Metody i formy przygotowania i realizacji działań Policji w związku ze zdarzeniami kryzysowymi.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2014.65

Akt utracił moc
Wersja od: 5 kwietnia 2019 r.

ZARZĄDZENIE Nr 23
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 24 września 2014 r.
w sprawie metod i form przygotowania i realizacji działań Policji w związku ze zdarzeniami kryzysowymi

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Zarządzenie określa:
1)
formy organizacyjne działań policyjnych stosowane w trakcie realizacji zadań związanych z obsługą zdarzeń kryzysowych oraz podczas wykonywania zadań obronnych Policji;
2)
kompetencje policjantów dowodzących działaniami policyjnymi;
3)
tryb tworzenia sztabów na potrzeby działań policyjnych i ich zadania;
4)
zasady opracowywania planów dowódców działań policyjnych.
2.  1
 Przepisy zarządzenia dotyczące komendantów wojewódzkich Policji odnoszą się również do Komendanta Stołecznego Policji i Komendanta Centralnego Biura Śledczego Policji, a przepisy dotyczące komendantów powiatowych Policji - do komendantów miejskich i rejonowych Policji.
§  2. 
1. 
Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1)
dowodzenie - ukierunkowana działalność dowódcy, realizowana w ramach działań policyjnych, zapewniająca wysoką zdolność sił i środków Policji do osiągnięcia celu tych działań oraz charakteryzująca się szczególnie sprawnym, jednoosobowym podejmowaniem decyzji i ponoszeniem za nie odpowiedzialności, precyzyjnym rozdziałem i kontrolą przebiegu czynności;
2)
dowódca akcji - komendant wojewódzki Policji, komendant powiatowy Policji, ich zastępcy lub wyznaczony przez jedną z tych osób oficer Policji posiadający przeszkolenie, predyspozycje i doświadczenie w zakresie dowodzenia;
3)
zastępca dowódcy akcji - zastępca komendanta wojewódzkiego Policji, komendant powiatowy Policji, ich zastępcy lub wyznaczony przez jedną z tych osób oficer Policji posiadający przeszkolenie, predyspozycje i doświadczenie w zakresie dowodzenia - zastępujący dowódcę akcji podczas jego nieobecności;
4)
dowódca operacji - Komendant Główny Policji, komendant wojewódzki Policji lub ich zastępcy;
5)
zastępca dowódcy operacji - zastępcy Komendanta Głównego Policji, komendant wojewódzki Policji, jego zastępca lub wyznaczony przez jedną z tych osób oficer Policji posiadający przeszkolenie, predyspozycje i doświadczenie w zakresie dowodzenia - zastępujący dowódcę operacji podczas jego nieobecności;
6)
zastępca dowódcy do spraw taktyki działań - zastępca dowódcy akcji lub operacji - dowódca oddziału prewencji Policji, samodzielnego pododdziału prewencji Policji, kompanii prewencji Policji, nieetatowego oddziału, pododdziału prewencji Policji lub ich zastępcy;
7) 2
 dowódca podoperacji kontrterrorystycznej - dowódca jednostki organizacyjnej Policji służby kontrterrorystycznej, jego zastępca lub wyznaczony przez jedną z tych osób funkcjonariusz Policji w korpusie oficerów, posiadający przeszkolenie, predyspozycje i doświadczenie w zakresie dowodzenia działaniami kontrterrorystycznymi;
8)
sztab - ogniwo pomocnicze dowódcy, utworzone decyzją o zarządzeniu akcji lub operacji przez właściwego kierownika jednostki Policji w celu wspomagania dowodzenia;
9)
szef sztabu - kierownik komórki organizacyjnej realizującej zadania sztabowe lub jego zastępca, a w przypadku ich nieobecności wyznaczony policjant posiadający przeszkolenie w zakresie sztabowym;
10)
plan działania dowódcy - dokument określający cele i organizację działań policyjnych, rodzaj i sposób wykonywania szczegółowych zadań, użyte lub wykorzystane do działań siły i środki Policji oraz określający podległość służbową oraz zasady współdziałania i koordynacji w trakcie działań;
11)
zdarzenie kryzysowe - zdarzenie spowodowane bezprawnymi zamachami mogącymi sprowadzić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzi albo mienia, charakteryzujące się możliwością utraty kontroli przez podmiot odpowiedzialny za stan bezpieczeństwa i porządku publicznego w miejscu zdarzenia albo eskalacji zagrożenia w stopniu wymagającym użycia do ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego policjantów zorganizowanych w oddziały lub pododdziały zwarte;
12)
interwencja - niezwłoczne włączenie się policjanta lub policjantów w tok zdarzenia będącego przestępstwem, wykroczeniem, zagrożeniem lub innym faktem istotnym dla stanu porządku i bezpieczeństwa publicznego, zmierzające do ustalenia charakteru, rodzaju i okoliczności powstałego zdarzenia oraz przedsięwzięć ukierunkowanych na przywrócenie naruszonego porządku i bezpieczeństwa publicznego;
13)
zabezpieczenie prewencyjne - zespół przedsięwzięć organizacyjnych na poziomie interwencyjnym podejmowanych w celu niedopuszczenia do wystąpienia zdarzeń naruszających normy prawne w sytuacji kiedy z analizy zagrożeń wynika, że ich wystąpienie jest możliwe bądź istnieje duże prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia kryzysowego;
14)
akcja policyjna - zwana dalej "akcją" - zespół przedsięwzięć organizacyjnych, taktycznych i materiałowo-technicznych podejmowanych w celu zapobieżenia lub likwidacji zdarzenia kryzysowego, a z jego rodzaju i towarzyszących okoliczności wynika, że nie jest możliwe podjęcie skutecznych działań przy użyciu lub wykorzystaniu sił i środków pozostających aktualnie w dyspozycji jednostki Policji właściwej terytorialnie dla miejsca zdarzenia kryzysowego;
15) 3
 operacja policyjna - zwana dalej "operacją" - zespół przedsięwzięć organizacyjnych, taktycznych i materiałowo-technicznych podejmowanych w celu zapobieżenia lub likwidacji zdarzenia kryzysowego, w przypadku gdy obejmuje ono swoim zasięgiem obszar więcej niż jednej komendy powiatowej lub wojewódzkiej Policji albo w sytuacji prowadzenia działań przedłużających się w czasie lub do prowadzenia których niezbędne jest wsparcie siłami oddziałów, pododdziałów prewencji Policji lub pododdziałów kontrterrorystycznych Policji spoza potencjału jednostki Policji właściwej terytorialnie dla miejsca zdarzenia kryzysowego komendy wojewódzkiej Policji.
2. 
Przepisów ust. 1 pkt 2-5 nie stosuje się do realizacji zadań przypisanych służbie wspomagającej działalność Policji w zakresie organizacyjnym, logistycznym i technicznym.
3. 
Przepisy zarządzenia stosuje się odpowiednio w odniesieniu do zdarzeń spowodowanych klęskami żywiołowymi lub awariami technicznymi, w zakresie działań Policji mających na celu przeciwdziałanie bezprawnym zamachom mogącym sprowadzić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzi albo mienia.
§  3. 
Określa się następujący katalog zdarzeń kryzysowych w rozumieniu zarządzenia:
1)
imprezy masowe o podwyższonym ryzyku oraz przemieszczanie się ich uczestników;
2)
zgromadzenia, w związku z organizacją których na podstawie analizy zagrożeń może dojść do zagrożenia życia i zdrowia ludzi lub mienia, a także dla bezpieczeństwa i porządku publicznego;
3)
blokady dróg oraz okupacje obiektów;
4)
zorganizowane działania pościgowe;
5) 4
 zdarzenie o charakterze terrorystycznym w rozumieniu ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 796);
6)
zbiorowe naruszenie bezpieczeństwa i porządku publicznego;
7) 5
 inne sytuacje mogące spowodować zagrożenie życia i zdrowia ludzi lub mienia, a także dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, charakteryzujące się możliwością utraty kontroli nad przebiegiem wydarzeń albo eskalacji zagrożenia, do przeciwdziałania lub likwidacji których niezbędne jest skierowanie zwiększonej liczby policjantów, w tym zorganizowanych w oddziały lub pododdziały zwarte Policji albo pododdziały kontrterrorystyczne Policji.
§  4. 
Ustala się następujące formy organizacyjne działań policyjnych:
1)
interwencje;
2)
zabezpieczenie prewencyjne;
3)
akcje;
4)
operacje.
§  5. 
1. 
W przypadku zaistnienia zdarzenia kryzysowego lub w sytuacji istnienia prawdopodobieństwa wystąpienia takiego zdarzenia, bezpośrednio w rejonie takiego zdarzenia podejmuje się interwencję przy użyciu lub wykorzystaniu sił i środków znajdujących się aktualnie w dyspozycji dyżurnego właściwej terytorialnie jednostki Policji.
2. 
Do dowodzenia interwencją uprawnieni są w kolejności:
1)
policjant, który przybył na miejsce zdarzenia jako pierwszy;
2)
dowódca patrolu lub policjant wyznaczony przez dyżurnego lub kierownika jednostki Policji właściwej terytorialnie dla miejsca zdarzenia kryzysowego.
3. 
Do dowodzenia zabezpieczeniem prewencyjnym uprawniony jest kierownik jednostki Policji właściwej terytorialnie dla miejsca zdarzenia kryzysowego lub wyznaczony przez niego policjant.
§  6. 
1. 
W przypadku zaistnienia zdarzenia kryzysowego, a z jego rodzaju i towarzyszących okoliczności wynika, że nie jest możliwe podjęcie skutecznej interwencji przy użyciu lub wykorzystaniu dostępnych sił i środków, podejmuje się akcję zarządzaną przez komendanta wojewódzkiego Policji, komendanta powiatowego Policji, ich zastępców.
2. 
Dowodzenie akcją w szczególności polega na:
1)
ocenie zagrożenia poprzez ustalenie jego rodzaju i przewidywanego rozwoju;
2)
określeniu oraz koncentracji sił i środków niezbędnych do usunięcia zagrożenia;
3)
określeniu zadań i organizacji sztabu dowódcy akcji, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 1 do zarządzenia;
4)
zorganizowaniu stacjonarnego lub ruchomego stanowiska dowodzenia;
5)
zorganizowaniu łączności na potrzeby dowodzenia, współdziałania i alarmowania;
6)
wyznaczeniu zadań dla policjantów odpowiedzialnych za realizację poszczególnych elementów akcji oraz koordynowaniu i kontrolowaniu przebiegu akcji;
7)
wyznaczeniu policjanta uprawnionego do kontaktów ze środkami masowego przekazu w zakresie przebiegu akcji;
8)
współdziałaniu ze służbami specjalistycznymi i instytucjami właściwymi dla rodzaju zdarzenia oraz z właściwymi terytorialnie organami administracji publicznej;
9)
przygotowywaniu i przekazywaniu właściwemu przełożonemu meldunków o sytuacji i realizowanych działaniach.
3. 
Do dowodzenia akcją uprawnieni są w kolejności:
1)
komendant wojewódzki Policji właściwy terytorialnie dla miejsca zdarzenia kryzysowego lub jego zastępcy;
2)
komendant powiatowy Policji właściwy terytorialnie dla miejsca zdarzenia kryzysowego lub jego zastępcy;
3)
wyznaczony przez komendanta wojewódzkiego lub powiatowego Policji oficer Policji posiadający przeszkolenie, predyspozycje i doświadczenie w zakresie dowodzenia.
4. 
Zarządzenie akcji następuje na podstawie pisemnej decyzji komendanta, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, określającej w szczególności:
1)
