Kreowanie rynku usług leśnych przez Lasy Państwowe.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2004.12.82

Akt utracił moc
Wersja od: 14 grudnia 2004 r.

ZARZĄDZENIE Nr 79/36A
Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych
z dnia 14 grudnia 2004 r.
w sprawie kreowania rynku usług leśnych przez Lasy Państwowe.

OR-470-37/04

Na podstawie art. 33, ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (jednolity tekst w Dz. U. Nr 56 z 2000 r., poz. 679 z póź. zm.) oraz § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do zarządzenia Nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r. w sprawie nadania Statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe, zarządza się, co następuje:

§  1.
Wprowadzam - do stosowania w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych - wytyczne w sprawie współpracy i kreowania rynku usług leśnych w Lasach Państwowych, stanowiące załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
1.
W ramach działań kreujących rynek usług leśnych, a także przy zamawianiu usług należy kierować się m.in.:
a)
przepisami Prawa zamówień publicznych (Dz. U. z 2004 r., Nr 19, poz. 177 ze zm.), z uwzględnieniem, w ramach tych przepisów, możliwości korzystnego oddziaływania na rozwój rynku usług leśnych,
b)
przepisami o najmie i dzierżawie - jeżeli firmy usługowe korzystają z majątku Lasów Państwowych,
c)
ograniczeniami wynikającymi z umów o zakazie konkurencji, o której mowa w § 9 Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy,
d)
zasadami partnerstwa, poszanowania uczciwej konkurencji, legalizmu (również w odniesieniu do aktów normalizacji wewnątrzbranżowej), a także pisemności i jawności i pozostałych zasad wynikających z Prawa zamówień publicznych.
2.
Umowy z wykonawcami (firmami usługowymi) należy sporządzać z zachowaniem wymogów ustawy Prawo zamówień publicznych i Kodeksu Cywilnego.
§  3.
1.
Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych, w ramach współpracy z firmami usługowymi lub ich przedstawicielstwami, przy zachowaniu przepisów, o których mowa w § 2 - dążyć będą do tworzenia warunków rozwoju firm usługowych, które:
1)
posługują się nowoczesną techniką i technologią, uwzględniającą zasady prowadzenia gospodarki leśnej i przyjazną dla środowiska,
2)
uczestniczą w występujących i organizowanych formach uzupełniania wiedzy leśnej i podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
3)
posiadają niezbędną udokumentowaną wiedzę i doświadczenie oraz potencjał techniczny oraz dysponują osobami lub pracownikami zdolnymi do wykonania usługi, znajdujące potwierdzenie w składanych ofertach w ramach organizowanych przez jednostki organizacyjne LP postępowań o zamówienia.
4)
Za dokumenty potwierdzające posiadanie niezbędnej wiedzy i doświadczenie w realizacji usług z zakresu gospodarki leśnej należy uznawać, m. in., licencje, posiadane przez dane firmy, wydawane przez Stowarzyszenie Przedsiębiorców Leśnych oraz świadectwa ukończenia średnich lub wyższych szkół leśnych, Centrum Kształcenia Przedsiębiorców Leśnych w Leśnym Zakładzie Doświadczalnym w Siemianicach lub inne równoważne oraz listy referencyjne wystawione przez jednostki organizacyjne LP.
§  4.
Na szczeblu regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych mają funkcjonować stałe komisje do spraw współpracy z firmami usługowymi z udziałem ich zinstytucjonalizowanych przedstawicielstw.
§  5.
Lasy Państwowe będą wspierać inicjatywy i działania na rzecz tworzenia i rozwoju stałych form oraz poprawy warunków kształcenia lub podwyższania kwalifikacji zawodowych przez pracowników firm usługowych, świadczących usługi na rzecz Lasów Państwowych.
§  6.
Traci moc zarządzenie Nr 36 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 16 maja 2002 r. w sprawie usługowego wykonawstwa zadań gospodarczych w Lasach Państwowych
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 

WYTYCZNE W ZAKRESIE WSPÓŁPRACY I KREOWANIA RYNKU USŁUG LEŚNYCH W LASACH PAŃSTWOWYCH.

I. Wstęp

Prywatny sektor usługowy przejął wykonawstwo zadań z zakresu gospodarki leśnej i wkomponował się w rozwiązania systemowe zlecania zadań gospodarczych przez jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.

