Instrukcja organizacji lotów z najważniejszymi osobami w państwie w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Dz.Urz.MON.2018.172
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 146/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 24 października 2018 r.
w sprawie "Instrukcji organizacji lotów z najważniejszymi osobami w państwie w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej"
ZAŁĄCZNIK
INSTRUKCJA ORGANIZACJI LOTÓW Z NAJWAŻNIEJSZYMI OSOBAMI W PAŃSTWIE W SIŁACH ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
INSTRUKCJA ORGANIZACJI LOTÓW Z NAJWAŻNIEJSZYMI OSOBAMI W PAŃSTWIE W SIŁACH ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Wykaz skrótów
Definicje
Rozdział I Organizacja i zabezpieczenie lotów wojskowym specjalnym transportem lotniczym i innymi wojskowymi transportowymi statkami powietrznymi dopuszczonymi do lotów z najważniejszymi osobami w państwie
§ 1 Zasady ogólne
§ 2 Ogólne wymogi dotyczące organizacji lotów z najważniejszymi osobami w państwie w rejonie PKW/PJW
§ 3 Ogólne wymogi dotyczące organizacji lotów z najważniejszymi osobami w państwie w rejony niebezpieczne
§ 4 Ogólne wymogi dotyczące organizacji lotów z najważniejszymi osobami w państwie w sytuacji kryzysowej i w czasie wojny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
Rozdział II Planowanie lotów z najważniejszymi osobami w państwie
§ 5 Zasady planowania lotów
§ 6 Zapotrzebowanie na catering
Rozdział III Zakres obowiązków stanowisk dowodzenia i służb oraz osób funkcyjnych w procesie organizacji i zabezpieczenia lotów z najważniejszymi osobami w państwie
§ 7 Obowiązki osób funkcyjnych stanowisk dowodzenia COP-DKP i jednostek podległych
§ 8 Zadania służby ruchu lotniczego
§ 9 Zabezpieczenie łączności i UL
§ 10 Meteorologiczne zabezpieczenie
§ 11 Obowiązki osób funkcyjnych oraz służb w zakresie organizacji i zabezpieczenia lotów najważniejszych osób w państwie w rejonie PKW/PJW
Rozdział IV Zakres obowiązków realizatora lotu, personelu latającego, organizującego lot i dysponenta statku powietrznego
§ 12 Zasady ogólne
§ 13 Obowiązki realizatora lotu
§ 14 Prawa i obowiązki dowódcy statku powietrznego
§ 15 Obowiązki personelu pokładowego
§ 16 Obowiązki organizującego lot, koordynatora wylotu i dysponenta statku powietrznego
Rozdział V Wymagania i przygotowanie statków powietrznych do wykonywania lotów z najważniejszymi osobami w państwie
§ 17 Zasady wydzielania i przygotowania statków powietrznych
§ 18 Kompetencje i obowiązki komisji do weryfikacji statków powietrznych
Rozdział VI Przewóz bagażu, ładunku oraz broni na pokładzie statku powietrznego wykonującego lot z najważniejszymi osobami w państwie
§ 19 Przewóz bagażu i ładunku
§ 20 Zasady wnoszenia broni i materiałów niebezpiecznych na pokład statku powietrznego wyznaczonego do wykonania lotu z najważniejszymi osobami w państwie
Rozdział VII Ochrona statku powietrznego przeznaczonego do wykonania lotu z najważniejszymi osobami w państwie
§ 21 Zasady ochrony statku powietrznego
Rozdział VIII Szczególne wymogi lotów z najważniejszymi osobami w państwie
§ 22 Zasady ogólne
§ 23 Szczególne wymogi podczas realizacji lotów w rejonie niebezpiecznym
§ 24 Zasady wyboru innych miejsc do startów i lądowań
Załączniki
Załącznik Nr 1 - Informacja o locie - wzór
Załącznik Nr 2 - Zapotrzebowanie na lot - wzór
Załącznik Nr 3 - Ogólny schemat procesu organizowania lotu z najważniejszymi osobami w państwie wojskowym specjalnym transportem lotniczym
Załącznik Nr 4 - Schemat obiegu informacji podczas realizacji lotu z najważniejszymi osobami w państwie
Załącznik Nr 5 - Schemat procesu organizowania lotu z najważniejszymi osobami w państwie w rejonie PKW/PJW
Załącznik Nr 6 - Protokół weryfikacji (wariant dla samolotu)
Załącznik Nr 7 - Protokół weryfikacji (wariant dla śmigłowca)
Załącznik Nr 8 - Protokół z próby silników (wariant dla samolotu)
Załącznik Nr 9 - Protokół z próby silników (wariant dla śmigłowca)
WYKAZ SKRÓTÓW