cel akcji;
2) 6
 dowódcę akcji, zastępcę dowódcy do spraw taktyki działań oraz ich podstawowe zadania;
3)
szefa sztabu dowódcy akcji;
4)
sztab dowódcy akcji;
5)
ewentualne przekazanie kompetencji dowódcy akcji do podjęcia decyzji i wydania polecenia w zakresie użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego przez oddziały i pododdziały zwarte Policji.
5. 
Dopuszcza się podział akcji na odcinki związane z różnymi zdarzeniami, jeżeli są one jednocześnie ukierunkowane na realizację celu głównego akcji, a odcinka na pododcinki ukierunkowane na realizację celu odcinka.
§  7. 
1.  7
 Komendant Główny Policji zarządza operację, gdy zdarzenie kryzysowe obejmuje swoim zasięgiem obszar więcej niż jednej komendy wojewódzkiej Policji lub istnieje duże prawdopodobieństwo takiego zagrożenia oraz podczas działań na terenie właściwej komendy wojewódzkiej Policji, przedłużających się w czasie lub do prowadzenia, których niezbędne jest wsparcie siłami oddziałów, pododdziałów prewencji Policji lub pododdziałów kontrterrorystycznych Policji spoza potencjału właściwej komendy wojewódzkiej Policji oraz w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
2.  8
 Komendant wojewódzki Policji zarządza operację, gdy zdarzenie kryzysowe obejmuje swoim zasięgiem obszar więcej niż jednej komendy powiatowej Policji lub istnieje duże prawdopodobieństwo takiego zagrożenia albo podczas działań na terenie właściwej komendy powiatowej Policji, przedłużających się w czasie lub do prowadzenia, których niezbędne jest wsparcie siłami oddziałów, pododdziałów prewencji Policji lub pododdziałów kontrterrorystycznych Policji spoza potencjału właściwej komendy wojewódzkiej Policji.
3. 
W ramach jednej operacji można prowadzić podoperacje związane z różnymi zdarzeniami, jeżeli są one jednocześnie ukierunkowane na realizację celu głównego operacji. W ramach podoperacji dopuszcza się podział na odcinki ukierunkowane na realizację celu podoperacji oraz pododcinki ukierunkowane na realizację celu odcinka.
4.  9
 W ramach operacji zarządzonej w związku z wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym lub podejrzenia jego wystąpienia prowadzi się podoperację kontrterrorystyczną.
5. 
Zabezpieczenie przejazdów uczestników imprez masowych może być realizowane w formie operacji.
6. 
Dowodzenie operacją w szczególności polega na:
1)
ocenie zagrożenia poprzez ustalenie jego rodzaju i przewidywanego rozwoju;
2)
określeniu oraz koncentracji sił i środków niezbędnych do usunięcia zagrożenia;
3)
określeniu zadań i organizacji sztabu dowódcy operacji, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 1 do zarządzenia;
4)
zorganizowaniu systemów łączności i obiegu informacji;
5)
wyznaczeniu dowódców podoperacji i określeniu ich zadań;
6)
koordynowaniu przygotowania zaplecza logistycznego, medycznego i technicznego;
7)
nadzorowaniu i koordynowaniu przebiegu operacji zgodnie z planem działania dowódcy;
8)
wyznaczeniu policjanta uprawnionego do kontaktów ze środkami masowego przekazu w zakresie przebiegu operacji;
9)
współdziałaniu ze służbami specjalistycznymi i instytucjami właściwymi dla rodzaju zdarzenia oraz z właściwymi terytorialnie organami administracji publicznej;
10)
przygotowywaniu i przekazywaniu właściwemu przełożonemu meldunków o sytuacji i realizowanych działaniach.
7.  10
 W sytuacji podziału operacji na podoperacje na dowódcę podoperacji wyznacza się komendanta wojewódzkiego Policji, komendanta powiatowego Policji, ich zastępców lub oficera Policji posiadającego przeszkolenie, predyspozycje i doświadczenie w zakresie dowodzenia.
8. 
W sytuacji podziału podoperacji na odcinki i pododcinki na dowódcę wyznacza się policjanta posiadającego predyspozycje i doświadczenie w dowodzeniu.
9. 
Przepis ust. 8 ma odpowiednio zastosowanie przy podziale akcji na odcinki i pododcinki.
10. 
Zarządzenie operacji następuje na podstawie pisemnej decyzji komendanta, o którym mowa w ust. 1 i 2, określającej w szczególności:
1)
cel operacji;
2)
dowódcę operacji, jego zastępcę, zastępcę dowódcy operacji do spraw taktyki działań oraz ich podstawowe zadania;
3)
szefa sztabu dowódcy operacji;
4)
sztab dowódcy operacji;
5)
ewentualne przekazanie kompetencji dowódcy operacji do podjęcia decyzji i wydania polecenia w zakresie użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego przez oddziały i pododdziały zwarte Policji;
6)
polecenia podległym kierownikom jednostek i komórek organizacyjnych w zakresie realizacji zadań na potrzeby operacji określonych przez dowódcę operacji.
§  8. 
1. 
Sztab powoływany jest na czas prowadzenia działań policyjnych, o których mowa w § 4 pkt 3 i 4.
2. 
Powołanie sztabu polega na rozbudowie organizacyjnej istniejącego etatowego sztabu jednostki organizacyjnej Policji o dodatkowe zespoły (stanowiska) specjalistów ze służby kryminalnej, prewencyjnej i wspomagającej na potrzeby konkretnych działań.
3. 
Liczba osób wyznaczonych do pracy w sztabie powinna zapewniać ciągłość realizacji zadań w czasie prowadzenia długotrwałych działań.
4. 
W przypadku organizowania sztabu na potrzeby działań prowadzonych na obszarze komendy powiatowej Policji, w której nie funkcjonuje wyodrębniona etatowa komórka sztabowa, sztab organizowany jest na bazie komórki prewencyjnej właściwej jednostki Policji.
5. 
Zadania i organizację sztabu określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  9. 
1. 
Operacja jest realizowana według planu działania dowódcy operacji.
2. 
Podstawą przygotowania planu działania dowódcy operacji może być wcześniej sformułowana koncepcja, zatwierdzana przez przełożonego dowódcy operacji, której podstawowe elementy określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
3. 
Plan działania dowódcy operacji, przygotowany przez szefa sztabu dowódcy operacji, zatwierdzany jest przez dowódcę operacji.
4. 
Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do akcji.
§  10. 
1. 
Plan działania dowódcy operacji zawiera w szczególności:
1)
ogólną charakterystykę zagrożeń, w tym ocenę sytuacji i prognozę jej rozwoju, dokonaną na podstawie wszelkich dostępnych informacji, wiedzy i doświadczenia;
2)
podstawę prawną;
3)
cel działań - określenie pożądanego stanu do osiągnięcia w wyniku działań sił policyjnych;
4)
siły i środki operacji;
5)
organizację dowodzenia i współdziałania (wobec sił policyjnych i podmiotów pozapolicyjnych uczestniczących w działaniach):
a)
siły i środki podoperacji,
b)
zadania dla podległych sił;
6)
przewidywane warianty działań - określenie sposobów postępowania zmierzających do uzyskania zakładanego celu działania;
7)
rodzaj i zakres użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego;
8)
organizację łączności;
9)
umundurowanie i wyposażenie do działań;
10)
organizację zabezpieczenia logistycznego działań, w tym wyposażenie w sprzęt i technikę policyjną, umundurowanie, transport, zabezpieczenie bytowe, opieka medyczna, uzupełnianie potrzeb;
11)
postanowienia końcowe, w tym:
a)
czas, miejsce odpraw, osoby odpowiedzialne,
b)
termin pełnej gotowości do działań,
c)
termin gotowości rozpoczęcia podoperacji,
d)
współpraca ze środkami masowego przekazu,
e)
wyznaczenie w zależności od potrzeb osoby do ustalenia ewentualnych szkód w mieniu Policji.
2. 
Załączniki do planu działania mogą stanowić:
1)
plan graficzny przewidywanych i prowadzonych działań (na planach i mapach, przy wykorzystaniu obowiązujących znaków umówionych);
2)
dokumenty uzupełniające plan, wynikające ze zmiany sytuacji, uzyskania nowych informacji, które w sposób istotny mogą wpłynąć na sposób realizacji zadań i przebieg działań;
3)
elementy uzupełniające, które nie znalazły się w planie działania;
4)
przepisy związane z prowadzoną operacją.
3. 
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do akcji.
§  11. 
1. 
Realizacja akcji i operacji w przypadku nagle zaistniałego zdarzenia kryzysowego uniemożliwiającego przygotowanie działań, polega na:
1)
rozpoczęciu działań na podstawie ustnej decyzji właściwego kierownika jednostki organizacyjnej Policji -niezwłocznie potwierdzonej pisemnie;
2)
prowadzeniu działań na podstawie planu działania dowódcy akcji lub operacji, dostosowanego do charakteru zdarzenia kryzysowego i opracowanego według zasad określonych w § 9 z zastrzeżeniem ust. 2.
2. 
W przypadku braku możliwości opracowania planu działania dowódcy akcji lub operacji prowadzenie działań może nastąpić na rozkaz dowódcy akcji lub operacji.
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 2 dowódca akcji lub operacji dokumentuje przebieg działań w dzienniku działań.
4. 
Plan, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, może być ograniczony do elementów gwarantujących osiągnięcie celu akcji lub operacji.
§  12. 
1.  11
 W celu koordynacji działań i przepływu informacji przy realizacji zadań w związku ze zdarzeniami kryzysowymi na terenie województwa, decyzją komendanta wojewódzkiego Policji, można tworzyć Centrum Operacyjne Komendanta Wojewódzkiego Policji.
2. 
Do zadań Centrum Operacyjnego Komendanta Wojewódzkiego Policji w szczególności należy:
1)
systematyczne analizowanie uzyskiwanych informacji o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz aktualizowanie danych o siłach i środkach policyjnych wykorzystywanych do działań;
2)
ocena sytuacji i kalkulacja sił niezbędnych do utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego;
3)
przyjmowanie meldunków o wydarzeniach, realizowanych przedsięwzięciach i podjętych decyzjach;
4)
weryfikacja zapotrzebowań na siły i środki zgłaszanych przez komendy powiatowe Policji;
5)
zapewnienie właściwego obiegu informacji;
6)
przekazywanie właściwym adresatom do wykonania decyzji podjętych przez komendanta wojewódzkiego Policji bądź jego zastępców;
7)
współdziałanie z innymi zaangażowanymi instytucjami pozapolicyjnymi;
8)
prowadzenie dokumentacji rejestrującej przebieg działań.
§  13. 
W celu koordynacji działań związanych z przygotowaniem i realizacją zadań w przypadkach zagrożenia życia i zdrowia ludzi lub mienia albo bezpieczeństwa i porządku publicznego Komenda Główna Policji oraz właściwe terytorialnie komendy wojewódzkie Policji mogą opracowywać plany przedsięwzięć.
§  14.  12
 (uchylony).
§  15. 
Traci moc zarządzenie nr 213 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2007 r. w sprawie metod i form przygotowania i realizacji zadań Policji w przypadkach zagrożenia życia i zdrowia ludzi lub ich mienia albo bezpieczeństwa i porządku publicznego (Dz. Urz. KGP Nr 5, poz. 49).
§  16. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1  13

