Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZ.2006.9.38

Akt utracił moc
Wersja od: 13 sierpnia 2008 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 28 czerwca 2006 r.
w sprawie Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319) oraz art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Krajowemu Biuru do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, zwanemu dalej "Biurem", nadaje się statut stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  2.
Szczegółowy zakres zadań i tryb pracy Biura określa regulamin organizacyjny stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  3.
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 listopada 2000 r. w sprawie Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii oraz zarządzenie Ministra Zdrowia z dnia 5 stycznia 2006 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii (Dz. Urz. Min. Zdrow. Nr 1, poz. 1).
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 220, poz. 1901).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

STATUT KRAJOWEGO BIURA DO SPRAW PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII

§  1.
Przedmiotem działalności Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, zwanego dalej "Biurem", jest działalność w zakresie przeciwdziałania narkomanii określona w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179, poz. 1485 oraz z 2006 r. Nr 66, poz. 469).
§  2.
1.
Siedzibą Biura jest Warszawa.
2.
Obszarem działania Biura jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§  3.
1.
Działalnością Biura kieruje Dyrektor, który reprezentuje Biuro na zewnątrz.
2.
Dyrektora powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia.
3.
Dyrektor kieruje Biurem przy pomocy Zastępcy Dyrektora oraz Głównego Księgowego.
§  4.
W skład Biura wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy:
1)
Centrum Informacji o Narkotykach i Narkomanii;
2)
Dział Finansowo-Księgowy;
3)
Dział do Spraw Administracyjnych;
4)
Dział do Spraw Edukacji Publicznej;
5)
Dział do Spraw Szkoleń Certyfikowanych;
6)
Dział Nadzoru nad Realizacją Zadań Zleconych;
7)
Dział Realizacji Zadań Profilaktyczno-Rehabilitacyjnych;
8)
Samodzielne Stanowisko Pracy Administratora Systemu i Sieci Teleinformatycznej;
9)
Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Obsługi Rady do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii;
10)
Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Systemu Wczesnego Ostrzegania o Narkotykach;
11)
Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Zamówień Publicznych;
12)
Samodzielne Stanowisko Pracy Radcy Prawnego.
§  5.
1.
Działalność Biura finansowana jest z budżetu państwa, z części 46 - Zdrowie, dział 851 - Ochrona zdrowia, rozdział 85153 - Zwalczanie narkomanii.
2.
Podstawą gospodarki finansowej Biura jest plan finansowy zatwierdzany zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
3.
Biuro sporządza przewidzianą dla jednostek budżetowych sprawozdawczość budżetową.
§  6.
1.
Do osób zatrudnionych w Biurze stosuje się zasady określone dla pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.
2. 1
Zasady wynagradzania pracowników Biura regulowane są przez rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach sfery budżetowej działających w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 82, poz. 496).

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

REGULAMIN ORGANIZACYJNY KRAJOWEGO BIURA DO SPRAW PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII

§  1.
1.
Zadania Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, zwanego dalej "Biurem", określa art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179, poz. 1485 oraz z 2006 r. Nr 66, poz. 469).
2.
Biuro wykonuje również inne zadania, które mogą mu zostać zlecone przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
§  2.
1.
Dyrektor zapewnia prawidłowe i sprawne funkcjonowanie Biura, w szczególności odpowiedzialny jest za:
1)
realizację zadań Biura;
2)
zarządzanie Biurem;
3)
ustalenie i nadzorowanie przestrzegania regulaminu pracy;
4)
ustalenie regulaminu wynagrodzeń;
5)
sporządzanie rocznych planów finansowych i sprawozdań budżetowych;
6)
zapewnienie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową i dyscypliną pracy w Biurze;
7)
ustalanie procedur kontrolnych;
8)
podpisywanie pism kierowanych na zewnątrz Biura.
2.
Dyrektor jest przełożonym pracowników Biura oraz wykonuje w stosunku do nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
3.
Dyrektor wydaje zarządzenia wewnętrzne dotyczące działalności Biura.
4.
Dyrektor może powoływać zespoły jako organy pomocnicze lub doradczo-opiniodawcze, niezbędne dla realizacji zadań Biura, określając cel ich powołania, nazwę, zakres zadań, tryb działania oraz skład osobowy.
5.
