Działalność racjonalizatorska w resorcie obrony narodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2017.232

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 stycznia 2022 r.

DECYZJA Nr 185/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 11 grudnia 2017 r.
w sprawie działalności racjonalizatorskiej w resorcie obrony narodowej

Departament Nauki i Szkolnictwa Wojskowego

Na podstawie art. 2 pkt 1, 10 i 23 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852, z 2014 r. poz. 932 oraz z 2016 r. poz. 2138), art. 3 ust. 2, art. 7 ust. 1 i 3 oraz art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 776) oraz § 2 pkt 14 i 16 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:

§  1. 
Wprowadza się "Regulamin działalności racjonalizatorskiej w resorcie obrony narodowej", stanowiący załącznik do decyzji.
§  2. 
Regulamin, o którym mowa w § 1, określa:
1)
właściwość organów w sprawach działalności racjonalizatorskiej;
2)
zasady i tryb postępowania z projektami racjonalizatorskimi;
3)
jakie rozwiązania i przez kogo dokonane uznaje się za projekty racjonalizatorskie;
4)
zasady wynagradzania twórców projektów racjonalizatorskich.
§  3. 
Do projektów racjonalizatorskich zgłoszonych przed dniem wejścia w życie decyzji, co do których nie zostało wydane postanowienie w sprawie uznania za rozwiązanie racjonalizatorskie, stosuje się przepisy regulaminu, o którym mowa w § 1.
§  4. 
W terminie 14 dni od dnia wejścia w życie decyzji organy rozpatrujące rozwiązania racjonalizatorskie dokonają przeglądu zgłoszonych i nierozpatrzonych rozwiązań i przekażą je do właściwych organów, o których mowa w § 2 regulaminu, o którym mowa w § 1.
§  5. 
W terminie 60 dni od dnia wejścia w życie decyzji Departament Nauki i Szkolnictwa Wojskowego przekaże do Inspektoratu Implementacji Innowacyjnych Technologii Obronnych dotychczas zgromadzoną dokumentację w zakresie działalności racjonalizatorskiej w resorcie obrony narodowej.
§  6. 
Traci moc decyzja Nr 161/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 kwietnia 2008 r. w sprawie działalności racjonalizatorskiej w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 80 i 172).
§  7. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN DZIAŁALNOŚCI RACJONALIZATORSKIEJ W RESORCIE OBRONY NARODOWEJ

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
1)
nieetatowy inspektor - nieetatowego inspektora do spraw działalności racjonalizatorskiej, organizatora oraz organ wykonawczy organu, o którym mowa w § 2 pkt 2-3, 5-6 i 8-11, z wyjątkiem organu, o którym mowa w § 4;
2)
projekt racjonalizatorski - rozwiązanie racjonalizatorskie w stosunku, do którego zgodnie z regulaminem, zostało wydane postanowienie o uznaniu go za projekt racjonalizatorski, nadający się do wykorzystania w resorcie obrony narodowej;
3)
resort obrony narodowej - dział administracji rządowej, w skład którego wchodzą: Minister Obrony Narodowej jako kierownik działu administracji rządowej - obrona narodowa, Ministerstwo Obrony Narodowej jako urząd, jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowane, w tym Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej;
4)
rozpowszechnienie projektu - czynności zapewniające zastosowanie projektu racjonalizatorskiego poza jednostką organizacyjną, komórką organizacyjną lub jednostką wojskową, w której został wdrożony;
5)
rozwiązanie racjonalizatorskie - opracowane i opatrzone dokumentacją (z ewentualnymi załącznikami w szczególności w postaci: modelu, prototypu, schematu) i zgłoszone zgodnie z regulaminem przez twórcę rozwiązanie, co do którego nie zostało wydane postanowienie uznające go za projekt racjonalizatorski;
6)
SWOT - technikę analityczną służącą do porządkowania informacji o projekcie. S (Strenghts) - mocne strony (wszystko co stanowi atut, przewagę, zaletę projektu w stosunku do poprzedniego rozwiązania); W (Weaknesses) - słabe strony (wszystko co stanowi słabość, barierę, wadę projektu w stosunku do poprzedniego rozwiązania); O (Opportunities) - szanse (wszystko to co stwarza dla projektu szansę korzystnej zmiany w stosunku do poprzedniego rozwiązania); T (Threats) zagrożenia - (wszystko to co stwarza dla projektu niebezpieczeństwo, zmiany niekorzystne w stosunku do poprzedniego rozwiązania);
7)
szkolenie - działania i czynności związane z uzupełnieniem i podnoszeniem kwalifikacji w zakresie działalności racjonalizatorskiej;
8)
twórca - osobę fizyczną, będącą pracownikiem resortu obrony narodowej lub żołnierzem, która jest autorem rozwiązania racjonalizatorskiego uznanego za projekt racjonalizatorski;
9)
wdrożenie projektu - praktyczne zastosowanie projektu racjonalizatorskiego w jednostce wojskowej/instytucji wojskowej;
10)
wynagrodzenie - jednorazową należność finansową przysługującą twórcy za korzystanie z jego projektu racjonalizatorskiego;
11)
korzyści wymierne - korzyści, które mogą być wyrażone ilościowo i ujęte rachunkiem (zmniejszenie kosztów, zwiększenie produkcji, efekty uzyskiwane w związku z wykonywaniem prawa);
12)
korzyści niewymierne - korzyści, które nie mogą być wyrażone ilościowo i ujęte rachunkiem.

Rozdział  2

Organy właściwe w sprawach działalności racjonalizatorskiej w resorcie obrony narodowej

