Decyzja w sprawie wniosków PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna o normalizację rachunkowości.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MTBiGM.2012.52

Akt indywidualny
Wersja od: 24 lipca 2012 r.

KOMUNIKAT
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 24 lipca 2012 r.
w sprawie decyzji w sprawie wniosków PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna o normalizację rachunkowości

Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 i Nr 232, poz. 1378) i art. 11 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1192/69 z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie wspólnych zasad normalizujących rachunkowość przedsiębiorstw kolejowych (Dz. Urz. WE L 156 z 28.06.169, str. 8, z późn. zm.; Polskie wydanie specjalne Rozdział 7, Tom 1, str. 26) ogłasza się decyzje:
1)
Ministra Infrastruktury nr TI-3-460-18/2011 z dnia 22 września 2011 r. w sprawie złożonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna wniosku o normalizację rachunkowości w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. w zakresie ponoszonych przez Wnioskodawcę obciążeń finansowych związanych z funkcjonowaniem Straży Ochrony Kolei, stanowiącą załącznik nr 1 do komunikatu;
2)
Ministra Infrastruktury nr TI-3-460-19/2011 z dnia 22 września 2011 r. w sprawie złożonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna wniosku o normalizację rachunkowości w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. w zakresie ponoszonych przez Wnioskodawcę obciążeń finansowych związanych z utrzymaniem przejazdów kolejowo-drogowych, stanowiącą załącznik nr 2 do komunikatu;
3)
Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej nr TI-3-460-20/2011 z dnia 2 grudnia 2011 r. utrzymującą w mocy decyzję, o której mowa w pkt 1, stanowiącą załącznik nr 3 do komunikatu.
______

1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Warszawa, dnia 22 września 2011 r.

grafika

MINISTER INFRASTRUKTURY

TI-3-460- 18 /2011

DECYZJA

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.) i art. 2 ust. 1 lit a, art. 4 ust.1 lit a, art. 6 ust. 1 i art. 8 ust. 3 Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 1192/69 z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie wspólnych zasad normalizujących rachunkowość przedsiębiorstw kolejowych (Dz. Urz. WE L.156 z 28.6.1969 z późn. zm.), zwanego dalej: "Rozporządzeniem Nr 1192/69", po rozpatrzeniu wniosku PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna z dnia 24 marca 2011 r. (Nr IEK5-31111-BP/15-7/11) o normalizację rachunkowości Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA, złożonego na podstawie przepisów Rozporządzenia Nr 1192/69, uzupełnionego pismem Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA z dnia 20 czerwca 2011 r. (Nr IEK5-31111-BP/15-10/11),

odmawiam

określenia szacunkowej wartości rekompensaty wnioskowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna na kwotę 169.009,00 tysięcy złotych (słownie: sto sześćdziesiąt dziewięć milionów dziewięć tysięcy złotych) z tytułu normalizacji rachunkowości Wnioskodawcy w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., w zakresie obciążeń finansowych ponoszonych przez Wnioskodawcę należących do kategorii określonej w art. 4 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Nr 1192/69 (kategorii I normalizacji).

UZASADNIENIE

Zarząd Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna (PLK SA) w dniu 24 marca 2011 roku (pismo Nr IEK5-31111-BP/15-7/11) wystąpił do ministra właściwego ds. transportu z wnioskiem o normalizację zasad rachunkowości Spółki w zakresie określenia, przyznania i wypłacenia szacunkowych wydatków do poniesienia w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. a dotyczących obciążeń kategorii I normalizacji, opisanej w załączniku I Rozporządzenia Nr 1192/69, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. a przedmiotowego rozporządzenia, tj. kosztów związanych z funkcjonowaniem Straży Ochrony Kolei (zwane dalej SOK). Jako podstawę wystąpienia z wnioskiem o normalizację rachunkowości spółka PLK SA wskazała art. 1, 3 i 4 oraz 7 i 9 Rozporządzenia Nr 1192/69.

Uzasadniając wniosek o rekompensatę spółka PLK SA wskazała, iż obowiązek pokrywania przez Spółkę kosztów związanych z funkcjonowaniem SOK został na nią nałożony, jako zarządcy infrastruktury, przepisami art. 59 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.). Ponadto w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14 lipca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania oraz sposobu organizacji straży ochrony kolei (Dz.U. Nr 164, poz. 1718) określono zasady działalności SOK, które wpływają na koszty jej funkcjonowania. Zgodnie z ww. przepisem, utworzenie i pokrywanie kosztów funkcjonowania SOK należy do zarządcy infrastruktury. Tym samym, zgodnie z argumentacją Wnioskodawcy, zostały na niego nałożone obowiązki w zakresie finansowania zadań, które nie znajdują się w grupie oferowanych przez niego usług lub nie są związane z profilem jego działalności, a obciążenie nimi Wnioskodawcy - zarządcy infrastruktury kolejowej - nie ma uzasadnienia gospodarczego ani celowościowego, związanego z jego przedmiotem działalności. Koszty te, zdaniem PLK SA objęte normalizacją rachunkowości, określone są w art. 4 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Nr 1192/69 w ramach kategorii I normalizacji i podlegają rekompensacie, w sposób przewidziany w przepisach przedmiotowego rozporządzenia.

W toku przeprowadzonego postępowania w sprawie ustalono co następuje.

Rozporządzenie Nr 1192/69 zostało przyjęte przez Radę EWG w dniu 26 czerwca 1969 r. Zgodnie z prawem unijnym ma ono zasięg ogólny, wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich. Zgodnie z art. 3 tego aktu PLK SA została wprowadzona wprost na listę podmiotów, dla których ma zastosowanie Rozporządzenie Nr 1192/69, tym samym nabyła możliwość ubiegania się, począwszy od 1 maja 2004 r., o roszczenie do Skarbu Państwa o jej dokonanie, po spełnieniu warunków określonych w tym rozporządzeniu. Roszczenie PLK SA o wypłatę rekompensaty jest uprawnieniem o charakterze indywidualnym, skutecznym bezpośrednio względem państwa członkowskiego i wykonywanym wprost na podstawie przepisów samego Rozporządzenia Nr 1192/69.

Mając na uwadze przepisy § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2012 (Dz. U. Nr 56, poz. 290) należy stwierdzić, że spółka PLK SA, jako beneficjent środków budżetowych przeznaczonych na finansowanie infrastruktury kolejowej, zobowiązana jest złożyć przedmiotowy wniosek w czasie umożliwiającym Ministrowi Infrastruktury jego analizę i rozpatrzenie przed terminem przedłożenia Ministrowi Finansów m.in. projektu planu wydatków części budżetowej będącej w dyspozycji Ministra Infrastruktury. Zgodnie z ww. rozporządzeniem dysponenci części budżetowych opracowują i przedkładają Ministrowi Finansów plany rzeczowe zadań realizowanych ze środków budżetowych w terminie wynikającym z § 5 ust. 1 ww. aktu, tj. do dnia 28 marca 2011 r.

Mając na uwadze datę wpływu przedmiotowego wniosku do Ministerstwa Infrastruktury (25 marca 2011 r.), uznać należy, iż okres do prawidłowego złożenia wniosku o normalizację został przez PLK SA zachowany.

Minister właściwy do spraw transportu rozpatrując wniosek z dnia 24 marca 2011 roku (Nr IEK5-31111-BP/15-7/11) stwierdza, iż na podstawie przepisów prawa polskiego spółka PLK SA prawidłowo wskazała, że obowiązek utworzenia SOK został na nią nałożony, jako zarządcy infrastruktury, przepisami art. 59 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym. Ponadto w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14 lipca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania oraz sposobu organizacji straży ochrony kolei określono zasady podstawowej działalności SOK, które wpływają na koszty jej funkcjonowania.

Analizując wniosek pod kątem ubiegania się przez PLK SA od Skarbu Państwa wypłaty rekompensaty z tytułu pokrywania kosztów funkcjonowania SOK należy jednakże zauważyć, że w odniesieniu do kategorii I wskazanej w art. 4 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Nr 1192/69 załącznik Nr 1 precyzuje zakres zastosowania tej kategorii. Z treści tego załącznika wyraźnie wynika, że zakres jego zastosowania dotyczy działalności typowo socjalnej tj. zasiłków wypłacanych w przypadku utraty całkowitej lub częściowej zdolności do pracy w wyniku wypadku przy pracy i socjalnych świadczeń dla dzieci pracowników. Mimo, iż wersje językowe inne niż polska i angielska zawierają słowo "w szczególności", zatem otwierają katalog przedmiotowy wymieniony w załączniku I Rozporządzenia Nr 1192/69, istnieje poważna wątpliwość czy takie rozszerzenie może uwzględniać SOK. Należy zaznaczyć, że obowiązek utrzymania SOK znacznie odbiega charakterem i zakresem od pomocy socjalnej o której mowa w załączniku I do przedmiotowego rozporządzenia. Wydaje się, że właściwa jest interpretacja brzmienia załącznika I rozszerzonego o słowo "w szczególności", polegająca na podporządkowaniu pod ten załącznik tylko podobnych spraw socjalnych. Inna interpretacja byłaby zbyt daleko idąca, mogąca prowadzić do przyznania świadczeń nieobjętych Rozporządzeniem Nr 1192/69 i zarazem nie objętych zwolnieniem z notyfikacji dotyczącej pomocy publicznej zgodnie z art. 13 ust. 2 tego rozporządzenia. Zatem taka interpretacja wydaje się niewłaściwa.

Utrzymanie służby SOK przyczynia się do zapewnienia większego bezpieczeństwa infrastruktury kolejowej, dworców, przewoźników kolejowych, a tym samym również przewożonych towarów i pasażerów, a zatem leży również w interesie PKP PLK S.A. W ten sposób spółka zwiększa atrakcyjność oferowanych usług polegających na udostępnianiu infrastruktury kolejowej ponieważ np. ochrona mienia przed aktami wandalizmu i kradzieży zwiększa zaufanie zarówno przewoźników korzystających z infrastruktury kolejowej, jak i pośrednio pasażerów i innych klientów w transporcie kolejowym. Takiego przełożenia, czyli zwiększenia atrakcyjności oferowanych usług, nie można stwierdzić w przypadku typowych spraw socjalnych, o których mowa w załączniku I Rozporządzenia Nr 1192/69.

Mając na względzie powyższe orzeczono jak na wstępie.

POUCZENIE

Strona niezadowolona z niniejszej decyzji może złożyć wniosek do Ministra Infrastruktury o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia (art. 127 § 3 K.p.a.).

Otrzymuje:

PKP Polskie Linie Kolejowe SA

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Warszawa, dnia 22 września 2011 r.

grafika

MINISTER INFRASTRUKTURY

TI-3-460- 19 /2011

DECYZJA

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.) i art. 2 ust. 1 lit a, art. 4 ust. 1 lit d, art. 6 ust. 1 i art. 8 ust. 3 Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 1192/69 z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie wspólnych zasad normalizujących rachunkowość przedsiębiorstw kolejowych (Dz. Urz. WE L.156 z 28.6.1969 z późn. zm.), zwanego dalej: "Rozporządzeniem Nr 1192/69", po rozpatrzeniu wniosku PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna z dnia 24 marca 2011 r. (Nr IEK5-31111-BP/15-6/11) o normalizację rachunkowości Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA, złożonego na podstawie przepisów Rozporządzenia Nr 1192/69, uzupełnionego pismem Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA z dnia 20 czerwca 2011 r. (Nr IEK5-31111-BP/15-9/11)

określam szacunkową wartość rekompensaty

na kwotę 32.706,00 tysięcy złotych (słownie: trzydzieści dwa miliony siedemset sześć tysięcy złotych) z tytułu normalizacji rachunkowości Wnioskodawcy w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., w zakresie obciążeń finansowych ponoszonych przez Wnioskodawcę należących do kategorii określonej w art. 4 ust. 1 lit. d Rozporządzenia Nr 1192/69 (kategorii IV normalizacji).

Szczegółowe warunki dokonania ww. wypłaty rekompensaty, w tym sposób jej uiszczenia, zostaną odrębnie określone w trybie pisemnym, pomiędzy ministrem właściwym do spraw transportu a PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna, na wniosek tej spółki.

UZASADNIENIE

Zarząd Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna (PLK SA) w dniu 24 marca 2011 roku (pismo Nr IEK5-31111-BP/15-6/11) wystąpił do ministra właściwego ds. transportu z wnioskiem o normalizację zasad rachunkowości Spółki w zakresie określenia, przyznania i wypłacenia szacunkowych wydatków do poniesienia w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. a dotyczących obciążeń kategorii IV normalizacji, opisanej w załączniku IV Rozporządzenia Nr 1192/69, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. d przedmiotowego rozporządzenia, tj. kosztów związanych z utrzymaniem przejazdów kolejowo-drogowych. Jako podstawę wystąpienia z wnioskiem o normalizację rachunkowości spółka PLK SA wskazała art. 1, 3 i 4 oraz 7 i 9 Rozporządzenia Nr 1192/69.

W toku przeprowadzonego postępowania w sprawie ustalono co następuje.

Rozporządzenie Nr 1192/69 zostało przyjęte przez Radę EWG w dniu 26 czerwca 1969 r. Zgodnie z prawem unijnym ma ono zasięg ogólny, wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich. Zgodnie z art. 3 tego aktu PLK SA została wprowadzona wprost na listę podmiotów, dla których ma zastosowanie Rozporządzenie Nr 1192/69, tym samym nabyła możliwość ubiegania się, począwszy od 1 maja 2004 r., o roszczenie do Skarbu Państwa o jej dokonanie, po spełnieniu warunków określonych w tym rozporządzeniu. Roszczenie PLK SA o wypłatę rekompensaty jest uprawnieniem o charakterze indywidualnym, skutecznym bezpośrednio względem państwa członkowskiego i wykonywanym wprost na podstawie przepisów samego Rozporządzenia Nr 1192/69.

Minister właściwy do spraw transportu rozpatrując wniosek z dnia 24 marca 2011 roku (Nr IEK5-31111-BP/15-6/11) stwierdza, iż na podstawie przepisów prawa polskiego spółka PLK SA prawidłowo wskazała, że obowiązek utrzymywania przejazdów kolejowo - drogowych został na nią nałożony przepisami art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.). Zgodnie z ww. przepisem, budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona skrzyżowań dróg z liniami kolejowymi w poziomie szyn, wraz z zaporami, urządzeniami sygnalizacyjnymi, znakami kolejowymi, jak również nawierzchnią drogową w obszarze między rogatkami, a w przypadku ich braku - w odległości 4 metrów od skrajnych szyn, należy do zarządu kolei. Tym samym, zgodnie z argumentacją Wnioskodawcy, zostały na niego nałożone obowiązki w zakresie finansowania zadań, które nie znajdują się w grupie oferowanych przez niego usług lub nie są związane z profilem jego działalności, a obciążenie nimi Wnioskodawcy - zarządcy infrastruktury kolejowej - nie ma uzasadnienia gospodarczego ani celowości owego, związanego z jego przedmiotem działalności. Koszty te, zdaniem zarówno PLK SA jak i ministra właściwego do spraw transportu objęte normalizacją rachunkowości, określone są w art. 4 ust. 1 lit. d Rozporządzenia Nr 1192/69 w ramach kategorii IV normalizacji i podlegają rekompensacie, w sposób przewidziany w przepisach przedmiotowego rozporządzenia.

Uwzględniając przepisy § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2012 (Dz.U. Nr 56, poz. 290) należy stwierdzić, że spółka PLK SA, jako beneficjent środków budżetowych przeznaczonych na finansowanie infrastruktury kolejowej, zobowiązana jest złożyć przedmiotowy wniosek w czasie umożliwiającym Ministrowi Infrastruktury jego analizę i rozpatrzenie przed terminem przedłożenia Ministrowi Finansów m.in. projektu planu wydatków części budżetowej będącej w dyspozycji Ministra Infrastruktury. Zgodnie z ww. rozporządzeniem dysponenci części budżetowych opracowują i przedkładają Ministrowi Finansów plany rzeczowe zadań realizowanych ze środków budżetowych w terminie wynikającym z § 5 ust. 1 ww. aktu, tj. do dnia 28 marca 2011 r.

Mając na uwadze datę wpływu przedmiotowego wniosku do Ministerstwa Infrastruktury (25 marca 2011 r.), uznać należy, iż okres do prawidłowego złożenia wniosku o normalizację został przez PLK SA zachowany.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 lit a oraz art. 6 ust. 1 Rozporządzenia Nr 1192/69 niniejsza decyzja określa wyłącznie szacunkową wielkość rekompensaty z tytułu normalizacji rachunkowości PLK SA w zakresie obciążeń finansowych należących do kategorii określonej w art. 4 ust. 1 lit. d Rozporządzenia Nr 1192/69 (kategorii IV normalizacji) oraz stwierdza, iż kwota ta została wyliczona zgodnie z zasadami obliczania, określonymi w załączniku IV do Rozporządzenia Nr 1192/69. Szczegółowe warunki dokonania wypłaty ww. rekompensaty, w tym sposób jej uiszczenia, zostaną odrębnie określone w trybie pisemnym, pomiędzy ministrem właściwym do spraw transportu a PLK SA, na wniosek tej spółki, zgodnie z procedurami wynikającymi z rozdziału 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

Metoda obliczenia szacunkowej kwoty rekompensaty kosztów związanych z obowiązkiem utrzymywania przez PLK SA przejazdów kolejowo-drogowych, w zakresie wydatków planowanych do poniesienia przez tę spółkę w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., a dotyczących obciążeń kategorii IV normalizacji, została sporządzona i przeprowadzona przez Wnioskodawcę zgodnie z przepisami Załącznika IV Rozporządzenia Nr 1192/69 i stanowi Załącznik do niniejszej decyzji.

Po sprawdzeniu danych, na podstawie których został sporządzony wniosek, Minister Infrastruktury odstąpił od uprawnień wynikających z art. 8 ust. 2 Rozporządzenia Nr 1192/69.

Mając na względzie powyższe orzeczono jak na wstępie.

POUCZENIE

Strona niezadowolona z niniejszej decyzji może złożyć wniosek do Ministra Infrastruktury o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia (art. 127 § 3 K.p.a.).

Otrzymuje:

PKP Polskie Linie Kolejowe SA

Załącznik

Metoda obliczenia szacunkowej kwoty rekompensaty kosztów związanych z obowiązkiem utrzymywania przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA przejazdów kolejowo-drogowych, w zakresie szacowanych wydatków do poniesienia przez tę spółkę w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., a dotyczących obciążeń kategorii IV normalizacji określonej w Załączniku IV Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 1192/69 z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie wspólnych zasad normalizujących rachunkowość przedsiębiorstw kolejowych (Dz. Urz. WE L.156 z 28.6.1969, z późn. zm.)

Przy wyliczeniu szacunkowej kwoty rekompensaty przyjęto katalog obciążeń finansowych, jakie PLK SA poniesie w 2012 r. w zakresie utrzymania przejazdów kolejowo-drogowych, na które składają się następujące rodzaje kosztów:

- koszty utrzymania przejazdów, tj.:

* koszty zużycia materiałów, energii,

* koszty usług obcych,

* koszty wynagrodzeń (wraz z narzutami) pracowników zatrudnionych przy utrzymaniu przejazdów,

* koszty utrzymania znaków drogowych

- koszty dróżników przejazdowych, tj.:

* wynagrodzenia (wraz z narzutami),

* koszty delegacji, przeniesień służbowych,

* koszty zużytych materiałów,

* pozostałe usługi obce

- koszty urządzeń zabezpieczenia ruchu na przejazdach kategorii A i E oraz B i C, tj.:

* koszty obsługi technicznej, realizowanej systemem gospodarczym lub zleconym urządzeń w szafach, kontenerach oraz pomieszczeniach nastawczych, kabli z osprzętem i innych urządzeń zabezpieczenia ruchu, systemów monitorujących i diagnostycznych,

* kosztów amortyzacji środków trwałych, zużycia materiałów, energii, usług obcych umożliwiających właściwą pracę urządzeń,

* koszty wynagrodzeń (wraz z narzutami) pracowników zatrudnionych przy obsłudze tych urządzeń.

Koszty ponoszone przez PLK SA na przejazdach kolejowych są kwalifikowane do ogółu kosztów stanowiących bazę do wyliczenia stawek opłaty podstawowej za korzystanie z zarządzanej infrastruktury kolejowej. Szacunkowa wielkość rekompensaty została określona na poziomie połowy kwoty korzyści, jakie PLK SA uzyska poprzez ujęcie kosztów poniesionych na przejazdach w stawkach ww. opłat podstawowych, wg wzoru:

KR = ½ (K - Ks)

gdzie:

KR - kwota do rekompensaty

1.
Planowane koszty operacyjne do poniesienia na utrzymanie przejazdów kolejowo-drogowych - K
Rokplan na 2012
K (tys.)211.225,1742 733,00
2.
Metoda obliczenia korzyści PLK związanych z ujęciem kosztów poniesionych na przejazdach kolejowych w kalkulacji stawki opłaty podstawowej - Ks,

obliczona wg wzoru: Ks = W % *PC, gdzie:

W - wskaźnik udziału kosztów poniesionych na przejazdach kolejowych (bez kosztów inwestycji) w kosztach całkowitych PLK, stanowiących bazę do wyliczenia stawek opłaty podstawowej, liczony jest wg wzoru:

W = (K/KC)*100%, gdzie:

K - koszty operacyjne,

KC - planowane koszty całkowite PLK, stanowiące bazę do wyliczenia stawek

opłaty podstawowej,

Rokplan na 2012
KC (tys.)3.644.850,90

stąd W:

Rokplan na 2011
K (tys.)211.225,17
KC (tys.)3.644.850,90
W= (K/KC)*100%5,80 %

PC - przychody PLK z opłaty podstawowej

Rokplan na 2012
PC (tys.)2.513.998,8

stąd Ks:

Rokplan na 2012
W5,80 %
PC (tys.)2.513.998,80
Ks = W % *PC145.811,93
3.
Kwota do rekompensaty - KR

KR = ½ (K - Ks)

Rokplan na 2012
K (tys.)211.225,17
Ks (tys.)145.811,93
K - Ks (tys.)65.413,24
KR (tys.)32.706,62

Razem (po zaokrągleniu do pełnych tys.) 32.706,00 tys. zł

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Warszawa, dnia 22 grudnia 2011 r.

grafika

MINISTER

TRANSPORTU, BUDOWNICTWA

I GOSPODARKI MORSKIEJ

TI-3-460- 20 /2011

DECYZJA

Na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.), w związku z art. 2 ust. 1 lit. a, art. 4 ust. 1 lit. a, art. 6 ust. 1 oraz art. 8 ust. 3 Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 1192/69 z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie wspólnych zasad normalizujących rachunkowość przedsiębiorstw kolejowych (Dz. Urz. WE L 156 z 28.6.1969, z późn. zm.), zwanego dalej "Rozporządzeniem Nr 1192/69", po rozpatrzeniu wniosku PKP Polskich Linii Kolejowych Spółki Akcyjnej, zwanej dalej "PLK SA" z dnia 7 października 2011 r. (Nr IEK5-31111-BP/15-11/11) o ponowne rozpatrzenie sprawy w związku z wydaną przez Ministra Infrastruktury w dniu 22 września 2011 r. decyzją Nr TI-3-460-18/2011 w przedmiocie odmowy określenia szacunkowej wartości rekompensaty wnioskowanej przez PLK SA na kwotę 169.009,00 tysięcy złotych (słownie: sto sześćdziesiąt dziewięć milionów dziewięć tysięcy złotych) z tytułu normalizacji rachunkowości w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. w zakresie obciążeń finansowych ponoszonych przez Wnioskodawcę należących do kategorii określonej w art. 4 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Nr 1192/69 (kategorii I normalizacji) zbiorczo przedstawionych w zestawieniu stanowiącym Załącznik do wniosku Nr IEK-31111-BP/15-7/11 z dnia 24 marca 2011 r., uzupełnionego pismem Zarządu PLK SA z dnia 20 czerwca 2011 r. (Nr IEK5-31111-BP/15-10/11)

utrzymuję w mocy zaskarżoną decyzję Ministra Infrastruktury Nr TI-3-460-18/2011 z dnia 22 września 2011 r.

W dniu 22 września 2011 r. Minister Infrastruktury wydał decyzję Nr TI-3-460-18/2011, w której odmówił określenia szacunkowej wartości rekompensaty wnioskowanej przez PLK SA na kwotę 169.009,00 tysięcy złotych (słownie: sto sześćdziesiąt dziewięć milionów dziewięć tysięcy złotych) z tytułu normalizacji rachunkowości Wnioskodawcy w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. w zakresie obciążeń finansowych ponoszonych przez PLK SA należących do kategorii określonej w art. 4 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Nr 1192/69 (kategorii I normalizacji), tj. kosztów związanych z funkcjonowaniem Straży Ochrony Kolei (zwanej dalej SOK).

W dniu 10 października 2011 r. wpłynął do Ministerstwa Infrastruktury, złożony w terminie, wniosek PLK SA o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej decyzją Ministra Infrastruktury z dnia 22 września 2011 r. Nr TI-3-460-18/2011. W przedmiotowym wniosku PLK SA podniosła, że ww. decyzja Ministra Infrastruktury z dnia 22 września 2011 r. dotknięta jest niżej wymienionymi wadami prawnymi:

I. Narusza przepisy prawa materialnego:

1) art. 2 ust. 1 Rozporządzenia Nr 1192/69 poprzez odmowę normalizacji kosztów utrzymania SOK, mimo iż obowiązek jej utrzymania nałożony na Wnioskodawcę ustawą powoduje, że PLK SA nie działa w takich samych warunkach jak inne przedsiębiorstwa transportowe;

2) art. 4 ust. 1 Rozporządzenia Nr 1192/69 poprzez odmowę normalizacji kosztów utrzymania SOK, mimo iż do kosztów tych stosuje się normalizację rachunkowości, ponieważ są one generalnie w gospodarce, w tym w innych gałęziach transportu, ponoszone przez państwo;

3) art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) poprzez przyjęcie, że istnieje wątpliwość co do możliwości objęcia kosztów utrzymania SOK normalizacją, mimo dysponowania przez Ministra Infrastruktury interpretacją Komisji Europejskiej wydaną w wyniku zadanego przez Ministra pytania o możliwość normalizacji tej konkretnie kategorii wydatków;

II. Narusza przepisy postępowania:

1) art. 7, 8 i 11 Kodeksu postępowania administracyjnego, to jest podstawowych zasad postępowania: praworządności, pogłębiania zaufania obywateli do organów Państwa oraz przekonywania poprzez wydanie decyzji sprzecznej z przepisami prawa, mimo posiadania interpretacji Komisji Europejskiej wydanej w związku z zadanym przez Ministra Infrastruktury pytaniem o możliwość normalizacji tej konkretnie kategorii wydatków;

2) art. 35 §1-3 i §5 w zw. z art. 12 Kodeksu postępowania administracyjnego poprzez naruszenie zasady, że sprawy powinny być załatwiane bez zbędnej zwłoki i wydanie decyzji w niniejszej sprawie po upływie terminów przewidzianych prawem;

3) art. 36 §1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego poprzez naruszenie obowiązku poinformowania Wnioskodawcy, iż sprawa nie będzie załatwiona w terminie przewidzianym prawem.

Ponadto, w ocenie PLK SA, Minister Infrastruktury błędnie dokonał interpretacji zapisów załącznika I do Rozporządzenia Nr 1192/69, zgodnie z którą przyjął, iż zakres jego stosowania dotyczy jedynie działalności typowo socjalnej, to jest zasiłków wypłacanych w przypadku utraty całkowitej lub częściowej zdolności do pracy w wyniku wypadku przy pracy i socjalnych świadczeń dla dzieci pracowników. Interpretacja ta, zdaniem PLK SA wynika z przyjęcia przez Ministra Infrastruktury interpretacji stanowiącej, iż brak użycia zwrotu "w szczególności" powoduje powstanie zamkniętego katalogu możliwości jego zastosowania i jedynie sprawy o podobnym charakterze socjalnym mogą podlegać rekompensacie, zaś utrzymanie SOK nie wpisuje się w taki katalog.

W odniesieniu do ww. zarzutu PLK SA minister właściwy ds. transportu zważył, co następuje.

Kategoria I wskazana w art. 4 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Nr 1192/69 określona w załączniku Nr 1 precyzuje zakres zastosowania tej kategorii. Z treści części A ww. załącznika I wynika, iż rekompensata może zostać określona jedynie, gdy przedsiębiorstwa kolejowe muszą same dokonywać różnych płatności, a które w gospodarce, w tym i innych gałęziach transportu, są ponoszone w całości lub częściowo przez państwo, w przypadku jeśli płatności te dotyczą działalności typowo socjalnej, tj. zasiłków wypłacanych przy całkowitej lub częściowej utracie zdolności do pracy w wyniku wypadku przy pracy oraz świadczeń dla dzieci pracowników.

Przy tak sformułowanym zapisie, nawet z uwzględnieniem zwrotu "w szczególności" występującym w innych wersjach językowych Rozporządzenia Nr 1192/69, brak jest jakichkolwiek podstaw do zaliczenia wydatków PLK SA związanych z funkcjonowaniem SOK do niniejszej kategorii. Należy zaznaczyć, że obowiązek utrzymania SOK znacznie odbiega charakterem i zakresem od pomocy socjalnej o której mowa w załączniku I do rozporządzenia (WE) 1192/69. Wydaje się, że właściwa jest interpretacja brzmienia załącznika I rozszerzonego o słowo "w szczególności", polegająca na podporządkowaniu pod ten załącznik tylko podobnych spraw socjalnych. Inna interpretacja byłaby zbyt daleko idąca, mogłaby prowadzić do przyznania świadczeń nieobjętych rozporządzeniem 1192/69 i zarazem nie objętych zwolnieniem z notyfikacji dotyczącej pomocy publicznej zgodnie z art. 13 ust. 2 tego rozporządzenia. Zatem taka interpretacja jest niewłaściwa.

Tym samy nie nastąpiło naruszenie przepisów prawa materialnego w części art. 2 ust. 1 oraz art. 4 ust. 1 Rozporządzenia Nr 1192/69.

Odnośnie naruszenia przepisów art. 4 ust. 3 TUE należy stwierdzić, iż zasada lojalnej współpracy stosowana jest w relacji państwa członkowskie - instytucje unijne, a nie, jak sugeruje skarżąca strona w relacji państwa członkowskie - jednostki. Zatem w/w zasada nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, a spółka PLK S.A. nie może wywodzić praw, na które może się powoływać przed sądem krajowym z art. 4 TFUE.

Ponadto należy wyraźnie zaznaczyć, że sprawa C-512/10 Komisja Europejska przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej jest przedmiotem odrębnego postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej, którego stronami są Rzeczypospolita Polska (RP) - Komisja Europejska, a nie RP -PLK S.A. i dotyczy niewłaściwego wdrożenia do prawa krajowego pierwszego pakietu kolejowego (m.in. cytowane w skardze dyrektywy: 91/440/EWG, 2001/14/WE, które zostały wdrożone do prawa polskiego w ustawie o transporcie kolejowym). Zatem nie ma nic wspólnego z Rozporządzeniem 1192/69, a wydanie wyroku w tej sprawie nie będzie miało żadnego wpływu na stosowanie tego rozporządzenia.

Przede wszystkim w/w dyrektywy pierwszego pakietu kolejowego dotyczą działalności podstawowej spółki, tj. zadań, które znajdują się w grupie oferowanych przez nią usług lub są bezpośrednio związane z jej profilem działalności. Natomiast Rozporządzenie Nr 1192/69 wymienia kategorie na podstawie, których spółka może domagać się normalizacji rachunkowości i są to zadania, które nie znajdują się w grupie oferowanych przez nią usług lub nie są bezpośrednio związane z jej profilem działalności. Są to obowiązki nałożone na spółkę poprzez obowiązujące przepisy prawa.

Ponadto przywoływana przez PLK SA odpowiedź Komisji Europejskiej (pismo z dnia 27 stycznia 2010 r. nr TREN/E/2-NB/ap D(2010) 51627) także mówi jedynie o możliwości podlegania normalizacji płatności związanych z działaniem usług ochrony kolei na mocy Kategorii I, nie zaś o obowiązku. Państwo może zwracać pieniądze, ale tylko za te kategorie, za które koszta są zwracane wszystkim innym przedsiębiorstwom gospodarczym, na które został nałożony identyczny obowiązek. I tak np. zgodnie z art. 186b ust. 1 ustawy Prawo Lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.) zadania związane z kontrolą bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym wykonuje zarządzający lotniskiem, a zgodnie z ust. 4 tego przepisu, robi to przez służbę ochrony lotniska. Natomiast art. 4 ustawy o Ochronie Żeglugi i Portów Morskich (Dz. U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1055) stanowi, że podmiotem obowiązanym do działań w zakresie ochrony żeglugi i portów jest m.in. zarządzający obiektem portowym, który m.in. wyznacza oficera ochrony obiektu portowego. Mimo iż na w/w podmioty został również nałożony na mocy przepisów prawa obowiązek ochrony, taki jak na SOK, nie jest im wypłacana rekompensata. Zatem zgodnie z interpretacją Komisji Europejskiej może być uznane, że SOK nie powinna podlegać normalizacji płatności na mocy Kategorii I wymienionej w art. 4 ust. 1 lit. a Rozporządzenia 1192/69.

Należy ponadto zaznaczyć, że wyłączną kompetencję w zakresie wiążącej interpretacji przepisów unijnych posiada Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Dodatkowo warto wspomnieć, iż Komunikat Komisji z dnia 22 lipca 2008 r. " Wspólne wytyczne dotyczące pomocy państwa na rzecz przedsiębiorców kolejowych" (Dz. U.UE.C.08.184.13) w pkt 17 wskazuje jedynie możliwość przyznawania przedsiębiorstwom kolejowym rekompensaty na podstawie Rozporządzenia Nr 1192/69.

Minister właściwy ds. transportu rozpatrując wniosek PLK SA opierał się na przepisach wynikających z prawa krajowego i unijnego, a także ww. interpretacji Komisji Europejskiej. Wszystkie te dokumenty znane były PLK SA i nie może być mowy o naruszeniu przez organ norm zawartych w art. 7, 8 i 11 K.p.a. W uzasadnieniu do wydanej przez Ministra Infrastruktury decyzji Nr TI-3-460-18/2011 zostały wyjaśnione przesłanki odmowy określenia szacunkowej kwoty rekompensaty w zakresie obciążeń finansowych ponoszonych przez PLK SA dotyczących kosztów funkcjonowania SOK.

Należy zauważyć, iż uzasadniając zarzut dotyczący naruszenia art. 35 §1-3 i §5 w związku z art. 12 K.p.a. PLK SA w sposób wybiórczy odnosi się do terminów załatwienia sprawy. Obecnie przedstawiony zarzut nigdy nie był przez spółkę podnoszony, pomimo iż wnioski za lata 2009 oraz 2011 były rozpatrywane przez organ także w terminie zbliżonym do obecnego. Zgodnie z art. 8 ust. 4 Rozporządzenia Nr 1192/69 "właściwe władze powiadamiają przedsiębiorstwa kolejowe o swojej decyzji najpóźniej w ciągu sześciu miesięcy po otrzymaniu wniosku. ". Przepis ten należy traktować jako lex specialis w stosunku do norm zawartych w K.p.a. dotyczących terminów załatwiania spraw. Wniosek spółki o normalizację rachunkowości wpłynął do Ministerstwa Infrastruktury w dniu 25 marca 2011 r. (prezentata Kancelarii Głównej Ministerstwa Infrastruktury) i od tego momentu Minister Infrastruktury miał sześć miesięcy na rozpatrzenie sprawy. Wydając przedmiotową decyzję w dniu 22 września 2011 r. (termin wynikający z art. 8 ust. 4 Rozporządzenia Nr 1192/69) Minister Infrastruktury dotrzymał sześciomiesięcznego terminu powiadomienia spółki o swojej decyzji. Tym samym nie zaszły także przesłanki naruszenia przepisów wynikających z art. 36 §1 i 2 K.p.a., gdyż sprawa została załatwiona w terminie przewidzianym prawem.

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak na wstępie.

POUCZENIE

Strona niezadowolona z niniejszej decyzji, działając na podstawie art. 52 § 1 Ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.), może wnieść skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie za pośrednictwem Ministra Infrastruktury. Zgodnie z art. 53 § 1 ww. ustawy, skargę wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia Skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie.

Otrzymuje:

PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie.