Kontrola zarządcza.
Dz.Urz.MF.2013.51
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 49
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 9 grudnia 2013 r.
w sprawie kontroli zarządczej
- w tym szczegółowy tryb planowania działalności na rok następny, szczególne zasady sprawozdawczości z działalności, tryb składania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok;
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
- WZÓR -
- WZÓR -
L.p. | Cel | Czy cel ze względu na priorytety działalności Ministra Finansów należy uwzględnić w części A Planu (tak/nie) | Numer zadania w projekcie budżetu w układzie zadaniowym na rok przyszły (w przypadku celu przewidzianego w budżecie zadaniowym) | Miernik określający stopień realizacji celu (należy podać co najmniej 1 miernik) | Departament lub biuro odpowiedzialne za przygotowywanie okresowych informacji o realizacji celu (w przypadku budżetu zadaniowego należy wskazać koordynatora zadania) | Zadania, które będą służyć realizacji celu (w przypadku celu wynikającego z budżetu w układzie zadaniowym należy wpisać wszystkie podzadania realizujące ten cel) | Zadanie będzie realizowane przez: (należy wpisać nazwy departamentów lub biur oraz nadzorowanych jednostek, które będą zaangażowane w realizację zadania) | Nazwa dokumentu o charakterze strategicznym (jeżeli realizacja wskazanego celu wynika z dokumentu o charakterze strategicznym) | |
Nazwa | Planowana wartość do osiągnięcia | ||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
..........................................................................................................
(data oraz podpis i pieczęć nadzorującego członka Kierownictwa)
ZAŁĄCZNIK Nr 2
- WZÓR -
- WZÓR -
w ..............................................
(wpisać odpowiednio: izbach skarbowych i urzędach skarbowych albo urzędach kontroli skarbowej albo izbach celnych i urzędach celnych wraz z podległymi oddziałami celnymi albo Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów albo Centrum Przetwarzania Danych Ministerstwa Finansów)
za rok ......
Dział I
Jako osoba odpowiedzialna za nadzorowanie i monitorowanie wykonywania działań z zakresu kontroli zarządczej, tj. działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, a w szczególności zapewnienia:
Jako osoba odpowiedzialna za nadzorowanie i monitorowanie wykonywania działań z zakresu kontroli zarządczej, tj. działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, a w szczególności zapewnienia:
- skuteczności i efektywności działania,
- wiarygodności sprawozdań,
- ochrony zasobów,
- przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
- efektywności i skuteczności przepływu informacji,
- zarządzania ryzykiem
oświadczam, że
CZĘŚĆ A
□ w wystarczającym stopniu funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.
□ w wystarczającym stopniu funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.
CZĘŚĆ B
□ w ograniczonym stopniu funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.
□ w ograniczonym stopniu funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.
CZĘŚĆ C
□ nie funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.
□ nie funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.
CZĘŚĆ D
Niniejsze oświadczenie opiera się na mojej ocenie oraz informacjach dostępnych w czasie sporządzania niniejszego oświadczenia pochodzących z:
Niniejsze oświadczenie opiera się na mojej ocenie oraz informacjach dostępnych w czasie sporządzania niniejszego oświadczenia pochodzących z:
□ monitorowania realizacji celów z planu działalności Ministra Finansów,
□ samooceny kontroli zarządczej przeprowadzonej z uwzględnieniem standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych,
□ procesu zarządzania ryzykiem,
□ audytu wewnętrznego,
□ kontroli wewnętrznych,
□ kontroli zewnętrznych,
□ innych źródeł informacji ...........................................................................................................
...................................................................................................................................................
Dział II
(wypełnić w przypadku, gdy w dziale I zaznaczono część B albo C)
(wypełnić w przypadku, gdy w dziale I zaznaczono część B albo C)
(np. niezrealizowanie celów z planu działalności Ministra Finansów przez nadzorowane jednostki, nieprawidłowości w funkcjonowaniu tych jednostek, w tym stwierdzona niezgodność działalności z przepisami prawa, zastrzeżenia w zakresie: wiarygodności sprawozdań, ochrony zasobów, przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania, efektywności i skuteczności przepływu informacji, zarządzania ryzykiem)
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
2. Planowane działania, które zostaną podjęte w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej.
(opisać działania, które zostaną podjęte w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej w odniesieniu do złożonych zastrzeżeń)
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Dział III
Działania służące poprawie funkcjonowania kontroli zarządczej, które zostały podjęte w roku, którego dotyczy oświadczenie.
