Metody i formy przygotowania i realizacji działań Policji w związku ze zdarzeniami kryzysowymi.
Dz.Urz.KGP.2014.65
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 23
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 24 września 2014 r.
w sprawie metod i form przygotowania i realizacji działań Policji w związku ze zdarzeniami kryzysowymi
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1 13
ZADANIA I ORGANIZACJA
sztabu dowódcy operacji (akcji) policyjnej
ZADANIA I ORGANIZACJA
sztabu dowódcy operacji (akcji) policyjnej
CZĘŚĆ I
GŁÓWNE ZADANIA SZTABU DOWÓDCY OPERACJI (AKCJI)
GŁÓWNE ZADANIA SZTABU DOWÓDCY OPERACJI (AKCJI)
CZĘŚĆ II
ORGANIZACJA SZTABU DOWÓDCY OPERACJI (AKCJI)
ORGANIZACJA SZTABU DOWÓDCY OPERACJI (AKCJI)
CZĘŚĆ III
ZADANIA POSZCZEGÓLNYCH OGNIW SZTABU
ZADANIA POSZCZEGÓLNYCH OGNIW SZTABU
- wykaz osób doprowadzonych i zatrzymanych,
- wykaz szkód i strat w mieniu, w tym policyjnym,
- wykaz osób hospitalizowanych, poszkodowanych, w tym policjantów.
ZAŁĄCZNIK Nr 2 14
WZÓR
WZÓR
ZATWIERDZAM....................................
........................(miejscowość, data)
L. dz. ...............................
KONCEPCJA
realizacji operacji (akcji) policyjnej pod kryptonimem "......"
I.
PODSTAWA PRAWNA
PODSTAWA PRAWNA
2. § 1 decyzji nr ..... z dnia ............ r. Komendanta .............. Policji w ............... w sprawie zarządzenia operacji (akcji) pod kryptonimem ".....".
II.
OCENA SYTUACJI OPERACYJNEJ
OCENA SYTUACJI OPERACYJNEJ
III.
CEL DZIAŁANIA I SPOSÓB JEGO OSIĄGNIĘCIA
CEL DZIAŁANIA I SPOSÓB JEGO OSIĄGNIĘCIA
2. Biorąc pod uwagę prawidłową realizację celów operacji (akcji), działania w ramach operacji (akcji) pod kryptonimem "....." należy podzielić na podoperacje (odcinki):
a) podoperacja ".....". 16
IV.
SIŁY I ŚRODKI PRZEWIDZIANE DO REALIZACJI OPERACJI (AKCJI)
SIŁY I ŚRODKI PRZEWIDZIANE DO REALIZACJI OPERACJI (AKCJI)
V.
ZADANIA KIEROWNIKÓW JEDNOSTEK I KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
ZADANIA KIEROWNIKÓW JEDNOSTEK I KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
1) rozpoznania potencjalnych zagrożeń;
2) niezbędnych sił i środków do dyspozycji dowódcy operacji (akcji) bez wskazania dyslokacji (uszczegółowienie z pkt IV);
3) wyżywienia i zakwaterowania, transportu i łączności, zabezpieczenia medyczno-sanitarnego.
VI.
PRZEWIDYWANE SCENARIUSZE
PRZEWIDYWANE SCENARIUSZE
1) ilościowe (dotyczy przewidywanej liczby osób uczestniczących w zdarzeniu);
2) miejscowe (dotyczy miejsca wystąpienia potencjalnych zagrożeń);
3) zagrożenia (dotyczy charakteru zdarzenia).
VII.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
2. Stan gotowości sił i środków do realizacji operacji pod kryptonimem "....." wyznaczyć na dzień ......... r. godz. .......
3. Wyposażenie policjantów biorących udział w operacji (akcji).
4. Gotowość do zabezpieczenia poszczególnych podoperacji (odcinków) w zależności od sytuacji każdorazowo określi dowódca operacji (akcji).
5. Decyzję o zakończeniu operacji (akcji) podejmuje dowódca operacji.
OPRACOWAŁ
DOWÓDCA OPERACJI
..........................................
Wykonano w 1 egz.
.../...
