Metody i formy przygotowania i realizacji zadań Policji w przypadkach zagrożenia życia i zdrowia ludzi lub ich mienia albo bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Dz.Urz.KGP.2007.5.49
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 213
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 28 lutego 2007 r.
w sprawie metod i form przygotowania i realizacji zadań Policji w przypadkach zagrożenia życia i zdrowia ludzi lub ich mienia albo bezpieczeństwa i porządku publicznego
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 19, poz. 185, Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 731, Nr 113, poz. 984, Nr 115, poz. 996, Nr 176, poz. 1457 i Nr 200, poz. 1688, z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070, Nr 130, poz. 1188 i 1190, Nr 137, poz. 1302, Nr 166 poz. 1609, Nr 192, poz. 1873 i Nr 210, poz. 2036, z 2004 r. Nr 171, poz. 1800, Nr 179, poz. 1842, Nr 210, poz. 2135, Nr 273, poz. 2703 i Nr 277, poz. 2742, z 2005 r. Nr 10, poz. 70, Nr 164, poz. 1365, Nr 169, poz. 1411 i Nr 250, poz. 2116 oraz z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 144, poz. 1043 i Nr 158, poz. 1122.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135 oraz z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i poz. 711.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
ZADANIA I ORGANIZACJA
ZADANIA I ORGANIZACJA
Część I
Zasady ogólne powoływania sztabu
Zasady ogólne powoływania sztabu
2. Powołanie sztabu polega na rozbudowie organizacyjnej istniejącego etatowego wojewódzkiego (powiatowego) sztabu kierownika jednostki o dodatkowe zespoły (stanowiska) specjalistów ze służby kryminalnej, prewencyjnej i wspomagającej, na potrzeby konkretnych działań.
3. W przypadku organizowania sztabu na potrzeby działań prowadzonych na obszarze komendy powiatowej Policji, w której nie funkcjonuje wyodrębniona etatowa komórka sztabowa, sztab dowódcy operacji organizowany jest na bazie komórki prewencyjnej właściwej jednostki Policji.
4. Liczba osób wyznaczonych do pracy w sztabie powinna zapewniać ciągłość realizacji zadań w czasie prowadzenia długotrwałych działań.
Część II
Główne zadania sztabu dowódcy operacji
Główne zadania sztabu dowódcy operacji
2. Określanie sił i środków niezbędnych do usunięcia zagrożenia.
3. Przygotowanie dowódcy operacji szczegółowych propozycji wariantów działań.
4. Przekazywanie podległym siłom decyzji dowódcy operacji.
5. Przygotowanie stanowisk dowodzenia dowódcy operacji.
6. Sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań przez podległe siły na etapie planowania działań.
7. Sprawowanie nadzoru nad osiąganiem pełnej gotowości podległych sił do działań.
8. Sprawowanie nadzoru i koordynowanie wykonania zadań przez podległe siły podczas prowadzenia działań.
9. Koordynowanie zabezpieczenia logistycznego i medycznego operacji.
10. Współdziałanie ze służbami (instytucjami) pozapolicyjnymi uczestniczącymi w działaniach.
11. Przygotowywanie okresowych i doraźnych meldunków.
12. Opracowanie raportu końcowego z przeprowadzonej operacji.
Część III
Organizacja sztabu dowódcy operacji
Organizacja sztabu dowódcy operacji
2. Skład kierownictwa sztabu (wariant):
1) Szef sztabu - naczelnik etatowego sztabu komendy wojewódzkiej Policji. Szefem sztabu powoływanego w komendzie powiatowej Policji jest kierownik etatowej komórki sztabowej, a w jednostkach, w których nie ma tej komórki - kierownik komórki prewencji.
2) Zastępca szefa sztabu - kierownik komórki organizacyjnej jednostki Policji odpowiedzialny za realizację głównych zadań podczas prowadzonych działań, w zależności od ich rodzaju.
3) Kierownicy zespołów funkcjonalnych sztabu - osoby wyznaczone w decyzji kierownika jednostki o powołaniu sztabu, odpowiedzialne za realizację zadań przez podległe im zespoły.
3. Skład zespołów (stanowisk) funkcjonalnych sztabu (wariant):
1) Zespół rozpoznania i analiz - przedstawiciele służb prewencyjnych i kryminalnych, komórek: postępowań administracyjnych, techniki operacyjnej, obserwacji, prasowej, zespołu psychologów, itp.
2) Zespół taktyczny - przedstawiciele komórek: sztabowych, prewencji, ruchu drogowego, dochodzeniowo-śledczych, Centralnego Biura Śledczego, techniki kryminalistycznej, negocjatorzy, itp.
3) Zespół łączności i informatyki - przedstawiciele komórki łączności i informatyki,
4) Zespół logistyki - przedstawiciele komórek: zaopatrzenia, transportu, inwestycji i remontów, finansów, itp.
5) Zespół obsługi - przedstawiciele komórek zaopatrzenia, transportu, prezydialnych, kancelarii tajnych.
Część IV
Zadania poszczególnych ogniw sztabu
Zadania poszczególnych ogniw sztabu
1) Zorganizowanie i kierowanie pracą sztabu.
2) Zorganizowanie systemu obiegu informacji w związku z prowadzonymi działaniami i bieżące informowanie dowódcy operacji o sytuacji.
3) Przygotowywanie dokumentów decyzyjnych dowódcy operacji, dotyczących działań podległych sił.
