Metody i formy wykonywania zadań związanych z pobytem osób zatrzymanych lub doprowadzonych w pokoju przejściowym.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2012.30

Akt obowiązujący
Wersja od: 25 lipca 2020 r.

ZARZĄDZENIE Nr 125
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 12 czerwca 2012 r.
w sprawie metod i form wykonywania zadań związanych z pobytem osób zatrzymanych lub doprowadzonych w pokoju przejściowym

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687, Nr 217, poz. 1280 i Nr 230, poz. 1371 oraz z 2012 r. poz. 627) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1.

Przepisy ogólne

§  1. 
Zarządzenie określa metody i formy wykonywania zadań związanych z pobytem osób zatrzymanych lub doprowadzonych w pokoju przejściowym, zwanym dalej "pokojem".
§  2. 
Pokój może być zorganizowany w jednostce organizacyjnej Policji, w której służbę pełni dyżurny, zwanej dalej "jednostką".
§  3. 
1. 
Do zadań związanych z pobytem w pokoju osób zatrzymanych lub doprowadzonych należy w szczególności kontrola zachowania osoby umieszczonej w pokoju, zwana dalej "kontrolą".
2. 
Kontrolę przeprowadza policjant wyznaczony przez kierownika jednostki, a w przypadku nieobecności kierownika policjant wyznaczony przez dyżurnego tej jednostki.
3. 
W szczególnie uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki może do przeprowadzenia kontroli wyznaczyć dodatkowo jednego lub więcej policjantów.
§  4. 
1. 
Kierownik jednostki może kierować pracowników jednostki do wykonywania zadań związanych z obsługą oraz prawidłowym funkcjonowaniem pokoju.
2. 
Do zadań, o których mowa w ust. 1, wykonywanych przez pracownika należy:
1)
obsługa urządzeń monitorujących, z wyjątkiem służących do obserwowania i rejestrowania obrazu - w przypadku, gdy pokój został wyposażony w takie urządzenia;
2)
utrzymywanie pokoju i jego wyposażenia w czystości i wymaganym stanie sanitarnym;
3)
przeprowadzanie przeglądu wyposażenia pokoju oraz poprawności działania znajdujących się w nim urządzeń, w tym urządzeń wpływających na poziom bezpieczeństwa osób przebywających w pokoju;
4)
zgłaszanie nieprawidłowości dotyczących funkcjonowania pokoju policjantowi, o którym mowa w § 3 ust. 2, lub policjantowi, o którym mowa w § 5 ust. 1, lub dyżurnemu jednostki;
5)
wykonywanie innych zadań, zleconych przez kierownika jednostki lub osobę przez niego wyznaczoną.
§  5. 
1. 
Kierownik jednostki lub wyznaczony przez niego policjant sprawuje nadzór nad prawidłowym wykonywaniem zadań związanych z pobytem w pokoju osób zatrzymanych lub doprowadzonych.
2. 
Komórki organizacyjne komend wojewódzkich (Stołecznej) Policji właściwe do spraw konwojowych koordynują i nadzorują wykonywanie zadań związanych z pobytem w pokoju osób zatrzymanych lub doprowadzonych.

Rozdział  2.

Bezpieczeństwo pobytu osób zatrzymanych lub doprowadzonych w pokoju oraz kontrola ich zachowania

