Działalność rekonwersyjna w resorcie obrony narodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2007.19.198

Akt obowiązujący
Wersja od: 5 lipca 2018 r.

DECYZJA Nr 440/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 3 października 2007 r.
w sprawie działalności rekonwersyjnej w resorcie obrony narodowej

Departament Spraw Socjalnych

Na podstawie § 1 pkt 9 lit. g i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) oraz w związku z art. 119 i 120 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1750, z 2004 r. Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135, z 2005 r. Nr 122, poz. 1025, z 2006 r. Nr 104, poz. 711, Nr 191, poz. 1414 i Nr 220, poz. 1600 i 1602 oraz z 2007 r. Nr 107, poz. 732) ustala się, co następuje:

1.
Decyzja określa:
1)
organy właściwe w sprawach rekonwersji kadr w resorcie obrony narodowej;
2)
strukturę i organizację działalności rekonwersji kadr w resorcie obrony narodowej;
3)
zakres obowiązków i kompetencji Centralnego Ośrodka Aktywizacji Zawodowej oraz ośrodków aktywizacji zawodowej, a także komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej realizujących zadania z zakresu rekonwersji kadr.
2.
Nadzór nad działalnością rekonwersyjną, w imieniu Ministra Obrony Narodowej, sprawuje Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych.
3.
Organami wykonawczymi właściwymi w sprawach działalności rekonwersyjnej w resorcie obrony narodowej są Centralny Ośrodek Aktywizacji Zawodowej, utworzony na bazie Wojskowego Centrum Aktywizacji Zawodowej, oraz podległe mu ośrodki aktywizacji zawodowej.
4. 1
 Centralny Ośrodek Aktywizacji Zawodowej jest jednostką organizacyjną podległą Ministrowi Obrony Narodowej, podporządkowaną osobie wskazanej w wykazie jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych wraz z ich podporządkowaniem.
5.
Przedmiotem działalności Centralnego Ośrodka Aktywizacji Zawodowej i ośrodków aktywizacji zawodowej jest realizacja przedsięwzięć podejmowanych w ramach rekonwersji kadr, wobec żołnierzy zwalnianych oraz zwolnionych z zawodowej służby wojskowej, mających na celu przygotowanie tych żołnierzy do podjęcia zatrudnienia.
6.
Strukturę rekonwersji kadr w resorcie obrony narodowej tworzą:
1)
Centralny Ośrodek Aktywizacji Zawodowej w Warszawie;
2)
Ośrodek Aktywizacji Zawodowej w Bydgoszczy;
3)
Ośrodek Aktywizacji Zawodowej w Gdyni;
4)
Ośrodek Aktywizacji Zawodowej w Krakowie;
5)
Ośrodek Aktywizacji Zawodowej w Lublinie;
6)
Ośrodek Aktywizacji Zawodowej w Olsztynie;
7)
Ośrodek Aktywizacji Zawodowej w Szczecinie;
8)
Ośrodek Aktywizacji Zawodowej we Wrocławiu.
7.
Terytorialne obszary działania jednostek organizacyjnych, o których mowa w pkt 6, określa załącznik do decyzji.
8.
W uzasadnionych przypadkach dyrektor Centralnego Ośrodka Aktywizacji Zawodowej może zlecić podległym kierownikom ośrodków aktywizacji zawodowej realizację zadań na obszarze innym, niż określonym w załączniku do decyzji.
9.
Strukturę Centralnego Ośrodka Aktywizacji Zawodowej oraz ośrodków aktywizacji zawodowej określają etaty, nadane według odrębnych przepisów.
10.
Do zakresu działania Centralnego Ośrodka Aktywizacji Zawodowej należy w szczególności:
1)
kierowanie podległymi ośrodkami aktywizacji zawodowej;
2)
prowadzenie działalności metodyczno-szkoleniowej wobec struktur rekonwersji kadr;
3)
prowadzenie badań, statystyk i analiz w zakresie rekonwersji kadr;
4)
wydawanie wytycznych i zaleceń do działalności rekonwersyjnej dla struktur rekonwersji kadr;
5)
realizowanie zadań ośrodków aktywizacji zawodowej, o których mowa w pkt 11, dla obszaru działania określonego w pkt 7.
11.
Do zakresu działania ośrodków aktywizacji zawodowej należy w szczególności:
1)
realizowanie zadań i przedsięwzięć rekonwersyjnych na określonym obszarze działania;
2)
organizowanie współpracy z jednostkami wojskowymi, władzami samorządowymi oraz instytucjami rynku pracy na określonym obszarze działania.
12.
Głównymi formami i metodami rekonwersji kadr są w szczególności:
1)
informacja zawodowa;
2)
doradztwo zawodowe;
3)
przekwalifikowanie;
4)
pośrednictwo pracy;
5)
praktyki zawodowe.
13.
Do zadań wojewódzkich sztabów wojskowych w zakresie rekonwersji kadr należy:
1)
prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie rekonwersji dla byłych żołnierzy zawodowych;
2)
realizowanie zadań z zakresu pośrednictwa pracy wynikających z odrębnych przepisów;
3)
realizacja zadań zleconych przez właściwych terytorialnie kierowników ośrodków aktywizacji zawodowej.
14.
