Funkcjonowanie w Wyższym Urzędzie Górniczym systemu zarządzania jakością.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.WUG.2007.22.79

Akt utracił moc
Wersja od: 14 grudnia 2007 r.

ZARZĄDZENIE Nr 3
DYREKTORA GENERALNEGO WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 14 grudnia 2007 r.
w sprawie funkcjonowania w Wyższym Urzędzie Górniczym systemu zarządzania jakością

Na podstawie art. 21 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1217, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
W Wyższym Urzędzie Górniczym funkcjonuje system zarządzania jakością według normy PN-EN ISO 9001:2001, zwany dalej "systemem".
2.
Opis systemu zawiera Księga Jakości Wyższego Urzędu Górniczego, zwana dalej "Księgą Jakości".
§  2.
1.
Ustanawia się Politykę Jakości Wyższego Urzędu Górniczego według normy PN-EN ISO 9001:2001, zwaną dalej "Polityką Jakości", stanowiącą załącznik do zarządzenia.
2.
Polityka Jakości jest rozpowszechniana w Wyższym Urzędzie Górniczym.
§  3.
Pracami związanymi z funkcjonowaniem, doskonaleniem i certyfikacją systemu w Wyższym Urzędzie Górniczym kieruje Pełnomocnik do spraw Systemu Zarządzania Jakością w Wyższym Urzędzie Górniczym, zwany dalej "Pełnomocnikiem SZJ".
§  4.
1.
Do obowiązków Pełnomocnika SZJ należy w szczególności:
1)
zapewnienie, aby ustanowiony i wdrożony system był utrzymywany i doskonalony;
2)
opracowywanie propozycji zmian w Księdze Jakości z własnej inicjatywy lub na podstawie informacji przygotowanych przez właściwe komórki Wyższego Urzędu Górniczego;
3)
przygotowywanie planów auditów systemu i zarządzanie tymi planami;
4)
opracowywanie, na podstawie przeprowadzonych auditów systemu, sprawozdań z funkcjonowania systemu oraz o podejmowanych działaniach korygujących i zapobiegawczych;
5)
informowanie stron zainteresowanych o funkcjonowaniu systemu.
2.
Do uprawnień Pełnomocnika SZJ należy w szczególności:
1)
nadzorowanie auditorów, o których mowa w § 6 ust. 4, w tym poprzez ocenę ich pracy;
2)
dokonywanie przesunięć czasowych i tematycznych auditów systemu zaplanowanych na dany rok;
3)
inicjowanie pozaplanowych (celowych) auditów systemu;
4)
uzyskiwanie informacji z komórek Wyższego Urzędu Górniczego na temat przebiegu procesów i wyników dokonywanych pomiarów skuteczności procesów;
5)
wskazywanie, w porozumieniu z dyrektorami lub naczelnikami właściwych komórek Wyższego Urzędu Górniczego, osób odpowiedzialnych za opracowanie zmiany lub przeglądu odpowiedniej dokumentacji systemu;
6)
planowanie i inicjowanie szkoleń z zakresu systemu.
§  5.
1.
Koordynatorzy do spraw systemu, zwani dalej "koordynatorami", działają w komórkach Wyższego Urzędu Górniczego, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-5 oraz 7 i 8 statutu Wyższego Urzędu Górniczego, stanowiącego załącznik do zarządzenia Ministra Środowiska z dnia 6 września 2007 r. w sprawie nadania statutu Wyższemu Urzędowi Górniczemu (M. P. Nr 62, poz. 710).
2.
Do obowiązków koordynatora w danej komórce należy:
1)
nadzór nad dokumentacją systemu, będącą w posiadaniu komórki;
2)
udział w audicie przeprowadzanym w komórce;
3)
analiza raportów z auditów i przygotowywanie propozycji podjęcia działań korygujących oraz przygotowywanie dokumentacji związanej z podejmowanymi działaniami korygującymi;
4)
analiza procedur określonych w Księdze Jakości;
5)
analiza kart procesów i Księgi Jakości w zakresie odnoszącym się do procesów realizowanych w danej komórce pod kątem zgodności z przepisami prawa i przygotowywanie propozycji ewentualnych zmian i uzupełnień;
6)
analiza protokołów z przeglądów zarządzania pod kątem terminowości realizacji zadań nałożonych w wyniku przeglądu na komórkę;
7)
przygotowywanie danych do przeglądu zarządzania, w tym wyników realizowanych w komórce procesów z zastosowaniem przyjętych mierników;
8)
okresowa analiza wyników ankiety badania satysfakcji klienta w odniesieniu do komórki;
9)
analiza działalności komórki pod kątem potrzeby podjęcia działań zapobiegawczych;
10)
zbieranie pomysłów i inicjowanie działań mających na celu doskonalenie pracy Wyższego Urzędu Górniczego.
3.
Koordynatorów powołuje Dyrektor Generalny Wyższego Urzędu Górniczego.
§  6.
1.
Zadaniem auditu systemu jest określenie zgodności i skuteczności funkcjonowania systemu z obowiązującymi przepisami prawa, wewnętrznymi procedurami i wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2001 oraz dostarczenie Pełnomocnikowi SZJ obiektywnej informacji w tym zakresie.
2.
Audit systemu wykonuje Zespół Auditorów Wewnętrznych Systemu Zarządzania Jakością w Wyższym Urzędzie Górniczym, zwany dalej "Zespołem Auditorów".
3.
Zespół Auditorów powołuje Dyrektor Generalny Wyższego Urzędu Górniczego.
4.
Audit systemu w komórce Wyższego Urzędu Górniczego przeprowadzają auditorzy wskazani przez Pełnomocnika SZJ z Zespołu Auditorów.
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.2)
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832 oraz z 2007 r. Nr 17, poz. 96, Nr 50, poz. 331, Nr 99, poz. 660, Nr 123, poz. 847 i Nr 176, poz. 1242.