4) Przygotowywanie okresowych i doraźnych meldunków dla dowódcy operacji.
5) Przekazywanie podjętych decyzji siłom podległym i współdziałającym.
6) Współdziałanie ze służbami i podmiotami, których funkcjonowanie może wpłynąć na sprawność działań.
7) Realizacja innych zadań zleconych przez dowódcę operacji.
8) Opracowanie raportu końcowego, zawierającego analizę przeprowadzonych działań wraz z wnioskami i jego przedłożenie dowódcy operacji.
2. Zadania zastępcy szefa sztabu:
1) Bezpośredni nadzór nad pracą zespołu taktycznego w zakresie merytorycznego przygotowania dokumentów decyzyjnych oraz przygotowania raportu końcowego z prowadzonych działań.
2) Wykonywanie zadań zlecanych przez szefa sztabu.
3) Zastępowanie szefa sztabu podczas jego nieobecności.
3. Zadania zespołu rozpoznania i analiz:
1) Zadanie główne: pozyskiwanie z wszystkich dostępnych źródeł informacji związanych ze zdarzeniem oraz prognozowanie rozwoju sytuacji - dla potrzeb zespołu taktycznego.
2) Zadania szczegółowe:
a) przetwarzanie (zbieranie, analizowanie, selekcja, przekazywanie) informacji związanych z sytuacją,
b) określanie zadań dla podległych sił w zakresie uzyskiwania wszelkich dostępnych informacji istotnych z punktu widzenia prowadzonych działań, w tym z wykorzystaniem osobowych źródeł informacji i baz danych,
c) przygotowywanie dla potrzeb zespołu taktycznego danych, na podstawie uzyskanych informacji, do wykorzystania przy opracowywaniu wariantów działania dowódcy operacji,
d) budowa portretu psychologicznego osoby lub grupy osób, wobec których prowadzone są działania policyjne,
e) zorganizowanie dokumentowania przebiegu działań, w tym w sposób niejawny,
f) podejmowanie przedsięwzięć w sytuacjach traumatycznych powstałych w wyniku działań sił policyjnych,
g) przygotowywanie informacji o realizowanych działaniach oraz komunikatów dla środków masowego przekazu i apeli do ludności,
h) współpraca z innymi organami (służbami) w zakresie pozyskiwania informacji mogących wpływać na przebieg działań,
i) udział w opracowywaniu meldunków i informacji o prowadzonych działaniach,
j) udział w opracowaniu raportu końcowego z prowadzonych działań.
4. Zadania zespołu taktycznego:
1) Zadanie główne: określenie taktyki prowadzenia działań oraz wykorzystania sił i środków.
2) Zadania szczegółowe:
a) określanie wariantów taktyki działania oraz planowanie użycia sił i środków do realizacji zadań,
b) określanie potrzeb jednostek uczestniczących w działaniach oraz przygotowywanie danych do projektów decyzji,
c) przygotowywanie decyzji, rozkazów i zarządzeń dowódcy operacji i przekazywanie ich wykonawcom,
d) koordynowanie i nadzorowanie realizacji przekazanych zadań,
e) organizowanie stanowisk dowodzenia dowódcy operacji,
f) współdziałanie z innymi podmiotami (służbami) w zakresie przygotowania i realizacji przyjętej taktyki działania,
g) organizowanie i prowadzenie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie konfliktu bez konieczności stosowania rozwiązań siłowych,
h) koordynowanie i prowadzenie czynności dowodowo-wykrywczych na potrzeby postępowań przygotowawczych,
i) zlecanie przeprowadzania badań kryminalistycznych,
j) prowadzenie dokumentacji działań (w tym dziennika działań i map roboczych) oraz wykonywanie innych dokumentów sztabowych,
k) opracowywanie meldunków o aktualnej sytuacji oraz o działaniach prowadzonych przez jednostki i siły podległe i przydzielone,
l) opracowanie raportu końcowego, zawierającego analizę przeprowadzonych działań wraz z wnioskami.
5. Zadania zespołu łączności i informatyki:
1) Zadanie główne: zbudowanie i utrzymanie systemu łączności zapewniającego sprawne dowodzenie i współdziałanie w realizacji przyjętej taktyki działań.
2) Zadania szczegółowe:
a) opracowanie schematu organizacji łączności dowodzenia, współdziałania, alarmowania i powiadamiania oraz zorganizowanie systemu łączności na potrzeby operacji,
b) zapewnienie funkcjonowania policyjnych systemów łączności, w tym ich współdziałania z systemami łączności innych organów i służb,
c) zabezpieczenie potrzeb sztabu i sił biorących udział w działaniach w techniczne środki łączności i informatyki,
d) zapewnienie łączności i funkcjonowania informatycznych baz danych dla potrzeb stanowisk dowodzenia,
e) udział w opracowaniu raportu końcowego.
6. Zadania zespołu logistycznego:
1) Zadanie główne: zorganizowanie i zapewnienie wsparcia logistycznego operacji.
2) Zadania szczegółowe:
a) zabezpieczenie logistyczne sił uczestniczących w działaniach w zakresie materiałowo-technicznym, medycznym i finansowym,
b) koordynacja przedsięwzięć związanych z uzupełnieniem potrzeb i odpoczynkiem zaangażowanych sił i środków,
c) udział w organizowaniu pomocy materiałowej dla poszkodowanej ludności,
d) udział w opracowaniu raportu końcowego.
