Metody i formy wykonywania zadań przez dyżurnego jednostki organizacyjnej Policji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2001.2.15

Akt utracił moc
Wersja od: 13 grudnia 2000 r.

ZARZĄDZENIE NR 19
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 28 listopada 2000 r.
w sprawie metod i form wykonywania zadań przez dyżurnego jednostki organizacyjnej Policji

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. Nr 30, poz. 179, z 1991 r. Nr 94, poz. 422 i Nr 107, poz. 461, z 1992 r. Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 53, poz. 214, z 1995 r. Nr 4, poz. 17, Nr 34, poz. 163 i Nr 104, poz. 515, z 1996 r. Nr 59, poz. 269 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 80, poz. 499, Nr 88, poz. 554, Nr 106, poz. 680, Nr 123, poz. 779, Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 1999 r. Nr 110, poz. 1255) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Zarządzenie określa:
1)
metody i formy wykonywania zadań przez dyżurnego jednostki organizacyjnej Policji,
2)
sposób postępowania dyżurnego z informacjami o niektórych przestępstwach, zagrożeniach i innych zdarzeniach istotnych dla stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego, zwanych dalej "zdarzeniem",
3)
wymogi organizacyjne stanowiska kierowania jednostki Policji oraz wyposażenie dyżurnego.
§  2.
1.
Dyżurnymi jednostki organizacyjnej Policji są :
1)
dyżurny komendy powiatowej (miejskiej) Policji, Dyżurny Komendy Stołecznej Policji, dyżurny komisariatu i komisariatu specjalistycznego Policji, zwany dalej "dyżurnym jednostki",
2)
dyżurny operacyjny komendy wojewódzkiej Policji,
3)
Dyżurny Operacyjny Komendy Głównej Policji , zwany dalej "dyżurnym operacyjnym".
2.
Ilekroć w przepisach zarządzenia jest mowa o "dyżurnym", przepisy te stosuje się do dyżurnego jednostki i dyżurnego operacyjnego.
§  3.
1.
Dyżurny pełni służbę na stanowisku kierowania jednostki organizacyjnej Policji.
2.
Obsadę stanowiska kierowania ponadto stanowić mogą:
1)
zastępca dyżurnego,
2)
pomocnik dyżurnego,
3)
policjant lub pracownik Policji zapewniający techniczną obsługę stanowiska kierowania.
3.
Pomocnik dyżurnego, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, może pełnić funkcje:
1)
dyspozytora służby,
2)
radiooperatora,
3)
operatora pogotowia policyjnego, przyjmującego zgłoszenia telefoniczne,
4)
operatora systemów nadzoru i kierowania ruchem drogowym,
5)
operatora systemów informatycznych,
6)
policjanta wykonującego zadania związane z kontrolą pomieszczeń dla osób zatrzymanych, oraz wykonuje czynności zlecone przez dyżurnego.
4.
W zależności od potrzeb i warunków organizacyjnych jednostki Policji funkcje określone w ust. 3 mogą być łączone lub pełni je dyżurny.

