Gospodarka lokalami mieszkalnymi w placówkach zagranicznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSZ.2004.4.68

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 czerwca 2006 r.

INSTRUKCJA NR 5
DYREKTORA GENERALNEGO SŁUŻBY ZAGRANICZNEJ
z dnia 23 sierpnia 2004 r.
w sprawie gospodarki lokalami mieszkalnymi w placówkach zagranicznych.

Postanowienia ogólne
§  1.
Instrukcję stosuje się do gospodarki lokalami mieszkalnymi stanowiącymi własność Skarbu Państwa lub wynajętymi w celu udostępnienia członkowi służby zagranicznej wykonującemu obowiązki służbowe w placówce zagranicznej, zwanych dalej "lokalami mieszkalnymi".
§  2.
Nadzór nad gospodarką lokalami mieszkalnymi sprawuje kierownik placówki.
§  3.
Użytkownikami lokali mieszkalnych są członkowie służby zagranicznej skierowani do pracy w placówce zagranicznej.

Przydzielenie lokalu mieszkalnego

§  4.
1.
Kierownik placówki zagranicznej:
1)
przydziela lokal mieszkalny członkowi służby zagranicznej wykonującemu obowiązki w kierowanej przez niego placówce zagranicznej.
2)
zawiera z członkiem służby zagranicznej umowę użyczenia przydzielonego lokalu mieszkalnego.
2.
W stosunku do kierownika placówki zagranicznej czynności, o których mowa w ust. 1 dokonuje dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych właściwej w sprawach gospodarki lokalami mieszkalnymi placówek zagranicznych.

Powierzchnia lokalu mieszkalnego

§  5.
1.
Powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego członka służby zagranicznej powinna być zgodna z normami określonymi w § 7 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie dodatku zagranicznego i świadczeń przysługujących członkom służby zagranicznej wykonującym obowiązki służbowe w placówce zagranicznej (Dz. U. Nr 239, poz. 2048).
2.
Z zastrzeżeniem ust. 3 powierzchnię użytkową lokalu mieszkalnego stanowi suma powierzchni wszystkich pomieszczeń znajdujących się w lokalu, a w szczególności pokoi, kuchni, spiżarni, przedpokoi, korytarzy, łazienek oraz innych pomieszczeń służących potrzebom użytkownika, bez względu na ich przeznaczenie i sposób używania.
3.
Do powierzchni użytkowej lokalu nie wlicza się:
1)
powierzchni pomieszczeń reprezentacyjnych,
2)
powierzchni balkonów, tarasów i loggii, antresoli, szaf i schowków w ścianach.

Pomieszczenia reprezentacyjne

§  6.
1.
Pomieszczenia reprezentacyjne służą do organizowania spotkań i przyjęć oficjalnych w lokalu mieszkalnym członka służby zagranicznej.
2.
Maksymalna powierzchnia pomieszczeń reprezentacyjnych wynosi dla:
1)
rezydencji ambasadora - do 250 m2,
2)
lokalu mieszkalnego chargé d'affaires en pied lub konsula kierującego konsulatem generalnym, konsulatem lub agencją konsularną - do 80 m2,
3) 1
lokalu mieszkalnego zastępcy kierownika placówki zagranicznej, dyrektora Instytutu Polskiego, kierownika wydziału konsularnego przedstawicielstwa dyplomatycznego, attaché obrony oraz kierownika wydziału ekonomicznego - do 60 m2.
3.
Przyznanie prawa do użytkowania pomieszczeń reprezentacyjnych członkowi służby zagranicznej wykonującemu inne funkcje niż określone w ust. 2 lub przyznanie prawa do użytkowania pomieszczeń reprezentacyjnych o powierzchni większej niż określona w ust. 2 wymaga zgody dyrektora generalnego służby zagranicznej.
4. 2
(skreślony).
5. 3
(skreślony).

Wyposażenie lokalu mieszkalnego

§  7.
1.
Lokal mieszkalny powinien być wyposażony odpowiednio do liczby członków rodziny członka służby zagranicznej.
2.
Normy wyposażenia lokali mieszkalnych przydzielanych członkom służby zagranicznej określa załącznik nr 2 do instrukcji.
3.
Normy wyposażenia pomieszczeń reprezentacyjnych kierownika przedstawicielstwa dyplomatycznego określa załącznik nr 3 do instrukcji.