Dyrektorowi bezpośrednio podlegają:
1)
Zastępca Dyrektora;
2)
Główny Księgowy;
3)
Dział do Spraw Administracyjnych;
4)
Samodzielne Stanowisko Pracy Administratora Systemu i Sieci Teleinformatycznej;
5)
Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Obsługi Rady do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii;
6)
Samodzielne Stanowisko Pracy Radcy Prawnego.
6.
W razie nieobecności Dyrektora zastępuje go Zastępca Dyrektora, a w razie jego nieobecności, pracownik wyznaczony przez Dyrektora.
§  3.
1.
Do zakresu działania Zastępcy Dyrektora należy:
1)
bezpośrednie nadzorowanie pracy komórek organizacyjnych i samodzielnego stanowiska pracy:
a)
Centrum Informacji o Narkotykach i Narkomanii,
b)
Działu do Spraw Edukacji Publicznej,
c)
Działu do Spraw Szkoleń Certyfikowanych,
d)
Działu Realizacji Zadań Profilaktyczno-Rehabilitacyjnych,
e)
Samodzielnego Stanowiska Pracy do Spraw Systemu Wczesnego Ostrzegania o Narkotykach;
2)
planowanie i organizowanie realizacji zadań nadzorowanych komórek organizacyjnych i samodzielnego stanowiska pracy, w tym rozstrzyganie o sposobie załatwiania spraw;
3)
przygotowywanie wyczerpujących danych w sprawach kierowanych do decyzji Dyrektora oraz przedstawianie informacji o sposobie i stanie załatwionych spraw, a także o potrzebach i problemach w wykonywaniu zadań nadzorowanych komórek organizacyjnych i samodzielnego stanowiska pracy;
4)
zapewnienie pracownikom nadzorowanych komórek organizacyjnych i samodzielnego stanowiska pracy właściwych warunków pracy;
5)
ostateczne przygotowywanie projektów pism, zarządzeń wewnętrznych i decyzji do podpisu Dyrektora, w części dotyczącej zakresu działalności nadzorowanych komórek organizacyjnych i samodzielnego stanowiska pracy;
6)
występowanie z wnioskami w sprawach dotyczących stosunków pracy kierowników nadzorowanych komórek organizacyjnych i pracownika zatrudnionego na samodzielnym stanowisku pracy oraz opiniowanie wniosków kierowanych w tych sprawach do Dyrektora w odniesieniu do pracowników nadzorowanych komórek organizacyjnych i pracownika zatrudnionego na samodzielnym stanowisku pracy;
7)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami pracy;
8)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
2.
Zastępca Dyrektora podejmuje decyzje w zakresie powierzonych mu spraw niezastrzeżonych do kompetencji Dyrektora.
§  4.
Do zakresu działania Głównego Księgowego należy:
1)
bezpośrednie nadzorowanie pracy komórek organizacyjnych i samodzielnego stanowiska pracy:
a)
Działu Finansowo-Księgowego,
b)
Działu Nadzoru nad Realizacją Zadań Zleconych,
c)
Samodzielnego Stanowiska Pracy do Spraw Zamówień Publicznych;
2)
prowadzenie rachunkowości Biura;
3)
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
4)
dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
5)
dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
6)
opracowywanie projektów sprawozdań finansowych z wykonania planu finansowego i ich analiza;
7)
analiza zasadności, celowości i poziomu wykorzystania środków budżetowych;
8)
opracowywanie projektów wewnętrznych przepisów z zakresu prowadzenia rachunkowości, w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów, zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji;
9)
opracowywanie i koordynowanie przygotowywania projektów przepisów wewnętrznych dotyczących spraw pracowniczych i organizacyjnych;
10)
prowadzenie rejestru wydawanych zarządzeń wewnętrznych;
11)
występowanie z wnioskami do Dyrektora w sprawach dotyczących stosunków pracy kierowników nadzorowanych komórek organizacyjnych i pracownika zatrudnionego na samodzielnym stanowisku pracy oraz opiniowanie wniosków kierowanych w tych sprawach do Dyrektora w odniesieniu do pracowników nadzorowanych komórek organizacyjnych i pracownika zatrudnionego na samodzielnym stanowisku pracy;
12)
opiniowanie wniosków urlopowych pracowników nadzorowanych komórek organizacyjnych i pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy;
13)
opracowywanie projektów zakresów czynności dla kierowników nadzorowanych komórek organizacyjnych i pracownika zatrudnionego na samodzielnym stanowisku pracy;
14)
prowadzenie ewidencji pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Dyrektora;
15)
prowadzenie akt osobowych i dokumentacji związanej ze stosunkami pracy oraz prowadzenie spraw socjalnych;
16)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami pracy;
17)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  5.