7. Zadania zespołu obsługi sztabu:
1) Zadanie główne: zapewnienie warunków do pracy sztabu.
2) Zadania szczegółowe:
a) prowadzenie spraw związanych z obiegiem dokumentów, ich ewidencjonowaniem, przechowywaniem i udostępnianiem,
b) zaopatrywanie sztabu w wydawnictwa topograficzne,
c) zapewnienie obsługi techniczno-biurowej oraz kwatermistrzowskiej sztabu,
d) uporządkowanie i skompletowanie po zakończeniu działań całej dokumentacji sztabu, zgodnie z obowiązującymi zasadami archiwizacji.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
koncepcji realizacji operacji policyjnej
ZATWIERDZAM
miejscowość, data
l.dz. .......
KONCEPCJA
realizacji operacji policyjnej pod kryptonimem "......"
I.
PODSTAWA PRAWNA
PODSTAWA PRAWNA
2. § 1 decyzji nr ..... z dnia ..... Komendanta ..... Policji w ..... w sprawie zarządzenia operacji pod kryptonimem "....."
II.
OCENA SYTUACJI OPERACYJNEJ
OCENA SYTUACJI OPERACYJNEJ
III.
CEL DZIAŁANIA I SPOSÓB JEGO OSIĄGNIĘCIA
CEL DZIAŁANIA I SPOSÓB JEGO OSIĄGNIĘCIA
2. Biorąc pod uwagę prawidłową realizację celów operacji, działania w ramach operacji pod kryptonimem "....." należy podzielić na podoperacje:
3. Każda z podoperacji będzie podzielona na odcinki:
IV.
SIŁY I ŚRODKI PRZEWIDZIANE DO REALIZACJI OPERACJI
SIŁY I ŚRODKI PRZEWIDZIANE DO REALIZACJI OPERACJI
V.
ZADANIA KIEROWNIKÓW JEDNOSTEK I KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
ZADANIA KIEROWNIKÓW JEDNOSTEK I KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
1. Rozpoznania potencjalnych zagrożeń.
2. Niezbędnych sił i środków do dyspozycji dowódcy operacji bez wskazania dyslokacji (uszczegółowienie z pkt. IV).
3. Wyżywienia i zakwaterowania, transportu i łączności, zabezpieczenia medyczno-sanitarnego.
VI.
PRZEWIDYWANE SCENARIUSZE
PRZEWIDYWANE SCENARIUSZE
1. ilościowe (dotyczy przewidywanej liczby osób uczestniczących w zdarzeniu),
2. miejscowe (dotyczy miejsca wystąpienia potencjalnych zagrożeń),
3. zagrożenia (dotyczy charakteru zdarzenia).
VII.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
2. Stan gotowości sił i środków do realizacji operacji pod kryptonimem "....." wyznaczyć na dzień ..... godz. .....
3. Wyposażenie policjantów biorących udział w operacji określi dowódca operacji w porozumieniu z dowódcą oddziału/pododdziału prewencji Policji.
4. Gotowość do zabezpieczenia poszczególnych podoperacji w zależności od sytuacji każdorazowo określi dowódca operacji.
5. Decyzję o zakończeniu operacji podejmuje dowódca operacji.
OPRACOWAŁ
DOWÓDCA OPERACJI
...................
Wykonano w 1 egz./.
Powielono i rozesłano wg rozdzielnika
______
1) określić rodzaj imprezy masowej, zgromadzenia, uroczystości, itp.
2) określić ilość oraz nazwy podoperacji.
3) określić ilość oraz nazwy odcinków, oraz ewentualny podział odcinków na pododcinki i ich nazwy.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
ZASADY
ZASADY
I. Elementy planu działania dowódcy operacji:
1. Ogólna charakterystyka zagrożeń, w tym ocena sytuacji i prognoza jej rozwoju, dokonana na podstawie wszelkich dostępnych informacji, wiedzy i doświadczenia.
2. Podstawa prawna, w tym decyzja kierownika jednostki o zarządzeniu operacji.
3. Cel działań - określenie pożądanego stanu do osiągnięcia w wyniku działań sił policyjnych.
4. Siły i środki operacji.
5. Organizacja dowodzenia i współdziałania (wobec sił policyjnych i podmiotów pozapolicyjnych uczestniczących w działaniach):
a) siły i środki podoperacji,
b) zadania dla podległych sił.
6. Przewidywane warianty działań - określenie sposobów postępowania zmierzających do uzyskania zakładanego celu działania.
7. Rodzaj i zakres użycia środków przymusu bezpośredniego.
8. Organizacja łączności.
9. Umundurowanie i wyposażenie do działań.
10. Organizacja zabezpieczenia logistycznego działań (wyposażenie w sprzęt i technikę policyjną, umundurowanie, transport, zabezpieczenie bytowe, opieka medyczna, uzupełnianie).
11. Postanowienia końcowe (w szczególności):
a) czas, miejsce odpraw, osoby odpowiedzialne,
b) termin pełnej gotowości do działań,
c) terminy rozpoczęcia podoperacji,
d) współpraca ze środkami masowego przekazu,
e) wyznaczenie w zależności od potrzeb osoby do ustalenia, ewentualnych szkód w mieniu Policji.
12. Załączniki do planu działania:
a) plan graficzny przewidywanych i prowadzonych działań (na planach i mapach, przy wykorzystaniu obowiązujących znaków umówionych),
b) dokumenty uzupełniające plan, wynikające ze zmiany sytuacji, uzyskania nowych informacji, które w sposób istotny mogą wpłynąć na sposób realizacji zadań i przebieg działań,
c) elementy uzupełniające, które nie znalazły się w planie działania,
d) przepisy związane z prowadzoną operacją.