Najem lokali mieszkalnych

§  8.
1.
W przypadku braku możliwości przydzielenia członkowi służby zagranicznej lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Skarbu Państwa, najmuje się dla jego potrzeb lokal spełniający normy określone w § 5.
2.
Kierownik placówki zagranicznej występuje do dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych właściwej w sprawach gospodarki lokalami mieszkalnymi placówek zagranicznych z wnioskiem o wyrażenie zgody na najem określonego lokalu mieszkalnego. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1.
3.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, należy dołączyć projekt umowy najmu lokalu mieszkalnego, wraz z tłumaczeniem na język polski.
4.
Po uzyskaniu zgody na najem lokalu mieszkalnego umowę zawiera kierownik placówki zagranicznej lub upoważniony w formie pisemnej przez niego członek służby zagranicznej.
5.
Z zastrzeżeniem ust. 6 stroną umowy jest placówka zagraniczna.
6.
Jeżeli przepisy lub zwyczaje miejscowe państwa przyjmującego wymagają zawarcia umowy najmu bezpośrednio przez użytkownika lokalu mieszkalnego, kierownik placówki zagranicznej upoważnia go w formie pisemnej do podpisania takiej umowy.
7.
Przedmiotem najmu są lokale bez wyposażenia. W uzasadnionych przypadkach przedmiotem najmu mogą być również lokale częściowo lub całkowicie wyposażone.
8.
W przypadku najmu lokalu bez wyposażenia lub wyposażonego częściowo kierownik placówki zagranicznej występuje do dyrektora komórki Ministerstwa Spraw Zagranicznych, właściwej dla spraw majątku placówek, o zgodę na zakup wyposażenia lokalu mieszkalnego na miejscu lub o dostawę wyposażenia z Polski bądź z innej placówki zagranicznej.

Zasady korzystania z lokalu mieszkalnego

§  9.
1.
Zasady korzystania z lokalu mieszkalnego określa umowa użyczenia, której wzór stanowi załącznik nr 4 do instrukcji.
2.
Przejęcie oraz zwrot lokalu przez użytkownika następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego, którego wzór stanowi załącznik nr 5 do instrukcji. Integralną część protokołu stanowi spis wyposażenia zawierający informacje na temat stanu lokalu i elementów jego wyposażenia.
3.
Dzieła sztuki (obrazy, rzeźby i inne przedmioty o takim charakterze) stanowiące wyposażenie lokalu kwitowane są przez użytkownika odrębnie. Za ich uszkodzenie lub utratę użytkownik odpowiada do pełnej wysokości szkody.
4.
Z chwilą przejęcia lokalu użytkownik ponosi odpowiedzialność za właściwe jego wykorzystanie.
5.
Użytkownik pokrywa koszty ewentualnego ubezpieczenia najętego lokalu mieszkalnego oraz koszty napraw uszkodzeń lokalu oraz wyposażenia powstałych z jego winy, winy członków jego rodziny, bądź z winy innych osób, przebywających w lokalu za jego przyzwoleniem.
6.
Kierownik placówki lub osoba przez niego upoważniona może zezwolić pracownikowi na czasowe korzystanie z lokalu po jego zwrocie, gdy planowany termin podróży przesiedleniowej przypada później, niż dzień zakończenia wykonywania przez niego obowiązków służbowych w placówce zagranicznej. W takim przypadku pracownik ponosi odpowiedzialność za stan lokalu i wyposażenia na zasadach określonych w umowie użyczenia lokalu. O zezwoleniu na czasowe korzystanie z lokalu należy uczynić wzmiankę w protokole zdawczo-odbiorczym.

