Dalsze uproszczenie i ograniczenie obowiązków sprawozdawczych w zakresie inwestycji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.1990.19.104

Akt utracił moc
Wersja od: 28 listopada 1991 r.

ZARZĄDZENIE Nr 54
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 3 października 1990 r.
w sprawie dalszego uproszczenia i ograniczenia obowiązków sprawozdawczych w zakresie inwestycji

(znak: MD 6-055-19)

Na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221) oraz w związku z rezolucją Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 18 maja 1990 r. w sprawie uproszczenia i ograniczenia sprawozdawczości i badań statystycznych (MP Nr 20, poz. 158) zarządza się co następuje:

§  1.
Poczynając od danych statystycznych za okres od dnia 1 stycznia 1991 r. znosi się obowiązek sporządzania i przekazywania danych statystycznych na dotychczas obowiązujących formularzach sprawozdawczych oznaczonych symbolami:
1)
załącznik do sprawozdania I-01,
2)
I-03 - sprawozdanie o inwestycjach przekazanych do eksploatacji,
3)
I-06 - karta statystyczna budynku mieszkalnego,
4)
I-07 - karta statystyczna obiektu użyteczności publicznej.
§  2.
1.
Ustalone obowiązki sprawozdawcze w zakresie zbierania danych statystycznych z zakresu inwestycji ogranicza się do przekazywania:
1)
sprawozdania o przebiegu realizacji inwestycji na formularzu oznaczonym symbolem I-01, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia,
2)
sprawozdania o działalności inwestycyjnej na formularzu oznaczonym symbolem I-02, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia,
3)
karty statystycznej budynku mieszkalnego i obiektu użyteczności publicznej na formularzu oznaczonym symbolem I-03, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia,
4)
sprawozdania o ruchu budowlanym na formularzu oznaczonym symbolem I-04, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do zarządzenia.
2.
Wprowadza się obowiązek przekazywania przez rejonowe organy administracji rządowej meldunku o liczbie mieszkań oddanych do użytku w budownictwie prywatnym i ich powierzchni użytkowej.
§  3.
Obowiązki sprawozdawcze określone w § 2 dotyczą:
1)
w zakresie sprawozdań na formularzach I-01, I-02 - osób prawnych i samodzielnie bilansujących jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą ponoszących koszty i prowadzących działalność inwestycyjną oraz posiadających na początku roku inwestycje nie zakończone (zamrożone),
2)
w zakresie przekazywania kart statystycznych na formularzu I-03 - osób prawnych i samodzielnie bilansujących jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej rozpoczynających i oddających do użytku budynki mieszkalne oraz mieszkania w budynkach o innym przeznaczeniu oraz oddających do użytku mieszkania uzyskane w wyniku adaptacji inwestycyjnej i z modernizacji w wyniku podziału mieszkań większych na mniejsze lub obiekty użyteczności publicznej wolno stojące oraz wbudowane do budynków o innym przeznaczeniu,
3) 1
w zakresie sprawozdania I-04 - rejonowych organów administracji rządowej. Obowiązek sporządzania sprawozdania na formularzu I-01 nie dotyczy rolniczych spółdzielni produkcyjnych oraz organizacji społecznych, politycznych i związkowych.
§  4.
1.
Podmioty zobowiązane składają sprawozdania statystyczne określone w § 3 do wojewódzkiego urzędu statystycznego województwa, na terenie którego mają siedzibę w terminach:

1)  2 I-01 - do 8 dnia po każdym miesiącu poczynając od danych za miesiąc marzec każdego roku z danymi statystycznymi od początku roku, a w odniesieniu do gmin - do 8 dnia po każdym kwartale, poczynając od początku roku,

2) I-02 - do dnia 7 lutego każdego roku z danymi statystycznymi za rok poprzedni łącznie z wykazem inwestycji realizowanych w zakresie gospodarki wodnej i ochrony środowiska,

3) I-04 - do dnia 5 lipca z danymi statystycznymi za pierwsze półrocze danego roku i do dnia 10 stycznia każdego roku z danymi statystycznymi za rok poprzedni łącznie z wypełnionym załącznikiem.

2.
Podmioty zobowiązane składają kartę statystyczną na formularzu I-03 do wojewódzkiego urzędu statystycznego województwa, na terenie którego inwestycja jest zlokalizowana w ciągu 3 dni od daty rozpoczęcia realizacji inwestycji oraz w dniu podpisania protokołu odbioru budynku lub obiektu użyteczności publicznej przyjętego do eksploatacji.

Rejonowe organy administracji rządowej przekazują dodatkowo 2 dnia każdego miesiąca telefonicznie (teleksem, telefaksem) wojewódzkiemu urzędowi statystycznemu dane o liczbie mieszkań oddanych do użytku w sektorze prywatnym i ich powierzchni użytkowej od początku roku do końca ostatniego miesiąca.

