Formy uwierzytelniania użytkowników systemów teleinformatycznych Policji przeznaczonych do przetwarzania informacji jawnych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2017.61

Akt obowiązujący
Wersja od: 12 stycznia 2022 r.

ZARZĄDZENIE Nr 29
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 11 sierpnia 2017 r.
w sprawie form uwierzytelniania użytkowników systemów teleinformatycznych Policji przeznaczonych do przetwarzania informacji jawnych

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2016 r. poz. 1782, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zarządzenie określa tryb przydzielania oraz postępowania z kartami mikroprocesorowymi, wykorzystywanymi w celu identyfikacji i uwierzytelniania użytkowników podczas logowania się do części jawnej systemów teleinformatycznych Policji oraz sposób uwierzytelniania użytkowników Mobilnych Terminali Noszonych typu 2, zwanych dalej "MTN typu 2".
§  2. 
Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1)
administrator centralny - dyrektora Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji;
2)
administrator lokalny - kierownika właściwej do spraw łączności i informatyki, komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji lub Komendy Stołecznej Policji;
3)
aktywacja - umieszczenie w bazie danych systemu BTUU informacji o certyfikacie klucza publicznego wygenerowanym na KM lub KSD;
4)
BTUU - bezpieczny tryb uwierzytelnienia użytkowników, stanowiący system umożliwiający identyfikację, uwierzytelnianie i autoryzację użytkowników zasobów informacyjnych systemów teleinformatycznych Policji;
5)
certyfikat - zestaw podpisanych cyfrowo danych;
6)
CUID - identyfikator SWD mobilnego terminala noszonego;
7)
dezaktywacja - umieszczenie w bazie danych BTUU informacji o unieważnieniu certyfikatów z KM lub KSD;
8)
hasło - hasło w systemie OIM - hasło poczty Cryptomail - hasło wykorzystywane do autoryzacji użytkowników MTN typu 2;
9)
hasło "robocze" - tymczasowe, pierwsze hasło nadawane użytkownikowi w LDAP, podlegające zmianie przy pierwszej autoryzacji z MTN typu 2, zgodne z polityką autoryzacji BTUU;
10)
identyfikator kadrowy - indywidualny numer identyfikacyjny nadany policjantowi lub pracownikowi Policji przez komórkę organizacyjną Policji właściwą do spraw osobowych;
11)
inspektor ds. rejestracji - osobę upoważnioną do wykonywania w PR KGP lub PR czynności polegających na aktywacji, dezaktywacji, recertyfikacji i odblokowaniu KM lub KSD;
12)
karta SIM - moduł identyfikacji abonenta, pełniący rolę klucza dostępowego do sieci komórkowej;
13)
KM - kartę mikroprocesorową, umożliwiającą identyfikację i uwierzytelnienie użytkownika;
14)
kod PIN - przydzielony użytkownikowi kod, przypisany do KM lub KSD;
15)
KSD - kartę typu microSD z wbudowanym kryptoprocesorem, umożliwiającą identyfikację i uwierzytelnienie użytkownika mobilnego terminala noszonego;
16)
LDAP - Lightweight Directory Access Protocol - protokół przeznaczony do korzystania z usług katalogowych;
17)
MTN typu 2 - urządzenia, które do uwierzytelniania nie wykorzystują KM i KSD, korzystające z nowej metody uwierzytelniania użytkowników na urządzeniach opartej o identyfikator i hasło z LDAP;
18)
MDM - mobile device management - system zarządzający MTN typu 2;
19)
OIM - Oracle Identity Manager - narzędzie do obsługi kont użytkowników;
20)
odblokowanie - odblokowanie kodu PIN przypisanego do KM;
21)
PKI - Infrastrukturę Klucza Publicznego, stanowiącą system organizacyjno-informatyczny, w którego skład wchodzą urzędy certyfikacyjne, urzędy (punkty) rejestracyjne, użytkownicy certyfikatów klucza publicznego (subskrybenci - użytkownicy systemów teleinformatycznych Policji), oprogramowanie i sprzęt;
22)
PR - zlokalizowany w komendzie wojewódzkiej Policji lub Komendzie Stołecznej Policji punkt rejestracji, stanowiący element systemu PKI, realizujący czynności związane z aktywacją, dezaktywacją, recertyfikacją i odblokowaniem KM lub KSD dla użytkowników pełniących służbę lub zatrudnionych w komendzie wojewódzkiej Policji lub Komendzie Stołecznej Policji oraz w podległych jednostkach organizacyjnych Policji;
23) 1
 PR KGP - zlokalizowany w Komendzie Głównej Policji punkt rejestracji realizujący czynności związane z aktywacją, dezaktywacją, recertyfikacją i odblokowaniem KM lub KSD dla użytkowników pełniących służbę lub zatrudnionych w Komendzie Głównej Policji, Biurze Spraw Wewnętrznych Policji, Centralnym Biurze Śledczym Policji, Centralnym Pododdziale Kontrterrorystycznym Policji "BOA", Centralnym Biurze Zwalczania Cyberprzestępczości, Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji, Wyższej Szkole Policji w Szczytnie oraz szkołach policyjnych;
24)
recertyfikacją - wygenerowanie na KM lub KSD certyfikatu na kolejny okres ważności;
25)
SPP - System Poszukiwawczy Policji;
26)
SWD - System Wspomagania Dowodzenia Policji;