Lokal o ponadnormatywnej powierzchni

§  10.
1.
Przydzielenie lokalu mieszkalnego o ponadnormatywnej powierzchni następuje, z zastrzeżeniem ust. 4, wyłącznie na pisemny wniosek członka służby zagranicznej, określający całkowitą powierzchnię lokalu oraz różnicę między powierzchnią lokalu a powierzchnią normatywną.
2.
W przypadku przydzielenia lokalu o ponadnormatywnej powierzchni użytkowej obliczenie miesięcznych kosztów korzystania z lokalu, które ponosi członek służby zagranicznej, następuje według wzoru:

miesięczny czynsz + koszty świadczeń

------------------------------------------ x

całkowita powierzchnia lokalu mieszkalnego

x powierzchnia ponadnormatywna

3.
Wniosku o przydzielenie lokalu mieszkalnego o ponadnormatywnej powierzchni użytkowej nie uwzględnia się, jeżeli placówka zagraniczna dysponuje lokalem mieszkalnym stanowiącym własność Skarbu Państwa lub lokalem wynajętym, o powierzchni normatywnej, który w przypadku najmu lokalu o ponadnormatywnej powierzchni pozostałby nie zasiedlony.
4.
Kierownik placówki, dysponujący wolnym lokalem mieszkalnym stanowiącym własność Skarbu Państwa może go przydzielić pracownikowi także wtedy, gdy powierzchnia tego lokalu przekracza normę określoną dla pracownika i członków jego rodziny. W takim przypadku pracownik nie ponosi kosztów, o których mowa w ust. 2.
5.
Przydzielenie lokalu, o którym mowa w ust. 4 może nastąpić wyłącznie wówczas, gdy w przypadku nieprzydzielenia pracownikowi lokalu o ponadnormatywnej powierzchni, stanowiącego własność Skarbu Państwa, zachodziłaby konieczność wynajęcia innego lokalu dla potrzeb tego lub innego pracownika.

Koszty eksploatacji lokalu mieszkalnego

§  11.
1.
Członek służby zagranicznej ponosi opłaty za energię elektryczną i gaz, zużywane do celów gospodarstwa domowego, w przydzielonym mu lokalu mieszkalnym.
2.
Członek służby zagranicznej, któremu przydzielono lokal mieszkalny znajdujący się w miejscu innym niż określone w rozporządzeniu Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 25 kwietnia 2002 w sprawie wykazu miejsc o klimacie szczególnie szkodliwym dla zdrowia przebywających w nich na placówkach członków służby zagranicznej, ponosi 30 % kosztów klimatyzacji i wentylacji lokalu mieszkalnego, jeżeli w takie urządzenia wyposażony jest lokal.
3.
W przypadku, gdy rozwiązania techniczne zastosowane w budynku, gdzie znajduje się lokal mieszkalny, nie pozwalają na obliczenie należności z tytułu dostaw energii i gazu na podstawie wskazań zainstalowanych aparatów pomiarowych, kierownik placówki ustala wysokość opłat w formie zryczałtowanej.
4.
Opłaty zryczałtowane powinny odpowiadać wysokości opłat ponoszonych przez pracowników placówki za analogiczny zakres dostaw energii i gazu w lokalach mieszkalnych o identycznych lub zbliżonych normatywach, wyposażonych w urządzenia pomiarowe.
5.
Formę wnoszenia opłat zryczałtowanych przez członków służby zagranicznej określa kierownik placówki.
6.
Wysokość opłat zryczałtowanych powinna być aktualizowana co najmniej raz w roku kalendarzowym.
7.
Członek służby zagranicznej, korzystający z garażu (miejsca postojowego) przydzielonego mu wraz z lokalem mieszkalnym:
1)
pokrywa czynsz za garaż (miejsce postojowe) - jeżeli w umowie najmu garaż (miejsce postojowe) jest przedmiotem najmu i podana jest dotycząca go stawka czynszu;
2)
pokrywa ustaloną przy zawieraniu umowy najmu część opłaty czynszowej przypadającą na garaż (miejsce postojowe) - jeżeli w umowie najmu garaż (miejsce postojowe) jest przedmiotem najmu, ale stawka czynszu nie jest podana;
3)
nie pokrywa czynszu za garaż (miejsce postojowe) - jeżeli w umowie najmu garaż (miejsce postojowe) nie jest wyszczególniony - niezależnie od faktu korzystania, czy też nie, z garażu (miejsca postojowego).
§  12.
1.
Czasowo niezasiedlone lokale mieszkalne pozostające w dyspozycji placówki zagranicznej powinny być wykorzystywane jako pokoje gościnne.
2.
Niezasiedlone lokale mieszkalne, znajdujące się poza siedzibą placówki zagranicznej, mogą być przedmiotem użyczenia lub wynajmu.