Rozdział  2

Metody i formy wykonywania zadań przez dyżurnego jednostki Policji

§  4.
1.
Dyżurny zapewnia natychmiastową reakcję Policji na zgłoszone zdarzenia, realizuje zadania zlecone przez dyżurnego jednostki organizacyjnej Policji wyższego stopnia, osobiście lub przy pomocy osób wymienionych w § 3 ust. 2 koordynuje i nadzoruje działania służb dyżurnych jednostek organizacyjnych Policji niższego stopnia oraz kieruje pracą na stanowisku kierowania.
2.
Dyżurny jednostki wykonuje zadania poprzez:
1)
bieżące przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach oraz informacji uzupełniających o tych zdarzeniach,
2)
niezwłoczne inicjowanie działań policjantów po przyjęciu zgłoszenia o zdarzeniu,
3)
bieżące kierowanie będącymi w jego dyspozycji siłami i środkami jednostki Policji,
4)
natychmiastowe informowanie, w zależności od rodzaju zdarzenia, właściwych służb o konieczności podjęcia przez nie działań,
5)
koordynowanie i nadzorowanie zleconych zadań służbowych wykonywanych przez będących w jego dyspozycji policjantów,
6)
bezzwłoczne dokumentowanie podjętych decyzji, wydanych i otrzymanych poleceń oraz wyznaczonych zadań i wyników ich realizacji.
3.
Przepisy ust. 2 pkt 1, 2 i 4-6 stosuje się odpowiednio do dyżurnego operacyjnego.
§  5.
Zgłoszeniem o zdarzeniu jest zarówno ustne powiadomienie złożone przez pokrzywdzonego telefonicznie lub poprzez osobiste stawienie się w jednostce Policji, jak i ustna lub pisemna informacja o zdarzeniu zaistniałym lub mającym nastąpić, przekazana dyżurnemu przez osoby inne, niż pokrzywdzony, nawet anonimowo.
§  6.
1.
Dyżurny jednostki, przyjmując ustne zgłoszenie o zdarzeniu, dąży poprzez zadawanie pytań do jak najszybszego ustalenia:
1)
rodzaju zdarzenia, jego okoliczności, czasu, miejsca, uczestników i skutków,
2)
danych osobowych sprawcy, jego cech charakterystycznych oraz kierunku przemieszczania się,
3)
danych osoby zgłaszającej,
4)
rodzaju i zakresu przewidywanych działań policyjnych.
2.
Jeżeli podczas przyjmowania telefonicznie zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, stwierdzona zostanie właściwość rzeczowa lub terytorialna innej jednostki Policji, dyżurny jednostki:
1)
informuje osobę zgłaszającą o przyjęciu przez Policję zgłoszenia oraz poucza ją, że może zajść potrzeba osobistego stawienia się we właściwej jednostce Policji w celu przeprowadzenia z jej udziałem czynności określonych w przepisach kodeksu postępowania karnego lub kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia,
2)
bezzwłocznie sporządza notatkę urzędową i przekazuje ją do właściwej jednostki Policji,
3)
odnotowuje fakt wykonanych czynności, o których mowa w pkt 1-2, w stosownej dokumentacji.
3.
Jeżeli ustalenie danych i okoliczności, o których mowa w ust. 1 jest niemożliwe z powodu zerwania kontaktu telefonicznego lub utrudnione ze względu na stan psychofizyczny osoby zgłaszającej, a w szczególności jej nietrzeźwość, stan po użyciu narkotyków lub podobnie działających środków, szok lub obrażenia ciała, dyżurny jednostki niezwłocznie poleca sprawdzenie informacji uzyskanych podczas zgłoszenia, określając jednocześnie policjantom zakres czynności oraz sposób informowania go o wynikach sprawdzenia.
4.
Sprawdzenie, o którym mowa w ust. 3, przeprowadza się także w przypadku, gdy informacja pisemna lub ustna o zdarzeniu została przekazana anonimowo, a jej treść uzasadnia przypuszczenie, iż zdarzenie zaistniało lub nastąpi.
5.
Do przeprowadzenia sprawdzenia, o którym mowa w ust. 3 i 4, dyżurny jednostki kieruje, stosownie do potrzeb, policjantów służby prewencyjnej lub kryminalnej będących aktualnie w jego dyspozycji; w razie konieczności może skierować dodatkowo policjantów wyznaczonych przez kierowników odpowiednich komórek organizacyjnych.
§  7.
1.
W przypadku, gdy wiarygodność zgłoszenia o zdarzeniu nie budzi wątpliwości lub zostanie ono potwierdzone poprzez sprawdzenie, o którym mowa w § 6 ust. 3 i 4, dyżurny jednostki niezwłocznie inicjuje podjęcie działań przez będące w jego dyspozycji siły i środki policyjne, określając jednocześnie zakres czynności oraz sposób informowania go o ich wynikach.
2.
W zależności od wyników działań, o których mowa w ust. 1, dyżurny jednostki:
1)
zawiadamia o zdarzeniu kierownika jednostki Policji i wskazane przez niego osoby,
2)
zgłasza dyżurnemu jednostki Policji wyższego stopnia potrzebę włączenia do działań policjantów z innych jednostek Policji,
3)
zawiadamia o zdarzeniu podmioty zobowiązane lub uprawnione na podstawie odrębnych przepisów do udziału w czynnościach związanych ze zdarzeniem,