27)
uwierzytelnianie na MTN typu 2 - uwierzytelnianie użytkowników aplikacji Klienta Mobilnego SWD przy pomocy identyfikatora i hasła z LDAP;
28)
użytkownik - funkcjonariusza lub pracownika Policji autoryzowanego do przetwarzania danych w systemach teleinformatycznych Policji z wykorzystaniem KM lub KSD lub uwierzytelniania na MTN typu 2 albo inną osobę uprawnioną w tym zakresie na podstawie odrębnych przepisów;
29)
zablokowanie - automatyczne zablokowanie KM lub KSD po trzykrotnym, błędnym wprowadzeniu kodu PIN;
30)
zresetowanie hasła - ustawienie nowego hasła "roboczego", zgodnego z polityką autoryzacji BTUU, realizowane na wniosek, w szczególności w przypadku blokady lub podejrzenia lub stwierdzenia jego ujawnienia.
§  3. 
Nadzór nad funkcjonowaniem BTUU sprawują:
1)
administrator centralny - w Komendzie Głównej Policji;
2)
administratorzy lokalni - w komendach wojewódzkich Policji i Komendzie Stołecznej Policji.
§  4. 
1. 
Aktywacji KM i KSD dokonuje inspektor ds. rejestracji, poprzez zapisanie w BTUU i pamięci KM lub KSD danych niezbędnych do bezpiecznego logowania w jawnych systemach teleinformatycznych Policji - na podstawie wniosku:
1) 2
 kierownika właściwej komórki organizacyjnej - w przypadku wniosków dotyczących policjantów pełniących służbę lub pracowników Policji zatrudnionych w Komendzie Głównej Policji, Biurze Spraw Wewnętrznych Policji, Centralnym Biurze Śledczym Policji, Centralnym Pododdziale Kontrterrorystycznym Policji "BOA", Centralnym Biurze Zwalczania Cyberprzestępczości, komendach wojewódzkich Policji, Komendzie Stołecznej Policji, Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji, Wyższej Szkole Policji w Szczytnie oraz szkołach policyjnych;
2)
kierownika właściwej jednostki organizacyjnej Policji - w przypadku wniosków dotyczących policjantów pełniących służbę lub pracowników Policji zatrudnionych w komendach powiatowych (miejskich, rejonowych) Policji, komisariatach Policji i komisariatach specjalistycznych Policji.
2. 
Wniosek o aktywację KM lub KSD sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, według wzoru określonego w załączniku nr 1 do zarządzenia w przypadku aktywacji KM lub według wzoru określonego w załączniku nr 2 do zarządzenia w przypadku aktywacji KSD, a następnie przekazuje do zatwierdzenia przez:
1) 3
 kierownika komórki organizacyjnej Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji spełniającej funkcje PR KGP lub funkcjonariusza albo pracownika Policji przez niego upoważnionego - w przypadku użytkowników pełniących służbę lub zatrudnionych w Komendzie Głównej Policji, Biurze Spraw Wewnętrznych Policji, Centralnym Biurze Śledczym Policji, Centralnym Pododdziale Kontrterrorystycznym Policji "BOA", Centralnym Biurze Zwalczania Cyberprzestępczości, Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji, Wyższej Szkole Policji w Szczytnie oraz szkołach policyjnych;
2) 4
 właściwego administratora lokalnego lub funkcjonariusza albo pracownika Policji przez niego upoważnionego - w przypadku pozostałych użytkowników.
3. 
Kierownik lub administrator lokalny, o których mowa w ust. 2, przekazuje wniosek o aktywację do PR lub PR KGP w celu realizacji.
4.  5
 Wzór upoważnień, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, określa załącznik nr 6 do zarządzenia.
§  5. 
1. 
Po aktywacji KM lub KSD, jeden egzemplarz odpowiednio uzupełnionego wniosku o aktywację przekazuje się zwrotnie kierownikowi komórki organizacyjnej, w której pełni służbę lub jest zatrudniony użytkownik KM lub KSD, wraz z KM lub KSD oraz kodem PIN, umieszczonym w oddzielnej kopercie zamkniętej w sposób uniemożliwiający odczytanie kodu PIN przez osobę nieuprawnioną. Drugi egzemplarz wniosku o aktywację przechowuje się we właściwym PR lub PR KGP.
2. 
KM oraz kod PIN są przekazywane użytkownikowi przez kierownika komórki organizacyjnej, w której użytkownik pełni służbę lub jest zatrudniony.
3. 
Użytkownik potwierdza na wniosku o aktywację własnoręcznym podpisem odebranie KM wraz z kodem PIN.
4. 
KSD instaluje się w mobilnym terminalu noszonym pozostającym na stanie ewidencyjnym komórki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1. Kody PIN do KSD są przekazywane użytkownikom mobilnych terminali noszonych przez kierowników komórek organizacyjnych, w których użytkownicy pełnią służbę lub są zatrudnieni. Odbiór kodu PIN użytkownik potwierdza własnoręcznym podpisem na wniosku o aktywację.
5. 
Egzemplarz wniosku o aktywację z potwierdzeniem odbioru KM wraz z kodem PIN lub kodu PIN do KSD jest przechowywany w komórce organizacyjnej, w której pełni służbę lub jest zatrudniony użytkownik KM lub KSD.
6. 
W komórkach organizacyjnych, w których pełnią służbę lub są zatrudnieni użytkownicy KM lub KSD, prowadzi się ewidencję otrzymanych KM i KSD.
§  6. 
1. 
Do recertyfikacji stosuje się odpowiednio § 4 i 5.
2. 
