Korekty wyniku finansowego za rok 1973.
Dz.Urz.MF.1973.17.49
Akt utracił mocINSTRUKCJA Nr 33/KS
MINISTERSTWA FINANSÓW
z dnia 15 grudnia 1973 r.
w sprawie korekt wyniku finansowego za rok 1973.
Przez korekty wyniku finansowego rozumie się zarówno korekty wyniku bilansowego jak i kosztów oraz dochodów; korekt tych dokonuje się wyłącznie pozaksięgowo (statystycznie).
W celu ustalenia podstawy odpisu na fundusz premiowy lub inne fundusze zachęty materialnej załogi z zysku kompensuje się zyski niezależne ze stratami niezależnymi, powstałymi z wyżej wymienionych tytułów. Kompensata może być dokonana wyłącznie do wysokości zysków niezależnych. Tak ustalona kwota zysków niezależnych podlega odprowadzeniu do budżetu Państwa. Przy ustalaniu podstawy odpisu na fundusz premiowy lub inne fundusze zachęty materialnej załogi uwzględnia się:
Za urzędowe zmiany uważa się również zmiany cen artykułów wytwarzanych i nabywanych w ramach kooperacji, dokonane przez zainteresowane strony po upływie dwóch lat od daty podjęcia produkcji tych artykułów po raz pierwszy,
Nie koryguje się wyniku finansowego o:
- urzędowe zmiany uwzględnione we wskaźnikach odpisów z zysku na fundusz premiowy lub inne fundusze zachęty materialnej (w planie techniczno-ekonomicznym na rok 1973),
- zmiany cen sprzedaży, skompensowane zmianą stawek podatku obrotowego lub dotacjami przedmiotowymi bądź różnicami budżetowymi (dotyczy dostawców),
- zmiany cen sprzedaży mające charakter indywidualny spowodowane np. stosowaniem cen na nowe i szczególnie atrakcyjne wyroby, uzyskaniem znaku jakości, zaliczeniem wyrobu do innej grupy nowoczesności, sezonową zmianą cen sprzedaży, zmianą wysokości cen transakcyjnych lub dopłat do tych cen,
- zmiany kierunków i struktury sprzedaży i związane z tym zmiany poziomu cen, marż, wysokości różnic budżetowych itp.,
- zmiany wywołane różnicami, wynikającymi ze zmienionej struktury zużycia materiałów, ze zmienionych źródeł zakupu materiałów i usług oraz zakresu kooperacji, z sezonowych wahań cen zakupu, ze zmiany wysokości cen transakcyjnych importowanych materiałów i ew. dopłat do tych cen, ze zmiany wielkości i struktury zatrudnienia oraz funduszu płac, ze zmiany norm zużycia, z odmiennego wykorzystania urządzeń itp.,
- zmiany wysokości narzutów na fundusze specjalnego przeznaczenia, na koszty utrzymania jednostki nadrzędnej, na porozumienie branżowe itp.,
- dodatkowe odsetki lub bonifikaty odsetek od kredytów, pobrane lub udzielone przez bank,
- skutki całkowitego zwolnienia od podatku od wynagrodzeń ze stosunku pracy i związanego z tym podwyższenia składek na ubezpieczenia społeczne oraz wprowadzenia ryczałtowego podatku od funduszu płac w części niepokrytej z rezerwy centralnej limitu funduszu płac.
Korekty wyniku finansowego z tytułu urzędowych zmian cen i zmian metodologicznych ustala się odrębnie dla poszczególnych tytułów zmian, za które uważa się wszystkie zmiany objęte jedną decyzją w sprawie zmiany cen lub jednym zarządzeniem albo instrukcją.
Zysk nieprawidłowy zgłoszony przez samo przedsiębiorstwo łącznie z rocznym sprawozdaniem finansowym, obejmujący także zyski nieprawidłowe, ujawnione przez organy kontroli w ciągu roku a dotyczące okresu objętego rocznym sprawozdaniem finansowym ustala się w wysokości 100% tego zysku. Natomiast zysk nieprawidłowy ujawniony po złożeniu rocznego sprawozdania finansowego przez jednostkę nadrzędną, w tym także przez działających na jej zlecenie dyplomowanych biegłych księgowych lub osoby badające sprawozdanie finansowe w trybie nadzoru, przez organy kontroli zewnętrznej, bank lub terenowy organ administracji państwowej prezydium rady narodowej - ustala się w wysokości 150% tego zysku. Zyski nieprawidłowe ustalone przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego przedsiębiorstwa, uważa się za ujawnione przez jednostkę nadrzędną. Zyski nieprawidłowe ujawnione przez przedstawicieli banku lub terenowego organu administracji państwowej po dacie zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz zyski nieprawidłowe ujawnione przez inne organy kontroli, uważa się za ujawnione przez inne organy aniżeli jednostka nadrzędna. Kwotę zysku nieprawidłowego podlegającą podwyższeniu o 50% na skutek ujawnienia zysków nieprawidłowych przez wymienione wyżej organy ustala się jako różnicę między sumą zysków nieprawidłowych ostatecznie ustaloną przez jednostkę nadrzędną, a sumą zysków nieprawidłowych zgłoszoną przez przedsiębiorstwo.