AFTN - (Aeronautical Fixed Telecommunication Network) - stała lotnicza sieć telekomunikacyjna
AIP - (Aeronautical Information Publication) - zbiór informacji lotniczych
AMC Polska - (Airspace Management Cell) - Ośrodek Koordynacji Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego
ARCC - (Aeronautical Rescue Coordination Centre) - cywilno-wojskowy Ośrodek Koordynacji Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego
ASAR - (Aeronautical Search and Rescue) - służba poszukiwania i ratownictwa lotniczego
ATC - (Air Traffic Control) - służba kontroli ruchu lotniczego
ATS - (Air Traffic Services) - służby ruchu lotniczego
BOZ - Biuro Odpraw Załóg
CAOC - (Combined Air Operation Centre) - Połączone Centrum Operacji Powietrznych
CBPLIMiGW - Centralne Biuro Prognoz Lotniczych Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej
CO MON - Centrum Operacyjne Ministra Obrony Narodowej
COP-DKP - Centrum Operacji Powietrznych - Dowództwo Komponentu Powietrznego
CSAR - (Combat Search and Rescue) - bojowe poszukiwanie i ratownictwo
CVR - (Cockpit Voice Recorder) - rejestrator rozmów w kabinie
DA/DH - (Decision Altitude/Decision Height) - decyzja wysokość bezwzględna / wysokość względna
DDOP - Dyżurny Dowódca Obrony Powietrznej (zamiennie: Dowódca Dyżurnej Zmiany Bojowej COP-DKP)
DDZB ODN - Dowódca Dyżurnej Zmiany Bojowej (ODN, RODN - Dyżurny Obrony Powietrznej - Szef Zmiany, MJDOP - Szef Zmiany - Oficer Operacyjny)
DG RSZ - Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych
DML - dyżurny meteorolog lotniska
DO GKL - Dyżurny Operacyjny Grupy Kierowania Lotnictwem
DO GRiI MJDOP - Dyżurny Operacyjny Grupy Rozpoznania i Identyfikacji MJDOP
DO ODN/RODN - Dyżurny Operacyjny ODN/RODN
DO RSZ - Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych
DO ZD RODN - Dyżurny Operacyjny Zespołu Dowodzenia RODN
DO ZKŚW - Dyżurny Operacyjny Zespołu Kierowania Środkami Walki
DO ZR - Dyżurny Operacyjny Zespołu Rozpoznania
DOP-SzZ - Dyżurny Obrony Powietrznej - Szef Zmiany
DSO DG RSZ - Dyżurna Służba Operacyjna Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych
DSO DO RSZ - Dyżurna Służba Operacyjna Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych
DSO SKW - Dyżurna Służba Operacyjna Służby Kontrwywiadu Wojskowego
DZB COP-DKP - Dyżurna Zmiana Bojowa COP-DKP
ELT - (Emergency Locator Transmitter) - nadajnik ratunkowy
FDR - (Flight Data Recorder) - rejestrator parametrów lotu
FIR - (Flight Information Region) - rejon informacji powietrznej
FPL - (Flight plan) - plan lotu
GIWL - Szef Szefostwa Techniki Lotniczej - Główny Inżynier Wojsk Lotniczych
HF - (High Frequency) - fale krótkie
ICAO - (International Civil Aviation Organization) - Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego
IMSL - inne miejsce do startów i lądowań
INOP - instrukcja operacyjna lotniska
IOL - Instrukcja organizacji lotów w lotnictwie Sil Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
KG - Komenda Główna
KPRM - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
krl - kontroler
KZ SUP ATM - (Supervisor ATM) Kierownik Zmiany ATM
KZ ZR OKW - Kierownik Zmiany Zespołu Rozpoznania Ośrodka Kierowania Walką COP-DKP
LOSRL - wojskowy lotniskowy organ służb ruchu lotniczego
MDA/MDH - (Minimum Descent Altitude / Minimum Descent Height) minimalna bezwzględna / minimalna względna wysokość zniżania podczas podejścia nieprecyzyjnego
MJDOP - Mobilna Jednostka Dowodzenia Operacjami Powietrznymi
MSD - miejsce stałej dyslokacji
MSZ - Ministerstwo Spraw Zagranicznych
MZM - mobilny zespół meteorologiczny
NOTAM - (Notice To Airman) - zawiadomienie zawierające informacje o ustanowieniu, stanie lub zmianie urządzeń lotniczych, służb, procedur lub też istnieniu niebezpieczeństwa dla żeglugi powietrznej, których podanie na czas personelowi zainteresowanemu operacjami lotniczymi jest istotne
NZP - niebezpieczne zjawiska pogody
ODN - Ośrodek Dowodzenia i Naprowadzania
OKPiRL - Ośrodek Koordynacji Poszukiwań i Ratownictwa Lotniczego
