Ceremoniał ślubowania policjanta.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.2002.1.1

Akt obowiązujący
Wersja od: 27 października 2019 r.

ZARZĄDZENIE Nr 1
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 4 stycznia 2002 r.
w sprawie ceremoniału ślubowania policjanta.

Na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2000 r. Nr 101, poz. 1092 oraz z 2001 r. Nr 41, poz. 465, Nr 81, poz. 877, Nr 100, poz. 1084, Nr 106, poz. 1149, Nr 110, poz. 1189, Nr 123, poz. 1353 i Nr 125, poz. 1367) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Mianowany policjant składa ślubowanie:
1)
w służbie przygotowawczej - przed skierowaniem na podstawowe szkolenie zawodowe,
2)
w służbie kandydackiej - w terminie nie przekraczającym 6 tygodni od dnia podjęcia służby,
3)
w służbie kontraktowej - w terminie nie przekraczającym 2 tygodni od dnia podjęcia służby, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. 
Policjant mianowany w służbie kontraktowej i ponownie przyjęty do służby w Policji składa ślubowanie tylko wówczas, gdy nie złożył go w trakcie poprzednio pełnionej służby w Policji lub gdy rota składanego wcześniej ślubowania była inna niż określona w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, zwanej dalej "ustawą".
§  2. 
Do przyjmowania ślubowania uprawnieni są przełożeni określeni w art. 32 ust. 1 ustawy lub ich zastępcy zwani dalej "przyjmującymi ślubowanie".
§  3. 
1. 
Ślubowanie może składać policjant lub grupa policjantów.
2. 
Ceremonię ślubowania policjanta lub grupy policjantów organizuje się w pomieszczeniu jednostki Policji o estetycznym wystroju, w którym jest umieszczone dobrze widoczne godło Rzeczypospolitej Polskiej, eksponowana flaga państwowa, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej oraz sztandar jednostki Policji, jeżeli został jej nadany.
3. 
Ceremonię ślubowania grupy policjantów liczącej ponad 10 osób można zorganizować w innym miejscu niż wymienione w ust. 2, a w szczególności na placu zbiórek jednostki Policji, w miejscu pamięci narodowej lub na placu miejskim.
4. 
Ceremonia ślubowania, o której mowa w ust. 3, następuje w czasie uroczystego apelu, którego przebieg określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
5. 
Przebieg ceremonii ślubowania w pomieszczeniu jednostki Policji określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  4.  1
1. 
W ceremonii ślubowania policjanta uczestniczą:
1)
przyjmujący ślubowanie;
2)
policjant składający ślubowanie;
3)
przełożeni policjanta składającego ślubowanie.
2. 
W ceremonii, o której mowa w ust. 1, mogą uczestniczyć:
1) 2
 przedstawiciele związków zawodowych policjantów;
2)
policjanci reprezentujący komórki organizacyjne jednostki Policji;
3)
osoby zaproszone przez przyjmującego ślubowanie;
4)
osoba lub osoby zaproszone przez policjanta składającego ślubowanie;
5)
opiekun służbowy wyznaczony na okres od ukończenia szkolenia zawodowego podstawowego do dnia zakończenia służby przygotowawczej.
§  5. 
1. 
Uczestnikami ceremonii ślubowania grupy policjantów są osoby, o których mowa w § 4, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. 
Na ceremonię ślubowania odbywającą się w czasie uroczystego apelu zaprasza się wyższych przełożonych.
3. 
Na ceremonię ślubowania grupy policjantów odbywającą się w czasie uroczystego apelu można zaprosić przedstawicieli: wojewody, starosty, wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, a także rady powiatu lub rady gminy właściwej ze względu na terytorialny zasięg działania jednostki Policji.
§  6. 
1. 
Policjanci biorący udział w ceremonii ślubowania występują w ubiorze wyjściowym bez sznura galowego, a składający ślubowanie w ubiorze służbowym.
2. 
W przypadku, gdy ceremonia ślubowania odbywa się w jednostce Policji policjanci występują bez nakryć głowy.
§  7. 
1. 
W każdym przypadku przyjmujący ślubowanie wyznacza policjanta odpowiedzialnego za zorganizowanie ceremonii ślubowania zwanego dalej "organizatorem".
2. 
Do obowiązków organizatora, z zastrzeżeniem ust. 3, należy w szczególności:
1)
zaproszenie lub powiadomienie osób, o których mowa w § 4 i 5, o terminie i miejscu ceremonii,
2)
przygotowanie pomieszczenia lub miejsca ceremonii oraz niezbędnych dokumentów (wykaz składających ślubowanie, tekst roty ślubowania, formularze aktu ślubowania),
3)
ustawienie składających ślubowanie w kolejności zgodnej z wykazem składających ślubowanie w taki sposób aby byli zwróceni przodem do godła Rzeczypospolitej Polskiej,
4)
wskazanie miejsc pozostałym uczestnikom ceremonii ślubowania,
5)
zawiadomienie, przyjmującego ślubowanie o gotowości do rozpoczęcia ślubowania.
3. 
W przypadku gdy ceremonia ślubowania odbywa się w czasie uroczystego apelu, organizator wykonuje swoje obowiązki w porozumieniu z policjantem wyznaczonym na dowódcę uroczystości.
§  8. 
Złożenie ślubowania polega na odczytywaniu przez przyjmującego ślubowanie kolejnych fraz roty ślubowania oraz głośnym i wyraźnym ich powtarzaniu przez policjanta lub policjantów składających ślubowanie.
§  9. 
1. 
Ceremonia ślubowania, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, kończy się odczytaniem przez przyjmującego ślubowanie kolejno stopnia, imienia i nazwiska policjantów składających ślubowanie. Wywołani w ten sposób podchodzą i podpisują formularz aktu ślubowania. Formularz podpisuje również przyjmujący ślubowanie, który po złożeniu podpisu podaje dłoń policjantowi składającemu ślubowanie wypowiadając formułę "Witam w szeregach Policji".
2. 
Policjanci, którzy złożyli ślubowanie w czasie uroczystego apelu podpisują formularz aktu ślubowania najpóźniej w terminie 3 dni od dnia złożenia ślubowania.
3. 
W przypadku gdy ze względów organizacyjnych podawanie ręki wszystkim policjantom składającym ślubowanie nie jest możliwe, przyjmujący ślubowanie podchodzi do policjanta zajmującego miejsce na prawym skrzydle pododdziału złożonego z policjantów składających ślubowanie, podaje mu dłoń i wypowiada formułę "Witam wszystkich w szeregach Policji".
4. 
Wzór formularza aktu ślubowania określa załącznik nr 3 do zarządzenia.
§  10. 
Formularz aktu ślubowania włącza się do akt osobowych policjanta.
§  11. 
Traci moc zarządzenie nr 54 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 2 lipca 1990 r. w sprawie ceremoniału składania ślubowania policjanta (Dz. Urz. MSW Nr 2, poz. 15).
§  12. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