§  6. 
1. 
Do pokoju nie wolno wnosić przedmiotów, których użycie może stanowić groźbę zamachu na życie lub zdrowie człowieka.
2. 
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do policjanta, posiadającego środki przymusu bezpośredniego lub broń palną, wchodzącego do pokoju w celu wykonania czynności służbowych z udziałem osoby zatrzymanej lub doprowadzonej.
3. 
Do pokoju nie mogą wchodzić pracownicy podczas pobytu w nim osoby zatrzymanej lub doprowadzonej.
4. 
Policjanci lub pracownicy wykonujący zadania w pokoju są obowiązani do zachowania szczególnej ostrożności w celu niedopuszczenia do:
1)
zdarzenia z udziałem osoby zatrzymanej lub doprowadzonej, w wyniku którego może nastąpić śmierć, ucieczka lub zamach w celu uwolnienia tej osoby albo zamach na życie lub zdrowie człowieka, skutkujący jego hospitalizacją, zwanego dalej "wydarzeniem nadzwyczajnym";
2)
innego zagrożenia prawidłowego funkcjonowania pokoju.
§  7. 
1. 
Policjantom wykonującym czynności służbowe z udziałem osoby zatrzymanej lub doprowadzonej zabrania się:
1)
pozostawiania osoby zatrzymanej lub doprowadzonej bez nadzoru;
2)
udzielania osobom nieuprawnionym informacji o osobach zatrzymanych lub doprowadzonych;
3)
wpuszczania do pokoju osób nieuprawnionych, których pobyt nie stanowi realizacji zadań, wynikających z niniejszego zarządzenia lub odrębnych przepisów.
2. 
Przepis ust. 1 pkt 2-3 stosuje się odpowiednio do pracowników.
§  8. 
1. 
Drzwi do pokoju, w którym przebywa osoba zatrzymana lub doprowadzona, powinny być otwierane tylko w razie uzasadnionej potrzeby, na czas niezbędny do wykonania zadań służbowych.
2. 
Każdorazowo przed otworzeniem drzwi pokoju, w którym przebywa osoba zatrzymana lub doprowadzona, policjant jest obowiązany sprawdzić przez wizjer lub przez kratę stalową zachowanie tej osoby.
3. 
Otworzenie drzwi pokoju wraz ze zwolnieniem łańcucha zabezpieczającego następuje w obecności innego policjanta, po uprzednim powiadomieniu dyżurnego jednostki.
4. 
Przepisu ust. 3 nie stosuje się w przypadku bezpośredniego zagrożenia życia osoby zatrzymanej lub doprowadzonej pod warunkiem uprzedniego uruchomienia instalacji alarmowej.
§  9. 
1. 
Policjant, o którym mowa w § 3 ust. 2, przechowuje klucze do zamków drzwi, o których mowa w § 8 ust. 1.
2. 
Zabrania się przekazywania kluczy osobom nieuprawnionym, pozostawiania kluczy bez nadzoru lub w zamkach drzwi.
§  10. 
1. 
Policjant, o którym mowa w § 3 ust. 2, obowiązany jest przeprowadzać kontrolę na bieżąco, przez wizjer lub kratę stalową drzwi pokoju.
2. 
Kontrolę przeprowadza się nie rzadziej niż co 30 minut.
3. 
W przypadku, gdy do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa osób zatrzymanych lub doprowadzonych wykorzystywane są działające w systemie całodobowym urządzenia monitorujące, służące do obserwowania i rejestrowania obrazu, kontrola przeprowadzana jest nie rzadziej niż co 60 minut.
4. 
W przypadku wykonywania czynności służbowych z udziałem osoby zatrzymanej lub doprowadzonej kontrolę przeprowadza policjant wykonujący te czynności. O rozpoczęciu i zakończeniu tych czynności policjant ma obowiązek poinformować policjanta, o którym mowa w § 3 ust. 2.
§  11. 
Do obowiązków policjanta, o którym mowa w § 3 ust. 2, należy w szczególności:
1)
bezzwłoczne zapoznanie osoby zatrzymanej lub doprowadzonej z regulaminem pobytu osób w pokoju przejściowym oraz przedłożenie tej osobie do podpisu karty zapoznania z regulaminem, której wzór określa załącznik nr 1 do zarządzenia;
2)
poinformowanie osoby zatrzymanej lub doprowadzonej o wyposażeniu pokoju w urządzenia monitorujące, w tym służące również do obserwowania i rejestrowania obrazu - w przypadku, gdy pokój został wyposażony w takie urządzenia;
3)
przyjęcie depozytu w obecności policjanta wykonującego doprowadzenie lub konwój i wypełnienie kwitu depozytowego, którego wzór określa załącznik nr 2 do zarządzenia;
4)
przedłożenie kwitu depozytowego do podpisu osobie zatrzymanej lub doprowadzonej przyjmowanej do pokoju oraz wykonującemu doprowadzenie lub konwój;
5)
złożenie depozytu w miejscu wskazanym przez kierownika jednostki lub osobę przez niego upoważnioną;
6)
informowanie o zwolnieniu pokoju pracownika, odpowiedzialnego za wykonywanie zadań, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 2-3;
7)
niezwłoczne informowanie dyżurnego jednostki o wydarzeniu nadzwyczajnym lub innym zdarzeniu stanowiącym zagrożenie dla porządku lub bezpieczeństwa osób zatrzymanych lub doprowadzonych;
8)
przyjmowanie i terminowe zwalnianie osoby zatrzymanej lub doprowadzonej;
9) 1
 sprawdzenie prewencyjne osoby zatrzymanej lub doprowadzonej w przypadkach, o których mowa w § 14 ust. 1;
10)
przyjmowanie zgłoszeń o złym stanie zdrowia osoby zatrzymanej lub doprowadzonej oraz niezwłoczne informowanie o tym dyżurnego jednostki;
11)
niezwłoczne informowanie dyżurnego jednostki o konieczności poddania badaniom lekarskim osoby zatrzymanej lub doprowadzonej w przypadku podejrzenia, że jest ona chora zakaźnie lub zakażona;
12)
niezwłoczne informowanie dyżurnego jednostki lub policjanta, w którego dyspozycji pozostaje osoba zatrzymana lub doprowadzona, o wynikającej z decyzji lekarza konieczności jej zwolnienia oraz uzgodnienie dalszego trybu postępowania z tą osobą;
13)
niezwłoczne informowanie kierownika jednostki lub osoby przez niego upoważnionej, a podczas ich nieobecności dyżurnego jednostki o konieczności zastosowania kaftana bezpieczeństwa lub pasów obezwładniających;
14)
niezwłoczne informowanie osoby, o której mowa w § 5 ust. 1, o stwierdzonych nieprawidłowościach w wyposażeniu i zabezpieczeniu technicznym pokoju oraz o innych nieprawidłowościach mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa przebywających w nim osób;
15)
wydawanie leków i nadzorowanie ich zażywania przez osobę zatrzymaną lub doprowadzoną w przypadku, gdy wynika to z zaleceń lekarza.
§  12. 
Przyjęcie do pokoju i zwolnienie z niego osoby zatrzymanej lub doprowadzonej, przyczynę jej umieszczenia, nazwisko policjanta, w którego dyspozycji pozostaje ta osoba, kontrolę jej zachowania, czynności, o których mowa w § 10 ust. 2-4, § 11, § 14 - 16 oraz inne istotne okoliczności policjant, o którym mowa w § 3 ust. 2, dokumentuje w formie określonej przez kierownika jednostki.
§  13. 
1. 
W przypadku śmierci osoby zatrzymanej lub doprowadzonej policjant, o którym mowa w § 3 ust. 2, uzgadnia z prokuratorem, prowadzącym postępowanie w sprawie śmierci tej osoby, sposób postępowania z jej depozytem.
2. 
W przypadku ucieczki z pokoju osoby zatrzymanej lub doprowadzonej policjant, o którym mowa w § 3 ust. 2, uzgadnia tryb postępowania z jej depozytem z policjantem, o którym mowa w § 5 ust. 1.

Rozdział  3.

Sprawdzenie prewencyjne osób oraz kontrola pomieszczeń  2

§  14.  3
1. 
Policjant, o którym mowa w § 3 ust. 2, jest obowiązany dokonać sprawdzenia prewencyjnego odpowiednio osoby zatrzymanej lub doprowadzonej:
1)
przed przyjęciem jej do pokoju lub zwolnieniem;
2)
po opuszczeniu przez nią pokoju i przed wprowadzeniem do niego;
3)
w przypadku zaginięcia elementu wyposażenia pokoju;
4)
w innych sytuacjach uzasadnionych okolicznościami oraz względami bezpieczeństwa.
2. 
Ujawnione przedmioty należy wpisać do kwitu depozytowego z oznaczeniem ich cech indywidualnych.
3. 
W przypadku ujawnienia przedmiotów mogących stanowić dowód w sprawie należy niezwłocznie powiadomić policjanta, w którego dyspozycji pozostaje osoba zatrzymana lub doprowadzona i uzgodnić z nim dalszy sposób postępowania z tymi przedmiotami.
§  15. 
1. 
Policjant, o którym mowa w § 3 ust. 2, lub pracownik, o którym mowa w § 4 ust. 1, obowiązany jest do przeglądu wyposażenia pokoju w celu stwierdzenia poprawności działania znajdujących się w nim urządzeń, w tym urządzeń wpływających na poziom bezpieczeństwa osób przebywających w pokoju. Przegląd przeprowadza się podczas każdej zmiany służby oraz w innych przypadkach uzasadnionych względami bezpieczeństwa.
2. 
Przegląd, o którym mowa w ust. 1, polega na sprawdzeniu stanu siatek, krat, okien, drzwi, podłóg, ścian, sufitów, oświetlenia, instalacji przyzywowej lub alarmowej i pozostałego wyposażenia pokoju w celu stwierdzenia czy nie noszą one oznak uszkodzeń lub zmian wskazujących na przygotowywanie ucieczki lub zamachu.
3. 
W przypadku ujawnienia uszkodzeń lub zmian, o których mowa w ust. 2, policjant, o którym mowa w § 3 ust. 2, lub pracownik, o którym mowa w § 4 ust. 1, obowiązany jest niezwłocznie poinformować o tym policjanta, o którym mowa w § 5 ust. 1, lub dyżurnego jednostki.
4. 
Pokój, w którym stan siatek, krat, okien, drzwi, podłóg, ścian, sufitów, oświetlenia, instalacji przyzywowej lub alarmowej i pozostałego wyposażenia nosi oznaki uszkodzeń lub zmian wskazujących na przygotowywanie ucieczki lub zamachu, podlega wyłączeniu z użytkowania do czasu usunięcia tych uszkodzeń lub zmian, jeżeli mogłyby one stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa osób przebywających w tym pokoju lub ułatwić im ucieczkę.
5.  4
 W przypadku zaginięcia przedmiotów stanowiących wyposażenie pokoju policjant, o którym mowa w § 3 ust. 2, obowiązany jest niezwłocznie dokonać sprawdzenia prewencyjnego osób zatrzymanych lub doprowadzonych, przeprowadzić szczegółowy przegląd pokoju oraz przedsięwziąć czynności mające na celu odnalezienie zaginionych przedmiotów.
6. 
Jeżeli w pokoju przebywa osoba zatrzymana lub doprowadzona, przeglądu, o którym mowa w ust. 1, dokonuje policjant.

Rozdział  4.

Sposób postępowania w przypadku wydarzenia nadzwyczajnego

§  16. 
1. 
Policjant, o którym mowa w § 3 ust. 2 oraz w § 10 ust. 4, odpowiednio do rodzaju zagrożenia podejmuje przedsięwzięcia w celu zapobieżenia wydarzeniu nadzwyczajnemu, zwane dalej "wzmożonymi środkami ostrożności".
2. 
Wzmożone środki ostrożności polegają na użyciu środków przymusu bezpośredniego w postaci:
1)
siły fizycznej;
2)
kajdanek;
3)
pasów obezwładniających;
4)
kaftana bezpieczeństwa.
3. 
Użycie środków przymusu bezpośredniego następuje na zasadach i w przypadkach określonych w przepisach w sprawie użycia środków przymusu bezpośredniego.
4. 
Policjant, o którym mowa w § 3 ust. 2 lub § 10 ust. 4, niezwłocznie informuje o zastosowaniu wzmożonych środków ostrożności policjanta, o którym mowa w § 5 ust. 1, a pod jego nieobecność dyżurnego jednostki.
§  17.  5
1. 
W przypadku wydarzenia nadzwyczajnego policjant, który je ujawnił, jest obowiązany do niezwłocznego podjęcia działań zmierzających do ograniczenia skutków wydarzenia nadzwyczajnego, w szczególności do:
1)
uruchomienia instalacji alarmowej;
2)
udzielenia pierwszej pomocy, jeżeli zachodzi taka potrzeba;
3)
zabezpieczenia miejsca wydarzenia nadzwyczajnego;
4)
poinformowania o wydarzeniu nadzwyczajnym dyżurnego jednostki;
5)
sporządzenia notatki urzędowej o przebiegu wydarzenia nadzwyczajnego i przekazania jej odpowiednio bezpośredniemu przełożonemu lub dyżurnemu jednostki.
2. 
W przypadku gdy pokój został wyposażony w urządzenia monitorujące policjant, o którym mowa w § 5 ust. 1, jest obowiązany do niezwłocznego zabezpieczenia materiału pochodzącego z zapisu tych urządzeń.
3. 
Kopię notatki, o której mowa w ust. 1 pkt 5, dyżurny jednostki przesyła niezwłocznie do właściwej do spraw konwojowych komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji.
4. 
Kierownik właściwej do spraw konwojowych komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji, po zapoznaniu się z kopią notatki, o której mowa w ust. 1 pkt 5, przesyła ją niezwłocznie do właściwej do spraw konwojowych komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji.
§  18.  6
1. 
Przyczyny i okoliczności wydarzenia nadzwyczajnego są wyjaśniane przez policjantów wyznaczonych przez kierownika jednostki.
2. 
Policjanci, o których mowa w ust. 1, sporządzają na podstawie uzyskanych informacji meldunek o przebiegu wydarzenia nadzwyczajnego, który przesyła się w terminie 7 dni od dnia tego wydarzenia do właściwej do spraw konwojowych komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji.
3. 
Meldunek, o którym mowa w ust. 2, powinien zawierać w szczególności następujące informacje:
1)
nazwę jednostki, na obszarze właściwości której doszło do wydarzenia nadzwyczajnego;
2)
stopień, imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe kierownika jednostki lub wyznaczonego przez niego policjanta sprawującego nadzór nad realizacją zadań związanych z funkcjonowaniem pokoju w jednostce, na obszarze właściwości której doszło do wydarzenia nadzwyczajnego;
3)
czas, miejsce oraz rodzaj wydarzenia nadzwyczajnego;
4)
opis sposobu nadzoru nad:
a)
realizacją zadań związanych z funkcjonowaniem pokoi w jednostce, na obszarze właściwości której doszło do wydarzenia nadzwyczajnego,
b)
pełnioną służbą w pokoju przez bezpośrednich przełożonych policjantów wykonujących te zadania;
5)
stopień, imię i nazwisko, stanowisko służbowe oraz staż służby policjantów, o których mowa w § 3 ust. 2 oraz § 10 ust. 4, wykonujących zadania służbowe w czasie, w którym doszło do wydarzenia nadzwyczajnego;
6)
dane personalne osoby lub osób uczestniczących w wydarzeniu nadzwyczajnym;
7)
szczegółowy opis przebiegu i skutków wydarzenia nadzwyczajnego;
8)
opis czynności podjętych po wydarzeniu nadzwyczajnym oraz dane personalne osób uczestniczących w tych czynnościach;
9)
wskazanie naruszonych przepisów prawa;
10)
opis planowanych przedsięwzięć zmierzających do wyeliminowania możliwości wystąpienia podobnych wydarzeń nadzwyczajnych.
§  18a.  7
1. 
Przyczyny i okoliczności wydarzenia nadzwyczajnego są analizowane przez policjantów właściwej do spraw konwojowych komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji, wyznaczonych przez kierownika tej komórki organizacyjnej.
2. 
Policjanci, o których mowa w ust. 1, są obowiązani opracować, na podstawie zgromadzonych materiałów, w szczególności informacji zawartych w meldunku, analizę przyczyn i okoliczności wydarzenia nadzwyczajnego.
3. 
Analiza przyczyn i okoliczności wydarzenia nadzwyczajnego powinna zawierać w szczególności:
1)
informacje zawarte w meldunku;
2)
ocenę przyczyn i okoliczności wydarzenia nadzwyczajnego;
3)
informacje o zrealizowanych przez właściwą do spraw konwojowych komórkę organizacyjną komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji zadaniach w zakresie koordynacji i nadzoru nad pełnieniem służby w pokoju;
4)
wnioski i propozycje rozwiązań zmierzających do wyeliminowania możliwości wystąpienia podobnych wydarzeń nadzwyczajnych.
4. 
Analizę przyczyn i okoliczności wydarzenia nadzwyczajnego przedkłada się do akceptacji komendantowi wojewódzkiemu (Stołecznemu) Policji lub jego zastępcy, przed upływem 14 dni od dnia wydarzenia nadzwyczajnego.
5. 
Kopię zaakceptowanej analizy przyczyn i okoliczności wydarzenia nadzwyczajnego niezwłocznie przesyła się do:
1)
właściwej do spraw konwojowych komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji;
2)
właściwej do spraw kontroli komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji;
3)
jednostki, na obszarze właściwości której doszło do wydarzenia nadzwyczajnego.
6. 
W terminie do 2 miesięcy od dnia wydarzenia nadzwyczajnego, kierownik właściwej do spraw konwojowych komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji przesyła do właściwej do spraw konwojowych komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji meldunek uzupełniający do analizy, dotyczący sposobu realizacji zawartych w niej wniosków i zaleceń.