4)
zawiadamia o zdarzeniu służby, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 4,
5)
na polecenie kierownika jednostki Policji ogłasza alarm dla określonych jednostek i komórek organizacyjnych Policji.
§  8.
W zakresie bieżącego kierowania, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 3, dyżurny jednostki wydaje w szczególności:
1)
polecenia co do zadań i czynności związanych ze zgłoszeniem o zdarzeniu, w tym wyznacza do ich realizacji policjantów z określonej służby,
2)
bezpośrednie decyzje zmieniające dyslokację sił i środków w związku z zaistniałym zdarzeniem albo zagrożeniem bezpieczeństwa lub porządku publicznego,
3)
doraźne zalecenia dotyczące fizycznej ochrony obiektów jednostki Policji, a w szczególności pomieszczeń dla osób zatrzymanych,
4)
polecenia i decyzje w sprawach innych, niż określone w pkt. 1-3, wymagających niezwłocznych działań.
§  9.
Dyżurny jednostki, kierując będącymi w jego dyspozycji siłami i środkami jednostki Policji, uwzględnia w szczególności:
1)
dostosowanie podejmowanych działań do zaistniałej sytuacji i przewidywanego zagrożenia bezpieczeństwa ludzi i mienia albo porządku publicznego,
2)
zasady organizacji i zakres działania jednostek Policji oraz służb policyjnych,
3)
plan dyslokacji służby oraz określoną podczas odprawy do służby jej organizację i przekazane policjantom zadania,
4)
instrukcję alarmową, plany ochrony obiektów jednostki oraz instrukcję regulującą funkcjonowanie pomieszczenia dla osób zatrzymanych i doprowadzonych,
5)
dokumenty lub ustne informacje dotyczące aktualnie prowadzonych lub przewidywanych do prowadzenia podczas jego służby działań policyjnych, w tym realizowanych przez policjantów z innych jednostek Policji lub z ich udziałem, albo wspólnie z funkcjonariuszami innych służb,
6)
aktualne rozmieszczenie policjantów pełniących służbę poza siedzibą jednostki Policji,
7)
zasady funkcjonowania i nadzorowania systemu obiegu informacji w Policji.
§  10.
W zakresie koordynacji i nadzoru, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 5, dyżurny jednostki w szczególności:
1)
ustala sposób i zakres informowania go o przebiegu i wynikach czynności prowadzonych przez wyznaczonych policjantów,
2)
utrzymuje bieżącą łączność z policjantami skierowanymi na miejsce zdarzenia, przekazuje im dodatkowe informacje dotyczące zdarzenia i wskazówki co do kierunku oraz zakresu prowadzonych czynności, a także w razie potrzeby udziela im innej niezbędnej pomocy,
3)
określa zakres i tryb udzielania przez innych policjantów pomocy policjantom skierowanym na miejsce zdarzenia,
4)
wskazuje sposób i termin przekazania przez policjantów dokumentacji sporządzonej z czynności realizowanych w wyniku zgłoszenia o zdarzeniu.
§  11.
Do dyżurnego operacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy § 6-10.
§  12.
1.
W zakresie dokumentowania zadań realizowanych podczas służby dyżurny jednostki prowadzi:
1)
książkę wydarzeń, w której dokumentuje w szczególności:
a)
informacje związane ze zgłoszeniem o zdarzeniu, o których mowa w § 6,
b)
polecenia otrzymane od przełożonych,
c)
podjęte decyzje i wydane polecenia,
d)
przyjęcie i przekazanie służby,
2)
inną dokumentację, której obowiązek prowadzenia wynika z odrębnych przepisów.
2.
W jednostkach Policji, w których funkcjonuje pododdział patrolowy, na stanowisku kierowania prowadzi się rejestr zgłoszonych i wykonanych interwencji przez Policję, w którym dokumentowane są w szczególności:
1)
czas przyjęcia zgłoszenia,
2)
dane osoby zgłaszającej,
3)
powód i miejsce interwencji,
4)
nazwiska policjantów i czas ich skierowania na interwencję,
5)
czas i sposób zakończenia interwencji.
3.
Dyżurny operacyjny prowadzi:
1)
książkę przebiegu służby, w której dokumentuje w szczególności:
a)
wszelkie informacje o zdarzeniach istotnych dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, podlegające przekazaniu jednostkom Policji wyższego stopnia,
b)
polecenia otrzymane od przełożonych,
c)
podjęte decyzje i wydane polecenia,
d)
przyjęcie i przekazanie służby,
2)
inną dokumentację, której obowiązek prowadzenia wynika z odrębnych przepisów.
4.
W książce wydarzeń i książce przebiegu służby dokumentuje się również czas otrzymanych i wydanych poleceń oraz podjętych decyzji.
5.
W jednostkach Policji posiadających system wspomagania dowodzenia (SWD) dopuszcza się prowadzenie zapisów w systemach komputerowych według wymogów określonych w ust. 1, 2 i 4.