Powielono i rozesłano wg rozdzielnika
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WZÓR
planu działania dowódcy operacji (akcji)
WZÓR
planu działania dowódcy operacji (akcji)
ZATWIERDZAM(miejscowość, data)
DOWÓDCA OPERACJI
..............................................
L. dz. ......................................
PLAN DZIAŁANIA
DOWÓDCY OPERACJI (AKCJI) POLICYJNEJ
pod kryptonimem "....."
I.
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA ZAGROŻEŃ
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA ZAGROŻEŃ
II.
PODSTAWA PRAWNA
PODSTAWA PRAWNA
2. § ...... zarządzenia nr ..... Komendanta Głównego Policji z dnia ............. r. w sprawie metod i form przygotowania i realizacji działań Policji w związku ze zdarzeniami kryzysowymi.
3. Decyzja nr ... Komendanta ......... Policji w .......... z dnia ......... r. w sprawie zarządzenia operacji (akcji) policyjnej pod kryptonimem "....".
III.
CEL DZIAŁAŃ
CEL DZIAŁAŃ
IV.
SIŁY I ŚRODKI OPERACJI
SIŁY I ŚRODKI OPERACJI
SIŁY WŁASNE | LICZBA | ŚRODKI | LICZBA |
Policjanci Wydziału Prewencji KPP/KMP | Radiowozy oznakowane | ||
Komisariat ..... | Radiowozy oznakowane | ||
Komisariat ..... | Radiowozy oznakowane | ||
Komisariat ..... | |||
Wydział Ruchu Drogowego | Radiowozy oznakowane | ||
Przewodnicy psów | Psy | ||
Wydział Kryminalny | Radiowozy operacyjne | ||
Inni (np. komendant, rzecznik prasowy, technik łączności) | |||
Technik kryminalistyki | Kamera video Aparat fotograficzny | marka, model, seria marka, model, seria | |
RAZEM | RAZEM |
SIŁY WSPARCIA | LICZBA | ŚRODKI | LICZBA |
OPP | Radiowozy oznakowane, autobusy, pojazdy specjalne (armatki wodne, transportery opancerzone, AWGŁ/RO), inne (wymienić jakie) | ||
SPPP | Radiowozy oznakowane, autobusy, pojazdy specjalne (armatki wodne, transportery opancerzone, AWGŁ/RO), inne (wymienić jakie) | ||
NPP | Radiowozy oznakowane | ||
Zespół monitorujący z ............................. | Radiowóz .......... Kamera Aparat fotograficzny | marka, model, seria marka, model, seria | |
RAZEM | RAZEM |
V.
ORGANIZACJA DOWODZENIA I WSPÓŁDZIAŁANIA
ORGANIZACJA DOWODZENIA I WSPÓŁDZIAŁANIA
Do podstawowych zadań dowódcy operacji (akcji) należy:
1) wypracowanie systemu dowodzenia, koordynacja i nadzór nad realizacją planu działania dowódcy operacji (akcji) oraz nad opracowywaniem i realizacją planów działania dowódców podoperacji (odcinków);
2) organizacja systemu obiegu informacji, zarządzanie informacją oraz nadzór nad właściwym wykorzystaniem informacji;
3) bieżące eliminowanie czynników utrudniających właściwe przygotowanie i realizację operacji (akcji);
4) stałe współdziałanie ze wszystkimi podmiotami biorącymi udział w działaniach;
5) niezwłoczne informowanie przełożonego o wszelkich potencjalnych zagrożeniach mogących mieć wpływ na jakość realizacji celu operacji (akcji);
6) organizacja zabezpieczenia logistycznego i medycznego operacji (akcji);
7) doraźne i okresowe osobiste meldowanie przełożonemu;
8) wydanie zgody na użycie lub wykorzystanie środków przymusu bezpośredniego przez oddziały, pododdziały Policji.