ZADANIA I ORGANIZACJA

sztabu dowódcy operacji (akcji) policyjnej

CZĘŚĆ  I

GŁÓWNE ZADANIA SZTABU DOWÓDCY OPERACJI (AKCJI)

1. 
Zbieranie, selekcja i analizowanie informacji dotyczących przygotowanych i planowanych działań oraz wypracowywanie na ich podstawie wniosków i prognoz rozwoju sytuacji.
2. 
Określanie sił i środków niezbędnych do usunięcia zagrożenia.
3. 
Przygotowanie dowódcy operacji (akcji) szczegółowych propozycji wariantów działań.
4. 
Przekazywanie podległym siłom decyzji dowódcy operacji (akcji).
5. 
Przygotowanie stanowisk dowodzenia dowódcy operacji (akcji).
6. 
Sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań przez podległe siły na etapie przygotowania działań.
7. 
Sprawowanie nadzoru nad osiąganiem pełnej gotowości podległych sił do działań.
8. 
Sprawowanie nadzoru i koordynowanie wykonania zadań przez podległe siły podczas prowadzenia działań.
9. 
Koordynowanie zabezpieczenia logistycznego i medycznego operacji (akcji).
10. 
Współdziałanie ze służbami (instytucjami) pozapolicyjnymi uczestniczącymi w działaniach.
11. 
Przygotowywanie okresowych i doraźnych meldunków.

CZĘŚĆ  II

ORGANIZACJA SZTABU DOWÓDCY OPERACJI (AKCJI)

1. 
Organizacja sztabu powinna być odpowiednio dostosowana do rodzaju prowadzonych działań.
2. 
Skład kierownictwa sztabu (wariant):
1)
szef sztabu - kierownik komórki organizacyjnej realizującej zadania sztabowe, lub jego zastępca a w przypadku ich nieobecności wyznaczony policjant posiadający przeszkolenie w zakresie sztabowym. Szefem sztabu w jednostkach, w których nie ma takiej komórki - kierownik komórki właściwej do spraw prewencji;
2)
zastępca szefa sztabu - kierownik komórki organizacyjnej jednostki Policji odpowiedzialny za realizację głównych zadań podczas prowadzonych działań, w zależności od ich rodzaju;
3)
kierownicy zespołów funkcjonalnych sztabu - osoby wyznaczone w decyzji kierownika jednostki zarządzającej operację, odpowiedzialne za realizację zadań przez podległe im zespoły.
3. 
Skład zespołów (stanowisk) funkcjonalnych sztabu (wariant):
1)
zespół rozpoznania i analiz - przedstawiciele służb prewencyjnych i kryminalnych, komórek: postępowań administracyjnych, techniki operacyjnej, obserwacji, prasowej, zespołu psychologów, itp.;
2)
zespół taktyczny - przedstawiciele komórek w szczególności: sztabowych, prewencji, oddziału lub pododdziału prewencji, pododdziału kontrterrorystycznego Policji, ruchu drogowego, dochodzeniowo-śledczych, Centralnego Biura Śledczego Policji, techniki kryminalistycznej, negocjatorzy;
3)
zespół obsługi procesowej - przedstawiciele komórek dochodzeniowo-śledczych;
4)
zespół łączności i informatyki - przedstawiciele komórki łączności i informatyki;
5)
zespół logistyki - przedstawiciele komórek: zaopatrzenia, transportu, inwestycji i remontów, finansów, itp.;
6)
zespół obsługi - przedstawiciele komórek: zaopatrzenia, transportu, prezydialnych, kancelarii tajnych.