II. Wzór planu działania dowódcy operacji
ZATWIERDZAM miejscowość, data ............
DOWÓDCA OPERACJI
...............
L. dz. ........
PLAN DZIAŁANIA
DOWÓDCY OPERACJI POLICYJNEJ
pod kryptonimem "....."
I.
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA ZAGROŻEŃ
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA ZAGROŻEŃ
II.
PODSTAWA PRAWNA
PODSTAWA PRAWNA
* Zarządzenie nr 213 Komendanta Głównego Policji z dnia 28.02.2007 roku w sprawie metod i form przygotowania i realizacji zadań Policji w przypadkach zagrożenia życia i zdrowia ludzi lub ich mienia albo bezpieczeństwa i porządku publicznego.
* Decyzja Nr ... Komendanta ... Policji w ... z dnia ... w sprawie zarządzenia operacji policyjnej pod kryptonimem "..."
III.
CEL DZIAŁAŃ
CEL DZIAŁAŃ
IV.
SIŁY I ŚRODKI OPERACJI
SIŁY I ŚRODKI OPERACJI
SIŁY WŁASNE | LICZBA | ŚRODKI | LICZBA | |
Policjanci Sekcji Prewencji KPP/KMP | Radiowozy oznakowane | |||
Komisariat ..... | Radiowozy oznakowane | |||
Komisariat ..... | Radiowozy oznakowane | |||
Komisariat ..... | ||||
Sekcja Ruchu Drogowego | Radiowozy oznakowane | |||
Przewodnicy psów | Psy | |||
Sekcja Kryminalna | Radiowozy operacyjne | |||
Inni (K-nt, Rzecznik, Tech. Łącz.) | ||||
Technik Kryminalistyczny | Kamera video Aparat fotograficzny | Marka, model, seria marka, model, seria | ||
RAZEM | RAZEM |
SIŁY WSPARCIA | LICZBA | ŚRODKI | LICZBA |
OPP | Radiowozy oznakowane, autobusy, pojazdy specjalne (armatki wodne, transportery opancerzone, AWGŁ/RO), inne (wymienić jakie) | ||
SPPP | Radiowozy oznakowane, autobusy, pojazdy specjalne (armatki wodne, transportery opancerzone, AWGŁ/RO), inne (wymienić jakie) | ||
NPP | Radiowozy oznakowane | ||
Zespół monitorujący z ......... | Radiowóz .......... Kamera Aparat fotograficzny | marka, model, seria marka, model, seria | |
RAZEM | RAZEM |
V.
ORGANIZACJA DOWODZENIA i WSPÓŁDZIAŁANIA
ORGANIZACJA DOWODZENIA i WSPÓŁDZIAŁANIA
Do podstawowych zadań dowódcy operacji należy:
1. Wypracowanie systemu dowodzenia, koordynacja i nadzór nad realizacją planu działania dowódcy operacji oraz nad opracowywaniem i realizacją planów działania dowódców podoperacji.
2. Organizacja systemu obiegu informacji, zarządzanie informacją oraz nadzór nad właściwym wykorzystaniem informacji.
3. Bieżące eliminowanie czynników utrudniających właściwe przygotowanie i realizację operacji.
4. Stałe współdziałanie ze wszystkimi podmiotami biorącymi udział w działaniach.
5. Niezwłoczne informowanie przełożonego o wszelkich potencjalnych zagrożeniach mogących mieć wpływ na jakość realizacji celu operacji.
6. Organizacja zabezpieczenia logistycznego i medycznego operacji.
7. Doraźne i okresowe meldowanie przełożonemu oraz informowanie dyżurnego jednostki o stanie realizacji operacji.
8. Wydanie polecenia użycia środków przymusu bezpośredniego oraz środków wzmocnienia działań przez oddziały/pododdziały Policji.
9. Opracowanie raportu końcowego z przebiegu działań zawierającego szczegółową analizę przygotowania i realizacji operacji.
ZASTĘPCA DOWÓDCY OPERACJI do spraw taktyki działań (w sytuacji, gdy jest powołany) - (stopień, imię nazwisko, stanowisko)
Do podstawowych zadań zastępcy dowódcy operacji należy:
1. Planowanie i dowodzenie siłami Policji w ramach prowadzonej operacji w sytuacji zbiorowego naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego.
2. Opracowanie wielowariantowego planu działania na wypadek poważnego zagrożenia (PZ).
3. Dokumentowanie przebiegu działań policyjnych w sytuacji zbiorowego naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego w tym opracowanie szczegółowej dokumentacji z przebiegu prowadzonych działań.
UWAGA: W przypadku niepowoływania zastępcy dowódcy operacji powyższe zadania realizuje dowódca operacji.
SZEF SZTABU DOWÓDCY OPERACJI - (stopień, imię nazwisko, stanowisko)
Do podstawowych zadań szefa sztabu dowódcy operacji należy:
1. Zorganizowanie i kierowanie pracą sztabu.
2. Zorganizowanie systemu obiegu informacji w związku z prowadzonymi działaniami i bieżące informowanie dowódcy operacji o sytuacji.