Kształtowanie się i rozwój firm leśnych, z uwagi na długofalowy interes obu stron wymaga działań inspirujących i aktywnego udziału w tym procesie jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych z zachowaniem litery obowiązującego prawa.

Celem rozwoju rynku usług leśnych jest stworzenie stabilnej podaży usług opartych o silne merytorycznie, organizacyjnie i ekonomicznie podmioty, dysponujące wykwalifikowanym personelem i adekwatnym do potrzeb nowoczesnym wyposażeniem technicznym.

II. Docelowy wizerunek rynku usług leśnych

1. Podstawowym segmentem rynku usług powinny być firmy gwarantujące wysoki profesjonalizm i wzrost poziomu świadczonych usług, wyposażone w technikę i stosujące technologie środowiskowo bezpieczne, zalecane przez Lasy Państwowe.

2. Z punktu widzenia perspektywicznych interesów Lasów Państwowych podmioty te powinny posiadać cechy:

- trwałości,

- profesjonalnego przygotowania, zarówno po stronie kwalifikacji personelu, jak i technicznego uzbrojenia pracy,

- zgodności prowadzenia firmy z obowiązującymi przepisami prawa.

3. Za pożądany uznać należy podział na:

- firmy lokalne - wieloosobowe, świadczące kompleksowe usługi leśne na terenie jednego nadleśnictwa, osiągające wysoką roczną realizację rzeczową oraz finansową,

- firmy ponadlokalne - wieloosobowe lub specjalizujące się w wykonywaniu niektórych usług i pracujące na terenie kilku nadleśnictw,

- firmy specjalistyczne - dysponujące wysokowydajnym, specjalistycznym sprzętem do pracy w lesie oraz realizacji innych zadań gospodarczych LP, świadczące usługi na obszarze co najmniej regionalnej dyrekcji LP.

4. Podstawowym modelem powinna być firma wieloosobowa. Tylko takie firmy mają szansę na rozwój i mogą gwarantować wzrost poziomu świadczonych usług. Firmy te powinny zatrudniać własnych, wykwalifikowanych pracowników nadzoru, co wpływać będzie korzystnie na jakość świadczonych usług oraz bezpieczeństwo pracy.

5. Jedną z ważnych dróg rozwoju firm usługowych i podnoszenia jakości oraz wysokiego poziomu technologicznego świadczonych usług stanowić powinno licencjonowanie firm usługowych, realizowane przez Stowarzyszenie Przedsiębiorców Leśnych w oparciu o "Zasady udzielania licencji firmom świadczącym usługi w podstawowych działach gospodarki leśnej", które zostały uzgodnione z Dyrektorem Generalnym LP.

6. Pożądanym byłoby, aby firmy usługowe zatrudniały również absolwentów średnich szkół leśnych. Zatrudnienie w leśnych firmach usługowych - odbycie stażu według określonego programu - upoważnia absolwenta do zdawania egzaminu, przewidzianego dla pracownika służby leśnej.

III. Rola i udział Lasów Państwowych w rozwoju firm usługowych

1. Za zasadę generalną należy przyjąć tworzenie trwałych form i warunków współpracy z firmami usługowymi.

2. Podstawą stabilizacji działalności firm usługowych muszą być trwałe zasady partnerskiej współpracy z poszanowaniem wzajemnych interesów, ze szczególnym uwzględnieniem ekonomicznych uwarunkowań oraz obowiązujących przepisów prawa.

3. Działania Lasów Państwowych będą skupiały się na:

a)
tworzeniu warunków do rozwoju technicznego i technologicznego firm usługowych stale współpracujących z Lasami Państwowymi,
b)
zachowaniu i tworzeniu konkurencyjności na rynku usług leśnych,

4. W ramach instrumentów pomocy pozafinansowej kierownicy jednostek organizacyjnych LP powinni:

a)
wspierać i współuczestniczyć w organizacji różnych form szkoleń, w tym specjalistycznych (np. dla drwali motorniczych, operatorów maszyn wielooperacyjnych) dla firm usługowych oraz umożliwiać ich uczestnictwo w organizowanych przez Lasy Państwowe pokazach nowoczesnych technik i technologii,
b)
umożliwiać dostęp do informacji o nowych technologiach pracy w leśnictwie, o zmianach w zasadach prowadzenia działalności w Lasach Państwowych i pozostających w sferze zainteresowania tych firm wynikach prac naukowo-badawczych oraz o zamierzeniach związanych z różnymi formami podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
c)
udzielać pomocy w staraniach o uzyskanie zewnętrznych pieniężnych środków pomocowych,

5. Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych powinny w miarę możliwości, z zachowaniem przepisów prawa, dążyć do zbywania na rzecz współpracujących firm leśnych ruchomości i nieruchomości.

