Kontrola zarządcza w Ministerstwie Sportu i Turystyki.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MSiT.2022.19
Akt obowiązujący Wersja od: 21 marca 2022 r.
ZARZĄDZENIE Nr 19
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 21 marca 2022 r.
w sprawie kontroli zarządczej w Ministerstwie Sportu i Turystyki
Na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.) 2 zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
§ 1.
Zarządzenie określa sposób wykonywania kontroli zarządczej w Ministerstwie Sportu i Turystyki.§ 2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:1)
Ministrze - należy przez to rozumieć ministra właściwego do spraw: kultury fizycznej oraz turystyki;2)
Ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Sportu i Turystyki;3)
członkach kierownictwa Ministerstwa - należy przez to rozumieć Ministra, sekretarzy stanu oraz dyrektora generalnego Ministerstwa;4)
dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora departamentu lub biura albo inną osobę, której powierzono kierowanie departamentem lub biurem;5)
dziale - należy przez to rozumieć działy administracji rządowej - kultura fizyczna oraz turystyka, w rozumieniu ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1893, 2368 i 2469);6)
istotności ryzyka - należy przez to rozumieć punktową ocenę ryzyka, wyliczaną zgodnie z Wytycznymi, o których mowa w § 11 ust. 5;7)
jednostce w dziale - należy przez to rozumieć jednostkę sektora finansów publicznych podległą Ministrowi lub przez niego nadzorowaną;8)
komitecie audytu - należy przez to rozumieć komitet audytu, o którym mowa w art. 288 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, powołany przez Ministra dla kierowanych działów;2054 i 2270.
9)
komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć departament lub biuro, wchodzące w skład Ministerstwa, zgodnie ze statutem Ministerstwa;10)
komórce organizacyjnej nadzorującej jednostkę w dziale - należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Ministerstwa, której na podstawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa powierzono realizację lub koordynację zadań związanych z wykonywaniem nadzoru nad jednostką w dziale;11)
komórce audytu wewnętrznego - należy przez to rozumieć samodzielne stanowisko do spraw audytu wewnętrznego, funkcjonujące w Departamencie Kontroli;12)
oświadczeniu Ministra o stanie kontroli zarządczej - należy przez to rozumieć oświadczenie o stanie kontroli zarządczej za rok poprzedni, sporządzone zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 70 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;13)
planie działalności Ministra - należy przez to rozumieć plan działalności Ministra na rok następny, sporządzony zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 70 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;14)
ryzyku - należy przez to rozumieć możliwość wystąpienia zdarzenia, które będzie miało negatywny wpływ na realizację celów i zadań określonych w planie działalności Ministra lub celów i zadań komórki organizacyjnej;15)
ryzyku kluczowym - należy przez to rozumieć ryzyko, mogące spowodować niezrealizowanie strategicznych lub priorytetowych celów i zadań określonych w planie działalności Ministra lub celów i zadań komórki organizacyjnej;16)
samoocenie - należy przez to rozumieć proces, w którym dokonywana jest ocena funkcjonowania kontroli zarządczej w Ministerstwie;17)
sprawozdaniu z wykonania planu działalności Ministra - należy przez to rozumieć sprawozdanie z wykonania planu działalności za rok poprzedni, sporządzone zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 70 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;18)
systemie EZD - należy przez to rozumieć system Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją;19)
właścicielu ryzyka - należy przez to rozumieć dyrektora;20)
zarządzaniu ryzykiem - należy przez to rozumieć stały, zdyscyplinowany i usystematyzowany proces polegający na identyfikacji, analizie i parametryzacji ryzyka oraz podejmowaniu działań zaradczych.§ 3.
Kontrolę zarządczą w Ministerstwie stanowi ogół działań podejmowanych przez członków kierownictwa Ministerstwa, dyrektorów w zakresie zarządzania komórką organizacyjną oraz pracowników w zakresie wykonywania obowiązków służbowych, które są konieczne dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, a w szczególności zapewnienie:1)
zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi;2)
skuteczności i efektywności działania;3)
wiarygodności sprawozdań;4)
ochrony zasobów;5)
przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania;6)
efektywności i skuteczności przepływu informacji;7)
zarządzania ryzykiem.§ 4.