§  5.
1.
Zakres ograniczeń podmiotowych sporządzania sprawozdań z realizacji inwestycji, z wyjątkami podanymi w ust. 2 i 3, określa odrębne zarządzenie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie ustalenia jednolitych zasad zbierania podstawowych danych statystycznych o działalności gospodarczej i związanych z nimi obowiązków sprawozdawczych.
2.
Nie stosuje się ograniczeń, o których mowa w ust. 1, poczynając od danych statystycznych za rok 1990 do inwestorów realizujących inwestycje z zakresu inwestycji centralnych i inwestycji gospodarki wodnej i ochrony środowiska oraz rozpoczynających i oddających do użytku budynki mieszkalne i obiekty użyteczności publicznej (nie objęte sprawozdaniem I-04) oraz inwestycji, których wartość kosztorysowa przekracza kwotę podaną na dany rok w komunikacie zamieszczonym w Dzienniku Urzędowym GUS, którą na lata 1990-1991 ustala się w wysokości 2 mld złotych i więcej.
3.
Inwestorzy realizujący inwestycje centralne niezależnie od zbiorczego sprawozdania I-01 sporządzają odrębnie dział 1 sprawozdania I-01 dla każdego zadania w okresach kwartalnych.
§  6.
Sprawozdanie statystyczne na formularzu I-04 - o ruchu budowlanym w gospodarce prywatnej z danymi statystycznymi za rok 1990 obowiązane są składać rejonowe organy administracji rządowej.
§  7.
1.
Po przekazaniu sprawozdań i kart statystycznych z danymi statystycznymi dotyczącymi roku 1990 tracą moc:
1)
§ 1-§ 4, w § 5 pkt 1 oraz załączniki nr 1 do nr 8 zarządzenia nr 67 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 16 października 1989 r. w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie inwestycji (Dz.Urz. GUS Nr 28, poz. 67),
2)
zarządzenie nr 33 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 17 lipca 1990 r. w sprawie uproszczenia i ograniczenia obowiązków sprawozdawczych w zakresie inwestycji (Dz.Urz. GUS Nr 13, poz. 63).
2.
Przy wypełnianiu obowiązków sprawozdawczych wprowadzonych zarządzeniem stosuje się objaśnienia podane w załączniku nr 9 do zarządzenia określonego w ust.1 pkt 1 ze zmianami wynikającymi z załącznika nr 5 do niniejszego zarządzenia.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

I-01

Sprawozdanie o przebiegu realizacji inwestycji za okres od początku roku do końca okresu sprawozdawczego

...... 199 ... r.

grafika

OBJAŚNIENIA

do formularza I-01 (sprawozdanie z realizacji inwestycji)

1.
Dział 1. Nakłady inwestycyjne

Dane należy podawać od początku roku do końca miesiąca sprawozdawczego.

2.
Dział 2. Budownictwo inwestycyjne

Jednostki zobowiązane są do składania sprawozdań:

- za miesiące nie kończące kwartału wypełniają tylko wiersz 2 rubr. 1 i 2 dotyczący inwestycji rozpoczętych w miesiącu sprawozdawczym. Nie wykazuje się zatem w tych rubrykach inwestycji już wykazanych w poprzednich okresach danego roku sprawozdawczego;

- za miesiące kończące kwartał wypełniają wszystkie rubryki wiersza 1 i 2 podając dane narastająco.

OBJAŚNIENIA

do formularza I-02 (sprawozdanie z działalności inwestycyjnej)

W przypadku realizacji wspólnych zadań przez kilku inwestorów, gdy jeden inwestor realizuje zadanie, a inni inwestorzy partycypują w kosztach budowy, nakłady inwestycyjne powinny być wykazywane w zakresie całego zadania tylko w sprawozdaniach "inwestora zastępczego" realizującego zadanie. Inwestorzy, którzy biorą udział w kosztach budowy, nie wykazują wnoszonych udziałów jako zrealizowanych nakładów inwestycyjnych.

1.
Dział 1. Rozliczenie kosztów inwestycji
1)
Wykazana w wierszu 1 wartość zamrożenia powinna odpowiadać danym wykazanym w rocznym sprawozdaniu I-02 z działalności inwestycyjnej za rok ubiegły w wierszu 10 minus wiersz 06.
2)
W przypadku wystąpienia u inwestora bezpośredniego w ciągu roku zmian organizacyjnych polegających na przekazywaniu lub przejęciu zadania inwestycyjnego, jednostka przekazująca nie powinna ujmować w sprawozdawczości wartości przekazanego zadania, tzn. powinna m.in. zmniejszyć odpowiednio stan inwestycji rozpoczętych na początek roku o wartość nakładów zrealizowanych do końca ubiegłego roku na przekazanych zadaniach, a jednostka przejmująca powinna odpowiednio zwiększyć stan inwestycji rozpoczętych na początek roku i rozliczyć pełne koszty zadania w następnych wierszach sprawozdania.

W jednostce przejmującej nakłady dotyczące przejmowanych zadań poniesione w roku bieżącym należy wykazać w wierszu 2 (koszty inwestycji według ewidencji księgowej). W koszty roku bieżącego nie należy wliczać kosztów poniesionych przed rokiem sprawozdawczym na zadaniach przejmowanych, z uwagi na fakt, że zostały one policzone jako koszty w ubiegłych latach u inwestorów przekazujących inwestycje. O koszty należy zwiększyć stan inwestycji rozpoczętych na początek roku w wierszu 01.

