Klasyfikacja grup przyczynowych zdarzeń lotniczych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2005.2.8

Akt utracił moc
Wersja od: 22 lutego 2005 r.

ZARZĄDZENIE Nr 3
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 22 lutego 2005 r.
w sprawie klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych

Na podstawie art. 21 ust 2 pkt 16 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, z 2003 r. Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 54, poz. 535, Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1002, Nr 172, poz. 1805, Nr 173, poz. 1808, Nr 273, poz. 2703 i Nr 278, poz. 2755) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się do stosowania klasyfikacje grup przyczynowych zdarzeń lotniczych, stanowiące załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

GRUPY PRZYCZYNOWE ZDARZEŃ LOTNICZYCH

Czynnik ludzki (H)

Grupy przyczynowe w kategorii "Czynnik ludzki" odnoszą się tylko do personelu latającego, jednak aspekty działania czynnika ludzkiego znajdują swoje odniesienie w obszarach technicznych, środowiskowych i organizacyjnych.

Np. czynnik H2 może być konsekwencją braków w szkoleniu (02) lub standardów, kontroli i audytów (03). Podobnie H5 może być konsekwencją braków w zarządzaniu bezpieczeństwem (01) lub standardów, kontroli i audytów (03).

Kod grupy przyczynowejGrupa przyczynowaOpis przykładowych zdarzeń
H1Postępowanie umyślneZamierzone odstąpienie od procedur operacyjnych i/lub przepisów, np. postępowanie załogi/pilota/skoczka z pamięci, a nie według pisemnych instrukcji lub umyślne lekceważenie operacyjnych ograniczeń albo instrukcji i podręczników.
H2Braki kwalifikacjiBłędne działanie wynikające z braku wiedzy lub umiejętności, połączone z brakiem doświadczenia lub wyszkolenia, np. niewłaściwe utrzymanie parametrów podczas podejścia do lądowania lub nieumiejętność wykorzystania komputera pokładowego.
H3Błędy operacyjneDziałanie załogi/pilota/skoczka zagrażające bezpieczeństwu lotu, np. nie stosowanie się załogi/pilota/skoczka do ustalonych znanych procedur lub nieefektywne wykorzystanie czasu do podjęcia/zmiany decyzji. Podjęcie decyzji o lądowaniu lub starcie, w przypadku posiadania informacji, że na ścieżce lądowania lub po starcie występują niebezpieczne zjawiska pogody.
H4Błędy w komunikowaniuNieodpowiednie komunikowanie się, błędna interpretacja lub niemożność właściwego porozumiewania się w załodze lub załogi z odbiorcami zewnętrznymi, np. ATC.

Niewłaściwe zrozumienie otrzymanego zezwolenia, błędne przekazanie istotnej informacji dotyczącej wykonywanego lotu/skoku.

H5Błędy proceduralneNiezamierzone odstąpienie od przestrzegania procedur lub przepisów. Intencja działania prawidłowa lecz wykonanie błędne, np. sytuacja, w której załoga zapomina lub pomija istotne czynności, załoga/pilot/skoczek wprowadza niewłaściwą wysokość do komputera pokładowego/innych urządzeń kontroli lub wybiera niewłaściwą wysokość w module kontroli.
H6NiezdolnośćCzłonkowie (członek) załogi/pilot/skoczek nie są zdolni do wykonywania czynności z powodu fizycznej lub psychofizycznej niedyspozycji.

Czynnik techniczny (T)

Grupy przyczynowe w kategorii "Techniczne" odnoszą się szczególnie do systemów i komponentów konkretnego statku powietrznego w zakresie jego zdatności i sprawności.

T1Poważna awaria silnika, pożar silnika, uszkodzenia powłoki balonu, czaszy lub uprzęży spadochronuAwaria niemożliwa do opanowania podczas lotu/skoku.
T2Uszkodzenie silnika, niesprawność, sygnalizacja pożaru, uszkodzenie balonu, uszkodzenie czaszy lub uprzęży spadochronuPrzegrzanie silnika, uszkodzenie śmigła, uszkodzenie balonu, spadochronu - możliwe do opanowania.
T3Podwozie i ogumienieUszkodzenie podczas postoju, kołowania, startu lub lądowania.
T4Układy sterowaniaUszkodzenie w czasie sterowania samolotem/pilotowania statku powietrznego.
T5Uszkodzenie konstrukcjiUszkodzenie wskutek flatteru, przekroczenia dopuszczalnego ciężaru, działania korozji/zmęczenia materiału, oderwania się silnika lub istotnych elementów konstrukcji.
T6Pożar, dym (w kabinie załogi, w kabinie pasażerskiej, w ładowni)Pożar po katastrofie, pożar systemów, pożar z innych powodów.
T7Obsługa techniczna przez użytkownika lub warsztatowa (łącznie z błędem ludzkim)Nieoryginalne części zamienne, uszkodzenie w trakcie obsługi technicznej, błąd podczas przegląd/układania, niewłaściwa rejestracja obsługi.
T8Osprzęt i urządzenia radiowe (awionika)Uszkodzenia w systemach informacji i komunikowania się.
T9Błędy konstrukcyjne, produkcyjneBłędy projektowe, defekty produkcyjne, nieuprawnione modyfikacje.
T10InneDziałanie, np. niemożność utrzymania prędkości, wysokości.
T11Uszkodzenie systemówAwaria systemu przekazywania danych na pokład statku powietrznego, awaria EFIS, awaria wyposażenia nawigacyjnego, awaria systemu hydraulicznego bez wskazań na wskaźnikach kontroli lotu.
T12Układy automatyczne (lotu, lądowania)Wyłączenie się autopilota lub innych urządzeń.

Czynnik środowiskowy (E)

Grupy przyczynowe w kategorii "Czynnik środowiskowy" odnoszą się do świata fizycznego, w którym statek powietrzny wykonuje lot oraz urządzeń infrastrukturalnych niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa lotu.

E1MeteorologiczneUskok wiatru, prąd strumieniowy, turbulencja, oblodzenie, ślad turbulentny, popiół wulkaniczny, burza piaskowa, błyskawice, opady atmosferyczne, słaba widzialność, zły stan drogi startowej/miejsca przyziemienia.
E2Służby ruchu lotniczego, łączność radiowa, zakłócenia ruchu lotniczegoNiewłaściwe, nieadekwatne lub wprowadzające w błąd instrukcje lub rady. Niezrozumienie, nieodebranie informacji, nie zapewnienie właściwej separacji w powietrzu i na ziemi.
E3Załoga naziemna, pokładowa, pasażerowieNiewłaściwie zachowujący się pasażerowie, zbyt późne zauważenie i ominięcie przeszkody przez załogę obsługi naziemnej, niewłaściwe działanie załogi pokładowej, uszkodzenia powstałe na ziemi.
E4Ptaki, zwierzęta, inne obiektyUszkodzenia spowodowane zderzeniami z ptakami, zwierzętami i innymi obiektami.
E5Urządzenia lotniskoweNiewłaściwa działalność służb lotniskowych (np. ratowniczych), nieutrzymanie właściwego stanu drogi startowej, oznakowania lub informacji.
E6Obsługa naziemna (procedury, szkolenie)Niewłaściwe procedury podczas wypychania, holowania, odladzania, sygnalizacji, błędy podczas załadunku.
E7Pomoce nawigacyjneNiewłaściwe działanie naziemnych środków nawigacyjnych, ich brak lub niemożność wykorzystania.
E8Ładunki niebezpiecznePrzewóz artykułów lub substancji mogących stanowić lub stwarzających znaczne zagrożenie zdrowia lub bezpieczeństwa w trakcie transportu lotniczego.
E9Ochrona (zabezpieczenie przewozów)Niewłaściwe środki ochrony. Nie stosowanie się do procedur ochrony.
E10InneBrak oczywistych powodów do zakwalifikowania danego zdarzenia do przyczyn ustalonych w kategorii "Czynnik środowiskowy".
E11Nadzór nad stosowaniem przepisówNiedopełnienie obowiązku powiadomienia władzy o przeoczeniu przepisów lub ich braku.

Czynnik organizacyjny (O)

Grupy przyczynowe w kategorii "Czynnik organizacyjny" odnoszą się do systemu zarządzania bezpieczeństwem lotów w środowisku pracy jednostki organizacyjnej lotnictwa.

O1Zarządzanie bezpieczeństwemNiewłaściwy lub brak: system zbierania i analizy danych dotyczących bezpieczeństwa, dobrowolny poufny system składania raportów o zdarzeniach, wymiany i rozpowszechniania informacji dotyczących bezpieczeństwa oraz metod korzystania z doświadczeń innych jednostek organizacyjnych lotnictwa.
O2SzkoleniePominięte lub niewłaściwe szkolenie, niedostateczna znajomość języka, niskie kwalifikacje i niewystarczające doświadczenie załogi/pilota/skoczka, potrzeby operacyjne (nadmiar zadań) wymuszające ograniczenia w szkoleniu, niewłaściwa ocena poziomu wyszkolenia, niewłaściwe środki szkoleniowe tj. podręczniki, pomoce naukowe oraz urządzenia treningowe.
O3Standardy, kontrole i audytyNieadekwatne, niepoprawne, niejasne lub brak instrukcji i podręczników. Niewłaściwe: polityka w odniesieniu do zagadnień bezpieczeństwa, wewnętrzne regulaminy. Brak kontroli i oceny zagrożeń i/lub zgodności z zapisami instrukcji i podręczników oraz z przepisami.
O4Porozumiewanie wewnętrzneBrak, nieużywanie lub niewłaściwe funkcjonowanie ustanowionych kanałów/zasad komunikacji wewnętrznej.

Niezbędna informacja nie jest przekazywana, jest źle interpretowana lub jest dostarczona zbyt późno.

O5Technologia i wyposażenieDostępne wyposażenie dot. bezpieczeństwa (np. EGPWS, TCAS/ACAS) nie jest wprowadzone.
O6Planowanie operacyjneNiewłaściwe planowanie dla załóg i personelu, nieprzestrzegane ograniczenia czasowe pełnienia obowiązków i lotów, sprawy zdrowotne i socjalne.
O7Zmiany zarządzaniaNieprawidłowa kontrola zmian, zaniechanie zajęcia się potrzebami operacyjnymi wynikającymi z planów wzrostu lub prognoz, zaniechanie - w ocenie integracji lub monitorowania - zmian do ustanowionych praktyk i procedur organizacyjnych. Konsekwencje fuzji organizacyjnych.
O8Systemy selekcjiNieadekwatne lub brak standardów selekcyjnych.
O9Środowisko zarządzania (kierownicze)Działania kierownictwa odnoszące się do obsługi, bezpieczeństwa w kabinach, załadunku, itp
O10Inne

Nieustalone (N)

Podane dane są niewystarczające do zakwalifikowania zdarzenia do jakiejkolwiek grupy przyczynowej.