Funkcjonowania Zespołu Monitorowania Zagrożeń oraz systemu stałych dyżurów.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MRiPSp.2021.29

Akt utracił moc
Wersja od: 5 lipca 2021 r.

ZARZĄDZENIE Nr 29
MINISTRA RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 5 lipca 2021 r.
w sprawie funkcjonowania Zespołu Monitorowania Zagrożeń oraz systemu stałych dyżurów

Na podstawie art. 12 ust. 1 w związku z art. 4 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1856 oraz z 2021 r. poz. 159) oraz art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 372) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Zarządzenie określa zasady przygotowania, organizacji i funkcjonowania:
1)
Zespołu Monitorowania Zagrożeń;
2)
systemu stałych dyżurów.
§  2. 
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
BA - należy przez to rozumieć Biuro Administracyjne w Ministerstwie;
2)
BDG - należy przez to rozumieć Biuro Dyrektora Generalnego w Ministerstwie;
3)
członkach kierownictwa Ministerstwa - należy przez to rozumieć Ministra, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu oraz Dyrektora Generalnego;
4)
DAR - należy przez to rozumieć działy administracji rządowej rodzina i zabezpieczenie społeczne;
5)
DI - należy przez to rozumieć Departament Informatyki w Ministerstwie;
6)
dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora komórki organizacyjnej lub kierującego komórką organizacyjną;
7)
Dyrektorze Generalnym - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
8)
jednostce - należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną podległą Ministrowi lub przez niego nadzorowaną, czyli:
a)
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
b)
Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych,
c)
Zakład Ubezpieczeń Społecznych;
9)
kierownikach jednostek - należy przez to rozumieć kierowników jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra, o których mowa w pkt 8,
10)
komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć departament lub biuro w Ministerstwie;
11)
Ministrze - należy przez to rozumieć Ministra Rodziny i Polityki Społecznej;
12)
Ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej;
13)
planowaniu operacyjnym - należy przez to rozumieć czynności dotyczące przygotowania i funkcjonowania komórek organizacyjnych Ministerstwa w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, ujęte w formie zestawów zadań operacyjnych, a także ustalanie sił i środków niezbędnych do ich wykonania;
14)
punkcie kontaktowym - należy przez to rozumieć punkt pośredniczący w niezwłocznym przekazywaniu informacji między stałym dyżurem Ministerstwa i jego komórką organizacyjną lub kierownikiem jednostki;
15)
rozporządzeniu w sprawie gotowości obronnej - należy przez to rozumieć rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz. U. poz. 2218);
16)
rozporządzeniu w sprawie finansowania - należy przez to rozumieć rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1911);
17)
stałym dyżurze - należy przez to rozumieć wewnętrzną strukturę organizacyjną w Ministerstwie i w jednostce zapewniającą ciągłość przekazywania decyzji organów uprawnionych do uruchamiania realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej;
18)
stanie gotowości obronnej państwa - należy przez to rozumieć stan gotowości obronnej państwa w rozumieniu § 3-5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa;
19)
stopniach alarmowych i stopniach alarmowych CRP - należy przez to rozumieć stopnie alarmowe i stopnie alarmowe CRP w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 796 oraz z 2021 r. poz. 464 i 815);
20)
sytuacji kryzysowej - należy przez to rozumieć sytuację w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym;
21)
systemie stałych dyżurów - należy przez to rozumieć system, o którym mowa w § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa;
22)
zarządzaniu kryzysowym - należy przez to rozumieć działanie, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym;
23)
ZMZ - należy przez to rozumieć Zespół Monitorowania Zagrożeń będący wewnętrzną strukturą organizacyjną w Ministerstwie właściwą w zakresie zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego.