PRZEBIEG UROCZYSTEGO APELU, W CZASIE KTÓREGO POLICJANCI SKŁADAJĄ ŚLUBOWANIE

Pododdział złożony z policjantów składających ślubowanie staje w ugrupowaniu rozwiniętym w linii kolumn kompanii (plutonów) po kompanii honorowej, a przed pozostałymi pododdziałami uczestniczącymi w apelu.

Apel do czasu zakończenia czynności związanych z podniesieniem flagi państwowej na maszt przebiega zgodnie z Ceremoniałem policyjnym.

Część apelu, w której policjanci składają ślubowanie przebiega, według następującego porządku:

1.
Przyjmujący ślubowanie wita i przedstawia osoby przybyłe na ceremonię ślubowania i objaśnia znaczenie mającego nastąpić ślubowania.
2.
Po zakończeniu wystąpienia przez przyjmującego ślubowanie dowódca uroczystości podaje komendy "Pododdziały - BACZNOŚĆ! (Na ramię - BROŃ!, Prezentuj - BROŃ!), Pododdziały na prawo - PATRZ!. Poczet sztandarowy przed front szyku - MARSZ!"

Uwaga!

W trakcie występowania, a następnie wstępowania pocztu sztandarowego orkiestra gra stosowny marsz.

3.
Po wystąpieniu pocztu i zajęciu przez niego wyznaczonego miejsca dowódca uroczystości podaje komendy "Pododdziały - BACZNOŚĆ! Policjanci wyróżnieni złożeniem ślubowania na sztandar, do sztandaru - MARSZ!", po których 4 wyróżnionych policjantów w kolumnie dwójkowej podchodzi do sztandaru w ten sposób, że zatrzymują się w odległości dwóch kroków przed pocztem sztandarowym, wykonują w miejscu zwrot w taki sposób, aby stać przodem do sztandaru po pochyleniu go przez sztandarowego na czas ślubowania i przyjmują postawę zasadniczą.
4.
Po zajęciu miejsc przez policjantów wyróżnionych ślubowaniem na sztandar dowódca uroczystości podaje komendy "Pododdziały na prawo - PATRZ! Policjanci składający ślubowanie, do ślubowania!", po której wszyscy ślubujący zdejmują prawą ręką nakrycia głowy, przekładają je do swobodnie opuszczonej ręki lewej i trzymają je zwrócone stroną wewnętrzną do siebie, z wizerunkiem orła do przodu, kciuk lewej ręki wyciągnięty do przodu, a następnie podnoszą prawą rękę w bok w taki sposób, by przedramię było skierowane pionowo do góry z dłonią na wysokości oczu zwróconą w przód i palcami ułożonymi jak do salutowania.
5.
Przyjmujący ślubowanie i ślubujący policjanci wykonują czynności, o których mowa w § 8 zarządzenia.
6.
Po złożeniu ślubowania dowódca uroczystości podaje komendę "Po ślubowaniu", po której ślubujący policjanci zakładają nakrycia głowy, a następnie komendy "Pododdziały - BACZNOŚĆ! Wyróżnieni policjanci do szyku - MARSZ!".
7.
Po wstąpieniu policjantów dowódca uroczystości podaje komendy "Pododdziały na prawo - PATRZ! Poczet sztandarowy do szyku - MARSZ!". Po wstąpieniu pocztu sztandarowego do szyku przyjmujący ślubowanie wykonuje czynność, o której mowa w § 9 zarządzenia i wraca na poprzednio zajmowane miejsce. Dowódca uroczystości podaje komendy kończące ceremonię ślubowania: "Pododdziały - BACZNOŚĆ! (Na ramię -BROŃ! Do nogi - BROŃ!) Pododdziały - SPOCZNIJ!".
8.
Po zakończeniu ceremonii ślubowania wygłaszają okolicznościowe przemówienia zaproszeni goście.
9.
Dalszy przebieg apelu (defilada, zakończenie uroczystości) odbywa się zgodnie z Ceremoniałem policyjnym.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

