Funkcjonowanie w Komendzie Głównej Policji "Telefonu Policyjnego Programu Wspomagania Ofiar Przestępstw".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2000.3.35

Akt obowiązujący
Wersja od: 15 listopada 2002 r.

DECYZJA Nr 94
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 26 kwietnia 2000 r.
w sprawie funkcjonowania w Komendzie Głównej Policji "Telefonu Policyjnego Programu Wspomagania Ofiar Przestępstw"

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. nr 30, poz. 179, z 1991 r. nr 94, poz. 422, nr 107, poz. 461, z 1992 r. nr 54, poz. 254, z 1994 r. nr 53, poz. 214, z 1995 r. nr 4, poz. 17, nr 34, poz. 163, nr 104, poz. 515, z 1996 r. nr 59, poz. 269, nr 106, poz. 496, z 1997 r. nr 80, poz. 499, nr 88, poz. 554, nr 106, poz. 680, nr 123, poz. 779, nr 141, poz. 943, z 1998 r. nr 106, poz. 668, z 1999 r. nr 110, poz. 1255) postanawia się, co następuje:
§  1.
1.
W Komendzie Głównej Policji funkcjonuje "Telefon Policyjnego Programu Wspomagania Ofiar Przestępstw", zwany dalej TPPWOP.
2.
TPPWOP służy do przyjmowania informacji dotyczących w szczególności:
1)
braku reakcji Policji na zgłoszenia przez ofiarę przestępstwa lub inną osobę o bezpośrednim zagrożeniu życia, zdrowia lub mienia,
2)
braku reakcji Policji na użycie groźby bezprawnej wobec pokrzywdzonego lub innej osoby mu najbliższej, w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, albo w celu uniknięcia zgłoszenia organom ścigania przez pokrzywdzonego faktu popełnienia czynu zabronionego,
3)
nieinformowania, niepełnego lub nierzetelnego informowania pokrzywdzonego przez Policję:
a)
o podjęciu czynności procesowych wobec sprawcy czynu zabronionego,
b)
o przysługujących pokrzywdzonemu uprawnieniach w toczącym się postępowaniu przygotowawczym,
4)
niewłaściwego traktowania pokrzywdzonych przez policjantów, wraz z ewentualnymi propozycjami co do pożądanych sposobów postępowania Policji.
3.
TPPWOP udziela informacji o adresach i telefonach organizacji lub instytucji pomagających ofiarom przestępstw, a także wskazuje inne placówki, gdzie można uzyskać wiadomości z tego zakresu.
§  2.
1. 1
TPPWOP funkcjonuje codziennie od godziny 8.00 do godziny 22.00.
2. 2
Od godziny 22.01 do 7.59 aparat zgłoszeniowy informuje osobę dzwoniącą o możliwości przekazania pilnej wiadomości pod bezpłatny numer telefonu pogotowia policyjnego lub skontaktowania się ponownie w godzinach dyżurowania pracowników KGP.
3.
Rozmowy prowadzone przez TPPWOP są rejestrowane techniką komputerową oraz dokumentowane pisemnie.
4.
Dane osób dzwoniących oraz wiadomości uzyskane za pośrednictwem TPPWOP podlegają ochronie, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
5.
Do informacji przekazywanych anonimowo stosuje się tryb postępowania z informacjami przekazywanymi przez osoby ujawniające swoje dane osobowe.
§ 3. 3
Osoby dyżurujące przy TPPWOP są zobowiązane do przyjmowania i dokumentowania informacji przekazywanych zarówno przez osoby podające swoje dane, jak i w przypadku, gdy osoby pragną zachować anonimowość.
§  4.
Sposób pełnienia dyżuru przy TPPWOP określa załącznik do decyzji.
§  5. 4
4.
Dyrektor Biura Służby Prewencyjnej KGP jest odpowiedzialny za funkcjonowanie TPPWOP.
5.
Na pisemny wniosek zainteresowanego dyrektora Biura (równorzędnego) Komendy Głównej Policji, komendanta wojewódzkiego lub powiatowego Policji, Dyrektor Biura Służby Prewencyjnej KGP wyraża zgodę na:
1)
odsłuchanie nagrania określonej rozmowy lub przekopiowanie jej,
2)
bieżący wgląd upoważnionego policjanta do dokumentacji prowadzonej dla TPPWOP oraz kopiowanie jej dla potrzeb analiz.
3.
Biuro Służby Prewencyjnej KGP zapewnia przeszkolenie osób dyżurujących przy TPPWOP.
§  6.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 

Sposób pełnienia dyżuru przy Telefonie Policyjnego Programu Wspomagania Ofiar Przestępstw

