Działalność metrologiczna w resorcie obrony narodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2015.161

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 stycznia 2022 r.

DECYZJA Nr 209 /MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 12 czerwca 2015 r.
w sprawie działalności metrologicznej w resorcie obrony narodowej

Wojskowe Centrum Metrologii

Na podstawie art. 2 pkt 1 i 23 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852 oraz z 2014 r. poz. 932), w związku z § 7 pkt 11 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 15 lutego 2005 r. w sprawie jednolitości miar i dokładności pomiarów związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa (Dz. U. Nr 37, poz. 328 i Nr 66, poz. 581 ora z 2007 r. Nr 90, poz. 597), ustala się, co następuje:

1.
Decyzja określa:
1)
organy właściwe w sprawach metrologii w resorcie obrony narodowej, których podstawową działalnością jest działalność metrologiczna prowadzona w celu zapewnienia jednolitości miar i dokładności pomiarów związanych z obronnością państwa;
2)
strukturę metrologii i organizację działalności metrologicznej w resorcie obrony narodowej;
3)
obszar działania Dyrektora Centrum - Naczelnego Metrologa Wojska Polskiego, zwanego dalej "Dyrektorem Centrum";
4)
obszar działania właściwych dowódców, dyrektorów, szefów, rektorów, komendantów i kierowników, zwanych dalej "dowódcami", komórek lub jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, w tym spółek handlowych w stosunku do których wykonuje uprawnienia majątkowe Skarbu Państwa, których przedmiotem działania jest sprzęt wojskowy (SpW), gdy realizują one działalność metrologiczną, w celu zapewnienia jednolitości miar i dokładności pomiarów związanych z obronnością państwa;
5) 1
 zadania komórek lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej w obszarze zabezpieczenia metrologicznego SpW;
6)
obszar działania dowódców w procesie zabezpieczenia metrologicznego;
7)
zakres obowiązków i kompetencje metrologów;
8)
tryb i organizację prowadzenia nadzorów zabezpieczenia metrologicznego przez Dyrektora Centrum w komórkach i jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej.
2.
Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1)
zabezpieczenie metrologiczne - ogół przedsięwzięć realizowanych przez komórki i jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej w celu zapewnienia jednolitości miar i dokładności pomiarów poprzez utrzymywanie we właściwej sprawności wyposażenia pomiarowego oraz jego gotowości do wykonywania określonych zadań;
2)
działalność metrologiczna - działalność związana z określeniem, wdrożeniem i utrzymaniem zabezpieczenia metrologicznego;
3)
usługa metrologiczna - usługa realizowana przez upoważnione wojskowe ośrodki metrologii lub inne wojskowe laboratoria metrologiczne na rzecz komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, obejmująca w szczególności kalibrację lub sprawdzanie przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa, wzorcowanie lub prawną kontrolę metrologiczną przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa oraz inne prace związane z oceną i określeniem charakterystyk metrologicznych i technicznych przyrządów pomiarowych;
4) 2
 sprzęt wojskowy (SpW) - wyposażenie specjalnie zaprojektowane lub zaadaptowane do potrzeb wojskowych i przeznaczone do użycia jako broń, amunicja lub materiały wojenne; pod pojęciem sprzętu wojskowego, na potrzeby niniejszej decyzji, należy rozumieć również sprzęt powszechnego użytku, niebędący SpW, dla którego nie są określone specjalne wymagania wojskowe, powodujące konieczność zmian cech produktu;
5)
dokładność pomiarów - stopień zgodności wyników pomiarów z wartością rzeczywistą wielkości mierzonej, osiągany poprzez stosowanie przyrządów pomiarowych o wymaganych i potwierdzonych charakterystykach metrologicznych, zgodnie z ustalonymi metodami i procedurami pomiarowymi;
6)
jednolitość miar - właściwość pomiarów polegająca na zapewnieniu odtwarzalności i powtarzalności wyników pomiarów wyrażanych w jednostkach miary międzynarodowego układu jednostek miar SI lub jednostkach miary dopuszczonych do stosowania w resorcie obrony narodowej;
7)
upoważnienie do kalibracji lub sprawdzania przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa - decyzja Dyrektora Centrum uprawniająca wojskowy ośrodek metrologii lub inne wojskowe laboratorium metrologiczne do wykonywania kalibracji lub sprawdzania przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa w określonych dziedzinach pomiarowych i zakresach możliwości technicznych, wydane w formie certyfikatu;
8)
metrolog - żołnierz zawodowy wyznaczony rozkazem (decyzją) uprawnionego organu lub pracownik wojska zatrudniony na stanowisku metrologa, albo pracownik, któremu pracodawca powierzył obowiązki metrologa w celu realizacji ogółu przedsięwzięć związanych z zabezpieczeniem metrologicznym w komórce lub jednostce organizacyjnej podległej Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanej, a także w komórce wewnętrznej;
9)
nadzór zabezpieczenia metrologicznego - zorganizowana działalność komisji powołanej przez Dyrektora Centrum prowadzona w celu oceny zabezpieczenia metrologicznego w komórce lub jednostce organizacyjnej resortu obrony narodowej;
10) 3
 instytucja ekspercka - komórka organizacyjna Ministerstwa Obrony Narodowej lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej właściwa w zakresie danego rodzaju SpW;
11) 4
 organ logistyczny - jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej właściwa w sprawach logistycznych w zakresie danego rodzaju SpW.
3.
Instytucją właściwą w sprawach działalności metrologicznej w resorcie obrony narodowej jest Wojskowe Centrum Metrologii, zwane dalej "WCM".
4.
Strukturę metrologii w resorcie obrony narodowej tworzy WCM z siedzibą w Warszawie wraz z podległymi wojskowymi ośrodkami metrologii:
1)
Centralnym Wojskowym Ośrodkiem Metrologii;
2)
Specjalistycznym Wojskowym Ośrodkiem Metrologii;
3)
1 Wojskowym Ośrodkiem Metrologii;
4)
2 Wojskowym Ośrodkiem Metrologii;
5)
3 Wojskowym Ośrodkiem Metrologii;
6)
4 Wojskowym Ośrodkiem Metrologii.
5.
Rejony odpowiedzialności wojskowych ośrodków metrologii określa w decyzji Dyrektor Centrum.
6.
Wojskowe ośrodki metrologii i inne wojskowe laboratoria metrologiczne wykonują usługi metrologiczne w formie:
1)
kalibracji lub sprawdzenia przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa na podstawie upoważnienia Dyrektora Centrum;
2)
wzorcowania na podstawie udzielonej akredytacji;
3)
prawnej kontroli metrologicznej w zakresie udzielonego upoważnienia.
7.
Do obszaru działania Dyrektora Centrum należą:
1)
planowanie, kierowanie, koordynowanie i nadzorowanie działalności metrologicznej w resorcie obrony narodowej;
2)
opracowywanie, opiniowanie i przedstawianie Ministrowi Obrony Narodowej projektów aktów prawnych oraz innych dokumentów dotyczących szczegółowych zagadnień prowadzenia działalności metrologicznej w resorcie obrony narodowej;
3)
regulowanie w formie rozkazów, decyzji i wytycznych zasad funkcjonowania wojskowych ośrodków metrologii i innych wojskowych laboratoriów metrologicznych wykonujących usługi metrologiczne;
4)
określanie wymagań, jakie muszą spełniać wojskowe ośrodki metrologii i inne wojskowe laboratoria metrologiczne, aby uzyskać upoważnienie do kalibracji lub sprawdzania przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa;
5)
udzielanie i cofanie upoważnień wojskowym ośrodkom metrologii i innym wojskowym laboratoriom metrologicznym do kalibracji lub sprawdzania przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa;
6)
ocenianie wojskowych ośrodków metrologii i innych wojskowych laboratoriów metrologicznych w celu sprawdzenia spełnienia przez te laboratoria wymagań, o których mowa w ppkt 4;
7)
prowadzenie nadzoru zabezpieczenia metrologicznego komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej;
8) 5
 (uchylony);
9)
uzgadnianie wyposażenia pomiarowego planowanego do zakupu przez komórki i jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej w trybie zakupów centralnych;
10)
reprezentowanie Ministra Obrony Narodowej w kontaktach z krajowymi i zagranicznymi instytucjami w obszarze działalności metrologicznej;
11) 6
 współpraca z instytucjami eksperckimi i organami logistycznymi w zakresie zapewnienia właściwego poziomu zabezpieczenia metrologicznego SpW.
8. 7
 Do zakresu kompetencji i obowiązków instytucji eksperckiej i organu logistycznego należy określenie i zabezpieczenie w procesie pozyskiwania, modernizacji, modyfikacji i napraw SpW dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej niezbędnej aparatury kontrolono - pomiarowej (AKP) do zabezpieczenia procesu jego eksploatacji oraz współpraca z WCM w zakresie zabezpieczenia metrologicznego SpW.
9.
Do zakresu kompetencji i obowiązków dowódców komórek lub jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, będących bezpośrednimi użytkownikami przyrządów pomiarowych, należy:
1)
zapewnienie stosowania w procesie eksploatacji SpW przyrządów pomiarowych, posiadających ważne potwierdzenie kontroli metrologicznej;
2)
kwalifikowanie przyrządów pomiarowych do właściwych form kontroli metrologicznej;
3)
planowanie i terminowa dostawa lub odbiór przyrządów pomiarowych do kontroli lub z kontroli metrologicznej we właściwych terytorialnie wojskowych ośrodkach metrologii;
4)
planowanie i terminowa realizacja legalizacji przyrządów pomiarowych w organach administracji miar lub upoważnionych laboratoriach, w przypadku, gdy zgodnie z obowiązującym w tym zakresie prawem, stosowane przyrządy pomiarowe podlegają obowiązkowi prawnej kontroli metrologicznej;
5)
planowanie i terminowa realizacja wzorcowania przyrządów pomiarowych w kompetentnych laboratoriach spoza resortu obrony narodowej, w przypadku, gdy przyrządy pomiarowe nie mogą być poddane właściwej formie kontroli metrologicznej w resorcie obrony narodowej;
6)
właściwa gospodarka wyposażeniem pomiarowym stosowanym w procesie zabezpieczenia metrologicznego SpW;
7)
uzyskiwanie i uwzględnianie opinii właściwego terytorialnie wojskowego ośrodka metrologii w procesie pozyskiwania przyrządów pomiarowych;
8)
wyznaczanie metrologa oraz zapewnienie warunków techniczno-organizacyjnych do wykonywania powierzonych mu zadań, w tym, prowadzenia ewidencji przyrządów pomiarowych w oparciu o właściwy system informatyczny metrologii wojskowej;
9)
zgłaszanie do właściwego terytorialnie wojskowego ośrodka metrologii potrzeb szkoleniowych metrologa;
10)
organizowanie i realizowanie szkoleń użytkowników SpW oraz personelu technicznego z zasad obsługi i eksploatacji wyposażenia pomiarowego;
11)
udzielanie wsparcia załodze ruchomego laboratorium metrologicznego oraz specjalistom wojskowego ośrodka metrologii, skierowanym do wykonywania czynności metrologicznych w miejscu dyslokacji jednostki wojskowej, w zakresie zabezpieczenia logistycznego (technicznego i organizacyjnego).
10.
Do zakresu kompetencji i obowiązków dowódców w odniesieniu do podporządkowanych innych wojskowych laboratoriów metrologicznych oprócz obowiązków określonych w pkt 9 należy również:
1)
zapewnienie spójności pomiarowej wzorców pomiarowych roboczych poprzez kontrolę metrologiczną w wojskowych ośrodkach metrologii lub innych wojskowych laboratoriach metrologicznych albo wzorcowanie w krajowych lub zagranicznych kompetentnych laboratoriach wzorcujących, lub w laboratoriach pełniących funkcję krajowych instytucji metrologicznych;
2)
wnioskowanie do Dyrektora Centrum o nadanie upoważnienia do kalibracji lub sprawdzania przyrządów pomiarowych, stosownie do posiadanych przez laboratorium możliwości i kompetencji technicznych;
3)
realizacja innych przedsięwzięć gwarantujących zapewnienie jednolitości miar i dokładności pomiarów.
11.
Metrolog w sprawach związanych z wykonywaniem swoich zadań podlega bezpośrednio dowódcy. Obowiązki metrologa powinna wykonywać osoba posiadająca:
1)
wykształcenie co najmniej średnie;
2)
ukończone szkolenie specjalistyczne potwierdzone świadectwem wydanym przez Dyrektora Centrum.
12.
Nieetatowi metrolodzy powierzone im zadania wykonują jako czynności o charakterze stałym wykraczające poza podstawowe obowiązki służbowe.
13.
Przyrządy pomiarowe podlegają kontroli metrologicznej poprzez:
1)
kalibrację przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa w upoważnionych wojskowych ośrodkach metrologii lub innych wojskowych laboratoriach metrologicznych;
2)
sprawdzanie przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa w upoważnionych wojskowych ośrodkach metrologii lub innych wojskowych laboratoriach metrologicznych;
3)
legalizację, jeżeli zgodnie z obowiązującym w tym zakresie prawem, podlegają one prawnej kontroli metrologicznej;
4)
wzorcowanie w wojskowych ośrodkach metrologii;
5)
wzorcowanie w kompetentnych laboratoriach, gdy przyrządy pomiarowe nie mogą być poddane kontroli metrologicznej w resorcie obrony narodowej.
14.
Grupy przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa podlegające kontroli metrologicznej określa decyzją Dyrektor Centrum.
15.
Dyrektor Centrum organizuje i koordynuje proces nadzoru zabezpieczenia metrologicznego w komórkach lub jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, stosując przy tym poniższe zasady:
1)
nadzór przeprowadzany jest zgodnie z planem nadzorów prowadzonych przez Wojskowe Centrum Metrologii na dany rok, opracowywanym przez Dyrektora Centrum;
2)
nadzór przeprowadzają komisje powoływane przez Dyrektora Centrum;
3)
członkowie komisji przeprowadzający nadzór legitymują się imiennym upoważnieniem, którego wzór określa załącznik do decyzji oraz wymaganym poświadczeniem bezpieczeństwa. Upoważnienie jest ważne wraz z legitymacją służbową lub dowodem osobistym;
4)
dowódca komórki lub jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej oraz jego przełożony informowany jest przez Dyrektora Centrum o planowanym przeprowadzeniu nadzoru nie później niż dwa tygodnie przed terminem jego realizacji;
5)
nadzór w szczególności obejmuje ocenę:
a)
zapewnienia spójności pomiarowej,
b)
przestrzegania przez użytkowników właściwych zasad obsługi i eksploatacji wyposażenia pomiarowego,
c)
ukompletowania w wyposażenie pomiarowe właściwe dla posiadanego SpW lub wymagane dla prowadzonej działalności,
d)
właściwego gospodarowania wyposażeniem pomiarowym w procesie zabezpieczenia metrologicznego,
e)
działalności metrologa;
6)
ponadto nadzór polega na:
a)
ustaleniu stanu faktycznego w nadzorowanym zakresie i jego udokumentowaniu,
b)
porównaniu stwierdzonego stanu ze stanem wymaganym przepisami prawa, decyzjami i wytycznymi Ministra Obrony Narodowej, normami, decyzjami i wytycznymi Dyrektora Centrum oraz innymi przepisami,
c)
określeniu przyczyn i skutków występujących różnic pomiędzy stanem stwierdzonym i wymaganym,
d)
wskazaniu sposobu i terminu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości;
7)
członkowie komisji są uprawnieni w szczególności do:
a)
dostępu do obiektów i pomieszczeń w zakresie dotyczącym nadzorowanego obszaru,
b)
wglądu do dokumentów związanych z nadzorowanym obszarem,
c)
zasięgania informacji i wyjaśnień od żołnierzy oraz pracowników w zakresie prowadzonego nadzoru,
d)
wglądu do protokołów, notatek z kontroli prowadzonych przez organy kontroli w zakresie nadzorowanego obszaru;
8)
dowódca jest zobowiązany zapewnić członkom komisji warunki i środki niezbędne do realizacji nadzoru;
9)
w przypadku ujawnienia w toku nadzoru rażących nieprawidłowości w zakresie zabezpieczenia metrologicznego, przewodniczący komisji wnioskuje do dowódcy o wydanie polecenia natychmiastowego usunięcia nieprawidłowości. W przypadku braku możliwości natychmiastowego usunięcia nieprawidłowości, wnioskuje o wstrzymanie wykonywania pomiarów w obszarze, w którym stwierdzono nieprawidłowości;
10)
z przeprowadzonego nadzoru przewodniczący komisji sporządza protokół, który powinien zawierać opis stanu faktycznego stwierdzonego podczas nadzoru, w tym ustalone nieprawidłowości, ze wskazaniem przyczyn ich powstania i skutków, sposobu i terminu ich usunięcia, a także wnioski i zalecenia;
11)
w obszarach nieuzgodnionych, stanowiska stron zapisuje się w protokole;
12)
protokół podpisuje przewodniczący komisji i dowódca;
13)
dowódca może w terminie 14 dni od dnia podpisania protokołu, zgłosić na piśmie zastrzeżenia z uzasadnieniem do treści protokołu Dyrektorowi Centrum;
14)
zastrzeżenia nie będą rozpatrywane, jeżeli zostaną zgłoszone przez osobę nieuprawnioną lub po upływie terminu, o którym mowa w ppkt 13;
15)
protokół sporządza się w jednobrzmiących egzemplarzach, z przeznaczeniem dla:
a)
Dyrektora Centrum,
b)
dowódcy,
c)
bezpośredniego przełożonego dowódcy,
d)
Dowódcy Generalnego Rodzaju Sił Zbrojnych, Dowódcy Operacyjnego, Dowódcy Garnizonu Warszawa, Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej - w przypadku nadzorów realizowanych w podporządkowanych im jednostkach organizacyjnych;
16)
dowódca w terminie 30 dni od dnia otrzymania protokołu - o ile nie określono w nim innego terminu - zawiadamia w formie pisemnej bezpośredniego przełożonego oraz informuje Dyrektora Centrum o sposobie usunięcia nieprawidłowości i podjęciu działań zmierzających do zapobieżenia ich występowania, a także o przyczynach ewentualnego niewykonania zaleceń z nadzoru.
16.
WCM wraz z podległymi wojskowymi ośrodkami metrologii może prowadzić działalność metrologiczną związaną z bezpieczeństwem państwa na rzecz innych jednostek sektora finansów publicznych na podstawie zawieranych w tym zakresie stosownych porozumień.
17.
WCM wraz z podległymi wojskowymi ośrodkami metrologii może prowadzić działalność metrologiczną na rzecz innych podmiotów, jeżeli wymaga tego interes Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
18.
Traci moc decyzja Nr 10/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 18 stycznia 2008 r. w sprawie działalności metrologicznej w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 2, poz. 9).
19.
Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

UPOWAŻNIENIE

1  Ptk 1 ppkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 decyzji nr 3/MON z dnia 14 stycznia 2022 r. (Dz.Urz.MON.2022.4) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2022 r.
2  Pkt 2 ppkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a decyzji nr 3/MON z dnia 14 stycznia 2022 r. (Dz.Urz.MON.2022.4) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2022 r.
3  Pkt 2 ppkt 10 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b decyzji nr 3/MON z dnia 14 stycznia 2022 r. (Dz.Urz.MON.2022.4) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2022 r.
4  Pkt 2 ppkt 11 dodany przez § 1 pkt 3 decyzji nr 3/MON z dnia 14 stycznia 2022 r. (Dz.Urz.MON.2022.4) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2022 r.
5  Pkt 7 ppkt 8 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. a decyzji nr 3/MON z dnia 14 stycznia 2022 r. (Dz.Urz.MON.2022.4) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2022 r.
6  Pkt 7 ppkt 11 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b decyzji nr 3/MON z dnia 14 stycznia 2022 r. (Dz.Urz.MON.2022.4) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2022 r.
7  Pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 4 decyzji nr 3/MON z dnia 14 stycznia 2022 r. (Dz.Urz.MON.2022.4) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2022 r.