§  2. 
Organami właściwymi w sprawach działalności racjonalizatorskiej w resorcie obrony narodowej są:
1)
Minister Obrony Narodowej;
2)
osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej;
3)
dyrektorzy, szefowie komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej;
4)
Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych;
5)
Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych;
6)
Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej;
7)
Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych;
8)
Dowódca Garnizonu Warszawa;
9)
Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej;
10)
dyrektorzy, szefowie, komendanci, kierownicy jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, z wyjątkiem podmiotów posiadających osobowość prawną;
11)
dowódcy jednostek wojskowych.
§  3. 
W przypadku nastąpienia zmian organizacyjnych lub nazw organów wymienionych w § 2 pkt 3-11, obowiązki i uprawnienia w zakresie działalności racjonalizatorskiej przejmują odpowiednio ich następcy prawni zgodnie z posiadanymi zakresami kompetencyjnymi.
§  4.  1
 Działalnością racjonalizatorską w resorcie obrony narodowej kieruje osoba zajmująca kierownicze stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej, zwana dalej "osobą zajmującą kierownicze stanowisko w MON", której podporządkowana jest Agencja Uzbrojenia.
§  5.  2
 Organem wykonawczym osoby, o której mowa w § 4, jest Komisja do Spraw Działalności Racjonalizatorskiej Ministerstwa Obrony Narodowej, w składzie:
1)
Przewodniczący Komisji - Szef Agencji Uzbrojenia;
2)
Sekretariat Komisji do Spraw Działalności Racjonalizatorskiej Ministerstwa Obrony Narodowej - etatowa komórka wewnętrzna Agencji Uzbrojenia, właściwa w zakresie działalności racjonalizatorskiej, zwana dalej "Sekretariatem Komisji";
3)
członkowie - upoważnieni przedstawiciele jednostek organizacyjnych, komórek organizacyjnych lub jednostek wojskowych, imiennie zapraszani przez Przewodniczącego Komisji w zależności od tematyki rozpatrywanych projektów;
4)
eksperci oraz rzecznicy patentowi zapraszani przez Przewodniczącego Komisji.
§  6. 
Do zadań komisji, o której mowa w § 5, należy:
1)
dokonywanie analizy odwołań wniesionych do Ministra Obrony Narodowej;
2)
dokonywanie analizy propozycji postanowień wydawanych przez Ministra Obrony Narodowej, w sprawach projektów racjonalizatorskich;
3)
zbieranie meldunków, informacji dotyczących działalności racjonalizatorskiej w resorcie obrony narodowej;
4)
opracowanie dla osoby zajmującej kierownicze stanowisko w MON rocznego sprawozdania z działalności racjonalizatorskiej w resorcie obrony narodowej;
5)
udział w opracowywaniu, aktualizowaniu i wydawaniu resortowych przepisów prawnych z zakresu działalności racjonalizatorskiej;
6)
sprawowanie kontroli oraz merytorycznego nadzoru w zakresie działalności racjonalizatorskiej.
§  7. 
Do zadań Przewodniczącego Komisji, o którym mowa w § 5 pkt 1, należy:
1)
koordynowanie działalności racjonalizatorskiej w resorcie obrony narodowej, sprawowanie nadzoru w tym zakresie oraz przedstawianie komisji stosownych wniosków;
2)
kierowanie pracami komisji;
3)
wyznaczanie terminów posiedzeń komisji;
4)
określenie zakresu, sposobu i terminu realizacji zadań dla członków komisji oraz koordynowanie i nadzorowanie ich wykonawstwa;
5)
informowanie osoby zajmującej kierownicze stanowisko w MON o problemach związanych z działalnością racjonalizatorską w resorcie obrony narodowej;
6)
organizowanie tematycznych konkursów racjonalizatorskich.
§  8. 
Do zadań Sekretariatu Komisji, o którym mowa w § 5 pkt 2, należy:
1)
zbieranie materiałów i opinii oraz wypracowanie stanowiska w sprawie odwołań dotyczących działalności racjonalizatorskiej, wniesionych do Ministra Obrony Narodowej;
2)
planowanie środków finansowych na działalność racjonalizatorską w resorcie obrony narodowej;
3)
przygotowywanie na posiedzenie komisji, projektów postanowień wydawanych przez Ministra Obrony Narodowej;
4)
przygotowanie dla Przewodniczącego Komisji meldunków, informacji i sprawozdań dotyczących działalności racjonalizatorskiej;
5)
opracowywanie protokołów z posiedzeń komisji;
6)
informowanie Przewodniczącego Komisji o problemach związanych z działalnością racjonalizatorską w resorcie obrony narodowej.
§  9. 
Pracami Sekretariatu Komisji, o którym mowa w § 5 pkt 2, kieruje jego Szef, który podlega bezpośrednio Przewodniczącemu Komisji.
§  10. 
Organami wykonawczymi organów, o których mowa w § 2 pkt 4 i 7, są: komisja Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, jako organ wykonawczy Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych i komisja Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, jako organ wykonawczy Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, w składzie:
1)
przewodniczący - osoba kierująca pracą komisji, powołana odpowiednio rozkazem Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych albo Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych;
2)
zastępca przewodniczącego - szef właściwej komórki do spraw działalności racjonalizatorskiej odpowiednio Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych albo Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych;
3)
sekretarz komisji - specjalista lub starszy specjalista, będący na stanowisku etatowym odpowiednio w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych albo Inspektoracie Wsparcia Sił Zbrojnych;
4)
członkowie - upoważnieni przedstawiciele jednostek organizacyjnych, komórek organizacyjnych lub jednostek wojskowych, imiennie zapraszani przez przewodniczącego, w zależności od tematyki rozpatrywanych projektów racjonalizatorskich;
5)
specjaliści i eksperci powoływani doraźnie przez przewodniczącego stosownie do potrzeb i tematyki rozpatrywanych projektów racjonalizatorskich.
§  11. 
Komisje, o których mowa w § 10, powołuje odpowiednio Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych i Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, a ich obsługę administracyjną prowadzi komórka wewnętrzna do spraw działalności racjonalizatorskiej odpowiednio Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych albo Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.
§  12. 
Do zadań komisji, o których mowa w § 10, należy:
1)
przygotowywanie projektów postanowień wydawanych odpowiednio przez Dowódcę Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych albo Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych;
2)
przygotowywanie projektów rozkazów w sprawach wynagrodzeń twórców;
3)
zgłaszanie propozycji zadań w zakresie działalności racjonalizatorskiej do zamiarów komórek organizacyjnych i jednostek organizacyjnych odpowiedniego poziomu dowodzenia i kierowania zgodnie z przepisami dotyczącymi planowania i rozliczania działalności w resorcie obrony narodowej;
4) 3
 przedstawienie informacji o wysokości kwot zaplanowanych w trybie i na zasadach określonych w § 66 regulaminu Szefowi Agencji Uzbrojenia;
5)
współudział w podziale przyznanych środków na zabezpieczenie działalności racjonalizatorskiej dla podległych jednostek organizacyjnych lub jednostek wojskowych, w porozumieniu z Inspektoratem Wsparcia Sił Zbrojnych oraz nadzór nad ich wykorzystaniem;
6)
ewidencjonowanie zgłoszonych rozwiązań racjonalizatorskich zgodnie z załącznikiem nr 6 do regulaminu;
7)
monitorowanie wdrażania lub rozpowszechniania projektów racjonalizatorskich wdrożonych i rozpowszechnionych odpowiednio postanowieniami Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych albo Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych;
8)
opracowywanie protokołów z posiedzeń komisji;
9)
rozpatrywanie odwołań dotyczących działalności racjonalizatorskiej, wniesionych z podległych jednostek organizacyjnych lub jednostek wojskowych;
10)
prowadzenie szkoleń dla osób zajmujących się działalnością racjonalizatorską w podległych jednostkach organizacyjnych lub jednostkach wojskowych;
11)
opracowanie rocznego sprawozdania z działalności racjonalizatorskiej w podległych jednostkach organizacyjnych lub jednostkach wojskowych;
12)
przesyłanie zatwierdzonych sprawozdań rocznych z działalności racjonalizatorskiej do komisji, o której mowa w § 5, do końca lutego roku kalendarzowego;
13)
organizowanie tematycznych konkursów racjonalizatorskich;
14)
planowanie przedsięwzięć i środków finansowych na: projekty racjonalizatorskie, ich wdrażanie i rozpowszechnianie, nagrody konkursowe, nagrody dla nieetatowych inspektorów i osób współuczestniczących we wdrażaniu lub rozpowszechnianiu projektów racjonalizatorskich oraz szkolenia;
15)
szkolenie i popularyzowanie działalności racjonalizatorskiej;
16)
dokonywanie selekcji i przesyłanie najbardziej wartościowych projektów na konkursy ogłaszane przez Komisję do Spraw Działalności Racjonalizatorskiej szczebla nadrzędnego.
§  13. 
Do zadań przewodniczących komisji, o których mowa w § 10, należy:
1)
przedstawianie odpowiednio Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych albo Szefowi Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych stosownych projektów postanowień, rozkazów, sprawozdań, meldunków, wniosków w sprawach działalności racjonalizatorskiej w podległych jednostkach organizacyjnych lub jednostkach wojskowych;
2)
wyznaczanie terminów posiedzeń komisji oraz ich prowadzenie;
3)
określenie zakresu, sposobu i terminu realizacji zadań przez członków komisji oraz koordynowanie i nadzorowanie ich wykonawstwa;
4)
informowanie komisji o problemach związanych z działalnością racjonalizatorską w podległych jednostkach organizacyjnych lub jednostkach wojskowych.
§  14. 
Sekretariaty do spraw działalności racjonalizatorskiej są komórkami wewnętrznymi odpowiednio Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych albo Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, bezpośrednio podległymi szefom właściwych komórek wewnętrznych.
§  15. 
Do zadań sekretariatów, o których mowa w § 14, należy:
1)
sprawowanie kontroli oraz merytorycznego nadzoru w zakresie działalności racjonalizatorskiej;
2)
przygotowywanie postanowień w sprawach rozwiązań racjonalizatorskich wydawanych odpowiednio przez Dowódcę Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych albo Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych;
3)
opracowywanie protokołów z posiedzeń komisji;
4)
weryfikacja poprawności zgłaszanych rozwiązań racjonalizatorskich pod względem merytorycznym i zgodności z regulaminem;
5)
zbieranie materiałów i opinii dotyczących zgłaszanych rozwiązań racjonalizatorskich oraz przygotowywanie propozycji oceny ich przydatności, sposobu wdrożenia i rozpowszechnienia;
6)
ewidencjonowanie projektów racjonalizatorskich, zgodnie z załącznikiem nr 6 do regulaminu;
7)
monitorowanie realizacji wdrażania i rozpowszechniania projektów racjonalizatorskich w podległych jednostkach organizacyjnych lub jednostkach wojskowych;
8)
organizacja i prowadzenie szkoleń z zakresu racjonalizacji;
9)
udzielanie informacji i porad twórcom projektów racjonalizatorskich;
10)
opracowywanie rocznego sprawozdania z działalności racjonalizatorskiej za rok poprzedni, odpowiednio dla Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych albo Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.
§  16. 
Organy wymienione w § 2 pkt 2 i 3, 5 i 6 oraz 8-11, z wyjątkiem organu, o którym mowa w § 4, stosownie do potrzeb, mogą wyznaczyć nieetatowego inspektora, spośród podległych żołnierzy zawodowych lub pracowników resortu obrony narodowej.
§  17. 
Nieetatowy inspektor jest organizatorem działalności racjonalizatorskiej oraz organem wykonawczym organów, o których mowa w § 2 pkt 2 i 3, 5 i 6 oraz 8-11.
§  18. 
Do zadań nieetatowego inspektora należy:
1)
opracowywanie propozycji postanowień organu, który go wyznaczył w sprawach zgłoszonych rozwiązań racjonalizatorskich;
2)
prowadzenie ewidencji rozwiązań racjonalizatorskich;
3)
przesyłanie do szczebla nadrzędnego rozwiązań racjonalizatorskich, których ocena i wdrożenie wymaga postanowienia przełożonego wyższego szczebla;
4)
monitorowanie wdrażania projektów racjonalizatorskich w jednostce organizacyjnej, komórce organizacyjnej albo jednostce wojskowej;
5)
współpraca z szefami sekretariatów komisji, o których mowa w § 5 i 10, w zakresie:
a)
planowania przedsięwzięć i środków finansowych na: projekty racjonalizatorskie, ich wdrażanie i rozpowszechnianie, nagrody konkursowe, nagrody dla organizatorów działalności racjonalizatorskiej (nieetatowych inspektorów) i osób współuczestniczących we wdrażaniu lub rozpowszechnianiu projektów racjonalizatorskich oraz szkolenia,
b)
udziału w szkoleniach z zakresu działalności racjonalizatorskiej,
c)
informowanie o wdrożonych projektach i składanie rocznego sprawozdania z działalności racjonalizatorskiej;
6)
opracowywanie rocznego sprawozdania dla szczebla nadrzędnego z działalności racjonalizatorskiej zgodnie z załącznikiem nr 8 i 9 do regulaminu i przesłanie go do końca stycznia oraz okresowych meldunków w ciągu roku. Organy wymienione w § 2 pkt 2-10 sprawozdanie przesyłają do Sekretariatu Komisji, o którym mowa w § 5;
7)
udzielanie zainteresowanym osobom porad merytorycznych dotyczących działalności racjonalizatorskiej;
8)
szkolenie i popularyzowanie działalności racjonalizatorskiej w jednostce organizacyjnej, komórce organizacyjnej lub jednostce wojskowej;
9)
dokonywanie selekcji i przesyłanie najbardziej wartościowych projektów racjonalizatorskich na konkursy ogłaszane przez komisję, o której mowa w § 5.
§  19. 
Organy wymienione w § 2 pkt 2 i 3, 5 i 6 oraz 8-11, za wyjątkiem organu, o którym mowa w § 4, stosownie do potrzeb, mogą powołać Komisję do Spraw Działalności Racjonalizatorskiej w jednostce organizacyjnej, komórce organizacyjnej albo jednostce wojskowej. W zakresie zadań tej komisji stosuje się odpowiednio § 12.