OO SOP - Oficer Operacyjny SOP
ORMiLMW - Ośrodek Ratownictwa Morskiego i Lotniczego Marynarki Wojennej
PAŻP - Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
PKW/PJ - Polski Kontyngent Wojskowy / Polska Jednostka Wojskowa
QAR - (Quick Acces Recorder) rejestrator szybkiego dostępu
QRA (I) - [Quick Reaction Alert (Interceptor)] siły dyżurne lotnictwa realizujące zadania przechwycenia w ramach misji "Air Policing"
RODN - Regionalny Ośrodek Dowodzenia i Naprowadzania
RP - Rzeczpospolita Polska
SAR - (Search and Rescue) - służba poszukiwania i ratownictwa
SAT - łączność satelitarna
SKL ODN/RODN - Specjalista Kierowania Lotnictwem ODN/RODN
SKW - Służba Kontrwywiadu Wojskowego
SOP - Służba Ochrony Państwa
SPO - Stałe Procedury Operacyjne
SPINS - (Special Instructions) - instrukcje specjalne
SRL - służba ruchu lotniczego
SSH SZ RP - Szefostwo Służby Hydrometeorologicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
St. ZD SSH SZ RP - starszy zmiany dyżurnej Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej Sił Zbrojnych RP
STS/HEAD - status lotu statku powietrznego, na pokładzie którego znajduje się jedna z wymienionych osób: Prezydent RP, Marszałek Sejmu RP, Marszałek Senatu RP, Prezes Rady Ministrów lub ich zagraniczni odpowiednicy
SZ - Siły Zbrojne
TAF - (Terminal Aerodrome Forecast) - prognoza pogody dla lotniska
TOC PKW - (Tactical Operation Centre) stanowisko dowodzenia PKW
TWR - organ kontroli lotniska
UL - ubezpieczenie lotów
UHF - (Ultra High Frequency) - ultra wysoka częstotliwość, fale decymetrowe
VHF - (Very High Frequency) - bardzo wysoka częstotliwość, fale ultrakrótkie
WA - warunki atmosferyczne
ŻW - Żandarmeria Wojskowa
DEFINICJE
Air Policing - sprawowanie wojskowego nadzoru oraz kontroli przestrzeni powietrznej w celu zagwarantowania jej nienaruszalności w czasie pokoju poprzez użycie samolotów przechwytujących.
Alfa Scramble - sygnał do startu QRA (I), stosowany w celu wykonania zadania bojowego w ramach systemu Obrony Powietrznej.
Czas wojny - dla celów niniejszej Instrukcji - to czas rzeczywistych działań wojennych prowadzonych na terytorium RP, rozpoczęty i zakończony postanowieniem Prezydenta RP. Dowodzenie SZ RP w czasie wojny jest sprawowane przez Naczelnego Dowódcę SZ (po jego mianowaniu) w oparciu o system kierowania i dowodzenia SZ RP.
Dowódca statku powietrznego (dowódca załogi) - pilot wyznaczony przez realizatora lotów do pełnienia obowiązków, posiadający odpowiednie uprawnienia i dopuszczenia do wykonywania lotów na danym typie statku powietrznego, ponoszący odpowiedzialność za bezpieczne wykonanie lotu.
Dysponent limitu nalotu - instytucja uprawniona do używania (wykorzystywania) wojskowych statków powietrznych w ramach przydzielonych limitów dysponowania wojskowym specjalnym transportem lotniczym: Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelaria Sejmu, Kancelaria Senatu i Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Osobą uprawnioną do podejmowania decyzji w sprawie korzystania z limitu nalotu przydzielonego danej Kancelarii jest Szef tej Kancelarii lub osoby pisemnie przez niego upoważnione do organizacji lotu.
Dysponent statku powietrznego - wyznaczona przez dysponenta limitu nalotu osoba, której oddano do dyspozycji wojskowy statek powietrzny i załogę.
Inne miejsce do startów i lądowań - obszar inny niż lotnisko wpisane do rejestru lotnisk i opublikowane w AIP oraz lądowisko wpisane do ewidencji lądowisk, na którym mogą być wykonywane starty i lądowania statków powietrznych po odpowiednim jego przygotowaniu i zabezpieczeniu.
Inne wojskowe transportowe statki powietrzne - wojskowe transportowe statki powietrzne SZ RP będące w wyposażeniu jednostki lotniczej innej niż wskazane przez Ministra Obrony Narodowej, wyznaczone i przygotowane do realizacji lotów z najważniejszymi osobami w państwie w rejonie niebezpiecznym i/lub rejonie PKW/PJW.
Kierownik Prób - osoba funkcyjna powołana do pełnienia obowiązków na czas realizacji lotów próbnych.