3. Przygotowywanie doraźnych i okresowych meldunków dla dowódcy operacji.
4. Przygotowywanie dokumentów decyzyjnych dowódcy operacji, dotyczących działań podległych sił.
5. Przekazywanie podjętych decyzji siłom podległym i współdziałającym.
6. Współdziałanie ze służbami i podmiotami, których funkcjonowanie może wpłynąć na sprawność działań.
7. Realizacja innych zadań zleconych przez dowódcę operacji.
8. Opracowanie raportu końcowego, zawierającego analizę przeprowadzonych działań wraz z wnioskami i przedłożenie raportu dowódcy operacji.
ZASTĘPCA SZEFA SZTABU DOWÓDCY OPERACJI - (stopień, imię nazwisko, stanowisko)
Do podstawowych zadań zastępcy szefa sztabu dowódcy operacji (w przypadku jego powołania) należy:
1. Bezpośredni nadzór nad pracą zespołu taktycznego w zakresie merytorycznego przygotowania dokumentów decyzyjnych oraz przygotowania raportu końcowego z prowadzonych działań,
2. Wykonywanie zadań zlecanych przez szefa sztabu,
3. Zastępowanie szefa sztabu podczas jego nieobecności,
UWAGA: W przypadku zarządzenia operacji w planie działania dowódcy operacji należy umieścić skład i zadania zespołów funkcjonalnych określonych w załączniku nr 1 do Zarządzenia nr 213 Komendanta Głównego Policji z dnia 28.02. 2007 roku w sprawie metod i form przygotowania i realizacji zadań Policji w przypadkach zagrożenia życia i zdrowia ludzi lub ich mienia albo bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Biorąc pod uwagę prawidłową realizację celów operacji, działania w ramach operacji pod kryptonimem "....." należy podzielić na podoperacje:
1. podoperacja ".....",
2. podoperacja ".....",
Należy przyjąć zasadę, że podział na podoperacje musi zapewnić sprawność dowodzenia w ramach przyjętego systemu dowodzenia operacją, w celu uzyskania jak największej efektywności i skuteczności działań. Zasada ta ma bezpośrednio wpłynąć na ograniczenie prowadzonych podoperacji do niezbędnego minimum przy uwzględnieniu możliwości struktury dowodzenia w operacji ze szczególnym uwzględnieniem jednego z jej komponentów - systemu łączności.
DOWÓDCA PODOPERACJI "....." - podlega bezpośrednio dowódcy operacji
(stopień, imię nazwisko, stanowisko)
Do zadań dowódcy podoperacji w szczególności należy:
1. Opracowanie planu działania dowódcy podoperacji i przedłożenie go do zatwierdzenia dowódcy operacji do dnia .....
2. Wypracowanie systemu dowodzenia, koordynacja i nadzór nad realizacją planu działania dowódcy podoperacji.
3. Organizacja systemu obiegu informacji, zarządzanie informacją oraz nadzór nad właściwym wykorzystaniem informacji.
4. Bieżące eliminowanie czynników utrudniających właściwe przygotowanie i realizację podoperacji.
5. Stałe współdziałanie ze wszystkimi podmiotami biorącymi udział w działaniach.
6. Niezwłoczne informowanie dowódcy operacji o wszelkich potencjalnych zagrożeniach mogących mieć wpływ jakość realizacji celu podoperacji.
7. Doraźne i okresowe składanie meldunków dowódcy operacji o stanie realizacji podoperacji.
8. Przygotowanie, planowanie i dowodzenie siłami Policji w ramach prowadzonej podoperacji w sytuacji zbiorowego naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego.
9. Dokumentowanie przebiegu działań policyjnych w sytuacji zbiorowego naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego w tym opracowanie szczegółowej dokumentacji z przebiegu prowadzonych działań,
10. Opracowanie raportu końcowego zawierającego szczegółową analizę przygotowania i realizacji podoperacji.
UWAGA: W przypadku podziału operacji na podoperacje w planie działania dowódcy operacji określa się siły i środki odrębnie do dyspozycji dowódcy każdej podoperacji oraz zadania do realizacji w podoperacji. Szczegółowe zadania dowódcy podoperacji umieszcza się w planie działania dowódcy podoperacji.
VI.
PRZEWIDYWANE WARIANTY DZIAŁAŃ
PRZEWIDYWANE WARIANTY DZIAŁAŃ
Dowódca na podstawie przesłanek wynikających z analizy i możliwości własnych podejmuje decyzję, co do wyboru najbardziej racjonalnego i realnego wariantu działań. Określenie wariantu działań może zakładać zaangażowanie tylko sił będących w dyspozycji, a także (gdy ich liczebność lub jakość nie zapewnia skuteczności działań) sił i środków dodatkowych.
Przy planowaniu wariantów, należy uwzględnić: wielkość i jakość sił, rodzaj środków będących w dyspozycji operacji, wielkość i jakość oraz możliwości sił i środków podmiotów współdziałających, właściwe rozpoznanie i trafną ocenę sytuacji operacyjnej, sprawne funkcjonowanie łączności, rodzaj terenu (obiektu), wielkość rejonu działań, charakter zdarzenia, liczba uczestników, warunki atmosferyczne, zagrożenia terrorystyczne, itp.
Warianty działań mogą być przygotowywane do każdej fazy działań sił policyjnych.
VII.