O łączną kwotę zysków nieprawidłowych zmniejsza się podlegający podziałowi wynik finansowy.
Nie uwzględnia się przy korekcie tych przypadków pogorszenia jakości, które zostało przez dostawcę usunięte lub zrekompensowane zaliczeniem wyrobów do niższych gatunków bądź udzieleniem odbiorcom odpowiednich bonifikat lub opustów.
Korektę ustala się w wysokości zysku osiągniętego na skutek pogorszenia jakości sprzedanych wyrobów tj. zysku z tytułu różnicy cen sprzedaży i kwotą zaoszczędzonych kosztów, zmniejszonego o kary umowne zapłacone odbiorcom z tego tytułu.
Na równi z cenami obowiązującymi traktuje się niezatwierdzone ceny, po których dokonywano sprzedaży, jeżeli we właściwym czasie, nie później jednak niż do końca roku sprawozdawczego, przedsiębiorstwo zgłosiło wniosek o ich zatwierdzenie powołanym organom lecz nie uzyskało takiej decyzji do dnia badania sprawozdania finansowego.
Nie narusza to trybu opodatkowania, określonego w § 12 ust. 2 uchwały Nr 257 Rady Ministrów z dnia 12 sierpnia 1968 r. w sprawie podatku obrotowego od jednostek gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 35, poz. 244).
Zysk nieprawidłowy, o którym mowa wyżej, ustala się jako iloczyn ilości wyrobów, materiałów itp., sprzedanych po niewłaściwych cenach i różnicy między rzeczywiście pobraną ceną a prawidłową ceną jednostkową. W razie, gdy przedsiębiorstwo nie produkuje już wyrobów danego rodzaju, a cena na te wyroby nie została zatwierdzona we właściwym trybie lub jeżeli przedsiębiorstwo do końca roku sprawozdawczego nie zgłosiło we właściwym trybie wniosku o zatwierdzenie ceny na sprzedane wyroby, wówczas zysk nieprawidłowy ze sprzedaży tych wyrobów ustala się jako różnicę między kwotą rzeczywistego zysku osiągniętego na sprzedaży tej produkcji, a kwotą zysku obliczoną od rzeczywistego kosztu własnego sprzedanych wyrobów według stawki procentowej, zysku, obowiązującej przy kalkulacji cen dla danej grupy wyrobów,
Za zysk nieprawidłowy, w przypadkach, o których mowa w pkt a), uważa się całkowity zysk osiągnięty ze sprzedaży tych wyrobów. Za zysk nieprawidłowy, o którym mowa w pkt b), uważa się iloczyn różnicy między wysokością zysku, przysługującą dla wyrobów grupy nowoczesności "A" i "B" lub "B" i "C" obliczoną od kwoty zysku ustalonej w kalkulacji, stanowiącej podstawę ustalenia ceny i ilości sprzedanej po terminie utraty prawa zaliczania wyrobów do grup nowoczesności "A" lub "B".