Koordynator ds. lotniczych - żołnierz zawodowy ze składu personelu latającego, wyznaczony do realizacji zadań w innym miejscu do startów i lądowań.
Koordynator wylotu - wyznaczona przez organizującego lot osoba odpowiedzialna za współpracę z innymi podmiotami uczestniczącymi podczas organizacji lotu, w tym w szczególności za jego planowanie i realizację w ramach obowiązków leżących po stronie organizującego lot.
Lądowisko - wydzielony, ujęty w ewidencji lądowisk obszar na lądzie, wodzie lub innej powierzchni w całości lub częściowo przeznaczony do wykonywania startów, lądowań i ruchu statków powietrznych na tych obszarach.
Lot statku powietrznego - ruch statku powietrznego w przestrzeni powietrznej liczony od momentu oderwania się od podłoża do momentu zetknięcia się statku powietrznego z podłożem.
Lot weryfikacyjny - lot wykonywany w celu określenia przydatności statku powietrznego do wykonywania lotów z najważniejszymi osobami w państwie.
Lotnisko - wydzielony obszar na lądzie, wodzie lub innej powierzchni, w całości lub częściowo przeznaczony do wykonywania startów, lądowań i naziemnego lub nawodnego ruchu statków powietrznych wraz ze znajdującymi się w jego granicach obiektami i urządzeniami budowlanymi o charakterze trwałym. Lotnisko wpisane jest do rejestru lotnisk i lądowisk lotnictwa państwowego lub rejestru lotnisk cywilnych i opublikowane w cywilnym lub wojskowym AIP.
Naczelny Dowódca SZ - podlega Prezydentowi RP i dowodzi Siłami Zbrojnymi RP oraz innymi jednostkami organizacyjnymi podporządkowanymi mu zgodnie z narodowymi planami użycia SZ do obrony państwa. Przejmuje dowodzenie z chwilą jego mianowania przez Prezydenta RP, o ile Prezydent RP nie określi innego terminu.
Najważniejsze osoby w państwie - Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałek Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Prezes Rady Ministrów lub ich zagraniczni odpowiednicy.
Obsługa recepcyjna - czynności na pokładzie statku powietrznego w stosunku do pasażerów, obejmujące przygotowanie i podawanie cateringu. Obsługa recepcyjna, poza personelem pokładowym, może być realizowana przez przygotowany i przeszkolony personel cywilny i wojskowy jednostek lotniczych.
Ochrona statku powietrznego - całokształt czynności podejmowanych w celu zapobiegania dostępowi osób nieuprawnionych do statku powietrznego wyznaczonego do realizacji lotów z najważniejszymi osobami w państwie.
Organizacja lotów - całość przedsięwzięć realizowanych w jednostce lotniczej związanych z podjęciem decyzji, planowaniem, przygotowaniem do lotów oraz realizacją i podsumowaniem lotów.
Organizujący lot - Szefowie: Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu oraz Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zainteresowanych zorganizowaniem lotu statkiem powietrznym lub osoby upoważnione pisemnie przez Szefów Kancelarii do organizacji lotu.
Próba silników - próby silników oraz sprawdzenia instalacji i systemów statku powietrznego wykonywane w ramach przygotowania do lotu, realizowane przed dopuszczeniem do wykonywania lotów z najważniejszymi osobami w państwie na podstawie dokumentacji technicznej danego typu statku powietrznego w zakresie ustalonym w odrębnym dokumencie.
Przewodniczący komisji - żołnierz zawodowy wyznaczony do realizacji i koordynowania zadań związanych z weryfikacją statków powietrznych wydzielonych do wykonywania lotów z najważniejszymi osobami w państwie.
Realizator lotu - podmiot realizujący lot - dowódca jednostki lotniczej, dowódca komponentu lotniczego lub osoba wyznaczona przez zarządzającego loty, odpowiedzialna za wszystkie fazy organizacji lotów.
Rejon niebezpieczny - obszar w państwie, którego terytorium w całości lub w części uznane jest za strefę działań wojennych/zbrojnych, na podstawie odrębnych przepisów, lub w państwie, na którego terytorium występują warunki stwarzające bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia osób znajdujących się na pokładzie statku powietrznego.
Rejon PKW/PJW - rejon stacjonowania i wykonywania zadań przez Polski Kontyngent Wojskowy/ Polską Jednostkę Wojskową poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Sojusznicze statki powietrzne - statki powietrzne wydzielane przez struktury sojusznicze lub państwa współdziałające z PKW/PJW poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej do realizacji i/lub zabezpieczenia lotów najważniejszych osób w państwie.
Status HEAD - status lotu statku powietrznego - wojskowego specjalnego transportu lotniczego lub innego wojskowego transportowego statku powietrznego z najważniejszą osobą w państwie na pokładzie w misji oficjalnej, nadany zgodnie z obowiązującymi przepisami przez Komendanta SOP.
