Konkretyzacja i uszczegółowienie postępowania nadzwyczajnego w związku z wystąpieniem w dniu 11 i 12 sierpnia 2017 r. w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (dalej Lasy Państwowe lub LP) stanu siły wyższej o zasięgu ponadlokalnym.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2017.8/9.137

Akt obowiązujący
Wersja od: 19 grudnia 2018 r.

DECYZJA Nr 211
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 16 sierpnia 2017 r.
w sprawie konkretyzacji i uszczegółowienia postępowania nadzwyczajnego w związku z wystąpieniem w dniu 11 i 12 sierpnia 2017 r. w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (dalej Lasy Państwowe lub LP) stanu siły wyższej o zasięgu ponadlokalnym

ZM.800.19.2017

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach 1 , zwanej dalej ustawą, w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 2 , zwanego dalej Statutem - w wykonaniu zadania Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, wynikającego z obowiązku określonego w § 135 ust. 1 pkt 3 w związku z § 133 ust. 1 pkt 2 Zarządzenia nr 46 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 24 października 2016 r. w sprawie sprzedaży drewna prowadzonej przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe 3 , zwanego dalej także zarządzeniem - mając na względzie:

1) uregulowania dotyczące w Instrukcji Ochrony Lasu organizacji działań ochronnych w sytuacjach klęskowych;

2) wstępne rozpoznanie operacyjne rozmiaru uszkodzeń drzewostanów, jakie w dniach 11 i 12 sierpnia 2017 r. zaistniały w następstwie huraganowych wiatrów (zob. załącznik nr 1 do niniejszej decyzji);

3) ustalenia narady dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych odbytej w formie wideokonferencji w dniu 14 sierpnia 2017 r pod kierunkiem Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych;

4) postanowienie art. 56 ust. 2 4  ustawy, a także § 7 Statutu 5

- postanawia się, co następuje:

Postanowienia ogólne

§  1. 
Ustala się następującą charakterystykę stanu siły wyższej, jaki w dniach 11 i 12 sierpnia 2017 r. miał miejsce na gruntach Skarbu Państwa, znajdujących się w zarządzie Lasów Państwowych:
1)
czynnik sprawczy szkód w drzewostanie: porywiste wiatry, prowadzące do wielkopowierzchniowych wiatrowałów i wiatrołomów (por. § 133 ust. 2 pkt 2 lit. b zarządzenia);
2)
czas wystąpienia stanu siły wyższej z punktu widzenia zaawansowania gospodarowania surowcem drzewnym: stan siły wyższej zaistniały po zawarciu umów kupna-sprzedaży na rynkach podstawowych i rynkach dla rozwoju (por. § 133 ust. 5 pkt 2 lit. c trzecie tiret zarządzenia);
3)
status prawny stanu siły wyższej:
a)
stan siły wyższej niebędący konstytucyjnym stanem klęski żywiołowej (por. § 133 ust. 3 zarządzenia), jednak z możliwą opcją przypisania mu statusu takiej klęski,
b)
stan siły wyższej o charakterze ponadlokalnym (o znaczeniu ponadregionalnym) pierwszego stopnia (por. § 133 ust. 8 pkt 2 lit. a zarządzenia oraz załącznik nr 10 do zarządzenia),
c)
stan siły wyższej wymagający ustalenia nadzwyczajnego postępowania (por. § 133 ust. 7 pkt 1 zarządzenia) oraz istotnych zmian w zawartych umowach kupna-sprzedaży surowca drzewnego (por. § 133 ust. 7 pkt 3 zarządzenia);
4)
zgrupowanie jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych dotkniętych stanem siły wyższej:
a)
jednostki organizacyjne LP w zasięgu Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu:
Nadleśnictwo Piaski (10) 6 ,
Nadleśnictwo Jarocin (100),
Nadleśnictwo Czerniejewo (100),
Nadleśnictwo Gniezno (800),
b) 7
 jednostki organizacyjne LP w zasięgu Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu:
Nadleśnictwo Gołąbki (150),
Nadleśnictwo Solec Kujawski (150),
Nadleśnictwo Szubin (200),
Nadleśnictwo Bydgoszcz (50),
Nadleśnictwo Żołędowo (15),
Nadleśnictwo Różanna (22),
Nadleśnictwo Runowo (606),
Nadleśnictwo Zamrzenica (200),
Nadleśnictwo Tuchola (100),
Nadleśnictwo Woziwoda (200),
Nadleśnictwo Rytel (1500),
Nadleśnictwo Czersk (900),
Nadleśnictwo Przymuszewo (120),
Nadleśnictwo Lutówko (25),
c)
jednostki organizacyjne LP w zasięgu Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Gdańsku:
Nadleśnictwo Lubichowo (20),
Nadleśnictwo Kościerzyna (40),
Nadleśnictwo Lipusz (2000),
Nadleśnictwo Kartuzy (30),
Nadleśnictwo Cewice (53),
Nadleśnictwo Strzebielino (20,
d)
jednostki organizacyjne LP w zasięgu Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinku:
Nadleśnictwo Osusznica (100),
Nadleśnictwo Bytów (650).
§  2. 
Dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu, Toruniu, Gdańsku i Szczecinku zobowiązuje się do występowania do Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z wnioskami odpowiednio o wyłączenie lub włączenie określonych nadleśnictw do zgrupowania, o którym mowa w § 1 pkt 4 - w każdym przypadku, w którym będzie to uzasadnione dokładniejszym rozpoznaniem poziomu szkód drzewostanowych w tych nadleśnictwach. Dyrektor Generalny Lasów Państwowych sankcjonuje wnioski, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, w formie odrębnych decyzji zarządczych.
§  3. 
1. 
Ustala się, że wykonywaniu niniejszej decyzji służyć będą cotygodniowe (co do zasady) narady prowadzone w formie wideokonferencji pod kierunkiem Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z udziałem wszystkich dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, w tym przede wszystkim dyrektorów RDLP w Poznaniu, Toruniu, Gdańsku i Szczecinku, a także z możliwością udziału nadleśniczych kierujących nadleśnictwami, o których mowa w § 1 pkt 4 (z uwzględnieniem § 2), zwanych dalej nadleśnictwami klęskowymi.
2. 
Sprawy, związane z realizacją niniejszej decyzji, powinny być ponadto stałym punktem agend narad kierowników komórek organizacyjnych Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych oraz regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu, Toruniu, Gdańsku i Szczecinku, jak również stałym punktem sesji odbywanych w nadleśnictwach klęskowych oraz przedmiotem narad tematycznych w LP.
3. 
Ustalenia z narad oraz sesji, o których mowa odpowiednio w ust. 1 i 2, powinny być kwitowane, w formie notatek służbowych sporządzanych przez właściwą komórkę w danej jednostce organizacyjnej Lasów Państwowych. Wydział Ochrony Lasu w DGLP zobowiązuje się do katalogowania oraz analizowania notatek, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, oraz formułowania na potrzeby Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych wniosków wynikających z tych analiz w uzgodnieniu z właściwymi merytorycznie Wydziałami DGLP.
§  4. 
Ustala się następujący zakres tematyczny niniejszej decyzji:
1)
okres likwidacji skutków stanu siły wyższej, będącej przedmiotem niniejszej decyzji;
2)
ochrona mienia na terenach dotkniętych stanem siły wyższej, będącym przedmiotem niniejszej decyzji;
3)
udrażnianie dróg publicznych, dróg wewnętrznych, linii podziału powierzchniowego oraz terenów pod liniami energetycznymi;
4)
postępowanie dla ustalenia ilości drewna poklęskowego;
5)
system zamawiania usług na potrzeby likwidacji skutków stanu siły wyższej, będącego przedmiotem niniejszej decyzji;
6)
aktualizacja materiałów do prowizorium do planu finansowo- -gospodarczego na rok 2018 oraz aktualizacja planów urządzenia lasu dla nadleśnictw klęskowych;
7)
procedura zagospodarowania drewna poklęskowego w roku 2017 i w latach następnych z uwzględnieniem problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy;
8)
wzmocnienie kadrowe nadleśnictw klęskowych;
9)
wzmocnienie sprzętowe nadleśnictw klęskowych;
10)
system finansowy związany z usuwaniem skutków stanu siły wyższej, będącego przedmiotem niniejszej decyzji

Okres likwidacji skutków stanu siły wyższej

§  5. 
1.  8
 Na mocy niniejszej decyzji ustala się, że działania, polegające na likwidowaniu skutków stanu siły wyższej, będącego przedmiotem niniejszej decyzji, powinny zostań zakończone w terminie do końca czerwca 2019 r., z wyjątkiem nadleśnictw: Czersk, Runowo, Rytel i Szubin, w których prace powinny zostać zakończone w terminie do końca 2019 r.
2. 
Ustala się, że zlikwidowanie skutków stanu siły wyższej, będącego przedmiotem niniejszej decyzji, nastąpi w dacie, w której zakończy się pozyskiwanie poklęskowego surowca drzewnego, z zastrzeżeniem co do surowca drzewnego pozostawianego in situ do naturalnego rozkładu.

