Dyrektywa Zdatności Nr SP-0002-2021-A Zmiana Nr 1 z dnia 21 lutego 2022 r. dotycząca samolotów kategorii specjalnej YAK 52.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2022.13

Akt obowiązujący
Wersja od: 24 marca 2022 r.

OGŁOSZENIE Nr 8
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 24 marca 2022 r.
w sprawie Dyrektywy Zdatności Nr SP-0002-2021-A Zmiana Nr 1 z dnia 21 lutego 2022 r. dotyczącej samolotów kategorii specjalnej YAK 52

Na podstawie art. 47 ust. 3 w związku z art. 23 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970 oraz z 2021 r. poz. 784, 847 i 1898)
ogłasza się,

decyzję administracyjną Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 21 lutego 2022 r. znak: LTT- 3.5342.5.2021.ULC.1 w sprawie wydania Dyrektywy Zdatności Nr SP-0002-2021-A Zmiana Nr 1 z dnia 21 lutego 2022 r. dotyczącej samolotów kategorii specjalnej YAK 52, stanowiącą załącznik do ogłoszenia.

DECYZJA

Na podstawie art. 47 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r.- Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970 oraz z 2021 r. poz. 784, 847 i 1898) oraz art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735), dalej jako "kpa" niniejszym informujemy, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego w drodze decyzji administracyjnej wydaje zgodnie z wymaganiami Załącznika 8 do Konwencji [tzw. Konwencji chicagowskiej], o której mowa w art. 3 ust. 2 Ustawy Prawo lotnicze:

Dyrektywę Zdatności Nr SP-0002-2021-A Zmiana Nr 1 z dnia 21.02.2022 r.

dotyczącą samolotów kategorii specjalnej YAK 52

UZASADNIENIE

W związku ze złożonymi wnioskami stron o ponowne rozpatrzenie sprawy, wskazującymi na potrzebę korekty zapisów Dyrektywy zdatności SP-0002-2021-A z dnia 30.07.2021 r. w zakresie: zwiększenia terminu realizacji obsługi do 180 dni (bez zmiany 20 godzin nalotu) oraz korekty zapisów Załącznika Nr 3, polegającej na zniesieniu kalendarzowego limitu żywotności 18 lat dla śmigła V530TA-D35, zmianie okresu między-remontowego silników M-14P serii II oraz wykreśleniu silnika typu AI-14 i dodaniu do wykazu silnika typu M-14PF. Mając na uwadze bezpieczeństwo eksploatacji oraz bardziej elastyczne podejście do możliwości realizacji postanowień dyrektywy przez użytkowników samolotów YAK 52 wprowadza się dyrektywę zdatności SP-0002-2021-A- Zmiana Nr 1 z dnia 21.02.2022 r., korygującą zgodnie z wnioskami stron niektóre z zapisów dyrektywy SP-0002-2021-A. W związku z powyższym, celem zapewnienia ciągłej zdatności do lotu samolotów YAK 52 należy zastosować się do zapisów wcześniejszej dyrektywy SP-0002-2021-A w zakresie nie zmienionym dyrektywą zmieniającą nr SP-0002-2021-A-Zmiana Nr 1 oraz w zakresie wprowadzonych zmian do zapisów dyrektywy SP-0002-2021-A-Zmiana 1. Dyrektywa Zdatności SP-0002-2021-A-Zmiana nr 1 stanowi załącznik do niniejszej decyzji administracyjnej, która ją wprowadzają i zgodnie z art. 49 kpa zostaje ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz będzie uznana za doręczoną stronom z upływem 14 dni od dnia jej publikacji.

POUCZENIE

1. Od decyzji wydanej przez Prezesa Urzędu stronie nie służy odwołanie, jednak strona może, zgodnie z przepisami art. 127 § 3 i art. 129 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735), dalej jako "kpa" zwrócić się do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Wniosek należy złożyć w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji ustalonego zgodnie z Uzasadnieniem powyżej.

2. Jeśli strona nie chce skorzystać z prawa do zwrócenia się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie) sprawy może wnieść do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, na podstawie art. 50 § 1, art. 52 § 3, art. 53 § 1 oraz art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2021 r., poz. 54, 159), dalej "ustawa Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi" skargę na decyzję w terminie 30 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji stronie, za pośrednictwem Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Wpis stały od skargi wynosi 200 zł. Strona ma możliwość ubiegania się o przyznanie prawa pomocy. Prawo pomocy obejmuje zwolnienie od kosztów sądowych oraz ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego. Wniosek o przyznanie prawa pomocy, na podstawie art. 243 § 1 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, może być złożony do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego przed wszczęciem postępowania lub w jego toku. Wniosek jest wolny od opłat sądowych.

3. Strona może, na podstawie art. 127a § 1 kpa, w trakcie biegu terminu do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, o którym mowa w punkcie 1 pouczenia, złożyć Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Z dniem doręczenia takiego oświadczenia, przez ostatnią ze stron postępowania, niniejsza decyzja staje się ostateczna, prawomocna i nie przysługuje od niej prawo do wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zgodnie z art. 393 par. 2 KPA informuję, iż pismo zostało wydane w formie dokumentu elektronicznego i podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym zgodnie z danymi osobowymi wskazanymi powyżej.

Załącznik:

Dyrektywa zdatności Nr SP-0002-2021-A zmiana Nr 1 wraz z załącznikiem 3K

Otrzymują:

1. Użytkownicy/Właściciele SP - ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym ULC

DYREKTYWA ZDATNOŚCI - AIRWORTHINESS DIRECTIVE

Nr SP-0002-2021-A

grafika

Załącznik Nr 3K do AD SP-0002-2021-A Zmiana Nr 1

Enclosure No 3K to AD SP-0002-2021-A Revision No 1

Lista wyrobów i części o oganiczonej żywotności samolotu YAK 52

List of limited life parts for YAK 52 airplanes

L.p.Nazwa wyrobu/części

Name of unit/parts

Oznaczenie wyrobu /części units/parts numberŻywotność do I remontu

Life time to I st overhaul godz/lata hours/years

Żywotność między-remontowa

TBO godz/lata hours/years

Żywotność całkowita

Total life time godz/lata hours/years

Uwagi

Remarks

1.silnikM-14PF

M-14P (I serii)

7505002250
2.silnikM-14P (II serii)10007503000
3.Piasta śmigła /propeller hubW530TA-D35600/6600/61500/- ** rozszerzenie limitu

po uzgodnienu procedury przeglądu z producentem śmigła/Life limit can be extended by an approved inspection with the propelller manufacturer

4.Łopata śmigła/ Propeller bladeD35------/6------/6
GT-2VM14-250-FWCO-SLTC-

Ex propeller

1300/---------2250/---** rozszerzenie limitu

po uzgodnienu procedury przeglądu z producentem śmigła/Life limit can be extended by an approved inspection with the propeller manufacturer

5.Śmigło/ PropellerMTV-9-K-C/CL 250-291000/6* eksploatacji/ operation1000/6* eksploatacji/ operation--------*8 lat od daty produkcji/ *8

years from date of production

6.Podwozie główne dla YAK 52/

YAK 52 main landing gear

3000 lądowań/ landings2500 lądowań/ landings10000 lądowań / landings
7.Podwozie przednie dla YAK 52/ YAK 52 nose landing gear3000 lądowań/ landings2500 lądowań/ landings10000 lądowań / landings
8.Przewody powietrzne, paliwowe, olejowe /Air, fuel and oil pipes----------------------/8
9.Butle powietrzne ciśnieniowe /Air

pressure bottle

-----/5 sprawdzenie pod ciśnieniem/ check under pressure/5 sprawdzenie pod ciśnieniem/ check under pressure--------
10.Miernik przeciążenia /"g" metterAM-9S----------------2000/5