Kontrola zarządcza w Ministerstwie Rozwoju.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MR.2020.28
Akt utracił moc Wersja od: 29 września 2020 r.
ZARZĄDZENIE Nr 23
MINISTRA ROZWOJU 1
z dnia 28 września 2020 r.
w sprawie kontroli zarządczej w Ministerstwie Rozwoju
Na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
§ 1.
Zarządzenie określa sposób wykonywania kontroli zarządczej w Ministerstwie Rozwoju.§ 2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:1)
Ministrze - należy przez to rozumieć Ministra Rozwoju;2)
Ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Rozwoju;3)
członkach kierownictwa Ministerstwa - należy przez to rozumieć Ministra, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu oraz dyrektora generalnego;4)
działach - należy przez to rozumieć działy administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, gospodarka oraz turystyka, w rozumieniu ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1220);5)
istotności ryzyka - należy przez to rozumieć punktową ocenę ryzyka, wyliczaną zgodnie z wytycznymi Departamentu Kontroli i Audytu;6)
jednostce w dziale - należy przez to rozumieć jednostkę sektora finansów publicznych podległą Ministrowi lub przez niego nadzorowaną, lub jednostkę sektora finansów publicznych obsługującą organ podległy Ministrowi lub przez niego nadzorowany;7)
kierującym komórką organizacyjną - należy przez to rozumieć dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa lub kierującego pracą komórki organizacyjnej Ministerstwa;8)
komitecie audytu - należy przez to rozumieć komitet audytu, o którym mowa w art. 288 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, powołany przez Ministra dla działów;9)
komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć departament lub biuro, wchodzące w skład Ministerstwa, zgodnie ze statutem Ministerstwa;10)
komórce organizacyjnej nadzorującej jednostki w działach - należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Ministerstwa, której na podstawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa powierzono zadania związane z nadzorem, w tym w zakresie organizacyjno-kadrowym, nad organami oraz jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi, z wyłączeniem wydziałów/zespołów w stałych przedstawicielstwach Rzeczypospolitej Polskiej przy organizacjach międzynarodowych za granicą;11)
oświadczeniu o stanie kontroli zarządczej - należy przez to rozumieć oświadczenie o stanie kontroli zarządczej za rok poprzedni, sporządzone zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 70 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;12)
planie działalności - należy przez to rozumieć plan działalności Ministra lub plan działalności jednostki w dziale na rok następny, sporządzony zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 70 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;13)
ryzyku - należy przez to rozumieć możliwość wystąpienia zdarzenia, które będzie miało negatywny wpływ na realizację celów i zadań określonych w planie działalności Ministra lub celów i zadań komórki organizacyjnej;14)
ryzyku kluczowym - należy przez to rozumieć ryzyko, mogące spowodować niezrealizowanie celów i zadań określonych w planie działalności Ministra lub celów i zadań komórki organizacyjnej, którego istotność przyjmuje wartość zgodną z wytycznymi Departamentu Kontroli i Audytu;15)
samoocenie - należy przez to rozumieć proces, w którym jest dokonywana ocena funkcjonowania kontroli zarządczej w Ministerstwie;16)
sprawozdaniu z wykonania planu działalności - należy przez to rozumieć sprawozdanie z wykonania planu działalności Ministra lub jednostki w dziale za rok poprzedni, sporządzone zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 70 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;17)
właścicielu ryzyka - należy przez to rozumieć kierującego komórką organizacyjną;18)
Zespole Audytu Wewnętrznego - należy przez to rozumieć komórkę wewnętrzną w Departamencie Kontroli i Audytu.§ 3.
Kontrolę zarządczą w Ministerstwie stanowi ogół działań podejmowanych przez członków kierownictwa Ministerstwa oraz kierujących komórkami organizacyjnymi we wszystkich rodzajach ich aktywności, które są konieczne dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.§ 4.
1.
Kontrola zarządcza w Ministerstwie jest wykonywana zgodnie z:1)
rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 września 2010 r. w sprawie planu działalności i sprawozdania z jego wykonania (Dz. U. poz. 1254);2)
rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej (Dz. U. poz. 1581);3)
przepisami w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej, wydanymi na podstawie art. 138 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;4)
komunikatem nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 84);5)
komunikatem nr 3 Ministra Finansów z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych wytycznych w zakresie samooceny kontroli zarządczej dla jednostek sektora finansów publicznych (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 11);6)
komunikatem nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 56);7)
szczegółowymi wytycznymi w zakresie kontroli zarządczej dla działów administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, gospodarka oraz turystyka.2.