PRZEBIEG CEREMONII ŚLUBOWANIA W POMIESZCZENIU JEDNOSTKI POLICJI

Ceremonia ślubowania rozpoczyna się w momencie przybycia przyjmującego ślubowanie i przebiega według następującego porządku:
1.
Organizator podaje komendę "(Panie) Panowie - OFICEROWIE!" i składa przyjmującemu ślubowanie meldunek podając kolejno: tytuł, stopień policyjny przełożonego, swoje stanowisko, stopień, nazwisko i czynność wykonywaną przez policjantów.

Przykład:

"PANIE INSPEKTORZE - naczelnik Wydziału Prezydialnego Komendy Powiatowej Policji w ... - komisarz Kowalski melduje policjantów do Ślubowania".

2.
Po przyjęciu meldunku przyjmujący ślubowanie zajmuje miejsce obok godła Rzeczypospolitej Polskiej, staje przodem do składających ślubowanie i wita się z policjantami słowami "Czołem policjanci", a w przypadku składania ślubowania przez jednego policjanta słowem "Czołem". Składający ślubowanie odpowiada(-ją) "Czołem Panie nadinspektorze (inspektorze, komisarzu)".
3.
Po powitaniu organizator podaje komendę "(Panie) Panowie - OFICEROWIE".
4.
Przyjmujący ślubowanie wita osoby zaproszone na ceremonię ślubowania i objaśnia znaczenie mającego nastąpić ślubowania.
5.
Po zakończeniu wystąpienia przez przyjmującego ślubowanie organizator podaje komendę "Do ślubowania".
6.
Na komendę "Do ślubowania" wszyscy uczestnicy ceremonii przyjmują postawę zasadniczą, a składający ślubowanie podnoszą prawą rękę w bok w taki sposób, by przedramię było skierowane pionowo do góry z dłonią na wysokości oczu zwróconą w przód i palcami ułożonymi jak do salutowania.
7.
Przyjmujący ślubowanie i ślubujący wykonują czynności, o których mowa w § 8 zarządzenia.
8.
Po złożeniu ślubowania organizator podaje komendę: "Po ślubowaniu", po której składający ślubowanie opuszczają rękę i przyjmują, podobnie jak wszyscy uczestnicy ceremonii, postawę swobodną.
9.
Przyjmujący ślubowanie przystępuje do wykonania czynności określonych w § 9 zarządzenia. Po ich zakończeniu ślubujący kolejno wracają na poprzednie miejsca.
10.
Po zakończeniu ślubowania w celu wygłoszenia okolicznościowych przemówień organizator może udzielić głosu osobom zaproszonym, ślubującemu lub przedstawicielowi policjantów składających ślubowanie.
11.
Uroczystość kończy podziękowanie za przybycie i uczestnictwo w ceremonii, które organizator kieruje do zaproszonych osób oraz po wydaniu komendy, jak w pkt 1, meldunek składany przyjmującemu ślubowanie.

Przykład:

"PANIE INSPEKTORZE - naczelnik Wydziału Prezydialnego Komendy Powiatowej Policji w .., - komisarz Kowalski melduje zakończenie uroczystości ślubowania,".

12.
Przyjmujący ślubowanie opuszcza pomieszczenie jednostki, w którym odbyła się ceremonia ślubowania, a po jego wyjściu organizator podaje komendę "(Panie) Panowie - OFICEROWIE", po której pozostali uczestnicy ceremonii również je opuszczają.

ZAŁĄCZNIK Nr  3  3

WZÓR FORMULARZA AKTU ŚLUBOWANIA

1 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 56 z dnia 23 grudnia 2010 r. (Dz.Urz.MSWiA.11.1.3) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 2 stycznia 2011 r.
2 § 4 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 24 z dnia 18 października 2019 r. (Dz.Urz.MSWiA.2019.43) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 października 2019 r.
3 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 56 z dnia 23 grudnia 2010 r. (Dz.Urz.MSWiA.11.1.3) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 2 stycznia 2011 r.