§ 1.
Osoba dyżurująca przy TPPWOP jest obowiązana poinformować osobę dzwoniącą o komputerowym rejestrowaniu prowadzonej z nią rozmowy oraz o możliwości ustalenia przez Policję jej numeru telefonu. Jeżeli osoba dyżurująca przy TPPWOP podejmie uzasadnione podejrzenie, że osoba dzwoniąca celowo wprowadza Policję w błąd, jest zobowiązana poinformować tę osobę o możliwości pociągnięcia jej do odpowiedzialności karnej.
§  2.
Rozmowa pomiędzy osobami, o których mowa w § 1:
1)
powinna być prowadzona w sposób aktywny, tj. umożliwiający uzyskanie pełnej i skonkretyzowanej informacji oraz przekazanie odpowiednich wiadomości,
2)
nie może być prowadzona w sposób zniechęcający osobę dzwoniącą do dalszego przekazywania informacji lub odsyłający do innych organów lub instytucji, chyba że z rozmowy jednoznacznie wynika, że intencją osoby dzwoniącej jest uzyskanie informacji przewidzianych do rozpowszechniania w zakresie funkcjonowania TPPWOP, albo przekazywane informacje nie dotyczą celów uruchomienia TPPWOP lub ich właściwym adresatem nie są jednostki Policji.
§  3.
1.
Osoba dyżurująca przy TPPWOP wpisuje do Książki przebiegu służby datę oraz godzinę rozpoczęcia i zakończenia dyżuru, odnotowuje każdą rozmowę podając w rubryce "Uwagi" kategorię uzyskanej informacji, zamieszcza także zapis o sporządzeniu notatki służbowej, telegramu, szyfrogramu, udzieleniu porady lub innym rozwiązaniu sprawy zgłoszonej przez osobę dzwoniącą.
2.
Osoba dyżurująca przy TPPWOP sporządza:
1)
notatkę służbową wyłącznie w przypadku uzyskania informacji zakwalifikowanej do kategorii II,
2)
telefonogram lub szyfrogram wyłącznie w przypadku uzyskania informacji zakwalifikowanych do kategorii I, przy czym szyfrogramem przekazuje się informacje niejawne stosownie do przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych.
3.
Osoba dyżurująca przy TPPWOP jest obowiązana sporządzić dokumentację w sposób czytelny.
§  4.
1.
Informacje uzyskane w czasie dyżuru przy TPPWOP są zaliczane do:
1)
kategorii I, jeżeli wymagają natychmiastowego sprawdzenia i bezzwłocznego podjęcia interwencji, w szczególności kiedy szybka reakcja Policji lub innych służb może zapobiec bezpośredniemu zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego lub mienia;
2)
kategorii II, jeżeli informacje nie wymagają bezzwłocznego trybu postępowania, lecz powinny być przekazane do potwierdzenia przez właściwą jednostkę lub komórkę organizacyjną Policji np.:
a)
informacje o groźbie bezprawnej kierowanej wobec pokrzywdzonego lub osoby mu najbliższej, w związku z postępowaniem przygotowawczym, lecz nie noszącej znamion bezpośredniego zagrożenia życia, zdrowia, mienia tych osób,
b)
informacje o cechach skargi na naruszenie postępowania przygotowawczego związane z informowaniem pokrzywdzonego o jego uprawnieniach;
3)
kategorii III, jeżeli udzielone informacje oraz uzyskane wiadomości dotyczące uwag i spostrzeżeń odnośnie traktowania pokrzywdzonego przez Policję lub informacji, które z powodów merytorycznych albo formalnych nie nadają się do wykorzystania, w szczególności:
a)
pytania o źródła pomocy dla pokrzywdzonego,
b)
informacje zbyt ogólnikowe uniemożliwiające zidentyfikowanie osoby, której zdarzenie dotyczy,
c)
są przekazane przez osobę, co do której istnieje podejrzenie, że celowo lub z innych powodów zamierza wprowadzić Policję w błąd.
2.
W przypadku zakwalifikowania informacji do kategorii III dyżurujący jest zobowiązany do poinformowania osoby dzwoniącej:
a)
o możliwości wykorzystania przekazanych wiadomości do doskonalenia istniejących rozwiązań i eliminowania uchybień w relacjach pokrzywdzony - Policja lub
b)
z jakiego powodu informacja nie może być przyjęta do dalszej realizacji.
3. 5
W przypadku wątpliwości co do charakteru i kwalifikacji przyjętej informacji dyżurujący przy TPPWOP uzgadnia sposób postępowania z policjantem odpowiedzialnym za właściwe funkcjonowanie TPPWOP, a w razie jego nieobecności z dyżurnym operacyjnym KGP.
§  5.
1.
Informacje zakwalifikowane do I lub II kategorii muszą zawierać:
1)
dokładny czas rozpoczęcia rozmowy,
2)
