Krajowe Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZ.2010.8.50

Akt utracił moc
Wersja od: 17 czerwca 2010 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 16 czerwca 2010 r.
w sprawie Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia

Na podstawie art. 33j ust. 1 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. Prawo atomowe (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 276, z późn. zm.2)) w związku z art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 124 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146) oraz art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Krajowe Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia, zwane dalej "Centrum", działające na podstawie zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 23 lipca 2008 r. w sprawie Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia (Dz. Urz. Min. Zdrow. Nr 8, poz. 50), z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia działa na jego podstawie.
§  2.
Centrum nadaje się statut, stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  3.
Szczegółowy zakres zadań i tryb pracy Centrum określa regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  4.
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia z dnia 23 lipca 2008 r. w sprawie Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 93, poz. 583 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 168, poz. 1323.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003, Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1277 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 354.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

STATUT KRAJOWEGO CENTRUM OCHRONY RADIOLOGICZNEJ W OCHRONIE ZDROWIA

§  1.
1.
Przedmiotem działalności Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia, zwanego dalej "Centrum", jest działalność określona w art. 33j ust. 3 i 4 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 276, z późn. zm.1)) oraz w § 5-13 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 4 maja 2006 r. w sprawie organizacji, trybu działania i szczegółowych zadań Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia (Dz. U. Nr 85, poz. 592).
2.
Siedzibą Centrum jest Łódź.
3.
Obszarem działania Centrum jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§  2.
1.
Działalność Centrum jest finansowana z budżetu państwa, z części 46 - Zdrowie, działu 851 - Ochrona zdrowia, rozdziału 85195 - Pozostała działalność.
2.
Podstawą gospodarki finansowej Centrum jest plan finansowy zatwierdzany zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
3.
Centrum sporządza przewidziane dla jednostek budżetowych sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania.
§  3.
Zasady wynagradzania pracowników Centrum są regulowane przez rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach sfery budżetowej działających w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 82, poz. 496 oraz z 2009 r. Nr 51, poz. 1411).
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 93, poz. 583 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 227, poz. 1505 i Nr 168, poz. 1323.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

