Kontrola zarządcza w Ministerstwie Rozwoju.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MR.2020.28

Akt utracił moc
Wersja od: 29 września 2020 r.

ZARZĄDZENIE Nr 23
MINISTRA ROZWOJU 1
z dnia 28 września 2020 r.
w sprawie kontroli zarządczej w Ministerstwie Rozwoju

Na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Zarządzenie określa sposób wykonywania kontroli zarządczej w Ministerstwie Rozwoju.
§  2. 
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
Ministrze - należy przez to rozumieć Ministra Rozwoju;
2)
Ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Rozwoju;
3)
członkach kierownictwa Ministerstwa - należy przez to rozumieć Ministra, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu oraz dyrektora generalnego;
4)
działach - należy przez to rozumieć działy administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, gospodarka oraz turystyka, w rozumieniu ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1220);
5)
istotności ryzyka - należy przez to rozumieć punktową ocenę ryzyka, wyliczaną zgodnie z wytycznymi Departamentu Kontroli i Audytu;
6)
jednostce w dziale - należy przez to rozumieć jednostkę sektora finansów publicznych podległą Ministrowi lub przez niego nadzorowaną, lub jednostkę sektora finansów publicznych obsługującą organ podległy Ministrowi lub przez niego nadzorowany;
7)
kierującym komórką organizacyjną - należy przez to rozumieć dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa lub kierującego pracą komórki organizacyjnej Ministerstwa;
8)
komitecie audytu - należy przez to rozumieć komitet audytu, o którym mowa w art. 288 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, powołany przez Ministra dla działów;
9)
komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć departament lub biuro, wchodzące w skład Ministerstwa, zgodnie ze statutem Ministerstwa;
10)
komórce organizacyjnej nadzorującej jednostki w działach - należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Ministerstwa, której na podstawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa powierzono zadania związane z nadzorem, w tym w zakresie organizacyjno-kadrowym, nad organami oraz jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi, z wyłączeniem wydziałów/zespołów w stałych przedstawicielstwach Rzeczypospolitej Polskiej przy organizacjach międzynarodowych za granicą;
11)
oświadczeniu o stanie kontroli zarządczej - należy przez to rozumieć oświadczenie o stanie kontroli zarządczej za rok poprzedni, sporządzone zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 70 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
12)
planie działalności - należy przez to rozumieć plan działalności Ministra lub plan działalności jednostki w dziale na rok następny, sporządzony zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 70 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
13)
ryzyku - należy przez to rozumieć możliwość wystąpienia zdarzenia, które będzie miało negatywny wpływ na realizację celów i zadań określonych w planie działalności Ministra lub celów i zadań komórki organizacyjnej;
14)
ryzyku kluczowym - należy przez to rozumieć ryzyko, mogące spowodować niezrealizowanie celów i zadań określonych w planie działalności Ministra lub celów i zadań komórki organizacyjnej, którego istotność przyjmuje wartość zgodną z wytycznymi Departamentu Kontroli i Audytu;
15)
samoocenie - należy przez to rozumieć proces, w którym jest dokonywana ocena funkcjonowania kontroli zarządczej w Ministerstwie;
16)
sprawozdaniu z wykonania planu działalności - należy przez to rozumieć sprawozdanie z wykonania planu działalności Ministra lub jednostki w dziale za rok poprzedni, sporządzone zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 70 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
17)
właścicielu ryzyka - należy przez to rozumieć kierującego komórką organizacyjną;
18)
Zespole Audytu Wewnętrznego - należy przez to rozumieć komórkę wewnętrzną w Departamencie Kontroli i Audytu.
§  3. 
Kontrolę zarządczą w Ministerstwie stanowi ogół działań podejmowanych przez członków kierownictwa Ministerstwa oraz kierujących komórkami organizacyjnymi we wszystkich rodzajach ich aktywności, które są konieczne dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
§  4. 
1. 
Kontrola zarządcza w Ministerstwie jest wykonywana zgodnie z:
1)
rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 września 2010 r. w sprawie planu działalności i sprawozdania z jego wykonania (Dz. U. poz. 1254);
2)
rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej (Dz. U. poz. 1581);
3)
przepisami w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej, wydanymi na podstawie art. 138 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
4)
komunikatem nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 84);
5)
komunikatem nr 3 Ministra Finansów z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych wytycznych w zakresie samooceny kontroli zarządczej dla jednostek sektora finansów publicznych (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 11);
6)
komunikatem nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 56);
7)
szczegółowymi wytycznymi w zakresie kontroli zarządczej dla działów administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, gospodarka oraz turystyka.
2. 
W ramach wykonywania kontroli zarządczej w Ministerstwie stosuje się procedury i wytyczne odnoszące się do wyznaczania celów i zadań oraz monitorowania ich realizacji, określone dla następujących elementów tej kontroli:
1)
środowisko wewnętrzne;
2)
cele i zarządzanie ryzykiem;
3)
mechanizmy kontroli;
4)
informacja i komunikacja;
5)
monitorowanie i ocena.
3. 
Kontrola zarządcza w Ministerstwie jest dokumentowana. Dokumentację kontroli zarządczej stanowią obowiązujące w Ministerstwie wewnętrzne akty normatywne, w tym polityki, procedury, regulaminy, instrukcje, wytyczne, dokumenty określające zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników.
4. 
Procesy kontroli zarządczej realizowane są z wykorzystaniem systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD).
§  5. 
Plan działalności, sprawozdanie z wykonania planu działalności oraz oświadczenie o stanie kontroli zarządczej Ministra podlegają publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej, w bazie Regulacje wewnętrzne Lotus Notes oraz w Intranecie.