Do wniosku o recertyfikację należy dołączyć podlegającą recertyfikacji KM lub KSD.
3. 
Wniosek o recertyfikację należy przesłać do właściwego PR lub PR KGP nie później niż 30 dni przed terminem wygaśnięcia ważności certyfikatu.
§  7. 
1. 
KM lub KSD podlegają dezaktywacji w przypadku:
1)
zmiany danych osobowych użytkownika;
2)
zwolnienia ze służby użytkownika lub rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy użytkownika;
3)
przeniesienia użytkownika do pełnienia służby lub świadczenia pracy w innej komórce lub jednostce organizacyjnej Policji;
4)
zmiany zakresu obowiązków, polegającej na zaprzestaniu wykonywania zadań wymagających dostępu do informacji jawnych przetwarzanych w systemach teleinformatycznych Policji;
5)
podjęcia decyzji o dezaktywacji przez kierownika komórki organizacyjnej, w której pełni służbę lub jest zatrudniony użytkownik KM lub KSD;
6)
utraty lub uszkodzenia KM lub KSD w stopniu uniemożliwiającym dalsze użytkowanie;
7)
likwidacji jednostki lub komórki organizacyjnej Policji, w której użytkownik pełni służbę lub jest zatrudniony.
2. 
W przypadku dezaktywacji z powodu utraty KM lub KSD stosuje się odpowiednio § 4 i § 8 - z tym, że wniosek o dezaktywację sporządza się w jednym egzemplarzu.
3. 
Wnioski o dezaktywację są przechowywane we właściwym PR lub PR KGP.
§  8. 
1. 
W przypadku utraty aktywowanej KM lub KSD użytkownik:
1) 6
 pełniący służbę lub zatrudniony w Komendzie Głównej Policji, Biurze Spraw Wewnętrznych Policji, Centralnym Biurze Śledczym Policji, Centralnym Pododdziale Kontrterrorystycznym Policji "BOA", Centralnym Biurze Zwalczania Cyberprzestępczości, Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji, Wyższej Szkole Policji w Szczytnie oraz szkołach policyjnych - jest obowiązany niezwłocznie powiadomić o utracie dyżurnego Sekcji do Spraw Obsługi Całodobowej Wydziału Utrzymania Systemów Informatycznych Policyjnych i Krajowych Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji, poprzez przesłanie faksem wniosku o zablokowanie uprawnień użytkownika (użytkowników) w trybie awaryjnym, sporządzonego według wzoru określonego w załączniku nr 3 do zarządzenia;
2)
inny niż wymieniony w pkt 1 - jest obowiązany niezwłocznie powiadomić o utracie dyżurnego właściwej terytorialnie jednostki organizacyjnej Policji.
2. 
Dyżurny, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jest obowiązany niezwłocznie sporządzić wniosek o zablokowanie uprawnień użytkownika (użytkowników) w trybie awaryjnym, według wzoru określonego w załączniku nr 3 do zarządzenia.
3. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 2, przekazuje się:
1)
w dni wolne od służby lub pracy oraz w dni robocze, poza obowiązującym w danej jednostce organizacyjnej Policji, czasem służby lub pracy - dyżurnemu Sekcji do Spraw Obsługi Całodobowej Wydziału Utrzymania Systemów Informatycznych Policyjnych i Krajowych Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji - faksem na numer w policyjnej sieci telekomunikacyjnej 72 159 02;
2)
w dni robocze, w obowiązującym w danej jednostce organizacyjnej Policji, czasie służby lub pracy - kierownikowi właściwej terytorialnie komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji lub Komendy Stołecznej Policji do spraw łączności i informatyki.
4. 
Dyżurny, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, lub kierownik, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, na podstawie otrzymanego wniosku o zablokowanie uprawnień, niezwłocznie podejmuje czynności powodujące zablokowanie uprawnień w trybie awaryjnym i przekazuje informację o zablokowaniu operatorowi właściwego terytorialnie PR lub PR KGP, w celu dezaktywacji certyfikatu użytkownika utraconej KM lub KSD.
5. 
Czynności określone w ust. 4, mogą być wykonywane przez pełniących całodobowe dyżury dyżurnych komórek organizacyjnych Policji właściwych do spraw łączności i informatyki, do których kieruje się wnioski o zablokowanie uprawnień.
6. 
Użytkownik utraconej KM lub KSD, powiadamia o ich utracie również bezpośredniego przełożonego, notatką służbową opisującą okoliczności zdarzenia.
§  9. 
1. 
W przypadku trzykrotnego wprowadzenia błędnego kodu PIN, KM lub KSD jest automatycznie blokowana.
2. 
W przypadku określonym w ust. 1, odblokowanie KM lub KSD następuje na podstawie wniosku o odblokowanie, sporządzonego według wzoru określonego odpowiednio w załączniku nr 1 lub 2 do zarządzenia.
3. 
Do wniosku o odblokowanie KM lub KSD należy dołączyć zablokowaną KM lub KSD.
4.  7
 Do zatwierdzania wniosku o odblokowanie KM lub KSD stosuje się odpowiednio § 4 ust. 2 pkt 1 i 2.
§  10. 
1. 
Użytkownik jest obowiązany do:
1)
wykorzystywania KM lub KSD wyłącznie do realizacji zadań służbowych;
2)
użytkowania i przechowywania KM lub KSD w sposób uniemożliwiający wykorzystanie przez osobę nieuprawnioną;
3)
nieujawniania kodu PIN;
4)