REGULAMIN ORGANIZACYJNY KRAJOWEGO CENTRUM OCHRONY RADIOLOGICZNEJ W OCHRONIE ZDROWIA

§  1.
Krajowe Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia, zwane dalej "Centrum", działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, statutu oraz niniejszego regulaminu organizacyjnego.
§  2.
1.
Dyrektor zapewnia prawidłowe i sprawne funkcjonowanie Centrum poprzez podejmowanie w tym zakresie działań określonych w § 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 4 maja 2006 r. w sprawie organizacji, trybu działania i szczegółowych zadań Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia (Dz. U. Nr 85, poz. 592).
2.
Dyrektor wydaje zarządzenia wewnętrzne dotyczące działalności Centrum.
3.
Dyrektor bezpośrednio nadzoruje pracę podległych mu komórek organizacyjnych:
1)
Sekcji Dozymetrii;
2)
Sekcji Kontroli Jakości Urządzeń Radiologicznych;
3)
Sekcji Organizacji Ochrony Radiologicznej;
4)
Sekcji Skalowania Aparatury.
4.
W razie nieobecności Dyrektora zastępuje go Zastępca Dyrektora wyznaczony przez Dyrektora.
§  3.
1.
Dyrektor kieruje Centrum przy pomocy:
1)
Zastępcy Dyrektora do Spraw Organizacyjnych;
2)
Zastępcy Dyrektora do Spraw Finansowo-Księgowych - Głównego Księgowego.
2.
Do zakresu działania Zastępcy Dyrektora do Spraw Organizacyjnych należy:
1)
bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych mu komórek organizacyjnych:
a)
Sekcji Organizacyjno-Prawnej,
b)
Sekcji Szkolenia i Wydawnictw;
2)
przygotowanie propozycji rocznego planu pracy na podstawie materiałów opracowanych przez podległe mu komórki organizacyjne;
3)
przygotowywanie informacji dotyczących pracy podległych komórek organizacyjnych w zakresie i w terminach określonych przez Dyrektora;
4)
występowanie z propozycjami dotyczącymi nawiązywania i rozwiązywania stosunków pracy, awansowania, przeszeregowania, premiowania, nagradzania, wyróżniania, zmiany warunków pracy, udzielania kar regulaminowych pracownikom podległych mu komórek organizacyjnych;
5)
sprawowanie nadzoru nad dyscypliną pracy i przestrzeganiem przez pracowników podległych mu komórek organizacyjnych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
6)
podpisywanie dokumentów w zakresie udzielonych przez Dyrektora upoważnień;
7)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
3.
Do zakresu działania Zastępcy Dyrektora do Spraw Finansowo-Księgowych - Głównego Księgowego należy:
1)
prowadzenie rachunkowości Centrum;
2)
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
3)
dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
4)
dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
5)
analizowanie pod względem formalno-rachunkowym rozliczeń kosztów związanych z działalnością Centrum;
6)
opracowywanie projektu planu finansowego Centrum;
7)
sporządzanie projektów sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania i projektów sprawozdań finansowych Centrum;
8)
opracowywanie projektu harmonogramu realizacji dochodów i wydatków;
9)
opracowywanie projektów wewnętrznych przepisów z zakresu prowadzenia rachunkowości, w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów finansowo-księgowych, zasad prowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji;
10)
współpraca przy opracowaniu projektów innych zarządzeń wewnętrznych;
11)
prowadzenie rejestru wydawanych zarządzeń wewnętrznych;
12)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  4.
1.
Pracą poszczególnych komórek organizacyjnych kierują kierownicy tych komórek organizacyjnych.
2.
Do podstawowych zadań osób, o których mowa w ust. 1, należy:
1)
kierowanie pracą danej komórki organizacyjnej;
2)
przygotowanie propozycji rocznego planu pracy danej komórki organizacyjnej;
3)
organizowanie pracy i podział zadań pomiędzy poszczególnych pracowników danej komórki organizacyjnej;
4)
sprawowanie nadzoru merytorycznego nad realizacją zadań danej komórki organizacyjnej;
5)
podpisywanie dokumentów w zakresie udzielonych przez Dyrektora upoważnień;
6)
współpraca przy opracowaniu wniosków dotyczących planowanych zamówień publicznych;
7)
przygotowywanie sprawozdań i informacji dotyczących pracy danej komórki organizacyjnej w zakresie i terminach określonych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora;
8)
wykonywanie innych zadań zleconych odpowiednio przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.
§  5.
Do zadań Sekcji Dozymetrii należy:
1)
przeprowadzanie przesiewowych pomiarów powierzchniowej dawki wejściowej dla różnych rodzajów badań rentgenodiagnostycznych;
2)
prowadzenie pomiarów kontrolnych dawek indywidualnych otrzymywanych przez personel oraz opracowywanie na tej podstawie wniosków, prognoz i analiz;
3)
w zakresie przeprowadzania w okresach 5-letnich oceny dawki dla ludności w wynikającej z medycznych zastosowań promieniowania jonizującego:
a)
opracowanie systemu pozyskiwania informacji o częstości zabiegów diagnostycznych i leczniczych z wykorzystaniem promieniowania jonizującego,
b)
wyjaśnienie przyczyn zmian wartości ocenianej dawki,
c)
publikowanie wyników oceny;
4)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum;
5)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  6.
Do zadań Sekcji Skalowania Aparatury należy:
1)
skalowanie aparatury kontrolno-pomiarowej do pomiaru promieniowania jonizującego dla celów ochrony radiologicznej personelu i pacjenta;
2)
organizowanie pomiarów porównawczych dla laboratoriów wykonujących specjalistyczne testy kontroli fizycznych parametrów urządzeń radiologicznych;
3)
przedstawienie propozycji dotyczących kierunków i planów rozwoju bazy materialnej w zakresie stosowania promieniowania jonizującego w celach medycznych;
4)
prowadzenie badań pilotażowych przed wdrożeniem do stosowania nowych metod pomiarowych;
5)
doradztwo w sprawach zakupu aparatury kontrolno-pomiarowej dla oceny parametrów fizycznych urządzeń radiologicznych;
6)
monitorowanie światowego postępu w dziedzinie aparatury pomiarowej i ocen parametrów fizycznych urządzeń radiologicznych;
7)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum;
8)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  7.
Do zadań Sekcji Szkolenia i Wydawnictw należy:
1)