3)
W przypadku przekazania tylko maszyn i urządzeń lub innych nakładów stanowiących tylko część zadania inwestycyjnego, które figurowały w jednostce przekazującej na koncie "Inwestycje rozpoczęte" - inwestor nabywający zalicza w całości ich wartość do kosztów roku bieżącego, a jednostka przekazująca zmniejsza koszt roku bieżącego, o wartość przekazanej inwestycji.
2.
Dział 2. Finansowanie nakładów inwestycyjnych
1)
Dane wykazane w wierszu 01 rubr. 1 winny być zgodne z danymi wykazanymi w dziale 3 rubr. 6.
2)
Dane wykazane w wierszu 01 rubr. 2 winny być zgodne z sumą zadań inwestycyjnych o symbolach 1100, 2100, 3100 wykazanych w rubr. 6 działu 3.
3)
Dane wykazane w wierszu 01 rubr. 3 powinny być sumą zadań z działu 3 rubr. 6, które posiadają dwa pierwsze znaki 12, 22, 32.
4)
Dane wykazane w wierszu 01 rubr. 4 powinny być sumą zadań z działu 3 rubr. 6, które posiadają dwa pierwsze znaki 13, 23, 33.
5)
Dane wykazane w wierszu 01 rubr. 5 powinny być sumą zadań z działu 3 rubr. 6, które posiadają pierwsze znaki 14, 24, 34.
6)
Dane wykazane w wierszu 01 rubr. 6 winny być zgodne z sumą zadań inwestycyjnych wykazanych w dziale 3 rubr. 6, które mają pierwsze znaki 15, 25, 35.
3.
Dział 3. Zaawansowanie, zamrożenie i zaangażowanie
1)
W wierszu 1 należy podać wartość ogółem dotyczącą wszystkich realizowanych w roku sprawozdawczym inwestycji, inwestycji wstrzymanych w roku lub przed rokiem sprawozdawczym oraz inwestycji przekazanych do eksploatacji, na które w roku sprawozdawczym nie poniesiono nakładów.

Poczynając od wiersza 2 należy wymienić poszczególne zadania zaliczane do budownictwa inwestycyjnego. W następnej kolejności należy wymienić zadania nie związane z budownictwem inwestycyjnym grupując je według lokalizacji. Dla każdego zadania w rubr. 0 w polu wydzielonym w górnym prawym rogu należy wpisać czterocyfrowe symbole, zgodnie z symbolami zadań inwestycyjnych zawartymi w Części III Objaśnień ogólnych (po zmianie).

W rubr. 1 należy podać lokalizację - symbol województwa zgodne z wykazem województw i ich symboli, stanowiącym Część V Objaśnień ogólnych oraz nazwę gminy lub miasta. Jeżeli zadanie tzw. "liniowe" jest zlokalizowane na terenie więcej aniżeli jednego województwa, należy w ramach zadania inwestycyjnego wydzielić części zgodnie z zakresem realizowanym na terenie województwa, gminy (miasta) dzieląc nakłady proporcjonalnie do wielkości inwestycji na poszczególnych terenach (przynajmniej szacunkowo).

2)
W rubr. 2 w liczniku należy podać czterocyfrowy symbol branży gospodarki narodowej zgodnie z wykazem podanym w Części I Objaśnień ogólnych. W mianowniku należy podać czterocyfrowy symbol "Klasy" według Europejskiej Klasyfikacji Rodzajów Działalności (EKD), które to symbole będą podane w odrębnym Komunikacie GUS.
3)
Licznik rubr. 3 należy wypełnić dla każdego zadania budownictwa inwestycyjnego.

Mianownik rubr. 3 należy wypełniać tylko dla przekazanych w roku sprawozdawczym do eksploatacji zadań budownictwa inwestycyjnego, dla których w dokumentacji projektowo-kosztorysowej został ściśle określony zakres rzeczowy, tj. wartość kosztorysowa, zdolność produkcyjna lub usługowa oraz cykl realizacji (zgodnie z obowiązującymi przepisami regulującymi zasady i tryb przekazywania inwestycji do eksploatacji).

4)
W rubr. 4 należy podać wartość kosztorysową zadań inwestycyjnych zgodnie z ustaleniami podanymi w zasadach metodycznych statystyki inwestycji.
5)
Wartość nakładów poniesionych w roku sprawozdawczym podana w rubr. 6 wiersz 1 powinna być zgodna z danymi wykazanymi w dziale 1 wiersz 2.
6)
W rubr. 10 należy wykazać nakłady poniesione od początku realizacji na zadania przekazane do końca roku sprawozdawczego w całości lub w części do eksploatacji.
7)
Dane wykazane w wierszu 1 rubr. 11 powinny być zgodne z danymi wykazanymi w dziale 1 wiersz 3.
8)
Dane wykazane w wierszu 1 rubr. 12 powinny być zgodne z danymi wykazanymi w dziale 1 wiersz 4.
9)
Jednostki realizujące zadania inwestycyjne w zakresie gospodarki wodnej i ochrony środowiska sporządzają na koniec roku trzy odrębne wykazy tych zadań na arkuszu dodatkowym do działu 3 wypełniając tylko rubr. 1, 2 oraz 6 do 9. Jednym wykazem należy objąć zadania z zakresu gospodarki wodnej, drugim - zadania z zakresu ochrony wód, ochrony powietrza atmosferycznego i zadania związane z wykorzystaniem odpadów przemysłowych oraz rekultywacją hałd i wysypisk i trzecim - pozostałe zadania związane z ochroną środowiska. Wykazami powyższymi obejmuje się także części zadań dotyczące gospodarki wodnej i ochrony środowiska w zadaniach o innym charakterze, np.: elektrofiltry przy kotle. Dla każdego zadania należy wpisać symbole według zasad podanych w załącznikach:

- w rubr. 0 - symbole zadania zgodnie z Częścią III Objaśnień ogólnych,

- w rubr. 2 - symbole zadania zgodnie z Częścią VI Objaśnień ogólnych.

Przy nazwie zadania inwestycyjnego dotyczącego gospodarki wodnej i ochrony wód należy podać ponadto numer obszaru hydrograficznego.

