Jednorazowy obowiązek przekazania danych statystycznych o sieci handlowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.1991.17.113

Akt utracił moc
Wersja od: 8 listopada 1991 r.

ZARZĄDZENIE Nr 43
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 4 listopada 1991 r.
w sprawie jednorazowego obowiązku przekazania danych statystycznych o sieci handlowej

(znak: H-4-2021-21)

Na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. nr 40, poz. 221) w związku z poz. 05.5.02 Programu badań statystycznych na lata 1991-1995, stanowiącym załącznik do uchwały nr 207/90 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1990 r. zarządza się, co następuje:

§  1.
Wprowadza się obowiązek sporządzenia i przekazania danych statystycznych na formularzach:
1)
H-03 - sprawozdanie o sieci handlowej według stanu w dniu 31 grudnia 1991 r.; wzór formularza H-03 stanowi załącznik 1 do zarządzenia,
2)
ankieta sieci handlu detalicznego na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  2.
Obowiązek wprowadzony zarządzeniem dotyczy:
1)
w zakresie formularza H-03 - osób prawnych, jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej i prowadzących działalność gospodarczą osób fizycznych, których przedmiot działalności obejmuje handel w punktach sprzedaży detalicznej i hurtowej, z wyłączeniem magazynów producentów, obowiązanych do sporządzania sprawozdań DG-1 i DG-2 za grudzień 1991 r.,
2)
w zakresie ankiety - wylosowanych do badania sklepów prowadzących sprzedaż detaliczną, do których wojewódzkie urzędy statystyczne skierują ankietera do zebrania odpowiedzi lub ankietę do wypełnienia.
§  3.
Podmioty zobowiązane przekażą sprawozdanie H-03 i ankietę do wojewódzkiego urzędu statystycznego województwa, na którego terenie mają siedzibę - w terminie do dnia 20 stycznia 1992 r.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK 

H-03

Sprawozdanie o sieci handlowej według stanu w dniu 31 XII

grafika

OBJAŚNIENIA

do sporządzania jednorazowego sprawozdania H-03 i ankiety sieci handlu detalicznego

Sklep jest pomieszczeniem (w zasadzie z oknem wystawowym), którego wnętrze jest dostępne dla klientów. Sklep może znajdować się w samodzielnym budynku (pawilon) lub w budynku innym np. mieszkalnym.

Jeżeli w dużych sklepach (np. domy towarowe, domy handlowe, domy sprzedaży wysyłkowej) część powierzchni sprzedażowej została wydzierżawiona przez inną osobę prawną lub fizyczną, która na tej części powierzchni prowadzi sprzedaż detaliczną na własny rachunek - to ta część stanowi odrębny sklep.

Nie jest sklepem kiosk, stragan, punkt sprzedaży obwoźnej, placowej itp.

O zaliczeniu sklepu do jednej z branż wymienionych w formularzu i ankiecie decyduje nie formalne zarejestrowanie, lecz przeważająca wartość sprzedaży w 1991 r. towarów danej branży.

Sklepy ogólnospożywcze prowadzą sprzedaż głównie towarów żywnościowych o zróżnicowanym asortymencie.

Sklepy spożywczo-przemysłowe prowadzą sprzedaż towarów żywnościowych i nieżywnościowych w zbliżonych proporcjach (po 50% każdej z tych dwóch grup towarów).

Sklepy z wyrobami włókienniczymi prowadzą sprzedaż głównie tkanin i dzianin, bielizny domowej, artykułów pościelowych.

Sklepy z odzieżą, obuwiem i wyrobami skórzanymi - sprzedają głównie odzież, bieliznę osobistą, wyroby pończosznicze, dodatki do ubrań, artykuły galanteryjne, wyroby futrzarskie, obuwie, wyroby skórzane, przybory podróżne.

Do sklepów z meblami i sprzętem oświetleniowym zalicza się placówki prowadzące sprzedaż mebli, sprzętu oświetleniowego, naczyń gospodarskich, sztućców, ceramiki stołowej, wyrobów szklanych, instrumentów muzycznych, dywanów i chodników, pozostałych artykułów gospodarstwa domowego, gdzie indziej nie sklasyfikowanych.

Sklepy radiowo-telewizyjne i ze sprzętem gospodarstwa domowego - obejmują sklepy sprzedające artykuły elektryczne i sprzęt gospodarstwa domowego, np. pralki, lodówki, sprzęt radiowo-telewizyjny, płyty i taśmy magnetofonowe i kasety wideo.

Do księgarni zalicza się sklepy prowadzące sprzedaż książek, gazet i artykułów piśmiennych.

Do pozostałych sklepów zalicza się wyspecjalizowane sklepy prowadzące sprzedaż towarów nie zaliczonych do wyżej wymienionych branż.

Powierzchnia sprzedażowa jest to część lokalu sklepowego, w której odbywa się sprzedaż towarów, tzn. część przeznaczona do obsługi nabywców (bez tzw. zaplecza).

Właściciele obiektów handlowych odnajmujących innym użytkownikom część powierzchni sprzedażowej nie podają w formularzu i ankiecie tej części. Do wykazania w formularzu i ankiecie powierzchni dzierżawionej zobowiązany jest aktualny użytkownik.

Powyższe uwagi nie dotyczą agentów.

Do pracujących w sklepie zalicza się faktycznie pracujących w sklepie właścicieli, współwłaścicieli oraz pomagających dorosłych członków rodziny, a także zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, łącznie z sezonowymi i pracującymi dorywczo, agentów oraz osób zatrudnionych przez agentów. Nie należy uwzględniać osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę przebywających w okresie sprawozdawczym na urlopie wychowawczym oraz bezpłatnym powyżej 14 dni.

Magazyny hurtowe i rozdzielcze detalu są to jednostki zajmujące wyodrębnioną przestrzeń i wyposażone na ogół w urządzenia techniczne niezbędne do prawidłowego przechowywania i transportu wewnętrznego towarów.

Powierzchnia składowa magazynów przeznaczona jest wyłącznie na składowanie towarów, nie wchodzą do niej pomieszczenia socjalne, drogi wewnątrzmagazynowe itp.