Bezzwłoczna ochrona mienia

§  6. 
1. 
Doprowadzenie do bezzwłocznej ochrony mienia, o której mowa w § 3 pkt 2, powinno być obowiązkiem nadleśniczych kierujących nadleśnictwami klęskowymi, przy czym, biorąc pod uwagę ustalenia wyżej wymienionej narady dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, odbytej w formie wideokonferencji w dniu 14 sierpnia 2017 r., nie przewiduje się pomocy wewnątrz- instytucjonalnej ze strony innych regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, polegającej w szczególności na korzystaniu z usług strażników leśnych, zatrudnionych w tych innych nadleśnictwach.
2. 
Wyżej wymieniona ochrona mienia powinna objąć:
1)
wprowadzenie zakazu wstępu do określonych części lasu, stanowiących teren klęski (także w celu ochrony zdrowia i życia ludzkiego);
2)
działania prewencyjne i interwencyjne Straży Leśnej polegające w szczególności na:
a)
permanentnym dozorze terenu poklęskowego,
b)
innych działaniach, wynikających z zarządzeń Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, dotyczących funkcjonowania Straży Leśnej w Lasach Państwowych.
3. 
Kierownika komórki organizacyjnej Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwej ds. marketingu zobowiązuje się do zapewnienia częstej obecności na terenach dotkniętych stanem siły wyższej, będącym przedmiotem niniejszej decyzji, Zespołu ds. Weryfikacji Terenowej Zjawisk i Procesów Związanych z Przerobem Drewna.

Udrożnienie dróg publicznych, dróg wewnętrznych oraz linii podziału powierzchniowego, a także udostępnianie terenów pod liniami energetycznymi

§  7. 
1. 
Udrożnienie dróg publicznych, przebiegających przez kompleksy leśne dotknięte stanem siły wyższej, będącym przedmiotem niniejszej decyzji, a także dróg wewnętrznych oraz linii podziału przestrzennego, a także udostępnianie terenów pod liniami energetycznymi w miejscach ich uszkodzenia przez wiatry należy traktować jako działania, do których, staraniem właściwych nadleśniczych, należy przystąpić bez zbędnej zwłoki po objęciu terenu klęski ochroną mienia, o której mowa w § 6, przy czym:
1)
udrażnianie dróg publicznych oraz udostępnianie terenów pod liniami energetycznymi należy traktować jako przejaw działalności w zakresie wspomagania przez LP administracji publicznej;
2)
udrażnianie dróg wewnętrznych oraz linii podziału powierzchniowego należy traktować jako pozostałe działania w zakresie pozyskania surowca drzewnego.
2. 
Nadleśniczych kierujących nadleśnictwami klęskowymi zobowiązuje się do dołożenia należytej staranności, aby działania, o których mowa w ust. 1, zostały zakończone w terminie do końca sierpnia 2017 r. - z przestrzeganiem następującego priorytetu co do pilności prac:
1)
najwyższy stopień pilności: drogi publiczne, drogi wewnętrzne udostępnione do ruchu publicznego, drogi wewnętrzne o znaczeniu przeciwpożarowym;
2)
wysoki stopień pilności: drogi wewnętrzne oraz linie podziału powierzchniowego przewidywane jako trasy przewidywanego wywozu surowca drzewnego;
3)
najmniejszy stopień pilności: pozostałe drogi wewnętrzne oraz pozostałe linie podziału powierzchniowego.

Postępowanie dla ustalenia ilości drewna poklęskowego

§  8. 
1. 
Doprowadzenie do oszacowanie ilości oraz struktury sortymentowej drewna poklęskowego stanowi obowiązek nadleśnictw klęskowych, który powinien być realizowany przy wspomaganiu usługowym właściwych terytorialnie regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych.
2. 
Ze względu na okoliczność, że w Lasach Państwowych, w dacie wystąpienia stanu siły wyższej, będącego przedmiotem niniejszej decyzji, nie zostały jeszcze ukończone prace nad docelową aplikacją informatyczną Systemu Informatycznego Lasów Państwowych, służącą wspomaganiu dokonywania dostatecznie wiarygodnej oceny drewna poklęskowego z punktu widzenia jego ilości oraz prawdopodobnego układu sortymentowego (po wyróbce) - projekty szczegółowej procedury szacowania ilości i struktury sortymentowej drewna poklęskowego powinny być autorstwa poszczególnych regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, z uwzględnieniem uzgodnień, jakich na ten temat dokonano podczas wyżej wymienionej narady odbytej w formie wideokonferencji w dniu 14 sierpnia 2017 r.
3. 
Ustala się, że projekty procedur, o których mowa w ust. 2, zostaną zaprezentowane celem ich skwitowania podczas narady zwołanej w formie wideokonferencji na dzień 21 sierpnia 2017 r.
4. 
Prezentacja i skwitowanie wyników szacowania drewna poklęskowego według poszczególnych nadleśnictw powinno nastąpić w dniu 28 sierpnia 2017 r. podczas kolejnej wideokonferencji.
§  9. 
Na nadleśniczych, kierujących nadleśnictwami klęskowymi, nakłada się obowiązek:
1)
oszacowania ilości oraz stopnia deprecjacji wskutek siły wyższej (w tym wskutek braku możliwości wywozu) drewna:
a)
odebranego oraz sprzedanego na PP lub asygnaty, jednak fizycznie pozostającego w lesie w czasie wystąpienia stanu siły wyższej, będącego przedmiotem niniejszej decyzji,
b)
odebranego, jednak niesprzedanego do czasu wystąpienia stanu siły wyższej, będącego przedmiotem niniejszej decyzji,
c)
wyrobionego, lecz nieodebranego od zakładów usług leśnych;

w czasie wystąpienia stanu siły wyższej, będącego przedmiotem niniejszej decyzji;