4.
Dział 4. Efekty gospodarcze z inwestycji przekazywanych do eksploatacji
1)
Dział 4 należy sporządzać godnie z Nomenklaturą przyrostów zdolności produkcyjnych i usługowych uzyskanych w wyniku działalności inwestycyjnej, stanowiącą Część II Objaśnień ogólnych.
2)
W dziale tym należy wykazywać projektowane zdolności produkcyjne lub usługowe uzyskane w wyniku przekazania do eksploatacji zadań budownictwa inwestycyjnego, a w przemyśle również w wyniku dokonanych zakupów gotowych dóbr inwestycyjnych. Informacje w tym dziale należy podawać w jednostkach naturalnych, na podstawie dokumentacji projektowo-kosztorysowej zadania.
3)
Jeśli efekt gospodarczy oddanego zadania określony w dokumentacji nie znajduje swego odpowiednika w nomenklaturze przyrostów, działu tego nie należy wypełniać.
4)
Nie należy również wypełniać tego działu z inwestycji, dla których sporządza się Kartę statystyczną I-03.
5)
Inwestorzy, którzy w roku sprawozdawczym przekazują do eksploatacji inwestycje związane z gospodarką wodną i ochroną środowiska dział 4 sprawozdania I-02 wypełniają w trybie następującym:
a)
w zakresie gospodarki wodnej i ochrony wód:

– jednostki gospodarki komunalnej - zgodnie z nomenklaturą przyrostów w części GOSPODARKA KOMUNALNA,

– jednostki rolnicze - zgodnie z nomenklaturą przyrostów w części ROLNICTWO, gminy, w zależności od tego na rzecz jakich jednostek realizują inwestycje - jeśli dla rolnictwa, to podają w części ROLNICTWO, jeśli dla gospodarki komunalnej, to w części GOSPODARKA KOMUNALNA,

– pozostałe jednostki poza wymienionymi wyżej wypełniają zgodnie z nomenklaturą przyjętą w części GOSPODARKA WODNA I OCHRONA ŚRODOWISKA;

b)
w zakresie ochrony powietrza atmosferycznego - wszystkie jednostki wypełniają zgodnie z nomenklaturą przyrostów w części GOSPODARKA WODNA I OCHRONA ŚRODOWISKA (symbole przyrostów 92-01 do 92-05).

Niezależnie od obowiązków sporządzenia zbiorczych danych, inwestorzy realizujący inwestycje gospodarki wodnej i ochrony środowiska sporządzają imienny wykaz zadań oddanych do eksploatacji na arkuszu dodatkowym do działu 4 sprawozdania I-02 podając w rubr. 0 nazwę zadania i lokalizację.

6)
Jednostki prowadzące działalność przemysłową:
a)
dla których w Klasyfikacji Gospodarki Narodowej nadano branżę "619",
b)
dla których w KGN nadano branżę "428", dane dotyczące przyrostów zdolności produkcyjnych realizowanych inwestycji przemysłowych sporządza na arkuszu dodatkowym do działu 4 sprawozdania I-02 według nomenklatury przyrostów dla przemysłu stanowiącej Część II Objaśnień ogólnych.

W tych przypadkach w sprawozdaniu z całej działalności inwestycyjnej, danych tych w dz. 4 nie należy ujmować. Odrębnie sporządzony dział 4 sprawozdania I-02 dotyczący przyrostów w przemyśle należy dołączyć do sprawozdania zbiorczego I-02.

7)
Rubr. 3 - projektowana zdolność produkcyjna lub usługowa zadań znajdujących się w końcu roku sprawozdawczego w budowie, tj. zdolność rozpoczętych zadań, będących w trakcie realizacji, a więc zarówno zadań (części zadań), które były przewidywane do przekazania do eksploatacji w roku sprawozdawczym i nie zostały przekazane, jak też wszystkich innych zadań przewidywanych do przekazania w latach następnych - bez zdolności zadań (części zadań) przekazanych do eksploatacji.
5.
Dział 5. Budynki przekazane do eksploatacji w roku sprawozdawczym
1)
W dziale 5 należy wykazywać wszystkie budynki przekazane do użytku w roku sprawozdawczym, z wyjątkiem budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej, dla których sporządza się Kartę statystyczną I-03. W dziale 5 należy wykazywać również domki kempingowe oraz kioski towarowe, jeśli są posadowione na trwałych fundamentach.

W dziale 5 nie należy podawać budynków wykazanych jako przekazane do eksploatacji w sprawozdaniach za lata poprzednie, budynków zakupionych (przejętych) od innych użytkowników jako środki trwałe, budynków adaptowanych, modernizowanych oraz budynków prowizorycznych.

2)
Dla każdego budynku należy przeznaczyć jeden wiersz podając w rubryce 0 dokładnie główne przeznaczenie budynku, np. dom towarowy itp. Szczególnie dokładnie należy określić przeznaczenie budynków przemysłowych, chodzi o to, ażeby z określenia jasno wynikało, jakiego typu funkcję ma pełnić budynek.

Budynki jednorodne, np. domki kempingowe, garaże itp. o tej samej lokalizacji należy wpisać w jednym wierszu wpisując w rubryce 0 ich liczbę, a w rubr. 2 podając łączną kubaturę budynków.

Np. w "rubr. 0" 5 domków kempingowych,

w "rubr. 2" 500.