Rozdział  3

Projekty racjonalizatorskie

§  20. 
Projektem racjonalizatorskim jest każde nowe rozwiązanie w resorcie obrony narodowej w zakresie:
1)
optymalizacji: szkolenia, logistyki, świadczenia usług, procedur, przepływu materiałów i wyrobów;
2)
poprawy parametrów taktyczno-technicznych sprzętu wojskowego wdrożonego w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
twórczego przystosowania znanego rozwiązania do potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
4)
poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp) oraz ochrony środowiska;
5)
optymalizacji oprogramowania wdrożonego w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
§  21. 
Za projekty racjonalizatorskie nie mogą być uznane:
1)
wynalazki podlegające opatentowaniu, wzory użytkowe, wzory przemysłowe lub topografia układu scalonego;
2)
rozwiązania, których dokumentacja nie pozwala na podjęcie jednoznacznego postanowienia co do ich wdrożenia;
3)
rozwiązania polegające jedynie na propozycji prostego zastosowania ogólnodostępnych urządzeń, materiałów i nie wnoszące elementów innowacyjności;
4)
rozwiązania o charakterze wyłącznie estetycznym;
5)
rozwiązania opracowane w ramach badań naukowych lub prac rozwojowych;
6)
nowelizacje lub projekty nowych decyzji Ministra Obrony Narodowej.
§  22. 
Rozwiązanie racjonalizatorskie uważa się za nowe, jeżeli:
1)
nie było wcześniej zgłoszone;
2)
nie zostało wdrożone w resorcie obrony narodowej.