1.
Kontrola zarządcza w Ministerstwie jest wykonywana zgodnie z:1)
rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 września 2010 r. w sprawie planu działalności i sprawozdania z jego wykonania (Dz. U. poz. 1254);2)
rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej (Dz. U. poz. 1581);3)
przepisami w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej, wydanymi na podstawie art. 138 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;4)
komunikatem nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 84);5)
komunikatem nr 3 Ministra Finansów z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych wytycznych w zakresie samooceny kontroli zarządczej dla jednostek sektora finansów publicznych (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 11);6)
komunikatem nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 56).2.
W ramach wykonywania kontroli zarządczej w Ministerstwie stosuje się procedury i wytyczne, odnoszące się do wyznaczania celów i zadań oraz monitorowania ich realizacji, określone zgodnie ze standardami, odpowiadającymi poszczególnym elementom kontroli zarządczej:1)
środowisko wewnętrzne;2)
cele i zarządzanie ryzykiem;3)
mechanizmy kontroli;4)
informacja i komunikacja;5)
monitorowanie i ocena.3.
Kontrola zarządcza w Ministerstwie jest dokumentowana.4.
Dokumentację kontroli zarządczej stanowią w szczególności obowiązujące w Ministerstwie wewnętrzne akty normatywne, w tym procedury, regulaminy, instrukcje, wytyczne, dokumenty określające zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników.§ 5.
Plan działalności Ministra, sprawozdanie z jego wykonania oraz oświadczenie o stanie kontroli zarządczej Ministra podlegają publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej oraz w wewnętrznym serwisie informacyjnym Ministerstwa w intranecie.Rozdział 2
Zakresy odpowiedzialności
Zakresy odpowiedzialności
§ 6.
1.
Minister jest odpowiedzialny za zapewnienie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w Ministerstwie oraz w kierowanych działach.2.
Członkowie kierownictwa Ministerstwa w szczególności:1)
nadzorują funkcjonowanie kontroli zarządczej w komórkach organizacyjnych i jednostkach w dziale, wobec których wykonują czynności nadzorcze, zgodnie z zarządzeniem Ministra w sprawie zakresów czynności Ministra, Sekretarzy Stanu oraz Dyrektora Generalnego w Ministerstwie Sportu i Turystyki;2)
składają oświadczenie o stanie kontroli zarządczej w zakresie swoich kompetencji określonych zarządzeniem Ministra w sprawie zakresów czynności Ministra, Sekretarzy Stanu oraz Dyrektora Generalnego w Ministerstwie Sportu i Turystyki;3)
akceptują Rejestr ryzyk kluczowych.3.
Komórka Audytu Wewnętrznego dokonuje systematycznej, niezależnej i obiektywnej oceny funkcjonowania kontroli zarządczej w Ministerstwie, realizowanej w ramach zadań zapewniających oraz czynności doradczych.4.
Komitet audytu świadczy doradztwo na rzecz Ministra w zakresie zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w Ministerstwie oraz w jednostkach w działach, w szczególności przez sygnalizowanie istotnych słabości kontroli zarządczej oraz proponowanie jej usprawnień.5.
Dyrektor wykonuje zadania związane z funkcjonowaniem kontroli zarządczej w kierowanej komórce organizacyjnej, w szczególności:1)
opracowuje plan działalności komórki organizacyjnej, obejmujący cele i mierniki ich osiągania wraz z zadaniami służącymi osiąganiu celów, zgodnie z przyjętym planem działalności Ministra oraz odrębnymi przepisami, w tym właściwymi wewnętrznymi aktami normatywnymi w zakresie funkcjonujących w Ministerstwie systemów zarządzania;2)
monitoruje realizację celów i zadań komórki organizacyjnej;3)
zarządza ryzykiem w odniesieniu do celów i zadań komórki organizacyjnej;4)
zapewnia przeprowadzenie samooceny kontroli zarządczej w komórce organizacyjnej;5)
składa oświadczenie o stanie kontroli zarządczej w komórce organizacyjnej.6.
Plan działalności komórki organizacyjnej jest sporządzany przez dyrektora tej komórki i wymaga akceptacji właściwego członka kierownictwa Ministerstwa. Wzór planu działalności komórki organizacyjnej stanowi załącznik 1 do zarządzenia.7.
