Decyzja zastępująca umowę pomiędzy PKP INTERCITY S.A. a PKP Polskie Linie Kolejowe S.A o wykorzystanie zdolności przepustowej do przewozu osób w rocznym rozkładzie jazdy pociągów 2023/2024.
Dz.Urz.PUTK.2024.7
Akt indywidualnyDECYZJA Nr DRR-WRRR.711.1.2024.AKK
PREZESA URZĘDU TRANSPORTU KOLEJOWEGO
z dnia 31 maja 2024 r.
Decyzja z 31 maja 2024 r. zastępująca umowę pomiędzy PKP INTERCITY S.A. a PKP Polskie Linie Kolejowe S.A o wykorzystanie zdolności przepustowej do przewozu osób w rocznym rozkładzie jazdy pociągów 2023/2024.
1. określam warunki umowy dotyczące wykorzystania zdolności przepustowej na infrastrukturze kolejowej,
2. rozstrzygam kwestie sporne, ujęte w § 5 ust. 9 projektu negocjowanej umowy w brzmieniu nadanym Decyzją Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z 8 grudnia 2023 r., znak: DRR-WRRR.712.4.2023.AKK, w których Strony nie doszły do porozumienia;
II. stwierdzam wygaśnięcie Decyzji Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z 8 grudnia 2023 r., znak: DRR-WRRR.712.4.2023.AKK, z dniem wydania niniejszej decyzji.
III. nadaję decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.
Użyte w Decyzji określenia oznaczają:
Strony ustalają następujące zasady dokonywania powiadomień:
gdzie:
8,01 - średnia stawka zależna od masy i kategorii linii kolejowych w zł/pockm,
WM - współczynnik zależny od przedziału masy brutto i ustalany na podstawie Cennika, a masę brutto pociągu określa się jako masę brutto pociągu uwzględnioną w przydzielonej trasie pociągu i masę lokomotyw czynnych, określoną w aplikacji OT (Obliczenia Trakcyjne),
WK - współczynnik zależny od średniej kategorii odcinków linii kolejowych w przydzielonej trasie pociągu ustalany na podstawie Cennika, stały dla całej trasy pociągu,
gdzie:
j - liczba występujących zmian parametrów pociągu w przydzielonej trasie pociągu
(cennikowych przedziałów masy brutto lub trakcji pociągu),
8,01 - średnia stawka zależna od masy i kategorii linii kolejowych w zł/pockm,
WM6 - współczynnik różnicujący średnią stawkę w zależności od przedziału masy brutto i ustalany na podstawie Cennika,
WK - współczynnik różnicujący średnią stawkę w zależności od średniej kategorii odcinków linii kolejowych w przydzielonej trasie pociągu i ustalany na podstawie Cennika, stały dla całej trasy pociągu,
PMi - suma pracy eksploatacyjnej wyrażonej w pociągokilometrach wykonanej w danym przedziale masy brutto i przy niezmienionej trakcji,
0,29 - część stawki zależna od trakcji dla pociągów prowadzonych trakcją elektryczną w zł/km,
PT - suma pracy eksploatacyjnej wyrażonej w pociągokilometrach pociągu prowadzonego trakcją elektryczną,
KP - współczynnik wydłużenia trasy przydzielonej w przypadku, gdy trasa przydzielona jest trasą w zastępczym rozkładzie jazdy i jest dłuższa od trasy planowej - jest to iloraz długości trasy planowej do trasy przydzielonej, w pozostałych przypadkach jest to wartość równa 1.
gdzie:
i - oznacza część trasy pociągu, (WM1i - WM2i) różnica współczynników WM1 - przed zmianą masy brutto i WM2 po zmianie masy brutto, znaczenie współczynników WM, WK, PMi, Kp jest analogiczne do wzoru na wyliczenie opłaty podstawowej, o którym mowa w § 8 ust. 2.
Zarządca, w miarę istniejących możliwości technicznych, umożliwia niezbędne zjazdy taboru Przewoźnika do tych punktów utrzymania i z powrotem oraz przejazd do najbliższych stacji zasilanych w energię elektryczną i powrót tych składów do stacji rozkładowego uruchomienia pociągów oraz dodatkowe przejazdy pociągów służbowych i lokomotyw luzem wynikających z obiegów składów pociągów.
Zarządca za zrealizowanie dodatkowych przejazdów, będących skutkiem wprowadzonych zamknięć torowych, nie będzie obciążał Przewoźnika opłatami za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej.
Niezbędne do zjazdu i przejazdu trasy ujęte zostaną każdorazowo przy uzgadnianiu zastępczego rozkładu jazdy pociągów. Przedstawiciel Przewoźnika każdorazowo, uczestnicząc w komisjach opracowujących regulaminy tymczasowego prowadzenia ruchu w czasie wykonywania robót, wskazywał będzie na konieczność zabezpieczenia przez Zarządcę niezbędnych dodatkowych tras.
Pracownicy jednostek organizacyjnych Zarządcy współpracują z pracownikami Przewoźnika w celu ustalenia miejsc zatrzymań komunikacji zastępczej w obrębie obszaru kolejowego zarządzanego przez Zarządcę.
- opracowywania regulaminu tymczasowego prowadzenia ruchu w czasie wykonywania robót, lub
- opracowania zastępczego rozkładu jazdy pociągów, i może dotyczyć:
1) refakturowania kosztów wydatkowanych na organizację nowego tymczasowego przystanku autobusowego lub kosztów korzystania z istniejącego przystanku, jeżeli Przewoźnik ponosi opłaty z tego tytułu, tj.:
a) kosztów związanych z koniecznością oznakowania przystanków drogowych dla zatrzymania pojazdów komunikacji zastępczej oraz wykonania dodatkowego oznakowania dróg publicznych,
b) kosztów uzgodnienia z zarządcą drogi zajętości pasa ruchu drogowego na drogach publicznych pod wyznaczony przystanek,
c) kosztów opracowania zmienionej organizacji ruchu na drogach publicznych, ponoszonych w przypadku konieczności wyznaczenia przystanku dla zatrzymania pojazdów komunikacji zastępczej poza obszarem kolejowym;
2) honorowania biletów Przewoźnika na odcinku, na którym odwołano pociąg, w pociągach/środkach transportu innego przewoźnika, wówczas kiedy w zamian nie jest wprowadzana komunikacja zastępcza;
3) kosztów użycia lokomotywy spalinowej dla przeciągania składów pociągów jako trakcji zastępczej, w obrębie danej stacji, przyległych odcinków linii i stacji sąsiedniej;
4) kosztów obsługi mobilnych informatorów;
5) kosztów wykonania tablic i ulotek dla podróżnych;
6) kosztów obsługi rewidenckiej, które są skutkiem powstania nowych dodatkowych stacji postojowych przed miejscem prowadzenia robót oraz za miejscem prowadzenia robót w przypadku wykonania takich dodatkowych czynności;
7) kosztów obsługi manewrowej na stacji przed miejscem prowadzenia robót oraz za miejscem prowadzenia robót w przypadku wykonania takich dodatkowych czynności;
8) dodatkowych kosztów związanych z uruchomieniem tymczasowych punktów czyszczeń taboru. W ramach uzgodnień Przewoźnik zobowiązany jest określić szacowaną wysokość kwoty podlegającej rozliczeniom. Do faktury wystawionej dla jednostki organizacyjnej Zarządcy za koszty z uzgodnionego tytułu, Przewoźnik zobowiązany jest dołączyć stosowną dokumentację stanowiącą podstawę rozliczenia tych kosztów wraz z kalkulacją.
w zakresie: dane zwykłe - imię, nazwisko, zajmowane stanowisko, miejsce pracy, adres e-mail, a także w przypadku złożenia pełnomocnictwa, oświadczeń i innych dokumentów - dane osobowe w nim zawarte, a w przypadku użytkowników Aplikacji SEPE2 także numer telefonu kontaktowego i adres e-mail;
UZASADNIENIE
UZASADNIENIE
PKP PLK, wnioskiem z 8 marca 2024 r., Nr IUS1.7010.66.2023.MN.23 (data wpływu do Urzędu Transportu Kolejowego za pośrednictwem e-PUAP: 11 marca 2024 r.), zwanym dalej również "Wnioskiem", wniosła o wydanie decyzji w sprawie wykorzystania zdolności przepustowej do przewozu osób w rozkładzie jazdy pociągów 2023/2024 pomiędzy PKP IC i PKP PLK i wskazała na sporny zapis zawarty w § 5 ust. 9 Decyzji Prezesa UTK z 8 grudnia 2023 r., znak: DRR-WRRR.712.4.2023.AKK zwanej dalej,,Decyzją z 8 grudnia 2023 r."
Prezes UTK pismem z 15 marca 2024 r., znak: DRR-WRRR.711.1.2024.6.AKK, zawiadomił Strony o wszczęciu na wniosek PKP PLK postępowania administracyjnego w przedmiocie wydania decyzji zastępującej umowę pomiędzy PKP IC a zarządcą infrastruktury kolejowej PKP PLK, o wykorzystanie zdolności przepustowej do przewozu osób na rozkład jazdy pociągów 2023/2024. Jednocześnie w tym samym piśmie Prezes UTK poinformował, że do materiału dowodowego w sprawie dołączono następujące dokumenty:
1. wniosek PKP PLK z 8 marca 2024 r., Nr IUS1.7010.66.2023.MN.23 wraz z załącznikami;
2. pismo PKP PLK z 3 stycznia 2024 r., Nr IUS1.7010.66.2023.MN.10;
3. pismo PKP IC z 17 stycznia 2024 r., Nr BPP2-070-02/2024;
4. pismo PKP PLK z 7 lutego 2024 r., Nr IUS1.7010.66.2023.MN.16 (skierowane do PKP IC);
5. decyzję Prezesa UTK, znak: DRR-WRRR.712.4.2023.AKK, z dnia 8 grudnia 2023 r. ustalającej warunki wykorzystania zdolności przepustowej do przewozu osób przez przewoźnika kolejowego PKP IC. w rozkładzie jazdy pociągów 2023/2024;
6. licencję PKP IC na wykonywanie przewozów kolejowych osób oraz świadczenie usług trakcyjnych, nr L/034/2017;
7. certyfikat bezpieczeństwa PKP IC - część A, nr identyfikacyjny UE: PL1120200051;
8. certyfikat bezpieczeństwa PKP IC - część B, nr identyfikacyjny UE: PL1220200063;
9. odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, zwanego dalej "KRS", dla PKP IC, nr KRS 0000296032, aktualny na dzień 13 marca 2024 r.;
10. odpis z KRS dla PKP PLK, nr KRS 0000037568, aktualny na dzień 13 marca 2024 r.;
11. autoryzację bezpieczeństwa dla PKP PLK nr PL2120210000.
W ww. piśmie z 15 marca 2024 r. Prezes UTK wezwał PKP PLK do wskazania propozycji spornego zapisu wraz z jego uzasadnieniem oraz przekazania informacji na temat skali przedmiotowego problemu tj. ilu pracownikom PKP PLK wydała w 2023 r. i planuje wydać w 2024 r. imienne zezwolenia uprawniające do wstępu i przejazdu w czynnej kabinie maszynisty PKP IC oraz przekazanie informacji ile takich przejazdów jest realizowanych średnio w roku. Prezes UTK w tym samym piśmie, wezwał również PKP IC do ustosunkowania się w terminie 10 dni od otrzymania tego pisma, do wniosku PKP PLK z 8 marca 2024 r. znak: nr IUS1.7010.66.2023.MN.23. Także w tym samym piśmie, na podstawie art. 89 § 1 i art. 90 § 2 k.p.a., Prezes UTK wezwał Strony do uczestnictwa w zaplanowanej na 5 kwietnia 2024 r. rozprawie administracyjnej w przedmiotowej sprawie.
Pismem z 22 marca 2024 r. Nr IUS1.7010.66.2023.MN.41, PKP PLK wskazała proponowaną treść zapisu wraz z uzasadnieniem. Zwróciła również uwagę, że PKP IC opracowała Zasady wstępu pracowników Zarządcy Infrastruktury do czynnej kabiny maszynisty pojazdu trakcyjnego (...), co w ocenie Zarządcy było sprzeczne z postanowieniami Decyzji. Dodatkowo w tym samym piśmie PKP PLK wskazała, że wydała dla swoich pracowników łączną liczbę zezwoleń uprawniających do przejazdu w czynnej kabinie maszynisty w następującej ilości: w 2023 r. (rozkład jazdy pociągów 2022/2023) - 1 645 zezwoleń (liczba wszystkich zezwoleń uprawniających do przejazdu w kabinie maszynisty dla wszystkich przewoźników); w 2024 r. (rozkład jazdy pociągów 2023/2024 - według stanu na dzień 19 marca 2024 r.) - 1 531 zezwoleń, a planuje wydać ok. 1 650 zezwoleń (liczba wszystkich zezwoleń uprawniających do przejazdu w kabinie maszynisty dla wszystkich przewoźników). Pracownicy PLK SA zrealizowali średnio w 2023 roku ok. 1 550 przejazdów w czynnej kabinie maszynisty w pociągach PKP IC. W tym samym piśmie PKP PLK zwróciła się do Prezesa UTK o zmianę terminu przeprowadzania rozprawy administracyjnej.
Prezes UTK pismem z 27 marca 2024 r., znak: DRR-WRRR.711.1.2024.8.AKK, poinformował o zmianie terminu rozprawy administracyjnej w ww. sprawie na dzień 8 kwietnia 2024 r. PKP IC pismem z 28 marca 2024 r., Nr BPP2-070-03/2024 przedstawiła swoje stanowisko w sprawie oraz przesłała następujące załączniki:
- Cennik usług trakcyjnych świadczonych przez PKP Intercity S;.A. na rzec podmiotów zewnętrznych obowiązujący od dnia 1.01.2024 r. do 31.12.2024 r.
- Uchwałę nr 216/2024 Zarządu Spółki,,PKP Intercity S.A." z 26 marca 2024 r.;
- Cennik usług trakcyjnych świadczonych przez PKP Intercity S.A. na rzec podmiotów zewnętrznych obowiązujący od dnia 1.01.2023 r. do 31.12.2023 r.;
- Uchwałę nr 914/2022 Zarządu Spółki,,PKP Intercity S.A." z 28 grudnia 2022 r.
Następnie, 8 kwietnia 2024 r. odbyła się rozprawa administracyjna w przedmiocie wydania decyzji zastępującej umowę pomiędzy przewoźnikiem kolejowym PKP IC a zarządcą infrastruktury kolejowej PKP PLK o wykorzystanie zdolności przepustowej do przewozu osób na rozkład jazdy pociągów 2023/2024, zwana dalej ,,Rozprawą". Strony przedstawiły swoje stanowiska i nie doszły do porozumienia w sprawie zgłaszanych rozbieżności.
Prezes UTK pismem z 30 kwietnia 2024 r., znak: DRR-WRRR.711.1.2024.10.AKK, zawiadomił Strony na podstawie art. 10 k.p.a. o możliwości złożenia ostatecznych oświadczeń i stanowisk w sprawie oraz możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów, w terminie 7 dni od dnia otrzymania ww. pisma. Ponadto Prezes UTK poinformował Strony, że do materiału dowodowego zgromadzonego w niniejszym postępowaniu, oprócz dokumentów wskazanych w zawiadomieniu z 15 marca 2024 r., znak: DRR-WRRR.711.1.2024.6.AKK, dołączono również:
- protokół z Rozprawy, która odbyła się 8 kwietnia 2024 r.,
- pismo PKP IC z 28 marca 2024 r., Nr BPP2-070-03/2024 wraz z załącznikami,
- pismo PKP PLK z 22 marca 2024 r. Nr IUS1.7010.66.2023.MN.41.
Pismem z 2 maja 2024 r. znak: DRR-WRRR.711.1.2024.12.AKK, Prezes UTK poinformował Strony, że niniejsze postępowanie nie zostanie zakończone w terminie, o którym mowa w art. 35 § 3 k.p.a., z uwagi na skomplikowany charakter sprawy. Nowy termin załatwienia sprawy wyznaczono na dzień 27 maja 2024 r.
Pismem z 13 maja 2024 r., znak: IUS1.7010.66.2023.MN.45 PKP PLK przedstawiła informacje o szacowanej wartości zobowiązań wynikających z niniejszej decyzji (prawidłowo podpisane pismo doręczone do UTK w dniu 28 maja 2024 r.).
Prezes UTK pismem z 13 maja 2024 r., znak: DRR-WRRR.711.1.2024.14.MGG, zawiadomił Strony na podstawie art. 10 k.p.a. o możliwości złożenia ostatecznych oświadczeń i stanowisk w sprawie oraz możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów, w terminie 3 dni od dnia otrzymania ww. pisma. Ponadto Prezes UTK poinformował Strony, że do materiału dowodowego zgromadzonego w niniejszym postępowaniu, oprócz dokumentów wskazanych w poprzednim zawiadomieniu, dołączono również pismo PKP PLK z 13 maja 2024 r., znak: IUS1.7010.66.2023.MN.45.
Strony do dnia wydania niniejszej decyzji nie skorzystały z uprawienia uregulowanego w art. 10 k.p.a.
W związku z powyższym Prezes UTK zważył, co następuje:
Ad I. Ustalenie warunków wykorzystania zdolności przepustowej do przewozu osób przewoźnikowi kolejowemu PKP IC przez zarządcę infrastruktury kolejowej PKP PLK w rozkładzie jazdy pociągów 2023/2024
Zgodnie z art. 13a ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym, do postępowania przed Prezesem UTK stosuje się, z zastrzeżeniem art. 13ab i art. 13b ust. 2 i 3, przepisy k.p.a.
W myśl art. 104 § 1 k.p.a., organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej.
Natomiast art. 162 § 1 pkt 1 k.p.a. wskazuje, że Organ administracji publicznej, który wydał decyzję w pierwszej instancji, stwierdza jej wygaśnięcie, jeżeli m.in decyzja stała się bezprzedmiotowa, a stwierdzenie wygaśnięcia takiej decyzji nakazuje przepis prawa albo gdy leży to w interesie społecznym lub w interesie strony (pkt 1 ww. przepisu).
Stosownie do art. 13 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o transporcie kolejowym, do zadań Prezesa UTK, w zakresie regulacji transportu kolejowego, należy nadzór nad sprawiedliwym i niedyskryminującym traktowaniem przez zarządców wszystkich aplikantów w zakresie dostępu do infrastruktury kolejowej przez nadzór nad zawieraniem umów o wykorzystanie zdolności przepustowej. Ustawa o transporcie kolejowym w art. 30d ust. 1 stanowi, że w przypadku, gdy przewoźnik i zarządca nie dojdą do porozumienia w zakresie postanowień umowy o wykorzystanie zdolności przepustowej, Prezes UTK, na wniosek zarządcy lub przewoźnika, wydaje decyzję w sprawie wykorzystania zdolności przepustowej, która zastępuje umowę o wykorzystanie zdolności przepustowej.
Wniosek o wydanie decyzji w sprawie wykorzystania zdolności przepustowej powinien zawierać projekt umowy o wykorzystanie zdolności przepustowej oraz aktualne stanowiska stron umowy, z zaznaczeniem tych części umowy, co do których strony nie doszły do porozumienia (art. 30d ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym). Z wnioskiem o wydanie decyzji, o której mowa w art. 30d ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym, PKP PLK wystąpiła pismem z 8 marca 2024 r. w którym wskazała sporny § 5 ust. 9 Decyzji, zwracając się o przeprowadzenie postępowania mającego na celu jego zmianę w taki sposób, aby nie powodował on rozbieżności interpretacyjnych i jednocześnie nie ograniczał pracownikom Zarządcy wykonywania ich obowiązków mających na celu monitorowanie i poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Stosownie do art. 30d ust. 3 Ustawy, Prezes UTK wydaje decyzję w sprawie wykorzystania zdolności przepustowej, określając w niej warunki umowy ustalone przez strony oraz dokonując rozstrzygnięć w tych częściach, w których strony nie doszły do porozumienia. Niniejsza decyzja powinna wobec tego rozstrzygać kwestie, co do których strony nie doszły do porozumienia oraz zawierać postanowienia, które nie były sporne, ponieważ zgodnie z art. 30d ust. 3 Ustawy Prezes UTK wydaje decyzję zastępującą umowę o wykorzystanie zdolności przepustowej, w której zawarte są kwestie zarówno sporne i rozstrzygnięte przez Prezesa UTK, jak i postanowienia ustalone przez Strony.
Modyfikacja § 5 ust. 9 projektu negocjowanej umowy w brzmieniu nadanym Decyzją:
Stanowisko PKP PLK: Zarządca wnioskuje o zmianę treści zapisu § 5 ust. 9 projektu negocjowanej umowy w brzmieniu nadanym Decyzją i proponuje następujące brzmienie tego zapisu:
Przewoźnik zezwala na wstęp i przejazd pracownika Zarządcy w czynnej kabinie maszynisty na podstawie imiennego zezwolenia wydanego przez Zarządcę. Zasady przejazdów w czynnej kabinie maszynisty oraz wykaz stanowisk, dla których będą wystawiane ww. zezwolenia zawiera Załącznik 10 do Regulaminu. Za każde wydane zezwolenie, duplikat lub prolongatę zezwolenia Przewoźnik obciąży Zarządcę kwotą 10 zł netto.
Zarządca przedstawi Przewoźnikowi imienny wykaz pracowników wraz z pełnioną funkcją (stanowiskiem), którym wydano zezwolenie na rozkład jazdy pociągów 2023/2024, uprawniające do wstępu i przejazdu w czynnej kabinie maszynisty w pociągach Przewoźnika.
Pracownik Zarządcy zobowiązany jest do okazania maszyniście imiennego zezwolenia wraz z dokumentem potwierdzającym tożsamość bez wezwania.
Zdaniem PKP PLK, dostarczone po 4 stycznia 2024 r. przez PKP IC Zasady wstępu pracowników Zarządcy Infrastruktury do czynnej kabiny maszynisty pojazdu trakcyjnego (...), zwanych dalej "Zasadami", będące zdaniem PKP IC realizacją zapisu § 5 ust. 9 wydanej przez Prezesa UTK Decyzji, nie były przedmiotem uzgodnień, podczas prowadzonych negocjacji zapisów umowy o wykorzystanie zdolności przepustowej na rozkład jazdy pociągów 2023/2024 pomiędzy Stronami. PKP PLK wskazuje, ze PKP IC nie informowała o zamiarze wprowadzenia nowych zasad wstępu jej pracowników do kabiny maszynisty i na tym etapie nieznana była Zarządcy cena za taki wstęp. W ocenie PKP PLK, Przewoźnik, wydając odrębne "Zasady", postąpił sprzecznie z postanowieniami Decyzji.
Ponadto z analizy przekazanych "Zasad" wynika, że Przewoźnik miał obciążać Zarządcę kwotą 90 zł netto za każdą jazdę w kabinie maszynisty pojazdu trakcyjnego. Wysokość tej opłaty jest dla PKP PLK nieakceptowalna, gdyż nie znajduje ona, w ocenie Zarządcy, ekonomicznego uzasadnienia. Całość kosztów związanych z wydaniem zezwoleń, ich dystrybucją oraz kontrolą sposobu wykorzystania, ponosi wyłącznie PKP PLK.
Dodatkowo PKP PLK zwraca uwagę, że w trakcie analizy zapisów "Zasad" stwierdziła, że niektóre z nich są niezrozumiałe oraz wymagają od pracownika Zarządcy, planującego przejazd w kabinie maszynisty, dogłębnej wiedzy z zakresu organizacji pracy Przewoźnika.
Co istotne, opłata w wysokości 10 zł netto za każde wydane zezwolenie, duplikat lub prolongatę zezwolenia, jest analogiczna do kwoty pobieranej przez Zarządcę od przewoźników kolejowych za wydanie uprawnień do wstępu na obszar kolejowy.
Bezdyskusyjną kwestią pozostaje to, iż Zarządca musi mieć możliwość przejazdu w kabinie maszynisty, we wskazanym w powiadomieniu dniu, pociągu i na określonym odcinku linii. Zgodnie z zapisami Załącznika 10 do Regulaminu sieci 2023/2024, pracownik Zarządcy w czynnej kabinie maszynisty pojazdu kolejowego odbywa przejazd w celu:
1. monitorowania bezpieczeństwa prowadzonego ruchu kolejowego, poprzez kontrolę stanu nawierzchni i podtorza, urządzeń sterowania ruchem kolejowym, sieci trakcyjnej oraz bezpieczeństwa i techniki prowadzenia ruchu kolejowego;
2. monitorowania sposobu prowadzenia robót inwestycyjnych na gruncie, m.in. w zakresie bezpieczeństwa ruchu poprzez właściwe osygnalizowanie miejsc robót.
Również opłaty wskazane przez Przewoźnika nie mogą ograniczać w jakikolwiek sposób wykonywania przez PKP PLK prawa wskazanego w ww. zapisie. Dlatego też zasadnym jest, aby opłata za taki przejazd nie stanowiła bariery w wykonywaniu przez Zarządcę swoich obowiązków, bowiem art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o transporcie kolejowym wskazuje, że do zadań zarządcy infrastruktury należy m.in.: utrzymanie infrastruktury kolejowej przez prowadzenie prac mających na celu utrzymanie stanu i zdolności istniejącej infrastruktury kolejowej do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego, w tym nadzór nad funkcjonowaniem urządzeń sterowania ruchem kolejowym i przytorowych urządzeń kontroli bezpiecznej jazdy pociągów. W związku z tym zasadnym i celowym jest, aby Zarządca mógł wykonywać ww. obowiązki bez nadmiernych obciążeń, także finansowych.
Stanowisko PKP IC: Przewoźnik nie wyraża zgody na ww. zmianę.
PKP IC w odpowiedzi na wniosek Zarządcy, stwierdziła, że cennik usług trakcyjnych świadczonych przez PKP IC na rzecz podmiotów zewnętrznych, dalej zwany ,,Cennikiem", jest co roku aktualizowany i zatwierdzany uchwałą zarządu. PKP IC podkreśliła, że w przypadku każdej zmiany Cennik jest przekazywany do Zarządcy. W związku z tym, PKP PLK posiada wiedzę na temat Cennika. Obowiązujący Cennik został wysłany do Zarządcy 5 stycznia 2024 r.
W Cenniku obowiązywały pozycje pt.: "wydanie pozwolenia czasowego/specjalnego" w cenie 90 zł oraz "przejazd w czynnej kabinie maszynisty /osoba" w cenie 90 zł.
PKP IC wskazuje ponadto na fakt, iż Zarządca podczas negocjacji projektu umowy o wykorzystanie zdolności przepustowej nie zgłaszał wątpliwości ani pytań w zakresie dodania zapisu odnoszącego się do Cennika.
W ocenie PKP IC pobieranie opłat za przejazd pracownika Zarządcy w czynnej kabinie maszynisty, w żadnym razie nie organiczna monitorowania bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego.
Podczas Rozprawy PKP IC podkreśliła, że cennik usług był znany i ogólnodostępny, a także, że został wysyłany do PKP PLK jak co roku - co nakazują zapisy obowiązującego regulaminu sieci PKP PLK. Spółka zwróciła także uwagę na fakt, że podobne opłaty pobierane są także od innych przewoźników, natomiast w przypadku umowy z PKP PLK, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom zarządcy, PKP IC wyznaczyła stawkę za sam przejazd, a nie za czas takiego przejazdu.
Ponadto, podczas Rozprawy PKP IC podkreśliła fakt, że cennik był podany do wiadomości PKP PLK z wyprzedzeniem, a stawka za przejazd obowiązywała już wcześniej i nie ulegała żadnym podwyżkom, z wyjątkiem tych inflacyjnych.
Przewoźnik wyraził potrzebę rejestrowania przejazdów wraz ze wskazaniem pracownika, ze względów bezpieczeństwa, w związku z tym zaproponował, by pracownicy zgłaszali się nie tylko do maszynisty, ale także do kierownika pociągu, który z racji pełnionej funkcji odpowiada za bezpieczeństwo w pociągu.
W trakcie Rozprawy PKP IC zgodziła się z pozostawieniem aktualnych zasad do końca obowiązywania umowy i zaproponowała stawkę w wysokości 49 zł. Stawka jest zgodna z tą, którą PKP PLK płaci przewoźnikowi Polregio S.A. za zgodę na wydane zezwolenie na wstęp do czynnej kabiny maszynisty.
Uzasadnienie Prezesa UTK:
Prezes UTK postanowił przychylić się do wniosku PKP PLK i zmienić ww. zapis w całości w brzmieniu zaproponowanym przez Zarządcę tj.:
Przewoźnik zezwala na wstęp i przejazd pracownika Zarządcy w czynnej kabinie maszynisty na podstawie imiennego zezwolenia wydanego przez Zarządcę. Zasady przejazdów w czynnej kabinie maszynisty oraz wykaz stanowisk, dla których będą wystawiane ww. zezwolenia zawiera Załącznik 10 do Regulaminu. Za każde wydane zezwolenie, duplikat lub prolongatę zezwolenia, Przewoźnik obciąży Zarządcę kwotą 10 zł netto.
Zarządca przedstawi Przewoźnikowi imienny wykaz pracowników wraz z pełnioną funkcją (stanowiskiem), którym wydano zezwolenie na rozkład jazdy pociągów 2023/2024, uprawniające do wstępu i przejazdu w czynnej kabinie maszynisty w pociągach Przewoźnika.
Pracownik Zarządcy zobowiązany jest do okazania maszyniście imiennego zezwolenia wraz z dokumentem potwierdzającym tożsamość bez wezwania.
Podczas Rozprawy PKP PLK podtrzymała swoje dotychczasowe stanowisko i dodatkowo podkreśliła, że Prezes UTK wydał decyzję zastępującą umowę, której zapisy były zgodne ze stanowiskami stron, wyrażanymi w czasie negocjacji, brakowało jedynie wysokości stawki za przejazdy pracowników PKP PLK w czynnej kabinie maszynisty, dlatego kwestia ta nie została uznana przez strony na tamtym etapie za kwestię sporną. Przewoźnik bez uzgodnienia z PKP PLK zmienił zasady pobierania stawek wbrew regulacjom zawartym w decyzji Prezesa UTK. Nie było też jasności, czy należało stosować stare, ustalone zasady, czy nowe, co do których wyrażono liczne wątpliwości. Kontrowersje wzbudziła także żądana przez PKP IC wysokość stawki za przejazd w czynnej kabinie maszynisty, która zdaniem PKP PLK jest irracjonalnie wysoka.
Następnie PKP PLK wyjaśniła, że zezwolenia wydawane są imiennie, ale tylko na czas obowiązywania danego rozkładu jazdy wraz z wejściem w życie umowy na dany rozkład, podkreślając ponoszone koszty wydawania takich zezwoleń, a także fakt wygaszenia ich w przypadku zakończenia stosunku pracy. Ponadto podkreślono, że wydawane zezwolenia nie dotyczą jedynie przejazdów w kabinach pociągów PKP IC, a wszystkich przewoźników, za wyjątkiem PKP Cargo S.A., które wydaje swoje własne zezwolenia na wniosek PKP PLK.
Podczas Rozprawy, PKP PLK zaproponowała kwotę 10 zł za wydane zezwolenie. Zaapelowała również, by nie zmieniać teraz zasad i zobowiązała się do ich dopracowania w kolejnym rozkładzie jazdy.
W ocenie Prezesa UTK, kwota 10 zł netto za każdą jazdę w kabinie maszynisty pojazdu trakcyjnego może być uznana za akceptowalną. Nie można natomiast znaleźć uzasadnienia dla kwoty zaproponowanej przez PKP IC w wysokości 49 zł, ponieważ wszelkie koszty wydania imiennego pozwolenia, obejmujące ich dystrybucję oraz kontrolę sposobu wykorzystania, ponosi PKP PLK a nie Przewoźnik, który nie wskazał (oprócz powołania się na wysokość stawki pobieranej przez innego przewoźnika - nie znając szczegółowych zasad tej współpracy) racjonalnego uzasadnienia dla takiej wysokości. Przewoźnik nie podał jakie ewentualnie koszty mógłby ponosić w związku z wydaniem takich zezwoleń. W ocenie Prezesa UTK, ze względu na fakt, że czynności związane z wydaniem zezwolenia leżą po stronie Zarządcy, po stronie Przewoźnika mogą się znaleźć jedynie koszty związane z ewidencją takich zezwoleń. Prezes UTK wziął również pod uwagę argumentację Zarządcy, zgodnie z którą zaproponowana w nowym brzmieniu zapisu § 5 ust. 9 opłata w wysokości 10 zł netto za każde wydane zezwolenie, duplikat lub prolongatę zezwolenia, jest kwotą akceptowalną i analogiczną do kwoty pobieranej przez Zarządcę od przewoźników kolejowych za wydanie uprawnień do wstępu na obszar kolejowy.
Zmieniony zapis, w ocenie Prezesa UTK nie pozostawia rozbieżności interpretacyjnych - jednoznacznie wskazuje bowiem wysokość spornej opłaty i jednocześnie nie ogranicza pracownikom Zarządcy wykonywania ich obowiązków, mających na celu monitorowanie i poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Czynności te należą do podstawowych zadań zarządcy infrastruktury a ich realizacja odbywa się w celu zapewnienia bezpiecznego ruchu pociągów przez wszystkich przewoźników kolejowych - ewentualne obciążenia finansowe nakładane z tego tytułu na Zarządcę powinny zatem ograniczać się jedynie do pokrycia niezbędnych kosztów.
Zdaniem Prezesa UTK zasady związane z przejazdem pracowników Zarządcy w kabinie maszynisty Przewoźnika wymagają ponownego ustalenia i być może przeredagowania przez Strony w taki sposób, aby zarówno dla Zarządcy, jak i PKP IC, zasady te były jasne, klarowne i przede wszystkim akceptowalne. Strony przy negocjacji nowej umowy o wykorzystanie zdolności przepustowej na rozkład jazdy pociągów 2024/2025 powinny pochylić się nad tą kwestią.
Z ww. względów, Prezes UTK postanowił przychylić się do propozycji PKP PLK, polegającej na zmianie brzmienia § 5 ust. 9 Decyzji zgodnie z brzmieniem zaproponowanym przez Zarządcę.
Modyfikacja § 19 ust. 1 i 4 projektu negocjowanej umowy w brzmieniu nadanym Decyzją:
Konieczne było adekwatne uregulowanie terminu obowiązywania niniejszej decyzji określonego w § 19 ust. 1 do terminu jej wydania. Nie może ona bowiem obowiązywać od momentu wejścia w życie rocznego rozkładu jazdy pociągów 2023/2024, tak jak było to uregulowane w Decyzji z 8 grudnia 2023 r., tj. z mocą wsteczną. W związku z tym Prezes UTK określił, że niniejsza decyzja wiąże Strony od 1 czerwca 2024 r. Podobnie konieczne było dostosowanie wartości zobowiązań Przewoźnika wobec Zarządcy, wynikających z niniejszej decyzji, do okresu, na jaki została ona wydana. W dniu wydania niniejszej decyzji upłynęła niemal połowa obowiązywania rocznego rozkładu jazdy, dlatego wartość niniejszej decyzji jest odpowiednio niższa, aniżeli wartość określona w Decyzji z 8 grudnia 2023 r. Zmienione kwoty wynikają z pisma PKP PLK z 13 maja 2024 r. i nie zostały zakwestionowane przez PKP IC.
Ad II. Stwierdzenie wygaśnięcia decyzji Prezesa UTK z 8 grudnia 2023 r., znak: DRR-WRRR.712.4.2023.AKK, z dniem wydania niniejszej decyzji
Prezes UTK stwierdził wygaśnięcie z dniem wydania niniejszej decyzji, poprzedniej decyzji tj. decyzji znak: DRR-WRRR.712.4.2023.AKK. Pozostawienie ww. decyzji w porządku prawnym byłoby jednoznaczne z istnieniem dwóch aktów administracyjnych regulujących w niemal identyczny sposób te same kwestie. Taka sytuacja potencjalnie mogłaby utrudniać wykonanie decyzji administracyjnej. Niniejsza decyzja różni się od decyzji z 8 grudnia 2023 r. zmienionym brzmieniem § 5 ust. 9 projektu negocjowanej umowy. Przesłanki tej zmiany wraz z uzasadnieniem Prezesa UTK zostały szczegółowo przedstawione powyżej. Stwierdzenie przez Prezesa UTK wygaśnięcia decyzji z 8 grudnia 2023 r. zapobiega dublowaniu rozstrzygnięć dotyczących tej samej kwestii oraz, poprzez rozstrzygnięcie spornych kwestii, co do których Strony nie doszły do porozumienia, ostatecznie ustala kwotę opłaty za każdą jazdę w kabinie maszynisty pojazdu trakcyjnego.
Biorąc pod uwagę powyższe, w takiej sytuacji zastosowanie znajdzie art. 162 § 1 pkt 1 k.p.a., zgodnie z którym organ administracji publicznej jest zobligowany do stwierdzenia wygaśnięcia decyzji na podstawie rozwiązania zawartego w art. 162 § 1 pkt 1 k.p.a., jeśli zostaną spełnione kumulatywnie dwie przesłanki:
1) decyzja stała się bezprzedmiotowa,
2) tak nakazuje przepis prawa albo gdy leży to w interesie społecznym lub w interesie strony.
Decyzja administracyjna wiąże obie strony w całości, co powoduje, że kiedy powstaną nowe przesłanki faktyczne, które czynią poprzednią decyzję nieodpowiadającą rzeczywistości, przestaje istnieć stosunek prawny w postaci skonkretyzowanej w tej decyzji i sama decyzja staje się bezprzedmiotowa wraz ze zmianą tych okoliczności, na których uregulowanie była skierowana (tak wyrok WSA w Łodzi z 11 lipca 2019 r., sygn. akt II SA/Łd 845/18, Legalis). W niniejszej sprawie doszło do bezprzedmiotowości decyzji z 8 grudnia 2023 r. ponadto ww. istnienie w obrocie dwóch decyzji regulacyjnych w dużej mierze te same kwestii (oprócz kwestii spornego § 5 ust. 9 projektu negocjowanej umowy) nie leżałoby z całą pewnością w interesie publicznym jak i interesie obu stron decyzji z 8 grudnia 2023 r. Z tego też powodu organ zastosował wobec decyzji z 8 grudnia 2023 r. art. 162 § 1 pkt 1 k.p.a. i orzekł jak w pkt. II sentencji.
Ad III. Nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności
Prezes UTK nadał niniejszej Decyzji, na podstawie art. 30d ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym, rygor natychmiastowej wykonalności. Zgodnie z przywołanym wyżej przepisem, decyzji w sprawie wykorzystania zdolności przepustowej, która zastępuje umowę o wykorzystanie zdolności przepustowej, nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.
Przytoczony przepis art. 30d ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym ma charakter normy bezwzględnie obowiązującej. Oznacza to, że Prezes UTK nie może swobodnie decydować o tym, czy decyzja powinna mieć nadany rygor natychmiastowej wykonalności, czy też nie. Biorąc zatem pod uwagę jednoznaczny i obligatoryjny charakter tego przepisu, nadanie przedmiotowej Decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności było konieczne i uzasadnione.
POUCZENIE
Strona niezadowolona z niniejszej decyzji może wnieść odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Odwołanie od decyzji wnosi się za pośrednictwem Prezesa UTK w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji, zgodnie z art. 30d ust. 3 w zw. z art. 13b ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym oraz art. 47969 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 1550, z późn. zm.), zwanej dalej "k.p.c.". Postępowanie w sprawie odwołania od niniejszej decyzji toczy się według przepisów k.p.c. o postępowaniu w sprawach z zakresu regulacji transportu kolejowego (art. 13b ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym).
Opłata od odwołania wynosi 1 000 zł, zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 1144, z późn. zm.). Opłata uiszczana jest na rachunek bankowy sądu lub w kasie sądu właściwego lub w znakach opłaty sądowej według ustalonego wzoru, zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 marca 2016 r. w sprawie sposobu uiszczania opłat sądowych w sprawach cywilnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 923).
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 6
ZASADY NALICZANIA KAR UMOWNYCH Z TYTUŁU NIENALEŻYTEGO UTRZYMANIA MIĘDZYTORZY
ZASADY NALICZANIA KAR UMOWNYCH Z TYTUŁU NIENALEŻYTEGO UTRZYMANIA MIĘDZYTORZY
2. W przypadku zaistnienia nieprawidłowości, o których mowa w ust. 1, ujawnionych przez pracowników Przewoźnika bez udziału przedstawiciela Zarządcy, Przewoźnik składa niezwłocznie pisemną reklamację wraz z uzasadnieniem i dokumentacją fotograficzną potwierdzającą zaistniałą nieprawidłowość pocztą elektroniczną na adres e-mail Zarządcy - właściwej terenowo jednostce organizacyjnej, wskazanej na stronie internetowej Zarządcy www.plk-sa.pl (w zakładce Kontakt).
3. Zarządca zobowiązany jest usunąć nieprawidłowości w ciągu 3 dni od otrzymania zgłoszenia od Przewoźnika.
4. W przypadku nieusunięcia nieprawidłowości w terminie, o którym mowa w ust. 3, Przewoźnik naliczy Zarządcy kary umowne w wysokości:
1) 20,00 zł za każdy dzień w okresie: powyżej 3 do 7 dnia od otrzymania zgłoszenia od Przewoźnika;
2) 50,00 zł za każdy dzień w okresie: powyżej 7 do 14 dnia od otrzymania zgłoszenia od Przewoźnika;
3) 500,00 zł jednorazowo, jeżeli nieprawidłowość zostanie usunięta powyżej 14 dnia od otrzymania zgłoszenia.
5. Przewoźnik naliczać będzie kary umowne, o których mowa w ust. 4, przez okres: po upływie 3 dnia od chwili otrzymania zgłoszenia nieprawidłowości przez Zarządcę do czasu usunięcia nieprawidłowości. Zarządca, powołując się na nr sprawy, przekaże Przewoźnikowi zgłoszenie o usunięciu nieprawidłowości (pisemnie wraz z dokumentacją fotograficzną potwierdzającą datę oraz godzinę usunięcia zgłoszonej nieprawidłowości), pocztą elektroniczną na adres e-mail: umowapkpplk@intercity.pl.
6. Wszystkie zgłoszenia Przewoźnika podlegają weryfikacji zasadności zgłaszanych uwag, którą przeprowadza właściwa terenowo jednostka organizacyjna Zarządcy. Zgłoszenia dotyczące międzytorzy objętych usługą utrzymania czystości peronów i dróg dojścia zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. weryfikowane są dodatkowo z wykorzystaniem wyników Audytów, o których mowa w Księdze Standardów Utrzymania Czystości Stacji Pasażerskich, o ile takie w tym czasie zostały przeprowadzone. W przypadku niepotwierdzenia zasadności nieprawidłowości zgłoszonej przez Przewoźnika, właściwa terenowo jednostka organizacyjna Zarządcy zobowiązana jest do poinformowania o tym Przewoźnika w terminie 3 dni od daty jej wpływu.
7. Kary umowne, o których mowa w ust. 4, płatne są w terminie 21 dni od daty wystawienia noty obciążeniowej przez Przewoźnika właściwej terenowo jednostce organizacyjnej Zarządcy. W przypadku, gdy termin płatności przypada w sobotę lub w dzień wolny od pracy, wówczas termin płatności upływa następnego dnia, który nie jest sobotą, ani dniem wolnym od pracy.
ZAŁĄCZNIK Nr 7
ZASADY NALICZANIA KAR UMOWNYCH Z TYTUŁU URUCHOMIENIA PRZEZ PRZEWOŹNIKA POCIĄGU Z PRZESYŁKĄ NADZWYCZAJNĄ Z POMINIĘCIEM OBOWIĄZUJĄCYCH ZASAD
ZASADY NALICZANIA KAR UMOWNYCH Z TYTUŁU URUCHOMIENIA PRZEZ PRZEWOŹNIKA POCIĄGU Z PRZESYŁKĄ NADZWYCZAJNĄ Z POMINIĘCIEM OBOWIĄZUJĄCYCH ZASAD
2. Przewoźnik po otrzymaniu dowodnej informacji (Nr rozmowy - Załącznik nr 7.1 - kolumna 9) z ekspozytury Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym zobowiązany jest do przekazania w przeciągu 72 godzin (od pozyskania informacji) na adres e-mail: wykazy@plk-sa.pl dokumentu, umożliwiającego dowodne wyjaśnienie zaistniałej sytuacji. W przypadku braku przesłania powyższego, nieprawidłowość będzie uznana za zasadną.
3. Zarządca prowadzi rejestr ujawnionych przypadków, uruchomionych przez Przewoźnika pociągów przewożących przesyłki nadzwyczajne, bez powiadomienia właściwej terenowo ekspozytury Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym podczas planowania dyspozytorskiego lub dyżurnego ruchu podczas zgłaszania gotowości do odjazdu.
4. Zarządca sporządza za każdy zakończony okres rozliczeniowy "Zestawienie uruchomionych przez Przewoźnika pociągów z przesyłką nadzwyczajną z pominięciem obowiązujących zasad" według wzoru stanowiącego Załącznik nr 7.1.
5. Zarządca obciąży Przewoźnika karą umowną za każdy przypadek uruchomienia pociągu z pominięciem zasad, o których mowa w ust. 1, w wysokości 1 000,00 zł za każdy pociąg przewożący przesyłkę nadzwyczajną, za wyjątkiem pociągów zestawionych z wagonów piętrowych, dla których Zarządca obciąży Przewoźnika karą umowną w wysokości 200,00 zł za każdy uruchomiony pociąg z pominięciem zasad, o których mowa w ust. 1.
6. Kary umowne, o których mowa w ust. 5, płatne są w terminie 21 dni od daty wystawienia Przewoźnikowi noty obciążeniowej przez Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym. W przypadku, gdy termin płatności przypada w sobotę lub w dzień wolny od pracy, wówczas termin płatności upływa następnego dnia, który nie jest sobotą, ani dniem wolnym od pracy.
ZAŁĄCZNIK Nr 8
ZASADY NALICZANIA KAR UMOWNYCH Z TYTUŁU URUCHOMIENIA PRZEZ PRZEWOŹNIKA POCIĄGU Z INNYM RODZAJEM POJAZDU TRAKCYJNEGO I/LUB ZWIĘKSZONĄ MASĄ BRUTTO POCIĄGU Z POMINIĘCIEM OBOWIĄZUJĄCYCH ZASAD
ZASADY NALICZANIA KAR UMOWNYCH Z TYTUŁU URUCHOMIENIA PRZEZ PRZEWOŹNIKA POCIĄGU Z INNYM RODZAJEM POJAZDU TRAKCYJNEGO I/LUB ZWIĘKSZONĄ MASĄ BRUTTO POCIĄGU Z POMINIĘCIEM OBOWIĄZUJĄCYCH ZASAD
2. Przewoźnik zobowiązany jest do przekazania w przeciągu 24 godzin od zakończenia realizacji rozkładu jazdy na adres e-mail: dokumentu, umożliwiającego dowodne wyjaśnienie zaistniałej sytuacji.
W przypadku braku przesłania powyższego, nieprawidłowość będzie uznana za zasadną.
3. Zarządca sporządza za każdy zakończony okres rozliczeniowy "Zestawienie uruchomionych przez Przewoźnika pociągów z innym rodzajem pojazdu trakcyjnego i/lub zwiększoną masą brutto pociągu z pominięciem obowiązujących zasad", według wzoru stanowiącego Załącznik nr 8.1.
4. Za każdy przypadek uruchomienia pociągu, o którym mowa w ust. 1, Zarządca obciąży Przewoźnika karą umowną w wysokości 500,00 zł.
5. Nie podlegają karze umownej przypadki, gdy:
1) przed uruchomieniem pociągu lub w trakcie realizacji rozkładu jazdy (na stacji w trasie pociągu, mając zaplanowany postój założony w rozkładzie jazdy przez Przewoźnika), Przewoźnik po złożeniu wniosku o modyfikację przydzielonej zdolności przepustowej uzyskał zmodyfikowany Rozkład Jazdy lub Uzupełniający Rozkład Jazdy pod warunkiem dalszej realizacji rozkładu jazdy zgodnie z parametrami uzyskanymi w zmodyfikowanym lub uzupełniającym rozkładzie jazdy;
2) inny rodzaj pojazdu trakcyjnego wynikał z defektu pojazdu trakcyjnego lub z bezpośrednich utrudnień eksploatacyjnych w trasie przejazdu tego pociągu.
6. Kary umowne, o których mowa w ust. 4, płatne są w terminie 21 dni od daty wystawienia noty obciążeniowej przez Zarządcę Przewoźnikowi. W przypadku, gdy termin płatności przypada w sobotę lub w dzień wolny od pracy, wówczas termin płatności upływa następnego dnia, który nie jest sobotą, ani dniem wolnym od pracy.
ZAŁĄCZNIK Nr 9
ZASADY NALICZANIA KAR UMOWNYCH Z TYTUŁU ODWOŁANIA TRASY POCIĄGU PRZEWOŹNIKA Z PRZYCZYN LEŻĄCYCH PO STRONIE ZARZĄDCY
ZASADY NALICZANIA KAR UMOWNYCH Z TYTUŁU ODWOŁANIA TRASY POCIĄGU PRZEWOŹNIKA Z PRZYCZYN LEŻĄCYCH PO STRONIE ZARZĄDCY
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, Przewoźnik sporządza zestawienie odwołanych tras pociągów według wzoru stanowiącego Załącznik nr 9.1 i przekazuje je pocztą elektroniczną na adres e-mail: C--C@plk-sa.pl w celu podania kosztu planowanego przejazdu na odwołanej trasie lub jej części.
3. Przewoźnik naliczy Zarządcy kary umowne w wysokości 25% opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej za przejazd planowanego pociągu według przydzielonej trasy, wystawiając notę obciążeniową jednostce organizacyjnej Zarządcy. Zestawienie odwołanych tras pociągów, o którym mowa w ust. 2, stanowi załącznik do noty obciążeniowej.
4. Przewoźnik nie może dochodzić kary umownej za odwołanie trasy pociągu przez Zarządcę, w przypadku kiedy Zarządca zostanie obciążony przez Przewoźnika kosztami w związku z uruchomieniem komunikacji zastępczej, o której mowa w § 4 ust. 11 Decyzji, w zamian za odwołaną trasę pociągu.
5. Kary umowne, o których mowa w ust. 3, płatne są w terminie 21 dni od daty wystawienia noty obciążeniowej przez Przewoźnika właściwej terenowo jednostce organizacyjnej Zarządcy. W przypadku, gdy termin płatności przypada w sobotę lub w dzień wolny od pracy, wówczas termin płatności upływa następnego dnia, który nie jest sobotą, ani dniem wolnym od pracy.
ZAŁĄCZNIK Nr 10
ZASADY NALICZANIA KAR UMOWNYCH Z TYTUŁU WYKORZYSTYWANIA PRZEZ PRZEWOŹNIKA ZDOLNOŚCI PRZEPUSTOWEJ DLA MANEWRÓW I POSTOJÓW Z POMINIĘCIEM OBOWIĄZUJĄCYCH ZASAD W ZAKRESIE JEJ ZAMAWIANIA
ZASADY NALICZANIA KAR UMOWNYCH Z TYTUŁU WYKORZYSTYWANIA PRZEZ PRZEWOŹNIKA ZDOLNOŚCI PRZEPUSTOWEJ DLA MANEWRÓW I POSTOJÓW Z POMINIĘCIEM OBOWIĄZUJĄCYCH ZASAD W ZAKRESIE JEJ ZAMAWIANIA
2. Zarządca prowadzi rejestr zamawianej zdolności przepustowej dla manewrów i postojów oraz dostępu do OIU, z podziałem na usługi realizowane na bazie zamówień składanych przez Przewoźnika i usługi realizowane na bazie zamówień składanych w trybie awaryjnym przez pracowników Zarządcy.
3. Poprzez usługę rozumie się jedną pozycję w zestawieniach (manewry, postoje składów) generowanych z Modułu OIU a stanowiących załączniki do faktury za dany okres rozliczeniowy.
4. Zarządca na podstawie prowadzonego rejestru, o którym mowa w ust. 2, wyznacza % usług realizowanych na bazie zamówień składanych w trybie awaryjnym przez pracowników Zarządcy w stosunku do wszystkich usług zrealizowanych przez Przewoźnika w danym okresie rozliczeniowym.
5. Rejestr, o którym mowa w ust. 2 prowadzony jest oddzielnie dla wszystkich manewrów oraz dla wszystkich postojów (w tym postojów świadczonych w ramach OIU Tory postojowe oraz OIU Tory ładunkowe).
6. W przypadku, gdy dla danego okresu rozliczeniowego wyznaczony wskaźnik, o którym mowa w ust. 4, dla manewrów lub postojów, będzie równy lub większy niż 80% (tj. co najmniej 80% usług w danym okresie rozliczeniowym było zamawianych w trybie awaryjnym przez Zarządcę), Zarządca przekaże Przewoźnikowi informację o wysokości tego wskaźnika i w przypadku powtórzenia się analogicznej sytuacji w kolejnym okresie rozliczeniowym, obciąży Przewoźnika karą umowną.
7. W przypadku, gdy pracownik Zarządcy złożył zamówienie w trybie awaryjnym i nie podjął złożonych przez Przewoźnika wniosków o zamówienie zdolności przepustowej dla manewrów i postojów oraz dostępu do OIU, przy wyliczaniu wskaźnika o którym mowa w ust. 4, będzie to traktowane jak wniosek złożony przez Przewoźnika.
8. Zarządca obciąży Przewoźnika karą umowną, której wysokość uzależniona jest od liczby świadczonych usług w danym okresie rozliczeniowym, według poniższych przedziałów:
1) 4 000,00 zł gdy zrealizowano do 250 usług;
2) 8 000,00 zł gdy zrealizowano powyżej 250 usług.
9. Kary umowne, o których mowa w ust. 8, płatne są w terminie 21 dni od daty wystawienia noty obciążeniowej przez Zarządcę Przewoźnikowi. W przypadku, gdy termin płatności przypada w sobotę lub w dzień wolny od pracy, wówczas termin płatności upływa następnego dnia, który nie jest sobotą, ani dniem wolnym od pracy.
ZAŁĄCZNIK Nr 11
PROCEDURA ROZLICZANIA REKOMPENSATY ZA OPÓŹNIENIA POCIĄGÓW
PROCEDURA ROZLICZANIA REKOMPENSATY ZA OPÓŹNIENIA POCIĄGÓW
2. Zarządca wystawia Przewoźnikowi w miesięcznych okresach rozliczeniowych notę obciążeniową na kwotę równą wielkości zobowiązań Przewoźnika podanych w "Bilingu". Nota obciążeniowa będzie wystawiona na "PKP Intercity" S.A., 02-305 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 142A i wysłana na powyższy adres.
3. Termin zapłaty ustala się na 21 dni od daty wystawienia noty obciążeniowej. W przypadku, gdy termin płatności przypada w sobotę lub w dzień wolny od pracy, wówczas termin płatności upływa następnego dnia, który nie jest sobotą, ani dniem wolnym od pracy.
4. Do współpracy z Zarządcą w kwestiach dotyczących planu wykonania, Przewoźnik wyznacza Biuro Dyspozytury i Realizacji Przewozów, punktualność.pkpplk@intercity.pl.
5. Nr rachunku bankowego Przewoźnika: 42 1140 1010 0000 2606 8600 1005, na który Zarządca wpłaca należną Przewoźnikowi rekompensatę za opóźnienia pociągów.
ZAŁĄCZNIK Nr 12
ZASADY UDOSTĘPNIANIA PRZEWOŹNIKOWI DANYCH POPRZEZ APLIKACJĘ SEPE2
ZASADY UDOSTĘPNIANIA PRZEWOŹNIKOWI DANYCH POPRZEZ APLIKACJĘ SEPE2
1. Zarządca świadczy na rzecz Przewoźnika usługę polegającą na udostępnianiu na terminalach komputerowych Przewoźnika danych dotyczących planowego i zrealizowanego rozkładu jazdy pociągów oraz wykonanej pracy eksploatacyjnej przez pociągi Przewoźnika (dalej: "Usługa") poprzez Aplikację SEPE2, w zakresie informacji zawartych w ust. 2, zgodnie z listą użytkowników stanowiącą Załącznik nr 12.1.
2. W zakres świadczonej Usługi wchodzi:
1) Moduł Planowanie - planowanie dyspozytorskie konieczne przed uruchomieniem pociągów rejestrowane przez Przewoźnika w systemie. W module tym rejestrowane są również informacje o przewozie TWR oraz przesyłek nadzwyczajnych (moduł udostępniany w ramach minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej);
2) Moduł Wykres ruchu - wizualizacja przebiegów i lokalizacji pociągów umożliwiająca Przewoźnikowi bieżące śledzenie wykonania rozkładu jazdy pociągów na wykresie dyspozytorskim, rzeczywistego biegu pociągów wraz z udostępnieniem, informacji dodatkowych dot. planowych i awaryjnych zamknięć torowych, pośrednich punktów rozkładowych, ograniczeń R307 oraz realizowanych przesyłek PN, TN, TWR;
3) Moduł Autoryzacja - umożliwia analizowanie wielkości i przyczyn opóźnień, autoryzowanie (potwierdzanie) wykonania przejazdu, składanie reklamacji w zakresie jakości wykonania rozkładu jazdy pociągów (moduł udostępniany w ramach minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej);
4) Moduł Plan Wykonania (Jakość) - udostępniający Przewoźnikowi możliwość generowania raportów zawierających rozliczenia z tytułu jakości wykonania rozkładu jazdy pociągów. W module dostępne są szczegółowe informacje dot. bilingu, należności i zobowiązań w zakresie wzajemnego rozliczenia planu wykonania rozkładu jazdy pomiędzy Zarządcą, Przewoźnikiem a innymi przewoźnikami kolejowymi;
5) Moduł Zestawienia danych (Raporty) - udostępniający Przewoźnikowi raporty zawierające szczegółowe dane w zakresie planowego i rzeczywistego przebiegu pociągów, dane o wielkości i przyczynach opóźnień dla poszczególnych pociągów oraz informacje o pracy eksploatacyjnej pociągów Przewoźnika;
6) Moduł Książka Wydarzeń i Wypadków - umożliwiający Przewoźnikowi dostęp do bieżących informacji dotyczących trudności eksploatacyjnych występujących na sieci kolejowej zarządzanej przez Zarządcę.
B. Licencja
3. Zarządca oświadcza, iż przysługują mu wszelkie prawa autorskie, w tym prawa majątkowe i prawa zależne do Aplikacji SEPE2, a która stanowi utwór w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2509, z późn. zm. dalej: "Ustawa o prawach autorskich").
4. Zarządca oświadcza, iż w związku z wydaniem i wykonaniem Decyzji nie zostaną naruszone prawa osób trzecich, w tym w szczególności przysługujące im prawa autorskie.
5. Zarządca z dniem wydania Decyzji udziela Przewoźnikowi niewyłącznej licencji na korzystanie z Aplikacji SEPE2, wraz ze wszelkimi modyfikacjami i aktualizacjami wprowadzonymi do aplikacji w czasie obowiązywania Decyzji Licencja udzielana jest na okres obowiązywania Decyzji.
6. Licencja obejmuje prawo do korzystania przez Przewoźnika z Aplikacji SEPE2, na wszystkich polach eksploatacji znanych Stronom w dniu wydania Decyzji, w tym określonych w art. 50 Ustawy o prawach autorskich, a w szczególności:
1) korzystanie z utworu zgodnie z przeznaczeniem;
2) wprowadzanie utworu do pamięci komputerów;
3) odtwarzanie i wyświetlanie utworu na komputerach;
4) stosowanie, wyświetlanie, przekazywanie i przechowywanie utworu niezależnie od formatu, systemu lub standardu;
5) trwałe lub czasowe utrwalanie w całości lub w części, w tym. wprowadzanie do pamięci komputera oraz trwałe lub czasowe utrwalanie zapisów.
7. Licencja na korzystanie z Aplikacji SEPE2 łącznie na wszystkich polach eksploatacji wskazanych powyżej zostanie opłacona przez Przewoźnika w ramach wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 31.
C. Zobowiązania Stron Usługi
8. Strony niniejszym zobowiązane są zapewnić, że:
1) wydanie Decyzji w części dotyczącej świadczenia Usługi, jak również jej realizacja nie narusza ani nie będzie naruszać jakichkolwiek umów lub porozumień, w stosunku do których są one stronami;
2) zobowiązane są do współdziałania przy świadczeniu Usługi w granicach i na zasadach określonych Decyzją.
9. Zarządca zobowiązuje się do terminowego i fachowego wykonania Usługi, z zachowaniem należytej staranności oraz postępowania zgodnie z najlepszymi praktykami przy jej realizacji.
10. Przewoźnik zobowiązuje się do:
1) nieprzetwarzania, niemodyfikowania, nie gromadzenia i niepobierania obiektów oraz struktur danych wykorzystywanych przez Aplikację SEPE2 do komunikacji z serwerem, w inny sposób niż poprzez ww. aplikację;
2) niepobierania i nieprzetwarzania danych udostępnianych przez Aplikację SEPE2 w sposób zautomatyzowany, bez zgody Zarządcy wyrażonej w formie pisemnej lub w formie elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
D. Warunki świadczenia Usługi
11. Zmiana liczby użytkowników Aplikacji SEPE2 wskazanych w Załączniku nr 12.1. nie wymaga zmian do Decyzji i będzie się odbywała na podstawie zgłoszeń Przewoźnika, składanych drogą elektroniczną do Zarządcy zgodnie ze wzorem stanowiącym Załącznik nr 12.2., na adres e-mail: support@plk-sa.pl.
12. Do zgłaszania zmian liczby użytkowników (aktywowania i dezaktywowania kont użytkowników) oraz zmian zakresu nadanych uprawnień upoważnione są osoby Przewoźnika wskazane w ust. 21 pkt 1 oraz dodatkowo osoby uprawnione do reprezentacji Przewoźnika.
13. Zarządca w ciągu 5 dni roboczych od otrzymania od Przewoźnika zgłoszenia dokona aktywacji nowego konta użytkownika, dezaktywacji konta istniejącego lub zmiany zakresu nadanych uprawnień i przekaże Przewoźnikowi potwierdzenie zrealizowania zgłoszenia drogą elektroniczną na adres e-mail: plk.sepe2@intercity.pl.
14. Zasady zmiany haseł dostępowych do Aplikacji SEPE2:
1) Użytkownik Przewoźnika otrzymuje od Zarządcy Login i Hasło startowe do Aplikacji SEPE2, założone w systemie Active Directory Zarządcy. Hasło startowe wymaga zmiany przez użytkownika przy pierwszym logowaniu do Aplikacji SEPE2;
2) System Active Directory, który umożliwia Zarządcy zarządzanie kontami dostępowymi użytkowników do Aplikacji SEPE2 wymaga zmiany hasła co 30 dni. Użytkownik Aplikacji SEPE2 ze strony Przewoźnika zobowiązany jest zmienić hasło w tym terminie;
3) Użytkownik Aplikacji SEPE2 ze strony Przewoźnika może samodzielnie zmienić hasło dostępowe wcześniej niż po upływie 30 dni od ostatniej zmiany za pośrednictwem strony internetowej Zarządcy:
https://sts.plk-sa.pl/adfs/portal/updatepassword;
4) Zarządca wymaga od użytkowników Aplikacji SEPE2 stosowania haseł skomplikowanych, trudnych do przewidzenia/odgadnięcia. Hasło powinno składać się z liter, cyfr i znaków specjalnych, o długości co najmniej 10 znaków. Nowe hasło nie może być podobne do poprzedniego.
15. Przewoźnik zobowiązuje się do zapewnienia zachowania w poufności przez uprawnionych użytkowników, otrzymanych od Zarządcy, loginów oraz haseł dostępowych do Aplikacji SEPE2 wykorzystywanych w procesach identyfikacji i uwierzytelnienia tożsamości. Obowiązek zachowania w poufności loginów oraz haseł dostępowych do Aplikacji SEPE2, obejmuje w szczególności zakaz ich udostępniania osobom trzecim oraz zapisywania lub pozostawiania w miejscu, w którym mogłyby mieć do nich dostęp osoby nieupoważnione.
16. Przewoźnik zobowiązuje się do bieżącej aktualizacji kont użytkowników Aplikacji SEPE2 i informowania Zarządcy o konieczności usunięcia istniejącego lub utworzenia nowego konta użytkownika.
17. Zarządca zobowiązuje się do sporządzania na wniosek Przewoźnika zestawienia liczby aktywnych kont użytkowników Aplikacji SEPE2 oraz przekazywania ich drogą elektroniczną na adres e-mail, o którym mowa w ust. 13, w terminie do 5 dni roboczych od daty otrzymania wniosku.
18. Logowanie użytkowników Przewoźnika do Aplikacji SEPE2 powinno odbywać się wyłącznie na zaufanym urządzeniu, na którym funkcjonuje poprawnie skonfigurowane, aktualne oprogramowanie antywirusowe.
19. Przewoźnik może korzystać z Aplikacji SEPE2 wyłącznie bezpośrednio poprzez przeglądarkę internetową. Niedozwolone jest korzystanie z jakiejkolwiek części Aplikacji SEPE2 w inny sposób.
20. Do poprawnego działania Aplikacji SEPE 2 zalecana jest przeglądarka Google Chrome w najnowszej dostępnej wersji. Podczas korzystania z Aplikacji SEPE2 zalecane jest wyłączenie dla domeny sepe.plk-sa.pl dodatków służących do "zwiększania prywatności przeglądania stron Internetowych", gdyż mogą one zaburzyć funkcjonowanie aplikacji.
21. Do koordynowania spraw związanych ze świadczeniem Usługi Strony wyznaczają następujące osoby:
1) ze strony Przewoźnika:
a) tel.:
e-mail: @intercity.pl
b) tel.:
e-mail: @intercity.pl
2) ze strony Zarządcy:
a) tel.:
e-mail: @plk-sa.pl
b) tel.:
e-mail: @plk-sa.pl
22. Strony Decyzji zobowiązują się do niezwłocznego wzajemnego informowania o wszelkich zmianach w zakresie danych teleadresowych niezbędnych do prawidłowego świadczenia Usługi.
E. SLA (Service Level Agreement)
23. Zarządca przekazuje Przewoźnikowi następujące kanały komunikacji do zgłaszania awarii Aplikacji SEPE2, dostępne 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu:
1) +48 32-719-32-32 - wydzielony numer telefoniczny;
2) support@plk-sa.pl - adres poczty elektronicznej.
24. Przewoźnik zgłasza powstałą awarię niezwłocznie po jej stwierdzeniu.
25. Czas reakcji i usunięcia awarii nie będzie trwał dłużej niż 48 godzin i będzie liczony od momentu zgłoszenia awarii przez Przewoźnika.
26. Awarię uznaje się za usuniętą po poinformowaniu o tym. fakcie Przewoźnika drogą elektroniczną na adres e-mail podany w zgłoszeniu oraz dodatkowo na adresy e-mail osób koordynujących świadczenie Usługi, podanych w ust. 21 pkt 1. Informacja taka będzie zawierała numer zgłoszenia, datę i godzinę zgłoszenia oraz datę i godzinę usunięcia awarii.
27. Do czasu niedostępności Usługi nie wlicza się:
1) okresu planowanych prac konserwacyjnych, o których Zarządca poinformuje Przewoźnika ze stosownym wyprzedzeniem nie krótszym niż 1 dzień roboczy, przy czym stałe okno serwisowe dla Aplikacji SEPE2 przypada w pierwszą środę każdego miesiąca w godz. 19.00-23.00;
2) niedostępności Usługi spowodowanej siłą wyższą, rozumianą jako zdarzenie nadzwyczajne, zewnętrzne, pozostające poza kontrolą Zarządcy, niemożliwe do przewidzenia i niemożliwe do zapobieżenia.;
3) przerwy w świadczeniu usługi spowodowanej uszkodzeniem urządzeń telekomunikacyjnych, za które Strony nie ponoszą winy.
28. Usługa będzie świadczona w trybie 24/7 wraz z gwarancją na działanie Aplikacji SEPE 2 na poziomie 99,4% w skali rocznej. Do obliczania poziomu SLA nie wlicza się przerw w działaniu usługi, o których mowa w ust. 27.
29. Strona nie ponosi odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie Usługi, jeżeli zostało to spowodowane siłą wyższą.
30. Strona powołująca się na siłę wyższą jest zobowiązana zawiadomić niezwłocznie drugą Stronę w formie pisemnej lub w formie elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym. podpisem elektronicznym, zarówno o zaistnieniu, jak i ustaniu okoliczności uznawanych za siłę wyższą ze wskazaniem, przewidywanego czasu trwania przeszkody oraz do przedstawienia w terminie 5 dni po ustąpieniu stanu siły wyższej dowodów potwierdzających ich wystąpienie.
F. Wynagrodzenie i sposób rozliczeń
31. Za realizację Usługi w okresie rozliczeniowym oraz udzielenie licencji, o której mowa w części B, Strony ustalają następujące opłaty miesięczne:
1) za dostęp do informacji zawartych w module Wykres ruchu - opłata miesięczna w kwocie 250,00 zł netto za każde aktywne konto użytkownika posiadające uprawnienia dostępowe do ww. modułu;
2) za dostęp do informacji zawartych w module Plan Wykonania (Jakość) - opłata miesięczna w kwocie 126,00 zł netto za każde aktywne konto użytkownika posiadające uprawnienia dostępowe do ww. modułu;
3) za dostęp do informacji zawartych w module Zestawienia danych (Raporty) - opłata miesięczna w kwocie 333,00 zł netto za każde aktywne konto użytkownika posiadające uprawnienia dostępowe do ww. modułu;
4) za dostęp do informacji zawartych w module Książka Wydarzeń i Wypadków - opłata miesięczna w kwocie 126,00 zł netto za każde aktywne konto użytkownika posiadające uprawnienia dostępowe do ww. modułu.
Wynagrodzenie miesięczne należne Zarządcy to suma iloczynów aktywnych kont użytkowników Aplikacji SEPE2 w danym miesiącu mających uprawnienia dostępowe do określonych modułów wymienionych w zdaniu powyżej i opłaty miesięcznej za dostęp do określonego modułu.
Wynagrodzenie zostanie powiększone o należny podatek od towarów i usług (VAT), zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
32. Wynagrodzenie, o którym, mowa w ust. 31 liczone będzie od dnia aktywacji konta użytkownika lub nadania uprawnień do określonego modułu Aplikacji SEPE2.
W przypadku aktywacji w trakcie trwania okresu rozliczeniowego wynagrodzenie będzie naliczane w proporcji do miesięcznego wynagrodzenia tj. 1/30 za każdy dzień aktywacji konta użytkownika lub nadania uprawnień do określonego modułu.
33. Brak możliwości użytkowania Aplikacji SEPE2, z przyczyn leżących po stronie Zarządcy, przez okres dłuższy niż 24 godziny powoduje zmniejszenie ceny jednostkowej za każde konto użytkownika o 1/30 wynagrodzenia określonego w ust. 31, za każdy dzień braku możliwości użytkowania Aplikacji SEPE2.
34. Przewoźnik zgłasza brak możliwości użytkowania Aplikacji SEPE2 drogą elektroniczną na adres e-mail wskazany w ust. 23 pkt 2.
35. Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za opóźnienia powstałe w realizacji Usługi w przypadku przekazania niekompletnych lub błędnych danych. W takich przypadkach nie powoduje to zmniejszenia wynagrodzenia Zarządcy.
36. W przypadku naruszenia przez Przewoźnika zapisów:
1) ust. 10 - Przewoźnik zobowiązany będzie do zapłaty kary umownej w kwocie 10 000,00 zł za każdy przypadek naruszenia;
2) ust. 15 - Przewoźnik zobowiązany będzie do zapłaty kary umownej w kwocie 500,00 zł za każdy przypadek naruszenia.
Kary umowne, o których mowa w pkt 1 i 2, płatne są w terminie 21 dni od daty wystawienia noty obciążeniowej przez Zarządcę Przewoźnikowi. W przypadku, gdy termin płatności przypada w sobotę lub w dzień wolny od pracy, wówczas termin płatności upływa następnego dnia, który nie jest sobotą, ani dniem wolnym od pracy.
37. Przewoźnik nie może przenosić praw, wierzytelności i obowiązków wynikających z zasad świadczenia Usługi na osoby trzecie, w tym, w szczególności Przewoźnik nie jest uprawniony do oddania Aplikacji SEPE2 do bezpłatnego używania osobom, trzecim. W razie naruszenia powyższego obowiązku, Wykonawca ma prawo wypowiedzieć świadczenie Usługi w trybie natychmiastowym, bez zachowania terminów wypowiedzenia, bez prawa do odszkodowania.
38. Za pogorszenie dostępności Aplikacji SEPE 2 wskazanej w ust. 28, Zarządca zobowiązany będzie do zapłaty kary umownej w kwocie 200,00 zł (słownie: dwieście złotych 00/100) za każde 0,1% pogorszenia dostępności systemu.
G. Częściowe wypowiedzenie świadczonej Usługi poprzez Aplikację SEPE2
39. Zarządca ma prawo do częściowego wypowiedzenia świadczenia Usługi, w trybie natychmiastowym, bez zachowania terminu wypowiedzenia i bez prawa Przewoźnika do odszkodowania, z ważnych powodów. W szczególności, za ważne powody Strony uznają następujące zdarzenia:
1) nieuregulowanie przez Przewoźnika wynagrodzenia za dwa pełne miesiące świadczenia Usługi,
2) nieuzupełnienie/brak wpłaty gwarancji finansowej zgodnie z zasadami określonymi w § 14 Decyzji, w zakresie dotyczącym. Usługi,
3) naruszenie przez Przewoźnika obowiązku określonego w ust. 36,
4) brak staranności i profesjonalizmu Przewoźnika oraz naruszenie zasad uczciwości przez Przewoźnika między innymi w planowaniu pociągów do uruchomienia, analizowaniu wielkości i przyczyn opóźnień, autoryzowaniu (potwierdzaniu) wykonania przejazdu,
5) wystąpienie uzasadnionej oceny, że cel świadczonej Usługi nie zostanie osiągnięty z winy Przewoźnika,
6) wykonywanie przez Przewoźnika Decyzji w zakresie korzystania z Usługi w sposób nieprawidłowy lub sprzeczny z postanowieniami Decyzji
40. W przypadku częściowego wypowiedzenia świadczenia Usług przez Zarządcę, o której mowa w ust. 37, pozostałe postanowienia Decyzji zachowują swoją ważność i nadal obowiązują.
41. Do zobowiązań Stron dotyczących Usługi, w tym. do częściowego wypowiedzenia Usług przez Zarządcę, o którym. mowa w ust. 37, nie stosuje trybu przewidzianego w § 19 ust. 7 Decyzji.