Implementacja w Policji Cyklu Polityki Bezpieczeństwa Unii Europejskiej w zakresie poważnej i zorganizowanej przestępczości.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2015.74

Akt obowiązujący
Wersja od: 23 września 2015 r.

DECYZJA Nr 304
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 23 września 2015 r.
w sprawie implementacji w Policji Cyklu Polityki Bezpieczeństwa Unii Europejskiej w zakresie poważnej i zorganizowanej przestępczości

Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2015 r. poz. 355, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1.
Decyzja określa sposób implementacji w Policji Cyklu Polityki Bezpieczeństwa Unii Europejskiej, w tym powoływanie ekspertów krajowych oraz ich obowiązki i uprawnienia dotyczące wykonywania zadań związanych z realizacją poszczególnych projektów EMPACT.
§  2.
Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1)
Cykl Polityki Bezpieczeństwa UE - metodologię przyjętą przez Unię Europejską, by reagować na najpoważniejsze zagrożenia przestępcze mające wpływ na Unię Europejską. Każdy cykl trwa cztery lata i polega na doskonaleniu koordynacji i współpracy odnośnie do wybranych priorytetów w zakresie zwalczania przestępczości;
2)
EMPACT (ang. European Multidyscyplinary Platform Against Criminal Threats) - europejską multidyscyplinarną platformę przeciwko zagrożeniom przestępstwami opierającą się na współpracy organów ochrony porządku publicznego państw członkowskich, instytucji i agencji unijnych, a także partnerów trzecich;
3)
projekty EMPACT - obszary priorytetowe w zakresie zwalczania przestępczości dla danego cyklu polityki;
4)
OAP (ang. Operational Action Plan) - plan działań operacyjnych, który stanowi szczegółowe cele i wspólne działania realizowane w ramach poszczególnych projektów EMPACT;
5)
analityczne pliki robocze - pliki analityczne Europolu służące do zbierania i przetwarzania danych o przestępstwach, tworzone w celu ich wykorzystania w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych przez państwa członkowskie Unii Europejskiej;
6)
system SWIzE - system wymiany informacji z Europolem - informatyczny system dostępny dla użytkowników Policji oraz uprawnionych organów porządku publicznego pozwalający na bezpośrednią wymianę informacji z Europolem, państwami członkowskimi i stronami trzecimi;
7)
ekspert krajowy - funkcjonariusza Policji realizującego zadania w ramach określonego projektu EMPACT.
§  3.
1.
Nadzór nad właściwą implementacją Cyklu Polityki Bezpieczeństwa UE poprzez realizację zadań w ramach poszczególnych projektów EMPACT sprawuje kierownik komórki organizacyjnej służby kryminalnej Komendy Głównej Policji, zwanej dalej "KGP" oraz Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji.
2.
Kierownicy, o których mowa w ust. 1, zapewniają odpowiednie siły i środki niezbędne do właściwej realizacji zadań wynikających z przyjętych OAP w ramach poszczególnych projektów EMPACT.
§  4.
1.
Kierownik komórki organizacyjnej służby kryminalnej KGP oraz Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji w ramach realizacji zadań, o których mowa w § 8 ust. 2 pkt 1-4, mogą:
1)
kierować do terenowych jednostek organizacyjnych Policji wnioski o:
a)
realizację konkretnych działań w ramach operacyjnych planów działań,
b)
udostępnienie odpowiednich danych;
2)
kierować wnioski o zaangażowanie się poszczególnych służb w realizację zadań do kierowników właściwych komórek organizacyjnych KGP lub jednostek organizacyjnych Policji - w przypadku konieczności podjęcia działań pozostających we właściwości innych służb.
2.
Kierownicy, o których mowa w ust. 1, angażują się w realizację zadań określonych w ramach operacyjnych planów działań oraz przekazują ekspertom krajowym informacje dotyczące realizacji tych planów, chyba że ich przekazanie mogłoby utrudniać postępowanie karne lub czynności operacyjno-rozpoznawcze, albo innego rodzaju czynności w sprawach o przestępstwa, albo zagrozić bezpieczeństwu osób biorących w nich udział.
