Metody i formy przygotowania i realizacji zadań Policji w przypadkach zagrożenia życia i zdrowia ludzi lub ich mienia albo bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2007.5.49

Akt utracił moc
Wersja od: 28 lutego 2007 r.

ZARZĄDZENIE Nr 213
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 28 lutego 2007 r.
w sprawie metod i form przygotowania i realizacji zadań Policji w przypadkach zagrożenia życia i zdrowia ludzi lub ich mienia albo bezpieczeństwa i porządku publicznego

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2002 r. Nr 7, poz. 58, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie określa:
1)
formy organizacyjne działań policyjnych stosowane w trakcie realizacji zadań związanych z obsługą sytuacji kryzysowych w rozumieniu zarządzenia;
2)
kompetencje policjantów dowodzących działaniami policyjnymi;
3)
tryb tworzenia sztabów na potrzeby działań policyjnych i ich zadania;
4)
zasady opracowywania planów dowódców działań policyjnych.
2.
Przepisy zarządzenia dotyczące komendantów wojewódzkich Policji odnoszą się również do Komendanta Stołecznego Policji, a przepisy dotyczące komendantów powiatowych Policji - do komendantów miejskich i rejonowych Policji.
§  2.
Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1)
dowodzenie - ukierunkowana, celowa działalność dowódcy, realizowana w ramach działań policyjnych, zapewniająca wysoką zdolność sił i środków Policji do osiągnięcia celu tych działań oraz charakteryzująca się szczególnie sprawnym, jednoosobowym podejmowaniem decyzji i ponoszeniem za nie odpowiedzialności, precyzyjnym rozdziałem i kontrolą przebiegu czynności;
2)
dowódca akcji/operacji - Komendant Główny Policji, komendant wojewódzki Policji, komendant powiatowy Policji, ich zastępcy, lub inny policjant wyznaczony przez kierownika jednostki Policji właściwej terytorialnie dla miejsca zdarzenia posiadający predyspozycje i doświadczenie w dowodzeniu;
3)
dowódca interwencji - wyznaczony dowódca patrolu lub inny policjant wyznaczony przez dyżurnego lub kierownika jednostki właściwej terytorialnie dla miejsca zdarzenia;
4)
sztab - ogniwo pomocnicze dowódcy, utworzone decyzją właściwego kierownika jednostki Policji w celu wspomagania dowodzenia;
5)
plan działania dowódcy - dokument określający cele i organizację działań policyjnych, rodzaj i sposób wykonywania szczegółowych zadań, użyte do działań siły i środki Policji oraz określający podległość służbową oraz zasady współdziałania i koordynacji w trakcie działań;
6)
sytuacja kryzysowa - zdarzenie sprowadzające niebezpieczeństwo dla życia i zdrowia ludzi lub mienia, spowodowane bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra lub klęską żywiołową, charakteryzujące się możliwością utraty kontroli nad przebiegiem wydarzeń albo eskalacji zagrożenia, w których do ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego niezbędne jest użycie większej liczby policjantów, w tym zorganizowanych w oddziały lub pododdziały, w tym uzbrojone;
7)
interwencja - szybkie włączenie się policjanta lub policjantów w tok zdarzenia naruszającego normy prawne lub zasady współżycia społecznego i podjęcie działań zmierzających do ustalenia charakteru, rodzaju i okoliczności powstałego zdarzenia oraz przedsięwzięć ukierunkowanych na przywrócenie naruszonego porządku prawnego lub zasad współżycia społecznego;
8)
akcja policyjna - zwana dalej "akcją" - zespół przedsięwzięć organizacyjnych, taktycznych i materiałowo-technicznych podejmowanych w sytuacjach kryzysowych, w celu zapobieżenia lub likwidacji stanu zagrażającego życiu i zdrowiu ludzi lub ich mieniu albo bezpieczeństwa i porządku publicznego, a z rodzaju sytuacji kryzysowej i towarzyszących okoliczności wynika, że nie jest możliwe podjęcie skutecznych działań przy użyciu sił i środków pozostających aktualnie w dyspozycji właściwej komendy powiatowej Policji;
9)
operacja policyjna - zwana dalej "operacją" - zespół przedsięwzięć organizacyjnych, taktycznych i materiałowo-technicznych podejmowanych w sytuacjach kryzysowych, w celu zapobieżenia lub likwidacji stanu zagrażającego życiu i zdrowiu ludzi lub ich mieniu albo bezpieczeństwa i porządku publicznego, w przypadku gdy zdarzenie obejmuje swoim zasięgiem obszar więcej niż jednej komendy wojewódzkiej Policji lub komendy powiatowej Policji albo w sytuacji prowadzenia działań przedłużających się w czasie, do prowadzenia których niezbędne jest wsparcie siłami i środkami oraz zapleczem logistycznym wykraczającym poza potencjał właściwej komendy wojewódzkiej Policji lub komendy powiatowej Policji.
§  3.
Określa się następujący katalog sytuacji kryzysowych w rozumieniu zarządzenia:
1)
imprezy masowe o podwyższonym ryzyku;
2)
zgromadzenia i uroczystości publiczne wysokiego ryzyka, w szczególności z udziałem osób podlegających ochronie w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 - 4 ustawy z dnia 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu (Dz. U. z 2004 r. Nr 163, poz. 1712, z późn. zm.2));
3)
blokady dróg oraz okupacje obiektów;
4)
zorganizowane działania pościgowe;
5)
akty terroru;
6)
zbiorowe naruszenie bezpieczeństwa i porządku publicznego, w szczególności z przyczyn społecznych, ekonomicznych, politycznych i religijnych;
7)
klęski żywiołowe, których skutki mogą doprowadzić do niepokojów społecznych;
8)
inne sytuacje mogące spowodować zagrożenie życia i zdrowia ludzi lub mienia, a także dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, charakteryzujące się możliwością utraty kontroli nad przebiegiem wydarzeń albo eskalacji zagrożenia, do przeciwdziałania lub likwidacji których niezbędne jest użycie większej liczby policjantów, w tym zorganizowanych w oddziały lub pododdziały Policji, w tym uzbrojone.
§  4.
Ustala się następujące formy organizacyjne działań policyjnych:
1)
interwencje;
2)
akcje;
3)
operacje.
§  5.
1.
W przypadku zaistnienia zdarzenia naruszającego normy prawne i zasady współżycia społecznego lub w sytuacji istnienia prawdopodobieństwa takiego zdarzenia, bezpośrednio w rejonie tego zdarzenia podejmuje się interwencję przy użyciu sił i środków znajdujących się aktualnie w dyspozycji dyżurnego właściwej terytorialnie jednostki Policji.
2.
Do dowodzenia interwencją uprawnieni są w kolejności:
1)
policjant, który przybył na miejsce zdarzenia jako pierwszy;
2)
dowódca patrolu lub policjant wyznaczony przez dyżurnego lub kierownika jednostki Policji właściwej terytorialnie dla miejsca zdarzenia.
§  6.
1.
W przypadku zaistnienia zdarzenia, o którym mowa w § 5 ust. 1, a z jego rodzaju i towarzyszących okoliczności wynika, że nie jest możliwe podjęcie skutecznej interwencji przy użyciu dostępnych sił i środków, podejmuje się akcję zarządzaną przez komendanta powiatowego Policji.
2.
Dowodzenie akcją, w szczególności, polega na:
1)
ocenie zagrożenia poprzez ustalenie jego rodzaju i przewidywanego rozwoju;
2)
określeniu oraz koncentracji sił i środków niezbędnych do usunięcia zagrożenia;
3)
zorganizowaniu stacjonarnego lub ruchomego stanowiska dowodzenia;
4)
zorganizowaniu łączności na potrzeby dowodzenia, współdziałania i alarmowania;
5)
wyznaczeniu zadań dla policjantów odpowiedzialnych za realizację poszczególnych elementów akcji oraz koordynowaniu i kontrolowaniu przebiegu akcji;
6)
wyznaczeniu policjanta uprawnionego do kontaktów ze środkami masowego przekazu w zakresie przebiegu akcji;
7)
współdziałaniu ze służbami specjalistycznymi i instytucjami właściwymi dla rodzaju zdarzenia oraz z właściwymi terytorialnie organami administracji publicznej;
8)
przygotowywaniu i przekazywaniu właściwemu przełożonemu meldunków o sytuacji i realizowanych działaniach.
3.
Do dowodzenia akcją uprawnieni są w kolejności:
1)
komendant powiatowy Policji właściwy terytorialnie dla miejsca zdarzenia lub jego zastępcy;
2)