RODZAJ I ZAKRES STOSOWANIA ŚRODKÓW PRZYMUSU BEZPOŚREDNIEGO
RODZAJ I ZAKRES STOSOWANIA ŚRODKÓW PRZYMUSU BEZPOŚREDNIEGO
2. Gdy zwłoka użycia środków (spowodowana trudnościami natury technicznej lub błyskawicznym rozwojem sytuacji), o których mowa w pkt 1 grozić będzie niebezpieczeństwem dla życia, zdrowia ludzkiego lub mienia, a także niebezpieczeństwem dokonania zamachu na siedziby i obiekty, przedstawicielstwa i urzędy wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji - użycie środków przymusu bezpośredniego może nastąpić bez polecenia Dowódcy Operacji na rozkaz dowódcy pododdziału.
3. Wprowadzenie do działań prawnie dopuszczonych środków wzmocnienia działań następuje zgodnie z zasadami określonymi w punktach 1 i 2.
VIII.
ORGANIZACJA ŁĄCZNOŚCI
ORGANIZACJA ŁĄCZNOŚCI
TABELA KRYPTONIMÓW I TELEFONÓW
Lp. | Funkcja w operacji | Stopień, imię i nazwisko | Kryptonim | Numer telefonu |
1. | Dowódca operacji | |||
2. | Zastępca dowódcy operacji ds. taktyki działań | |||
3. | Szef sztabu | |||
4. | Zastępca Szefa sztabu | |||
5. | Dowódca podoperacji | |||
6. | ........................ | |||
W przypadku awarii środków łączności polecenia będą przekazywane za pośrednictwem wyznaczonych łączników.
IX.
UMUNDUROWANIE I WYPOSAŻENIE
UMUNDUROWANIE I WYPOSAŻENIE
Oddziały/pododdziały zwarte Policji występują w umundurowaniu ćwiczebnym z wyposażeniem w środki łączności i ochrony osobistej oraz sprzęt PZ.
Służby operacyjne wyposażone w ......
X.
ORGANIZACJA ZABEZPIECZENIA LOGISTYCZNEGO
ORGANIZACJA ZABEZPIECZENIA LOGISTYCZNEGO
XI.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
2. Odprawy dla podległych sił przeprowadzą dowódcy podoperacji, odcinków i pododcinków.
3. Pełną gotowość do działań wyznacza się na dzień ..... o godz. .....
4. Gotowość do działań poszczególnych podoperacji określa każdorazowo dowódca operacji.
5. Po zakończeniu działań dowódcy podoperacji przeanalizują przebieg zabezpieczenia oraz sporządzą sprawozdania z wyszczególnieniem ilości sił i środków wykorzystanych w zabezpieczeniu, przebiegu wykorzystywanych pojazdów służbowych, opisem zaistniałych zdarzeń, wykazem strat Policji, a także wykazy osób zatrzymanych i doprowadzonych.
6. Do ustalenia powstania ewentualnej szkody w mieniu Policji wyznaczony został (stopień, imię i nazwisko, stanowisko, miejsce pracy, numer telefonu służbowego). Natomiast na przedstawiciela rezerwowego, który zastępuje go w nagłych wypadkach wyznacza się ..... (OPCJONALNIE).
7. Do kontaktów z przedstawicielami środków masowego przekazu wyznaczony zostaje .....
SZEF SZTABU
DOWÓDCY OPERACJI
..................
Wyk. 1 egz.
.../...
Powielono w ..... egz. i rozesłano wg rozdzielnika
Załączniki:
1. Plany działania dowódców podoperacji
2. Plany graficzne (warianty)
3. Wykaz podstawowych aktów prawnych*
.....
* Przykładowy wykaz podstawowych aktów prawnych
1. Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277).
2. Ustawa z dnia 5 lipca 1990 r. Prawo o zgromadzeniach (Dz. U. Nr 51, poz. 297, z późn. zm.).
3. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.).
4. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.).
5. Ustawa z dnia 24 sierpnia 2001 r. Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. Nr 106, poz. 1148, z późn. zm.).
6. Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz. U. Nr 12, poz. 114, z późn. zm.).
7. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231, z późn. zm.).
8. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2002 r. Nr 11, poz. 109, z późn. zm.).
9. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm).
10. Ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. Nr 106, poz. 680, z późn. zm.).
11. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 września 1990 r. w sprawie określenia przypadków oraz warunków i sposobu użycia przez policjantów środków przymusu bezpośredniego (Dz. U. Nr 70, poz. 410, z późn. zm.).
12. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 lipca 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu użycia oddziałów i pododdziałów Policji oraz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polski w razie zagrożenia bezpieczeństwa publicznego lub zakłócenia porządku (Dz. U. Nr 135, poz. 1134, z późn. zm.).
13. Zarządzenie Nr 1144 Komendanta Głównego Policji z dnia 19 grudnia 2006 r. w sprawie szyków, ugrupowań oraz przemieszczania oddziałów i pododdziałów Policji.
14. Zarządzenie nr 715/2003 Komendanta Głównego Policji z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad i zakresu działania nieetatowych pododdziałów i oddziałów prewencji Policji
15. Rozkaz Nr 13/95 Komendanta Głównego Policji w sprawie taktyki działania pododdziałów zawartych Policji w sytuacji zagrożenia lub naruszenia porządku publicznego.
16. Decyzja nr ..... Komendanta ...... Policji w ..... z dnia ..... sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania nieetatowych pododdziałów i oddziałów prewencji Policji w .....
