
44 § 52 skreślony przez § 1 pkt 20 zarządzenia z dnia 19 kwietnia 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 1991 r.
45 § 57 zmieniony przez § 1 pkt 21 zarządzenia z dnia 19 kwietnia 1991 r. (Dz.Urz.MS.91.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 1991 r.