ZASTĘPCA DOWÓDCY OPERACJI (akcji) do spraw taktyki działań - (stopień, imię i nazwisko, stanowisko)
Do podstawowych zadań zastępcy dowódcy operacji (akcji) należy:
1) planowanie i dowodzenie siłami Policji w ramach prowadzonej operacji (akcji) w sytuacji zbiorowego naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego;
2) opracowanie wielowariantowego planu działania na wypadek poważnego zagrożenia na postawie planu działania dowódcy operacji w oparciu o bieżące rozpoznanie zagrożeń oraz warianty określone w planie działania dowódcy operacji (akcji);
3) dokumentowanie przebiegu działań policyjnych w sytuacji zbiorowego naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego w tym opracowanie szczegółowej dokumentacji z przebiegu prowadzonych działań.
SZEF SZTABU DOWÓDCY OPERACJI (AKCJI) - (stopień, imię i nazwisko, stanowisko)
Do podstawowych zadań szefa sztabu dowódcy operacji (akcji) należy:
1) zorganizowanie i kierowanie pracą sztabu;
2) zorganizowanie systemu obiegu informacji w związku z prowadzonymi działaniami i bieżące informowanie dowódcy operacji (akcji) o sytuacji;
3) przygotowywanie doraźnych i okresowych meldunków dla dowódcy operacji (akcji);
4) przygotowywanie dokumentów decyzyjnych dowódcy operacji (akcji), dotyczących działań podległych sił;
5) przekazywanie podjętych decyzji siłom podległym i współdziałającym;
6) współdziałanie ze służbami i podmiotami, których funkcjonowanie może wpłynąć na sprawność działań;
7) realizacja innych zadań zleconych przez dowódcę operacji (akcji);
8) opracowanie raportu końcowego, zawierającego analizę przeprowadzonych działań wraz z wnioskami i przedłożenie raportu dowódcy operacji (akcji).
ZASTĘPCA SZEFA SZTABU DOWÓDCY OPERACJI (AKCJI) - (stopień, imię i nazwisko, stanowisko)
Do podstawowych zadań zastępcy szefa sztabu dowódcy operacji (akcji) - (w przypadku jego powołania) należy:
1) bezpośredni nadzór nad pracą zespołu taktycznego w zakresie merytorycznego przygotowania dokumentów decyzyjnych oraz przygotowania raportu końcowego z prowadzonych działań;
2) wykonywanie zadań zlecanych przez szefa sztabu;
3) zastępowanie szefa sztabu podczas jego nieobecności.
UWAGA: W przypadku zarządzenia operacji (akcji) w planie działania dowódcy operacji należy umieścić skład i zadania zespołów funkcjonalnych określonych w załączniku nr 1 do zarządzenia nr ...... Komendanta Głównego Policji z dnia ......... r. w sprawie metod i form przygotowania i realizacji działań Policji w związku ze zdarzeniami kryzysowymi.
Biorąc pod uwagę prawidłową realizację celów operacji (akcji), działania w ramach operacji (akcji) pod kryptonimem "....." należy podzielić na podoperacje (odcinki):
a) podoperacja ".....",
b) podoperacja ".....".
Należy przyjąć zasadę, że podział na podoperacje (odcinki) musi zapewnić sprawność dowodzenia w ramach przyjętego systemu dowodzenia operacją (akcją), w celu uzyskania jak największej efektywności i skuteczności działań. Zasada ta ma bezpośrednio wpłynąć na ograniczenie prowadzonych podoperacji (podziału na odcinki) do niezbędnego minimum przy uwzględnieniu możliwości struktury dowodzenia w operacji (akcji) ze szczególnym uwzględnieniem jednego z jej komponentów - systemu łączności.