2) Niniejsze zarządzenie było poprzedzone decyzją nr 3 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 12 sierpnia 2004 r. w sprawie wprowadzenia w Wyższym Urzędzie Górniczym systemu zarządzania jakością (Dz. Urz. WUG Nr 6, poz. 31 oraz z 2005 r. Nr 13, poz. 51).

ZAŁĄCZNIK 

POLITYKA JAKOŚCI WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO

Wyższy Urząd Górniczy, wykonując służbę publiczną, jest przyjaznym dla klientów, nowocześnie zarządzanym Urzędem, pełniącym wiodącą rolę w zakresie poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach górniczych, optymalizacji gospodarowania złożami kopalin oraz ograniczania uciążliwości oddziaływania górnictwa na ludzi i środowisko.

Wyższy Urząd Górniczy realizuje swoje zadania i cele poprzez:

1)
profesjonalne, bezstronne i zgodne z prawem załatwianie spraw;
2)
stosowanie przejrzystych procedur administracyjnych wspomaganych systemem informatycznym;
3)
zatrudnianie wysoko wykwalifikowanej kadry przestrzegającej standardy etyczne;
4)
podejmowanie działań mających na celu ograniczenie możliwości wystąpienia zjawiska korupcji;
5)
dbanie o systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracowników Urzędu;
6)
troskę o utrzymanie dobrej atmosfery pracy;
7)
zapewnianie zasobów umożliwiających racjonalną realizację przyjętych celów;
8)
zwiększanie poziomu jakości usług świadczonych przez Urząd;
9)
sprawne dostosowywanie się do nowych zadań nakładanych na Urząd;
10)
doskonalenie polityki informacyjnej Urzędu;
11)
wdrożenie i ciągłe doskonalenie systemu zarządzania jakością.

Wyższy Urząd Górniczy przywiązuje szczególną wagę do budowania partnerskich relacji ze wszystkimi instytucjami tworzącymi i realizującymi cele polityki administracji rządowej, w tym skutecznej i przyjaznej dla obywateli administracji publicznej.