1.
Pracą komórek organizacyjnych Biura kierują kierownicy.
2.
Do podstawowych zadań osób, o których mowa w ust. 1, należy:
1)
planowanie oraz bieżące kierowanie pracami komórki organizacyjnej;
2)
organizowanie pracy i podział zadań pomiędzy poszczególnych pracowników komórki organizacyjnej;
3)
podpisywanie dokumentów w zakresie udzielonych przez Dyrektora upoważnień;
4)
parafowanie pism przygotowanych w komórce organizacyjnej;
5)
wykonywanie innych zadań zleconych odpowiednio przez Dyrektora, Zastępcę Dyrektora lub Głównego Księgowego.
§  6.
1.
Do zadań Centrum Informacji o Narkotykach i Narkomanii należy prowadzenie krajowego systemu informacji o narkotykach oraz monitorowanie działań podejmowanych na rzecz przeciwdziałania narkomanii na poziomie krajowym i międzynarodowym poprzez:
1)
zbieranie, gromadzenie, wymianę informacji i dokumentacji w zakresie przeciwdziałania narkomanii objętych badaniami statystycznymi statystyki publicznej oraz opracowywanie i przetwarzanie zebranych danych;
2)
koordynowanie działań ekspertów wojewódzkich;
3)
gromadzenie, przechowywanie i udostępnianie danych na temat narkotyków i narkomanii;
4)
prowadzenie i inicjowanie badań dotyczących problemów narkotyków i narkomanii oraz opracowywanie i udostępnianie ich wyników, a także inicjowanie kierunków działania w tym zakresie;
5)
gromadzenie i udostępnianie publikacji na temat narkotyków i narkomanii;
6)
utrzymywanie i udostępnianie baz danych dotyczących narkomanii;
7)
formułowanie wniosków i rekomendowanie działań sprzyjających kształtowaniu strategii reagowania na problem narkomanii;
8)
pełnienie roli punktu obserwacyjnego (Focal Point) Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (European Monitoring Center for Drug and Drug Addiction, zwanego dalej "EMCDDA");
9)
udział w pracach sprawozdawczych na rzecz organizacji międzynarodowych;
10)
współpraca z EMCDDA oraz Europejską Siecią o Narkotykach i Narkomanii (Reitox);
11)
opracowywanie i publikowanie corocznego raportu o stanie realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii;
12)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami pracy;
13)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.
2.
Centrum Informacji o Narkotykach i Narkomanii przygotowuje coroczne plany pracy zatwierdzane przez Dyrektora.
3.
Podstawą formułowania planów pracy są zadania określone w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii dotyczącym badań i monitorowania problemu narkotyków i narkomanii.
4.
W planie wydatków przeznaczonych na podstawie ustawy budżetowej na dany rok, w części 46 - zdrowie, dział 851 - Ochrona zdrowia, rozdział 85153 - Zwalczanie narkomanii, Dyrektor określa wielkość środków finansowych na realizację zadań wykonywanych przez Centrum Informacji o Narkotykach i Narkomanii.
5.
Zadania realizowane przez Centrum Informacji o Narkotykach i Narkomanii mogą być dofinansowywane z bezzwrotnych środków zagranicznych przy zachowaniu przepisów dotyczących finansów publicznych.
§  7.