Pracownicy Ministerstwa są zaangażowani w procesy kontroli zarządczej w zakresie określonym w zarządzeniu, regulaminie organizacyjnym Ministerstwa oraz innych wewnętrznych aktach normatywnych, wewnętrznych regulaminach organizacyjnych komórek organizacyjnych, opisach stanowisk pracy, w udzielonych im pełnomocnictwach i upoważnieniach, a także odpowiadają za realizację tych procesów w zakresie swoich kompetencji i uczestniczą w samoocenie kontroli zarządczej.8.
Departament Kontroli odpowiada w szczególności za:1)
opracowanie i aktualizację misji Ministerstwa, w przypadku, gdy jej określenie zostanie uznane przez Ministra za zasadne;2)
koordynację i sporządzenie projektu planu działalności Ministra;3)
koordynację sporządzania planów działalności przez komórki organizacyjne;4)
koordynację i sporządzenie sprawozdania z wykonania planu działalności Ministra za rok poprzedni;5)
koordynację procesu samooceny w Ministerstwie i sporządzenie podsumowania wyników samooceny na podstawie ankiet;6)
koordynację procesu zarządzania ryzykiem w Ministerstwie;7)
koordynację procesu sporządzania oświadczenia Ministra o stanie kontroli zarządczej oraz przedłożenie projektu tego oświadczenia do podpisu Ministra;8)
dokonywanie okresowych przeglądów procedur kontroli zarządczej.9.
Komórka organizacyjna nadzorująca jednostki w dziale występuje do jednostek w dziale o przekazanie planów działalności, informacji w zakresie monitorowania realizacji celów i zadań ujętych w planach działalności, sprawozdań z wykonania planów działalności oraz oświadczeń o stanie kontroli zarządczej.10.
Zespół do spraw Kontroli Zarządczej, zwany dalej "Zespołem", odpowiada za:1)
opiniowanie, z uwzględnieniem kontekstu funkcjonowania całego Ministerstwa, wyników analizy i oceny ryzyk oraz wyników analizy i oceny stosowanych mechanizmów kontroli, w tym pod względem prawidłowości oszacowania istotności ryzyk i zaklasyfikowania ich jako kluczowych oraz adekwatności zaproponowanych działań ograniczających istotność ryzyk kluczowych;2)
opiniowanie dokumentów kontroli zarządczej, w tym ankiet dotyczących samooceny oraz podsumowania wyników samooceny;3)
wspieranie i inicjowanie działań na rzecz doskonalenia kontroli zarządczej w Ministerstwie.§ 7.
1.
W skład Zespołu wchodzą:1)
przewodniczący Zespołu - dyrektor generalny Ministerstwa;2)
pozostali członkowie Zespołu:a)
dyrektor Biura Dyrektora Generalnego,b)
dyrektor Biura Ministra,c)
dyrektor Departamentu Ekonomiczno-Finansowego,d)
dyrektor Departamentu Kontroli,e)
dyrektor Departamentu Nowych Technologii i Informatyki.2.
Pracami Zespołu kieruje przewodniczący Zespołu.3.
W pracach Zespołu uczestniczą członkowie Zespołu oraz inne zaproszone przez przewodniczącego Zespołu osoby. Audytor wewnętrzny uczestniczy w pracach Zespołu w charakterze obserwatora.4.
Zespół podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach albo w trybie obiegowym.5.
W przypadku rozbieżności stanowisk między członkami Zespołu, rozstrzygające jest stanowisko przewodniczącego Zespołu.6.
Obsługę organizacyjną Zespołu zapewnia Departament Kontroli.Rozdział 3
Misja i cele strategiczne Ministerstwa oraz plan działalności Ministra i komórki organizacyjnej
Misja i cele strategiczne Ministerstwa oraz plan działalności Ministra i komórki organizacyjnej
§ 8.
1.
Ministerstwo realizuje zatwierdzone przez Ministra cele strategiczne.2.
Cele, o których mowa w ust. 1, mogą być realizowane w oparciu o zatwierdzoną przez Ministra misję, jeżeli została określona.§ 9.