Działania służące poprawie funkcjonowania kontroli zarządczej, które zostały podjęte w roku, którego dotyczy oświadczenie.
Jednocześnie oświadczam, że nie są mi znane inne fakty lub okoliczności, które mogłyby wpłynąć na treść niniejszego oświadczenia.
..........................................................................................................
(data oraz podpis i pieczęć nadzorującego członka Kierownictwa)
ZAŁĄCZNIK Nr 3
- WZÓR -
- WZÓR -
....................................................
(nazwa departamentu albo biura)
Cel z planu działalności Ministra Finansów (w przypadku zadań, które w żaden sposób nie przyczyniają się do realizacji celów z planu działalności Ministra Finansów należy wpisać: "nie dotyczy" i wypełnić pozostałe kolumny) | Zadanie | Rezultaty/mierniki zadania | Ryzyko w sposób istotny zagrażające realizacji zadania, którym zarządzanie wykracza poza właściwość dyrektora departamentu albo biura (opisać krótko wraz z ewentualnym wskazaniem właściciela ryzyka) | Samodzielne stanowisko lub komórka organizacyjna w departamencie albo biurze odpowiedzialna za realizację zadania (w przypadku zadań, realizowanych przez nadzorowane jednostki wpisać te jednostki) |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1. | 1. | |||
2. | ||||
3. | ||||
2. | 4. | |||
5. | ||||
3. | 6. |
Akceptuję
...............................................................................................
(data oraz podpis i pieczęć nadzorującego członka Kierownictwa)
...............................................................................................
(data oraz podpis i pieczęć dyrektora departamentu albo biura)
ZAŁĄCZNIK Nr 4
- WZÓR -
- WZÓR -
......................................................
(nazwa departamentu albo biura)
Cel z planu działalności Ministra Finansów (w przypadku zadań, które w żaden sposób nie przyczyniają się do realizacji celów z planu działalności Ministra Finansów należy wpisać: "nie dotyczy" i wypełnić pozostałe kolumny) | Zadanie (należy wpisać również zadania nowe, które nie zostały ujęte w planie pracy) | Planowane rezultaty/mierniki zadania | Stopień realizacji zadania (należy wpisać odpowiednio: zrealizowane, dalsza realizacja niezagrożona, dalsza realizacja zagrożona, odstąpiono od realizacji) | Zdarzenia, które wpłynęły negatywnie na stopień realizacji zadania lub doprowadziły do odstąpienia od jego realizacji | Ryzyko w sposób istotny zagrażające realizacji zadania, którym zarządzanie wykracza poza właściwość dyrektora departamentu albo biura (należy wypełnić w odniesieniu do zadań w trakcie realizacji) | Samodzielne stanowisko lub komórka organizacyjna w departamencie albo biurze odpowiedzialna za realizację zadania (w przypadku zadań, realizowanych przez nadzorowane jednostki wpisać te jednostki) |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1. | 1. | |||||
2. | ||||||
3. | ||||||
2. | 4. | |||||
5. | ||||||
3. | 6. |
Akceptuję
...............................................................................................
(data oraz podpis i pieczęć nadzorującego członka Kierownictwa)
...............................................................................................
(data oraz podpis i pieczęć dyrektora departamentu albo biura)
ZAŁĄCZNIK Nr 5
- WZÓR -
- WZÓR -
......................................................