2)
przedstawienia, w terminie do 15 września 2017 r. w trakcie wideokonferencji, raportu na temat uzgodnień z nabywcami drewna, o których mowa w pkt 1 lit. a, lub z zakładami usług leśnych, o których mowa w pkt 1 lit. c, w sprawie ww. surowca drzewnego, jeżeli wskutek stanu siły wyższej uległo ono deprecjacji;
3)
doprowadzenia do manipulacji drewna, o którym mowa w pkt 1 lit. b, jeżeli wskutek stanu siły wyższej uległo ono deprecjacji.

System zamawiania usług na potrzeby likwidacji skutków stanu siły wyższej, będącego przedmiotem niniejszej decyzji

§  10. 
Mając na względzie, że w ograniczonym jedynie zakresie nadleśnictwa klęskowe będą mogły korzystać z własnych zasobów pracy i sprzętu pozostającego w bezpośrednim ich zarządzie - ustala się, że z likwidowaniem stanu siły wyższej, będącego przedmiotem niniejszej decyzji, wiązać się będzie musiało zamawianie przez te nadleśnictwa:
1)
usług wewnątrzinstytucjonalnych w zakresie pozyskiwania i zrywki surowca drzewnego z użyciem do tego harwesterów, forwarderów i podobnych maszyn będących w zarządzie zakładów Lasów Państwowych i nadleśnictw nieklęskowych;
2)
usług obcych zakładów usług leśnych świadczonych w zakresie pozyskiwania i zrywki surowca drzewnego:
a)
z użyciem maszyn wielooperacyjnych,
b)
z zastosowaniem technologii przewidującej używanie pilarek ręcznych.
§  11. 
1. 
Wszystkich dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych zobowiązuje się do zanalizowania bez zbędnej zwłoki możliwości przystąpienia nadleśnictw oraz zakładów o zasięgu regionalnym, podlegających ich nadzorowi, do świadczenia, bez szkody dla procesu pozyskiwania drewna w roku 2017 w ramach danej regionalnej dyrekcji LP, usług wewnątrzinstytucjonalnych, o których mowa w § 8 pkt 1.
2. 
Wyniki tych analiz powinny być przedmiotem dyskusji i wniosków w dniu 21 sierpnia 2017 r. podczas narady dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, planowanej do odbycia w formie wideokonferencji.
§  12. 
1. 
Uwzględniając wnioski, o których mowa w § 11 ust. 2, właściwych dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych zobowiązuje się do doprowadzenia, w terminie do 15 września 2017 r., do podpisania porozumień pomiędzy jednostkami organizacyjnymi mającymi świadczyć w roku 2017 ww. usługi wewnątrzinstytucjonalne a nadleśnictwami klęskowymi.
2. 
Przypomina się, że porozumienia te powinny respektować postanowienia rozporządzenia Rady Ministrów regulującego gospodarkę finansową w Lasach Państwowych - w takim zakresie tematycznym, w jakim rozporządzenie to dotyczy usług wzajemnych pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych. Ponadto porozumienia, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, powinny rozstrzygać o okresie świadczenia usługi i innych warunkach jej świadczenia.
§  13. 
1. 
Ze względu na niespotykany w dotychczasowej historii Lasów Państwowych rozmiar szkód związanych ze stanem siły wyższej, będącym przedmiotem niniejszej decyzji, i oczywisty imperatyw natychmiastowego przystąpienia:
1)
do działań związanych z udrażnianiem dróg publicznych, dróg wewnętrznych oraz linii podziału powierzchniowego, a także działań związanych z udostępnianiem terenów pod liniami energetycznymi - na mocy niniejszej decyzji:
a)
kwituje się okoliczność dokonania, do czasu wydania niniejszej decyzji, wyboru wykonawców tych działań w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, a ponadto na tej samej podstawie prawnej
b)
rekomenduje się ten sam tryb przy wyborze kolejnych usługodawców świadczących na rzecz przedmiotowych działań;
2)
do działań związanych z zagospodarowywaniem drewna poklęskowego - na mocy niniejszej decyzji rekomenduje się następujące postępowanie:
a)
w wykonaniu odpowiednich przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych z powołaniem się na zapisy w umowach z usługodawcami, będącymi zakładami usług leśnych, na prace w nadleśnictwach, które zostały dotknięte stanem siły wyższej, będącym przedmiotem niniejszej decyzji, należy albo umowy te rozwiązać, albo dokonać ich aneksowania,
b)
z wyżej wymienionymi usługodawcami, z którymi umowy rozwiązano albo których zakres usług został ograniczony w następstwie aneksowania umów, należy przeprowadzić, kwitowane umowami, negocjacje z wolnej ręki ustalające warunki zagospodarowania drewna poklęskowego do końca roku 2017,
c)
po wykonaniu postanowienia lit. b należy zaprosić publicznie do negocjacji w trybie z wolnej ręki wszystkie zakłady usług leśnych, zainteresowane zagospodarowywaniem drewna poklęskowego w nadleśnictwach dotkniętych stanem siły wyższej, będącym przedmiotem niniejszej decyzji.
2. 
Proces rozwiązywania umów lub ich aneksowania oraz prowadzenia negocjacji, o których mowa w pkt 2 lit. b oraz c - powinien być realizowany przez kierujących nadleśnictwami klęskowymi. Zakończenie procesu, o którym mowa w zdaniach poprzedzających, powinno nastąpić w terminie do końca września 2017 r.
§  14. 
1. 
Na kierownika komórki organizacyjnej Lasów Państwowych DGLP właściwej ds. zamówień publicznych nakłada się obowiązek opracowania w terminie do 21 sierpnia 2017 r. w formie notatki służbowej szczegółowych wytycznych wykonywania postanowień § 12 i 13, do wykorzystania przez RDLP klęskowe.
2. 
Ustala się, że notatka, o której mowa w ust. 1, po jej zatwierdzeniu przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, będzie przedmiotem prezentacji podczas narady dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych zwołanej na dzień 21 sierpnia 2017 r. w formie wideokonferencji.
§  15. 
Wprowadzanie na poszczególne działki terenu objętego stanem siły wyższej zakładów LP o zasięgu regionalnym oraz nadleśnictw, a także zakładów usług leśnych jako usługodawców zagospodarowujących drewno poklęskowe, powinno następować sukcesywnie w miarę postępu procesu, o którym mowa w § 13 ust. 2, a także po zakończeniu tego procesu.

