Monitorowanie realizacji zadań niezbędnych dla dostosowania Straży Granicznej do standardów Układu z Schengen.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGSG.2004.5.24

Akt utracił moc
Wersja od: 26 maja 2004 r.

DECYZJA Nr 51
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY GRANICZNEJ
z dnia 26 maja 2004 r.
w sprawie monitorowania realizacji zadań niezbędnych dla dostosowania Straży Granicznej do standardów Układu z Schengen

Na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz.U. z 2002 r. Nr 171 poz. 1399, z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070, Nr 128, poz. 1175, Nr 137, poz. 1302, Nr 166, poz. 1609 i Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257) ustala się, co następuje:
§  1.
1.
Decyzja określa zasady monitorowania realizacji zadań niezbędnych do dostosowania Straży Granicznej do standardów określonych przez Układ pomiędzy Rządami Państw Unii Gospodarczej Beneluksu oraz Republiki Federalnej Niemiec i Republiki Francuskiej dotyczący stopniowego znoszenia kontroli na wspólnych granicach zawarty w Schengen dnia 14 czerwca 1985 r., Porozumienie Wykonawcze z dnia 19 czerwca 1990 r. do Układu zawartego w Schengen w dniu 14 czerwca 1985 roku oraz całość dorobku prawnego Unii Europejskiej przyjętego na podstawie powyższych aktów prawnych, zwanego dalej "dorobkiem prawnym Schengen".
2.
Zadania, o których mowa w ust. 1, oraz terminy ich realizacji zostały określone, w szczególności, w następujących dokumentach:
1)
Plan Działania w zakresie wdrażania dorobku prawnego Schengen w Polsce;
2)
Strategia Zintegrowanego Zarządzania Granicą w latach 2003-2005 z dnia 27 listopada 2002 r.;
3)
Koncepcja systemu ochrony granicy państwowej i kontroli ruchu granicznego dostosowanego do standardów Układu z Schengen z dnia 14 czerwca 1985 r. i Porozumienia Wykonawczego z dnia 19 czerwca 1990 r. o realizacji układu dotyczącego stopniowego znoszenia kontroli na wspólnych granicach, zatwierdzona przez Komendanta Głównego Straży Granicznej w dniu 28 lutego 2002 r.;
4)
Program działań Straży Granicznej niezbędnych dla wykonania "Koncepcji systemu ochrony granicy państwowej i kontroli ruchu granicznego...", zatwierdzony przez Komendanta Głównego Straży Granicznej w dniu 27 sierpnia 2003 r.;
5)
Harmonogram realizacji zadań określonych w "Programie działań Straży Granicznej niezbędnych dla wykonania Koncepcji....", zatwierdzony przez Komendanta Głównego Straży Granicznej w dniu 12 stycznia 2004 r.
§  2.
1.
Kierownicy jednostek organizacyjnych Komendy Głównej Straży Granicznej, odpowiedzialni za wykonanie zadań, o których mowa w § 1 ust. 1, przekazują do Biura Współpracy Międzynarodowej i Integracji Europejskiej Komendy Głównej Straży Granicznej informacje o stanie ich realizacji systematycznie co kwartał, do 17 dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, poprzez wypełnienie odpowiednich rubryk tabeli - "Informacja nt. stanu dostosowania Straży Granicznej do standardów określonych przez dorobek prawny Schengen", stanowiącej załącznik do decyzji.
2.
Dyrektor Biura Współpracy Międzynarodowej i Integracji Europejskiej Komendy Głównej Straży Granicznej przedkłada Komendantowi Głównemu Straży Granicznej, na podstawie informacji uzyskanych w trybie ust. 1, zbiorczy materiał na temat stanu dostosowania Straży Granicznej do standardów określonych przez dorobek prawny Schengen do 27 dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału.
§  3.
W uzasadnionych przypadkach, a w szczególności, w celu terminowego opracowania materiałów związanych z przygotowaniem misji monitorujących ekspertów Unii Europejskiej w Polsce, Dyrektor Biura Współpracy Międzynarodowej i Integracji Europejskiej Komendy Głównej Straży Granicznej, może, za zgodą Komendanta Głównego Straży Granicznej, wystąpić do kierowników jednostek, o których mowa w § 2 ust. 1, o przekazanie:
1)
informacji, o których mowa w § 2 ust. 1, w innym terminie;
2)
innych informacji niż te, o których mowa w pkt 1.
§  4.
Kierownicy jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 2 ust. 1, w terminie do dnia 4 czerwca 2004 r. wyznaczą, spośród podległych im funkcjonariuszy lub pracowników, osobę lub osoby odpowiedzialne za opracowywanie informacji, o których mowa w § 2 ust. 1, i przekażą dane tych osób (imię, nazwisko, stopień i stanowisko służbowe) do Biura Współpracy Międzynarodowej i Integracji Europejskiej Komendy Głównej Straży Granicznej.
§  5.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJA

nt. stanu dostosowania Straży Granicznej do standardów określonych przez dorobek prawny Schengen

stan na dzień .........r.