Rozdział  3

Sposób postępowania dyżurnego z informacjami o niektórych zdarzeniach

§  13.
1.
W przypadku, gdy ze zgłoszenia o zdarzeniu wynika, iż stanowić ono może w szczególności:
1)
przestępstwo lub wykroczenie o wysokim stopniu społecznej szkodliwości czynu, albo
2)
inne, niż określone w pkt. 1, zagrożenie istotne dla stanu bezpieczeństwa lub porządku publicznego,

dyżurny jednostki prowadzącej czynności policyjne, niezależnie od działań wymienionych w § 6 i 7, niezwłocznie ustala rodzaj i kategorię zdarzenia na podstawie "Katalogu przestępstw, zagrożeń i innych zdarzeń istotnych dla stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego, o których informacje podlegają przekazaniu przez dyżurnego operacyjnego komendy wojewódzkiej Policji (Dyżurnego Komendy Stołecznej Policji) i Dyżurnego Operacyjnego Komendy Głównej Policji oraz kategorie informacji o tych przestępstwach, zagrożeniach i innych zdarzeniach", zwanego dalej "Katalogiem", który stanowi załącznik do zarządzenia.

2.
Jeżeli zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, dotyczy zdarzenia wymienionego w Katalogu, dyżurny jednostki bez zwłoki informuje o nim telefonicznie dyżurnego operacyjnego komendy wojewódzkiej Policji.
3.
W przypadku, gdy jednostką właściwą do podjęcia działań policyjnych jest komisariat lub komisariat specjalistyczny, informację o zdarzeniu wymienionym w Katalogu dyżurni tych jednostek przekazują za pośrednictwem dyżurnego jednostki Policji wyższego stopnia.
§  14.
1.
Dyżurny operacyjny komendy wojewódzkiej Policji po uzyskaniu informacji o zgłoszeniu zdarzenia zakwalifikowanego w Katalogu do zdarzeń I kategorii, przekazuje ją telefonicznie Dyżurnemu Operacyjnemu Komendy Głównej Policji w czasie do 60 minut od zgłoszenia Policji pierwszej informacji o zdarzeniu.
2.
W czasie do 8 godzin od uzyskania przez Policję pierwszej informacji o zdarzeniu I kategorii, dyżurny operacyjny komendy wojewódzkiej Policji potwierdza ją pisemnie i przekazuje Dyżurnemu Operacyjnemu Komendy Głównej Policji oraz osobom wskazanym w rubryce nr 5 i 6 Katalogu, podając w szczególności ustalenia, o których mowa w § 6 ust. 1.
3.
Jeżeli zgłoszenie dotyczy zdarzenia zakwalifikowanego w Katalogu do zdarzeń II kategorii, dyżurny operacyjny komendy wojewódzkiej Policji przekazuje Dyżurnemu Operacyjnemu Komendy Głównej Policji i osobom wskazanym w rubryce nr 5 i 6 Katalogu pisemną informację w czasie do 10 godzin od zgłoszenia Policji pierwszej informacji o zdarzeniu.
4.
Przepis ust. 1 stosuje się do Dyżurnego Komendy Stołecznej Policji.
§  15.
Dyżurny Operacyjny Komendy Głównej Policji zawiadamia o zdarzeniu I lub II kategorii osoby wskazane w Katalogu, a kopie informacji pisemnej dostarcza: Komendantowi Głównemu Policji, jego zastępcom, rzecznikowi prasowemu Komendanta Głównego Policji oraz kierownikom właściwych komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji.
§  16.
Informacje uzupełniające o rodzaju i zakresie prowadzonych działań i ich wynikach, dyżurny jednostki prowadzącej czynności policyjne w związku ze zdarzeniem I lub II kategorii przekazuje Dyżurnemu Operacyjnemu Komendy Głównej Policji, za pośrednictwem dyżurnego operacyjnego komendy wojewódzkiej Policji.

Rozdział  4

Wymogi organizacyjne stanowiska kierowania i wyposażenia dyżurnego

§  17.
1.
Stanowisko kierowania powinno być wyposażone w środki łączności przewodowej i bezprzewodowej oraz urządzenia do rejestracji prowadzonych za ich pośrednictwem rozmów, urządzenia do transmisji danych, umożliwiające szybkie porozumiewanie się z policjantami pełniącymi służbę oraz dostęp do zbiorów informatycznych, a także łączność z innymi jednostkami Policji i służbami współdziałającymi z Policją.
2.
Stanowisko kierowania może być także wyposażone w urządzenia umożliwiające kodowanie (szyfrowanie) korespondencji zawierającej informacje niejawne oraz inne urządzenia lub oprogramowanie komputerowe wspomagające dowodzenie siłami jednostki, przyjmowanie zgłoszeń, kontrolę bezpieczeństwa nadzorowanych obiektów lub terenu.
3.
Na stanowisku kierowania powinna znajdować się dokumentacja niezbędna dyżurnemu do pełnienia przez niego służby, a w szczególności:
1)
Katalog, o którym mowa w § 13 ust 1 pkt 2,
2)
katalogi czynności dyżurnego (algorytmy) oraz plany i dokumenty na wypadek zaistnienia zdarzeń nadzwyczajnych,
3)
dokumentacja alarmowa jednostki oraz systemu powiadamiania i alarmowania kadry dowódczej i policjantów wchodzących w skład Nieetatowych Pododdziałów Policji,
4)
plany ochrony obiektów jednostki Policji,
5)
krajowe i wojewódzkie dane radiowe,
6)
dokumenty tajnego dowodzenia,
7)
zbiorcze zestawienie sił i środków będących w służbie,
8)
harmonogram służby zawierający informacje o rozkładzie czasu i miejscu służby policjantów będących w dyspozycji dyżurnego,
9)
plan działań pościgowo-blokadowych,
10)
aktualne informacje o prowadzonych operacjach i działaniach policyjnych,
11)
grafik dyżurów domowych osób z kierownictwa jednostki i innych policjantów,
12)
wykaz numerów telefonów służb i instytucji współpracujących z Policją.
4.
Na stanowisku kierowania w miejscu widocznym umieszcza się czytelną informację pisemną zawierającą nazwę jednostki Policji, stopień służbowy oraz imię i nazwisko dyżurnego.
5.
Środki i urządzenia na stanowisku kierowania zabezpiecza się w sposób uniemożliwiający ich użycie przez osoby nieuprawnione.
§  18.
Termin pełnienia służby przez obsadę stanowiska kierowania określa miesięczny harmonogram służby.
§  19.
1.
Dyżurni pełnią służbę w umundurowaniu bez czapki, zgodnie z obowiązującymi przepisami, z bronią służbową, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Dyżurni operacyjni i dyżurny Komendy Stołecznej Policji mogą pełnić służbę bez broni służbowej.

Rozdział  5

Przepisy końcowe

§  20.
Traci moc Rozkaz Nr 3/95 Komendanta Głównego Policji z dnia 19 kwietnia 1995 r. w sprawie organizacji pełnienia służby dyżurnego w jednostkach organizacyjnych Policji.
§  21.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od podpisania.