3)
W przypadku jeżeli w budynkach niemieszkalnych znajduje się mieszkanie rodzinne, np. w leśniczówce, wówczas niezależnie od ujęcia tych budynków w sprawozdaniu I-02 inwestor zobowiązany jest sporządzić Kartę statystyczną I-03 (wykazując mieszkania) i przesłać do WUS (właściwego terytorialnie dla lokalizacji obiektu, w którym znajdują się mieszkania).
6.
Dział 6. Rozliczenie inwestycji przekazanych do eksploatacji

Dane wykazane w wierszu 1 powinny być zgodne z danymi wykazanymi w dziale 1 wiersz 3.

7.
Dział 7. Zamrożenie nakładów inwestycyjnych

W rubrykach 2 do 5 należy podać wartość nakładów zrealizowanych przyjmując za podstawę podziału rok poniesienia nakładów. Dane wykazane w rubr. 1 powinny być zgodne z danymi wykazanymi w dziale 1 wiersz 4.

8.
Dział 8. Pozostałe nakłady inwestycyjne

Dane wykazane w wierszu 1 rubr. 1 powinny być zgodne z danymi wykazanymi w dziale 3 wiersz 1 stanowiącymi różnicę rubr. 6 minus rubr. 7, minus rubr. 8.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2 3

I-02

Sprawozdanie o działalności inwestycyjnej

za rok 19 ...

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

I-03

Karta statystyczna budynku mieszkalnego i obiektu użyteczności publicznej

grafika

OBJAŚNIENIE

do Karty statystycznej budynku mieszkalnego i obiektu użyteczności publicznej (I-03)

1.
Kartę statystyczną I-03 sporządza się na podstawie dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz protokołu odbioru i wpisu do dziennika budowy.
2.
Wypełnianie Karty statystycznej I-03 w zakresie budynku mieszkalnego:

2.1. Kartę statystyczną I-03 sporządza się dla budynków mieszkalnych:

1) w momencie rozpoczynania nowych budynków (tj. w momencie zakładania ław fundamentowych) również budowanych z przeznaczeniem na zastąpienie dotychczas użytkowanych (inwestycje odtworzeniowe) wypełniając dział 1 karty (bez wiersza 2 i 5) oraz w dziale 2 wiersze: 01, 03, 06, 09, 10;

2) w momencie protokolarnego odbioru do użytku:

a) w budynkach mieszkalnych wypełniając wszystkie dane (bez wiersza 5 działu 1 i bez wiersza 23 i 24 działu 2). Jeśli jednak ze względów technicznych nie można określić prawidłowo wartości budynku lub cyklu realizacji (np. w rolnictwie budynek realizowany łącznie z gospodarczym) nie wypełnia się w dziale 2 wierszy 01 i 22,

b) w budynkach o innym przeznaczeniu dla mieszkań nowych i dla mieszkań z adaptacji inwestycyjnej (także uzyskanych z zagospodarowania strychów) i dla mieszkań uzyskanych z przebudowy mieszkań większych na mniejsze (w wyniku modernizacji inwestycyjnej) wypełnia się dział 1 karty (bez wiersza 1 i 5), a w dziale 2 wiersze: 06, 07, 09, 10, 12-17, 19, 20.

2.2. Przy wypełnianiu informacji o budynkach oddanych do użytku jako odrębne budynki należy traktować zarówno nowe, jak i części nowych budynków jeżeli stanowią wyraźnie odrębne części (odrębnie przekazywane do użytku), jak np. pawilony, klatki, skrzydła oraz nowe części stanowiące rozbudowę istniejących budynków (dobudowa, nadbudowa). Dla części budynków nowych, odrębnie oddawanych do użytku wypełnia się Kartę I-03 zgodnie z zasadami podanymi w pkt. 2.1 ust. 2) a).

3.
Wypełnianie Karty statystycznej I-03 w zakresie obiektu użyteczności publicznej:

3.1. Kartę statystyczną I-03 sporządza się dla następujących obiektów użyteczności publicznej: szpitali, sanatoriów, przychodnie zdrowia, ośrodków zdrowia, żłobków, domów pomocy społecznej i rencistów, szkół (różnych typów), internatów szkolnych, warsztatów szkolnych oraz przedszkoli.

3.2. Kartę statystyczną I-03 sporządza się dla obiektów użyteczności publicznej:

1) w momencie rozpoczynania nowych obiektów (tj. w momencie zakładania ław fundamentowych budynku) - wypełniając dział 1 karty (bez wiersza 2, 3 i 4) oraz w dziale 2 wiersze: 03, 23 i 24 w przypadku szkoły. W momencie rozpoczynania kartę wypełnia się tylko dla obiektów o jednorodnym przeznaczeniu;

2) w momencie protokolarnego odbioru budynku od wykonawcy wypełnia się:

a) dla budynków o jednorodnym przeznaczeniu dział 1 karty (bez wiersza 3 i 4) oraz w dziale 2 wiersze: 01, 03, 21-24,

b) dla obiektów z adaptacji i obiektów rozbudowanych w budynkach o innym przeznaczeniu dział 1 karty (bez wiersza 1, 3 i 4) oraz w dziale 2 wiersze: 23 i 24.

3.3. W przypadku oddawania do użytku obiektów wolno stojących realizowanych przez dwóch inwestorów, tj. odpowiedzialnego za wybudowanie budynku (inwestora zastępczego) i odpowiedzialnego za wyposażenie (inwestora użytkownika), obiekty takie powinny być wykazywane tylko przez tego inwestora, który obiekt wyposaża.

3.4. W przypadku, gdy obiekty użyteczności publicznej objęte Kartą I-03 stanowią część wbudowaną w budynek o innym przeznaczeniu, np. w budynek mieszkalny, kartę sporządza inwestor budynku.