1.
Projekt planu działalności Ministra jest sporządzany przez Departament Kontroli, we współpracy ze wszystkimi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, na podstawie obowiązujących dokumentów strategicznych, określonych w nich celów i priorytetów, z uwzględnieniem założeń budżetu zadaniowego.2.
Projekt planu działalności Ministra Departament Kontroli może udostępnić - za pośrednictwem komórki organizacyjnej nadzorującej jednostki w dziale - dyrektorom i kierownikom jednostek w dziale, w celu jego zaopiniowania.3.
Departament Kontroli, w terminie do dnia 10 października każdego roku, udostępnia członkom kierownictwa Ministerstwa projekt planu działalności Ministra do uzgodnienia.4.
Projekt planu działalności Ministra, po uzgodnieniu z członkami kierownictwa Ministerstwa, Departament Kontroli przekazuje do akceptacji Ministra.5.
Plan działalności Ministra w terminie do dnia 31 października każdego roku przekazywany jest Prezesowi Rady Ministrów.6.
W przypadku:1)
braku uwag Prezesa Rady Ministrów do projektu planu działalności Ministra - Departament Kontroli przekazuje projekt do podpisu Ministra;2)
przekazania uwag do projektu planu działalności Ministra przez Prezesa Rady Ministrów - Departament Kontroli ponownie udostępnia projekt dokumentu członkom kierownictwa Ministerstwa do uzgodnienia, a następnie przekazuje do podpisu Ministra.Rozdział 4
Zarządzanie ryzykiem
Zarządzanie ryzykiem
§ 10.
1.
Zarządzanie ryzykiem w Ministerstwie jest nieodłącznym elementem zarządzania i należy do odpowiedzialności kierownictwa. Za zarządzanie ryzykiem w Ministerstwie odpowiada Minister, który realizuje to zadanie przy pomocy członków kierownictwa Ministerstwa, dyrektorów oraz Zespołu do spraw Kontroli zarządczej.2.
Zarządzanie ryzykiem stanowi jeden z pięciu elementów kontroli zarządczej, określonej w standardach kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 4.§ 11.
1.
Komórka organizacyjna jest obowiązana do dokonywania systematycznego przeglądu swoich działań, w odniesieniu do celów i zadań komórki organizacyjnej, o których mowa w § 6 ust. 5 pkt 1, w celu identyfikowania i analizy ryzyk.2.
W procesie identyfikacji ryzyk należy uwzględnić w szczególności ryzyka:1)
związane ze zmianami zachodzącymi w Ministerstwie lub jego otoczeniu;2)
związane z systemami teleinformatycznymi;3)
o charakterze finansowym, w tym ryzyka nadużyć finansowych oraz korupcji;4)
dotyczące środowiska prawnego, w tym zmian legislacyjnych;5)
związane z procesem decyzyjnym w Unii Europejskiej;6)
zagrażające wizerunkowi Ministerstwa.3.
W procesie identyfikacji i analizy ryzyk wykorzystuje się wszelkie dostępne źródła informacji, w szczególności ustalenia wewnętrznych i zewnętrznych audytów i kontroli oraz wyniki samooceny dokonywanej przez komórki organizacyjne.4.
W przypadku każdego zidentyfikowanego ryzyka należy określić jego wpływ na realizację celów i zadań oraz prawdopodobieństwo jego wystąpienia, a także zaplanować działania zaradcze.5.
Departament Kontroli określi szczegółowe wytyczne w zakresie zarządzania ryzykiem w Ministerstwie. Wytyczne po uzgodnieniu z komórkami organizacyjnymi, podlegają zatwierdzeniu przez dyrektora generalnego Ministerstwa.§ 12.
1.
Komórki organizacyjne przeprowadzają identyfikację i analizę ryzyk co najmniej raz w roku, a także obligatoryjnie w przypadku zmiany zakresu swojego działania lub zaistnienia istotnych okoliczności mogących wpływać na realizację celów i zadań komórki organizacyjnej.2.
W przypadku zmian, o których mowa w ust. 1, komórka organizacyjna przekazuje do Departamentu Kontroli informacje o wynikach przeprowadzonej identyfikacji i analizy ryzyk.§ 13.
