Funkcjonowanie w resorcie obrony narodowej systemu wsparcia przez państwo-gospodarza (HNS).

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2019.55

Akt obowiązujący
Wersja od: 26 marca 2019 r.

DECYZJA Nr 46/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 22 marca 2019 r.
w sprawie funkcjonowania w resorcie obrony narodowej systemu wsparcia przez państwo-gospodarza (HNS)

Na podstawie art. 2 pkt 1 i 15 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 196) oraz § 1 pkt 2 lit. b i pkt 11 lit. f rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:
§  1. 
W celu zapewnienia warunków do wywiązywania się przez Rzeczpospolitą Polską ze zobowiązań wynikających z członkostwa w Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w zakresie planowania i realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza, w resorcie obrony narodowej utrzymuje się system wsparcia przez państwo-gospodarza zwany dalej "systemem HNS" 1 , który obejmuje cywilną i wojskową pomoc udzielaną przez państwo-gospodarza w czasie pokoju, kryzysu i w czasie wojny sojuszniczym siłom zbrojnym i organizacjom międzynarodowym, które są rozmieszczane, wykonują zadania lub przemieszczają się przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§  2. 
Szefowi Zarządu Logistyki - P4 powierza się organizowanie i koordynowanie funkcjonowania systemu HNS. Szef Zarządu Logistyki - P4 pełni funkcję Pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej do Spraw HNS, zwanego dalej "Pełnomocnikiem MON ds. HNS", w zakresie wskazanym w § 4.
§  3. 
Obsługę merytoryczną i administracyjną Pełnomocnikowi MON ds. HNS zapewnia Zarząd Logistyki - P4.
§  4. 
Pełnomocnik MON ds. HNS:
1)
reprezentuje Ministra Obrony Narodowej w sprawach dotyczących wsparcia przez państwo-gospodarza na forum międzynarodowym i krajowym;
2)
przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej propozycje rozwiązań dotyczących organizacji i funkcjonowania systemu HNS;
3)
planuje, organizuje i monitoruje funkcjonowanie systemu HNS w resorcie obrony narodowej;
4)
koordynuje współpracę między resortem obrony narodowej a układem pozamilitarnym państwa, w celu racjonalnego wykorzystywania zasobów obronnych na potrzeby realizacji wsparcia przez państwo-gospodarza;
5)
utrzymuje współpracę z państwami, organizacjami i instytucjami międzynarodowymi w obszarze HNS;
6)
pełni funkcję Centralnego Punktu Kontaktowego HNS, zwanego dalej "CPK HNS";
7)
inicjuje i koordynuje przygotowanie projektów aktów prawnych oraz innych dokumentów w zakresie problematyki regulowanej decyzją;
8)
koordynuje funkcjonowanie Punktów Kontaktowych HNS, zwanych dalej "PK HNS", w komórkach i jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej oraz inicjuje tworzenie takich struktur w jednostkach układu pozamilitarnego państwa, prowadzi ich ewidencję oraz współuczestniczy w określaniu ich zadań;
9)
organizuje i utrzymuje system gromadzenia i aktualizacji danych o zasobach obronnych państwa przewidywanych do wydzielenia na potrzeby realizacji zadań wsparcia przez państwo-gospodarza oraz prowadzi Centralną Bazę Danych na potrzeby systemu HNS, zwaną dalej "CBD HNS", umożliwiającą utrzymywanie i przetwarzanie zgromadzonych danych;
10)
określa zadania realizowane w obszarze HNS przez terenowe organy administracji wojskowej w zakresie współdziałania z komórkami i jednostkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej oraz organami administracji publicznej na terenie województw.
§  5. 
Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych oraz inni dyrektorzy (dowódcy, szefowie, komendanci) komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej:
1)
współdziałają z Pełnomocnikiem MON ds. HNS w zakresie organizowania i utrzymywania w gotowości do działania systemu HNS;
2)
wyznaczają i utrzymują PK HNS w podległych im komórkach i jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej, przez które zapewniają realizację zadań wsparcia przez państwo-gospodarza;
3)
zapewniają gromadzenie, utrzymywanie i przekazywanie na potrzeby CBD HNS informacji niezbędnych do zapewnienia realizacji zadań HNS, pozostających we właściwościach podległych im komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej;
4)
zapewniają warunki umożliwiające wzajemną współpracę i wymianę informacji, a także realizację zadań przez podległe struktury w ramach systemu HNS;
5)
współdziałają z jednostkami układu pozamilitarnego państwa przy planowaniu, organizowaniu i podczas realizacji zadań wsparcia przez państwo-gospodarza;
6)
współuczestniczą w opracowywaniu projektów dokumentów normujących funkcjonowanie systemu HNS i porozumień międzynarodowych niezbędnych do realizacji zadań wsparcia przez państwo-gospodarza.
§  6. 
Dyrektor Departamentu Strategii i Planowania Obronnego współpracuje z Pełnomocnikiem MON ds. HNS w ramach pozamilitarnych przygotowań obronnych w obszarze HNS.
§  7. 
Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych odpowiada za:
1)
kierowanie procesem planowania i realizacji zadań wynikających z pełnienia funkcji państwa-gospodarza i państwa wysyłającego przez podległe jednostki wojskowe;
2)
rozliczanie wsparcia udzielonego sojuszniczym siłom zbrojnym i organizacjom międzynarodowym w ramach systemu HNS;
3)
rozliczanie wsparcia otrzymanego przez jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej uczestniczące w przedsięwzięciach poza granicami państwa w zakresie swojej właściwości;
4)
udzielanie pomocy sojuszniczym siłom zbrojnym i organizacjom międzynarodowym w ustalaniu źródeł zaspokajania potrzeb oraz negocjowaniu umów na dostawy środków materiałowych i usług.
§  8. 
Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych odpowiada za realizację zadań państwa wysyłającego oraz prowadzenie rozliczeń finansowych za wsparcie otrzymane przez podległe jednostki wojskowe poza granicami państwa.
§  9. 
Szefowie Wojewódzkich Sztabów Wojskowych odpowiadają za:
1)
współdziałanie z wojewodą w planowaniu przedsięwzięć obronnych w aspektach dotyczących realizacji zadań HNS;
2)
planowanie i uzgadnianie z organami terenowej administracji publicznej wykorzystania pozamilitarnych zasobów obronnych województwa do wsparcia sojuszniczych sił zbrojnych i organizacji międzynarodowych;
3)
pozyskiwanie, gromadzenie, utrzymywanie i przekazywanie na potrzeby CBD HNS informacji o zasobach obronnych województwa możliwych do wykorzystania na potrzeby HNS;
4)
koordynację współpracy między jednostkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej a jednostkami układu pozamilitarnego państwa, w zakresie realizacji zadań HNS, w obszarze odpowiedzialności terytorialnej.
§  10. 
Dyrektor Departamentu Kontroli zapewnia warunki do monitorowania realizacji postanowień decyzji, jak też wykonywania zadań wynikających z funkcjonowania systemu HNS, uwzględniając tę problematykę w prowadzonych kontrolach.
§  11. 
Traci moc decyzja Nr 447/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 31 grudnia 2013 r. w sprawie funkcjonowania w resorcie obrony narodowej systemu wsparcia przez państwo- gospodarza (HNS) (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. z 2014 r. poz. 5).
§  12. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 ang. Host Nation Support - wsparcie przez państwo-gospodarza.