Do zadań Działu Finansowo-Księgowego należy:
1)
zarządzanie środkami finansowymi Biura oraz prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych;
2)
kontrola formalna i rachunkowa dokumentów źródłowych oraz przygotowywanie i przekazywanie ich do akceptacji przez osoby upoważnione;
3)
rejestracja należności i zobowiązań wynikających z akceptowanych dokumentów źródłowych;
4)
prowadzenie likwidatury w zakresie działalności Biura, a w szczególności rozliczanie rachunków, kosztów podróży służbowych i zaliczek;
5)
zakładanie rachunków bankowych i bieżąca kontrola sald;
6)
prowadzenie ewidencji, wystawianie i realizacja czeków gotówkowych i rozrachunkowych oraz innych dokumentów finansowych oraz przyjmowanie gotówki do kasy;
7)
prowadzenie kasy oraz dokonywanie, na podstawie zatwierdzonych dokumentów źródłowych, wypłat gotówkowych i sporządzanie raportów kasowych;
8)
bieżące kontrolowanie i dekretowanie oraz księgowanie dokumentów źródłowych;
9)
sporządzanie zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej;
10)
analizowanie i uzgadnianie miesięcznych i rocznych obrotów i sald na kontach rozrachunkowych z bankami, kontrahentami i innymi jednostkami współdziałającymi z Biurem;
11)
opracowanie i aktualizacja projektów zarządzeń wewnętrznych wprowadzających instrukcję obiegu dokumentów finansowo-księgowych, instrukcję inwentaryzacyjną, zakładowy plan kont;
12)
sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych oraz bilansu jednostki budżetowej według stanu na 31 grudnia;
13)
prowadzenie ewidencji majątku trwałego i wyposażenia;
14)
sporządzanie rozliczeń inwentaryzacji składników majątkowych Biura;
15)
naliczanie i odprowadzanie składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy oraz prowadzenie dokumentacji z tym związanej;
16)
naliczanie i odprowadzanie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie;
17)
naliczanie i wypłata należności z tytułu stosunku pracy oraz z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych;
18)
sporządzanie okresowych sprawozdań do urzędów statystycznych;
19)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami pracy;
20)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Głównego Księgowego.
§  8.
Do zadań Działu do Spraw Administracyjnych należy:
1)
administrowanie majątkiem Biura;
2)
opracowanie planów potrzeb rzeczowych Biura w zakresie środków trwałych, wyposażenia, materiałów biurowych i środków czystości;
3)
dokumentowanie zakupów środków trwałych i wyposażenia, materiałów biurowych, środków czystości i prasy oraz ich wydawanie pracownikom w poszczególnych komórkach organizacyjnych do użytkowania;
4)
prowadzenie sekretariatu Biura;
5)
zapewnienie obsługi kancelaryjnej dla poszczególnych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy;
6)
kompletowanie i przechowywanie aktów prawnych i innych dokumentów dotyczących funkcjonowania Biura;
7)
prowadzenie archiwum Biura;
8)
nadzór, koordynacja i organizacja pracy pracowników ochrony Biura, kierowcy samochodu służbowego oraz pracownika archiwum;
9)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami pracy;
10)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  9.
Do zadań Działu do Spraw Edukacji Publicznej należy:
1)
planowanie i koordynacja działań z zakresu edukacji publicznej, w tym wydawniczych, obejmujących problematykę określoną w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii;
2)
przygotowanie, nadzór oraz koordynacja całości działań związanych z ogólnopolskimi kampaniami edukacyjnymi;
3)
zorganizowanie stałego systemu wymiany informacji pomiędzy mediami a Biurem;
4)
prowadzenie i aktualizacja rozdzielnika wydawnictw publikowanych przez Biuro, obejmującego w szczególności biblioteki pedagogiczne i uniwersyteckie, kuratorów wojewódzkich, urzędy administracji publicznej, stacje sanitarno-epidemiologiczne i organizacje pozarządowe;
5)
prowadzenie rejestru wydawanych materiałów informacyjno-edukacyjnych obejmującego:
a)
wpisywanie przychodów i rozchodów magazynu,
b)
drukowanie potwierdzeń odbioru,
c)
okresową inwentaryzację materiałów edukacyjno-informacyjnych;
6)
koordynacja dystrybucji materiałów wydawniczych, w szczególności przygotowywanie rozdzielnika i transport do urzędu pocztowego;
7)
współudział w pracach graficznych na potrzeby konferencji organizowanych przez Biuro i potrzeby wydawnicze Biura;
8)
dokonywanie aktualizacji strony internetowej Biura oraz wprowadzanie nowych informacji we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami pracy;
9)
przygotowywanie sprawozdań merytorycznych z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, a także przygotowywanie innych sprawozdań, w tym rocznych i kwartalnych, w częściach dotyczących edukacji publicznej;
10)
reprezentowanie Biura na konferencjach i seminariach dotyczących przeciwdziałania narkomanii;
11)
przygotowywanie projektów umów dotyczących zadań zlecanych do realizacji w zakresie edukacji publicznej;
12)
sprawowanie nadzoru merytorycznego i finansowego nad działaniami zleconymi do realizacji przez Biuro w zakresie edukacji publicznej;
13)
sporządzanie analiz i sprawozdań finansowych z dokonanych wydatków na zadania zlecone z zakresu edukacji publicznej;
14)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami pracy;
15)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.