ZAŁĄCZNIK

KATALOG

przestępstw, zagrożeń i innych zdarzeń istotnych dla stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego, o których informacje podlegają przekazaniu przez dyżurnego operacyjnego komendy wojewódzkiej Policji (Dyżurnego Komendy Stołecznej Policji) i Dyżurnego Operacyjnego Komendy Głównej Policji oraz kategorie informacji o tych przestępstwach, zagrożeniach i zdarzeniach
Lp.KATEGORIA INFORMACJIInformacje podlegające przekazaniuDyżurny Oper. KWP. przekazuje informacje:Dyżurny Operacyjny KGP przekazuje informacje:
Dyrektorowi
Dyżurnemu Operacyjnemu KGPDyżurnemu KCKRiOL poprzez WSK PSPOficerowi Dyżurnemu Operacyjnemu KG SG poprzez Ofic. Dyż. Oddziału SGPełniącemu dyżur w Sekretariacie Ministra Spraw Wewnętrznych i AdministracjiDyżurnemu Oficerowi Operacyjnemu Biura Ochrony RząduKomendantowi Głównemu Policji, Z-cy K-ta wg nadzoruRzecznikowi Prasowemu Komendanta Głównego PolicjiBiura Centralny Sztab PolicjiBiura Koordynacji Służby KryminalnejCentralnego Biura ŚledczegoBiura Koordynacji Służby PrewencyjnejBiura Międzynarodowej Współpracy PolicjiBiura Kadr i SzkoleniaInspektoratu Komendanta Głównego PolicjiBiura Spraw WewnętrznychBiura ds. Ochrony informacji niejawnychUwagi
1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.11.12.13.14.15.16.17.18.19.20.
I. PRZESTĘPSTWA PRZECIWKO

RZECZYPOSPOLITEJ

POLSKIEJ I OBRONNOŚCI

1.IZamach na życie Prezydenta RP albo inny konstytucyjny organ RP.XXIXXXXXXX
2.IZamach terrorystyczny na jednostkę Sił Zbrojnych RP.XX/XXXXXXX
3.ICzynna napaść lub zniewaga Prezydenta RP albo przedstawiciela obcego państwa korzystającego z immunitetu.X/XXXXXXXX
4.ISzpiegostwo.X/XXXXXXX
5.IUjawnienie faktu wskazującego na działanie: obcego wywiadu, organizacji ekstremistycznej lub terrorystycznej.XIXXXXXX
II. ZDARZENIA NARUSZAJĄCE