CZĘŚĆ  III

ZADANIA POSZCZEGÓLNYCH OGNIW SZTABU

1. 
Zadania szefa sztabu:
1)
zorganizowanie i kierowanie pracą sztabu;
2)
zorganizowanie systemu obiegu informacji w związku z prowadzonymi działaniami i bieżące informowanie dowódcy operacji o sytuacji;
3)
przygotowywanie dokumentów decyzyjnych dowódcy operacji (akcji), dotyczących działań podległych sił;
4)
przygotowywanie okresowych i doraźnych meldunków dla dowódcy operacji (akcji);
5)
przekazywanie podjętych decyzji siłom podległym i współdziałającym;
6)
współdziałanie ze służbami i podmiotami, których funkcjonowanie może wpłynąć na sprawność działań;
7)
realizacja innych zadań zleconych przez dowódcę operacji (akcji);
8)
opracowanie raportu końcowego, zawierającego analizę przeprowadzonych działań wraz z wnioskami i jego przedłożenie dowódcy operacji (akcji);
9)
informowanie dyżurnego jednostki o stanie realizacji operacji (akcji).
2. 
Zadania zastępcy szefa sztabu:
1)
bezpośredni nadzór nad pracą zespołu taktycznego w zakresie merytorycznego przygotowania dokumentów decyzyjnych oraz przygotowania raportu końcowego z prowadzonych działań;
2)
wykonywanie zadań zlecanych przez szefa sztabu;
3)
zastępowanie szefa sztabu podczas jego nieobecności.
3. 
Zadania zespołu rozpoznania i analiz:
1)
zadanie główne: pozyskiwanie z wszystkich dostępnych źródeł informacji związanych ze zdarzeniem oraz prognozowanie rozwoju sytuacji - dla potrzeb zespołu taktycznego;
2)
zadania szczegółowe:
a)
przetwarzanie (zbieranie, analizowanie, selekcja, przekazywanie) informacji związanych z sytuacją,
b)
określanie zadań dla podległych sił w zakresie uzyskiwania wszelkich dostępnych informacji istotnych z punktu widzenia prowadzonych działań, w tym z wykorzystaniem osobowych źródeł informacji i baz danych,
c)
przygotowywanie dla potrzeb zespołu taktycznego danych, na podstawie uzyskanych informacji, do wykorzystania przy opracowywaniu wariantów działania dowódcy operacji (akcji),
d)
budowa portretu psychologicznego osoby lub grupy osób, wobec których prowadzone są działania policyjne,
e)
zorganizowanie dokumentowania przebiegu działań, w tym w sposób niejawny,
f)
podejmowanie przedsięwzięć w sytuacjach traumatycznych powstałych w wyniku działań sił policyjnych,
g)
przygotowywanie informacji o realizowanych działaniach oraz komunikatów dla środków masowego przekazu i apeli do ludności,
h)
współpraca z innymi organami (służbami) w zakresie pozyskiwania informacji mogących wpływać na przebieg działań,
i)
udział w opracowywaniu meldunków i informacji o prowadzonych działaniach,
j)
udział w opracowaniu raportu końcowego z prowadzonych działań.
4. 
Zadania zespołu taktycznego:
1)
zadanie główne: określenie taktyki prowadzenia działań oraz wykorzystania sił i środków;
2)
zadania szczegółowe:
a)
określanie wariantów taktyki działania oraz planowanie użycia sił i środków do realizacji zadań,
b)
określanie potrzeb jednostek uczestniczących w działaniach oraz przygotowywanie danych do projektów decyzji,
c)
przygotowywanie decyzji, rozkazów i zarządzeń dowódcy operacji i przekazywanie ich wykonawcom,
d)
koordynowanie i nadzorowanie realizacji przekazanych zadań,
e)
organizowanie stanowisk dowodzenia dowódcy operacji (akcji),
f)
współdziałanie z innymi podmiotami (służbami) w zakresie przygotowania i realizacji przyjętej taktyki działania,
g)
organizowanie i prowadzenie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie konfliktu bez konieczności stosowania rozwiązań siłowych,
h)
prowadzenie dokumentacji działań (w tym dziennika działań i map roboczych) oraz wykonywanie innych dokumentów sztabowych,
i)
opracowywanie meldunków o aktualnej sytuacji oraz o działaniach prowadzonych przez jednostki i siły podległe i przydzielone,
j)
opracowanie raportu końcowego, zawierającego analizę przeprowadzonych działań wraz z wnioskami.
5. 
Zadania zespołu obsługi procesowej:
1)
zapewnienie odpowiedniej ilości funkcjonariuszy do grup (y) dochodzeniowo-śledczej gwarantującej sprawne wykonanie czynności procesowych wobec zatrzymanych osób;
2)
koordynowanie i prowadzenie czynności dowodowo-wykrywczych na potrzeby postępowań przygotowawczych;
3)
bieżąca rejestracja i systematyczne przekazywanie informacji do szefa sztabu dowódcy prowadzonej operacji dotyczących liczby osób zatrzymanych w związku z prowadzonymi działaniami;
4)
bieżące rozpoznanie podejmowanych interwencji przez służby medyczne w rejonach prowadzonych działań, celem systematycznego informowania szefa sztabu dowódcy prowadzonej operacji o liczbie osób hospitalizowanych oraz którym udzielono pomocy lekarskiej;
5)
opracowanie planu zabezpieczenia dochodzeniowo-śledczego, zawierającego planowane siły i środki, ich rozmieszczenie oraz szczegółowe zadania dla policjantów i przedłożenie go do zatwierdzenia dla szefa sztabu;
6)
zlecanie przeprowadzania badań kryminalistycznych;
7)
współdziałanie z innymi podmiotami (służbami) w zakresie przygotowania i realizacji czynności dochodzeniowo-wykrywczych, w szczególności z prokuratorami, sądami, Centralnym Biurem Śledczym Policji, Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
8)
opracowanie bezpośrednio po zakończeniu operacji (akcji) raportu końcowego, zawierającego analizę przeprowadzonych działań wraz z wnioskami oraz informacje:

- wykaz osób doprowadzonych i zatrzymanych,

- wykaz szkód i strat w mieniu, w tym policyjnym,

- wykaz osób hospitalizowanych, poszkodowanych, w tym policjantów.

6. 
Zadania zespołu łączności i informatyki:
1)
zadanie główne: zorganizowanie i utrzymanie systemu łączności zapewniającego sprawne dowodzenie i współdziałanie w realizacji przyjętej taktyki działań, realizowane w porozumieniu z kierownikiem właściwej terytorialnie komórki organizacyjnej ds. łączności i informatyki;
2)
zadania szczegółowe:
a)
opracowanie schematu struktury organizacji łączności dowodzenia, współdziałania, alarmowania oraz zorganizowanie systemu łączności na potrzeby operacji (akcji),
b)
zapewnienie funkcjonowania policyjnych systemów łączności, w tym ich współdziałania z systemami łączności innych organów i służb, wykorzystywanych na potrzeby operacji (akcji),
c)
zabezpieczenie potrzeb sztabu i sił biorących udział w działaniach w techniczne środki łączności i informatyki, realizowane w porozumieniu z kierownikiem właściwej terytorialnie komórki organizacyjnej ds. łączności i informatyki,
d)
zapewnienie łączności i funkcjonowania informatycznych baz danych dla potrzeb stanowisk dowodzenia, zapewnienie funkcjonowania środków łączności oraz zapewnienie dostępu do informatycznych baz danych dla potrzeb stanowisk dowodzenia,
e)
udział w opracowaniu raportu końcowego.
7. 
Zadania zespołu logistycznego:
1)
zadanie główne: zorganizowanie i zapewnienie wsparcia logistycznego operacji (akcji);
2)
zadania szczegółowe:
a)
zabezpieczenie logistyczne sił uczestniczących w działaniach w zakresie materiałowo-technicznym, medycznym i finansowym,
b)
koordynacja przedsięwzięć związanych z uzupełnieniem potrzeb i odpoczynkiem zaangażowanych sił i środków,
c)
udział w organizowaniu pomocy materiałowej dla poszkodowanej ludności,
d)
udział w opracowaniu raportu końcowego.
8. 
Zadania zespołu obsługi sztabu:
1)
zadanie główne: zapewnienie warunków do pracy sztabu;
2)
zadania szczegółowe:
a)
prowadzenie spraw związanych z obiegiem dokumentów, ich ewidencjonowaniem, przechowywaniem i udostępnianiem,
b)
zaopatrywanie sztabu w wydawnictwa topograficzne,
c)
zapewnienie obsługi techniczno-biurowej oraz kwatermistrzowskiej sztabu,
d)
uporządkowanie i skompletowanie po zakończeniu działań całej dokumentacji sztabu, zgodnie z obowiązującymi zasadami archiwizacji.

ZAŁĄCZNIK Nr  2  14  

WZÓR

koncepcji realizacji operacji (akcji) policyjnej

ZATWIERDZAM....................................

........................(miejscowość, data)

L. dz. ...............................

KONCEPCJA

realizacji operacji (akcji) policyjnej pod kryptonimem "......"

I. 

PODSTAWA PRAWNA

1. § ...... zarządzenia nr 23 Komendanta Głównego Policji z dnia 24 września 2014 r. w sprawie metod i form przygotowania i realizacji działań Policji w związku ze zdarzeniami kryzysowymi.

2. § 1 decyzji nr ..... z dnia ............ r. Komendanta .............. Policji w ............... w sprawie zarządzenia operacji (akcji) pod kryptonimem ".....".

II. 

OCENA SYTUACJI OPERACYJNEJ

III. 

CEL DZIAŁANIA I SPOSÓB JEGO OSIĄGNIĘCIA

1. Ochrona życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra, ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zapewnienie spokoju w miejscach publicznych na terenie ........, w miejscu organizacji ......... 15  oraz na trasach przemieszczania się ich uczestników oraz zapewnienie prawidłowej koordynacji i organizacji przedsięwzięć związanych z przygotowaniem i kierowaniem działaniami policyjnymi.

2. Biorąc pod uwagę prawidłową realizację celów operacji (akcji), działania w ramach operacji (akcji) pod kryptonimem "....." należy podzielić na podoperacje (odcinki):

a) podoperacja ".....". 16

IV. 

SIŁY I ŚRODKI PRZEWIDZIANE DO REALIZACJI OPERACJI (AKCJI)

W formie tabelarycznej - ogólnie policjantów: prewencji, kryminalnych, pojazdy, środki wsparcia, itp.

V. 

ZADANIA KIEROWNIKÓW JEDNOSTEK I KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH

Zadania powinny w szczególności określać planowane przedsięwzięcia w zakresie zapewnienia:

1) rozpoznania potencjalnych zagrożeń;

2) niezbędnych sił i środków do dyspozycji dowódcy operacji (akcji) bez wskazania dyslokacji (uszczegółowienie z pkt IV);

3) wyżywienia i zakwaterowania, transportu i łączności, zabezpieczenia medyczno-sanitarnego.

VI. 

PRZEWIDYWANE SCENARIUSZE

Scenariusze powinny być podstawą do opracowania wariantów działań w planie działania dowódcy operacji (akcji). W zależności od rodzaju zdarzenia i przewidywanego potencjalnego zagrożenia należy wybrać następujące kryteria budowy scenariuszy:

1) ilościowe (dotyczy przewidywanej liczby osób uczestniczących w zdarzeniu);

2) miejscowe (dotyczy miejsca wystąpienia potencjalnych zagrożeń);

3) zagrożenia (dotyczy charakteru zdarzenia).

VII. 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. Szczegółowe zadania dla sił policyjnych zostaną określone w planie działania dowódcy operacji (akcji) pod kryptonimem "....." oraz planach działań poszczególnych dowódców podoperacji (odcinków).

2. Stan gotowości sił i środków do realizacji operacji pod kryptonimem "....." wyznaczyć na dzień ......... r. godz. .......

3. Wyposażenie policjantów biorących udział w operacji (akcji).

4. Gotowość do zabezpieczenia poszczególnych podoperacji (odcinków) w zależności od sytuacji każdorazowo określi dowódca operacji (akcji).

5. Decyzję o zakończeniu operacji (akcji) podejmuje dowódca operacji.

OPRACOWAŁ

DOWÓDCA OPERACJI

..........................................

Wykonano w 1 egz.

.../...

Powielono i rozesłano wg rozdzielnika

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

planu działania dowódcy operacji (akcji)

 .....................................

ZATWIERDZAM(miejscowość, data)

DOWÓDCA OPERACJI

..............................................

L. dz. ......................................

PLAN DZIAŁANIA

DOWÓDCY OPERACJI (AKCJI) POLICYJNEJ

pod kryptonimem "....."

I. 

OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA ZAGROŻEŃ

II. 

PODSTAWA PRAWNA

1. Art. 1 ust. 2 pkt 1-3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687, z późn. zm.).

2. § ...... zarządzenia nr ..... Komendanta Głównego Policji z dnia ............. r. w sprawie metod i form przygotowania i realizacji działań Policji w związku ze zdarzeniami kryzysowymi.

3. Decyzja nr ... Komendanta ......... Policji w .......... z dnia ......... r. w sprawie zarządzenia operacji (akcji) policyjnej pod kryptonimem "....".

III. 

CEL DZIAŁAŃ

Ochrona życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra, ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zapewnienie spokoju w miejscach publicznych na terenie ..... , w miejscu organizacji ...... oraz zapewnienie prawidłowej organizacji i koordynacji przedsięwzięć związanych z przygotowaniem i kierowaniem działaniami policyjnymi.

IV. 

SIŁY I ŚRODKI OPERACJI

SIŁY WŁASNELICZBAŚRODKILICZBA
Policjanci Wydziału Prewencji KPP/KMPRadiowozy oznakowane
Komisariat .....Radiowozy oznakowane
Komisariat .....Radiowozy oznakowane
Komisariat .....
Wydział Ruchu DrogowegoRadiowozy oznakowane
Przewodnicy psówPsy
Wydział KryminalnyRadiowozy operacyjne
Inni (np. komendant, rzecznik prasowy, technik łączności)
Technik kryminalistykiKamera video

Aparat fotograficzny

marka, model, seria

marka, model, seria

RAZEMRAZEM
ZESTAWIENIE SIŁ I ŚRODKÓW WSPARCIA
SIŁY WSPARCIALICZBAŚRODKILICZBA
OPPRadiowozy oznakowane, autobusy, pojazdy specjalne (armatki wodne, transportery opancerzone, AWGŁ/RO), inne (wymienić jakie)
SPPPRadiowozy oznakowane, autobusy, pojazdy specjalne (armatki wodne, transportery opancerzone, AWGŁ/RO), inne (wymienić jakie)
NPPRadiowozy oznakowane
Zespół monitorujący z .............................Radiowóz ..........

Kamera

Aparat fotograficzny

marka, model, seria

marka, model, seria

RAZEMRAZEM

V. 

ORGANIZACJA DOWODZENIA I WSPÓŁDZIAŁANIA

DOWÓDCA OPERACJI (AKCJI) - (stopień, imię i nazwisko, stanowisko)

Do podstawowych zadań dowódcy operacji (akcji) należy:

1) wypracowanie systemu dowodzenia, koordynacja i nadzór nad realizacją planu działania dowódcy operacji (akcji) oraz nad opracowywaniem i realizacją planów działania dowódców podoperacji (odcinków);

2) organizacja systemu obiegu informacji, zarządzanie informacją oraz nadzór nad właściwym wykorzystaniem informacji;

3) bieżące eliminowanie czynników utrudniających właściwe przygotowanie i realizację operacji (akcji);

4) stałe współdziałanie ze wszystkimi podmiotami biorącymi udział w działaniach;

5) niezwłoczne informowanie przełożonego o wszelkich potencjalnych zagrożeniach mogących mieć wpływ na jakość realizacji celu operacji (akcji);

6) organizacja zabezpieczenia logistycznego i medycznego operacji (akcji);

7) doraźne i okresowe osobiste meldowanie przełożonemu;

8) wydanie zgody na użycie lub wykorzystanie środków przymusu bezpośredniego przez oddziały, pododdziały Policji.

ZASTĘPCA DOWÓDCY OPERACJI (akcji) do spraw taktyki działań - (stopień, imię i nazwisko, stanowisko)

Do podstawowych zadań zastępcy dowódcy operacji (akcji) należy:

1) planowanie i dowodzenie siłami Policji w ramach prowadzonej operacji (akcji) w sytuacji zbiorowego naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego;

2) opracowanie wielowariantowego planu działania na wypadek poważnego zagrożenia na postawie planu działania dowódcy operacji w oparciu o bieżące rozpoznanie zagrożeń oraz warianty określone w planie działania dowódcy operacji (akcji);

3) dokumentowanie przebiegu działań policyjnych w sytuacji zbiorowego naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego w tym opracowanie szczegółowej dokumentacji z przebiegu prowadzonych działań.