Rozdział  2

Zakresy odpowiedzialności

§  6. 
1. 
Minister jest odpowiedzialny za zapewnienie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w Ministerstwie oraz w kierowanych działach.
2. 
Członkowie kierownictwa Ministerstwa w szczególności:
1)
nadzorują funkcjonowanie kontroli zarządczej w komórkach organizacyjnych i jednostkach w działach, wobec których wykonują czynności nadzorcze, zgodnie z zarządzeniem Ministra w sprawie ustalenia podziału pracy w kierownictwie Ministerstwa;
2)
składają oświadczenie o stanie kontroli zarządczej;
3)
akceptują Rejestr ryzyk kluczowych, zatwierdzany ostatecznie przez Ministra.
3. 
Zespół Audytu Wewnętrznego dokonuje systematycznej, niezależnej i obiektywnej oceny funkcjonowania kontroli zarządczej w Ministerstwie, realizowanej w ramach zadań zapewniających oraz czynności doradczych.
4. 
Komitet audytu świadczy doradztwo na rzecz Ministra w zakresie zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w Ministerstwie oraz w jednostkach w działach, w szczególności przez sygnalizowanie istotnych słabości kontroli zarządczej oraz proponowanie jej usprawnień.
5. 
Kierujący komórką organizacyjną wykonuje zadania związane z funkcjonowaniem kontroli zarządczej w kierowanej komórce organizacyjnej, w szczególności:
1)
opracowuje propozycje celów i zadań zgodnie z przyjętym planem działalności Ministra oraz odrębnymi przepisami, w tym właściwymi wewnętrznymi aktami normatywnymi w zakresie funkcjonujących w Ministerstwie systemów zarządzania;
2)
monitoruje realizację celów i zadań;
3)
zarządza ryzykiem w odniesieniu do zatwierdzonych celów i zadań;
4)
przeprowadza samoocenę;
5)
składa oświadczenie o stanie kontroli zarządczej.
6. 
Pracownicy Ministerstwa są zaangażowani w procesy kontroli zarządczej w zakresie określonym w zarządzeniu, regulaminie organizacyjnym Ministerstwa, wewnętrznych regulaminach organizacyjnych komórek organizacyjnych, opisach stanowisk pracy, udzielonych im pełnomocnictwach i upoważnieniach oraz innych wewnętrznych aktach normatywnych, a także odpowiadają za realizację tych procesów w zakresie swoich kompetencji.
7. 
Departament Analiz Gospodarczych odpowiada za:
1)
opracowanie i aktualizację misji i celów strategicznych Ministerstwa odnoszących się do działów;
2)
koordynację opracowania projektu, a następnie planu działalności Ministra;
3)
koordynację opracowania sprawozdania z wykonania planu działalności Ministra za rok poprzedni.
8. 
Komórka organizacyjna nadzorująca jednostki w działach:
1)
występuje do jednostek w działach o przekazanie planów działalności, informacji w zakresie monitorowania realizacji celów i zadań ujętych w planach działalności, sprawozdań z wykonania planów działalności oraz oświadczeń o stanie kontroli zarządczej;
2)
udostępnia komórce organizacyjnej sprawującej nadzór merytoryczny nad jednostkami w działach odwzorowania cyfrowe dokumentów wymienionych w pkt 1.
9. 
Departament Kontroli i Audytu odpowiada za koordynację procesu zarządzania ryzykiem w Ministerstwie, z wyłączeniem analizy ryzyka w zakresie bezpieczeństwa informacji.
10. 
Biuro Dyrektora Generalnego odpowiada za organizację procesu kontroli zarządczej w Ministerstwie, z wyłączeniem zadań realizowanych przez właściwe komórki organizacyjne, w tym:
1)
koordynację corocznie przeprowadzanego procesu samooceny;
2)
koordynację przygotowania oświadczenia Ministra o stanie kontroli zarządczej;
3)
dokonywanie okresowych przeglądów procedur kontroli zarządczej.
11. 
W Ministerstwie tworzy się Zespół do spraw Zarządzania Ryzykiem i Samooceny, zwany dalej "Zespołem".
12. 
Zespół odpowiada za:
1)
opiniowanie, z uwzględnieniem kontekstu funkcjonowania całego Ministerstwa, wyników analizy i oceny ryzyk oraz wyników analizy i oceny stosowanych mechanizmów kontroli, w tym pod względem prawidłowości realizacji procesu oszacowania istotności ryzyk i zaklasyfikowania ich jako kluczowych oraz adekwatności zaproponowanych działań ograniczających istotność ryzyk kluczowych;
2)
opiniowanie wyników samooceny kontroli zarządczej, w szczególności, analizę i ocenę działań naprawczych proponowanych przez kierowników komórek organizacyjnych w przypadku stwierdzenia słabości w jej funkcjonowaniu;
3)
opiniowanie, w zakresie określonym przez przewodniczącego Zespołu, innych niż wymienione w pkt 1 i 2 dokumentów kontroli zarządczej, w tym w szczególności ankiet dotyczących samooceny opracowanych przez Biuro Dyrektora Generalnego;
4)
wspieranie działań na rzecz doskonalenia kontroli zarządczej w Ministerstwie.
§  7. 
1. 
W skład Zespołu wchodzą:
1)
przewodniczący Zespołu - dyrektor generalny Ministerstwa;
2)
członkowie Zespołu:
a)
dyrektor Biura Dyrektora Generalnego,
b)
dyrektor Biura Ministra,
c)
dyrektor Departamentu Analiz Gospodarczych,
d)
dyrektor Departamentu Jednostek Nadzorowanych i Podległych,
e)
dyrektor Departamentu Komunikacji,
f)
dyrektor Departamentu Kontroli i Audytu,
g)
Inspektor Ochrony Danych.
2. 
Pracami Zespołu kieruje przewodniczący Zespołu.
3. 
Przewodniczący Zespołu może zapraszać do uczestnictwa w pracach Zespołu inne osoby mogące wnieść wkład merytoryczny do prac Zespołu.
4. 
Zespół podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach lub w trybie obiegowym, w drodze głosowania.
5. 
W przypadku rozbieżności stanowisk między członkami Zespołu, rozstrzygające jest stanowisko przewodniczącego Zespołu.
6. 
Obsługę administracyjną Zespołu, w tym protokołowanie rozstrzygnięć podejmowanych przez Zespół, zapewnia Departament Kontroli i Audytu.

Rozdział  3

Misja i cele strategiczne Ministerstwa oraz plan działalności Ministra

§  8. 
Ministerstwo realizuje cele strategiczne działając w oparciu o misję Ministerstwa zatwierdzoną przez Ministra.
§  9. 
1. 
Projekt planu działalności Ministra jest sporządzany przez Departament Analiz Gospodarczych na podstawie obowiązujących dokumentów strategicznych, określonych w nich celów i priorytetów, z uwzględnieniem założeń budżetu zadaniowego.
2. 
Departament Analiz Gospodarczych udostępnia opracowany projekt planu działalności kierującym komórkami organizacyjnymi i kierownikom jednostek w działach - za pośrednictwem komórki organizacyjnej nadzorującej jednostki w działach - w celu jego zaopiniowania.
3. 
Departament Analiz Gospodarczych w terminie do dnia 10 października każdego roku udostępnia członkom kierownictwa Ministerstwa projekt planu działalności do uzgodnienia.
4. 
Projekt planu działalności, po uzgodnieniu z członkami kierownictwa Ministerstwa, Departament Analiz Gospodarczych przedkłada do akceptacji Ministra, a następnie w terminie do dnia 31 października każdego roku przekazuje Prezesowi Rady Ministrów.
5. 
W przypadku braku uwag Prezesa Rady Ministrów do projektu planu działalności Departament Analiz Gospodarczych przekazuje projekt do podpisu Ministra.
6. 
W przypadku zgłoszenia uwag do projektu planu działalności przez Prezesa Rady Ministrów, Departament Analiz Gospodarczych ponownie uzgadnia dokument z członkami kierownictwa Ministerstwa i przekazuje do podpisu Ministra.

Rozdział  4

Zarządzanie ryzykiem

§  10. 
1. 
Komórka organizacyjna jest obowiązana do dokonywania systematycznego przeglądu swoich działań, w odniesieniu do celów i zadań ujętych w planie działalności lub celów i zadań komórki organizacyjnej, o których mowa w § 6 ust. 5 pkt 1, w celu identyfikowania i analizy ryzyk.
2. 
W procesie identyfikacji ryzyk, należy uwzględnić w szczególności ryzyka w kontekście:
1)
operacyjnym;
2)
korupcyjnym;
3)
bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych.
3. 
W procesie identyfikacji i analizy ryzyk wykorzystuje się wszelkie dostępne źródła informacji oraz dane historyczne, w szczególności ustalenia wewnętrznych i zewnętrznych audytów i kontroli oraz wyniki samooceny dokonywanej przez komórki organizacyjne.
§  11. 
Komórki organizacyjne przeprowadzają identyfikację i analizę ryzyk co najmniej raz w roku na etapie planowania celów i zadań, a także obligatoryjnie w przypadku istotnej zmiany zakresu swojego działania lub zaistnienia istotnych okoliczności mogących wpływać na realizację celów i zadań komórki.
§  12. 
1. 
W przypadku każdego zidentyfikowanego ryzyka należy określić w szczególności jego wpływ na realizację celów i zadań oraz prawdopodobieństwo jego wystąpienia, zgodnie z wytycznymi Departamentu Kontroli i Audytu.
2. 
Działania zaradcze w odniesieniu do najistotniejszych ryzyk mogą polegać w szczególności na:
1)
przeniesieniu ryzyka w całości lub części na inny podmiot;
2)
wycofaniu się z działań, które wiążą się z ryzykiem;
3)
minimalizowaniu ryzyka poprzez podjęcie działań mających na celu zmniejszenie istotności ryzyka, w tym wzmocnienie mechanizmów kontroli w ramach realizowanego celu bądź wdrożenie nowych.
3. 
W przypadku, gdy nie można wycofać się z działań wiążących się z ryzykiem, a istnieją trudności lub ograniczenia w przeciwdziałaniu ryzyku, a także gdy ich szacunkowe koszty mogłyby przekroczyć przewidywalne korzyści, działania zaradcze, o których mowa w ust. 2, mogą polegać na tolerowaniu ryzyka.
4. 
Wszystkie zidentyfikowane ryzyka komórka organizacyjna opisuje w zestawieniu ryzyk, zgodnie ze wzorem określonym przez Departament Kontroli i Audytu.
5. 
Komórka organizacyjna w terminie do dnia 10 grudnia każdego roku, udostępnia Departamentowi Kontroli i Audytu oraz nadzorującemu członkowi kierownictwa Ministerstwa zatwierdzone przez kierującego komórką organizacyjną zestawienie ryzyk.
6. 
Departament Kontroli i Audytu, na podstawie zestawień ryzyk udostępnionych przez komórki organizacyjne, opracowuje projekt rejestru ryzyk kluczowych zidentyfikowanych w Ministerstwie, zwany dalej "Rejestrem ryzyk kluczowych", który udostępnia do zaopiniowania Zespołowi w terminie do dnia 30 grudnia każdego roku.
7. 
Zaopiniowany przez Zespół projekt Rejestru ryzyk kluczowych, przewodniczący Zespołu udostępnia członkom kierownictwa Ministerstwa do akceptacji, w terminie do dnia 10 stycznia każdego roku, a następnie przekazuje do zatwierdzenia Ministrowi.
8. 
Zatwierdzony przez Ministra Rejestr ryzyk kluczowych Departament Kontroli i Audytu udostępnia do wiadomości kierujących komórkami organizacyjnymi oraz do komitetu audytu.