BEZPIECZEŃSTWO

POWSZECHNE

6.IKlęska żywiołowa (powódź, stan alarmowy), awaria (w szczególności skażenie i wybuch).XXXXXXX1XXX
7.IPożar, podczas którego zginął człowiek lub o przewidywanych stratach wielkiej wartości.XXXXXIX
8.IPożar w obiekcie użyteczności publicznej (administracji rządowej, samorządowej, organizacji społecznej, politycznej, obiekcie sakralnym) - bez względu na straty.XXXXXXIX
9.IPożar niebezpiecznych materiałów chemicznych, substancji toksycznych i promieniotwórczych w miejscach przechowywania i transporcie.XXXXXIXXX
10.ISprowadzenie pożaru (podpalenie) lub katastrofy (budowlanej, geologicznej, hydrologicznej, eksplozji), powodującej zagrożenie utraty życia osób lub o przewidywanych stratach w mieniu wielkiej wartości.XXXXXXIX
11.ISprowadzenie innego niż pożar i katastrofa niebezpieczeństwa dla życia lub zdrowia wielu osób albo mienia w znacznych rozmiarach (zagrożenie epidemiologiczne, uszkodzenie urządzenia użyteczności publicznej czy sieci informacyjnej) oraz działanie w inny sposób w okolicznościach szczególnie niebezpiecznych.XXXXXXIX
12.IInne zdarzenie powodujące zagrożenie życia lub zdrowia ludzi albo mienia w wielkich rozmiarach, w tym: ekologiczne (skażenie gruntu, wody, powietrza), sanitarne (zbiorowe zatrucie, epidemia), radiacyjne (w tym zaginięcie, kradzież substancji promieniotwórczej), związane z zawaleniem się budowli, obsunięciem ziemi, skał lub śniegu, eksplozją materiałów wybuchowych lub łatwopalnych, rozprzestrzenianiem się substancji toksycznych, epidemiologiczne (choroby zakaźne), uszkodzenie lub unieruchomienie urządzenia użyteczności publicznej, zakłócenie automatycznego obiegu informacji.XXXXXIXXX
13.IUprowadzenie statku wodnego lub powietrznego.XXXXIXXXX
14.IStwierdzenie podejrzenia podłożenia ładunku wybuchowego.XXXXXIXXX
15.IIZgłoszenie podłożenia ładunku wybuchowego.XX/XXX
III. PRZESTĘPSTWA KRYMINALNE, GOSPODARCZE SKARBOWE
16.IZabójstwo.XXXXX/X
17.ICzynna napaść na funkcjonariusza publicznego przy użyciu broni palnej1/, niebezpiecznego narzędzia lub napaść zbiorowa.XXXX/Xsłownik na końcu katalogu
18.IIBójka lub pobicie ze skutkiem śmiertelnym.XXX/XX
19.IRozbój, kradzież lub wymuszenie rozbójnicze na szkodę osoby powszechnie znanej.2/XXX/Xsłownik na końcu katalogu
20.IRozbój, wymuszenie rozbójnicze i kradzież rozbójnicza dokonane przy użyciu broni palnej albo z wykorzystaniem elementów umundurowania, wyposażenia policyjnego lub innych służb państwowych.XXX/XX
21.IRozbój dokonany na szkodę podmiotu obrotu gotówkowego (bank, poczta, kantor, hurtownia, stacja paliw, konwój wartościowy itp.).XXX/XX
22.IRozbój na kierującym samochodem.XXX/XX
23.IWymuszenie rozbójnicze związane z okupem.XXX/X
24.IUprowadzenie osoby w celu wymuszenia okupu lub z motywów porachunkowych.XXXXXIX
25.IUprowadzenie osoby z pobudek politycznych lub osoby powszechnie znanej, albo cudzoziemca.XXXXXXIX
26.IIWymuszenie zwrotu wierzytelności znacznej wartości.XXXIX
27.IZabór broni palnej, amunicji, urządzeń i materiałów wybuchowych, promieniotwórczych lub toksycznych.XXXXXIXX
28.IIUtrata broni palnej, amunicji, urządzeń i materiałów wybuchowych, promieniotwórczych lub toksycznych.XXXxXIXX
29.IINielegalne posiadanie, wyrób, handel i przemyt broni palnej, amunicji, urządzeń i materiałów wybuchowych.XXXXXIXX
30.IKradzież z włamaniem do obiektu organu administracji lub kontroli rządowej albo samorządowej, prokuratury, sądu, a także partii politycznej, organizacji społecznej szczebla wojewódzkiego, okręgowego i centralnego, przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego oraz do miejsca zamieszkania osób kierujących nimi.XXXXIXXX
31.IKradzież z włamaniem mienia znacznej wartości.XXXI
32.IIKradzież (poza kradzieżą samochodu), przywłaszczenie lub paserstwo mienia znacznej wartości oraz oszustwo komputerowe bez względu na wartość przedmiotu przestępstwa albo szkody wyrządzonej lub zamierzonej.XXXI
33.IZabór (utrata) dzieł sztuki i dóbr kultury narodowej o znacznej wartości materialnej, artystycznej lub historycznej.XXXXIXX
34.IIZgwałcenie ze szczególnym okrucieństwem lub wspólnie z inną osobą.XXXI
35.IZgwałcenie lub inne czynności seksualne z osobą poniżej 15 lat.XXXIX
36.IIPrzestępstwa związane z prostytucją (np. zmuszanie do prostytucji, czerpanie korzyści z cudzego nierządu).XXXIX
37.IIPornografia (art. 202 k.k.).XXXIXX
38.IIPrzestępstwa nie objęte katalogiem popełnione przez osobę należącą do sekty religijnej, grupy nieformalnej lub subkulturowej.XXXXIXX
39.IIHandel ludźmi i nielegalna adopcja.XXXXIXX
40.IPrzestępstwa przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi oraz przeciwko dokumentom:

- fałszowanie pieniędzy,

środków płatniczych,

papierów wartościowych,

urzędowych znaków

wartościowych i

dokumentów publicznych

(ujawnienie każdego

ośrodka fałszerskiego);

- puszczanie w obieg

fałszywych pieniędzy i

innych (poza kartami

płatniczymi) środków

płatniczych i papierów

wartościowych w ilości

większej niż 10 sztuk

oraz urzędowych znaków

wartościowych w ilości

większej niż 100 sztuk;

- fałszowanie i

puszczanie w obieg

fałszywych kart

płatniczych (bez

względu na liczbę kart

i wysokość strat).

XXXXIXX
41.IPrzestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu, takie jak:

- nadużycie zaufania;

- pranie brudnych

pieniędzy;

- udaremnienie lub

uszczuplenie

zaspokojenia

wierzyciela, gdy

pokrzywdzonym jest

Skarb Państwa;

- udaremnienie lub

utrudnianie przetargu

publicznego, gdy

pokrzywdzonym jest

Skarb Państwa oraz

oszustwo gospodarcze

(art. 297 k.k.), gdy

działanie dotyczy

uzyskania świadczenia

lub zamówienia o co

najmniej 1/2 znacznej

wartości;

- oszustwa

ubezpieczeniowe o

stratach

przekraczających 1/2

znacznej wartości.

XXXXIXX
42.IIInne przestępstwa gospodarcze, w szczególności z ustaw:

- o prawie autorskim i

prawach pokrewnych,

- o znakach towarowych,

- o zwalczaniu

niedozwolonego wyrobu

spirytusu, w których

wartość zabezpieczonych

przedmiotów lub towarów

jest znaczna,

a także przestępstwa skarbowe (podatkowe, celne, dewizowe, akcyzowe) o co najmniej 1/2 znacznej wartości nielegalnego obrotu albo skonfiskowanych (przemycanych) towarów, jeżeli w czynnościach uczestniczy Policja.