3.5. Dla obiektów rozbudowanych należy podać dane dotyczące tylko części rozbudowanej.

3.6. Jeśli w ramach jednego zadania, np. budowy szpitala, realizuje się szereg obiektów odrębnie oddawanych do użytku, to dla każdego budynku należy sporządzić odrębną kartę statystyczną.

3.7. W przypadku, gdy w jednym budynku znajdują się dwa (lub więcej) zadania o różnym przeznaczeniu, np. szkoła + internat + warsztaty, wówczas należy sporządzić odrębne karty dla każdego obiektu wypełniając dział 1 karty (bez wiersza 1, 3 i 4) oraz w dziale 2 wiersze 23 i 24.

4.
Jako wartość budynku mieszkalnego oraz obiektu użyteczności publicznej (tylko dla obiektów o jednorodnym przeznaczeniu) - w mln zł (bez miejsc po przecinku) należy podać:
1)
dla budynków rozpoczynanych - wartość wynikającą z dokumentacji w cenach roku rozpoczęcia,
2)
dla obiektów (budynków) oddanych do użytku - wartość aktualną w momencie odbioru, tj. nakłady poniesione od początku realizacji do momentu protokolarnego odbioru, a dla obiektu użyteczności publicznej łącznie z wartością wyposażenia.

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

I-04

Sprawozdanie o ruchu budowlanym za okres od początku roku do końca okresu sprawozdawczego

...... 19 ... r.

grafika

OBJAŚNIENIA

do formularza I-04 (sprawozdanie o ruchu budowlanym)

1.
W sprawozdaniach należy wykazywać wszystkie budynki, tj. mieszkalne i niemieszkalne, na budowę których wymagane jest pozwolenie - niezależnie od okoliczności, czy na budowę budynków uzyskano pozwolenie władz budowlanych, czy też nie, czy są to budynki nowe, nadbudowy czy też dobudowy budynków. W przypadku nadbudowy i dobudowy budynków, sprawozdaniem należy objąć tylko części nowe, tj. nadbudowane lub dobudowane.
2.
Dział 1. Budynki przekazane do użytku
1)
W dziale 1 sprawozdania należy wykazać wszystkie budynki przekazane do użytku w okresie sprawozdawczym.
2)
W przypadku przekazania do użytku tzw. budynków zespolonych, tj. o mieszanym przeznaczeniu, np. budynek mieszkalno-inwentarski itp., wówczas należy podać budynki mieszkalno-inwentarskie i mieszkalno-składowe łącznie z budynkami mieszkalnymi, a budynki zespolone - inwentarsko-składowe łącznie z budynkami inwentarskimi.
3)
W wierszu 7 należy podać stodoły, budynki składowo-magazynowe oraz wszystkie pozostałe budynki przekazane do użytku, które nie zostały wymienione w wierszach 1 i 4.
4)
W wierszach 7-9 dane dotyczące mieszkań (rubr. 3, 4, 5) należy wypełnić tylko w tych przypadkach, gdy w budynku, dla którego ustalono inne przeznaczenie niż mieszkalny lub mieszkalno-gospodarczy i mieszkalno-inwentarski, znajdują się mieszkania rodzinne, np. w pensjonatach mieszkanie zajmowane przez właściciela pensjonatu, przy piekarni mieszkania dla pracowników najemnych itp.
3.
Dział 2. Liczba wydanych pozwoleń na budowę budynków

W rubr. 1 - należy podawać liczbę wydanych w ciągu roku pozwoleń tylko na budowę budynków. Jeżeli jedno pozwolenie opiewa na budowę więcej niż jednego budynku, wówczas należy podawać faktyczną liczbę budynków (nie liczbę pozwoleń).

4.
Dział 3. Urządzenia zaopatrzenia w wodę przekazane do użytku w indywidualnych gospodarstwach rolnych na wsi

Dane dotyczące liczby gospodarstw podłączonych do wodociągów zbiorowych należy uzgodnić z właściwymi WZIR i Wojewódzkimi Zakładami Usług Wodnych oraz innymi jednostkami eksploatującymi zbiorcze wodociągi miejskie.

5.
Dział 4. Budynki w budowie

Informacje zawarte w tym dziale stanowią bilans półrocznej (rocznej) działalności inwestycyjnej, obejmują bowiem budynki w budowie (bez względu na rok rozpoczęcia) na początek roku i na koniec I półrocza (roku) sprawozdawczego oraz budynki rozpoczęte, jak też oddawane do użytku w I półroczu (roku) sprawozdawczym.

W dziale tym należy ujmować budynki zakupione od innych osób, które są w trakcie realizacji (w budowie).

Jeżeli budynek został rozpoczęty i przekazany do użytku w tym samym roku, należy go wykazać zarówno w rubr. 2 jako rozpoczęty w roku sprawozdawczym, jak i w rubr. 3 jako przekazany do użytku w tym roku.

Liczba budynków oddanych do użytku wykazana w rubr. 3 musi stanowić sumę budynków wykazanych jako oddane do użytku w dziale 1 rubr. 1 w wierszach 1 + 4 + 7. Odpowiednia zgodność musi być zachowana również w podziale na miasta i wieś.

