Funkcjonowania Zespołu Monitorowania Zagrożeń oraz systemu stałych dyżurów.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MRiPSp.2021.29
Akt utracił moc Wersja od: 5 lipca 2021 r.
ZARZĄDZENIE Nr 29
MINISTRA RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 5 lipca 2021 r.
w sprawie funkcjonowania Zespołu Monitorowania Zagrożeń oraz systemu stałych dyżurów
Na podstawie art. 12 ust. 1 w związku z art. 4 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1856 oraz z 2021 r. poz. 159) oraz art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 372) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
§ 1.
Zarządzenie określa zasady przygotowania, organizacji i funkcjonowania:1)
Zespołu Monitorowania Zagrożeń;2)
systemu stałych dyżurów.§ 2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:1)
BA - należy przez to rozumieć Biuro Administracyjne w Ministerstwie;2)
BDG - należy przez to rozumieć Biuro Dyrektora Generalnego w Ministerstwie;3)
członkach kierownictwa Ministerstwa - należy przez to rozumieć Ministra, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu oraz Dyrektora Generalnego;4)
DAR - należy przez to rozumieć działy administracji rządowej rodzina i zabezpieczenie społeczne;5)
DI - należy przez to rozumieć Departament Informatyki w Ministerstwie;6)
dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora komórki organizacyjnej lub kierującego komórką organizacyjną;7)
Dyrektorze Generalnym - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Ministerstwa;8)
jednostce - należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną podległą Ministrowi lub przez niego nadzorowaną, czyli:a)
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,b)
Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych,c)
Zakład Ubezpieczeń Społecznych;9)
kierownikach jednostek - należy przez to rozumieć kierowników jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra, o których mowa w pkt 8,10)
komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć departament lub biuro w Ministerstwie;11)
Ministrze - należy przez to rozumieć Ministra Rodziny i Polityki Społecznej;12)
Ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej;13)
planowaniu operacyjnym - należy przez to rozumieć czynności dotyczące przygotowania i funkcjonowania komórek organizacyjnych Ministerstwa w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, ujęte w formie zestawów zadań operacyjnych, a także ustalanie sił i środków niezbędnych do ich wykonania;14)
punkcie kontaktowym - należy przez to rozumieć punkt pośredniczący w niezwłocznym przekazywaniu informacji między stałym dyżurem Ministerstwa i jego komórką organizacyjną lub kierownikiem jednostki;15)
rozporządzeniu w sprawie gotowości obronnej - należy przez to rozumieć rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz. U. poz. 2218);16)
rozporządzeniu w sprawie finansowania - należy przez to rozumieć rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1911);17)
stałym dyżurze - należy przez to rozumieć wewnętrzną strukturę organizacyjną w Ministerstwie i w jednostce zapewniającą ciągłość przekazywania decyzji organów uprawnionych do uruchamiania realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej;18)
stanie gotowości obronnej państwa - należy przez to rozumieć stan gotowości obronnej państwa w rozumieniu § 3-5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa;19)
stopniach alarmowych i stopniach alarmowych CRP - należy przez to rozumieć stopnie alarmowe i stopnie alarmowe CRP w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 796 oraz z 2021 r. poz. 464 i 815);20)
sytuacji kryzysowej - należy przez to rozumieć sytuację w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym;21)
systemie stałych dyżurów - należy przez to rozumieć system, o którym mowa w § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa;22)
zarządzaniu kryzysowym - należy przez to rozumieć działanie, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym;23)
ZMZ - należy przez to rozumieć Zespół Monitorowania Zagrożeń będący wewnętrzną strukturą organizacyjną w Ministerstwie właściwą w zakresie zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego.Rozdział 2
Zespół Monitorowania Zagrożeń
Zespół Monitorowania Zagrożeń
§ 3.
1.
W Ministerstwie powołuje się ZMZ realizujący zadania z zakresu monitorowania zagrożeń oraz bieżącej wymiany informacji o stanie bezpieczeństwa, w tym w przypadku wystąpienia zagrożeń, którym przeciwdziałanie leży w kompetencjach Ministra.2.
Za organizację pracy oraz zapewnienie niezakłóconego funkcjonowania ZMZ odpowiada Dyrektor BDG.3.