XXXXIXX
43.IISprzedajność, przekupstwo lub nadużycie służbowe funkcjonariusza publicznego oraz przestępstwo płatnej protekcji.XXXXIXXX
44.IIPrzestępstwa przeciwko ochronie informacji.XXXIXX
45.IIPrzestępstwa popełnione za pomocą sieci telekomunikacyjnych i komputerowych (np.: kradzież impulsów telefonicznych znacznej wartości, nielegalny podsłuch, przestępstwa popełnione przy pomocy sieci komputerowych, w tym Internetu).XXXIXX
46.IPrzemyt znacznej ilości środków i substancji odurzających (narkotyków), psychotropowych lub prekursorów.XXXXXIX
47.IINielegalne wytwarzanie, wprowadzanie do obrotu, udzielanie lub posiadanie znacznej ilości środków odurzających, psychotropowych lub prekursorów.XXXXXIX
48.IUcieczka osoby pozbawionej wolności z zakładu prawnej izolacji - po pokonaniu zabezpieczenia lub z użyciem przemocy.XXXXXXIXX
IV. ZDARZENIA ZAKŁÓCAJĄCE PORZĄDEK PUBLICZNY
49.INielegalne zgromadzenie, wiec, demonstracja, strajk, okupacja budynku administracji rządowej lub samorządowej, organizacji politycznej lub społecznej oraz wyprzedzające informacje uzyskane przez jednostki Policji o zagrożeniach zbiorowego zakłócenia porządku publicznego.XXXXXXIXX
50.IZamach na osobę lub mienie podczas zbiegowiska.XXXXXXIXX
51.IIPubliczne nawoływanie do popełnienia przestępstwa lub pochwalanie przestępstwa.XXXXIX
52.IZbiorowe ekscesy chuligańskie związane z masową imprezą i zgromadzeniem publicznym.XXXXXIX
53.IBezprawne zakłócenie zebrania, zgromadzenia, pochodu lub ich rozproszenie.XXXXIX
54.IZamach na siedzibę przedstawicielstwa dyplomatycznego, urzędu konsularnego, agendę państwa obcego lub siedzibę organizacji międzynarodowej.XXXXIXXXX
55.IIZniewaga pomnika lub miejsca pamięci historycznej.XXXXIX
56.IIZnieważenie, ograbienie zwłok lub miejsca spoczynku zmarłego, albo grabież zwłok (prochów ludzkich).XXXXXIX
57.IDezercja z bronią palną lub dokonana wspólnie z innymi żołnierzami.XXXXXIXX
58.IBunt w jednostce penitencjarnej lub zbiorowa ucieczka.XXXXXXXI
59.IZbiorowe zakłócenie porządku w strefie nadgranicznej lub w rejonie przejścia granicznego.XXXXXXIXXX
60.IZdarzenia związane z pobytem na terenie kraju zorganizowanych grup cudzoziemców (delegacje zagraniczne, uchodźcy).XXXXIXX
61.IWydarzenia nadzwyczajne zaistniałe w strzeżonych ośrodkach dla cudzoziemców, aresztach w celu wydalenia.XXXXXXI
V. ZDARZENIA W RUCHU LĄDOWYM, POWIETRZNYM I WODNYM.
62.IISpowodowanie wypadku w ruchu lądowym, wodnym, powietrznym, którego następstwem jest śmierć albo ciężki uszczerbek na zdrowiu innej osoby.XXXXXXXXIX
63.IKatastrofa w ruchu powietrznym, lądowym, wodnym.XXXXXXXXIX
64.IIWypadek drogowy spowodowany przez akredytowanego w Polsce cudzoziemca lub z jego udziałem.XXXXXXXIX
VI. INNE PRZESTĘPSTWA I