W ramach wykonywania kontroli zarządczej w Ministerstwie stosuje się procedury i wytyczne odnoszące się do wyznaczania celów i zadań oraz monitorowania ich realizacji, określone dla następujących elementów tej kontroli:1)
środowisko wewnętrzne;2)
cele i zarządzanie ryzykiem;3)
mechanizmy kontroli;4)
informacja i komunikacja;5)
monitorowanie i ocena.3.
Kontrola zarządcza w Ministerstwie jest dokumentowana. Dokumentację kontroli zarządczej stanowią obowiązujące w Ministerstwie wewnętrzne akty normatywne, w tym polityki, procedury, regulaminy, instrukcje, wytyczne, dokumenty określające zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników.4.
Procesy kontroli zarządczej realizowane są z wykorzystaniem systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD).§ 5.
Plan działalności, sprawozdanie z wykonania planu działalności oraz oświadczenie o stanie kontroli zarządczej Ministra podlegają publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej, w bazie Regulacje wewnętrzne Lotus Notes oraz w Intranecie.Rozdział 2
Zakresy odpowiedzialności
Zakresy odpowiedzialności
§ 6.
1.
Minister jest odpowiedzialny za zapewnienie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w Ministerstwie oraz w kierowanych działach.2.
Członkowie kierownictwa Ministerstwa w szczególności:1)
nadzorują funkcjonowanie kontroli zarządczej w komórkach organizacyjnych i jednostkach w działach, wobec których wykonują czynności nadzorcze, zgodnie z zarządzeniem Ministra w sprawie ustalenia podziału pracy w kierownictwie Ministerstwa;2)
składają oświadczenie o stanie kontroli zarządczej;3)
akceptują Rejestr ryzyk kluczowych, zatwierdzany ostatecznie przez Ministra.3.
Zespół Audytu Wewnętrznego dokonuje systematycznej, niezależnej i obiektywnej oceny funkcjonowania kontroli zarządczej w Ministerstwie, realizowanej w ramach zadań zapewniających oraz czynności doradczych.4.
Komitet audytu świadczy doradztwo na rzecz Ministra w zakresie zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w Ministerstwie oraz w jednostkach w działach, w szczególności przez sygnalizowanie istotnych słabości kontroli zarządczej oraz proponowanie jej usprawnień.5.
Kierujący komórką organizacyjną wykonuje zadania związane z funkcjonowaniem kontroli zarządczej w kierowanej komórce organizacyjnej, w szczególności:1)
opracowuje propozycje celów i zadań zgodnie z przyjętym planem działalności Ministra oraz odrębnymi przepisami, w tym właściwymi wewnętrznymi aktami normatywnymi w zakresie funkcjonujących w Ministerstwie systemów zarządzania;2)
monitoruje realizację celów i zadań;3)
zarządza ryzykiem w odniesieniu do zatwierdzonych celów i zadań;4)
przeprowadza samoocenę;5)
składa oświadczenie o stanie kontroli zarządczej.6.
Pracownicy Ministerstwa są zaangażowani w procesy kontroli zarządczej w zakresie określonym w zarządzeniu, regulaminie organizacyjnym Ministerstwa, wewnętrznych regulaminach organizacyjnych komórek organizacyjnych, opisach stanowisk pracy, udzielonych im pełnomocnictwach i upoważnieniach oraz innych wewnętrznych aktach normatywnych, a także odpowiadają za realizację tych procesów w zakresie swoich kompetencji.7.
Departament Analiz Gospodarczych odpowiada za:1)
opracowanie i aktualizację misji i celów strategicznych Ministerstwa odnoszących się do działów;2)
koordynację opracowania projektu, a następnie planu działalności Ministra;3)
koordynację opracowania sprawozdania z wykonania planu działalności Ministra za rok poprzedni.8.