Sytuacja kryzysowa - sytuacja występująca na terytorium RP wpływająca w znacznych rozmiarach negatywnie na poziom bezpieczeństwa ludzi, mienia lub środowiska, wywołująca znaczne ograniczenia w działalności właściwych organów administracji publicznej ze względu na nieadekwatność posiadanych sił i środków. W sytuacji kryzysowej dowodzenie SZ RP odbywa się zgodnie z organizacją przyjętą na czas pokoju, z uwzględnieniem dodatkowo rozwijanych elementów Systemu Zarządzania Kryzysowego resortu obrony narodowej.
Szef Zespołu Dyżurnego DZB COP-DKP - oficer ze składu DZB, bezpośrednio podległy DDOP.
Wojskowy specjalny transport lotniczy - transportowe statki powietrzne Sił Zbrojnych RP będące w wyposażeniu jednostki lotniczej wskazanej przez Ministra Obrony Narodowej, przeznaczone do wykonywania lotów z najważniejszymi osobami w państwie.
Zabezpieczenie lotów - zespół przedsięwzięć w procesie organizacji lotów mający na celu umożliwienie sprawnego i bezpiecznego wykorzystania właściwości lotnych i taktyczno-bojowych statków powietrznych podczas realizacji celów lotów.
Zadanie lotnicze HEAD - lot lub kilka lotów statkiem powietrznym, z których co najmniej jeden lot będzie wykonany w celu zrealizowania przewozu najważniejszej osoby w państwie w ramach złożonego zapotrzebowania na lot. Może składać się z wielu lotów, których realizacja rozpoczęła się w czasie ważności czynności weryfikacyjnych i wykonanej próbie silników, sprawdzeń systemów oraz instalacji statku powietrznego, dopuszczającej do realizacji lotu z najważniejszymi osobami w państwie.
Zarządzający loty - przełożony realizatora lotu (minimum dowódca związku taktycznego, dowódca PKW/PJW).
Rozdział I
ORGANIZACJA I ZABEZPIECZENIE LOTÓW WOJSKOWYM SPECJALNYM TRANSPORTEM LOTNICZYM I INNYMI WOJSKOWYMI TRANSPORTOWYMI STATKAMI POWIETRZNYMI DOPUSZCZONYMI DO LOTÓW Z NAJWAŻNIEJSZYMI OSOBAMI W PAŃSTWIE
ORGANIZACJA I ZABEZPIECZENIE LOTÓW WOJSKOWYM SPECJALNYM TRANSPORTEM LOTNICZYM I INNYMI WOJSKOWYMI TRANSPORTOWYMI STATKAMI POWIETRZNYMI DOPUSZCZONYMI DO LOTÓW Z NAJWAŻNIEJSZYMI OSOBAMI W PAŃSTWIE
- wykonywany w misji oficjalnej, posiada status HEAD.
Rozdział II
PLANOWANIE LOTÓW Z NAJWAŻNIEJSZYMI OSOBAMI W PAŃSTWIE
PLANOWANIE LOTÓW Z NAJWAŻNIEJSZYMI OSOBAMI W PAŃSTWIE
Informacja o locie nie jest wymagana, jeżeli organizujący lot złoży zapotrzebowanie na lot w terminie wskazanym w pkt 1.
Rozdział III
ZAKRES OBOWIĄZKÓW STANOWISK DOWODZENIA I SŁUŻB ORAZ OSÓB FUNKCYJNYCH W PROCESIE ORGANIZACJI I ZABEZPIECZENIA LOTÓW Z NAJWAŻNIEJSZYMI OSOBAMI W PAŃSTWIE
ZAKRES OBOWIĄZKÓW STANOWISK DOWODZENIA I SŁUŻB ORAZ OSÓB FUNKCYJNYCH W PROCESIE ORGANIZACJI I ZABEZPIECZENIA LOTÓW Z NAJWAŻNIEJSZYMI OSOBAMI W PAŃSTWIE
Rozdział IV
ZAKRES OBOWIĄZKÓW REALIZATORA LOTU, PERSONELU LATAJĄCEGO, ORGANIZUJĄCEGO LOT I DYSPONENTA STATKU POWIETRZNEGO
ZAKRES OBOWIĄZKÓW REALIZATORA LOTU, PERSONELU LATAJĄCEGO, ORGANIZUJĄCEGO LOT I DYSPONENTA STATKU POWIETRZNEGO
Szczegółowe wymogi dla personelu latającego określa realizator lotów w Instrukcji Operacyjnej jednostki. Oceny predyspozycji osobowościowych personelu latającego dokonuje organ właściwy do spraw orzecznictwa lotniczo-lekarskiego.