Rozdział  5

Monitorowanie stopnia realizacji celów i zadań ujętych w planie działalności Ministra, celów i zadań komórki organizacyjnej oraz przygotowanie sprawozdania z wykonania planu działalności

§  13. 
1. 
Departament Analiz Gospodarczych może zwrócić się w każdym czasie do kierujących komórkami organizacyjnymi, a także za pośrednictwem komórki organizacyjnej nadzorującej jednostki w działach - do kierowników jednostek w działach, o informację dotyczącą poziomu realizacji celów i zadań ujętych w planie działalności.
2. 
Monitorowanie stopnia realizacji celów i zadań komórki organizacyjnej odbywa się według zasad określonych odrębnymi wewnętrznymi aktami normatywnymi w zakresie funkcjonujących w Ministerstwie systemów zarządzania.
§  14. 
1. 
W celu przygotowania sprawozdania z wykonania planu działalności za rok poprzedni kierujący komórkami organizacyjnymi udostępniają Departamentowi Analiz Gospodarczych, w terminie do dnia 10 marca każdego roku, informację o realizacji wyznaczonych celów i zadań ujętych w planie działalności.
2. 
Departament Analiz Gospodarczych opracowuje projekt sprawozdania z wykonania planu działalności za rok poprzedni, w terminie do dnia 10 kwietnia każdego roku, i niezwłocznie udostępnia do uzgodnienia członkom kierownictwa Ministerstwa.
3. 
Uzgodniony z członkami kierownictwa Ministerstwa projekt sprawozdania z wykonania planu działalności za rok poprzedni, Departament Analiz Gospodarczych przedkłada, w terminie do dnia 20 kwietnia każdego roku, do podpisu Ministra.
4. 
Po podpisaniu przez Ministra sprawozdania z wykonania planu działalności za rok poprzedni, Departament Analiz Gospodarczych niezwłocznie udostępnia je Biuru Dyrektora Generalnego.

Rozdział  6

Monitorowanie i samoocena kontroli zarządczej w Ministerstwie

§  15. 
1. 
Samoocena jest przeprowadzana co najmniej raz w roku.
2. 
Samoocenę przeprowadza się z wykorzystaniem elektronicznych ankiet przeznaczonych dla kadry zarządzającej oraz dla pozostałych pracowników Ministerstwa, których wzory określa każdorazowo Biuro Dyrektora Generalnego i udostępnia w terminie do dnia 15 stycznia każdego roku.
3. 
Oceny poszczególnych elementów kontroli zarządczej dokonuje się według skali określonej w ankietach, w terminie do dnia 22 stycznia każdego roku w postaci elektronicznej lub w postaci papierowej, jeżeli wyposażenie stanowiska pracy nie pozwala na dokonanie samooceny w postaci elektronicznej.
4. 
Biuro Dyrektora Generalnego opracowuje dla każdej komórki organizacyjnej zbiorcze zestawienie danych wynikających z samooceny i udostępnia kierującemu komórką organizacyjną.
5. 
Kierujący komórką organizacyjną, na podstawie zbiorczych danych wynikających z samooceny, sporządza raport z wyników uwzględniający:
1)
ogólną ocenę funkcjonowania systemu kontroli zarządczej;
2)
zidentyfikowane słabości kontroli zarządczej;
3)
proponowane działania naprawcze, w przypadku zidentyfikowania słabości kontroli zarządczej.
6. 
Kierujący komórką organizacyjną zatwierdza w systemie EZD raport, o którym mowa w ust. 5, w terminie 14 dni od otrzymania zbiorczego zestawienia danych wynikających z samooceny.
7. 
Biuro Dyrektora Generalnego, na podstawie raportów otrzymanych od komórek organizacyjnych, sporządza podsumowanie wyników samooceny, które udostępnia do zaopiniowania Zespołowi, w terminie do dnia 1 marca każdego roku.
8. 
Przewodniczący Zespołu, w terminie do dnia 15 marca każdego roku, udostępnia do wiadomości członkom kierownictwa Ministerstwa oraz komitetowi audytu, informację o wynikach samooceny kontroli zarządczej w Ministerstwie.
§  16. 
Kierujący komórkami organizacyjnymi są zobowiązani do bieżącego monitorowania poszczególnych elementów kontroli zarządczej w ramach realizowanych zadań i wykorzystania informacji dotyczących możliwości usprawnienia kontroli zarządczej w zakresie swojego działania.

Rozdział  7

Sporządzenie oświadczenia o stanie kontroli zarządczej

§  17. 
Proces uzyskiwania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej jest realizowany na trzech poziomach:
1)
kierujących komórkami organizacyjnymi oraz kierowników jednostek w działach;
2)
członków kierownictwa Ministerstwa;
3)
Ministra.
§  18. 
1. 
Kierujący komórką organizacyjną sporządza oświadczenie o stanie kontroli zarządczej w kierowanej komórce organizacyjnej, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 1 do zarządzenia, wraz z uzasadnieniem.
2. 
Uzasadnienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera omówienie:
1)
działań dotyczących monitorowania poszczególnych elementów kontroli zarządczej, w tym monitorowania celów i zadań ujętych w planie działalności;
2)
wyników samooceny;
3)
informacji uzyskanych w procesie zarządzania ryzykiem;
4)
wyników zewnętrznych i wewnętrznych audytów i kontroli.
3. 
Komórka organizacyjna nadzorująca jednostki w działach występuje do kierowników tych jednostek o przedłożenie - za jej pośrednictwem - członkowi kierownictwa Ministerstwa nadzorującemu jednostkę w dziale, w terminie do dnia 21 marca każdego roku, oświadczenia o stanie kontroli zarządczej.
4. 
Kierujący komórką organizacyjną udostępnia oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, w terminie do dnia 21 marca każdego roku członkowi kierownictwa Ministerstwa nadzorującemu komórkę organizacyjną, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. 
Kierujący komórkami organizacyjnymi, nad którymi bezpośredni nadzór sprawuje Minister przedkładają do Biura Dyrektora Generalnego oświadczenia, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 5 kwietnia każdego roku.
§  19. 
1. 
Członek kierownictwa Ministerstwa wskazuje komórkę organizacyjną, która sporządzi oświadczenie o stanie kontroli zarządczej, w zakresie kompetencji członka kierownictwa Ministerstwa, uwzględniające również oświadczenia kierowników jednostek w działach, wobec których wykonuje czynności nadzorcze.
2. 
Członek kierownictwa Ministerstwa udostępnia Ministrowi oświadczenie o stanie kontroli zarządczej, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 2 do zarządzenia, w terminie do dnia 5 kwietnia każdego roku, za pośrednictwem Biura Dyrektora Generalnego.
§  20. 
1. 
Oświadczenie Ministra o stanie kontroli zarządczej jest przygotowywane z wykorzystaniem:
1)
oświadczeń o stanie kontroli zarządczej składanych Ministrowi przez członków kierownictwa Ministerstwa, kierujących komórkami organizacyjnymi, nad którymi bezpośredni nadzór sprawuje Minister oraz kierowników jednostek w działach;
2)
sprawozdania z realizacji planu działalności Ministra;
3)
wyników samooceny.
2. 
Biuro Dyrektora Generalnego, za pośrednictwem przewodniczącego Zespołu, w terminie do dnia 25 kwietnia każdego roku, przedkłada Ministrowi do podpisu oświadczenie o stanie kontroli zarządczej.

Rozdział  8

Przepisy końcowe

§  21. 
Traci moc zarządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 3 października 2018 r. w sprawie kontroli zarządczej w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii (Dz. Urz. Min. Przed. i Tech. poz. 59 i 62).
§  22. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

(WZÓR)

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa Rozwoju za rok .................

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  2

(WZÓR)

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej członka kierownictwa Ministerstwa Rozwoju za rok ...............

grafika

1 Minister Rozwoju kieruje działami administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, gospodarka i turystyka na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju (Dz. U. poz. 2261).