Aktualizacja materiałów do prowizorium do planu finansowo-gospodarczego nadleśnictw klęskowych na rok 2017 oraz aktualizacja planów urządzenia lasu dla nadleśnictw klęskowych

§  16. 
1. 
Ustala się, że w odniesieniu do nadleśnictw klęskowych nastąpi weryfikacja materiałów do prowizorium planu pozyskania i sprzedaży drewna w roku 2018 poprzez uwzględnienie konieczności ujęcia w tych materiałach zmiany ilości i struktury pozyskania i sprzedaży surowca drzewnego - w związku z przestawieniem gospodarki surowcem drzewnym w tych nadleśnictwach na pozyskanie drewna poklęskowego.
2. 
Kierownika komórki organizacyjnej DGLP właściwej ds. planowania zobowiązuje się do sporządzenia w formie projektu notatki służbowej, w terminie do 18 sierpnia 2017 roku, wytycznych dokonywania zmian, o których mowa w ust. 1, celem jej przesłania, po zatwierdzeniu przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, jako dokumentu wiążącego nadleśnictwa klęskowe. W wytycznych, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, należy ustalić nową datę złożenia przez nadleśnictwa klęskowe materiałów do prowizorium planu finansowo-gospodarczego na rok 2018.
§  17. 
1. 
Ustala się, że skutki stanu siły wyższej mogą powodować konieczność
1)
aneksowania aktualnie obowiązującego planu urządzenia lasu w danym nadleśnictwie klęskowym;
2)
aneksowania obowiązującego planu urządzenia lasu dla usankcjonowania ilości drewna poklęskowego do zagospodarowania w roku 2017, a następnie:
a)
skrócenia czasu obowiązywania aneksowanego planu urządzania lasu oraz
b)
opracowania nowego planu urządzenia lasu dla danego nadleśnictwa klęskowego uwzględniającego potrzebę zagospodarowania drewna poklęskowego w latach 2018 i 2019;
3)
aneksowania planu urządzenia lasu, jeżeli rok 2017 jest ostatnim rokiem obowiązywania tego planu w danym nadleśnictwie kląskowym z opcją zmiany założeń do nowego planu urządzenia lasu w związku ze stanem siły wyższej.
2. 
Nadleśniczych kierujących nadleśnictwami klęskowymi, w terminie do 21 sierpnia 2017 r., zobowiązuje się do zanalizowania we współpracy i pod nadzorem dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych potrzeby: (1) aneksowania lub/ oraz (2) skrócenia czasu obowiązywania starego z opcją opracowania nowego planu urządzenia (w tym po zmianie jego założeń). Dyrektorzy regionalnych dyrekcji LP przekażą do nadleśnictw klęskowych ustalenia ze spotkania roboczego, o którym mowa w § 18.
§  18. 
1. 
Ustala się, że ze względu na oczywisty imperatyw niezwłocznego przystąpienia do aktualizacji planów urządzenia lasu w nadleśnictwach klęskowych, czego wcześniej LP nie mogły w żaden sposób przewidzieć - przyjmuje się, że ustalenie wykonawców prac urządzeniowych, związanych z dokonywaniem tej aktualizacji, powierzy się w trybie negocjacji z wolnej ręki Biuru Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej oraz podmiotowi działającemu pod firmą Krameko, tj. jednostkom wykonawstwa urządzeniowego, które albo opracowały obowiązujące plany urządzenia lasu w nadleśnictwach klęskowych, albo aktualnie prowadzą prace urządzeniowe w tych nadleśnictwach. Postanowienia § 14 stosuje się odpowiednio.
2. 
Na dzień 16 sierpnia 2017 r. z udziałem dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu, Toruniu, Gdańsku i Szczecinku zwołuje się do Warszawy spotkanie robocze z jednostkami, o których mowa w ust. 2 - dla wstępnego ustalenia reguł współpracy z ww. jednostkami wykonawstwa urządzeniowego.
3. 
Na kierownika komórki organizacyjnej DGLP właściwej do spraw urządzania lasu nakłada się obowiązek sporządzenia projektu notatki służbowej z wyżej wymienionego spotkania roboczego celem bezpośredniego jej przekazania do dyrekcji, o których mowa w ust. 2.