inny policjant wyznaczony przez komendanta powiatowego Policji właściwego terytorialnie dla miejsca zdarzenia posiadający predyspozycje i doświadczenie w zakresie dowodzenia akcjami policyjnymi.
4.
Komendant powiatowy zarządzający akcję może podjąć decyzję o utworzeniu sztabu, stosując odpowiednio przepisy określające organizację sztabu dowódcy operacji oraz jego zadania.
5.
Dopuszcza się podział akcji na odcinki związane z różnymi zdarzeniami, jeżeli są one jednocześnie ukierunkowane na realizację celu głównego akcji, a odcinka na pododcinki ukierunkowane na realizację celu odcinka.
§  7.
1.
Komendant Główny Policji zarządza operację, gdy zdarzenie obejmuje swoim zasięgiem obszar więcej niż jednej komendy wojewódzkiej Policji lub istnieje duże prawdopodobieństwo takiego zagrożenia oraz podczas działań na terenie właściwej komendy wojewódzkiej Policji, przedłużających się w czasie, w przypadku potrzeby wsparcia sił i środków oraz zaplecza logistycznego wykraczającego poza potencjał właściwej komendy wojewódzkiej Policji.
2.
Komendant wojewódzki Policji zarządza operację, gdy zdarzenie obejmuje swoim zasięgiem obszar więcej niż jednej komendy powiatowej Policji lub istnieje duże prawdopodobieństwo takiego zagrożenia albo podczas działań na terenie właściwej komendy powiatowej Policji, przedłużających się w czasie, w warunkach narastania potrzeb wsparcia sił i środków oraz zaplecza logistycznego spoza potencjału właściwej komendy powiatowej Policji.
3.
Operację policyjną może również zarządzić komendant powiatowy Policji, gdy zdarzenie obejmuje swoim zasięgiem obszar więcej niż jednej podległej jednostki Policji lub istnieje duże prawdopodobieństwo takiego zagrożenia albo w sytuacji działań przedłużających się w czasie, w warunkach narastania potrzeb wsparcia sił i środków niebędących w jego dyspozycji oraz zaplecza logistycznego spoza potencjału właściwej komendy powiatowej Policji.
4.
W ramach jednej operacji można prowadzić podoperacje, związane z różnymi zdarzeniami, jeżeli są one jednocześnie ukierunkowane na realizację celu głównego operacji. W ramach podoperacji dopuszcza się podział na odcinki, ukierunkowane na realizację celu podoperacji oraz pododcinki ukierunkowane na realizację celu odcinka.
5.
Dowodzenie operacją w szczególności polega na:
1)
ocenie zagrożenia poprzez ustalenie jego rodzaju i przewidywanego rozwoju;
2)
określeniu oraz koncentracji sił i środków niezbędnych do usunięcia zagrożenia;
3)
określeniu zadań i organizacji sztabu dowódcy operacji, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 1 do zarządzenia;
4)
zorganizowaniu systemów łączności i obiegu informacji;
5)
wyznaczeniu dowódców podoperacji i określeniu ich zadań;
6)
koordynowaniu przygotowania zaplecza logistycznego, medycznego i technicznego;
7)
nadzorowaniu i koordynowaniu przebiegu operacji zgodnie z planem działania dowódcy;
8)
wyznaczeniu policjanta uprawnionego do kontaktów ze środkami masowego przekazu w zakresie przebiegu operacji;
9)
współdziałaniu ze służbami specjalistycznymi i instytucjami właściwymi dla rodzaju zdarzenia oraz z właściwymi terytorialnie organami administracji publicznej;
10)
przygotowywaniu i przekazywaniu właściwemu przełożonemu meldunków o sytuacji i realizowanych działaniach.
6.
Do dowodzenia operacją uprawnieni są w kolejności:
1)
Komendant Główny Policji, komendant wojewódzki Policji i komendant powiatowy Policji lub ich zastępcy;
2)
oficer Policji wyznaczony przez jedną z osób, o których mowa w pkt 1, posiadający przeszkolenie, predyspozycje i doświadczenie w zakresie dowodzenia.
7.
W sytuacji podziału operacji na podoperacje, na dowódcę podoperacji wyznacza się policjanta posiadającego predyspozycje i doświadczenie w dowodzeniu.
8.
Przepis ust. 7 ma odpowiednio zastosowanie przy podziale akcji i podoperacji na odcinki i pododcinki.
9.
Zarządzenie operacji następuje na podstawie pisemnej decyzji komendanta, o którym mowa w ust. 6 pkt 1, z wyłączeniem okoliczności, o których mowa w § 9, określającej w szczególności:
1)
cel operacji;
2)
dowódcę operacji, zastępcę dowódcy operacji do spraw taktyki działań oraz ich podstawowe zadania;
3)
sztab dowódcy operacji;
4)
ewentualne przekazanie kompetencji dowódcy operacji do podjęcia decyzji i wydania polecenia w zakresie stosowania środków przymusu bezpośredniego przez pododdziały Policji;
5)
polecenia podległym kierownikom jednostek i komórek organizacyjnych w zakresie realizacji zadań na potrzeby operacji określonych przez dowódcę operacji.
§  8.
1.
Operacja jest realizowana według planu działania dowódcy operacji.
2.
Podstawą przygotowania planu działania dowódcy operacji może być wcześniej sformułowana koncepcja, zatwierdzana przez przełożonego dowódcy operacji, której podstawowe elementy określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
3.
Plan działania dowódcy operacji, przygotowany przez szefa sztabu dowódcy operacji, zatwierdzany jest przez dowódcę operacji.
4.
Zasady opracowywania planu działania dowódcy operacji zostały określone w załączniku nr 3 do zarządzenia.
5.
Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio do akcji.
§  9.
1.
Realizacja akcji i operacji w przypadku nagle zaistniałego zdarzenia, uniemożliwiającego przygotowanie działań, polega na:
1)
rozpoczęciu działań na podstawie ustnej decyzji właściwego komendanta wojewódzkiego Policji lub komendanta powiatowego Policji - w przypadku operacji niezwłocznie potwierdzonej pisemnie;
2)
prowadzeniu działań na podstawie planu działania dowódcy akcji/operacji, dostosowanego do charakteru zdarzenia i opracowanego według zasad określonych w § 8 ust. 4.
2.
Elementy planu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, mogą zostać ograniczone do elementów gwarantujących osiągnięcie celu akcji/operacji.
§  10.
W celu koordynacji działań związanych z przygotowaniem i realizacją zadań w przypadkach zagrożenia życia i zdrowia ludzi lub ich mienia albo bezpieczeństwa i porządku publicznego dopuszcza się opracowanie planów przedsięwzięć przez właściwą terytorialnie komendę wojewódzką Policji.
§  11.
Ilekroć w treści zarządzenia nr 24 Komendanta Głównego Policji z dnia 10 listopada 1998 r. w sprawie realizacji przez Policję zadań w warunkach katastrof naturalnych i awarii technicznych (Dz. Urz. KGP z 1999 r. Nr 7, poz. 36) jest mowa o "sztabie kryzysowym", należy przez to rozumieć "sztab" w rozumieniu przepisów niniejszego zarządzenia.
§  12.
1.
Traci moc zarządzenie nr 18 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 listopada 2000 r. w sprawie metod i form wykonywania zadań Policji w przypadkach zagrożenia życia i zdrowia ludzi lub ich mienia albo bezpieczeństwa i porządku publicznego (Dz. Urz. KGP z 2001 r. Nr 1, poz. 2).
2.
Tracą moc przepisy rozkazu nr 13 Komendanta Głównego Policji z dnia 25 sierpnia 1995 r. w sprawie taktyki działania pododdziałów zwartych Policji w sytuacji zagrożenia lub naruszenia porządku publicznego oraz pościgu za niebezpiecznym przestępcą w zakresie treści uregulowanych niniejszym zarządzeniem.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 19, poz. 185, Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 731, Nr 113, poz. 984, Nr 115, poz. 996, Nr 176, poz. 1457 i Nr 200, poz. 1688, z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070, Nr 130, poz. 1188 i 1190, Nr 137, poz. 1302, Nr 166 poz. 1609, Nr 192, poz. 1873 i Nr 210, poz. 2036, z 2004 r. Nr 171, poz. 1800, Nr 179, poz. 1842, Nr 210, poz. 2135, Nr 273, poz. 2703 i Nr 277, poz. 2742, z 2005 r. Nr 10, poz. 70, Nr 164, poz. 1365, Nr 169, poz. 1411 i Nr 250, poz. 2116 oraz z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 144, poz. 1043 i Nr 158, poz. 1122.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135 oraz z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i poz. 711.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