DOWÓDCA PODOPERACJI (ODCINKA) "....." - podlega bezpośrednio dowódcy operacji (akcji) - (stopień, imię i nazwisko, stanowisko)
Do zadań dowódcy podoperacji (odcinka) w szczególności należy:
1) opracowanie planu działania dowódcy podoperacji (odcinka) i przedłożenie go do zatwierdzenia dowódcy operacji (akcji) do dnia ........... r.;
2) wypracowanie systemu dowodzenia, koordynacja i nadzór nad realizacją planu działania dowódcy podoperacji (odcinka);
3) organizacja systemu obiegu informacji, zarządzanie informacją oraz nadzór nad właściwym wykorzystaniem informacji;
4) bieżące eliminowanie czynników utrudniających właściwe przygotowanie i realizację podoperacji (zadań na odcinku);
5) stałe współdziałanie ze wszystkimi podmiotami biorącymi udział w działaniach;
6) niezwłoczne informowanie dowódcy operacji (akcji) o wszelkich potencjalnych zagrożeniach mogących mieć wpływ na jakość realizacji celu podoperacji (zadań na odcinku);
7) doraźne i okresowe składanie meldunków dowódcy operacji o stanie realizacji podoperacji;
8) przygotowanie, planowanie i dowodzenie siłami Policji w ramach prowadzonej podoperacji (odcinka) w sytuacji zbiorowego naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego;
9) dokumentowanie przebiegu działań policyjnych w sytuacji zbiorowego naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego w tym opracowanie szczegółowej dokumentacji z przebiegu prowadzonych działań;
10) opracowanie raportu końcowego zawierającego szczegółową analizę przygotowania i realizacji podoperacji (zadań na odcinku).
UWAGA: W przypadku podziału operacji (akcji) na podoperacje (odcinki) w planie działania dowódcy operacji (akcji) określa się siły i środki odrębnie do dyspozycji dowódcy każdej podoperacji (każdego odcinka) oraz zadania do realizacji w podoperacji (na odcinku). Szczegółowe zadania dowódcy podoperacji (odcinka) umieszcza się w planie działania dowódcy podoperacji (odcinka).
VI.
PRZEWIDYWANE WARIANTY DZIAŁAŃ
PRZEWIDYWANE WARIANTY DZIAŁAŃ
Dowódca na podstawie przesłanek wynikających z analizy i możliwości własnych podejmuje decyzję, co do wyboru najbardziej racjonalnego i realnego wariantu działań. Określenie wariantu działań może zakładać zaangażowanie tylko sił będących w dyspozycji, a także (gdy ich liczebność lub jakość nie zapewnia skuteczności działań) sił i środków dodatkowych.
Przy planowaniu wariantów, należy uwzględnić: wielkość i jakość sił, rodzaj środków będących w dyspozycji operacji (akcji), wielkość i jakość oraz możliwości sił i środków podmiotów współdziałających, właściwe rozpoznanie i trafną ocenę sytuacji operacyjnej, sprawne funkcjonowanie łączności, rodzaj terenu (obiektu), wielkość rejonu działań, charakter zdarzenia, liczbę uczestników, warunki atmosferyczne, zagrożenia terrorystyczne, itp.
Warianty działań mogą być przygotowywane do każdej fazy działań sił policyjnych.
VII.
TRYB UŻYCIA LUB WYKORZYSTANIA ŚRODKÓW PRZYMUSU BEZPOŚREDNIEGO
TRYB UŻYCIA LUB WYKORZYSTANIA ŚRODKÓW PRZYMUSU BEZPOŚREDNIEGO
VIII.
ORGANIZACJA ŁĄCZNOŚCI
ORGANIZACJA ŁĄCZNOŚCI
TABELA KRYPTONIMÓW I TELEFONÓW
Lp. | Funkcja w operacji | Stopień, imię i nazwisko | Kryptonim | Numer telefonu |
1. | Dowódca operacji | |||
2. | Zastępca dowódcy operacji | |||
3. | Zastępca dowódcy operacji ds. taktyki działań | |||
4. | Szef sztabu | |||
5. | Zastępca szefa sztabu | |||
6. | Dowódca podoperacji | |||
7. | ..................................... | |||
W przypadku awarii środków łączności polecenia będą przekazywane za pośrednictwem wyznaczonych łączników.
IX.
UMUNDUROWANIE I WYPOSAŻENIE
UMUNDUROWANIE I WYPOSAŻENIE
Oddziały/pododdziały zwarte Policji występują w umundurowaniu ćwiczebnym z wyposażeniem w środki łączności i ochrony osobistej oraz sprzęt specjalistyczny stosownie do realizowanych zadań.
Służby operacyjne wyposażone w ............
X.
