Metodyka szkolenia żołnierzy z przedmiotów "Kształcenie obywatelskie" oraz "Profilaktyka i dyscyplina wojskowa".
Dz.Urz.MON.2009.24.265
Akt utracił mocDECYZJA Nr 436/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 21 grudnia 2009 r.
w sprawie metodyki szkolenia żołnierzy z przedmiotów "Kształcenie obywatelskie" oraz "Profilaktyka i dyscyplina wojskowa"
Na podstawie § 1 pkt 7 lit. c-e oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), w celu określenia zasad organizacyjnych, treści, form i metod szkolenia żołnierzy w ramach przedmiotów "Kształcenie obywatelskie" oraz "Profilaktyka i dyscyplina wojskowa", ustala się, co następuje:
ZAŁĄCZNIK
METODYKA SZKOLENIA ŻOŁNIERZY Z PRZEDMIOTÓW "KSZTAŁCENIE OBYWATELSKIE" ORAZ "PROFILAKTYKA I DYSCYPLINA WOJSKOWA"
METODYKA SZKOLENIA ŻOŁNIERZY Z PRZEDMIOTÓW "KSZTAŁCENIE OBYWATELSKIE" ORAZ "PROFILAKTYKA I DYSCYPLINA WOJSKOWA"
Zgodnie z Doktryną Szkolenia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej DD/7 (sygn. szkol. 808/2006) działalność wychowawcza w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej obejmuje między innymi edukację obywatelską, profilaktyką wychowawczą i kształtowanie dyscypliny wojskowej, które są realizowane w ramach przedmiotów "Kształcenie obywatelskie" oraz "Profilaktyka i dyscyplina wojskowa", zwanych dalej szkoleniem.
Powyższe przedmioty obejmują przede wszystkim wiedzę o funkcjonowaniu państwa i jego instytucjach, polityce zagranicznej, wewnętrznej, społecznej, gospodarczej i obronnej, systemie prawnym, prawach i obowiązkach obywateli oraz żołnierzy, zasadach i sposobach ponoszenia odpowiedzialności karnej i dyscyplinarnej przez żołnierzy, a także zasadach wyróżniania żołnierzy, pododdziałów, oddziałów i instytucji wojskowych, jak również przeciwdziałaniu uzależnieniom oraz patologiom społecznym w środowisku wojskowym.
Rozdział 1
Zasadnicze cele realizacji przedmiotów "Kształcenie obywatelskie" oraz "Profilaktyka i dyscyplina wojskowa"
Zasadnicze cele realizacji przedmiotów "Kształcenie obywatelskie" oraz "Profilaktyka i dyscyplina wojskowa"
Rozdział 2
Zasady organizacyjne szkolenia z przedmiotów "Kształcenie obywatelskie" oraz "Profilaktyka i dyscyplina wojskowa"
Zasady organizacyjne szkolenia z przedmiotów "Kształcenie obywatelskie" oraz "Profilaktyka i dyscyplina wojskowa"
Rozdział 3
Działalność szkoleniowo-metodyczna
Działalność szkoleniowo-metodyczna
Rozdział 4
Tematyka zajęć
Tematyka zajęć
Rozdział 5
Ocena wyników zajęć z przedmiotów "Kształcenie obywatelskie oraz "Profilaktyka i dyscyplina wojskowa"
Ocena wyników zajęć z przedmiotów "Kształcenie obywatelskie oraz "Profilaktyka i dyscyplina wojskowa"
Załącznik Nr 1
PODZIAŁ NA PRZEDMIOTY I ROZLICZENIE GODZINOWE ZAJĘĆ PROGRAMOWYCH W PODODDZIAŁACH ZAWODOWYCH
PODZIAŁ NA PRZEDMIOTY I ROZLICZENIE GODZINOWE ZAJĘĆ PROGRAMOWYCH W PODODDZIAŁACH ZAWODOWYCH
Dział szkolenia | Przedmiot | Liczba godzin | |||||
Szkol. Podst. 3 mc. | Szkol. Specjal. 2-6 mc. | Cykl szkolenia - 3 lata | Razem | ||||
I rok | Urok | III rok | |||||
PODSTAWY WYCHOWANIA OBYWATELSKIEGO I WOJSKOWEGO | Kształcenie obywatelskie | 14 | 4-12 | 22 | 22 | 22 | 84-92 |
Profilaktyka i dyscyplina wojskowa | 12 | 6-18 | 33 | 33 | 33 | 117-129 | |
Razem | 26 | 10-30 | 55 | 55 | 55 | 201-221 |
Załącznik Nr 2
(nazwa jednostki wojskowej)
OCENA EFEKTYWNOŚCI REALIZACJI PRZEDMIOTÓW "KSZTAŁCENIE OBYWATELSKIE" ORAZ "PROFILAKTYKA I DYSCYPLINA WOJSKOWA"
1. Liczba grup szkoleniowych w pododdziałach zawodowych.
2. W korpusach kadry zawodowej poza pododdziałami:
a) oficerów,
b) podoficerów zawodowych,
c) grup łączonych.
3. Liczba prowadzących zajęcia, w tym:
1) dowódców pododdziałów;
2) kadry korpusu wychowawczego;
3) psychologów wojskowych i innych osób zatrudnionych w strukturach wychowawczych;
4) pozostałych oficerów, w tym kierowniczej kadry jednostki wojskowej;
5) podoficerów zawodowych.
4. Ocena frekwencji podczas zajęć z przedmiotu:
1) "Kształcenie obywatelskie";
2) "Profilaktyka i dyscyplina wojskowa".
5. Oceny uzyskane za realizację kształcenia obywatelskiego otrzymane w czasie inspekcji oraz kontroli kompleksowych i problemowych.
6. Opisowa ocena poziomu wiedzy ustalona przez prowadzących zajęcia z przedmiotu "Kształcenie obywatelskie".
7. Oceny uzyskane w czasie:
1) inspekcji oraz kontroli kompleksowych i problemowych ze sprawdzianów z problematyki dotyczącej dyscypliny żołnierzy w pododdziałach oraz w poszczególnych korpusach kadry zawodowej, w tym wśród przełożonych i rzeczników dyscyplinarnych;
2) sprawdzianu poziomu wiedzy (testu) z przepisów dotyczących dyscypliny wojskowej realizowanego w jednostce wojskowej.
8. Suma środków finansowych przeznaczonych na zakup literatury, materiałów i usług dotyczących szkolenia.
9. Rodzaje pozaaudytoryjnych form zajęć,
10. Działalność szkoleniowo-metodyczna realizowana z prowadzącymi zajęcia:
1) liczba przeprowadzonych narad szkoleniowo-metodycznych, ich tematyka oraz liczba uczestników;
2) realizacja instruktaży dla prowadzących zajęcia.
11. Efekty i wnioski wynikające z realizacji zajęć.
12. Propozycje w zakresie organizacji i tematyki zajęć.
.......................................................
(dowódca jednostki wojskowej)