Inne miejsca przystosowane do startów i lądowań statków powietrznych, o których mowa w art. 93 ust. 1 - ustawy Prawo lotnicze.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2003.5.18

Akt utracił moc
Wersja od: 24 czerwca 2005 r.

WYTYCZNE NR 3
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 22 sierpnia 2003 r.
w sprawie innych miejsc przystosowanych do startów i lądowań statków powietrznych, o których mowa w art. 93 ust. 1 - ustawy Prawo lotnicze

Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozumieniu niniejszych wytycznych, innymi miejscami przystosowanymi do startów i lądowań statków powietrznych, są inne niż lotniska wpisane do rejestru lotnisk oraz inne niż lądowiska wpisane do ewidencji lądowisk, wybrane, wydzielone obszary na lądzie, wodzie lub innej powierzchni, na których mogą być wykonywane starty i lądowania statków powietrznych, zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr. 130, poz. 1112), zwane dalej "obszarami".
§  2.
Ustala się następujące kategorie obszarów:
1)
związane eksploatacyjnie z określonym lotniskiem lub lądowiskiem;
2)
eksploatowane samodzielnie.
§  3.
Obszar powinien być połączony z siecią dróg.
§  4. 1
Przed rozpoczęciem operacji lotniczych na obszarze, zarządzający obszarem (użytkownik) sporządza instrukcję użytkowania innego miejsca przystosowanego do startów i lądowań statków powietrznych, zwaną dalej "Instrukcją", której wzór stanowi załącznik do niniejszych wytycznych
§  5. 2
Obszar powinien zapewniać bezpieczeństwo operacji lotniczych dla wszystkich typów statków powietrznych wykonujących na nim loty, zgodnie z instrukcjami użytkowania statków powietrznych oraz Instrukcją
§  6.
Instrukcja powinna zawierać:
1)
dane operacyjno-techniczne obszaru;
2)
charakterystykę obszaru wraz z jego nazwą;
3)
granice pola wzlotów obszaru, które powinny być oznaczone chorągiewkami lub innymi znakami, z wyjątkiem przypadków gdy wyraźnie odróżnia się ono na tle otoczenia;
4)
informacje dotyczące wskaźnika kierunku wiatru umieszczonego przy polu wzlotów obszaru;
5)
dane dotyczące lokalnych procedur ruchu lotniczego;
6) 3
informację, że przed rozpoczęciem wykonywania startów i lądowań na obszarze wymagane jest dokonanie przez zarządzającego (użytkownika) szczegółowego przeglądu obszaru z ziemi, w celu stwierdzenia jego przydatności do bezpiecznego użytkowania;
7)
minimalne warunki meteorologiczne z uwzględnieniem wyposażenia naziemnego i statków powietrznych użytkowników obszaru;
8) 4
(uchylony);
9)
opis postępowania w sytuacjach szczególnych;
10)
informacje o urządzeniach radiokomunikacyjnych;
11)
informacje o pomocach nawigacyjnych;
12)
informacje o pomocy medycznej;
13)
informacje o posterunku policji;
14)
informacje o straży pożarnej;
15)
informacje dotyczące łączności z organami służby ruchu lotniczego;
16)
informacje dotyczące łączności ze służbą meteorologiczną;
17) 5
dane zarządzającego obszarem
18) 6
szkic obszaru dla samolotów i szybowców w skali 1:25.000, a dla śmigłowców w skali 1:5.000, wraz z opisem i ze wskazaniem rodzaju, położenia i wysokości przeszkód terenowych, w promieniu 3 km od jego środka dla obszaru przystosowanego dla samolotów i szybowców oraz w promieniu 1 km od jego środka dla obszaru przystosowanego dla śmigłowców
19)
mapę obszaru w skali 1:500.000;
20)
opis stosowanych procedur dla zachowań bezpieczeństwa w czasie wykonywania lotów;
21)
pisemną zgodę prawnego dysponenta obszaru na jego lotnicze użytkowanie;
22)
pisemne uzgodnienie użytkowania obszaru z właściwym terytorialnie organem administracji samorządowej;
23)
pisemne oświadczenia zarządzającego obszarem, że:
a)
obszar nadaje się do ruchu lotniczego w zakresie ustalonym w Instrukcji;
b)
użytkowanie obszaru przez statki powietrzne nie będzie stanowiło zagrożenia dla bezpiecznego wykonywania lotów oraz nie zagraża życiu osób trzecich i ich mieniu.
§  7. 7
Obszary podlegają zgłoszeniu do wykazu innych miejsc przystosowanych do startów i lądowań statków powietrznych, zwanego dalej "wykazem", zgodnie z § 8;
§  8. 8
1.
Oryginał i dwie kopie Instrukcji przesyła się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego nie później, niż 1 miesiąc przed rozpoczęciem wykonywania startów i lądowań na obszarze.
2.
Urząd Lotnictwa Cywilnego po sprawdzeniu Instrukcji pod względem zawartości załączników, określonych w § 6, przesyła Instrukcję do państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym w celu uzgodnienia w zakresie ruchu lotniczego.
3.
Urząd Lotnictwa Cywilnego po uzyskaniu opinii państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym stwierdzającej, że loty wykonywane z obszaru nie stanowią zagrożenia dla innych użytkowników przestrzeni powietrznej i nie naruszają przepisów ruchu lotniczego, nadaje obszarowi numer w wykazie.
4.
Oryginał Instrukcji, zatwierdzonej przez ULC, podlega zwrotowi zarządzającemu, a kopia Instrukcji przesłaniu do państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym.
§  9. 9
1.
Użytkowanie obszaru może być rozpoczęte z dniem otrzymania z Urzędu Lotnictwa Cywilnego oryginału Instrukcji, zgłoszeniu przez zarządzającego eksploatacji obszaru i okresu jej trwania właściwemu miejscowo komendantowi Państwowej Straży Pożarnej oraz po spełnieniu wymagań wynikających z przepisów odrębnych.
§  10.
W czasie wykonywania startów i lądowań w obszarze, aktualna Instrukcja, wraz z wszystkimi załącznikami jest przechowywana:
1)
na lotnisku, z którym obszar jest eksploatacyjnie związany - w przypadku obszaru, o którym mowa w § 2 pkt 1;
2)
na tym obszarze - w przypadku obszaru, o którym mowa w § 2 pkt 2.
§  11. 10
1.
Zapewnia się bezpieczeństwo oraz ochronę startów i lądowań wykonywanych z obszarów przez statki powietrzne.
2.
Do obszarów nie stosuje się przepisu art. 87 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112).
§  12. 11
Obszar podlega skreśleniu z wykazu po upływie jednego roku od dnia wpisu obszaru do wykazu, o którym mowa w § 7.
§  13. 12
(uchylony).

ZAŁĄCZNIK 13

......../....../.......

(numer rejestracyjny)

UZGADNIAM

...........................

(Agencja Ruchu Lotniczego)

INSTRUKCJA UŻYTKOWANIA

INNYCH MIEJSC PRZYSTOSOWANYCH DO STARTÓW I LĄDOWAŃ STATKÓW POWIETRZNYCH PRZYSTOSOWANEGO DO STARTÓW I LĄDOWAŃ

.....................................

(nazwa)

.....................................

(nazwa miejscowości data)

1. Dane operacyjno-techniczne:

1.1. Punkt odniesienia środek innego miejsca przystosowanego do startów i lądowań statków powietrznych przystosowanego do startów i lądowań.

1.2. Współrzędne geograficzne punktu odniesienia:

1.2.1. Szerokość geograficzna: (w stopniach i minutach),

1.2.2. Długość geograficzna: (w stopniach i minutach).

1.3. Położenie w stosunku do miejscowości: (kierunek i odległość), ewentualnie położenie w stosunku do innego obiektu.

1.4. Wzniesienie nad poziom morza: (w metrach).

1.5. Przeznaczenie innego miejsca przystosowanego do startów i lądowań statków powietrznych przystosowanego do startów i lądowań: (rodzaj lotów i statków powietrznych).

2. Charakterystyka innego miejsca przystosowanego do startów i lądowań statków powietrznych przystosowanego do startów i lądowań

2.1. Wymiary pasa startowego (pola wzlotów):

2.1.1. Długość (w metrach),

2.1.2. Szerokość (w metrach).

2.2. Oznaczenia pasa startowego: (np. chorągiewkami, narożnikami).

2.3. Oznaczenie strefy przyziemienia: (np. literą "T" lub "H").

2.4. Główny kierunek startu (podejścia):

2.5. Rodzaj nawierzchni:

2.6. Rodzaj i położenie na innym miejscu przystosowanym do startów i lądowań statków powietrznych przystosowanym do startów i lądowań urządzeń dodatkowych.

2.7. Charakterystyka przedpola: (opis obiektów znajdujących się w pobliżu innego miejsca przystosowanego do startów i lądowań statków powietrznych przystosowanego do startów i lądowań i stanowiących zagrożenie w ruchu lotniczym oraz ich położenie i wysokość) Uwaga. Przeszkody powinny być zaznaczone na załączniku 13.1 do instrukcji.

3. Procedury wykonywania lotów:

3.1. Loty VFR w dzień, w warunkach nie gorszych niż:

3.1.1. Podstawa chmur:

3.1.2. Widzialność:

3.1.3. Prędkość wiatru:

3.2. Wysokość lotu: nie niżej niż:

3.3. Kierunek kręgów przebieg planowanych tras (punkty zmiany kierunku lotu). Uwaga! Trasy należy nanieść na mapie (załączniku 13.2)

4. Sytuacje szczególne

4.1. Pola awaryjnych lądowań:

4.2. Zasady wznowienia orientacji:

4.3. Lądowiska (lotniska) zapasowe:

4.4. Ograniczenia lokalne: (np. istnienie strefy zakazanej lub rejonu lotów wojskowych albo strefy kontrolowanej lotniska) i ewentualne ostrzeżenia.

5. Pomoce radiokomunikacjne:

częstotliwość radiostacji korespondencyjnej, znak wywoławczy.

6. Pomoce nawigacyjne:

rodzaj, częstotliwość pracy, znaki rozpoznawcze, położenie.

7. Pomoc medyczna:

miejscowość, telefon.

8. Posterunek policji:

miejscowość, telefon.

9. Straż pożarna:

miejscowość, telefon.

10. Łączność ze służbą ruchu lotniczego:

częstotliwości, znaki wywoławcze, telefon.

11. Łączność ze służbą osłony meteorologicznej:

miejscowość, telefon.

12. Informacje administracyjne dotyczące:

12.1. Właściciel(i) innego miejsca przystosowanego do startów i lądowań statków powietrznych (nazwa, adres, telefon).

12.2. Władzy terenowej (nazwa, adres, telefon).

12.3. Użytkownika (nazwa, adres, telefon).

13. Załączniki:

13.1. Szkic innego miejsca przystosowanego do startów i lądowań statków powietrznych przystosowanego do startów i lądowań w skali 1:5.000 (dla śmigłowców 1:2000) wraz z opisem obiektów położonych w jego sąsiedztwie oraz przeszkód terenowych w promieniu 3 km od jego środka z określeniem ich wysokości.

13.2. Mapę rejonu innego miejsca przystosowanego do startów i lądowań statków powietrznych przystosowanego do startów i lądowań 1:500.000.

13.3. Opis środków ostrożności i stosowanych procedur w czasie wykonywania lotów z osobami przewożonymi z innego miejsca przystosowanego do startów i lądowań statków powietrznych przystosowanego do startów i lądowań (nazwa).

13.4. Opis stanu prawnego innego miejsca przystosowanego do startów i lądowań statków powietrznych (kto jest właścicielem innego miejsca przystosowanego do startów i lądowań statków powietrznych przystosowanego do startów i lądowań i jego pisemna zgoda na lotnicze użytkowanie gruntu).

13.5. Zezwolenie na lotnicze użytkowanie innego miejsca przystosowanego do startów i lądowań statków powietrznych od władzy lokalnej, na innym miejscu przystosowanym do startów i lądowań statków powietrznych której znajduje się inne miejsce przystosowane do startów i lądowań statków powietrznych przystosowany do startów i lądowań.

13.6. Pisemne oświadczenia zgłaszającego inne miejsce przystosowane do startów i lądowań statków powietrznych przystosowany do startów i lądowań, o tym że:

13.6.1. Inne miejsce przystosowane do startów i lądowań statków powietrznych przystosowany do startów i lądowań (nazwa) nadaje się do ruchu lotniczego w zakresie ustalonym w instrukcji jego użytkowania.

13.6.2. Użytkowanie innego miejsca przystosowanego do startów i lądowań statków powietrznych przystosowanego do startów i lądowań (nazwa) przez statki powietrzne nie stanowi zagrożenia dla bezpiecznego wykonywania lotów oraz nie zagraża życiu osób trzecich i ich mieniu.

......................

(imię nazwisko podpis)

1 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 9 z dnia 24 czerwca 2005 r. (Dz.Urz.ULC.05.8.31) zmieniającego nin. wytyczne z dniem 24 czerwca 2005 r.
2 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 9 z dnia 24 czerwca 2005 r. (Dz.Urz.ULC.05.8.31) zmieniającego nin. wytyczne z dniem 24 czerwca 2005 r.
3 § 6 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia nr 9 z dnia 24 czerwca 2005 r. (Dz.Urz.ULC.05.8.31) zmieniającego nin. wytyczne z dniem 24 czerwca 2005 r.
4 § 6 pkt 8 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia nr 9 z dnia 24 czerwca 2005 r. (Dz.Urz.ULC.05.8.31) zmieniającego nin. wytyczne z dniem 24 czerwca 2005 r.
5 § 6 pkt 17 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. c) zarządzenia nr 9 z dnia 24 czerwca 2005 r. (Dz.Urz.ULC.05.8.31) zmieniającego nin. wytyczne z dniem 24 czerwca 2005 r.
6 § 6 pkt 18 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. d) zarządzenia nr 9 z dnia 24 czerwca 2005 r. (Dz.Urz.ULC.05.8.31) zmieniającego nin. wytyczne z dniem 24 czerwca 2005 r.
7 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 9 z dnia 24 czerwca 2005 r. (Dz.Urz.ULC.05.8.31) zmieniającego nin. wytyczne z dniem 24 czerwca 2005 r.
8 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 9 z dnia 24 czerwca 2005 r. (Dz.Urz.ULC.05.8.31) zmieniającego nin. wytyczne z dniem 24 czerwca 2005 r.
9 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 9 z dnia 24 czerwca 2005 r. (Dz.Urz.ULC.05.8.31) zmieniającego nin. wytyczne z dniem 24 czerwca 2005 r.
10 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 9 z dnia 24 czerwca 2005 r. (Dz.Urz.ULC.05.8.31) zmieniającego nin. wytyczne z dniem 24 czerwca 2005 r.
11 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia nr 9 z dnia 24 czerwca 2005 r. (Dz.Urz.ULC.05.8.31) zmieniającego nin. wytyczne z dniem 24 czerwca 2005 r.
12 § 13 uchylony przez § 1 pkt 9 zarządzenia nr 9 z dnia 24 czerwca 2005 r. (Dz.Urz.ULC.05.8.31) zmieniającego nin. wytyczne z dniem 24 czerwca 2005 r.
13 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 10 i 11 zarządzenia nr 9 z dnia 24 czerwca 2005 r. (Dz.Urz.ULC.05.8.31) zmieniającego nin. wytyczne z dniem 24 czerwca 2005 r.