ochrony KM lub KSD przed zniszczeniem lub utratą;
5)
niezwłocznego zwrotu KM lub KSD:
a)
uszkodzonej,
b)
uprzednio utraconej a następnie odnalezionej,
c)
w przypadkach określonych w § 7 ust. 1 pkt 1-5 i 7.
2. 
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 5, KM lub KSD powinna być zwrócona kierownikowi komórki organizacyjnej, w której pełni służbę lub jest zatrudniony użytkownik tej KM lub KSD, a następnie przesłana kierownikowi komórki organizacyjnej Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji spełniającej funkcję PR KGP lub właściwemu administratorowi lokalnemu. Zwrócone i nieuszkodzone KM lub KSD mogą być ponownie aktywowane.
3. 
Kierownik lub administrator, o których mowa w ust. 2, jest obowiązany spowodować fizyczne zniszczenie uszkodzonych KM lub KSD, co powinno być udokumentowane protokołem zniszczenia wskazującym rodzaje i numery seryjne zniszczonych KM lub KSD.
§  11. 
Komenda Główna Policji, komendy wojewódzkie Policji oraz Komenda Stołeczna Policji, każda we własnym zakresie, organizują przechowywanie nieaktywnych KM i KSD.
§  12. 
1. 
Każdemu użytkownikowi MTN typu 2, należy nadać hasło "robocze" w LDAP w polu "userpassword".
2. 
Hasło "robocze" nadaje się lub resetuje na podstawie wniosku sporządzonego według wzoru określonego w załączniku nr 5 do zarządzenia. Wniosek o nadanie hasła "roboczego" sporządzony w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, zatwierdzony przez kierownika komórki organizacyjnej, w której pełni służbę lub jest zatrudniony użytkownik, przekazuje się do realizacji do administratora lokalnego właściwej terytorialnie komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji lub Komendy Stołecznej Policji do spraw łączności i informatyki lub dyżurnego Sekcji do Spraw Obsługi Całodobowej Wydziału Utrzymania Systemów Informatycznych Policyjnych i Krajowych Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji.
3. 
W dni wolne od służby lub pracy oraz w dni robocze poza obowiązującym, w danej jednostce organizacyjnej Policji, czasem służby lub pracy, wniosek, o którym mowa w ust. 2, przekazuje się do pełniących całodobowe dyżury dyżurnych komórek organizacyjnych Policji właściwych do spraw łączności i informatyki.
4. 
W przypadku braku możliwości nadania lub zresetowania hasła w danej jednostce organizacyjnej Policji - czynność tę wykonuje dyżurny Sekcji do Spraw Obsługi Całodobowej Wydziału Utrzymania Systemów Informatycznych Policyjnych i Krajowych Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji.
5. 
Hasło "robocze" użytkownikowi nadaje i przekazuje, w sposób zapewniający poufność, administrator lokalny właściwej terytorialnie komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji lub Komendy Stołecznej Policji do spraw łączności i informatyki, a dla pełniących służbę lub zatrudnionych w Komendzie Głównej Policji, Wyższej Szkole Policji w Szczytnie i w szkole policyjnej, pełniący dyżur pracownik Sekcji do Spraw Obsługi Całodobowej Wydziału Utrzymania Systemów Informatycznych Policyjnych i Krajowych Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji.
6. 
Hasło "robocze" może zostać nadane lub hasło może zostać zresetowane na podstawie wniosku, według wzoru określonego w załączniku nr 5 do zarządzenia:
1)
w dni robocze, w obowiązującym w danej jednostce organizacyjnej Policji, czasie służby lub pracy - przez administratora lokalnego właściwej terytorialnie komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji lub Komendy Stołecznej Policji do spraw łączności i informatyki, a w Komendzie Głównej Policji przez dyżurnego Sekcji do Spraw Obsługi Całodobowej Wydziału Utrzymania Systemów Informatycznych Policyjnych i Krajowych Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji;
2)
w dni wolne od służby lub pracy oraz w dni robocze poza obowiązującym w danej jednostce organizacyjnej Policji, czasem pracy lub służby - przez pełniących całodobowe dyżury dyżurnych komórek organizacyjnych Policji właściwych do spraw łączności i informatyki.
7. 
Po otrzymaniu hasła "roboczego", użytkownik obowiązany jest do jego niezwłocznej zmiany. Czynność powinien wykonać na MTN typu 2 niezwłocznie po jego pobraniu do służby. Użytkownik samodzielnie określa kolejne hasło podczas pierwszego logowania do aplikacji.
§  13. 
1. 
W przypadku utraty MTN typu 2 użytkownik:
1)
pełniący służbę lub zatrudniony w Komendzie Głównej Policji, Wyższej Szkole Policji w Szczytnie lub w szkole policyjnej - jest obowiązany niezwłocznie powiadomić o utracie dyżurnego Sekcji do Spraw Obsługi Całodobowej Wydziału Utrzymania Systemów Informatycznych Policyjnych i Krajowych Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji, poprzez przesłanie faksem "wniosku o oznaczenie w systemie MDM urządzenia jako utracone i przesłanie do urządzenia konfiguracji inicjującej czyszczenie danych na urządzeniu i zgłoszenie do operatora świadczącego usługi transmisji danych zablokowania karty SIM w trybie awaryjnym", sporządzonego według wzoru określonego w załączniku nr 4 do zarządzenia oraz "wniosek o zresetowanie hasła użytkownika MTN typu 2", sporządzony według wzoru określonego w załączniku nr 5 do zarządzenia;