ZADANIA I ORGANIZACJA

sztabu dowódcy operacji policyjnej

Część  I

Zasady ogólne powoływania sztabu

1. Sztab dowódcy operacji powoływany jest na podstawie pisemnej decyzji właściwego kierownika jednostki Policji na czas prowadzenia działań w formie operacji policyjnej.

2. Powołanie sztabu polega na rozbudowie organizacyjnej istniejącego etatowego wojewódzkiego (powiatowego) sztabu kierownika jednostki o dodatkowe zespoły (stanowiska) specjalistów ze służby kryminalnej, prewencyjnej i wspomagającej, na potrzeby konkretnych działań.

3. W przypadku organizowania sztabu na potrzeby działań prowadzonych na obszarze komendy powiatowej Policji, w której nie funkcjonuje wyodrębniona etatowa komórka sztabowa, sztab dowódcy operacji organizowany jest na bazie komórki prewencyjnej właściwej jednostki Policji.

4. Liczba osób wyznaczonych do pracy w sztabie powinna zapewniać ciągłość realizacji zadań w czasie prowadzenia długotrwałych działań.

Część  II

Główne zadania sztabu dowódcy operacji

1. Zbieranie, selekcja i analizowanie informacji dotyczących planowanych i prowadzonych działań oraz wypracowywanie na ich podstawie wniosków i prognoz rozwoju sytuacji.

2. Określanie sił i środków niezbędnych do usunięcia zagrożenia.

3. Przygotowanie dowódcy operacji szczegółowych propozycji wariantów działań.

4. Przekazywanie podległym siłom decyzji dowódcy operacji.

5. Przygotowanie stanowisk dowodzenia dowódcy operacji.

6. Sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań przez podległe siły na etapie planowania działań.

7. Sprawowanie nadzoru nad osiąganiem pełnej gotowości podległych sił do działań.

8. Sprawowanie nadzoru i koordynowanie wykonania zadań przez podległe siły podczas prowadzenia działań.

9. Koordynowanie zabezpieczenia logistycznego i medycznego operacji.

10. Współdziałanie ze służbami (instytucjami) pozapolicyjnymi uczestniczącymi w działaniach.

11. Przygotowywanie okresowych i doraźnych meldunków.

12. Opracowanie raportu końcowego z przeprowadzonej operacji.

Część  III

Organizacja sztabu dowódcy operacji

1. Organizacja sztabu powinna być odpowiednio dostosowana do rodzaju prowadzonych działań.

2. Skład kierownictwa sztabu (wariant):

1) Szef sztabu - naczelnik etatowego sztabu komendy wojewódzkiej Policji. Szefem sztabu powoływanego w komendzie powiatowej Policji jest kierownik etatowej komórki sztabowej, a w jednostkach, w których nie ma tej komórki - kierownik komórki prewencji.

2) Zastępca szefa sztabu - kierownik komórki organizacyjnej jednostki Policji odpowiedzialny za realizację głównych zadań podczas prowadzonych działań, w zależności od ich rodzaju.

3) Kierownicy zespołów funkcjonalnych sztabu - osoby wyznaczone w decyzji kierownika jednostki o powołaniu sztabu, odpowiedzialne za realizację zadań przez podległe im zespoły.

3. Skład zespołów (stanowisk) funkcjonalnych sztabu (wariant):

1) Zespół rozpoznania i analiz - przedstawiciele służb prewencyjnych i kryminalnych, komórek: postępowań administracyjnych, techniki operacyjnej, obserwacji, prasowej, zespołu psychologów, itp.

2) Zespół taktyczny - przedstawiciele komórek: sztabowych, prewencji, ruchu drogowego, dochodzeniowo-śledczych, Centralnego Biura Śledczego, techniki kryminalistycznej, negocjatorzy, itp.

3) Zespół łączności i informatyki - przedstawiciele komórki łączności i informatyki,

4) Zespół logistyki - przedstawiciele komórek: zaopatrzenia, transportu, inwestycji i remontów, finansów, itp.

5) Zespół obsługi - przedstawiciele komórek zaopatrzenia, transportu, prezydialnych, kancelarii tajnych.

Część  IV

Zadania poszczególnych ogniw sztabu

1. Zadania szefa sztabu:

1) Zorganizowanie i kierowanie pracą sztabu.

2) Zorganizowanie systemu obiegu informacji w związku z prowadzonymi działaniami i bieżące informowanie dowódcy operacji o sytuacji.

3) Przygotowywanie dokumentów decyzyjnych dowódcy operacji, dotyczących działań podległych sił.

4) Przygotowywanie okresowych i doraźnych meldunków dla dowódcy operacji.

5) Przekazywanie podjętych decyzji siłom podległym i współdziałającym.

6) Współdziałanie ze służbami i podmiotami, których funkcjonowanie może wpłynąć na sprawność działań.

7) Realizacja innych zadań zleconych przez dowódcę operacji.

8) Opracowanie raportu końcowego, zawierającego analizę przeprowadzonych działań wraz z wnioskami i jego przedłożenie dowódcy operacji.

2. Zadania zastępcy szefa sztabu:

1) Bezpośredni nadzór nad pracą zespołu taktycznego w zakresie merytorycznego przygotowania dokumentów decyzyjnych oraz przygotowania raportu końcowego z prowadzonych działań.

2) Wykonywanie zadań zlecanych przez szefa sztabu.

3) Zastępowanie szefa sztabu podczas jego nieobecności.

3. Zadania zespołu rozpoznania i analiz:

1) Zadanie główne: pozyskiwanie z wszystkich dostępnych źródeł informacji związanych ze zdarzeniem oraz prognozowanie rozwoju sytuacji - dla potrzeb zespołu taktycznego.