Postanowienia końcowe

§  13.
1.
Instrukcję stosuje się do lokali mieszkalnych najętych i przydzielonych po dniu jej wejścia w życie.
2.
Umowy najmu i umowy użyczenia lokali mieszkalnych zawarte przed dniem wejścia w życie instrukcji pozostają w mocy do czasu ich wygaśnięcia lub zmiany użytkownika.
§  14.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK Nr 1

Wniosek o wynajęcie lokalu mieszkalnego [ ] / rezydencji [ ]7

ZAŁĄCZNIK Nr 2

Normy wyposażenia lokali mieszkalnych przydzielanych członkom służby zagranicznej

FUNKCJA I OPIS STANDARDÓW ILOŚCIOWYCH I JAKOŚCIOWYCHUWAGI
1pokój dzienny - zestaw mebli wykończonych okleiną naturalną: kanapa rozkładana 2/3 m. + 2/4 fotele, 2 stoliki/ komódki pod lampy, stolik kawowy, regał wielofunkcyjny ca. 2,5 m, komoda/szafka rtv, stół rozkładany 6-8 krzeseł, inne: 2 lampy dekoracyjne, żyrandol, dywan*, karnisz, zasłony i firany9*/ w przypadku kiedy mieszkanie posiada parkiet lub wykładziny ceramiczne
2sypialnia - zestaw mebli wykończonych okleiną naturalną lub wykonanych z drewna litego: łóżko 140-160cm, 2 szafki nocne, biurko/toaletka, komoda 4-szufladowa, szafa do 210 cm. inne: 2 lampy nocne, żyrandol, wykładzina/dywan, zasłony lub roletyjw
3pokój dziecinny/młodzieżowy - zestaw mebli wykończonych laminatami lub okleinami syntetycznymi : regał z szafą, toaletka-biurko, fotel obrotowy, łóżko/ kanapa, szafka nocna, inne: lampa nocna, lampa na biurko, oprawa sufitowa, dywan / wykładzina, zasłony lub roletyw miarę potrzeb
4kuchnia - zestaw szafek wiszących i stojących MDF do 350 cmb, stół kuchenny, 2/4 taborety kuchenka z piekarnikiem, lodówka*, inne: wyciąg nadkuchenny, plafon sufitowy, roleta lub firanka*/ wielkość lodówki może być uzależniona od strefy klimatycznej, warunków zaopatrzenia na rynku miejscowym itp.
5przedpokój - garderoba lub wieszak naścienny, szafka na buty, lustro, wykładzina/chodnik, plafoniera sufitowa
Umeblowanie mieszkania powinno być zgodne ze średnim standardem krajowym

_________

9 W przypadku mieszkania z częścią reprezentacyjną przysługuje prawo do złożenia wniosku o uznanie konieczności zwiększenia ilości mebli (stół na 12 osób, 12 krzeseł, 3 kanapy, 6 foteli) stosownie do potrzeb. W przypadku powierzchni ponadnormatywnej dodatkowe wyposażenie służbowe nie przysługuje.

ZAŁĄCZNIK Nr 3

Normy wyposażenia pomieszczeń reprezentacyjnych kierownika przedstawicielstwa dyplomatycznego

Pomieszczenia recepcyjno-reprezentacyjne w rezydencji - wyposażenie i wystrój wg indywidualnej aranżacji/stylizacji dostosowane do stylu i kształtu architektonicznego wnętrz budynku, podkreślające narodowy charakter placówki.
Jadalnia: wyposażenie bazowe - stół rozsuwany lub/i stoły okrągłe, na zgodną z potrzebami placówki i pozostającą w dyspozycji powierzchnią ilość osób, krzesła, kredens/ komoda, kredens z oszkloną nadstawą, szafka narożna, pomocnik kelnerski/barek na kółkach, dywany, zasłony, inne: dekor - obrazy, pastele, rzeźba kameralna, oprawione mapy i zdjęcia historyczne, jednorodna krajowa zastawa stołowa.należy unikać dublowania rozwiązań funkcjonalnych w przypadku kiedy zarówno w urzędzie jak
Salon: wyposażenie bazowe - kanapy i fotele w ilości zgodnej z potrzebami placówki i adekwatne do pozostającej w dyspozycji powierzchni, stoliki, stoliki pod lampy, komody, barek, szafka rtv - zamykana, biblioteka, lustro z konsolą, dywany, zasłony, inne: oświetlenie wg projektu, dekor - obrazy, pastele, rzeźba kameralna, oprawione mapy i zdjęcia historyczne.

