Komisja Bezpieczeństwa Pracy w Górnictwie.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.WUG.2021.48 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 20 marca 2024 r.
ZARZĄDZENIE Nr 35
PREZESA WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 3 listopada 2017 r.
w sprawie Komisji Bezpieczeństwa Pracy w Górnictwie
Na podstawie art. 166 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1064, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Zarządzenie określa skład, zakres zadań, tryb pracy oraz sposób obsługi Komisji Bezpieczeństwa Pracy w Górnictwie, powołanej zarządzeniem nr 1 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 7 stycznia 2008 r. w sprawie Komisji Bezpieczeństwa Pracy w Górnictwie (Dz. Urz. WUG z 2010 r. poz. 48), zwanej dalej "Komisją".§ 2.
W skład Komisji wchodzą:1)
Przewodniczący;2)
Zastępca (Zastępcy) Przewodniczącego;3)
Sekretarz;4)
Członkowie.§ 2a. 1
Prezes Wyższego Urzędu Górniczego:1)
powołuje do składu osobowego Komisji, wskazując jedną z funkcji, o której mowa w § 2, którą będzie pełnić osoba powołana;2)
odwołuje ze składu osobowego Komisji.§ 3. 2
(uchylony).§ 4.
Do zadań Komisji należy przedstawianie Prezesowi Wyższego Urzędu Górniczego opinii, wniosków oraz propozycji dotyczących stanu bezpieczeństwa pracy w górnictwie, w szczególności w zakresie:1)
bezpieczeństwa i higieny pracy;2)
stosowania przepisów wydanych na podstawie art. 120 ust. 1, art. 120 ust. 2 albo art. 124 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze;3)
zagadnień niewymienionych w pkt 1 i 2, istotnych dla bezpieczeństwa pracy w górnictwie, wskazanych przez Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego.§ 5.
1.
Sprawy należące do zadań Komisji są rozpatrywane na posiedzeniach plenarnych Komisji, zwanych dalej "posiedzeniami Komisji".2.
Komisja odbywa posiedzenia z częstotliwością ustaloną przez Przewodniczącego Komisji w uzgodnieniu z Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego, jednak nie rzadziej niż jeden raz w roku.3.
W posiedzeniach Komisji są obowiązane brać udział wszystkie osoby wchodzące w skład Komisji.4.
W przypadku niemożności wzięcia udziału w posiedzeniu, nieobecność zgłasza się Sekretarzowi Komisji lub Przewodniczącemu Komisji.5.
W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Komisji może usprawiedliwić nieobecność osoby wchodzącej w skład Komisji na posiedzeniu.6.
Do udziału w posiedzeniach Komisji, z głosem doradczym, Przewodniczący Komisji może zapraszać osoby spoza składu Komisji.§ 6.
1.
Przewodniczący Komisji:1)
ustala terminy oraz porządek posiedzeń Komisji;2)
zwołuje posiedzenia Komisji.2.
Zawiadomienie o terminie oraz porządku posiedzenia Komisji przesyła się osobom wchodzącym w skład Komisji oraz osobom zaproszonym co najmniej na 14 dni przed terminem posiedzenia, a niezbędne materiały - co najmniej na 7 dni przed tym terminem.§ 6a.
1.
W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Komisji może zdecydować o odbyciu posiedzenia Komisji w formie zdalnej, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, w tym za pomocą elektronicznego przekazywania informacji oraz dokumentów.2.
W przypadku podjęcia decyzji, o której mowa w ust. 1, Przewodniczący Komisji ustala, w ramach porządku posiedzenia Komisji, terminy zajmowania stanowisk w poszczególnych kwestiach.3.
Za wzięcie udziału w posiedzeniu Komisji, odbywającym się w formie zdalnej, przez osoby wchodzące w skład Komisji uważa się zajęcie merytorycznego stanowiska w rozpatrywanych sprawach, w terminie ustalonym przez Przewodniczącego Komisji.4.
Przepisu ust. 3 nie stosuje się do Sekretarza Komisji.§ 7.
Dla przygotowania projektów opinii, wniosków oraz propozycji, o których mowa w § 4, lub zebrania materiałów niezbędnych na posiedzenie Komisji, Przewodniczący Komisji może powołać, spośród osób wchodzących w skład Komisji lub osób spoza jej składu, ekspertów albo grupy robocze, ustalając dla tych osób lub grup zakres, tematykę oraz termin wykonania określonych prac.§ 8.
1.
Opinie, wnioski oraz propozycje, o których mowa w § 4, Komisja przedstawia w formie uchwały powziętej zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu osobowego Komisji na posiedzeniu. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Komisji.1a.
Jeżeli podczas posiedzenia Komisji, odbywającego się w formie zdalnej, głosowanie odbywa się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, kworum, o którym mowa w ust. 1, sprawdza się, biorąc pod uwagę głosy otrzymane przez Sekretarza Komisji w terminie ustalonym przez Przewodniczącego Komisji.2.
Uchwałę, o której mowa w ust. 1, Sekretarz Komisji przesyła wszystkim osobom wchodzącym w skład Komisji oraz Prezesowi Wyższego Urzędu Górniczego.§ 9.
Osoba wchodząca w skład Komisji, niezgadzająca się z uchwałą, o której mowa w § 8 ust. 1, może złożyć Przewodniczącemu Komisji, w terminie 7 dni od dnia posiedzenia, umotywowane pisemne zdanie odrębne.§ 10.
1.
Z przebiegu posiedzenia Komisji sporządza się protokół.2.
Sekretarz Komisji przesyła protokół wszystkim osobom wchodzącym w skład Komisji oraz Prezesowi Wyższego Urzędu Górniczego, w terminie 30 dni od dnia posiedzenia.3.
Zastrzeżenia do treści protokołu są rozstrzygane na najbliższym posiedzeniu Komisji w drodze głosowania. Przepisy § 8 ust. 1 i 1a stosuje się odpowiednio.§ 11.
1.
Uprawnienia Przewodniczącego Komisji przysługują odpowiednio Zastępcy Przewodniczącego Komisji w przypadku niemożności wykonywania ich przez Przewodniczącego Komisji.2.
Jeżeli w skład Komisji wchodzi więcej niż jeden Zastępca Przewodniczącego Komisji, uprawnienia wymienione w ust. 1 przysługują Zastępcy Przewodniczącego Komisji wyznaczonemu przez Przewodniczącego Komisji.§ 12.
Sprawy związane z pracami Komisji, nieobjęte przepisami zarządzenia, ustala Przewodniczący Komisji.§ 13.
1.
Wydatki związane z działalnością Komisji są pokrywane z części budżetu państwa, której dysponentem jest Prezes Wyższego Urzędu Górniczego.2.
Przewodniczący Komisji przygotowuje roczny preliminarz wydatków Komisji i przedkłada go do zatwierdzenia Prezesowi Wyższego Urzędu Górniczego w terminie do 31 stycznia roku, którego dotyczy preliminarz.§ 14.
Przewodniczący Komisji przedkłada Prezesowi Wyższego Urzędu Górniczego roczne sprawozdanie z działalności Komisji do dnia 31 stycznia następnego roku.§ 15.
Obsługę prac Komisji sprawuje Departament Górnictwa w Wyższym Urzędzie Górniczym.§ 15a. 3
Departament, o którym mowa w § 15, prowadzi listę osób wchodzących w skład Komisji.§ 16.
Traci moc zarządzenie nr 13 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 16 grudnia 2011 r. w sprawie Komisji Bezpieczeństwa Pracy w Górnictwie (Dz. Urz. WUG z 2015 r. poz. 17).§ 17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.1 § 2a dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 6 z dnia 19 marca 2024 r. (Dz.Urz.WUG.2024.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 marca 2024 r.
2 § 3 uchylony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 6 z dnia 19 marca 2024 r. (Dz.Urz.WUG.2024.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 marca 2024 r.
3 § 15a dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 6 z dnia 19 marca 2024 r. (Dz.Urz.WUG.2024.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 marca 2024 r.