2)
inny, niż wymieniony w pkt 1 - jest obowiązany niezwłocznie powiadomić o utracie dyżurnego całodobowych komórek organizacyjnych Policji właściwych do spraw łączności i informatyki.
2. 
Dyżurny, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, na podstawie otrzymanego wniosku, niezwłocznie podejmuje czynności powodujące inicjację czyszczenia danych na urządzeniu, a następnie zablokowanie karty SIM w trybie awaryjnym, jak również dokonuje zresetowania hasła użytkownika MTN typu 2, poprzez nadanie nowego hasła "roboczego".
3. 
Dyżurny, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jest obowiązany niezwłocznie sporządzić "wniosek o oznaczenie w systemie MDM urządzenia jako utracone i przesłanie do urządzenia konfiguracji inicjującej czyszczenie danych na urządzeniu i zgłoszenie do operatora świadczącego usługi transmisji danych zablokowania karty SIM w trybie awaryjnym" oraz "wniosek o zresetowanie hasła użytkownika MTN typu 2", według wzorów określonych odpowiednio w załącznikach 4 i 5 do zarządzenia.
4. 
Wnioski, o których mowa w ust. 3, przekazuje się:
1)
w dni wolne od służby lub pracy oraz w dni robocze poza obowiązującym w danej jednostce organizacyjnej Policji, czasem służby lub pracy - dyżurnemu Sekcji do Spraw Obsługi Całodobowej Wydziału Utrzymania Systemów Informatycznych Policyjnych i Krajowych Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji - faksem na numer w policyjnej sieci telekomunikacyjnej 72 159 02;
2)
w dni robocze, w obowiązującym w danej jednostce organizacyjnej Policji, czasie służby lub pracy - kierownikowi właściwej terytorialnie komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji lub Komendy Stołecznej Policji do spraw łączności i informatyki.
5. 
Dyżurny lub kierownik, o których mowa w ust. 4, na podstawie otrzymanego wniosku, niezwłocznie podejmuje czynności powodujące inicjację czyszczenia danych na urządzeniu, a następnie zablokowanie karty SIM w trybie awaryjnym, jak również dokonuje zresetowania hasła użytkownika MTN typu 2, poprzez nadanie nowego hasła "roboczego".
6. 
Czynności określone w ust. 5, mogą być wykonywane przez pełniących całodobowe dyżury dyżurnych komórek organizacyjnych Policji właściwych do spraw łączności i informatyki.
7. 
Użytkownik utraconego MTN typu 2, powiadamia o jego utracie również bezpośredniego przełożonego, notatką służbową opisującą okoliczności zdarzenia.
§  14. 
Użytkownik MTN typu 2 jest obowiązany do:
1)
wykorzystywania go wyłącznie do realizacji zadań służbowych;
2)
użytkowania hasła w sposób uniemożliwiający wykorzystanie przez osobę nieuprawnioną;
3)
nieujawniania hasła;
4)
niezwłocznej zmiany hasła w przypadku podejrzenia lub stwierdzenia jego ujawnienia;
5)
ochrony go przed zniszczeniem lub utratą;
6)
regularnej zmiany hasła, nie rzadziej niż raz na 30 dni.
§  15. 
1. 
Hasło użytkownika MTN typu 2 musi składać się z minimum 8 znaków, a maksymalnie 20 znaków.
2. 
Hasło, o którym mowa w ust. 1, nie może zawierać polskich znaków diakrytycznych. Wybierając hasła użytkownicy powinni kierować się ich jakością oraz:
1)
łatwością do zapamiętania i trudnością do odgadnięcia;
2)
odstępstwem od prostych skojarzeń i informacji dotyczących użytkownika, w szczególności imienia, nazwiska, nr telefonu lub konta, daty urodzenia, miejsca pracy, identyfikatora kadrowego;
3)
wykorzystaniem cyfr, dużych i małych liter, zgodnie z przyjętą polityką autoryzacji BTUU;
4)
unikaniem kolejności występowania znaków wynikających z układu na klawiaturze;
5)
cykliczną zmianą powtarzania się kolejności poszczególnych znaków.
§  16. 
Z MTN typu 2, dostęp do systemów informatycznych możliwy jest dla użytkowników, którzy:
1)
mają uprawnienia umożliwiające dokonywanie sprawdzeń w SPP;
2)
mają przypisany w SWD terminal o numerze CUID tożsamym z urządzeniem;
3)
na urządzeniu nie mają możliwości zmiany numeru CUID;
4)
został dla nich utworzony patrol w SWD;
5)
logują się w zdefiniowanym w SWD dniu i godzinach.
§  17. 
Zabrania się użytkownikowi dokonywania instalacji oprogramowania, uruchomiania połączeń z siecią WiFi oraz przenoszenia danych.
§  18. 
KM i KSD przydzielone i wykorzystywane dotychczas na podstawie zarządzenia wymienionego w § 19 zachowują swoją ważność.
§  19. 
Traci moc zarządzenie nr 5 Komendanta Głównego Policji z dnia 29 stycznia 2014 r. w sprawie form uwierzytelniania użytkowników systemów teleinformatycznych Policji przeznaczonych do przetwarzania informacji jawnych (Dz. Urz. KGP poz. 9, 15 i 75).
§  20. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ZATWIERDZAM