Komórka organizacyjna nadzorująca jednostki w działach:1)
występuje do jednostek w działach o przekazanie planów działalności, informacji w zakresie monitorowania realizacji celów i zadań ujętych w planach działalności, sprawozdań z wykonania planów działalności oraz oświadczeń o stanie kontroli zarządczej;2)
udostępnia komórce organizacyjnej sprawującej nadzór merytoryczny nad jednostkami w działach odwzorowania cyfrowe dokumentów wymienionych w pkt 1.9.
Departament Kontroli i Audytu odpowiada za koordynację procesu zarządzania ryzykiem w Ministerstwie, z wyłączeniem analizy ryzyka w zakresie bezpieczeństwa informacji.10.
Biuro Dyrektora Generalnego odpowiada za organizację procesu kontroli zarządczej w Ministerstwie, z wyłączeniem zadań realizowanych przez właściwe komórki organizacyjne, w tym:1)
koordynację corocznie przeprowadzanego procesu samooceny;2)
koordynację przygotowania oświadczenia Ministra o stanie kontroli zarządczej;3)
dokonywanie okresowych przeglądów procedur kontroli zarządczej.11.
W Ministerstwie tworzy się Zespół do spraw Zarządzania Ryzykiem i Samooceny, zwany dalej "Zespołem".12.
Zespół odpowiada za:1)
opiniowanie, z uwzględnieniem kontekstu funkcjonowania całego Ministerstwa, wyników analizy i oceny ryzyk oraz wyników analizy i oceny stosowanych mechanizmów kontroli, w tym pod względem prawidłowości realizacji procesu oszacowania istotności ryzyk i zaklasyfikowania ich jako kluczowych oraz adekwatności zaproponowanych działań ograniczających istotność ryzyk kluczowych;2)
opiniowanie wyników samooceny kontroli zarządczej, w szczególności, analizę i ocenę działań naprawczych proponowanych przez kierowników komórek organizacyjnych w przypadku stwierdzenia słabości w jej funkcjonowaniu;3)
opiniowanie, w zakresie określonym przez przewodniczącego Zespołu, innych niż wymienione w pkt 1 i 2 dokumentów kontroli zarządczej, w tym w szczególności ankiet dotyczących samooceny opracowanych przez Biuro Dyrektora Generalnego;4)
wspieranie działań na rzecz doskonalenia kontroli zarządczej w Ministerstwie.§ 7.
1.
W skład Zespołu wchodzą:1)
przewodniczący Zespołu - dyrektor generalny Ministerstwa;2)
członkowie Zespołu:a)
dyrektor Biura Dyrektora Generalnego,b)
dyrektor Biura Ministra,c)
dyrektor Departamentu Analiz Gospodarczych,d)
dyrektor Departamentu Jednostek Nadzorowanych i Podległych,e)
dyrektor Departamentu Komunikacji,f)
dyrektor Departamentu Kontroli i Audytu,g)
Inspektor Ochrony Danych.2.
Pracami Zespołu kieruje przewodniczący Zespołu.3.
Przewodniczący Zespołu może zapraszać do uczestnictwa w pracach Zespołu inne osoby mogące wnieść wkład merytoryczny do prac Zespołu.4.
Zespół podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach lub w trybie obiegowym, w drodze głosowania.5.
W przypadku rozbieżności stanowisk między członkami Zespołu, rozstrzygające jest stanowisko przewodniczącego Zespołu.6.
Obsługę administracyjną Zespołu, w tym protokołowanie rozstrzygnięć podejmowanych przez Zespół, zapewnia Departament Kontroli i Audytu.Rozdział 3
Misja i cele strategiczne Ministerstwa oraz plan działalności Ministra
Misja i cele strategiczne Ministerstwa oraz plan działalności Ministra
§ 8.
Ministerstwo realizuje cele strategiczne działając w oparciu o misję Ministerstwa zatwierdzoną przez Ministra.§ 9.
1.
Projekt planu działalności Ministra jest sporządzany przez Departament Analiz Gospodarczych na podstawie obowiązujących dokumentów strategicznych, określonych w nich celów i priorytetów, z uwzględnieniem założeń budżetu zadaniowego.2.
Departament Analiz Gospodarczych udostępnia opracowany projekt planu działalności kierującym komórkami organizacyjnymi i kierownikom jednostek w działach - za pośrednictwem komórki organizacyjnej nadzorującej jednostki w działach - w celu jego zaopiniowania.3.