SZEF SZTABU DOWÓDCY OPERACJI (AKCJI) - (stopień, imię i nazwisko, stanowisko)

Do podstawowych zadań szefa sztabu dowódcy operacji (akcji) należy:

1) zorganizowanie i kierowanie pracą sztabu;

2) zorganizowanie systemu obiegu informacji w związku z prowadzonymi działaniami i bieżące informowanie dowódcy operacji (akcji) o sytuacji;

3) przygotowywanie doraźnych i okresowych meldunków dla dowódcy operacji (akcji);

4) przygotowywanie dokumentów decyzyjnych dowódcy operacji (akcji), dotyczących działań podległych sił;

5) przekazywanie podjętych decyzji siłom podległym i współdziałającym;

6) współdziałanie ze służbami i podmiotami, których funkcjonowanie może wpłynąć na sprawność działań;

7) realizacja innych zadań zleconych przez dowódcę operacji (akcji);

8) opracowanie raportu końcowego, zawierającego analizę przeprowadzonych działań wraz z wnioskami i przedłożenie raportu dowódcy operacji (akcji).

ZASTĘPCA SZEFA SZTABU DOWÓDCY OPERACJI (AKCJI) - (stopień, imię i nazwisko, stanowisko)

Do podstawowych zadań zastępcy szefa sztabu dowódcy operacji (akcji) - (w przypadku jego powołania) należy:

1) bezpośredni nadzór nad pracą zespołu taktycznego w zakresie merytorycznego przygotowania dokumentów decyzyjnych oraz przygotowania raportu końcowego z prowadzonych działań;

2) wykonywanie zadań zlecanych przez szefa sztabu;

3) zastępowanie szefa sztabu podczas jego nieobecności.

UWAGA: W przypadku zarządzenia operacji (akcji) w planie działania dowódcy operacji należy umieścić skład i zadania zespołów funkcjonalnych określonych w załączniku nr 1 do zarządzenia nr ...... Komendanta Głównego Policji z dnia ......... r. w sprawie metod i form przygotowania i realizacji działań Policji w związku ze zdarzeniami kryzysowymi.

Biorąc pod uwagę prawidłową realizację celów operacji (akcji), działania w ramach operacji (akcji) pod kryptonimem "....." należy podzielić na podoperacje (odcinki):

a) podoperacja ".....",

b) podoperacja ".....".

Należy przyjąć zasadę, że podział na podoperacje (odcinki) musi zapewnić sprawność dowodzenia w ramach przyjętego systemu dowodzenia operacją (akcją), w celu uzyskania jak największej efektywności i skuteczności działań. Zasada ta ma bezpośrednio wpłynąć na ograniczenie prowadzonych podoperacji (podziału na odcinki) do niezbędnego minimum przy uwzględnieniu możliwości struktury dowodzenia w operacji (akcji) ze szczególnym uwzględnieniem jednego z jej komponentów - systemu łączności.

DOWÓDCA PODOPERACJI (ODCINKA) "....." - podlega bezpośrednio dowódcy operacji (akcji) - (stopień, imię i nazwisko, stanowisko)

Do zadań dowódcy podoperacji (odcinka) w szczególności należy:

1) opracowanie planu działania dowódcy podoperacji (odcinka) i przedłożenie go do zatwierdzenia dowódcy operacji (akcji) do dnia ........... r.;

2) wypracowanie systemu dowodzenia, koordynacja i nadzór nad realizacją planu działania dowódcy podoperacji (odcinka);

3) organizacja systemu obiegu informacji, zarządzanie informacją oraz nadzór nad właściwym wykorzystaniem informacji;

4) bieżące eliminowanie czynników utrudniających właściwe przygotowanie i realizację podoperacji (zadań na odcinku);

5) stałe współdziałanie ze wszystkimi podmiotami biorącymi udział w działaniach;

6) niezwłoczne informowanie dowódcy operacji (akcji) o wszelkich potencjalnych zagrożeniach mogących mieć wpływ na jakość realizacji celu podoperacji (zadań na odcinku);

7) doraźne i okresowe składanie meldunków dowódcy operacji o stanie realizacji podoperacji;

8) przygotowanie, planowanie i dowodzenie siłami Policji w ramach prowadzonej podoperacji (odcinka) w sytuacji zbiorowego naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego;

9) dokumentowanie przebiegu działań policyjnych w sytuacji zbiorowego naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego w tym opracowanie szczegółowej dokumentacji z przebiegu prowadzonych działań;

10) opracowanie raportu końcowego zawierającego szczegółową analizę przygotowania i realizacji podoperacji (zadań na odcinku).

UWAGA: W przypadku podziału operacji (akcji) na podoperacje (odcinki) w planie działania dowódcy operacji (akcji) określa się siły i środki odrębnie do dyspozycji dowódcy każdej podoperacji (każdego odcinka) oraz zadania do realizacji w podoperacji (na odcinku). Szczegółowe zadania dowódcy podoperacji (odcinka) umieszcza się w planie działania dowódcy podoperacji (odcinka).

VI. 

PRZEWIDYWANE WARIANTY DZIAŁAŃ

Wariant działania to ogólny zarys planu jednego z możliwych sposobów wykonania zadania. Opracowuje się równolegle kilka przyszłych wariantów na bazie wniosków z analizy zadania i oceny czynników wpływających na wykonanie zadania.

Dowódca na podstawie przesłanek wynikających z analizy i możliwości własnych podejmuje decyzję, co do wyboru najbardziej racjonalnego i realnego wariantu działań. Określenie wariantu działań może zakładać zaangażowanie tylko sił będących w dyspozycji, a także (gdy ich liczebność lub jakość nie zapewnia skuteczności działań) sił i środków dodatkowych.

Przy planowaniu wariantów, należy uwzględnić: wielkość i jakość sił, rodzaj środków będących w dyspozycji operacji (akcji), wielkość i jakość oraz możliwości sił i środków podmiotów współdziałających, właściwe rozpoznanie i trafną ocenę sytuacji operacyjnej, sprawne funkcjonowanie łączności, rodzaj terenu (obiektu), wielkość rejonu działań, charakter zdarzenia, liczbę uczestników, warunki atmosferyczne, zagrożenia terrorystyczne, itp.

Warianty działań mogą być przygotowywane do każdej fazy działań sił policyjnych.

VII. 

TRYB UŻYCIA LUB WYKORZYSTANIA ŚRODKÓW PRZYMUSU BEZPOŚREDNIEGO

Tryb użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego przez pododdział zwarty w ramach prowadzonej akcji lub operacji policyjnej określa art. 42 i 43 ustawy z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej (Dz. U. poz. 628 oraz z 2014 r. poz. 24 i poz. 1199).

VIII. 

ORGANIZACJA ŁĄCZNOŚCI

Odpowiedzialnym za sprawne funkcjonowanie systemu łączności radiowej i telefonicznej jest (stopień, imię i nazwisko, stanowisko) ....., który/a opracuje plan organizacji łączności, stanowiący odrębnie sporządzony dokument (z uwzględnieniem hasła przejścia na kanały rezerwowe oraz hasła sygnału współpracy ze służbami operacyjnymi).

TABELA KRYPTONIMÓW I TELEFONÓW

Lp.Funkcja w operacjiStopień,

imię i nazwisko

KryptonimNumer telefonu
1.Dowódca operacji
2.Zastępca dowódcy operacji
3.Zastępca dowódcy operacji ds. taktyki działań
4.Szef sztabu
5.Zastępca szefa sztabu
6.Dowódca podoperacji
7......................................

W przypadku awarii środków łączności polecenia będą przekazywane za pośrednictwem wyznaczonych łączników.

IX. 

UMUNDUROWANIE I WYPOSAŻENIE

Funkcjonariusze biorący udział w działaniach występują w umundurowaniu ....., wyposażeni w środki jak do służby patrolowej.

Oddziały/pododdziały zwarte Policji występują w umundurowaniu ćwiczebnym z wyposażeniem w środki łączności i ochrony osobistej oraz sprzęt specjalistyczny stosownie do realizowanych zadań.

Służby operacyjne wyposażone w ............

X. 

ORGANIZACJA ZABEZPIECZENIA LOGISTYCZNEGO

Forma tabelaryczno-opisowa.

XI. 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. Odprawę do służby dla dowódców podoperacji, odcinków i pododcinków przeprowadzi w dniu ..... r., o godz. ...... w ..... Dowódca Operacji (Akcji) - (stopień, imię i nazwisko, stanowisko) ..........

2. Odprawy dla podległych sił przeprowadzą dowódcy podoperacji, odcinków i pododcinków.

3. Pełną gotowość do działań wyznacza się na dzień ....... r. o godz. .......

4. Gotowość do działań poszczególnych podoperacji (odcinków) określa każdorazowo dowódca operacji (akcji).

5. Po zakończeniu działań dowódcy podoperacji (odcinków) przeanalizują przebieg zabezpieczenia oraz sporządzą raport końcowy z wyszczególnieniem ilości sił i środków wykorzystanych w zabezpieczeniu, przebiegu wykorzystywanych pojazdów służbowych, opisem zaistniałych zdarzeń, wykazem strat Policji, a także wykazy osób zatrzymanych i doprowadzonych.

