Dyrektywa zdatności nr SP-0001-2023-A z dnia 29 września 2023 r. dotycząca pęknięć zmęczeniowych sworzni statecznika poziomego zabudowanych na samolotach Legend 540 oraz Legend 600.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2023.56

Akt obowiązujący
Wersja od: 19 października 2023 r.

OGŁOSZENIE Nr 16/2023
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 19 października 2023 r.
w sprawie dyrektywy zdatności nr SP-0001-2023-A z dnia 29 września 2023 r. dotyczącej pęknięć zmęczeniowych sworzni statecznika poziomego zabudowanych na samolotach Legend 540 oraz Legend 600

Na podstawie art. 47 ust. 3 w związku z art. 23 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110)
ogłasza się,

decyzję administracyjną Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 29 września 2023 r. znak: LTT- 3.5342.1.2023.ULC.1 w sprawie wydania dyrektywy zdatności nr SP-0001-2023-A, dotyczącej pęknięć zmęczeniowych sworzni statecznika poziomego produkcji firmy Aeropilot s.r.o. zabudowanych na samolotach Legend 540 oraz Legend 600, stanowiącej załącznik do ogłoszenia.

RZECZPOSPOLITA POLSKAWłaściciele/Użytkownicy samolotów
PREZESLegend 540, Legend 600 produkcji firmy
URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGOAeropilot s.r.o.
Piotr SAMSON000000089565
LTT-3.5342.1.2023.ULC.1

DECYZJA

Na podstawie art. 47 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r.- Prawo lotnicze (Dz.U. z 2022 r. poz. 1235, 1715, 1846, 2185 i 2642 oraz z 2023 r. poz. 1720, 1489 i 1688) oraz art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2023 r. poz. 775 i 803), dalej jako "kpa" niniejszym informujemy, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego w drodze decyzji administracyjnej wydaje zgodnie z wymaganiami Załącznika 8 do Konwencji [tzw. Konwencji chicagowskiej], o której mowa w art. 3 ust. 2 Ustawy Prawo lotnicze:

Dyrektywę zdatności Nr SP-0001-2023-A, dotyczącą pęknięć zmęczeniowych sworzni statecznika poziomego produkcji firmy Aeropilot s.r.o. zabudowanych na samolotach Legend 540 oraz Legend 600.

UZASADNIENIE

W związku z wykryciem pęknięcia zmęczeniowego sworzni mocowania statecznika poziomego, stwarzającego ryzyko wystąpienia zdarzenia potencjalnie niebezpiecznego, niniejsza dyrektywa zdatności wprowadza działania korygujące, mające na celu sprawdzenie stanu ww. sworzni w miejscu ich mocowania do struktury ogonowej kadłuba, zgodnie z zaleceniami zawartymi w obowiązkowym biuletynie serwisowym nr 2307 oraz uzupełnieniu do biuletynu serwisowego nr 2307 z dnia 31.08.2023 r. wydanym przez producenta samolotu - firmę Aeropilot s.r.o. Ponadto dyrektywa zdatności nakazuje konieczność poinformowania producenta celem ustalenia dalszych działań korygujących, a także w przypadku stwierdzenia braku pęknięć, wykonania lotu wyłącznie w celu przebazowania samolotu do centrum serwisowego producenta w celu wykonania czynności zapobiegawczych.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy - Prawo lotnicze dla statków powietrznych nieobjętych nadzorem EASA Prezes Urzędu, w drodze decyzji administracyjnej, wydaje zgodnie z wymaganiami Załącznika 8 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, dyrektywy zdatności określające obowiązki dla użytkowników i właścicieli statków powietrznych w zakresie ciągłej zdatności do lotu statku powietrznego.

W związku z powyższym zgodnie z art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego niniejsza decyzja administracyjna wprowadzająca dyrektywę zdatności zostaje ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego i będzie uznana za doręczoną stronom z upływem 14 dni od dnia jej publikacji.

POUCZENIE

1. Od decyzji wydanej przez Prezesa Urzędu stronie nie służy odwołanie, jednak strona może, zgodnie z przepisami art. 127 § 3 i art. 129 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2023 r. poz. 775 i 803), dalej jako "KPA" zwrócić się do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.

2. Jeśli strona nie chce skorzystać z prawa do zwrócenia się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, może wnieść do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, na podstawie art. 50 § 1, art. 52 § 3, art. 53 § 1 oraz art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2023 r. poz. 1634, 1705 i 2320), dalej "ustawa Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi" skargę na decyzję w terminie 30 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji stronie, za pośrednictwem Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Wpis stały od skargi wynosi 200 zł. Strona ma możliwość ubiegania się o przyznanie prawa pomocy. Prawo pomocy obejmuje zwolnienie od kosztów sądowych oraz ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego. Wniosek o przyznanie prawa pomocy, na podstawie art. 243 § 1 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, może być złożony do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego przed wszczęciem postępowania lub w jego toku. Wniosek jest wolny od opłat sądowych.

3. Strona może, na podstawie art. 127a § 1 kpa, w trakcie biegu terminu do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, o którym mowa w punkcie 1 pouczenia, złożyć Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Z dniem doręczenia takiego oświadczenia, przez ostatnią ze stron postępowania, niniejsza decyzja staje się ostateczna, prawomocna i nie przysługuje od niej prawo do wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Załączniki:

Dyrektywa Zdatności nr SP-0001-2023-A

Biuletyn serwisowy nr 2307 z dnia 31.08.2023 r.

Uzupełnienie do Biuletynu serwisowego nr 2307 z dnia 31.08.2023 r.

RZECZPOSPOLITA POLSKADYREKTYWA ZDATNOŚCI
URZĄD LOTNICTWAAIRWORTHINESS DIRECTIVE
CYWILNEGO
ul. Marcina Flisa 2nr/No: SP-0001-2023-A
02-247 Warszawa
Tel. (4822) 520 73 36, Fax. (4822) 520 73 73
Data wydania: 29 wrzesień 2023 r.
Issued: 29th September 2023
REPUBLIC OF POLAND
CIVIL AVIATION AUTHORITY

Niniejsza dyrektywa zdatności została wydana zgodnie z art. 47 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2022 r. poz. 1235, 1715, 1846, 2185 i 2642 oraz z 2023 r. poz. 1720, 1489 i 1688)

Uwaga: Każda mająca zastosowanie dyrektywa zdatności musi być wykonana zgodnie z jej wymaganiami, chyba że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ustalił inaczej w drodze kolejnej dyrektywy.

This Airworthiness Directive ("AD") is issued in accordance with art. 47 of the Aviation Law Act of 3rd July 2002 (the Journal of Law 2022, item 1235, 1715, 1846, 2185, 2642 and 2023 item 1720, 1489 and 1688).

Note: Each applicable airworthiness directive must be carried out within the requirements of that airworthiness directive, unless the President of the Civil Aviation Authority determines otherwise by means of a subsequent directive.

Posiadacz zatwierdzenia projektu:Aeropilot s.r.o.

Jeníkovská 1815, 286 01 Čáslav, Czech Republic

Design Approval Holder's Name:Aeropilot s.r.o.

Jeníkovská 1815, 286 01 Čáslav, Czech Republic

(Nr Arkusza Danych -TCDS):Świadectwo uznania zatwierdzenia typu UL.A.00-001/2023 / certyfikat typu ULL 01/2021
Type Certificate / Certificate of Approval (TCDS Number (s)):Type Approval Recognition Certificate UL.A.00-001/2023 / Type Certificate

ULL 01/2021

Oznaczenia typu/wersji: Type/Model designation (s):Legend 540, Legend 600

Legend 540, Legend 600

Wejście w życie: SP-0001-2023-A

Effective Date: SP-0001-2023-A

Obowiązuje od dnia publikacji niniejszej dyrektywy. in force from the date ofpublication of this AD
Dyrektywy zagraniczne:LTA-Nr.: LSG 2023-001 wydana przez Deutscher Aero Club e.V.

Luftsportgerate-Buro dnia 05.09.2023 r.

Foreign ADs:LTA-Nr.: LSG 2023-001 issued by Deutscher Aero Club e. V. Luftsportgerate-

Buro on 05.09.2023

Zmiana:

Revision:

Nie dotyczy

Not applicable

Rozdział ATA:

ATA Chapter:

Nie dotyczy

Not applicable

Producent:Aeropilot s.r.o.

Jeníkovská 1815, 286 01 Čáslav, Czech Republic

Manufacturer (s):Aeropilot s.r.o.

Jeníkovská 1815, 286 01 Čáslav, Czech Republic

Zastosowanie:Sworznie statecznika poziomego samolotu Legend 540, Legend 600
Applicability:Horizontal stabilizer pins of Legend 540, Legend 600 aircraft
Określenie:Dla celów niniejszej dyrektywy zdatności zastosowanie ma obowiązkowy biuletyn serwisowy nr 2307 z dnia 31.08.2023 r. oraz uzupełnienie do biuletynu serwisowego nr 2307 z dnia 31.08.2023 r.
Definitions:For the purpose of this AD, Mandatory Service Bulletin No. 2307, dated 31.08.2023 and Supplement to Service Bulletin No. 2307 dated 31.08.2023 apply.
Dotyczy:Pęknięć zmęczeniowych sworzni statecznika poziomego.
Subject:Fatigue cracks in the horizontal stabilizer pins.

Przyczyna wydania:

Reason for the issuance:

Podczas eksploatacji zidentyfikowano zmęczeniowe pęknięcie sworznia mocowania statecznika poziomego, które stwarza ryzyko wystąpienia zdarzenia potencjalnie niebezpiecznego.

A fatigue crack of the horizontal stabilizer mounting pin was identified during operation, posing the risk of a potentially hazardous event.

Działania korygujące i czas realizacji:

1) Przed najbliższym lotem należy:

- Sprawdzić stan sworzni statecznika poziomego w miejscu ich mocowania do struktury ogonowej kadłuba, zgodnie z zaleceniami zawartymi w obowiązkowym biuletynie serwisowym nr 2307 oraz w Uzupełnieniu do biuletynu serwisowego nr 2307 z dnia 31.08.2023 r. Producenta samolotu;

- o wyniku sprawdzenia poinformować Producenta samolotu celem ustalenia dalszych działań korygujących.

2) Jeżeli w wyniku sprawdzenia sworzni nie stwierdzono pęknięć, możliwe jest wykonanie lotu wyłącznie w celu przebazowanie samolotu do centrum serwisowego Producenta dla wykonania czynności zapobiegawczych.

Required actions and Compliance time:

1) Before the next flight, you should:

- Check the condition of the horizontal stabilizer pins at the point where they are attached to the tail structure of the fuselage, as recommended in the aircraft manufacturer's Mandatory Service Bulletin No. 2307 and Supplement to Service Bulletin No. 2307 dated 31.08.2023.;

- inform the aircraft manufacturer of the result of the check to determine further corrective actions.

2) If no cracks found after the pin check, only a ferry flight to the manufacturer's service center for preventive measures is allowed.

Dokumentacja związana (Biuletyn Obowiązkowy):

Ref. publications (Mandatory Bulletin):

* Biuletyn serwisowy Nr 2307 z dnia 31.08.2023 r., wydany przez Aeropilot s.r.o.

* wydany przez Aeropilot s.r.o.

* Dyrektywa Zdatności LTA-Nr.: LSG 2023-001 wydana przez Deutscher Aero Club e.V. LuftsportgeräteBüro z dnia 05.09.2023 r.

* Mandatory Service Bulletin 2307 dated 31.08.2023, issued by Aeropilot s.r.o.

* Addendum to Service Bulletin No. 2307, dated 31.08.2023, issued by Aeropilot s.r.o.

* Airworthiness Directive LTA-Nr.: LSG 2023-001 issued by Deutscher Aero Club e.V. Luftsportgeräte-Büro dated 05.09.2023.

Uwagi:

Remarks:

1. Na odpowiednio uzasadnione żądanie strony Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego może zaakceptować alternatywny sposób spełnienia tej dyrektywy zdatności.

2. Na pytanie dotyczące technicznych aspektów tej dyrektywy zdatności można się zwracać do:

Urząd Lotnictwa Cywilnego

Departament Techniki Lotniczej/ Inspektorat Certyfikacji Wyrobów Lotniczych.

Tel. (4822) 520 73 36, Fax. (4822) 520 73 73

1. If requested and appropriately substantiated, the President of the Civil Aviation Authority can approve an alternative method of compliance for this AD.

2. For any questions concerning the technical content of this AD, please contact:

Civil Aviation Authority

Aviation Technical Department, Certification of Aeronautical Products Inspectorate

Tel. (4822) 520 73 36, Fax. (4822) 520 73 73

RELEASE DATE: 31.08.2023 EFFECTIVE DATE: 31.08.2023 NOTICE ID: 2307

SERVICE BULLETIN

SUBJECT:

Stabilizer pin

AFFECTED PRODUCT:

Legend 540 and Legend 600

COMPLIANCE:

Mandatory

INSTRUCTIONS:

Due to the possibility of fatigue damage of the stabilizer connection pin, it is necessary to check these pins in Legend 540 and Legend 600 aircrafts. The connection diagram of the stabilizer pin is in the attachment.

___________________________________________________________________________

AEROPILOT Ltd.

RELEASE DATE: 31.08.2023 EFFECTIVE DATE: 31.08.2023 NOTICE ID: 2307

SUPPLEMENT TO THE SERVICE BULLETIN NO. 2307

SUBJECT:

Specification of inspection of the stabilizer pins

AFFECTED PRODUCT:

Legend 540 and Legend 600

COMPLIANCE:

Mandatory

INSTRUCTIONS:

1. Remove the rear fuselage cover.

2. Unlock and remove the rear flange.

3. Slide out the stabilizer backwards.

4. Check the front pins with a camera (cell phone).

5. If any pin is not damaged, do the assembly.

6. You can fly the aircraft now to the service center for a preventive replacement of the pins (after prior arrangement).