Procedura zagospodarowania drewna poklęskowego w roku 2017 i w latach następnych z uwzględnieniem problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy

§  19. 
Mając na względzie fazę realizacji planu sprzedaży drewna w dacie wystąpienia stanu siły wyższej, będącego przedmiotem niniejszej decyzji, przyjmuje się następujące generalne założenia procedury zagospodarowani drewna poklęskowego w roku 2017:
1)
aktualnie w nadleśnictwach nieklęskowych nie zostanie wprowadzone ograniczenie w pozyskaniu i sprzedaży drewna, natomiast w roku 2018 istnieje taka możliwość;
2)
z zastrzeżeniem co do pozostałości po ścince i wyróbce drewna, ilość drewna klęskowego do pozyskania w roku 2017 należy przyjmować na poziomie wynikającym z mocy przerobowych usługodawców, jakie zostaną ustalone w wykonaniu § 12 i 13;
3)
nadleśniczowie kierujący nadleśnictwami klęskowymi przy współpracy i pod nadzorem właściwych dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych wstrzymają pozyskanie drewna na "nieklęskowych" pozycjach planowych, zastępując je pozycjami klęskowymi, chyba że ilość drewna poklęskowego w danym nadleśnictwie klęskowym okaże się do tego niewystarczająca - z opcją aneksowania aktualnie obowiązujących umów kupna-sprzedaży drewna z jego nabywcami;
4)
postanowienie pkt 2, dotyczące aneksowania umów, stosuje się odpowiednio w odniesieniu do umów podpisywanych imieniem nadleśniczych na poziomie regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych oraz na poziomie Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych;
5)
ilość drewna, będąca różnicą pomiędzy ilością drewna, o której mowa w pkt 2, a ilością drewna poklęskowego, które zostanie zużyte do zastąpienia pozycji planowych pozycjami klęskowymi, powinna zostać oznaczona pod względem przyszłych nabywców w procedurze wzorowanej na sposobie oznaczania w roku 2017 surowa drzewnego pod względem przyszłych nabywców na rynku dla rozwoju;
6)
drewno nieoznaczone w procedurze, o której mowa w pkt 5, zostanie poddane oznaczaniu pod względem przyszłych nabywców z zastosowaniem aplikacji "e-drewno";
7)
pozostałości po ścince i wyróbce zostaną przeznaczone do zagospodarowania przez miejscową ludność przy odpowiednim zastosowaniu postanowień § 64-66 zarządzenia 46/2016, a następnie - w razie takiej potrzeby - zostaną przeznaczone do zagospodarowania przez przedsiębiorców w wykonaniu § 67-70 zarządzenia.
§  20. 
Kierownika komórki organizacyjnej DGLP właściwej ds. marketingu zobowiązuje się do zaprojektowania w terminie do 21 sierpnia 2017 r. decyzji zarządczej Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w sprawie oznaczania surowca drzewnego pod względem przyszłych nabywców w procedurze, o której mowa w § 19 pkt 5, przy czym:
1)
za wzór należy tu przyjmować decyzje Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych nr 26/2017 oraz 45/2017;
2)
za uprawnionych do uczestniczenia w ww. procedurze należy uznawać tych przedsiębiorców, którzy w roku 2017 zostali zakwalifikowani do operowania na rynku dla rozwoju, chyba że zapotrzebowanie na drewno rozwojowe zostało u nich zaspokojone.
§  21. 
Przypomina się, że przy zagospodarowywaniu drewna poklęskowego obowiązują następujące zasady generalne:
1)
w ostatniej kolejności do pozyskania surowca drzewnego należy przystępować do tych fragmentów drzewostanów, które mimo dyskwalifikującego ich dalsze trwanie w drzewostanie uszkodzenia wskutek siły wyższej, wykazują oznaki wegetacji;
2)
z uwzględnieniem pkt 1, w pierwszej kolejności należy pozyskiwać surowiec drzewny na bazie drzew tarasujących drogi publiczne, wewnętrzne drogi leśne - o ile drzewa te nie zostały usunięte w wykonaniu § 7, a także na bazie drzew tarasujących linie podziału powierzchniowego oraz zalegających na gruntach obcej własności;
3)
kierowników podmiotów wprowadzanych na działki objęte stanem siły wyższej celem pozyskiwania drewna klęskowego należy szczególnie uświadamiać co do konieczności zapewnienia najdalej idącego bezpieczeństwa i higieny pracy, przy czym z tego punktu widzenia należy preferować przede wszystkim maszynowe pozyskiwanie surowca drzewnego.
§  22. 
Na potrzeby planu finansowo-gospodarczego nadleśnictw na lata 2018 i 2019 drewno klęskowe należy ujmować w planach pozyskania i sprzedaży surowca drzewnego na zasadach ogólnych - z uwzględnieniem wytycznych, które zostaną ustalone odrębnie.