6. Do ustalenia powstania ewentualnej szkody w mieniu Policji wyznaczony został (stopień, imię i nazwisko, stanowisko, miejsce pracy, numer telefonu służbowego). Natomiast na przedstawiciela rezerwowego, który zastępuje go w nagłych wypadkach wyznacza się ......... (OPCJONALNIE).

7. Do kontaktów z przedstawicielami środków masowego przekazu wyznaczony zostaje ..............

SZEF SZTABU

DOWÓDCY OPERACJI

.................................

Wyk. 1 egz

.../...

Powielono w ..... egz. i rozesłano wg rozdzielnika

Załączniki:

1) plany działania dowódców podoperacji (odcinków);

2) plany graficzne (warianty);

3) wykaz podstawowych aktów prawnych*.

* Przykładowy wykaz podstawowych aktów prawnych

1. Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687, z późn. zm.).

2. Ustawa z dnia 5 lipca 1990 r. - Prawo o zgromadzeniach (Dz. U. z 2013 r. poz. 397).

3. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.).

4. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.).

5. Ustawa z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2013 r. poz. 395, z późn. zm.).

6. Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2013 r. poz. 482, z późn. zm.).

7. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2012 r. poz. 1356, z późn. zm.).

8. Ustawa o z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej (Dz. U. poz. 628, z późn. zm.).

9. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2014 r. poz. 382).

10. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.).

11. Ustawa z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 611, z późn. zm.).

12. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 sierpnia 2013 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu użycia oddziałów i pododdziałów Policji oraz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w razie zagrożenia bezpieczeństwa publicznego lub zakłócenia porządku publicznego (Dz. U. poz. 1037).

13. Zarządzenie nr 1114 Komendanta Głównego Policji z dnia 19 grudnia 2006 r. w sprawie szyków, ugrupowań oraz przemieszczania oddziałów i pododdziałów Policji (Dz. Urz. KGP z 2007 r. Nr 1, poz. 1).

14. Zarządzenie nr 715 Komendanta Głównego Policji z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad i zakresu działania nieetatowych pododdziałów i oddziałów prewencji Policji (Dz. Urz. KGP Nr 22, poz. 127).

15. Rozkaz nr z-13/95 Komendanta Głównego Policji z dnia 25 sierpnia 1995 r. w sprawie taktyki działania pododdziałów zawartych Policji w sytuacji zagrożenia lub naruszenia porządku publicznego oraz pościgu za niebezpiecznym przestępcą.

16. Decyzja nr ..... Komendanta ...... Policji w ..... z dnia ..... sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania nieetatowych pododdziałów i oddziałów prewencji Policji w ......... .

17. Decyzja nr ..... Komendanta ..... Policji w ..... z dnia ..... w sprawie zarządzenia operacji oraz powołania sztabu dowódcy operacji.

18. Decyzja nr ..... Komendanta ...... Policji w ... z dnia ..... w sprawie koncentracji oddziału prewencji w .........

19. Decyzja nr ..... Komendanta ..... Policji w ..... z dnia ..... w sprawie koncentracji nieetatowego oddziału prewencji w ........... .

Objaśnienie podstawowych pojęć stosowanych przy opracowywaniu planu dowódcy operacji (akcji) i w procesie dowodzenia

A. Dokumenty dowodzenia, do których zalicza się zarządzenia, decyzje, rozkazy, plany działań, mapy robocze, mapy decyzji, szkice i harmonogramy.

Zarządzenie dotyczy zadań zabezpieczających działania. W razie ograniczonego czasu na przygotowanie działań w zarządzeniach mogą być przekazywane również zadania z pominięciem rozkazu. Zasadnicza różnica między zarządzeniem a rozkazem polega na tym, że zarządzenie jest na ogół przeznaczone tylko dla jednego wykonawcy. Treść zarządzenia może dotyczyć zadania cząstkowego lub całości zadania. W zarządzeniu podaje się:

- ocenę sytuacji operacyjnej,

- zadania oddziału (pododdziału), którego zarządzenie dotyczy,

- zadania sił współdziałających,

- czas gotowości do wykonania zadania.

Zarządzenie wstępne powinno zawierać wszystkie dane umożliwiające podwładnym rozpoczęcie przygotowań do działań: do jakich działań należy być gotowym, jakie czynności trzeba wykonać do chwili otrzymania zadania oraz kiedy i gdzie zostaną postawione zadania. W związku z przygotowaniem się do działań i ich zabezpieczeniem mogą być wydane zarządzenia dotyczące przedsięwzięć rozpoznawczo -informacyjnych, organizacji łączności, dowodzenia itp.

Rozkaz do działań jest to ustne lub pisemne określenie zadania oraz sposobu jego wykonania. Rozkaz ujmuje się w punktach, a jego treść zależy od rodzaju działań i decyzji dowódcy. W rozkazie wymienia się tylko te informacje, które są niezbędne wykonawcom. Powiela się go w ściśle określonej liczbie egzemplarzy i rozsyła do podległych dowódców. Rozkaz powinien zawierać:

- krótką charakterystykę sytuacji operacyjnej,

- rozwój sytuacji,

- siły i środki,

- zadania dla podległych pododdziałów,

- skład i zadania odwodu,

- sposób wykonania otrzymanego zadania,

- informację o działaniu innych pododdziałów w danym rejonie lub w sąsiedztwie,

- łączność,

- sygnały i znaki rozpoznawcze,

- miejsce stanowiska dowodzenia,

- sposób składania meldunków i współdziałanie.

Decyzja - akt woli dowódcy, nieodwołalne postanowienie, określające wybrany z wielu jeden wariant sposobu przygotowania i przeprowadzenia działań, wyrażone ustnie lub w formie dokumentu.

Mapy (plany, szkice) robocze sporządzają członkowie sztabu, każdy w zakresie swojego działania. Mogą je przygotowywać także komendanci jednostek Policji, dowódcy operacji i pododdziałów.

Na mapy robocze nanosi się takie dane, jak: położenie uczestników zdarzenia i oczekiwany kierunek ich działań, położenie sił własnych i ich zadania, położenie i zadania sił współdziałających oraz linie ich rozgraniczające, główne przedsięwzięcia dotyczące zabezpieczenia działań, stanowiska dowodzenia itp. Naniesienie tych danych na mapę powinno umożliwiać właściwe zrozumienie zadania, ocenę sytuacji operacyjnej i podjęcie decyzji dotyczącej działań, postawienie zadań podległym pododdziałom i kontrolę ich wykonania, meldowanie przełożonemu oraz informowanie podwładnych, jak też współdziałających o sytuacji i decyzjach dowódcy, dowodzenie podległymi pododdziałami itp.

Mapa decyzji służy do meldowania decyzji przełożonemu oraz do dowodzenia podległymi siłami. Powinna być wykonana do czasu zakończenia podejmowania przez dowódcę operacji decyzji dotyczącej działań.

Na mapę decyzji nanosi się następujące dane wyjaśniające decyzję dowódcy operacji: położenie uczestników zdarzenia i oczekiwany charakter ich działań, zadania sił własnych, dowódcy operacji, zadania sił współdziałających i linie ich rozgraniczające, zasady współdziałania sił, miejsce i czas rozwinięcia stanowisk dowodzenia itp. W legendzie przedstawia się podział sił i środków, sygnały współdziałania i inne dane, których nie można przedstawić graficznie na mapie.

Harmonogram - dokument w formie wykresu obrazujący kolejność i czas trwania poszczególnych czynności w ogólnym planie pracy sztabu.

Szkic - projekt planu, rysunek przedstawiający główne zarysy sytuacji taktycznej lub orientacyjny szkic terenu działań.

B. Dokumenty sprawozdawcze, do których zalicza się dzienniki działań, meldunki, sprawozdania, komunikaty.

Dziennik działań akcji/operacji prowadzi się w celu chronologicznego notowania przebiegu i wyników działań. Zapisuje się w nim: sytuację operacyjną i stan zagrożenia, położenie i stan sił własnych od chwili otrzymania zadania, decyzje dowódcy, przebieg działań ze szczególnym opisem najbardziej istotnych wydarzeń, pracę poszczególnych dowódców, wyniki działań. Do dziennika dołącza się najważniejsze dokumenty, np. rozkazy, zarządzenia, szkice.

Meldunki dzielą się na terminowe lub doraźne. Terminowe składa się w czasie ustalonym przez przełożonego, natomiast doraźne - zależnie od sytuacji lub na żądanie sztabu (dowódcy operacji). W dokumentach tych melduje się o otrzymaniu zadania do wykonania, wykonaniu określonych czynności związanych z przygotowaniem do działań i osiągnięciem gotowości oraz wynikach działań, gwałtownych zmianach sytuacji operacyjnej i podjętych w związku z tym decyzjach.