ZadanieJednostka odpowiedzialna za monitorowanieTerminowość realizacji1Stan realizacji2
ROZWÓJ INFRASTRUKTURY ORAZ ZAKUPY WYPOSAŻENIA
Budowa i modernizacja obiektów infrastruktury granicznejBTiZ

ZG

1. Budowa nowych granicznych jednostek organizacyjnych SG oraz

nowych siedzib dla jednostek istniejących w ramach "Planu

budowy i włączania strażnic SG w system ochrony wschodniego

odcinka granicy państwowej w latach 1997-2002" ;

2. Budowa nowych granicznych jednostek organizacyjnych SG oraz

nowych siedzib dla jednostek istniejących poza "Planem...", w

tym z wykorzystaniem środków z Funduszu Schengen i Norweskiego

Mechanizmu Finansowego;

3. Prace remontowe i modernizacyjne oraz rozbudowa terenowych

jednostek organizacyjnych;

4. Otwieranie nowych przejść granicznych, których obiekty

znajdują się na terytorium państwa sąsiedniego.

Uzupełnienie sieci aresztów i izb krótkotrwałych zatrzymańZOŚ

BTiZ

1. Budowa nowych aresztów w celu wydalenia i izb krótkotrwałych

zatrzymań ze środków budżetowych i współfinansowanych w

ramach Funduszu Schengen.

2. Prace remontowe i modernizacyjne.

Dostosowywanie portów morskich i lotniczych do wymogów UE/Schengen, w tym rozdział pasażerów według standardów SchengenZG, BTiZ,

BKiSz

W odniesieniu do portów lotniczych: Warszawa-Okęcie, Kraków-Balice, Gdańsk-Rębiechowo oraz portów morskich: Świnoujście, Gdańsk-Nowy Port, Gdynia:

1) realizacja zadań związanych z rozdziałem pasażerów na

Schengen/non-Schengen;

2) stan etatowy i faktyczny funkcjonariuszy SG;

3) wyposażenie w sprzęt kontroli granicznej: pierwszej i drugiej

linii.

Rozbudowa infrastruktury teleinformatycznej łącznościowejBŁiI,

BTiZ

1. Budowa systemów awaryjnego zasilania.

2. Instalacja lokalnych sieci radiowych.

3. Utrzymanie i rozwój sieci teleinformatycznej.

4. Wdrożenie Centralnej Bazy Danych.

5. Podłączanie kolejnych gpk do systemu "Pobyt".

6. Uzupełnienie jednostek organizacyjnych SG w sprzęt radiowy

oraz budowa systemu TETRA.

Zakup wyposażenia technicznego do ochrony granicy państwowejBTiZ

BŁiI

1. Zakup i eksploatacja:

- jednostek pływających,

- statków powietrznych,

- środków transportu;

2. Zakup samochodów ze sprzętem termowizyjnym.

3. Zakup ręcznych kamer termowizyjnych.

4. Zakup 5 SOL na śmigłowce.

5. Zakup komputerów klasy TEMPEST.

6. Sprzęt techniki specjalnej (w tym sprzęt dla grup

dochodzeniowo-śledczych, walizki oględzinowe, sprzęt

fotograficzny, itp.).

7. Unowocześnianie uzbrojenia oraz wyposażenia osobistego (hełmy

i kamizelki kuloodporne).

8. Zakupy umundurowania (w tym specjalistycznego).

Uruchomienie stacjonarnego i mobilnego systemu obserwacji granicy lądowejBŁiI1. Aktualny stan realizacji zadania.

2. Zadania pozostające do realizacji.

3. Ewentualne opóźnienia, ich przyczyny oraz działania podjęte w

celu ich usunięcia.

Budowa systemu radiolokacyjnego dozoru polskich obszarów morskichBŁiI

ZG

1. Aktualny stan realizacji zadania.

2. Zadania pozostające do realizacji.

3. Ewentualne opóźnienia, ich przyczyny oraz działania podjęte w

celu ich usunięcia.

Uzupełnienie wyposażenia i sprzętu do kontroli ruchu granicznegoBTiZ

BŁiI

1. Zakupy sprzętu do kontroli ruchu granicznego.

2. Sprzęt pozyskany od organów odpowiedzialnych za utrzymanie

przejść granicznych.

