Inwentaryzacja składników majątkowych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GITD.2020.51

Akt obowiązujący
Wersja od: 15 grudnia 2020 r.

ZARZĄDZENIE Nr 51/2020
GŁÓWNEGO INSPEKTORA TRANSPORTU DROGOWEGO
z dnia 15 grudnia 2020 r.
w sprawie inwentaryzacji składników majątkowych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego

Na podstawie art. 26 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351, 1495, 1571, 1655 i 1680, z 2020 r. poz. 568, 2122 i 2123) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zarządza się inwentaryzację roczną aktywów i pasywów Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, zwanego dalej: GITD, przeprowadzaną w drodze spisu z natury, uzgodnienia sald oraz weryfikacji sald kont księgowych poprzez porównanie danych zawartych w księgach rachunkowych z danymi wynikającymi z odpowiednich dokumentów.
§  2. 
1. 
Inwentaryzacja w drodze spisu z natury obejmuje:
1)
środki pieniężne w kasie;
2)
druki ścisłego zarachowania, w tym:
a)
pokwitowanie zatrzymania dowodu rejestracyjnego lub prawa jazdy,
b)
pokwitowanie za pobranie kaucji w formie gotówkowej,
c)
zezwolenie na odbiór pojazdu z parkingu strzeżonego,
d)
dyspozycje usunięcia pojazdu;
3)
niezużyte materiały odpisywane w koszty w momencie zakupu, tj.:
a)
materiały biurowe,
b)
materiały komputerowe,
c)
środki czystości,
d)
teleinformatyczne części zamienne,
e)
materiały informacyjno-promocyjne,
f)
składniki umundurowania;
4)
składniki aktywów, będące własnością innych jednostek, powierzone GITD do używania.
2. 
Inwentaryzacją, o której mowa w ust. 1, należy objąć w szczególności składniki majątkowe przechowywane w pomieszczeniach magazynowych w siedzibie GITD.
3. 
Inwentaryzacją, o której mowa w ust. 1, nie są objęte druki ścisłego zarachowania znajdujące się w Biurze do spraw Transportu Międzynarodowego oraz bloczki mandatowe znajdujące się w Biurze Finansowym.
4. 
Inwentaryzacja w drodze uzgodnienia sald obejmuje:
1)
aktywa finansowe zgromadzone na rachunkach bankowych GITD;
2)
należności (z wyjątkiem należności spornych i wątpliwych, należności wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych, należności publicznoprawnych oraz należności od pracowników);
3)
własne składniki majątkowe powierzone do użytkowania innym jednostkom.
5. 
Inwentaryzacja w drodze weryfikacji sald kont księgowych, poprzez porównanie danych zawartych w księgach rachunkowych z danymi wynikającymi z odpowiednich dokumentów, obejmuje w szczególności:
1)
grunty oraz prawa zaliczone do nieruchomości (np. prawo użytkowania wieczystego gruntów);
2)
wartości niematerialne i prawne;
3)
własne środki trwałe;
4)
należności i zobowiązania z tytułów publicznoprawnych;
5)
należności sporne i wątpliwe;
6)
środki trwałe w budowie (inwestycje);
7)
należności i zobowiązania wobec podmiotów nieprowadzących ksiąg rachunkowych;
8)
należności i zobowiązania wobec pracowników;
9)
pozostałe aktywa i pasywa, w szczególności:
a)
rozliczenia międzyokresowe czynne,
b)
kapitały (fundusze) własne i specjalne,
c)
rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów,
d)
środki pieniężne w drodze, tj. te aktywa i pasywa, co do których przeprowadzenie spisu z natury lub uzgodnienie z przyczyn uzasadnionych nie było możliwe.
§  3. 
1. 
Do przeprowadzenia inwentaryzacji składników majątkowych, o których mowa w § 2 ust. 1, powołuje się Komisję Inwentaryzacyjną w składzie:
1)
Weronika Biaduń - Przewodniczący Komisji Inwentaryzacyjnej;
2)
Ewa Micek - Zastępca Przewodniczącego Komisji Inwentaryzacyjnej;
3)
Anna Wierzchosławska - członek Komisji Inwentaryzacyjnej;
4)
Bartłomiej Gago - członek Komisji Inwentaryzacyjnej;
5)
Adama Cholewa - członek Komisji Inwentaryzacyjnej;
6)
Magdalena Stępień (nr legitymacji pracownika 1091) - członek Komisji Inwentaryzacyjnej;
7)
Anna Dybowska - członek Komisji Inwentaryzacyjnej;
8)
Michał Strzelczyk - członek Komisji Inwentaryzacyjnej;
9)
Katarzyna Jarczak - członek Komisji Inwentaryzacyjnej;
10)
Zbigniew Królak - członek Komisji Inwentaryzacyjnej;
11)
Bartłomiej Nita - członek Komisji Inwentaryzacyjnej;
12)
Marta Załuska-Szczygieł - członek Komisji Inwentaryzacyjnej;
13)
Krzysztof Wiśniewski - członek Komisji Inwentaryzacyjnej;
14)
Michał Modrzejewski - członek Komisji Inwentaryzacyjnej;
15)
Sławomir Zając - członek Komisji Inwentaryzacyjnej;
16)
Renata Dąbrowska - członek Komisji Inwentaryzacyjnej;
17)
Dariusz Sobociński - członek Komisji Inwentaryzacyjnej;
18)
Sylwia Kłos - członek Komisji Inwentaryzacyjnej;
19)
Adrian Maciąg - członek Komisji Inwentaryzacyjnej;
20)
Agnieszka Karczewska - członek Komisji Inwentaryzacyjnej;
21)
Aleksander Czekryszew - członek Komisji Inwentaryzacyjnej.
2. 
Przewodniczący Komisji Inwentaryzacyjnej organizuje, koordynuje i sprawuje nadzór nad przebiegiem prac inwentaryzacyjnych oraz odpowiada za sprawny, terminowy oraz zgodny z przepisami i przyjętym harmonogramem przebieg prac inwentaryzacyjnych. Szczegółowy zakres zadań Przewodniczącego Komisji Inwentaryzacyjnej określa § 11 załącznika do zarządzenia nr 56/2019 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 15 listopada 2019 r. w sprawie wprowadzenia Instrukcji inwentaryzacyjnej w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego (Dz. Urz. GITD poz. 59 i 66).
§  4. 
Główny księgowy GITD zapewni inwentaryzację składników majątkowych, o których mowa w § 2 ust. 4 i 5.
§  5. 
Do przeprowadzenia inwentaryzacji składników majątkowych, o których mowa w § 2 ust. 4 i 5 do zespołów spisowych zostaną wyznaczone osoby wskazane przez Naczelnika Wydziału Finansowo-Księgowego. Przepisu § 25 zarządzenia nr 56/2019 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 15 listopada 2019 r. w sprawie wprowadzenia Instrukcji inwentaryzacyjnej w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego nie stosuje się.
§  6. 
1. 
Na czas przeprowadzenia inwentaryzacji w drodze spisu z natury, aż do jej zakończenia, wszelkie czynności w stosunku do materiałów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, są wstrzymane.
2. 
Inwentaryzację w drodze spisu z natury przeprowadza się na oddzielnych arkuszach spisu z natury dla pełnowartościowych składników oraz niepełnowartościowych składników (zbędnych, uszkodzonych).
§  7. 
1. 
Inwentaryzację w drodze spisu z natury należy przeprowadzić na dzień 31 grudnia 2020 r., w terminie do dnia 15 stycznia 2021 r.
2. 
Inwentaryzację, o której mowa § 2 ust. 1:
a)
pkt 1 i 3 - należy przeprowadzić na dzień 31 grudnia 2020 r., w terminie do dnia 15 stycznia 2021 r.,
b)
pkt 2 - należy przeprowadzić na dzień 30 listopada 2020 r., w terminie do dnia 15 stycznia 2021 r.
3. 
Inwentaryzację, o której mowa § 2:
a)
ust. 4 pkt 2 należy przeprowadzić na dzień 31 października 2020 r., w terminie do dnia 15 stycznia 2021 r.
b)
ust. 4 pkt 1 i 3 oraz ust. 5 należy przeprowadzić na dzień 31 grudnia 2020 r., w terminie do dnia 15 stycznia 2021 r.
4. 
Wyceny oraz ustalenia różnic inwentaryzacyjnych składników majątkowych, o których mowa w § 2 ust. 1, należy dokonać w terminie do dnia 15 lutego 2021 r.
§  8. 
Sporządzony przez Komisję Inwentaryzacyjną protokół z rozliczenia wyników inwentaryzacji, zawierający wnioski co do sposobu rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych, zostanie przedłożony Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego w terminie do dnia 15 marca 2021 r.
§  9. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.