Rozdział  4

Tryb zgłaszania rozwiązań racjonalizatorskich

§  23. 
Twórca zgłasza rozwiązanie racjonalizatorskie odpowiednio do:
1)
organów, o których mowa w § 2 pkt 2-11, którym to twórca podlega, albo
2)
szefa jednostki organizacyjnej, komórki organizacyjnej albo dowódcy jednostki wojskowej, w której dokonał rozwiązania, zawiadamiając o tym fakcie osobę, o której mowa w pkt 1, wskazując proponowany zakres wdrożenia.
§  24. 
Twórca opracowuje zgłoszenie rozwiązania racjonalizatorskiego w 2 egzemplarzach, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 1 do regulaminu.
§  25. 
Komisje, o których mowa w § 5, 11 i 19, lub nieetatowy inspektor, odnotowują zgłoszone rozwiązanie racjonalizatorskie w "Książce ewidencji projektów racjonalizatorskich/rozwiązań racjonalizatorskich", której wzór określa załącznik nr 6 do regulaminu, w terminie 7 dni od daty zgłoszenia.
§  26. 
Twórca otrzymuje potwierdzenie zgłoszenia rozwiązania racjonalizatorskiego wraz z nadanym numerem na egzemplarzu twórcy oraz z pieczęciami: nagłówkową i herbową jednostki organizacyjnej, komórki organizacyjnej albo jednostki wojskowej, do której zgłoszone jest rozwiązanie.
§  27. 
Rozwiązanie racjonalizatorskie zgłaszane przez dowódcę jednostki wojskowej ocenia dowódca szczebla nadrzędnego i wydaje postanowienie, w terminie określonym w § 29.
§  28. 
W przypadku rozwiązania racjonalizatorskiego wykonanego przez kilka osób, w zgłoszeniu należy wymienić wszystkich współtwórców oraz określić ich procentowy udział w jego opracowaniu.

Rozdział  5

Rozpatrywanie zgłoszonych rozwiązań racjonalizatorskich

§  29. 
Organ, o którym mowa w § 2, do którego wpłynęło rozwiązanie racjonalizatorskie jest zobowiązany, w terminie do 5 miesięcy od dnia zgłoszenia, ocenić jego przydatność i wydać postanowienie, którego wzór określa załącznik nr 2 do regulaminu.
§  30. 
Jeżeli organ, do którego zgłoszono rozwiązanie racjonalizatorskie, nie wydał postanowienia w terminie określonym w § 29, jest zobowiązany poinformować twórcę o przyczynach zwłoki i określić nowy termin rozpatrzenia.
§  31. 
Twórcy, którego rozwiązanie racjonalizatorskie nie zostało rozpatrzone w terminie określonym w § 29, przysługuje prawo zgłoszenia go do przełożonego szczebla nadrzędnego.
§  32. 
Twórca może wycofać zgłoszone rozwiązanie racjonalizatorskie przed wydaniem postanowienia, o którym mowa w § 29.
§  33. 
Organ, o którym mowa w § 2, do którego zgłoszono rozwiązanie racjonalizatorskie, w celu zapewnienia obiektywności oceny, zleca wykonanie co najmniej dwóch niezależnych opinii.
§  34. 
Opinie, o których mowa w § 33, sporządzane są przez wyznaczonych przez organ, o którym mowa w § 2, specjalistów z danej dziedziny, gestora lub przez specjalnie powołany na wniosek właściwej komisji, o której mowa w § 5, 11 i 19, lub nieetatowego inspektora, zespół do oceny złożonego rozwiązania racjonalizatorskiego.
§  35. 
Opinie sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 3 do regulaminu.
§  36. 
Opinia, która nie zawiera niezbędnych treści określonych w załączniku nr 3 do regulaminu, nie może stanowić podstawy do wydania postanowienia.
§  37. 
W przypadku dwóch przeciwstawnych opinii, o których mowa w § 33, organ do którego zgłoszono rozwiązanie racjonalizatorskie może zlecić przygotowanie trzeciej opinii.
§  38. 
Osoby wydające opinie nie mogą być członkami komisji, o których mowa w § 5, 11 i 19.
§  39. 
Po wydaniu pozytywnego postanowienia i po jego uprawomocnieniu, rozwiązanie racjonalizatorskie staje się projektem racjonalizatorskim.
§  40. 
Postanowienie przesyła się twórcy w terminie 14 dni od daty jego wydania.
§  41. 
Organ, o którym mowa w § 2, który wydał pozytywne postanowienie, może przesłać projekt racjonalizatorski nadający się do rozpowszechnienia (szerszego zastosowania) do przełożonego szczebla nadrzędnego.
§  42. 
Organ, instytucja nie posiadająca kompetencji wdrożeniowych, możliwości sfinansowania zgłoszonego rozwiązania racjonalizatorskiego lub jego rozpowszechnienia, niezwłocznie przesyła go do przełożonego szczebla nadrzędnego lub odpowiedniego sekretariatu komisji, o której mowa w § 5, 11 lub 19, z wnioskiem o jego wdrożenie, rozpowszechnienie i finansowanie, powiadamiając o tym twórcę.
§  43. 
Organ rozpatrujący rozwiązanie racjonalizatorskie może wydać postanowienie o nieuznaniu go za projekt racjonalizatorski, także w przypadku wprowadzenia zmian wykluczających celowość wdrażania lub rozpowszechniania projektu.

Rozdział  6

Odwołania

§  44. 
Od postanowienia, o którym mowa w § 29, twórcy przysługuje odwołanie do przełożonego wyższego szczebla w stosunku do organu, który wydał postanowienie.
§  45. 
Odwołanie wnosi się za pośrednictwem organu, który wydał postanowienie, w terminie 14 dni od dnia doręczenia postanowienia twórcy.
§  46. 
W odwołaniu twórca zawiera zarzuty odnoszące się do postanowienia, określa istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazuje dowody uzasadniające to żądanie.
§  47. 
Przed upływem terminu do wniesienia odwołania, postanowienie nie ulega wykonaniu.
§  48. 
Wniesienie odwołania w terminie wstrzymuje wykonanie postanowienia.
§  49. 
Termin rozpatrzenia odwołania wynosi do 5 miesięcy od dnia zgłoszenia odwołania.
§  50. 
Twórca może wycofać odwołanie przed wydaniem postanowienia. Organ odwoławczy nie uwzględni cofnięcia odwołania, jeżeli prowadziłoby to do utrzymania w mocy postanowienia naruszającego prawo lub przepisy bezpieczeństwa.
§  51. 
Organ odwoławczy wydaje postanowienie, w którym:
1)
utrzymuje w mocy zaskarżone postanowienie, albo
2)
uchyla zaskarżone postanowienie w całości albo w części i w tym zakresie orzeka co do istoty sprawy albo uchylając postanowienie umarza postępowanie pierwszej instancji w całości albo w części, albo
3)
uchyla zaskarżone postanowienie w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpatrzenia, gdy postanowienie zostało wydane z naruszeniem przepisów regulaminu. W przypadku, gdy rozpatrującym jest osoba zajmująca kierownicze stanowisko w MON, wykonawcy nie przysługuje prawo odwołania od wydanego postanowienia. Przekazując sprawę, należy wskazać, jakie okoliczności należy wziąć pod uwagę przy ponownym rozpatrzeniu sprawy.
§  52. 
Od postanowienia wydanego w wyniku rozpatrzenia odwołania nie przysługują środki odwoławcze.
§  53. 
Do spraw związanych z rozpatrywaniem zgłoszonych rozwiązań racjonalizatorskich i wydawanych postanowień, nie stosuje się przepisów kodeksu postępowania administracyjnego.

Rozdział  7

Wdrażanie projektów racjonalizatorskich

§  54. 
Organem właściwym w przedmiocie stwierdzenia wdrożenia projektu racjonalizatorskiego jest organ, który wydał postanowienie, o którym mowa w § 29.
§  55. 
Wstrzymanie lub zaprzestanie wdrażania lub rozpowszechniania projektu racjonalizatorskiego, następuje na podstawie postanowienia, o którym mowa w § 29 w przypadkach:
1)
wystąpienia trudności finansowych uniemożliwiających wdrażanie lub rozpowszechnianie projektu;
2)
wprowadzenia zmian wykluczających celowość wdrażania lub rozpowszechniania projektu.
§  56. 
Po wydaniu postanowienia o uznaniu rozwiązania racjonalizatorskiego za projekt racjonalizatorski, prawa własności przemysłowej oraz autorskie prawa majątkowe do projektu przechodzą w całości na rzecz Ministra Obrony Narodowej, w zakresie niezbędnym do prawidłowego korzystania z projektu, w szczególności prawo do: dokonywania zmian, przystosowania, tłumaczenia, zwielokrotniania lub rozpowszechniania.
§  57. 
Dokumentacja wdrożonego projektu podlega archiwizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami w sprawie zasad i trybu postępowania z materiałami i inną dokumentacją w resorcie obrony narodowej.

Rozdział  8

Wynagrodzenia za projekty racjonalizatorskie

§  58. 
Twórcy projektu racjonalizatorskiego przysługuje wynagrodzenie za korzystanie

z wdrożonego projektu, z zastrzeżeniem, że:

1)
wynagrodzenie za korzystanie z projektu, którego zastosowanie przynosi korzyści wymierne, oblicza się na podstawie tabeli obliczania wysokości wynagrodzenia, stanowiącej załącznik nr 4 do regulaminu;
2)
wynagrodzenie na korzystanie z projektu, którego zastosowanie przynosi korzyści niewymierne, oblicza się na podstawie tabeli, stanowiącej załącznik nr 5 do regulaminu;
3)
wynagrodzenie, o którym mowa w pkt 1 i 2, wypłaca się jednorazowo najpóźniej w ciągu 3 miesięcy od dnia wdrożenia projektu;
4)
twórca projektu przynoszącego korzyści wymierne obliczone w sposób przybliżony lub szacunkowy, otrzymuje połowę wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 1;
5)
jeżeli z powodu braku odpowiednich warunków, projekt nie może być wdrożony bezpośrednio po wydaniu postanowienia, o którym mowa w § 29, w okresie do 3 miesięcy od daty jego wydania, twórca ma prawo do wynagrodzenia częściowego w wysokości 1/3 wynagrodzenia ustalonego w oparciu o przewidywane korzyści wymierne;
6)
w przypadku wdrożenia projektu, o którym mowa w pkt 5, wynagrodzenie twórcy zmniejsza się o kwotę wynagrodzenia częściowego;
7)
jeżeli projekt, o którym mowa w pkt 5, nie został wdrożony, wynagrodzenie częściowe nie podlega zwrotowi.
§  59. 
Twórcy przysługuje wynagrodzenie za rozpowszechnienie projektu racjonalizatorskiego, jeżeli w ciągu dwóch lat od dnia wdrożenia projektu wydano postanowienie o jego rozpowszechnieniu.
§  60. 
Wynagrodzenie przysługujące twórcy za rozpowszechnienie projektu racjonalizatorskiego, pomniejsza się o wynagrodzenie, o którym mowa w § 58 pkt 1 i 2.
§  61. 
Wypłaty wynagrodzenia za wdrażanie lub rozpowszechnianie projektu racjonalizatorskiego dokonuje organ finansowy, realizujący zabezpieczenie w tym zakresie.
§  62. 
Korzyści wymierne oraz korzyści niewymierne wykazuje się w rocznych sprawozdaniach z działalności racjonalizatorskiej.

Rozdział  9

Zasady finansowania działalności racjonalizatorskiej

§  63. 
Wydatki związane z działalnością racjonalizatorską obejmują:
1)
wynagrodzenia dla twórców;
2)
nagrody konkursowe;
3)
szkolenia.
§  64. 
Wydatki związane z działalnością racjonalizatorską w jednostkach budżetowych pokrywane są ze środków budżetowych, planowanych na ten cel w budżecie resortu obrony narodowej.
§  65. 
Dysponenci środków budżetowych, realizujących wydatki w zakresie działalności racjonalizatorskiej wynikające z postanowień regulaminu, planują te wydatki w trybie i na zasadach wynikających z decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.
§  66. 
W przypadku potrzeby, Przewodniczący Komisji, o której mowa w § 5, w terminie określonym przez Dyrektora Departamentu Budżetowego, przygotowuje i przedstawia propozycje zapisów do projektu "Wytycznych Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego" w zakresie działalności racjonalizatorskiej w resorcie obrony narodowej.

Rozdział  10

Konkursy tematyczne

§  67. 
Podstawą do przeprowadzenia i rozstrzygnięcia konkursu tematycznego jest niniejszy regulamin i zatwierdzony regulamin konkursowy dla danej jednostki organizacyjnej, komórki organizacyjnej albo jednostki wojskowej.
§  68. 
Wysokość nagród konkursowych ustala się odpowiednio dla wszystkich poziomów dowodzenia "do połowy wysokości" zgodnie z załącznikiem nr 5 kwalifikacji rozwiązania dla wycinkowego, częściowego rozwiązania problemu (zagadnienia) do 50% dziedziny, której dotyczy.
§  69. 
Rozstrzygnięcie konkursu odbywa się w czasie odprawy zadaniowo-szkoleniowej połączonej z podsumowaniem działalności racjonalizatorskiej za rok ubiegły w I kwartale roku następnego.

Załącznik Nr  1

ZGŁOSZENIE ROZWIĄZANIA RACJONALIZATORSKIEGO

Data zgłoszenia
Nr ewidencyjny
1. Tytuł rozwiązania:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(należy podać pełną nazwę projektu)

2. Dane personalne osób zgłaszających rozwiązanie racjonalizatorskie:

Lp.StopieńImię i nazwiskoRok

urodzenia

InstytucjaStanowisko służboweNr

telefonu

% udziału w opracowaniu projektu

3. Zwięzły i jasny opis - istota rozwiązania:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

4. Dziedzina, której dotyczy oraz proponowany zakres i miejsce wdrożenia rozwiązania racjonalizatorskiego:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

5. Propozycje przeznaczenia i zastosowania rozwiązania wraz z uzasadnieniem, zawierające analizę SWOT:

ANALIZA SWOT PRZEDSTAWIONEGO ROZWIĄZANIA
MOCNE STRONYSŁABE STRONY
wszystko to, co stanowi atut, przewagę, zaletę rozwiązania w stosunku do poprzedniego rozwiązaniaIlość punktów w skali od 1 - 10 za zaletęwszystko to, co stanowi słabość, barierę, wadę rozwiązania w stosunku do poprzedniego rozwiązaniaIlość punktów w skali od 1 - 10 za słabość
OGÓŁEMIlość punktówOGÓŁEMIlość punktów
SZANSEZAGROŻENIA
wszystko to, co stwarza dla rozwiązania szansę korzystnej zmiany w stosunku do poprzedniego rozwiązaniaIlość punktów w skali od 1 - 10 za szansęwszystko to, co stwarza dla rozwiązania niebezpieczeństwo, zmiany niekorzystne w stosunku do poprzedniego rozwiązaniaIlość punktów w skali od 1 - 10 za zagrożenie
OGÓŁEMIlość punktówOGÓŁEMIlość punktów

Określenie biegunowości SWOT ..................................................................................................

Wnioski z analizy SWOT .............................................................................................................

6. Przewidywane przez zgłaszającego/ych korzyści wymierne lub niewymierne do uzyskania w wyniku wdrożenia rozwiązania racjonalizatorskiego:

1) wprowadzenie rozwiązania racjonalizatorskiego (proszę podać na podstawie przeprowadzonej analizy SWOT):

a) wycinkowo, częściowo rozwiązuje problem (zagadnienie) do 50% dziedziny, której dotyczy,

b) znacznie usprawnienia, rozwiązanie problemu (zagadnienia) od 50% do 75% dziedziny, której dotyczy,

c) całkowicie zmienia systemowe rozwiązania problemu (zagadnienia);

2) wdrożenie rozwiązania racjonalizatorskiego na szczeblu ........ pozwoli na osiągnięcie w skali ...... korzyści niewymiernych (jakich);

3) wyliczenia wymiernych korzyści na podstawie przyjętych Ministerstwie Obrony Narodowej wskaźników ekonomicznych płynności, rotacji i rentowności;

4) inne.

7. Oświadczenie:

1) wyżej opisane rozwiązanie racjonalizatorskie zgłaszam/y do (np. rozpatrzenia i ewentualnego wykorzystania w instytucji wojskowej), jednocześnie oświadczając, że nie zostało ono zgłoszone w innej jednostce wojskowej (komórce organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej) i poza wojskiem;

2) niniejszym oświadczam/y, że z chwilą wydania postanowienia o uznaniu rozwiązania racjonalizatorskiego za projekt racjonalizatorski, prawa własności przemysłowej oraz autorskie prawa majątkowe do tego projektu przechodzą na rzecz Ministra Obrony Narodowej, reprezentowanego przez szefa jednostki organizacyjnej, komórki organizacyjnej albo dowódcę jednostki wojskowej, wdrażającego projekt racjonalizatorski, w zakresie niezbędnym do prawidłowego korzystania z projektu, w szczególności prawo do: dokonywania zmian, przystosowania, tłumaczenia, zwielokrotniania lub rozpowszechniania.

Załączniki ... na ...str.:

Zał. Nr 1 - Opis techniczny/organizacyjny projektu (schematy, rysunki, zdjęcia wykresy, obliczenia);

Zał. Nr 2 - model;

Zał. Nr 3 - inne.

Podpisy zgłaszających:
............................
m.pdata...................................................
...................................................
...................................................

Wykonano w ...... egz.:

Egz. Nr 1 - twórca

Egz. Nr 2 - Kierownik JO/KO, Dowódca JW/Sekretariat/Komisja/nieetatowy inspektor

Załącznik Nr  2

POSTANOWIENIE Nr ............../.................

(w zależności od etapu rozpatrywania i szczebla decyzyjnego)

z dnia ...........................................................

(dzień, miesiąc, rok)

.......................................................................................................................................................

(stanowisko służbowe wydającego postanowienie)

w sprawie rozwiązania racjonalizatorskiego pt.:

.......................................................................................................................................................

(nazwa zgłoszonego rozwiązania)

nr ewidencyjny .............................................. z dnia ..................................................................

(nr nadany zgłoszeniu) (data zgłoszenia)

Działając na podstawie decyzji Nr..../MON Ministra Obrony Narodowej z dnia ....................... 20.... r. w sprawie działalności racjonalizatorskiej w resorcie obrony narodowej (Dz. U. Min.

Obr. Nar. poz. ....), zgodnie z §.......regulaminu działalności racjonalizatorskiej w resorcie obrony narodowej, stanowiącego załącznik do wyżej wymienionej decyzji

postanawiam:

1. Zgłoszone rozwiązanie racjonalizatorskie dotyczące

.......................................................................................................................................................

(dziedzina, której dotyczy rozwiązanie zgodnie z §............regulaminu)

.......................................................................................................................................................

(podać jeden z poniższych wariantów rozwiązania)

Wariant I: uznać za projekt racjonalizatorski;

Wariant II: nie uznać za projekt racjonalizatorski.

Rozwiązanie racjonalizatorskie jest projektem racjonalizatorskim

.......................................................................................................................................................

(kwalifikacja rozwiązania zgodnie z załącznikiem nr 4 i 5 do regulaminu)

w skali ......................................................, przynoszącym korzyści .............................................

(wymierne, niewymierne)

na szczeblu ...................................................................................................................................

2. Projekt racjonalizatorski wdrożyć/rozpowszechnić w ..........................................................

(szczebel dowodzenia)

3. Odpowiedzialnym za wdrożenie/rozpowszechnienie projektu racjonalizatorskiego czynię

.....................................................................................................................................................

(stanowisko funkcyjne, stopień, imię i nazwisko)

4. Termin wdrożenia/rozpowszechnienia .............................................. . Meldunek pisemny o

wdrożeniu/rozpowszechnieniu przedstawić do ....................................................................

(dzień, miesiąc, rok)

5. Twórcy przyznać za korzystanie z wyżej wymienionego projektu wynagrodzenie w wysokości ............. zł (słownie: ..........) określone na podstawie tabeli, stanowiącej załącznik nr .... do regulaminu ..., dla korzyści wymiernych (niewymiernych) według stawek dla grupy uposażenia 0.

6. Twórcę zobowiązać do: ......... (np. zorganizowania i przeprowadzenia szkolenia z użytkownikami rozwiązania itp.).

Wynagrodzenie poszczególnych twórców ustalam następująco:

..............................................................
(imię i nazwisko twórcy)(kwota)
............................................................
(imię i nazwisko twórcy)(kwota)

Prawa do projektu racjonalizatorskiego, tj. autorskie prawa majątkowe oraz prawa własności przemysłowej przechodzą na rzecz Ministra Obrony Narodowej, reprezentowanego przez szefa jednostki organizacyjnej, komórki organizacyjnej albo dowódcę jednostki wojskowej, odpowiedzialnego za wdrażanie projektu racjonalizatorskiego.

Uzasadnienie

(uzasadnienie przygotowane na podstawie opinii/ekspertyzy przez Komisję/nieetatowego inspektora)

.......................................................................................................................................................

Załączniki: .... na ....str.

(m. in. dwie opinie sporządzone zgodnie z załącznikiem nr 3 do regulaminu)

Pouczenie:

Twórcy rozwiązania (projektu) racjonalizatorskiego, kwestionującym zasadność niniejszego postanowienia przysługuje prawo odwołania się do w terminie 14 dni od ................................

(szczebel)

doręczenia postanowienia.

mp.

(pieczęć jednostki)

.....................................................................................................................................

(stanowisko, stopień, imię i nazwisko osoby wydającej postanowienie oraz podpis)

Rozdzielnik:

Egz. Nr 1 - a/a T .../...;

Egz. Nr 2 - twórca/dla każdego współtwórcy oddzielny egzemplarz projektu;

Egz. Nr 3 - osoba, organ odpowiedzialny za wdrożenie/rozpowszechnienie projektu;

Egz. Nr 4 - dowódca Oddziału Gospodarczego;

Egz. Nr 5 - Komisja/nieetatowy inspektor ds. działalności racjonalizatorskiej. T.../ ...

*kolejne egzemplarze wg potrzeb.

Załącznik Nr  3

OPINIA ROZWIĄZANIA RACJONALIZATORSKIEGO

Tytuł: ..........................................................................................................................................

(podać pełną nazwę)

Numer ewidencyjny

Twórca (y) rozwiązania: .............................................................................................................

(stopień wojskowy, imię i nazwisko)

TREŚĆ OPINII

W opinii w szczególności należy uwzględnić:

- wartość merytoryczną rozwiązania racjonalizatorskiego,

- wartość organizacyjną/techniczną rozwiązania w odniesieniu do istniejącego stanu,

- możliwość, potrzebę oraz zakres stosowania i rozpowszechniania rozwiązania racjonalizatorskiego w jednostce organizacyjnej, komórce organizacyjnej albo jednostce wojskowej,

- możliwości wdrożenia, szczebel dowodzenia, instytucję odpowiedzialną za wdrożenie i rozpowszechnienie projektu, ewentualne propozycje dotyczące produkcji ze wskazaniem miejsca i instytucji odpowiedzialnej za dystrybucję projektu,

- korzyści wynikające z wdrożenia rozwiązania racjonalizatorskiego, ewentualne propozycje, co do zmiany (uzupełnienia) rozwiązania, ocenę ogólną (pozytywną, negatywną),

- w przypadku oceny pozytywnej: klasyfikacja projektu (załącznik nr 5 do regulaminu działalności racjonalizatorskiej w resorcie obrony narodowej, stanowiącego załącznik do decyzji Nr.../MON Ministra Obrony Narodowej z dnia..........w sprawie działalności racjonalizatorskiej w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz....) - częściowe rozwiązanie do 50%, znaczne usprawnienie od 50% do 75%, całkowita zmiana) sposób, zasięg i terminy wdrożenia.

Data otrzymania rozwiązania racjonalizatorskiego do zaopiniowania...................................

Data zaopiniowania................................................................................................................

Opinię sporządzono na zlecenie.............................................................................................

OPINIUJĄCY
.........................................................................
(stopień wojskowy i naukowy, imię, nazwisko, stanowisko służbowe, podpis)
Z treścią opinii zapoznałem się
PRZEŁOŻONY OPINIUJĄCEGO
..................................................................
(stopień wojskowy i naukowy, imię, nazwisko stanowisko służbowe, podpis)

Załącznik Nr  4

TABELA obliczania wysokości wynagrodzenia za projekty racjonalizatorskie, w których określono wymierne korzyści

Lp.Uzyskane wymierne korzyści (w tys. zł)Sposób obliczania wynagrodzenia (W)
1.do 1(0,10 + 0,20 x A) x grupa uposażenia 0
2.pow. 1 - 3(0,15 + 0,15 x A) x grupa uposażenia 0
3.pow. 3 - 15(0,25 + 0,10 x A) x grupa uposażenia 0
4.pow. 15 - 50(0,35 + 0,08 x A) x grupa uposażenia 0
5.pow. 50 - 150(0,60 + 0,06 x A) x grupa uposażenia 0
6.pow. 150 - 350(1,85 + 0,04 x A) x grupa uposażenia 0
7.pow. 350 - 450(4,40 + 0,02 x A) x grupa uposażenia 0
8.pow. 450 - 1 500(6,95 + 0,01 x A) x grupa uposażenia 0
9.pow. 1 500 - 2 500(10,00+ 0,005 x A) x grupa uposażenia 0
10.pow. 2 500 - 4 500(13,90+ 0,002 x A) x grupa uposażenia 0
11.pow. 4 500 - 20 000(15,40+ 0,001 x A) x grupa uposażenia 0
12.ponad 20 00026 x grupa uposażenia 0
A - współczynnik określenia wynagrodzenia.

W - wysokość wynagrodzenia

Wzór obliczenia współczynnika wynagrodzenia:

A=uzyskane wymierne korzyści (w zł)
grupa uposażenia 0 - stawka uposażenia zasadniczego

(w zł) dla grupy uposażenia nr 0, określona

w rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej w

sprawie stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych

Przykład

dokonania obliczania wysokości wynagrodzenia należnego według lp. 4 tabeli:

Wymierne korzyści wynoszą 48 000 zł

Grupa uposażenia 0 na dzień 30 kwietnia 2017 r. wynosi 3 200 zł

W = (0,35 + 0,08 x 15) x gr. uposażenia

0 = (0,35+1,2) x 3 200 zł = 1,55 x 3 200

zł = 4 960 zł

Załącznik Nr  5

TABELA obliczania wynagrodzenia za projekty racjonalizatorskie, których stosowanie przynosi korzyści niewymierne

Kwalifikacja rozwiązaniaWspółczynnik określenia wynagrodzenia za projekty racjonalizatorskie, których stosowanie przynosi korzyści niewymierne (A)
Szczebel dokonania ostatecznej oceny korzyści niewymiernych
Jednostka

Wojskowa

ZT

(RBLog,

BLog,

WSzW)

KGŻW

DGW DO RSZ,

SGWP, IWsp, DG RSZ, DWOTCentralny
Wycinkowe, częściowe rozwiązanie problemu (zagadnienia) do 50% dziedziny, której dotyczydo 0,75do 1,5do 2do 2,5do 3
Znaczne usprawnienia, rozwiązanie problemu (zagadnienia) powyżej 50% do 75% dziedziny, której dotyczy1,534,568
Całkowita zmiana systemowa rozwiązania problemu (zagadnienia)34,56812
W - wysokość wynagrodzenia

A - współczynnik określenia wynagrodzenia za projekty racjonalizatorskie, których stosowanie przynosi korzyści niewymierne

Wzór obliczenia wysokości wynagrodzenia:

W =Axgrupa uposażenia 0 - stawka uposażenia zasadniczego (w zł) dla grupy uposażenia nr 0, określona w rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej w sprawie stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych

Przykład

dokonania obliczenia wysokości wynagrodzenia dla projekt zakwalifikowanego na szczeblu DG RSZ jako znaczne usprawnienie (powyżej 50 %).

Grupa uposażenia 0 na dzień 30 kwietnia 2017 r. wynosi 3 200 zł

Maksymalne wynagrodzenie jakie można wypłacić w tym przypadku wynosi:

W = 6 x grupa uposażenia 0 = 6 x 3 200 zł = 19 200 zł

Załącznik Nr  6

KSIĄŻKA EWIDENCJI ROZWIĄZAŃ RACJONALIZATORSKICH/PROJEKTÓW RACJONALIZATORSKICH

.......................................................................................................................................................

(nazwa jednostki organizacyjnej (JO), komórki organizacyjnej (KO) albo jednostki wojskowej (JW))

ROZPOCZĘTO: ..................................

ZAKOŃCZONO: .................................

Otrzymano z:

.............................................

Nazwa projektuNr

ewidencyjny

Nr wch.
Data zgłoszenia
Z dnia
Zgłaszający rozwiązanie racjonalizatorskie/projekt racjonalizatorski
Lp.Stopień, imię i nazwiskoStanowisko służboweJO/KO/JWUdział [%]
Krótki opis rozwiązania/projektów:
Dotychczas wydane postanowienia
NumerZ dniaOrgan wydającyKrótka treść postanowienia
Rozwiązanie racjonalizatorskie/projekt racjonalizatorski skierowano celem zaopiniowania
OpiniującyPismo nr wych. ... z dniaWydana opinia
Postanowienie ................. Nr ..../........ z dnia
Treść postanowienia:
Rozwiązanie racjonalizatorskie/projekt racjonalizatorski przekazano do:
JO/KO/JWCelemNr pismaDnia
Postanowienia organów nadrzędnych:
Zastosowanie projektu (na podstawie "Stwierdzenia zastosowania projektu"):
Uzyskane korzyści wymierne lub niewymierne:
Wycofanie zgłoszenia przez twórcę (ów)/zgłaszającego - data:

Przyczyna:

Odwołanie /skarga wniesiona przez twórcę (ów)/zgłaszającego - data:

Do kogo:

Przyczyna:

Uwagi:

Załącznik Nr  7

MELDUNEK o wdrożeniu/rozpowszechnieniu projektu racjonalizatorskiego

Nr ewidencyjny projektu
Stwierdza się, że rozwiązanie racjonalizatorskie pt.:

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

zgłoszone przez: ................................................... w dniu ........................................................... uznane za projekt racjonalizatorski postanowieniem .......................nr ................ z dnia 20...r.

został wdrożony/rozpowszechniony i przyjęty do zastosowania w dniu ........................... w następujących jednostkach organizacyjnych, komórkach organizacyjnych albo jednostkach wojskowych.........................................................................

......................................... dnia ..................20....r.

m.p................................................................
(pieczątka wraz ze stopniem, imieniem

i nazwiskiem osoby odpowiedzialnej

za zastosowanie projektu)

(pieczęć nagłówkowa)

Załącznik Nr  8

SPRAWOZDANIE z działalności racjonalizatorskiej za ..... rok w ........................

I. Tabelaryczne zestawienie wyników
Wyszczególnieniepoz.Liczba ogółemW JW podległych
Rozwiązaniazgłoszone1.
uznane za projekty racjonalizatorskie2.
Liczba żołnierzy i pracowników którzy zgłosili rozwiązania3.
Koszty działalności racjonalizatorskiej w złWynagrodzenia dla twórców4.
Nagrody konkursowe5.
Inne16.
razem7.
Korzyści powstałe w wyniku zastosowania projektów w zł28.
Wskaźnik uzyskanych efektówLiczba z pozycji 8 podzielona przez liczbę z pozycji 7 (8:7)9.
Środki finansowe zaplanowane na działalność racjonalizatorską w roku sprawozdawczym10.
Współczynnik wykorzystania środków finansowychLiczba z pozycji 7 podzielona przez liczbę z pozycji 10 (7:10)11.

Uwarunkowania działalności racjonalizatorskiej (ocena).

(Priorytety przyjęte w działalności racjonalizatorskiej, warunki prowadzenia działalności. Źródła sukcesu lub przyczyny osiągnięcia słabych wyników itp.).

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

II. Wnioski do działalności racjonalizatorskiej w roku przyszłym i latach następnych.

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

Nieetatowy InspektorDowódca*
ds. Działalności
Racjonalizatorskiej
(stopień, imię i nazwisko, nr telefonu, podpis)(stopień, imię i nazwisko, podpis)

___________

1 w części opisowej do sprawozdania podać na co poniesiono inne wydatki;

2 w celu potwierdzenia wykazanych w pozycji 8 sprawozdania korzyści powstałych w wyniku zastosowania projektów, za które twórcom wypłacono wynagrodzenie, załączyć do sprawozdania kopie arkuszy efektów ekonomicznych.

* Dowódca podpis rozumiany jako dowódca, szef, komendant, kierownik dyrektor odpowiednio do etatu JO/KO/JW składającej sprawozdanie.

Załącznik Nr  1 

WYKAZ Najaktywniejszych jednostek wojskowych / instytucji

Lp.JO/KO/JWLiczba zastosowanych projektów
1.
2.
3.

Załącznik Nr  2

WYKAZ racjonalizatorów posiadających najwięcej zastosowanych projektów racjonalizatorskich w............... roku

Lp.Stopień, imię i nazwiskoJO/KO/JWLiczba zastosowanych projektów
1.
2.
3.

Załącznik Nr  3

ZESTAWIENIE najwartościowszych projektów racjonalizatorskich przynoszących wymierne efekty ekonomiczne zastosowanych w......... roku

Lp.Tytuł projektu racjonalizatorskiegoTwórcy(a) projektu racjonalizatorskiegoJO/KO/JWEfekty ekonomiczne w złUwagi
1.
2.
3.

Załącznik Nr  4

ZESTAWIENIE najwartościowszych projektów racjonalizatorskich przynoszących niewymierne efekty ekonomiczne zastosowanych w roku

Lp.Tytuł projektu racjonalizatorskiegoTwórcy(a) projektu racjonalizatorskiegoJO/KO/JWUwagi
1.
2.
3.
* do Załącznika nr 8 do Regulaminu działalności racjonalizatorskiej w resorcie obrony narodowej, stanowiącego załącznik do decyzji Nr.../MON Ministra Obrony Narodowej z dnia...20.... r. w sprawie działalności racjonalizatorskiej w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz.).

Załącznik Nr  9

KARTA REJESTRU ZGŁOSZONYCH WNIOSKÓW RACJONALIZATORSKICH3

KARTA REJESTRU ZGŁOSZONYCH PROJEKTÓW RACJONALIZATORSKICH
NR REJESTRU*
Nazwa JO/KO albo Nr JW w której rozpatrzono zgłoszony projekt racjonalizatorski
Nazwa rozwiązania/projektu
Nr ewidencyjny nadany w JO/KO/JWData zgłoszenia
Krótki opis rozwiązania/projektu racjonalizatorskiego
Twórcy projektuStopień, imię nazwiskoStanowisko służboweJO/KO/JW
PostanowienieNumer postanowieniakto wydałz dnia
Treść postanowieniaKlasyfikacja (%) "do 50%" lub "powyżej 50% do 75%" lub "powyżej 75%" **
wynagrodzenie w zł
miejsce wdrożenia /rozpowszechnienia projektu
odpowiedzialny za wdrożenie /rozpowszechnienie
termin wdrożenia /rozpowszechnienia projektu
Uwaga:

* Kolor szary wypełnia merytoryczny przełożony

** Wpisać zgodnie z zapisem z postanowienia jedną z trzech możliwości

_____________________________

3 kartę rejestru przesyła się do merytorycznego przełożonego w tym zakresie

1 Załącznik § 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 decyzji nr 182/MON z dnia 17 grudnia 2021 r. (Dz.Urz.MON.2021.265) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2022 r.
2 Załącznik § 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji nr 182/MON z dnia 17 grudnia 2021 r. (Dz.Urz.MON.2021.265) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2022 r.
3 Załącznik § 12 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 decyzji nr 182/MON z dnia 17 grudnia 2021 r. (Dz.Urz.MON.2021.265) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2022 r.