Minister nadzoruje funkcjonowanie ZMZ.§ 4.
1.
W skład ZMZ wchodzą pracownicy Zespołu do spraw Zarządzania Kryzysowego i Planowania Obronnego BDG.2.
Dyrektor BDG, biorąc pod uwagę rodzaj i skalę sytuacji kryzysowej lub zagrożenia wymagającego zwiększenia liczby osób wchodzących w skład ZMZ, każdorazowo może wskazać osoby wchodzące w skład ZMZ, inne niż w ust. 1, spośród:1)
innych pracowników BDG;2)
pracowników komórek organizacyjnych wyznaczonych do współpracy z BDG w zakresie zarządzania kryzysowego i spraw obronnych.§ 5.
1.
Do zadań ZMZ należy:1)
bieżąca wymiana informacji wewnątrz Ministerstwa oraz między Ministerstwem i jednostkami w obszarze monitoringu zagrożeń, zgodnie z zakresem właściwości komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek;2)
przekazywanie jednostkom zadań oraz szczegółowych wytycznych dotyczących ich realizacji w związku z przeciwdziałaniem zaistniałym zagrożeniom;3)
sporządzanie raportów, informacji zbiorczych, materiałów analitycznych dotyczących sytuacji kryzysowych oraz zagrożeń, które wystąpiły w DAR, na potrzeby innych podmiotów krajowego systemu zarządzania kryzysowego, w tym Rządowego Centrum Bezpieczeństwa;4)
współpraca z Departamentem Komunikacji i Promocji w zakresie realizacji polityki informacyjnej, w zakresie komunikacji kryzysowej;5)
udział w krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach z zakresu zarządzania kryzysowego i obronności.2.
Dyrektor BDG w uzasadnionych przypadkach przekazuje informacje, które wpłynęły do ZMZ, właściwemu członkowi kierownictwa Ministerstwa.3.
Raporty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są sporządzane zgodnie z Instrukcją raportowania, stanowiącą załącznik nr 1 do zarządzenia.§ 6.
1.
ZMZ może funkcjonować w dwóch trybach pracy:1)
podstawowym, obowiązującym w warunkach braku zagrożeń wymagających całodobowej wymiany informacji między podmiotami krajowego systemu zarządzania kryzysowego, lub2)
kryzysowym, wprowadzanym w związku z wystąpieniem zagrożenia wymagającego monitorowania jego przebiegu w trybie ciągłym oraz w przypadku organizowania lub udziału Ministra w ćwiczeniach z zakresu zarządzania kryzysowego i obronności wymagających całodobowej wymiany informacji.2.
W podstawowym trybie pracy:1)
pracownicy, o których mowa w § 4 ust. 1:a)
w czasie godzin pracy Ministerstwa pełnią 8 godzinny dyżur,b)
poza godzinami pracy Ministerstwa i w dni wolne od pracy pełnią dyżur telefoniczny, zgodnie z harmonogramem zatwierdzanym przez Dyrektora BDG, mając zapewniony dostęp do telefonu służbowego, laptopa, poczty elektronicznej oraz sieci Internet;2)
pracownicy, o których mowa w § 4 ust. 2, w czasie godzin pracy Ministerstwa współpracują z ZMZ, zgodnie z właściwością.3.
W kryzysowym trybie pracy pracownicy, o których mowa w § 4, zapewniają całodobową obsługę ZMZ w miejscu pracy, zgodnie z harmonogramem zatwierdzanym przez Dyrektora BDG.4.
Podczas pełnienia dyżuru w ramach ZMZ w trybie pracy kryzysowej pracownicy, o których mowa w § 4, są zwolnieni z wykonywania obowiązków określonych w opisach stanowisk pracy.5.
O wprowadzeniu i odwołaniu kryzysowego trybu pracy ZMZ, na wniosek Dyrektora BDG, decyduje Minister.§ 7.
1.
W przypadku uruchomienia systemu stałych dyżurów, o którym mowa w § 9, ZMZ wchodzi w skład stałego dyżuru w Ministerstwie.2.
Do zadań ZMZ w ramach procesu uruchomienia systemu stałych dyżurów należy:1)
poinformowanie o otrzymanym sygnale o uruchomieniu systemu stałych dyżurów Dyrektora BDG;2)
przekazanie zadania polegającego na uruchomieniu systemu stałych dyżurów:a)
sekretariatom w komórkach organizacyjnych Ministerstwa,b)
jednostkom.§ 8.
Na potrzeby funkcjonowania ZMZ, w uzgodnieniu z Dyrektorem BDG:1)
Dyrektor BA zapewnia:a)
pomieszczenia oraz wyposażenie przeznaczone do pracy ZMZ, w szczególności środki łączności (telefon służbowy stacjonarny) i sprzęt RTV,b)
pomieszczenie do wypoczynku wraz z wyposażeniem w sprzęt socjalno-bytowy;2)
Dyrektor DI zapewnia wyposażenie przeznaczone do pracy ZMZ, w szczególności środki łączności (telefon służbowy komórkowy) oraz sprzęt komputerowy z dostępem do służbowej poczty elektronicznej i sieci Internet.Rozdział 3
System stałych dyżurów
System stałych dyżurów
§ 9.
1.
System stałych dyżurów zapewnia ciągłość przekazywania decyzji Ministra dotyczących realizacji zadań kierowania Ministerstwem oraz jednostkami w sytuacjach wystąpienia zagrożeń dla bezpieczeństwa narodowego ujętych w:1)
Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej, sporządzonym na podstawie § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie finansowania;2)
planach operacyjnych funkcjonowania DAR, sporządzonych na podstawie § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie finansowania.2.
System stałych dyżurów obejmuje:1)
stały dyżur w Ministerstwie;2)
stały dyżur w jednostkach.§ 10.
Do zadań Dyrektora BDG należy sprawowanie nadzoru i koordynowanie pracami związanymi ze sprawnym funkcjonowaniem systemu stałych dyżurów.§ 11.
1.
W sekretariacie komórki organizacyjnej, z wyjątkiem BDG, tworzy się punkt kontaktowy.2.
Punkt kontaktowy, o którym mowa w ust. 1, funkcjonuje w godzinach pracy Ministerstwa zapewniając wymianę informacji między dyrektorem komórki organizacyjnej i stałym dyżurem w Ministerstwie.§ 12.
1.
W jednostce, w stanie stałej gotowości obronnej państwa, o którym mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie gotowości obronnej, lub w przypadku braku znamion sytuacji kryzysowej, na potrzeby uruchomienia stałego dyżuru funkcjonuje punkt kontaktowy.2.
Funkcję punktu kontaktowego, o którym mowa w ust. 1, może pełnić punkt kontaktowy utworzony w jednostce na podstawie § 8 zarządzenia nr 26 Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 17 czerwca 2021 r. w sprawie zasad i procedur wykonywania zadań z zakresu zarządzania kryzysowego w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Rodziny i Polityki Społecznej lub przez niego nadzorowanych (Dz. Urz. Min. Rodz. i Pol. Społ. poz. 26).3.
Punkt kontaktowy, o którym mowa w ust. 1, organizuje się w formie, pełnionego przez osoby wyznaczone przez kierownika jednostki, dyżuru telefonicznego, działającego:1)
w godzinach pracy w oparciu o wyznaczone stanowisko pracy;2)
w dni ustawowo i dodatkowo wolne od pracy oraz poza godzinami pracy - w formie dyżuru telefonicznego pełnionego przez osoby wyznaczone przez kierownika jednostki. Możliwe jest w tym zakresie pełnienie dyżuru telefonicznego przez całodobowe służby wewnętrzne po odpowiednim przeszkoleniu.4.
Zadaniem punktu kontaktowego, o którym mowa w ust. 1, jest przyjęcie sygnału o uruchomieniu systemu stałych dyżurów i jego przekazanie kierownikowi jednostki.5.
W jednostce w przypadku uruchomienia systemu stałych dyżurów punkt kontaktowy może wejść w skład stałego dyżuru w jednostce.6.
Przeszkolenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, przeprowadza osoba odpowiedzialna za organizację i przygotowanie stałego dyżuru lub osoba przez nią upoważniona.§ 13.
W jednostce stały dyżur tworzy się w komórkach organizacyjnych wyznaczonych przez kierownika jednostki.§ 14.
1.
Stały dyżur działa w ramach służby dyżurnej pełnionej całodobowo w systemie dwu lub trzyzmianowym:1)
w stanie gotowości obronnej państwa czasu kryzysu;2)
w stanie gotowości obronnej państwa czasu wojny;3)
w celu realizacji przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego.2.
Skład jednej zmiany tworzą co najmniej dwie osoby, w tym starszy dyżurny i dyżurny (dyżurni).3.
Godziny pełnienia stałego dyżuru przez zmiany dyżurne określa kierownik jednostki.§ 15.
1.
Uruchomienie stałego dyżuru realizowanego w formie służby dyżurnej następuje:1)
obowiązkowo - w przypadku wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa, o których mowa w § 4 ust. 1 i § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie gotowości obronnej, w celu realizacji zadań określonych w § 8 ust. 3 tego rozporządzenia;2)
fakultatywnie - na polecenie Ministra lub kierownika jednostki:a)
w stanie stałej gotowości obronnej państwa, o którym mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie gotowości obronnej,b)
w celu realizacji przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego,c)
w celu realizacji szkolenia i kontroli funkcjonowania stałego dyżuru.2.
Decyzję o zakończeniu działania stałego dyżuru w formie służby dyżurnej wydaje osoba, która wydała decyzję o jego uruchomieniu.§ 16.
Stały dyżur mogą kontrolować:1)
Minister;2)
kierownik jednostki;3)
osoby upoważnione przez Ministra;4)
osoby upoważnione przez kierownika jednostki.§ 17.
Przygotowanie stałego dyżuru polega na:1)
wyznaczeniu składu osobowego stałego dyżuru;2)
wydzieleniu pomieszczenia pełnienia stałego dyżuru i wyposażeniu go, w szczególności w środki łączności, sprzęt RTV oraz sprzęt komputerowy z dostępem do poczty elektronicznej;3)
wydzieleniu pomieszczenia dla zapewnienia warunków zmianowości pełnienia stałego dyżuru i wyposażeniu go w niezbędny sprzęt socjalno-bytowy;4)
ustaleniu zasad i trybu obiegu informacji i decyzji oraz zorganizowaniu systemu powiadamiania i alarmowania w ramach stałego dyżuru, w tym wydzieleniu odpowiedniego dyżurnego środka transportu;5)
opracowaniu dokumentacji związanej z funkcjonowaniem stałego dyżuru;6)
organizowaniu szkolenia teoretycznego co najmniej raz w roku oraz praktycznego co najmniej dwa razy w roku dla osób pełniących stały dyżur;7)
sprawdzeniu i kontrolowaniu gotowości stałego dyżuru do działania w ramach kontroli realizacji zadań obronnych.§ 18.
Wykaz dokumentacji stałego dyżuru określa załącznik nr 2 do zarządzenia.§ 19.
Za aktualizowanie oraz poprawne prowadzenie dokumentacji stałego dyżuru odpowiada:1)
w Ministerstwie - Dyrektor BDG;2)
w jednostce:a)
w stanie stałej gotowości obronnej państwa lub braku znamion sytuacji kryzysowej - wyznaczona komórka organizacyjna lub osoby realizujące zadania dotyczące spraw obronnych lub wynikające z przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego,b)
w pozostałych stanach gotowości obronnej państwa lub w ramach realizacji przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego, a także w trakcie ćwiczeń i kontroli - starszy dyżurny zmiany stałego dyżuru.§ 20.
Osoby wyznaczone do pełnienia stałego dyżuru powinny posiadać odpowiednie upoważnienie lub poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych, wydane na podstawie przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742), a także upoważnienie do przetwarzania danych osobowych wydane na podstawie przepisów o ochronie danych osobowych.§ 21.
Wprowadza się wzór instrukcji stałego dyżuru stanowiący załącznik nr 3 do zarządzenia.Rozdział 4
Przepisy dostosowujące i końcowe
Przepisy dostosowujące i końcowe
§ 22.
Traci moc zarządzenie nr 5 Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 marca 2013 r. w sprawie utworzenia Systemu Stałych Dyżurów Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. Urz. Min. Prac. i Pol. Społ. poz. 5).§ 23.
Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się Dyrektorowi BDG.§ 24.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.