17. Decyzja nr ..... Komendanta ..... Policji w ..... z dnia ..... w sprawie zarządzenia operacji oraz powołania sztabu dowódcy operacji
18. Decyzja nr ..... Komendanta Wojewódzkiego Policji w ... z dnia ... w sprawie koncentracji oddziału prewencji w .....
19. Decyzja nr ..... Komendanta ..... Policji w ..... z dnia ..... w sprawie koncentracji nieetatowego oddziału prewencji w .....
III. Objaśnienie podstawowych pojęć stosowanych przy opracowywaniu planu dowódcy operacji i w procesie dowodzenia
A. Dokumenty dowodzenia, do których zalicza się zarządzenia, decyzje, rozkazy, plany działań, mapy robocze, mapy decyzji, szkice i harmonogramy.
Zarządzenie dotyczy zadań zabezpieczających działania. W razie ograniczonego czasu na przygotowanie działań w zarządzeniach mogą być przekazywane również zadania z pominięciem rozkazu. Zasadnicza różnica między zarządzeniem a rozkazem polega na tym, że zarządzenie jest na ogół przeznaczone tylko dla jednego wykonawcy. Treść zarządzenia może dotyczyć zadania cząstkowego lub całości zadania.
W zarządzeniu podaje się:
* ocenę sytuacji operacyjnej,
* zadania oddziału (pododdziału), którego zarządzenie dotyczy,
* zadania sił współdziałających,
* czas gotowości do wykonania zadania.
Zarządzenie wstępne powinno zawierać wszystkie dane umożliwiające podwładnym rozpoczęcie przygotowań do działań: do jakich działań należy być gotowym, jakie czynności trzeba wykonać do chwili otrzymania zadania oraz kiedy i gdzie zostaną postawione zadania. W związku z przygotowaniem się do działań i ich zabezpieczeniem mogą być wydane zarządzenia dotyczące przedsięwzięć rozpoznawczo-informacyjnych, organizacji łączności, dowodzenia itp.
Rozkaz do działań jest to ustne lub pisemne określenie zadania oraz sposobu jego wykonania. Rozkaz ujmuje się w punktach, a jego treść zależy od rodzaju działań i decyzji dowódcy. W rozkazie wymienia się tylko te informacje, które są niezbędne wykonawcom. Powiela się go w ściśle określonej liczbie egzemplarzy i rozsyła do podległych dowódców. Rozkaz powinien zawierać:
* krótką charakterystykę sytuacji operacyjnej,
* rozwój sytuacji,
* siły i środki,
* zadania dla podległych pododdziałów,
* skład i zadania odwodu,
* sposób wykonania otrzymanego zadania,
* informacja o działaniu innych pododdziałów w danym rejonie lub w sąsiedztwie,
* łączność,
* sygnały i znaki rozpoznawcze,
* miejsce stanowiska dowodzenia,
* sposób składania meldunków i współdziałanie.
Decyzja - akt woli dowódcy, nieodwołalne postanowienie, określające wybrany z wielu jeden wariant sposobu przygotowania i przeprowadzenia działań, wyrażone ustnie lub w formie dokumentu.
Plan działań - przedstawia szczegółowe opracowanie decyzji dowódcy. Treść i forma planów zależy od rodzaju działań. Mogą one być sporządzone w formie opisowej lub graficznej na mapach (planach, szkicach) z odpowiednią legendą. Stosuje się obydwie formy, a część graficzna stanowi uzupełnienie części opisowej.
Mapy (plany, szkice) robocze sporządzają członkowie sztabu, każdy w zakresie swojego działania. Mogą je przygotowywać także komendanci jednostek Policji, dowódcy operacji i pododdziałów.
Na mapy robocze nanosi się takie dane, jak: położenie uczestników zdarzenia i oczekiwany kierunek ich działań, położenie sił własnych i ich zadania, położenie i zadania sił współdziałających oraz linie ich rozgraniczające, główne przedsięwzięcia dotyczące zabezpieczenia działań, stanowiska dowodzenia itp. Naniesienie tych danych na mapę powinno umożliwiać właściwe zrozumienie zadania, ocenę sytuacji operacyjnej i podjęcie decyzji dotyczącej działań, postawienie zadań podległym pododdziałom i kontrolę ich wykonania, meldowanie przełożonemu oraz informowanie podwładnych, jak też współdziałających o sytuacji i decyzjach dowódcy, dowodzenie podległymi pododdziałami itp.
Mapa decyzji służy do meldowania decyzji przełożonemu oraz do dowodzenia podległymi siłami. Powinna być wykonana do czasu zakończenia podejmowania przez dowódcę operacji decyzji dotyczącej działań.
Na mapę decyzji nanosi się następujące dane wyjaśniające decyzję dowódcy operacji: położenie uczestników zdarzenia i oczekiwany charakter ich działań, zadania sił własnych, dowódcy operacji, zadania sił współdziałających i linie ich rozgraniczające, zasady współdziałania sił, miejsce i czas rozwinięcia stanowisk dowodzenia itp. W legendzie przedstawia się podział sił i środków, sygnały współdziałania i inne dane, których nie można przedstawić graficznie na mapie.
Harmonogram - dokument w formie wykresu obrazujący kolejność i czas trwania poszczególnych czynności w ogólnym planie pracy sztabu.
Szkic - projekt planu, rysunek przedstawiający główne zarysy sytuacji taktycznej lub orientacyjny szkic terenu działań.