Sprzęt RTV (antena sat. i / lub łącze kablowe, odbiornik TV, odbiornik radiowy wysokiej klasy, video/dvd).

i rezydencji występuje powierzchnia do celów recepcyjnych.
Hall, foyer: wyposażenie bazowe: wieszaki na garderobę, lustro z konsolą, stojak na parasole, 2 krzesła, oświetlenie w ilości wypustów elektrycznych, dywan.
Zaplecze
Kuchnia: wg projektu technologicznego z zachowaniem norm i standardów przewidzianych dla zakładów zbiorowego żywienia*.*/ wyłącznie w obiektach własnych
Spiżarnia: regały/szafy na zasoby, urządzenia chłodnicze* wg potrzeb indywidualnych placówki.*w zależności od strefy klimatycznej i możliwości zaopatrzenia na rynku miejscowym
Inne: urządzenia i akcesoria do utrzymania porządku i czystości oraz urządzenia do zapewnienia łączności (fax) - wg potrzeb.
Standardem jest wysokiej klasy umeblowanie produkcji krajowej, w tym repliki mebli stylowych wykonane z drewna litego i/lub pokryte okleinami naturalnymi, utrzymane w stylizacji podkreślającej narodowy charakter placówki.

ZAŁĄCZNIK Nr 4

/wzór/

Umowa użyczenia lokalu mieszkalnego

Zawarta w dniu ......... w .............. pomiędzy:

(data) (miejscowość)

Dyrektorem Generalnym Służby Zagranicznej reprezentowanym

przez,

........................................................,

(imię i nazwisko kierownika placówki)(funkcja)

zwanego dalej Użyczającym,

a

............................. zamieszkałym w .............,

(imię i nazwisko pracownika) (adres miejsca stałego pobytu)

zwanym dalej Biorącym do używania, o treści następującej:

§  1.
1.
Przedmiotem niniejszej umowy jest użyczenie lokalu o powierzchni użytkowej ........... m2, położonego w .................... przy ulicy .............. zwanego dalej lokalem.

(słownie liczba metrów) (miejscowość) (adres)