Rozdział  2

Zespół Monitorowania Zagrożeń

§  3. 
1. 
W Ministerstwie powołuje się ZMZ realizujący zadania z zakresu monitorowania zagrożeń oraz bieżącej wymiany informacji o stanie bezpieczeństwa, w tym w przypadku wystąpienia zagrożeń, którym przeciwdziałanie leży w kompetencjach Ministra.
2. 
Za organizację pracy oraz zapewnienie niezakłóconego funkcjonowania ZMZ odpowiada Dyrektor BDG.
3. 
Minister nadzoruje funkcjonowanie ZMZ.
§  4. 
1. 
W skład ZMZ wchodzą pracownicy Zespołu do spraw Zarządzania Kryzysowego i Planowania Obronnego BDG.
2. 
Dyrektor BDG, biorąc pod uwagę rodzaj i skalę sytuacji kryzysowej lub zagrożenia wymagającego zwiększenia liczby osób wchodzących w skład ZMZ, każdorazowo może wskazać osoby wchodzące w skład ZMZ, inne niż w ust. 1, spośród:
1)
innych pracowników BDG;
2)
pracowników komórek organizacyjnych wyznaczonych do współpracy z BDG w zakresie zarządzania kryzysowego i spraw obronnych.
§  5. 
1. 
Do zadań ZMZ należy:
1)
bieżąca wymiana informacji wewnątrz Ministerstwa oraz między Ministerstwem i jednostkami w obszarze monitoringu zagrożeń, zgodnie z zakresem właściwości komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek;
2)
przekazywanie jednostkom zadań oraz szczegółowych wytycznych dotyczących ich realizacji w związku z przeciwdziałaniem zaistniałym zagrożeniom;
3)
sporządzanie raportów, informacji zbiorczych, materiałów analitycznych dotyczących sytuacji kryzysowych oraz zagrożeń, które wystąpiły w DAR, na potrzeby innych podmiotów krajowego systemu zarządzania kryzysowego, w tym Rządowego Centrum Bezpieczeństwa;
4)
współpraca z Departamentem Komunikacji i Promocji w zakresie realizacji polityki informacyjnej, w zakresie komunikacji kryzysowej;
5)
udział w krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach z zakresu zarządzania kryzysowego i obronności.
2. 
Dyrektor BDG w uzasadnionych przypadkach przekazuje informacje, które wpłynęły do ZMZ, właściwemu członkowi kierownictwa Ministerstwa.
3. 
Raporty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są sporządzane zgodnie z Instrukcją raportowania, stanowiącą załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  6. 
1. 
ZMZ może funkcjonować w dwóch trybach pracy:
1)
podstawowym, obowiązującym w warunkach braku zagrożeń wymagających całodobowej wymiany informacji między podmiotami krajowego systemu zarządzania kryzysowego, lub
2)
kryzysowym, wprowadzanym w związku z wystąpieniem zagrożenia wymagającego monitorowania jego przebiegu w trybie ciągłym oraz w przypadku organizowania lub udziału Ministra w ćwiczeniach z zakresu zarządzania kryzysowego i obronności wymagających całodobowej wymiany informacji.
2. 
W podstawowym trybie pracy:
1)
pracownicy, o których mowa w § 4 ust. 1:
a)
w czasie godzin pracy Ministerstwa pełnią 8 godzinny dyżur,
b)
poza godzinami pracy Ministerstwa i w dni wolne od pracy pełnią dyżur telefoniczny, zgodnie z harmonogramem zatwierdzanym przez Dyrektora BDG, mając zapewniony dostęp do telefonu służbowego, laptopa, poczty elektronicznej oraz sieci Internet;
2)
pracownicy, o których mowa w § 4 ust. 2, w czasie godzin pracy Ministerstwa współpracują z ZMZ, zgodnie z właściwością.
3. 
W kryzysowym trybie pracy pracownicy, o których mowa w § 4, zapewniają całodobową obsługę ZMZ w miejscu pracy, zgodnie z harmonogramem zatwierdzanym przez Dyrektora BDG.
4. 
Podczas pełnienia dyżuru w ramach ZMZ w trybie pracy kryzysowej pracownicy, o których mowa w § 4, są zwolnieni z wykonywania obowiązków określonych w opisach stanowisk pracy.
5. 
O wprowadzeniu i odwołaniu kryzysowego trybu pracy ZMZ, na wniosek Dyrektora BDG, decyduje Minister.
§  7. 
1. 
W przypadku uruchomienia systemu stałych dyżurów, o którym mowa w § 9, ZMZ wchodzi w skład stałego dyżuru w Ministerstwie.
2. 
Do zadań ZMZ w ramach procesu uruchomienia systemu stałych dyżurów należy:
1)
poinformowanie o otrzymanym sygnale o uruchomieniu systemu stałych dyżurów Dyrektora BDG;
2)
przekazanie zadania polegającego na uruchomieniu systemu stałych dyżurów:
a)
sekretariatom w komórkach organizacyjnych Ministerstwa,
b)
jednostkom.
§  8. 
Na potrzeby funkcjonowania ZMZ, w uzgodnieniu z Dyrektorem BDG:
1)
Dyrektor BA zapewnia:
a)
pomieszczenia oraz wyposażenie przeznaczone do pracy ZMZ, w szczególności środki łączności (telefon służbowy stacjonarny) i sprzęt RTV,
b)
pomieszczenie do wypoczynku wraz z wyposażeniem w sprzęt socjalno-bytowy;
2)
Dyrektor DI zapewnia wyposażenie przeznaczone do pracy ZMZ, w szczególności środki łączności (telefon służbowy komórkowy) oraz sprzęt komputerowy z dostępem do służbowej poczty elektronicznej i sieci Internet.