2) Zadania szczegółowe:

a) przetwarzanie (zbieranie, analizowanie, selekcja, przekazywanie) informacji związanych z sytuacją,

b) określanie zadań dla podległych sił w zakresie uzyskiwania wszelkich dostępnych informacji istotnych z punktu widzenia prowadzonych działań, w tym z wykorzystaniem osobowych źródeł informacji i baz danych,

c) przygotowywanie dla potrzeb zespołu taktycznego danych, na podstawie uzyskanych informacji, do wykorzystania przy opracowywaniu wariantów działania dowódcy operacji,

d) budowa portretu psychologicznego osoby lub grupy osób, wobec których prowadzone są działania policyjne,

e) zorganizowanie dokumentowania przebiegu działań, w tym w sposób niejawny,

f) podejmowanie przedsięwzięć w sytuacjach traumatycznych powstałych w wyniku działań sił policyjnych,

g) przygotowywanie informacji o realizowanych działaniach oraz komunikatów dla środków masowego przekazu i apeli do ludności,

h) współpraca z innymi organami (służbami) w zakresie pozyskiwania informacji mogących wpływać na przebieg działań,

i) udział w opracowywaniu meldunków i informacji o prowadzonych działaniach,

j) udział w opracowaniu raportu końcowego z prowadzonych działań.

4. Zadania zespołu taktycznego:

1) Zadanie główne: określenie taktyki prowadzenia działań oraz wykorzystania sił i środków.

2) Zadania szczegółowe:

a) określanie wariantów taktyki działania oraz planowanie użycia sił i środków do realizacji zadań,

b) określanie potrzeb jednostek uczestniczących w działaniach oraz przygotowywanie danych do projektów decyzji,

c) przygotowywanie decyzji, rozkazów i zarządzeń dowódcy operacji i przekazywanie ich wykonawcom,

d) koordynowanie i nadzorowanie realizacji przekazanych zadań,

e) organizowanie stanowisk dowodzenia dowódcy operacji,

f) współdziałanie z innymi podmiotami (służbami) w zakresie przygotowania i realizacji przyjętej taktyki działania,

g) organizowanie i prowadzenie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie konfliktu bez konieczności stosowania rozwiązań siłowych,

h) koordynowanie i prowadzenie czynności dowodowo-wykrywczych na potrzeby postępowań przygotowawczych,

i) zlecanie przeprowadzania badań kryminalistycznych,

j) prowadzenie dokumentacji działań (w tym dziennika działań i map roboczych) oraz wykonywanie innych dokumentów sztabowych,

k) opracowywanie meldunków o aktualnej sytuacji oraz o działaniach prowadzonych przez jednostki i siły podległe i przydzielone,

l) opracowanie raportu końcowego, zawierającego analizę przeprowadzonych działań wraz z wnioskami.

5. Zadania zespołu łączności i informatyki:

1) Zadanie główne: zbudowanie i utrzymanie systemu łączności zapewniającego sprawne dowodzenie i współdziałanie w realizacji przyjętej taktyki działań.

2) Zadania szczegółowe:

a) opracowanie schematu organizacji łączności dowodzenia, współdziałania, alarmowania i powiadamiania oraz zorganizowanie systemu łączności na potrzeby operacji,

b) zapewnienie funkcjonowania policyjnych systemów łączności, w tym ich współdziałania z systemami łączności innych organów i służb,

c) zabezpieczenie potrzeb sztabu i sił biorących udział w działaniach w techniczne środki łączności i informatyki,

d) zapewnienie łączności i funkcjonowania informatycznych baz danych dla potrzeb stanowisk dowodzenia,

e) udział w opracowaniu raportu końcowego.

6. Zadania zespołu logistycznego:

1) Zadanie główne: zorganizowanie i zapewnienie wsparcia logistycznego operacji.

2) Zadania szczegółowe:

a) zabezpieczenie logistyczne sił uczestniczących w działaniach w zakresie materiałowo-technicznym, medycznym i finansowym,

b) koordynacja przedsięwzięć związanych z uzupełnieniem potrzeb i odpoczynkiem zaangażowanych sił i środków,

c) udział w organizowaniu pomocy materiałowej dla poszkodowanej ludności,

d) udział w opracowaniu raportu końcowego.

7. Zadania zespołu obsługi sztabu:

1) Zadanie główne: zapewnienie warunków do pracy sztabu.

2) Zadania szczegółowe:

a) prowadzenie spraw związanych z obiegiem dokumentów, ich ewidencjonowaniem, przechowywaniem i udostępnianiem,

b) zaopatrywanie sztabu w wydawnictwa topograficzne,

c) zapewnienie obsługi techniczno-biurowej oraz kwatermistrzowskiej sztabu,

d) uporządkowanie i skompletowanie po zakończeniu działań całej dokumentacji sztabu, zgodnie z obowiązującymi zasadami archiwizacji.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

WZÓR

koncepcji realizacji operacji policyjnej

ZATWIERDZAM

miejscowość, data

l.dz. .......

KONCEPCJA

realizacji operacji policyjnej pod kryptonimem "......"

I.

PODSTAWA PRAWNA

1. § 7 ust. 1 zarządzenia nr 213 Komendanta Głównego Policji z dnia 28.02.2007 r. w sprawie metod i form przygotowania i realizacji zadań Policji w przypadkach zagrożenia życia i zdrowia ludzi lub ich mienia albo bezpieczeństwa i porządku publicznego.

2. § 1 decyzji nr ..... z dnia ..... Komendanta ..... Policji w ..... w sprawie zarządzenia operacji pod kryptonimem "....."

II.

OCENA SYTUACJI OPERACYJNEJ

III.

CEL DZIAŁANIA I SPOSÓB JEGO OSIĄGNIĘCIA

1. Ochrona życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra, ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zapewnienie spokoju w miejscach publicznych na terenie ....., w miejscu organizacji .....1) oraz na trasach przemieszczania się ich uczestników oraz zapewnienie prawidłowej koordynacji i organizacji przedsięwzięć związanych z przygotowaniem i kierowaniem działaniami policyjnymi.

2. Biorąc pod uwagę prawidłową realizację celów operacji, działania w ramach operacji pod kryptonimem "....." należy podzielić na podoperacje:

a)
podoperacja ".....",2)

3. Każda z podoperacji będzie podzielona na odcinki:

a)
odcinek "....."3)

IV.

SIŁY I ŚRODKI PRZEWIDZIANE DO REALIZACJI OPERACJI

W formie tabelarycznej - ogólnie policjantów: prewencji, kryminalnych, pojazdy, środki wsparcia, itp.

V.

ZADANIA KIEROWNIKÓW JEDNOSTEK I KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH

Zadania powinny w szczególności określać planowane przedsięwzięcia w zakresie zapewnienia:

1. Rozpoznania potencjalnych zagrożeń.

2. Niezbędnych sił i środków do dyspozycji dowódcy operacji bez wskazania dyslokacji (uszczegółowienie z pkt. IV).

3. Wyżywienia i zakwaterowania, transportu i łączności, zabezpieczenia medyczno-sanitarnego.

VI.

PRZEWIDYWANE SCENARIUSZE

Scenariusze powinny być podstawą do opracowania wariantów działań w planie działania dowódcy operacji. W zależności od rodzaju zdarzenia i przewidywanego potencjalnego zagrożenia należy wybrać następujące kryteria budowy scenariuszy:

1. ilościowe (dotyczy przewidywanej liczby osób uczestniczących w zdarzeniu),

2. miejscowe (dotyczy miejsca wystąpienia potencjalnych zagrożeń),

3. zagrożenia (dotyczy charakteru zdarzenia).

VII.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. Szczegółowe zadania dla sił policyjnych zostaną określone w planie działania dowódcy operacji pod kryptonimem "....." oraz planach działań poszczególnych dowódców podoperacji.

