Harmonogram i procedura certyfikacji lotnisk.
Dz.Urz.ULC.2003.3.10
Akt utracił mocWYTYCZNE NR 2
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 23 lipca 2003 r.
w sprawie harmonogramu i procedury certyfikacji lotnisk
ZAŁĄCZNIKI
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
ZAŁĄCZNIK Nr 1
.............. ...................
.............. ...................
WNIOSEK
O WYDANIE CERTYFIKATU
DLA LOTNISKA UŻYTKU PUBLICZNEGO
(pełna nazwa lotniska)
Zgodnie z wymaganiami zawartymi w art. 160 ust. 3 pkt 3) ustawy
z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz.
1112) proszę o wydanie certyfikatu lotniska
...........................................................
Zarządzający lotniskiem1) |
pełna nazwa i symbol lotniska wg ICAO ................................... ......................................................................... |
adres ................................................................... ......................................................................... |
nr telefonu i faksu ..................................................... |
Do wniosku załączam:
1. Instrukcję operacyjną lotniska.
Stwierdzam zgodność danych o lotnisku w dokumentacji
rejestrowej i w Zbiorze Informacji Lotniczych - Polska (AIP
Polska) ze stanem rzeczywistym.
Stwierdzam przygotowanie lotniska, zarządzającego lotniskiem
oraz wymaganych dokumentów do wszczęcia procesu certyfikacji.
(Podpis)
1) art. 60 ust. 3
ZAŁĄCZNIK Nr 2a
RAMOWY PLAN ZAWARTOŚCI INSTRUKCJI OPERACYJNEJ LOTNISKA
RAMOWY PLAN ZAWARTOŚCI INSTRUKCJI OPERACYJNEJ LOTNISKA
CZĘŚĆ 1
CZĘŚĆ 2
CZĘŚĆ 3
3.1. Informacje ogólne,
3.2. Wymiary lotniska i informacje z tym związane.
CZĘŚĆ 4
4.1. Lotniskowy system obiegu informacji.
4.2. Dostęp do pola naziemnego ruchu lotniczego.
4.3. Lotniskowy plan awaryjny.
4.4. Ratownictwo i ochrona przeciwpożarowa.
4.5. Pole manewrowe lotniska.
4.6. Pomoce wizualne i lotniskowy system zasilania.
4.7. Utrzymania pola naziemnego ruchu lotniczego.
4.8. Zabezpieczenie prac na lotnisku.
4.9. Zarządzanie płytą (procedury zarządzania).
4.10. Zarządzanie płytą (procedury bezpieczeństwa).
4.11. Harmonogram inspekcji pola naziemnego ruchu lotniczego.
4.12. Kontrola poruszania się pojazdów po lotnisku.
4.13. Zarządzanie zagrożeniami ze strony środowiska.
4.14. Kontrola przeszkód.
4.15. Plan i procedury usuwania unieruchomionych statków powietrznych.
4.16. Postępowanie z materiałami i substancjami niebezpiecznymi.
4.17. Operacje w warunkach ograniczonej widoczności.
4.18. Ochrona obiektów radarowych i pomocy nawigacyjnych.
CZĘŚĆ 5
5.1. Zarządzanie lotniskiem.
5.2. System zarządzania bezpieczeństwem.
5.3. Współdziałanie z instytucjami zewnętrznymi.
CZĘŚĆ 6
CZĘŚĆ 7
ZAŁĄCZNIK Nr 2b
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIKI
1. Plan lotniska.
2. Mapy (IFR, VFR, przyloty, odloty, tranzyt).
3. Procedura przekazywania części obowiązków operacyjnych Służbie Dyżurnej przez zarządzającego lotniskiem.
4. Akt własności lotniska lub zasady współużytkowania lotniska z innymi podmiotami.
5. Instrukcja sporządzania informacji NOTAM.
6. Procedura rejestru ruchu statków powietrznych.
7. Instrukcja poruszania się ludzi i pojazdów po terenie lotniska.
8. Instrukcja korzystania z łączności radiowej na terenie lotniska.
9. Operacyjny Plan Ratownictwa Lotniskowego.
10. Instrukcja Bezpieczeństwa Pożarowego Obiektów Lotniskowych.
11. Planowanie działań na wypadek sytuacji kryzysowych:
- zorganizowanie Centrum Koordynacji Antykryzysowej i powołanie sztabu kryzysowego na wypadek zaistnienia sytuacji kryzysowej,
- plan postępowania na wypadek porwania,
- plan postępowania na wypadek sabotażu,
- plan postępowania na wypadek zagrożenia środkami masowego rażenia,
- procedury alarmowe w przypadku niespodziewanych sytuacji wysokiego ryzyka,
- działania i procedury w sytuacji zagrożenia bombowego,
- ewakuacja i przeszukanie statku powietrznego będącego obiektem ataku lub groźby,
- informowanie o incydentach.