Departament Analiz Gospodarczych w terminie do dnia 10 października każdego roku udostępnia członkom kierownictwa Ministerstwa projekt planu działalności do uzgodnienia.4.
Projekt planu działalności, po uzgodnieniu z członkami kierownictwa Ministerstwa, Departament Analiz Gospodarczych przedkłada do akceptacji Ministra, a następnie w terminie do dnia 31 października każdego roku przekazuje Prezesowi Rady Ministrów.5.
W przypadku braku uwag Prezesa Rady Ministrów do projektu planu działalności Departament Analiz Gospodarczych przekazuje projekt do podpisu Ministra.6.
W przypadku zgłoszenia uwag do projektu planu działalności przez Prezesa Rady Ministrów, Departament Analiz Gospodarczych ponownie uzgadnia dokument z członkami kierownictwa Ministerstwa i przekazuje do podpisu Ministra.Rozdział 4
Zarządzanie ryzykiem
Zarządzanie ryzykiem
§ 10.
1.
Komórka organizacyjna jest obowiązana do dokonywania systematycznego przeglądu swoich działań, w odniesieniu do celów i zadań ujętych w planie działalności lub celów i zadań komórki organizacyjnej, o których mowa w § 6 ust. 5 pkt 1, w celu identyfikowania i analizy ryzyk.2.
W procesie identyfikacji ryzyk, należy uwzględnić w szczególności ryzyka w kontekście:1)
operacyjnym;2)
korupcyjnym;3)
bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych.3.
W procesie identyfikacji i analizy ryzyk wykorzystuje się wszelkie dostępne źródła informacji oraz dane historyczne, w szczególności ustalenia wewnętrznych i zewnętrznych audytów i kontroli oraz wyniki samooceny dokonywanej przez komórki organizacyjne.§ 11.
Komórki organizacyjne przeprowadzają identyfikację i analizę ryzyk co najmniej raz w roku na etapie planowania celów i zadań, a także obligatoryjnie w przypadku istotnej zmiany zakresu swojego działania lub zaistnienia istotnych okoliczności mogących wpływać na realizację celów i zadań komórki.§ 12.
1.
W przypadku każdego zidentyfikowanego ryzyka należy określić w szczególności jego wpływ na realizację celów i zadań oraz prawdopodobieństwo jego wystąpienia, zgodnie z wytycznymi Departamentu Kontroli i Audytu.2.
Działania zaradcze w odniesieniu do najistotniejszych ryzyk mogą polegać w szczególności na:1)
przeniesieniu ryzyka w całości lub części na inny podmiot;2)
wycofaniu się z działań, które wiążą się z ryzykiem;3)
minimalizowaniu ryzyka poprzez podjęcie działań mających na celu zmniejszenie istotności ryzyka, w tym wzmocnienie mechanizmów kontroli w ramach realizowanego celu bądź wdrożenie nowych.3.
W przypadku, gdy nie można wycofać się z działań wiążących się z ryzykiem, a istnieją trudności lub ograniczenia w przeciwdziałaniu ryzyku, a także gdy ich szacunkowe koszty mogłyby przekroczyć przewidywalne korzyści, działania zaradcze, o których mowa w ust. 2, mogą polegać na tolerowaniu ryzyka.4.
Wszystkie zidentyfikowane ryzyka komórka organizacyjna opisuje w zestawieniu ryzyk, zgodnie ze wzorem określonym przez Departament Kontroli i Audytu.5.
Komórka organizacyjna w terminie do dnia 10 grudnia każdego roku, udostępnia Departamentowi Kontroli i Audytu oraz nadzorującemu członkowi kierownictwa Ministerstwa zatwierdzone przez kierującego komórką organizacyjną zestawienie ryzyk.6.
Departament Kontroli i Audytu, na podstawie zestawień ryzyk udostępnionych przez komórki organizacyjne, opracowuje projekt rejestru ryzyk kluczowych zidentyfikowanych w Ministerstwie, zwany dalej "Rejestrem ryzyk kluczowych", który udostępnia do zaopiniowania Zespołowi w terminie do dnia 30 grudnia każdego roku.7.
Zaopiniowany przez Zespół projekt Rejestru ryzyk kluczowych, przewodniczący Zespołu udostępnia członkom kierownictwa Ministerstwa do akceptacji, w terminie do dnia 10 stycznia każdego roku, a następnie przekazuje do zatwierdzenia Ministrowi.8.