2. Stan gotowości sił i środków do realizacji operacji pod kryptonimem "....." wyznaczyć na dzień ..... godz. .....

3. Wyposażenie policjantów biorących udział w operacji określi dowódca operacji w porozumieniu z dowódcą oddziału/pododdziału prewencji Policji.

4. Gotowość do zabezpieczenia poszczególnych podoperacji w zależności od sytuacji każdorazowo określi dowódca operacji.

5. Decyzję o zakończeniu operacji podejmuje dowódca operacji.

OPRACOWAŁ

DOWÓDCA OPERACJI

...................

Wykonano w 1 egz./.

Powielono i rozesłano wg rozdzielnika

______

1) określić rodzaj imprezy masowej, zgromadzenia, uroczystości, itp.

2) określić ilość oraz nazwy podoperacji.

3) określić ilość oraz nazwy odcinków, oraz ewentualny podział odcinków na pododcinki i ich nazwy.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

ZASADY

opracowywania planu działania dowódcy operacji

I. Elementy planu działania dowódcy operacji:

1. Ogólna charakterystyka zagrożeń, w tym ocena sytuacji i prognoza jej rozwoju, dokonana na podstawie wszelkich dostępnych informacji, wiedzy i doświadczenia.

2. Podstawa prawna, w tym decyzja kierownika jednostki o zarządzeniu operacji.

3. Cel działań - określenie pożądanego stanu do osiągnięcia w wyniku działań sił policyjnych.

4. Siły i środki operacji.

5. Organizacja dowodzenia i współdziałania (wobec sił policyjnych i podmiotów pozapolicyjnych uczestniczących w działaniach):

a) siły i środki podoperacji,

b) zadania dla podległych sił.

6. Przewidywane warianty działań - określenie sposobów postępowania zmierzających do uzyskania zakładanego celu działania.

7. Rodzaj i zakres użycia środków przymusu bezpośredniego.

8. Organizacja łączności.

9. Umundurowanie i wyposażenie do działań.

10. Organizacja zabezpieczenia logistycznego działań (wyposażenie w sprzęt i technikę policyjną, umundurowanie, transport, zabezpieczenie bytowe, opieka medyczna, uzupełnianie).

11. Postanowienia końcowe (w szczególności):

a) czas, miejsce odpraw, osoby odpowiedzialne,

b) termin pełnej gotowości do działań,

c) terminy rozpoczęcia podoperacji,

d) współpraca ze środkami masowego przekazu,

e) wyznaczenie w zależności od potrzeb osoby do ustalenia, ewentualnych szkód w mieniu Policji.

12. Załączniki do planu działania:

a) plan graficzny przewidywanych i prowadzonych działań (na planach i mapach, przy wykorzystaniu obowiązujących znaków umówionych),

b) dokumenty uzupełniające plan, wynikające ze zmiany sytuacji, uzyskania nowych informacji, które w sposób istotny mogą wpłynąć na sposób realizacji zadań i przebieg działań,

c) elementy uzupełniające, które nie znalazły się w planie działania,

d) przepisy związane z prowadzoną operacją.

II. Wzór planu działania dowódcy operacji

ZATWIERDZAM miejscowość, data ............

DOWÓDCA OPERACJI

...............

L. dz. ........

PLAN DZIAŁANIA

DOWÓDCY OPERACJI POLICYJNEJ

pod kryptonimem "....."

I.

OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA ZAGROŻEŃ

II.

PODSTAWA PRAWNA

* Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2002 r. Nr 7, poz. 58, z późn. zm.),

* Zarządzenie nr 213 Komendanta Głównego Policji z dnia 28.02.2007 roku w sprawie metod i form przygotowania i realizacji zadań Policji w przypadkach zagrożenia życia i zdrowia ludzi lub ich mienia albo bezpieczeństwa i porządku publicznego.

* Decyzja Nr ... Komendanta ... Policji w ... z dnia ... w sprawie zarządzenia operacji policyjnej pod kryptonimem "..."

III.

CEL DZIAŁAŃ

Ochrona życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra, ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zapewnienie spokoju w miejscach publicznych oraz zapewnienie prawidłowej organizacji i koordynacji przedsięwzięć związanych z przygotowaniem i kierowaniem działaniami policyjnymi.

IV.

SIŁY I ŚRODKI OPERACJI

SIŁY WŁASNELICZBAŚRODKILICZBA
Policjanci Sekcji Prewencji KPP/KMPRadiowozy oznakowane
Komisariat .....Radiowozy oznakowane
Komisariat .....Radiowozy oznakowane
Komisariat .....
Sekcja Ruchu DrogowegoRadiowozy oznakowane
Przewodnicy psówPsy
Sekcja KryminalnaRadiowozy operacyjne
Inni (K-nt, Rzecznik, Tech. Łącz.)
Technik KryminalistycznyKamera video

Aparat fotograficzny

Marka, model, seria

marka, model, seria

RAZEMRAZEM
ZESTAWIENIE SIŁ I ŚRODKÓW WSPARCIA
SIŁY WSPARCIALICZBAŚRODKILICZBA
OPPRadiowozy oznakowane, autobusy, pojazdy specjalne (armatki wodne, transportery opancerzone, AWGŁ/RO), inne (wymienić jakie)
SPPPRadiowozy oznakowane, autobusy, pojazdy specjalne (armatki wodne, transportery opancerzone, AWGŁ/RO), inne (wymienić jakie)
NPPRadiowozy oznakowane
Zespół monitorujący z .........Radiowóz ..........

Kamera

Aparat fotograficzny

marka, model, seria marka, model, seria
RAZEMRAZEM

V.

ORGANIZACJA DOWODZENIA i WSPÓŁDZIAŁANIA

DOWÓDCA OPERACJI - (stopień, imię nazwisko, stanowisko)

Do podstawowych zadań dowódcy operacji należy:

1. Wypracowanie systemu dowodzenia, koordynacja i nadzór nad realizacją planu działania dowódcy operacji oraz nad opracowywaniem i realizacją planów działania dowódców podoperacji.

2. Organizacja systemu obiegu informacji, zarządzanie informacją oraz nadzór nad właściwym wykorzystaniem informacji.

3. Bieżące eliminowanie czynników utrudniających właściwe przygotowanie i realizację operacji.

4. Stałe współdziałanie ze wszystkimi podmiotami biorącymi udział w działaniach.

5. Niezwłoczne informowanie przełożonego o wszelkich potencjalnych zagrożeniach mogących mieć wpływ na jakość realizacji celu operacji.

6. Organizacja zabezpieczenia logistycznego i medycznego operacji.

7. Doraźne i okresowe meldowanie przełożonemu oraz informowanie dyżurnego jednostki o stanie realizacji operacji.

8. Wydanie polecenia użycia środków przymusu bezpośredniego oraz środków wzmocnienia działań przez oddziały/pododdziały Policji.

9. Opracowanie raportu końcowego z przebiegu działań zawierającego szczegółową analizę przygotowania i realizacji operacji.

ZASTĘPCA DOWÓDCY OPERACJI do spraw taktyki działań (w sytuacji, gdy jest powołany) - (stopień, imię nazwisko, stanowisko)

Do podstawowych zadań zastępcy dowódcy operacji należy:

1. Planowanie i dowodzenie siłami Policji w ramach prowadzonej operacji w sytuacji zbiorowego naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego.

2. Opracowanie wielowariantowego planu działania na wypadek poważnego zagrożenia (PZ).

3. Dokumentowanie przebiegu działań policyjnych w sytuacji zbiorowego naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego w tym opracowanie szczegółowej dokumentacji z przebiegu prowadzonych działań.