Dopuszcza się wyznaczenie dwóch lub więcej osób pełniących funkcję koordynatora wylotu statku powietrznego, przy czym każdemu z nich organizujący lot określa czas i miejsce pełnienia tej funkcji.
Rozdział V
WYMAGANIA I PRZYGOTOWANIE STATKÓW POWIETRZNYCH DO WYKONYWANIA LOTÓW Z NAJWAŻNIEJSZYMI OSOBAMI W PAŃSTWIE
WYMAGANIA I PRZYGOTOWANIE STATKÓW POWIETRZNYCH DO WYKONYWANIA LOTÓW Z NAJWAŻNIEJSZYMI OSOBAMI W PAŃSTWIE
Czynności te powinny być odnotowane w karcie obsługi statku powietrznego oraz w karcie naziemnych sprawdzeń parametrów statku powietrznego.
W trakcie bezpośredniego przygotowania statku powietrznego do lotu załoga jest zobowiązana do wykonania próby silników, zgodnie z zakresem zawartym w karcie naziemnych sprawdzeń parametrów statku powietrznego. Szczegółowy zakres sprawdzeń określony jest w SPO jednostki wojskowej.
Ostateczną decyzję o dopuszczeniu statku powietrznego do lotu po wykonaniu powyższej próby podejmuje dowódca statku powietrznego.
Zasady realizacji powyższej próby silników określi GIWL w stosownym biuletynie technicznym.
Rozdział VI
PRZEWÓZ BAGAŻU, ŁADUNKU ORAZ BRONI NA POKŁADZIE STATKU POWIETRZNEGO WYKONUJĄCEGO LOT Z NAJWAŻNIEJSZYMI OSOBAMI W PAŃSTWIE
PRZEWÓZ BAGAŻU, ŁADUNKU ORAZ BRONI NA POKŁADZIE STATKU POWIETRZNEGO WYKONUJĄCEGO LOT Z NAJWAŻNIEJSZYMI OSOBAMI W PAŃSTWIE
Rozdział VII
OCHRONA STATKU POWIETRZNEGO PRZEZNACZONEGO DO WYKONANIA LOTU Z NAJWAŻNIEJSZYMI OSOBAMI W PAŃSTWIE
OCHRONA STATKU POWIETRZNEGO PRZEZNACZONEGO DO WYKONANIA LOTU Z NAJWAŻNIEJSZYMI OSOBAMI W PAŃSTWIE
Rozdział VIII
SZCZEGÓLNE WYMOGI LOTÓW Z NAJWAŻNIEJSZYMI OSOBAMI W PAŃSTWIE
SZCZEGÓLNE WYMOGI LOTÓW Z NAJWAŻNIEJSZYMI OSOBAMI W PAŃSTWIE
Załącznik Nr 1
INFORMACJA O LOCIE
INFORMACJA O LOCIE
DOWÓDCA GENERALNY
RODZAJÓW SIŁ ZBROJNYCH
faks: 261 825 030
do wiadomości:* KOMENDANT
SŁUŻBY OCHRONY PAŃSTWA
faks: (022) 987 65 43
SZEF KANCELARII
PREZESA RADY MINISTRÓW
faks: (022) 123 45 67
DOWÓDCA 1. BAZY
LOTNICTWA TRANSPORTOWEGO** faks: 261 456 789
z wykorzystaniem wojskowego specjalnego transportu lotniczego
Informuję, że ....................... zamierza udać się w misji oficjalnej*** z ..................... do ........................................ z wykorzystaniem wojskowego specjalnego statku powietrznego.
Wstępne informacje dotyczące planu podróży przedstawiam poniżej.
1 | Data wylotu | |
2 | Data przylotu | |
3 | Status lotu | Np. HEAD |
4 | Pora doby/ godzina startu | |
5 | Miejsce docelowe wizyty | |
6 | Liczba pasażerów | |
7 | Osoba wyznaczona do kontaktów - koordynator wylotu | |
8 | Inne informacje | Np. dane osoby do kontaktu w IMSL |
imię i nazwisko osoby upoważnionej
* Wpisać również innych adresatów, w zależności od realizowanego zadania, np. SG, SKW, itd. - z aktualnym numerem faksu adresata.
** Do wiadomości dowódcy jednostki realizującej lot.
*** Skreślić, jeśli nie ma zastosowania.
Załącznik Nr 2
ZAPOTRZEBOWANIE NA LOT
ZAPOTRZEBOWANIE NA LOT
DOWÓDCA GENERALNY
RODZAJÓW SIŁ ZBROJNYCH
faks: 261 825 030
do wiadomości:* KOMENDANT
SŁUŻBY OCHRONY PAŃSTWA
faks: (022) 987 65 43
SZEF KANCELARII
PREZESA RADY MINISTRÓW
faks: (022) 123 45 67
DOWÓDCA 1. BAZY LOTNICTWA
TRANSPORTOWEGO**
faks: 261 456 789
z wykorzystaniem wojskowego specjalnego transportu lotniczego
Informuję, że ............................ zamierza udać się w misji oficjalnej*** z ................... do ..................... z wykorzystaniem wojskowego specjalnego statku powietrznego.