Zwraca się uwagę, że do wyrobów grupy nowoczesności "A" zalicza się wyłącznie te wyroby, dla których wystawiono świadectwa dopuszczenia do produkcji z określonym terminem ważności (§ 1 ust. 1 i 3 zarządzenia Nr 49 Przewodniczącego Komitetu Nauki i Techniki i Prezesa Centralnego Urzędu Jakości i Miar z dnia 1 września 1970 r. w sprawie oceny poziomu technicznego wyrobów przemysłowych i dopuszczenia ich do produkcji oraz § 2 ust. 1 zarządzenia Nr 14 Ministra Przemysłu Maszynowego i Ministra Przemysłu Ciężkiego z dnia 19 lipca 1971 r. w sprawie dalszego usprawnienia oceny poziomu technicznego wyrobów i dopuszczenia ich do produkcji),
Obliczenie zysku nadmiernego przeprowadza się w odniesieniu do każdego zamówienia lub jego części, dla których opracowano indywidualną kalkulację wstępną (planową) i ustalono odrębną cenę a nie np. w odniesieniu do każdej sztuki wyprodukowanego artykułu ani ogółu artykułów produkcji nietypowej. Obliczenie zysku nadmiernego w odniesieniu do nietypowych usług, których koszt według kalkulacji wstępnej nie przekracza 5.000 zł może być przeprowadzone łącznie dla grup jednorodnych lub podobnych zleceń za dany rok. Nie ustala się zysku nadmiernego, jeżeli cena nietypowej maszyny lub urządzenia (1 sztuki) jest niższa od 10.000 zł, bądź wartość innych wyrobów nietypowych objętych jednym zamówieniem (w ciągu roku) jest niższa od 50.000 zł. Jeżeli zysk nadmierny, powstały przy sprzedaży nietypowych maszyn i urządzeń wynosi co najmniej 500 zł od jednego zamówienia lub jego części, wówczas zgodnie z § 7 ust. 1 powołanej uchwały podlega on zwrotowi zamawiającemu w przepisanym trybie, a o jego wysokość zmniejsza się obroty z tytułu sprzedaży, w związku z czym o zyski te nie koryguje się wyniku finansowego. Zmniejszenia z tytułu zysku wykonawca nietypowych maszyn i urządzeń obowiązany jest wykazać w księgach rachunkowych tego roku, w którym nastąpiło wykonanie dostawy. Dotyczy to także tych przypadków, gdy do końca tego roku polecenie przelewu zysku nadmiernego na rzecz odbiorcy (zamawiającego) nie zostało jeszcze zrealizowane lub nie upłynął jeszcze termin sporządzania kalkulacji wynikowej kosztu własnego. Zysk nadmierny niższy od kwoty 500 zł w odniesieniu do jednego zamówienia na maszyny i urządzenia lub jego części zalicza się do zysku prawidłowego. Przepisy powyższe stosuje się odpowiednio do zysków nadmiernych, osiągniętych na nieobjętej cennikami produkcji pomocniczej przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego, sprzedawanej na zewnątrz.
Nie należy uważać za artykuły nietypowe, o których mowa w powołanej wyżej uchwale, artykułów i usług wykonywanych na potrzeby ludności ani też artykułów przeznaczonych na eksport stosownie do uchwały Nr 267 Rady Ministrów z dnia 13 października 1972 r. w sprawie zasad i trybu ustalania oraz zasad stosowania cen artykułów i usług przeznaczonych na eksport pochodzących z importu - (Monitor Polski Nr 52, poz. 274 i z 1973 r. Nr 27, poz. 168),
Zysk nadmierny oblicza się jako różnicę między kwotą zysku faktycznie osiągniętego na sprzedanych wyrobach, wytworzonych w ramach umów kooperacyjnych, a kwotą zysku obliczoną od rzeczywistego kosztu własnego sprzedanych artykułów kooperacyjnych według stawki procentowej przyjętej w kalkulacji (§ 4 i 5 powołanej uchwały) powiększonej o 1/3 wysokości tej stawki.
Nie ustala się zysku nadmiernego jeżeli wartość dostawy kooperacyjnej objęta jedną umową w ciągu roku jest niższa od 50.000 zł. Jedną umową powinny być w zasadzie objęte wszystkie artykuły wykonywane dla jednego odbiorcy, których produkcja w danym roku jest kontynuowana, a przynajmniej te które wchodzą w skład jednego wyrobu finalnego,
Do należnych zamawiającemu zwrotów zysku nadmiernego na pracach badawczych, których całkowity koszt wykonania według kalkulacji wstępnej, po wyłączeniu kosztów specjalnych, przekracza 100.000 zł stosuje się zasady zwrotów zysków nadmiernych, powstałych przy sprzedaży nietypowych maszyn i urządzeń.
W szczególności wyłącza się z wyniku finansowego:
Za nieuzasadnioną oszczędność nakładów na bezpieczeństwo i higienę pracy uważa się różnicę między zarezerwowanymi na te cele w planie techniczno-ekonomicznym przedsiębiorstwa środkami, a rzeczywiście poniesionymi kosztami. Jeżeli jednak w terminie wyznaczonym dla złożenia sprawozdania finansowego rada zakładowa przedsiębiorstwa stwierdzi na piśmie, że nie zgłasza zastrzeżeń do gospodarki środkami zarezerwowanymi na cele bezpieczeństwa i higieny pracy, a kontrole warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, przeprowadzone przez właściwe organy nie ujawniły istotnych zaniedbań, wówczas nie jest uzasadnione dokonywanie korekty nawet w tym przypadku, gdyby w zakresie nakładów na bezpieczeństwo i higienę pracy osiągnięte zostały pewne oszczędności w stosunku do planu.
Odpis pisma rady zakładowej należy przesłać właściwemu terenowo inspektorowi pracy.
W przypadkach uzasadnionych specyfiką branżową - właściwe ministerstwa mogą określić również inne rodzaje zysków nieprawidłowych niż wymienione w niniejszej instrukcji.
Nie uważa się za zysk nieprawidłowy:
- nadwyżek inwentaryzacyjnych ujawnionych przy inwentaryzacji składników majątkowych,
- zysków powstałych w wyniku zagospodarowania zapasów zbędnych i nadmiernych, w tym także zapasów zdeprecjonowanych, jeżeli w latach ubiegłych skutki deprecjacji tych zapasów obciążały wyniki przedsiębiorstwa lub fundusz ryzyka i przeceny,
- nadwyżki zysków nad stratami nadzwyczajnymi,
- zysków powstałych na skutek zatwierdzenia we właściwym trybie dla sprzedanych wyrobów innych cen, aniżeli przyjęte do planu techniczno-ekonomicznego (ust. 9 pkt 2).
Przedmiotem korekt jest bądź wynik finansowy całego zjednoczenia, wprowadzającego kompleksowe zasady systemu ekonomiczno-finansowego, bądź wyniki finansowe poszczególnych przedsiębiorstw zgrupowanych w tym zjednoczeniu, w zależności od tego czy rozliczeń z budżetem Państwa z tytułu podatku od funduszu premiowego dokonuje zjednoczenie jako całość, czy też odrębnie zgrupowane w tym zjednoczeniu przedsiębiorstwa.
Dokonywanie korekty wyniku finansowego zjednoczenia jako całości nie zwalnia od weryfikacji rocznych sprawozdań finansowych i ustalania zysków niezależnych i nieprawidłowych przedsiębiorstw w nim zgrupowanych. Zyski nieprawidłowe ustala się w wysokości 150% tych zysków nieprawidłowych, które zostały ujawnione po złożeniu rocznego sprawozdania finansowego przez zjednoczenie lub przedsiębiorstwo dokonujące rozliczeń z budżetem Państwa z tytułu podatku od funduszu premiowego. Zjednoczenie rozliczające się z budżetem Państwa może przy ustalaniu zysków nieprawidłowych zgrupowanych w nim przedsiębiorstw stosować zasady określone w ust. 7 z tym, że podwyżka o 50% zysku nieprawidłowego tych przedsiębiorstw nie podlega rozliczeniu przez zjednoczenie z budżetem Państwa.
W przypadku nie wykorzystania tych zysków w roku następnym ich równowartość podlega przekazaniu na scentralizowany fundusz rozwoju jako zysk niezależny;
Zyski nieprawidłowe ujawnione w toku weryfikacji sprawozdania finansowego przez dyplomowanych biegłych księgowych lub osoby badające w trybie nadzoru uważane są za zgłoszone przez spółdzielnię;
Nie stanowi zysku nieprawidłowego w spółdzielniach inwalidów zrzeszonych w Związku Spółdzielni Inwalidów - zysk powstały na skutek uzyskania ulg w podatku obrotowym.
Zyski i straty niezależne oraz zyski nieprawidłowe należy ująć według poszczególnych tytułów korekt, ze wskazaniem ich charakteru. Zestawienie, o którym mowa po podpisaniu przez dyrektora przedsiębiorstwa (prezesa spółdzielni) i głównego księgowego przesyła się wraz z rocznym sprawozdaniem finansowym jednostce nadrzędnej, właściwemu dla danego przedsiębiorstwa terenowemu organowi administracji państwowej oraz oddziałowi banku finansującemu działalność przedsiębiorstwa.
W przypadku gdy jednostka nadrzędna stwierdzi, że osoby badające sprawozdanie finansowe nie dopełniły obowiązku prawidłowej weryfikacji korekt wyniku finansowego, dokonywanych przez przedsiębiorstwo, w szczególności co do merytorycznego i formalnego uzasadnienia, kompletności ujęcia, poprawności wyliczeń korekt, należy w stosunku do osób badających sprawozdanie w trybie nadzoru wyciągnąć konsekwencje służbowe, zaś w stosunku do dyplomowanych biegłych księgowych - zawiadamiać Ministerstwo Finansów.