Rozdział  5.

Przepis końcowy

§  19. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu podpisania.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

KARTA ZAPOZNANIA

z regulaminem pobytu osób w pokoju przejściowym

L.p.Nazwisko i imięData i godzinaPodpisL.p.Nazwisko i imięData i godzinaPodpis

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

grafika

1 § 11 pkt 9 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 17 z dnia 8 lipca 2020 r. (Dz.Urz.KGP.2020.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 lipca 2020 r.
2 Rozdział 3 tytuł zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 17 z dnia 8 lipca 2020 r. (Dz.Urz.KGP.2020.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 lipca 2020 r.
3 § 14 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 17 z dnia 8 lipca 2020 r. (Dz.Urz.KGP.2020.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 lipca 2020 r.
4 § 15 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 17 z dnia 8 lipca 2020 r. (Dz.Urz.KGP.2020.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 lipca 2020 r.
5 § 17 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 31 z dnia 20 lutego 2018 r. (Dz.Urz.KGP.2018.39) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 marca 2018 r.
6 § 18 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 31 z dnia 20 lutego 2018 r. (Dz.Urz.KGP.2018.39) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 marca 2018 r.
7 § 18a dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 31 z dnia 20 lutego 2018 r. (Dz.Urz.KGP.2018.39) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 marca 2018 r.