Szczegółowe informacje dotyczące planu podróży przedstawiam poniżej.
Dysponent statku powietrznego: | Liczba pasażerów: | Limit nalotu: | Typ statku powietrznego: |
Lotnisko (lądowisko) startu: | Lotnisko (lądowisko) lądowania: | ||
Data wylotu: | Data przylotu: | ||
Godzina startu: | Godzina lądowania: | Godzina startu: | Godzina lądowania: |
Trasa lotu: | |||
Koordynator wylotu: | |||
Inne informacje: np. status HEAD, dane kontaktowe osoby w IMSL |
imię i nazwisko osoby upoważnionej
* Wpisać również innych adresatów, w zależności od realizowanego zadania, np. SG, SKW, itd.. - z aktualnym numerem faksu adresata.
** Do wiadomości dowódcy jednostki realizującej lot.
*** Skreślić, jeśli nie ma zastosowania.
Załącznik Nr 3
Ogólny schemat procesu organizowania lotu z najważniejszymi osobami w państwie wojskowym specjalnym transportem lotniczym
Ogólny schemat procesu organizowania lotu z najważniejszymi osobami w państwie wojskowym specjalnym transportem lotniczym
Załącznik Nr 4
Schemat obiegu informacji podczas realizacji lotu z najważniejszymi osobami w państwie
Schemat obiegu informacji podczas realizacji lotu z najważniejszymi osobami w państwie
Załącznik Nr 5
Schemat procesu organizowania lotu z najważniejszymi osobami w państwie w rejonie PKW/PJW
Schemat procesu organizowania lotu z najważniejszymi osobami w państwie w rejonie PKW/PJW
Załącznik Nr 6
PROTOKÓŁ WERYFIKACJI (wariant dla samolotu)
PROTOKÓŁ WERYFIKACJI (wariant dla samolotu)
Szef Szefostwa Techniki Lotniczej
- Główny Inżynier WL
dnia............................................
Nr .......................... z dnia ................................
Typ......nr fabryczny........nr ogonowy.......z JW ..............
Zgodnie z przepisami zawartymi w Instrukcji organizacji lotów z najważniejszymi osobami w państwie w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, komisja wyznaczona rozkazem Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych / Dowódcy Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych* nr......... z dnia................. w składzie:
Przewodniczący- .....................................................
(stopień, imię i nazwisko)
Członkowie- .....................................................
- .....................................................
- .....................................................
Dowódca statku powietrznego- .....................................................
wykonała weryfikację samolotu typu .................... nr fabryczny ............................................, nr kadłubowy ................................................. i ustaliła, co następuje:
1. Dane eksploatacyjne samolotu i zespołu napędowego - zgodnie z załącznikiem do protokołu (dołączyć wydruk z SI SAMANTA lub ZWSI RON oraz kopię Karty prób w locie).
2. Dodatkowe informacje o samolocie:
..........................................................................................................................................
3. Przyczyna weryfikacji:
..........................................................................................................................................
4. Czynności przeprowadzone w trakcie weryfikacji przez komisję:
..........................................................................................................................................
5. Wyniki weryfikacji:
..........................................................................................................................................
Na podstawie powyższego komisja proponuje samolot ............................., nr fabryczny ............................................., nr kadłubowy ................................ dopuścić do wykonywania lotów z najważniejszymi osobami w państwie.
Podpisy:Przewodniczący: .....................................................
Członkowie: .....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
Dowódca statku powietrznego: .....................................................
______
* Wyszczególnić właściwego dowódcę.
Załącznik Nr 7
PROTOKÓŁ WERYFIKACJI (wariant dla śmigłowca)
PROTOKÓŁ WERYFIKACJI (wariant dla śmigłowca)
Szef Szefostwa Techniki Lotniczej
- Główny Inżynier WL
dnia............................................
Nr .......................... z dnia ................................
Typ.......nr fabryczny........nr ogonowy......z JW ..............
Zgodnie z przepisami zawartymi w Instrukcji organizacji lotów z najważniejszymi osobami w państwie w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, komisja wyznaczona rozkazem Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych / Dowódcy Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych* nr................ z dnia...................... w składzie:
Przewodniczący- .....................................................
(stopień, imię i nazwisko)
Członkowie- .....................................................
- .....................................................
- .....................................................