2.
Załącznikiem do niniejszej umowy jest protokół zdawczo-odbiorczy, zawierający wykaz wyposażenia lokalu oraz szczegółowy opis stanu technicznego lokalu, a w przypadku lokalu z pełnym wyposażeniem - również stanu tego wyposażenia na dzień przejęcia przez Biorącego do używania.
§  2.
1.
Użyczający oddaje, a Biorący do używania przyjmuje, lokal wraz z wyposażeniem przeznaczony na cele mieszkalne Biorącego do używania i jego rodziny10.
2.
Oddanie lokalu wraz z wyposażeniem Biorącemu do używania nastąpi w stanie przydatnym do umówionego użytku, przez co rozumieć należy stan umożliwiający niezwłoczne jego zamieszkanie w lokalu. Przyjęcie lokalu i wyposażenia zostanie stwierdzone przez podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego.
3.
Z chwilą przyjęcia lokalu Biorący do używania ponosi odpowiedzialność z tytułu obowiązków określonych w niniejszej umowie, w szczególności z tytułu utrzymania lokalu i wyposażenia w należytym stanie.
§  3.
1.
Biorący do używania zobowiązuje się do utrzymywania lokalu i jego wyposażenia w należytym stanie, przez co rozumieć należy utrzymanie w stanie niepogorszonym z uwzględnieniem zwykłego zużycia rzeczy, będącego następstwem prawidłowego używania.
2.
Biorący do używania powiadomi niezwłocznie Użyczającego o wszelkich wydarzeniach (awarie, zniszczenia, włamania, zdarzenia losowe) skutkujących istotnym pogorszeniem stanu lokalu i wyposażenia.
§  4.
Biorącemu do używania nie wolno dokonywać zmiany przeznaczenia lokalu, ani oddawać lokalu i wyposażenia w najem lub do bezpłatnego używania osobom trzecim.
§  5.
1.
Zwrot lokalu i wyposażenia Użyczającemu nastąpi na podstawie protokołu zdania/przyjęcia, z chwilą umieszczenia w protokole stosownej wzmianki i podpisanie jej przez Użyczającego i Biorącego do używania.
2.
Biorący do używania jest obowiązany zgłosić Użyczającemu gotowość do zdania lokalu i wyposażenia na przynajmniej 48 godzin przed planowanym opuszczeniem lokalu w związku z rozpoczęciem podróży przesiedleniowej.
3.
Zwrot lokalu powinien nastąpić w terminie i czasie określonym przez Użyczającego, w godzinach pracy urzędu, a w uzasadnionym przypadku - poza godzinami pracy urzędu.
§  6.
1.
Biorący do używania jest zobowiązany do dokonywania na swój koszt:
1)
bieżących napraw i konserwacji instalacji wodno-kanalizacyjnej (np. polegającej na wymianie zużytych uszczelek, usuwaniu zatkań przewodów odpływowych, zlewów, wanien, misek klozetowych itp.);
2)
uzupełnienia oszklenia (jeśli szkoda nastąpiła w okresie zamieszkania) drzwi, okien, mebli;
3)
wymiany lub naprawy zamków mebli, drzwi i okien (jeśli szkoda nastąpiła w okresie zamieszkania);
4)
naprawy urządzeń elektrycznych, w tym gniazdek, kontaktów, wymiana bezpieczników, żarówek itp.;
5)
usunięcia uszkodzeń mebli, drzwi, okien, podłóg, ścian, powstałych w czasie użytkowania lokalu (likwidacja zarysowań, plam po płynach i alkoholach, wypalenia itp.);
6)
mycia okien, prania firanek i zasłon oraz czyszczenia dywanów w czasie użytkowania lokalu oraz w każdym przypadku przed jego zdaniem.
2.
Biorący do używania obowiązany jest do bieżącej konserwacji lokalu i wyposażenia oraz dokonania na swój koszt naprawy uszkodzeń powstałych z jego winy, winy członków jego rodziny, bądź z winy innych osób, przebywających w lokalu za jego przyzwoleniem.
§  7.
1.
Na poczet zabezpieczenia wykonania obowiązków wynikających z niniejszej umowy Biorący do używania wpłaci Użyczającemu kaucję w wysokości ......... płatną w 12 miesięcznych ratach. Biorący do używania wpłaci pierwszą ratę kaucji w czwartym miesiącu pobytu na placówce, tj. w dniu ...... a następne w dniu wypłaty wynagrodzenia za każdy miesiąc.
2.
Kaucja podlega zwrotowi w kwocie nominalnej z chwilą podpisania przez obie Strony niniejszej umowy wzmianki w protokole zdania/przyjęcia o zdaniu lokalu i wyposażenia w stanie kompletnym i niepogorszonym.
3.
W przypadku, gdy wskutek okoliczności, za które odpowiedzialność ponosi Biorący do używania, stan lokalu lub wyposażenia uległ pogorszeniu, Użyczający z zastrzeżeniem ust. 4, może rozporządzić kwotą kaucji w celu dokonania niezbędnych napraw na koszt Biorącego do używania z zachowaniem należytej staranności.
4.
Warunkiem skutecznego rozporządzenia kwotą kaucji jest uprzednie wezwanie Biorącego do używania do dokonania napraw i wyznaczenie mu w tym celu odpowiedniego terminu. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu Użyczający może rozporządzić kwotą kaucji w sposób wskazany w ust. 3.
5.
Użyczający przedstawi Biorącemu do używania rachunek za naprawy dokonane na jego koszt.
6.
Użyczający może dochodzić od użytkownika zwrotu kosztów napraw lokalu i wyposażenia ponad kwotę kaucji, jeżeli nie wystarcza ona na pokrycie wszystkich kosztów napraw lokalu i wyposażenia.
§  8.
1.
Umowa ulega rozwiązaniu po zwrocie lokalu wraz z wyposażeniem, w trybie określonym w § 5, nie później jednak niż w dniu zakończenia wykonywania obowiązków służbowych w placówce zagranicznej przez Biorącego do używania.
2.
Użyczający może zezwolić Biorącemu do używania na czasowe korzystanie z lokalu po jego zwrocie, gdy planowany termin podróży przesiedleniowej przypada później, niż dzień zakończenia wykonywania przez niego obowiązków służbowych w placówce zagranicznej. W takim przypadku Biorący do używania ponosi odpowiedzialność za stan lokalu i wyposażenia na zasadach określonych w § 3 i 6 niniejszej umowy.
3.
Każdej ze stron przysługuje prawo rozwiązania umowy z zachowaniem dwutygodniowego okresu wypowiedzenia pod warunkiem doręczenia drugiej stronie wypowiedzenia w formie pisemnej.
§  9.
W sprawach nieuregulowanych niniejszą umową zastosowanie mają przepisy Kodeksu Cywilnego.
§  10.
Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.