UWAGA: W przypadku niepowoływania zastępcy dowódcy operacji powyższe zadania realizuje dowódca operacji.

SZEF SZTABU DOWÓDCY OPERACJI - (stopień, imię nazwisko, stanowisko)

Do podstawowych zadań szefa sztabu dowódcy operacji należy:

1. Zorganizowanie i kierowanie pracą sztabu.

2. Zorganizowanie systemu obiegu informacji w związku z prowadzonymi działaniami i bieżące informowanie dowódcy operacji o sytuacji.

3. Przygotowywanie doraźnych i okresowych meldunków dla dowódcy operacji.

4. Przygotowywanie dokumentów decyzyjnych dowódcy operacji, dotyczących działań podległych sił.

5. Przekazywanie podjętych decyzji siłom podległym i współdziałającym.

6. Współdziałanie ze służbami i podmiotami, których funkcjonowanie może wpłynąć na sprawność działań.

7. Realizacja innych zadań zleconych przez dowódcę operacji.

8. Opracowanie raportu końcowego, zawierającego analizę przeprowadzonych działań wraz z wnioskami i przedłożenie raportu dowódcy operacji.

ZASTĘPCA SZEFA SZTABU DOWÓDCY OPERACJI - (stopień, imię nazwisko, stanowisko)

Do podstawowych zadań zastępcy szefa sztabu dowódcy operacji (w przypadku jego powołania) należy:

1. Bezpośredni nadzór nad pracą zespołu taktycznego w zakresie merytorycznego przygotowania dokumentów decyzyjnych oraz przygotowania raportu końcowego z prowadzonych działań,

2. Wykonywanie zadań zlecanych przez szefa sztabu,

3. Zastępowanie szefa sztabu podczas jego nieobecności,

UWAGA: W przypadku zarządzenia operacji w planie działania dowódcy operacji należy umieścić skład i zadania zespołów funkcjonalnych określonych w załączniku nr 1 do Zarządzenia nr 213 Komendanta Głównego Policji z dnia 28.02. 2007 roku w sprawie metod i form przygotowania i realizacji zadań Policji w przypadkach zagrożenia życia i zdrowia ludzi lub ich mienia albo bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Biorąc pod uwagę prawidłową realizację celów operacji, działania w ramach operacji pod kryptonimem "....." należy podzielić na podoperacje:

1. podoperacja ".....",

2. podoperacja ".....",

Należy przyjąć zasadę, że podział na podoperacje musi zapewnić sprawność dowodzenia w ramach przyjętego systemu dowodzenia operacją, w celu uzyskania jak największej efektywności i skuteczności działań. Zasada ta ma bezpośrednio wpłynąć na ograniczenie prowadzonych podoperacji do niezbędnego minimum przy uwzględnieniu możliwości struktury dowodzenia w operacji ze szczególnym uwzględnieniem jednego z jej komponentów - systemu łączności.

DOWÓDCA PODOPERACJI "....." - podlega bezpośrednio dowódcy operacji

(stopień, imię nazwisko, stanowisko)

Do zadań dowódcy podoperacji w szczególności należy:

1. Opracowanie planu działania dowódcy podoperacji i przedłożenie go do zatwierdzenia dowódcy operacji do dnia .....

2. Wypracowanie systemu dowodzenia, koordynacja i nadzór nad realizacją planu działania dowódcy podoperacji.

3. Organizacja systemu obiegu informacji, zarządzanie informacją oraz nadzór nad właściwym wykorzystaniem informacji.

4. Bieżące eliminowanie czynników utrudniających właściwe przygotowanie i realizację podoperacji.

5. Stałe współdziałanie ze wszystkimi podmiotami biorącymi udział w działaniach.

6. Niezwłoczne informowanie dowódcy operacji o wszelkich potencjalnych zagrożeniach mogących mieć wpływ jakość realizacji celu podoperacji.

7. Doraźne i okresowe składanie meldunków dowódcy operacji o stanie realizacji podoperacji.

8. Przygotowanie, planowanie i dowodzenie siłami Policji w ramach prowadzonej podoperacji w sytuacji zbiorowego naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego.

9. Dokumentowanie przebiegu działań policyjnych w sytuacji zbiorowego naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego w tym opracowanie szczegółowej dokumentacji z przebiegu prowadzonych działań,

10. Opracowanie raportu końcowego zawierającego szczegółową analizę przygotowania i realizacji podoperacji.

UWAGA: W przypadku podziału operacji na podoperacje w planie działania dowódcy operacji określa się siły i środki odrębnie do dyspozycji dowódcy każdej podoperacji oraz zadania do realizacji w podoperacji. Szczegółowe zadania dowódcy podoperacji umieszcza się w planie działania dowódcy podoperacji.

VI.

PRZEWIDYWANE WARIANTY DZIAŁAŃ

Wariant działania to ogólny zarys planu jednego z możliwych sposobów wykonania zadania. Opracowuje się równolegle kilka przyszłych wariantów na bazie wniosków z analizy zadania i oceny czynników wpływających na wykonanie zadania.

Dowódca na podstawie przesłanek wynikających z analizy i możliwości własnych podejmuje decyzję, co do wyboru najbardziej racjonalnego i realnego wariantu działań. Określenie wariantu działań może zakładać zaangażowanie tylko sił będących w dyspozycji, a także (gdy ich liczebność lub jakość nie zapewnia skuteczności działań) sił i środków dodatkowych.

Przy planowaniu wariantów, należy uwzględnić: wielkość i jakość sił, rodzaj środków będących w dyspozycji operacji, wielkość i jakość oraz możliwości sił i środków podmiotów współdziałających, właściwe rozpoznanie i trafną ocenę sytuacji operacyjnej, sprawne funkcjonowanie łączności, rodzaj terenu (obiektu), wielkość rejonu działań, charakter zdarzenia, liczba uczestników, warunki atmosferyczne, zagrożenia terrorystyczne, itp.

Warianty działań mogą być przygotowywane do każdej fazy działań sił policyjnych.

VII.

RODZAJ I ZAKRES STOSOWANIA ŚRODKÓW PRZYMUSU BEZPOŚREDNIEGO

1. Użycie środków przymusu bezpośredniego określonych w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji przez OPP, SPPP, NOP i NPP następuje na polecenie Dowódcy Operacji - na rozkaz dowódcy oddziału/pododdziału.

2. Gdy zwłoka użycia środków (spowodowana trudnościami natury technicznej lub błyskawicznym rozwojem sytuacji), o których mowa w pkt 1 grozić będzie niebezpieczeństwem dla życia, zdrowia ludzkiego lub mienia, a także niebezpieczeństwem dokonania zamachu na siedziby i obiekty, przedstawicielstwa i urzędy wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji - użycie środków przymusu bezpośredniego może nastąpić bez polecenia Dowódcy Operacji na rozkaz dowódcy pododdziału.

3. Wprowadzenie do działań prawnie dopuszczonych środków wzmocnienia działań następuje zgodnie z zasadami określonymi w punktach 1 i 2.

VIII.

ORGANIZACJA ŁĄCZNOŚCI

Odpowiedzialnym za sprawne funkcjonowanie systemu łączności radiowej i telefonicznej jest (stopień, imię, nazwisko i stanowisko) ....., który/a opracuje Plan organizacji łączności, stanowiący odrębnie sporządzony dokument (z uwzględnieniem hasła przejścia na kanały rezerwowe oraz hasła współpracy ze służbami operacyjnymi).