ORGANIZACJA ZABEZPIECZENIA LOGISTYCZNEGO
ORGANIZACJA ZABEZPIECZENIA LOGISTYCZNEGO
XI.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
2. Odprawy dla podległych sił przeprowadzą dowódcy podoperacji, odcinków i pododcinków.
3. Pełną gotowość do działań wyznacza się na dzień ....... r. o godz. .......
4. Gotowość do działań poszczególnych podoperacji (odcinków) określa każdorazowo dowódca operacji (akcji).
5. Po zakończeniu działań dowódcy podoperacji (odcinków) przeanalizują przebieg zabezpieczenia oraz sporządzą raport końcowy z wyszczególnieniem ilości sił i środków wykorzystanych w zabezpieczeniu, przebiegu wykorzystywanych pojazdów służbowych, opisem zaistniałych zdarzeń, wykazem strat Policji, a także wykazy osób zatrzymanych i doprowadzonych.
6. Do ustalenia powstania ewentualnej szkody w mieniu Policji wyznaczony został (stopień, imię i nazwisko, stanowisko, miejsce pracy, numer telefonu służbowego). Natomiast na przedstawiciela rezerwowego, który zastępuje go w nagłych wypadkach wyznacza się ......... (OPCJONALNIE).
7. Do kontaktów z przedstawicielami środków masowego przekazu wyznaczony zostaje ..............
SZEF SZTABU
DOWÓDCY OPERACJI
.................................
Wyk. 1 egz
.../...
Powielono w ..... egz. i rozesłano wg rozdzielnika
Załączniki:
1) plany działania dowódców podoperacji (odcinków);
2) plany graficzne (warianty);
3) wykaz podstawowych aktów prawnych*.
* Przykładowy wykaz podstawowych aktów prawnych
1. Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687, z późn. zm.).
2. Ustawa z dnia 5 lipca 1990 r. - Prawo o zgromadzeniach (Dz. U. z 2013 r. poz. 397).
3. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.).
4. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.).
5. Ustawa z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2013 r. poz. 395, z późn. zm.).
6. Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2013 r. poz. 482, z późn. zm.).
7. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2012 r. poz. 1356, z późn. zm.).
8. Ustawa o z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej (Dz. U. poz. 628, z późn. zm.).
9. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2014 r. poz. 382).
10. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.).
11. Ustawa z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 611, z późn. zm.).
12. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 sierpnia 2013 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu użycia oddziałów i pododdziałów Policji oraz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w razie zagrożenia bezpieczeństwa publicznego lub zakłócenia porządku publicznego (Dz. U. poz. 1037).
13. Zarządzenie nr 1114 Komendanta Głównego Policji z dnia 19 grudnia 2006 r. w sprawie szyków, ugrupowań oraz przemieszczania oddziałów i pododdziałów Policji (Dz. Urz. KGP z 2007 r. Nr 1, poz. 1).
14. Zarządzenie nr 715 Komendanta Głównego Policji z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad i zakresu działania nieetatowych pododdziałów i oddziałów prewencji Policji (Dz. Urz. KGP Nr 22, poz. 127).
15. Rozkaz nr z-13/95 Komendanta Głównego Policji z dnia 25 sierpnia 1995 r. w sprawie taktyki działania pododdziałów zawartych Policji w sytuacji zagrożenia lub naruszenia porządku publicznego oraz pościgu za niebezpiecznym przestępcą.
16. Decyzja nr ..... Komendanta ...... Policji w ..... z dnia ..... sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania nieetatowych pododdziałów i oddziałów prewencji Policji w ......... .
17. Decyzja nr ..... Komendanta ..... Policji w ..... z dnia ..... w sprawie zarządzenia operacji oraz powołania sztabu dowódcy operacji.
18. Decyzja nr ..... Komendanta ...... Policji w ... z dnia ..... w sprawie koncentracji oddziału prewencji w .........
19. Decyzja nr ..... Komendanta ..... Policji w ..... z dnia ..... w sprawie koncentracji nieetatowego oddziału prewencji w ........... .
Objaśnienie podstawowych pojęć stosowanych przy opracowywaniu planu dowódcy operacji (akcji) i w procesie dowodzenia
A. Dokumenty dowodzenia, do których zalicza się zarządzenia, decyzje, rozkazy, plany działań, mapy robocze, mapy decyzji, szkice i harmonogramy.