możliwie pełne dane o osobie dzwoniącej, a w przypadku osoby podającej swoje dane osobowe, informację, czy wyraziła zgodę na ich wykorzystanie,
3)
istotne okoliczności dotyczące zdarzenia, tj. czas, miejsce i przebieg zdarzenia, informacje o osobach w nim uczestniczących lub świadkach,
4)
przyczyny dokonania zgłoszenia do TPPWOP, w tym informacje czy dokonywano zgłoszenia w innej jednostce Policji, kiedy i z jakim skutkiem.
2.
Wszystkie informacje zakwalifikowane do kategorii I muszą być bezzwłocznie przekazane policjantowi odpowiedzialnemu za właściwe funkcjonowanie TPPWOP KGP, a w razie jego nieobecności dyżurnemu operacyjnemu kraju, w celu podjęcia decyzji o zakresie i trybie ich wykorzystania oraz formie sporządzenia notatki, telefonogramu lub szyfrogramu.
3. 6
W godzinach 16.00 - 22.00 wszystkie czynności związane z przesłaniem telegramu lub szyfrogramu wykonuje dyżurny operacyjny KGP
4.
Informacje o decyzji lub czynności podjętej przez osoby, o których mowa w ust. 2, wpisuje się w Książce przebiegu służby, w rubryce "Uwagi".
5.
Dyżurujący przy TPPWOP sporządza notatki służbowe z informacji zakwalifikowanych do kategorii II. Notatki te podlegają sprawdzeniu przez policjanta odpowiedzialnego za właściwe funkcjonowanie TPPWOP, w zakresie poprawności ich sporządzenia i merytorycznej przydatności oraz ewentualnej klasyfikacji informacji niejawnych, a następnie rozsyłane do właściwych jednostek lub komórek organizacyjnych Policji.
6.
Z informacji zakwalifikowanych do kategorii III dokonuje się jedynie wpisu do Książki przebiegu służby, który powinien zawierać:
1)
dokładny czas rozpoczęcia rozmowy;
2)
dane dotyczące osoby zgłaszającej lub adnotację o odmowie ich podania i ewentualnej przyczynie, ujawniony numer telefonu osoby lub cechy umożliwiające jej identyfikację w przypadku rozmowy z osobą, co do której istnieje uzasadnione podejrzenie, że celowo wprowadza ona Policję w błąd oraz informację o odmowie prowadzenia rozmowy z tą osobą;
3)
krótki opis przedstawionej sprawy lub rozmowy.
§  6. 7
Fakt przesłania informacji do jednostki lub komórki organizacyjnej Policji, albo udostępnienie dokumentacji dla potrzeb Biura Służby Prewencyjnej KGP, policjant odpowiedzialny za właściwe funkcjonowanie TPPWOP odnotowuje w Książce przebiegu służby, w rubryce "Uwagi".
§  7.
Oprócz obowiązków związanych z dokumentowaniem rozmów, określonych w § 3-6 dyżurujący przy TPPWOP jest obowiązany do:
1)
zapoznawania się z zapisami w Zeszycie poleceń i uwag,
2)
niezwłocznego zgłoszenia awarii telefonicznej dyżurnemu Biura Łączności i Informatyki KGP i dyżurnemu operacyjnemu kraju oraz wpisania tego faktu do Zeszytu uwag i poleceń.
§  8.
Szczegółowy sposób prowadzenia Książki przebiegu służby oraz Zeszytu poleceń i uwag określa policjant odpowiedzialny za właściwe funkcjonowanie TPPWOP.
1 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 decyzji nr 292 z dnia 15 listopada 2002 r. (Dz.Urz.KGP.02.13.105) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 listopada 2002 r.
2 § 2 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 decyzji nr 292 z dnia 15 listopada 2002 r. (Dz.Urz.KGP.02.13.105) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 listopada 2002 r.
3 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji nr 292 z dnia 15 listopada 2002 r. (Dz.Urz.KGP.02.13.105) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 listopada 2002 r.
4 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 4 decyzji nr 292 z dnia 15 listopada 2002 r. (Dz.Urz.KGP.02.13.105) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 listopada 2002 r.
5 § 4 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 decyzji nr 292 z dnia 15 listopada 2002 r. (Dz.Urz.KGP.02.13.105) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 listopada 2002 r.
6 Załącznik § 5 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 decyzji nr 292 z dnia 15 listopada 2002 r. (Dz.Urz.KGP.02.13.105) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 listopada 2002 r.
7 Załącznik § 6 zmieniony przez § 1 pkt 4 decyzji nr 292 z dnia 15 listopada 2002 r. (Dz.Urz.KGP.02.13.105) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 listopada 2002 r.