TABELA KRYPTONIMÓW I TELEFONÓW

Lp.Funkcja w operacjiStopień, imię i nazwiskoKryptonimNumer telefonu
1.Dowódca operacji
2.Zastępca dowódcy operacji ds. taktyki działań
3.Szef sztabu
4.Zastępca Szefa sztabu
5.Dowódca podoperacji
6.........................

W przypadku awarii środków łączności polecenia będą przekazywane za pośrednictwem wyznaczonych łączników.

IX.

UMUNDUROWANIE I WYPOSAŻENIE

Funkcjonariusze biorący udział w działaniach występują w umundurowaniu ....., wyposażeni w środki jak do służby patrolowej.

Oddziały/pododdziały zwarte Policji występują w umundurowaniu ćwiczebnym z wyposażeniem w środki łączności i ochrony osobistej oraz sprzęt PZ.

Służby operacyjne wyposażone w ......

X.

ORGANIZACJA ZABEZPIECZENIA LOGISTYCZNEGO

Forma tabelaryczno - opisowa.

XI.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. Odprawę do służby dla dowódców podoperacji, odcinków i pododcinków przeprowadzi w dniu ..... r., o godz. ..... w ..... Dowódca Operacji (stopień, imię, nazwisko, stanowisko) .....

2. Odprawy dla podległych sił przeprowadzą dowódcy podoperacji, odcinków i pododcinków.

3. Pełną gotowość do działań wyznacza się na dzień ..... o godz. .....

4. Gotowość do działań poszczególnych podoperacji określa każdorazowo dowódca operacji.

5. Po zakończeniu działań dowódcy podoperacji przeanalizują przebieg zabezpieczenia oraz sporządzą sprawozdania z wyszczególnieniem ilości sił i środków wykorzystanych w zabezpieczeniu, przebiegu wykorzystywanych pojazdów służbowych, opisem zaistniałych zdarzeń, wykazem strat Policji, a także wykazy osób zatrzymanych i doprowadzonych.

6. Do ustalenia powstania ewentualnej szkody w mieniu Policji wyznaczony został (stopień, imię i nazwisko, stanowisko, miejsce pracy, numer telefonu służbowego). Natomiast na przedstawiciela rezerwowego, który zastępuje go w nagłych wypadkach wyznacza się ..... (OPCJONALNIE).

7. Do kontaktów z przedstawicielami środków masowego przekazu wyznaczony zostaje .....

SZEF SZTABU

DOWÓDCY OPERACJI

..................

Wyk. 1 egz.

.../...

Powielono w ..... egz. i rozesłano wg rozdzielnika

Załączniki:

1. Plany działania dowódców podoperacji

2. Plany graficzne (warianty)

3. Wykaz podstawowych aktów prawnych*

.....

* Przykładowy wykaz podstawowych aktów prawnych

1. Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277).

2. Ustawa z dnia 5 lipca 1990 r. Prawo o zgromadzeniach (Dz. U. Nr 51, poz. 297, z późn. zm.).

3. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.).

4. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.).

5. Ustawa z dnia 24 sierpnia 2001 r. Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. Nr 106, poz. 1148, z późn. zm.).

6. Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz. U. Nr 12, poz. 114, z późn. zm.).

7. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231, z późn. zm.).

8. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2002 r. Nr 11, poz. 109, z późn. zm.).

9. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm).

10. Ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. Nr 106, poz. 680, z późn. zm.).

11. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 września 1990 r. w sprawie określenia przypadków oraz warunków i sposobu użycia przez policjantów środków przymusu bezpośredniego (Dz. U. Nr 70, poz. 410, z późn. zm.).

12. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 lipca 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu użycia oddziałów i pododdziałów Policji oraz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polski w razie zagrożenia bezpieczeństwa publicznego lub zakłócenia porządku (Dz. U. Nr 135, poz. 1134, z późn. zm.).

13. Zarządzenie Nr 1144 Komendanta Głównego Policji z dnia 19 grudnia 2006 r. w sprawie szyków, ugrupowań oraz przemieszczania oddziałów i pododdziałów Policji.

14. Zarządzenie nr 715/2003 Komendanta Głównego Policji z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad i zakresu działania nieetatowych pododdziałów i oddziałów prewencji Policji

15. Rozkaz Nr 13/95 Komendanta Głównego Policji w sprawie taktyki działania pododdziałów zawartych Policji w sytuacji zagrożenia lub naruszenia porządku publicznego.

16. Decyzja nr ..... Komendanta ...... Policji w ..... z dnia ..... sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania nieetatowych pododdziałów i oddziałów prewencji Policji w .....

17. Decyzja nr ..... Komendanta ..... Policji w ..... z dnia ..... w sprawie zarządzenia operacji oraz powołania sztabu dowódcy operacji

18. Decyzja nr ..... Komendanta Wojewódzkiego Policji w ... z dnia ... w sprawie koncentracji oddziału prewencji w .....

19. Decyzja nr ..... Komendanta ..... Policji w ..... z dnia ..... w sprawie koncentracji nieetatowego oddziału prewencji w .....

III. Objaśnienie podstawowych pojęć stosowanych przy opracowywaniu planu dowódcy operacji i w procesie dowodzenia

A. Dokumenty dowodzenia, do których zalicza się zarządzenia, decyzje, rozkazy, plany działań, mapy robocze, mapy decyzji, szkice i harmonogramy.

Zarządzenie dotyczy zadań zabezpieczających działania. W razie ograniczonego czasu na przygotowanie działań w zarządzeniach mogą być przekazywane również zadania z pominięciem rozkazu. Zasadnicza różnica między zarządzeniem a rozkazem polega na tym, że zarządzenie jest na ogół przeznaczone tylko dla jednego wykonawcy. Treść zarządzenia może dotyczyć zadania cząstkowego lub całości zadania.

W zarządzeniu podaje się:

* ocenę sytuacji operacyjnej,

* zadania oddziału (pododdziału), którego zarządzenie dotyczy,

* zadania sił współdziałających,

* czas gotowości do wykonania zadania.

Zarządzenie wstępne powinno zawierać wszystkie dane umożliwiające podwładnym rozpoczęcie przygotowań do działań: do jakich działań należy być gotowym, jakie czynności trzeba wykonać do chwili otrzymania zadania oraz kiedy i gdzie zostaną postawione zadania. W związku z przygotowaniem się do działań i ich zabezpieczeniem mogą być wydane zarządzenia dotyczące przedsięwzięć rozpoznawczo-informacyjnych, organizacji łączności, dowodzenia itp.

Rozkaz do działań jest to ustne lub pisemne określenie zadania oraz sposobu jego wykonania. Rozkaz ujmuje się w punktach, a jego treść zależy od rodzaju działań i decyzji dowódcy. W rozkazie wymienia się tylko te informacje, które są niezbędne wykonawcom. Powiela się go w ściśle określonej liczbie egzemplarzy i rozsyła do podległych dowódców. Rozkaz powinien zawierać:

* krótką charakterystykę sytuacji operacyjnej,

* rozwój sytuacji,

* siły i środki,

* zadania dla podległych pododdziałów,

* skład i zadania odwodu,

* sposób wykonania otrzymanego zadania,

* informacja o działaniu innych pododdziałów w danym rejonie lub w sąsiedztwie,

* łączność,

* sygnały i znaki rozpoznawcze,

* miejsce stanowiska dowodzenia,

* sposób składania meldunków i współdziałanie.

Decyzja - akt woli dowódcy, nieodwołalne postanowienie, określające wybrany z wielu jeden wariant sposobu przygotowania i przeprowadzenia działań, wyrażone ustnie lub w formie dokumentu.

Plan działań - przedstawia szczegółowe opracowanie decyzji dowódcy. Treść i forma planów zależy od rodzaju działań. Mogą one być sporządzone w formie opisowej lub graficznej na mapach (planach, szkicach) z odpowiednią legendą. Stosuje się obydwie formy, a część graficzna stanowi uzupełnienie części opisowej.

Mapy (plany, szkice) robocze sporządzają członkowie sztabu, każdy w zakresie swojego działania. Mogą je przygotowywać także komendanci jednostek Policji, dowódcy operacji i pododdziałów.

Na mapy robocze nanosi się takie dane, jak: położenie uczestników zdarzenia i oczekiwany kierunek ich działań, położenie sił własnych i ich zadania, położenie i zadania sił współdziałających oraz linie ich rozgraniczające, główne przedsięwzięcia dotyczące zabezpieczenia działań, stanowiska dowodzenia itp. Naniesienie tych danych na mapę powinno umożliwiać właściwe zrozumienie zadania, ocenę sytuacji operacyjnej i podjęcie decyzji dotyczącej działań, postawienie zadań podległym pododdziałom i kontrolę ich wykonania, meldowanie przełożonemu oraz informowanie podwładnych, jak też współdziałających o sytuacji i decyzjach dowódcy, dowodzenie podległymi pododdziałami itp.

Mapa decyzji służy do meldowania decyzji przełożonemu oraz do dowodzenia podległymi siłami. Powinna być wykonana do czasu zakończenia podejmowania przez dowódcę operacji decyzji dotyczącej działań.

Na mapę decyzji nanosi się następujące dane wyjaśniające decyzję dowódcy operacji: położenie uczestników zdarzenia i oczekiwany charakter ich działań, zadania sił własnych, dowódcy operacji, zadania sił współdziałających i linie ich rozgraniczające, zasady współdziałania sił, miejsce i czas rozwinięcia stanowisk dowodzenia itp. W legendzie przedstawia się podział sił i środków, sygnały współdziałania i inne dane, których nie można przedstawić graficznie na mapie.

Harmonogram - dokument w formie wykresu obrazujący kolejność i czas trwania poszczególnych czynności w ogólnym planie pracy sztabu.

Szkic - projekt planu, rysunek przedstawiający główne zarysy sytuacji taktycznej lub orientacyjny szkic terenu działań.

B. Dokumenty sprawozdawcze, do których zalicza się dzienniki działań, meldunki, sprawozdania, komunikaty.

Dziennik działań akcji/operacji prowadzi się w celu chronologicznego notowania przebiegu i wyników działań. Zapisuje się w nim: sytuację operacyjną i stan zagrożenia, położenie i stan sił własnych od chwili otrzymania zadania, decyzje dowódcy, przebieg działań ze szczególnym opisem najbardziej istotnych wydarzeń, pracę poszczególnych dowódców, wyniki działań. Do dziennika dołącza się najważniejsze dokumenty, np. rozkazy, zarządzenia, szkice.

Meldunki dzielą się na terminowe lub doraźne. Terminowe składa się w czasie ustalonym przez przełożonego, natomiast doraźne - zależnie od sytuacji lub na żądanie sztabu (dowódcy operacji). W dokumentach tych melduje się o otrzymaniu zadania do wykonania, wykonaniu określonych czynności związanych z przygotowaniem do działań i osiągnięciem gotowości oraz wynikach działań, gwałtownych zmianach sytuacji operacyjnej i podjętych w związku z tym decyzjach.

Raport końcowy - dokument pisemny przedstawiający przebieg działań, sporządzany po zakończeniu działań przez poszczególnych dowódców oraz szczegółową analizę prowadzonych działań.

Komunikat - oficjalna wiadomość, informacja podana do powszechnej wiadomości osobom upoważnionym w formie dokumentu lub drogą radiową.

C. Dokumenty pomocnicze, do których zalicza się notatki, obliczenia, tabele (np. marszu), wykresy, zapotrzebowania.

Notatki - spostrzeżenia zapisane w trakcie realizacji operacji, zwykle w skrócie, bądź sformalizowane służbowe lub urzędowe.

Obliczenia - wyniki liczenia, przewidywania, prognozowania działań.

Tabele - wykazy, zestawienia, rejestry danych, zwykle liczbowych rozmieszczonych na arkuszu w określonym porządku, według rubryk.

Wykres - rysunek przedstawiający przebieg działań, zmiany liczbowe, zależności, sporządzany w formie graficznej, kolumnowej itp.

Zapotrzebowanie - dokument wyrażający decyzję lub prośba dotycząca dostarczenia środków albo przydzielenia sił niezbędnych do realizacji zadania.

D. Inne pojęcia

System dowodzenia w operacji policyjnej - zbiór zespołów ludzkich, zasad, środków materialnych i metod postępowania ujęty w ścisłe ramy organizacyjne, który aby wykonać zadanie w ramach akcji (operacji) policyjnej musi zawierać następujące komponenty: organizację dowodzenia, środki dowodzenia i proces dowodzenia.

Organizacja dowodzenia - ogólne zasady działania i sposób zorganizowania dowództwa, relacje pomiędzy dowództwami, ich uprawnienia i odpowiedzialność oraz podział i strukturę funkcjonalną na stanowiskach dowodzenia.

Środki dowodzenia - zasoby techniczne i materialne przydzielone siłom Policji do prowadzenia działań i wykorzystania w ramach systemu dowodzenia operacji policyjnej, zorganizowane jako stanowiska dowodzenia, sieci telekomunikacyjne, informatyczne, sygnalizacyjne, wspomagania dowodzenia itp.

Proces dowodzenia - łańcuch informacyjno-decyzyjny realizowany w cyklach decyzyjnych przez dowództwo, rozmieszczone na stanowisku dowodzenia swojego szczebla organizacyjnego, jednakowy na wszystkich szczeblach dowodzenia, polegający na cyklicznym zbieraniu i opracowywaniu informacji, a następnie w ich przetwarzaniu w informacje decyzyjne, które w formie zadania doprowadza się do wykonawców.

Fazy procesu dowodzenia - przygotowanie, reagowanie i odbudowa.

Przygotowanie - przedsięwzięcia planistyczne określające sposób reakcji na zagrożenie oraz działania mające na celu zgromadzenie sił i środków niezbędnych do efektywnego reagowania.

Reagowanie - zasadnicze zadania zmierzające do osiągnięcia założonego celu. Do czynności umiejscowionych na tym etapie działania zaliczamy również działania wyprzedzające. Ważnym elementem prawidłowej realizacji działań jest odpowiednio zorganizowany nadzór i kontrola.

Odbudowa - działania po zakończeniu operacji lub akcji zmierzające do przywrócenia stanu "normalnego" (pierwotnego).

Zasady dowodzenia - opracowane teoretycznie (ustalone) i zweryfikowane w praktyce ogólne normy racjonalnego postępowania (twierdzenia, prawidłowości i reguły), które określają najrozsądniejsze sposoby działalności dowództw (dowódców, członków sztabu) podczas przygotowania i prowadzenia działań sił policyjnych w ramach operacji (akcji) policyjnych.

Funkcje procesu dowodzenia - celowe działania, składające się z zespołu w różnym stopniu powiązanych ze sobą czynności wykonywanych przez dowódców operacji, członków sztabu, odcinków i pododcinków. Ich stosowanie w praktyce zapewnia sprawność działania zespołowego.

Ocena sytuacji operacyjnej - wszystkie czynniki, procesy i zjawiska obiektywnej rzeczywistości mające istotne znaczenie dla organizacji walki z przestępczością, ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz uwzględniające: organy spraw wewnętrznych i administracji, aktualny stan bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz wpływ otoczenia.

Koncepcja - projekt sposobu przygotowania i realizacji operacji, opracowany przez dowódcę operacji, na podstawie którego można przygotować plan działania dowódcy operacji.