B. Dokumenty sprawozdawcze, do których zalicza się dzienniki działań, meldunki, sprawozdania, komunikaty.
Dziennik działań akcji/operacji prowadzi się w celu chronologicznego notowania przebiegu i wyników działań. Zapisuje się w nim: sytuację operacyjną i stan zagrożenia, położenie i stan sił własnych od chwili otrzymania zadania, decyzje dowódcy, przebieg działań ze szczególnym opisem najbardziej istotnych wydarzeń, pracę poszczególnych dowódców, wyniki działań. Do dziennika dołącza się najważniejsze dokumenty, np. rozkazy, zarządzenia, szkice.
Meldunki dzielą się na terminowe lub doraźne. Terminowe składa się w czasie ustalonym przez przełożonego, natomiast doraźne - zależnie od sytuacji lub na żądanie sztabu (dowódcy operacji). W dokumentach tych melduje się o otrzymaniu zadania do wykonania, wykonaniu określonych czynności związanych z przygotowaniem do działań i osiągnięciem gotowości oraz wynikach działań, gwałtownych zmianach sytuacji operacyjnej i podjętych w związku z tym decyzjach.
Raport końcowy - dokument pisemny przedstawiający przebieg działań, sporządzany po zakończeniu działań przez poszczególnych dowódców oraz szczegółową analizę prowadzonych działań.
Komunikat - oficjalna wiadomość, informacja podana do powszechnej wiadomości osobom upoważnionym w formie dokumentu lub drogą radiową.
C. Dokumenty pomocnicze, do których zalicza się notatki, obliczenia, tabele (np. marszu), wykresy, zapotrzebowania.
Notatki - spostrzeżenia zapisane w trakcie realizacji operacji, zwykle w skrócie, bądź sformalizowane służbowe lub urzędowe.
Obliczenia - wyniki liczenia, przewidywania, prognozowania działań.
Tabele - wykazy, zestawienia, rejestry danych, zwykle liczbowych rozmieszczonych na arkuszu w określonym porządku, według rubryk.
Wykres - rysunek przedstawiający przebieg działań, zmiany liczbowe, zależności, sporządzany w formie graficznej, kolumnowej itp.
Zapotrzebowanie - dokument wyrażający decyzję lub prośba dotycząca dostarczenia środków albo przydzielenia sił niezbędnych do realizacji zadania.
D. Inne pojęcia
System dowodzenia w operacji policyjnej - zbiór zespołów ludzkich, zasad, środków materialnych i metod postępowania ujęty w ścisłe ramy organizacyjne, który aby wykonać zadanie w ramach akcji (operacji) policyjnej musi zawierać następujące komponenty: organizację dowodzenia, środki dowodzenia i proces dowodzenia.
Organizacja dowodzenia - ogólne zasady działania i sposób zorganizowania dowództwa, relacje pomiędzy dowództwami, ich uprawnienia i odpowiedzialność oraz podział i strukturę funkcjonalną na stanowiskach dowodzenia.
Środki dowodzenia - zasoby techniczne i materialne przydzielone siłom Policji do prowadzenia działań i wykorzystania w ramach systemu dowodzenia operacji policyjnej, zorganizowane jako stanowiska dowodzenia, sieci telekomunikacyjne, informatyczne, sygnalizacyjne, wspomagania dowodzenia itp.
Proces dowodzenia - łańcuch informacyjno-decyzyjny realizowany w cyklach decyzyjnych przez dowództwo, rozmieszczone na stanowisku dowodzenia swojego szczebla organizacyjnego, jednakowy na wszystkich szczeblach dowodzenia, polegający na cyklicznym zbieraniu i opracowywaniu informacji, a następnie w ich przetwarzaniu w informacje decyzyjne, które w formie zadania doprowadza się do wykonawców.
Fazy procesu dowodzenia - przygotowanie, reagowanie i odbudowa.
Przygotowanie - przedsięwzięcia planistyczne określające sposób reakcji na zagrożenie oraz działania mające na celu zgromadzenie sił i środków niezbędnych do efektywnego reagowania.
Reagowanie - zasadnicze zadania zmierzające do osiągnięcia założonego celu. Do czynności umiejscowionych na tym etapie działania zaliczamy również działania wyprzedzające. Ważnym elementem prawidłowej realizacji działań jest odpowiednio zorganizowany nadzór i kontrola.
Odbudowa - działania po zakończeniu operacji lub akcji zmierzające do przywrócenia stanu "normalnego" (pierwotnego).
Zasady dowodzenia - opracowane teoretycznie (ustalone) i zweryfikowane w praktyce ogólne normy racjonalnego postępowania (twierdzenia, prawidłowości i reguły), które określają najrozsądniejsze sposoby działalności dowództw (dowódców, członków sztabu) podczas przygotowania i prowadzenia działań sił policyjnych w ramach operacji (akcji) policyjnych.
Funkcje procesu dowodzenia - celowe działania, składające się z zespołu w różnym stopniu powiązanych ze sobą czynności wykonywanych przez dowódców operacji, członków sztabu, odcinków i pododcinków. Ich stosowanie w praktyce zapewnia sprawność działania zespołowego.
Ocena sytuacji operacyjnej - wszystkie czynniki, procesy i zjawiska obiektywnej rzeczywistości mające istotne znaczenie dla organizacji walki z przestępczością, ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz uwzględniające: organy spraw wewnętrznych i administracji, aktualny stan bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz wpływ otoczenia.
Koncepcja - projekt sposobu przygotowania i realizacji operacji, opracowany przez dowódcę operacji, na podstawie którego można przygotować plan działania dowódcy operacji.