Raport końcowy - dokument pisemny przedstawiający przebieg działań, sporządzany po zakończeniu działań przez poszczególnych dowódców oraz szczegółową analizę prowadzonych działań.

Komunikat - oficjalna wiadomość, informacja podana do powszechnej wiadomości osobom upoważnionym w formie dokumentu lub drogą radiową.

C. Dokumenty pomocnicze, do których zalicza się notatki, obliczenia, tabele (np. marszu), wykresy, zapotrzebowania.

Notatki - spostrzeżenia zapisane w trakcie realizacji operacji, zwykle w skrócie, bądź sformalizowane służbowe lub urzędowe.

Obliczenia - wyniki liczenia, przewidywania, prognozowania działań.

Tabele - wykazy, zestawienia, rejestry danych zwykle liczbowych, rozmieszczonych na arkuszu w określonym porządku według rubryk.

Wykres - rysunek przedstawiający przebieg działań, zmiany liczbowe, zależności, sporządzany w formie graficznej, kolumnowej, itp.

Zapotrzebowanie - dokument wyrażający decyzję lub prośba dotycząca dostarczenia środków albo przydzielenia sił niezbędnych do realizacji zadania.

D. Inne pojęcia

System dowodzenia w operacji policyjnej - zbiór zespołów ludzkich, zasad, środków materialnych i metod postępowania ujęty w ścisłe ramy organizacyjne, który aby wykonać zadanie w ramach operacji (akcji) policyjnej musi zawierać następujące komponenty: organizację dowodzenia, środki dowodzenia i proces dowodzenia.

Organizacja dowodzenia - ogólne zasady działania i sposób zorganizowania dowództwa, relacje pomiędzy dowództwami, ich uprawnienia i odpowiedzialność oraz podział i strukturę funkcjonalną na stanowiskach dowodzenia.

Środki dowodzenia - zasoby techniczne i materialne przydzielone siłom Policji do prowadzenia działań i wykorzystania w ramach systemu dowodzenia operacji policyjnej, zorganizowane jako stanowiska dowodzenia, sieci telekomunikacyjne, informatyczne, sygnalizacyjne, wspomagania dowodzenia, itp.

Proces dowodzenia - łańcuch informacyjno-decyzyjny realizowany w cyklach decyzyjnych przez dowództwo, rozmieszczone na stanowisku dowodzenia swojego szczebla organizacyjnego, jednakowy na wszystkich szczeblach dowodzenia, polegający na cyklicznym zbieraniu i opracowywaniu informacji, a następnie w ich przetwarzaniu w informacje decyzyjne, które w formie zadania doprowadza się do wykonawców.

Formy dowodzenia:

1. Dowodzenie pełne w operacji (akcji) - władza i odpowiedzialność za wydawanie poleceń i rozkazów wszystkim siłom/podwładnym przydzielonym do realizacji operacji (akcji). Dowodzenie takie obejmuje wszystkie aspekty działań policyjnych i administracyjnych w ramach prowadzonej operacji (akcji), zgodnie z uprawnieniami przekazanymi przez przełożonego zarządzającego operację (akcję). Wydzielając siły do podoperacji (odcinków) dowódca operacji (akcji) zachowuje nad nimi "pełne dowodzenie" lub "dowodzenie taktyczne" może być przekazane wyznaczonym zastępcom operacji (akcji), dowódcom podoperacji (odcinków).

2. Dowodzenie na poziomie operacyjnym - władza i odpowiedzialność przyznana dowódcy podoperacji, do:

- wydawania poleceń i rozkazów wszystkim siłom/podwładnym własnym i przydzielonym do realizacji podoperacji,

- rozwijania przydzielonych sił i środków do działań,

- przydzielania sił i środków dowódcom odcinków i pododcinków oraz do zatrzymania sobie lub przekazania komuś innemu kontroli operacyjnej i/lub taktycznej, jeśli uzna to za niezbędne.

Władza ta obejmuje również odpowiedzialność za administrację i logistykę na poziomie podoperacji.

3. Dowodzenie na poziomie taktycznym - władza przyznana dowódcy do stawiania zadań siłom będącym pod jego dowództwem w celu wykonania zadań postawionych przez wyższe dowództwo.

Fazy procesu dowodzenia:

1. Przygotowanie - przedsięwzięcia planistyczne określające sposób reakcji na zagrożenie oraz działania mające na celu zgromadzenie sił i środków niezbędnych do efektywnego reagowania.

2. Reagowanie - zasadnicze zadania zmierzające do osiągnięcia założonego celu. Do czynności umiejscowionych na tym etapie działania zaliczamy również działania wyprzedzające. Ważnym elementem prawidłowej realizacji działań jest odpowiednio zorganizowany nadzór i kontrola.

3. Odbudowa - działania po zakończeniu operacji lub akcji zmierzające do przywrócenia stanu "normalnego" (pierwotnego).

Zasady dowodzenia - opracowane teoretycznie (ustalone) i zweryfikowane w praktyce ogólne normy racjonalnego postępowania (twierdzenia, prawidłowości i reguły), które określają najrozsądniejsze sposoby działalności dowództw (dowódców, członków sztabu) podczas przygotowania i prowadzenia działań sił policyjnych w ramach operacji (akcji) policyjnych.

Funkcje procesu dowodzenia - celowe działania, składające się z zespołu w różnym stopniu powiązanych ze sobą czynności wykonywanych przez dowódców operacji, członków sztabu, odcinków i pododcinków. Ich stosowanie w praktyce zapewnia sprawność działania zespołowego.

Ocena sytuacji operacyjnej - wszystkie czynniki, procesy i zjawiska obiektywnej rzeczywistości mające istotne znaczenie dla organizacji walki z przestępczością, ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz uwzględniające: organy spraw wewnętrznych i administracji, aktualny stan bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz wpływ otoczenia.

Koncepcja - projekt sposobu przygotowania i realizacji operacji, opracowany przez dowódcę operacji, na podstawie którego można przygotować plan działania dowódcy operacji.

Fazy prowadzenia działań:

- przed imprezą masową (zgromadzeniem publicznym),

- w trakcie imprezy masowej (zgromadzenia publicznego),

- po imprezie masowej (zgromadzeniu publicznym).

1 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 5 z dnia 5 marca 2015 r. (Dz.Urz.KGP.2015.16) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 marca 2015 r.
2 § 2 ust. 1 pkt 7:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 5 z dnia 5 marca 2015 r. (Dz.Urz.KGP.2015.16) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 marca 2015 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 53 z dnia 25 maja 2019 r. (Dz.Urz.KGP.2019.85) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 kwietnia 2019 r.

3 § 2 ust. 1 pkt 15 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 53 z dnia 25 maja 2019 r. (Dz.Urz.KGP.2019.85) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 kwietnia 2019 r.
4 § 3 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 53 z dnia 25 maja 2019 r. (Dz.Urz.KGP.2019.85) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 kwietnia 2019 r.
5 § 3 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 53 z dnia 25 maja 2019 r. (Dz.Urz.KGP.2019.85) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 kwietnia 2019 r.
6 § 6 ust. 4 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 5 z dnia 5 marca 2015 r. (Dz.Urz.KGP.2015.16) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 marca 2015 r.
7 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 53 z dnia 25 maja 2019 r. (Dz.Urz.KGP.2019.85) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 kwietnia 2019 r.
8 § 7 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 53 z dnia 25 maja 2019 r. (Dz.Urz.KGP.2019.85) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 kwietnia 2019 r.
9 § 7 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 53 z dnia 25 maja 2019 r. (Dz.Urz.KGP.2019.85) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 kwietnia 2019 r.
10 § 7 ust. 7 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 5 z dnia 5 marca 2015 r. (Dz.Urz.KGP.2015.16) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 marca 2015 r.
11 § 12 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 5 z dnia 5 marca 2015 r. (Dz.Urz.KGP.2015.16) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 marca 2015 r.
12 § 14 uchylony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 53 z dnia 25 maja 2019 r. (Dz.Urz.KGP.2019.85) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 kwietnia 2019 r.
13 Załącznik nr 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 5 z dnia 5 marca 2015 r. (Dz.Urz.KGP.2015.16) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 marca 2015 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 53 z dnia 25 maja 2019 r. (Dz.Urz.KGP.2019.85) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 kwietnia 2019 r.

14 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 5 z dnia 5 marca 2015 r. (Dz.Urz.KGP.2015.16) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 marca 2015 r.
15 Określić rodzaj imprezy masowej, zgromadzenia, uroczystości, itp.
16 Określić ilość oraz nazwy podoperacji.