Wzmocnienie kadrowe nadleśnictw klęskowych oraz wzmocnienie sprzętowe nadleśnictw klęskowych

§  23. 
1. 
Mając na względzie niespotykany w historii Lasów Państwowych zakres skutków stanu siły wyższej:
1)
dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu, Toruniu, Gdańsku i Szczecinku zobowiązuje się do rozważenia sporządzenia wniosków w sprawie czasowego lub stałego zwiększenia zatrudnienia w nadleśnictwach klęskowych, a także w biurach regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, przy czym zatwierdzenie tych wniosków przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych należy traktować za formalną podstawę przyszłych decyzji kadrowych w realizacji tychże wniosków;
2)
przystępuje się do realizacji przedsięwzięcia polegającego na nabyciu w ciężar funduszu leśnego określonej liczby zestawów harwesterów i forwarderów na potrzeby zagospodarowania drewna w nadleśnictwach klęskowych.
2. 
Sposób realizacji przedsięwzięcia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, będzie przedmiotem odrębnej decyzji zarządczej Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.

System finansowy działań związanych z zagospodarowaniem drewna poklęskowego

§  24. 
1. 
Na potrzeby roku 2017 dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu, Toruniu, Gdańsku i Szczecinku zobowiązuje się do sporządzenia projektu planu finansowo-rzeczowego zagospodarowania klęskowiska na etapie porządkowania stanu sanitarnego lasu.
2. 
Sprawie planu, o którym mowa w ust. 1, zostanie poświęcone odrębna decyzja zarządcza Dyrektora Generalnego LP.

