Dyrektywa Zdatności Nr SP-0001-2021-A Zmiana Nr 1 z dnia 21 lutego 2022 r. dotycząca samolotów kategorii specjalnej YAK 50.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2022.12

Akt obowiązujący
Wersja od: 24 marca 2022 r.

OGŁOSZENIE Nr 7
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 24 marca 2022 r.
w sprawie Dyrektywy Zdatności Nr SP-0001-2021-A Zmiana Nr 1 z dnia 21 lutego 2022 r. dotyczącej samolotów kategorii specjalnej YAK 50

Na podstawie art. 47 ust. 3 w związku z art. 23 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970 oraz z 2021 r. poz. 784, 847 i 1898)
ogłasza się,

decyzję administracyjną Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 21 lutego 2022 r. znak: LTT- 3.5342.6.2021.ULC.1 w sprawie wydania Dyrektywy Zdatności Nr SP-0001-2021-A Zmiana Nr 1 z dnia 21 lutego 2022 r. dotyczącej samolotów kategorii specjalnej YAK 50, stanowiącą załącznik do ogłoszenia.

DECYZJA

Na podstawie art. 47 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r.- Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970 oraz z 2021 r. poz. 784, 847 i 1898) oraz art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735), dalej jako "kpa" niniejszym informujemy, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego w drodze decyzji administracyjnej wydaje zgodnie z wymaganiami Załącznika 8 do Konwencji [tzw. Konwencji chicagowskiej], o której mowa w art. 3 ust. 2 Ustawy Prawo lotnicze:

Dyrektywę Zdatności Nr SP-0001-2021-A Zmiana Nr 1 z dnia 21.02.2022 r.

dotyczącą samolotów kategorii specjalnej YAK 50

UZASADNIENIE

W związku ze złożonymi wnioskami stron o ponowne rozpatrzenie sprawy, wskazującymi na potrzebę korekty zapisów Dyrektywy zdatności nr SP-0001-2021-A z dnia 03.08.2021 r. w zakresie: zwiększenia terminu realizacji obsługi do 180 dni (bez zmiany 15 godzin nalotu) oraz korekty zapisów w Załączniku Nr 3, celem zniesienia kalendarzowego limitu 18 lat żywotności śmigła V530TA-D35, zmiany okresu między-remontowego silnika typu M-14P serii II oraz dodanie do wykazu silnika typu M-14PF, mając na uwadze bezpieczeństwo eksploatacji oraz bardziej elastyczne podejście do możliwości realizacji postanowień dyrektywy przez użytkowników samolotów YAK 50 wprowadza się dyrektywę zdatności nr SP-0001-2021-A- Zmiana Nr 1 z dnia 21.02.2022 r. korygującą zgodnie z wnioskami stron niektóre z zapisów dyrektywy nr SP-0001-2021-A. W związku z powyższym, celem zapewnienia ciągłej zdatności do lotu samolotów YAK 50 należy zastosować się do zapisów wcześniejszej dyrektywy SP-0001-2021- A w zakresie nie zmienionym dyrektywą zmieniającą SP-0001-2021-A-Zmiana Nr 1 oraz w zakresie wprowadzonych zmian do zapisów dyrektywy nr SP-0001-2021-A-Zmiana 1. Dyrektywa Zdatności nr SP-0001-2021-A-Zmiana Nr 1, będącą załącznikiem do niniejszej decyzji administracyjnej która ją wprowadza, zgodnie z art. 49 kpa zostaje ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego i będzie uznana za doręczoną stronom z upływem 14 dni od dnia jej publikacji.

POUCZENIE

1. Od decyzji wydanej przez Prezesa Urzędu stronie nie służy odwołanie, jednak strona może, zgodnie z przepisami art. 127 § 3 i art. 129 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735), dalej jako "kpa" zwrócić się do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Wniosek należy złożyć w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji ustalonego zgodnie z Uzasadnieniem powyżej.

2. Jeśli strona nie chce skorzystać z prawa do zwrócenia się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, może wnieść do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, na podstawie art. 50 § 1, art. 52 § 3, art. 53 § 1 oraz art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2021 r., poz. 54, 159), dalej "ustawa Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi" skargę na decyzję w terminie 30 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji stronie, za pośrednictwem Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Wpis stały od skargi wynosi 200 zł. Strona ma możliwość ubiegania się o przyznanie prawa pomocy. Prawo pomocy obejmuje zwolnienie od kosztów sądowych oraz ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego. Wniosek o przyznanie prawa pomocy, na podstawie art. 243 § 1 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, może być złożony do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego przed wszczęciem postępowania lub w jego toku. Wniosek jest wolny od opłat sądowych.

3. Strona może, na podstawie art. 127a § 1 kpa, w trakcie biegu terminu do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, o którym mowa w punkcie 1 pouczenia, złożyć Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Z dniem doręczenia takiego oświadczenia, przez ostatnią ze stron postępowania, niniejsza decyzja staje się ostateczna, prawomocna i nie przysługuje od niej prawo do wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zgodnie z art. 393 par. 2 KPA informuję, iż pismo zostało wydane w formie dokumentu elektronicznego i podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym zgodnie z danymi osobowymi wskazanymi powyżej.

Załącznik:

Dyrektywa zdatności Nr SP-0001-2021-A zmiana 1 wraz z załącznikiem Nr 3K.

Otrzymują:

1. Użytkownicy/Właściciele SP - ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym ULC

DYREKTYWA ZDATNOŚCI - AIRWORTHINESS DIRECTIVE

Nr SP-0001-2021-A

grafika

Załącznik Nr 3K do AD SP-0001-2021-A Zmiana Nr 1

Enclosure No 3K to AD SP-0001-2021-A Revision No 1

Lista wyrobów i części krytycznych samolotu YAK 50

List of limited life parts for YAK 50 airplanes

L.p.Nazwa wyrobu/części

Name of unit/parts

Oznaczenie wyrobu /części units/parts numberŻywotność do I remontu

Life time to I st overhaul

godz/lata hours/years

Żywotność między- remontowa

TBO

godz/lata hours/years

Żywotność całkowita

Total life time godz/lata hours/years

Uwagi

Remarks

1.silnikM-14PF

M-14P (I serii)

750/---500/---2250/---
2.silnikM-14P (II serii)1000/---750/---3000/---
3.Piasta śmigła / propeller hubW530TA-D35600/6600/61500 */...* - rozszerzenie limitu

po uzgodnienu procedury przeglądu z producentem śmigła

/Life limit can be extended by an approved inspection with the propoeller manufacturer.

4.Łopata śmigła / propeller bladeD35------/6------/6----------
5.Podwozie główne dla YAK 50/

YAK 50 main landing gear

750 lądowań / landings750 lądowań / landings2000 lądowań/ landings
6.Podwozie przednie dla YAK 50/ YAK 50 nose landing gear750 lądowań / landings750 lądowań / landings2000 lądowań/ landings
7.Przewody powietrzne, paliwowe, olejowe /Air, fuel and oil pipes--------------------------/8
8.Butle powietrzne ciśnieniowe /Air pressure bottle/5 spr pod ciśnieniem/ check under pressure/5 spr pod ciśnieniem/ check under pressure
9.Miernik przeciążenia /"g" metterAM-9S-----------------2000/5