Zarządzenie dotyczy zadań zabezpieczających działania. W razie ograniczonego czasu na przygotowanie działań w zarządzeniach mogą być przekazywane również zadania z pominięciem rozkazu. Zasadnicza różnica między zarządzeniem a rozkazem polega na tym, że zarządzenie jest na ogół przeznaczone tylko dla jednego wykonawcy. Treść zarządzenia może dotyczyć zadania cząstkowego lub całości zadania. W zarządzeniu podaje się:
- ocenę sytuacji operacyjnej,
- zadania oddziału (pododdziału), którego zarządzenie dotyczy,
- zadania sił współdziałających,
- czas gotowości do wykonania zadania.
Zarządzenie wstępne powinno zawierać wszystkie dane umożliwiające podwładnym rozpoczęcie przygotowań do działań: do jakich działań należy być gotowym, jakie czynności trzeba wykonać do chwili otrzymania zadania oraz kiedy i gdzie zostaną postawione zadania. W związku z przygotowaniem się do działań i ich zabezpieczeniem mogą być wydane zarządzenia dotyczące przedsięwzięć rozpoznawczo -informacyjnych, organizacji łączności, dowodzenia itp.
Rozkaz do działań jest to ustne lub pisemne określenie zadania oraz sposobu jego wykonania. Rozkaz ujmuje się w punktach, a jego treść zależy od rodzaju działań i decyzji dowódcy. W rozkazie wymienia się tylko te informacje, które są niezbędne wykonawcom. Powiela się go w ściśle określonej liczbie egzemplarzy i rozsyła do podległych dowódców. Rozkaz powinien zawierać:
- krótką charakterystykę sytuacji operacyjnej,
- rozwój sytuacji,
- siły i środki,
- zadania dla podległych pododdziałów,
- skład i zadania odwodu,
- sposób wykonania otrzymanego zadania,
- informację o działaniu innych pododdziałów w danym rejonie lub w sąsiedztwie,
- łączność,
- sygnały i znaki rozpoznawcze,
- miejsce stanowiska dowodzenia,
- sposób składania meldunków i współdziałanie.
Decyzja - akt woli dowódcy, nieodwołalne postanowienie, określające wybrany z wielu jeden wariant sposobu przygotowania i przeprowadzenia działań, wyrażone ustnie lub w formie dokumentu.
Mapy (plany, szkice) robocze sporządzają członkowie sztabu, każdy w zakresie swojego działania. Mogą je przygotowywać także komendanci jednostek Policji, dowódcy operacji i pododdziałów.
Na mapy robocze nanosi się takie dane, jak: położenie uczestników zdarzenia i oczekiwany kierunek ich działań, położenie sił własnych i ich zadania, położenie i zadania sił współdziałających oraz linie ich rozgraniczające, główne przedsięwzięcia dotyczące zabezpieczenia działań, stanowiska dowodzenia itp. Naniesienie tych danych na mapę powinno umożliwiać właściwe zrozumienie zadania, ocenę sytuacji operacyjnej i podjęcie decyzji dotyczącej działań, postawienie zadań podległym pododdziałom i kontrolę ich wykonania, meldowanie przełożonemu oraz informowanie podwładnych, jak też współdziałających o sytuacji i decyzjach dowódcy, dowodzenie podległymi pododdziałami itp.
Mapa decyzji służy do meldowania decyzji przełożonemu oraz do dowodzenia podległymi siłami. Powinna być wykonana do czasu zakończenia podejmowania przez dowódcę operacji decyzji dotyczącej działań.
Na mapę decyzji nanosi się następujące dane wyjaśniające decyzję dowódcy operacji: położenie uczestników zdarzenia i oczekiwany charakter ich działań, zadania sił własnych, dowódcy operacji, zadania sił współdziałających i linie ich rozgraniczające, zasady współdziałania sił, miejsce i czas rozwinięcia stanowisk dowodzenia itp. W legendzie przedstawia się podział sił i środków, sygnały współdziałania i inne dane, których nie można przedstawić graficznie na mapie.