WYDARZENIA

65.INielegalny transport, składowanie lub pozostawienie bez zabezpieczenia materiałów promieniotwórczych.XXXXXIXXX
66.IIZniszczenie w znacznych rozmiarach fauny i flory na skutek zanieczyszczenia środowiska.XXXXXIXXX
67.IISpowodowanie śmierci lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu na skutek zanieczyszczenia środowiska.XXXXXIXXX
68.IIZnęcanie się nad osobą (rodziną) ze szczególnym okrucieństwem lub gdy skutkiem jest targnięcie się na życie.XXXXI
69.IZdarzenie nadzwyczajne zaistniałe na szkodę lub z udziałem czołowej osobistości życia publicznego.3/XXIXXXXXsłownik na końcu katalogu.
70.IINielegalny pobyt cudzoziemca na terytorium RP.XXXXXIX
71.IIZaginięcie osoby poniżej lat 15.XXXIXX
72.IZdarzenie kategorii II lub inne, które może spowodować lub spowodowało szczególne zainteresowanie dziennikarzy.XXI
73.IIWyniki działań Policji (pościgi, blokady, przeszukiwanie terenu) oraz rezultaty operacji.XXXXw KGP wg właściwości rzeczowej
VII. ZDARZENIA NADZWYCZAJNE W OBIEKTACH ORGANÓW PODLEGŁYCH MSWiA ORAZ Z UDZIAŁEM LUB DOTYCZĄCE POLICJANTÓW.
74.IZabójstwo policjanta.XXXX/XXXXXX
75.ICzynna napaść na policjanta.XXXX/XXXXX
76.IZamach na obiekt lub mienie MSWiA albo podległego organu.XXXX/XXXX
77.IZdarzenie w obiekcie MSWiA lub podległego organu zagrażające życiu lub zdrowiu oraz mieniu znacznej wartości (pożar, zawalenie, katastrofa).XXXX/XXX
78.IUtrata lub udostępnienie broni innej osobie, nieostrożne obchodzenie się z bronią i materiałami wybuchowymi.XXXXXXX/XXX
79.IUżycie broni palnej lub środka przymusu bezpośredniego w wyniku którego nastąpiła śmierć lub ciężki uszczerbek na zdrowiu.XX/XXXXX
80.IPodejrzenie popełnienia przez policjanta lub pracownika Policji przestępstwa, niezależnie od jego typu i kwalifikacji*.XXXXXXXX/*uwaga na końcu katalogu
81.IIInformacja o zdarzeniu mogącym świadczyć o utrzymywaniu przez policjanta lub pracownika Policji pozasłużbowych kontaktów z grupami przestępczymi i osobami podejrzewanymi o popełnienie przestępstwa.XXXXXXXXXI
82.IISpowodowanie wypadku drogowego.XXXXXXXI
83.IIOdmowa wykonania polecenia służbowego (rozkazu) w sposób demonstracyjny lub zbiorowy przez policjantów w czasie koncentracji pododdziałów.XXXXIXXXX
84.IISamowolne opuszczenie przez policjantów rejonu zakwaterowania lub koncentracji.XXXXIXXXX
85.IZdarzenie nadzwyczajne w jednostce Policji albo podczas konwojowania 4/ z udziałem osoby konwojowanej lub doprowadzonej w celu wytrzeźwienia.XXXXIXXXsłownik na końcu katalogu
86.IISamobójstwo policjanta lub usiłowanie.XXXXXXIXX
87.IIEpidemiczne zachorowania i zatrucia pokarmowe skoszarowanych policjantów.XXXXXI

UWAGI:

1. Znak "X" wskazuje podmiot, do którego należy przekazać informacje - zgodnie z trybem określonym w Zarządzeniu Nr 19 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 listopada 2000 r w sprawie metod i form wykonywania zadań przez dyżurnego jednostki organizacyjnej Policji.

2. Znak "/"na ciemniejszym polu wskazuje podmiot, do którego Dyżurny Operacyjny Komendy Głównej Policji przekazuje informacje w pierwszej kolejności.

3. Znak "*" wskazuje, że kategorię I nadaje się w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa umyślnie.

SŁOWNIK

zawierający określenia znaczeń niektórych wyrażeń użytych w KATALOGU

1)
przy użyciu broni palnej: dotyczy również innej broni podobnej z wyglądu (gazowej, pneumatycznej, sprężynowej, elektrycznej), a także podobnego przedmiotu (kopii, atrapy takiej broni), którego sprawca użył w sposób i sytuacji jakby to była broń palna a pokrzywdzony nie mógł stwierdzić, że nie była to taka broń.
2)
osoba powszechnie znana: osoba znana publicznie, w skali co najmniej ogólnokrajowej, z powodu swojej pozycji, zajmowanego stanowiska lub urzędu, pełnionej funkcji, wykonywanego zawodu lub prowadzonej działalności albo przekazywanych o niej informacji przez media centralne.
3)
zdarzenie nadzwyczajne dot. osobistości życia publicznego: udział osoby - sprawującej wysoki urząd (zajmującej stanowisko, pełniącej funkcję) w organie państwowym, partii politycznej, organizacji, instytucji lub przedstawicielstwie innego państwa - w zdarzeniu lub przestępstwie, zwłaszcza gdy w jego wyniku osoba ta została pokrzywdzona; osobą taką jest np.: minister, wojewoda, lider partii politycznej, senator, poseł, przewodniczący sądu (Najwyższego, wojewódzkiego), szef prokuratury, prezes NIK, GUC, NBP, Komendant Główny Policji (SG, PSP), komendant wojewódzki Policji, przewodniczący ogólnopolskiego związku zawodowego, dyplomata.
4)
zdarzenie nadzwyczajne w jednostce Policji albo podczas konwojowania, to w szczególności:

* zgon lub usiłowanie targnięcia się na życie albo zdrowie własne lub innej osoby,

* ucieczka albo próba lub nakłanianie do ucieczki, zwłaszcza zbiorowej,

* zamach na konwój albo inne poważne niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia osób konwojowanych albo przebywających w pomieszczeniach jednostki (również Policyjnej Izby Dziecka),

* bunt, nakłanianie do buntu, niszczenie wyposażenia pomieszczeń jednostki lub środków transportu.