Użyczający Biorący do używania

_________

10 W przypadku pracownika samotnego wyrazy "i jego rodziny" należy skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr 5

..............

nazwa placówki

PROTOKÓŁ ZDAWCZO-ODBIORCZY LOKALU MIESZKALNEGO

.........

adres lokalu

W dniu ......... pan/pani ......... zwany(a) dalej "zdającym"

przekazuje, a pan/pani ......... zwany(a) dalej "użytkownikiem"

przejmuje w użytkowanie lokal mieszkalny znajdujący się pod ww.

adresem.

Przekazanie nastąpiło w obecności kierownika

administracyjnego/intendenta* ........ na podstawie karty

wyposażenia lokalu sporządzoną wg stanu na dzień .........

Lokal składa się z ......... pokoi, ......... kuchni, .........

łazienki / łazienek*, ......... wc. i balkonu tarasu*.

Wyposażenie lokalu składa się z wyposażenia stałego

(wyszczególnienie i opis):

.........

oraz wyposażenia ruchomego wymienionego w karcie wyposażenia

lokalu (stanowiącej załącznik do niniejszego protokołu).

Odczyty urządzeń pomiarowych:

1. stan licznika energii elektrycznej ......... kwh., rachunek

opłacony do dnia .........

2. stan licznika gazu ......... m3, rachunek opłacony do dnia

.........

3. rachunek za telefon nr ........, opłacony do dnia .........

Użytkownik lokalu pokrywa koszty następujących świadczeń

.........

Użytkownik stwierdza zgodność zapisów tego protokołu ze stanem

faktycznym oraz zobowiązuje się zdać lokal posprzątany wraz z

wyposażeniem według stanu na dzień przejęcia z uwzględnieniem

zmian w wyposażeniu dokonanych za zgodą i wiedzą administracji

placówki (potwierdzonych w stosownych dokumentach) oraz

normalnego zużycia.

Wszelkie zmiany w wyposażeniu lokalu muszą być odnotowane

w karcie wyposażenia mieszkania.

Użytkownik odpowiada materialnie za braki w wyposażeniu lokalu

oraz za umyślne lub nieumyślne szkody w substancji lokalu

i jego wyposażeniu spowodowane przez domowników lub gości,

a także za szkody wynikłe z tytułu posiadania zwierząt

domowych.

Użytkownik oświadcza, że nie będzie lokalu użyczał, wynajmował lub wykorzystywał niezgodnie z jego pierwotnym przeznaczeniem, oraz dokonywał napraw lub zmian w wyposażeniu lokalu bez wiedzy i zgody administracji placówki.

Zdający ......... Użytkownik .........

Kierownik Administracyjny / Intendent ..........

_________

* niepotrzebne skreślić

1 § 6 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 instrukcji nr 5 z dnia 9 maja 2006 r. (Dz.Urz.MSZ.06.2.60) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 1 czerwca 2006 r.
2 § 6 ust. 4 skreślony przez § 1 pkt 2 instrukcji nr 5 z dnia 9 maja 2006 r. (Dz.Urz.MSZ.06.2.60) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 1 czerwca 2006 r.
3 § 6 ust. 5 skreślony przez § 1 pkt 2 instrukcji nr 5 z dnia 9 maja 2006 r. (Dz.Urz.MSZ.06.2.60) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 1 czerwca 2006 r.