Działania bieżące i długofalowe, mające na celu wspomożenie przez jednostki organizacyjne Lasów Państwowych zakładów przemysłu tartacznego.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2001.4.47

Akt obowiązujący
Wersja od: 27 lutego 2001 r.

DECYZJA Nr 22
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 27 lutego 2001 r.
w sprawie działań bieżących i długofalowych, mających na celu wspomożenie przez jednostki organizacyjne Lasów Państwowych zakładów przemysłu tartacznego.

G-0044-01 p. 392

Na podstawie art. 33, ust. 1 i ust. 3, pkt 3, 7 i 8 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tj. Dz.U.00.56.679), § 8, ust. 1, pkt 5 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do Zarządzenia nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r. w sprawie nadania Statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe, w związku z § 6 tego Statutu, mając na względzie analizę funkcjonowania zakładów bazujących na przerobie wielkowymiarowego okrągłego surowca drzewnego - w szczególności w kontekście:

1)
utrzymującego się od pewnego czasu niekorzystnego dla eksporterów wyrobów z wielkowymiarowego drewna okrągłego kursu walut zachodnich w stosunku do złotego;
2)
konkurencyjnego w stosunku do wyrobów z Polski oddziaływania produktów z tarcicy pochodzącej z wiatrołomów i wiatrowałów, które na dużą skalę wystąpiły w Europie Zachodniej pod koniec roku 1999 i na początku roku 2000;
3)
zacofania technologicznego wielu zakładów przemysłu tartacznego w Polsce;
4)
innych kwestii i problemów, które zostały podniesione podczas spotkania roboczego w dniu 21.02.2001 r. w Rzeczenicy na terenie Nadleśnictwa Czarne Człuchowskie z udziałem;
a)
Longina Graczkowskiego, prezesa Koszalińskiego Przedsiębiorstwa Przemysłu Drzewnego SA., członka Polskiej Izby Gospodarczej Przemysłu Drzewnego,
b)
Marka Kubiaka, prezesa Poltarexu S.A.,
c)
Wojciecha Żelechowskiego, prezesa firmy drzewnej Complex,
d)
Wojciecha Karlikowskiego, prezesa firmy drzewnej Seeger-Dach z siedzibą w Łubieńcu,
e)
Grzegorza Majchrzaka, dyrektora firmy drzewnej Andrewex, jako przedstawicieli przemysłu drzewnego,

a także

a)
Konrada Tomaszewskiego, dyrektora generalnego Lasów Państwowych,
b)
Jana Podmaskiego, dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Pile,
c)
Sławomira Wencla, dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinie,
d)
Mariana Krynickiego, dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Gdańsku,
e)
Andrzeja Modrzejewskiego, dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinku.
f)
Jerzego Wicia, zastępcy ds. ekonomicznych dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinku,
g)
Henryka Dunaja, nadleśniczego Nadleśnictwa Czarne Człuchowskie,
h)
Danuty Cichej, naczelnika Wydziału Analiz, Planowania i Realizacji Budżetu LP w Dyrekcji Generalnej LP z towarzyszącym jej p. Sławomirem Sawickim, specjalistą ds. handlu drewnem w DGLP, reprezentujących Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe,

postanawiam, co następuje:

Działania wewnętrzne Lasów Państwowych

§  1.
1.
Dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych zobowiązuję do szczególnie konsekwentnego i bezzwłocznego egzekwowania, w trybie nadzoru sprawowanego nad nadleśnictwami, podstawowej zasady użytkowania lasu: dostosowania tempa i ilości pozyskania drewna do faktycznego zapotrzebowania nabywców.
2.
Dostosowanie, o którym mowa w § 1, powinno dotyczyć przede wszystkim użytkowania rębnego, zwłaszcza że w lutym (po na ogół dobrej sprzedaży drewna w styczniu 2001 r.) wystąpiły pierwsze objawy zmniejszonego popytu na drewno wielkowymiarowe, pozyskiwane - jak wiadomo - przede wszystkim w ramach cięć rębnych.
§  2.
Naczelnika Wydziału Analiz, Planowania i Realizacji Budżetu LP zobowiązuję do:
1)
uruchomienia w trybie bezzwłocznym stosownego systemu monitoringu stanu zapasów drewna okrągłego w nadleśnictwach i zakładach LP, z poleceniem składania dyrektorowi generalnemu LP w ramach działań kontrolingowych meldunków w tym zakresie dwa razy w miesiącu;
2)
pełnego wprowadzenia w ciągu dwóch tygodni na wszystkich poziomach organizacyjnych LP aplikacji informatycznej "Dłużnik", z poleceniem dekadowego meldowania dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych o stanie i dynamice zmian kwoty należności przeterminowanych.
§  3.
1.
W nawiązaniu do sprawdzonych rozwiązań, funkcjonujących od wielu lat w większości RDLP - dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych zobowiązuję do bezzwłocznego uruchamiania w razie takiej potrzeby systemu przekazywania środków pieniężnych z jednostek o przejściowych nadwyżkach środków obrotowych do jednostek organizacyjnych z przejściowymi problemami w zakresie płynności finansowej.
2.
System, o którym mowa w ust.1, ma być uruchamiany z uwzględnieniem uregulowań zawartych w Zarządzeniu nr 85 dyrektora generalnego LP o przekazywaniu mienia pomiędzy jednostkami organizacyjnymi LP - po spisaniu wniosku-porozumienia między jednostką organizacyjną przekazującą środki pieniężne a jednostką organizacyjną biorącą środki pieniężne do przejściowej dyspozycji.
3.
We wniosku-porozumieniu, o którym mowa w ust. 2, należy wyszczególnić okres, na jaki przekazuje się środki pieniężne jednostce biorącej; zaleca się, aby załącznikiem do wniosku-porozumienia były skrócone zestawienia wpływów i rozchodów środków pieniężnych, sporządzane według schematu zawartego w załączniku nr 1 do niniejszej decyzji.
4.
W wypadku, jeśli analizy możliwości utrzymania w pierwszych miesiącach 2001 r. płynności finansowej przez jednostki organizacyjne LP, skupione w jednej RDLP, nie okażą się realne w ramach działań, o których mowa w ust. od 1 do 3, dyrektor RDLP w trybie ww. Zarządzenia nr 85 dyrektora generalnego Lasów Państwowych może występować o postawienie do przejściowej dyspozycji określonych kwot funduszu leśnego.
§  4.
Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu zobowiązuję do przygotowania w ciągu 7 dni - na bazie ostatnich doświadczeń, w celu przesłania do wiadomości wszystkich regionalnych dyrekcji LP - informacji o zestawie potencjalnych działań zabezpieczających wierzytelności Lasów Państwowych w razie pojawiania się nierzetelnych płatników.

Działania doraźne w ramach współpracy jednostek organizacyjnych LP z zakładami przemysłu drzewnego

§  5.
1.
Dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych zobowiązuję do wydania polecenia kierownikom podległych jednostek organizacyjnych przeprowadzenia analizy rozstrzygnięć przetargowych lub/oraz zawartych na ich podstawie umów sprzedaży drewna.
2.
Analiza, o której mowa w ust. 1, powinna być ukierunkowana na ocenę realności dokonania sprzedaży drewna do nabywców, którzy w lutym naruszyli rozstrzygnięcia przetargowe lub zawarte na ich podstawie umowy sprzedaży drewna (zaniechanie, zakupywania drewna i wejście w stan zadłużenia przeterminowanego).
3.
W następstwie ww. analizy kierownicy jednostek organizacyjnych LP powinni rozpatrzyć następujące działania:
1)
przeprowadzenie przetargów uzupełniających w trybie Zarządzenia nr 5A;
2)
wystąpienia w trybie Zarządzenia nr 5A o uznanie określonych partii drewna za trudno zbywalne i ustalenie stosownych procedur jego sprzedaży, przewidzianych dla drewna trudno zbywalnego (w tym według procedur jak przy sprzedaży detalicznej);
3)
opracowanie - w stosunku do zakładów przemysłu drzewnego, szczególnie istotnych dla rynku wielkowymiarowego drewna okrągłego, zwłaszcza tych, które przedstawią wiarygodny plan powrotu do rytmicznej zdolności płatniczej - programów doraźnych działań pomocowych w okresie pierwszych miesięcy 2001 r., po których, m.in. w związku ze zwyczajowym wzrostem podaży wyrobów tartych na rynek krajowy w drugim kwartale roku kalendarzowego, powinna nastąpić poprawa koniunktury na wielkowymiarowe drewno okrągłe.
§  6.
1.
Działania pomocowe, o których mowa w § 5, mogą polegać na:
1)
renegocjacji harmonogramów zakupu drewna w kierunku ich przesunięcia w czasie;
2)
zaniechaniu za zgodą właściwego dyrektora regionalnej dyrekcji LP do końca maja 2001 r. naliczania odsetek za nieterminowe regulowanie zobowiązań za zakupione drewno w stosunku do nabywców, którzy wpadli w przejściowe kłopoty płynnościowe, a mają według oceny dyrektora RDLP istotne znaczenie w regionie dla stabilizacji rynku drewna wielkowymiarowego - pod warunkiem spisania pomiędzy nadleśnictwem a nabywcą porozumienia o sposobie i terminach uregulowania należności głównej (w wypadku, jeśli umowa sprzedaży drewna zawiera zapis o naliczaniu odsetek za zwłokę - niezbędne jest sporządzenie stosownego aneksu do tej umowy);
3)
zastosowaniu, w przypadkach szczególnie uzasadnionych (w drodze sporządzenia stosownego aneksu do umowy kupna sprzedaży), przejściowego wydłużenia terminów zapłaty za zakupione drewno - po przekazaniu takich decyzji drogą służbową do akceptującej wiadomości dyrektora generalnego Lasów Państwowych;
4)
zastosowaniu innych ulg w regulowaniu zobowiązań z zachowaniem trybu, o którym mowa w Zarządzeniu nr 32 dyrektora generalnego Lasów Państwowych.
2.
Działania pomocowe, o których mowa w ust. 1, powinny być prowadzone w warunkach ich koordynowania przez dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych.

Działania długofalowe

§  7.
1.
W nawiązaniu do postulatów i oczekiwań kierowników zakładów przemysłu drzewnego, w Lasach Państwowych, w trybie zarządzenia dyrektora generalnego Lasów Państwowych, zostanie w terminie do końca marca 2001 roku unormowana instytucja długoterminowych przyrzeczeń surowcowych.
2.
Przyrzeczeniami będą mogli być obejmowani nabywcy drewna, którzy przedstawią wiarygodne plany rozwojowe, skutkujące przyrostem zakupu drewna okrągłego na poziomie istotnie stabilizującym rynek drewna okrągłego w Polsce.
3.
Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu, jako przewodniczący komisji mieszanej ds. nowelizacji zasad sprzedaży drewna okrągłego, rozważy różne warianty nowelizacji tych zasad w kierunku stworzenia nabywcom objętym ww. przyrzeczeniami możliwości uzupełniania zakupów w ramach przetargów rezerwowych.
4.
Od dnia podpisania niniejszej decyzji dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinie w terminie dwóch tygodni przygotuje projekt zarządzenia dyrektora generalnego Lasów Państwowych w sprawie warunków, procedur i wzoru wieloletnich porozumień, jakie dyrektor generalny Lasów Państwowych zawierać może z nabywcami drewna w przedmiocie długoterminowych przyrzeczeń surowcowych.
§  8.
1.
W nawiązaniu do ustaleń przyjętych podczas wyżej wymienionego spotkania w Rzeczenicy, dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Pile zobowiązuję do przygotowania - we współpracy z panem Longinem Graczkowskim, prezesem Koszalińskiego Przedsiębiorstwa Przemysłu Drzewnego S.A. z siedzibą w Szczecinku, panem Wojciechem Karlikowskim, kierującym firmą Seeger-Dach, a także panem Markiem Kubiakiem, kierującym firmą Poltarex - koncepcji konferencji nt. przyszłości polskiego sektora tartacznego, z uwzględnieniem przygotowanych na spotkanie w Rzeczenicy opracowań:
1)
"O polskim tartacznictwie gorzkich słów kilka...", autorstwa pana Wojciecha Karlikowskiego;
2)
"Komentarz do sytuacji ekonomiczno-finansowej Spółki KPPD S.A. Szczecinek", autorstwa pana Longina Graczkowskiego;
3)
"Analiza rynku odbiorców ogólnych na podstawie lat 1996 -2001", autorstwa naczelnika Wydziału Handlu i Gospodarki Drewnem Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinku, stanowiących załącznik nr 2 do niniejszej decyzji. (Załącznika nr 2 nie drukujemy - przyp. red.).
2.
W ramach pomocy w przygotowywaniu koncepcji konferencji, o której mowa w ust. 1, w terminie do 7 marca 2001 r.:
1)
naczelnik Wydziału Analiz Planowania i Realizacji Budżetu nawiąże kontakt z Bankiem Ochrony Środowiska na okoliczność uruchomienia przez tę instytucję ewentualnego pomocniczego produktu finansowego, który mógłby zostać użyty do restrukturyzacji technologicznej wybranych podmiotów sektora tartacznego;
2)
naczelnik Wydziału Gospodarki Leśnej podczas najbliższego spotkania z przedstawicielstwem amerykańskiej korporacji finansowej, poświęconego pilotażowemu uruchomieniu przez tę korporację produktów pomocowych, adresowanych do zakładów usług leśnych, wysonduje zainteresowanie tej korporacji uruchomieniem programu pomocowego, ukierowanego na polski przemysł tartaczny;
3)
dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinie przeprowadzi sondaż w przedmiocie zbadania możliwości uruchomienia wewnętrznego produktu pomocowego, o którym była mowa podczas ww. spotkania w Rzeczenicy.
3.
W razie uzyskania przez osoby, o których mowa w ust. 2, informacji zapowiadających realną możliwość uruchomienia któregoś z finansowych produktów pomocowych, o których mowa w ust. 1, pkt od 1 do 3, dyrektor generalny Lasów Państwowych zorganizuje bez zbędnej zwłoki spotkanie z udziałem:

- dyrektora, o którym mowa w ust. 1,

- przedstawiciela instytucji finansowej gotowej do uruchomienia produktu pomocowego,

- przedstawiciela przemysłu drzewnego - celem uwzględnienia wyników tych rozmów w koncepcji ww. konferencji.

4.
Przy przygotowywaniu przedmiotowej koncepcji, dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Pile powinien wziąć pod uwagę następujące założenia:
1)
konferencja powinna wskazać zakres zobowiązań (przede wszystkim pozafinansowych), jakie w ramach długookresowego interesu Lasów Państwowych, związanego z zapewnieniem funkcjonowania na rynku drzewnym poszczególnych RDLP stabilnych, dobrze wyposażonych technologicznie podmiotów drzewnych, powinny wziąć na siebie Lasy Państwowe;
2)
każda regionalna dyrekcja Lasów Państwowych powinna mieć możliwość wykreowania w drodze konkursu programów restrukturyzacyjnych ok. dwóch podmiotów przemysłu drzewnego do objęcia przez Lasy Państwowe patronatem "restrukturyzacyjnym";
3)
zaangażowanie Lasów Państwowych w patronat "restrukturyzacyjny" powinno mieć charakter wspólnego przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, o jednoznacznie zwymiarowanej rachunkiem efektywnościowym długookresowej opłacalności dla Lasów Państwowych.
5.
Stosownie do ustaleń, które zapadły w Rzeczenicy, dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Pile podejmie działania dla zapewnienia objęcia honorowego patronatu nad konferencją przez wybitne osobistości życia politycznego i gospodarczego - z uwzględnieniem, iż:
a)
dyrektor generalny Lasów Państwowych zwrócił się już drogą służbową o to, aby patronat nad konferencją zechciał objąć Pan Antoni Tokarczuk, Minister Środowiska;
b)
w spotkaniu z dyrektorem generalnym Lasów Państwowych patronackie włączenie się do konferencji zapowiedział w imieniu całej Komisji przewodniczący senackiej Komisji Gospodarki Narodowej;
c)
pełnomocnik dyrektora generalnego Lasów Państwowych ds. kontaktów parlamentarnych prowadzi obecnie spotkania i rozmowy w sprawie zaangażowania się w konferencję innych osobistości życia parlamentarnego.
6.
Koncepcja konferencji powinna zostać opracowana w terminie umożliwiającym jej odbycie w marcu 2001 roku.

Postanowienia końcowe

§  9.
1.
Szczegółowe omówienie niniejszej decyzji nastąpi podczas specjalnej narady, która została zaplanowana na dzień 8 marca 2001 r. w Szklarskiej Porębie.
2.
Dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych przekażą niniejszą decyzję do realizacji po szczegółowym omówieniu na naradach z nadleśniczymi.
§  10.
Decyzja wchodzi w życie w dacie przekazania do siedziby regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych.

ZAŁĄCZNIK 

Bilans wpływów i rozchodów pieniężnych jednostki organizacyjnej LP
Stan na koniec okresu31.01.0128.02.0131.03.0130.04.0131.05.0130.06.0131.07.0131.08.0130.09.0131.10.0130.11.0131.12.01
12345678910111213
Środki pieniężne w kasie i na rachunkach bankowych (z wyłączeniem środków fśs) - na koniec okresu, od którego rozpoczyna się bilansowanie wpływów i rozchodów20.000
Prognozowane wpływy ze sprzedaży drewna (podawać z uwzględnieniem zawartych umów i ustalonych harmonogramów; uwzględnić skutek przedsięwzięć w zakresie przesunięcia lub odsunięcia w czasie realizacji niektórych pozycji cięć, a także ulgi udzielone zakładom przemysłu drzewnego: zmianę harmonogramów, wydłużony czas oczekiwania na zapłatę itp. działania) 100.000120.000200.000250.000230.000200.000200.000250.000300.000250.000
Prognozowane wpływy z pozostałej działalności podstawowej, z działalności ubocznej i dodatkowej (w tym wpływy z dotacji budżetowych, funduszy celowych itp.) 20.00020.00020.00015.00020.00012.00010.00010.00020.00020.000
Spodziewane wpływy w ramach planowej dopłaty z funduszu leśnego20.00020.00020.00020.00020.00020.00020.00020.00020.00020.000
Rozchody na pokrycie kosztów działalności administracyjnej (wynagrodzenia pracowników na stanowiskach nierobotniczych ze wszystkimi pochodnymi i skutkami, świadczenia publicznoprawne, zużycie energii i innych mediów, pozostałe wydatki administracyjne) 120.000120.000120.000120.000130.000130.000135.000140.000140.000140.000
Rozchody związane z wynagradzaniem zakładów usług leśnych przy pozyskaniu, zrywce i podwozie drewna (podawać z uwzględnieniem przesunięcia w czasie procesu pozyskiwania drewna) 50.00060.00065.00070.00070.00070.00070.00075.00080.00080.000
Rozchody związane z pozostałą działalnością podstawową, uboczną i dodatkową (podawać z uwzględnieniem niezbędnego zakresu rzeczowego wykonawstwa zadań) 8.0008.0008.0008.0008.0008.0008.0008.0008.0008.000
Rozchody związane z działalnością inwestycyjną (podawać na poziomie wynikającym z regulacji już zaciągniętych zobowiązań z tytułu dostaw, robót i usług inwestycyjnych + prace na poziomie minimalnie wymagalnym) 10.0002.0001.0001.0001.00020.00030.00040.00050.00030.000
Rozchody z tytułu rozrachunków wewnętrznych0000000000
Pozostałe rozchody800800800800800800800800800800
Dyspozycyjna kwota środków pieniężnych (środki pieniężne w kasie i na rachunkach bankowych na koniec okresu, od którego160.000131.200180.400270.600340.800363.000364.200400.400476.600487.800
Rozchody pieniężne razem188.800190.800194.800199.800209.800228.800243.800263.800278.800258.800
Różnica między wpływami i rozchodami-28.800-59.600-14.40070.800131.000134.200120.400136.600197.800229.000
Kwota środków przekazanych do przejściowej dyspozycji innych jednostek organizacyjnych LP
Kwota środków otrzymanych do przejściowej dyspozycji z innych jednostek organizacyjnych LP30.00030.000
Kwota środków zwracanych przez jednostkę przejściowo zasiloną45.00015.000
Kwota środków zwróconych jednostce zasilającej inne jednostki
Różnica między wpływami i rozchodami, po uwzględnieniu przekazywania-przejmowania środków pieniężnych w obrębie jednostek organizacyjnych skupionych w RDLP na podstawie Zarządzenia nr 85 dyrektora generalnego LP1.20040060070.800131.000134.200120.400136.600197.800229.000