Metody i formy wykonywania zadań z użyciem psów służbowych w Policji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2022.225

Akt obowiązujący
Wersja od: 11 października 2022 r.

ZARZĄDZENIE Nr 91
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 4 października 2022 r.
w sprawie metod i form wykonywania zadań z użyciem psów służbowych w Policji

Na podstawie art. 5 ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2021 r. poz. 1882, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
1. 
Zarządzenie określa:
1)
kryteria zdrowotne i użytkowe doboru psów do realizacji zadań w Policji;
2)
sposób szkolenia przewodników psów służbowych i kandydatów na przewodników psów służbowych oraz szkolenia psów służbowych;
3)
sposób doskonalenia i testowania sprawności użytkowej psów służbowych;
4)
sposób organizacji używania psów służbowych, w tym wykonywanie zadań przez przewodników psów służbowych;
5)
tryb i sposób przekazywania psów służbowych między jednostkami organizacyjnymi Policji;
6)
sposób prowadzenia ewidencji psów służbowych;
7)
tryb i sposób współpracy między jednostkami organizacyjnymi Policji w trakcie realizacji nadzoru nad sprawowaniem opieki nad psami służbowymi;
8)
tryb i sposób sprawowania nadzoru nad realizacją zadań z zakresu kynologii policyjnej;
9)
wzory dokumentów stosowanych w tych sprawach.
2. 
Przepisy zarządzenia dotyczące komendanta wojewódzkiego Policji i komendy wojewódzkiej Policji stosuje się odpowiednio do:
1)
Komendanta Głównego Policji lub upoważnionego przez niego dyrektora biura Komendy Głównej Policji oraz Komendy Głównej Policji;
2)
dyrektora Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji i Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji;
3)
Dowódcy Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji "BOA", zwanego dalej "Dowódcą BOA" i Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji "BOA", zwanego dalej "BOA";
4)
Komendanta Stołecznego Policji i Komendy Stołecznej Policji.
§  2. 
Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1)
ustawa - ustawę z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji;
2)
rozporządzenie - rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie psów służbowych i koni służbowych w Policji (Dz. U. z 2021 r. poz. 2467);
3)
atest - dokument potwierdzający zdolność psa służbowego do wykonywania zadań, do których został wyszkolony;
4)
cywilny instruktor - osobę posiadającą umiejętności do prowadzenia zajęć z zakresu szkolenia psów potwierdzone zaświadczeniem o ukończeniu kursu "treser psów" lub innym dokumentem potwierdzającym posiadanie kwalifikacji zawodowych "treser psów";
5)
czas na obsługę psa - czas, który przyznaje się opiekunowi psa służbowego na każdego przydzielonego psa w ramach pełnionej służby, a także w dniu wolnym od służby;
6)
czasowy opiekun psa - osobę, o której mowa w art. 145v ust. 4 ustawy;
7)
doskonalenie sprawności użytkowej psa - ćwiczenia mające na celu podwyższanie lub utrzymywanie sprawności użytkowej psa;
8)
indywidualne szkolenie psa - szkolenie psa przez przewodnika lub pracownika Policji, realizowane pod nadzorem szkoły w jednostce organizacyjnej Policji, w której pełni służbę lub jest zatrudniony, lub przez policyjnego instruktora szkolenia psów służbowych realizowane w szkole;
9)
kierownik zakładu - kierownik właściwego zakładu szkoły, o której mowa w § 2 pkt 2 rozporządzenia;
10)
koordynator - policjanta, o którym mowa w § 2 pkt 3 rozporządzenia;
11)
kurs - równoczesny kurs specjalistyczny i szkolenie dla opiekuna psa oraz psa służbowego, realizowany w systemie stacjonarnym w szkole na podstawie programu nauczania, lub w innej formie zatwierdzonej przez Komendanta Głównego Policji;
12)
niekorzystne warunki atmosferyczne - warunki ograniczające pracę psa, w szczególności:
a)
temperatura powietrza przekraczająca 25°C lub niższa niż -15°C,
b)
silne opady atmosferyczne,
c)
silny wiatr;
13)
opiekun psa - przewodnika, kandydata na przewodnika, pracownika Policji, o których mowa w art. 145m ustawy;
14)
obsługa psa - zespół codziennych czynności, wykonywanych w celu zapewnienia prawidłowego utrzymania zwierzęcia, zgodnie z jego fizjologią i biologią, do których zalicza się w szczególności karmienie, pielęgnację oraz wykonanie codziennych czynności porządkowych w pomieszczeniach dla psów, a także zapewnienie psu swobodnego ruchu poza kojcem;
15)
pies - psa służbowego;
16)
pies wycofany z użycia - psa służbowego wycofanego z użycia w Policji;
17)
Policyjny Instruktor Szkolenia Psów Służbowych - policjanta, posiadającego Certyfikat Policyjnego Instruktora Szkolenia Psów Służbowych;
18)
pozorant - osobę posiadającą niezbędne umiejętności do pracy podczas ćwiczeń symulacyjnych w ramach szkolenia psów;
19)
sprawność użytkowa psa - zdolność psa do wykonywania zadań, do których został wyszkolony;
20)
szkolenie psa - przygotowanie psa w ramach kursu do zadań, o których mowa w § 31;
21)
szkoła - szkołę, o której mowa w § 2 pkt 2 rozporządzenia;
22)
testowanie sprawności użytkowej psa - zespół czynności, w trakcie których dokonuje się oceny sprawności użytkowej psa w celu potwierdzenia jego umiejętności, niezbędnych do wydania atestu;
23)
warsztaty - centralne doskonalenie sprawności użytkowej psa, prowadzone w szkole w systemie stacjonarnym.

Rozdział  2

Kryteria zdrowotne i użytkowe doboru psów do realizacji zadań w Policji

§  3. 
1. 
Podstawową formą doboru psów do realizacji zadań w Policji jest centralny dobór psów do użycia w Policji realizowany przez szkołę.
2. 
Komendant szkoły jest odpowiedzialny za opracowanie założeń do centralnego doboru psów do użycia w Policji, które zatwierdza Komendant Główny Policji.
3. 
Komendant szkoły na podstawie założeń, o których mowa w ust. 2, powołuje komisję do realizacji centralnego doboru psów do użycia w Policji.
4. 
Do zadań komisji należy w szczególności:
1)
wyszukiwanie i typowanie psów do szkolenia;
2)
kwalifikowanie psów do szkolenia przez przeprowadzanie prób charakteru psa;
3)
sprawdzenie psów pod względem zdrowotnym;
4)
wycena wartości psów;
5)
elektroniczne oznakowanie zakwalifikowanych psów, z wyłączeniem sytuacji, o której mowa w § 19 ust. 2;
6)
sporządzenie zaświadczenia oraz zapewnienie sporządzenia zobowiązania przez właściciela zakwalifikowanego psa, których wzór określa załącznik nr 1 do zarządzenia;
7)
sporządzenie karty kwalifikacyjnej psa, której wzór określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
5. 
Zaświadczenie i zobowiązanie oraz kartę kwalifikacyjną psa dołącza się do protokołu zakupu psa.
§  4. 
Niezależnie od centralnego doboru psów do użycia w Policji, dobór może zostać przeprowadzony przez komendę wojewódzką Policji, zgodnie z założeniami do centralnego doboru psów do użycia w Policji.
§  5. 
Pies może pochodzić z darowizny na rzecz Policji, pod warunkiem spełnienia kryteriów określonych w § 7-16.
§  6. 
1. 
Wartość pieniężna psa jest równa:
1)
przed szkoleniem - cenie zakupu, przy czym wartość pieniężną psa darowanego określa się, biorąc za podstawę średnią cenę zakupu psów do szkolenia z trzech miesięcy poprzedzających przyjęcie darowizny;
2)
po szkoleniu - cenie zakupu psa powiększonej o 50%, przy czym ustaloną wartość pieniężną psa wpisuje się, po zakończeniu kursu szkolenia, do Książki Psa Służbowego Policji.
2. 
Wartość pieniężna psa w postępowaniu szkodowym jest wyliczana na podstawie wartości wpisanej do Książki Psa Służbowego Policji i wynosi:
1)
80% - po ukończeniu przez psa piątego roku życia;
2)
60% - po ukończeniu przez psa szóstego roku życia;
3)
40% - po ukończeniu przez psa siódmego roku życia;
4)
20% - po ukończeniu przez psa ósmego roku życia;
5)
5% - po ukończeniu przez psa dziewiątego roku życia.
§  7. 
1. 
Do szkolenia kwalifikuje się psa bez względu na płeć, w wieku od roku do dwóch lat, o budowie i szacie zgodnej z wzorcem rasy, w kondycji fizycznej i psychicznej spełniającej kryteria określone w § 7-16.
2. 
Dopuszcza się odstępstwo od wymogu wieku psa po konsultacji z przedstawicielem szkoły, w odniesieniu do psa:
1)
przeznaczonego do szkolenia w kategorii tropiącej osoby według założeń mantrailingu lub kategorii bojowej;
2)
przeznaczonego do szkolenia przez doświadczonych przewodników;
3)
o szczególnych predyspozycjach psychicznych do szkolenia;
4)
rasy późno dojrzewającej pod względem psychicznym.
3. 
W momencie nabycia pies musi posiadać:
1)
aktualne zaświadczenie o szczepieniu przeciwko wściekliźnie;
2)
wyniki badania wraz z opisem lekarskim stwierdzającym, iż pies jest wolny od dysplazji stawów biodrowych i łokciowych;
3)
dokument potwierdzający jego pochodzenie, zarejestrowany przez ogólnokrajową organizację społeczną, której statutowym celem jest działalność związana z hodowlą psów rasowych.
4. 
Dopuszcza się odstępstwo od wymogu posiadania zaświadczenia, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, w przypadku nabycia psa przeznaczonego do szkolenia w kategorii tropiącej osoby według założeń mantrailingu, gdy pies nie podlega obowiązkowi szczepienia przeciwko wściekliźnie ze względu na wiek.
5. 
Dopuszcza się odstępstwo od wymogu posiadania wyników badań, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, w przypadku nabycia psa przeznaczonego do szkolenia w kategorii tropiącej osoby według założeń mantrailingu.
§  8. 
1. 
O zakwalifikowaniu psa do szkolenia pod względem zdrowotnym decyduje lekarz weterynarii, wchodzący w skład komisji, o której mowa w § 3 ust. 3.
2. 
Jeżeli nie ma pełnych możliwości diagnostycznych, podstawą dyskwalifikacji psa może być uzasadnione podejrzenie występowania niektórych chorób i wad, a także stwierdzenie:
1)
rażącego odstępstwa od wzorca rasy;
2)
widocznych blizn i dużych uszkodzeń skóry, w szczególności wyłysień i odbarwień, nawet po zaleczeniu, a także blizn lub innych śladów w okolicy szyi lub lewego ucha, mogących świadczyć o próbach usunięcia oznakowania elektronicznego lub tatuażu;
3)
wady wyglądu zewnętrznego w postaci całkowitej lub częściowej amputacji uszu lub ogona;
4)
złego stanu higieny psa, w szczególności:
a)
silnego zabrudzenia skóry i sierści,
b)
inwazji egzopasożytów,
c)
nieprawidłowej pielęgnacji sierści, której utrzymanie w należytym stanie wymaga specjalnych zabiegów, takich jak strzyżenie lub trymowanie.
§  9. 
1. 
Do szkolenia psa dyskwalifikują:
1)
wady psychiczne oraz choroby neurologiczne objawiające się w szczególności:
a)
nadpobudliwością ruchową lub innymi niepożądanymi zachowaniami,
b)
zachowaniami sugerującymi możliwość występowania choroby kojcowej - bez względu na nasilenie objawów,
c)
otępiałością lub słabą reakcją na bodźce środowiskowe;
2)
wady oraz choroby narządów zmysłów, w szczególności:
a)
zaburzenia równowagi,
b)
choroba lokomocyjna;
3)
wady budowy oraz postawy, w szczególności:
a)
dysplazja stawów,
b)
kulawizny,
c)
stan po złamaniach kości,
d)
krzywica,
e)
dysfunkcje ruchowe,
f)
nierozwinięta muskulatura;
4)
wady oraz choroby układu powłokowego, w szczególności:
a)
uszkodzenia skóry i sierści, w tym otarcia, wygryzienia lub zmiany niedoborowe,
b)
podejrzenie występowania neurodermatozy;
5)
zaburzenia przemiany materii objawiające się w szczególności:
a)
wychudzeniem,
b)
otyłością;
6)
schorzenia wymagające stosowania diety;
7)
przepuklina pępkowa;
8)
wnętrostwo;
9)
ciąża lub ciąża urojona.
2. 
Do szkolenia psa mogą dyskwalifikować w szczególności:
1)
wady i choroby narządów zmysłów (oczu, uszu, nosa);
2)
budowa nietypowa dla danej rasy (wzrost, waga, proporcje, kątowanie);
3)
uszkodzenia poduszek łap lub pazurów;
4)
wady oraz braki uzębienia.
3. 
W przypadku stwierdzenia wad lub chorób, o których mowa w ust. 2, decyzję o niezakwalifikowaniu psa do szkolenia podejmuje lekarz weterynarii w uzgodnieniu z przewodniczącym komisji kwalifikacyjnej, biorąc pod uwagę stopień nasilenia wady i jej wpływ na szkolenie w danej kategorii.
§  10. 
W przypadku stwierdzenia lub podejrzenia występowania innych chorób oraz wad, decyzję o zakwalifikowaniu psa do szkolenia podejmuje lekarz weterynarii, biorąc pod uwagę:
1)
celowość leczenia (z uwzględnieniem jego czasu i kosztów) - tylko w przypadku psa szczególnie przydatnego do szkolenia;
2)
względy szkoleniowe - w przypadku możliwości wyleczenia psa bez zaburzenia cyklu szkoleniowego.
§  11. 
1. 
W celu sprawdzenia i oceny predyspozycji psa do szkolenia przed zakupem poddaje się go próbom charakteru, które obejmują:
1)
aportowanie;
2)
szukanie ukrytego przedmiotu;
3)
reakcję na strzał, hałas;
4)
obronę osoby przystępującej z psem do kwalifikacji i popęd do ścigania osoby uciekającej;
5)
samodzielność i czujność.
2. 
Próby charakteru przeprowadza się poza miejscem stałego pobytu psa.
3. 
Próby charakteru uzależnione są od kategorii, w której pies będzie szkolony.
4. 
W przypadku szczeniąt poddawanych sprawdzeniu, próby charakteru dostosowane są do ich wieku i nie obejmują prób, które mogłyby negatywnie wpłynąć na ich rozwój psychofizyczny.
5. 
Do prób należy przystępować z psem wypoczętym i wybieganym.
§  12. 
1. 
Celem próby aportowania jest sprawdzenie, czy pies aportuje różne przedmioty rzucane bądź wynoszone i ukrywane.
2. 
O sposobie puszczenia psa i terenie wykorzystanym do próby decyduje osoba sprawdzająca, przestrzegając następujących zasad:
1)
do aportowania należy używać przedmiotu o różnych kształtach i różnego rodzaju fakturze (miękkiej lub twardej) w szczególności kawałek gumowego węża, piłeczka, drewniany klocek lub plastikowa rurka;
2)
pies musi mieć możliwość zapoznania się, w szczególności poprzez krótkotrwałą zabawę, z przedmiotem, który zostanie wykorzystany podczas próby;
3)
przedmiot powinien zostać odrzucony bądź wyniesiony i ukryty na odległość co najmniej dwudziestu metrów;
4)
czas pomiędzy odrzuceniem bądź wyniesieniem przedmiotu, a puszczeniem psa w celu odnalezienia tego przedmiotu powinien wynosić minimum dziesięć sekund;
5)
podczas próby dopuszcza się pobudzanie psa głosem lub gestem;
6)
aportowanie należy przeprowadzać na smyczy lub "luzem" w pomieszczeniu oraz w terenie otwartym z wykorzystaniem różnorodnego podłoża;
7)
pies po podjęciu przedmiotu powinien zareagować na przywołanie osoby przystępującej z psem do kwalifikacji i powrócić do niej z przedmiotem.
3. 
W stosunku do psa kwalifikowanego do szkolenia na kursie wyszukiwania zapachu zwłok ludzkich na wodzie wykonuje się dodatkowo próbę aportowania przedmiotu z wody, przestrzegając następujących zasad:
1)
do wody należy rzucić przedmiot, który będzie się unosił na wodzie;
2)
pies natychmiast powinien wskoczyć do wody i podjąć rzucony wcześniej przedmiot.
4. 
Pies podczas próby musi wykazać się pasją do aportowania różnych przedmiotów, wytrwałością szukania, radością z zabawy i pewnością zachowania.
§  13. 
1. 
Celem próby szukania przedmiotu jest sprawdzenie predyspozycji psa do pracy węchowej w określonej kategorii.
2. 
O szczegółach próby decyduje osoba sprawdzająca, przestrzegając następujących zasad:
1)
próbę szukania przedmiotu przeprowadza się w pomieszczeniach lub w terenie otwartym;
2)
pies musi mieć możliwość zapoznania się, w szczególności poprzez krótkotrwałą zabawę, z przedmiotem, który zostanie wykorzystany podczas próby;
3)
dopuszcza się pobudzanie psa podczas próby głosem lub gestem;
4)
podczas próby można sprawdzać reakcję psa na hałas.
3. 
Pies powinien współpracować z obcą osobą, w szczególności z osobą sprawdzającą lub kandydatem na przewodnika.
4. 
Pies nie może wykazywać zachowań agresywnych w stosunku do ludzi i innych psów.
5. 
Po odnalezieniu zapachu pies musi sygnalizować miejsce ukrycia przedmiotu, w sposób podany przez właściciela przed rozpoczęciem próby.
§  14. 
1. 
Celem próby odporności na strzał jest zbadanie reakcji psa na odgłosy strzału.
2. 
Próbę przeprowadza się, stosując hukowe środki pozoracyjne lub przy użyciu broni palnej, strzelając amunicją ćwiczebną.
3. 
Podczas próby należy przestrzegać następujących zasad:
1)
próbę można przeprowadzać w terenie otwartym podczas swobodnego spaceru psa na smyczy, w czasie walki z pozorantem oraz podczas aportowania lub wyszukiwania ukrytego przedmiotu;
2)
strzały należy oddawać z różnych odległości w przedziale od dziesięciu do pięćdziesięciu metrów;
3)
oddający strzały powinien znajdować się w miejscu niewidocznym dla psa.
4. 
Podczas próby reakcji na hałas stosuje się różnego rodzaju źródła hałasu określone przez sprawdzającego.
5. 
Pożądanym zachowaniem jest brak reakcji psa na strzały (hałas) i spokój. Niedopuszczalna jest reakcja lękowa psa objawiająca się chęcią ucieczki lub spadkiem zainteresowania próbą, w której pies uczestniczy.
§  15. 
1. 
Celem próby obrony przewodnika i popędu do ścigania osoby uciekającej jest zbadanie zdolności obrończych psa, jego pewności i zdecydowania w ataku.
2. 
Podczas próby należy przestrzegać następujących zasad:
1)
psa należy prowadzić na smyczy (lince) i w kagańcu lub bez kagańca, w zależności od kategorii, w której ma być szkolony;
2)
pozorant ubrany w strój ochronny i uzbrojony w miękką pałkę z odległości około trzech metrów (wcześniej pozostając w ukryciu) atakuje osobę przystępującą z psem do kwalifikacji w sposób zdecydowany, zachowując jednocześnie środki ostrożności;
3)
pozorant nie może uderzać psa pałką;
4)
po ataku psa pozorant musi mu ustępować;
5)
podczas próby dopuszcza się pobudzanie psa głosem lub gestem;
6)
na sygnał osoby sprawdzającej osoba przystępująca z psem do kwalifikacji przytrzymuje psa, umożliwiając ucieczkę pozorantowi na odległość co najmniej dziesięciu metrów;
7)
na sygnał osoby sprawdzającej osoba przystępująca z psem do kwalifikacji puszcza psa luzem bez kagańca;
8)
pozorant musi ustępować psu w trakcie pościgu oraz nie może uderzać go pałką.
3. 
Pies podczas próby musi wykazać się pasją do atakowania osoby i wytrwałością ataku. Niedopuszczalna jest reakcja lękowa psa objawiająca się między innymi chęcią ucieczki lub brakiem reakcji obronnej w stosunku do pozoranta.
§  16. 
1. 
Celem próby samodzielności i czujności jest sprawdzenie reakcji psa w sytuacji zagrożenia pod nieobecność osoby przystępującej z psem do kwalifikacji.
2. 
Próbę można przeprowadzać w kagańcu lub bez kagańca, w zależności od kategorii, w której pies ma być szkolony.
3. 
O szczegółach próby decyduje osoba sprawdzająca, przestrzegając następujących zasad:
1)
osoba przystępująca z psem do kwalifikacji, po przywiązaniu psa, oddala się na odległość co najmniej dziesięciu metrów;
2)
po upływie około jednej minuty od zdarzenia opisanego w pkt 1 pozorant, ubrany w strój ochronny i uzbrojony w pałkę, zbliża się do psa i z wzrastającą intensywnością atakuje go, zachowując jednocześnie środki ostrożności;
3)
pozorant nie może uderzać psa pałką, a po ataku psa musi mu ustępować.
4. 
Pies podczas próby musi wykazać się czujnością, samodzielnością, ostrością oraz popędem do samoobrony. Niedopuszczalna jest reakcja lękowa psa objawiająca się między innymi chęcią ucieczki lub brakiem reakcji obronnej w stosunku do pozoranta.
§  17. 
Z realizacji czynności opisanych w § 7-16 sporządza się kartę kwalifikacyjną psa.
§  18. 
1. 
Komisję do realizacji zakupu psa powołuje odpowiednio komendant wojewódzki Policji lub komendant szkoły.
2. 
W skład komisji wchodzą przedstawiciele jednostek organizacyjnych Policji, na rzecz których dokonywany jest zakup psa, a w uzasadnionych przypadkach przedstawiciel szkoły.
3. 
Zakupu psa może dokonywać również szkoła na potrzeby własne.
4. 
Wzór protokołu zakupu psa określa załącznik nr 3 do zarządzenia.
5. 
Protokół zakupu psa zatwierdza odpowiednio komendant wojewódzki Policji lub komendant szkoły.
§  19. 
1. 
Psu nadaje się nazwę i numer ewidencyjny oraz numer w systemie elektronicznej identyfikacji zwierząt, prowadzonym przez szkołę.
2. 
Psu nie nadaje się numeru w systemie elektronicznej identyfikacji zwierząt, jeśli został on już nadany.
3. 
Do czasu nadania psu nazwy i numeru ewidencyjnego stosuje się cywilną nazwę psa.
§  20. 
Dla psa prowadzi się Książkę Psa Służbowego Policji, której wzór określa załącznik nr 4 do zarządzenia. Prowadzenie Książki Psa Służbowego Policji rozpoczyna się w szkole, po nadaniu psu nazwy i numeru ewidencyjnego oraz kontynuowane jest w jednostce organizacyjnej Policji, właściwej ze względu na miejsce używania psa do realizacji zadań w Policji.

Rozdział  3

Sposób szkolenia przewodników psów służbowych i kandydatów na przewodników psów służbowych oraz szkolenia psów służbowych

§  21. 
1. 
Przy kwalifikowaniu kandydata na przewodnika należy uwzględnić osoby, które złożą deklarację do pełnienia tego rodzaju służby.
2. 
Kandydat na przewodnika musi spełniać w szczególności następujące warunki:
1)
sporządzić pisemne oświadczenie, w którym wyrazi zgodę na pełnienie tego rodzaju służby;
2)
odznaczać się sprawnością fizyczną potwierdzoną zaliczonym testem sprawności fizycznej;
3)
posiadać dobry stan zdrowia potwierdzony aktualnym orzeczeniem lekarskim;
4)
posiadać predyspozycje do pracy ze zwierzętami;
5)
posiadać zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym.
3. 
Podczas kwalifikowania kandydata na przewodnika, dopuszcza się jego miesięczną adaptację w komórce przewodników psów w celu zapoznania policjanta ze specyfiką służby i oceny jego przydatności do pracy z psami.
§  22. 
1. 
Szkolenie opiekuna psa oraz psa realizuje się w formie kursu.
2. 
Wycofanie psa z kursu i wymiana psa w trakcie kursu odbywa się na zasadach określonych w programie nauczania.
3. 
Za zgodą komendanta szkoły, wydaną na wniosek właściwego komendanta wojewódzkiego Policji, realizuje się szkolenie indywidualne psa.
4. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 3, powinien zawierać uzasadnienie potrzeby prowadzenia szkolenia indywidualnego psa w jednostce organizacyjnej Policji oraz informację o zapewnieniu:
1)
czasu przewidzianego w programie nauczania na szkolenie psa w danej kategorii;
2)
środków szkoleniowych zgodnych z kategorią psa;
3)
wsparcia osobowego zapewniającego prawidłowy tok szkolenia psa, w szczególności pozoranta lub innego przewodnika.
5. 
Szkolenie indywidualne psa może być realizowane przez:
1)
przewodnika, pracownika Policji, który ukończył kurs wymagany w kategorii szkolonego psa;
2)
Policyjnego Instruktora Szkolenia Psów Służbowych.
6. 
Dopuszcza się szkolenie indywidualne psa w kategorii patrolowej lub tropiącej przez przewodnika, który ukończył kurs z zakresu szkolenia dla psów patrolowo-tropiących.
7. 
Szkolenie indywidualne psa prowadzone jest na podstawie programu nauczania i zgodnie z harmonogramem określonym przez komendanta szkoły lub osobę przez niego upoważnioną.
8. 
W harmonogramie, o którym mowa w ust. 7, należy uwzględnić odbywającą się w szkole okresowo kontrolę poziomu wyszkolenia psa, prowadzoną przez Policyjnego Instruktora Szkolenia Psów Służbowych.
9. 
Czas przewidziany na szkolenie indywidualne psa nie może być krótszy od liczby godzin lekcyjnych określonych w programie nauczania i ujętych w bloku szkolenia praktycznego, na podstawie którego prowadzi się kurs w kategorii szkolonego psa.
10. 
Za zgodą komendanta szkoły, dopuszcza się możliwość realizacji kursu, o którym mowa w ust. 1, przy współpracy z funkcjonariuszami Policji innych państw oraz podmiotami pozapolicyjnymi, krajowymi oraz zagranicznymi, posiadającymi specjalistyczną wiedzę z zakresu kynologii.
11. 
Ukończenie kursu skutkuje uzyskaniem przez przewodnika świadectwa ukończenia kursu oraz przez psa atestu.
12. 
Ukończenie szkolenia indywidualnego psa skutkuje uzyskaniem po raz pierwszy przez psa atestu.
§  23. 
1. 
W trakcie szkolenia realizowanego w szkole, dozwolone jest kierowanie policjantów z psami nie posiadającymi atestów, do zadań związanych z przeprowadzaniem pokazów oraz prezentacji wyszkolenia psów.
2. 
Czynności, o których mowa w ust. 1, mogą odbywać się jedynie pod nadzorem Policyjnego Instruktora Szkolenia Psów Służbowych.
§  24. 
1. 
W czasie pobytu psa w szkole w ramach: kursu, warsztatów, indywidualnego szkolenia, testowania sprawności użytkowej oraz powtórnego testowania sprawności użytkowej, koszty związane z jego kwaterowaniem pokrywane są z budżetu szkoły.
2. 
W czasie pobytu przewodnika w szkole, koszty związane z kwaterowaniem psa niebędącego w trakcie szkolenia, pokrywane są z budżetu jednostki organizacyjnej, na której stanie znajduje się pies.

Rozdział  4

Sposób doskonalenia i testowania sprawności użytkowej psów służbowych

§  25. 
1. 
Atest dla psa po raz pierwszy wydaje się na okres do 24 miesięcy, z wyłączeniem psów, o których mowa w ust. 3.
2. 
Atest kolejny wydaje się:
1)
dla psa w wieku do 7 roku życia - na okres do 24 miesięcy;
2)
dla psa w wieku powyżej 7 roku życia - na okres do 12 miesięcy.
3. 
Dla psów kategorii tropiącej osoby według założeń mantrailingu, bojowej oraz do badań osmologicznych - atest wydaje się każdorazowo na okres do 12 miesięcy.
4. 
Atest wydaje komendant szkoły. Wzór atestu określają załączniki nr 5 i 6 do zarządzenia.
5. 
W celu wydania kolejnego atestu dla psa, przeprowadza się testowanie sprawności użytkowej psa.
6. 
Nieprzystąpienie przewodnika lub pracownika Policji wraz z psem do testowania sprawności użytkowej psa w terminach, o których mowa w ust. 2 i 3, skutkuje utratą atestu.
7. 
Testowanie sprawności użytkowej psa przeprowadza się w szkole lub w komendzie wojewódzkiej Policji przez Policyjnego Instruktora Szkolenia Psów Służbowych.
8. 
W przypadku psa kategorii bojowej testowanie sprawności użytkowej psa odbywa się w obecności koordynatora, o którym mowa w § 69 ust. 3.
9. 
Testowanie sprawności użytkowej psa kategorii do badań osmologicznych w celu wydania pierwszego atestu dla psa, odbywa się w obecności koordynatora, o którym mowa w § 69 ust. 5 pkt 2.
10. 
O terminie testowania sprawności użytkowej psa, o którym mowa w ust. 9, komendant szkoły powiadamia kierownika komórki organizacyjnej jednostki organizacyjnej Policji, w strukturze której znajduje się pracownia do badań osmologicznych, w której będzie pełnił służbę lub pracował opiekun psa kategorii do badań osmologicznych z danym psem.
11. 
Testowanie sprawności użytkowej psa kategorii tropiącej osoby według założeń mantrailingu przeprowadza Policyjny Instruktor Szkolenia Psów Służbowych przy udziale koordynatora, o którym mowa w § 69 ust. 1 pkt 2.
12. 
Testowanie sprawności użytkowej psa podlega ocenie przez Policyjnego Instruktora Szkolenia Psów Służbowych, który odnotowuje ją w protokole testowania sprawności użytkowej psa, właściwym ze względu na kategorię psa oraz Książce Psa Służbowego Policji.
13. 
Z testowania sprawności użytkowej psa sporządza się protokół, właściwy ze względu na kategorię psa. Wzór protokołu z testowania sprawności użytkowej psa określają załączniki nr 7-13 do zarządzenia.
14. 
W przypadku uzyskania, podczas testowania sprawności użytkowej psa, cząstkowej oceny 2, atest dla psa wydaje się na okres do 3 miesięcy, a przewodnika lub pracownika Policji wraz z psem kieruje się na warsztaty lub zapewnia się możliwość dodatkowego doskonalenia sprawności użytkowej psa, o którym mowa w § 27 ust. 9.
15. 
W szczególnie uzasadnionym przypadku, podyktowanym sytuacją nadzwyczajną, za zgodą Komendanta Głównego Policji, ważność atestu psa można jednorazowo przedłużyć o trzy miesiące.
16. 
W przypadku wystawienia psu cząstkowej oceny 1 podczas testowania sprawności użytkowej psa, komendant szkoły:
1)
nie wydaje atestu psu lub unieważnia dotychczasowy atest;
2)
przeprowadza powtórne testowanie sprawności użytkowej psa.
17. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 16, komendant wojewódzki Policji zapewnia przewodnikowi, pracownikowi Policji oraz psu możliwość uczestniczenia w warsztatach realizowanych w szkole.
18. 
W przypadku braku możliwości skierowania przewodnika, pracownika Policji z psem na warsztaty, zapewnia się mu możliwość dodatkowego doskonalenia sprawności użytkowej psa, o którym mowa w § 27 ust. 9.
19. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 16 pkt 2, komendant wojewódzki Policji składa do komendanta szkoły wniosek o powołanie komisji do przeprowadzenia powtórnego testowania sprawności użytkowej psa.
20. 
W skład komisji do przeprowadzenia powtórnego testowania sprawności użytkowej psa wchodzą:
1)
Policyjny Instruktor Szkolenia Psów Służbowych;
2)
policjant, o którym mowa w § 69 ust. 5 pkt 1 - w przypadku psów w służbie prewencyjnej oraz psów, o których mowa w § 30 ust. 2;
3)
policjant, o którym mowa w § 69 ust. 1 pkt 2 - w przypadku psów kategorii tropiącej osoby według założeń mantrailingu;
4)
policjant, o którym mowa w § 69 ust. 3 - w przypadku psów kategorii bojowej oraz psów, o których mowa w § 30 ust. 3;
5)
policjant, o którym mowa w § 69 ust. 5 pkt 2 - w przypadku psów kategorii do badań osmologicznych;
6)
lekarz weterynarii, gdy istnieje podejrzenie, że obniżenie sprawności użytkowej zostało spowodowane stanem zdrowia psa;
7)
inne osoby powołane przez komendanta szkoły.
21. 
Powtórne testowanie sprawności użytkowej psa przeprowadza się w szkole lub w komendzie wojewódzkiej Policji, w terminie do 30 dni od dnia ukończenia warsztatów lub zajęć dodatkowego doskonalenia sprawności użytkowej psa, o których mowa w § 27 ust. 9.
22. 
Termin oraz ilość zajęć dodatkowego doskonalenia sprawności użytkowej psa, o których mowa w § 27 ust. 9, uzgadniany jest indywidualnie.
23. 
W sytuacji, gdy pies podczas powtórnego testowania sprawności użytkowej, uzyska cząstkową ocenę 1, komisja stwierdza trwałą utratę sprawności użytkowej psa lub częściową utratę sprawności użytkowej w odniesieniu do psa kategorii patrolowo-tropiącej.
24. 
W sytuacji stwierdzenia trwałej utraty sprawności użytkowej psa, przewodniczący komisji wnioskuje do komendanta szkoły o wycofanie psa z użycia.
25. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 24, rozstrzygnięcie komendanta szkoły jest ostateczne.
§  26. 
1. 
Przekwalifikowanie psa do innej kategorii jest możliwe:
1)
ze względu na szczególnie uzasadnione potrzeby Policji;
2)
w sytuacji stwierdzenia częściowej utraty sprawności użytkowej w odniesieniu do psa kategorii patrolowo- tropiącej.
2. 
Komisję do przekwalifikowania psa do innej kategorii powołuje komendant szkoły na wniosek właściwego komendanta wojewódzkiego Policji lub kierownika zakładu szkoły.
3. 
W skład komisji dokonującej przekwalifikowania psa do innej kategorii wchodzi w szczególności:
1)
Policyjny Instruktor Szkolenia Psów Służbowych;
2)
właściwy koordynator, w przypadku gdy wniosek został złożony przez komendanta wojewódzkiego Policji.
4. 
Protokół przekwalifikowania psa zatwierdza komendant szkoły.
5. 
Wzór protokołu przekwalifikowania psa służbowego Policji określa załącznik nr 14 do zarządzenia.
6. 
Przekwalifikowanie psa do innej kategorii powoduje:
1)
utratę ważności dotychczasowego atestu;
2)
konieczność uzyskania przez psa atestu w nowej kategorii;
3)
konieczność skierowania na kurs w nowej kategorii.
§  27. 
1. 
Doskonalenie sprawności użytkowej psa jest czynnością realizowaną przez przewodnika, pracownika Policji na terenie działania jednostki organizacyjnej Policji, w której przewodnik, pracownik Policji pełni służbę lub pracuje, lub na terenie działania innej jednostki organizacyjnej Policji. Doskonalenie można również realizować we współpracy z podmiotami pozapolicyjnymi, posiadającymi specjalistyczną wiedzę z zakresu kynologii.
2. 
Za zgodą komendanta szkoły dopuszcza się możliwość realizacji doskonalenia sprawności użytkowej psa w szkole.
3. 
Zajęcia, o których mowa w ust. 2, organizowane są na wniosek komendanta wojewódzkiego Policji skierowany do komendanta szkoły.
4. 
Dopuszcza się możliwość realizowania doskonalenia sprawności użytkowej psa na terenie szkoły lub komendy wojewódzkiej Policji przy udziale Policyjnego Instruktora Szkolenia Psów Służbowych.
5. 
Doskonalenie sprawności użytkowej psa odbywa się w formie szkolenia przeprowadzanego cyklicznie w sposób zbiorowy (wspólnie z innymi przewodnikami) lub w wyjątkowych przypadkach w sposób indywidualny.
6. 
Przewodnikowi, pracownikowi Policji zapewnia się jeden dzień tygodniowo na doskonalenie sprawności użytkowej psa, bez względu na liczbę przydzielonych psów, z zastrzeżeniem ust. 7 i 9.
7. 
Przewodnikowi psa kategorii tropiącej osoby według założeń mantrailingu oraz kategorii bojowej zapewnia się czas na doskonalenie sprawności użytkowej psa, każdorazowo w służbie, z wyłączeniem sytuacji związanych z realizacją zadań, do których pies został wyszkolony.
8. 
W przypadku niemożliwości przeprowadzenia doskonalenia sprawności użytkowej psa w wyznaczonym dniu, należy je przeprowadzić w kolejnym wyznaczonym dniu.
9. 
Za zgodą komendanta wojewódzkiego Policji dopuszcza się możliwość organizowania dla przewodnika, pracownika Policji dodatkowego doskonalenia sprawności użytkowej psa w celu przygotowania go do: testowania sprawności użytkowej, powtórnego testowania sprawności użytkowej, mistrzostw kynologicznych, turniejów, zawodów oraz prezentacji wyszkolenia psa.
10. 
Dopuszcza się możliwość przerwania doskonalenia sprawności użytkowej psa, w sytuacji, w której niezbędne jest użycie psa do czynności, do której został wyszkolony.
§  28. 
1. 
Komendant szkoły lub kierownik właściwej jednostki organizacyjnej Policji, może zatrudnić cywilnych instruktorów i pozorantów do:
1)
zajęć z doskonalenia sprawności użytkowej psów;
2)
testowania sprawności użytkowej psów;
3)
szkolenia psa lub indywidualnego szkolenia psa.
2. 
Nadzorujący realizację zajęć, o których mowa w ust. 1, obowiązany jest poinstruować cywilnego instruktora lub pozoranta o podstawowych warunkach zachowania bezpieczeństwa pracy oraz technice szkolenia psów w Policji, w zakresie niezbędnym do wykonania zadania.
3. 
Ćwiczenia realizowane z cywilnym instruktorem w szkole odbywają się wyłącznie pod nadzorem Policyjnego Instruktora Szkolenia Psów Służbowych.
§  29. 
Szkolenie, testowanie sprawności użytkowej psa oraz doskonalenie sprawności użytkowej psa kategorii: do wyszukiwania zapachów materiałów wybuchowych oraz broni palnej i amunicji, do wyszukiwania zapachów narkotyków, odbywa się z wykorzystaniem naturalnych próbek zapachowych lub ich syntetycznych zamienników.

Rozdział  5

Sposób organizacji używania psów służbowych, w tym wykonywanie zadań przez przewodników psów służbowych

§  30. 
1. 
Psy dzieli się na następujące kategorie:
1)
w służbie prewencyjnej:
a)
patrolowe,
b)
tropiące,
c)
patrolowo-tropiące,
d)
do wyszukiwania zapachów materiałów wybuchowych,
e)
do wyszukiwania zapachów broni palnej i amunicji,
f)
do wyszukiwania zapachów narkotyków,
g)
do wyszukiwania zapachu zwłok ludzkich na lądzie,
h)
do wyszukiwania zapachu zwłok ludzkich na wodzie;
2)
w służbie kryminalnej:
a)
do badań osmologicznych,
b)
tropiące osoby według założeń mantrailingu;
3)
w służbie kontrterrorystycznej - bojowe.
2. 
Dopuszcza się możliwość umieszczenia psów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. f, w służbie kryminalnej.
3. 
Dopuszcza się możliwość umieszczenia psów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. d-e, w służbie kontrterrorystycznej.
§  31. 
Psy używane są w szczególności do:
1)
służby patrolowej;
2)
tropienia śladów ludzkich;
3)
działań w służbie kontrterrorystycznej;
4)
przeszukiwania terenu, pomieszczeń, pojazdów, statków żeglugi śródlądowej, morskich i powietrznych lub przesyłek i bagaży w celu:
a)
odnalezienia osób lub przedmiotów,
b)
wyszukania śladów pozostawionych przez ludzi,
c)
wyszukania zapachów materiałów wybuchowych, broni i amunicji,
d)
wyszukania zapachów narkotyków,
e)
wyszukania zapachu zwłok ludzkich na lądzie,
f)
wyszukania zapachu krwi ludzkiej na lądzie,
g)
wyszukania zapachu zwłok ludzkich na wodzie;
5)
badań osmologicznych;
6)
zasadzek i działań blokadowych;
7)
podejmowania działań w przypadkach określonych w ustawie z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1416 i 1700);
8)
kontroli osobistej na zasadach określonych w art. 15d ust. 1 pkt 1-3 ustawy;
9)
realizacji zadań związanych z ochroną porządku lub bezpieczeństwa publicznego w trakcie zabezpieczenia imprez masowych i zgromadzeń.
§  32. 
1. 
Jednostki organizacyjne Policji używają psów, w liczbie dostosowanej do ich potrzeb.
2. 
Jednostki organizacyjne Policji, z wyłączeniem wyodrębnionych oddziałów prewencji Policji, posiadające na stanie psy kategorii patrolowej, patrolowo-tropiącej oraz tropiącej powinny dysponować taką liczbą przewodników i psów, która zapewni ciągłość służby przez 24 godziny.
§  33. 
Opiekunów psów umieszcza się w:
1)
służbie prewencyjnej w strukturach komend wojewódzkich, powiatowych (miejskich) Policji;
2)
służbie kryminalnej w strukturach komend wojewódzkich Policji, powiatowych (miejskich), z wyłączeniem przewodników psów kategorii tropiącej osoby według założeń mantrailingu, których umieszcza się w komórce organizacyjnej właściwej w sprawach kryminalnych Komendy Głównej Policji;
3)
służbie kontrterrorystycznej w strukturach BOA oraz samodzielnych pododdziałów kontrterrorystycznych Policji.
§  34. 
1. 
Do służby kieruje się psa posiadającego aktualny atest.
2. 
Do służby nie kieruje się psa chorego, zwolnionego przez lekarza weterynarii, jak również psa wykazującego objawy chorobowe przed zbadaniem go przez lekarza weterynarii.
§  35. 
Pies może być skierowany do służby wyłącznie z opiekunem psa, który jest wpisany w ateście psa.
§  36. 
Pies może być używany w służbie wyłącznie do zadań odpowiadających danej kategorii, do której został wyszkolony.
§  37. 
1. 
Użycie psów do tropienia śladów ludzkich ma na celu ustalenie:
1)
drogi odejścia sprawcy z miejsca zdarzenia lub oddalenia się osoby zaginionej;
2)
miejsca ukrywania się sprawcy zdarzenia o charakterze kryminalnym lub miejsca pobytu osoby zaginionej;
3)
miejsca ukrycia lub porzucenia przedmiotów mających związek ze zdarzeniem lub ujawnienie śladów kryminalistycznych.
2. 
Za pozytywny wynik pracy węchowej psa uważa się w szczególności:
1)
doprowadzenie do sprawcy czynu zabronionego;
2)
odnalezienie osoby zaginionej lub poszukiwanej;
3)
ujawnienie przedmiotów lub śladów kryminalistycznych związanych ze zdarzeniem, do którego został użyty pies;
4)
odtworzenie trasy odejścia lub dojścia osoby, potwierdzone poprzez:
a)
urządzenia służące do monitorowania tras przemieszczania się osób, pojazdów, przedmiotów,
b)
ustalenie położenia osoby, w oparciu o logowanie urządzenia przez nią użytkowanego do widocznej sieci komórkowej,
c)
urządzenia służące do zapisu wizyjnego,
d)
zeznania świadków zdarzenia;
5)
ujawnienie zapachów narkotyków w miejscach widocznych, ukrytych lub w miejscach, co do których istnieje pewność, że się tam uprzednio znajdowały;
6)
ujawnienie zapachów materiałów wybuchowych lub elementów składowych służących do ich produkcji, jeżeli z okoliczności prowadzonych czynności wynika, że mogły być do tego wykorzystane, w miejscach widocznych, ukrytych lub w miejscach, co do których istnieje pewność, że się tam uprzednio znajdowały;
7)
ujawnienie zapachów broni palnej oraz amunicji w miejscach widocznych, ukrytych lub w miejscach, co do których istnieje pewność, że się tam uprzednio znajdowały;
8)
ujawnienie zapachu zwłok ludzkich, krwi ludzkiej na obszarze prowadzonych poszukiwań lub na wodach powierzchniowych;
9)
wydanie opinii stwierdzającej zgodność zapachową pomiędzy materiałem dowodowym, a porównawczym, przy użyciu co najmniej dwóch psów.
§  38. 
1. 
Psa prowadzi się na smyczy i w kagańcu, z wyłączeniem psów wyszkolonych do użycia bez kagańca oraz w sytuacjach uzasadnionych taktyką i techniką użycia psa, do których zalicza się w szczególności: tropienie śladów, poszukiwanie osób zaginionych, działania bojowe, badania osmologiczne, wyszukiwanie zapachów narkotyków, wyszukiwanie zapachów materiałów wybuchowych oraz broni palnej i amunicji, wyszukiwanie zapachu zwłok ludzkich.
2. 
Przewodnik typuje miejsca lub ślady, z których możliwe będzie rozpoczęcie pracy węchowej psa, a także ślady rezerwowe, jeżeli występują.
3. 
Typowanie, o którym mowa w ust. 2, w miarę możliwości powinno się odbywać w konsultacji z technikiem kryminalistyki.
4. 
W trakcie przeszukania pomieszczeń psa prowadzi się na smyczy, z wyłączeniem sytuacji uzasadnionych taktyką i techniką przeszukania.
5. 
Przed przystąpieniem do przeszukania terenu lub pomieszczeń przy użyciu psa patrolowego lub patrolowo-tropiącego przewodnik ma obowiązek wezwać osoby postronne i ukrywające się do ujawnienia swojej obecności oraz ostrzec o użyciu psa.
§  39. 
1. 
Przewodnik wraz z psem realizuje zadania wspierając policjantów z innych specjalności w służbie prewencyjnej, kryminalnej, śledczej oraz kontrterrorystycznej.
2. 
Przewodnik psa kategorii patrolowo-tropiącej oraz patrolowej pełni służbę z wykorzystaniem środka transportu, przerywaną patrolami pieszymi w rejonach szczególnie zagrożonych przestępczością.
3. 
Służba patrolowa z psem pełniona jest w sposób zapewniający niezwłoczne przemieszczenie przewodnika w celu udzielenia wsparcia innym policjantom realizującym zadania na całym terenie działania jednostki organizacyjnej Policji.
4. 
W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość pełnienia służby przez przewodnika psa kategorii patrolowo-tropiącej w patrolu jednoosobowym, na zasadach określonych przepisami zarządzenia nr 768 Komendanta Głównego Policji z dnia 14 sierpnia 2007 r. w sprawie form i metod wykonywania zadań przez policjantów pełniących służbę patrolową oraz koordynacji działań o charakterze prewencyjnym (Dz. Urz. KGP z 2018 r. poz. 108 oraz z 2019 r. poz. 109).
5. 
W sytuacji podyktowanej koniecznością zapewnienia właściwego czasu obsługi zdarzenia, dopuszcza się możliwość przewożenia środkiem transportu, w trakcie służby patrolowej, psa innej kategorii niż wymienione w ust. 2.
6. 
Nie należy kierować psa do działań przed upływem co najmniej trzech godzin od podania karmy po zakończonej służbie.
§  40. 
1. 
Podczas wykonywania czynności związanych z tropieniem śladów ludzkich, przeszukaniem terenu lub pomieszczenia, przewodnik jest bezpośrednio ubezpieczany przez co najmniej jednego policjanta.
2. 
Zadaniem policjanta ubezpieczającego jest:
1)
ostrzeganie przewodnika przed niebezpieczeństwem;
2)
oznakowanie wykrytych miejsc ze śladami pobytu osób tropionych;
3)
zabezpieczenie przed zniszczeniem przedmiotów odnalezionych przez psa na trasie tropienia i w miejscach przeszukania;
4)
utrzymywanie łączności radiowej;
5)
wykonywanie poleceń przewodnika, uzasadnionych zaistniałymi okolicznościami.
§  41. 
1. 
Przewodnika wraz z psem kategorii tropiącej osoby według założeń mantrailingu kieruje się do służby wspólnie z drugim przewodnikiem wraz z psem tej samej kategorii.
2. 
Przewodnik podczas używania psa jest ubezpieczany przez drugiego przewodnika, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Dopuszcza się użycie dwóch psów kategorii tropiącej osoby według założeń mantrailingu na miejscu zdarzenia.
4. 
Przewodnik psa kategorii tropiącej osoby według założeń mantrailingu może odstąpić od użycia psa w przypadku niewłaściwego zabezpieczenia śladu zapachowego osoby zaginionej lub poszukiwanej z przedmiotu lub w przypadku braku możliwości wyodrębnienia indywidualnego zapachu osoby tropionej.
5. 
Przewodnik psa kategorii tropiącej osoby według założeń mantrailingu każdorazowo podejmuje decyzję o przerwaniu, kontynuacji, zakończeniu lub o odstąpieniu od użycia psa na miejscu zdarzenia w przypadku zmęczenia psychofizycznego psa lub wystąpienia czynników mogących zagrozić zdrowiu psa.
6. 
Przewodnik psa kategorii tropiącej osoby według założeń mantrailingu, w trakcie realizacji czynności związanych z tropieniem, psa prowadzi na lince, w szelkach i bez kagańca.
7. 
Wzór wniosku o użycie psów tropiących osoby według założeń mantrailingu do działań poszukiwawczych określa załącznik nr 15 do zarządzenia.
8. 
Wzór wniosku o użycie psów tropiących osoby według założeń mantrailingu do obsługi zdarzeń kryminalnych określa załącznik nr 16 do zarządzenia.
9. 
Wnioski, o których mowa w ust. 7 i 8, zatwierdza kierownik komórki organizacyjnej właściwej w sprawach kryminalnych Komendy Głównej Policji.
§  42. 
1. 
Przewodnik może odstąpić lub przerwać tropienie śladów ludzkich lub przeszukanie, jeżeli:
1)
na miejscu zdarzenia nie ujawniono śladów lub przedmiotów umożliwiających rozpoczęcie tropienia;
2)
pies nie podejmuje tropienia śladów niewidocznych;
3)
w wyniku penetracji terenu przyległego do miejsca zdarzenia, nie ujawniono śladów lub przedmiotów umożliwiających rozpoczęcie pracy węchowej;
4)
pies nie podejmuje pracy węchowej ze śladów zniszczonych lub pokrytych substancjami o silnym zapachu, pomimo ponawianych prób;
5)
niekorzystne warunki atmosferyczne utrudniają pracę węchową psa;
6)
widoczne jest zmęczenie psa;
7)
na wskazanym do tropienia lub przeszukania terenie lub w pomieszczeniach występują warunki zagrażające zdrowiu lub życiu psa.
2. 
Odstąpienie od użycia psa na miejscu zdarzenia uzasadnia się w notatce służbowej, o której mowa w § 44 ust. 2 pkt 2.
§  43. 
Do obowiązków przewodnika należy w szczególności:
1)
zapewnienie prawidłowego utrzymania psa, określonego w art. 145o ustawy;
2)
używanie psa w służbie do zadań, o których mowa w § 31 oraz dokumentowanie tych czynności;
3)
doskonalenie sprawności użytkowej psa;
4)
utrzymywanie w czystości i właściwym stanie użytkowym pomieszczeń dla psa w miejscu jego przebywania i zaplecza gospodarczego;
5)
konserwowanie sprzętu szkoleniowego oraz akcesoriów dla psa;
6)
doskonalenie umiejętności z taktyki i techniki używania psa w służbie;
7)
wykonywanie innych prac związanych z utrzymaniem psów.
§  44. 
1. 
Przewodnik prowadzi Dziennik Pracy Psa Służbowego Policji, którego wzór określa załącznik nr 17 do zarządzenia.
2. 
Przewodnik sporządza:
1)
notatkę z użycia psa służbowego Policji jako środka przymusu bezpośredniego w sytuacji, o której mowa w ustawie z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej, której wzór określa załącznik nr 18 do zarządzenia;
2)
notatkę służbową z użycia psa służbowego Policji, której wzór określa załącznik nr 19 do zarządzenia.
3)
notatkę, o której mowa w pkt 2, również w przypadku odstąpienia na miejscu zdarzenia od użycia psa.
§  45. 
Czynności należące do obowiązków przewodnika, o których mowa w § 43, są czynnościami służbowymi, które uwzględnia się w rozliczaniu tygodniowego czasu pełnienia służby lub pracy przewodnika, na zasadach określonych w przepisach rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11 września 2020 r. w sprawie czasu służby policjantów (Dz. U. poz. 1574 oraz z 2022 r. poz. 51, 750 i 1743).
§  46. 
1. 
Opiekun sprawujący opiekę nad przydzielonym na stałe psem ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną i majątkową na zasadach określonych w ustawie z dnia 7 maja 1999 r. w sprawie odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Celno-Skarbowej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Więziennej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego i Centralnego Biura Antykorupcyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2349) oraz w przepisach ustawy dotyczących odpowiedzialności dyscyplinarnej policjantów.
2. 
Odpowiedzialność dyscyplinarna i materialna w przypadkach, o których mowa w ust. 1, dotyczy również czasowego opiekuna psa.
§  47. 
Przewodnika można kierować do realizacji innych zadań służbowych bez psa, w przypadku:
1)
wystąpienia niekorzystnych warunków atmosferycznych;
2)
choroby psa, niewymagającej stałej opieki ze strony przewodnika.
§  48. 
Poza przypadkami określonymi w § 47, niedopuszczalne jest kierowanie przewodnika psa kategorii patrolowej, patrolowo-tropiącej oraz tropiącej do innych zadań, które powodują niewykorzystanie psa w służbie.
§  49. 
Przewodnik z psem, za zgodą komendanta wojewódzkiego Policji, może zostać skierowany do realizacji zadań na terenie innego garnizonu, na wniosek właściwego komendanta wojewódzkiego Policji.
§  50. 
1. 
Planując służbę opiekuna psa należy zapewnić mu jedną godzinę na codzienną obsługę psa w godzinach pracy lub pełnienia służby.
2. 
Czas na codzienną obsługę psa podczas służby lub pracy przysługuje opiekunowi psa, również w dniu pełnienia służby bez psa.
3. 
Czas codziennej obsługi psów wydłuża się o dwadzieścia minut na każdego psa - gdy opiekunowi psa przydzielono lub wyznaczono pod opiekę więcej niż jednego psa.
4. 
Rozliczając czas pracy lub pełnienia służby opiekuna psa, uwzględnia się jedną godzinę na codzienną obsługę psa w każdym dniu wolnym od służby, a gdy opiekunowi psa służbowego przydzielono więcej niż jednego psa, czas na obsługę psa wydłuża się o 20 minut na każdego psa.
5. 
W jednostkach organizacyjnych Policji, na których terenie utrzymywane są psy, dopuszcza się sprawowanie opieki nad psem w dniu wolnym od służby jego opiekuna, w formie dyżuru realizowanego przez innego, wyznaczonego opiekuna psa. W takiej sytuacji przepisu ust. 4 nie stosuje się.
6. 
W sytuacji podyktowanej względami bezpieczeństwa, nie stosuje się trybu, o którym mowa w ust. 5.
7. 
W przypadku utrzymywania psa w miejscu zamieszkania przewodnika, czas na codzienną obsługę psa w dniu wolnym od służby, rozlicza się na zasadach określonych w ust. 4.
8. 
W przypadku sprawowania przez opiekuna psa czasowej opieki nad psem, czas na codzienną obsługę psa w czasie pracy lub pełnienia służby i w dniu wolnym od służby, rozlicza się na zasadach określonych w ust. 14.
§  51. 
1. 
Organizując służbę przewodnika z psem należy uwzględnić panujące warunki atmosferyczne.
2. 
W niekorzystnych warunkach atmosferycznych, przełożony przewodnika, może:
1)
nie kierować psa do służby;
2)
skrócić czas pełnienia służby z psem;
3)
wprowadzić dodatkowe odpoczynki dla psa.

Rozdział  6

Tryb i sposób przekazywania psów służbowych między jednostkami organizacyjnymi Policji

§  52. 
1. 
Psa można przekazać na stałe innemu opiekunowi psa między jednostkami organizacyjnymi Policji.
2. 
W przypadku przekazywania psa:
1)
między komendami wojewódzkimi Policji - komisję do przekazania psa powołuje komendant wojewódzki Policji przekazujący psa;
2)
między szkołą a komendą wojewódzką Policji - komisję do przekazania psa powołuje komendant przekazujący psa;
3)
między jednostkami organizacyjnymi Policji w ramach województwa - komisję do przekazania psa powołuje kierownik komórki do spraw prewencji komendy wojewódzkiej Policji.
3. 
Przekazanie psa między jednostkami organizacyjnymi Policji może nastąpić w sytuacji:
1)
braku możliwości dalszej pracy przewodnika z psem;
2)
przeniesienia opiekuna psa na stanowisko służbowe niezwiązane z realizacją czynności z użyciem psa lub opieką nad nim;
3)
przeniesienia opiekuna psa do realizacji zadań z użyciem psa w innej jednostce organizacyjnej Policji.
4. 
Psa kategorii tropiącej osoby według założeń mantrailingu przydziela się ponownie przewodnikowi lub kandydatowi na przewodnika psa tej samej kategorii.
5. 
Protokół przekazania psa służbowego między jednostkami organizacyjnymi Policji, którego wzór określa załącznik nr 20 do zarządzenia, zatwierdza właściwy komendant wojewódzki Policji, komendant szkoły lub kierownik właściwej komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji.
6. 
W przypadku przekazania psa opiekunowi psa, który nie ukończył kursu odpowiadającego kategorii psa, opiekuna psa wraz z psem niezwłocznie kieruje się na kurs.
7. 
Przepisu ust. 6 nie stosuje się w przypadku przekazania psa kategorii patrolowej lub tropiącej przewodnikowi, który ukończył kurs dla przewodników psów patrolowo-tropiących.
8. 
Przekazanie psa na stałe między jednostkami organizacyjnymi Policji powoduje utratę ważności dotychczasowego atestu w przypadku przydzielenia tego psa innemu opiekunowi psa.

Rozdział  7

Sposób prowadzenia ewidencji psów służbowych

§  53. 
1. 
Policjanci, o których mowa w § 69 ust. 1 pkt 2, ust. 2-3 oraz 5 prowadzą:
1)
wykaz opiekunów i psów oraz wykaz psów wycofanych z użycia w Policji będących na stanie jednostek, komórek organizacyjnych Policji zgodnie z właściwością określoną w § 30;
2)
dokumentację dotyczącą:
a)
używania i utrzymania psów,
b)
zajęć doskonalenia sprawności użytkowej psów i testowania sprawności użytkowej psów,
c)
zakupu, przekazania, przekwalifikowania, zaginięcia, odebrania, padnięcia, konieczności bezzwłocznego uśmiercenia oraz wycofania psów z użycia w Policji,
d)
zmiany stałego miejsca pobytu psa, padnięcia oraz konieczności bezzwłocznego uśmiercenia psa wycofanego z użycia, o których mowa w art. 145u ust. 2 pkt 1-2 ustawy,
e)
rekrutacji kandydatów na przewodników.
2. 
Wzór wykazu opiekunów i psów służbowych Policji określa załącznik nr 21 do zarządzenia.
3. 
Wzór wykazu psów służbowych wycofanych z użycia w Policji określa załącznik nr 22 do zarządzenia.
4. 
Policjanci, o których mowa w § 69 ust. 2 i ust. 5 pkt 2, prowadzą zestawienie badań osmologicznych, którego wzór określa załącznik nr 23 do zarządzenia.
§  54. 
1. 
Komórka organizacyjna właściwa w sprawach kryminalnych Komendy Głównej Policji, przesyła do:
1)
komórki organizacyjnej właściwej w sprawach prewencji Komendy Głównej Policji:
a)
protokół wycofania psa z użycia, protokół powierzenia opiekunowi psa/organizacji psa służbowego wycofanego z użycia, protokół z bezzwłocznego uśmiercenia lub padnięcia psa - w terminie 7 dni od zatwierdzenia protokołu przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji,
b)
dokumentację, o której mowa w § 53 ust. 1 pkt 2 lit. d - w terminie 7 dni od otrzymania informacji od opiekuna psa wycofanego z użycia lub organizacji, o której mowa w art. 145n ust. 9 ustawy,
c)
protokół odebrania opiekunowi psa lub organizacji, o której mowa w art. 145n ust. 9 ustawy, psa wycofanego z użycia, w przypadkach określonych w ustawie - w terminie 7 dni od zatwierdzenia protokołu przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji;
2)
szkoły: protokół przydzielenia, przekazania, wycofania psa z użycia, protokół z bezzwłocznego uśmiercenia lub padnięcia psa - w terminie 7 dni od zatwierdzenia protokołu przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji.
2. 
Komórki organizacyjne właściwe w sprawach prewencji komendy wojewódzkiej Policji przesyłają do:
1)
komórki organizacyjnej właściwej w sprawach prewencji Komendy Głównej Policji:
a)
protokół wycofania psa z użycia, protokół powierzenia opiekunowi psa/organizacji psa służbowego wycofanego z użycia, protokół z bezzwłocznego uśmiercenia lub padnięcia psa - w terminie 7 dni od zatwierdzenia protokołu przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji,
b)
dokumentację, o której mowa w § 53 ust. 1 pkt 2 lit. d - w terminie 7 dni od otrzymania informacji od opiekuna psa wycofanego z użycia lub organizacji, o której mowa w art. 145n ust. 9 ustawy,
c)
protokół odebrania opiekunowi psa lub organizacji, o której mowa w art. 145n ust. 9 ustawy, psa wycofanego z użycia, w przypadkach określonych w ustawie - w terminie 7 dni od zatwierdzenia protokołu przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji,
d)
informację o występujących utrudnieniach w obszarze dotyczącym problematyki psów w służbie prewencyjnej oraz propozycje usprawnień organizacji i używania psów w służbie - w terminie do dnia 31 stycznia za rok poprzedni;
2)
szkoły: protokół przydzielenia, przekazania, wycofania psa z użycia, protokół z bezzwłocznego uśmiercenia lub padnięcia psa - w terminie 7 dni od zatwierdzenia protokołu przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji.
3. 
Laboratoria kryminalistyczne komend wojewódzkich Policji, w których znajdują się pracownie badań osmologicznych, przesyłają do:
1)
Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji:
a)
protokół wycofania psa z użycia, protokół powierzenia opiekunowi psa/organizacji psa służbowego wycofanego z użycia, protokół z bezzwłocznego uśmiercenia lub padnięcia psa wraz z dokumentacją, o której mowa w ust. 7 - w terminie 7 dni od zatwierdzenia protokołu przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji,
b)
dokumentację, o której mowa w § 53 ust. 1 pkt 2 lit. d - w terminie 7 dni od otrzymania informacji od opiekuna psa wycofanego z użycia lub organizacji, o której mowa w art. 145n ust. 9 ustawy,
c)
protokół odebrania opiekunowi psa lub organizacji, o której mowa w art. 145n ust. 9 ustawy, psa wycofanego z użycia, w przypadkach określonych w ustawie - w terminie 7 dni od zatwierdzenia protokołu przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji,
d)
informację o występujących utrudnieniach w obszarze dotyczącym problematyki psów do badań osmologicznych oraz propozycje usprawnień organizacji i używania psów w służbie - w terminie do dnia 31 stycznia za rok poprzedni;
2)
komórki organizacyjnej właściwej w sprawach prewencji Komendy Głównej Policji:
a)
protokół wycofania psa z użycia, protokł powierzenia opiekunowi psa/organizacji psa służbowego wycofanego z użycia, protokół z bezzwłocznego uśmiercenia lub padnięcia psa - w terminie 7 dni od zatwierdzenia protokołu przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji,
b)
dokumentację, o której mowa w § 53 ust. 1 pkt 2 lit. d - w terminie 7 dni od otrzymania informacji od opiekuna psa wycofanego z użycia lub organizacji, o której mowa w art. 145n ust. 9 ustawy,
c)
protokół odebrania opiekunowi psa lub organizacji, o której mowa w art. 145n ust. 9 ustawy, psa wycofanego z użycia, w przypadkach określonych w ustawie - w terminie 7 dni od zatwierdzenia protokołu przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji;
3)
szkoły: protokół przydzielenia, przekazania, wycofania psa z użycia, protokół z bezzwłocznego uśmiercenia lub padnięcia psa - w terminie 7 dni od zatwierdzenia protokołu przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji.
4. 
Samodzielne pododdziały kontrterrorystyczne Policji przesyłają do:
1)
BOA:
a)
protokół przydzielenia, przekazania, wycofania psa z użycia, protokół z bezzwłocznego uśmiercenia lub padnięcia psa wraz z dokumentacją, o której mowa w ust. 7 - w terminie 7 dni od zatwierdzenia protokołu przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji,
b)
dokumentację, o której mowa w § 53 ust. 1 pkt 2 lit. d - w terminie 7 dni od otrzymania informacji od opiekuna psa wycofanego z użycia lub organizacji, o której mowa w art. 145n ust. 9 ustawy,
c)
protokół odebrania opiekunowi psa lub organizacji, o której mowa w art. 145n ust. 9 ustawy, psa wycofanego z użycia, w przypadkach określonych w ustawie - w terminie 7 dni od zatwierdzenia protokołu przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji,
d)
dokumentację związaną z użyciem psa w służbie kontrterrorystycznej - na bieżąco,
e)
informację o ilości kandydatów na przewodnika, planowanych do skierowania na kurs specjalistyczny dla przewodników psów - w terminie do 31 sierpnia na rok następny,
f)
informację o występujących utrudnieniach w obszarze dotyczącym problematyki psów w służbie kontrterrorystycznej oraz propozycje usprawnień organizacji i używania psów w służbie - w terminie do 31 stycznia za rok poprzedni;
2)
komórki organizacyjnej właściwej w sprawach prewencji Komendy Głównej Policji:
a)
protokół wycofania psa z użycia, protokół powierzenia opiekunowi psa/organizacji psa służbowego wycofanego z użycia, protokół z bezzwłocznego uśmiercenia lub padnięcia psa - w terminie 7 dni od zatwierdzenia protokołu przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji,
b)
dokumentację, o której mowa w § 53 ust. 1 pkt 2 lit. d - w terminie 7 dni od otrzymania informacji od opiekuna psa wycofanego z użycia lub organizacji, o której mowa w art. 145n ust. 9 ustawy,
c)
protokół odebrania opiekunowi psa lub organizacji, o której mowa w art. 145n ust. 9 ustawy, psa wycofanego z użycia, w przypadkach określonych w ustawie - w terminie 7 dni od zatwierdzenia protokołu przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji;
3)
szkoły: protokół przydzielenia, przekazania, wycofania psa z użycia, protokół z bezzwłocznego uśmiercenia lub padnięcia psa - w terminie 7 dni od zatwierdzenia protokołu przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji.
5. 
BOA przesyła do:
1)
komórki organizacyjnej właściwej w sprawach prewencji Komendy Głównej Policji:
a)
protokół wycofania psa z użycia, protokół powierzenia opiekunowi psa/organizacji psa służbowego wycofanego z użycia, protokół z bezzwłocznego uśmiercenia lub padnięcia psa, będących na stanie BOA - w terminie 7 dni od zatwierdzenia protokołu przez Dowódcę BOA,
b)
dokumentację, o której mowa w § 53 ust. 1 pkt 2 lit. d - w terminie 7 dni od otrzymania informacji od opiekuna psa wycofanego z użycia lub organizacji, o której mowa w art. 145n ust. 9 ustawy,
c)
protokół odebrania opiekunowi psa lub organizacji, o której mowa w art. 145n ust. 9 ustawy, psa wycofanego z użycia, w przypadkach określonych w ustawie - w terminie 7 dni od zatwierdzenia protokołu przez Dowódcę BOA;
2)
szkoły: protokół przydzielenia, przekazania, wycofania psa z użycia i protokół z bezzwłocznego uśmiercenia lub padnięcia psa, będących na stanie BOA - w terminie 7 dni od zatwierdzenia protokołu przez Dowódcę BOA.
6. 
Jednostki organizacyjne Policji posiadające psy w służbie prewencyjnej lub kryminalnej przesyłają niezwłocznie do właściwej komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji protokół z bezzwłocznego uśmiercenia lub padnięcia psa wraz z dokumentacją z sekcji zwłok, a także związaną z jego zaginięciem oraz odpisy związanych z tym decyzji i orzeczeń kończących postępowania dyscyplinarne i szkodowe.
7. 
W sytuacji, gdy bezzwłoczne uśmiercenie lub padnięcie psa nastąpiło na skutek choroby, na którą pies był leczony, dopuszcza się możliwość odstąpienia od przeprowadzenia sekcji zwłok zwierzęcia, na podstawie zaświadczenia wydanego przez lekarza weterynarii.
8. 
Komórka organizacyjna właściwa w sprawach prewencji Komendy Głównej Policji prowadzi wykaz psów wycofanych z użycia w Policji na podstawie otrzymanych protokołów wycofania psów z użycia, protokołów z bezzwłocznego uśmiercenia lub padnięcia psa oraz dokumentacji, o której mowa w § 53 ust. 1 pkt 2 lit. d.
9. 
Szkoła prowadzi wykaz przewodników i psów, który jest aktualizowany na podstawie wydawanych atestów oraz otrzymywanych protokołów przydzielenia, przekazania, przekwalifikowania, wycofania psów z użycia i protokołów z bezzwłocznego uśmiercenia lub padnięcia psa.
10. 
Wykazy, o których mowa w § 53 ust. 1 pkt 1, § 54 ust. 8-9, prowadzone są na bieżąco w postaci elektronicznej.
11. 
Szkoła przesyła w postaci elektronicznej do komórki organizacyjnej właściwej w sprawach prewencji Komendy Głównej Policji aktualny wykaz, o którym mowa w ust. 9, w terminie do 10 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedzający.

Rozdział  8

Tryb i sposób współpracy między jednostkami organizacyjnymi Policji w trakcie realizacji nadzoru nad sprawowaniem opieki nad psami służbowymi

§  55. 
1. 
Komenda wojewódzka Policji, na której terenie znajdują się psy wycofane z użycia ze stanu innej jednostki organizacyjnej Policji, udziela wsparcia tej jednostce organizacyjnej Policji, w trakcie realizacji nadzoru nad sprawowaniem opieki nad tymi zwierzętami.
2. 
W przypadku przekazania psa wycofanego z użycia do jednostki organizacyjnej Policji wskazanej przez Komendanta Głównego Policji, komendant wojewódzki Policji ujmuje go w stanie ewidencyjnym jednostki i wyznacza opiekuna psa na podstawie przepisów art. 145n ustawy.
3. 
Jednostka przekazująca psa wycofanego z użycia w przypadku, o którym mowa w ust. 2, zdejmuje go ze swojego stanu ewidencyjnego.
4. 
Dokumentację z przeprowadzenia, w ramach udzielonego wsparcia, kontroli warunków utrzymania psa wycofanego z użycia, wyznaczony policjant lub pracownik Policji przekazuje jednostce organizacyjnej Policji, na której stanie znajduje się pies wycofany z użycia.
5. 
Notatka z przeprowadzenia kontroli warunków utrzymania, zawiera w szczególności informacje o:
1)
potrzebie odebrania psa dotychczasowemu opiekunowi psa lub psa wycofanego z użycia opiekunowi psa lub organizacji, o której mowa w art. 145n ust. 9 ustawy i przekazania go nowemu opiekunowi psa lub organizacji, w przypadku wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 145v ustawy;
2)
potrzebie zwiększenia częstotliwości przeprowadzania kontroli warunków utrzymania.
§  56. 
1. 
Zgodę na utrzymywanie psa w miejscu zamieszkania przewodnika wydaje:
1)
w służbie prewencyjnej - kierownik komórki organizacyjnej właściwej do spraw prewencji komendy wojewódzkiej Policji;
2)
w służbie kryminalnej - kierownik komórki organizacyjnej właściwej do spraw laboratorium kryminalistycznego komendy wojewódzkiej Policji lub komórki organizacyjnej właściwej do spraw kryminalnych komendy wojewódzkiej Policji, wyłączając psa kategorii tropiącej osoby według założeń mantrailingu, gdzie pies ten przebywa w miejscu zamieszkania przewodnika;
3)
w służbie kontrterrorystycznej - dowódca jednostki kontrterrorystycznej Policji.
2. 
Zgodę, o której mowa w ust. 1, wydaje się po przeprowadzeniu kontroli warunków w jakich pies będzie utrzymywany.

Rozdział  9

Tryb i sposób sprawowania nadzoru nad realizacją zadań z zakresu kynologii policyjnej