Dowódca statku powietrznego:- .....................................................
wykonała weryfikację śmigłowca typu ........................... nr fabryczny .................................., nr kadłubowy .............................................. i ustaliła, co następuje:
1. Dane eksploatacyjne śmigłowca i zespołu napędowego - zgodnie z załącznikiem do protokołu (dołączyć wydruk z SI SAMANTA lub ZWSI RON oraz kopię Karty prób w locie).
2. Dodatkowe informacje o śmigłowcu:
..........................................................................................................................................
3. Przyczyna weryfikacji:
..........................................................................................................................................
4. Czynności przeprowadzone w trakcie weryfikacji przez komisję:
..........................................................................................................................................
5. Wyniki weryfikacji:
..........................................................................................................................................
Na podstawie powyższego komisja proponuje śmigłowiec ............................., nr fabryczny ............................................., nr kadłubowy ................................ dopuścić do wykonywania lotów z najważniejszymi osobami w państwie.
Podpisy:Przewodniczący: .....................................................
Członkowie: .....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
Dowódca statku powietrznego: .....................................................
______
* Wyszczególnić właściwego dowódcę.
ZAŁĄCZNIK Nr 8
PROTOKÓŁ Z PRÓBY SILNIKÓW (wariant dla samolotu)
PROTOKÓŁ Z PRÓBY SILNIKÓW (wariant dla samolotu)
Zgodnie z przepisami zawartymi w Instrukcji organizacji lotów z najważniejszymi osobami w państwie w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, komisja wyznaczona rozkazem Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych / Dowódcy Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych* nr ...................... z dnia ........................ w składzie:
Przewodniczący- .....................................................
(stopień, imię i nazwisko)
Członkowie- .....................................................
- .....................................................
- .....................................................
Dowódca statku powietrznego**- .....................................................
wykonała w dniu ........................ próbę silników samolotu typu ............................................
nr fabryczny ......................., nr kadłubowy ........................... przed lotem z najważniejszymi osobami w państwie.
1. Dane eksploatacyjne samolotu i zespołu napędowego - zgodnie z załącznikiem do protokołu (dołączyć wydruk z SI SAMANTA lub ZWSI RON).
2. Samolot zatankowano paliwem ..................... w ilości ................ kg (......................l).
Orzeczenie laboratoryjne nr ...........................................................................................
3. Data ostatniego skalowania wszystkich parametrów eksploatacyjnych rejestrowanych przez pokładowy rejestrator lotu:
4. Próba silników samolotu trwała ............................ godz. .......................... min.
5. Wyłączenie silników po próbie - godz. ..............................................................
Wnioski i uwagi komisji:
Samolot jest przygotowany do wykonania lotu z najważniejszymi osobami w państwie do dnia ............................................. godz. ...........................................
UWAGI:
........................................................................................................................................................
Podpisy:Przewodniczący: .....................................................
Członkowie: .....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
Osoba wykonująca próbę: .....................................................
______
* Wyszczególnić właściwego dowódcę.
** Jeśli uczestniczył w próbie.
ZAŁĄCZNIK Nr 9
PROTOKÓŁ Z PRÓBY SILNIKÓW (wariant dla śmigłowca)
PROTOKÓŁ Z PRÓBY SILNIKÓW (wariant dla śmigłowca)
Zgodnie z przepisami zawartymi w Instrukcji organizacji lotów z najważniejszymi osobami w państwie w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, komisja wyznaczona rozkazem Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych / Dowódcy Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych* nr ......................... z dnia .................................. w składzie:
Przewodniczący- .....................................................
(stopień, imię i nazwisko)
Członkowie- .....................................................
- .....................................................
- .....................................................
Dowódca statku powietrznego- .....................................................
wykonała w dniu ........................ próbę silników śmigłowca typu ..........................................
nr fabryczny ........................., nr kadłubowy ........................ przed lotem z najważniejszymi osobami w państwie.
1. Dane eksploatacyjne śmigłowca i zespołu napędowego - zgodnie z załącznikiem do protokołu (dołączyć wydruk z SI SAMANTA lub ZWSI RON).
2. Śmigłowiec zatankowano paliwem ........................ w ilości ................ kg (.................l).
Orzeczenie laboratoryjne nr ..............................................................................................
3. Data ostatniego skalowania wszystkich parametrów eksploatacyjnych rejestrowanych przez pokładowy rejestrator lotu:
4. Próba silników śmigłowca trwała ........................................ godz. .......................... min.
5. Zatrzymanie WN po próbie - godz. ..................................................................................
Wnioski i uwagi komisji:
Śmigłowiec jest przygotowany do wykonania lotu z najważniejszymi osobami w państwie do dnia ............................... godz. .............................................
UWAGI:
..................................................................................................................................................
Podpisy:Przewodniczący: .....................................................
Członkowie: .....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
Osoba wykonująca próbę: .....................................................
______
* Wyszczególnić właściwego dowódcę.