Merytoryczny nadzór nad realizacją zadań, o których mowa w pkt 13, sprawuje właściwy terytorialnie Centralny Ośrodek Aktywizacji Zawodowej i ośrodki aktywizacji zawodowej.
15.
Jednostki organizacyjne, o których mowa w pkt 6, pozostają:
1)
na zaopatrzeniu finansowym wojskowych biur emerytalnych, odpowiednio w Warszawie, Bydgoszczy, Gdańsku, Krakowie, Lublinie, Olsztynie, Szczecinie i we Wrocławiu;
2)
na zaopatrzeniu logistycznym wojskowych jednostek budżetowych właściwych dla tego zaopatrzenia prowadzonego na rzecz wojskowych biur emerytalnych.
16.
Dowódcy (dyrektorzy, komendanci, szefowie, kierownicy) komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej stacjonujących na obszarze działania właściwego terytorialnie ośrodka aktywizacji zawodowej:
1)
przekazują informacje dotyczące żołnierzy zwalnianych z zawodowej służby wojskowej w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia wobec nich działań rekonwersyjnych;
2)
uczestniczą w procesie udzielania zwalnianym żołnierzom pomocy rekonwersyjnej;
3)
współpracują z właściwymi terytorialnie ośrodkami aktywizacji zawodowej w zakresie działalności rekonwersyjnej.
17.
Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego wyda do dnia 31 grudnia 2007 r. dokumenty organizacyjne i etatowe umożliwiające realizację przedsięwzięć określonych w decyzji.
18.
Dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych oraz Dowódca Garnizonu Warszawa, w uzgodnieniu z Dyrektorem Departamentu Spraw Socjalnych, przedstawią Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, do dnia 15 listopada 2007 r., wnioski organizacyjno-etatowe dotyczące likwidacji stanowisk do spraw rekonwersji, za wyjątkiem stanowisk pełnomocników do spraw rekonwersji w wojewódzkich sztabach wojskowych.
19.
Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych oraz Dowódca Garnizonu Warszawa w wyniku zmian etatowych, o których mowa w pkt 17 i 18, przekażą do dyspozycji dysponenta głównego planowane zatrudnienie pracowników oraz wydatki budżetowe.
20.
Dyrektor Generalny Ministerstwa Obrony Narodowej uwzględni zmiany wynikające z decyzji przy opracowywaniu obwieszczenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych oraz decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie bezpośredniego podporządkowania jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych.
21.
Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych:
1)
na etapie projektu decyzji budżetowej na 2008 r. przedstawi uzgodniony z właściwymi dysponentami środków budżetowych wniosek w sprawie przesunięcia limitów zatrudnienia pracowników wojska oraz wydatków budżetowych na utrzymanie istniejących ośrodków aktywizacji zawodowej;
2)
przedstawi, w terminie do dnia 15 listopada 2007 r., w trybie określonym w przepisach w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowe j w resorcie obrony narodowej, wnioski organizacyjno-etatowe dotyczące przeformowania dotychczasowych i sformowania nowych jednostek organizacyjnych, o których mowa w pkt 6;
3)
przedstawi, w terminie do dnia 15 października 2007 r., projekt zmian do rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia z dnia 7 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu korzystania przez żołnierzy zawodowych i byłych żołnierzy zawodowych z pomocy w zakresie przekwalifikowania, doradztwa zawodowego lub pośrednictwa pracy (Dz. U. Nr 147, poz. 1549);
4)
opracuje jednolite wytyczne do działalności rekonwersyjnej;
5)
przeformuje i sformuje, w terminie do dnia 31 marca 2008 r., jednostki organizacyjne, o których mowa w pkt 6;
6)
opracuje, w porozumieniu z Dyrektorem Departamentu Administracyjnego, projekt zmian do regulaminu organizacyjnego MON stanowiącego załącznik do zarządzenia Nr 40/MON z 22 listopada 2006 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej (Dz. Urz. MON Nr 21, poz. 270 oraz z 2007 r. Nr 4, poz. 38 i Nr 6, poz. 73) wynikających z decyzji.
22.
Dyrektor Departamentu Kontroli dostosuje plany działalności kontrolnej do postanowień decyzji.
23.
Odpowiedzialnym za wykonanie decyzji jest Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwy w zakresie nadzoru nad Departamentem Spraw Socjalnych.
24.
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia podpisania.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK 

OBSZAR DZIAŁANIA

OŚRODKÓW AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ

1  Pkt 4 zmieniony przez § 1 decyzji nr 82/MON z dnia 3 lipca 2018 r. (Dz.Urz.MON.2018.90) zmieniającej nin. decyzję z dniem 5 lipca 2018 r.