6. Kierowników jednostek organizacyjnych LP zobowiązuje się do tworzenia dobrej atmosfery współpracy i wzajemnego poszanowania opartego na zasadach partnerstwa.

7. Dyrektor Generalny Lasów Państwowych, we współpracy z istniejącymi przedstawicielstwami usługowych firm prywatnych, podejmować będzie działania o charakterze strategicznym dla obu stron.

IV. Formy współpracy pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych a sektorem usług leśnych

1. Stałe komisje, o których mowa w § 4 zarządzenia, należy traktować jako zespoły doradcze w rozumieniu § 20 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.

2. W skład stałych komisji ds. współpracy z firmami usługowymi i ich zinstytucjonalizowanymi przedstawicielstwami powinni wchodzić:

a)
pracownicy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych z komórek organizacyjnych, których właściwość zadaniowa obejmuje zagadnienia związane ze współpracą z firmami usługowymi,
b)
wskazani przez regionalne struktury przedstawicielskie firm usługowych reprezentanci tych firm,
c)
wytypowana przez dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych reprezentacja nadleśniczych oraz inne wytypowane osoby fizyczne.

3. Stałe komisje, o których mowa w pkt. 1 i 2 mają funkcjonować z mocy zarządzenia dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, wprowadzającego m.in. regulamin pracy komisji.

4. Do zadań stałych komisji należeć powinno, m.in.:

a)
przedstawianie do wykorzystania przez dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych całościowej oceny procesów zachodzących w sektorze usług leśnych,
b)
opiniowanie dokumentów z zakresu proponowanych lokalnych rozwiązań form współpracy, współdziałania lub wspólnych inicjatyw na rzecz rynku usług leśnych,
c)
współpraca z odpowiednimi komórkami organizacyjnych rdLP w przedmiocie zakładania i prowadzenia bazy danych o firmach usługowych, w tym o cenach świadczonych przez nich usług,
d)
wykonywanie innych zadań, wskazanych w regulaminie pracy stałej komisji.

V. Zasady kontraktowania i kształtowanie cen na usługi

1. Wyboru wykonawców usług dokonuje się zgodnie z Prawem zamówień publicznych (ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r., Prawo zamówień publicznych - Dz. U. Nr 19, poz. 177).

2. Przy opracowywaniu dokumentów związanych z postępowaniem o udzielanie zamówień na usługi w zakresie gospodarki leśnej, w tym specyfikacji istotnych warunków zamówienia - przy formułowaniu przedmiotów zamówień oraz podziału ich na części należy kierować się względami gospodarczymi, organizacyjnymi i ekonomicznymi, gwarantującymi również wykonawstwo usług zgodnie ze sztuką leśną oraz zabezpieczającymi bieżącą realizację planowych zadań gospodarczych, z jednoczesnym zachowaniem warunków dla konkurencyjność firm usługowych i korzystnego, prorozwojowego oddziaływania na rynek usług leśnych.

3. Pomocą w organizowaniu postępowań o udzielanie zamówień publicznych na usługi w zakresie gospodarki leśnej może być "Prawo zamówień publicznych. Przewodnik dla jednostek organizacyjnych LP".

4. Poziom cen na usługi powinien uwzględniać koszty ponoszone przez firmy usługowe, wynikające ze standardów jakościowych pracy, ich stopnia zorganizowania oraz zysku niezbędnego do rozwoju firmy.

VI. Uwagi końcowe

Do niniejszych wytycznych mogą zostać wprowadzone zarządzeniem dyrektora regionalnej dyrekcji LP dodatkowe, uszczegóławiające uregulowania, wynikające z potrzeby dostosowania tych wytycznych do występujących uwarunkowań lokalnego rynku usług leśnych, nie odbiegające jednak w zasadniczy sposób i nie stanowiące uregulowań sprzecznych z niniejszymi wytycznymi.