Harmonogram - dokument w formie wykresu obrazujący kolejność i czas trwania poszczególnych czynności w ogólnym planie pracy sztabu.
Szkic - projekt planu, rysunek przedstawiający główne zarysy sytuacji taktycznej lub orientacyjny szkic terenu działań.
B. Dokumenty sprawozdawcze, do których zalicza się dzienniki działań, meldunki, sprawozdania, komunikaty.
Dziennik działań akcji/operacji prowadzi się w celu chronologicznego notowania przebiegu i wyników działań. Zapisuje się w nim: sytuację operacyjną i stan zagrożenia, położenie i stan sił własnych od chwili otrzymania zadania, decyzje dowódcy, przebieg działań ze szczególnym opisem najbardziej istotnych wydarzeń, pracę poszczególnych dowódców, wyniki działań. Do dziennika dołącza się najważniejsze dokumenty, np. rozkazy, zarządzenia, szkice.
Meldunki dzielą się na terminowe lub doraźne. Terminowe składa się w czasie ustalonym przez przełożonego, natomiast doraźne - zależnie od sytuacji lub na żądanie sztabu (dowódcy operacji). W dokumentach tych melduje się o otrzymaniu zadania do wykonania, wykonaniu określonych czynności związanych z przygotowaniem do działań i osiągnięciem gotowości oraz wynikach działań, gwałtownych zmianach sytuacji operacyjnej i podjętych w związku z tym decyzjach.
Raport końcowy - dokument pisemny przedstawiający przebieg działań, sporządzany po zakończeniu działań przez poszczególnych dowódców oraz szczegółową analizę prowadzonych działań.
Komunikat - oficjalna wiadomość, informacja podana do powszechnej wiadomości osobom upoważnionym w formie dokumentu lub drogą radiową.
C. Dokumenty pomocnicze, do których zalicza się notatki, obliczenia, tabele (np. marszu), wykresy, zapotrzebowania.
Notatki - spostrzeżenia zapisane w trakcie realizacji operacji, zwykle w skrócie, bądź sformalizowane służbowe lub urzędowe.
Obliczenia - wyniki liczenia, przewidywania, prognozowania działań.
Tabele - wykazy, zestawienia, rejestry danych zwykle liczbowych, rozmieszczonych na arkuszu w określonym porządku według rubryk.
Wykres - rysunek przedstawiający przebieg działań, zmiany liczbowe, zależności, sporządzany w formie graficznej, kolumnowej, itp.
Zapotrzebowanie - dokument wyrażający decyzję lub prośba dotycząca dostarczenia środków albo przydzielenia sił niezbędnych do realizacji zadania.
D. Inne pojęcia
System dowodzenia w operacji policyjnej - zbiór zespołów ludzkich, zasad, środków materialnych i metod postępowania ujęty w ścisłe ramy organizacyjne, który aby wykonać zadanie w ramach operacji (akcji) policyjnej musi zawierać następujące komponenty: organizację dowodzenia, środki dowodzenia i proces dowodzenia.
Organizacja dowodzenia - ogólne zasady działania i sposób zorganizowania dowództwa, relacje pomiędzy dowództwami, ich uprawnienia i odpowiedzialność oraz podział i strukturę funkcjonalną na stanowiskach dowodzenia.
Środki dowodzenia - zasoby techniczne i materialne przydzielone siłom Policji do prowadzenia działań i wykorzystania w ramach systemu dowodzenia operacji policyjnej, zorganizowane jako stanowiska dowodzenia, sieci telekomunikacyjne, informatyczne, sygnalizacyjne, wspomagania dowodzenia, itp.
Proces dowodzenia - łańcuch informacyjno-decyzyjny realizowany w cyklach decyzyjnych przez dowództwo, rozmieszczone na stanowisku dowodzenia swojego szczebla organizacyjnego, jednakowy na wszystkich szczeblach dowodzenia, polegający na cyklicznym zbieraniu i opracowywaniu informacji, a następnie w ich przetwarzaniu w informacje decyzyjne, które w formie zadania doprowadza się do wykonawców.