3. Sprzęt zakupiony przy wykorzystaniu środków finansowych UE (w

tym w ramach Funduszu Schengen i Norweskiego Mechanizmu

Finansowego).

4. Wykorzystywany przez SG sprzęt należący do innych organów

administracji państwowej (Policja, służby celne itp.).

5. Sprzęt zakupiony za środki ze źródeł zagranicznych innych niż

Phare (w tym darowizny od partnerów zagranicznych).

KADRY I SZKOLENIE
Uzupełnienie obsad etatowych w jednostkach organizacyjnych Straży GranicznejBKiSz

BF, BTiZ, BŁiI

1. Informacja nt. realizacji "Harmonogramu uzawodowienia Straży

Granicznej w latach 2003-2006".

2. Wydatki osobowe na osoby nowo przyjmowane do służby i zakup

pierwszego wyposażenia oraz inne wydatki rzeczowe.

Prowadzenie szkoleń i doskonalenia zawodowego funkcjonariuszyBKiSz

BWMiIE,

LK

1. Realizacja szkoleń w ramach modelu szkolenia funkcjonariuszy

SG.

2. Szkolenia realizowane przy wykorzystaniu środków finansowych

UE (Twinning, Transition Facility, Phare Regional Drug

Enforcement Project).

3. Inne szkolenia realizowane we współpracy z partnerami

zagranicznymi.

4. Szkolenia specjalistyczne (np. dla techników kryminalistyki).

5. Szkolenia językowe.

ZMIANY REORGANIZACYJNE I STRUKTURALNE
Ilość granicznych jednostek organizacyjnychZGIlość granicznych placówek kontrolnych, strażnic, dywizjonów według podziału na granicę wewnętrzną i zewnętrzną.
Dokonanie oceny i typowania infrastruktury org-tech niezbędnej w dalszym ciągu na granicy wewnętrznejZG, BTiZ1. Wyniki analizy materiałów opracowanych przez Komendantów OSG w

ww. zakresie i realizacja wniosków wynikających z powyższej

analizy;

2. Działania związane z przygotowaniem i realizacją harmonogramu

modernizacji budynków na przyszłej granicy wewnętrznej UE.

Dostosowanie SG do współpracy z Europolem i EURODACZOŚ1. Działania podjęte przez SG w celu realizacji umowy o

współpracy w zwalczaniu przestępczości w ramach współpracy z

EUROPOL-em;

2. Szkolenia dla funkcjonariuszy SG w związku z realizacją zadań

wynikających ze współpracy z Europol-em;

3. Postęp prac prawno-organizacyjnych podejmowanych przez SG w

związku z udziałem w systemie EURODAC i realizacja zadań

wynikających z Konwencji "Dublin II".

Wdrożenie analizy kryminalnej i analizy ryzykaZOŚ

BKiSz

Pełnomocnik KGSG ds. AR

Realizacja zadań określonych w harmonogramie realizacji "Programu wdrażania analizy kryminalnej w jednostkach organizacyjnych w SG", "Programu wdrażania analizy ryzyka w SG".
ZWALCZANIE NIELEGALNEJ MIGRACJI ORAZ INNYCH FORM PRZESTĘPCZOŚCI GRANICZNEJ
Wydalanie i konwojowanie cudzoziemców przebywających nielegalnie na terytorium RPZOŚ1. Ilość konwojów oraz ilość osób wydalonych w lotach rejsowych i

czarterowych.

2. Koszt zakupu biletów lotniczych.

3. Stan współpracy z właściwymi służbami Państw Członkowskich UE

w zakresie pomocy przy organizowaniu i przeprowadzaniu

konwojów w celu wydalenia.

Zwalczanie przestępczości w zakresie pozostającym we właściwości SGZOŚ1. Realizacja przez SG zadań związanych z wdrażaniem Paktu

Przedakcesyjnego w zakresie zwalczania przestępczości

zorganizowanej.

2. Udział SG we wdrażaniu Planu Przedakcesyjnego w zakresie

zwalczania przestępczości zorganizowanej i Krajowym Programie

Przeciwdziałania Narkomanii, w tym realizacja przez jednostki

SG planów przedsięwzięć w zakresie zwalczania przestępczości

związanej z przemytem narkotyków i substancji psychotropowych.

3. Przeciwdziałanie wjazdom cudzoziemców nie spełniających

warunków określonych w ustawie o cudzoziemcach.

4. Informacja nt. wykrywania i zapobiegania nielegalnej migracji,

przez jednostki organizacyjne SG.