Postanowienia końcowe

§  25. 
Głównego Księgowego Lasów Państwowych zobowiązuje się do zaprojektowania (we współpracy z kierownik komórki organizacyjnej właściwej w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych ds. księgowości) w formie notatki służbowej mapy księgowań wszelkich zdarzeń związanych z zagospodarowywaniem drewna poklęskowego i wykonywaniem niniejszej decyzji.
§  26. 
1. 
Notatki służbowe, o których mowa w postanowieniach poprzedzających, stają się po ich zatwierdzeniu przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych integralną częścią składową niniejszej decyzji.
2. 
W celu dalszej konkretyzacji niniejszej decyzji - z inicjatywy Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych oraz z inicjatywy własnej kierowników komórek organizacyjnych Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych mogą być sporządzane kolejne notatki służbowe jako, po zatwierdzeniu przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, część składowa niniejszej decyzji.
§  27. 
Kierownika komórki organizacyjnej, właściwej w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych ds. informatyki, oraz Dyrektora Zakładu Informatyki Lasów Państwowych zobowiązuję do zapewnienia wspomagania informatycznego wykonania niniejszej decyzji - w takim zakresie, w jakim jest to możliwe przy obecnej funkcjonalności SILP.
§  28. 
1. 
Działania polegające na wykonaniu niniejszej decyzji należy traktować jako częściową realizację uregulowań dotyczących w Instrukcji Ochrony Lasu organizacji działań ochronnych w sytuacjach klęskowych.
2. 
Skutki działań w wykonaniu postanowień § 3 należy traktować jako substytuujące niektóre funkcje zespołu kryzysowego (zespołów kryzysowych), o którym (o których) mowa w wyżej wymienionych uregulowaniach Instrukcji Ochrony Lasu.
3. 
Postanowienie ust. 2 nie zwalnia Wydziału Ochrony Lasu DGLP z obowiązku doprowadzenia do przygotowania w stosownym terminie projektu odrębnej decyzji zarządczej Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w sprawie utworzenia zespołu kryzysowego działającego w wykonaniu postanowień Instrukcji Ochrony Lasu w innym zakresie spraw aniżeli zagospodarowanie drewna poklęskowego, a w szczególności w zakresie:
1)
oszacowania szkód w uprawach i młodnikach;
2)
oszacowania szkód w infrastrukturze leśnej i w ruchomościach;
3)
ustalenia działań koniecznych dla przywrócenia funkcjonalności infrastruktury leśnej;
4)
ustalenia planów zagospodarowania hodowlanego terenów po klęskowych.
§  29. 
Niniejsza decyzja nie obejmuje problematyki likwidacji szkód w ruchomym i nieruchomym majątku Skarbu Państwa w zarządzie nadleśnictw zaistniałych w następstwie wystąpienia stanu siły wyższej, będącego przedmiotem niniejszej decyzji. Szkody, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, powinny być likwidowane w wykonaniu odrębnych regulacji wewnątrzinstytucjonlanych. Niniejsza decyzja nie obejmuje również problematyki zabezpieczenia na przyszłość administracyjnej infrastruktury LP (głównie leśnictw) pod względem nieprzerwanej dostawy energii elektrycznej, w tym poprzez zakup agregatów oraz realizowanie projektu samowystarczalności energetycznej LP.
§  30. 
1. 
Jeżeli do czasu wydania niniejszej decyzji zostały wydane decyzje, o których mowa w § 135 ust. 1 pkt 1 i 2 zarządzenia 46/2016, decyzje te uznaje się za uchylone, chyba że nie dotyczą one nadleśnictw wchodzących w skład zgrupowania, o którym mowa w § 1 pkt 4.
2. 
Jeżeli do tego czasu uznania ww. decyzji za uchylone powstały skutki prawne i faktyczne, związane z ich wykonywaniem, właściwego dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych zobowiązuje się do przedstawienia na naradzie zwołanej w formie wideokonferencji na dzień 21 sierpnia 2017 r. do zaprezentowania koncepcji cofnięcia tych skutków - celem podjęcia stosownych ustaleń w tej sprawie.
§  31. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Szkody w Lasach Państwowych

powstałe po huraganowych wiatrach z dnia 11/12.08.2017

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ZAKŁADANY HARMONOGRAM

realizacji działań w wykonaniu decyzji

1 Art. 33. 1. ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tj. Dz. U. 2017) stanowi, że "Lasami Państwowymi kieruje Dyrektor Generalny przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych".
2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r.; w § 6 Statut Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych, Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
3 Powołane zarządzenie zostało opublikowane w grudniu 2016 r. w wydaniu specjalnym Biuletynu Informacyjnego Lasów Państwowych z grudnia 2016 r. Paragraf 135 ust. 1 pkt 3 tego zarządzenia stanowi, że postępowanie nadzwyczajne w stanach siły wyższej wymaga podjęcia decyzji (...) przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, jeżeli stan siły wyższej ma charakter ponadlokalny, lecz zagospodarowanie drewna "klęskowego" dotyczy więcej niż jednej RDLP (stan siły wyższej o znaczeniu ponadregionalnym). Paragraf 133 ust. 1 pkt 2 cytowanego zarządzenia stanowi, iż mając na względzie, że planowane pozyskanie drewna może wymagać istotnej korekty w następstwie wystąpienia zdarzeń przyrodniczych (...) o niebagatelnym charakterze - (...) wprowadza się możliwość ustalania nadzwyczajnych postępowań mających w celu oznaczania surowca pod względem przyszłych nabywców lub/oraz nadzwyczajnych zmian w zawartych umowach kupna-sprzedaży surowca drzewnego.
4 Przepis art. 56 ust. 2 ustawy o lasach stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych dysponuje środkami funduszu leśnego.
5 Przepis § 7 Statutu stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych może uchylać zarządzenia i decyzje (...) dyrektorów regionalnych i kierowników podległych mu zakładów w razie ich niezgodności z przepisami prawa lub przepisami wewnętrznymi.
6 W nawiasie orientacyjna szacunkowa ilość drewna poklęskowego w nadleśnictwie w tys. m3.
7 § 1 pkt 4 lit. b zmieniona przez § 1 decyzji nr 231 z dnia 6 września 2017 r. (B.I.LP.2017.10.155) zmieniającej nin. decyzję z dniem 6 września 2017 r.
8 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 decyzji nr 222 z dnia z dnia 19 grudnia 2018 r. (B.I.LP.2019.1.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 19 grudnia 2018 r.