Formy dowodzenia:
1. Dowodzenie pełne w operacji (akcji) - władza i odpowiedzialność za wydawanie poleceń i rozkazów wszystkim siłom/podwładnym przydzielonym do realizacji operacji (akcji). Dowodzenie takie obejmuje wszystkie aspekty działań policyjnych i administracyjnych w ramach prowadzonej operacji (akcji), zgodnie z uprawnieniami przekazanymi przez przełożonego zarządzającego operację (akcję). Wydzielając siły do podoperacji (odcinków) dowódca operacji (akcji) zachowuje nad nimi "pełne dowodzenie" lub "dowodzenie taktyczne" może być przekazane wyznaczonym zastępcom operacji (akcji), dowódcom podoperacji (odcinków).
2. Dowodzenie na poziomie operacyjnym - władza i odpowiedzialność przyznana dowódcy podoperacji, do:
- wydawania poleceń i rozkazów wszystkim siłom/podwładnym własnym i przydzielonym do realizacji podoperacji,
- rozwijania przydzielonych sił i środków do działań,
- przydzielania sił i środków dowódcom odcinków i pododcinków oraz do zatrzymania sobie lub przekazania komuś innemu kontroli operacyjnej i/lub taktycznej, jeśli uzna to za niezbędne.
Władza ta obejmuje również odpowiedzialność za administrację i logistykę na poziomie podoperacji.
3. Dowodzenie na poziomie taktycznym - władza przyznana dowódcy do stawiania zadań siłom będącym pod jego dowództwem w celu wykonania zadań postawionych przez wyższe dowództwo.
Fazy procesu dowodzenia:
1. Przygotowanie - przedsięwzięcia planistyczne określające sposób reakcji na zagrożenie oraz działania mające na celu zgromadzenie sił i środków niezbędnych do efektywnego reagowania.
2. Reagowanie - zasadnicze zadania zmierzające do osiągnięcia założonego celu. Do czynności umiejscowionych na tym etapie działania zaliczamy również działania wyprzedzające. Ważnym elementem prawidłowej realizacji działań jest odpowiednio zorganizowany nadzór i kontrola.
3. Odbudowa - działania po zakończeniu operacji lub akcji zmierzające do przywrócenia stanu "normalnego" (pierwotnego).
Zasady dowodzenia - opracowane teoretycznie (ustalone) i zweryfikowane w praktyce ogólne normy racjonalnego postępowania (twierdzenia, prawidłowości i reguły), które określają najrozsądniejsze sposoby działalności dowództw (dowódców, członków sztabu) podczas przygotowania i prowadzenia działań sił policyjnych w ramach operacji (akcji) policyjnych.
Funkcje procesu dowodzenia - celowe działania, składające się z zespołu w różnym stopniu powiązanych ze sobą czynności wykonywanych przez dowódców operacji, członków sztabu, odcinków i pododcinków. Ich stosowanie w praktyce zapewnia sprawność działania zespołowego.
Ocena sytuacji operacyjnej - wszystkie czynniki, procesy i zjawiska obiektywnej rzeczywistości mające istotne znaczenie dla organizacji walki z przestępczością, ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz uwzględniające: organy spraw wewnętrznych i administracji, aktualny stan bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz wpływ otoczenia.
Koncepcja - projekt sposobu przygotowania i realizacji operacji, opracowany przez dowódcę operacji, na podstawie którego można przygotować plan działania dowódcy operacji.
Fazy prowadzenia działań:
- przed imprezą masową (zgromadzeniem publicznym),
- w trakcie imprezy masowej (zgromadzenia publicznego),
- po imprezie masowej (zgromadzeniu publicznym).
- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 5 z dnia 5 marca 2015 r. (Dz.Urz.KGP.2015.16) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 marca 2015 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 53 z dnia 25 maja 2019 r. (Dz.Urz.KGP.2019.85) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 kwietnia 2019 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 5 z dnia 5 marca 2015 r. (Dz.Urz.KGP.2015.16) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 marca 2015 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 53 z dnia 25 maja 2019 r. (Dz.Urz.KGP.2019.85) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 kwietnia 2019 r.