Ldz. .....................................................................................

 (miejscowość, data)

 Egz. Nr ................

Adresat:

............................................................

............................................................

Nadawca:

............................................................

............................................................

Wniosek o aktywację/dezaktywację/recertyfikację/odblokowanie1) KM

Lp.Imię i nazwisko użytkownika - F/P/\I2)Rodzaj czynności do wykonania3)Nr KM4)Identyfikator kadrowy użytkownikaNazwa jednostki organizacyjnej
Numer PESEL użytkownika
1
2

Załączniki:5)

.....................................

Uzasadnienie:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

 ..........................................................................

 (pieczęć i podpis kierownika jednostki

 lub komórki organizacyjnej)

Uwagi:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Data realizacjiImię, nazwisko i podpis osoby realizującej wniosek

Potwierdzam odbiór KM wraz z kodem PIN.

Jednocześnie oświadczam, że zapoznałam/zapoznałem1) się z treścią zarządzenia nr ........ Komendanta Głównego Policji z dnia ....... 2017 r. w sprawie form uwierzytelniania użytkowników systemów teleinformatycznych Policji przeznaczonych do przetwarzania informacji jawnych

Nr KMImię, nazwisko i podpis wydającegoData odbioru i czytelny podpis użytkownika

_________

1) Niepotrzebne skreślić.

2) Po myślniku wstawić: "F" - w przypadku funkcjonariusza lub "P" - w przypadku pracownika lub "I" - w przypadku innej uprawnionej osoby.

3) W stawić: A - w przypadku aktywacji, D - w przypadku dezaktywacji, R - w przypadku recertyfikacji, O - w przypadku odblokowania.

4) W przypadku aktywacji KM rubrykę wypełnia inspektor ds. rejestracji, w pozostałych przypadkach - podmiot wnioskujący.

5) Numery KM.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ZATWIERDZAM

Ldz. .....................................................................................

 (miejscowość, data)

 Egz. Nr ................

Adresat:

............................................................

Nadawca:

............................................................

Wniosek o aktywację/dezaktywację/recertyfikację/odblokowanie1) KSD

Lp.Nr ... KSD2)Kontener3)Rodzaj czynności do wykonania4)Imię i Nazwisko użytkownika -F/P/I5)Identyfikator kadrowy użytkownikaNazwa jednostki organizacyjnej
Numer PESEL użytkownika
1
2
3
4
5
6
7
8

Załączniki:6)

Uzasadnienie:

.......................................................................................................................................................

 ..........................................................................

 (pieczęć i podpis kierownika jednostki lub

 komórki organizacyjnej Policji)

Uwagi: ..........................................................................................................................................

Data realizacjiImię i nazwisko osoby realizującej wniosek

Potwierdzam odbiór kodu PIN do KSD.

Jednocześnie oświadczam, że zapoznałam/zapoznałem1) się z treścią zarządzenia nr ..... Komendanta Głównego Policji z dnia ........ 2017 r. w sprawie form uwierzytelniania użytkowników systemów teleinformatycznych Policji przeznaczonych do przetwarzania informacji jawnych

Imię, nazwisko i podpis wydającegoData odbioru i czytelny podpis pobierającego użytkownika

_________

1) Niepotrzebne skreślić.

2) W przypadku aktywacji KSD rubrykę wypełnia inspektor ds. rejestracji, w pozostałych przypadkach - podmiot wnioskujący.

3) F1do F8.

4) Wstawić: A - w przypadku aktywacji, D - w przypadku dezaktywacji, R - w przypadku recertyfikacji, O - w przypadku odblokowania.

5) Po myślniku wstawić: "F" - w przypadku funkcjonariusza, "P" - w przypadku pracownika lub "I" - w przypadku innej uprawnionej osoby.

6) Numer aktywowanej KSD

ZAŁĄCZNIK Nr  3

 ......................................................

 (miejscowość, data)

Sekcja do Spraw Obsługi Całodobowej

Wydziału Utrzymania Systemów Informatycznych Policyjnych i Krajowych

Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej

Policji/

Kierownik właściwej do spraw łączności i

informatyki komórki organizacyjnej

Komendy Wojewódzkiej/Stołecznej/1) Policji w

.................................................................................

Wniosek

o zablokowanie uprawnień użytkowników KM/KSD1) w trybie awaryjnym

Lp.Imię i nazwisko użytkownikaIdentyfikator kadrowy użytkownika
Numer PESEL użytkownika
1
2
3
4
5
6
7
8

 ........................................................................................

 (imię, nazwisko i podpis zgłaszającego dyżurnego

 właściwej terytorialnie jednostki organizacyjnej

 Policji lub użytkownika)

Uwagi:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

1) Niepotrzebne skreślić

ZAŁĄCZNIK Nr  4

 ......................................................

 (miejscowość, data)

Sekcja do Spraw Obsługi Całodobowej

Wydziału Utrzymania Systemów Informatycznych Policyjnych i Krajowych

Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej

Policji/

Kierownik właściwej do spraw łączności i

informatyki komórki organizacyjnej

Komendy Wojewódzkiej/Stołecznej/1) Policji w

.................................................................................

Wniosek

o oznaczenie w systemie MDM urządzenia jako utracone i przesłanie do urządzenia konfiguracji inicjującej czyszczenie danych na urządzeniu i zgłoszenie do operatora świadczącego usługi transmisji danych zablokowania karty SIM w trybie awaryjnym.

Imię, nazwisko, identyfikator kadrowy użytkownika zgłaszającego zaginięcie lub kradzież urządzenia
CUID SWD
Dokładna data i godzina utraty urządzenia

 ........................................................................................

 (imię, nazwisko i podpis zgłaszającego dyżurnego

 właściwej terytorialnie jednostki organizacyjnej

 Policji lub użytkownika)

Uwagi:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Wypełnia administrator lokalny właściwej terytorialnie komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji lub Komendy Stołecznej Policji do spraw łączności i informatyki lub funkcjonariusz lub pracownik sekcji ds. obsługi całodobowej Wydziału Utrzymania Systemów Informatycznych Policyjnych i Krajowych Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji:

IMEI urządzenia
Nr seryjny urządzenia
Nr karty SIM do zablokowania
Imię, nazwisko i podpis dokonującego oznaczenie w systemie MDM urządzenia jako utracone i przesłanie do urządzenia konfiguracji inicjującej czyszczenie danych na urządzeniu
Data i godzina oznaczenie w systemie MDM urządzenia jako utracone i przesłanie do urządzenia konfiguracji inicjującej czyszczenie danych na urządzeniu
Imię, nazwisko i podpis dokonującego zablokowania karty SIM
Data i godzina zablokowania karty SIM

1) Niepotrzebne skreślić

ZAŁĄCZNIK Nr  5

ZATWIERDZAM

Ldz. .....................................................................................

 (miejscowość, data)

 Egz. Nr ................

Adresat:

............................................................

Nadawca:

............................................................

Wniosek o nadanie hasła "roboczego"/zresetowanie hasła1) użytkownika MTN typu 2

Lp.Rodzaj czynności do wykonania2)Imię i nazwisko użytkownika - F/P/I3)Identyfikator kadrowy użytkownikaNazwa jednostki organizacyjnej
Numer PESEL użytkownika
1
...
n

Załączniki:

Uzasadnienie:

.......................................................................................................................................................

 ..........................................................................

 (pieczęć i podpis kierownika jednostki lub

 komórki organizacyjnej Policji)

Uwagi: ..........................................................................................................................................

Data realizacjiImię i nazwisko osoby realizującej wniosek

Oświadczam, że zapoznałam/zapoznałem1) się z treścią zarządzenia nr ....... Komendanta Głównego Policji z dnia ................. 2017 r. w sprawie form uwierzytelniania użytkowników systemów teleinformatycznych Policji przeznaczonych do przetwarzania informacji jawnych

Lp.Imię, nazwisko i podpis realizującegoData i czytelny podpis użytkownika

1) Niepotrzebne skreślić.

2) Wstawić: N - w przypadku nadania, Z - w przypadku zresetowania do hasła "roboczego", O - w przypadku odblokowania.

3) Po myślniku wstawić: "F" - w przypadku funkcjonariusza, "P" - w przypadku pracownika lub "I" - w przypadku innej uprawnionej osoby.

ZAŁĄCZNIK Nr  6  8  

 ...............................................

 (miejscowość i data)

UPOWAŻNIENIE

Na podstawie § 4 ust. 2 zarządzenia nr 29 Komendanta Głównego Policji z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie form uwierzytelniania użytkowników systemów teleinformatycznych Policji przeznaczonych do przetwarzania informacji jawnych (Dz. Urz. KGP poz. 61 z późn. zm.) upoważniam (stopień, imię, nazwisko funkcjonariusza/ pracownika Policji*) ..................

na czas określony/nieokreślony* od .................... do ..................... do czynności zatwierdzania wniosku o aktywację/dezaktywację/recertyfikację/odblokowanie KM lub KSD.

 ....................................................................................

 (data i podpis kierownika komórki

 organizacyjnej Biura Łączności i Informatyki

 Komendy Głównej Policji

 spełniającej funkcje PR KGP /

 właściwego administratora lokalnego)

* niepotrzebne skreślić

1 § 2 pkt 23 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 33 z dnia 9 marca 2022 r. (Dz.Urz.KGP.2022.136) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 stycznia 2022 r.
2 § 4 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia nr 33 z dnia 9 marca 2022 r. (Dz.Urz.KGP.2022.136) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 stycznia 2022 r.
3 § 4 ust. 2 pkt 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia nr 18 z dnia 25 maja 2021 r. (Dz.Urz.KGP.2021.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 czerwca 2021 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia nr 33 z dnia 9 marca 2022 r. (Dz.Urz.KGP.2022.136) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 stycznia 2022 r.

4 § 4 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia nr 18 z dnia 25 maja 2021 r. (Dz.Urz.KGP.2021.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 czerwca 2021 r.
5 § 4 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b zarządzenia nr 18 z dnia 25 maja 2021 r. (Dz.Urz.KGP.2021.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 czerwca 2021 r.
6 § 8 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 33 z dnia 9 marca 2022 r. (Dz.Urz.KGP.2022.136) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 stycznia 2022 r.
7 § 9 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 18 z dnia 25 maja 2021 r. (Dz.Urz.KGP.2021.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 czerwca 2021 r.
8 Załącznik nr 6 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 18 z dnia 25 maja 2021 r. (Dz.Urz.KGP.2021.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 czerwca 2021 r.