OBJAŚNIENIA

do załącznika do działu 1 sprawozdania I-04

(Wykaz budynków oddanych do użytku)

1.
Załącznik do sprawozdania I-04 sporządza się raz w roku wyłącznie dla budynków oddanych w roku sprawozdawczym (łącznie z budynkami oddanymi do użytku w latach wcześniejszych, a nie wykazanymi dotychczas w sprawozdawczości), łącznie ze sprawozdaniem zbiorczym I-04 za rok. Załącznik należy sporządzić odrębnie dla każdej gminy.
2.
W boczku formularza, w liczniku należy podać adres (numer posesji) właściciela oddanego do użytku budynku.

Jeżeli jeden właściciel wybudował kilka budynków o różnym przeznaczeniu, każdy budynek należy wykazywać w osobnym wierszu.

W miejscu wydzielonym w lewym górnym rogu należy podać tylko dla budynków mieszkalnych, numer budynku na posesji; jeśli jest to pierwszy budynek, to podać jedynkę liczbami arabskimi - "1", jeśli obok istniejącego budynku mieszkalnego zbudowano na tej samej posesji drugi budynek mieszkalny - wpisać "2" (niezależnie od tego, czy poprzedni budynek ulega rozbiórce, zmienia przeznaczenie czy też nie).

3.
W rubryce 1 należy wpisać: ilość ha - z jednym miejscem po przecinku, litery "S", "R" lub kreskę "-" zgodnie z objaśnieniami zawartymi w zeszycie metodycznym inwestycji.
4.
W rubr. 4 - należy przy pomocy symbolu cyfrowego określić główne przeznaczenie budynku, wynikające z wydanego pozwolenia na budowę, następująco:

- mieszkalny - 01,

- mieszkalno-gospodarczy, mieszkalno-inwentarski - 02,

- pensjonat - 03,

- dom letniskowy - 04,

- inwentarski dla bydła - 05,

- inwentarski dla trzody chlewnej - 06,

- inwentarski dla owiec - 07,

- inwentarski dla drobiu - 08,

- inwentarski o mieszanej obsadzie zwierząt - 09,

- inwentarsko-składowy, inwentarsko-gospodarczy - 10,

- stodoła - 11,

- suszarnia - 12,

- szklarnia - 13,

- budynki dla przemysłu:

- masarnie - 14,

- piekarnie - 15,

- wytwórnie napojów - 16,

- stacje napraw samochodów - 17,

- inne w przemyśle - 18,

- budynki dla handlu:

- sklepy - 19,

- punkty skupu - 20,

- inne budynki w handlu - 21,

- budynki usługowe (fryzjernie, pralnie, farbiarnie) - 22,

- garaże - 23,

- kościoły - 24,

- inne budynki sakralne - 25,

- budynki plebanii - 26,

- budynki katechetyczne - 27,

- pozostałe budynki kościelne (np. klasztory) - 28,

- pozostałe budynki (nie wymienione wyżej) - 29.

Dla budynków oddanych do użytku przez spółki z udziałem podmiotów zagranicznych, przedsiębiorstw międzynarodowych, zagranicznych przedsiębiorstw drobnej wytwórczości, spółek handlowych oraz fundacji i osób prowadzących księgi handlowe - należy podać trzeci znak - 1, np. piekarnia - 151.

Jeżeli w budynkach o innym przeznaczeniu niż oznaczono symbolami 01, 02, 03 występują mieszkania rodzinne, należy je wykazywać w odpowiednich rubrykach i wierszach sprawozdań.

5.
W rubr. 7 - należy podać liczbę mieszkań w budynku, poniżej - ogólną liczbę izb w mieszkaniu łącznie z kuchniami (lub w mieszkaniach, jeżeli w budynku znajdzie się więcej niż jedno mieszkanie) oraz (poniżej) łączną powierzchnię użytkową mieszkań, niezależnie od ilości izb i mieszkań faktycznie użytkowanych w momencie oddania budynku do użytku.

Jeżeli lokale zbiorowego zamieszkiwania znajdują się w budynku, gdzie znajduje się mieszkanie rodzinne to powierzchnię użytkową należy podać w ułamku - w liczniku powierzchnię mieszkania rodzinnego, a w mianowniku powierzchnię zbiorowego zamieszkiwania - pozycję taką należy zaznaczyć na prawym marginesie literką "z".

6.
Rubr. 8 - wypełnia się wówczas, gdy w budynku znajduje się więcej niż 1 mieszkanie.

Jeżeli np. w budynku znajdują się dwa mieszkania - jedno 3-izbowe, drugie 4-izbowe, wówczas w rubr. 8 podajemy liczbę mieszkań następująco:

1-
2-
31.,tj.mieszkanie 3-izbowe
41.,tj.mieszkanie 4-izbowe
7.
W rubr. 9 - należy podawać przy pomocy symboli cyfrowych rodzaj wyposażenia oddanych do użytku budynków mieszkalnych i mieszkalno-gospodarczych oznaczonych symbolami 01 i 02 i budynków inwentarskich oznaczonych symbolami 05-10 oraz pensjonatów oznaczonych symbolem 03.

Jeżeli budynek jest wyposażony lub zgodnie z projektem, według którego był realizowany, będzie wyposażony w niżej podane instalacje i urządzenia, zakreśla się wówczas kółkiem odpowiedni symbol;

dla budynków wyposażonych w:

- elektryczność i wodociąg - symbol 1,

- tylko w elektryczność - 2,

- tylko w wodociąg - 3,

- ustęp spłukiwany - 4,

- łazienkę (urządzenie kąpielowe, prysznic - z odpływem wody) - 5,

- centralne ogrzewanie - 6,

- gaz sieciowy - 7,

- instalacje ciepłej wody dostarczanej centralnie - 8.

8.
W załączniku nie wolno poprawiać numeracji wierszy.

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

Zmiany do załącznika nr 9 do zarządzenia nr 67 Prezesa GUS z dnia 16 października 1989 r. w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie inwestycji.
1.
W części II na str. 379 dotyczącej nomenklatury przyrostów zdolności produkcyjnych i usługowych uzyskiwanych w wyniku działalności inwestycyjnej treść zawartą w pkt. 1-7 zastępuje się następująco:
1)
Nomenklaturę stosuje się do sprawozdania I-02 (dział 4);
2)
Jeżeli w rubr. 3 "nomenklatury" przy konkretnych wskaźnikach nie określono jednostki czasu na jaką należy przeliczyć te wskaźniki (np. na jedną zmianę, na dobę, na rok) oznacza to, że dane należy podawać w stosunku rocznym, np. węgiel kamienny i antracytowy - tys. t - należy podać według dokumentacji nominalny roczny przyrost zdolności wydobywczej itp.;
3)
Wypełniając dział 4 sprawozdania I-02 nie wypełnia się wierszy, w których w rubr. 4 podano oznaczenie literowe "tys. zł";
4)
Podany w "nomenklaturze" w rubr. 1 "symbol gałęzi i lp." opiera się o Klasyfikację Gospodarki Narodowej z wyjątkami określonymi w zasadach metodologicznych. W ramach działów gospodarki narodowej zastosowany został dalszy podział przyrostów: w przemyśle - według gałęzi wyrobów, a w ramach gałęzi wyodrębniono niektóre grupy wyrobów, natomiast w innych działach gospodarki narodowej poza przemysłem - grupy obiektów o jednorodnym przeznaczeniu.

Przy symbolizowaniu przyrostów w przemyśle według grup wyrobów należy opierać się o systematyczny wykaz wyrobów, którego niektóre wybrane symbole podano w rubr. 2 "nomenklatury";

5)
W tych przypadkach, gdy dla określonego wskaźnika informacje o przyrostach zdolności produkcyjnych wyrażone są w kilku jednostkach miary, wówczas w sprawozdaniu I-02 - dział 4 należy podawać je osobno przeznaczając dla każdej jednostki miary osobny wiersz, np.:

58-08 Stacje telewizyjne obiekty ......... szt 020

moc wizji ......... kW 070

6)
Dla następujących jednostek miar: tys. t. MW, km, KM, mln szt. mln jedn. ceram., mln m3, tys. m3, tys. m2, tys. par, t/1 zmianę, t/dobę, mln 1, tys. hl. tys. numerów, kW wizji, kW fonii, km toru pojedynczego, tys. kW, tys. DWT, tys. m., tys. km par, tys. szt - w sprawozdaniu I-02 dane należy podać z jednym miejscem po przecinku, niezależnie jakiego wskaźnika przyrostu dotyczą. Dane dla pozostałych jednostek miar należy podawać bez znaku po przecinku.
2.
Treść zawarta w tabeli "8. Nomenklatura przyrostów zdolności produkcyjnych i usługowych uzyskiwanych w wyniku działalności inwestycyjnej" pozostaje bez zmian z tym, ze skreśla się odnośniki *), **) oraz d).
3.
Skreśla się treść zawartą w tabeli "część III. Symbole zadań inwestycyjnych". Tabela ta otrzymuje następujące brzmienie:

Część III. Symbole zadań inwestycyjnych

Symbole zadania inwestycyjnego miejsce kolejnych znakówWyszczególnienie
IIIIIIIV
Budownictwo inwestycyjne
1- budownictwo kontynuowane
2- inwestycje nowo rozpoczynane
3Zadania nie polegające na budownictwie inwestycyjnym
100Inwestycje centralne
2Inwestycje podmiotów gospodarczych
3Inwestycje państwowych jednostek organizacyjnych, dla których zasady gospodarki finansowej są określone w odrębnych ustaleniach
Ponadto dla inwestycji podmiotów gospodarczych i inwestycji państwowych jednostek organizacyjnych realizowanych przez jednostki zaliczane do sfery produkcji materialnej jako trzeci znak należy podać dla:
10- inwestycji odtworzeniowo-modernizacyjnych - symbol 1
20- inwestycji rozwojowych - symbol 2
30- inwestycji uzupełniających oraz socjalnych i mieszkaniowych - symbol 3
00Jednostki nie zaliczane do sfery produkcji materialnej jako trzeci znak podają symbol 0

Inwestycje, jednostek i zakładów budżetowych

4
10- ministerstw
20- wojewodów
3- gmin
1gmin inwestycje własne
2gmin zadania zlecone
40- komunalne budownictwo mieszkaniowe
500Pozostałe
4.
Skreśla się "część IV. Przykład symbolizacji zadań".
1 § 3 pkt 3 zmieniony przez § 2 pkt 1 zarządzenia nr 4 z dnia 21 marca 1991 r. w sprawie ograniczenia obowiązków sprawozdawczych w zakresie inwestycji (Dz.Urz.GUS.91.4.30) z dniem 27 marca 1991 r.
2 § 4 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 2 pkt 2 zarządzenia nr 4 z dnia 21 marca 1991 r. w sprawie ograniczenia obowiązków sprawozdawczych w zakresie inwestycji (Dz.Urz.GUS.91.4.30) z dniem 27 marca 1991 r.
3 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 49 z dnia 26 listopada 1991 r. (Dz.Urz.GUS.91.19.127) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 listopada 1991 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.