Rozdział  3

System stałych dyżurów

§  9. 
1. 
System stałych dyżurów zapewnia ciągłość przekazywania decyzji Ministra dotyczących realizacji zadań kierowania Ministerstwem oraz jednostkami w sytuacjach wystąpienia zagrożeń dla bezpieczeństwa narodowego ujętych w:
1)
Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej, sporządzonym na podstawie § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie finansowania;
2)
planach operacyjnych funkcjonowania DAR, sporządzonych na podstawie § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie finansowania.
2. 
System stałych dyżurów obejmuje:
1)
stały dyżur w Ministerstwie;
2)
stały dyżur w jednostkach.
§  10. 
Do zadań Dyrektora BDG należy sprawowanie nadzoru i koordynowanie pracami związanymi ze sprawnym funkcjonowaniem systemu stałych dyżurów.
§  11. 
1. 
W sekretariacie komórki organizacyjnej, z wyjątkiem BDG, tworzy się punkt kontaktowy.
2. 
Punkt kontaktowy, o którym mowa w ust. 1, funkcjonuje w godzinach pracy Ministerstwa zapewniając wymianę informacji między dyrektorem komórki organizacyjnej i stałym dyżurem w Ministerstwie.
§  12. 
1. 
W jednostce, w stanie stałej gotowości obronnej państwa, o którym mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie gotowości obronnej, lub w przypadku braku znamion sytuacji kryzysowej, na potrzeby uruchomienia stałego dyżuru funkcjonuje punkt kontaktowy.
2. 
Funkcję punktu kontaktowego, o którym mowa w ust. 1, może pełnić punkt kontaktowy utworzony w jednostce na podstawie § 8 zarządzenia nr 26 Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 17 czerwca 2021 r. w sprawie zasad i procedur wykonywania zadań z zakresu zarządzania kryzysowego w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Rodziny i Polityki Społecznej lub przez niego nadzorowanych (Dz. Urz. Min. Rodz. i Pol. Społ. poz. 26).
3. 
Punkt kontaktowy, o którym mowa w ust. 1, organizuje się w formie, pełnionego przez osoby wyznaczone przez kierownika jednostki, dyżuru telefonicznego, działającego:
1)
w godzinach pracy w oparciu o wyznaczone stanowisko pracy;
2)
w dni ustawowo i dodatkowo wolne od pracy oraz poza godzinami pracy - w formie dyżuru telefonicznego pełnionego przez osoby wyznaczone przez kierownika jednostki. Możliwe jest w tym zakresie pełnienie dyżuru telefonicznego przez całodobowe służby wewnętrzne po odpowiednim przeszkoleniu.
4. 
Zadaniem punktu kontaktowego, o którym mowa w ust. 1, jest przyjęcie sygnału o uruchomieniu systemu stałych dyżurów i jego przekazanie kierownikowi jednostki.
5. 
W jednostce w przypadku uruchomienia systemu stałych dyżurów punkt kontaktowy może wejść w skład stałego dyżuru w jednostce.
6. 
Przeszkolenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, przeprowadza osoba odpowiedzialna za organizację i przygotowanie stałego dyżuru lub osoba przez nią upoważniona.
§  13. 
W jednostce stały dyżur tworzy się w komórkach organizacyjnych wyznaczonych przez kierownika jednostki.
§  14. 
1. 
Stały dyżur działa w ramach służby dyżurnej pełnionej całodobowo w systemie dwu lub trzyzmianowym:
1)
w stanie gotowości obronnej państwa czasu kryzysu;
2)
w stanie gotowości obronnej państwa czasu wojny;
3)
w celu realizacji przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego.
2. 
Skład jednej zmiany tworzą co najmniej dwie osoby, w tym starszy dyżurny i dyżurny (dyżurni).
3. 
Godziny pełnienia stałego dyżuru przez zmiany dyżurne określa kierownik jednostki.
§  15. 
1. 
Uruchomienie stałego dyżuru realizowanego w formie służby dyżurnej następuje:
1)
obowiązkowo - w przypadku wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa, o których mowa w § 4 ust. 1 i § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie gotowości obronnej, w celu realizacji zadań określonych w § 8 ust. 3 tego rozporządzenia;
2)
fakultatywnie - na polecenie Ministra lub kierownika jednostki:
a)
w stanie stałej gotowości obronnej państwa, o którym mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie gotowości obronnej,
b)
w celu realizacji przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego,
c)
w celu realizacji szkolenia i kontroli funkcjonowania stałego dyżuru.
2. 
Decyzję o zakończeniu działania stałego dyżuru w formie służby dyżurnej wydaje osoba, która wydała decyzję o jego uruchomieniu.
§  16. 
Stały dyżur mogą kontrolować:
1)
Minister;
2)
kierownik jednostki;
3)
osoby upoważnione przez Ministra;
4)
osoby upoważnione przez kierownika jednostki.
§  17. 
Przygotowanie stałego dyżuru polega na:
1)
wyznaczeniu składu osobowego stałego dyżuru;
2)
wydzieleniu pomieszczenia pełnienia stałego dyżuru i wyposażeniu go, w szczególności w środki łączności, sprzęt RTV oraz sprzęt komputerowy z dostępem do poczty elektronicznej;
3)
wydzieleniu pomieszczenia dla zapewnienia warunków zmianowości pełnienia stałego dyżuru i wyposażeniu go w niezbędny sprzęt socjalno-bytowy;
4)
ustaleniu zasad i trybu obiegu informacji i decyzji oraz zorganizowaniu systemu powiadamiania i alarmowania w ramach stałego dyżuru, w tym wydzieleniu odpowiedniego dyżurnego środka transportu;
5)
opracowaniu dokumentacji związanej z funkcjonowaniem stałego dyżuru;
6)
organizowaniu szkolenia teoretycznego co najmniej raz w roku oraz praktycznego co najmniej dwa razy w roku dla osób pełniących stały dyżur;
7)
sprawdzeniu i kontrolowaniu gotowości stałego dyżuru do działania w ramach kontroli realizacji zadań obronnych.
§  18. 
Wykaz dokumentacji stałego dyżuru określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  19. 
Za aktualizowanie oraz poprawne prowadzenie dokumentacji stałego dyżuru odpowiada:
1)
w Ministerstwie - Dyrektor BDG;
2)
w jednostce:
a)
w stanie stałej gotowości obronnej państwa lub braku znamion sytuacji kryzysowej - wyznaczona komórka organizacyjna lub osoby realizujące zadania dotyczące spraw obronnych lub wynikające z przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego,
b)
w pozostałych stanach gotowości obronnej państwa lub w ramach realizacji przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego, a także w trakcie ćwiczeń i kontroli - starszy dyżurny zmiany stałego dyżuru.
§  20. 
Osoby wyznaczone do pełnienia stałego dyżuru powinny posiadać odpowiednie upoważnienie lub poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych, wydane na podstawie przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742), a także upoważnienie do przetwarzania danych osobowych wydane na podstawie przepisów o ochronie danych osobowych.
§  21. 
Wprowadza się wzór instrukcji stałego dyżuru stanowiący załącznik nr 3 do zarządzenia.

Rozdział  4

Przepisy dostosowujące i końcowe

§  22. 
Traci moc zarządzenie nr 5 Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 marca 2013 r. w sprawie utworzenia Systemu Stałych Dyżurów Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. Urz. Min. Prac. i Pol. Społ. poz. 5).
§  23. 
Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się Dyrektorowi BDG.
§  24. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

INSTRUKCJA RAPORTOWANIA

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Wykaz dokumentacji stałego dyżuru (SD)

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

Instrukcja stałego dyżuru (SD)

grafika