§  57. 
Nadzór nad realizacją zadań z zakresu kynologii policyjnej, w ramach kompetencji określonych w zarządzeniu, sprawują:
1)
kierownik komórki organizacyjnej właściwej w sprawach prewencji Komendy Głównej Policji;
2)
kierownik komórki organizacyjnej właściwej w sprawach kryminalnych Komendy Głównej Policji;
3)
Dyrektor Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji;
4)
Dowódca BOA;
5)
komendant wojewódzki Policji;
6)
komendant szkoły.
§  58. 
Kierownik komórki organizacyjnej właściwej w sprawach prewencji Komendy Głównej Policji sprawuje nadzór nad używaniem psów w służbie prewencyjnej i jest odpowiedzialny w szczególności za:
1)
określenie zasad i sposobów pełnienia służby z psem;
2)
inicjowanie zmian w programach szkolenia przewodników i szkolenia psów;
3)
opracowywanie i wdrażanie standardów oraz koordynowanie realizacji zadań związanych z utrzymaniem i używaniem w Policji psów w służbie prewencyjnej w ramach swoich kompetencji.
§  59. 
Kierownik komórki organizacyjnej właściwej w sprawach kryminalnych Komendy Głównej Policji sprawuje nadzór nad używaniem psów kategorii tropiącej osoby według założeń mantrailingu i jest odpowiedzialny w szczególności za:
1)
określenie zasad i sposobów pełnienia służby z psem;
2)
inicjowanie zmian w programach szkolenia przewodników i szkolenia psów;
3)
opracowywanie i wdrażanie standardów oraz koordynowanie realizacji zadań związanych z utrzymaniem i używaniem w Policji psów w służbie kryminalnej w ramach swoich kompetencji.
§  60. 
Dyrektor Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji sprawuje nadzór nad użyciem psów kategorii do badań osmologicznych i jest odpowiedzialny w szczególności za:
1)
organizację używania i utrzymywania psów;
2)
koordynację oraz wytyczanie kierunków rozwoju badań osmologicznych, w porozumieniu z zainteresowanymi komórkami organizacyjnymi Komendy Głównej Policji oraz szkołą;
3)
inicjowanie działań w zakresie:
a)
programów nauczania,
b)
tworzenia pracowni osmologicznych,
c)
projektów budowy, remontów oraz wyposażenia pomieszczeń pracowni osmologicznych pod kątem ich zgodności ze standardami określonymi w metodyce badań osmologicznych;
4)
aktualizowanie metodyki badań osmologicznych w porozumieniu z komendantem szkoły;
5)
prowadzenie ocen certyfikacyjnych istniejących pracowni badań osmologicznych;
6)
przeprowadzenie ocen jakości badań osmologicznych.
§  61. 
1. 
Dowódca BOA sprawuje nadzór nad użyciem psów w służbie kontrterrorystycznej i jest odpowiedzialny w szczególności za:
1)
organizację używania psów;
2)
koordynację oraz wytyczanie kierunków rozwoju taktyki używania psów w służbie kontrterrorystycznej;
3)
inicjowania działań w zakresie:
a)
zmian w programach szkolenia przewodników i psów,
b)
określania zasad i sposobów używania psów w działaniach kontrterrorystycznych;
4)
zapewnienie udziału zespołu bojowego podczas testowania sprawności użytkowej psa, będącego na stanie BOA.
2. 
Dowódca BOA odpowiada za utrzymanie psów oraz psów wycofanych z użycia będących na stanie BOA.
§  62. 
Komendanci wojewódzcy Policji:
1)
sprawują nadzór nad psami i psami wycofanymi z użycia, będącymi na ich stanie;
2)
odpowiadają za właściwe używanie psów w służbie;
3)
oceniają efektywność używania psów oraz ich utrzymanie w jednostkach organizacyjnych Policji;
4)
powołują lub likwidują pracownie badań osmologicznych na wniosek naczelnika laboratorium kryminalistycznego, po zasięgnięciu opinii Dyrektora Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji;
5)
odpowiadają za zapewnienie w budżetach środków finansowych przeznaczonych na:
a)
zakup psów do szkolenia oraz niezbędnego sprzętu,
b)
zabiegi profilaktyczne i leczenie psów i psów wycofanych z użycia,
c)
żywienie psów i psów wycofanych z użycia, na zasadach określonych w przepisach § 17-21 rozporządzenia,
d)
budowę, remonty i utrzymanie pomieszczeń dla psów, psów wycofanych z użycia i zapleczy gospodarczych,
e)
wyposażenie pomieszczeń do prowadzenia badań osmologicznych,
f)
wynagradzanie pozorantów oraz cywilnych instruktorów,
g)
inne należności finansowe i materiałowe;
6)
zapewniają opiekunom psów:
a)
szczepienia ochronne przeciwko tężcowi oraz odkleszczowemu zapaleniu opon mózgowych;
b)
zaopatrzenie w niezbędny sprzęt do:
używania psa w służbie,
prowadzenia ćwiczeń z psem,
żywienia i pielęgnowania psa,
c)
warunki do wykonywania obowiązków służbowych związanych ze szkoleniem i utrzymaniem psów w godzinach pełnienia służby, z zastrzeżeniem § 27 ust. 6 oraz § 50 ust. 1-3.
§  63. 
1. 
Komendant szkoły jest odpowiedzialny w szczególności za:
1)
przekazywanie wiedzy i kształcenie umiejętności z zakresu szkolenia przewodników psów oraz szkolenia psów;
2)
kwalifikację psów do szkolenia w ramach centralnego doboru psów do służby w Policji oraz ich szkolenie w trybie określonym właściwym programem nauczania;
3)
testowanie sprawności użytkowej psów;
4)
inicjowanie zmian w programach nauczania;
5)
zapewnienie przewodnikowi rozpoczynającemu szkolenie nowo przyjętego oraz przekazanego psa niezbędnego wyposażenia do realizacji zajęć programowych na kursach i podczas szkolenia indywidualnego;
6)
wycofanie psa z kursu i jego wymianę w trakcie kursu, gdy został on zakupiony w ramach centralnego doboru psów do służby w Policji.
2. 
Komendant szkoły obciąża właściwego komendanta wojewódzkiego Policji kosztami zakupu wyposażenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 5.
3. 
Komendant szkoły odpowiada za utrzymanie psów oraz psów wycofanych z użycia, będących na stanie szkoły lub w przypadku wskazania przez Komendanta Głównego Policji szkoły jako jednostki przyjmującej na stan takie zwierzę.
§  64. 
Komendant powiatowy (miejski) Policji, w którego użyciu znajdują się psy odpowiada za:
1)
organizację służby przewodników i efektywne używanie psów w służbie;
2)
ustalenie niezbędnej liczby psów, uwzględniając postanowienia § 32;
3)
rozliczanie czasu służby przewodników, z zastrzeżeniem § 50 ust. 4 i 7.
§  65. 
Kierownicy komórek organizacyjnych właściwych w sprawach prewencji komend wojewódzkich Policji odpowiadają za właściwą organizację używania i utrzymywania psów w służbie prewencyjnej.
§  66. 
Kierownicy komórek organizacyjnych właściwych w sprawach kryminalnych komend wojewódzkich, komend powiatowych (miejskich) Policji odpowiadają za właściwą organizację używania psów w służbie kryminalnej.
§  67. 
Dowódca samodzielnego pododdziału kontrterrorystycznego Policji odpowiada za:
1)
właściwą organizację używania psów w służbie kontrterrorystycznej;
2)
zapewnienie udziału zespołu bojowego podczas testowania sprawności użytkowej psa kategorii bojowej, będącego w użyciu tej jednostki organizacyjnej Policji.
§  68. 
Kierownik zakładu odpowiada za organizację używania i utrzymywania psów będących na stanie szkoły.
§  69. 
1. 
W Komendzie Głównej Policji koordynacją realizacji zadań związanych m.in. z organizacją i używaniem psów w służbie zajmuje się:
1)
w komórce organizacyjnej właściwej w sprawach prewencji - policjant, pełniący funkcję koordynatora, wyznaczony przez kierownika tej komórki organizacyjnej na podstawie decyzji;
2)
w komórce organizacyjnej właściwej w sprawach kryminalnych - policjant, pełniący funkcję koordynatora, wyznaczony przez kierownika tej komórki organizacyjnej na podstawie decyzji.
2. 
W Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji koordynacją realizacji zadań związanych między innymi z organizacją i używaniem psów w służbie zajmuje się policjant, pełniący funkcję koordynatora, wyznaczony przez dyrektora Centralnego Laboratorium Kryminalistycznym Policji na podstawie decyzji.
3. 
W BOA organizacją używania i utrzymywania psów zajmuje się policjant, pełniący funkcję koordynatora, wyznaczony przez Dowódcę BOA na podstawie decyzji.
4. 
Organizacją używania psów w samodzielnych pododdziałach kontrterrorystycznych Policji zajmuje się policjant, o którym mowa w ust. 3.
5. 
W komendzie wojewódzkiej Policji koordynacją realizacji zadań związanych z organizacją używania i utrzymywania psów zajmuje się w zakresie swoich kompetencji:
1)
policjant pełniący funkcję koordynatora w komórce organizacyjnej właściwej w sprawach prewencji, wyznaczony przez kierownika jednostki organizacyjnej na podstawie decyzji;
2)
biegły z zakresu badań osmologicznych, pełniący funkcję koordynatora w laboratorium kryminalistycznym, wyznaczony przez kierownika jednostki organizacyjnej na podstawie decyzji.
6. 
W przypadku, gdy na obszarze terytorialnego zasięgu działania komendy wojewódzkiej Policji zadania Policji realizowane są przy użyciu psów i koni służbowych, koordynator z komórki organizacyjnej w sprawach prewencji wchodzi w skład zespołu zajmującego się organizacją używania i utrzymywania tych zwierząt.
§  70. 
Obowiązki dotyczące organizacji używania i utrzymywania psów i psów wycofanych z użycia, poza koordynatorem, w zakresie swoich kompetencji, mogą realizować w szczególności:
1)
lekarz weterynarii;
2)
Policyjny Instruktor Szkolenia Psów Służbowych;
3)
pozorant.
§  71. 
1. 
Do zadań koordynatora, o którym mowa w § 69 ust. 1 pkt 1, należy w szczególności:
1)
wykonywanie zadań związanych z realizacją nadzoru nad używaniem i utrzymywaniem psów w służbie prewencyjnej;
2)
prowadzenie wykazu psów wycofanych z użycia w Policji, na podstawie protokołów wycofania psów z użycia, protokołów z bezzwłocznego uśmiercenia lub padnięcia psa oraz protokołów odebrania psa wycofanego z użycia.
2. 
Do zadań koordynatora, o którym mowa w § 69 ust. 1 pkt 2, ust. 2-3 oraz ust. 5 oraz osób, o których mowa w § 70, w zakresie swoich kompetencji, należy w szczególności:
1)
wykonywanie zadań związanych z realizacją nadzoru nad psami i psami wycofanymi z użycia, o którym mowa w § 27 rozporządzenia;
2)
współdziałanie z kierownikami jednostek (komórek) organizacyjnych Policji w zakresie:
a)
typowania kandydatów na przewodników psów, a także ich opiniowania w zakresie predyspozycji do służby ze zwierzętami,
b)
doboru psów,
c)
organizacji służby przewodników, zapewniającej efektywne używanie psów,
d)
popularyzacji używania psów;
3)
organizowanie i prowadzenie szkoleń dla policjantów innych służb w zakresie taktyki, techniki i możliwości wykorzystania psów w służbie;
4)
organizowanie i prowadzenie zajęć doskonalenia sprawności użytkowej psów;
5)
sprawdzanie:
a)
zaopatrzenia przewodników w sprzęt: wykorzystywany w służbie, do prowadzenia doskonalenia sprawności użytkowej psów, do żywienia i pielęgnacji psów, specjalny,
b)
znajomości przez przewodników zasad taktyki i techniki używania psów oraz prowadzenia ćwiczeń doskonalenia sprawności użytkowej psów,
c)
pracy przewodników w zakresie używania psów w służbie,
d)
dokumentowania używania psów i zajęć doskonalenia sprawności użytkowej psów,
e)
stanu użytkowego i sanitarnego pomieszczeń dla psów i zapleczy gospodarczych;
6)
sporządzanie zapotrzebowań na:
a)
zakup psów do szkolenia,
b)
żywienie psów i psów wycofanych z użycia,
c)
zabiegi profilaktyczne i leczenie psów i psów wycofanych z użycia,
d)
zakup sprzętu, o którym mowa w pkt 5 lit. a;
7)
utrzymywanie kontaktów z hodowcami w celu rozpoznania możliwości doboru psów do szkolenia;
8)
uczestniczenie w doborze, zakupie, przekazaniu, wymianie podczas kursu, przekwalifikowaniu i wycofaniu psa z użycia, a także sporządzanie dokumentacji związanej z koniecznością bezzwłocznego uśmiercenia lub padnięcia psa;
9)
uczestniczenie w testowaniu sprawności użytkowej psa w jednostce organizacyjnej Policji oraz w powtórnym testowaniu sprawności użytkowej psa, w miejscu jego przeprowadzania;
10)
występowanie do komendanta wojewódzkiego Policji o przydzielenie dodatkowych zajęć z doskonalenia sprawności użytkowej, o których mowa w § 27 ust. 9.
§  72. 
1. 
Koordynator, o którym mowa § 69 ust. 1 pkt 2, oprócz zadań wymienionych w § 71, sporządza zapotrzebowanie na udział pozoranta lub Policyjnego Instruktora Szkolenia Psów Służbowych w ramach zajęć doskonalenia sprawności użytkowej psów.
2. 
Koordynator, o którym mowa w § 69 ust. 5 pkt 1, oprócz zadań wymienionych w § 71:
1)
organizuje eliminacje wojewódzkie do Kynologicznych Mistrzostw Policji;
2)
organizuje dla przewodników zajęcia taktyczno-symulacyjne;
3)
sporządza zapotrzebowania na udział Policyjnego Instruktora Szkolenia Psów Służbowych lub pozorantów w ramach zajęć doskonalenia sprawności użytkowej psów.
3. 
Koordynator, o którym mowa w § 69 ust. 5 pkt 2, oprócz zadań wymienionych w § 71, prowadzi:
1)
badania śladów zapachowych ludzi - po uzyskaniu uprawnień biegłego, wydanych przez dyrektora Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji;
2)
szkolenia dla policjantów w zakresie pobierania, zabezpieczania, powielania i rozpoznawania zabezpieczonych śladów zapachowych ludzi.
4. 
Koordynator, o którym mowa w § 69 ust. 3, oprócz zadań wymienionych w § 71, bierze udział w prowadzeniu kursu dla przewodników psów kategorii bojowej w zakresie określonym w programie nauczania.
§  73. 
1. 
Certyfikat Policyjnego Instruktora Szkolenia Psów Służbowych wydawany jest przez komendanta szkoły na podstawie wniosku złożonego przez kierownika zakładu szkoły. Wzór certyfikatu określa załącznik nr 24 do zarządzenia.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, może zostać złożony w stosunku do policjanta, który ukończył kurs oraz samodzielnie zrealizował zajęcia na co najmniej jednym kursie jako opiekun grupy szkoleniowej.

Rozdział  10

Postanowienia końcowe

§  74. 
Traci moc zarządzenie nr 296 Komendanta Głównego Policji z dnia 20 marca 2008 r. w sprawie metod i form wykonywania zadań z użyciem psów służbowych, szczegółowych zasad ich szkolenia oraz norm wyżywienia (Dz. Urz. KGP z 2019 r. poz. 11 i 118 oraz z 2021 r. poz. 53 i 88).
§  75. 
Do indywidualnego szkolenia psa oraz kursów rozpoczętych przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia, § 63 ust. 2 nie stosuje się.
§  76. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

"Wzór"

ZAŚWIADCZENIE

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  2

"Wzór"

KARTA KWALIFIKACYJNA PSA

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  3

"Wzór"

PROTOKÓŁ ZAKUPU PSA

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  4

"Wzór"

KSIĄŻKA PSA SŁUŻBOWEGO POLICJI

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  5

"Wzór"

ATEST NR.....

PSA SŁUŻBOWEGO KATEGORII

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  6

"Wzór"

ATEST NR .....

PSA SŁUŻBOWEGO DO BADAŃ OSMOLOGICZNYCH

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  7

"Wzór"

PROTOKÓŁ testowania sprawności użytkowej psa kategorii: patrolowej, patrolowo-tropiącej i tropiącej

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  8

"Wzór"

PROTOKÓŁ testowania sprawności użytkowej psa kategorii do wyszukiwania zapachów narkotyków

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  9

"Wzór"

PROTOKÓŁ testowania sprawności użytkowej psa kategorii do wyszukiwania zapachów: materiałów wybuchowych oraz broni palnej i amunicji*

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  10

"Wzór"

PROTOKÓŁ testowania sprawności użytkowej psa kategorii: do wyszukiwania zapachu zwłok ludzkich na lądzie, do wyszukiwania zapachu zwłok ludzkich na wodzie*)

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  11

"Wzór"

PROTOKÓŁ testowania sprawności użytkowej psa kategorii bojowej

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  12

"Wzór"

PROTOKÓŁ testowania sprawności użytkowej psa kategorii do badań osmologicznych

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  13

"Wzór"

PROTOKÓŁ testowania sprawności użytkowej psa kategorii tropiącej osoby według założeń mantrailingu

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  14

"Wzór"

PROTOKÓŁ PRZEKWALIFIKOWANIA PSA SŁUŻBOWEGO POLICJI

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  15

"Wzór"

WNIOSEK O UŻYCIE PSÓW TROPIĄCYCH OSOBY WEDŁUG ZAŁOŻEŃ MANTRAILINGU DO DZIAŁAŃ POSZUKIWAWCZYCH

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  16

"Wzór"

WNIOSEK O UŻYCIE PSÓW TROPIĄCYCH OSOBY WEDŁUG ZAŁOŻEŃ MANTRAILINGU DO OBSŁUGI ZDARZEŃ KRYMINALNYCH

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  17

"Wzór"

DZIENNIK PRACY PSA SŁUŻBOWEGO POLICJI

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  18

"Wzór"

NOTATKA Z UŻYCIA PSA SŁUŻBOWEGO POLICJI JAKO ŚRODKA PRZYMUSU BEZPOŚREDNIEGO

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  19

"Wzór"

NOTATKA SŁUŻBOWA Z UŻYCIA PSA SŁUŻBOWEGO POLICJI

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  20

"Wzór"

PROTOKÓŁ PRZEKAZANIA PSA SŁUŻBOWEGO MIĘDZY JEDNOSTKAMI ORGANIZACYJNYMI POLICJI

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  21

"Wzór"

Wykaz opiekunów i psów służbowych Policji - stan na dzień r.

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  22

"Wzór"

Wykaz psów służbowych wycofanych z użycia w Policji - stan na dzień .............. r.

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  23

"Wzór"

ZESTAWIENIE BADAŃ OSMOLOGICZNYCH

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  24

"Wzór"

CERTYFIKAT POLICYJNEGO INSTRUKTORA SZKOLENIA PSÓW SŁUŻBOWYCH

grafika