Kreowanie rynku usług leśnych przez Lasy Państwowe.
B.I.LP.2004.12.82
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 79/36A
Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych
z dnia 14 grudnia 2004 r.
w sprawie kreowania rynku usług leśnych przez Lasy Państwowe.
Na podstawie art. 33, ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (jednolity tekst w Dz. U. Nr 56 z 2000 r., poz. 679 z póź. zm.) oraz § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do zarządzenia Nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r. w sprawie nadania Statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe, zarządza się, co następuje:
ZAŁĄCZNIK
WYTYCZNE W ZAKRESIE WSPÓŁPRACY I KREOWANIA RYNKU USŁUG LEŚNYCH W LASACH PAŃSTWOWYCH.
WYTYCZNE W ZAKRESIE WSPÓŁPRACY I KREOWANIA RYNKU USŁUG LEŚNYCH W LASACH PAŃSTWOWYCH.
Prywatny sektor usługowy przejął wykonawstwo zadań z zakresu gospodarki leśnej i wkomponował się w rozwiązania systemowe zlecania zadań gospodarczych przez jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.
Kształtowanie się i rozwój firm leśnych, z uwagi na długofalowy interes obu stron wymaga działań inspirujących i aktywnego udziału w tym procesie jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych z zachowaniem litery obowiązującego prawa.
Celem rozwoju rynku usług leśnych jest stworzenie stabilnej podaży usług opartych o silne merytorycznie, organizacyjnie i ekonomicznie podmioty, dysponujące wykwalifikowanym personelem i adekwatnym do potrzeb nowoczesnym wyposażeniem technicznym.
II. Docelowy wizerunek rynku usług leśnych
1. Podstawowym segmentem rynku usług powinny być firmy gwarantujące wysoki profesjonalizm i wzrost poziomu świadczonych usług, wyposażone w technikę i stosujące technologie środowiskowo bezpieczne, zalecane przez Lasy Państwowe.
2. Z punktu widzenia perspektywicznych interesów Lasów Państwowych podmioty te powinny posiadać cechy:
- trwałości,
- profesjonalnego przygotowania, zarówno po stronie kwalifikacji personelu, jak i technicznego uzbrojenia pracy,
- zgodności prowadzenia firmy z obowiązującymi przepisami prawa.
3. Za pożądany uznać należy podział na:
- firmy lokalne - wieloosobowe, świadczące kompleksowe usługi leśne na terenie jednego nadleśnictwa, osiągające wysoką roczną realizację rzeczową oraz finansową,
- firmy ponadlokalne - wieloosobowe lub specjalizujące się w wykonywaniu niektórych usług i pracujące na terenie kilku nadleśnictw,
- firmy specjalistyczne - dysponujące wysokowydajnym, specjalistycznym sprzętem do pracy w lesie oraz realizacji innych zadań gospodarczych LP, świadczące usługi na obszarze co najmniej regionalnej dyrekcji LP.
4. Podstawowym modelem powinna być firma wieloosobowa. Tylko takie firmy mają szansę na rozwój i mogą gwarantować wzrost poziomu świadczonych usług. Firmy te powinny zatrudniać własnych, wykwalifikowanych pracowników nadzoru, co wpływać będzie korzystnie na jakość świadczonych usług oraz bezpieczeństwo pracy.
5. Jedną z ważnych dróg rozwoju firm usługowych i podnoszenia jakości oraz wysokiego poziomu technologicznego świadczonych usług stanowić powinno licencjonowanie firm usługowych, realizowane przez Stowarzyszenie Przedsiębiorców Leśnych w oparciu o "Zasady udzielania licencji firmom świadczącym usługi w podstawowych działach gospodarki leśnej", które zostały uzgodnione z Dyrektorem Generalnym LP.
6. Pożądanym byłoby, aby firmy usługowe zatrudniały również absolwentów średnich szkół leśnych. Zatrudnienie w leśnych firmach usługowych - odbycie stażu według określonego programu - upoważnia absolwenta do zdawania egzaminu, przewidzianego dla pracownika służby leśnej.
III. Rola i udział Lasów Państwowych w rozwoju firm usługowych
1. Za zasadę generalną należy przyjąć tworzenie trwałych form i warunków współpracy z firmami usługowymi.
2. Podstawą stabilizacji działalności firm usługowych muszą być trwałe zasady partnerskiej współpracy z poszanowaniem wzajemnych interesów, ze szczególnym uwzględnieniem ekonomicznych uwarunkowań oraz obowiązujących przepisów prawa.
3. Działania Lasów Państwowych będą skupiały się na:
4. W ramach instrumentów pomocy pozafinansowej kierownicy jednostek organizacyjnych LP powinni:
5. Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych powinny w miarę możliwości, z zachowaniem przepisów prawa, dążyć do zbywania na rzecz współpracujących firm leśnych ruchomości i nieruchomości.
6. Kierowników jednostek organizacyjnych LP zobowiązuje się do tworzenia dobrej atmosfery współpracy i wzajemnego poszanowania opartego na zasadach partnerstwa.
7. Dyrektor Generalny Lasów Państwowych, we współpracy z istniejącymi przedstawicielstwami usługowych firm prywatnych, podejmować będzie działania o charakterze strategicznym dla obu stron.
IV. Formy współpracy pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych a sektorem usług leśnych
1. Stałe komisje, o których mowa w § 4 zarządzenia, należy traktować jako zespoły doradcze w rozumieniu § 20 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.
2. W skład stałych komisji ds. współpracy z firmami usługowymi i ich zinstytucjonalizowanymi przedstawicielstwami powinni wchodzić:
3. Stałe komisje, o których mowa w pkt. 1 i 2 mają funkcjonować z mocy zarządzenia dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, wprowadzającego m.in. regulamin pracy komisji.
4. Do zadań stałych komisji należeć powinno, m.in.:
V. Zasady kontraktowania i kształtowanie cen na usługi
1. Wyboru wykonawców usług dokonuje się zgodnie z Prawem zamówień publicznych (ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r., Prawo zamówień publicznych - Dz. U. Nr 19, poz. 177).
2. Przy opracowywaniu dokumentów związanych z postępowaniem o udzielanie zamówień na usługi w zakresie gospodarki leśnej, w tym specyfikacji istotnych warunków zamówienia - przy formułowaniu przedmiotów zamówień oraz podziału ich na części należy kierować się względami gospodarczymi, organizacyjnymi i ekonomicznymi, gwarantującymi również wykonawstwo usług zgodnie ze sztuką leśną oraz zabezpieczającymi bieżącą realizację planowych zadań gospodarczych, z jednoczesnym zachowaniem warunków dla konkurencyjność firm usługowych i korzystnego, prorozwojowego oddziaływania na rynek usług leśnych.
3. Pomocą w organizowaniu postępowań o udzielanie zamówień publicznych na usługi w zakresie gospodarki leśnej może być "Prawo zamówień publicznych. Przewodnik dla jednostek organizacyjnych LP".
4. Poziom cen na usługi powinien uwzględniać koszty ponoszone przez firmy usługowe, wynikające ze standardów jakościowych pracy, ich stopnia zorganizowania oraz zysku niezbędnego do rozwoju firmy.
VI. Uwagi końcowe
Do niniejszych wytycznych mogą zostać wprowadzone zarządzeniem dyrektora regionalnej dyrekcji LP dodatkowe, uszczegóławiające uregulowania, wynikające z potrzeby dostosowania tych wytycznych do występujących uwarunkowań lokalnego rynku usług leśnych, nie odbiegające jednak w zasadniczy sposób i nie stanowiące uregulowań sprzecznych z niniejszymi wytycznymi.