Klasyfikacja grup przyczynowych zdarzeń lotniczych.
Dz.Urz.ULC.2005.2.8
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 3
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 22 lutego 2005 r.
w sprawie klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych
ZAŁĄCZNIK
GRUPY PRZYCZYNOWE ZDARZEŃ LOTNICZYCH
GRUPY PRZYCZYNOWE ZDARZEŃ LOTNICZYCH
Grupy przyczynowe w kategorii "Czynnik ludzki" odnoszą się tylko do personelu latającego, jednak aspekty działania czynnika ludzkiego znajdują swoje odniesienie w obszarach technicznych, środowiskowych i organizacyjnych.
Np. czynnik H2 może być konsekwencją braków w szkoleniu (02) lub standardów, kontroli i audytów (03). Podobnie H5 może być konsekwencją braków w zarządzaniu bezpieczeństwem (01) lub standardów, kontroli i audytów (03).
Kod grupy przyczynowej | Grupa przyczynowa | Opis przykładowych zdarzeń |
H1 | Postępowanie umyślne | Zamierzone odstąpienie od procedur operacyjnych i/lub przepisów, np. postępowanie załogi/pilota/skoczka z pamięci, a nie według pisemnych instrukcji lub umyślne lekceważenie operacyjnych ograniczeń albo instrukcji i podręczników. |
H2 | Braki kwalifikacji | Błędne działanie wynikające z braku wiedzy lub umiejętności, połączone z brakiem doświadczenia lub wyszkolenia, np. niewłaściwe utrzymanie parametrów podczas podejścia do lądowania lub nieumiejętność wykorzystania komputera pokładowego. |
H3 | Błędy operacyjne | Działanie załogi/pilota/skoczka zagrażające bezpieczeństwu lotu, np. nie stosowanie się załogi/pilota/skoczka do ustalonych znanych procedur lub nieefektywne wykorzystanie czasu do podjęcia/zmiany decyzji. Podjęcie decyzji o lądowaniu lub starcie, w przypadku posiadania informacji, że na ścieżce lądowania lub po starcie występują niebezpieczne zjawiska pogody. |
H4 | Błędy w komunikowaniu | Nieodpowiednie komunikowanie się, błędna interpretacja lub niemożność właściwego porozumiewania się w załodze lub załogi z odbiorcami zewnętrznymi, np. ATC. Niewłaściwe zrozumienie otrzymanego zezwolenia, błędne przekazanie istotnej informacji dotyczącej wykonywanego lotu/skoku. |
H5 | Błędy proceduralne | Niezamierzone odstąpienie od przestrzegania procedur lub przepisów. Intencja działania prawidłowa lecz wykonanie błędne, np. sytuacja, w której załoga zapomina lub pomija istotne czynności, załoga/pilot/skoczek wprowadza niewłaściwą wysokość do komputera pokładowego/innych urządzeń kontroli lub wybiera niewłaściwą wysokość w module kontroli. |
H6 | Niezdolność | Członkowie (członek) załogi/pilot/skoczek nie są zdolni do wykonywania czynności z powodu fizycznej lub psychofizycznej niedyspozycji. |
Czynnik techniczny (T)
Grupy przyczynowe w kategorii "Techniczne" odnoszą się szczególnie do systemów i komponentów konkretnego statku powietrznego w zakresie jego zdatności i sprawności.
T1 | Poważna awaria silnika, pożar silnika, uszkodzenia powłoki balonu, czaszy lub uprzęży spadochronu | Awaria niemożliwa do opanowania podczas lotu/skoku. |
T2 | Uszkodzenie silnika, niesprawność, sygnalizacja pożaru, uszkodzenie balonu, uszkodzenie czaszy lub uprzęży spadochronu | Przegrzanie silnika, uszkodzenie śmigła, uszkodzenie balonu, spadochronu - możliwe do opanowania. |
T3 | Podwozie i ogumienie | Uszkodzenie podczas postoju, kołowania, startu lub lądowania. |
T4 | Układy sterowania | Uszkodzenie w czasie sterowania samolotem/pilotowania statku powietrznego. |
T5 | Uszkodzenie konstrukcji | Uszkodzenie wskutek flatteru, przekroczenia dopuszczalnego ciężaru, działania korozji/zmęczenia materiału, oderwania się silnika lub istotnych elementów konstrukcji. |
T6 | Pożar, dym (w kabinie załogi, w kabinie pasażerskiej, w ładowni) | Pożar po katastrofie, pożar systemów, pożar z innych powodów. |
T7 | Obsługa techniczna przez użytkownika lub warsztatowa (łącznie z błędem ludzkim) | Nieoryginalne części zamienne, uszkodzenie w trakcie obsługi technicznej, błąd podczas przegląd/układania, niewłaściwa rejestracja obsługi. |
T8 | Osprzęt i urządzenia radiowe (awionika) | Uszkodzenia w systemach informacji i komunikowania się. |
T9 | Błędy konstrukcyjne, produkcyjne | Błędy projektowe, defekty produkcyjne, nieuprawnione modyfikacje. |
T10 | Inne | Działanie, np. niemożność utrzymania prędkości, wysokości. |
T11 | Uszkodzenie systemów | Awaria systemu przekazywania danych na pokład statku powietrznego, awaria EFIS, awaria wyposażenia nawigacyjnego, awaria systemu hydraulicznego bez wskazań na wskaźnikach kontroli lotu. |
T12 | Układy automatyczne (lotu, lądowania) | Wyłączenie się autopilota lub innych urządzeń. |
Czynnik środowiskowy (E)
Grupy przyczynowe w kategorii "Czynnik środowiskowy" odnoszą się do świata fizycznego, w którym statek powietrzny wykonuje lot oraz urządzeń infrastrukturalnych niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa lotu.