(nazwa departamentu albo biura)
Cel z planu działalności Ministra Finansów (w przypadku zadań, które w żaden sposób nie przyczyniają się do realizacji celów z planu działalności Ministra Finansów należy wpisać: "nie dotyczy" i wypełnić pozostałe kolumny) | Zadania (należy wpisać również zadania realizowane, które nie były ujęte w planie pracy) | Planowane rezultaty/mierniki zadania | Stopień realizacji zadania (wpisać odpowiednio: rezultaty/mierniki zadania osiągnięte albo "odstąpiono od realizacji") | Zdarzenia, które wpłynęły negatywnie na stopień realizacji zadania lub doprowadziły do odstąpienia od jego realizacji |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1. | 1. | |||
2. | ||||
3. | ||||
2. | 4. | |||
5. | ||||
3. | 6. |
Akceptuję
...............................................................................................
(data oraz podpis i pieczęć nadzorującego członka Kierownictwa)
...............................................................................................
(data oraz podpis i pieczęć dyrektora departamentu albo biura)
ZAŁĄCZNIK Nr 6
- WZÓR -
- WZÓR -
w............................................................................................
(nazwa departamentu albo biura)
za rok .......
Dział I
Jako osoba odpowiedzialna za nadzorowanie i monitorowanie wykonywania działań z zakresu kontroli zarządczej, tj. działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, a w szczególności zapewnienia:
Jako osoba odpowiedzialna za nadzorowanie i monitorowanie wykonywania działań z zakresu kontroli zarządczej, tj. działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, a w szczególności zapewnienia:
- skuteczności i efektywności działania,
- wiarygodności sprawozdań,
- ochrony zasobów,
- przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
- efektywności i skuteczności przepływu informacji,
- zarządzania ryzykiem
oświadczam, że
CZĘŚĆ A
□ w wystarczającym stopniu funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.
□ w wystarczającym stopniu funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.
CZĘŚĆ B
□ w ograniczonym stopniu funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.
□ w ograniczonym stopniu funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.
CZĘŚĆ C
□ nie funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.
□ nie funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.
CZĘŚĆ D
Niniejsze oświadczenie opiera się na mojej ocenie oraz informacjach dostępnych w czasie sporządzania niniejszego oświadczenia pochodzących z:
Niniejsze oświadczenie opiera się na mojej ocenie oraz informacjach dostępnych w czasie sporządzania niniejszego oświadczenia pochodzących z:
□ monitorowania realizacji celów z planu działalności Ministra Finansów,
□ samooceny kontroli zarządczej przeprowadzonej z uwzględnieniem standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych,
□ procesu zarządzania ryzykiem,
□ audytu wewnętrznego,
□ kontroli wewnętrznych,
□ kontroli zewnętrznych,
□ innych źródeł informacji...........................................................................................................
...................................................................................................................................................
Dział II
(wypełnić w przypadku, gdy w dziale I zaznaczono część B albo C)
(wypełnić w przypadku, gdy w dziale I zaznaczono część B albo C)
(np. niezrealizowanie zadań z planu pracy departamentu albo biura, nieprawidłowości w funkcjonowaniu departamentu albo biura, w tym stwierdzona niezgodność działalności z przepisami prawa, zastrzeżenia w zakresie: wiarygodności sprawozdań, ochrony zasobów, przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania, efektywności i skuteczności przepływu informacji, zarządzania ryzykiem)
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
2. Planowane działania, które zostaną podjęte w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej.
(opisać działania, które zostaną podjęte w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej w odniesieniu do złożonych zastrzeżeń)
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Dział III
Działania służące poprawie funkcjonowania kontroli zarządczej, które zostały podjęte w roku, którego dotyczy oświadczenie.
Działania służące poprawie funkcjonowania kontroli zarządczej, które zostały podjęte w roku, którego dotyczy oświadczenie.
Jednocześnie oświadczam, że nie są mi znane inne fakty lub okoliczności, które mogłyby wpłynąć na treść niniejszego oświadczenia.
Akceptuję
...............................................................................................
(data oraz podpis i pieczęć nadzorującego członka Kierownictwa)
...............................................................................................
(data oraz podpis i pieczęć dyrektora departamentu albo biura)
a) izb skarbowych i urzędów skarbowych,
b) urzędów kontroli skarbowej,
c) izb celnych i urzędów celnych wraz z podległymi oddziałami celnymi,
d) Centrum Przetwarzania Danych Ministerstwa Finansów,
e) Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów.