Gospodarowanie taborem pojazdów samochodowych osobowych i osobowo-terenowych oraz zasady wykorzystywania samochodów prywatnych w celach służbowych w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2002.7.54

Akt utracił moc
Wersja od: 12 lipca 2002 r.

ZARZĄDZENIE Nr 52
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 12 czerwca 2002 r.
w sprawie gospodarowania taborem pojazdów samochodowych osobowych i osobowo-terenowych oraz zasad wykorzystywania samochodów prywatnych w celach służbowych w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych.

OR-402-4/02

Na podstawie art. 33, ust. 1 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. nr 56, poz. 679 z 2000 r.), w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do Zarządzenia nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z 18 maja 1994 r. w sprawie nadania Statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe oraz w związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów nie będących własnością pracodawcy (Dz. U. nr 27, poz. 271 z 2002 r.) zarządzam, co następuje:

§  1.
1.
Ustala się, w niżej wymienionych jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych, następującą maksymalną liczbę samochodów służbowych osobowych i osobowych, zarejestrowanych jako ciężarowe (np. typu pick-up) oraz osobowo-terenowych, z wyjątkiem samochodów osobowo-terenowych, specjalizowanych (np. do celów ppoż.):
1)
w biurze regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych - 2 samochody,
2)
w nadleśnictwie na potrzeby biura - 2 samochody + samochód Straży Leśnej,
3)
w zakładzie o zasięgu krajowym - 1 samochód,
4)
w zespole ochrony lasu - 1 samochód.
2.
Dyrektor generalny Lasów Państwowych może wyznaczyć w drodze decyzji górny limit kwoty zakupu jednego samochodu osobowego lub osobowo-terenowego.
3. 1
Dyrektor generalny Lasów Państwowych, na pisemny wniosek dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, może wyrazić zgodę na zmianę ustalonych w ust. 1 maksymalnych ilości samochodów służbowych.
§  2.
Uprawnienia do korzystania z samochodów służbowych posiadają kierownicy jednostek organizacyjnych oraz upoważnieni przez nich inni pracownicy.
§  3.
1.
Kierownik jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych wyznacza stałe miejsce garażowania poszczególnym samochodom służbowym.
2.
Osoby uprawnione do korzystania z samochodów służbowych mogą wykorzystywać te samochody do przejazdów pomiędzy stałym miejscem pracy a miejscem zamieszkania za zgodą kierownika jednostki organizacyjnej, a w odniesieniu do kierowników jednostek - za zgodą odpowiednich przełożonych.
3.
Wykorzystywanie samochodów służbowych przez pracowników na dojazd do miejsca zamieszkania powoduje powstanie obowiązku podatkowego. Wartość nieodpłatnego świadczenia ustala się (w dacie świadczenia) według cen sprzedaży usług transportowych świadczonych na zewnątrz przez jednostkę organizacyjną, do której dany samochód należy.
4.
Samochody służbowe mogą być udostępniane pracownikom do celów prywatnych za odpłatnością na warunkach umowy cywilnoprawnej.
5.
Jazdy samochodem służbowym podlegają pełnej ewidencji w kartach drogowych, przy czym odrębnie ewidencjonuje się jazdy prywatne.
§  4.
Wykorzystywanie samochodów nie będących własnością pracodawcy w celach służbowych wymaga zawarcia umowy cywilnoprawnej pomiędzy pracownikiem a kierownikiem jednostki organizacyjnej, natomiast w sytuacji, gdy właścicielem samochodu jest kierownik jednostki organizacyjnej - z jego odpowiednim przełożonym.
§  5.
W wypadku przyjęcia przez pracownika bez zastrzeżeń polecenia wyjazdu służbowego samochodem nie będącym własnością pracodawcy, przyjmuje się, że został spełniony warunek zgody stron - kierownika jednostki organizacyjnej i pracownika - na wykorzystanie tego samochodu w celach służbowych.
§  6.
1.
Za jazdy lokalne dla Służby Leśnej zatrudnionej w nadleśnictwie uznaje się przejazdy wykonywane w granicach zasięgu terytorialnego nadleśnictwa.
2.
Limit kilometrów na jazdy lokalne ustala właściwy kierownik jednostki organizacyjnej. Limit ten nie może przekroczyć 1.500 km miesięcznie.
3.
Nadleśniczy, uwzględniając uregulowania § 4 Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników PGL LP, może w granicach zasięgu terytorialnego nadleśnictwa określić dla leśniczych, podleśniczych i gajowych inny zasięg jazd lokalnych.
4.
Jazdy lokalne oraz limit kilometrów dla pozostałych pracowników Służby Leśnej określa właściwy kierownik jednostki organizacyjnej, dla kierowników jednostek organizacyjnych (dyrektorów RDLP, nadleśniczych i dyrektorów zakładów o zasięgu krajowym) odpowiedni przełożony, uwzględniając obowiązujące przepisy.
§  7.
Zwrot kosztów używania pojazdów nie będących własnością pracodawcy do celów służbowych następuje zgodnie z uregulowaniami § 4 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów nie będących własnością pracodawcy.
§  8.
Tracą moc Zarządzenie nr 39 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 2 lipca 1998 r. w sprawie zmiany zarządzenia w sprawie zasad nabywania, gospodarowania taborem pojazdów samochodowych osobowych oraz osobowo-towarowych i wykorzystywania samochodów prywatnych w celach służbowych w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych (znak: ZG/ZR-0102-4/98) oraz Zarządzenie nr 46 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 20 lipca 2000 r. zmieniające zarządzenie dyrektora generalnego Lasów Państwowych w sprawie zasad nabywania, gospodarowania taborem pojazdów samochodowych osobowych oraz osobowo-towarowych i wykorzystywania samochodów prywatnych w celach służbowych w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych (znak sprawy: ZW-021-3/2000).
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
1 § 1 ust. 3 dodany przez § 1 zarządzenia nr 57 z dnia 12 lipca 2002 r. (B.I.LP.02.8.60) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2002 r.