E1 | Meteorologiczne | Uskok wiatru, prąd strumieniowy, turbulencja, oblodzenie, ślad turbulentny, popiół wulkaniczny, burza piaskowa, błyskawice, opady atmosferyczne, słaba widzialność, zły stan drogi startowej/miejsca przyziemienia. |
E2 | Służby ruchu lotniczego, łączność radiowa, zakłócenia ruchu lotniczego | Niewłaściwe, nieadekwatne lub wprowadzające w błąd instrukcje lub rady. Niezrozumienie, nieodebranie informacji, nie zapewnienie właściwej separacji w powietrzu i na ziemi. |
E3 | Załoga naziemna, pokładowa, pasażerowie | Niewłaściwie zachowujący się pasażerowie, zbyt późne zauważenie i ominięcie przeszkody przez załogę obsługi naziemnej, niewłaściwe działanie załogi pokładowej, uszkodzenia powstałe na ziemi. |
E4 | Ptaki, zwierzęta, inne obiekty | Uszkodzenia spowodowane zderzeniami z ptakami, zwierzętami i innymi obiektami. |
E5 | Urządzenia lotniskowe | Niewłaściwa działalność służb lotniskowych (np. ratowniczych), nieutrzymanie właściwego stanu drogi startowej, oznakowania lub informacji. |
E6 | Obsługa naziemna (procedury, szkolenie) | Niewłaściwe procedury podczas wypychania, holowania, odladzania, sygnalizacji, błędy podczas załadunku. |
E7 | Pomoce nawigacyjne | Niewłaściwe działanie naziemnych środków nawigacyjnych, ich brak lub niemożność wykorzystania. |
E8 | Ładunki niebezpieczne | Przewóz artykułów lub substancji mogących stanowić lub stwarzających znaczne zagrożenie zdrowia lub bezpieczeństwa w trakcie transportu lotniczego. |
E9 | Ochrona (zabezpieczenie przewozów) | Niewłaściwe środki ochrony. Nie stosowanie się do procedur ochrony. |
E10 | Inne | Brak oczywistych powodów do zakwalifikowania danego zdarzenia do przyczyn ustalonych w kategorii "Czynnik środowiskowy". |
E11 | Nadzór nad stosowaniem przepisów | Niedopełnienie obowiązku powiadomienia władzy o przeoczeniu przepisów lub ich braku. |
Czynnik organizacyjny (O)
Grupy przyczynowe w kategorii "Czynnik organizacyjny" odnoszą się do systemu zarządzania bezpieczeństwem lotów w środowisku pracy jednostki organizacyjnej lotnictwa.
O1 | Zarządzanie bezpieczeństwem | Niewłaściwy lub brak: system zbierania i analizy danych dotyczących bezpieczeństwa, dobrowolny poufny system składania raportów o zdarzeniach, wymiany i rozpowszechniania informacji dotyczących bezpieczeństwa oraz metod korzystania z doświadczeń innych jednostek organizacyjnych lotnictwa. |
O2 | Szkolenie | Pominięte lub niewłaściwe szkolenie, niedostateczna znajomość języka, niskie kwalifikacje i niewystarczające doświadczenie załogi/pilota/skoczka, potrzeby operacyjne (nadmiar zadań) wymuszające ograniczenia w szkoleniu, niewłaściwa ocena poziomu wyszkolenia, niewłaściwe środki szkoleniowe tj. podręczniki, pomoce naukowe oraz urządzenia treningowe. |
O3 | Standardy, kontrole i audyty | Nieadekwatne, niepoprawne, niejasne lub brak instrukcji i podręczników. Niewłaściwe: polityka w odniesieniu do zagadnień bezpieczeństwa, wewnętrzne regulaminy. Brak kontroli i oceny zagrożeń i/lub zgodności z zapisami instrukcji i podręczników oraz z przepisami. |
O4 | Porozumiewanie wewnętrzne | Brak, nieużywanie lub niewłaściwe funkcjonowanie ustanowionych kanałów/zasad komunikacji wewnętrznej. Niezbędna informacja nie jest przekazywana, jest źle interpretowana lub jest dostarczona zbyt późno. |
O5 | Technologia i wyposażenie | Dostępne wyposażenie dot. bezpieczeństwa (np. EGPWS, TCAS/ACAS) nie jest wprowadzone. |
O6 | Planowanie operacyjne | Niewłaściwe planowanie dla załóg i personelu, nieprzestrzegane ograniczenia czasowe pełnienia obowiązków i lotów, sprawy zdrowotne i socjalne. |
O7 | Zmiany zarządzania | Nieprawidłowa kontrola zmian, zaniechanie zajęcia się potrzebami operacyjnymi wynikającymi z planów wzrostu lub prognoz, zaniechanie - w ocenie integracji lub monitorowania - zmian do ustanowionych praktyk i procedur organizacyjnych. Konsekwencje fuzji organizacyjnych. |
O8 | Systemy selekcji | Nieadekwatne lub brak standardów selekcyjnych. |
O9 | Środowisko zarządzania (kierownicze) | Działania kierownictwa odnoszące się do obsługi, bezpieczeństwa w kabinach, załadunku, itp |
O10 | Inne |
Nieustalone (N)
Podane dane są niewystarczające do zakwalifikowania zdarzenia do jakiejkolwiek grupy przyczynowej.