1.
Komórka organizacyjna na wniosek Departamentu Kontroli, w terminie do 5 grudnia każdego roku, sporządza zestawienie ryzyk i udostępnia je w systemie EZD Departamentowi Kontroli, komórce Audytu Wewnętrznego i nadzorującemu członkowi kierownictwa Ministerstwa.2.
Departament Kontroli, na podstawie zestawień ryzyk udostępnionych przez komórki organizacyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, opracowuje projekt rejestru ryzyk kluczowych zidentyfikowanych w Ministerstwie, zwany dalej "Rejestrem ryzyk kluczowych", który udostępnia do zaopiniowania Zespołowi w terminie do dnia 30 grudnia każdego roku.3.
W przypadku stwierdzenia występowania ryzyk międzydepartamentalnych lub międzyprocesowych Departament Kontroli występuje do właściwych komórek organizacyjnych i koordynuje ponowną wspólną identyfikację i analizę wybranych ryzyk pod kątem właściwego ich oszacowania. Termin, o którym mowa w ust. 1, ulega wydłużeniu o 14 dni.4.
Czynności, o których mowa w ust. 3, Departament Kontroli dokonuje na podstawie zgłoszenia dokonanego przez Zespół, komórkę Audytu Wewnętrznego, komórkę organizacyjną lub z własnej inicjatywy.5.
Zaopiniowany przez Zespół projekt Rejestru ryzyk kluczowych, przewodniczący Zespołu udostępnia - za pośrednictwem Departamentu Kontroli - członkom kierownictwa Ministerstwa do akceptacji, a następnie przekazuje do zatwierdzenia Ministrowi.6.
Zatwierdzony przez Ministra Rejestr ryzyk kluczowych Departament Kontroli niezwłocznie udostępnia do wiadomości dyrektorów oraz komitetu audytu.Rozdział 5
Monitorowanie stopnia realizacji celów i zadań ujętych w planie działalności Ministra, celów i zadań komórki organizacyjnej oraz przygotowanie sprawozdania z wykonania planu działalności Ministra
Monitorowanie stopnia realizacji celów i zadań ujętych w planie działalności Ministra, celów i zadań komórki organizacyjnej oraz przygotowanie sprawozdania z wykonania planu działalności Ministra
§ 14.
1.
Departament Kontroli może zwrócić się w każdym czasie do dyrektorów oraz kierowników jednostek w dziale - za pośrednictwem komórki organizacyjnej nadzorującej jednostki w dziale - o informację dotyczącą poziomu realizacji celów i zadań ujętych w planie działalności Ministra.2.
Monitorowanie stopnia realizacji celów i zadań komórki organizacyjnej odbywa się według zasad określonych właściwymi wewnętrznymi aktami normatywnymi w zakresie funkcjonujących w Ministerstwie systemów zarządzania albo zgodnie z poleceniami Ministra lub członków kierownictwa Ministerstwa.§ 15.
1.
W celu przygotowania sprawozdania z wykonania planu działalności Ministra za rok poprzedni dyrektorzy, na wniosek Departamentu Kontroli, udostępniają Departamentowi Kontroli, w terminie do dnia 1 marca każdego roku, informację o realizacji wyznaczonych celów i zadań ujętych w planie działalności Ministra, w zakresie właściwości kierowanej komórki organizacyjnej.2.
Departament Kontroli opracowuje projekt sprawozdania z wykonania planu działalności Ministra za rok poprzedni, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, i niezwłocznie udostępnia członkom kierownictwa Ministerstwa do uzgodnienia oraz do wiadomości Biura Ministra, Biura Komunikacji i Biura Dyrektora Generalnego.3.
Uzgodniony z członkami kierownictwa Ministerstwa projekt sprawozdania z wykonania planu działalności Ministra za rok poprzedni, Departament Kontroli przekazuje, w terminie do dnia 20 kwietnia każdego roku, do podpisu Ministra.Rozdział 6
Monitorowanie i samoocena kontroli zarządczej w Ministerstwie
Monitorowanie i samoocena kontroli zarządczej w Ministerstwie
§ 16.
1.
Samoocena jest przeprowadzana co najmniej raz w roku.2.