12. Procedury usuwania unieruchomionych/niesprawnych statków powietrznych.
13. Procedury inspekcji pola naziemnego ruchu lotniczego oraz powierzchni ograniczających przeszkody.
14. Mapa przeszkodowa typu A.
15. Procedury kontroli pomocy nawigacyjnych wizualnych i radiowych.
16. Procedury inspekcji i konserwacji oświetlenia i systemu zasilania.
17. Procedury utrzymania pola naziemnego ruchu lotniczego (okres letni, zimowy, kalibracja nawierzchni).
18. Procedury planowania i przeprowadzania prac na lotnisku.
19. Procedury zarządzania płytą postojową.
20. Procedura usuwania zanieczyszczeń z płyty postojowej.
21. Instrukcja tankowania statków powietrznych.
22. Procedury postępowania z zagrożeniami ze strony dzikich zwierząt i ptaków.
23. Procedura użytkowania lotniska w warunkach ograniczonej widoczności.
24. Procedury ochrony obiektów radarowych i pomocy nawigacyjnych.
25. Schemat struktury organizacyjnej lotniska.
26. Zakres obowiązków personelu zarządzającego (procedury przepływu informacji i weryfikacji realizacji zadań).
27. Działania z zakresu ochrony środowiska.
28. Plany i harmonogramy szkoleń służb operacyjnych.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WEWNĘTRZNA KARTA UZGODNIEŃ INSTRUKCJI OPERACYJNEJ
WEWNĘTRZNA KARTA UZGODNIEŃ INSTRUKCJI OPERACYJNEJ
DOPUSZCZAJĄCA PRZEPROWADZENIE AUDYTU CERTYFIKACYJNEGO
Departament/Wydział | Decyzja o dopuszczeniu do audytu certyfikacyjnego* | Uwagi | Podpis |
* Musi być jednoznaczna decyzja Tak/Nie
ZAŁĄCZNIK Nr 5
WARUNKI JAKIE POWINIEN SPEŁNIAĆ KANDYDAT NA INSPEKTORA:
WARUNKI JAKIE POWINIEN SPEŁNIAĆ KANDYDAT NA INSPEKTORA:
* certyfikat zaliczenia egzaminu ze szkolenia certyfiakcji lotnisk prowadzonego przez ośrodek szkolenia lotniczego rekomendowany przez ICAO,
* doświadczenie zawodowe lub ukończone studia wyższe z zakresu eksploatacji lub nadzoru nad lotniskami,
* wiedzę z zakresu procedury certyfiacji lotnisk ULC oraz instrukcji przeprowadzania audytu certyfikacyjnego lotniska.
WARUNKI JAKIE POWINIEN SPEŁNIAĆ KANDYDAT NA INSPEKTORA WIODĄCEGO:
Kandydat na inspektora wiodącego powinien spełniać warunki takie jak dla inspektora, a ponadto być pracownikiem szczebla kierowniczego /lub zastępczego/ ULC.
Inspektorom ULC, po okazaniu legitymacji lub upoważnienia Prezesa ULC, przysługuje prawo:
* wstępu do obiektów i nieruchomości oraz pomieszczeń audytowanego lotniska,
* przeprowadzania oględzin lotniska albo urządzenia znajdującego się w granicach lotniska lub wykorzystywanego do działalności lotniczej,
* dostępu do materiałów, dokumentów oraz innych danych niezbędnych do przeprowadzenia audytu (protokołów z inspekcji, świadectw, ewidencji), a także do sporządzania ich kopii,
* zabezpieczenia w celu niedopuszczenia do dalszego używania lub przyjęcia do depozytu urządzenia wykorzystywanego do działalności lotniczej, znajdującego się w nieodpowiednim stanie technicznym lub używanego przez osoby nieuprawnione,
* podpisania protokołu z audytu.
Inspektor Wiodący ponadto:
* odpowiada za kompletność składu zespołu certyfikującego,
* odpowiada za tok audytu,
* nadzoruje prace pozostałych inspektorów,
* przedkłada wnioski, do Prezesa ULC o powołanie dodatkowych specjalistów w określonych dziedzinach.