§  10.
Do zadań Działu do Spraw Szkoleń Certyfikowanych należy:
1)
koordynacja prac nad wdrożeniem systemu szkoleń w dziedzinie terapii i rehabilitacji uzależnienia od narkotyków;
2)
bieżąca wymiana korespondencji z osobami i instytucjami zainteresowanymi systemem szkoleń i certyfikacji w dziedzinie rehabilitacji;
3)
przygotowywanie materiałów edukacyjnych i pomocniczych na potrzeby szkoleń;
4)
bieżąca aktualizacja wykazów certyfikowanych specjalistów oraz instruktorów terapii uzależnienia od narkotyków;
5)
przygotowywanie materiałów informacyjnych na temat systemu szkoleń i ich upowszechnianie;
6)
przygotowywanie sprawozdań merytorycznych z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, a także przygotowywanie innych sprawozdań, w tym rocznych i kwartalnych, w częściach dotyczących systemu szkoleń;
7)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami pracy;
8)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.
§  11.
Do zadań Działu Nadzoru nad Realizacją Zadań Zleconych należy:
1)
sporządzanie projektów umów na realizację zadań zleconych;
2)
prowadzenie bieżącego nadzoru nad prawidłową realizacją zadań pod kątem merytorycznym i finansowym;
3)
nadzór nad stroną formalno-prawną zawieranych umów, a w szczególności dokonywanie czynności:
a)
wstępnej analizy sprawozdań merytorycznych w zakresie terminowości, kompletności oraz zgodności z warunkami umów, o których mowa w pkt 1,
b)
szczegółowej analizy sprawozdań finansowych w zakresie terminowości, kompletności oraz analizy pod względem rachunkowym, zgodności z planem wydatków określonym w umowie, sposobu gospodarowania środkami publicznymi i racjonalności ich wykorzystania,
c)
prowadzenie bieżącego nadzoru finansowego nad wykonaniem zadań zleconych,
d)
prowadzenie kompleksowych kontroli realizacji zadań zleconych w miejscu ich realizacji, według harmonogramu określanego przez Głównego Księgowego na każdy rok odrębnie do dnia 25 stycznia kolejnego roku budżetowego oraz doraźnie, w przypadkach tego wymagających;
4)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami pracy;
5)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Głównego Księgowego.
§  12.
Do zadań Działu Realizacji Zadań Profilaktyczno-Rehabilitacyjnych należy:
1)
udział w opracowywaniu projektu Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii oraz przygotowaniu sprawozdania z jego realizacji, a także nadzór nad innymi sprawozdaniami w częściach dotyczących profilaktyki narkomanii;
2)
współpraca z Działem do Spraw Edukacji Publicznej w zakresie planowania i opiniowania materiałów edukacyjnych o charakterze profilaktycznym;
3)
prowadzenie negocjacji ze zleceniobiorcami w celu określenia warunków merytorycznych i finansowych zlecanych zadań;
4)
sprawowanie nadzoru merytorycznego nad wykonywaniem zadań zleconych do realizacji przez Biuro w zakresie profilaktyki narkomanii, rehabilitacji i reintegracji osób uzależnionych od narkotyków, w tym sporządzanie kwartalnych i rocznych sprawozdań merytorycznych oraz prowadzenie kontroli merytorycznych z realizacji zadań zleconych w miejscu ich realizacji;
5)
reprezentowanie Biura na konferencjach i seminariach poświęconych przeciwdziałaniu narkomanii;
6)
sprawowanie nadzoru nad szkoleniami organizowanymi przez Biuro dotyczącymi profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, w szczególności adresowanymi do animatorów działań profilaktycznych;
7)
koordynacja realizacji projektów badawczych dotyczących psychospołecznych uwarunkowań narkomanii oraz skutecznych strategii profilaktycznych;
8)
inicjowanie i koordynowanie działań w zakresie opracowania oraz upowszechnienia standardów programów profilaktycznych, rehabilitacyjnych i reintegracyjnych;
9)