Samoocenę przeprowadza się z wykorzystaniem elektronicznych ankiet, przeznaczonych dla kadry zarządzającej oraz dla pozostałych pracowników Ministerstwa, w terminie 10 dni od ich otrzymania. Ankiety udostępnia Departament Kontroli, w terminie do dnia 15 stycznia każdego roku, poza systemem EZD.3.
Elektroniczne ankiety technicznie przygotowuje Departament Nowych Technologii w Sporcie i Informatyki, zgodnie ze wzorem przekazanym przez Departament Kontroli i we współpracy z nim.4.
Oceny poszczególnych elementów kontroli zarządczej dokonuje się według skali określonej w ankietach.5.
Departament Kontroli sporządza, na podstawie ankiet, podsumowanie wyników samooceny, które udostępnia do zaopiniowania Zespołowi, w terminie do dnia 10 marca każdego roku.6.
Przewodniczący Zespołu, w terminie do dnia 25 marca każdego roku, udostępnia informację o wynikach samooceny kontroli zarządczej w Ministerstwie do wiadomości:1)
członków kierownictwa Ministerstwa - za pośrednictwem Departamentu Kontroli;2)
komitetu audytu - za pośrednictwem komórki audytu wewnętrznego.§ 17.
Dyrektorzy są zobowiązani do bieżącego monitorowania poszczególnych standardów kontroli zarządczej w ramach realizowanych zadań i wykorzystania informacji dotyczących możliwości usprawnienia kontroli zarządczej w zakresie swojego działania.Rozdział 7
Sporządzenie oświadczenia o stanie kontroli zarządczej
Sporządzenie oświadczenia o stanie kontroli zarządczej
§ 18.
Proces uzyskiwania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej realizowany jest na trzech poziomach:1)
dyrektorów oraz kierowników jednostek w dziale;2)
członków kierownictwa Ministerstwa;3)
Ministra.§ 19.
1.
Dyrektor sporządza oświadczenie o stanie kontroli zarządczej w komórce organizacyjnej, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 2 do zarządzenia, wraz z uzasadnieniem w terminie do dnia 21 marca każdego roku.2.
Uzasadnienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności omówienie:1)
działań dotyczących monitorowania poszczególnych standardów kontroli zarządczej, w tym monitorowania celów i zadań ujętych w planie działalności Ministra;2)
informacji uzyskanych w procesie zarządzania ryzykiem;3)
wyników zewnętrznych i wewnętrznych audytów i kontroli.3.
Komórka organizacyjna nadzorująca jednostki w dziale występuje do kierowników jednostek w dziale o przedłożenie, w terminie do dnia 21 marca każdego roku, oświadczenia o stanie kontroli zarządczej i niezwłocznie przekazuje Departamentowi Kontroli te oświadczenia.4.
Dyrektor przekazuje oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, w terminie do dnia 21 marca każdego roku nadzorującemu członkowi kierownictwa Ministerstwa do akceptacji oraz niezwłocznie po akceptacji, do Departamentu Kontroli.§ 20.
1.
Oświadczenie Ministra o stanie kontroli zarządczej jest przygotowywane z wykorzystaniem, w szczególności:1)
sprawozdania z realizacji planu działalności Ministra;2)
sprawozdań z realizacji planów działalności kierowników jednostek w dziale;3)
oświadczeń o stanie kontroli zarządczej, o których mowa w § 19;4)
wyników samooceny.2.
Departament Kontroli przekazuje komitetowi audytu, na jego wniosek, za pośrednictwem komórki audytu wewnętrznego, projekt oświadczenia o stanie kontroli zarządczej Ministra wraz z oświadczeniami, o których mowa w ust. 1 pkt 1.3.
Departament Kontroli, w terminie do dnia 20 kwietnia każdego roku, przekazuje Ministrowi do podpisu zaakceptowany przez przewodniczącego Zespołu projekt oświadczenia o stanie kontroli zarządczej Ministra wraz z oświadczeniami, o których mowa w ust. 1 pkt 3.Rozdział 8
Przepis końcowy
Przepis końcowy
§ 21.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 2
1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działami administracji rządowej - kultura fizyczna oraz turystyka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 1236, 1535, 1773, 1927, 1981,