prowadzenie szkoleń z zakresu ochrony radiologicznej oraz opracowywanie, tłumaczenie i publikowanie materiałów szkoleniowych;
2)
współpraca ze środkami masowego przekazu w sprawach informowania społeczeństwa o medycznych zastosowaniach promieniowania jonizującego;
3)
prowadzenie szkoleń doskonalących dla pracowników komórek organizacyjnych higieny radiacyjnej wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych;
4)
współdziałanie z konsultantami krajowymi opracowującymi programy specjalizacji dla lekarzy;
5)
upowszechnianie wymagań Unii Europejskiej w zakresie kształcenia specjalistycznego lekarzy różnych dziedzin;
6)
opracowywanie materiałów dydaktycznych z zakresu ochrony radiologicznej dla potrzeb szkolenia lekarzy w ramach specjalizacji;
7)
opracowywanie materiałów dydaktycznych z zakresu ochrony radiologicznej dla pielęgniarek i położnych;
8)
współpraca z Prezesem Państwowej Agencji Atomistyki, Głównym Inspektorem Sanitarnym, Głównym Inspektorem Sanitarnym Wojska Polskiego oraz Głównym Inspektorem Sanitarnym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w zakresie ustalania wspólnych zasad inicjowania i wdrażania programów prowadzących do rozwoju ochrony radiologicznej oraz sposobu wymiany informacji i organizacji szkoleń;
9)
prowadzenie działalności upowszechniającej nowe metody i procedury pomiarowe i szkolenie w tym zakresie;
10)
opracowywanie, tłumaczenie oraz publikowanie materiałów szkoleniowych z zakresu medycznych zastosowań promieniowania i ochrony radiologicznej pacjentów i personelu;
11)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum;
12)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.
§  8.
Do zadań Sekcji Organizacji Ochrony Radiologicznej należy:
1)
inicjowanie, organizowanie i prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej i wdrożeniowej z zakresu ochrony radiologicznej pacjentów i personelu;
2)
analizowanie informacji uzyskiwanych w wyniku działalności kontrolnej organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
3)
udzielanie konsultacji pracownikom komórek organizacyjnych higieny radiacyjnej wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych w zakresie podejmowania decyzji dotyczących ochrony radiologicznej;
4)
analizowanie i ocenianie działalności podmiotów zaangażowanych w procesy wdrażania wymagań bezpiecznego stosowania promieniowania jonizującego w celach medycznych;
5)
przedstawianie propozycji w zakresie priorytetów wdrożenia systemów ochrony radiologicznej pacjentów i personelu;
6)
współpraca z właściwymi towarzystwami naukowymi w celu wymiany informacji i wzajemnej konsultacji projektów rozwoju medycznych zastosowań promieniowania jonizującego;
7)
współpraca z Prezesem Państwowej Agencji Atomistyki, Głównym Inspektorem Sanitarnym, Głównym Inspektorem Sanitarnym Wojska Polskiego oraz Głównym Inspektorem Sanitarnym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w związku z realizacją zadań Centrum, mających związek z medycznymi zastosowaniami promieniowania jonizującego;
8)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum;
9)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  9.
Do zadań Sekcji Kontroli Jakości Urządzeń Radiologicznych należy:
1)
certyfikowanie laboratoriów prowadzących dla celów ochrony radiologicznej pacjentów ocenę parametrów technicznych aparatury rentgenodiagnostycznej;
2)
wspomaganie i konsultowanie zakładów opieki zdrowotnej w zakresie tworzenia systemów zarządzania jakością związanych z wykorzystaniem promieniowania jonizującego;
3)
wspomaganie merytoryczne działalności prowadzącej do akredytacji komórek organizacyjnych higieny radiacyjnej wojewódzkich stacji sanitarnoepidemiologicznych;
4)
wspomaganie procesu akredytacji laboratoriów prowadzących ocenę parametrów technicznych urządzeń radiologicznych;
5)
analizowanie sprawozdań komisji do spraw procedur i audytów klinicznych zewnętrznych i opracowywanie wniosków w tych sprawach;
6)
wspomaganie merytoryczne działalności konsultantów krajowych biorących udział w wyjaśnianiu przyczyn wypadków;
7)
uczestniczenie w powypadkowych audytach klinicznych;
8)
analizowanie przyczyn i okoliczności błędów dozymetrycznych oraz wypadków wynikających z awarii urządzeń radiologicznych;
9)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum;
10)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  10.
Do zadań Sekcji Organizacyjno-Prawnej należy:
1)
organizowanie i prowadzenie systemu informacji naukowej, technicznej i prawnej z zakresu ochrony radiologicznej pacjentów i personelu;
2)
inicjowanie działań prowadzących do pozyskiwania środków pomocowych Unii Europejskiej w celu organizacyjnego i technicznego rozwoju systemu nadzoru Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakresie ochrony radiologicznej;
3)
monitorowanie działalności Komisji Europejskiej w zakresie proponowanych i wprowadzanych zmian prawnych, zaleceń i innych dokumentów mogących wpływać na przepisy polskiego prawa w zakresie ochrony radiologicznej w medycynie i jakości świadczonych usług;
4)
występowanie do ministra właściwego do spraw zdrowia w celu podjęcia inicjatywy prawodawczej;
5)
udział w grupach i zespołach roboczych ministra właściwego do spraw zdrowia przygotowujących lub opiniujących projekty przepisów prawnych dotyczących ochrony radiologicznej w medycznych zastosowaniach promieniowania jonizującego;
6)
współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zdrowia w zakresie opiniowania projektów przepisów w dziedzinie ochrony radiologicznej pacjenta;
7)
prowadzenie kompletnej dokumentacji kadrowej wynikającej z kodeksu pracy na rzecz Centrum;
8)
opiniowanie lub udział w opracowywaniu projektów umów i porozumień, a także uzgadnianie lub udział w uzgadnianiu tych projektów;
9)
dokonywanie wykładni przepisów prawa w zakresie stosowania określonych norm prawnych związanych z bieżącą działalnością Centrum;
10)
informowanie Dyrektora o uchybieniach w funkcjonowaniu Centrum w zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień;
11)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum;
12)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.
§  11.
Obieg dokumentów, w tym dokumentów finansowo-księgowych, w Centrum regulują odrębne przepisy.