inicjowanie działań ukierunkowanych na podnoszenie jakości działań profilaktycznych, rehabilitacyjnych i reintegracyjnych, w tym w szczególności dotyczących upowszechnienia wiedzy na temat metod ewaluacji programów profilaktycznych, rehabilitacyjnych i reintegracyjnych oraz oceny jakości wybranych programów;
10)
koordynowanie programów badawczych dotyczących metodologicznych aspektów diagnozowania wybranych grup odbiorców w zakresie profilaktyki narkomanii oraz podejmowania działań na rzecz popularyzacji ich wyników;
11)
opiniowanie oraz opracowywanie projektów aktów prawnych dotyczących przeciwdziałania narkomanii;
12)
współpraca w redagowaniu strony internetowej Biura, w szczególności poprzez dostarczanie informacji o ważnych działaniach profilaktycznych, rehabilitacyjnych i reintegracyjnych;
13)
udzielanie wsparcia podmiotom prowadzącym działalność w zakresie profilaktyki, rehabilitacji i reintegracji osób zagrożonych uzależnieniem lub uzależnionych od narkotyków i prowadzenie konsultacji merytorycznych;
14)
współpraca i wymiana doświadczeń z międzynarodowymi i krajowymi organizacjami zajmującymi się problemem narkomanii;
15)
prowadzenie postępowania wyjaśniającego w sprawach skarg i wniosków dotyczących problematyki przeciwdziałania narkomanii, kierowanych do Biura lub do ministra właściwego do spraw zdrowia;
16)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami pracy;
17)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.
§  13.
1.
Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy Administratora Systemu i Sieci Teleinformatycznej należy:
1)
administrowanie systemem i siecią teleinformatyczną;
2)
przeciwdziałanie dostępowi osób niepowołanych do systemu teleinformatycznego;
3)
przeciwdziałanie nielegalnej modyfikacji i zniszczeniu danych objętych ochroną;
4)
nadzorowanie funkcjonowania mechanizmów uwierzytelniania użytkowników w systemie teleinformatycznym, w których przetwarzane są dane objęte ochroną oraz kontroli dostępu do danych;
5)
nadzór nad fizycznym zabezpieczeniem pomieszczeń, w których przetwarzane są dane objęte ochroną;
6)
podejmowanie odpowiednich działań w przypadku naruszenia zabezpieczeń systemu teleinformatycznego lub bezpieczeństwa danych;
7)
analizowanie sytuacji, okoliczności i przyczyn naruszenia bezpieczeństwa danych;
8)
opracowanie lub opiniowanie projektów instrukcji, regulaminów i zarządzeń dotyczących przetwarzania oraz przechowywania danych;
9)
inicjowanie i współtworzenie koncepcji systemu informatyzacji Biura;
10)
przedkładanie Dyrektorowi wniosków dotyczących aktualizacji koncepcji informatyzacji i narzędzi jej realizacji;
11)
sporządzanie planów i harmonogramów realizacji przyjętych kierunków zastosowań informatyki w działalności Biura;
12)
wnioskowanie w sprawach wyposażania Biura w sprzęt komputerowy, oprogramowanie systemowe, narzędziowe i użytkowe zgodnie z przyjętą koncepcją oraz kierunkami zastosowań informatyki;
13)
opiniowanie i kontrola merytoryczna wszelkich zakupów dla potrzeb informatyzacji Biura;
14)
udzielanie pracownikom Biura instruktażu przy wdrażaniu programów użytkowych oraz systemu informacji;
15)
koordynowanie działań związanych z obsługą struktury internetowej Biura;
16)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami pracy;
17)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.
2.
Zadania określone w ust. 1 mogą być powierzone do wykonywania osobie fizycznej w ramach stosunku pracy lub w ramach stosunku cywilnoprawnego z zachowaniem przepisów o zamówieniach publicznych.
§  14.
Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Obsługi Rady do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, zwanej dalej "Radą", należy:
1)
organizowanie posiedzeń Rady;
2)
przygotowywanie materiałów na posiedzenia Rady;
3)
protokołowanie posiedzeń Rady;
4)
prowadzenie bieżącej korespondencji Rady;
5)
archiwizacja dokumentacji Rady;
6)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami pracy;
7)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.
§  15.
1.
Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy do Spraw Systemu Wczesnego Ostrzegania o Narkotykach należy:
1)
uaktualnianie we współpracy z innymi odpowiedzialnymi instytucjami koncepcji Systemu Wczesnego Ostrzegania o nowych narkotykach oraz nadzór nad jego wdrażaniem;
2)
reprezentowanie Biura na konferencjach i seminariach dotyczących przeciwdziałania narkomanii;
3)
nadzór nad wdrażaniem Systemu Wczesnego Ostrzegania o Nowych Narkotykach;
4)
przygotowywanie sprawozdań merytorycznych z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, a także przygotowywanie innych sprawozdań, w tym rocznych i kwartalnych, w częściach dotyczących Systemu Wczesnego Ostrzegania o Nowych Narkotykach;
5)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami pracy;
6)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.
2.
Zadania określone w ust. 1 mogą być powierzone do wykonywania osobie fizycznej, spełniającej wymagania kwalifikacyjne, w ramach stosunku pracy lub w ramach stosunku cywilnoprawnego z zachowaniem przepisów o zamówieniach publicznych.
§  16.
Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Zamówień Publicznych należy:
1)
przyjmowanie wniosków dotyczących przewidywanych do realizacji w roku następnym zamówień publicznych, szacunkowe określanie ich wartości finansowej oraz opracowywanie projektu planu zamówień publicznych na następny rok kalendarzowy;
2)
przyjmowanie i rejestracja wniosków o wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;
3)
przekazywanie Dyrektorowi zaopiniowanych wniosków o wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;
4)
sporządzanie protokołów z postępowań o udzielenie zamówień publicznych;
5)
sporządzanie rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach publicznych;
6)
sprawowanie nadzoru nad prowadzeniem i przechowywaniem w Biurze dokumentacji przetargowej;
7)
prowadzenie odpowiedniej ewidencji udzielanych w ciągu kolejnych 12 miesięcy zamówień publicznych;
8)
zgłaszanie do publikacji ogłoszeń i informacji o zamówieniach publicznych z zachowaniem zasad i trybu określonych w przepisach o zamówieniach publicznych;
9)
sporządzanie odpowiedniej do opisu przedmiotu zamówienia i jego wymagań technicznych bądź użytkowych specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz związanej z tymi warunkami odpowiedniej dokumentacji całego postępowania;
10)
zapewnienie obsługi administracyjno-prawnej prowadzonych postępowań o udzielenie zamówień publicznych;
11)
wykonywanie czynności związanych ze skorzystaniem przez wykonawców ze środków ochrony prawnej przysługujących im w razie naruszenia przez Biuro w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przepisów o zamówieniach publicznych;
12)
sprawowanie merytorycznego nadzoru nad realizacją umów zawartych w wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;
13)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami pracy;
14)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Głównego Księgowego.
§  17.
1.
Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy Radcy Prawnego należy:
1)
opiniowanie, udział w opracowywaniu projektów umów i porozumień, a także uzgadnianie lub udział w uzgadnianiu tych projektów;
2)
opiniowanie przedkładanych mu projektów umów zawieranych przez Biuro;
3)
sporządzanie opinii prawnych;
4)
udzielanie porad prawnych i dokonywanie wykładni przepisów prawa w zakresie stosowania określonych norm prawnych w działalności Biura;
5)
udzielanie informacji w zakresie obowiązywania aktów prawnych oraz porad prawnych i wyjaśnień odnośnie stosowania prawa;
6)
informowanie Dyrektora o zauważonych uchybieniach w funkcjonowaniu Biura w zakresie przestrzegania prawa i ewentualnych skutkach tych uchybień;
7)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami pracy;
8)
wykonywanie innych zadań w zakresie obsługi prawnej wynikających z odrębnych przepisów.
2.
Zadania określone w ust. 1 mogą być powierzone do wykonywania osobie fizycznej spełniającej wymagania kwalifikacyjne określone w przepisach o radcach prawnych, w ramach stosunku pracy lub w ramach stosunku cywilnoprawnego, z zachowaniem przepisów o zamówieniach publicznych w zakresie udzielania zamówień na usługi prawnicze.
§  18.
Obieg dokumentów, w tym dokumentacji finansowo-księgowej, w Biurze regulują odrębne przepisy.
1 Załącznik nr 1 § 6 ust. 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 23 lipca 2008 r. (Dz.Urz.MZ.08.8.44) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 sierpnia 2008 r.