Zatwierdzony przez Ministra Rejestr ryzyk kluczowych Departament Kontroli i Audytu udostępnia do wiadomości kierujących komórkami organizacyjnymi oraz do komitetu audytu.Rozdział 5
Monitorowanie stopnia realizacji celów i zadań ujętych w planie działalności Ministra, celów i zadań komórki organizacyjnej oraz przygotowanie sprawozdania z wykonania planu działalności
Monitorowanie stopnia realizacji celów i zadań ujętych w planie działalności Ministra, celów i zadań komórki organizacyjnej oraz przygotowanie sprawozdania z wykonania planu działalności
§ 13.
1.
Departament Analiz Gospodarczych może zwrócić się w każdym czasie do kierujących komórkami organizacyjnymi, a także za pośrednictwem komórki organizacyjnej nadzorującej jednostki w działach - do kierowników jednostek w działach, o informację dotyczącą poziomu realizacji celów i zadań ujętych w planie działalności.2.
Monitorowanie stopnia realizacji celów i zadań komórki organizacyjnej odbywa się według zasad określonych odrębnymi wewnętrznymi aktami normatywnymi w zakresie funkcjonujących w Ministerstwie systemów zarządzania.§ 14.
1.
W celu przygotowania sprawozdania z wykonania planu działalności za rok poprzedni kierujący komórkami organizacyjnymi udostępniają Departamentowi Analiz Gospodarczych, w terminie do dnia 10 marca każdego roku, informację o realizacji wyznaczonych celów i zadań ujętych w planie działalności.2.
Departament Analiz Gospodarczych opracowuje projekt sprawozdania z wykonania planu działalności za rok poprzedni, w terminie do dnia 10 kwietnia każdego roku, i niezwłocznie udostępnia do uzgodnienia członkom kierownictwa Ministerstwa.3.
Uzgodniony z członkami kierownictwa Ministerstwa projekt sprawozdania z wykonania planu działalności za rok poprzedni, Departament Analiz Gospodarczych przedkłada, w terminie do dnia 20 kwietnia każdego roku, do podpisu Ministra.4.
Po podpisaniu przez Ministra sprawozdania z wykonania planu działalności za rok poprzedni, Departament Analiz Gospodarczych niezwłocznie udostępnia je Biuru Dyrektora Generalnego.Rozdział 6
Monitorowanie i samoocena kontroli zarządczej w Ministerstwie
Monitorowanie i samoocena kontroli zarządczej w Ministerstwie
§ 15.
1.
Samoocena jest przeprowadzana co najmniej raz w roku.2.
Samoocenę przeprowadza się z wykorzystaniem elektronicznych ankiet przeznaczonych dla kadry zarządzającej oraz dla pozostałych pracowników Ministerstwa, których wzory określa każdorazowo Biuro Dyrektora Generalnego i udostępnia w terminie do dnia 15 stycznia każdego roku.3.
Oceny poszczególnych elementów kontroli zarządczej dokonuje się według skali określonej w ankietach, w terminie do dnia 22 stycznia każdego roku w postaci elektronicznej lub w postaci papierowej, jeżeli wyposażenie stanowiska pracy nie pozwala na dokonanie samooceny w postaci elektronicznej.4.
Biuro Dyrektora Generalnego opracowuje dla każdej komórki organizacyjnej zbiorcze zestawienie danych wynikających z samooceny i udostępnia kierującemu komórką organizacyjną.5.
Kierujący komórką organizacyjną, na podstawie zbiorczych danych wynikających z samooceny, sporządza raport z wyników uwzględniający:1)
ogólną ocenę funkcjonowania systemu kontroli zarządczej;2)
zidentyfikowane słabości kontroli zarządczej;3)
proponowane działania naprawcze, w przypadku zidentyfikowania słabości kontroli zarządczej.6.
Kierujący komórką organizacyjną zatwierdza w systemie EZD raport, o którym mowa w ust. 5, w terminie 14 dni od otrzymania zbiorczego zestawienia danych wynikających z samooceny.7.
Biuro Dyrektora Generalnego, na podstawie raportów otrzymanych od komórek organizacyjnych, sporządza podsumowanie wyników samooceny, które udostępnia do zaopiniowania Zespołowi, w terminie do dnia 1 marca każdego roku.8.
Przewodniczący Zespołu, w terminie do dnia 15 marca każdego roku, udostępnia do wiadomości członkom kierownictwa Ministerstwa oraz komitetowi audytu, informację o wynikach samooceny kontroli zarządczej w Ministerstwie.§ 16.
Kierujący komórkami organizacyjnymi są zobowiązani do bieżącego monitorowania poszczególnych elementów kontroli zarządczej w ramach realizowanych zadań i wykorzystania informacji dotyczących możliwości usprawnienia kontroli zarządczej w zakresie swojego działania.Rozdział 7
Sporządzenie oświadczenia o stanie kontroli zarządczej
Sporządzenie oświadczenia o stanie kontroli zarządczej
§ 17.
Proces uzyskiwania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej jest realizowany na trzech poziomach:1)
kierujących komórkami organizacyjnymi oraz kierowników jednostek w działach;2)
członków kierownictwa Ministerstwa;3)
Ministra.§ 18.
1.
Kierujący komórką organizacyjną sporządza oświadczenie o stanie kontroli zarządczej w kierowanej komórce organizacyjnej, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 1 do zarządzenia, wraz z uzasadnieniem.2.
Uzasadnienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera omówienie:1)
działań dotyczących monitorowania poszczególnych elementów kontroli zarządczej, w tym monitorowania celów i zadań ujętych w planie działalności;2)
wyników samooceny;3)
informacji uzyskanych w procesie zarządzania ryzykiem;4)
wyników zewnętrznych i wewnętrznych audytów i kontroli.3.
Komórka organizacyjna nadzorująca jednostki w działach występuje do kierowników tych jednostek o przedłożenie - za jej pośrednictwem - członkowi kierownictwa Ministerstwa nadzorującemu jednostkę w dziale, w terminie do dnia 21 marca każdego roku, oświadczenia o stanie kontroli zarządczej.4.
Kierujący komórką organizacyjną udostępnia oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, w terminie do dnia 21 marca każdego roku członkowi kierownictwa Ministerstwa nadzorującemu komórkę organizacyjną, z zastrzeżeniem ust. 5.5.
Kierujący komórkami organizacyjnymi, nad którymi bezpośredni nadzór sprawuje Minister przedkładają do Biura Dyrektora Generalnego oświadczenia, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 5 kwietnia każdego roku.§ 19.
1.
Członek kierownictwa Ministerstwa wskazuje komórkę organizacyjną, która sporządzi oświadczenie o stanie kontroli zarządczej, w zakresie kompetencji członka kierownictwa Ministerstwa, uwzględniające również oświadczenia kierowników jednostek w działach, wobec których wykonuje czynności nadzorcze.2.
Członek kierownictwa Ministerstwa udostępnia Ministrowi oświadczenie o stanie kontroli zarządczej, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 2 do zarządzenia, w terminie do dnia 5 kwietnia każdego roku, za pośrednictwem Biura Dyrektora Generalnego.§ 20.
1.
Oświadczenie Ministra o stanie kontroli zarządczej jest przygotowywane z wykorzystaniem:1)
oświadczeń o stanie kontroli zarządczej składanych Ministrowi przez członków kierownictwa Ministerstwa, kierujących komórkami organizacyjnymi, nad którymi bezpośredni nadzór sprawuje Minister oraz kierowników jednostek w działach;2)
sprawozdania z realizacji planu działalności Ministra;3)
wyników samooceny.2.
Biuro Dyrektora Generalnego, za pośrednictwem przewodniczącego Zespołu, w terminie do dnia 25 kwietnia każdego roku, przedkłada Ministrowi do podpisu oświadczenie o stanie kontroli zarządczej.Rozdział 8
Przepisy końcowe
Przepisy końcowe
§ 21.
Traci moc zarządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 3 października 2018 r. w sprawie kontroli zarządczej w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii (Dz. Urz. Min. Przed. i Tech. poz. 59 i 62).§ 22.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
(WZÓR)
Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa Rozwoju za rok .................
grafika
ZAŁĄCZNIK Nr 2
(WZÓR)
Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej członka kierownictwa Ministerstwa Rozwoju za rok ...............
grafika
1 Minister Rozwoju kieruje działami administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, gospodarka i turystyka na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju (Dz. U. poz. 2261).