§  5.
1.
W celu właściwej implementacji poszczególnych projektów EMPACT, kierownik komórki organizacyjnej służby kryminalnej KGP oraz Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji wyznaczają spośród podległych sobie funkcjonariuszy ekspertów krajowych na podstawie spełnienia kryteriów, o których mowa w § 7.
2.
O wyznaczeniu ekspertów krajowych należy poinformować kierownika komórki organizacyjnej KGP właściwej w sprawach współpracy międzynarodowej, który następnie przedstawia dane eksperta do zatwierdzenia Zastępcy Komendanta Głównego Policji nadzorującego służbę kryminalną.
§  6.
Kierownik komórki organizacyjnej służby kryminalnej KGP oraz Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji zapewniają ekspertom krajowym właściwe wsparcie merytoryczne, jak i odpowiednie siły i środki niezbędne do realizacji planów działań operacyjnych. Dla poszczególnych działań realizowanych w ramach corocznych planów działań operacyjnych kierownik komórki organizacyjnej służby kryminalnej KGP oraz Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji mogą wyznaczyć każdorazowo lidera danego działania.
§  7.
Ekspert krajowy powinien:
1)
posiadać specjalistyczną wiedzę i doświadczenie w obszarze projektu EMPACT, który koordynuje;
2)
posługiwać się językiem angielskim w mowie i piśmie w stopniu umożliwiającym swobodną komunikację.
§  8.
1.
Eksperci krajowi wykonują zadania przewidziane dla danej komórki organizacyjnej KGP oraz Centralnego Biura Śledczego Policji, dotyczące realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w danym projekcie EMPACT.
2.
Do zadań ekspertów krajowych należy w szczególności:
1)
opracowywanie raz w roku - na podstawie wkładów przekazanych przez komórki organizacyjne służby kryminalnej i śledczej Policji - oceny ryzyka zagrożenia międzynarodową przestępczością zorganizowaną, stanowiącą podstawę do formułowania planów działań operacyjnych polskiej Policji odpowiadające projektom EMPACT określonym w ramach Cyklu Polityki Bezpieczeństwa UE;
2)
zgłaszanie - podczas spotkań ekspertów poszczególnych projektów EMPACT - działań jakie mają być realizowane w ramach corocznie zatwierdzanych planów działań operacyjnych;
3)
inicjowanie, organizowanie oraz koordynacja na poziomie krajowym działań zatwierdzanych w poszczególnych OAP;
4)
koordynacja współpracy krajowych organów porządku publicznego z podmiotami zagranicznymi w zakresie inicjatyw wynikających z realizacji działań zatwierdzanych w poszczególnych OAP;
5)
koordynacja przepływu informacji pomiędzy krajowymi organami porządku publicznego z podmiotami zagranicznymi z wykorzystaniem systemu SWIzE, w tym przekazywanie informacji do poszczególnych analitycznych plików roboczych dotyczących danych zgromadzonych w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych lub czynnościach operacyjno-rozpoznawczych realizowanych w ramach działań zatwierdzanych w poszczególnych OAP;
6)
udział w spotkaniach wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w poszczególnych projektach EMPACT.
§  9.
Kierownik komórki organizacyjnej KGP właściwej w sprawach współpracy międzynarodowej koordynuje przepływ informacji dotyczących realizacji poszczególnych projektów EMPACT.
§  10.
W przypadku podjęcia decyzji w zakresie przewodniczenia konkretnym działaniom w ramach planów działań operacyjnych, w tym konieczność obsługi finansowej i logistycznej, kierownik komórki organizacyjnej służby kryminalnej KGP oraz Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji może zwrócić się z wnioskiem o ich realizację do dyrektora Biura Finansów KGP oraz dyrektora Biura Logistyki Policji KGP.
§  11.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.