WIZY WYDAWANE NA GRANICACH
Ilość wiz wydawanych na granicachZGIlość wiz wydawanych na granicach, z podziałem na obywatelstwa, kategorie wiz i odcinki granicy z poszczególnymi państwami i porty lotnicze/morskie.
WSPÓŁPRACA KRAJOWA I ZAGRANICZNA
Doprecyzowanie i uszczegółowienie współpracy ze służbami celnymi na granicy zewnętrznejZG, ZOŚPraktyczna realizacja współpracy ze Służbą Celną (wspólne akcje, wymiana informacji, wzajemne wykorzystywanie sprzętu i pomieszczeń, wspólne szkolenia, itd.).
Rozwój współpracy z Policją i innymi służbami odpowiedzialnymi za poszanowanie prawaZG, ZOŚPraktyczna realizacja współpracy z Policją i innymi służbami odpowiedzialnymi za poszanowanie prawa (wspólne akcje, wymiana informacji, wspólne szkolenia, itd.).
Kontakty ze służbami granicznymi państw sąsiednichZG, ZOŚ,

BWMiIE, LK

1. Współpraca ze Służbą Graniczną Republiki Federalnej Niemiec.

2. Współpraca ze służbami granicznymi Czech, Słowacji i Litwy.

3. Współpraca ze służbami granicznymi Ukrainy, Białorusi i Rosji.

4. Powoływanie granicznych punków kontaktowych.

5. Wymiana oficerów łącznikowych/stworzenie sieci Imigracyjnych

Oficerów Łącznikowych (ILO).

Współpraca multilateralnaBWMiIE1. Współpraca Służb Granicznych Państw Grupy Wyszehradzkiej.

2. Międzynarodowa Konferencja policji Granicznych "Siofok".

3. Współpraca Służb Granicznych Państw Regionu Morza Bałtyckiego.

4. Grupa Zadaniowa ds. Zwalczania Przestępczości Zorganizowanej w

regionie Morza Bałtyckiego.

Współpraca na płaszczyźnie europejskiejZG, ZOŚ, BP,

LK, BWMiIE

1. Udział w stałych gremiach UE (grupy robocze, komitety, itd). 2. Współpraca w ramach Centrów ad hoc (oraz Agencji Zarządzania

Granicami - po jej utworzeniu).

3. Współpraca ze służbami granicznymi Państw Członkowskich UE.

DZIAŁANIA LEGISLACYJNE
Nowelizacja ustaw: o Straży Granicznej i o ochronie granicy państwowejBP1. Zakres przedmiotowych zmian.

2. Stan zaawansowania procesu legislacyjnego.

Prace nad projektami aktów wykonawczych do ustawy o SG związanych z dostosowaniem formacji do standardów SchengenBP, ZG, ZOŚ,

BKiSZ, BŁiI,

BTiZ, BF,

BWMiIE

1. Zakres przedmiotowych zmian.

2. Stan zaawansowania procesu legislacyjnego.

Obserwacja transgraniczna i pościg trans-granicznyZG, BPOpracowanie i przyjęcie rozwiązań prawnych związanych z wdrożeniem norm prawa UE dotyczących obserwacji i pościgu transgranicznego.
Zawarcie umów międzynarodowychBP, ZG, ZOŚ,

BWMiIE

1. Umowy z państwami sąsiednimi, w tym umowy o zagospodarowaniu

granicy państwowej.

2. Umowy o readmisji.

DZIAŁANIA ANTYKORUPCYJNE
Realizacja "Planu działań antykorupcyjnych w Straży Granicznej"BSWZadania zrealizowane w okresie sprawozdawczym i ich wyniki.
KOSZTY DZIAŁAŃ DOSTOSOWAWCZYCH
Finansowanie procesu dostosowania SG do standardów SchengenBF

BTiZ

BŁiI

1. Potrzeby budżetowe i budżet realizowany.

2. Wysokość wnioskowanych i uzyskanych środków celowych (w tym

środków na zabezpieczenie wkładów własnych do projektów

współfinansowanych przez UE).

3. Szczegółowa informacja o finansowaniu realizacji Strategii

Zintegrowanego Zarządzania Granicą.

1 W kolumnie trzeciej należy określić terminowość realizacji zadania w odniesieniu do Strategii Zintegrowanego Zarządzania Granicą w latach 2003-2005 i Harmonogramu realizacji zadań określonych w "Programie..." - poprzez wpisanie zwrotów: "zadanie realizowane terminowo"/, "wystąpiły opóźnienia" (wskazać przyczyny opóźnień)/ działanie realizowane na bieżąco (dotyczy zadań, dla których nie został wyznaczony termin realizacji i zadań realizowanych w sposób ciągły).

2 W kolumnie czwartej należy opisać stan realizacji poszczególnych zadań według punktów konkretyzujących poszczególne zadanie.